HUSNIXATGA O‘RGATISH TAMOYILLARI. HUSNIXATGA O‘RGATISH USULLARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

19

File size

Fayl hajmi

30,0 KB


HUSNIXATGA O‘RGATISH TAMOYILLARI. HUSNIXATGA
O‘RGATISH USULLARI 
Reja:
1.
Husnixatga o‘rgatish tamoyillari 
2.
Husnixat darslarida o‘quvchilar yozuviga qo‘yiladigan talablar
3.
O‘qituvchining namunaviy yozuvi .
4.
Yozuvdagi kamchiliklarni tuzatish.
5.
Husnixatga o‘rgatishning metod va usullari
1.  Onglilik  tamoyili.  Chiroyli  yozuvga  o‘rgatishda,  o‘quvchilarning
husnixat  malakalarini  takomillashtirib borishda  bu  tamoyilga  qat’iy rioya
qilish muhimdir. Bu tamoyilga ko‘ra o‘quvchi harf shaklini qanday va qay
tartibda yozishni bilishi, harfning qiyaligi, bo‘yi va enini to‘g‘ri mo‘ljallay
olish  lozim.  harflarni  harflarga  ulashda  qol  uzmaslikka  erishish  nazarda
tutiladi. Ruchka ushlashda ruchka uchi bilan barmoq oraligldagi masofa 1,5-2
sm bo‘lishi e’tiborda tutiladi. Shuningdek, partada o‘tirish qoidalariga (ko‘z
va  daftar  oralig‘ining  30  sm,  daftarning  parta  ustida  ma’lum  qiyalikda
bolishiga, partada engashmasdan, boshni to‘g‘ri tutib, tirsaklarni partaga engil
qo‘yish, oyoqlarni parta ostiga to‘g‘ri qo‘yish, kcfkrak bilan parta oralig‘i
masofasining  bir  kaft  sig‘adigan  masofada  bolishi)  amal  qilishga  ongli
ravishda erishiladi.
2.  Genetik  tamoyil. Chiroyli  yozuv  malakalarining  shakllanishida
genetik tamoyil katta o‘rin tutadi. O‘quvchi bu tamoyilga asosan awal shakli
osn, sodda harflarni yozdirishga o‘rgatiladi. Ma’lumki, ba’zi bir harflar sodda
Logotip
HUSNIXATGA O‘RGATISH TAMOYILLARI. HUSNIXATGA O‘RGATISH USULLARI Reja: 1. Husnixatga o‘rgatish tamoyillari 2. Husnixat darslarida o‘quvchilar yozuviga qo‘yiladigan talablar 3. O‘qituvchining namunaviy yozuvi . 4. Yozuvdagi kamchiliklarni tuzatish. 5. Husnixatga o‘rgatishning metod va usullari 1. Onglilik tamoyili. Chiroyli yozuvga o‘rgatishda, o‘quvchilarning husnixat malakalarini takomillashtirib borishda bu tamoyilga qat’iy rioya qilish muhimdir. Bu tamoyilga ko‘ra o‘quvchi harf shaklini qanday va qay tartibda yozishni bilishi, harfning qiyaligi, bo‘yi va enini to‘g‘ri mo‘ljallay olish lozim. harflarni harflarga ulashda qol uzmaslikka erishish nazarda tutiladi. Ruchka ushlashda ruchka uchi bilan barmoq oraligldagi masofa 1,5-2 sm bo‘lishi e’tiborda tutiladi. Shuningdek, partada o‘tirish qoidalariga (ko‘z va daftar oralig‘ining 30 sm, daftarning parta ustida ma’lum qiyalikda bolishiga, partada engashmasdan, boshni to‘g‘ri tutib, tirsaklarni partaga engil qo‘yish, oyoqlarni parta ostiga to‘g‘ri qo‘yish, kcfkrak bilan parta oralig‘i masofasining bir kaft sig‘adigan masofada bolishi) amal qilishga ongli ravishda erishiladi. 2. Genetik tamoyil. Chiroyli yozuv malakalarining shakllanishida genetik tamoyil katta o‘rin tutadi. O‘quvchi bu tamoyilga asosan awal shakli osn, sodda harflarni yozdirishga o‘rgatiladi. Ma’lumki, ba’zi bir harflar sodda
ko‘rinishga  ega  bo‘lib,  ularni  yozishda  qiyinchilik  tug‘ilmaydi.  Shuning
uchurf chiroyli yozuvga o‘rgatishda, dastawal bosh va kichik harflar guruhlab
olinadi, hamda shu guruhlash asosida shakli oson harflardan asta-sekin shakli
murakkab, yozish birmuncha murakkabroq harflarga o‘tiladi. Masalan, kichik
harflarning 1-guruhiga i, n, m, r kabilar kiradi. Bu harflar ilmoq shakllaridan
iborat  bo‘lganligi  sababli  yozishda  qiyinchilik  bo‘lmaydi.  Shuningdek,
genetik  tamoyil  asosida  harf,  bo‘gln,  so‘z,  gap,  matn  tartibida  osondan
murakkabga qarab yozuv mashqlari o‘tkaziladi.
3. Takrorlash tamoyili. Chiroyli yozuv mashqlarini esdan chiqmaslik
uchun  sistemali  ravishda  takrorlash  juda  muhimdir.  Takrorlash  tamoyili
yozish  jarayonini  avtomatlashtirish  asosidir.  Chiroyli  yozuvda  gigienik
qoidalarga amal qilish eslatib turilishi yaxshi natija beradi. Yozuv qiyaligiga
amal qilish, harflarni qo‘1 uzmay yozish, harflar, so‘zlar orasidagi masofani
to‘g‘ri chamalash va yozishga oid qoidalarga amal qilishni takrorlash, yozuvni
tahlil qilish, ularni taqqoslash kabi ishlar takrorlash tamoyili asosida olib
boriladi.
Xatolarni  tuzatish  tarzida  olib  borilishi,  uning  samarasiz  mashqqa
aylanib qolmasligiga amal qilinadi.
4. Ko‘rgazmalilik tamoyili. Chiroyli yozuvga orgatishda ko‘rgazmali
vositalar ham katta ahamiyat kasb etadi. KcTrgazmali vositalarga «To‘g‘ri
o‘tir!»  plakati,  bosma  harf  shakllari  ifodalangan  kartonlar,  xattaxta,
o‘quvchilar qo‘lidan ushlab yozdirish kabilar kiradi. Harfning yozma shaklini
hosil  qilishga  o‘rgatishda  uning  bosma  shakli  ko‘rsatilib  farqli  jihatlari
izohlanadi.
Yaxshi tanlangan va mohirlik bilan foydalanilgan ko‘rgazmali qurollar
dars sifati va samaradorligini oshiradi.
5. Bolaning yosh va individual xususiyatlarini hisobga olish tamoyili.
O‘quvchining individual xususiyatlarini hisobga olish uning bo‘yini hisobga
olgan holda oldingi partalarga o‘tkazishdan boshlanadi. Parta o‘quvchiga mos
bo‘lsa, u yozishda qiynalmaydi, tez charchab qolmaydi, chiroyli yozadi.
O‘quvchining individual xususiyatini hisobga olganda. Ko‘rish qobiliyati
yaxshi bo‘lmagan o‘quvchilarni yorug‘ tushadigan deraza tmonga, eshitish
Logotip
ko‘rinishga ega bo‘lib, ularni yozishda qiyinchilik tug‘ilmaydi. Shuning uchurf chiroyli yozuvga o‘rgatishda, dastawal bosh va kichik harflar guruhlab olinadi, hamda shu guruhlash asosida shakli oson harflardan asta-sekin shakli murakkab, yozish birmuncha murakkabroq harflarga o‘tiladi. Masalan, kichik harflarning 1-guruhiga i, n, m, r kabilar kiradi. Bu harflar ilmoq shakllaridan iborat bo‘lganligi sababli yozishda qiyinchilik bo‘lmaydi. Shuningdek, genetik tamoyil asosida harf, bo‘gln, so‘z, gap, matn tartibida osondan murakkabga qarab yozuv mashqlari o‘tkaziladi. 3. Takrorlash tamoyili. Chiroyli yozuv mashqlarini esdan chiqmaslik uchun sistemali ravishda takrorlash juda muhimdir. Takrorlash tamoyili yozish jarayonini avtomatlashtirish asosidir. Chiroyli yozuvda gigienik qoidalarga amal qilish eslatib turilishi yaxshi natija beradi. Yozuv qiyaligiga amal qilish, harflarni qo‘1 uzmay yozish, harflar, so‘zlar orasidagi masofani to‘g‘ri chamalash va yozishga oid qoidalarga amal qilishni takrorlash, yozuvni tahlil qilish, ularni taqqoslash kabi ishlar takrorlash tamoyili asosida olib boriladi. Xatolarni tuzatish tarzida olib borilishi, uning samarasiz mashqqa aylanib qolmasligiga amal qilinadi. 4. Ko‘rgazmalilik tamoyili. Chiroyli yozuvga orgatishda ko‘rgazmali vositalar ham katta ahamiyat kasb etadi. KcTrgazmali vositalarga «To‘g‘ri o‘tir!» plakati, bosma harf shakllari ifodalangan kartonlar, xattaxta, o‘quvchilar qo‘lidan ushlab yozdirish kabilar kiradi. Harfning yozma shaklini hosil qilishga o‘rgatishda uning bosma shakli ko‘rsatilib farqli jihatlari izohlanadi. Yaxshi tanlangan va mohirlik bilan foydalanilgan ko‘rgazmali qurollar dars sifati va samaradorligini oshiradi. 5. Bolaning yosh va individual xususiyatlarini hisobga olish tamoyili. O‘quvchining individual xususiyatlarini hisobga olish uning bo‘yini hisobga olgan holda oldingi partalarga o‘tkazishdan boshlanadi. Parta o‘quvchiga mos bo‘lsa, u yozishda qiynalmaydi, tez charchab qolmaydi, chiroyli yozadi. O‘quvchining individual xususiyatini hisobga olganda. Ko‘rish qobiliyati yaxshi bo‘lmagan o‘quvchilarni yorug‘ tushadigan deraza tmonga, eshitish
a’zolarida  nuqsonlar  bo‘lgan  bolani  esa  oldingi  partalarga  o‘tkazish  ham
nazarda tutiladi.
Malumki, ruchkani barmoqlar orasida noto‘g‘ri ushlaydigan o‘quvchilar
ham uchraydi, shu sababli bolaning ruchka ushlashiga ham alohida e’tibor
qaratiladi.
Daftarga  harflarni  65°  gradus  qiyalikda  yozish  asosiy  rol  o‘ynaydi.
Buning  uchun  daftar  -  parta  ustida  to‘g‘ri  turishi  lozim.  shuning  uchun
o‘qituvchi har bir o‘quvchining daftarlarini kuzatib borishi darkor. Bu qoidaga
amal qilish ham yozuv sifatini oshiradi.
O‘quvchilarning  yozuv  tezliklarini  kuzatish,  kamchiliklarini  hisobga
olish, yutuqlarini ko‘pchilikka namuna qilib ko‘rsatish ham bu tamoyilning
asosiy shartlaridan sanaladi.
6. Yozuvga o‘rgatishning o‘qishga o‘rgatish bilan bir paytda amalga
oshirish tamoyili. Dastur talablari yozuvga o‘rgatishni o‘qishga o‘rgatish
bilan  bir  paytda  amalga  oshirishni  nazarda  tutadi.  Savod  o‘rgatishning
dastlabki  bosqichida  o‘qish  va  yozuv  bog‘lab  olib  boriladi.  Bu  usul
K.D.Ushinskiy  tomondan  qo‘llangan  bolib,  hozirga  davr  foydalanib
kelinmoqda.  O‘quvchi  yaxshi  o‘qish  sifatlari  (togri,  ongli,  tez  va  ifodali
o‘qish)ni egallash bilan bir paytda yozuvga ham o‘rgatilib boriladi. Negaki
yozish  va  o‘qish  bolaning  nutqiy  rivojlanishi  (lug‘at  boyligi,  gap  tuzish
ko‘nikmasi,  nutqning  mantiqiy  boglanishi)ni  ta’minlaydi.  Yomon  o‘qigan
bola yozuvni egallashi qiyin bo‘ladi, chunki bo‘g‘inlab o‘qish malakasidan
so‘ng, bo‘g‘inlab yozish malakasi shakllanadi.
7.  Savodli  yozuvning  grafik  bilimlar  bilan  bog‘liqligi  tamoyili.
Chiroyli  yozuv  imlo  bilan  chambarchas  bogliq.  O‘quvchining  imloviy
savodxonligi haqida g‘amxo‘rlik qilish tilning aniqligi, fikrni to‘g‘ri ifodalash,
kishilar  bilan  o‘zaro  xatosiz  muomala  uchun  g‘amxo‘rlik  demakdir.  Shu
sababli  ham  savod  o‘rgatish  davrida  bolalarda  grafik  malakalarni
shakllantirish  bilan  birga  imloga  oid  malakalarning  shakllanishiga  zamin
yaratiladi.
Malumki, savod o‘rgatish davrida o‘quvchi gapni bosh harf bilan yozish,
so‘zning satrga sig‘may qolgan qismini keyingi qatorga ko‘chirish, kishilar
Logotip
a’zolarida nuqsonlar bo‘lgan bolani esa oldingi partalarga o‘tkazish ham nazarda tutiladi. Malumki, ruchkani barmoqlar orasida noto‘g‘ri ushlaydigan o‘quvchilar ham uchraydi, shu sababli bolaning ruchka ushlashiga ham alohida e’tibor qaratiladi. Daftarga harflarni 65° gradus qiyalikda yozish asosiy rol o‘ynaydi. Buning uchun daftar - parta ustida to‘g‘ri turishi lozim. shuning uchun o‘qituvchi har bir o‘quvchining daftarlarini kuzatib borishi darkor. Bu qoidaga amal qilish ham yozuv sifatini oshiradi. O‘quvchilarning yozuv tezliklarini kuzatish, kamchiliklarini hisobga olish, yutuqlarini ko‘pchilikka namuna qilib ko‘rsatish ham bu tamoyilning asosiy shartlaridan sanaladi. 6. Yozuvga o‘rgatishning o‘qishga o‘rgatish bilan bir paytda amalga oshirish tamoyili. Dastur talablari yozuvga o‘rgatishni o‘qishga o‘rgatish bilan bir paytda amalga oshirishni nazarda tutadi. Savod o‘rgatishning dastlabki bosqichida o‘qish va yozuv bog‘lab olib boriladi. Bu usul K.D.Ushinskiy tomondan qo‘llangan bolib, hozirga davr foydalanib kelinmoqda. O‘quvchi yaxshi o‘qish sifatlari (togri, ongli, tez va ifodali o‘qish)ni egallash bilan bir paytda yozuvga ham o‘rgatilib boriladi. Negaki yozish va o‘qish bolaning nutqiy rivojlanishi (lug‘at boyligi, gap tuzish ko‘nikmasi, nutqning mantiqiy boglanishi)ni ta’minlaydi. Yomon o‘qigan bola yozuvni egallashi qiyin bo‘ladi, chunki bo‘g‘inlab o‘qish malakasidan so‘ng, bo‘g‘inlab yozish malakasi shakllanadi. 7. Savodli yozuvning grafik bilimlar bilan bog‘liqligi tamoyili. Chiroyli yozuv imlo bilan chambarchas bogliq. O‘quvchining imloviy savodxonligi haqida g‘amxo‘rlik qilish tilning aniqligi, fikrni to‘g‘ri ifodalash, kishilar bilan o‘zaro xatosiz muomala uchun g‘amxo‘rlik demakdir. Shu sababli ham savod o‘rgatish davrida bolalarda grafik malakalarni shakllantirish bilan birga imloga oid malakalarning shakllanishiga zamin yaratiladi. Malumki, savod o‘rgatish davrida o‘quvchi gapni bosh harf bilan yozish, so‘zning satrga sig‘may qolgan qismini keyingi qatorga ko‘chirish, kishilar
ismi, sharifi, hayvonlarga qo‘yilgan nomlarda bosh harf ishlatilishini amaliy
tarzda o‘rganadi.
Chiroyli  yozuv  darslarida  so‘zlar,  gaplar,  matnlar  yozish,  ularning
imlosini tekshirishi orfografik ziyraklikni asta-sekin shakllantira boradi, imlo
qoidalarini puxta egallashlariga zamin yaratadi.
Insonning yozma nutqi harflar orqali shakllanadi. Husnixat darslarida
savodli  yozuv  grafik  malakalar  bilan  shakllantirilishi  asosiy  vazifa
hisoblanadi. Har bir harfning aniq yozilishi yozuvning aniq va ravon bolishini
ta’minlaydi. Buhing uchun harflarning shaklini to‘g‘ri yozish, ularni to‘g‘ri
ulashning  ahamiyati  kattadir.  Harflami  bosmasdan  bir  tekisda  yozish,
elementlarni ajratmasdan boglash, so‘zlarni qatorda to‘gri joylashtirish, yozuv
vaqtining  belgilab  olinishi,  tahlil  ishlarining  (bo‘gln-tovush,  tovush-harf,
imloviy  tahlil),  ya’ni  fonetik-grafik  tahlilning  amalga  oshirilishi  muhim
sanaladi.
 
HUSNIXAT  DARSLARIDA  O‘QUVCHILAR  YOZUVIGA
QO‘YILADIGAN TALABLAR
Husnixat darslarida o‘quvchilar quyidagi talablarga amal qilishlari lozim.
1.Husnixatning  gigienik  talablariga  rioya  qilishlari,  harflarni  garfik
jihatdan to‘g‘ri shakllantirishlari, ulashlari, ritm asosida yozishlari nazarda
tutiladi. 1-sinfda xat-savod o‘rgatish davrida bolalar yozuvga bevosita yozuv
daftarlaridagi materiallar asosida o‘rgatiladi.
2.Grafik me’yorlarga amal qilish.
Bunda  harflar  elementining  qiyaligiga,  harflar  bo‘yining  tengligiga,
harflar  va  so‘zlar  orasidagi  oraliq  masofalarning  teng  bo‘lishiga  e’tibor
berilishi kerak.
3.Harflar  qiyaligini  to‘g‘ri  saqlash.  Bolalaming  yozuvlari  har  xil
qiyalikda  bolishi  mumkin.  agar  harflarning  asosiy  elementlari  daftar
chizig‘iga nisbatan tik holatda bo‘lsa, yozuv holati ham tik bo‘ladi. Harf
elementlari  o‘ng  tomonga  qiya  bolib,  o‘tmas  burchak  hosil  qilishi  ham
mumkin.  biz  o‘quvchilarni  o‘ng  tomonga  qiya  qilib  (65°)  yozishga
odatlantirishimiz lozim.
Logotip
ismi, sharifi, hayvonlarga qo‘yilgan nomlarda bosh harf ishlatilishini amaliy tarzda o‘rganadi. Chiroyli yozuv darslarida so‘zlar, gaplar, matnlar yozish, ularning imlosini tekshirishi orfografik ziyraklikni asta-sekin shakllantira boradi, imlo qoidalarini puxta egallashlariga zamin yaratadi. Insonning yozma nutqi harflar orqali shakllanadi. Husnixat darslarida savodli yozuv grafik malakalar bilan shakllantirilishi asosiy vazifa hisoblanadi. Har bir harfning aniq yozilishi yozuvning aniq va ravon bolishini ta’minlaydi. Buhing uchun harflarning shaklini to‘g‘ri yozish, ularni to‘g‘ri ulashning ahamiyati kattadir. Harflami bosmasdan bir tekisda yozish, elementlarni ajratmasdan boglash, so‘zlarni qatorda to‘gri joylashtirish, yozuv vaqtining belgilab olinishi, tahlil ishlarining (bo‘gln-tovush, tovush-harf, imloviy tahlil), ya’ni fonetik-grafik tahlilning amalga oshirilishi muhim sanaladi. HUSNIXAT DARSLARIDA O‘QUVCHILAR YOZUVIGA QO‘YILADIGAN TALABLAR Husnixat darslarida o‘quvchilar quyidagi talablarga amal qilishlari lozim. 1.Husnixatning gigienik talablariga rioya qilishlari, harflarni garfik jihatdan to‘g‘ri shakllantirishlari, ulashlari, ritm asosida yozishlari nazarda tutiladi. 1-sinfda xat-savod o‘rgatish davrida bolalar yozuvga bevosita yozuv daftarlaridagi materiallar asosida o‘rgatiladi. 2.Grafik me’yorlarga amal qilish. Bunda harflar elementining qiyaligiga, harflar bo‘yining tengligiga, harflar va so‘zlar orasidagi oraliq masofalarning teng bo‘lishiga e’tibor berilishi kerak. 3.Harflar qiyaligini to‘g‘ri saqlash. Bolalaming yozuvlari har xil qiyalikda bolishi mumkin. agar harflarning asosiy elementlari daftar chizig‘iga nisbatan tik holatda bo‘lsa, yozuv holati ham tik bo‘ladi. Harf elementlari o‘ng tomonga qiya bolib, o‘tmas burchak hosil qilishi ham mumkin. biz o‘quvchilarni o‘ng tomonga qiya qilib (65°) yozishga odatlantirishimiz lozim.
O‘ng  qol  bilan  yozadigan  kishilar  uchun  yozuvning  qiyaligi  o‘ng
tomonga moslashtirilishi faqat harflarning shaklini chiroyli qilish uchun emas,
yozuvning qulayligi uchun ham mos keladi. Yozuvning qiyaligini  to‘g‘ri
saqlash, qo‘l va barmoqlarni ortiqcha zo‘riqtirmaydi.
Yozuvning o‘ng tomonga qiyaligini saqlash tirsaklarni bir tomonga erkin
yuritish uchun qulay bo‘lib, parta ustidagi daftarning turish holatiga bogliqdir.
Yozayotganda daftarning holati bir tomonga qiya bo‘lishi o‘z-o‘zidan
yozuvning qiyaligini ta’minlaydi.
Yozuvning qiyaligini  saqlashda  daftardagi  siyrak qiya chiziqlar  ham
katta yordam beradi. Bunday mashq qilishda daftarning holati o‘zgarsa ham,
yozuvning  qiyaligi  o‘zgarmasligi  mumkin.  shuning  uchun  qiya  chiziqli
daftarlardan faqat dastlabki paytlarda foydalaniladi.
Qiya yozishga o‘rgatishning o‘ziga xos usullari mavjud. O‘quvchilarga
dastlab eng sodda shakldagi kichik tayoqchalarni yozdirib mashq qildirish
vaqtidayoq tik va qiya tayoqchalaming farqini o‘rgatish zarur.
Buning  uchun  o‘qituvchi  doskada  ikki  xil  shaklda  (qiya  va  tik)
tayoqchalar shaklini yonma-yon yozib ko‘rsatadi, ularning farqlarini tahlil
qilib beradi. Bunday mashqlar xotirada uzoq vaqt saqlanib, xatolarning oldi
olinadi.
Shuningdek,  yozuv  qiyaligining  togri  bolishi  uchun  daftaming  qiya
olatini  ham  hisobga  olish  lozim  ekanligi  tushuntiriladi  va  ko‘rsatiladi.
Daftarning parta ustida noto‘g‘ri turishi gigenik qoidalarning buzilishiga ham
sabab boladi, chunki o‘quvchi yozuvning qiyaligini saqlash uchun gavdasini
daftaming notogri holatga moslaydi.
4.Daftarni partada yozish talablari asosida tutish.
Daftarning pastki chap burchagi ko‘krak o‘rtasiga to‘g‘ri bo‘lishi yoki
daftaming qiya chizig‘i (agar qiya chiziqli daftar bolsa) partaning chetiga tik
bo‘lishi kerak.
Daftar beti satrlarga to‘lib borgan sari yuqoriga surilib boradi. Chap qo‘l
bilan  esa  daftarning  yuqori  tomoni  bosib  turiladi.  Buning  uchun  sinf
partasining ustiga ikki o‘quvchining har biri uchun alohida ingichka qiya
chiziq tekshiruv chizigl sifatida chizib qo‘yiladi. Bu chiziqning pastki uchi
Logotip
O‘ng qol bilan yozadigan kishilar uchun yozuvning qiyaligi o‘ng tomonga moslashtirilishi faqat harflarning shaklini chiroyli qilish uchun emas, yozuvning qulayligi uchun ham mos keladi. Yozuvning qiyaligini to‘g‘ri saqlash, qo‘l va barmoqlarni ortiqcha zo‘riqtirmaydi. Yozuvning o‘ng tomonga qiyaligini saqlash tirsaklarni bir tomonga erkin yuritish uchun qulay bo‘lib, parta ustidagi daftarning turish holatiga bogliqdir. Yozayotganda daftarning holati bir tomonga qiya bo‘lishi o‘z-o‘zidan yozuvning qiyaligini ta’minlaydi. Yozuvning qiyaligini saqlashda daftardagi siyrak qiya chiziqlar ham katta yordam beradi. Bunday mashq qilishda daftarning holati o‘zgarsa ham, yozuvning qiyaligi o‘zgarmasligi mumkin. shuning uchun qiya chiziqli daftarlardan faqat dastlabki paytlarda foydalaniladi. Qiya yozishga o‘rgatishning o‘ziga xos usullari mavjud. O‘quvchilarga dastlab eng sodda shakldagi kichik tayoqchalarni yozdirib mashq qildirish vaqtidayoq tik va qiya tayoqchalaming farqini o‘rgatish zarur. Buning uchun o‘qituvchi doskada ikki xil shaklda (qiya va tik) tayoqchalar shaklini yonma-yon yozib ko‘rsatadi, ularning farqlarini tahlil qilib beradi. Bunday mashqlar xotirada uzoq vaqt saqlanib, xatolarning oldi olinadi. Shuningdek, yozuv qiyaligining togri bolishi uchun daftaming qiya olatini ham hisobga olish lozim ekanligi tushuntiriladi va ko‘rsatiladi. Daftarning parta ustida noto‘g‘ri turishi gigenik qoidalarning buzilishiga ham sabab boladi, chunki o‘quvchi yozuvning qiyaligini saqlash uchun gavdasini daftaming notogri holatga moslaydi. 4.Daftarni partada yozish talablari asosida tutish. Daftarning pastki chap burchagi ko‘krak o‘rtasiga to‘g‘ri bo‘lishi yoki daftaming qiya chizig‘i (agar qiya chiziqli daftar bolsa) partaning chetiga tik bo‘lishi kerak. Daftar beti satrlarga to‘lib borgan sari yuqoriga surilib boradi. Chap qo‘l bilan esa daftarning yuqori tomoni bosib turiladi. Buning uchun sinf partasining ustiga ikki o‘quvchining har biri uchun alohida ingichka qiya chiziq tekshiruv chizigl sifatida chizib qo‘yiladi. Bu chiziqning pastki uchi
o‘quvchilarning  chap  ko‘kraklari  o‘rtasiga  to‘g‘ri  bo‘lib,  partaning  old
qirrasiga nisbatan 65° qiya boladi.
Agar daftarning chap beti tolsa, daftarning buklanadigan joyi tekshiruv
chiziqqa to‘g‘irlab olinadi va o‘ng betiga yozishga o‘tiladi.
O‘quvchilarda  harflarni  qiya  yozishga  o‘rgatish  malakasini  oshirish
ancha murakkab jarayon bo‘lib, o‘qituvchidan chidam, sabr-toqat, kuch talab
qiladi. Muntazam ravishda turli mashqlar olib borish, o‘quvchilar harakatini
qunt bilan kuzatib borish natijasida ko‘zlangan maqsadga erishiladi.
O‘qituvchi  tomonidan  berilgan  ko‘rsatmalarga  qaramay,  ayrim
o‘quvchilar harflar qiyaligini to‘g‘ri belgilay olmaydi, kamchiliklarga yo‘l
qo‘yadi. Buning uchun kamchiliklarni tuzatish maqsadida grafik mashqlar
berilishi kerak. O‘quvchilarga dastavval daftar satriga birnechta harf yozdirib,
ular orasiga qiya chiziqlar qo‘yiladi va harflar shu chiziqlarga taqqoslash
orqali xatolarni tushuntiriladi, tuzatishga kirishiladi.
5.Harflarni bir tekis bosimsiz yozish. Harflarni bir tekisda yozish ham
chiroyli yozuv malakalarini shakllanishida asosiy o‘rin tutadi.
Ruchkani barmoqlar orasida qattiq siqmasdan erkin va bo‘sh ushlash
harflarni tekis yozishga imkon yaratadi.
Bosimsiz  yozish  harflarning umumiy ko‘rinishi  bir  tekis  va chiroyli
bolishi,  tez  yozish  malakasining  shakllanishi  va  boglab  yozishni  to‘g‘ri
amalga oshirishda engillik tug‘diradi.
O‘qituvchi  doskada  harflarni  bo‘r  bilan  yozib  ko‘rsatadi.  Bunda
o‘qituvchi ham bo‘rni qattiq ushlamay, bosimsiz bir tekis yozishi lozim.
O‘quvchilarga bosim bilan yozilgan matnlarni ko‘chirtirmaslik kerak.
Bosimsiz, bir tekis yozishga darsning dastlabki kunlaridanoq odatlantirib
borish kutilgan samara beradi, o‘quvchining qolini toliqtirmaydi.
6.Harflarning  tutashtirilishini  to‘g‘ri  ifodalash.  Husnixat  darslarida
harflarning shakllarini yozib tugatganlaridan keyin o‘qituvchining navbatdagi
vazifasi harflarni bir-biriga ulab, qo‘shib yozishga o‘rgatishdan iborat.
7.Harflarni  elementlarga  ajratmay,  bog‘lab  yozish.  Harflarni  qo‘shib
yozilishini ta’minlash uchun ayrim chiziqlar o‘z harakati bo‘yicha orqaga
Logotip
o‘quvchilarning chap ko‘kraklari o‘rtasiga to‘g‘ri bo‘lib, partaning old qirrasiga nisbatan 65° qiya boladi. Agar daftarning chap beti tolsa, daftarning buklanadigan joyi tekshiruv chiziqqa to‘g‘irlab olinadi va o‘ng betiga yozishga o‘tiladi. O‘quvchilarda harflarni qiya yozishga o‘rgatish malakasini oshirish ancha murakkab jarayon bo‘lib, o‘qituvchidan chidam, sabr-toqat, kuch talab qiladi. Muntazam ravishda turli mashqlar olib borish, o‘quvchilar harakatini qunt bilan kuzatib borish natijasida ko‘zlangan maqsadga erishiladi. O‘qituvchi tomonidan berilgan ko‘rsatmalarga qaramay, ayrim o‘quvchilar harflar qiyaligini to‘g‘ri belgilay olmaydi, kamchiliklarga yo‘l qo‘yadi. Buning uchun kamchiliklarni tuzatish maqsadida grafik mashqlar berilishi kerak. O‘quvchilarga dastavval daftar satriga birnechta harf yozdirib, ular orasiga qiya chiziqlar qo‘yiladi va harflar shu chiziqlarga taqqoslash orqali xatolarni tushuntiriladi, tuzatishga kirishiladi. 5.Harflarni bir tekis bosimsiz yozish. Harflarni bir tekisda yozish ham chiroyli yozuv malakalarini shakllanishida asosiy o‘rin tutadi. Ruchkani barmoqlar orasida qattiq siqmasdan erkin va bo‘sh ushlash harflarni tekis yozishga imkon yaratadi. Bosimsiz yozish harflarning umumiy ko‘rinishi bir tekis va chiroyli bolishi, tez yozish malakasining shakllanishi va boglab yozishni to‘g‘ri amalga oshirishda engillik tug‘diradi. O‘qituvchi doskada harflarni bo‘r bilan yozib ko‘rsatadi. Bunda o‘qituvchi ham bo‘rni qattiq ushlamay, bosimsiz bir tekis yozishi lozim. O‘quvchilarga bosim bilan yozilgan matnlarni ko‘chirtirmaslik kerak. Bosimsiz, bir tekis yozishga darsning dastlabki kunlaridanoq odatlantirib borish kutilgan samara beradi, o‘quvchining qolini toliqtirmaydi. 6.Harflarning tutashtirilishini to‘g‘ri ifodalash. Husnixat darslarida harflarning shakllarini yozib tugatganlaridan keyin o‘qituvchining navbatdagi vazifasi harflarni bir-biriga ulab, qo‘shib yozishga o‘rgatishdan iborat. 7.Harflarni elementlarga ajratmay, bog‘lab yozish. Harflarni qo‘shib yozilishini ta’minlash uchun ayrim chiziqlar o‘z harakati bo‘yicha orqaga
qaytadi.  Bunday  harakatlar  chiziq  doira  shaklidagi  harflarda  ko‘proq
kuzatiladi.
Ko‘pchilik bosh harflar kichik harflar bilan qo‘l harakatini uzmay, ulab
yoziladi.
Namuna sifatida kichik d harfiga kichik a harfini ulab yozish quiydagi
tartibda tushuntiriladi:
-
Bolalar,  qarang,  men  kichik  d  harfini  kichik  a  harfiga  qo‘shib
yozishni ko‘rsataman. Siz mening qol harakatimga e’tibor bering;
-
Kichik d harfining ikkinchi elementini yuqoriga olib chiqib, salgina
pastga burib, yana orqaga qaytaramiz va kichik a harfini hosil qilamiz;
Qani, bolalar, kim ko‘rsatadi, bu ikkala harfni men qanday qilib qo‘shib
yozdim?.
Bir o‘quvchi doskaga chiqadi, o‘qituvchi yozgan harflar ustidan qolini
yurgizadi,  qolgan  o‘quvchilar  diqqat  bilan  kuzatadilar.  Agar  o‘quvchi
yanglishsa, boshqa o‘quvchi chaqirilib xato tuzatiladi.
- Qani, bolalar, bu harflarning qo‘shilish holatini havoda mashq qilamiz.
Hammangiz ruchkangizni oling. Boshladik (o‘qituvchining o‘zi bilan birga
qaytariladi).
Shundan so‘ng bolalar bu harflar bog‘lanishini  daftarlariga ko‘chirib
yozadilar, yozganlarida qo‘l harakatini uzmayotganliklariga e’tibor qaratiladi.
Ikkala harf qo‘shib yozilib, bir necha qator yozdiriladi. O‘qituvchi bu
vaqtda sinf aylanib chiqib, noto‘g‘ri yozayotgan o‘quvchilarga yordam beradi.
1-sinfda o‘quv yilining II yarimdan boshlab o‘quvchilar 4-5 harfdan
toshkil  topgan  sozlarni  qol  harakatini  uzmasdan  yoza  oladilar.  2-sinfdan
boshlab murakkab so‘zlami ham boglab yozishlari lozim.
Ammo ayrim bosh harflar esa qo‘1 harakatini uzib yozishni talab etadi.
Masalan: G bosh harfiga kichik a harfini ulashda qol harakatini uzish talab
etiladi. Bunday holda boglanish yozib korsatiladi. Masalan, o‘qituvchi Vaqt,
Toshkent, Nodir so‘zlarini yozib ko‘rsatishi lozim.
Rasm
-
Qani, bolalar, bu so‘zlarni yozishda qo‘l harakatini qaerda uzdim?
-
Siz katta V harfidan keyin kichik a harfini yozishda qo‘l harakatini
Logotip
qaytadi. Bunday harakatlar chiziq doira shaklidagi harflarda ko‘proq kuzatiladi. Ko‘pchilik bosh harflar kichik harflar bilan qo‘l harakatini uzmay, ulab yoziladi. Namuna sifatida kichik d harfiga kichik a harfini ulab yozish quiydagi tartibda tushuntiriladi: - Bolalar, qarang, men kichik d harfini kichik a harfiga qo‘shib yozishni ko‘rsataman. Siz mening qol harakatimga e’tibor bering; - Kichik d harfining ikkinchi elementini yuqoriga olib chiqib, salgina pastga burib, yana orqaga qaytaramiz va kichik a harfini hosil qilamiz; Qani, bolalar, kim ko‘rsatadi, bu ikkala harfni men qanday qilib qo‘shib yozdim?. Bir o‘quvchi doskaga chiqadi, o‘qituvchi yozgan harflar ustidan qolini yurgizadi, qolgan o‘quvchilar diqqat bilan kuzatadilar. Agar o‘quvchi yanglishsa, boshqa o‘quvchi chaqirilib xato tuzatiladi. - Qani, bolalar, bu harflarning qo‘shilish holatini havoda mashq qilamiz. Hammangiz ruchkangizni oling. Boshladik (o‘qituvchining o‘zi bilan birga qaytariladi). Shundan so‘ng bolalar bu harflar bog‘lanishini daftarlariga ko‘chirib yozadilar, yozganlarida qo‘l harakatini uzmayotganliklariga e’tibor qaratiladi. Ikkala harf qo‘shib yozilib, bir necha qator yozdiriladi. O‘qituvchi bu vaqtda sinf aylanib chiqib, noto‘g‘ri yozayotgan o‘quvchilarga yordam beradi. 1-sinfda o‘quv yilining II yarimdan boshlab o‘quvchilar 4-5 harfdan toshkil topgan sozlarni qol harakatini uzmasdan yoza oladilar. 2-sinfdan boshlab murakkab so‘zlami ham boglab yozishlari lozim. Ammo ayrim bosh harflar esa qo‘1 harakatini uzib yozishni talab etadi. Masalan: G bosh harfiga kichik a harfini ulashda qol harakatini uzish talab etiladi. Bunday holda boglanish yozib korsatiladi. Masalan, o‘qituvchi Vaqt, Toshkent, Nodir so‘zlarini yozib ko‘rsatishi lozim. Rasm - Qani, bolalar, bu so‘zlarni yozishda qo‘l harakatini qaerda uzdim? - Siz katta V harfidan keyin kichik a harfini yozishda qo‘l harakatini
uzdingiz?
-
Siz,  katta  G  harfidan  keyin  o  harfini  yozishda  qol  harakatini
uzdingiz?
-
To‘g‘ri.  Agar  so‘zlarda  bosh  harflardan  keyin  ulash  chiziqlari
bo‘lsa,  qo‘l  harakati  uzilmasdan  keyingi  harflarga  ulanadi.  Lekin  bosh
harflarga ulanadi. Lekin bosh harflarda ulash chiziqlari bo‘lmasa qo‘l harakati
uziladi va ulash chizigl qo‘shilib keyingi harflarga ulanadi. Shu tartibda qol
harakatini uzmasdan harflami boglab yozish qiyalikni bir xilda saqlashga ham
yordam beradi.
Bog‘lashlarni to‘g‘ri ifodalash qoidalari har bir sinflarda eslatib turiladi,
shundagina bolada tez yozish malakasi o‘sadi.
Husnixatga o‘rgatishning yuqoridagi qoidalari to‘g‘ri o‘rgatib borilsa,
o‘quvchilarni xatosiz, chiroyli, ravon yozishini amalga oshirish mumkin. shu
nutqni nazariy husnixat darslarini to‘g‘ri tashkil qilishga yo‘llanma sifatida
bitta dars namunasini keltiramiz.
O‘quvchilar  ishtirok  etgan  harflarni  oldin  rejalashtirishlari  lozim.
Harflarni  elementlarini  tasavvur  qila  olishlari,tarkibiy  jihatdan  tahlil  qila
olishlari kerak.
1-sinfning 2-yarim yilligida o‘qituvchi husnixatga o‘rgatishni ona tili
darslariga qo‘shib olib borsa ham, o‘z ishlarini rejalashtirib olishlari zarur. .
Savod  o‘rgatishdan  keyin  yozuv  sharti  ham  o‘zgaradi.  O‘quvchilar
daftarlarida harf namunalarining yo‘qligi sababli ular qo‘shimcha bir qancha
shartlarni  bajarishlari  zarur.  Jumladan,  bosma  harflarni  yozma  harflarga
aylantirish,  ulanishini  aniqlay  olishlari  va  so‘zlarni  qatorlarga  to‘g‘ri
joylashtirishni mustaqil amalda oshirishlari kerak. Bundan tashqari mashq
shartlarini  ham  bajarishlari  darkor.  Shuning  uchun  o‘qituvchi  husnixat
darslarini  rejalashtirish  va  yozuv  materiallarini  tanlashga  alohida  e’tibor
berish  zarur.  Rejalashtirishda  yordamga  muhtoj  holatlarni  hisobga  olishi
lozim.
2-sinfda husnixat darslari har haftada ona tili darslarining oxirgi bir soati
ajratiladi va o‘quv yili davomida 33 soatni tashkil etadi.
Logotip
uzdingiz? - Siz, katta G harfidan keyin o harfini yozishda qol harakatini uzdingiz? - To‘g‘ri. Agar so‘zlarda bosh harflardan keyin ulash chiziqlari bo‘lsa, qo‘l harakati uzilmasdan keyingi harflarga ulanadi. Lekin bosh harflarga ulanadi. Lekin bosh harflarda ulash chiziqlari bo‘lmasa qo‘l harakati uziladi va ulash chizigl qo‘shilib keyingi harflarga ulanadi. Shu tartibda qol harakatini uzmasdan harflami boglab yozish qiyalikni bir xilda saqlashga ham yordam beradi. Bog‘lashlarni to‘g‘ri ifodalash qoidalari har bir sinflarda eslatib turiladi, shundagina bolada tez yozish malakasi o‘sadi. Husnixatga o‘rgatishning yuqoridagi qoidalari to‘g‘ri o‘rgatib borilsa, o‘quvchilarni xatosiz, chiroyli, ravon yozishini amalga oshirish mumkin. shu nutqni nazariy husnixat darslarini to‘g‘ri tashkil qilishga yo‘llanma sifatida bitta dars namunasini keltiramiz. O‘quvchilar ishtirok etgan harflarni oldin rejalashtirishlari lozim. Harflarni elementlarini tasavvur qila olishlari,tarkibiy jihatdan tahlil qila olishlari kerak. 1-sinfning 2-yarim yilligida o‘qituvchi husnixatga o‘rgatishni ona tili darslariga qo‘shib olib borsa ham, o‘z ishlarini rejalashtirib olishlari zarur. . Savod o‘rgatishdan keyin yozuv sharti ham o‘zgaradi. O‘quvchilar daftarlarida harf namunalarining yo‘qligi sababli ular qo‘shimcha bir qancha shartlarni bajarishlari zarur. Jumladan, bosma harflarni yozma harflarga aylantirish, ulanishini aniqlay olishlari va so‘zlarni qatorlarga to‘g‘ri joylashtirishni mustaqil amalda oshirishlari kerak. Bundan tashqari mashq shartlarini ham bajarishlari darkor. Shuning uchun o‘qituvchi husnixat darslarini rejalashtirish va yozuv materiallarini tanlashga alohida e’tibor berish zarur. Rejalashtirishda yordamga muhtoj holatlarni hisobga olishi lozim. 2-sinfda husnixat darslari har haftada ona tili darslarining oxirgi bir soati ajratiladi va o‘quv yili davomida 33 soatni tashkil etadi.
2-sinfda husnixat darslarini rejalashtirishda quyidagilarga e’tibor berish
kerak:
a) bir chiziqli daftarlarning qiyinligini hisobga olib harflarni genetik
tamoyili asosida yozdirish;
b) har bir harfning o‘zidan oldingi yoki keyingi harfga ulanishini o‘rgatib
borish;
s) harflar elementlarining o‘xshashligini hisobga olib guruhlash;
d) bosh harflarning elementlarini yuqoriga va pastga tomon tushushini
hisobga olgan holda guruhlash;
e)
 matnlarning bolalar hayotiga mos bolishiga erishish;
f)
 imlosi qiyin so‘zlarni yozuv materiali sifatida tanlash;
g) yozuv sur’atini oz-ozdan tezlashtirib borish.
3-4-sinfda har bir ona tili darsining 8-10 daqiqasini husnixatga ajratiladi.
Uni gigienik talablar, bilimlar mustahkamlanadi. Rejalashtirishda bosh va
kichik harflarni bir xilharflarni oldin, tuzilishida farq bor murakkab harflarni
undan keyin harflar ishtirok etgan so‘z, gaplarni,matnlarni. rejalashtirishlari
lozim
O‘quvchilarni  chiroyli  yozuv  qoidalari  bilan  tanishtirmasdan  turib,
chiroyli yozuvga o‘rgatib bo‘lmaydi.
 
 O‘qituvchining  namunaviy  yozuvi –  bolalarda  to‘g‘ri  yozuvni
shakllantirishning  asosiy  omili  hisoblanadi.  Yozishga  o‘rgatish  ko‘pincha
taqlid qilish orqali amalgam oshadi. O‘qituvchining birinchi o‘quv yilida sinf
taxtasi yoki o‘quvchi daftariga yozganlari asl nusxa sifatida ko‘riladi, chunki
o‘quvchilar  undan  o‘z  daftariga  ko‘chirib  oladilar.  Shuning  uchun
o‘qituvchining  husnixati  to‘g‘ri  va  chiroyli  bo‘lishi  lozim.  Sinf  taxtasiga
yozilgan yozuvi esa o‘quvchining daftaridagi harflarning joylashishiga mos
xolda bo‘lishi kerak. Amaliyotning ko‘satishicha, agar o‘qituvchi qatorning
oxirigacha yozmasa (to‘ldirmasa), bolalar ha undan namuna olib qatorning
oxirigacha yozishmaydi, qog‘ozni bekorga sarf etishadi va so‘zlarni keyingi
qatorga to‘g‘ri ko‘chirish yo‘llani o‘rgana olmaydilar, shubhali hollarda qator
oxirigacha ko‘chirmaydigan bo‘lishadi.
Logotip
2-sinfda husnixat darslarini rejalashtirishda quyidagilarga e’tibor berish kerak: a) bir chiziqli daftarlarning qiyinligini hisobga olib harflarni genetik tamoyili asosida yozdirish; b) har bir harfning o‘zidan oldingi yoki keyingi harfga ulanishini o‘rgatib borish; s) harflar elementlarining o‘xshashligini hisobga olib guruhlash; d) bosh harflarning elementlarini yuqoriga va pastga tomon tushushini hisobga olgan holda guruhlash; e) matnlarning bolalar hayotiga mos bolishiga erishish; f) imlosi qiyin so‘zlarni yozuv materiali sifatida tanlash; g) yozuv sur’atini oz-ozdan tezlashtirib borish. 3-4-sinfda har bir ona tili darsining 8-10 daqiqasini husnixatga ajratiladi. Uni gigienik talablar, bilimlar mustahkamlanadi. Rejalashtirishda bosh va kichik harflarni bir xilharflarni oldin, tuzilishida farq bor murakkab harflarni undan keyin harflar ishtirok etgan so‘z, gaplarni,matnlarni. rejalashtirishlari lozim O‘quvchilarni chiroyli yozuv qoidalari bilan tanishtirmasdan turib, chiroyli yozuvga o‘rgatib bo‘lmaydi. O‘qituvchining namunaviy yozuvi – bolalarda to‘g‘ri yozuvni shakllantirishning asosiy omili hisoblanadi. Yozishga o‘rgatish ko‘pincha taqlid qilish orqali amalgam oshadi. O‘qituvchining birinchi o‘quv yilida sinf taxtasi yoki o‘quvchi daftariga yozganlari asl nusxa sifatida ko‘riladi, chunki o‘quvchilar undan o‘z daftariga ko‘chirib oladilar. Shuning uchun o‘qituvchining husnixati to‘g‘ri va chiroyli bo‘lishi lozim. Sinf taxtasiga yozilgan yozuvi esa o‘quvchining daftaridagi harflarning joylashishiga mos xolda bo‘lishi kerak. Amaliyotning ko‘satishicha, agar o‘qituvchi qatorning oxirigacha yozmasa (to‘ldirmasa), bolalar ha undan namuna olib qatorning oxirigacha yozishmaydi, qog‘ozni bekorga sarf etishadi va so‘zlarni keyingi qatorga to‘g‘ri ko‘chirish yo‘llani o‘rgana olmaydilar, shubhali hollarda qator oxirigacha ko‘chirmaydigan bo‘lishadi.
O‘qituvchi o‘z yozuvini yanada chiroyli va mukammal bo‘lishi uchun
uzluksiz shug‘ullanib borishni o‘z oldiga maqsad qilib qo‘yishi shart.
Shunday fikrlar bor, agar muntazam yozib borilsa, yozuv yaxshilanib
boradi.Lekin buning aksi ham bo‘lishi mumkin:inson qanchalik ko‘p yozsa,
uning yozuvi shunchalik tushunarsiz bo‘lib borar ekan.
O‘qituvchi to‘g‘ri husnixatda yozishni o‘rganib olishi lozim.O‘qituvchi
faqat nazariy jihatdangina emas,balki har bir harf uchun yo‘lga qo‘yilgan
amaliy proporsional bog‘liqlikni ham bilishi darkor.
Shu bilan bir vaqtda lozim bo‘lgan mashqlar orqali qo‘lning kaftiniva
barmoqlar harakatini yengillatish va rivojlantirish kerak bo‘ladi.
O‘qituvchi sinf taxtasida yozish usullarini ham egallab olishi lozim.Sinf
taxtasidayozish  jarayonida  xatolarga  yo‘l  qo‘ymasligi  kerak..Masalan  ,
harflarni grafik yozish,uning uzoqdan qandayko‘rinishini hisobga olmasdan
yozish, barcha asosiy va birlashtiruvchi unsurlarni bir hil qolipda yozish kabi .
Faqatgina yaxshi yozuvga ega bo‘lgan holdagina o‘qituvchi bolalarga
namuna bo‘la oladi va ulardan yaxshi natijalar olishi mumkin.O‘quvchilar
harflarning  tuzilishini  ,uni  chizishdagi  ketma  ketligini  yaxshi  o‘zlashtirib
olishlari uchun o‘qituvchi bularning hammasini sinf taxtasida ko‘rgazmali
tarzda ko‘rsatishi lozim.
Tajribalarning  ko‘rsatishicha  ,o‘quvchi  chiroyli  va  to‘g‘ri  yozuvda
sinftaxtasiga bo‘rda aniq va chiroyli yozadigan o‘qituvchining o‘quvchilari
chiroyli va to‘g‘ri yozadilar.
Sinf taxtasida yozish malakalariga quyidagilar kiradi:1-navbatda qo‘l
harakatini rivojlantirish, simmetriyani xis qilish va taxtaning qaysi qismida
yozilgan harf, so‘z va fraza yozilganini tezda topishni ,bir qarashda topa
bilishlikni o‘rgatish lozim.
Bundan so‘ng bo‘r bilan yozishni u bilan ishlash texnikasini o‘rganib
olish  lozim.Bo‘r  bilan  yozishda  ingichka  va  qalin  shtrixlarni
yozishni  ,shuningdek  ingichka  chiziqdan  bosib  yozishga  o‘tish  va  h.zo
malakalarni  egallash  lozim.Yozuvda  sinf  taxtasi  va  bo‘rning  sifati  katta
ahamiyatga ega.
Logotip
O‘qituvchi o‘z yozuvini yanada chiroyli va mukammal bo‘lishi uchun uzluksiz shug‘ullanib borishni o‘z oldiga maqsad qilib qo‘yishi shart. Shunday fikrlar bor, agar muntazam yozib borilsa, yozuv yaxshilanib boradi.Lekin buning aksi ham bo‘lishi mumkin:inson qanchalik ko‘p yozsa, uning yozuvi shunchalik tushunarsiz bo‘lib borar ekan. O‘qituvchi to‘g‘ri husnixatda yozishni o‘rganib olishi lozim.O‘qituvchi faqat nazariy jihatdangina emas,balki har bir harf uchun yo‘lga qo‘yilgan amaliy proporsional bog‘liqlikni ham bilishi darkor. Shu bilan bir vaqtda lozim bo‘lgan mashqlar orqali qo‘lning kaftiniva barmoqlar harakatini yengillatish va rivojlantirish kerak bo‘ladi. O‘qituvchi sinf taxtasida yozish usullarini ham egallab olishi lozim.Sinf taxtasidayozish jarayonida xatolarga yo‘l qo‘ymasligi kerak..Masalan , harflarni grafik yozish,uning uzoqdan qandayko‘rinishini hisobga olmasdan yozish, barcha asosiy va birlashtiruvchi unsurlarni bir hil qolipda yozish kabi . Faqatgina yaxshi yozuvga ega bo‘lgan holdagina o‘qituvchi bolalarga namuna bo‘la oladi va ulardan yaxshi natijalar olishi mumkin.O‘quvchilar harflarning tuzilishini ,uni chizishdagi ketma ketligini yaxshi o‘zlashtirib olishlari uchun o‘qituvchi bularning hammasini sinf taxtasida ko‘rgazmali tarzda ko‘rsatishi lozim. Tajribalarning ko‘rsatishicha ,o‘quvchi chiroyli va to‘g‘ri yozuvda sinftaxtasiga bo‘rda aniq va chiroyli yozadigan o‘qituvchining o‘quvchilari chiroyli va to‘g‘ri yozadilar. Sinf taxtasida yozish malakalariga quyidagilar kiradi:1-navbatda qo‘l harakatini rivojlantirish, simmetriyani xis qilish va taxtaning qaysi qismida yozilgan harf, so‘z va fraza yozilganini tezda topishni ,bir qarashda topa bilishlikni o‘rgatish lozim. Bundan so‘ng bo‘r bilan yozishni u bilan ishlash texnikasini o‘rganib olish lozim.Bo‘r bilan yozishda ingichka va qalin shtrixlarni yozishni ,shuningdek ingichka chiziqdan bosib yozishga o‘tish va h.zo malakalarni egallash lozim.Yozuvda sinf taxtasi va bo‘rning sifati katta ahamiyatga ega.
1.O‘qituvchi bolalarning daftaridagi xato-kamchiliklarni o‘z o‘rnida aniq
ko‘rsatmasligi  natijasida  bolaning  yozishiga  nisbatan  e’tiborsizlik  yuzaga
keladi.
2.Aniq va to‘g‘ri  husnixatda yozishga  nafaqathusnixat  darsida,  balki
barcha dars turlarida va sinfdan tashqari yozuv ishlarida,yozma ariza, ular
tomonidan  tayyorlanadigan  ko‘rgazmalar  (devoriy  gazetalar,  jadvallar,
shiorlar va h.zo) amal qilish kerak.
Orfografik  -  to‘g‘ri,  aniq  va  tushunarli  qilib  yozishni  talab  etish
jarayonida o‘qituvchi  o‘quvchining pala - partish yozuvini va ikki varaq
qog‘ozga  yozgan  yozma  ishini  ham  nazorat  qilib  borishi  lozim.  Har  bir
o‘quvchining daftari tartibli bo‘lishiga erishish kerak.
 Harflarning  yozilishi  sodda  va  to‘g‘ri  bo‘lishi  kerak.  Pedagogik
amaliyotda, boshlang‘ich 1-2- sinflarda o‘rganiladigan shriftlarning namunasi
ishlab  chiqilgan.  3  va  4-  sinflar  amaliyotida  qo‘llanadigan  tez  yozuv
malakasining  boshlang‘ich  sinflaridagi  yozuvdan  anchagina  farq  qiladi.
Xarakterli jiharlaridan biri shundaki, tez yoziladigan yozuvda ayrim so‘zlar
qog‘ozdan qo‘l uzmasdan yoziladi.
3. Husnixatga o‘rgatish izchil va ketma-ketlik xarakteriga ega bo‘lishi
lozim.  O‘rgatish  jarayonida  o‘qituvchining  dastur  materialini,  o‘quvchini
soddaroq  shakliy  ko‘rinishga  ega  bo‘lgan  harflardan,  murakkabroq
ko‘rinishga ega harflarga o‘tkazishga va yirik hamda sekin yozuvdan, mayda
va  tez  yozuvga  o‘tkazishda  e’tibor  beriladi.Husnixat  mashqlarini  o‘zaro
bog‘liqlikda muntazam uyushtiriladi.
Shuni yodda tutishi kerakki, bolani sekin yozuvda harfni to‘g‘ri yozishni
o‘rganib olmaguncha tez yozuvga o‘tkazish mumkin e-mas. Shuning uchun
ham dasturda tez yozish ko‘nikmalari 3-4-sinflarda shakllantiriladi.
4. Ayrim o‘quvchilarning yozuvidagi individual farqlikni kuzatib boorish
mumkin. Bu farq o‘ta qiya yozilishda va hokazolarda kuzatiladi.
Dastlabki  yozuvga  o‘rgatish  paytida  individual  ko‘p  ko‘zga
tashlanmaydi, bu hol ko‘proq yuqori sinflarda tez yozuvga o‘tgan paytda
kuzatiladi.
Logotip
1.O‘qituvchi bolalarning daftaridagi xato-kamchiliklarni o‘z o‘rnida aniq ko‘rsatmasligi natijasida bolaning yozishiga nisbatan e’tiborsizlik yuzaga keladi. 2.Aniq va to‘g‘ri husnixatda yozishga nafaqathusnixat darsida, balki barcha dars turlarida va sinfdan tashqari yozuv ishlarida,yozma ariza, ular tomonidan tayyorlanadigan ko‘rgazmalar (devoriy gazetalar, jadvallar, shiorlar va h.zo) amal qilish kerak. Orfografik - to‘g‘ri, aniq va tushunarli qilib yozishni talab etish jarayonida o‘qituvchi o‘quvchining pala - partish yozuvini va ikki varaq qog‘ozga yozgan yozma ishini ham nazorat qilib borishi lozim. Har bir o‘quvchining daftari tartibli bo‘lishiga erishish kerak. Harflarning yozilishi sodda va to‘g‘ri bo‘lishi kerak. Pedagogik amaliyotda, boshlang‘ich 1-2- sinflarda o‘rganiladigan shriftlarning namunasi ishlab chiqilgan. 3 va 4- sinflar amaliyotida qo‘llanadigan tez yozuv malakasining boshlang‘ich sinflaridagi yozuvdan anchagina farq qiladi. Xarakterli jiharlaridan biri shundaki, tez yoziladigan yozuvda ayrim so‘zlar qog‘ozdan qo‘l uzmasdan yoziladi. 3. Husnixatga o‘rgatish izchil va ketma-ketlik xarakteriga ega bo‘lishi lozim. O‘rgatish jarayonida o‘qituvchining dastur materialini, o‘quvchini soddaroq shakliy ko‘rinishga ega bo‘lgan harflardan, murakkabroq ko‘rinishga ega harflarga o‘tkazishga va yirik hamda sekin yozuvdan, mayda va tez yozuvga o‘tkazishda e’tibor beriladi.Husnixat mashqlarini o‘zaro bog‘liqlikda muntazam uyushtiriladi. Shuni yodda tutishi kerakki, bolani sekin yozuvda harfni to‘g‘ri yozishni o‘rganib olmaguncha tez yozuvga o‘tkazish mumkin e-mas. Shuning uchun ham dasturda tez yozish ko‘nikmalari 3-4-sinflarda shakllantiriladi. 4. Ayrim o‘quvchilarning yozuvidagi individual farqlikni kuzatib boorish mumkin. Bu farq o‘ta qiya yozilishda va hokazolarda kuzatiladi. Dastlabki yozuvga o‘rgatish paytida individual ko‘p ko‘zga tashlanmaydi, bu hol ko‘proq yuqori sinflarda tez yozuvga o‘tgan paytda kuzatiladi.
Yozuvdagi  individuallik  o‘ziga  xoslikni  4-  sinflarda  o‘tkaziladigan
mashg‘ulotlar jarayonida aniqlash mumkin, chunki bu davrda o‘quvchilar
mustaqil ravishda bir chiziqli daftarga yozishga o‘tgani bo‘ladi.
O‘quvchida  aniq  va  ravon  yozuv  hosil  bo‘lishi  uchun  o‘qituvchi
o‘quvchining  butun  diqqatini  harfning  grafik  shakliga,  boshqa  harf  bilan
qo‘shilib ketmasligiga, har biri bir - biridan o‘ziga ko‘rsatilgan o‘lchamga
e’tiborini qaratishi lozim.
5.  O‘quvchilarning  husnixat  bilan  to‘g‘ri  yozish  ko‘nikmalarini
rivojlantirib borish, husnixatga o‘rgatish ishlarini sistematik tarzda olib borish
talab etiladi. Buning uchun ham o‘quvchilar to‘g‘ri yozuvning har kungi
ko‘nikmasi  bilan  cheklanib  qolmay,  uzluksiz  ravishda  nazorat  tekshiruv
ishlarini  yoki  yozuvning  sifatini  ‘ko‘rish’  ishlarini  olib  borishlari  zarur
bo‘ladi.
O‘quvchilar nazorat vaqtini oldindan bilganlari ma’qul, chunki bungacha
ruchkadagi kamchilikni va daftarni tayyorlab qo‘yishga vaqt ajratadilar. Yozib
bo‘lgach, bolalar o‘z ishlarini o‘rtoqlari bilan almashadilar va o‘qituvchi bilan
birgalikda  tahlil  qiladilar.  Eng  yaxshi  ishlar  ‘o‘quvchi  burchagiga  ilib
qo‘yiladi.
Nazorat  paytida  husnixat  qoidalariga  rioya  etgan  holda  yozilganiga,
harflarning  to‘g‘ri  yozilganligiga,  matnning  oson  o‘qilishiga,  yozuv  bir
tekisligiga, matnni o‘qish uchun va qog‘ozni tejashni rejalay olishga va h.
zolarga e’tibor berish lozim. Muntazam ravishda nafaqat ona tili darslaridagi
yozma ishlarini, balki o‘quvchining boshqa o‘quv fanlaridagi yozuvini ham
tekshirib borish lozim.
Nazorat  -  tekshiruv  ishlarini  bir  -  biri  bilan  solishtira  olishi  uchun
o‘quvchilarning ishlarini maxsus joyga ilib qo‘yiladi. Buning uchun nazorat -
tekshiruv ishlarini alohida qog‘ozga yozish kerak va u uncha katta bo‘lmagan
matn asaosida bo‘lishi kerak. Yozuv malakasini yaxshilanganligini solishtirib
borish uchun har bir o‘quvchining nazorat - tekshiruv ishlarini saqlab qo‘yish
lozim.
 HUSNIXATGA O‘RGATISHNING METOD VA USULLAR
  Qo‘l harakatini mashq qildirish usuli.        
Logotip
Yozuvdagi individuallik o‘ziga xoslikni 4- sinflarda o‘tkaziladigan mashg‘ulotlar jarayonida aniqlash mumkin, chunki bu davrda o‘quvchilar mustaqil ravishda bir chiziqli daftarga yozishga o‘tgani bo‘ladi. O‘quvchida aniq va ravon yozuv hosil bo‘lishi uchun o‘qituvchi o‘quvchining butun diqqatini harfning grafik shakliga, boshqa harf bilan qo‘shilib ketmasligiga, har biri bir - biridan o‘ziga ko‘rsatilgan o‘lchamga e’tiborini qaratishi lozim. 5. O‘quvchilarning husnixat bilan to‘g‘ri yozish ko‘nikmalarini rivojlantirib borish, husnixatga o‘rgatish ishlarini sistematik tarzda olib borish talab etiladi. Buning uchun ham o‘quvchilar to‘g‘ri yozuvning har kungi ko‘nikmasi bilan cheklanib qolmay, uzluksiz ravishda nazorat tekshiruv ishlarini yoki yozuvning sifatini ‘ko‘rish’ ishlarini olib borishlari zarur bo‘ladi. O‘quvchilar nazorat vaqtini oldindan bilganlari ma’qul, chunki bungacha ruchkadagi kamchilikni va daftarni tayyorlab qo‘yishga vaqt ajratadilar. Yozib bo‘lgach, bolalar o‘z ishlarini o‘rtoqlari bilan almashadilar va o‘qituvchi bilan birgalikda tahlil qiladilar. Eng yaxshi ishlar ‘o‘quvchi burchagiga ilib qo‘yiladi. Nazorat paytida husnixat qoidalariga rioya etgan holda yozilganiga, harflarning to‘g‘ri yozilganligiga, matnning oson o‘qilishiga, yozuv bir tekisligiga, matnni o‘qish uchun va qog‘ozni tejashni rejalay olishga va h. zolarga e’tibor berish lozim. Muntazam ravishda nafaqat ona tili darslaridagi yozma ishlarini, balki o‘quvchining boshqa o‘quv fanlaridagi yozuvini ham tekshirib borish lozim. Nazorat - tekshiruv ishlarini bir - biri bilan solishtira olishi uchun o‘quvchilarning ishlarini maxsus joyga ilib qo‘yiladi. Buning uchun nazorat - tekshiruv ishlarini alohida qog‘ozga yozish kerak va u uncha katta bo‘lmagan matn asaosida bo‘lishi kerak. Yozuv malakasini yaxshilanganligini solishtirib borish uchun har bir o‘quvchining nazorat - tekshiruv ishlarini saqlab qo‘yish lozim. HUSNIXATGA O‘RGATISHNING METOD VA USULLAR Qo‘l harakatini mashq qildirish usuli.
 Husnixatga o‘rgatish fani ham boshqa fanlar qatori o‘zining tarixiy 
manbalariga ega bo‘lgani holda o‘sib ,rivojlanib bormoqda.Quyida biz 
boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari bilishi zarur bo‘lgan eng asosiy yozuv usullari
haqida fikr yuritamiz. Bu metyod va usullar quyidagilardir:
1.Chiziqli usul.
   2.Genetik usul
   3.Namunaga qarab yozish usuli.
\   4.Namunaga qarab ko‘chirish usuli.
   5.Nusxa ko‘chirish usuli.
   6.Tasavvur orqali yozish usuli.
   7.Ritmik usul(sanoq-ohang) 
   8.Harf shakllarini tahlil qilish usuli
   9.Yozuv malakasini ongli o‘zlashtirish usuli
   10.Qo‘l harakatini mashq qildirish usuli.        
  Chiziqli usul. Qaysidir harfni yozilishini o‘rganish uchun o‘quvchi bu 
harf qanday belgilarga ega ekanligini ,harfdagi alohida elementlarning 
joylashish o‘rnini ,uning kattaligini va hokazolarni o‘rganib olishi 
kerak.O‘quvchiga harfning yozilishini to‘g‘ri o‘rgatish uchun uning qatordagi 
o‘rnini to‘g‘ri joylashtirish va qatorni qog‘oz varag‘ioda joylashish o‘rnini 
bilish uchun qog‘ozda gorizontal ,yotiq chiziqlar chiziladi, shunda daftarning 
betide o‘ziga xos setka paydo bo‘ladi.O‘quvchilar unga har bir alohida harfni 
yozib boradilar.
 Qatorning yo‘nalishini ko‘rsatib turuvchi chiziq vakataklar harflarning 
ayrim elementlarining proporsiyalarini aniqlashtirib olish va yozuvni 
o‘rganish jarayonini anchagina osonlashtiradi. Shuning uchun ham yozuvga 
o‘rgatishning asosiy uslubi hisoblanadi va o‘quvchi maktabda to‘g‘ri yozish 
mashg‘ulotlarida undan foydalanadi.chiziqli uslubning o‘ziga hos ijobiy 
xususiyatlaridan tashqari , setkaning ichiga yozish bir qator kamchiliklarga 
ega.
  1)tez-tez uchrab turadigan kataklarda yozish bolani bir muncha cheklab 
qo‘yadi, uning diqqatini bo‘ladi;bir tomondan o‘quvchi kerakli harfni 
Logotip
Husnixatga o‘rgatish fani ham boshqa fanlar qatori o‘zining tarixiy manbalariga ega bo‘lgani holda o‘sib ,rivojlanib bormoqda.Quyida biz boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari bilishi zarur bo‘lgan eng asosiy yozuv usullari haqida fikr yuritamiz. Bu metyod va usullar quyidagilardir: 1.Chiziqli usul. 2.Genetik usul 3.Namunaga qarab yozish usuli. \ 4.Namunaga qarab ko‘chirish usuli. 5.Nusxa ko‘chirish usuli. 6.Tasavvur orqali yozish usuli. 7.Ritmik usul(sanoq-ohang) 8.Harf shakllarini tahlil qilish usuli 9.Yozuv malakasini ongli o‘zlashtirish usuli 10.Qo‘l harakatini mashq qildirish usuli. Chiziqli usul. Qaysidir harfni yozilishini o‘rganish uchun o‘quvchi bu harf qanday belgilarga ega ekanligini ,harfdagi alohida elementlarning joylashish o‘rnini ,uning kattaligini va hokazolarni o‘rganib olishi kerak.O‘quvchiga harfning yozilishini to‘g‘ri o‘rgatish uchun uning qatordagi o‘rnini to‘g‘ri joylashtirish va qatorni qog‘oz varag‘ioda joylashish o‘rnini bilish uchun qog‘ozda gorizontal ,yotiq chiziqlar chiziladi, shunda daftarning betide o‘ziga xos setka paydo bo‘ladi.O‘quvchilar unga har bir alohida harfni yozib boradilar. Qatorning yo‘nalishini ko‘rsatib turuvchi chiziq vakataklar harflarning ayrim elementlarining proporsiyalarini aniqlashtirib olish va yozuvni o‘rganish jarayonini anchagina osonlashtiradi. Shuning uchun ham yozuvga o‘rgatishning asosiy uslubi hisoblanadi va o‘quvchi maktabda to‘g‘ri yozish mashg‘ulotlarida undan foydalanadi.chiziqli uslubning o‘ziga hos ijobiy xususiyatlaridan tashqari , setkaning ichiga yozish bir qator kamchiliklarga ega. 1)tez-tez uchrab turadigan kataklarda yozish bolani bir muncha cheklab qo‘yadi, uning diqqatini bo‘ladi;bir tomondan o‘quvchi kerakli harfni