HUSNIXATGA O‘RGATISHNING MAQSAD VA VAZIFALARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

9

File size

Fayl hajmi

20,4 KB


HUSNIXATGA O‘RGATISHNING MAQSAD VA VAZIFALARI.
Reja:
 1.Husnixatga o‘rgatish texnologiyasi fani –pedagogik fan.
 2. Husnixatga o‘rgatish texnologiyasi fanining maqsad va vazifalari.
 3.  Husnixatga  o‘rgatish  texnologiyasi  fanining  boshqa  fanlar  bilan
aloqasi. 
 4. Hozirgi yozuv shriftiga tavsifnoma
 Husnixat va uni o‘qitish metodikasi pedagogik fan.  Inson o‘z fikrini
boshqa kishilarga og‘zaki va yozma shaklda yetkazishi mumkin. Nutqning bu
shaklining o‘xshash va farqlash tomonlari mavjud bo‘lib ular o‘z o‘rnida
afzalliklarga ega. Og‘zaki nutq tovush chiqarib aytiladi va eshitilish uchun
mo‘ljallanadi. U kishilarning nutq jarayoni vaqtidagi aloqa vositasi bo‘lib
xizmat qiladi. Yozma nutq esa tosh, yog‘och, teri, metall, qog‘oz kabilarga
ko‘rish  asosida  idrok  qilinadigan  doimiy  belgilar  orqali  yozib  qo‘yiladi.
Yozuv kishilarning o‘zaro fikr almashishi va bilimlarni egallashning qudratli
vositasi  hisoblanadi.  Yozma  nutq  avlodlarni  bir-biriga  bog‘laydi,  uzoq
saqlanadi.  Yozuv  tufayli  kishi  fikri,  insoniyat  qo‘lga  kiritgan  bilimlar
avloddan-avlodga yetib boradi, abadiy yashaydi. 
 Boshlang‘ich  sinflarda  o‘quvchilarni  husnixatga  o‘rgatish  extiyoji
yuqoridagi  talablar  asosida  yuzaga  keladi.  Boshlang‘ich  sinflarda
o‘quvchilarni  husnixat  bilan  yozishga  o‘rgatish  metodikasi  ularda  aniq  ,
chiroyli va tez yozish imkonini hosil qilishi lozim. Bu kabi vazifalarni amalga
oshirish  uchun  dastur  mazmunini  va  uning  talablarini  o‘qitish  usullarini
Logotip
HUSNIXATGA O‘RGATISHNING MAQSAD VA VAZIFALARI. Reja: 1.Husnixatga o‘rgatish texnologiyasi fani –pedagogik fan. 2. Husnixatga o‘rgatish texnologiyasi fanining maqsad va vazifalari. 3. Husnixatga o‘rgatish texnologiyasi fanining boshqa fanlar bilan aloqasi. 4. Hozirgi yozuv shriftiga tavsifnoma Husnixat va uni o‘qitish metodikasi pedagogik fan. Inson o‘z fikrini boshqa kishilarga og‘zaki va yozma shaklda yetkazishi mumkin. Nutqning bu shaklining o‘xshash va farqlash tomonlari mavjud bo‘lib ular o‘z o‘rnida afzalliklarga ega. Og‘zaki nutq tovush chiqarib aytiladi va eshitilish uchun mo‘ljallanadi. U kishilarning nutq jarayoni vaqtidagi aloqa vositasi bo‘lib xizmat qiladi. Yozma nutq esa tosh, yog‘och, teri, metall, qog‘oz kabilarga ko‘rish asosida idrok qilinadigan doimiy belgilar orqali yozib qo‘yiladi. Yozuv kishilarning o‘zaro fikr almashishi va bilimlarni egallashning qudratli vositasi hisoblanadi. Yozma nutq avlodlarni bir-biriga bog‘laydi, uzoq saqlanadi. Yozuv tufayli kishi fikri, insoniyat qo‘lga kiritgan bilimlar avloddan-avlodga yetib boradi, abadiy yashaydi. Boshlang‘ich sinflarda o‘quvchilarni husnixatga o‘rgatish extiyoji yuqoridagi talablar asosida yuzaga keladi. Boshlang‘ich sinflarda o‘quvchilarni husnixat bilan yozishga o‘rgatish metodikasi ularda aniq , chiroyli va tez yozish imkonini hosil qilishi lozim. Bu kabi vazifalarni amalga oshirish uchun dastur mazmunini va uning talablarini o‘qitish usullarini
yozuvga  o‘rgatishning  gigeyenik  shartlarini,  o‘quvchilarning  yozuvidagi
individual  kamchiliklarini  tahlil  qilish  sabablarini  aniqlash  va  tuzatish
usullarini ishlab chiqish zarur.
 Demak, yozuv kishi hayotida pedagogik va ijtimoiy ahamiyatga ega.
Yuqoridagi  talab  asosida  yozishga  o‘rganishi  boshlang‘ich  sinflardan
boshlanadi.  1-4-sinf  o‘quvchilarini  chiroyli  yozishga  o‘rgatish  uchun
o‘qituvchining  o‘zi  husnixat  bilan  yozishi,  shu  bilan  birga  o‘quvchilarni
chiroyli yozishga o‘rgata olishi kerak.
 Husnixat va uni o‘qitish metodikasi fani amaliy fan bo‘lib u chiroyli
yozishga o‘rgatish bilan bir qatorda o‘qitish tarbiyalash, vazifalarini bajaradi. 
 Pedagogika oliy o‘quv yurtlarida o‘qitiladigan Husnixat va uni o‘qitish
metodikasi fanining maqsadi:
1.
Talabalarga husnixat metodikasidan nazariy ma’lumot berish.
2.
Talabalarni-bo‘lg‘usi  o‘qituvchilarni  husnixat  talablari  asosida
yozishga o‘rgatish.
3.
Boshlang‘ich  ta’limda  o‘quvchilarni  husnixatga  o‘rgatishning
metod va usullari bilan qurollantirish.
Boshqa fanlar kabi husnixat va uni o‘qitish metodikasining o‘z predmeti
bor. Bu fanning predmeti ta’lim berish jarayonida chiroyli yozuvni egallash,
grafik jihatdan to‘g‘ri chiroyli yozishga o‘rgatish hisoblanadi.
 Husnixat va uni o‘rgatish metodikasi fani o‘z oldiga quyidagi vazifalarni
qo‘yadi:
-
talabalarga chiroyli yozuv haqida nazariy bilim berish;
-
o‘z dastxatlari ustida ishlash yuzasidan malakalar hosil qilish;
-
boshlang‘ich sinflarda husnixat darslarini rejalashtirish, va tashkil
etishga o‘rgatish;
-
boshlang‘ich  sinflar  uchun  husnixat  materiallarini  tanlay  olish
tamoyillari bilan tanishtirish.
 Birinchidan husnixat bilan yozish o‘quvchilarda mehnat madaniyatini
tarbiyalaydi.  Topshiriqlarni  toza,  aniq  va  madaniyat  bilan  bajarish
ko‘nikmasini hosil qiladi.
Logotip
yozuvga o‘rgatishning gigeyenik shartlarini, o‘quvchilarning yozuvidagi individual kamchiliklarini tahlil qilish sabablarini aniqlash va tuzatish usullarini ishlab chiqish zarur. Demak, yozuv kishi hayotida pedagogik va ijtimoiy ahamiyatga ega. Yuqoridagi talab asosida yozishga o‘rganishi boshlang‘ich sinflardan boshlanadi. 1-4-sinf o‘quvchilarini chiroyli yozishga o‘rgatish uchun o‘qituvchining o‘zi husnixat bilan yozishi, shu bilan birga o‘quvchilarni chiroyli yozishga o‘rgata olishi kerak. Husnixat va uni o‘qitish metodikasi fani amaliy fan bo‘lib u chiroyli yozishga o‘rgatish bilan bir qatorda o‘qitish tarbiyalash, vazifalarini bajaradi. Pedagogika oliy o‘quv yurtlarida o‘qitiladigan Husnixat va uni o‘qitish metodikasi fanining maqsadi: 1. Talabalarga husnixat metodikasidan nazariy ma’lumot berish. 2. Talabalarni-bo‘lg‘usi o‘qituvchilarni husnixat talablari asosida yozishga o‘rgatish. 3. Boshlang‘ich ta’limda o‘quvchilarni husnixatga o‘rgatishning metod va usullari bilan qurollantirish. Boshqa fanlar kabi husnixat va uni o‘qitish metodikasining o‘z predmeti bor. Bu fanning predmeti ta’lim berish jarayonida chiroyli yozuvni egallash, grafik jihatdan to‘g‘ri chiroyli yozishga o‘rgatish hisoblanadi. Husnixat va uni o‘rgatish metodikasi fani o‘z oldiga quyidagi vazifalarni qo‘yadi: - talabalarga chiroyli yozuv haqida nazariy bilim berish; - o‘z dastxatlari ustida ishlash yuzasidan malakalar hosil qilish; - boshlang‘ich sinflarda husnixat darslarini rejalashtirish, va tashkil etishga o‘rgatish; - boshlang‘ich sinflar uchun husnixat materiallarini tanlay olish tamoyillari bilan tanishtirish. Birinchidan husnixat bilan yozish o‘quvchilarda mehnat madaniyatini tarbiyalaydi. Topshiriqlarni toza, aniq va madaniyat bilan bajarish ko‘nikmasini hosil qiladi.
 Ikkinchidan dastxatga pala-partish va be’etibor munosabatda bo‘lish
o‘quvchilarning imloviy savodsizligini keltirib chiqaradi. Natijada o‘quvchilar
qiladigan ishlariga o‘ylab o‘tirmay bajaraveradilar, o‘z xato va kamchiliklarini
ham o‘ylab ko‘rmaydigan bo‘lib qoladilar. 
 Uchinchidan  husnixat  bilan  to‘g‘ri  yozish  ijtimoiy  ahamiyatga  ega
bo‘lib turli rasmiy hujjatlarni yuritishda kishilar unga ehtiyoj sezadi. Husnixat
bilan yozilmagan, to‘ldirilmagan hujjatlarni o‘qishga kitobxonning ko‘p vaqt
sarflashiga to‘g‘ri keladi. Vaholanki, maktabda har kuni o‘qituvchi 30 talab
o‘quvchlar daftarini tekshiradi. Agar o‘qib bo‘lmaydigan qilib yozgan bo‘lsa
o‘qituvchining ham unga ko‘p vaqti sarf bo‘ladi. Aniq va ravon qilib yozgan
dastxati o‘qituvchining ishini yengillashtiradi, keyingi talimiy maqsadlarini
amalga oshirishlari uchun imkoniyat yaratadi. 
 Husnixat va uni o‘qitish metodikasining boshqa fanlar bilan aloqasi.
Husnixat va uni o‘qitish metodikasi boshqa fanlar bilan uzviy aloqada
bo‘lib ularning natijalariga tayanadi. 
 Amaliy fan hisoblangan husnixat va uni o‘qitish metodikasi til o‘rganish
jarayoni hamdir. Yozish uchun tanlangan til faktlari ayni vaqtda adabiy tilni
o‘zlashtirib borishga yordam beradi. 
 Pedagogika ta’lim-tarbiya haqidagi fandir. U ta’lim-tarbiya tamoyillarini
belgilab beradi, barkamol shaxsni tarbiyalash yo‘llarini ko‘rsatadi. Husnixat
va uni o‘qitish metodikasi pedagogikaning ana shu qoidalariga asoslanadi
ya’ni husnixatga o‘rgatishda ta’lim-tarbiya birligiga amal qiladi.
Husnixat  va  uni  o‘qitish  metodikasining  asoslaridan  yana  biri
psixologiyadir. Psixalogiya his, tasavvur, fikr, intilish, istak, havas, qobiliyat
kabi  tushunchalar  haqida  ma’lumot  beradi.  Husnixatga  o‘rgatishda  bola
psixologiyasidagi yuqoridagi holatlarga tayanib ish ko‘riladi, o‘quv materiali
tanlanadi, sinflar bo‘yiicha taqsimlanadi.
 Fiziologiya,  tilshunoslik,  adabiyotshunoslik  va  tarix  fanlari  ham
husnixat va uni o‘qitish metodikasi bilan uzviy aloqadadir. 
 O‘quvchining  yozuv  jarayonidagi  fiziologik  holati  qo‘l  harakatlari,
yozganlarini to‘g‘ri, aniq talaffuz qilishda fiziologiyaga tayansa yozuv uchun
tanishgan matnni tahlil qilishda adabiyotshunoslik materiallariga, yozuvning
Logotip
Ikkinchidan dastxatga pala-partish va be’etibor munosabatda bo‘lish o‘quvchilarning imloviy savodsizligini keltirib chiqaradi. Natijada o‘quvchilar qiladigan ishlariga o‘ylab o‘tirmay bajaraveradilar, o‘z xato va kamchiliklarini ham o‘ylab ko‘rmaydigan bo‘lib qoladilar. Uchinchidan husnixat bilan to‘g‘ri yozish ijtimoiy ahamiyatga ega bo‘lib turli rasmiy hujjatlarni yuritishda kishilar unga ehtiyoj sezadi. Husnixat bilan yozilmagan, to‘ldirilmagan hujjatlarni o‘qishga kitobxonning ko‘p vaqt sarflashiga to‘g‘ri keladi. Vaholanki, maktabda har kuni o‘qituvchi 30 talab o‘quvchlar daftarini tekshiradi. Agar o‘qib bo‘lmaydigan qilib yozgan bo‘lsa o‘qituvchining ham unga ko‘p vaqti sarf bo‘ladi. Aniq va ravon qilib yozgan dastxati o‘qituvchining ishini yengillashtiradi, keyingi talimiy maqsadlarini amalga oshirishlari uchun imkoniyat yaratadi. Husnixat va uni o‘qitish metodikasining boshqa fanlar bilan aloqasi. Husnixat va uni o‘qitish metodikasi boshqa fanlar bilan uzviy aloqada bo‘lib ularning natijalariga tayanadi. Amaliy fan hisoblangan husnixat va uni o‘qitish metodikasi til o‘rganish jarayoni hamdir. Yozish uchun tanlangan til faktlari ayni vaqtda adabiy tilni o‘zlashtirib borishga yordam beradi. Pedagogika ta’lim-tarbiya haqidagi fandir. U ta’lim-tarbiya tamoyillarini belgilab beradi, barkamol shaxsni tarbiyalash yo‘llarini ko‘rsatadi. Husnixat va uni o‘qitish metodikasi pedagogikaning ana shu qoidalariga asoslanadi ya’ni husnixatga o‘rgatishda ta’lim-tarbiya birligiga amal qiladi. Husnixat va uni o‘qitish metodikasining asoslaridan yana biri psixologiyadir. Psixalogiya his, tasavvur, fikr, intilish, istak, havas, qobiliyat kabi tushunchalar haqida ma’lumot beradi. Husnixatga o‘rgatishda bola psixologiyasidagi yuqoridagi holatlarga tayanib ish ko‘riladi, o‘quv materiali tanlanadi, sinflar bo‘yiicha taqsimlanadi. Fiziologiya, tilshunoslik, adabiyotshunoslik va tarix fanlari ham husnixat va uni o‘qitish metodikasi bilan uzviy aloqadadir. O‘quvchining yozuv jarayonidagi fiziologik holati qo‘l harakatlari, yozganlarini to‘g‘ri, aniq talaffuz qilishda fiziologiyaga tayansa yozuv uchun tanishgan matnni tahlil qilishda adabiyotshunoslik materiallariga, yozuvning
paydo  bo‘’ishi,  uning  jamiyatdagi  tutgan  o‘rnini  tushunishda  esa  tarix
fanining yutuqlariga asoslangan holda ish ko‘radi. 
 Hozirgi  yozuv  shriftiga  tavsif.  Lotin  yozuviga  asoslangan  o‘zbek
alifbosida 26 ta harf va 3 ta harf birikmasi mavjud. Bu harflar turli xil katta va
kichik  yozma  va  bosma  shakllarga  ega.  Yozma  harflar  quyidagi
xususiyatlarga ega.
harflar bosmasdan yozishga mo‘ljallangan; 
harflar qo‘l uzmasdan tutash yoziladi.
O‘zbek  alifbosidagi  harflar  yozilishiga  ko‘ra  quyidagi  guruhlarga
ajratiladi.
Yozma kichik harflar:
1.
Ikki chizig‘ oralig‘iga yoziladigan harflar:
a, e, i, m, n, o, r, s, u, v, x, o‘, sh, ch.
2.
Ikki chizig‘ning yuqorisiga ko‘tarilib yoziladigan harflar:
b, d, k, l, t, h.
3.
Chiziqdan pastga tushirib yoziladigan harflar:
g, q, j, p, y, g‘, ng.
4.
chiziqdan yuqori va pastga tushurilib yoziladigan harflar:f.
 Yozma bosh harflarning hammasi chiziqdan yuqorida yoziladi.
 Yozma kichik harflar tutashtirilishiga ko‘ra 3 guruhga bo‘linadi.
1.Yuqori kesishishdan tutashtiriladi: o, o‘, v
2.Pastki kesishishdan tutashtiriladi: a, d, e
3.O‘rta qismidan kesishishdan tutashtiriladi: b, f, g, j
Yozma bosh harflar tutashtirilishiga ko‘ra 2 guruhga bo‘linadi.
1.
Tutashtiruvchi unsurli bosh harflar
2.
Tutashtiruvchi unsursiz bosh harflar
 Yozma  kichik  va  bosh  harflarning  qator  oralig‘ining  qayeridan
boshlanib yozilishiga ko‘ra 2 guruhga bo‘linadi.
1.
Qator oralig‘ining ustki chizig‘idan boshlanib yoziladigan harflar.
2.
Qator oralig‘ining ostki chizig‘idan boshlanib yoziladigan harflar.
Kichik yozma harflar o‘z navbatida 2 guruhga bo‘linadi.
a)
qator oralig‘ining ustki ustki chizig‘idan boshlanadigan harflar.
Logotip
paydo bo‘’ishi, uning jamiyatdagi tutgan o‘rnini tushunishda esa tarix fanining yutuqlariga asoslangan holda ish ko‘radi. Hozirgi yozuv shriftiga tavsif. Lotin yozuviga asoslangan o‘zbek alifbosida 26 ta harf va 3 ta harf birikmasi mavjud. Bu harflar turli xil katta va kichik yozma va bosma shakllarga ega. Yozma harflar quyidagi xususiyatlarga ega. harflar bosmasdan yozishga mo‘ljallangan; harflar qo‘l uzmasdan tutash yoziladi. O‘zbek alifbosidagi harflar yozilishiga ko‘ra quyidagi guruhlarga ajratiladi. Yozma kichik harflar: 1. Ikki chizig‘ oralig‘iga yoziladigan harflar: a, e, i, m, n, o, r, s, u, v, x, o‘, sh, ch. 2. Ikki chizig‘ning yuqorisiga ko‘tarilib yoziladigan harflar: b, d, k, l, t, h. 3. Chiziqdan pastga tushirib yoziladigan harflar: g, q, j, p, y, g‘, ng. 4. chiziqdan yuqori va pastga tushurilib yoziladigan harflar:f. Yozma bosh harflarning hammasi chiziqdan yuqorida yoziladi. Yozma kichik harflar tutashtirilishiga ko‘ra 3 guruhga bo‘linadi. 1.Yuqori kesishishdan tutashtiriladi: o, o‘, v 2.Pastki kesishishdan tutashtiriladi: a, d, e 3.O‘rta qismidan kesishishdan tutashtiriladi: b, f, g, j Yozma bosh harflar tutashtirilishiga ko‘ra 2 guruhga bo‘linadi. 1. Tutashtiruvchi unsurli bosh harflar 2. Tutashtiruvchi unsursiz bosh harflar Yozma kichik va bosh harflarning qator oralig‘ining qayeridan boshlanib yozilishiga ko‘ra 2 guruhga bo‘linadi. 1. Qator oralig‘ining ustki chizig‘idan boshlanib yoziladigan harflar. 2. Qator oralig‘ining ostki chizig‘idan boshlanib yoziladigan harflar. Kichik yozma harflar o‘z navbatida 2 guruhga bo‘linadi. a) qator oralig‘ining ustki ustki chizig‘idan boshlanadigan harflar.
i, j, m, n, p, t, u, v, y, ng.
b)
qator oralig‘ining ustki chizig‘ining pastidan boshlab yoziladigan
harflar.
a, g, o, q, r, s, x, z, g‘, o‘, sh, ch, b, d, e, h, k, l
 Bosh yozma harflar esa quyidagi guruhlarga bo‘linadi:
Yuqoridan boshlab yoziladigan harflar: 
B, D, E, F, G, H, J, K, O‘, I, O, P, Q, R, S, T, U, V, Z, Y, Z, G‘, SH, CH, 
Pastdan boshlab yoziladigan harflar: 
A, I, M, N
Hozirgi  alifbodagi  harflarni  quyidagi  unsurlari  asosida  guruhlash
mumki
 
 n  
  - y g g‘ j
   - b f h k l
   m n v k
-
  - a r u y  
-
  - a q g o‘ g‘ ch E
-
  - n m i 
-
  - t d U M
-
  -R F B T P
-
  -J H K Y G G‘
-
  -x p                  Kichik harflar va ularning tutashtirilishi. Alifbodagi
harflar yozilish shakliga ko‘ra
-
 a r u y
-
n m i
-
t d U M
-
R F B T P 
J H K Y yo‘zma harflar va bosma harflar deb ikki turga ajratiladi.
Bularning har biri yozilish shakli va qo‘llanish o‘rni jihatidan kichik harflar va
bosh (katta) harflarga bo‘linadi.
Yozma  harflar,  odatda,  qo‘lda  yoziladi,  bosma  harflar  esa,  asosan,
yozuvga oid texnika vositasida, shuningdek, qo‘lda ham ifodalanadi.
Logotip
i, j, m, n, p, t, u, v, y, ng. b) qator oralig‘ining ustki chizig‘ining pastidan boshlab yoziladigan harflar. a, g, o, q, r, s, x, z, g‘, o‘, sh, ch, b, d, e, h, k, l Bosh yozma harflar esa quyidagi guruhlarga bo‘linadi: Yuqoridan boshlab yoziladigan harflar: B, D, E, F, G, H, J, K, O‘, I, O, P, Q, R, S, T, U, V, Z, Y, Z, G‘, SH, CH, Pastdan boshlab yoziladigan harflar: A, I, M, N Hozirgi alifbodagi harflarni quyidagi unsurlari asosida guruhlash mumki n - y g g‘ j - b f h k l m n v k - - a r u y - - a q g o‘ g‘ ch E - - n m i - - t d U M - -R F B T P - -J H K Y G G‘ - -x p Kichik harflar va ularning tutashtirilishi. Alifbodagi harflar yozilish shakliga ko‘ra - a r u y - n m i - t d U M - R F B T P J H K Y yo‘zma harflar va bosma harflar deb ikki turga ajratiladi. Bularning har biri yozilish shakli va qo‘llanish o‘rni jihatidan kichik harflar va bosh (katta) harflarga bo‘linadi. Yozma harflar, odatda, qo‘lda yoziladi, bosma harflar esa, asosan, yozuvga oid texnika vositasida, shuningdek, qo‘lda ham ifodalanadi.
Kichik va bosh bosma harflar rasmiy ma’qullangan shaklda bir-biriga
tutashtirilmay, tik yoziladi. Yozma harflar esa o‘ng tomonga 75 -80 daraja
qiya qilib tutashtirib yoziladi. Kichik harflar o‘ng va chap tomonidan, bosh
harflar esa o‘zidan keyingi harf bilan tutashadi.
So‘zda yozma harflar bir-biri bilan tutashtirilib, bir butunlik zanjir hosil
qiladi. Ammo bu zanjir so‘zlarda imlo belgilari (tutuq, kochish belgilari,
chiziqcha)  bolgan  o‘rinlarda  uziladi,  qol  harakati  to‘xtab,  belgilar
qo‘yilgandan keyin harakat davom etadi.
Mazkur belgilarni so‘zni yozish jarayonida qo‘yib borish, harflarning
ustiga qo‘yiladigan ishorani esa so‘zni yozib bo‘lgandan keyin, uni o‘qib turib
qo‘yish tavsiya qilinadi.
Yozma bosh harflarda qo‘l harakati kichik harflarni yozishga nisbatan
ko‘proq uziladi: ayrim harflarga unsurlari qo‘shiladi va hokazo.
Lotin yozuviga asoslangan yangi o‘zbek alifbosidagi yozma kichik va
bosh  harflar  yozuvda  bir-biri  bilan  tutashtirilishi  jihatidan  ikki  guruhga
ajratiladi:
-
tarkibida tutashtiruvchi unsuri bo‘lgan harflar;
-
tutashtiruvchi  unsuri  bo‘lmagan  harflar  (Bunday  harflarga
tutashtiruvchi unsur yozuv jarayonida qo‘shiladi).
Tutashtiruvchi unsurli kichik harflar o‘zidan keyingi harf bilan qayeridan
tutashtirilishiga kora uch guruhga bolinadi:
a) ustki qismidan tutashtiriladigan harflar: o, o‘, v (bunday ikki chiziq
(asosiy chiziqlar) orasiga yoziladigan harflarning bo‘yi 4 mm f,g, j, p, y, g,
ng, eni 3 mm bo‘ladi);
b) o‘rta qismidan tutashtiriladigan harflar: b, (ikki chiziqdan yuqoriga
ko‘tarilib yoziladigan harflaming bo‘yi 8 mm, pastga tushadiganlari 7 mm, f
ning bo‘yi esa 11 mm bo‘ladi).
v) ostki qismidan tutashtiriladigan harflar:
a, d,e, k, i, h, l, m, n, r, t, u, x, z, sh, ch; g,j,p,q,g‘, y,q,ng.
Harflarni  tutashtirib  yozish  deyilganda,  odatda,  kichik  va  bosh
harflarning o‘zidan keyingi harfga - o‘ng tomonidagi harfga tutashtirilishi
nazarda tutiladi. Aslida esa harflar yozuvda har ikki tomonidan ham tutashadi.
Logotip
Kichik va bosh bosma harflar rasmiy ma’qullangan shaklda bir-biriga tutashtirilmay, tik yoziladi. Yozma harflar esa o‘ng tomonga 75 -80 daraja qiya qilib tutashtirib yoziladi. Kichik harflar o‘ng va chap tomonidan, bosh harflar esa o‘zidan keyingi harf bilan tutashadi. So‘zda yozma harflar bir-biri bilan tutashtirilib, bir butunlik zanjir hosil qiladi. Ammo bu zanjir so‘zlarda imlo belgilari (tutuq, kochish belgilari, chiziqcha) bolgan o‘rinlarda uziladi, qol harakati to‘xtab, belgilar qo‘yilgandan keyin harakat davom etadi. Mazkur belgilarni so‘zni yozish jarayonida qo‘yib borish, harflarning ustiga qo‘yiladigan ishorani esa so‘zni yozib bo‘lgandan keyin, uni o‘qib turib qo‘yish tavsiya qilinadi. Yozma bosh harflarda qo‘l harakati kichik harflarni yozishga nisbatan ko‘proq uziladi: ayrim harflarga unsurlari qo‘shiladi va hokazo. Lotin yozuviga asoslangan yangi o‘zbek alifbosidagi yozma kichik va bosh harflar yozuvda bir-biri bilan tutashtirilishi jihatidan ikki guruhga ajratiladi: - tarkibida tutashtiruvchi unsuri bo‘lgan harflar; - tutashtiruvchi unsuri bo‘lmagan harflar (Bunday harflarga tutashtiruvchi unsur yozuv jarayonida qo‘shiladi). Tutashtiruvchi unsurli kichik harflar o‘zidan keyingi harf bilan qayeridan tutashtirilishiga kora uch guruhga bolinadi: a) ustki qismidan tutashtiriladigan harflar: o, o‘, v (bunday ikki chiziq (asosiy chiziqlar) orasiga yoziladigan harflarning bo‘yi 4 mm f,g, j, p, y, g, ng, eni 3 mm bo‘ladi); b) o‘rta qismidan tutashtiriladigan harflar: b, (ikki chiziqdan yuqoriga ko‘tarilib yoziladigan harflaming bo‘yi 8 mm, pastga tushadiganlari 7 mm, f ning bo‘yi esa 11 mm bo‘ladi). v) ostki qismidan tutashtiriladigan harflar: a, d,e, k, i, h, l, m, n, r, t, u, x, z, sh, ch; g,j,p,q,g‘, y,q,ng. Harflarni tutashtirib yozish deyilganda, odatda, kichik va bosh harflarning o‘zidan keyingi harfga - o‘ng tomonidagi harfga tutashtirilishi nazarda tutiladi. Aslida esa harflar yozuvda har ikki tomonidan ham tutashadi.