HUSNIXATGA O‘RGATISH TAMOYILLARI. HUSNIXATGA
O‘RGATISH USULLARI
Reja:
1.
Husnixatga o‘rgatish tamoyillari
2.
Husnixat darslarida o‘quvchilar yozuviga qo‘yiladigan talablar
3.
O‘qituvchining namunaviy yozuvi .
4.
Yozuvdagi kamchiliklarni tuzatish.
5.
Husnixatga o‘rgatishning metod va usullari
1. Onglilik tamoyili. Chiroyli yozuvga o‘rgatishda, o‘quvchilarning
husnixat malakalarini takomillashtirib borishda bu tamoyilga qat’iy rioya
qilish muhimdir. Bu tamoyilga ko‘ra o‘quvchi harf shaklini qanday va qay
tartibda yozishni bilishi, harfning qiyaligi, bo‘yi va enini to‘g‘ri mo‘ljallay
olish lozim. harflarni harflarga ulashda qol uzmaslikka erishish nazarda
tutiladi. Ruchka ushlashda ruchka uchi bilan barmoq oraligldagi masofa 1,5-2
sm bo‘lishi e’tiborda tutiladi. Shuningdek, partada o‘tirish qoidalariga (ko‘z
va daftar oralig‘ining 30 sm, daftarning parta ustida ma’lum qiyalikda
bolishiga, partada engashmasdan, boshni to‘g‘ri tutib, tirsaklarni partaga engil
qo‘yish, oyoqlarni parta ostiga to‘g‘ri qo‘yish, kcfkrak bilan parta oralig‘i
masofasining bir kaft sig‘adigan masofada bolishi) amal qilishga ongli
ravishda erishiladi.
2. Genetik tamoyil. Chiroyli yozuv malakalarining shakllanishida
genetik tamoyil katta o‘rin tutadi. O‘quvchi bu tamoyilga asosan awal shakli
osn, sodda harflarni yozdirishga o‘rgatiladi. Ma’lumki, ba’zi bir harflar sodda
ko‘rinishga ega bo‘lib, ularni yozishda qiyinchilik tug‘ilmaydi. Shuning
uchurf chiroyli yozuvga o‘rgatishda, dastawal bosh va kichik harflar guruhlab
olinadi, hamda shu guruhlash asosida shakli oson harflardan asta-sekin shakli
murakkab, yozish birmuncha murakkabroq harflarga o‘tiladi. Masalan, kichik
harflarning 1-guruhiga i, n, m, r kabilar kiradi. Bu harflar ilmoq shakllaridan
iborat bo‘lganligi sababli yozishda qiyinchilik bo‘lmaydi. Shuningdek,
genetik tamoyil asosida harf, bo‘gln, so‘z, gap, matn tartibida osondan
murakkabga qarab yozuv mashqlari o‘tkaziladi.
3. Takrorlash tamoyili. Chiroyli yozuv mashqlarini esdan chiqmaslik
uchun sistemali ravishda takrorlash juda muhimdir. Takrorlash tamoyili
yozish jarayonini avtomatlashtirish asosidir. Chiroyli yozuvda gigienik
qoidalarga amal qilish eslatib turilishi yaxshi natija beradi. Yozuv qiyaligiga
amal qilish, harflarni qo‘1 uzmay yozish, harflar, so‘zlar orasidagi masofani
to‘g‘ri chamalash va yozishga oid qoidalarga amal qilishni takrorlash, yozuvni
tahlil qilish, ularni taqqoslash kabi ishlar takrorlash tamoyili asosida olib
boriladi.
Xatolarni tuzatish tarzida olib borilishi, uning samarasiz mashqqa
aylanib qolmasligiga amal qilinadi.
4. Ko‘rgazmalilik tamoyili. Chiroyli yozuvga orgatishda ko‘rgazmali
vositalar ham katta ahamiyat kasb etadi. KcTrgazmali vositalarga «To‘g‘ri
o‘tir!» plakati, bosma harf shakllari ifodalangan kartonlar, xattaxta,
o‘quvchilar qo‘lidan ushlab yozdirish kabilar kiradi. Harfning yozma shaklini
hosil qilishga o‘rgatishda uning bosma shakli ko‘rsatilib farqli jihatlari
izohlanadi.
Yaxshi tanlangan va mohirlik bilan foydalanilgan ko‘rgazmali qurollar
dars sifati va samaradorligini oshiradi.
5. Bolaning yosh va individual xususiyatlarini hisobga olish tamoyili.
O‘quvchining individual xususiyatlarini hisobga olish uning bo‘yini hisobga
olgan holda oldingi partalarga o‘tkazishdan boshlanadi. Parta o‘quvchiga mos
bo‘lsa, u yozishda qiynalmaydi, tez charchab qolmaydi, chiroyli yozadi.
O‘quvchining individual xususiyatini hisobga olganda. Ko‘rish qobiliyati
yaxshi bo‘lmagan o‘quvchilarni yorug‘ tushadigan deraza tmonga, eshitish
a’zolarida nuqsonlar bo‘lgan bolani esa oldingi partalarga o‘tkazish ham
nazarda tutiladi.
Malumki, ruchkani barmoqlar orasida noto‘g‘ri ushlaydigan o‘quvchilar
ham uchraydi, shu sababli bolaning ruchka ushlashiga ham alohida e’tibor
qaratiladi.
Daftarga harflarni 65° gradus qiyalikda yozish asosiy rol o‘ynaydi.
Buning uchun daftar - parta ustida to‘g‘ri turishi lozim. shuning uchun
o‘qituvchi har bir o‘quvchining daftarlarini kuzatib borishi darkor. Bu qoidaga
amal qilish ham yozuv sifatini oshiradi.
O‘quvchilarning yozuv tezliklarini kuzatish, kamchiliklarini hisobga
olish, yutuqlarini ko‘pchilikka namuna qilib ko‘rsatish ham bu tamoyilning
asosiy shartlaridan sanaladi.
6. Yozuvga o‘rgatishning o‘qishga o‘rgatish bilan bir paytda amalga
oshirish tamoyili. Dastur talablari yozuvga o‘rgatishni o‘qishga o‘rgatish
bilan bir paytda amalga oshirishni nazarda tutadi. Savod o‘rgatishning
dastlabki bosqichida o‘qish va yozuv bog‘lab olib boriladi. Bu usul
K.D.Ushinskiy tomondan qo‘llangan bolib, hozirga davr foydalanib
kelinmoqda. O‘quvchi yaxshi o‘qish sifatlari (togri, ongli, tez va ifodali
o‘qish)ni egallash bilan bir paytda yozuvga ham o‘rgatilib boriladi. Negaki
yozish va o‘qish bolaning nutqiy rivojlanishi (lug‘at boyligi, gap tuzish
ko‘nikmasi, nutqning mantiqiy boglanishi)ni ta’minlaydi. Yomon o‘qigan
bola yozuvni egallashi qiyin bo‘ladi, chunki bo‘g‘inlab o‘qish malakasidan
so‘ng, bo‘g‘inlab yozish malakasi shakllanadi.
7. Savodli yozuvning grafik bilimlar bilan bog‘liqligi tamoyili.
Chiroyli yozuv imlo bilan chambarchas bogliq. O‘quvchining imloviy
savodxonligi haqida g‘amxo‘rlik qilish tilning aniqligi, fikrni to‘g‘ri ifodalash,
kishilar bilan o‘zaro xatosiz muomala uchun g‘amxo‘rlik demakdir. Shu
sababli ham savod o‘rgatish davrida bolalarda grafik malakalarni
shakllantirish bilan birga imloga oid malakalarning shakllanishiga zamin
yaratiladi.
Malumki, savod o‘rgatish davrida o‘quvchi gapni bosh harf bilan yozish,
so‘zning satrga sig‘may qolgan qismini keyingi qatorga ko‘chirish, kishilar
ismi, sharifi, hayvonlarga qo‘yilgan nomlarda bosh harf ishlatilishini amaliy
tarzda o‘rganadi.
Chiroyli yozuv darslarida so‘zlar, gaplar, matnlar yozish, ularning
imlosini tekshirishi orfografik ziyraklikni asta-sekin shakllantira boradi, imlo
qoidalarini puxta egallashlariga zamin yaratadi.
Insonning yozma nutqi harflar orqali shakllanadi. Husnixat darslarida
savodli yozuv grafik malakalar bilan shakllantirilishi asosiy vazifa
hisoblanadi. Har bir harfning aniq yozilishi yozuvning aniq va ravon bolishini
ta’minlaydi. Buhing uchun harflarning shaklini to‘g‘ri yozish, ularni to‘g‘ri
ulashning ahamiyati kattadir. Harflami bosmasdan bir tekisda yozish,
elementlarni ajratmasdan boglash, so‘zlarni qatorda to‘gri joylashtirish, yozuv
vaqtining belgilab olinishi, tahlil ishlarining (bo‘gln-tovush, tovush-harf,
imloviy tahlil), ya’ni fonetik-grafik tahlilning amalga oshirilishi muhim
sanaladi.
HUSNIXAT DARSLARIDA O‘QUVCHILAR YOZUVIGA
QO‘YILADIGAN TALABLAR
Husnixat darslarida o‘quvchilar quyidagi talablarga amal qilishlari lozim.
1.Husnixatning gigienik talablariga rioya qilishlari, harflarni garfik
jihatdan to‘g‘ri shakllantirishlari, ulashlari, ritm asosida yozishlari nazarda
tutiladi. 1-sinfda xat-savod o‘rgatish davrida bolalar yozuvga bevosita yozuv
daftarlaridagi materiallar asosida o‘rgatiladi.
2.Grafik me’yorlarga amal qilish.
Bunda harflar elementining qiyaligiga, harflar bo‘yining tengligiga,
harflar va so‘zlar orasidagi oraliq masofalarning teng bo‘lishiga e’tibor
berilishi kerak.
3.Harflar qiyaligini to‘g‘ri saqlash. Bolalaming yozuvlari har xil
qiyalikda bolishi mumkin. agar harflarning asosiy elementlari daftar
chizig‘iga nisbatan tik holatda bo‘lsa, yozuv holati ham tik bo‘ladi. Harf
elementlari o‘ng tomonga qiya bolib, o‘tmas burchak hosil qilishi ham
mumkin. biz o‘quvchilarni o‘ng tomonga qiya qilib (65°) yozishga
odatlantirishimiz lozim.
O‘ng qol bilan yozadigan kishilar uchun yozuvning qiyaligi o‘ng
tomonga moslashtirilishi faqat harflarning shaklini chiroyli qilish uchun emas,
yozuvning qulayligi uchun ham mos keladi. Yozuvning qiyaligini to‘g‘ri
saqlash, qo‘l va barmoqlarni ortiqcha zo‘riqtirmaydi.
Yozuvning o‘ng tomonga qiyaligini saqlash tirsaklarni bir tomonga erkin
yuritish uchun qulay bo‘lib, parta ustidagi daftarning turish holatiga bogliqdir.
Yozayotganda daftarning holati bir tomonga qiya bo‘lishi o‘z-o‘zidan
yozuvning qiyaligini ta’minlaydi.
Yozuvning qiyaligini saqlashda daftardagi siyrak qiya chiziqlar ham
katta yordam beradi. Bunday mashq qilishda daftarning holati o‘zgarsa ham,
yozuvning qiyaligi o‘zgarmasligi mumkin. shuning uchun qiya chiziqli
daftarlardan faqat dastlabki paytlarda foydalaniladi.
Qiya yozishga o‘rgatishning o‘ziga xos usullari mavjud. O‘quvchilarga
dastlab eng sodda shakldagi kichik tayoqchalarni yozdirib mashq qildirish
vaqtidayoq tik va qiya tayoqchalaming farqini o‘rgatish zarur.
Buning uchun o‘qituvchi doskada ikki xil shaklda (qiya va tik)
tayoqchalar shaklini yonma-yon yozib ko‘rsatadi, ularning farqlarini tahlil
qilib beradi. Bunday mashqlar xotirada uzoq vaqt saqlanib, xatolarning oldi
olinadi.
Shuningdek, yozuv qiyaligining togri bolishi uchun daftaming qiya
olatini ham hisobga olish lozim ekanligi tushuntiriladi va ko‘rsatiladi.
Daftarning parta ustida noto‘g‘ri turishi gigenik qoidalarning buzilishiga ham
sabab boladi, chunki o‘quvchi yozuvning qiyaligini saqlash uchun gavdasini
daftaming notogri holatga moslaydi.
4.Daftarni partada yozish talablari asosida tutish.
Daftarning pastki chap burchagi ko‘krak o‘rtasiga to‘g‘ri bo‘lishi yoki
daftaming qiya chizig‘i (agar qiya chiziqli daftar bolsa) partaning chetiga tik
bo‘lishi kerak.
Daftar beti satrlarga to‘lib borgan sari yuqoriga surilib boradi. Chap qo‘l
bilan esa daftarning yuqori tomoni bosib turiladi. Buning uchun sinf
partasining ustiga ikki o‘quvchining har biri uchun alohida ingichka qiya
chiziq tekshiruv chizigl sifatida chizib qo‘yiladi. Bu chiziqning pastki uchi
o‘quvchilarning chap ko‘kraklari o‘rtasiga to‘g‘ri bo‘lib, partaning old
qirrasiga nisbatan 65° qiya boladi.
Agar daftarning chap beti tolsa, daftarning buklanadigan joyi tekshiruv
chiziqqa to‘g‘irlab olinadi va o‘ng betiga yozishga o‘tiladi.
O‘quvchilarda harflarni qiya yozishga o‘rgatish malakasini oshirish
ancha murakkab jarayon bo‘lib, o‘qituvchidan chidam, sabr-toqat, kuch talab
qiladi. Muntazam ravishda turli mashqlar olib borish, o‘quvchilar harakatini
qunt bilan kuzatib borish natijasida ko‘zlangan maqsadga erishiladi.
O‘qituvchi tomonidan berilgan ko‘rsatmalarga qaramay, ayrim
o‘quvchilar harflar qiyaligini to‘g‘ri belgilay olmaydi, kamchiliklarga yo‘l
qo‘yadi. Buning uchun kamchiliklarni tuzatish maqsadida grafik mashqlar
berilishi kerak. O‘quvchilarga dastavval daftar satriga birnechta harf yozdirib,
ular orasiga qiya chiziqlar qo‘yiladi va harflar shu chiziqlarga taqqoslash
orqali xatolarni tushuntiriladi, tuzatishga kirishiladi.
5.Harflarni bir tekis bosimsiz yozish. Harflarni bir tekisda yozish ham
chiroyli yozuv malakalarini shakllanishida asosiy o‘rin tutadi.
Ruchkani barmoqlar orasida qattiq siqmasdan erkin va bo‘sh ushlash
harflarni tekis yozishga imkon yaratadi.
Bosimsiz yozish harflarning umumiy ko‘rinishi bir tekis va chiroyli
bolishi, tez yozish malakasining shakllanishi va boglab yozishni to‘g‘ri
amalga oshirishda engillik tug‘diradi.
O‘qituvchi doskada harflarni bo‘r bilan yozib ko‘rsatadi. Bunda
o‘qituvchi ham bo‘rni qattiq ushlamay, bosimsiz bir tekis yozishi lozim.
O‘quvchilarga bosim bilan yozilgan matnlarni ko‘chirtirmaslik kerak.
Bosimsiz, bir tekis yozishga darsning dastlabki kunlaridanoq odatlantirib
borish kutilgan samara beradi, o‘quvchining qolini toliqtirmaydi.
6.Harflarning tutashtirilishini to‘g‘ri ifodalash. Husnixat darslarida
harflarning shakllarini yozib tugatganlaridan keyin o‘qituvchining navbatdagi
vazifasi harflarni bir-biriga ulab, qo‘shib yozishga o‘rgatishdan iborat.
7.Harflarni elementlarga ajratmay, bog‘lab yozish. Harflarni qo‘shib
yozilishini ta’minlash uchun ayrim chiziqlar o‘z harakati bo‘yicha orqaga
qaytadi. Bunday harakatlar chiziq doira shaklidagi harflarda ko‘proq
kuzatiladi.
Ko‘pchilik bosh harflar kichik harflar bilan qo‘l harakatini uzmay, ulab
yoziladi.
Namuna sifatida kichik d harfiga kichik a harfini ulab yozish quiydagi
tartibda tushuntiriladi:
-
Bolalar, qarang, men kichik d harfini kichik a harfiga qo‘shib
yozishni ko‘rsataman. Siz mening qol harakatimga e’tibor bering;
-
Kichik d harfining ikkinchi elementini yuqoriga olib chiqib, salgina
pastga burib, yana orqaga qaytaramiz va kichik a harfini hosil qilamiz;
Qani, bolalar, kim ko‘rsatadi, bu ikkala harfni men qanday qilib qo‘shib
yozdim?.
Bir o‘quvchi doskaga chiqadi, o‘qituvchi yozgan harflar ustidan qolini
yurgizadi, qolgan o‘quvchilar diqqat bilan kuzatadilar. Agar o‘quvchi
yanglishsa, boshqa o‘quvchi chaqirilib xato tuzatiladi.
- Qani, bolalar, bu harflarning qo‘shilish holatini havoda mashq qilamiz.
Hammangiz ruchkangizni oling. Boshladik (o‘qituvchining o‘zi bilan birga
qaytariladi).
Shundan so‘ng bolalar bu harflar bog‘lanishini daftarlariga ko‘chirib
yozadilar, yozganlarida qo‘l harakatini uzmayotganliklariga e’tibor qaratiladi.
Ikkala harf qo‘shib yozilib, bir necha qator yozdiriladi. O‘qituvchi bu
vaqtda sinf aylanib chiqib, noto‘g‘ri yozayotgan o‘quvchilarga yordam beradi.
1-sinfda o‘quv yilining II yarimdan boshlab o‘quvchilar 4-5 harfdan
toshkil topgan sozlarni qol harakatini uzmasdan yoza oladilar. 2-sinfdan
boshlab murakkab so‘zlami ham boglab yozishlari lozim.
Ammo ayrim bosh harflar esa qo‘1 harakatini uzib yozishni talab etadi.
Masalan: G bosh harfiga kichik a harfini ulashda qol harakatini uzish talab
etiladi. Bunday holda boglanish yozib korsatiladi. Masalan, o‘qituvchi Vaqt,
Toshkent, Nodir so‘zlarini yozib ko‘rsatishi lozim.
Rasm
-
Qani, bolalar, bu so‘zlarni yozishda qo‘l harakatini qaerda uzdim?
-
Siz katta V harfidan keyin kichik a harfini yozishda qo‘l harakatini
uzdingiz?
-
Siz, katta G harfidan keyin o harfini yozishda qol harakatini
uzdingiz?
-
To‘g‘ri. Agar so‘zlarda bosh harflardan keyin ulash chiziqlari
bo‘lsa, qo‘l harakati uzilmasdan keyingi harflarga ulanadi. Lekin bosh
harflarga ulanadi. Lekin bosh harflarda ulash chiziqlari bo‘lmasa qo‘l harakati
uziladi va ulash chizigl qo‘shilib keyingi harflarga ulanadi. Shu tartibda qol
harakatini uzmasdan harflami boglab yozish qiyalikni bir xilda saqlashga ham
yordam beradi.
Bog‘lashlarni to‘g‘ri ifodalash qoidalari har bir sinflarda eslatib turiladi,
shundagina bolada tez yozish malakasi o‘sadi.
Husnixatga o‘rgatishning yuqoridagi qoidalari to‘g‘ri o‘rgatib borilsa,
o‘quvchilarni xatosiz, chiroyli, ravon yozishini amalga oshirish mumkin. shu
nutqni nazariy husnixat darslarini to‘g‘ri tashkil qilishga yo‘llanma sifatida
bitta dars namunasini keltiramiz.
O‘quvchilar ishtirok etgan harflarni oldin rejalashtirishlari lozim.
Harflarni elementlarini tasavvur qila olishlari,tarkibiy jihatdan tahlil qila
olishlari kerak.
1-sinfning 2-yarim yilligida o‘qituvchi husnixatga o‘rgatishni ona tili
darslariga qo‘shib olib borsa ham, o‘z ishlarini rejalashtirib olishlari zarur. .
Savod o‘rgatishdan keyin yozuv sharti ham o‘zgaradi. O‘quvchilar
daftarlarida harf namunalarining yo‘qligi sababli ular qo‘shimcha bir qancha
shartlarni bajarishlari zarur. Jumladan, bosma harflarni yozma harflarga
aylantirish, ulanishini aniqlay olishlari va so‘zlarni qatorlarga to‘g‘ri
joylashtirishni mustaqil amalda oshirishlari kerak. Bundan tashqari mashq
shartlarini ham bajarishlari darkor. Shuning uchun o‘qituvchi husnixat
darslarini rejalashtirish va yozuv materiallarini tanlashga alohida e’tibor
berish zarur. Rejalashtirishda yordamga muhtoj holatlarni hisobga olishi
lozim.
2-sinfda husnixat darslari har haftada ona tili darslarining oxirgi bir soati
ajratiladi va o‘quv yili davomida 33 soatni tashkil etadi.
2-sinfda husnixat darslarini rejalashtirishda quyidagilarga e’tibor berish
kerak:
a) bir chiziqli daftarlarning qiyinligini hisobga olib harflarni genetik
tamoyili asosida yozdirish;
b) har bir harfning o‘zidan oldingi yoki keyingi harfga ulanishini o‘rgatib
borish;
s) harflar elementlarining o‘xshashligini hisobga olib guruhlash;
d) bosh harflarning elementlarini yuqoriga va pastga tomon tushushini
hisobga olgan holda guruhlash;
e)
matnlarning bolalar hayotiga mos bolishiga erishish;
f)
imlosi qiyin so‘zlarni yozuv materiali sifatida tanlash;
g) yozuv sur’atini oz-ozdan tezlashtirib borish.
3-4-sinfda har bir ona tili darsining 8-10 daqiqasini husnixatga ajratiladi.
Uni gigienik talablar, bilimlar mustahkamlanadi. Rejalashtirishda bosh va
kichik harflarni bir xilharflarni oldin, tuzilishida farq bor murakkab harflarni
undan keyin harflar ishtirok etgan so‘z, gaplarni,matnlarni. rejalashtirishlari
lozim
O‘quvchilarni chiroyli yozuv qoidalari bilan tanishtirmasdan turib,
chiroyli yozuvga o‘rgatib bo‘lmaydi.
O‘qituvchining namunaviy yozuvi – bolalarda to‘g‘ri yozuvni
shakllantirishning asosiy omili hisoblanadi. Yozishga o‘rgatish ko‘pincha
taqlid qilish orqali amalgam oshadi. O‘qituvchining birinchi o‘quv yilida sinf
taxtasi yoki o‘quvchi daftariga yozganlari asl nusxa sifatida ko‘riladi, chunki
o‘quvchilar undan o‘z daftariga ko‘chirib oladilar. Shuning uchun
o‘qituvchining husnixati to‘g‘ri va chiroyli bo‘lishi lozim. Sinf taxtasiga
yozilgan yozuvi esa o‘quvchining daftaridagi harflarning joylashishiga mos
xolda bo‘lishi kerak. Amaliyotning ko‘satishicha, agar o‘qituvchi qatorning
oxirigacha yozmasa (to‘ldirmasa), bolalar ha undan namuna olib qatorning
oxirigacha yozishmaydi, qog‘ozni bekorga sarf etishadi va so‘zlarni keyingi
qatorga to‘g‘ri ko‘chirish yo‘llani o‘rgana olmaydilar, shubhali hollarda qator
oxirigacha ko‘chirmaydigan bo‘lishadi.
O‘qituvchi o‘z yozuvini yanada chiroyli va mukammal bo‘lishi uchun
uzluksiz shug‘ullanib borishni o‘z oldiga maqsad qilib qo‘yishi shart.
Shunday fikrlar bor, agar muntazam yozib borilsa, yozuv yaxshilanib
boradi.Lekin buning aksi ham bo‘lishi mumkin:inson qanchalik ko‘p yozsa,
uning yozuvi shunchalik tushunarsiz bo‘lib borar ekan.
O‘qituvchi to‘g‘ri husnixatda yozishni o‘rganib olishi lozim.O‘qituvchi
faqat nazariy jihatdangina emas,balki har bir harf uchun yo‘lga qo‘yilgan
amaliy proporsional bog‘liqlikni ham bilishi darkor.
Shu bilan bir vaqtda lozim bo‘lgan mashqlar orqali qo‘lning kaftiniva
barmoqlar harakatini yengillatish va rivojlantirish kerak bo‘ladi.
O‘qituvchi sinf taxtasida yozish usullarini ham egallab olishi lozim.Sinf
taxtasidayozish jarayonida xatolarga yo‘l qo‘ymasligi kerak..Masalan ,
harflarni grafik yozish,uning uzoqdan qandayko‘rinishini hisobga olmasdan
yozish, barcha asosiy va birlashtiruvchi unsurlarni bir hil qolipda yozish kabi .
Faqatgina yaxshi yozuvga ega bo‘lgan holdagina o‘qituvchi bolalarga
namuna bo‘la oladi va ulardan yaxshi natijalar olishi mumkin.O‘quvchilar
harflarning tuzilishini ,uni chizishdagi ketma ketligini yaxshi o‘zlashtirib
olishlari uchun o‘qituvchi bularning hammasini sinf taxtasida ko‘rgazmali
tarzda ko‘rsatishi lozim.
Tajribalarning ko‘rsatishicha ,o‘quvchi chiroyli va to‘g‘ri yozuvda
sinftaxtasiga bo‘rda aniq va chiroyli yozadigan o‘qituvchining o‘quvchilari
chiroyli va to‘g‘ri yozadilar.
Sinf taxtasida yozish malakalariga quyidagilar kiradi:1-navbatda qo‘l
harakatini rivojlantirish, simmetriyani xis qilish va taxtaning qaysi qismida
yozilgan harf, so‘z va fraza yozilganini tezda topishni ,bir qarashda topa
bilishlikni o‘rgatish lozim.
Bundan so‘ng bo‘r bilan yozishni u bilan ishlash texnikasini o‘rganib
olish lozim.Bo‘r bilan yozishda ingichka va qalin shtrixlarni
yozishni ,shuningdek ingichka chiziqdan bosib yozishga o‘tish va h.zo
malakalarni egallash lozim.Yozuvda sinf taxtasi va bo‘rning sifati katta
ahamiyatga ega.
1.O‘qituvchi bolalarning daftaridagi xato-kamchiliklarni o‘z o‘rnida aniq
ko‘rsatmasligi natijasida bolaning yozishiga nisbatan e’tiborsizlik yuzaga
keladi.
2.Aniq va to‘g‘ri husnixatda yozishga nafaqathusnixat darsida, balki
barcha dars turlarida va sinfdan tashqari yozuv ishlarida,yozma ariza, ular
tomonidan tayyorlanadigan ko‘rgazmalar (devoriy gazetalar, jadvallar,
shiorlar va h.zo) amal qilish kerak.
Orfografik - to‘g‘ri, aniq va tushunarli qilib yozishni talab etish
jarayonida o‘qituvchi o‘quvchining pala - partish yozuvini va ikki varaq
qog‘ozga yozgan yozma ishini ham nazorat qilib borishi lozim. Har bir
o‘quvchining daftari tartibli bo‘lishiga erishish kerak.
Harflarning yozilishi sodda va to‘g‘ri bo‘lishi kerak. Pedagogik
amaliyotda, boshlang‘ich 1-2- sinflarda o‘rganiladigan shriftlarning namunasi
ishlab chiqilgan. 3 va 4- sinflar amaliyotida qo‘llanadigan tez yozuv
malakasining boshlang‘ich sinflaridagi yozuvdan anchagina farq qiladi.
Xarakterli jiharlaridan biri shundaki, tez yoziladigan yozuvda ayrim so‘zlar
qog‘ozdan qo‘l uzmasdan yoziladi.
3. Husnixatga o‘rgatish izchil va ketma-ketlik xarakteriga ega bo‘lishi
lozim. O‘rgatish jarayonida o‘qituvchining dastur materialini, o‘quvchini
soddaroq shakliy ko‘rinishga ega bo‘lgan harflardan, murakkabroq
ko‘rinishga ega harflarga o‘tkazishga va yirik hamda sekin yozuvdan, mayda
va tez yozuvga o‘tkazishda e’tibor beriladi.Husnixat mashqlarini o‘zaro
bog‘liqlikda muntazam uyushtiriladi.
Shuni yodda tutishi kerakki, bolani sekin yozuvda harfni to‘g‘ri yozishni
o‘rganib olmaguncha tez yozuvga o‘tkazish mumkin e-mas. Shuning uchun
ham dasturda tez yozish ko‘nikmalari 3-4-sinflarda shakllantiriladi.
4. Ayrim o‘quvchilarning yozuvidagi individual farqlikni kuzatib boorish
mumkin. Bu farq o‘ta qiya yozilishda va hokazolarda kuzatiladi.
Dastlabki yozuvga o‘rgatish paytida individual ko‘p ko‘zga
tashlanmaydi, bu hol ko‘proq yuqori sinflarda tez yozuvga o‘tgan paytda
kuzatiladi.
Yozuvdagi individuallik o‘ziga xoslikni 4- sinflarda o‘tkaziladigan
mashg‘ulotlar jarayonida aniqlash mumkin, chunki bu davrda o‘quvchilar
mustaqil ravishda bir chiziqli daftarga yozishga o‘tgani bo‘ladi.
O‘quvchida aniq va ravon yozuv hosil bo‘lishi uchun o‘qituvchi
o‘quvchining butun diqqatini harfning grafik shakliga, boshqa harf bilan
qo‘shilib ketmasligiga, har biri bir - biridan o‘ziga ko‘rsatilgan o‘lchamga
e’tiborini qaratishi lozim.
5. O‘quvchilarning husnixat bilan to‘g‘ri yozish ko‘nikmalarini
rivojlantirib borish, husnixatga o‘rgatish ishlarini sistematik tarzda olib borish
talab etiladi. Buning uchun ham o‘quvchilar to‘g‘ri yozuvning har kungi
ko‘nikmasi bilan cheklanib qolmay, uzluksiz ravishda nazorat tekshiruv
ishlarini yoki yozuvning sifatini ‘ko‘rish’ ishlarini olib borishlari zarur
bo‘ladi.
O‘quvchilar nazorat vaqtini oldindan bilganlari ma’qul, chunki bungacha
ruchkadagi kamchilikni va daftarni tayyorlab qo‘yishga vaqt ajratadilar. Yozib
bo‘lgach, bolalar o‘z ishlarini o‘rtoqlari bilan almashadilar va o‘qituvchi bilan
birgalikda tahlil qiladilar. Eng yaxshi ishlar ‘o‘quvchi burchagiga ilib
qo‘yiladi.
Nazorat paytida husnixat qoidalariga rioya etgan holda yozilganiga,
harflarning to‘g‘ri yozilganligiga, matnning oson o‘qilishiga, yozuv bir
tekisligiga, matnni o‘qish uchun va qog‘ozni tejashni rejalay olishga va h.
zolarga e’tibor berish lozim. Muntazam ravishda nafaqat ona tili darslaridagi
yozma ishlarini, balki o‘quvchining boshqa o‘quv fanlaridagi yozuvini ham
tekshirib borish lozim.
Nazorat - tekshiruv ishlarini bir - biri bilan solishtira olishi uchun
o‘quvchilarning ishlarini maxsus joyga ilib qo‘yiladi. Buning uchun nazorat -
tekshiruv ishlarini alohida qog‘ozga yozish kerak va u uncha katta bo‘lmagan
matn asaosida bo‘lishi kerak. Yozuv malakasini yaxshilanganligini solishtirib
borish uchun har bir o‘quvchining nazorat - tekshiruv ishlarini saqlab qo‘yish
lozim.
HUSNIXATGA O‘RGATISHNING METOD VA USULLAR
Qo‘l harakatini mashq qildirish usuli.
Husnixatga o‘rgatish fani ham boshqa fanlar qatori o‘zining tarixiy
manbalariga ega bo‘lgani holda o‘sib ,rivojlanib bormoqda.Quyida biz
boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari bilishi zarur bo‘lgan eng asosiy yozuv usullari
haqida fikr yuritamiz. Bu metyod va usullar quyidagilardir:
1.Chiziqli usul.
2.Genetik usul
3.Namunaga qarab yozish usuli.
\ 4.Namunaga qarab ko‘chirish usuli.
5.Nusxa ko‘chirish usuli.
6.Tasavvur orqali yozish usuli.
7.Ritmik usul(sanoq-ohang)
8.Harf shakllarini tahlil qilish usuli
9.Yozuv malakasini ongli o‘zlashtirish usuli
10.Qo‘l harakatini mashq qildirish usuli.
Chiziqli usul. Qaysidir harfni yozilishini o‘rganish uchun o‘quvchi bu
harf qanday belgilarga ega ekanligini ,harfdagi alohida elementlarning
joylashish o‘rnini ,uning kattaligini va hokazolarni o‘rganib olishi
kerak.O‘quvchiga harfning yozilishini to‘g‘ri o‘rgatish uchun uning qatordagi
o‘rnini to‘g‘ri joylashtirish va qatorni qog‘oz varag‘ioda joylashish o‘rnini
bilish uchun qog‘ozda gorizontal ,yotiq chiziqlar chiziladi, shunda daftarning
betide o‘ziga xos setka paydo bo‘ladi.O‘quvchilar unga har bir alohida harfni
yozib boradilar.
Qatorning yo‘nalishini ko‘rsatib turuvchi chiziq vakataklar harflarning
ayrim elementlarining proporsiyalarini aniqlashtirib olish va yozuvni
o‘rganish jarayonini anchagina osonlashtiradi. Shuning uchun ham yozuvga
o‘rgatishning asosiy uslubi hisoblanadi va o‘quvchi maktabda to‘g‘ri yozish
mashg‘ulotlarida undan foydalanadi.chiziqli uslubning o‘ziga hos ijobiy
xususiyatlaridan tashqari , setkaning ichiga yozish bir qator kamchiliklarga
ega.
1)tez-tez uchrab turadigan kataklarda yozish bolani bir muncha cheklab
qo‘yadi, uning diqqatini bo‘ladi;bir tomondan o‘quvchi kerakli harfni