HUJJATLAR TAYYORLASHDA PUNKTUATSIYANING AHAMIYATI (Punktuatsiya haqida tushuncha, O‘zbek punktuatsiyasining tarixiga doir, Punktuatsiyaning tilshunoslikning sohalari bilan aloqasi)

Yuklangan vaqt

2024-05-23

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

4

Faytl hajmi

24,1 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
HUJJATLAR TAYYORLASHDA PUNKTUATSIYANING AHAMIYATI 
 
 
REJA: 
1. Punktuatsiya haqida tushuncha. 
2. O‘zbek punktuatsiyasining tarixiga doir. 
3. Punktuatsiyaning tilshunoslikning sohalari bilan aloqasi. 
4. O‘zbek punktuatsiyasining asos va tamoyillari. 
 
 
 
 
 
 
 
Punktuatsiya termini lotincha punctum so‘zidan olingan bo‘lib, aslda 
nuqta, o‘rin, joy tushunchalari bilan bog‘langan bo‘lsa ham, tilshu-noslikda nutq 
oqimidagi intonatsion-prasodik to‘xtamlarni, yozuvda ifodalanadigan shartli 
belgilar yig‘indisini (tinish belgilarini) anglatadi. 
Punktuatsiya 
tilshunoslikning 
bir 
sohasi 
bo‘lib, 
tinish 
belgilari 
(punktorgramma) 
va 
ularning 
qo‘llanish 
qonun-qoidalarini 
o‘rgatadi. 
Punktogramma muayyan yozuv tizimi (grafika) ning uzviy qismi bo‘lib, yozma 
nutqning ayrim yozuv belgilari (masalan, raqamlar, harflar, diakritik va 
transkripsion belgilar kabi) bilan ifodalash mumkin bo‘lma-gan tomonlarini aniq 
belgilashda muhim ahamiyatga egadir. 
 
Tinish belgilari yozma nutqni to‘g‘ri, ifodali, mantiqiy bayon qilishda, uni 
ixchamlashda, 
gap 
qismlarining 
o‘zaro 
logik-grammatik 
munosabatlarini 
ko‘rsatishda muhim grafik vosita sifatida ishlatiladi. Punktuatsiya, bir tomondan, 
yozuvchiga o‘z yozma nutqini aniq, to‘g‘ri va ifodali bayon etish imkoniyatini bersa, 
ikkinchi tomondan, o‘quvchiga muayyan matndagi fikrni yozuvchi bayon etganidek, 
yozuvchining maqsadiga muvofiq tushuna olish imkoniyatini yaratadi; bir tinish 
belgi yozuvchi tomonidan qanday ma’no va vazifada qo‘llangan bo‘lsa, mazkur 
tinish belgi o‘quvchi tomonidan ham xuddi shunday vazifada tushuniladi. 
Demak, tinish belgilari "Yozma nutqning tushunilishini osonlashti-rish uchun 
Ilmiybaza.uz HUJJATLAR TAYYORLASHDA PUNKTUATSIYANING AHAMIYATI REJA: 1. Punktuatsiya haqida tushuncha. 2. O‘zbek punktuatsiyasining tarixiga doir. 3. Punktuatsiyaning tilshunoslikning sohalari bilan aloqasi. 4. O‘zbek punktuatsiyasining asos va tamoyillari. Punktuatsiya termini lotincha punctum so‘zidan olingan bo‘lib, aslda nuqta, o‘rin, joy tushunchalari bilan bog‘langan bo‘lsa ham, tilshu-noslikda nutq oqimidagi intonatsion-prasodik to‘xtamlarni, yozuvda ifodalanadigan shartli belgilar yig‘indisini (tinish belgilarini) anglatadi. Punktuatsiya tilshunoslikning bir sohasi bo‘lib, tinish belgilari (punktorgramma) va ularning qo‘llanish qonun-qoidalarini o‘rgatadi. Punktogramma muayyan yozuv tizimi (grafika) ning uzviy qismi bo‘lib, yozma nutqning ayrim yozuv belgilari (masalan, raqamlar, harflar, diakritik va transkripsion belgilar kabi) bilan ifodalash mumkin bo‘lma-gan tomonlarini aniq belgilashda muhim ahamiyatga egadir. Tinish belgilari yozma nutqni to‘g‘ri, ifodali, mantiqiy bayon qilishda, uni ixchamlashda, gap qismlarining o‘zaro logik-grammatik munosabatlarini ko‘rsatishda muhim grafik vosita sifatida ishlatiladi. Punktuatsiya, bir tomondan, yozuvchiga o‘z yozma nutqini aniq, to‘g‘ri va ifodali bayon etish imkoniyatini bersa, ikkinchi tomondan, o‘quvchiga muayyan matndagi fikrni yozuvchi bayon etganidek, yozuvchining maqsadiga muvofiq tushuna olish imkoniyatini yaratadi; bir tinish belgi yozuvchi tomonidan qanday ma’no va vazifada qo‘llangan bo‘lsa, mazkur tinish belgi o‘quvchi tomonidan ham xuddi shunday vazifada tushuniladi. Demak, tinish belgilari "Yozma nutqning tushunilishini osonlashti-rish uchun Ilmiybaza.uz 
 
qo‘llaniladi" (Baduen de Kurtene) va uni oydinlashtiradi, aniqlik kiritadi. Tinish 
belgilarining o‘rinli qo‘llanmasligi ma’lum bir sintaktik qurilmani ham mazmun, 
ham tuzilishii jihatidan o‘zgarib ketishiga olib keladi. Masalan, Afandi podshoga 
qarab: Siz axmoq odam emassiz, – dedi (latifa) gapida axmoq so‘zidan keyin pauza 
berilib (tire yoki vergul qo‘yilib) o‘qilsa, gap podshoning aklliligi haqida emas, balki 
uning ham axmoq, ham yomon odamligi haqida boradi. Qir-adirda lola gulpar 
ochilgan (U.) gapida lola so‘zidan keyin vergul qo‘yilmasa, faqat lolalar 
ochilganligi; vergul qo‘yilsa, loladan tashqari boshqa gullar ham ochilganligi 
anglashiladi. 
 
 
Tinish belgilari yozuvdan keyin paydo bo‘lgan. Qadimgi yozuvlar 
piktografik (rasm yozuv), logografik (so‘z yozuv) shakllarida bo‘lganli-gidan, 
punktuatsiyaga extiyoj sezilmagan. Punktuatsiya yozuvning keyingi taraqqiyotida 
shakllana boshlagan. 
 
Yozuvning sintetik usulidan analitik yozuv usuliga o‘tilishi, endi yozuvda 
grafemalarni – belgilarni ajratish, bir harfli so‘zni ko‘p harfli so‘zdan, so‘zni so‘zdan 
ajratish ehtiyojining tug‘ilishi, fikrni mantiqli bayon qilish, maqsadni to‘g‘ri 
ifodalash zaruriyati kabilar bora-bora yozuvga ayrim ishoralarning kiritilishiga olib 
keldi. Qadimgi yozma matnlarda so‘zlar: a) bo‘sh joy, interval (oraliq masofa), b) 
nuqtalar, v) ayrim belgilar (masalan, qizil rang) vositasida ajratilgan. 
 
 
O‘rta Osiyoning qadimgi yozuvlarida ham (oromiy, turkiy runik kabi) 
ajratuvchi belgilar saqlangan, ancha faol qo‘llanilgan, bularni shartli ravishda 
qadimgi yozuvlarga xos «punktuatsion» belgilar deyish mumkin. 
O‘rta Osiyoda arab yozuvi maydonga kelgandan keyin, oromiy, turkiy runik kabi 
yozuvlardagi mavjud an'anaviy yozuv tizimi buziladi. Arab grafikasida yozuvning 
yordamchi elementi sifatida: a) ta’kid belgi-lari" – tik to‘g‘ri chiziq, qizil va oq-qora 
ranglar; b) "ma’no belgilari" – "Qur'on"dagi turish va determinativlar; v) "bezak 
belgilari" qo‘llangan. 
 
 
Demak, XIX asrning II yarmigacha arab grafikasidagi o‘zbek yozu-vida 
tinish belgilari bo‘lmagan. O‘zbek punktuatsiya tarixi, asosan, XIX asrning II 
yarmidan keyin boshlanganki, buning ob'yektiv va sub'yektiv tarixiy sabablari bor: 
1. XIX asrning II yarmida O‘rta Osiyoning Rossiya tomonidan istilo qilinishi 
O‘rta Osiyo xalqlari madaniyatining, jumladan, o‘zbek xalqi madaniyatining 
rivojlanishida omil bo‘ldi. Rossiya va u orqali boshqa Yevropa xalqlari bilan bo‘lgan 
turli xil madaniy aloqalar yozuvda ham o‘z ifodasini topadi. 
2. XIX asrning II yarmida O‘rta Osiyoda poligrafiyaning vujudga kelishi: 
bosmaxonalar, nashriyotlarning paydo bo‘lishi, kitob, gazeta, jurnallarning nashr 
etilishi, o‘zbek adabiy tilining matbuot tili darajasiga ko‘tarilishi yozuv 
Ilmiybaza.uz qo‘llaniladi" (Baduen de Kurtene) va uni oydinlashtiradi, aniqlik kiritadi. Tinish belgilarining o‘rinli qo‘llanmasligi ma’lum bir sintaktik qurilmani ham mazmun, ham tuzilishii jihatidan o‘zgarib ketishiga olib keladi. Masalan, Afandi podshoga qarab: Siz axmoq odam emassiz, – dedi (latifa) gapida axmoq so‘zidan keyin pauza berilib (tire yoki vergul qo‘yilib) o‘qilsa, gap podshoning aklliligi haqida emas, balki uning ham axmoq, ham yomon odamligi haqida boradi. Qir-adirda lola gulpar ochilgan (U.) gapida lola so‘zidan keyin vergul qo‘yilmasa, faqat lolalar ochilganligi; vergul qo‘yilsa, loladan tashqari boshqa gullar ham ochilganligi anglashiladi. Tinish belgilari yozuvdan keyin paydo bo‘lgan. Qadimgi yozuvlar piktografik (rasm yozuv), logografik (so‘z yozuv) shakllarida bo‘lganli-gidan, punktuatsiyaga extiyoj sezilmagan. Punktuatsiya yozuvning keyingi taraqqiyotida shakllana boshlagan. Yozuvning sintetik usulidan analitik yozuv usuliga o‘tilishi, endi yozuvda grafemalarni – belgilarni ajratish, bir harfli so‘zni ko‘p harfli so‘zdan, so‘zni so‘zdan ajratish ehtiyojining tug‘ilishi, fikrni mantiqli bayon qilish, maqsadni to‘g‘ri ifodalash zaruriyati kabilar bora-bora yozuvga ayrim ishoralarning kiritilishiga olib keldi. Qadimgi yozma matnlarda so‘zlar: a) bo‘sh joy, interval (oraliq masofa), b) nuqtalar, v) ayrim belgilar (masalan, qizil rang) vositasida ajratilgan. O‘rta Osiyoning qadimgi yozuvlarida ham (oromiy, turkiy runik kabi) ajratuvchi belgilar saqlangan, ancha faol qo‘llanilgan, bularni shartli ravishda qadimgi yozuvlarga xos «punktuatsion» belgilar deyish mumkin. O‘rta Osiyoda arab yozuvi maydonga kelgandan keyin, oromiy, turkiy runik kabi yozuvlardagi mavjud an'anaviy yozuv tizimi buziladi. Arab grafikasida yozuvning yordamchi elementi sifatida: a) ta’kid belgi-lari" – tik to‘g‘ri chiziq, qizil va oq-qora ranglar; b) "ma’no belgilari" – "Qur'on"dagi turish va determinativlar; v) "bezak belgilari" qo‘llangan. Demak, XIX asrning II yarmigacha arab grafikasidagi o‘zbek yozu-vida tinish belgilari bo‘lmagan. O‘zbek punktuatsiya tarixi, asosan, XIX asrning II yarmidan keyin boshlanganki, buning ob'yektiv va sub'yektiv tarixiy sabablari bor: 1. XIX asrning II yarmida O‘rta Osiyoning Rossiya tomonidan istilo qilinishi O‘rta Osiyo xalqlari madaniyatining, jumladan, o‘zbek xalqi madaniyatining rivojlanishida omil bo‘ldi. Rossiya va u orqali boshqa Yevropa xalqlari bilan bo‘lgan turli xil madaniy aloqalar yozuvda ham o‘z ifodasini topadi. 2. XIX asrning II yarmida O‘rta Osiyoda poligrafiyaning vujudga kelishi: bosmaxonalar, nashriyotlarning paydo bo‘lishi, kitob, gazeta, jurnallarning nashr etilishi, o‘zbek adabiy tilining matbuot tili darajasiga ko‘tarilishi yozuv Ilmiybaza.uz 
 
madaniyatini, savodxonlikni – tinish belgilari qo‘llash ilmini shakllantirdi. Bunda 
1917 yildan muntazam ravishda ikki tilda (ruscha va uzbekcha) nashr etilgan 
"Turkiston viloyatining gazeti" ham muhim ahamiyatga ega bo‘ldi. 
3. Bu davrda tarjimachilik ishlari juda ravojlandi. Rus tilidan o‘zbek tiliga 
qilingan tarjima matnlarda, tabiiyki, tinish belgilari o‘zbekcha nushaga ham o‘tdi. 
4. Turkiy tillar, turkiy yozuvlar tadqiq qilina boshlandi: ilmiy asarlar, grammatik 
qo‘llanmalar paydo bo‘ldi. Turkologlar tomonidan tahlil qilingan o‘zbekcha 
matnlarda ham tinish belgilari qo‘llanila boshlandi. 
 
 
Bu holat keyinchalik o‘zbek yozuvida an’anaga aylandi. Shunday qilib, 
XX asr boshlarida o‘zbek punktuatsiyasi shakllanib yetdi. 
Xususan, 1920 yillardan keyin barcha turkiy tillar bilan birga, o‘zbek 
grafikasining rivojida, xususan, orfografik va punktuatsion qoida-larning 
ishlanishida o‘zgarishlar ro‘y berdi. O‘zbek tiliga ko‘pgina tinish belgilari (so‘roq, 
undov, qo‘shtirnoq, ko‘p nuqta kabi) kiritirildi. 
 
 
Punktuatsiya tilshunoslikning grafika sohasi bilan zich bog‘langan. 
Ma’lumki, grafika muayyan tilning yozuv tizimini bir butun holda, barcha belgilar 
yig‘indisini o‘rganuvchi soha, Shulardan tinish belgilar punktuatsiya tomonidan 
o‘rganilishidan qat’i nazar, keng ma’noda punktogrammalar ham grafikaning 
tarkibiy qismidir. Grafika tinish belgilaridan tashqari, raqamli, diakritik va 
tarnskripsion belgili kabi yozuvlarni ham o‘z ichiga oladi. Shunday bo‘lsa ham, 
punktuatsiya o‘z o‘rganish ob’yekti va vazifasi jihatidan grafikadan, yozuvning 
boshqa – belgili shakllaridan ajralib turadi. 
 
 
Demak, grammalar (tinish belgilar) muayyan yozuv tizimining 
yordamchi, ayni paytda, zarur qimsi bo‘lgan shartli belgilar yig‘indisidir. 
Punktuatsiya orfografiya bilan aloqador. Orfofafiya so‘zlarning to‘g‘ri 
yozilishini o‘rganib, morfologiya bilan zich bog‘lansa, punktuatsi-ya gaplarning 
to‘g‘ri tuzilishi, undagi fikrning to‘g‘ri ifodalanishi uchun xizmat qilib, sintaksis 
bilan zich bog‘lanadi. 
 
 
Masalan, so‘roq, undov, nuqta kabi tinish belgilaridan so‘ng gapning 
bosh harf bilan, ikki nuqta, nuqtali vergullardan keyin gapning ko‘pincha kichik harf 
bilan yozilish holatlari punktuatsiya bilan orfografiyaning aloqadorligini 
ko‘rsatuvchi omildir. Bundan tashqari, savodxonlikni oshirishda orfografiya 
qanchalik ahamiyatga ega bo‘lsa, punktuatsiya ham shuncha ahamiyatga egadir. 
Orfografiya ham, punktuatsiya ham grafik vositalar bo‘lib, to‘g‘ri yozish to‘g‘ri 
tuzish, to‘g‘ri ifodalash haqidagi ta’limotdir. 
 
 
Punktuatsiya uslubiyat bilan aloqador. Tinish belgilarining noto‘g‘ri 
qo‘llanilishi gap mazmunida g‘alizlik, mavhumlik va noaniqlikni keltirib chiqaradi. 
Ilmiybaza.uz madaniyatini, savodxonlikni – tinish belgilari qo‘llash ilmini shakllantirdi. Bunda 1917 yildan muntazam ravishda ikki tilda (ruscha va uzbekcha) nashr etilgan "Turkiston viloyatining gazeti" ham muhim ahamiyatga ega bo‘ldi. 3. Bu davrda tarjimachilik ishlari juda ravojlandi. Rus tilidan o‘zbek tiliga qilingan tarjima matnlarda, tabiiyki, tinish belgilari o‘zbekcha nushaga ham o‘tdi. 4. Turkiy tillar, turkiy yozuvlar tadqiq qilina boshlandi: ilmiy asarlar, grammatik qo‘llanmalar paydo bo‘ldi. Turkologlar tomonidan tahlil qilingan o‘zbekcha matnlarda ham tinish belgilari qo‘llanila boshlandi. Bu holat keyinchalik o‘zbek yozuvida an’anaga aylandi. Shunday qilib, XX asr boshlarida o‘zbek punktuatsiyasi shakllanib yetdi. Xususan, 1920 yillardan keyin barcha turkiy tillar bilan birga, o‘zbek grafikasining rivojida, xususan, orfografik va punktuatsion qoida-larning ishlanishida o‘zgarishlar ro‘y berdi. O‘zbek tiliga ko‘pgina tinish belgilari (so‘roq, undov, qo‘shtirnoq, ko‘p nuqta kabi) kiritirildi. Punktuatsiya tilshunoslikning grafika sohasi bilan zich bog‘langan. Ma’lumki, grafika muayyan tilning yozuv tizimini bir butun holda, barcha belgilar yig‘indisini o‘rganuvchi soha, Shulardan tinish belgilar punktuatsiya tomonidan o‘rganilishidan qat’i nazar, keng ma’noda punktogrammalar ham grafikaning tarkibiy qismidir. Grafika tinish belgilaridan tashqari, raqamli, diakritik va tarnskripsion belgili kabi yozuvlarni ham o‘z ichiga oladi. Shunday bo‘lsa ham, punktuatsiya o‘z o‘rganish ob’yekti va vazifasi jihatidan grafikadan, yozuvning boshqa – belgili shakllaridan ajralib turadi. Demak, grammalar (tinish belgilar) muayyan yozuv tizimining yordamchi, ayni paytda, zarur qimsi bo‘lgan shartli belgilar yig‘indisidir. Punktuatsiya orfografiya bilan aloqador. Orfofafiya so‘zlarning to‘g‘ri yozilishini o‘rganib, morfologiya bilan zich bog‘lansa, punktuatsi-ya gaplarning to‘g‘ri tuzilishi, undagi fikrning to‘g‘ri ifodalanishi uchun xizmat qilib, sintaksis bilan zich bog‘lanadi. Masalan, so‘roq, undov, nuqta kabi tinish belgilaridan so‘ng gapning bosh harf bilan, ikki nuqta, nuqtali vergullardan keyin gapning ko‘pincha kichik harf bilan yozilish holatlari punktuatsiya bilan orfografiyaning aloqadorligini ko‘rsatuvchi omildir. Bundan tashqari, savodxonlikni oshirishda orfografiya qanchalik ahamiyatga ega bo‘lsa, punktuatsiya ham shuncha ahamiyatga egadir. Orfografiya ham, punktuatsiya ham grafik vositalar bo‘lib, to‘g‘ri yozish to‘g‘ri tuzish, to‘g‘ri ifodalash haqidagi ta’limotdir. Punktuatsiya uslubiyat bilan aloqador. Tinish belgilarining noto‘g‘ri qo‘llanilishi gap mazmunida g‘alizlik, mavhumlik va noaniqlikni keltirib chiqaradi. Ilmiybaza.uz 
 
Masalan, Ey tabib, qo‘y, boqma dardim bedavolardan biri (Muq.) gapida uch holat 
bor: a) qo‘y so‘zidan keyin vergul o‘qilmasa, “tabib” “qo‘yboqar”ga aylanadi; b) 
"dardim"dan keyin vergul qo‘yilsa, “dardim” “boqma”ga bog‘lanadi – 
kesim+to‘ldiruvchi (boqma dardimni) munosabati tug‘iladi; v) "boqma"dan keyin 
vergul qo‘yilsa, "ega+kesim" (dardim bedavolardan biri) tug‘iladi. 
 
 
Punktuatsiya sintaksis bilan uzviy aloqador. Punktuatsion qoidalar 
sintaktik qonuniyatlar, me'yorlar asosida talqin qilinadi. Punktuatsiya qoidalarini 
sintaktik qonuniyatlarga bog‘lab bayon qilishning o‘z ilmiy metodik asoslari va 
usullari bor. Punktuatsiya qoidalarini aniqlashda mazkur tilning barcha sintaktik, 
uslubiy xususiyatlari hisobga olinadi. Tinish belgilari qo‘llashni gap qurilishi, uning 
grammatik-semantik shakllanishi boshqaradi. Masalan, Muhayyo, Surayyo, Ra’no, 
Muqaddas, Ko‘zimni yashnatib, kiyibsiz atlas (X.Saloh) gapida vergul uch xil 
vazifada: 1) uyushgan undalmalarni biriktirish; 2) ularni gap bilan grammatik 
bog‘lanmaganligi uchun gapdan ajratish; 3) oborotdagi qisqa pauzani qoplash 
uchun qo‘llanilganki, buni shu gapning konkret sintaktik qurilishi taqozo qilgan. 
Punktuatsiya sintaktik fonetika, gap ohangi bilan uzviy bog‘lan-gan. Ohang 
(intonatsiya) ovozning rang-barang tovlanishi: tinch boshla-nishi, ko‘tarilishi 
(kulminatsiyasi), pasayishi, susayishi, tinishi (uzilishi); tempi: tez va sekinligi, 
osoyishtaligi; sifati: cho‘ziq, qisqaligi, kuchli va kuchsizligi; davriy va davomliligi, 
takrorlanishi kabilarda ko‘rinadi. 
 
 
Ohang juda murakkab bo‘lib, urg‘u, pauzalar, melodika kabilar uning 
komponentlari hisoblanadi. Ohang gap mazmun-mundarijasining ajralmas qismi: 
usiz gap shakllanmaydi, gapning kommunikativ (aloqa-aralashuv) vazifasini ohang 
boshqaradi. Ohangning o‘zgarishi gapning mazmun va tuzilish jihatidan o‘zgarib 
ketishiga sabab bo‘ladi: mazmun farqlaydi, gap qayta shakllanadi. Quyidagi 
gaplarning ohangini qiyoslaylik: 
1. Turg‘un ukam vrach bo‘ldi. 
2. Turg‘un, ukam, vrach bo‘ldi. 
3. Turg‘un– ukam vrach bo‘ldi. 
4. Turg‘un, ukam vrach bo‘ldi. 
1-gapda Turg‘un bilan ukam o‘rtasida pauza yo‘q: Turg‘un – aniq-lovchi, ukam 
– ega; 2-gapda Turg‘un bilan ukam sanash ohangi bilan aytiladi: uyushiq egalar; 
3-gapda "ukam" gapga nisbatan sal tez va pasayuvchi ohang bilan aytiladi: 
ajratilgan bo‘lak; 4-gapda Turg‘un so‘zi murojaat ohangi bilan gapdan ajratilib, 
biroz pauza qilinadi: undalma. 
Ilmiybaza.uz Masalan, Ey tabib, qo‘y, boqma dardim bedavolardan biri (Muq.) gapida uch holat bor: a) qo‘y so‘zidan keyin vergul o‘qilmasa, “tabib” “qo‘yboqar”ga aylanadi; b) "dardim"dan keyin vergul qo‘yilsa, “dardim” “boqma”ga bog‘lanadi – kesim+to‘ldiruvchi (boqma dardimni) munosabati tug‘iladi; v) "boqma"dan keyin vergul qo‘yilsa, "ega+kesim" (dardim bedavolardan biri) tug‘iladi. Punktuatsiya sintaksis bilan uzviy aloqador. Punktuatsion qoidalar sintaktik qonuniyatlar, me'yorlar asosida talqin qilinadi. Punktuatsiya qoidalarini sintaktik qonuniyatlarga bog‘lab bayon qilishning o‘z ilmiy metodik asoslari va usullari bor. Punktuatsiya qoidalarini aniqlashda mazkur tilning barcha sintaktik, uslubiy xususiyatlari hisobga olinadi. Tinish belgilari qo‘llashni gap qurilishi, uning grammatik-semantik shakllanishi boshqaradi. Masalan, Muhayyo, Surayyo, Ra’no, Muqaddas, Ko‘zimni yashnatib, kiyibsiz atlas (X.Saloh) gapida vergul uch xil vazifada: 1) uyushgan undalmalarni biriktirish; 2) ularni gap bilan grammatik bog‘lanmaganligi uchun gapdan ajratish; 3) oborotdagi qisqa pauzani qoplash uchun qo‘llanilganki, buni shu gapning konkret sintaktik qurilishi taqozo qilgan. Punktuatsiya sintaktik fonetika, gap ohangi bilan uzviy bog‘lan-gan. Ohang (intonatsiya) ovozning rang-barang tovlanishi: tinch boshla-nishi, ko‘tarilishi (kulminatsiyasi), pasayishi, susayishi, tinishi (uzilishi); tempi: tez va sekinligi, osoyishtaligi; sifati: cho‘ziq, qisqaligi, kuchli va kuchsizligi; davriy va davomliligi, takrorlanishi kabilarda ko‘rinadi. Ohang juda murakkab bo‘lib, urg‘u, pauzalar, melodika kabilar uning komponentlari hisoblanadi. Ohang gap mazmun-mundarijasining ajralmas qismi: usiz gap shakllanmaydi, gapning kommunikativ (aloqa-aralashuv) vazifasini ohang boshqaradi. Ohangning o‘zgarishi gapning mazmun va tuzilish jihatidan o‘zgarib ketishiga sabab bo‘ladi: mazmun farqlaydi, gap qayta shakllanadi. Quyidagi gaplarning ohangini qiyoslaylik: 1. Turg‘un ukam vrach bo‘ldi. 2. Turg‘un, ukam, vrach bo‘ldi. 3. Turg‘un– ukam vrach bo‘ldi. 4. Turg‘un, ukam vrach bo‘ldi. 1-gapda Turg‘un bilan ukam o‘rtasida pauza yo‘q: Turg‘un – aniq-lovchi, ukam – ega; 2-gapda Turg‘un bilan ukam sanash ohangi bilan aytiladi: uyushiq egalar; 3-gapda "ukam" gapga nisbatan sal tez va pasayuvchi ohang bilan aytiladi: ajratilgan bo‘lak; 4-gapda Turg‘un so‘zi murojaat ohangi bilan gapdan ajratilib, biroz pauza qilinadi: undalma.