Husniхаt o’qitish texnologiyasi fanining mаqsаd vа vаzifаlаri.
R e j a:
1. “Husniхаt o’qitish texnologiyasi” fanining maqsadi
2. “Husniхаt o’qitish texnologiyasi ” fanining vazifasi
3. “Husniхаt o’qitish texnologiyasi ” fanining boshqa fanlar bilan
aloqasi.
“Husniхаt o’qitish texnologiyasi” fanining maqsadi. “Kadrlar
tayyorlash milliy dasturi”, “Ta’lim to’g’risida”gi Qonun hamda keyingi
yillarda ta’lim sohasida qabul va e’lon qilingan qaror hamda buyruqlar
umumta’lim maktablari, xususan, boshlang’ich ta’lim tizimini tubdan
yangilashni, uning moddiy-texnik bazasini, o’qish va o’qitish usullarini
milliy va xalqchillashtirish hamda standartlashtirish zarurligi, buning uchun
qator muhim vazifalarni amalga oshirish yo’llarini aniq belgilab berdi.
Davlatimiz tomonidan bu masalaga jiddiy e’tibor qaratilishi bejiz emas,
albatta. Yillar davomida boshlang’ich ta’limga begona ko’z, bir tomonlama,
sathiy va ikkinchi darajadagi ta’lim turi sifatida qarash bir qator jiddiy
muammolarni keltirib chiqardiki, ularning aniq va mantiqiy yechimini topmay
turib, ta’lim sifatini har jihatdan oshirish, uni jahon andazalari darajasiga
yetkazish haqida o’ylash kulgilidir. Qulayotgan va yo nurab borayotgan
binoning asosi - fundamentini qaytadan qo’ymay turib, mustahkam bino barpo
etib bo’lmaganidek, boshlang’ich ta’limni tubdan isloh etmay hamda yillar
davomida, o`gaylarcha munosabat natijasida uning oldida to’planib qolgan
talay muammolarning qisqa muddatlarda qulay va samarali yechimini topmay
ta’limning sifat darajasi borasida fikr yuritish, uni jahon ta’lim standartlari
darajasida ko’tarish u yoqda tursin, hatto bu borada orzu qilish ham
noo’rindir.
Respublikamizning birinchi Prezidenti Islom Karimov birinchi chaqiriq
O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi IX sessiyasida so’zlagan nutqida
mazkur muammoga daxl etib, quyidagi o’ta dolzarb va mantiqiy fikr –
mulohazalarini shu soha mutaxassislari oldiga ko’ndalang qilib qo’ygan edi:
“Zamonaviy boshlang’ich ta’limning o’zi nimadan iborat bo’lishi kerak? Bola
1-4- sinflarda qanday bilimga
ega bo’lishi lozim? Ularning tarbiyasi qanday bo’lishi kerak? Shu
masalalarga javob topishimiz zarur”.
Boshlang’ich sinf o’quvchilariga chiroyli yozuvni o’rgatish
savodxonlikning poydevori hisoblanadi. Boshlang’ich sinfda o’qitishdan
maqsad o’quvchilarning og’zaki va yozma nutqini ravon qilish hamda ularni
har tomonlama yetuk insonlar etib tarbiyalash bilan bir qatorda, ularni
go’zallikka intiluvchi, uni yurakdan his qila oladigan go’zallikni yaratishga
intiladigan kishilar qilib voyaga yetkazishni nazarda tutadi.
Husnixatga o’rgatishdan asosiy maqsad kichik yoshdagi o’quvchilarga
yozishdek murakkab jarayonni o’rgatish orqali, ularning chiroyli yozuv
malakalarini rivojlantirishdan iboratdir. O’quv fani sifatida husnixatning
oldiga bir qator vazifalar qo’yiladi. Bu vazifalar ko’p qirrali bo’lib
o’quvchilarni aqliy rivojlantirishga, ularning atrof-muhit haqidagi bilimlarini
kengaytirishga, axloqiy va estetik didini tarbiyalashga, ongli o’qish va yozish
malakalarini hamda yozuv daftarlari bilan ishlash ko’nikmalarini
shakllantirishdan iborat. Mazkur vazifalarning barchasi o’zaro bog’liq holda
amalga oshiriladi. Ularni hal qilish zaruriy yozuv malakalarini egallashga
darslikda berilgan o’quvchilar saviyasiga mos nazariy va amaliy materiallar
uyg’unlashtirilib, o’zlashtirish ustida ishlashni maqsadga muvofiq uyushtirish,
shuningdek, matnlar sifatini, topshiriqlar xususiyatini va bolalar aqliy
faoliyatining oziga xos tomonlarini belgilaydigan qator usuliy shart-
sharoitlarga bog’liq.
Bola kamolotining shakllanishi ko’p jihatdan chiroyli yozuvga bog’liq.
Chiroyli yozish orqali bolalar boshqa fanlarni muvaffaqiyatli o’zlashtirish
imkoniga ega bo’ladilar.
Inson hayotida yozuv muhim o’rin tutadi, chunki u har kuni turli-tuman
qog’ozlar va hujjatlardan foydalanadi. Bularning hammasi chiroyli va bexato
yozishni taqozo etadi. Ammo qisqa muddat ichida kichik yoshdagi
o’quvchilarda chiroyli, tez va bexato yozish malakalarini o’stirish mumkin
emas, buning uchun bir necha yil talab etiladi. Chiroyli yozuvga o’rgatish
uchun bolalarning maktabga qadam qo’ygan kunlaridan boshlab izchil
mashqlar asosida olib borish zarur.
Husnixat malakasini shakllantirish uchun birinchi navbatda harflarning
shaklini to’g’ri tasavvur etishga, bir xil qiyalikda yozishga, so’zlarda harflarni
to’g’ri bog’lashga, so’zlarni qatorlar bo’ylab to’g’ri joylashtirishga o’rgatiladi.
Daftar chiziqlari birin-ketin almashuvi davomida harflarning qiyaligini va ular
o’rtasidagi masofani to’g’ri saqlash, kichik va bosh harflarning nisbatini
to’g’ri chamalab yozishga o’rgatish juda muhimdir. Husnixat darslarida
ma’lum guruhga oid harflarni yozishga o’rgatish o’quvchilarda uchraydigan
ayrim tipik xatolarning oldini olish va tuzatish ustida ham ish olib borish
lozim. Yozuv tezligi oshishi bilan ayrim bir-biriga o’xshash harflarning
shaklini buzib yozish hollari uchraganda esa, ularni qayta mashq qildirish
kerak. Chiroyli yozuvga o’rgatishda daftardan to’g’ri foydalanishga alohida
e’tibor berish zarur. Ikki chiziqli daftardan bir chiziqli daftarga o’tganda,
o’quvchilar oldiga qator vazifalar qo’yiladi. Chiroyli yozuvga o’rgatish
umumdidaktik qoidalar bilan birga, yozuv malakasini shakllantiruvchi o’ziga
xos qoidalarni ham o’z ichiga oladi.
“Husniхаt o‘qitish texnologiyasi ” fanining vazifasi. Talablarga yozuv,
chiroyli yozuv, yozuvning ahamiyati haqida; o’z dasxati ustida ishlash usullari
haqida; boshlang’ich ta’lim o’quvchilarining husnixatga o’rgatishning
shartlari, qoidalari, metodlari, tamoyillari, harflarni guruhlash usullari,
husnixat darslarini rejalashtirish, husnixat darslarining tuzilishi, uni tashkil
qilish, grafik xatolarni aniqlash va bartaraf etish, o’quvchilar yozuvini