HUJJAT TILI VA USLUBI. HUJJAT TURLARI VA XUSUSIYATLARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

8

File size

Fayl hajmi

55,4 KB


HUJJAT TILI VA USLUBI. HUJJAT TURLARI VA XUSUSIYATLARI
Rеjа:
1.Hujjat turlari
2.Hujjatlarning tasniflanishi.
3.Hujjat rekvizitlari.
4.Hujjat tayyorlashda tinish belgilarining ishlatilishi.
Tаyanch  soʻz  va  iboralar: hujjat, normativ-huquqiy hujjatlar, normativ
hujjat, hujjat aylanishi, elektron hujjat, kirish hujjatlar.
1.Hujjat  turlari. Har 
qanday 
tashkilot, 
muassasa, 
korxona 
ish
faoliyatining samaradorligi ko‘p jihatdan uni to‘g‘ri boshqarishga bog‘liq. Ish
yuritish esa boshqaruv jarayonini amalga oshirishda muhim ahamiyatga ega. Ish
yuritish amaliyoti yillar mobaynida shakllanib, tashkilot faoliyatining tezkorligi
va samaradorligini ta’minlaydi.
Boshqaruv tizimida hujjatlar bilan ishlash normalari, qoidalari va
talablariga 
amal 
qilmaslik 
muhim 
ma’lumotlarning 
yo‘qolishiga,
ma’muriyat qarorlarining ijrochilarga o‘z vaqtida yetib bormasligiga, tashkiliy-
boshqaruv aloqalari tizimida salbiy ko‘rsatkichlarga olib kelishi mumkin.
Shu nuqtayi nazardan ish yuritish, hujjatlar bilan ishlash har bir tashkilot,
muassasa, korxona ish faoliyatining tarkibiy qismi hisoblanadi.
Logotip
HUJJAT TILI VA USLUBI. HUJJAT TURLARI VA XUSUSIYATLARI Rеjа: 1.Hujjat turlari 2.Hujjatlarning tasniflanishi. 3.Hujjat rekvizitlari. 4.Hujjat tayyorlashda tinish belgilarining ishlatilishi. Tаyanch soʻz va iboralar: hujjat, normativ-huquqiy hujjatlar, normativ hujjat, hujjat aylanishi, elektron hujjat, kirish hujjatlar. 1.Hujjat turlari. Har qanday tashkilot, muassasa, korxona ish faoliyatining samaradorligi ko‘p jihatdan uni to‘g‘ri boshqarishga bog‘liq. Ish yuritish esa boshqaruv jarayonini amalga oshirishda muhim ahamiyatga ega. Ish yuritish amaliyoti yillar mobaynida shakllanib, tashkilot faoliyatining tezkorligi va samaradorligini ta’minlaydi. Boshqaruv tizimida hujjatlar bilan ishlash normalari, qoidalari va talablariga amal qilmaslik muhim ma’lumotlarning yo‘qolishiga, ma’muriyat qarorlarining ijrochilarga o‘z vaqtida yetib bormasligiga, tashkiliy- boshqaruv aloqalari tizimida salbiy ko‘rsatkichlarga olib kelishi mumkin. Shu nuqtayi nazardan ish yuritish, hujjatlar bilan ishlash har bir tashkilot, muassasa, korxona ish faoliyatining tarkibiy qismi hisoblanadi.
O‘zbekiston Respublikasining “Normativ-huquqiy hujjatlar to‘g‘risida”gi
Qonuniga muvofiq qabul qilingan, umum majburiy davlat ko‘rsatmalari sifatida
huquqiy 
normalarni 
belgilashga, 
o‘zgartirishga yoki 
bekor 
qilishga
qaratilgan 
rasmiy 
hujjatlar 
normativ-huquqiy hujjatlar deyiladi. Ushbu
Qonunda normativ-huquqiy hujjatlarning quyidagi turlari belgilangan:
O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi; O‘zbekiston Respublikasining
qonunlari;
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining qarorlari; O‘zbekiston
Respublikasi Prezidentining farmonlari, qarorlari va farmoyishlari;
O‘zbekiston Respublikasi  Vazirlar Mahkamasining qarorlari;  vazirliklar,
davlat qo‘mitalari va idoralarning buyruqlari hamda qarorlari;mahalliy davlat
hokimiyati organlarining qarorlari.
Normativ hujjat deb faoliyatning har xil turlari yoki ularning
natijalariga doir qoidalar, umumiy tamoyillar va xususiyatlarni belgilab beruvchi
hujjatga aytiladi.
Hujjat (arab. “guvohnoma, isbot, dalil”) – axborot qayd etilgan
hamda uni vaqt va makonda uzatish imkonini beruvchi moddiy obyekt.
Hujjatlar tarixiy manba, dalillovchi yoki guvohlik beruvchi vosita bo‘lib
xizmat qilishi mumkin. Ish hujjatlari uchun alohida uslub – rasmiy uslub ishlab
chiqilgan, u qonunchilikka va ish yuritishga xizmat qiladi. Shu bois ish yuritish
uslubi asosan ma’muriy-huquqiy faoliyatda qo‘llanadi.
Rasmiy uslubning o‘ziga xos leksik va grammatik xususiyatlari mavjud
bo‘lib, unda so‘zlar faqat o‘z ma’nosida qo‘llanadi, hissiy bo‘yoqdor ifodalar
ishlatilmaydi, sohaga oid qisqartma nomlardan foydalaniladi, sohaviy terminlar
qo‘llanadi va hokazo. Hujjatlarning matni qisqa, aniq va lo‘nda bo‘lishi kerak. Ular
asosan darak gaplardan, farmoyish hujjatlari esa buyruq gaplardan tashkil topadi.
Hujjatlarni  to‘g‘ri  va  bexato  yozish  savodxonlik  hamda  yozma  nutq
madaniyati ko‘rsatkichidir. Bu xislatlar mutaxassisning ish faoliyatida juda muhim
sanaladi, chunki har qanday tashkilotda hujjatlar aylanishi mavjud.
Hujjat aylanishi – hujjatlarning muassasada ularning yaratilishi yoki qabul
Logotip
O‘zbekiston Respublikasining “Normativ-huquqiy hujjatlar to‘g‘risida”gi Qonuniga muvofiq qabul qilingan, umum majburiy davlat ko‘rsatmalari sifatida huquqiy normalarni belgilashga, o‘zgartirishga yoki bekor qilishga qaratilgan rasmiy hujjatlar normativ-huquqiy hujjatlar deyiladi. Ushbu Qonunda normativ-huquqiy hujjatlarning quyidagi turlari belgilangan: O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi; O‘zbekiston Respublikasining qonunlari; O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining qarorlari; O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining farmonlari, qarorlari va farmoyishlari; O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qarorlari; vazirliklar, davlat qo‘mitalari va idoralarning buyruqlari hamda qarorlari;mahalliy davlat hokimiyati organlarining qarorlari. Normativ hujjat deb faoliyatning har xil turlari yoki ularning natijalariga doir qoidalar, umumiy tamoyillar va xususiyatlarni belgilab beruvchi hujjatga aytiladi. Hujjat (arab. “guvohnoma, isbot, dalil”) – axborot qayd etilgan hamda uni vaqt va makonda uzatish imkonini beruvchi moddiy obyekt. Hujjatlar tarixiy manba, dalillovchi yoki guvohlik beruvchi vosita bo‘lib xizmat qilishi mumkin. Ish hujjatlari uchun alohida uslub – rasmiy uslub ishlab chiqilgan, u qonunchilikka va ish yuritishga xizmat qiladi. Shu bois ish yuritish uslubi asosan ma’muriy-huquqiy faoliyatda qo‘llanadi. Rasmiy uslubning o‘ziga xos leksik va grammatik xususiyatlari mavjud bo‘lib, unda so‘zlar faqat o‘z ma’nosida qo‘llanadi, hissiy bo‘yoqdor ifodalar ishlatilmaydi, sohaga oid qisqartma nomlardan foydalaniladi, sohaviy terminlar qo‘llanadi va hokazo. Hujjatlarning matni qisqa, aniq va lo‘nda bo‘lishi kerak. Ular asosan darak gaplardan, farmoyish hujjatlari esa buyruq gaplardan tashkil topadi. Hujjatlarni to‘g‘ri va bexato yozish savodxonlik hamda yozma nutq madaniyati ko‘rsatkichidir. Bu xislatlar mutaxassisning ish faoliyatida juda muhim sanaladi, chunki har qanday tashkilotda hujjatlar aylanishi mavjud. Hujjat aylanishi – hujjatlarning muassasada ularning yaratilishi yoki qabul
qilinishidan boshlab ijrosi yakunlangunga yoki jo‘natilgunga qadar harakatlanishi
demakdir.  Hujjatlarning  qayta  ishlanishi  va  harakatlanishi  jarayoni  quyidagi
bosqichlardan iborat:
tashkilotga kelib tushadigan hujjatlarni qabul qilish, ularni dastlabki ko‘zdan
kechirish va ro‘yxatga olish;
hujjat ijrochisini aniqlash va ko‘rsatish, hujjat mazmuni va u bilan ishlash
bosqichlarini belgilash;
hujjatni o‘z muddatida ijro qilish, javob xatlarini tuzish va rasmiylashtirish;
hujjat ijrosini nazorat qilish;
hujjat  ijrosi  yakunlangach,  uni  hujjatlar  yig‘majildiga  tikish.  Ushbu
bosqichlarning  har  biri  an’anaviy  tarzda,  shuningdek  elektron  tarzda  ham
bajarilishi mumkin. Avtomatlashtirilgan axborot texnologiyalari yordamida amalga
oshiriladigan hujjat aylanishi elektron hujjat aylanishi deyiladi.
Elektron hujjat – elektron shaklda qayd etilgan, elektron raqamli imzo
bilan tasdiqlangan va hujjatni identifikasiya qilish imkoniyatini beradigan boshqa
rekvizitlarga ega bo‘lgan axborot. O‘zbekiston Respublikasining “Elektron hujjat
aylanishi  to‘g‘risida”gi  Qonuniga ko‘ra elektron hujjat qog‘oz hujjatga tengla
Tashkilot, muassasa va korxonalarda hujjat aylanish jarayonini quyidagilar tashkil
qiladi;
kirish hujjatlari – tashkilotga kelib tushadigan hujjatlar, jumladan, yuqori
tashkilotlarning  farmoyish  hujjatlari,  turli  vazirlik  va  mahkamalarning  xatlari,
yuridik va jismoniy shaxslarning arizalari;
ichki hujjatlar – tashkilotda tuzilgan hujjatlar: bildirgi, ma’lumotnoma,
hisobot, bayonnoma va sh.k.;
chiqish hujjatlari – boshqa tashkilotlarga jo‘natiladigan hujjatlar (so‘rov
xatlariga javoblar, ma’lumotnomalar, tashabbus xatlari va b.)
2.Hujjatlarning  tasniflanishi.Hujjatlar  bir  necha  jihatlariga  ko‘ra
tasniflanadi.
Mazmun bayonining shakliga ko‘ra hujjatlar xususiy, namunaviy va qolipli
hujjatlarga bo‘linadi.
Logotip
qilinishidan boshlab ijrosi yakunlangunga yoki jo‘natilgunga qadar harakatlanishi demakdir. Hujjatlarning qayta ishlanishi va harakatlanishi jarayoni quyidagi bosqichlardan iborat: tashkilotga kelib tushadigan hujjatlarni qabul qilish, ularni dastlabki ko‘zdan kechirish va ro‘yxatga olish; hujjat ijrochisini aniqlash va ko‘rsatish, hujjat mazmuni va u bilan ishlash bosqichlarini belgilash; hujjatni o‘z muddatida ijro qilish, javob xatlarini tuzish va rasmiylashtirish; hujjat ijrosini nazorat qilish; hujjat ijrosi yakunlangach, uni hujjatlar yig‘majildiga tikish. Ushbu bosqichlarning har biri an’anaviy tarzda, shuningdek elektron tarzda ham bajarilishi mumkin. Avtomatlashtirilgan axborot texnologiyalari yordamida amalga oshiriladigan hujjat aylanishi elektron hujjat aylanishi deyiladi. Elektron hujjat – elektron shaklda qayd etilgan, elektron raqamli imzo bilan tasdiqlangan va hujjatni identifikasiya qilish imkoniyatini beradigan boshqa rekvizitlarga ega bo‘lgan axborot. O‘zbekiston Respublikasining “Elektron hujjat aylanishi to‘g‘risida”gi Qonuniga ko‘ra elektron hujjat qog‘oz hujjatga tengla Tashkilot, muassasa va korxonalarda hujjat aylanish jarayonini quyidagilar tashkil qiladi; kirish hujjatlari – tashkilotga kelib tushadigan hujjatlar, jumladan, yuqori tashkilotlarning farmoyish hujjatlari, turli vazirlik va mahkamalarning xatlari, yuridik va jismoniy shaxslarning arizalari; ichki hujjatlar – tashkilotda tuzilgan hujjatlar: bildirgi, ma’lumotnoma, hisobot, bayonnoma va sh.k.; chiqish hujjatlari – boshqa tashkilotlarga jo‘natiladigan hujjatlar (so‘rov xatlariga javoblar, ma’lumotnomalar, tashabbus xatlari va b.) 2.Hujjatlarning tasniflanishi.Hujjatlar bir necha jihatlariga ko‘ra tasniflanadi. Mazmun bayonining shakliga ko‘ra hujjatlar xususiy, namunaviy va qolipli hujjatlarga bo‘linadi.
Xususiy  hujjatlarga fuqarolardan  kelib  tushgan  ariza  va  shikoyatlar,
ularning asosida olib boriladigan xizmat yozishmalari misol bo‘ladi. Ular aksariyat
hollarda ayni bir vaziyat va holatni izohlab, tushuntirib berish maqsadida yoziladi.
Namunaviy  hujjatlar sirasiga  ish  yuritish  sohasiga  oid  hujjatlarning
aksariyati, ya’ni har bir tashkilot va uning bo‘linmalari uchun zaruriy bo‘lgan
bildirgi,  xizmat  ma’lumotnomasi,  tavsifnoma,  majlis  bayoni  kabi  belgilangan
tartibda tuziladigan hujjatlar kiradi.
Davlat idoralarida qolipli hujjatlarning ko‘plab turlari qo‘llanadi, ular ish
faoliyatini osonlashtiradi, vaqt va moddiy resurslarni tejashga imkon beradi, ish
jarayonida qulaylikni oshiradi.
Mazmuniga ko‘ra hujjatlar sodda va murakkab bo‘ladi.
Sodda hujjatlar, odatda, bir masalani o‘z ichiga oladi (tilxat, ishonchnoma
kabi).
Murakkab hujjatlarda ikki yoki undan ortiq masala aks ettiriladi. Ularga
majlis bayoni, hisobotning ayrim turlari misol bo‘ladi.
Shuningdek, hujjatlar xizmat mavqeyiga ko‘ra bir necha turlarga bo‘linadi:
HUJJATLAR
Tashkiliy
hujjatlar
(guvohnoma,
yo‘riqnoma,
nizom,shartno-
ma vabosh-lar)
Farmoyish
hujjatlari 
(buyruq,ko‘r-
satma,
farmoyish)
Ma’lumot-axborot
hujjatlari(ariza,bayonnoma,
dalolatnoma,ishonchnoma,ta
vsifnoma,tarjimayi
hol,tilxat,tushuntirish  xati,
e’lon 
Xizmat
yozishmalari
(taklifnoma,
telegramma,
xatlar).
Hujjatning 
birinchi 
yoki 
yagona 
nusxasi 
asl 
(rasmiy) 
nusxa
deyiladi. Uning aynan qayta ko‘chirilgan shakli nusxa deb yuritiladi.
Hujjatning 
bir 
qismiga 
ehtiyoj 
tug‘ilsa, 
undan 
ko‘chirma 
olinadi
(masalan, bayonnomadan ko‘chirma, buyruqdan ko‘chirma).
3.Hujjat  rekvizitlari. Har bir hujjatning maqsadi va turiga qarab
undagi zaruriy qismlar miqdori, ularning joylashish o‘rni va tartibi belgilangan
Logotip
Xususiy hujjatlarga fuqarolardan kelib tushgan ariza va shikoyatlar, ularning asosida olib boriladigan xizmat yozishmalari misol bo‘ladi. Ular aksariyat hollarda ayni bir vaziyat va holatni izohlab, tushuntirib berish maqsadida yoziladi. Namunaviy hujjatlar sirasiga ish yuritish sohasiga oid hujjatlarning aksariyati, ya’ni har bir tashkilot va uning bo‘linmalari uchun zaruriy bo‘lgan bildirgi, xizmat ma’lumotnomasi, tavsifnoma, majlis bayoni kabi belgilangan tartibda tuziladigan hujjatlar kiradi. Davlat idoralarida qolipli hujjatlarning ko‘plab turlari qo‘llanadi, ular ish faoliyatini osonlashtiradi, vaqt va moddiy resurslarni tejashga imkon beradi, ish jarayonida qulaylikni oshiradi. Mazmuniga ko‘ra hujjatlar sodda va murakkab bo‘ladi. Sodda hujjatlar, odatda, bir masalani o‘z ichiga oladi (tilxat, ishonchnoma kabi). Murakkab hujjatlarda ikki yoki undan ortiq masala aks ettiriladi. Ularga majlis bayoni, hisobotning ayrim turlari misol bo‘ladi. Shuningdek, hujjatlar xizmat mavqeyiga ko‘ra bir necha turlarga bo‘linadi: HUJJATLAR Tashkiliy hujjatlar (guvohnoma, yo‘riqnoma, nizom,shartno- ma vabosh-lar) Farmoyish hujjatlari (buyruq,ko‘r- satma, farmoyish) Ma’lumot-axborot hujjatlari(ariza,bayonnoma, dalolatnoma,ishonchnoma,ta vsifnoma,tarjimayi hol,tilxat,tushuntirish xati, e’lon Xizmat yozishmalari (taklifnoma, telegramma, xatlar). Hujjatning birinchi yoki yagona nusxasi asl (rasmiy) nusxa deyiladi. Uning aynan qayta ko‘chirilgan shakli nusxa deb yuritiladi. Hujjatning bir qismiga ehtiyoj tug‘ilsa, undan ko‘chirma olinadi (masalan, bayonnomadan ko‘chirma, buyruqdan ko‘chirma). 3.Hujjat rekvizitlari. Har bir hujjatning maqsadi va turiga qarab undagi zaruriy qismlar miqdori, ularning joylashish o‘rni va tartibi belgilangan
bo‘ladi. Rekvizit deb  hujjatni 
rasmiylashtirishning 
majburiy 
elementiga
aytiladi. Rekvizitlar hujjatda qat’iy tartibda joylashtiriladi. Bu hujjatning
huquqiy kuchini ta’minlaydi
Hujjat rekvizitlarining asosiy turlari:
1.O‘zbekiston Respublikasining gerbi. 
2.Vazirlik yoki idoraning nomi.
3.Tashkilot yoki muassasa nomi.
4.Tarkibiy tarmoqning nomi.
5.Aloqa muassasasining shartli raqami (indeksi), tashkilot manzili,
telefon raqami, faks raqami.
6.Elektron pochta manzili. 
7.Matn sarlavhasi.
8.Sana.
9.Hujjatga beriladigan shartli raqam (indeks).
10. Kelgan hujjatning sanasi va shartli raqamiga havola. 
11. Tuzilgan yoki nashr qilingan joyi.
12.Hujjat loyihasini tayyorlagan bo‘linmaning shartli raqami.  
13. Hujjatni oluvchi (adresat).
14. Tasdiqlash ustxati.
15. Munosabat belgisi (rezolutsiya). 
16. Hujjat turining nomi.
17. Nazorat haqida qayd.
18. Matn.
19. Ilova mavjudligi haqida qayd.
20. Imzo.
21. Kelishuv ustxati.
22. Rozilik belgisi (viza). 
23. Muhr.
24. Nusxaning tasdiqlanishi haqidagi qayd. 
25. Ijrochining familiyasi va telefon raqami.
Logotip
bo‘ladi. Rekvizit deb hujjatni rasmiylashtirishning majburiy elementiga aytiladi. Rekvizitlar hujjatda qat’iy tartibda joylashtiriladi. Bu hujjatning huquqiy kuchini ta’minlaydi Hujjat rekvizitlarining asosiy turlari: 1.O‘zbekiston Respublikasining gerbi. 2.Vazirlik yoki idoraning nomi. 3.Tashkilot yoki muassasa nomi. 4.Tarkibiy tarmoqning nomi. 5.Aloqa muassasasining shartli raqami (indeksi), tashkilot manzili, telefon raqami, faks raqami. 6.Elektron pochta manzili. 7.Matn sarlavhasi. 8.Sana. 9.Hujjatga beriladigan shartli raqam (indeks). 10. Kelgan hujjatning sanasi va shartli raqamiga havola. 11. Tuzilgan yoki nashr qilingan joyi. 12.Hujjat loyihasini tayyorlagan bo‘linmaning shartli raqami. 13. Hujjatni oluvchi (adresat). 14. Tasdiqlash ustxati. 15. Munosabat belgisi (rezolutsiya). 16. Hujjat turining nomi. 17. Nazorat haqida qayd. 18. Matn. 19. Ilova mavjudligi haqida qayd. 20. Imzo. 21. Kelishuv ustxati. 22. Rozilik belgisi (viza). 23. Muhr. 24. Nusxaning tasdiqlanishi haqidagi qayd. 25. Ijrochining familiyasi va telefon raqami.