Hozirgi davrda jahon mamlakatlari ta’lim tizimi va pedagogika fani rivoji
Yuklangan vaqt
2024-09-27
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
19
Faytl hajmi
34,6 KB
Hozirgi davrda jahon mamlakatlari ta’lim tizimi va pedagogika fani rivoji
Reja:
1.
Jahon mamlakatlari ta’lim tizimi.
2.
Iqtisodiy rivojlangan davlatlar ta’lim tizimi.
3.
AQSh ta’lim tizimi.
4.
Yaponiya ta’lim tizimi va uning o’ziga xosliklari.
5.
Germaniya ta’lim tizimi.
6.
Ta’lim modellari. XX asr jahon ta’lim tizimidagi global
tendentsiyalar.
7.
Xalqaro loyihalar va ta’lim dasturlari.
Jahon mamlakatlari ta’lim tizimi. Dunyo ta’lim makonining yuzaga
kelishi, faol integratsion jarayonlar, ta’limni “inson kapitali” sifatida e’tirof etilishi,
ma’lumot haqidagi diplomlarning dunyo bo’ylab tan olinishi chet el tajribasini
o’rganish jarayonini tezlashtiradi.
1997 yilda XTSK (Xalqaro ta’lim standart klassifikatsiyasi) yangilandi. Unda
yettita bosqich ko’rsatilgan. 0 – maktabgacha ta’lim; 1 – boshlang’ich ta’lim; 2 –
o’rta ta’limning birinchi bosqichi; 3 – o’rta ta’limning ikkinchi bosqichi’ 4 – o’rta
ta’limdan keyingi ta’lim (oliy ta’lim emas); 5 – oliy ta’limning birinchi bosqichi; 6
– oliy ta’limning ikkinchi bosqichi – oliy ta’limdan keyingi ta’lim.
Jahon ta’lim tizimining ko’p omilli ko’rinishga egaligi metablokli,
makroregional va alohida davlatlardaga ta’lim tizimini tahlil etishga imkon beradi.
Jahon ta’lim tizimining o’zaro aloqadorligi va o’zaro harakati belgilariga ko’ra
regionlarni bir necha turga bo’lish mumkin:
Birinchi turga integrasion jarayon generatorlari hisoblangan regionlar kiradi.
Bunday regionga eng yorqin misol sifatida G’arbiy Yevropani keltirish mumkin.
Birlik g’oyasi 1990 yillardan G’arbiy Yevropa davlatlarida ta’lim islohotlarining
asosiga aylandi. Birinchi turga mansub regionlarga shuningdek, AQSH va Kanada
kabilarni ham kiritish mumkin. Jahonda integratsion jarayonlarning generatori
sifatida yangi Osiyo-Tinchokeani regioni ham shakllanmoqda. Unga Koreya,
Tayvan, Singapur va Gonkong, shuningdek, Malayziya, Tayland, Filippin va
Indoneziya kabi davlatlarni kiritish mumkin.
Ikkinchi turga integratsion jarayonlarga muvaffaqiyatli javob qaytarayotgan
hududlar tegishli. Birinchi navbatda bu Lotin Amerikasi davlatlaridir. Tarixda
bo’lgani singari bugungi kunda ham Lotin Amerikasiga integratsion o’choqlar
zonasi sifatida AQSH va G’arbiy Yevropa tomonidan ta’sir ko’rsatilmoqda.
Uchinchi turga ta’lim jarayoni integratsiyasiga kam e’tibor qaratayotgan
regionlar kiradi. Mazkur guruhga Saxara janubidan boshlab Afrika davlatlarining
katta qismi, janubiy va janubiy-sharqiy Osiyoning qator davlatlari, Tinch va
Atlantika okeani havzasidagi uncha katta bo’lmagan orol davlatlarini kiritish
mumkin. Afrika davlatlarida maktab ta’limining davomiyligi minimal daraja – 4
yildan kam. Mazkur hududlarda aholining ko’pchiligi savodsiz. Masalan, janubiy
Saxarada yashovchi 140 mln afrikalik savodsizligicha qolmoqda. Maktab ta’limi
davomiyligining eng pastligi Nigeriyada – 2,1 yil, keyin Burkina-Fasoda – 2,4 yil,
Gveniyada – 2,7 yil, Jibutida – 3,4 yil.
XX asrning oxiriga kelib qator iqtisodiy, siyosiy, ijtimoiy sabablarga ko’ra
ta’limning uzluksizligi va integratsion jarayonlarda og’ishlar kuzatilayotan hududlar
ajratib ko’rsatildi. Bunday hududlarga arab davlatlari, Sharqiy Yevropa va Sobiq
SSSR davlatlari kiradi. Arab davlatlarida ichki integratsiyaga tayanadigan to’rtta
subregionni shakllantirisha intilish kuzatilmoqda. Bu hududlarga: Mag’rib (Liviya
bilan birga), Yaqin Sharq (Misr, Iroq, Suriya, Livan, Iordaniya), Fors ko’rfazi
(Saudiya Arabistoni, Quvayt, BAA, Qatar, Ummon, Baxrayn), Qizil dengiz bo’yi va
Mavritaniya davlatlari.
Iqtisodiy rivojlangan davlatlar ta’lim tizimi. Rivojlangan xorijiy
davlatlarda ta’limning mamlakat ichki siyosatiga faol tasir etadigan ijtimoiy jarayon
ekanligining e’tirof qilingani haqiqatdir. Shu tufayli ham rivojlangan mamlakatlarda
maktab ehtiyojini iqtisodiy ta’minlashga ajratilayotgan mablag’ miqdori yildan-
yilga oshib bormoqda.
Masalan, yaponlarda “maktab muvaffaqiyat va farovonlik timsoli”gina bo’lib
qolmay, “u insonlarni barkamollashtiradi”, degan fikr ishonch va e’tiqodga
aylangan.
Ta’lim to’g’risida g’amxo’rlik qilish taniqli siyosatchilarning ham hamisha
diqqat e’tiborida bo’lgan. Shuning uchun xam AQSHning sobiq Prezidenti
R.Reyganni, Buyuk Britaniya Bosh vaziri M.Techcherni, Frantsiya Prezidenti
F.Mitteranlarni maktab islohotining tashabbuskorlari deb bejiz aytishmaydi.
F.Mitteran maktabni “Jamiyatni harakatlantiruvchi kuch” deb hisoblagan.
Rivojlangan mamlakatlarda pedagogik tadqiqotlarni amalga oshiradigan ko’p
sonli ilmiy muassasalar ishlab turibdi. Germaniyada ularning soni ikki mingdan
ortiq. Frantsiya, AQSH, Yaponiyada ta’lim-tarbiya nazariyasi muammolari bilan
yuzlab davlat va xususiy tashkilotlar, universitetlar, pedagogik tadqiqot markazlari
shug’ullanmoqdalar. Ular faoliyatini esa xalqaro ta’lim markazlari, masalan,
AQSHda xalqaro ta’lim instituti muvofiqlashtirib bormoqda. Ko’pchiligining
faoliyati o’quv dasturini takomillashtirish va qayta ishlab chiqishga qaratilgan.
XX asrning 80-yillaridan boshlab Buyuk Britaniyada ham AQSHdagi singari
o’rganilishi majburiy bo’lgan fanlar doirasi kengaytirildi. Ingliz tili va adabiyoti,
matematika va tabiiy fanlar o’quv jadvalining yadrosini tashkil etadigan bo’ldi.
Qolgan o’quv fanlarini tanlab olish o’quvchilar va ota-onalar ixtiyoridadir.
«Yangi dunyo»ning pedagogik g’oyalari Frantsiya va Germaniya ta’limiga ham
sezilarli ta’sir etayotir.
Germaniyada to’liqsiz o’rta maktablarida asosiy o’quv fanlari bilan bir qatorda
tanlab olinadigan ximiya, fizika, chet tillari kiritilgan o’quv dasturlari xam amalga
oshirilayotir. Bu o’quv dasturi tobora to’liqsiz o’rta maktab doirasidan chiqib, o’rta
maktablar va gimnaziyalarni ham qamrab olmoqda.
Frantsiya boshlang’ich maktablarida ta’lim mazmuni ona tili va adabiyoti
hamda matematikadan iborat asosiy, tarix, geografiya, aholishunoslik, tabiiy fanlar,
mehnat ta’limi, jismoniy va estetik tarbiya kabi yordamchi o’quv fanlariga bo’linadi.
1.
Janubiy Koreya ta’lim tizimi
Education in South Korea
Total
99.9%
Male
99.9%
Female 99.9%
Primary 3.3 million
Secondary
4.0 million
Post secondary 3.6 million
Attainment
Secondary diploma 97%
Post-secondary diploma
65%
Education in South Korea is provided by both public schools and private
schools. Both types of schools receive funding from the government, although
the amount that the private schools receive is less than the amount of the state
schools.
Higher education is an overwhelmingly serious matter in South Korea,
where it is viewed as one of the fundamental values of South Korean life. There,
academic success is often a source of pride for families and within South Korean
society at large. South Koreans view education as the main propeller of social
mobility for themselves and their family as a gateway to the middle class.
Graduating from a top university is the ultimate marker of high status, future
socioeconomic status, marriage prospects, and prestige and respectable
employment prospects. Pressure to succeed academically is deeply ingrained in
South Korean children from an early age.
In 2010, the country spent 7.6% of its GDP on all levels of education –
significantly more than the Organization for Economic Cooperation and
Development (OECD) average of 6.3%. The country has fostered an education
system that helped transform the country and rapidly grow its economy over the
past 60 years. South Korea’s zeal for education and its students’ desires to get
into a prestigious university is one of the highest in the world, as the entrance
into a top tier higher educational institution leads to a prestigious, secure and
well-paid job with the government, banks, a major South Korean business
conglomerate such as Samsung or LG Electronics. With incredible pressure on
high school students to secure places at the nation’s best universities, its
institutional reputation and alumni networks are strong predictors of future job
and career prospects. The top three universities in South Korea, often referred
to as "SKY", are Seoul National University, Korea University and Yonsei
University. Competition for top marks and studying hard to be the top student
is deeply ingrained in the psyche of South Korean students at a young age.
International reception for South Korean education is divided. It has been
praised for various reasons, including its comparatively high results and its
major role in ushering South Korea's economic development. Many political
leaders, including U.S. President Barack Obama, have praised the country's
rigorous school system, from which over 85 percent of South Korean high
school graduates go on to college. In addition, bachelor's degrees are held by 65
percent of South Koreans aged 25–34, the most in the OECD (whose global
average is 39 percent).
Its rigid and hierarchical structure, however, has been criticized for
harming creativity and innovation; described as intensely and "brutally"
competitive, the system is often blamed for the high suicide rate in South Korea,
and particularly the growing rates among those aged 10–19. Various outlets
have reported on the nationwide anxiety around the country's college entrance
exams, which determine the trajectory of students' entire lives and careers. The
institution has also produced an oversupply of university graduates in South
Korea; in the first quarter of 2013 alone, nearly 3.3 million South Korean
university graduates were jobless, leading many graduates overqualified for
jobs requiring less education. Further criticism has been stemmed for causing
labor shortages in various vocational occupations, many of which go unfilled.
Despite strong criticism and research statistics pointing alternative career
options often with higher pay and greater employment prospects than many jobs
requiring a university degree, a number of South Korean parents still continue
to encourage their children to enter university rather than vocational schools1
2.
Janubiy Koreyada ta'lim.
3.
Aholining savodxonlik darajasi:
4.
Jami 99,9%
11Education in South Korea(https://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_South_Korea)
5.
Erkak 99,9%
6.
Ayol 99,9%
7.
Ta’im muassasalariga jalb etilish:
8.
Boshlang'ich 3,3 million
9.
O'rta 4.0 million
10.
O'rtadan keyingi ta’lim 3,6 million
11.
O'rta diplom 97%
12.
keyingi -o'rta diplom 65%
13.
Janubiy Koreyada ta'lim Davlat maktablarida va xususiy
maktablarda tashkil etiladi. Xususiy maktablar qabul miqdori davlat
maktablaridanm kamroq bo'ladi.Oliy ta'limga ega bo’lish Janubiy
Koreyada hayot fundamental qadriyatlaridan biri sifatida e'tirof etiladi.
Akademik muvaffaqiyat – juda jiddiy masala.bo’lib, oilalar va keng
Janubiy Koreya jamiyatida g'urur manbai hisoblanadi. Nufuzli oliy
o'quv yurtini tamomlash jamiyatda ijtimoiy-iqtisodiy jihatdan yuksak
maqomga, nikoh istiqbollari, nufuzli va hurmatli ish istiqbollari uchun
debocha hisoblanadi.Janubiy Koreyada oliy ilmiy muvaffaqiyatga
erishish uchun bolalarni tayyorlash erta yoshdan boshlanadi.
Kopeyadagibarchatinglovchilarning 6,5 foizibо‘lajakpedagoglardir.
Mamlakatda
11taо‘qituvchilarkollejlarimavjud.Harbirprovinsiyaо‘zkollejigaega.
Boshlang‘ichsinfо‘qituvchisibо‘lishuchun 2 yilо‘qishkerak1982 –
yildamaktabgachatarbiyahaqidaqonunqabulqilindiva 80%gakengaydi.
Yaponiya maktablari ikkinchi jahon urushidan keyinoq Amerika ta’limi
yo’lidan bordi. Lekin shunga qaramay, bu ikki mamlakat o’quv dasturida bir qator
farqlar ko’zga tashlanadi. Yaponiyada o’quv dasturlari jiddiy murakkablashtirilgan,
asosiy fanlar majmui ancha keng, bir qator yangi maxsus va fakultativ kurslar
kiritilgan. Masalan, umumiy o’rta ta’lim maktablarining yangi musiqa ta’limi o’quv
dasturiga milliy va jahon mumtoz musiqasini o’rganish ham kiritilgan.
Shuni ta’kidlash lozimki, iqtisodiy rivojlangan davlatlarda XX asrning 60-80-
yillarida tabiiy-ilmiy ta’lim dasturi tarkibiga fizika, ximiya, biologiya, ba’zi hollarda
astronomiya, geologiya, mineralogiya, fiziologiya, ekologiya elementlari kiritilib, u
AQSh va Frantsiyada 4 yil, Buyuk Britaniyada 6 yil, Germaniyada 2 yil o’qitiladi.
O’kuv dasturlarini integratsiyalash jarayonida yangi-yangi kurslar paydo bo’la
boshladi. Frantsiyada XX asrning 70-80-yillarda to’liqsiz o’rta maktablar o’kuv
dasturidagi tabiiy-ilmiy va gumanitar turkumiga eksperimental, iqtisodiy-gumanitar
kurslar kiritiladi.
Hozirgi
paytlarda
rivojlangan
mamlakatlar
o’quv
dasturiga
integratsiyalashtirilgan kurslarni kiritish to’la amalga oshirildi: Frantsiya
maktablarida ularga 6-10 foiz, Buyuk Britaniya maktablarida 15 foiz o’quv soatlari
ajratildi.
Maktablarda amalga oshirilayotgan islohotlar ta’lim ishini tabaqalashtirish
muammolarini keltirib chiqardi.
Iqtisodiy rivojlangan xorijiy mamlakatlarda ta’limni tabaqalashtirish eng
dolzarb masalaga aylangan. O’quvchilarni tabaqalashtirib o’qitish xorijiy
mamlakatlarda asosan boshlang’ich ta’lim kursidan keyin amalga oshiriladi.
Masalan, frantsuz pedagoglari ta’lim jarayonida sinf o’quvchilarini uch tabaqaga
ajratib o’qitishni afzal ko’radilar. Bular quyidagilar:
1. Gomogenlar – matematika va gumanitar yo’nalishda ish olib borsa
bo’ladigan o’quvchilar.
2. Yarim gomogen – tabiiy turkumdagi fanlarni o’zlashtira olishga moyil
o’kuvchilar.
3. Gegeron – barcha fanlarni xar xil saviyada o’zlashtiradigan o’quvchilar va
hokazo.
Tabaqalashtirish jarayonining yangi muhim yo’nalishi to’ldiruvchi ta’limni
rivojlantirish bo’lib qolmoqda.
To’ldiruvchi maktablar paydo bo’lishining sababi AQSh va G’arbiy Yevropada
o’zlashtirishi past o’quvchilarning ko’payib borayotganligi, funktsional savodsizlik
avj olayotganligidir.
To’ldiruvchi ta’lim maktabgacha tarbiya muassasalarida, maktab va litseylarda
amalga oshirilmoqda. AQShda bu xizmatga ommaviy axborot vositalarinig
imkoniyatlari xam safarbar etilgan. Milliy telekompaniya maxsus o’quv kanali orqali
130 soatlik o’quv ko’rsatuvlari tashkil etiladi.
O’quv
jarayonlarini
tabaqalashtirib
olib
borish
bo’yicha
chet
el
mamlakatlarining ko’pchiligida tadqiqotlar davom ettirilmoqda.
Rivojlangan davlatlarda iqtidorli bolalarga e’tibor tobora ortib bormoqda.
Keyingi davrlarda o’z tengdoshlariga nisbatan qobiliyatda bir necha barobor
ilgarilab ketgan bolalar ko’plab topilmoqda. Ular o’qishni juda erta boshlab ta’lim
kurslarini o’zlashtirishda katta shov-shuvlarga sabab bo’ladigan darajada
muvaffaqiyatlarga erishadilar.
Shunday iqtidorlar maktabi G’arbda XX asrning 60-yillardayoq paydo bo’lgan
edi. Bunday maktablarning o’quv dasturlari bolalar qobiliyati va imkoniyatini to’la
ro’yobga chiqarishni ta’minlab berish darajasida murakkab tuzilgan.
Qobiliyatli bolalar bilan ishlash dasturlari AQSHda keng quloch yoygan. Ayrim
shaharlarda oliy toifali bolalar bog’chalari ochilgan bo’lib, ularda 4-5 yoshli
o’quvchilar maktab dasturida o’qitiladilar. AQSHda “Merit” dasturi asosida har yili
yuqori sinflar va kollejlardan eng qobiliyatli bolalardan 600 mingtasi tanlab olinadi.
Ular o’rtasida test sinovlari o’tkazilib eng qobiliyatli 35 ming o’quvchi tanlab olinadi
va o’qitiladi. Ularga turli imtiyozlar, stipendiyalar, yaxshi shart-sharoitga ega
bo’lgan turarjoy, eng oliy darajadagi universitetlarga qabul va boshqalar amalga
oshiriladi.
Lekin iqtidorli bolalarga qarama-qarshi qutbda turgan aqli zaif o’quvchilarning
taqdiri ham chet ellik hamkasblarni tobora tashvishlantirmoqda, bunday holni kelib
chiqish sabablarini o’rganish, oldini olish bo’yicha ko’pgina profilaktik ishlar olib
borilmoqda va ular uchun maxsus maktablar ochilmoqda. Lekin statistik
ma’lumotlar bunday bolalar soni tobora oshib borayotganligini ko’rsatayotir.
XX asrning 70-yillarida AQSHda kelajak maktabi umummilliy loyihasini
amalga oshirishga kirishildi. Bu eksperiment mazmuni o’qituvchi buyrug’i bilan ish
tutish, ko’proq o’quvchilarga mustaqil ishlash imkoniyatini berishdan iborat. Ta’lim
tarkibi sinfda ishlash, mustaqil mashg’ulot, o’qituvchi konsultatsiyasini o’z ichiga
oladi.
Germaniya maktablarida sinfda o’quvchilar sonini qisqartirish sari yo’l
tutilgan. Bunday o’quvchilarning har biriga individual paketlar (topshiriqlar)
tarqatiladi. Toshiriqlarni o’quvchi mustaqil bajaradi, lozim bo’lganda u
o’qituvchidan konsultatsiya oladi.
Yuqorida bayon qilinganlardan ko’zda tutilgan maqsadlar:
- maktablarning insonparvarlik, umuminsoniylik yo’nalishlarini kuchaytirish;
- o’quvchi shaxsini shakllantirishning eng samarali yo’llarini qidirib topish;
- tarbiyaning yangi shakllarda – o’quvchilar kengashi, maktab kengashlaridan,
tarbiyaviy o’yinlardan foydalanish;
- maktab o’quv dasturlarini ixtisoslashtirish, fanlarning o’zaro aloqasini
mustahkamlash, takomillashtirish;
- maktabni mehnat, insoniy faoliyat bilan yakinlashtirish, kasbga yo’naltirish
ishlarini qayta tashkil etish;
- tabaqalashtirib o’qitishni yo’lga ko’yish, maxsus o’kuv muassasalarini (xam
iqtidorli, xam aqliy, jismoniy zaif o’quvchilar uchun) rivojlantirish;
- yangi, ya’ni o’quv texnik vositalarni ta’limdagi salmog’ini oshirish,
o’kituvchilar uchun kompyuter ta’limini yo’lga ko’yish;
- pedagogik g’oyalarni amalga oshirishda keng kamrovli tadqiqotlarni amalga
oshirishdan iboratdir.
AQSh ta’lim tizimi. Amerika Qo’shma shtatlarida ta’lim tizimining tuzilishi
quyidagicha:
1) bolalar 3 yoshdan 5 yoshgacha tarbiyalanadigan maktabgacha tarbiya
muassasalari;
2) 1-8- sinflargacha bo’lgan boshlang’ich maktablar (bunday maktablarda 6
yoshdan 13 yoshgacha o’qiydilar);
3) 9-12-sinflardan iborat o’rta maktablar (bu maktablarda 14-17 yoshgacha
bo’lgan bolalar ta’lim oladilar). U quyi va yuqori bosqichdan iborat.
4) Amerika Qo’shma SHtatlarida navbatdagi ta’lim boskichi oliy ta’lim bo’lib,
u 2 yoki 4 yil o’qitiladigan kollejlar xamda dorilfununlar va boshka oliy o’kuv
yurtlari tarkibida tashkil etilgan aspirantura yoki doktoranturalardir.
AQShda majburiy ta’lim 16 yoshgacha amal qiladi. Bu mamlakatdagi o’quv
yurtlari davlat, jamoa, xususiylar tasarrufida va diniy muassasalar ixtiyorida bo’lishi
mumkin.
Amerikada 3 yoshgacha bolalar tarbiyasi bilan onalar shug’ullanadilar, lekin
ularga hech qanday imtiyozlar berilmagan. Uch yoshdan besh yoshgacha xususiy
yoki davlat bog’chalaridan foydalanish mumkin, lekin bolalar bog’chalari kichik va
bu tizim kam rivojlangan. Enaga yonlash bir xaftada 200 dollarga tushadi.
Bog’chalarda yagona bir dastur mavjud emas. Kerak bo’luvchi hamma jixozlar va
ovqatni ota-onalarning o’zi olib keladi. Besh yoshdan esa «Kinder garde» deb
ataluvchi tayyorlov muassasalarida ta’lim boshlanadi. Boshlang’ich maktab 6
yoshdan to 13-15 yoshgacha bo’lgan bolalarni qamrab oladi. Bu boshlang’ich
maktablarda umumiy savodxonlik va kasbga yunaltirish vazifalari hal etiladi.
Sinfdan-sinfga
ko’chish
o’quvchining
o’zlashtirganlik
darajasiga
bog’liq.
Boshlang’ich ta’lim turli shtatlarda turlicha belgilangan (4, 5, 6, 8 yil). Maktablarda
turli xil to’garaklar, uchrashuvlar, sayohatlar uyushtiriladi, ammo ularning
hammasiga xaq to’lash lozim. O’rta maktablar quyi va yuqori bosqichlardan iborat.
9-sinfni bitirgan talabalar tanlov asosida o’rta maktabga qabul qilinadi. Urta
maktablarda to’rt yo’nalishda kasb-kor asoslari berib boriladi.
AQShda OO‘Yulari asosiy funksiyalariga ko‘ra quyidagi 6 turga tasniflanadi:
14. Tadqiqot universitetlari: I va II guruh. (3%, 125 OO‘YU), doktorlik
darajasini beradi. Bu universitetlarning I va II guruhlari orasidagi farq federal
moliyaviy yordam hajmi bilan bog‘liq, ya’ni II guruh OO‘Yulariga nisbatan kamroq
mablag‘ ajratiladi.
15. Doktorlik universitetlari: I va II guruh (3%, 111 OO‘YU). Ta’limning
barcha bosqichlarini o‘z ichiga oladi. I va II guruh orasida farq ilmiy darajalar soniga
bog‘liq: I guruh uchun 5ta yo‘nalish bo‘yicha 40ta doktorlik darajasi, II guruh uchun
3ta yo‘nalish bo‘yicha 10ta doktorlik darajasi beriladi.
16. Magistrlik o‘quv muassasalari (15%, 529 OO‘YU), bakalavriat va
magistrlik dasturlariga ega. Bu o‘quv muassasasini ko‘p tarmoqli hamda keng
qamrovli universitet va kollejlar deb atashadi. I guruh – milliy, II guruh – regional
hisoblanadi.
17. Bakalavr OO‘Yularining 4 yillik kollejlari – I, II guruh. (18%, 637
OO‘YU) – juda katta to‘lov asosida o‘qitiladigan, mamlakatning eng nufuzli
universitetlari magistraturalariga kadrlar yetkazib beradigan elitar ta’lim
muassasalari.
18. Ixtisoslashtirilgan OO‘Yulari yoki bakalavr diplomi bilan qabul
qilinadigan kasbiy maktablar (20%, 722 OO‘YU), (tibbiyot, xuquqshunoslik,
pedagogik, boshqaruv va h.)
19. Ikki yillik kollejlar va institutlar (41%, 471 OO‘YU).
Yaponiya ta’lim tizimi va uning o’ziga xosliklari. Yaponiya – juda
tez rivojlanayotgan davlat bo‘lib, bu hol asosan yaponlarning tabiatan
mehgatsevarlik va ishbilarmonligi bilan bog‘liqdir. Dunyodagi barcha yangiliklar va
yuksalishlar sari intilish, eng so‘nggi yutuqlardan foydalanish va ularni yanada
rivojlantirish – bu yapon xalqining azaliy milliy odatlariga aylanib qolgan. Bugungi
kunda Yaponiya dunyodagi barcha davlatlar uchun ochiq va halqaro hamkorlik
maydonida faol ishtirok etib kelmoqda.
Yaponiya davlati 6800ga yaqin orollardan tashkil topgan bo‘lib,
mamlakat maydonining 99%ni asosan eng yirik 4ta orol – Xokkaydo, Xonsyu,
Sikoku va Kyusyu orollari tashkil etadi. Aholisi 127ming kishidan iborat. Aholi
umrining davomiyligi millatning sog‘lomligini va aholi xayotining sifatini
belgilovchi muhim bir ko‘rsatkichdir. Yaponlar uchun oila asosiy hayotiy boylik
hisoblanadi. Bu joyda ajrashish dunyoning boshqa rivojlangan mamlakatlarga
qaraganda ancha kam uchraydi. Yaponiya ta’lim tizimi ham o‘ziga xosligi bilan
ajralib turadi. Yaponiya zamonaviy ta’lim tizimining tarixi quyidagi 5ta davrga
bo‘linadi:
1. Asos solingan davr. 1867-1885 yillarni qamrab oladi. Zamonaviy
ta’limning ilk tuzilishiga asos solingan.
2. Birlashuv (konsolidatsiya) davri. 1886-1916 yillarni o‘z ichiga oladi.
Turli maktab qonunlari chiqarilgan, tizimli ta’lim yaratilgan.
3. Tarqalish (ekspansiya) davri. 1917-1936 yillarni o‘z ichiga oladi.
Ta’lim tizimi bo‘yicha favquloddagi kengash tavsiyalariga asosan rivojlantirildi.
4. Harbiy davr. 1937-1945 yillar. Militaristik ta’lim tizimi.
5. Zamonaviy davr. 1945dan hozirgi davrgacha ta’lim islohotlari.
Yaponiya ta’limining shakllanishi 1867-1868 yillarda boshlangan. Yaponiya
o‘z oldiga 2 vazifani: 1-boyish, 2-g‘arb texnologiyalarini Yaponiya ishlab
chiqarishiga kiritish masalasini qo‘ydi va bu ishni amalga oshirish uchun birinchi
galda ta’lim tizimini tubdan o‘zgartirish kerakligini angladi.
1872 yili “Ta’lim haqida” qonun qabul qilindi. Bunda yapon ta’limi g‘arb
ta’limi bilan uyg‘unlashtirilgan. 1893 yilda kasb-ta’limi yo‘nalishidagi 1-kollej
paydo bo‘lgan. 1908 yilda Yaponiya boshlang‘ich ta’limni majburiy 6 yillik qilib
belgiladi. 1946-yili qabul qilingan Konstitusiya fuqarolarning ta’lim sohasidagi
xuquq va burchlarini belgilab berdi. Unda barcha bolalar bepul umumiy ta’lim olishi
shart ekanligi qayd etilgan. Hozirgi zamon yapon ta’lim tizimining tarkibi
quyidagicha: bog‘chalar, boshlang‘ich maktab, kichik o‘rta maktab, yuqori o‘rta
maktab, oliy ta’lim tizimlariga kiruvchi oliy o‘quv yurtlari. Bolalar yoshlariga qarab
3,2,1 yillik ta’lim kurslariga jalb qilinadi. Yaponiyada maktabgacha ta’lim
muassasalarining 59,9% - xususiy, 40,8% - davlatnikidir.
Maktabgacha
ta’limga
Yaponiyada
katta
e’tibor
beriladi,
chunki
psixologlarning ta’kidlashicha 7 yoshgacha inson bilimlarni 70%ni, qolgan 30%ni
butun qolgan umri davomida o‘zlashtirar ekan. Maktabgacha tarbiya odatda oiladan
boshlanadi. Yapon ayollari uchun onalik birinchi o‘rinda turadi. Ko‘pgina yapon
ayollarining aytishlaricha, bola tarbiyasi – ularning hayotlarining maqsadlaridir.
Yapon tarbiyachilarining bolalarni kichik guruhlarga “xan”larga bo‘lib
o‘qitishlari tarbiyaning asosiy xususiyatlaridan biri hisoblanadi. Bu bolalarda
qarorlar qabul qilishga, o‘zgalar fikrini hurmat qilish, guruh a’zolarini barchasini
tashabbuskor bo‘lishga o‘rgatadi. Bunday usul kichik maktablarda ham, o‘rta
maktablarda ham davom etadi. Bu guruhlar o‘rtacha har 5 oyda shakllanib turadi.
Yapon bolalariga sinfni boshqarish juda yoqadi. Shuning uchun har kuni bolalarning
o‘zlari boshqaruvchi tanlaydilar. Har bir bola bu vazifani bajarib ko‘radi.
Boshlang‘ich maktabda o‘qituvchilar bolalarni tanqidga, ya’ni xulqlarini
yomon tomonlarini, maktabdagi kamchilikni tanqid qilishni o‘rgatadilar. Bundan
ko‘rinib turibdiki, o‘qituvchi faqat ta’lim berish bilan cheklanib qolmay, bolaning
har tomonlama rivojlanishiga ta’sir etadi. Shuning uchun ham Yaponiyada
o‘qituvchi kasbiga katta e’tibor beriladi. Yaponiya rivojlangan davlatlar ichida
o‘qituvchining maoshi davlat raxbarlari maoshidan ham yuqori bo‘lgan yagona
davlatdir.
Majburiy ta’lim. Ta’limning bu pog‘onasi 6 yoshdan 15yoshgacha bo‘lgan
bolalarni o‘z ichiga oladi. 6 yillik boshlang‘ich ta’lim va 3 yillik o‘rta maktab 9 yillik
majburiy ta’limni tashkil etadi va u bepuldir. Muhtoj oilalarning bolalari bepul
nonushta, o‘quv qurollari, tibbiy xizmat bilan ta’minlanadi. Zarur bo‘lgan hollarda
ularning oilalariga moddiy yordam ko‘rsatiladi. Shu bilan birga Yaponiyada xususiy
maktablar ham mavjud.
Yuqori o‘rta maktab 10,11,12-sinflarni o‘z ichiga oladi, bunday maktablarning
kunduzgi, sirtqi, kechki bo‘limlari mavjud. O‘quvchilarning 95%i kunduzgi
maktablarda o‘qiydi.
Yaponiyada o‘quv yili – 240, AQShda – 180 kun. Yozgi kanikul iyun oyining
oxirida boshlanib, avgustda tugaydi. Darslar kuniga 7 soatdan o‘tiladi.
Universitetlarga yuqori va o‘rta maktabni yoki 12 yillik oddiy maktabni bitirgan
o‘quvchilar qabul qilinadi. U yerda 460 ta universitet bo‘lib, 95tasi davlat
tasarrufida, 34tasi munitsipal, 31tasi xususiydir. 1-toifadagi universitetlarda har bir
o‘qituvchiga 3 nafar, 2-toifali universitetlarda esa 20tadan talaba to‘g‘ri keladi.
Universitetlarga qabul qilish 2 bosqichga bo‘linadi: 1-bosqichi turar joyda
o‘tkaziladi, buning uchun eski yapon tili, matematika, fizika, kimyo,
jamiyatshunoslik, tarix bo‘yicha test sinovlaridan o‘tiladi.
Yaponiyada oliy ta’lim majburiy hisoblanadi va u kasb ta’limi bilan uzviy
bog‘liqdir. Oliy ta’lim tizimi quyidagi turlarni o‘z ichiga oladi:
1. To‘liq sikldagi universitetlar (4 yil).
2. Tezlashtirilgan universitetlar sikli (2 yil).
3. Kasb ta’lim kollejlari.
4. Texnika institutlari.
Germaniya ta’lim tizimi. Germaniya Federativ Respublikasi 16ta
mustaqil Federativ yerlar (viloyatlar)dan iborat bo’lib, har biri shakliga ko’ra turlicha
bo’lgan ta’lim tizimiga ega. Ta’lim muassasalari asosan davlat tasarrufida bo’lib,
ular uchun ta’lim dasturiga tegishli bo’lgan davlat ko’rsatmalari mavjud.
Ta’limni joriy qilish va boshqarish Federal yerlar (FE) hukumatining
konpetentsiyasiga kiradi, lekin markaz tomonidan umumiy raxbarlik ham bor: ta’lim
vazirligi ta’lim siyosati kontseptsiyasini ishlab chiqadi, OO’YUlarini kengaytirishga
mablag’ ajratadi.
GFR konstitutsiyasiga ko’ra har bir Federal Yer o’z hududidagi maktab
va oliy ta’limni rejalashtirish va amaliyotga tadbiq etish bo’yicha o’zi javob berishga
qaramay, barcha Federal Yerlar va Federal hukumat umumta’lim va oliy ta’lim
muassasalarida o’qitish kurslarida birlikni ta’minlash maqsadida xamkorlik
qiladilar. Federal organlar va Federal Yerlarning ta’lim sohasi bo’yicha siyosati
kelishilgan: ta’limning davomiyligi, ta’tillar, o’quv dasturi, imtixonlarni o’zaro tan
olish, attestatlar, maktabni tugatganligi xaqida guvohnoma, diplomlar, unvonlar
shular jumlasidandir.
Har bir Federal Yerda ta’lim tizimi xaqida o’zining qonuni mavjud,
lekin buning xammasi umumiy federal qonun asosida ishlab chiqilgan. Har bir
Federal Yer maktabga qatnash vaqti, o’qish muddati va darsliklarni belgilashda
mustaqildir. O’quv rejalar va ta’lim darajasi har bir Federal Yer uchun turlichadir.
O’qitish dasturlari, darsliklar viloyat xukumati bosqichida tasdiqlanadi. Har bir fan
bo’yicha tegishli vazirlik tomonidan tasdiqlangan bir necha darsliklar mavjud bo’lib,
o’qituvchi darslikni o’zi tanlash huquqiga ega. Shu tariqa ta’limnig ko’p
variantliligiga erishiladi, fikrlar plyuralizmi ta’minlanadi.
Federal hukumatning xuquqlari asosiy qonunlarni qabul qilishda,
jumladan moliyalashtirish masalalarida chegaralangan. Ta’limdagi xarajatlar haqida
quyidagilarni aytish mumkin:
- birorta Federal Erlar davlat umumta’lim, kasbiy va oliy o’quv yurtlarida
o’qish uchun pul olmaydi;
- barcha Federal erlarda o’quvchilarni uydan maktabga, maktabdan uyga
tashuvchi avtobuslarni o’z hisobidan beradi;
- deyarli barcha o’quvchilarga davrslik va o’quv qo’llanmalarni qiymatining
ozgina qismiga beradi;
- ma’lum toifadagi o’quvchilar va talabalarga mavjud federal qonunlarga ko’ra
davlat moddiy yordam ko’rsatadi.
Germaniyada xususiy maktablarga ruxsat berilgan, ular orasida diniy
maktablar ham bor. Bu maktablarda taxminan 8% o’quvchilar tahsil oladilar.
Xususiy maktablar o’quv dasturlarini tanlashda davlat maktablariga nisbatan erkin
bo’lganligi bois turli pedagogik muqobillarning aprobatsiyasi o’tkazilib turiladi.
Sekin asta differentsiyalashgan ta’lim tizimi, ya’ni har bir o’quvchiga
uning qobiliyati va o’qishdagi turlicha yo’nalishiga ko’ra moslashuvchan yondashuv
kiritilmoqda.
Umuman olganda Germaniya ta’lim tizimi bir necha bosqichni o’z
ichiga oladi:
1. Elementar ta’lim: maktab ta’limining 1-bosqichiga tegishli bo’lib,
maktabgacha muassasalar kiradi. Asosan bular bolalar bog’chalari, tayyorlov sinflari
va kirish guruhlari bo’lib, bu erlarga bolalarning qatnashishi 3 yil davomida ota-
onalar xohishiga ko’ra ixtiyoriydir.
2. Ta’limning birinchi bosqichi. (Primastufe) boshlang’ich maktab,
unga 6 yoshdan qatnay boshlaydi. O’qish muddati 4 yil, Berlin va Brandenburgda 6
yil. Bu bosqichdagi ta’limning maqsadi – bolalarga ta’lim Ining ikkinchi
bosqichidagi u yoki bu maktabda ta’limni davom ettirishga imkon beruvchi asosiy
bilimlarni berishdan iborat.
3. Ta’lim Ining ikkinchi bosqichi (Sekundastufe I) “yo’nalishli bosqich”
deb nomlanuvchi bosqichdir, unda bolalarni ularning iqtidoriga ko’ra o’quv
muassasalarining kerakli turiga yo’naltiradi: asosiy maktablar, real maktablar,
gimnaziyalar, kompleks maktablar. O’quvchilar ta’lim xaqidagi attestatni real va
asosiy maktablarni bitirgachgina olishadi.
4. Ta’lim II ning ikkinchi bosqichi (Sekundastufe II)ga gimnaziyaning
yuqori sinflari, shuningdek kasbiy ta’lim va muassasalarda kasbiy ta’lim kiradi.
Muassasalarda kasbiy ta’lim “dual tizim” deb ham ataladi, unda ta’lim va ishlab
chiqarishda amaliyot 2 yil davomida olib boriladi, bu o’qishni tugatish o’rna ta’limni
tugatish bilan teng bo’lib, yakunida faqat kasbiy sohada o’qishni davom ettirish
mumkin. Gimnaziyada 3 yil o’qib, o’quvchilar umumiy shahodatnoma “yetuklik
attestati” – abitur oladilar, bu ularga istagan oliy o’quv yurtiga kirishga imkon beradi.
5. Ta’limning uchinchi bosqichi oliy ma’lumot haqida diplom beruvchi
oliy o’quv yurtlari va malaka oshirish o’quv muassasalari.
GFR ta’lim tizimi umumYevropa ta’lim tizimiga integratsiyalashgan:
o’quv muassasalarining barcha turlari Yevropa Ittifoqi (ES) dasturini amalga
oshirishga mo’ljallangan, EI davlatlari ta’lim standartlarini unifikatsiya (bir
xillashtirish) qilinadi, diplomlar bu davlatlarda kuchga ega.
Germaniya uzoq davrlardan beri fan va madaniyat markazi sifatida
mashhurdir. Shiller, Gyote, Shneger, Gumboldt, Kant, Gegel va boshqalar kabi
buyuk shoirlar, yozuvchilar, filosoflar va jamoat arboblari hammaga tanish.
Germaniyada o’rta asrlarda tashkil topgan 1-universitet mavjud. Eng qadimiy
universitet bu Geydelberg universiteti bo’lib, 1386 yil tashkil topgan. 1388 yil tashkil
topgan Kyoln universiteti qadimiy universitetlardan sanaladi. Bu o’quv muassasalari
qadimiy an’analari va klassik ta’limi bilan mashhurdir.
Hozirgi kunda universitetlar va boshqa oliy o’quv yurtlari soni sezilarli
darajada ortdi, ta’lim tizimi ham o’zgardi. Avvalgiday gumanitar ta’lim an’analari
muhim o’rinni egallaydi, lekin texnik ta’lim, nazariya bilan amaliyot birligi,
fanlararo ta’lim ham birinchi o’ringa chiqmoqda. Oliy o’quv yurtlari fan va
texnikaning oxirgi yutuqlari – yo’nalishlarni aks ettiruvchi dasturlarni kiritmoqdalar.
Shu maqsadda o’quv rejalari qayta ko’rib chiqilmoqda.
Ta’lim modellari. XX asr jahon ta’lim tizimidagi global
tendentsiyalar. Qiyosiy pedagogik tizim bu qiyosiy pedagogika metodologiyasi
asosida pedagogikaning xalqaro, regional, milliy tajribalarini o’rganish va tatbiq
qilish imkoniyatlarini aniqlash, shuningdek, pedagogik tizimni ma’lum davlat,
region, aniq o’quv muassasida rivojlantirish bo’yicha qiyoslashga yo’naltirilgan
dinamik pedagogik tizimdir.
Qiyoslash texnologiyasi ikkita bo’limdan iborat bo’lib, birinchisi “o’rganish va
qayd qilish”, ikkinchisi “tuzish va tatbiq qilish” deb nomlanadi.
“O’rganish va qayd qilish” bo’limida qiyosiy tadqiqotlar quyidagi tartibda
amalga oshiriladi.
- ta’lim tizimi va uning elementlarini rivojlanish holati va yo’nalishlarini
aniqlash;
- ma’lumotlarni to’plash;
- aktlarni tahlil va tasnif qilish;
- qiyoslash mezonlarini tanlash.
“Tuzish va tadbiq qilish” bo’limidagi qiyosiy tadqiqotlar esa quyidagicha
amalga oshiriladi:
- o’rganilayotgan obyektning prognostic modelini tuzish;
- a) tattbiq qilish shakli, metodi va chegaralari; b) xususiy va umumiylikni
aniqlash;
- eng maqbul modelni tuzish;
- ta’lim muassasalariga tatbiq etish.
Qiyosiy pedagogikaning asosiy tarkibiy qismlari zamon va makon omillaridir.
Zamon omili bir xil pedagogik tizimni turli tarixiy davrlar, asrlar, yillarda
taqqoslashni nazarda tutadi. Bunda turli tarixiy davrlarda yuzaga kelgan pedagogik
nazariyalar o’rganiladi.
Makon omili esa turli hududlarda joylashgan davlatlarning pedagogik
tizimlarini taqqoslashni nazarda tutadi. Quyida makon omiliga ko’ra turli davlatlar
ta’lim modelini taqqoslab ko’ramiz. Masalan:
Amerika modeli: kichik o’rta maktab → o’rta maktab → katta o’rta maktab →
2 yillik kollej → universitet tizimidagi 4 yillik kollej → magistratura →
doktorantura.
Fransiya modeli: onalar maktabi → o’rta maktab → kollej → texnologik,
kasbiy va umumta’lim litseyi → universitet → magistratura → doktorantura.
Germaniya modeli: umumiy maktab → real bilim yurti, gimnaziya va asosiy
maktab → oliy o’quv yurti → magistratura → doktorantura.
Angliya modeli: birlashgan maktab → grammatik va zamonaviy maktab →
kollej → universitet, magistratura, doktorantura.
Rossiya modeli: umumta’lim maktabi → to’liq o’rta maktab, gimnaziya va
litsey-kollej → institut, universitet, akademiya → magistratura → doktorantura.
Qozog’iston modeli: to’liq umumta’lim o’rta maktab → kollej → universitet,
akademiya (bakalavriat) → magistratura → doktorantura.
Demak, zamon va makon omillariga ko’ra pedagogik tizimlar modelini
taqqoslashda yangi pedagogik bilimlar yuzaga keladi. Uning mazmunida quyidagilar
aks etadi:
-
ta’limning zamonaviy holatini qayd etish;
-
ta’lim siyosatini takomillashtirish, muqobil ta’lim siyosatini taklif qilish;
-
ta’lim jarayonlarida kutilayotgan holatlarni bashorat qilish;
-
qiyosiy pedagogikaning nazariyasi va metodologiyasini boyitish.
XX asr oxirida jahon ta’lim tizimida quyidagi global tendentsiyalar ajratib
ko’rsatildi:
1)
ta’lim tizimini demokratlashtirishga intilish, ya’ni ta’limning hamma
uchun
ochiqligi,
ta’lim
tizimining
uzluksizligi,
ta’lim
muassasalariga
mustaqillikning taqdim etilishi;
2)
shaxsga ta’lim olish huquqining to’liq ta’minlanishi (har bir insonga
millati, irqi, kelib chiqishidan qat’iy nazar istalgan turdagi ta’lim muassasasida
ta’lim olishi);
3)
ma’lumot olishga ijtimoiy-iqtisodiy omillarning sezilarli ta’siri (pulli-
shartnoma asosida tahcil olish);
4)
xilma-xil qiziqish va o’quvchilarning qobiliyatlarini rivojlantirishga
yo’naltirilgan o’quv-tashkiliy tadbirlar ko’lamining ortib borishi;
5)
ta’lim xizmatlari bozorining o’sishi;
6)
oliy ta’lim tarmoqlarining kengayishi va talabalarning ijtimoiy tarkibining
o’zgarishi;
7)
ta’limni
boshqarish
sohasida
o’ta
markazlashtirilgan
va
markazlashtirilmagan boshqaruv uyg’unligini ta’minlash;
8)
rivojlangan davlatlar tomonidan ta’lim moliyalashtiriladigan asosiy
ob’ektga aylanishi;
9)
ta’lim dasturlarini doimiy yangilash va modernizatsiyalash;
10) “o’rtacha o’zlashtirish”ga yo’nalganlikdan, har bir o’quvchining o’ziga
xosliklarini ochish hamda ularning qiziqishi va qobiliyatlarini rivojlantirishga etibor
qaratilishi;
11) rivojlanishida nuqsoni bor bo’lgan bolalar ta’limi uchun qo’shimcha
resurslarni izlab topish.
Xalqaro loyihalar va ta’lim dasturlari. Jahon ta’limi muammolarini hal
etishda turli ta’lim tizimlari ishtiroki zaruriyatini talab etadigan yirik xalqaro dastur
va loyihalash muhim ahamiyat kasb etadi. Yirik xalqaro loyihalarga quyidagilar
kiradi:
• ERAZMUS – maqsad Yevropa Ittifoqiga a’zo davlatlar talabalarinin
mobilligini taminlash (masalan, dastur doirasida 10% talabalar Yevropa
mamlakatlaridagi boshqa oliy ta’lim muasssalarda o’qishga borishlari kerak).
• LINGVA — bu dastur kichik sinflardan boshlab chet tillarni o’rganish
samaradorligini oshirishga mo’ljallangan.
• EVRIKA – ushbu loyihaning maqsadi SHarqiy Yevropa davlatlari bilan
amalga ooshirilayotgan tadqiqotlarni uyg’g’unlashtirish.
• ESPRIT — yangi axborot texnologiyalarini yaratish sohasida Yevropa
universitetlalariri, kompyuter firm kuch va imkoniyatlarini birlashtirishni talab
etuvchi loyiha.
• EIPDAS — arab davlatlarida ta’limni rejalashtirish va boshqarishni
takomillashtirish sohasiga doir dastur. • TEMPUS – Yevropa Ittifoqining hamkor-
davlatlarda oliy ta’limni rivojlantirishga yo’naltirilgan dasturi.
• IRIS — xotin-qizlarning kasbiy ta’lim olish imkoniyatlarini kengaytirishgga
yo’naltirilgan loyihalar tizimi.