Husnixatga o‘rgatish metodlari

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

13

File size

Fayl hajmi

27,6 KB


Husnixatga o‘rgatish metodlari
Reja:
1.
Namunaga qarab ko’chirish va yozish metodi.
2.
Chiziqli metodi.
3.
Genetik metodi. 
4.
Sanoq-ohang metodi.
5.
Tasavvur orqali yozish metodi.
Logotip
Husnixatga o‘rgatish metodlari Reja: 1. Namunaga qarab ko’chirish va yozish metodi. 2. Chiziqli metodi. 3. Genetik metodi. 4. Sanoq-ohang metodi. 5. Tasavvur orqali yozish metodi.
Yozuv  jarayonida  yozuv  sifatini  shakllantirish  katta  ahamiyatga  ega.
Yozuvning aniq, toza, bir xil qiyalikda va balandlikda bo’lishi hamda bir tekis
silliq yozilishi uning sifatini ta’minlaydi. 
Yozuv sifatini shakllantirish uchun quyidagi ko’rsatmalarga amal qilish
lozim:
1.
Harf unsurlari va harflarni to’g’ri bog’lab yozish.
2.
Yozuvni 65º qiyalikda yozishga o’rgatish.
3.
Har bir qatordagi harflarning bir xil balandlikda bo’lishiga erishish.
4.
Harf unsurlari, harflar va so’zlar orasidagi masofalarni bir xilda
saqlash.
5.
Sinfdagi  barcha  o’quvchilarni  bir  xil  tezlikda  ravon  qilib
yozishlariga erishish.
Yillar  davomida  o’quvchilarni  chiroyli  va  bexato  yozishga  o’rgatish
uchun qoyidagi metodlardan foydalanib kelinmoqda:
Namunaga qarab ko’chirish va yozish. 
Bu  juda  qadimiy  usul
bo’lib, eski maktablarda juda keng foydalanilgan. XX asrning boshlarida ham
bu  metod  rus  maktablarida  keng  qo’llanilgan.  Bu  metodda  o’qituvchi
o’quvchilarga harf va uning unsurlarini och rangda yozib bergan, o’quvchilar
esa uning ustidan mexanik ravishda bo’yaganlar. O’quvchilarni bu usul bilan
yozuvga  o’rgatish  o’qituvchidan  juda  ko’p  vaqt  talab  etgan.  Keyinchalik
o’qituvchining ishini osonlashtirish maqsadida harf va uning unsurlari och
rang bilan ko’rsatilgan alohida daftarlar ham chiqarilgan. O’quvchilar bu
daftarlardan  foydalanib,  harf  va  uning  unsurlarini  yozishga  o’rganganlar.
Bunday metod bilan husnixatga o’rgatish o’quvchilarni faqat ko’chirishga
odatlantirib, harflarning shaklini mustaqil yozishga imkon bermagan. Shuning
uchun  bu  metod  keyinchalik  kam  qo’llanilgan.  Faqat  ayrim  hollardagina
yozuv  malakasi  bo’sh  bo’lgan  o’quvchilarga  o’qituvchi  harf  va  uning
unsurlarini qalam bilan yozib bergan. O’quvchilar esa uning uctidan siyoh
bilan  yurgizib  chiqqanlar,  lekin  bu  metoddan  muntazam  ravishda
foydalanishga ruxsat etilmagan. 
Keyinchalik bu metod takomillashib turli guruhlarga bo’lindi.
Logotip
Yozuv jarayonida yozuv sifatini shakllantirish katta ahamiyatga ega. Yozuvning aniq, toza, bir xil qiyalikda va balandlikda bo’lishi hamda bir tekis silliq yozilishi uning sifatini ta’minlaydi. Yozuv sifatini shakllantirish uchun quyidagi ko’rsatmalarga amal qilish lozim: 1. Harf unsurlari va harflarni to’g’ri bog’lab yozish. 2. Yozuvni 65º qiyalikda yozishga o’rgatish. 3. Har bir qatordagi harflarning bir xil balandlikda bo’lishiga erishish. 4. Harf unsurlari, harflar va so’zlar orasidagi masofalarni bir xilda saqlash. 5. Sinfdagi barcha o’quvchilarni bir xil tezlikda ravon qilib yozishlariga erishish. Yillar davomida o’quvchilarni chiroyli va bexato yozishga o’rgatish uchun qoyidagi metodlardan foydalanib kelinmoqda: Namunaga qarab ko’chirish va yozish. Bu juda qadimiy usul bo’lib, eski maktablarda juda keng foydalanilgan. XX asrning boshlarida ham bu metod rus maktablarida keng qo’llanilgan. Bu metodda o’qituvchi o’quvchilarga harf va uning unsurlarini och rangda yozib bergan, o’quvchilar esa uning ustidan mexanik ravishda bo’yaganlar. O’quvchilarni bu usul bilan yozuvga o’rgatish o’qituvchidan juda ko’p vaqt talab etgan. Keyinchalik o’qituvchining ishini osonlashtirish maqsadida harf va uning unsurlari och rang bilan ko’rsatilgan alohida daftarlar ham chiqarilgan. O’quvchilar bu daftarlardan foydalanib, harf va uning unsurlarini yozishga o’rganganlar. Bunday metod bilan husnixatga o’rgatish o’quvchilarni faqat ko’chirishga odatlantirib, harflarning shaklini mustaqil yozishga imkon bermagan. Shuning uchun bu metod keyinchalik kam qo’llanilgan. Faqat ayrim hollardagina yozuv malakasi bo’sh bo’lgan o’quvchilarga o’qituvchi harf va uning unsurlarini qalam bilan yozib bergan. O’quvchilar esa uning uctidan siyoh bilan yurgizib chiqqanlar, lekin bu metoddan muntazam ravishda foydalanishga ruxsat etilmagan. Keyinchalik bu metod takomillashib turli guruhlarga bo’lindi.
Chiroyli yozuvga o’rgatishning eng asosiy usullaridan biri harflarning
shaklini namuna qilib ko’rsatish va yozdirishdir. Har bir harf namunasi
doskada  barcha  o’quvchilarning  diqqatini  jalb  qilgan  holda  yoki  ayrim
o’quvchilarga  daftarda  alohida  –  alohida  ko’rsatib  berilishi  lozim.
O’quvchining  vazifasi  esa  doskada  eslab  qolgan  shakllari  (harf,  bo’g’in,
so’zlar)ni o’z daftariga to’g’ri aks ettirishdir.
O’qituvchi  harf  va  harf  unsurlarini  doskada  shunday  tarzda  yozishi
lozimki,  u  barcha  talabalarga  bir  xilda  ko’rinib  tursin.  Bundan  tashqari
harflarni  yozayotganda ovoz chiqarib, bolalar  diqqatini  doskada  jalb etib
yozishi kerak. O’qituvchi har bir harf elementlarini qayerdan boshlab qayerga
tugashini ham ovoz chiqarib va ham yozib ko’rsatish lozim, toki keyinchalik
o’quvchilardan so’ralganda ular aytib bilishlari va amalda ko’rsatib olishlari
lozim. Shundagina bu usul samara beradi.
Namunaga  qarab  ko’chirib  yozish  usulida  o’quvchilar,  asosan,
harflarning shaklini “Yozuv daftari”dagi namunaga qarab ko’chirib yozadilar.
Namunaga qarab ko’chirib yozish tayyor harflarning ustidan yozishga
nisbatan  ancha  murakkab  bo’lib,  ularning  har  ikkalasini  qaysi  vaqtda
qo’llashni o’qituvchi yaxshi bilishi kerak.
Tayyor holdagi nuqtalar bilan ifodalangan harflar ustidan qo’lni yurgizib
mashq  qilish  ixtiyorsiz  jarayon  bo’lib,  o’quvchilar  bu  topshiriqni  oson
bajaradilar.  Ikkinchidan,  “Husnixat”  daftariga  berilgan  namunaga  qarab
yozdirish o’qituvchining vaqtini ancha tejaydi.
Chiziqli metod. Chiziqli  metod  XIX  asrning  boshlarida  qo’llanila
boshlangan. Bu metodning qo’llanilishi bilan turli chiziqli daftarlar chiqarila
boshlanadi, bu esa o’quvchilarga harflarni chiroyli hamda bir tomonga bir oz
moyil  qilib  yozish  uchun  ma’lum  darajada  qulaylik  tug’dirdi.  Bunday
daftarlardagi chiziqlar, ya’ni harf turlari bir necha yotiq va qiya chiziqlardan
iborat  bo’lib,  ular  kichik  va  bosh  harflarni  yozish  uchun  mo’ljallanadi.
Chiziqli daftarlar bir necha xil bo’lib, har bir turi ma’lum sinflarga mo’ljallab
chiqariladi:
a)ikki chiziqli daftar  – kichik harflar yoziladigan gorizontal chiziqlar
orasidagi  masofa 5 mm ga, bosh harflar yoziladigan gorizontal chiziqlar
Logotip
Chiroyli yozuvga o’rgatishning eng asosiy usullaridan biri harflarning shaklini namuna qilib ko’rsatish va yozdirishdir. Har bir harf namunasi doskada barcha o’quvchilarning diqqatini jalb qilgan holda yoki ayrim o’quvchilarga daftarda alohida – alohida ko’rsatib berilishi lozim. O’quvchining vazifasi esa doskada eslab qolgan shakllari (harf, bo’g’in, so’zlar)ni o’z daftariga to’g’ri aks ettirishdir. O’qituvchi harf va harf unsurlarini doskada shunday tarzda yozishi lozimki, u barcha talabalarga bir xilda ko’rinib tursin. Bundan tashqari harflarni yozayotganda ovoz chiqarib, bolalar diqqatini doskada jalb etib yozishi kerak. O’qituvchi har bir harf elementlarini qayerdan boshlab qayerga tugashini ham ovoz chiqarib va ham yozib ko’rsatish lozim, toki keyinchalik o’quvchilardan so’ralganda ular aytib bilishlari va amalda ko’rsatib olishlari lozim. Shundagina bu usul samara beradi. Namunaga qarab ko’chirib yozish usulida o’quvchilar, asosan, harflarning shaklini “Yozuv daftari”dagi namunaga qarab ko’chirib yozadilar. Namunaga qarab ko’chirib yozish tayyor harflarning ustidan yozishga nisbatan ancha murakkab bo’lib, ularning har ikkalasini qaysi vaqtda qo’llashni o’qituvchi yaxshi bilishi kerak. Tayyor holdagi nuqtalar bilan ifodalangan harflar ustidan qo’lni yurgizib mashq qilish ixtiyorsiz jarayon bo’lib, o’quvchilar bu topshiriqni oson bajaradilar. Ikkinchidan, “Husnixat” daftariga berilgan namunaga qarab yozdirish o’qituvchining vaqtini ancha tejaydi. Chiziqli metod. Chiziqli metod XIX asrning boshlarida qo’llanila boshlangan. Bu metodning qo’llanilishi bilan turli chiziqli daftarlar chiqarila boshlanadi, bu esa o’quvchilarga harflarni chiroyli hamda bir tomonga bir oz moyil qilib yozish uchun ma’lum darajada qulaylik tug’dirdi. Bunday daftarlardagi chiziqlar, ya’ni harf turlari bir necha yotiq va qiya chiziqlardan iborat bo’lib, ular kichik va bosh harflarni yozish uchun mo’ljallanadi. Chiziqli daftarlar bir necha xil bo’lib, har bir turi ma’lum sinflarga mo’ljallab chiqariladi: a)ikki chiziqli daftar – kichik harflar yoziladigan gorizontal chiziqlar orasidagi masofa 5 mm ga, bosh harflar yoziladigan gorizontal chiziqlar
orasidagi masofa esa 11 mm ga, qiya chiziqlar orasidagi masofa esa 3,3 mm
ga teng bo’lib, 1-sinf o’quvchilariga mo’ljallangan edi. 1970-yildan boshlab
bunday daftar maktablarda qo’llanmaydigan bo’ldi.
b) ikki chiziqli daftar  – qiya chiziqlari orasidagi masofa 25 mm ga,
kichik harflar yoziladigan gorizontal parallel chiziqlar orasidagi masofa 5 mm
ga, bosh harflar yoziladigan parallel chiziqlar orasidagi masofa esa 10 mm ga
teng  bo’lib,  1970-yildan  boshlab  1-sinf  o’quvchilari  uchun  tavsiya  etila
boshlandi.
c)bir chiziqli daftar – parallel chiziqlari orasidagi masofa 8 mm ga teng
bo’lib, 1970-yildan boshlab 2-sinf o’quvchilari uchun tavsiya etildi.
Genetik metod. Mazkur metod harflarni o’xshash unsurlarini hisobga
olib guruhlarga bo’lib o’rgatishga tayanadi. Bu metodning asosiy xususiyati
shundaki,  bosh  va  kichik  harflar  guruhlarga  bo’lib  yozdiriladi.  Genetik
metoddan asosan boshlang’ich sinflarning 2- 4- sinflarida foydalanish tavsiya
etiladi.
Genetik metodga asosan harflar quyidagi guruhlarga bo’linadi:
Kichik harflar guruhi:
1-guruh: i, m, n, r, u.
2-guruh: a, e, f, g, o, g’, o’.
3-guruh: b, d, h, j, y.
4-guruh: k, l, q, p, t.
5-guruh: s, v, x, z.
Bosh harflar guruhi:
1-guruh: I, J, L, U.
2-guruh: A, M, N.
3-guruh: E, O, Q, X, O’.
4-guruh: G, H, K, Y, G’.
5-guruh: B, D, F, P, R, T.
6-guruh; S, V, Z.
Genetik usulda o’qituvchi, kichik va bosh harflarni guruhlarga ajratish
bilan birga, ularning qanday unsurlardan tuzilganligini va ularning nomlarini
yaxshi bilishi hamda yoza olishi lozim. Yuqorida ko’rsatilgan kichik va bosh
Logotip
orasidagi masofa esa 11 mm ga, qiya chiziqlar orasidagi masofa esa 3,3 mm ga teng bo’lib, 1-sinf o’quvchilariga mo’ljallangan edi. 1970-yildan boshlab bunday daftar maktablarda qo’llanmaydigan bo’ldi. b) ikki chiziqli daftar – qiya chiziqlari orasidagi masofa 25 mm ga, kichik harflar yoziladigan gorizontal parallel chiziqlar orasidagi masofa 5 mm ga, bosh harflar yoziladigan parallel chiziqlar orasidagi masofa esa 10 mm ga teng bo’lib, 1970-yildan boshlab 1-sinf o’quvchilari uchun tavsiya etila boshlandi. c)bir chiziqli daftar – parallel chiziqlari orasidagi masofa 8 mm ga teng bo’lib, 1970-yildan boshlab 2-sinf o’quvchilari uchun tavsiya etildi. Genetik metod. Mazkur metod harflarni o’xshash unsurlarini hisobga olib guruhlarga bo’lib o’rgatishga tayanadi. Bu metodning asosiy xususiyati shundaki, bosh va kichik harflar guruhlarga bo’lib yozdiriladi. Genetik metoddan asosan boshlang’ich sinflarning 2- 4- sinflarida foydalanish tavsiya etiladi. Genetik metodga asosan harflar quyidagi guruhlarga bo’linadi: Kichik harflar guruhi: 1-guruh: i, m, n, r, u. 2-guruh: a, e, f, g, o, g’, o’. 3-guruh: b, d, h, j, y. 4-guruh: k, l, q, p, t. 5-guruh: s, v, x, z. Bosh harflar guruhi: 1-guruh: I, J, L, U. 2-guruh: A, M, N. 3-guruh: E, O, Q, X, O’. 4-guruh: G, H, K, Y, G’. 5-guruh: B, D, F, P, R, T. 6-guruh; S, V, Z. Genetik usulda o’qituvchi, kichik va bosh harflarni guruhlarga ajratish bilan birga, ularning qanday unsurlardan tuzilganligini va ularning nomlarini yaxshi bilishi hamda yoza olishi lozim. Yuqorida ko’rsatilgan kichik va bosh
harflar  guruhlarini  bir-biridan  ajrata  olgan  va  ularning  shaklini  to’g’ri
o’zlashtirgan o’quvchilargina harflarni chiroyli yoza olishlari mumkin.
Mazkur usulni qo’llashda, o’qituvchi, harf va uning elementlarini sanoq
bilan  yozdirish  usulidan  (bu  usul  haqida  pastda  ma’lumot  beramiz)
foydalangani ma’qul. Bu usulni ko’proq 2-sinfda qo’llash mumkin.
Sanoq-ohang metodi. O’qituvchi mazkur usuldan foydalanishda harf va
uning unsurlarini sanash orqali yozdirib tushuntiradi. Bu usulni ayniqsa savod
o’rgatish davrida kenf qo’llash mumkin.
Sanoq-ohang metodining boshqa metodlarga nisbatan afzallik tomonlari
ko’p.  Birinchidan,  u  harflarni  tekis  yozilishini  ta’minlaydi  va  harf
unsurlarining tushib qolishiga yo’l qo’ymaydi; ikkinchidan, sekin yozadigan
o’quvchilarni  tez  va  sinfdagi  barcha  o’quvchilar  bilan  barobar  yozishga
undaydi;  uchinchidan,  o’quvchilarga  harakatlarni  aniq  va  dadil  bajarishni
o’rgatadi; to’rtinchidan, sinfda darsni jonlantirishga yordam beradi.
Mazkur metoddan butun dars davomida foydalanish tavsiya qilinmaydi,
chunki o’quvchilar charchab, yozuv sifatini pasaytirib yuborishlari mumkin.
Bu  usuldan  foydalanishda,  asosan,  harflarning  asosiy  unsuri  “bir”,
“ikki”,  “uch” deb sanab boriladi, yordamchi ulash unsuri esa  “va” deb
bog’lanadi.
Sanoq-ohang  usulini  qo’llashda  harf  yoki  unsurlar  avval  sanoqsiz
yoziladi, so’ngra sanoq bilan yozdiriladi.
Shuningdek, bu usul bilan yozishda dastlab sekinroq, keyinchalik uni
tezlashtirib yozib ko’rsatiladi. Bu usuldan bo’g’in, so’z va gaplarni yozishda
ham foydalanish mumkin.
Tasavvur orqali yozish.  Yuqorida ko’rsatib o’tilgan usullar bilan bir
qatorda, tasavvur qilish orqali havoda harflarning shaklini yozdirib mashq
qildiriladi. O’qituvchi doskada yozib ko’rsatgan harf yoki bog’lanishlarni
o’quvchilarga qanday qilib yozishni, ruchkaning havoda harakatini ko’rsatib,
o’quvchilar tasavvur hosil qilganlaridan so’ng daftarga yozishga ruxsat etiladi.
Bunday  mashqlar  o’quvchilarning  qiziqishlarini  o’stiradi  hamda  jismoniy
mashqlarni ham bajarish imkonini beradi.
Logotip
harflar guruhlarini bir-biridan ajrata olgan va ularning shaklini to’g’ri o’zlashtirgan o’quvchilargina harflarni chiroyli yoza olishlari mumkin. Mazkur usulni qo’llashda, o’qituvchi, harf va uning elementlarini sanoq bilan yozdirish usulidan (bu usul haqida pastda ma’lumot beramiz) foydalangani ma’qul. Bu usulni ko’proq 2-sinfda qo’llash mumkin. Sanoq-ohang metodi. O’qituvchi mazkur usuldan foydalanishda harf va uning unsurlarini sanash orqali yozdirib tushuntiradi. Bu usulni ayniqsa savod o’rgatish davrida kenf qo’llash mumkin. Sanoq-ohang metodining boshqa metodlarga nisbatan afzallik tomonlari ko’p. Birinchidan, u harflarni tekis yozilishini ta’minlaydi va harf unsurlarining tushib qolishiga yo’l qo’ymaydi; ikkinchidan, sekin yozadigan o’quvchilarni tez va sinfdagi barcha o’quvchilar bilan barobar yozishga undaydi; uchinchidan, o’quvchilarga harakatlarni aniq va dadil bajarishni o’rgatadi; to’rtinchidan, sinfda darsni jonlantirishga yordam beradi. Mazkur metoddan butun dars davomida foydalanish tavsiya qilinmaydi, chunki o’quvchilar charchab, yozuv sifatini pasaytirib yuborishlari mumkin. Bu usuldan foydalanishda, asosan, harflarning asosiy unsuri “bir”, “ikki”, “uch” deb sanab boriladi, yordamchi ulash unsuri esa “va” deb bog’lanadi. Sanoq-ohang usulini qo’llashda harf yoki unsurlar avval sanoqsiz yoziladi, so’ngra sanoq bilan yozdiriladi. Shuningdek, bu usul bilan yozishda dastlab sekinroq, keyinchalik uni tezlashtirib yozib ko’rsatiladi. Bu usuldan bo’g’in, so’z va gaplarni yozishda ham foydalanish mumkin. Tasavvur orqali yozish. Yuqorida ko’rsatib o’tilgan usullar bilan bir qatorda, tasavvur qilish orqali havoda harflarning shaklini yozdirib mashq qildiriladi. O’qituvchi doskada yozib ko’rsatgan harf yoki bog’lanishlarni o’quvchilarga qanday qilib yozishni, ruchkaning havoda harakatini ko’rsatib, o’quvchilar tasavvur hosil qilganlaridan so’ng daftarga yozishga ruxsat etiladi. Bunday mashqlar o’quvchilarning qiziqishlarini o’stiradi hamda jismoniy mashqlarni ham bajarish imkonini beradi.
Yoddan chiqarmaslik lozimki, tasavvur orqali yozish chiroyli yozishga
o’rgatishda yordamchi usul vazifasini bajaradi.
  Dastlabki  tushuntirish  ishlarini  olib  borish,  birinchi  va  ikkinchi  gruppa
mashqlari, tayoqchalar va ilmoqchalrning yozilishi. Alifbe davrida harflarning
yozilishini o'rgatish kichik va bosh harflar. Alifbedan keyingi davrda harflarning
bir- biriga qo'shib yozilishini o'rgatish. Tinish belgilarining yozilishi. Matematik
raqamlarning yozilishi.
Birinchi sinfda yozuv mashqlarini tashkil etish bir muncha murakkab
bo'lib, u bir necha davrlarga bo'linadi va bir necha xil vazifalami o'z ichiga
oladi.  Bolalar  o'qituvchining  so'zini  tinglaydilar  doskaga  yozgan  harf  va
so'zlarni  ko'rib  boradilar,  ayrim  matnlarni  ko'chirib  yozadilar,  so'z  va
bo'g'inlarni  tahlil  qiladilar  nuqtalar  bilan  ifodalangan  harflarning  ustidan
bo'yaydilar.
Ayrim vaqtlarda o'qituvchi o'quvchilarni yozdirishga boshlashdan oldin
to'g'ri o'tirish qoidalarini tushuntirib beradi, ammo dars o'rtalariga borib bu
narsa ularning esidan chiqib qoladi, shuning uchun o'qituvchi o'quvchilarga
to'g'ri o'tirish qoidalarini eslatib turishi kerak.
Tayyorgarlik mashqlarini tashkil etish.
Birinchi sinf o'quvchilari bilan tayyorgarlik mashqlarini to'g'ri olib boorish
uchun quyidagi vazifalarni amalga oshirish kerak:
1. Partada to'g'ri o'tirishga, ruchkani to'g'ri ushlashga va daftarning holatini to'g'ri
tuitishga o'rgatish;
2. O'quvchilarning husnixatga bo'lgan qiziqishlarini o'stirish;
3. Bolalarning  taqqoslash  va  chamalash  qobiliyatlarini  o'stiruvchi  mashqlarni
bajarish;
4. Qo'l va barmoq muskullarining harakatini o'stirish;
Tayyorgarlik  mashqlarini  bajarish  uchun  o'quvchilami  qora  va  rangli
qalamlar,  flomaster  hamda  yozuv  daftari  ta'minlash  lozim.  Birinchi  gruppa
mashqlari.  Darsning  maqsadi:  O'quvchilami   daftarning   chiziqlari   bilan
tanishtirish  va  nuqtalami  ko'z  bilan chamalashga o'rgatish. 
Logotip
Yoddan chiqarmaslik lozimki, tasavvur orqali yozish chiroyli yozishga o’rgatishda yordamchi usul vazifasini bajaradi. Dastlabki tushuntirish ishlarini olib borish, birinchi va ikkinchi gruppa mashqlari, tayoqchalar va ilmoqchalrning yozilishi. Alifbe davrida harflarning yozilishini o'rgatish kichik va bosh harflar. Alifbedan keyingi davrda harflarning bir- biriga qo'shib yozilishini o'rgatish. Tinish belgilarining yozilishi. Matematik raqamlarning yozilishi. Birinchi sinfda yozuv mashqlarini tashkil etish bir muncha murakkab bo'lib, u bir necha davrlarga bo'linadi va bir necha xil vazifalami o'z ichiga oladi. Bolalar o'qituvchining so'zini tinglaydilar doskaga yozgan harf va so'zlarni ko'rib boradilar, ayrim matnlarni ko'chirib yozadilar, so'z va bo'g'inlarni tahlil qiladilar nuqtalar bilan ifodalangan harflarning ustidan bo'yaydilar. Ayrim vaqtlarda o'qituvchi o'quvchilarni yozdirishga boshlashdan oldin to'g'ri o'tirish qoidalarini tushuntirib beradi, ammo dars o'rtalariga borib bu narsa ularning esidan chiqib qoladi, shuning uchun o'qituvchi o'quvchilarga to'g'ri o'tirish qoidalarini eslatib turishi kerak. Tayyorgarlik mashqlarini tashkil etish. Birinchi sinf o'quvchilari bilan tayyorgarlik mashqlarini to'g'ri olib boorish uchun quyidagi vazifalarni amalga oshirish kerak: 1. Partada to'g'ri o'tirishga, ruchkani to'g'ri ushlashga va daftarning holatini to'g'ri tuitishga o'rgatish; 2. O'quvchilarning husnixatga bo'lgan qiziqishlarini o'stirish; 3. Bolalarning taqqoslash va chamalash qobiliyatlarini o'stiruvchi mashqlarni bajarish; 4. Qo'l va barmoq muskullarining harakatini o'stirish; Tayyorgarlik mashqlarini bajarish uchun o'quvchilami qora va rangli qalamlar, flomaster hamda yozuv daftari ta'minlash lozim. Birinchi gruppa mashqlari. Darsning maqsadi: O'quvchilami daftarning chiziqlari bilan tanishtirish va nuqtalami ko'z bilan chamalashga o'rgatish.
Birinchi vazifa.  O'quvchilarga bir  xil  masofada nuqtalar qo'yishga o'rgatish.
Ikkinchi  vazifa.  O'quvchilarga  "Baravar  masofa",  "Yaqin",  "Uzoq"  kabi
tushunchalami berish. Ikkinchi gruppa mashqlari. 
Darsning  maqsadi:  Chiziqlarni  qiya  shaklida  yozilishini  ko'rsatish  hamda
chiziqlar orasidagi masofani to'g'ri topishga o'rgatish. 
Vazifa. Kichik harflar yoziladigan chiziqlar orasida qiya tayoqchalarni yozdirib
mashq qildirish.
 
O'qituvchi bu mashqni doskada namuna qilib ko'rsatib beradi. O'quvchilar
esa  qizil  qalamda  qiya  tayoqchalarni  chizadilar.  O'quvchilar  bir  qator  yozib
bo'lganlaridan so'ng tekshirib chiqiladi va tahlil qilinadi. Agar nuqtalar barovar
masofada bo'lsa o'quvchi vazifani to'g'ri bajargan, barovar masofada bo'lmasa,
xatoga yo'l qo'ygan bo'ladi.
O'quvchilar  alifbega-tayyorgarlik  davrida  ayrim  mashqlami  bajargan
bo'lishlariga qaramay, o'qituvchi navbatdagi darsni quyidagi darsni e'lon qilishi
bilan birga yozuv qurollarini qayta tekshirib chiqishi lozim.
1.
Barmoq va qo'l muskullarining harakatin I o'stiruvchi gimnastika 
mashqlarini o'tkazish.
2.
Doskada mashqni yozib ko'rsatish va asosiy diqqatni qayerga jalb etishni 
tushuntirish.
3. Yozuv daftarlaridan foydalanish va yozishni qayerdan boshlashni tushuntirish.
4. Partada  to'g'ri  o'tirish,  ruchkani  to'g'ri  ushlash,  daftarni  to'g'ri  tutish 
qoidalarini eslatib o'tish.
5. Har bir qatorga nechta harf yozishni tushuntirish, o'quvchilarning yozuvini 
muntazam kuzatib borish.
6. Ishning birinchi qismi tugagandan so'ng o'quvchilarning yozuvlarini doskada 
namuna bilan solishtirib yo'l qo'ygan xatolarini topishga o'rgatish.
7. Topshiriqni qayta tushuntirish orqali o'quvchilardagi kamchiliklarni yo'qotish.
8. Jismoniy mashq daqiqalarini o'tkazish.
9. Ko'z bilan daftar orasidagi masofani to'g'ri saqlashga o'rgatish.
10. Har  bir  mashqni  bajarishda  uni  tahlil  qilish  zarur  bo'lsa  qo'shimcha 
ko'rsatmalar berish.
Logotip
Birinchi vazifa. O'quvchilarga bir xil masofada nuqtalar qo'yishga o'rgatish. Ikkinchi vazifa. O'quvchilarga "Baravar masofa", "Yaqin", "Uzoq" kabi tushunchalami berish. Ikkinchi gruppa mashqlari. Darsning maqsadi: Chiziqlarni qiya shaklida yozilishini ko'rsatish hamda chiziqlar orasidagi masofani to'g'ri topishga o'rgatish. Vazifa. Kichik harflar yoziladigan chiziqlar orasida qiya tayoqchalarni yozdirib mashq qildirish. O'qituvchi bu mashqni doskada namuna qilib ko'rsatib beradi. O'quvchilar esa qizil qalamda qiya tayoqchalarni chizadilar. O'quvchilar bir qator yozib bo'lganlaridan so'ng tekshirib chiqiladi va tahlil qilinadi. Agar nuqtalar barovar masofada bo'lsa o'quvchi vazifani to'g'ri bajargan, barovar masofada bo'lmasa, xatoga yo'l qo'ygan bo'ladi. O'quvchilar alifbega-tayyorgarlik davrida ayrim mashqlami bajargan bo'lishlariga qaramay, o'qituvchi navbatdagi darsni quyidagi darsni e'lon qilishi bilan birga yozuv qurollarini qayta tekshirib chiqishi lozim. 1. Barmoq va qo'l muskullarining harakatin I o'stiruvchi gimnastika mashqlarini o'tkazish. 2. Doskada mashqni yozib ko'rsatish va asosiy diqqatni qayerga jalb etishni tushuntirish. 3. Yozuv daftarlaridan foydalanish va yozishni qayerdan boshlashni tushuntirish. 4. Partada to'g'ri o'tirish, ruchkani to'g'ri ushlash, daftarni to'g'ri tutish qoidalarini eslatib o'tish. 5. Har bir qatorga nechta harf yozishni tushuntirish, o'quvchilarning yozuvini muntazam kuzatib borish. 6. Ishning birinchi qismi tugagandan so'ng o'quvchilarning yozuvlarini doskada namuna bilan solishtirib yo'l qo'ygan xatolarini topishga o'rgatish. 7. Topshiriqni qayta tushuntirish orqali o'quvchilardagi kamchiliklarni yo'qotish. 8. Jismoniy mashq daqiqalarini o'tkazish. 9. Ko'z bilan daftar orasidagi masofani to'g'ri saqlashga o'rgatish. 10. Har bir mashqni bajarishda uni tahlil qilish zarur bo'lsa qo'shimcha ko'rsatmalar berish.
Alifbe davrida o'quvchilar nutq tovushlari bilan amaliy tanishadilar, so'z 
tuzishga, so'z va gaplarni o'qishga hamda ayrim elementlar harflar ishtirokida 
so'z va gaplarni yozishga o'rganadilar. Alifbe davrida bajariladigan asosiy grafik 
ishlar quyidagilardan iborat bo'lishi kerak:
1. Kichik va bosh harflarni alifbe tartibida yozish.
2. Bo'g'in va so'zlarda harflarni qo'shib yozish.
3. Qo'l harakatini uzmay yozishga o'rgatish.
4. Harflaming qiyaligini va enini to'g'ri saqlashga o'rgatish.
O'qituvchilar  ayrim  harflaming  elementini  noto'g'ri  yozayotgan
o'quvchilarga shu  elementni  to'g'ri  yozilishini  ko'rsatib  berishi  lozim.  Bu
davrda o'quvchilarda harflarni to'liq yozmaslik yoki almashtirish yozish kabi
xatolami aniqlash mumkin.
Tinish belgilarini yozilishi.
1. Nuqta (.)  yozma  va  bosma  matnlarda daftar  chizig'ining  ustiga  dumaloq
shaklida qo'yiladi:
to'g'ri va chiroyli yozing.
2. So'roq (?) belgisi yarim doira shaklida yozilib, pastga qarab to'g'ri chiziq
shaklida tushadi. To'g'ri chiziqning tagidagi nuqta daftar chizig'ining ustiga
qo'yiladi:
Sen bugun qanday kitob o'qiding?
3. Undov  (!)  belgisi  to'g'ri  tayoqcha  va  nuqtadan  iborat  bo'lib,  to'g'ri
tayoqchaning tagidagi nuqta daftar chizig'ining ustiga qo'yiladi:
Chiroyli yozuv qoidalariga rioya qiling!
4. Ko'p nuqta (...) daftar chizig'ining ustiga qo'yiladi. Ko'p nuqta so'roq va undov
belgisidan keyin qo'yilishi kerak bo'lsa, so'roq yoki undov belgisidan keyin
faqat ikkita nuqta qo'yiladi.
Biz kanallar qazidik… Yangi yerlar ochdik!..
Logotip
Alifbe davrida o'quvchilar nutq tovushlari bilan amaliy tanishadilar, so'z tuzishga, so'z va gaplarni o'qishga hamda ayrim elementlar harflar ishtirokida so'z va gaplarni yozishga o'rganadilar. Alifbe davrida bajariladigan asosiy grafik ishlar quyidagilardan iborat bo'lishi kerak: 1. Kichik va bosh harflarni alifbe tartibida yozish. 2. Bo'g'in va so'zlarda harflarni qo'shib yozish. 3. Qo'l harakatini uzmay yozishga o'rgatish. 4. Harflaming qiyaligini va enini to'g'ri saqlashga o'rgatish. O'qituvchilar ayrim harflaming elementini noto'g'ri yozayotgan o'quvchilarga shu elementni to'g'ri yozilishini ko'rsatib berishi lozim. Bu davrda o'quvchilarda harflarni to'liq yozmaslik yoki almashtirish yozish kabi xatolami aniqlash mumkin. Tinish belgilarini yozilishi. 1. Nuqta (.) yozma va bosma matnlarda daftar chizig'ining ustiga dumaloq shaklida qo'yiladi: to'g'ri va chiroyli yozing. 2. So'roq (?) belgisi yarim doira shaklida yozilib, pastga qarab to'g'ri chiziq shaklida tushadi. To'g'ri chiziqning tagidagi nuqta daftar chizig'ining ustiga qo'yiladi: Sen bugun qanday kitob o'qiding? 3. Undov (!) belgisi to'g'ri tayoqcha va nuqtadan iborat bo'lib, to'g'ri tayoqchaning tagidagi nuqta daftar chizig'ining ustiga qo'yiladi: Chiroyli yozuv qoidalariga rioya qiling! 4. Ko'p nuqta (...) daftar chizig'ining ustiga qo'yiladi. Ko'p nuqta so'roq va undov belgisidan keyin qo'yilishi kerak bo'lsa, so'roq yoki undov belgisidan keyin faqat ikkita nuqta qo'yiladi. Biz kanallar qazidik… Yangi yerlar ochdik!..
5. Vergul (,) nuqta bilan boshlanib, uning nuqtasi  daftar chizig'ining ustida
kichik
chiziqchasi esa chiziqdan pastga tushadi.
Akmal, bugun qayerga borasan?
6.
Nuqtali vergulning (;) nuqtasi chiziqning yuqorisiga qo'yiladi.
Ular uchta edi; Undan bundan gaplashib o'tirishar edi.
7.
Tire (-) tinish belgisi chiziqchadan uzunligi bilan farq qiladi va daftar
chizig'ining biroz yuqorisiga qo'yiladi:
Toshkent-O’zbekistonning poytaxti.
8.
Defis (-) tirening uchdan bir qismicha bo'lishi kerak:
Qanoti yo'q, uchadi,
Dala-qirni quchadi.
9.
Qo'sh tirnoq ("") qo'shaloq vergulga o'xshab ochiladi va yopiladi.
(Biz "Furqat"ko'chasidayashaymiz.
Matematik raqamlarni yozish.
Matematika darslarida beriladigan topshiriq va masalalarda raqamlarni
to'g'ri va chiroyli yozishga o'rgatish maqsadga muvofiqdir.
Matematika daftarida yozuv mashqlari bajarishda o'qituvchi bolalarda
charchash  alomatlari  sezilishi  bilanoq  barmoq  muskuUarini  o'stiruvchi
jismoniy mashqlarni bajartirishi lozim.
Kichik  yoshdagi  bolalarning  barmoq  va  qo'l  muskullari  yaxshi
rivojlanmaganligini hisobga olib, oddiy katak daftarga  [5^5  mm) yozdirish
mumkin emas, shuning uchun olti yoshli birinchi sinf o'quvchilari uchun
chiqarilgan «matematika daftari»dan foydalaniladi. Bu daftarda kataklar 1,5
marta  katta,  ya'ni  7x7  mm  o'lchamda  berilgan.  Bunday  kataklar  ichida
raqamlarni yozishga urinish va boshqa matematik yozuvlarni bajarish ancha
oson.
O'quvchilarni rim raqamlarini yozishga o'rgatish jarayonida qo'llangan
maqsadga erishish uchun yozuv mashqlarini to'g'ri tashkil qilish va uning
uslublaridan to'g'ri foydalanish asosiy omillardan biridir. Bolalar raqamlarni
to'g'ri yozishga o'rgatishda mustaqil va amaliy ishlarga ham alohida e'tibor
Logotip
5. Vergul (,) nuqta bilan boshlanib, uning nuqtasi daftar chizig'ining ustida kichik chiziqchasi esa chiziqdan pastga tushadi. Akmal, bugun qayerga borasan? 6. Nuqtali vergulning (;) nuqtasi chiziqning yuqorisiga qo'yiladi. Ular uchta edi; Undan bundan gaplashib o'tirishar edi. 7. Tire (-) tinish belgisi chiziqchadan uzunligi bilan farq qiladi va daftar chizig'ining biroz yuqorisiga qo'yiladi: Toshkent-O’zbekistonning poytaxti. 8. Defis (-) tirening uchdan bir qismicha bo'lishi kerak: Qanoti yo'q, uchadi, Dala-qirni quchadi. 9. Qo'sh tirnoq ("") qo'shaloq vergulga o'xshab ochiladi va yopiladi. (Biz "Furqat"ko'chasidayashaymiz. Matematik raqamlarni yozish. Matematika darslarida beriladigan topshiriq va masalalarda raqamlarni to'g'ri va chiroyli yozishga o'rgatish maqsadga muvofiqdir. Matematika daftarida yozuv mashqlari bajarishda o'qituvchi bolalarda charchash alomatlari sezilishi bilanoq barmoq muskuUarini o'stiruvchi jismoniy mashqlarni bajartirishi lozim. Kichik yoshdagi bolalarning barmoq va qo'l muskullari yaxshi rivojlanmaganligini hisobga olib, oddiy katak daftarga [5^5 mm) yozdirish mumkin emas, shuning uchun olti yoshli birinchi sinf o'quvchilari uchun chiqarilgan «matematika daftari»dan foydalaniladi. Bu daftarda kataklar 1,5 marta katta, ya'ni 7x7 mm o'lchamda berilgan. Bunday kataklar ichida raqamlarni yozishga urinish va boshqa matematik yozuvlarni bajarish ancha oson. O'quvchilarni rim raqamlarini yozishga o'rgatish jarayonida qo'llangan maqsadga erishish uchun yozuv mashqlarini to'g'ri tashkil qilish va uning uslublaridan to'g'ri foydalanish asosiy omillardan biridir. Bolalar raqamlarni to'g'ri yozishga o'rgatishda mustaqil va amaliy ishlarga ham alohida e'tibor