HUKMRONLIK VA UNING TURLARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

16

File size

Fayl hajmi

47,8 KB


HUKMRONLIK VA UNING TURLARI
          REJA:
1. Jamoa tushunchasi, turlari, shakllanish boskichlari. Mexnat jamoasi 
2. Ta’sir o`tkazish va xukmronlik. Xukmronlik turlari
1. Jamoa: tushunchasi, turlari, shakllanish bosqichlari
Ishlab chiqarishning zamonaviy rivojlanganligi darajasi jamoaviy mehnatning
zarurligini asoslab beradi, u, o'z navbatida, mehnat jamoasini mavjud bo'lishini
belgilaydi.  Tashkilotni  samarali  faoliyat  yuritishi  mehnat  jamoalarini  faoliyat
yuritishlari qonunlarini bilish va ulardan foydalanishning ko'zda tutadi.
Mehnat jamoasi ostida birgalikdagi mehnat faoliyatini amalga oshiruvchi
xodimlar birlashmasi tushuniladi. Ular bir birlari bilan shunday o'zaro hamkorlik
qiladilarki, har biri boshqa shaxsga ta'sir ko'rsatadi va bir vaqtda uning ta'siri ostida
bo'ladi. Mehnat jamoalari ishlab chiqarish, savdo va boshqa jarayonni tashkil qilish
uchun mehnat taqsimoti amalga oshiralayotgan vaqtda rahbarlikni yaratadilar. Bu
birlashma  tashkiliy  yagonalikka  ega  va  umumiy  maqsadlar  bilan  birlashgan.
Boshqaruv yagona irodaga asoslanishi kerak, bu mulk egasi tomonidan tayinlangan
yoki saylangan rahbarni mavjudligi bilan ta' minlanadi.
Jamoalar faoliyatining samaradorligi ko'yidagi bir qator omillarga bog'liqdir:
•
ishchi guruhlarning o'lchamlari va tarkibi;
•
guruhli me'yorlar;
•
odamlarning jipsligi;
•
nizolarning darajasi;
•
guruh a' zolarining statusi va vazifaviy rollari va boshqalar.
Logotip
HUKMRONLIK VA UNING TURLARI REJA: 1. Jamoa tushunchasi, turlari, shakllanish boskichlari. Mexnat jamoasi 2. Ta’sir o`tkazish va xukmronlik. Xukmronlik turlari 1. Jamoa: tushunchasi, turlari, shakllanish bosqichlari Ishlab chiqarishning zamonaviy rivojlanganligi darajasi jamoaviy mehnatning zarurligini asoslab beradi, u, o'z navbatida, mehnat jamoasini mavjud bo'lishini belgilaydi. Tashkilotni samarali faoliyat yuritishi mehnat jamoalarini faoliyat yuritishlari qonunlarini bilish va ulardan foydalanishning ko'zda tutadi. Mehnat jamoasi ostida birgalikdagi mehnat faoliyatini amalga oshiruvchi xodimlar birlashmasi tushuniladi. Ular bir birlari bilan shunday o'zaro hamkorlik qiladilarki, har biri boshqa shaxsga ta'sir ko'rsatadi va bir vaqtda uning ta'siri ostida bo'ladi. Mehnat jamoalari ishlab chiqarish, savdo va boshqa jarayonni tashkil qilish uchun mehnat taqsimoti amalga oshiralayotgan vaqtda rahbarlikni yaratadilar. Bu birlashma tashkiliy yagonalikka ega va umumiy maqsadlar bilan birlashgan. Boshqaruv yagona irodaga asoslanishi kerak, bu mulk egasi tomonidan tayinlangan yoki saylangan rahbarni mavjudligi bilan ta' minlanadi. Jamoalar faoliyatining samaradorligi ko'yidagi bir qator omillarga bog'liqdir: • ishchi guruhlarning o'lchamlari va tarkibi; • guruhli me'yorlar; • odamlarning jipsligi; • nizolarning darajasi; • guruh a' zolarining statusi va vazifaviy rollari va boshqalar.
 O'lchami uning vazifalariga mos keluvchi va tarkibida xarakt erning o'xshamas
alomatlariga  ega  odamlar  bo'lgan  guruh  samarali  hisoblanadi,  bunda  guruhli
me'yorlar tashkilotning maqsadlariga erishish va jamoachilik ruhini yaratishga
yordam beradilar, unda nizolarning yuqori darajasi ustinlik qiladi va guruhning
yuqori statusga a' zolari esa ustunlik qilmaydilar.
Menejer uchun jamoa - bu asosiy tayanchiqdir, shuning uchun jamoa ishini
ratsional tashkil qilish uning dolzarb vazifasi bo'ladi. Jamoaviy ish u yoki bu
sabablar bo'yicha xodimlar o'rtasida lavozimli vazifalarni aniq taqsimlash mumkin
bo'lmagan joyda juda keraklidir.
Me' yoriy ahloqiy-psixologik muhitga ega ishga qobiliyatli, tashkiliy jamoani
tashkil qilish uchun sotsiologik, psixologik va boshqa tadqiqotlarni o'tkazish kerak.
Masalan,  jamoani  shakllantirish  va  shaxslararo  munosabatlarni  tadqiqot
qilishda sotsiomatritsalar (8.1-jadval) va sotsiogrammalarni tuzish tavsiya etiladi.
Bunday sotsiomatritsa guruh a'zolarining bir birlariga munosabatlarini aniqlab
olish,  guruhda  jipslashganlikni  o'rnatish,  yetakchini  aniqlash,  guruh  a'zolarini
sotsiolmatrik statusi va hayojonli ekspansivlik (o'zini tuta bilmaslik)ni belgilashga
imkon beradi.
Sotsiogrammani tuzish uchun hammadan avval ramzli ma'no belgilanadi,
masalan:
    
                                               B ning G ga nisbatan ijobiy tanlovi 
 
                                                     
G ning B ga nisbatan salbiy tanlovi 
B
G
B
G
B
G
G
B
Logotip
O'lchami uning vazifalariga mos keluvchi va tarkibida xarakt erning o'xshamas alomatlariga ega odamlar bo'lgan guruh samarali hisoblanadi, bunda guruhli me'yorlar tashkilotning maqsadlariga erishish va jamoachilik ruhini yaratishga yordam beradilar, unda nizolarning yuqori darajasi ustinlik qiladi va guruhning yuqori statusga a' zolari esa ustunlik qilmaydilar. Menejer uchun jamoa - bu asosiy tayanchiqdir, shuning uchun jamoa ishini ratsional tashkil qilish uning dolzarb vazifasi bo'ladi. Jamoaviy ish u yoki bu sabablar bo'yicha xodimlar o'rtasida lavozimli vazifalarni aniq taqsimlash mumkin bo'lmagan joyda juda keraklidir. Me' yoriy ahloqiy-psixologik muhitga ega ishga qobiliyatli, tashkiliy jamoani tashkil qilish uchun sotsiologik, psixologik va boshqa tadqiqotlarni o'tkazish kerak. Masalan, jamoani shakllantirish va shaxslararo munosabatlarni tadqiqot qilishda sotsiomatritsalar (8.1-jadval) va sotsiogrammalarni tuzish tavsiya etiladi. Bunday sotsiomatritsa guruh a'zolarining bir birlariga munosabatlarini aniqlab olish, guruhda jipslashganlikni o'rnatish, yetakchini aniqlash, guruh a'zolarini sotsiolmatrik statusi va hayojonli ekspansivlik (o'zini tuta bilmaslik)ni belgilashga imkon beradi. Sotsiogrammani tuzish uchun hammadan avval ramzli ma'no belgilanadi, masalan: B ning G ga nisbatan ijobiy tanlovi G ning B ga nisbatan salbiy tanlovi B G B G B G G B
                                                             O'zaro ijobiy aloqa 
                                                            O'zaro salbiy aloqa
8.1-jadval
5 kishidan iborat guruh uchun sotsiomatritsa
№ T/p
Kim saylaydi
Kimni saylaydi
Qilingan tanlovlar
Jami
1
2
3
4
5
1.
A.
X
-
-
+
-
1
3
4
2.
B.
+
X
-
+
-
2
2
4
3.
C.
-
+
X
0
0
1
1
2
4.
D.
+
0
0
X
+
2
0
2
5.
E.
-
+
-
+
X
2
2
4
8
    8
16
  Keyin ma’lum savollar yordamida ijtimoiy-psixologig tadqiqotlar o’tkazish 
kerak.
Masalan, jamoaning barcha a'zolariga (anonim ravishda) "Siz kim bilan ishni
davom ettirishni xo hl aysiz" degan savol beriladi.
Olingan
(+)
2
2
0
3
1
Tanlovlar
(-)
2
1
3
0
2
Jami
4
3
3
3
3
Logotip
O'zaro ijobiy aloqa O'zaro salbiy aloqa 8.1-jadval 5 kishidan iborat guruh uchun sotsiomatritsa № T/p Kim saylaydi Kimni saylaydi Qilingan tanlovlar Jami 1 2 3 4 5 1. A. X - - + - 1 3 4 2. B. + X - + - 2 2 4 3. C. - + X 0 0 1 1 2 4. D. + 0 0 X + 2 0 2 5. E. - + - + X 2 2 4 8 8 16 Keyin ma’lum savollar yordamida ijtimoiy-psixologig tadqiqotlar o’tkazish kerak. Masalan, jamoaning barcha a'zolariga (anonim ravishda) "Siz kim bilan ishni davom ettirishni xo hl aysiz" degan savol beriladi. Olingan (+) 2 2 0 3 1 Tanlovlar (-) 2 1 3 0 2 Jami 4 3 3 3 3
Kiritilgan ramzlar ma'nosidan foydalanib, ushbu jamoa a'zolari javoblarni
grafik ravishda sotsiogramma ko'rinishida rasmiylashtirish mumkin (8.1.-rasm.)
8.1-rasm. "Siz kim bilan ishlashni davom ettirishni xohlaysiz?"
savoliga javoblarning natijasi
8.1-rasmdan ko'rinishicha, norasmiy yetakchi -"B" emas, balki "N" -rasmiy
boshliq bo'ladi.
Korxona faoliyati uchun mehnat jamoasi a'zolarining vakolatlari muhim aha-
miyatga ega, ular O'zbekiston Respublikasining Mehnat Kodeksi, respublikaning
boshqa qonunlari, tashkilotning ta'sis hujjatlari, jamoaviy shartnoma tomonidan
belgilanib  beriladi.  Masalan,  Mehnat  Kodeksining  21-moddassiga  muvofiq
xodimlar quyidagi huquqlarga egalar:
ushbu  kodeks,  boshqa  respublika  qonunlari  tomonidan  ma'lum  tartib  va
shartlarda mehnat shartnomasini tuzish, o'zgartirish va buzishlarga;  
unga mehnat shartnomasini tomonidan ma'lum ishni taqdim etishga;
tashkilotning davlat standartlari va mehnat xavfsizligi va mehnat shartnomasi
tomonidan ko'zda tutilgan tegishli sharoitlaridagi ish joyiga;
o'zining malakasi, ishning murakkabligi va bajarilgan ishning miqdori va
sifatiga muvofiq ish haqini o'z vaqtida va to'liq hajmda to'lanishiga;
Boshliq
Logotip
Kiritilgan ramzlar ma'nosidan foydalanib, ushbu jamoa a'zolari javoblarni grafik ravishda sotsiogramma ko'rinishida rasmiylashtirish mumkin (8.1.-rasm.) 8.1-rasm. "Siz kim bilan ishlashni davom ettirishni xohlaysiz?" savoliga javoblarning natijasi 8.1-rasmdan ko'rinishicha, norasmiy yetakchi -"B" emas, balki "N" -rasmiy boshliq bo'ladi. Korxona faoliyati uchun mehnat jamoasi a'zolarining vakolatlari muhim aha- miyatga ega, ular O'zbekiston Respublikasining Mehnat Kodeksi, respublikaning boshqa qonunlari, tashkilotning ta'sis hujjatlari, jamoaviy shartnoma tomonidan belgilanib beriladi. Masalan, Mehnat Kodeksining 21-moddassiga muvofiq xodimlar quyidagi huquqlarga egalar: ushbu kodeks, boshqa respublika qonunlari tomonidan ma'lum tartib va shartlarda mehnat shartnomasini tuzish, o'zgartirish va buzishlarga; unga mehnat shartnomasini tomonidan ma'lum ishni taqdim etishga; tashkilotning davlat standartlari va mehnat xavfsizligi va mehnat shartnomasi tomonidan ko'zda tutilgan tegishli sharoitlaridagi ish joyiga; o'zining malakasi, ishning murakkabligi va bajarilgan ishning miqdori va sifatiga muvofiq ish haqini o'z vaqtida va to'liq hajmda to'lanishiga; Boshliq
ish vaqtining me'yoriy davomiyligi, ayrim kasblar va xodimlar kategoriyalari
uchun qisqartirilgan ish vaqtini belgilanishi, haftalik dam olish kunlari, ish kuni
bo'lmagan dam olish kunlari, yillik ta'tillarini berilishi bilan ta'minlanadigan dam
olishga;
ish joyidagi mehnat sharoitlari va mehnatni muhofaza qilish haqidagi to'liq
ishonchli axborotlarga;
ushbu kodeks, boshqa respublika qonunlari tomonidan ma'lum tartibda kasbiy
tayyorgarlik, qayta tayyorlash va o'z malakasini oshirishga;
birlashishga, shu jumladan kasaba uyushmalarini tashkil qilish va o'z mehnat
huquqlarini,  erkinliklari  va  qonuniy  mafaatlarini  himoya  qilish  uchun  so'zga
chiqish huquqiga;
tashkilotning boshqaruvida ushbu Kodeks, boshqa respublika qonunlari va
jamoaviy shartnoma shaklida ishtirok etishga;
o'z  vakillari  orqali  jamoaviy  muzokaralarni  olib  borish  va  jamoaviy
shartnomalarni  tuzishga,  hamda  jamoaviy  shartnoma,  bitimlarni  bajarilishi
haqidagi axborotlarni olishga;
barcha  qonun  tomonidan  man  qilinmagan  yo'llar  bilan  o'zining  mehnat
hukuklari, erkinliklari va qonuniy manfaatlarini himoya qilishga;
shaxsiy va jamoaviy mehnat nizolarini ushbu Kodeks, boshqa respublika
qonunlari tomonidan ma'lum tartibda hal qilishga;
xodimga  u  tomonidan  mehnat  vazifalarini  bajarilishi  munosabati  bilan
yetkazilgan zararni to'lash va ma'naviy zararni ushbu Kodeks, boshqa respublika
qonunlari tomonidan ma'lum tartibda qoplanishiga;
respublika qonunlari tomonidan ko'zda tutilgan hollarda majburiy ijtimoiy
sug'urtalashga.
Ushbu mehnat jamoalari rasmiy deb ataladilar. Rasmiy tashkilot -bu korxo
nalarning  ko'rsatmalar,  yo'riqno  malar,  farmoyishlar  va  me'  yorlar  bilan
belgilanadigan ijtimoiy munosabatlar tizimidir. U rahbarlar tomonidan tashkilotlar
a'zolarining ideal hulqini tan olinishida quriladi. Rasmiy tashkilot yoki tuzilma
korxona  (yoki  qandaydir  muassasa)ni  umuman  faoliyat  yurita  olishi  uchun
Logotip
ish vaqtining me'yoriy davomiyligi, ayrim kasblar va xodimlar kategoriyalari uchun qisqartirilgan ish vaqtini belgilanishi, haftalik dam olish kunlari, ish kuni bo'lmagan dam olish kunlari, yillik ta'tillarini berilishi bilan ta'minlanadigan dam olishga; ish joyidagi mehnat sharoitlari va mehnatni muhofaza qilish haqidagi to'liq ishonchli axborotlarga; ushbu kodeks, boshqa respublika qonunlari tomonidan ma'lum tartibda kasbiy tayyorgarlik, qayta tayyorlash va o'z malakasini oshirishga; birlashishga, shu jumladan kasaba uyushmalarini tashkil qilish va o'z mehnat huquqlarini, erkinliklari va qonuniy mafaatlarini himoya qilish uchun so'zga chiqish huquqiga; tashkilotning boshqaruvida ushbu Kodeks, boshqa respublika qonunlari va jamoaviy shartnoma shaklida ishtirok etishga; o'z vakillari orqali jamoaviy muzokaralarni olib borish va jamoaviy shartnomalarni tuzishga, hamda jamoaviy shartnoma, bitimlarni bajarilishi haqidagi axborotlarni olishga; barcha qonun tomonidan man qilinmagan yo'llar bilan o'zining mehnat hukuklari, erkinliklari va qonuniy manfaatlarini himoya qilishga; shaxsiy va jamoaviy mehnat nizolarini ushbu Kodeks, boshqa respublika qonunlari tomonidan ma'lum tartibda hal qilishga; xodimga u tomonidan mehnat vazifalarini bajarilishi munosabati bilan yetkazilgan zararni to'lash va ma'naviy zararni ushbu Kodeks, boshqa respublika qonunlari tomonidan ma'lum tartibda qoplanishiga; respublika qonunlari tomonidan ko'zda tutilgan hollarda majburiy ijtimoiy sug'urtalashga. Ushbu mehnat jamoalari rasmiy deb ataladilar. Rasmiy tashkilot -bu korxo nalarning ko'rsatmalar, yo'riqno malar, farmoyishlar va me' yorlar bilan belgilanadigan ijtimoiy munosabatlar tizimidir. U rahbarlar tomonidan tashkilotlar a'zolarining ideal hulqini tan olinishida quriladi. Rasmiy tashkilot yoki tuzilma korxona (yoki qandaydir muassasa)ni umuman faoliyat yurita olishi uchun
zarurdir. Rasmiy tuzilma ushbu korxonaning asosiy vazifalari qandayligi bilan
belgilanadi. Ushbu vazifalarni amalga oshirish uchun ham odamlar guruhining
texnik asoslangan holati vujudga keltiriladi, ularning xizmat vazifalari belgilanadi.
Rasmiy  tuzilma  -  bu  odamlar  tashkilotning  asosiy  vazifalariga  nisbatan
bajaradigan  rollari  va  vazifalarning  tizimidir.  Bu  tuzilmani  rivojlanishida
tashkilotlarga berilgan hokimiyat, vakolatlarning roli juda kattadir. Quyidagilar
uning asosiy elementlaridir:
•
mehnat taqsimoti (gorizontal ixtisoslashish tizimi);
• lavozimlarning vertikal bo'yicha subordinatsiyasi; kommunikatsiyalar tizimi;
Bundan tashqari, tashkilotlarda norasmiy jamoalar - odamlarning ma' lum
maqsadlarga erishish uchun muntazam ravishda o'zaro hamkorlik qiluvchi spontan
ravishda(tashqi  ta'sir emas, ichki ta'sir natijasida) vujudga keladigan guruhlari
mavjud bo'ladi. Bu maqsadlar norasmiy tashkilotlarni mavjud bo'lishining sababi
bo'ladilar.  Buning  ustiga  yirik  tashkilotlarda  bir  emas,  bir  necha  norasmiy
tashkilotlar mavjud bo'ladi.
Norasmiy  tashkilotlarda  rasmiylar  bilan  ko'pgina  umumiylik  bo'ladi,  ular
xuddi ko'chirilgandek bo'ladilar. Ular ma'lum darajada rasmiy tashkilotlar kabi
tashkil qilinganlar, ya'ni ierarxiya va yetakchilarga egalar.
Norasmiy tashkilotlarning yetakchilari rasmiy tashkilot-larning yetakchilari
kabi  hokimiyatga  erishishga  va  guruh  a'zolariga  nisbatan  ta'sir  ko'rsatish
vositalarini  qo'llashga  intiladilar.  Farq  shundan  iboratki,  rasmiy  tashkilotlar
yetakchilari  o'zlariga  berilgan  vakolatlar  ko'rinishidagi  qo'llab  quvatlashlarga
egalar va o'zlariga topshirilgan aniq va xizmat sohasida harakat qiladilar. Norasmiy
yetakchilarning  tayanchi  ularni  guruhlar  tomonidan  tan  olinishidan  iboratdir.
O'zlarining  harakatlarida  ular  odamlar  va  ularning  o'zaro  munosabatlariga
suyanadilar.  Norasmiy  yetakchi  ikkita  asosiy  vazifani  bajaradi:  guruhga
maqsadlarga erishishda yordam berish va uni mavjud bo'lishini qo'llab quvvatlash.
Ba'zida vazifalarni har xil odamlar - ikkita yetakchi bajaradi.
Norasmiy tashkilotlarda ham qoidalar va hulk me'yorlari mavjud, ammo ular
yozilmaganlar. Ular rag'batlantirishlar va jazolar bilan mustahkamlanadilar. Ammo
Logotip
zarurdir. Rasmiy tuzilma ushbu korxonaning asosiy vazifalari qandayligi bilan belgilanadi. Ushbu vazifalarni amalga oshirish uchun ham odamlar guruhining texnik asoslangan holati vujudga keltiriladi, ularning xizmat vazifalari belgilanadi. Rasmiy tuzilma - bu odamlar tashkilotning asosiy vazifalariga nisbatan bajaradigan rollari va vazifalarning tizimidir. Bu tuzilmani rivojlanishida tashkilotlarga berilgan hokimiyat, vakolatlarning roli juda kattadir. Quyidagilar uning asosiy elementlaridir: • mehnat taqsimoti (gorizontal ixtisoslashish tizimi); • lavozimlarning vertikal bo'yicha subordinatsiyasi; kommunikatsiyalar tizimi; Bundan tashqari, tashkilotlarda norasmiy jamoalar - odamlarning ma' lum maqsadlarga erishish uchun muntazam ravishda o'zaro hamkorlik qiluvchi spontan ravishda(tashqi ta'sir emas, ichki ta'sir natijasida) vujudga keladigan guruhlari mavjud bo'ladi. Bu maqsadlar norasmiy tashkilotlarni mavjud bo'lishining sababi bo'ladilar. Buning ustiga yirik tashkilotlarda bir emas, bir necha norasmiy tashkilotlar mavjud bo'ladi. Norasmiy tashkilotlarda rasmiylar bilan ko'pgina umumiylik bo'ladi, ular xuddi ko'chirilgandek bo'ladilar. Ular ma'lum darajada rasmiy tashkilotlar kabi tashkil qilinganlar, ya'ni ierarxiya va yetakchilarga egalar. Norasmiy tashkilotlarning yetakchilari rasmiy tashkilot-larning yetakchilari kabi hokimiyatga erishishga va guruh a'zolariga nisbatan ta'sir ko'rsatish vositalarini qo'llashga intiladilar. Farq shundan iboratki, rasmiy tashkilotlar yetakchilari o'zlariga berilgan vakolatlar ko'rinishidagi qo'llab quvatlashlarga egalar va o'zlariga topshirilgan aniq va xizmat sohasida harakat qiladilar. Norasmiy yetakchilarning tayanchi ularni guruhlar tomonidan tan olinishidan iboratdir. O'zlarining harakatlarida ular odamlar va ularning o'zaro munosabatlariga suyanadilar. Norasmiy yetakchi ikkita asosiy vazifani bajaradi: guruhga maqsadlarga erishishda yordam berish va uni mavjud bo'lishini qo'llab quvvatlash. Ba'zida vazifalarni har xil odamlar - ikkita yetakchi bajaradi. Norasmiy tashkilotlarda ham qoidalar va hulk me'yorlari mavjud, ammo ular yozilmaganlar. Ular rag'batlantirishlar va jazolar bilan mustahkamlanadilar. Ammo
agar rasmiy tashkilot, uning tuzilishi va turi rahbariyat tomonidan ongli ravishda,
oldindan o'ylangan reja asosida qurilgan bo'lsa, no rasmiy tashkilotning tuzilishi va
turi o'zaro ijtimoiy hamkorlik natijasida vujudga keladi.
Norasmiy jamoani tashkil bo'lishi jarayoni g'oyatda uzundir. Mutaxassislar
bu jarayonni odatda 5 bosqichga bo'ladilar:
- birinchisida  odamlar  ongsiz  halokatli  xarakterdagi  qandaydir  hodisaga
stixiyali javob qaytarish bilan birlashadilar;
-
ikkinchi bosqichda odatda ongliroq tuyg'ular bo'ladi;
- uchinchi bosqichda norasmiy jamoa qandaydir tashqi doimiy xatarga qarshi
birgalikda kurash uchun endi tashkiliy ravishda birlashadi;
- to'rtinchi bosqichda birlashgan odamlarga qandaydir ijobiy narsa, masalan,
raqobat kurashida qaror topish, obro'li klubga tegishlilik va h.k. omil sifatida
bo'ladi;
- beshinchi bosqichda odamlar faqat jamoa bo'lib hal qilish mumkin bo'lgan
yirik uzoq muddatli mahsadlarni hal qilishi uchun birlashadilar.
Jamoaning  jipslashganligi  darajasi  uni  pishib  yetilganlik  bosqichiga
bog'liqdir.
Odamlarning  norasmiy  tashkilotlarga  kirishlarining  bir  necha  sabablari
mavjud;
1)
ushbu tashkilotlarga tegishlik hisiga ehtiyoj;
2) xodimlar  norasmiy  tashkilotdan  oladigan,  ammo  ular  menejerdan
olmaydigan yordam;
3) xodimlarning himoyasi, masalan mehnat sharoitlari talablarga rioya qilish.
Buning ustiga himoya vazifasi rahbarga ishonmagan vaqtda muhimroq ahamiyat
kasb etadi;
4) odamlarning muloqot qilishga e'htiyoji. Odamlar atroflarida nimalar sodir
bo'layotganligini bilishni istaydilar, ammo ko'pgina tashkilotlarda ularni yetarlicha
xabardor  qilmaydilar.  Buning  ustiga,  rahbarlar  ba'zida  axborotlarni  o'z
xodimlardan ataylab yashiradilar;
Logotip
agar rasmiy tashkilot, uning tuzilishi va turi rahbariyat tomonidan ongli ravishda, oldindan o'ylangan reja asosida qurilgan bo'lsa, no rasmiy tashkilotning tuzilishi va turi o'zaro ijtimoiy hamkorlik natijasida vujudga keladi. Norasmiy jamoani tashkil bo'lishi jarayoni g'oyatda uzundir. Mutaxassislar bu jarayonni odatda 5 bosqichga bo'ladilar: - birinchisida odamlar ongsiz halokatli xarakterdagi qandaydir hodisaga stixiyali javob qaytarish bilan birlashadilar; - ikkinchi bosqichda odatda ongliroq tuyg'ular bo'ladi; - uchinchi bosqichda norasmiy jamoa qandaydir tashqi doimiy xatarga qarshi birgalikda kurash uchun endi tashkiliy ravishda birlashadi; - to'rtinchi bosqichda birlashgan odamlarga qandaydir ijobiy narsa, masalan, raqobat kurashida qaror topish, obro'li klubga tegishlilik va h.k. omil sifatida bo'ladi; - beshinchi bosqichda odamlar faqat jamoa bo'lib hal qilish mumkin bo'lgan yirik uzoq muddatli mahsadlarni hal qilishi uchun birlashadilar. Jamoaning jipslashganligi darajasi uni pishib yetilganlik bosqichiga bog'liqdir. Odamlarning norasmiy tashkilotlarga kirishlarining bir necha sabablari mavjud; 1) ushbu tashkilotlarga tegishlik hisiga ehtiyoj; 2) xodimlar norasmiy tashkilotdan oladigan, ammo ular menejerdan olmaydigan yordam; 3) xodimlarning himoyasi, masalan mehnat sharoitlari talablarga rioya qilish. Buning ustiga himoya vazifasi rahbarga ishonmagan vaqtda muhimroq ahamiyat kasb etadi; 4) odamlarning muloqot qilishga e'htiyoji. Odamlar atroflarida nimalar sodir bo'layotganligini bilishni istaydilar, ammo ko'pgina tashkilotlarda ularni yetarlicha xabardor qilmaydilar. Buning ustiga, rahbarlar ba'zida axborotlarni o'z xodimlardan ataylab yashiradilar;
5) odamlarning o'zaro xayrixohligi.  Ular ko'pincha norasmiy tashkilotlarga
o'zlari xayrixoh bo'lganlariga yaqinroq bo'lish uchun kiradilar.
Norasmiy tashkilotlar kuyidagi muammolarni yaratishlari mumkin:  korxona
faoliyati 
samaradorligini 
pasayishi,
 yolg'on 
xabarlarni 
tarqalishi,
 ilg'or
o'zgarishlarga qarashlik qilish va boshqalar. Shuning bilan bir vaqtda agar guruhli
me'yorlar rasmiy ma'lumlardan ustunlik qilsa norasmiy tashkilotlar foyda
keltirishlari mumkin (korxonaga sodiqlik, jamoachilikni yuqori ruhi va mehnatning
yuqoriroq unumdorli).  Bo'lajak muammolarni yengish va norasmiy tashkilotlar
foydasidan foydalanish uchun menejerlar ularni tan olishlari, ular bilan ishlashlari,
ularning qarorlarini hisobga olishlari ,  ularning yetakchilari va a'  zolari fikriga
quloq solishlari,  norasmiy tashkilotlarini qarorlar qabul qilishga jalb qilishlar,
ovozalarning rasmiy axborotlarni operativ berish bilan yo'lini to'sishlari kerak.
Bundan tashqari,  menejer faoliyatini tashkil qilishga rasmiy va norasmiy
tuzilmalarning o'zaro munosabati ham ta'sir ko'rsatadi,  chunki ko'pgina shunday
vazifalar va xizmatlarni bajarishga to'g'ri keladilar, ular amalga oshirilishi bevosita
rasmiy ko'rsatmalar pirovarida paydo bo'ladigan xarakterlar va ularning natijalariga
qanchalik mos kelishiga bog'liqdir.
Keyingi vaqtlarda rasmiy va norasmiy tashkilotlarning muvofiqligini
ta'minlash,  ularning o'zaro hamkorligini uyg'unlashtirish g'oyasi keng tan
olinmoqda.  Ko'pincha shuni kuzatish mumkinki, tashkilot a'zolarining norasmiy
aloqalari  tashkilotning  rasmiy  rejasiga  mos  keladilar.  Rasmiy  va  norasmiy
tashkilotlarning  o'zaro  hamkorligi  albatta  qandaydir  tasodifiy  chetga  chiqish
bo'lmaydi.  U  doimo  mavjud  bo'ladi.  Menejerlar  tomonidan  bu  narsa  hisobga
olinishi,  ikki  tuzilmalarning  o'zaro  hamkorligidan  ishning  manfaatlari  yo'lida
foydalanish maqsadida harakatlar qilinishi kerak.
2. Ta'sir o'tkazish va hukmronlik
Rahbar, mehnat jamoasini boshqara turib, unga ta'sir ko'rsatadi, natijada qo'l
ostidagilarning hulqi va ular o'rtasidagi o'zaro munosabatlar o'zgaradi. Yordamida
bitta shaxs boshqasiga ta'sir ko'rsatishi mumkin bo'lgan aniq vositalar eng turli
Logotip
5) odamlarning o'zaro xayrixohligi. Ular ko'pincha norasmiy tashkilotlarga o'zlari xayrixoh bo'lganlariga yaqinroq bo'lish uchun kiradilar. Norasmiy tashkilotlar kuyidagi muammolarni yaratishlari mumkin: korxona faoliyati samaradorligini pasayishi, yolg'on xabarlarni tarqalishi, ilg'or o'zgarishlarga qarashlik qilish va boshqalar. Shuning bilan bir vaqtda agar guruhli me'yorlar rasmiy ma'lumlardan ustunlik qilsa norasmiy tashkilotlar foyda keltirishlari mumkin (korxonaga sodiqlik, jamoachilikni yuqori ruhi va mehnatning yuqoriroq unumdorli). Bo'lajak muammolarni yengish va norasmiy tashkilotlar foydasidan foydalanish uchun menejerlar ularni tan olishlari, ular bilan ishlashlari, ularning qarorlarini hisobga olishlari , ularning yetakchilari va a' zolari fikriga quloq solishlari, norasmiy tashkilotlarini qarorlar qabul qilishga jalb qilishlar, ovozalarning rasmiy axborotlarni operativ berish bilan yo'lini to'sishlari kerak. Bundan tashqari, menejer faoliyatini tashkil qilishga rasmiy va norasmiy tuzilmalarning o'zaro munosabati ham ta'sir ko'rsatadi, chunki ko'pgina shunday vazifalar va xizmatlarni bajarishga to'g'ri keladilar, ular amalga oshirilishi bevosita rasmiy ko'rsatmalar pirovarida paydo bo'ladigan xarakterlar va ularning natijalariga qanchalik mos kelishiga bog'liqdir. Keyingi vaqtlarda rasmiy va norasmiy tashkilotlarning muvofiqligini ta'minlash, ularning o'zaro hamkorligini uyg'unlashtirish g'oyasi keng tan olinmoqda. Ko'pincha shuni kuzatish mumkinki, tashkilot a'zolarining norasmiy aloqalari tashkilotning rasmiy rejasiga mos keladilar. Rasmiy va norasmiy tashkilotlarning o'zaro hamkorligi albatta qandaydir tasodifiy chetga chiqish bo'lmaydi. U doimo mavjud bo'ladi. Menejerlar tomonidan bu narsa hisobga olinishi, ikki tuzilmalarning o'zaro hamkorligidan ishning manfaatlari yo'lida foydalanish maqsadida harakatlar qilinishi kerak. 2. Ta'sir o'tkazish va hukmronlik Rahbar, mehnat jamoasini boshqara turib, unga ta'sir ko'rsatadi, natijada qo'l ostidagilarning hulqi va ular o'rtasidagi o'zaro munosabatlar o'zgaradi. Yordamida bitta shaxs boshqasiga ta'sir ko'rsatishi mumkin bo'lgan aniq vositalar eng turli
tuman: pichirlab aytilgan so'rovdan ishdan bo'shatish bilan qo'rqitishgacha bo'lishi
mumkin.  Bu  ta'sir  maqsadga  yo'naltirilgan,  samarali  bo'lishi  uchun  rahbar
hukmronlikni qo'llashi kerak.
Hukmronlik  -  bu  boshqa  odamlar  hulqiga  ta'sir  ko'rsatish  imkoniyatidir.
Hukmronlik  yakka  shaxsga,  guruhga  va  umuman  tashkilotga  tegishli  bo'lishi
mumkin. Tashkiliy jarayonni hukmronlik sifatida belgilash quyidagilarni ko'zda
tutadi:
hukmronlik  -  bu  uning  foydalanuvchisida  mavjud  bo'lgan salahiyatdir, 
ya'ni unafaqat qullanayotgan vaqtda maqjud bo'ladi;
hukmronlikda    kim    foydalanishi    va    u    kimga    nisbatan 
qullanishining o'rtasida o'zaro bog'liqlik mavjud;
hukmronlik qo'llanilanayotgan shaxs  harakatlarning ba'zi bir erkinligiga 
egadir.
Zamonaviy tashkilotda amalda hech kim bitta shaxsning bo'yrug'iga faqat u
boshliq  bo'lganligi  uchun  to'liq  bo'ysunmaydi.  Buning  ustiga,  nafaqat  qo'l
ostidagini  rahbarga,  balki  rahbarning  ham  qo'l  ostidagiga  bog'liqligi  mavjud.
Shuning uchun jamoa (guruh)ni muvofiq faoliyat yuritishini  ta'minlash  uchun
hukmronlikni munosib tarzda qo'llash zarur.
Hukmronlik mavjud bo'lishi , ammo undan foydalanilmaslik mumkin. Agar
xo dim qoidalar bo'yicha ishlasa, unda boshliqda unga nisbatan mavjud bo'lgan
hukumronligini qo'llashga zaruriyat yo'q.
Rahbar  hukmronlikka  ega  bo'lishi  uchun  ijrochi  uchun  ahamiyatga  ega
bo'lgan  nimanidir  nazorat  ostida  ushlashi  kerak,  buning  natijasida  rahbarga
bog'liqlik  vujudga  keladi.  Bu  fiziologik  va  ijtimoiy  ehtiyojlar,  himoyalanish,
hurmat qilinish va o'zini o'zi ifoda qilishga ehtiyoj bo'lishi mumkin.
Shuning munosabati bilan hukmronlikning qo'yidagi turlari ajratiladi.
1.
Majbur qilishga asoslangan hukmronlik
Ijrochi rahbar uni shunday jazolashi mumkinki, bu narsa uning eng zarur
ehtiyojiga halaqit berishi mumkinligiga ishonadi.
Logotip
tuman: pichirlab aytilgan so'rovdan ishdan bo'shatish bilan qo'rqitishgacha bo'lishi mumkin. Bu ta'sir maqsadga yo'naltirilgan, samarali bo'lishi uchun rahbar hukmronlikni qo'llashi kerak. Hukmronlik - bu boshqa odamlar hulqiga ta'sir ko'rsatish imkoniyatidir. Hukmronlik yakka shaxsga, guruhga va umuman tashkilotga tegishli bo'lishi mumkin. Tashkiliy jarayonni hukmronlik sifatida belgilash quyidagilarni ko'zda tutadi: hukmronlik - bu uning foydalanuvchisida mavjud bo'lgan salahiyatdir, ya'ni unafaqat qullanayotgan vaqtda maqjud bo'ladi; hukmronlikda kim foydalanishi va u kimga nisbatan qullanishining o'rtasida o'zaro bog'liqlik mavjud; hukmronlik qo'llanilanayotgan shaxs harakatlarning ba'zi bir erkinligiga egadir. Zamonaviy tashkilotda amalda hech kim bitta shaxsning bo'yrug'iga faqat u boshliq bo'lganligi uchun to'liq bo'ysunmaydi. Buning ustiga, nafaqat qo'l ostidagini rahbarga, balki rahbarning ham qo'l ostidagiga bog'liqligi mavjud. Shuning uchun jamoa (guruh)ni muvofiq faoliyat yuritishini ta'minlash uchun hukmronlikni munosib tarzda qo'llash zarur. Hukmronlik mavjud bo'lishi , ammo undan foydalanilmaslik mumkin. Agar xo dim qoidalar bo'yicha ishlasa, unda boshliqda unga nisbatan mavjud bo'lgan hukumronligini qo'llashga zaruriyat yo'q. Rahbar hukmronlikka ega bo'lishi uchun ijrochi uchun ahamiyatga ega bo'lgan nimanidir nazorat ostida ushlashi kerak, buning natijasida rahbarga bog'liqlik vujudga keladi. Bu fiziologik va ijtimoiy ehtiyojlar, himoyalanish, hurmat qilinish va o'zini o'zi ifoda qilishga ehtiyoj bo'lishi mumkin. Shuning munosabati bilan hukmronlikning qo'yidagi turlari ajratiladi. 1. Majbur qilishga asoslangan hukmronlik Ijrochi rahbar uni shunday jazolashi mumkinki, bu narsa uning eng zarur ehtiyojiga halaqit berishi mumkinligiga ishonadi.
Hukmronlikning  bu tizimi  insonparvariy  emas.  Bundan  tashqari,  o'rtacha
xarajatlarda samarali nazoratni ushlab turishi mumkin emas, chunki odamlarning
tashkilotni  ongli  ravishda  aldashga  intilishi  kuchayadi.  Tadqiqotlar  shuni
ko'rsatadiki, hukmronlikning bunday tizimidan foydalaniladigan tashkilot-larda,
qoidaga ko'ra, mehnat unumdorligi yuqori emasligi va mahsulot sifati pastroqligi,
hamda xodimlarning o'z ishidan qonoatlanmaganligi kuzatiladi.
2.
Mukofotlashga asoslang an hukmro nlik.
Mukofot va'da qilish - bu odamlarga ta'sir ko'rsatishning eng eski va samarali
usullaridan biridir. Ijrochi bu ta'sirga qarshilik ko'rsatmaydi, chunki u rahbarning
istagini  bajargani  uchun  mukofot  olishiga  umid  qiladi,  rahbar  uning  muhim
ehtiyojini qanoatlantirishi mumkinligiga ishonadi.
Ammo  amalda  rahbar  hamma  vaqt  ham  o'z  xodimlarining  mukofotlay
olmaydi,chunki har bir tashkilotda resurslar cheklangandir. Qiyinchiliklar yana
mukofot ostidan nimani tushunish kerakligini belgilash oson emasligi sababli ham
vujudga keladilar. Pul yoki obro'liroq lavozim hamma vaqt ham insonda taassurot
qoldirishi va uning hulqiga ta'sir qo'rsatishi mumkin emas.
3.
Ekspertli hukmronlik
Ijrochi rahbar ushbu loyiha haqida va muammoni hal qilish uchun maxsus
bilimlarga egaligi va uning ehtiyojini qanoatlantira olishi mumkinligiga ishonch
bilan qaraydi. Bu holda ta'sir oqilona hisoblanadi, chunki ijrochi ongli ravishda
bo'ysunishga qaror qiladi.
Hukmronlikning ushbu tizimi g'oyatda cheklangandir, chunki agar rahbar haq
bo'lmasa, unda qo'l ostidagi endi uning maslahatiga oqilona rioya qilmaydi va ta'sir
kamayadi.
4.
Namuna yoki xa rizma hukmronligi
Bu huqmronlik yetakchining shaxsiy sifatlari yoki qobiliyatlarga asoslanadi.
Rahbarning shaxsiy xususiyatlari shunchalik o'ziga jalb qiladiki, u ham shunday
bo'lishni  istaydi.  Xarizmaatik  shaxslarning  asosiy  ta'riflari:  1)-energiya  bilan
almashish (yetakchi o'zidan energiya chiqarishi va u bilan atrofdagilarga zaryad
berishi haqida tassavvur tug'iladi);
Logotip
Hukmronlikning bu tizimi insonparvariy emas. Bundan tashqari, o'rtacha xarajatlarda samarali nazoratni ushlab turishi mumkin emas, chunki odamlarning tashkilotni ongli ravishda aldashga intilishi kuchayadi. Tadqiqotlar shuni ko'rsatadiki, hukmronlikning bunday tizimidan foydalaniladigan tashkilot-larda, qoidaga ko'ra, mehnat unumdorligi yuqori emasligi va mahsulot sifati pastroqligi, hamda xodimlarning o'z ishidan qonoatlanmaganligi kuzatiladi. 2. Mukofotlashga asoslang an hukmro nlik. Mukofot va'da qilish - bu odamlarga ta'sir ko'rsatishning eng eski va samarali usullaridan biridir. Ijrochi bu ta'sirga qarshilik ko'rsatmaydi, chunki u rahbarning istagini bajargani uchun mukofot olishiga umid qiladi, rahbar uning muhim ehtiyojini qanoatlantirishi mumkinligiga ishonadi. Ammo amalda rahbar hamma vaqt ham o'z xodimlarining mukofotlay olmaydi,chunki har bir tashkilotda resurslar cheklangandir. Qiyinchiliklar yana mukofot ostidan nimani tushunish kerakligini belgilash oson emasligi sababli ham vujudga keladilar. Pul yoki obro'liroq lavozim hamma vaqt ham insonda taassurot qoldirishi va uning hulqiga ta'sir qo'rsatishi mumkin emas. 3. Ekspertli hukmronlik Ijrochi rahbar ushbu loyiha haqida va muammoni hal qilish uchun maxsus bilimlarga egaligi va uning ehtiyojini qanoatlantira olishi mumkinligiga ishonch bilan qaraydi. Bu holda ta'sir oqilona hisoblanadi, chunki ijrochi ongli ravishda bo'ysunishga qaror qiladi. Hukmronlikning ushbu tizimi g'oyatda cheklangandir, chunki agar rahbar haq bo'lmasa, unda qo'l ostidagi endi uning maslahatiga oqilona rioya qilmaydi va ta'sir kamayadi. 4. Namuna yoki xa rizma hukmronligi Bu huqmronlik yetakchining shaxsiy sifatlari yoki qobiliyatlarga asoslanadi. Rahbarning shaxsiy xususiyatlari shunchalik o'ziga jalb qiladiki, u ham shunday bo'lishni istaydi. Xarizmaatik shaxslarning asosiy ta'riflari: 1)-energiya bilan almashish (yetakchi o'zidan energiya chiqarishi va u bilan atrofdagilarga zaryad berishi haqida tassavvur tug'iladi);
2)-salobatli tashqi ko'rinish (yetakchi o'ziga jalb qiluvchi, yaxshi qaddi -
qomatga ega);
3)-xarakterining mustaqilligi;
4)-yaxshi  nutqiy  qobiliyatlar  (gapirishni  bilishlik  va  o'zaro  muloqotga
qobiliyat);
5)-o'zining  shaxs  bilan  qoyil  qoldira  olishni  bilish  (takabburlik  yoki
xudbinlikning yo'qligi);
6)- o'zini munosib va xotirjam tuta bilish (vaziyatga egalik qilishni bilish).
5.
Qonuniy hukmronlik
Ijrochi rahbar u bajarishi kerak bo'lgan bo'yrukni berish huquqiga egaligiga
ishonadi.  U  buyruqni  ijro  etadi,  chunki  bo'ysunish  uning  ehtiyojlarini
qanoatlantirilishiga  olib  kelishiga  umid  qiladi.  Shuning  uchun  qonuniy
huqmronlikni ko'pincha an'anaviy deb ataydilar. Qonuniy hukmronlik, qo'l ostidagi
rahbarning ko'rsatmasiga u tashkiliy ierarxiyaning yuqoriroq zinachasida turganligi
uchun  itoat  etgan  vaqtdagina  haqiqiy  bo'ladi.  Rahbarlar,  o'z  navbatida  bu
hukmronlikdan foydalanadilar, chunki ularga boshqalarni boshqarish vakolatlari
berilgan. Buning ustiga rag'batlantirish va jazolash imkoniyati rahbarning buyruq
berish imkoniyatini mustahkamlaydi. Shunday kilib, tashkilotni to'xtovsiz faoliyat
yuritishi  qo'l  ostidagilarni  an'anaviy  bo'yicha  rahbarlikning  obro'si  -  qonuniy
hukmronlikni tan olishga tayyorliklariga bog'likdir.
An'analarga asoslangan hukmronlik ayrim kamchiliklarga ega, chunki yangi,
ilg'or narsa ba'zida eskisi bilan ziddiyatga keladi.
6.
Re surslarga egalik qilishga asoslangan hukmro nlik
Har  bir  tashkilot  va bo'linma resurslarga muhtoj  bo'ladi. Resurslarni  ola
bilishlikni  tartibga  solish  hukmronlik  manbaasini  tashkil  qiladi.  Tashkilotda
resurslarni taqsimlash oqimi odatda yuqoridan pastga yo'nalishiga ega, bu bilan
vazifalar va ularni hal qilish uchun talab qilinadigan rusurslar o'rtasidagi moslikka
erishiladi.  Tashkilotni  boshqaruv  darajalari  bo'yicha  taqsimlanishi  tegishli
darajalardagi rahbarlariga cheklangan resurslarni nazorat qilish va shuning bilan
o'z hukmronligini mustahqamlashga imkon beradi.
Logotip
2)-salobatli tashqi ko'rinish (yetakchi o'ziga jalb qiluvchi, yaxshi qaddi - qomatga ega); 3)-xarakterining mustaqilligi; 4)-yaxshi nutqiy qobiliyatlar (gapirishni bilishlik va o'zaro muloqotga qobiliyat); 5)-o'zining shaxs bilan qoyil qoldira olishni bilish (takabburlik yoki xudbinlikning yo'qligi); 6)- o'zini munosib va xotirjam tuta bilish (vaziyatga egalik qilishni bilish). 5. Qonuniy hukmronlik Ijrochi rahbar u bajarishi kerak bo'lgan bo'yrukni berish huquqiga egaligiga ishonadi. U buyruqni ijro etadi, chunki bo'ysunish uning ehtiyojlarini qanoatlantirilishiga olib kelishiga umid qiladi. Shuning uchun qonuniy huqmronlikni ko'pincha an'anaviy deb ataydilar. Qonuniy hukmronlik, qo'l ostidagi rahbarning ko'rsatmasiga u tashkiliy ierarxiyaning yuqoriroq zinachasida turganligi uchun itoat etgan vaqtdagina haqiqiy bo'ladi. Rahbarlar, o'z navbatida bu hukmronlikdan foydalanadilar, chunki ularga boshqalarni boshqarish vakolatlari berilgan. Buning ustiga rag'batlantirish va jazolash imkoniyati rahbarning buyruq berish imkoniyatini mustahkamlaydi. Shunday kilib, tashkilotni to'xtovsiz faoliyat yuritishi qo'l ostidagilarni an'anaviy bo'yicha rahbarlikning obro'si - qonuniy hukmronlikni tan olishga tayyorliklariga bog'likdir. An'analarga asoslangan hukmronlik ayrim kamchiliklarga ega, chunki yangi, ilg'or narsa ba'zida eskisi bilan ziddiyatga keladi. 6. Re surslarga egalik qilishga asoslangan hukmro nlik Har bir tashkilot va bo'linma resurslarga muhtoj bo'ladi. Resurslarni ola bilishlikni tartibga solish hukmronlik manbaasini tashkil qiladi. Tashkilotda resurslarni taqsimlash oqimi odatda yuqoridan pastga yo'nalishiga ega, bu bilan vazifalar va ularni hal qilish uchun talab qilinadigan rusurslar o'rtasidagi moslikka erishiladi. Tashkilotni boshqaruv darajalari bo'yicha taqsimlanishi tegishli darajalardagi rahbarlariga cheklangan resurslarni nazorat qilish va shuning bilan o'z hukmronligini mustahqamlashga imkon beradi.