IDROK HAQIDA TUSHUNCHA (Idrok to'g'risida umumiy tushuncha, Idrokning murakkabligi, Idrokning aktivligi va kuzatish)

Yuklangan vaqt

2024-05-06

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

8

Faytl hajmi

31,0 KB


 
Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
IDROK HAQIDA TUSHUNCHA 
 
Reja. 
1. Idrok to'g'risida umumiy tushuncha. 
2. Idrokning murakkabligi. 
3. Idrokning aktivligi va kuzatish. 
 
                      Tayanch iboralar. 
Idrok, idrokning murakkabligi, irokning mazmuni, ixtiyoriy idrok, kuzatish, 
kuzatuvchanlik, idrokning aktivligi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz IDROK HAQIDA TUSHUNCHA Reja. 1. Idrok to'g'risida umumiy tushuncha. 2. Idrokning murakkabligi. 3. Idrokning aktivligi va kuzatish. Tayanch iboralar. Idrok, idrokning murakkabligi, irokning mazmuni, ixtiyoriy idrok, kuzatish, kuzatuvchanlik, idrokning aktivligi.
 
Ilmiybaza.uz 
 
Idrok sezgi ahzolarimizga tahsir qilib turgan narsalarning ongda bevosita aks 
etishidir. Biz narsa va hodisalarni yaxlit holicha idrok qilamiz, narsalarning ayrim 
xossalarini esa sezamiz. Masalan, quyoshni biz idrok qilamiz, uning yorug‘ini esa 
sezamiz, og‘zimizdagi chaqmoq qandni idrok  qilamiz, uning shirinligini esa 
sezamiz. Ammo xossa va narsa bir-biridan ajralmasdir, shu sababli narsalarni idrok 
qilish ham sezgilardan ajralgan holda voqe bo‘lishi mumkin emas, 
Biz bir narsani idrok qilayotganimizda uning ayrim xossalarini ham sezamiz. 
Biror narsaning o‘zini idrok qilmasdan hosil bo‘ladigan sezgilar yangi  tug‘ilgan 
chaqaloq hayotining dastlabki kunlaridagina mavjud bo‘lsa kerak; chaqaloq 
narsaning o‘zini idrok qila bilmasa ham undan hosil bo‘ladigan sezgilarni ajratadi, 
masalan, yorug‘ va qorong‘ini, shirin va nordonni sezadi. Odamning murakkab 
psixik hayotida ayrim sezgilar faqat idrok protsessida fikriy analiz va 
abstraktlashtirish yo‘li bilan ajratiladi. 
 
 Munozarali savol: Sezgi va idrokning farqi nima? 
Diqqat qiling: 
Sezgilar, odatda sodda, elementar psixik protsess deb hisoblanadi, idrok esa 
murakkab psixik protsessdir. Biz idrok qilayotgan narsalar g‘oyatda xilma-xildir. 
Bular jumlasiga, avvalo turli buyumlar, chunonchi - binolar, daraxtlar, jihozlar, 
texnika buyumlari va hokazolar kiradi. Biz muzika, surat, rasm va boshqa sanhat 
asarlarini idrok qilamiz. Odamning hayotida nutqni - og‘zaki va yozma nutqni idrok 
qilish eng katta va muhim o‘rin tutadi. 
Atrof-yonimizdagi narsa va hodisalar bir-biridan ajralgan holda emas, balki hamma 
vaqt idrok qilinib turgan narsa boshqa narsalar bilan makon va vaqt jihatdan bir-biri 
bilan bog‘langan holda idrok qilinayotganini har bir kishi o‘z kundalik tajribasidan 
yaxshi biladi. Masalan, stolni idrok qilayotganimizda biz uning joyini, atrofini o‘rab 
olgan stullarni, shu paytda radiodan eshitilayottan muzikani ham idrok qilamiz, xona 
ichidagi radiopriyomnikni ham, kishilarni ham bir vaqtda ko‘ramiz. 
          Ehtibor bering: 
Biz narsa va hodisalarni makon va zamon sharoitida idrok qilamiz. Makon va 
zamon moddiy borliq formasi sifatida, barcha boshqa realliklar kabi idrok qilinadi. 
Buning mahnosi shuki, biz narsalarni, ularga xos bo‘lgan fazodagi formalari (kub, 
Ilmiybaza.uz Idrok sezgi ahzolarimizga tahsir qilib turgan narsalarning ongda bevosita aks etishidir. Biz narsa va hodisalarni yaxlit holicha idrok qilamiz, narsalarning ayrim xossalarini esa sezamiz. Masalan, quyoshni biz idrok qilamiz, uning yorug‘ini esa sezamiz, og‘zimizdagi chaqmoq qandni idrok qilamiz, uning shirinligini esa sezamiz. Ammo xossa va narsa bir-biridan ajralmasdir, shu sababli narsalarni idrok qilish ham sezgilardan ajralgan holda voqe bo‘lishi mumkin emas, Biz bir narsani idrok qilayotganimizda uning ayrim xossalarini ham sezamiz. Biror narsaning o‘zini idrok qilmasdan hosil bo‘ladigan sezgilar yangi tug‘ilgan chaqaloq hayotining dastlabki kunlaridagina mavjud bo‘lsa kerak; chaqaloq narsaning o‘zini idrok qila bilmasa ham undan hosil bo‘ladigan sezgilarni ajratadi, masalan, yorug‘ va qorong‘ini, shirin va nordonni sezadi. Odamning murakkab psixik hayotida ayrim sezgilar faqat idrok protsessida fikriy analiz va abstraktlashtirish yo‘li bilan ajratiladi. Munozarali savol: Sezgi va idrokning farqi nima? Diqqat qiling: Sezgilar, odatda sodda, elementar psixik protsess deb hisoblanadi, idrok esa murakkab psixik protsessdir. Biz idrok qilayotgan narsalar g‘oyatda xilma-xildir. Bular jumlasiga, avvalo turli buyumlar, chunonchi - binolar, daraxtlar, jihozlar, texnika buyumlari va hokazolar kiradi. Biz muzika, surat, rasm va boshqa sanhat asarlarini idrok qilamiz. Odamning hayotida nutqni - og‘zaki va yozma nutqni idrok qilish eng katta va muhim o‘rin tutadi. Atrof-yonimizdagi narsa va hodisalar bir-biridan ajralgan holda emas, balki hamma vaqt idrok qilinib turgan narsa boshqa narsalar bilan makon va vaqt jihatdan bir-biri bilan bog‘langan holda idrok qilinayotganini har bir kishi o‘z kundalik tajribasidan yaxshi biladi. Masalan, stolni idrok qilayotganimizda biz uning joyini, atrofini o‘rab olgan stullarni, shu paytda radiodan eshitilayottan muzikani ham idrok qilamiz, xona ichidagi radiopriyomnikni ham, kishilarni ham bir vaqtda ko‘ramiz. Ehtibor bering: Biz narsa va hodisalarni makon va zamon sharoitida idrok qilamiz. Makon va zamon moddiy borliq formasi sifatida, barcha boshqa realliklar kabi idrok qilinadi. Buning mahnosi shuki, biz narsalarni, ularga xos bo‘lgan fazodagi formalari (kub,
 
Ilmiybaza.uz 
 
uchburchak, doira va hokazo shakllari)ga, fazodagi katta-kichikligi (katta, kichkina, 
mayda va hokazo)ga, fazodagi munosabatlari (bir-biriga va bizga nisbatan yaqin, 
uzoq, chap, o‘ng tomonda, yuqori va past turishlari)ga qarab idrok qilamiz, ular tinch 
yoki harakat holatlarida idrok qilinadi. Biz idrok qilib turgan narsa va hodisalarni 
mahlum vaqt (zamon) davomida paydo bo‘lish va o‘zgarib borishlarida idrok 
qilamiz. 
Idrokda 1) idrok protsessini, yahni ongimizning bevosita aks ettiruvchi 
faoliyatini va 2) narsalarni idrok qilish (aks ettirish)dan hosil bo‘ladigan subhektiv 
obrazni bir-biridan farq qilish lozim. 
   Munozarali savol: Idrokning murakkabligi nima? 
   Diqqat qiling: 
Idrok murakkab psixik protsessdir. Bu murakkablik, avvalo shundan iboratki, 
har bir idrok tarkibiga ayni vaqtda bir necha sezgi kiradi, Masalan, qovunni idrok 
qilish uning shaklini, rangini (ko‘k, oq va hokazolarni) sezish - bu ko‘rish 
sezgilaridir, hidni sezish (hid sezgilari), shirin, chuchukligini sezish (maza sezgilari), 
og‘ir-yengilligini, qattiq-yumshoqligini sezish (muskul sezgilari) va boshqa 
sezgilardan tarkib topadi.  
          Ehtibor bering: 
Idrok qilishda analiz yordamida ajratilgan shu ayrim sezgilar (retseptorlar) 
idrokning retseptiv tomonini tashkil qiladi. 
Shu xossalarning jamini sezishdan idrok qilayotgan narsaning dastlabki bevosita 
obrazi hosil bo‘ladi, bu idrokning perseptiv tomonini tashkil qiladi. Bunda shu 
xossalar narsaning o‘zida qanday bog‘langan bo‘lsa, ayni shu tarkibda seziladi. Shu 
sababli idrok qilinayotgan narsaning dastlabki obrazi ham sezgilarning mexanik jami 
(yig‘indisi)dan iborat bo‘lmay, balki yaxlit, bir butun bo‘ladi. 
Munozarali 
savol: 
Idrokning 
nerv-fiziologik 
mexanizmlari             
nima? 
Diqqat qiling: 
Idrokning nerv-fiziologik mexanizmlari ham sezgilardagiga qaraganda ancha 
murakkabdir. Idrokning fiziologik asosi bosh miya po‘stining analiz-sintez 
faoliyatidan iborat bo‘lib, bu faoliyat sezgi organlarimizga tahsir qilib turadigan 
narsa yoki hodisaning bitta xossasi bilan emas, balki bu xossalarning jami, butun bir 
Ilmiybaza.uz uchburchak, doira va hokazo shakllari)ga, fazodagi katta-kichikligi (katta, kichkina, mayda va hokazo)ga, fazodagi munosabatlari (bir-biriga va bizga nisbatan yaqin, uzoq, chap, o‘ng tomonda, yuqori va past turishlari)ga qarab idrok qilamiz, ular tinch yoki harakat holatlarida idrok qilinadi. Biz idrok qilib turgan narsa va hodisalarni mahlum vaqt (zamon) davomida paydo bo‘lish va o‘zgarib borishlarida idrok qilamiz. Idrokda 1) idrok protsessini, yahni ongimizning bevosita aks ettiruvchi faoliyatini va 2) narsalarni idrok qilish (aks ettirish)dan hosil bo‘ladigan subhektiv obrazni bir-biridan farq qilish lozim. Munozarali savol: Idrokning murakkabligi nima? Diqqat qiling: Idrok murakkab psixik protsessdir. Bu murakkablik, avvalo shundan iboratki, har bir idrok tarkibiga ayni vaqtda bir necha sezgi kiradi, Masalan, qovunni idrok qilish uning shaklini, rangini (ko‘k, oq va hokazolarni) sezish - bu ko‘rish sezgilaridir, hidni sezish (hid sezgilari), shirin, chuchukligini sezish (maza sezgilari), og‘ir-yengilligini, qattiq-yumshoqligini sezish (muskul sezgilari) va boshqa sezgilardan tarkib topadi. Ehtibor bering: Idrok qilishda analiz yordamida ajratilgan shu ayrim sezgilar (retseptorlar) idrokning retseptiv tomonini tashkil qiladi. Shu xossalarning jamini sezishdan idrok qilayotgan narsaning dastlabki bevosita obrazi hosil bo‘ladi, bu idrokning perseptiv tomonini tashkil qiladi. Bunda shu xossalar narsaning o‘zida qanday bog‘langan bo‘lsa, ayni shu tarkibda seziladi. Shu sababli idrok qilinayotgan narsaning dastlabki obrazi ham sezgilarning mexanik jami (yig‘indisi)dan iborat bo‘lmay, balki yaxlit, bir butun bo‘ladi. Munozarali savol: Idrokning nerv-fiziologik mexanizmlari nima? Diqqat qiling: Idrokning nerv-fiziologik mexanizmlari ham sezgilardagiga qaraganda ancha murakkabdir. Idrokning fiziologik asosi bosh miya po‘stining analiz-sintez faoliyatidan iborat bo‘lib, bu faoliyat sezgi organlarimizga tahsir qilib turadigan narsa yoki hodisaning bitta xossasi bilan emas, balki bu xossalarning jami, butun bir
 
Ilmiybaza.uz 
 
kompleksi bilan vujudga keladi. Idrokning nerv-fiziologik mexanizmi narsalar 
xossalari jamining tahsiri bilan hosil bo‘ladigan muvaqqat bog‘lanishlar 
sistemasidan iboratdir. Har bir narsadagi xossalarning shu jamiga qarab, biz 
narsalarni bir- biridan farq qilamiz. 
I. P. Pavlov qilgan tajribalardan mahlum bo‘ldiki, agar analizatorga bironta 
yakka qo‘zg‘ovchi emas, balki qo‘zg‘ovchilarning jami muntazam tahsir qilib tursa, 
bundan tug‘iladigan reaksiya har bir qo‘zg‘ovchining o‘z xususiyatiga qarab emas, 
balki bu qo‘zg‘ovchilarning o‘zaro qanday bog‘lanishiga, o‘zaro munosabatiga 
qarab tug‘iladi. I. P. Pavlov bu hodisani munosabat refleksi deb atadi. 
Bunday bog‘lanishlarning ko‘rish analizatorida hosil bo‘lishi, masalan, 
muayyan bir figuralarning qanday rang bilan chizilganligi va katta-kichikligidan 
qathi nazar, ularning konturlarini topib olishga imkon beradi. Bunday 
bsg‘lanishlarning eshitish analizatorida hosil bo‘lishi bironta melodiyaning baland 
yoki past (ingichka yoki yo‘g‘on) tonda ijro qilinishidan qathi nazar, uni tanib 
olinishiga (bir xilda idrok qilinishiga)   imkon  beradi. Munosabat refleksi narsaning 
ayrim xossalarining o‘zaro obhektiv bog‘liqligini aks ettirishdan iboratdir. 
           
 
Ehtibor bering: 
Shunday qilib, idrok bitta sezgi organining ishi bo‘lavermay, balki boshqa bir 
qancha sezgi organlari, bir qancha analizatorlarning faoliyati mahsulidir. Lekin har 
bir idrokda sezgi organlaridan biri eng muhim o‘rin tutadi. Masalan, suratni idrok 
qilishda ko‘rish organi, muzikani idrok qilishda eshitish organi bosh o‘rinda turadi. 
Idrok ham sezgilar kabi, bosh o‘rinda turadigan ana shu organlarga qarab: ko‘rish, 
eshitish, hid, maza va boshqa idrok xillariga bo‘linadi. Bulardan hayotimiz uchun 
eng muhimlari ko‘rish bilan eshitish idrokidir. 
Bulardan tashqari, idrokning yana aralash to‘ri ham bor. Idrokning bu turida 
yolg‘iz bir sezgi organi emas, balki ikki, uch sezgi organ baravar muhim o‘rinda 
turadi. Ovozli kinofilm yoki operani idrok qilishda ko‘rish va eshitish sezgisi baravar 
muhim o‘rin tutishi aralash idrokka misol bo‘la oladi. 
 
Munozarali savol: Idrokning mazmuni nima? 
Diqqat qiling: 
Ilmiybaza.uz kompleksi bilan vujudga keladi. Idrokning nerv-fiziologik mexanizmi narsalar xossalari jamining tahsiri bilan hosil bo‘ladigan muvaqqat bog‘lanishlar sistemasidan iboratdir. Har bir narsadagi xossalarning shu jamiga qarab, biz narsalarni bir- biridan farq qilamiz. I. P. Pavlov qilgan tajribalardan mahlum bo‘ldiki, agar analizatorga bironta yakka qo‘zg‘ovchi emas, balki qo‘zg‘ovchilarning jami muntazam tahsir qilib tursa, bundan tug‘iladigan reaksiya har bir qo‘zg‘ovchining o‘z xususiyatiga qarab emas, balki bu qo‘zg‘ovchilarning o‘zaro qanday bog‘lanishiga, o‘zaro munosabatiga qarab tug‘iladi. I. P. Pavlov bu hodisani munosabat refleksi deb atadi. Bunday bog‘lanishlarning ko‘rish analizatorida hosil bo‘lishi, masalan, muayyan bir figuralarning qanday rang bilan chizilganligi va katta-kichikligidan qathi nazar, ularning konturlarini topib olishga imkon beradi. Bunday bsg‘lanishlarning eshitish analizatorida hosil bo‘lishi bironta melodiyaning baland yoki past (ingichka yoki yo‘g‘on) tonda ijro qilinishidan qathi nazar, uni tanib olinishiga (bir xilda idrok qilinishiga) imkon beradi. Munosabat refleksi narsaning ayrim xossalarining o‘zaro obhektiv bog‘liqligini aks ettirishdan iboratdir. Ehtibor bering: Shunday qilib, idrok bitta sezgi organining ishi bo‘lavermay, balki boshqa bir qancha sezgi organlari, bir qancha analizatorlarning faoliyati mahsulidir. Lekin har bir idrokda sezgi organlaridan biri eng muhim o‘rin tutadi. Masalan, suratni idrok qilishda ko‘rish organi, muzikani idrok qilishda eshitish organi bosh o‘rinda turadi. Idrok ham sezgilar kabi, bosh o‘rinda turadigan ana shu organlarga qarab: ko‘rish, eshitish, hid, maza va boshqa idrok xillariga bo‘linadi. Bulardan hayotimiz uchun eng muhimlari ko‘rish bilan eshitish idrokidir. Bulardan tashqari, idrokning yana aralash to‘ri ham bor. Idrokning bu turida yolg‘iz bir sezgi organi emas, balki ikki, uch sezgi organ baravar muhim o‘rinda turadi. Ovozli kinofilm yoki operani idrok qilishda ko‘rish va eshitish sezgisi baravar muhim o‘rin tutishi aralash idrokka misol bo‘la oladi. Munozarali savol: Idrokning mazmuni nima? Diqqat qiling:
 
Ilmiybaza.uz 
 
Idrokning mazmuni uning tarkibiga kirgan sezgilarning faqat oddiy jami 
(yig‘indisi)dan iborat bo‘lib qolmaydi. Har bir idrok tarkibiga sezgilar kirishi bilan 
birga, odamning o‘tmishida hosil qilgan tajribalari va bilimlari ham kiradi. Biz 
o‘tmishdagi tajribamizda uchburchak va doiralarni ko‘p marta ko‘rganmiz, bu 
figuralar bilan ko‘p marta ish ko‘rganmiz. Bu figuralarning obrazi miyamizda 
mustahkam o‘rnashib qolgan. Shu sababli, ularning rasmlarni ko‘rishimiz bilan ilgari 
bizda hosil bo‘lgan tasavvurlar yana esimizga kelib, miyamizda uchburchak yoki 
doiraning yaxlit obrazi paydo bo‘ladi. Atrof-yonimizdagi hamma narsalarni idrok 
etish ana shunday amalga oshiriladi.  
          Ehtibor bering: 
Idrok protsesslarida diqqat g‘oyat katta ahamiyatga egadir. Diqqat idrokning 
aktivligini oshiradi va idrokning mukammal, raso va ravshan bo‘lishiga xizmat 
qiladi. Diqqat aktivlik darajasiga qarab, ixtiyorsiz va ixtiyoriy bo‘ladi, shu sababli 
idrok ham ixtiyorsiz va ixtiyoriyravishda vujudga keladi. Muayyan bir obhektni 
oldindan maqsad qilib olmasdan va maxsus tanlanmasdan, kuch sarf etmasdan idrok 
qilish protsessini ixtiyorsiz idrok deb ataladi. Bunday idrok pro-sesslari diqqatimizni 
beixtiyor o‘ziga jalb qilayotgan obhektlarning tahsiri bilan qo‘zg‘aladi; masalan, biz 
uzoqdan kelayotgan poezd ovozini beixtiyor eshitamiz, tunda qirda yonayotgan 
alangani uzoqdan beixtiyor ko‘ramiz. Uzining yorqinligi, rang-barangligi, harakati,  
kontrastligi bilan ajralib turadigan narsa yoki hodisalar, odatda, beixtiyor idrok 
qilinadi, shuningdek, ayni vaqtda bironta ehtiyoj va manfaatimizga javob beradigan, 
shaxsiy tajriba va bilimlarimizga eng ko‘p darajada muvofiq keladigan va biz uchun 
g‘oyat katta ahamiyati bo‘lgan obhektlar ham beixtiyor idrok qilinadi. Ixtiyorsiz 
idrok tetik, bardam vaqtimizda bizda to‘xtovsiz bo‘lib turadigan protsessdir. 
Munozarali savol: Ixtiyoriy idrok nima? 
Diqqat qiling: 
Oldin belgilangan maqsadga qarab muayyan bir obhektni idrok qilishni 
ixtiyoriy idrok deb ataladi. Badiiy bir rasmni ko‘rish, dokladni ehtibor bilan eshitish, 
yozma ishlardagi imlo xatolarini chizish, operadagi ariyani tinglash, ko‘pchilik 
orasida o‘zimiz qidirgan bir shaxsni topib ajratish ixtiyoriy idrokka misol bo‘la oladi. 
Ixtiyoriy idrok ixtiyorsiz idrokdan ayrilgan holda bo‘ladigan protsess emas. 
Ixtiyorsiz idrok ixtiyoriy idrok uchun go‘yo «fon» bo‘lib xizmat qiladi. 
Ilmiybaza.uz Idrokning mazmuni uning tarkibiga kirgan sezgilarning faqat oddiy jami (yig‘indisi)dan iborat bo‘lib qolmaydi. Har bir idrok tarkibiga sezgilar kirishi bilan birga, odamning o‘tmishida hosil qilgan tajribalari va bilimlari ham kiradi. Biz o‘tmishdagi tajribamizda uchburchak va doiralarni ko‘p marta ko‘rganmiz, bu figuralar bilan ko‘p marta ish ko‘rganmiz. Bu figuralarning obrazi miyamizda mustahkam o‘rnashib qolgan. Shu sababli, ularning rasmlarni ko‘rishimiz bilan ilgari bizda hosil bo‘lgan tasavvurlar yana esimizga kelib, miyamizda uchburchak yoki doiraning yaxlit obrazi paydo bo‘ladi. Atrof-yonimizdagi hamma narsalarni idrok etish ana shunday amalga oshiriladi. Ehtibor bering: Idrok protsesslarida diqqat g‘oyat katta ahamiyatga egadir. Diqqat idrokning aktivligini oshiradi va idrokning mukammal, raso va ravshan bo‘lishiga xizmat qiladi. Diqqat aktivlik darajasiga qarab, ixtiyorsiz va ixtiyoriy bo‘ladi, shu sababli idrok ham ixtiyorsiz va ixtiyoriyravishda vujudga keladi. Muayyan bir obhektni oldindan maqsad qilib olmasdan va maxsus tanlanmasdan, kuch sarf etmasdan idrok qilish protsessini ixtiyorsiz idrok deb ataladi. Bunday idrok pro-sesslari diqqatimizni beixtiyor o‘ziga jalb qilayotgan obhektlarning tahsiri bilan qo‘zg‘aladi; masalan, biz uzoqdan kelayotgan poezd ovozini beixtiyor eshitamiz, tunda qirda yonayotgan alangani uzoqdan beixtiyor ko‘ramiz. Uzining yorqinligi, rang-barangligi, harakati, kontrastligi bilan ajralib turadigan narsa yoki hodisalar, odatda, beixtiyor idrok qilinadi, shuningdek, ayni vaqtda bironta ehtiyoj va manfaatimizga javob beradigan, shaxsiy tajriba va bilimlarimizga eng ko‘p darajada muvofiq keladigan va biz uchun g‘oyat katta ahamiyati bo‘lgan obhektlar ham beixtiyor idrok qilinadi. Ixtiyorsiz idrok tetik, bardam vaqtimizda bizda to‘xtovsiz bo‘lib turadigan protsessdir. Munozarali savol: Ixtiyoriy idrok nima? Diqqat qiling: Oldin belgilangan maqsadga qarab muayyan bir obhektni idrok qilishni ixtiyoriy idrok deb ataladi. Badiiy bir rasmni ko‘rish, dokladni ehtibor bilan eshitish, yozma ishlardagi imlo xatolarini chizish, operadagi ariyani tinglash, ko‘pchilik orasida o‘zimiz qidirgan bir shaxsni topib ajratish ixtiyoriy idrokka misol bo‘la oladi. Ixtiyoriy idrok ixtiyorsiz idrokdan ayrilgan holda bo‘ladigan protsess emas. Ixtiyorsiz idrok ixtiyoriy idrok uchun go‘yo «fon» bo‘lib xizmat qiladi.