Ilmiybaza.uz
IDROKNING FIZIOLOGIK ASOSI
TAYANCH TUSHUNCHALAR:
Idrok – bu jism va hodisalarni, ularning his-tuyg‘u organlariga bevosita ta’sir
ko‘rsatishida yaxlit aks ettirish psixik jarayoni.
Idrok – bu sezgilarning oddiy yig‘indisi emas. Idrok qilish jarayonida
sezgilardan tashqari, avvalgi tajriba, idrok etiladiganlarni anglash, shuningdek,
xotira jarayonlari qatnashadi. SHuning ko‘p hollarda idrok insonning perseptiv
tizimi deb ataladi.
Ilmiybaza.uz
Hozirda tasavvurlarni bilish jarayoniga oid turli nazariyalar mavjud. Bu
nazariyalarda asosiy e’tibor his-tuyg‘u organlariga ta’sir ko‘rsatuvchi tashqi
daraklarning anglangan perseptiv tasvirlarga aylanishiga qaratilgan.
Idrok qilishda u yoki bu jismni idrok qilish istagi, uni idrok qilish zaruriyati
yoki majburiyati, yaxshiroq idrok qilishga erishishga yo‘naltirilgan iroda kuchi,
bunday vaziyatlarda namoyon bo‘ladigan qat’iyatlilik katta ahamiyatga egadir. Real
olam jismini idrok qilishda insonning diqqati va yo‘nalganligi ham qatnashadi.
Idrok qilishga bo‘lgan munosabatimiz idrok jarayoni uchun katta ahamiyatga
ega. Jism bizga qiziqarli yoki biz unga befarq bo‘lganimiz uchun, u bizda turlicha
his-tuyg‘ularni uyg‘otishi mumkin. bizga qiziqarli bo‘lgan jism faol idrok etilishi,
va, aksincha, bizga farqsiz bo‘lgan jismni sezmasligimiz ham mumkin.
Idrok – bu ayni vaqtda bizga ta’sir ko‘rsatayotgan narsani bilishga qaratilgan
o‘ta murakkab, shu bilan birga, umumiy jarayon.
Idrokning fiziologik asosi bo‘lib his-tuyg‘u organlari, nerv tolalari va
markaziy asab tizimida ro‘y beradigan jarayonlar hisoblanadi. Nerv qo‘zg‘alishi
seskantiruvchilardan his-tuyg‘u organlaridagi nerv tugunlarining markaziy
proeksiyasidan iborat bo‘lgan po‘stloqning sensor sohalariga o‘tkaziladi. Proeksiya
sohasi qaysi organ bilan bog‘langanligiga ko‘ra, ma’lum sensor axborot shakllanadi.
Sezgilar taklif etilgan yo‘nalish darajasida idrok qilish jarayonining tarkibiy
qismi sifatida shakllanadi. Idrokning fiziologik mexanizmlarining o‘zi, qo‘zg‘alish
bosh miya po‘stlog‘ining proeksiyali sohalardan integrativ sohalariga o‘tganida, real
dunyo hodisalari obrazlari shakllanishining tugallanishi sodir bo‘ladigan keyingi
bosqichlarda yaxlit obrazning shakllanishi jarayonlarida ishtirok etadi. SHuning
uchun idrok jarayonini yakunlovchi bosh miya po‘stlog‘ining integrativ sohalari,
ko‘pincha, perseptiv sohalar deb ataladi. Bu sohalarning vazifasi proeksiyali
sohalarning vazifasidan tubdan farq qiladi. Bu farq u yoki bu soha faoliyatning izdan
chiqishida yaqqol ko‘zga tashlanadi. Idrokning fiziologik asosi, uning harakat
faoliyati, emotsional kechinmalar, turli tafakkur jarayonlari bilan uzviy
bog‘langanligi sababidan yanada murakkablashadi. Bundan kelib chiqadiki, his–
tuyg‘u organlarida boshlangan tashqi seskantiruvchilar ta’sirida paydo bo‘lgan
nerv qo‘zg‘alishlari asab markazlariga o‘tadi, bunda ular po‘stloq sohalarini qamrab
oladi, boshqa nerv qo‘zg‘alishlari bilan o‘zaro ta’sirga kirishadi. O‘zaro ta’sirga
kirishgan va po‘stloqning turli sohalarini qamrab olgan bunday qo‘zg‘alishlar to‘ri
idrokning fiziologik asosini tashkil etadi.
Idrokning reflektorlik asosini I.P. Pavlov ochib berdi. Uning ko‘rsatishicha,
idrokning assida shartli reflekslar, ya’ni, bosh miya katta yarim sharlari po‘stlog‘ida
atrof-olam hodisalari yoki jismlarining retseptorlarga ta’siri natijasida hosil
bo‘ladigan vaqtinchalik nerv aloqalari yotadi. Bunda nerv aloqalari hosil qilgan
qo‘zg‘alishlarni qayta ishlashda analizatorlarning po‘stloq bo‘limlari yadrolarida
tahlil qilish va sintezning murakkab jarayonlari sodir bo‘lganligi sababli, nerv
aloqalari seskantiruvchilar to‘plami sifatida namoyon bo‘ladi. Tahlil qilish va sintez
jarayonlari idrok ob’ektining atrof-muhitdan ajratib olinishini ta’minlaydilar, va shu
asosda uning barcha xossalari yaxlit obrazga birlashadi.
Ilmiybaza.uz
Idrok jarayonini ta’minlovchi vaqtinchalik nerv aloqalari ikki xil: bir
analizator chegarasida va analizatorlar o‘rtasida hosil bo‘ladigan turlarga
ajratilishi mumkin. Birinchi turdagilari organizmga bir modallikka ega bo‘lgan ko‘p
tomonlama seskantiruvchining ta’sir etishida alohida o‘rin egallaydilar. Masalan,
bunday seskantiruvchi sifatida eshitish analizatoriga ta’sir ko‘rsatuvchi alohida
tovushlarning o‘ziga xos uyg‘unligidan iborat bo‘lgan kuy xizmat qilish mumkin.
Bu to‘plam yagona murakkab seskantiruvchi sifatida faoliyat ko‘rsatadi. Bunda nerv
aloqalari seskantiruvchining o‘ziga nisbatan javob o‘rnida emas, balki, ularning
vaqtinchalik, fazoviy va shu kabi munosabatlariga nisbatan ham hosil bo‘ladi.
Natijada katta yarim sharlar po‘stlog‘ida integratsiyalash yoki murakkab sintez
jarayoni sodir bo‘ladi.
Ko‘p tomonlama seskantiruvchi ta’sirida hosil bo‘ladigan nerv aloqalarining
ikkinchi turi – bu turli analizatorlar chegarasidagi aloqalar, ularning yuzaga kelishini
I.M. Sechenov assotsiatsiyalar (ko‘rish, kinestetik, sezish va h.k.) mavjudligi bilan
tushuntirgan edi. Odamda bu assotsiatsiyalar so‘zning eshitiladigan obrazi bilan
birgalikda kuzatiladi, bunda idrok yaxlitlik xususiyatiga ega bo‘ladi. Masalan, agar
ko‘zlaringizni bog‘lab qo‘yib, qo‘lingizga aylanasimon jism tutqazilsa, oldindan uni
iste’mol qilish mumkinligi uqtirilsa, bunda siz uning o‘ziga xos hidini sezishingiz,
tatib ko‘rishingiz, va hech qiynalmasdan, nima haqida gap ketayotganini tushunib
olishingiz mumkin. Bundan, analizatorlar o‘rtasidagi aloqalar hisobiga jismlar yoki
hodisalarning idrok qilinishi uchun maxsus moslashtirilgan analizatorlari bo‘lmagan
xossalarini idrokda aks ettirishimiz mumkinligi kelib chiqadi (masalan, jismning
kattaligi, sof og‘irligi va boshqalar).
Idrok obrazini tuzishning murakkab jarayoni asosida seskantiruvchilarni
yaqqol ko‘rish sharoitlari bilan jism xossalarining o‘zaro ta’sirini murakkab
yaxlitlik sifatida hisobga olgan holda ta’minlaydigan ichki analizatorli va tashqi
analizatorli aloqalar yotadi.
Idrokning asosiy xossalariga predmetlilik,
yaxlitlik,
strukturaviylik,
konstantlik,
anglanganlik, appersepsiya, faollik kiradi.
Idrokning predmetliligi – bu real olam jism
va hodisalarini bir-biri bilan bog‘lanmagan sezgilar to‘plami ko‘rinishida emas,
alohida jismlar shaklida aks ettirish qobiliyati. Predmetlilik idrokning tug‘ma
xossasi emas. Bu xossaning paydo bo‘lishi va takomillashtirilishi bola hayotining
birinchi yilidan boshlab, ontogenez jarayonida sodir bo‘ladi. I.M.Sechenov fikriga
ko‘ra, predmetlilik bolaning jism bilan aloqasini ta’minlaydigan harakatlar asosida
shakllanadi.
Idrok predmetliligini ta’minlashda harakatlarning o‘rni haqida gap ketganida,
idrokning motorli tarkibiy qismi haqida so‘z yuritishimiz lozim, motorli tarkibiy
qismga jismni paypaslayotgan qo‘l harakati; ko‘rinib turgan shaklni kuzatib
chiqayotgan ko‘z harakatlari; tovush chiqarayotgan hiqildoq harakatlari va h.k.lar
kiradi.
Idrokning boshqa xossasi uning yaxlitligidir. Jismning alohida xossalarini aks
ettiruvchi sezgilardan farqli ravishda, idrok jismning yaxlit obrazini yaratadi.
Sezgining tarkibiy qismlari o‘zaro shu darajada mahkam bog‘langanki, jismning
4.11. Идрок xususiyatlari va
qonuniyatlari.
Ilmiybaza.uz
yagona murakkab obrazi odamga ob’ektning alohida xossalari yoki alohida qismlari
bevosita ta’sir ko‘rsatganida ham hosil bo‘ladi. Idrokning yaxlitligi, hatto, idrok
etilayotgan ob’ektning alohida xossalari chala aks ettirilganida ham qabul qilingan
axborot xayolan aniq jismning yaxlit obrazi holatiga etkazilishi bilan ifodalanadi.
Idrokning yaxlitligi uning strukturaviyligi bilan bog‘liq. Ushbu xossa
ko‘pchilik hollarda idrokning daqiqali sezgilarimizning proeksiyasi va ularning
oddiy yig‘indisi emasligidan iborat bo‘ladi. Bizlar bu sezgilardan ajratib olingan, bir
muncha vaqt davomida shakllanadigan umumiy tuzilishni idrok etamiz. Masalan,
agar odam biror-bir kuyni tinglayotgan bo‘lsa, yangi nota jaranglashi haqida axborot
etkazilguniga qadar uning ongida avval tinglangan kuyning notalari jaranglayveradi.
Odatda, tinglovchi kuyni tushunib etadi, ya’ni, uning tuzilishini yaxlitligicha idrok
etadi. SHunday qilib, idrok ongimizga biz real olamda duch kelgan jism yoki
hodisaning tuzilishini etkazib beradi.
Idrokning navbatdagi xossasi uning konstantligidir. Konstantlik deb, idrok
qilish sharoitlarining o‘zgarishida jismlar ba’zi bir xossalarining nisbiy doimiyligiga
aytiladi. Perseptiv tizimning idrok sharoitlarining o‘zgarishini to‘ldirish qobiliyatida
namoyon bo‘ladigan konstantlik tufayli, bizni o‘rab turgan jismlarni nisbatan doimiy
jismlar sifatida idrok etamiz. YUqori darajadagi konstantlik jismlar rangi, kattaligi
va shaklini ko‘rish idrokida kuzatiladi.
Rangni idrok qilish konstantligi yoritilganlikning o‘zgarishida ko‘zga
ko‘ringan rangning nisbiy o‘zgarmasligidan iborat. Masalan, ko‘mir bo‘lagi yozning
quyoshli kunida, kech tushgan vaqtdagi bo‘rdan ko‘ra taxminan 8-9 marta
yorqinroq ko‘rinadi. Lekin ko‘mirni qora rangda idrok etamiz, bo‘rning tusi esa,
kechqurun bo‘lsa ham, biz uchun oq bo‘ladi. Rangning konstantlik hodisasi qator
sabablar, shu jumladan, ko‘rish maydoni yorqinligi umumiy darajasining yorqin
ranglarning keskin o‘zgarishiga moslashishi, shuningdek, yoritilganlik sharoitlarida
jismlarning haqiqiy rangi haqidagi tasavvurlarning ta’siri bilan belgilanadi.
Jismlar shakli idroki konstantligi jismlar holatining kuzatuvchi nigohi
chizig‘iga nisbatan o‘zgarishi sharoitida idrokning nisbiy o‘zgarmasligidan iborat.
Ko‘zlarga nisbatan jism holatining har bir o‘zgarishida uning to‘r pardadagi
tasvirining shakli o‘zgaradi (masalan, jismga to‘g‘ri, yon, orqa tomondan qarash
mumkin va h.k.). Lekin ko‘zlarning, bizga avvalgi tajribadan ma’lum bo‘lgan
jismlar shakli va chiziqlariga xos bo‘lgan uyg‘unliklarni ajratish bo‘yicha
harakatlari tufayli idrok etilayotgan jism shakli biz uchun doimiy bo‘lib qoladi.
Idrok konstantligi manbai bo‘lib perseptiv tizimning faol harakatlari xizmat
qiladi. Aynan o‘sha jismlarning turli sharoitlarda ko‘p martalab idrok etilishi
perseptiv obrazlarning o‘zgaruvchan sharoitlarga nisbatan doimiyligi (invariantlik,
o‘zgarmas tuzilish)ni, shuningdek, retseptor apparatining harakatlarini ta’minlaydi.
Idrokning xususiyatlari insonning barcha orttirilgan amaliy va hayotiy tajribasi
bilan belgilanadi, chunki idrok jarayoni faoliyatdan ajralmasdir. Idrok
seskantiruvchining xususiyatining o‘zigagina emas, balki, sub’ektga ham bog‘liq
bo‘ladi. Ko‘z va quloq emas, ma’lum bir jonli inson idrok etadi. Idrokning psixik
hayotimizning umumiy mazmuniga bog‘liqligi appersepsiya deb ataladi.
Appersepsiyada insonning bilimlari, orttirilgan tajribasi, avvalgi amaliyoti
katta o‘rin egallaydi. Bilim va tajriba idrokning aniqligi va yorqinligiga muhim
Ilmiybaza.uz
ta’sirga ega. CHet tilini idrok qilishda tanish bo‘lmagan so‘zlarni bilmasdan turib,
o‘z ona tilimizni, hatto, so‘zlar tushunarsiz talaffuz etilganda ham, bexato
anglaymiz.
Idrok mazmuni inson oldiga qo‘yilgan vazifa, hamda uning faoliyati motivlari,
uning qiziqishlari va yo‘nalganligi bilan belgilanadi.
Appersepsiyada asosiy o‘rin idrok mazmunini o‘zgarishi mumkin bo‘lgan mayl
va hissiyotlarga ajratiladi. Uxlayotgan bolaning onasi ko‘chadagi shovqinlarni
eshitmasada, bola tomondan kelgan har bir tovushga darhol munosabat bildiradi.
Noto‘g‘ri (soxta) yoki izdan chiqqan idrok hodisasi idrok illyuziyasi deb
ataladi. Illyuziyalar idrokning turli ko‘rinishlarida (ko‘rish, eshitish va b.) kuzatiladi.
Illyuziyular tabiati faqat mayl. yo‘nalganlik, hissiy munosabatlar va h.k.lar kabi
sub’ektiv sabablar bilan emas, balki, yoritilganlik, fazoviy holat va boshqalar kabi
jismoniy omillar va hodisalar bilan belgilanadi.
Idrokning anglanganligi. Perseptiv obrazlar har doim ma’lum mazmun
ahamiyatiga ega bo‘ladi. Inson idroki, avval ta’kidlaganimizdek, tafakkur bilan
uzviy bog‘langan. Tafakkur va idrokning aloqasi, avvalambor, jismni ongli idrok
qilish – unga tafakkurda nom berishda, ya’ni, uni ma’lum guruh, sinfga tayinlab,
ma’lum so‘z bilan bog‘lashda ifodalanadi.
Idrok etiladigan axborotni anglash jarayoni struktura-mantiqiy chizma
yordamida taqdim etilishi mumkin. Idrok jarayonining birinchi bosqichida axborot
oqimidan rag‘batlar to‘plamini ajratib olish va ularning aynan bir xil ob’ektga
tegishli ekanliklari haqida qaror qabul qilish amalga oshiriladi. Ikkinchi bosqichda
ob’ektni identifikatsiyalash mumkin bo‘lgan sezgilarning belgilar to‘plamining
tarkibiga yaqin yoki o‘xshash bo‘lgan sezgilarni xotirada izlash jarayoni sodir
bo‘ladi. Uchinchi bosqichda idrok etilgan ob’ektni, qabul qilingan qarorni e’tirof
yoki inkor etuvchi qo‘shimcha belgilarni izlash bilan birga, ma’lum darajaga kiritish
jarayoni sodir bo‘ladi. To‘rtinchi bosqichda ob’ekt bilan bir sinfga tegishli
ob’ektlarga xos bo‘lgan, lekin hali idrok etilmagan xossalari bilan birgalikda, ob’ekt
haqida yakuniy xulosa shakllanadi. Idrok – bu ahamiyatga molik darajadagi
intellektual jarayon.
Idrok qilishni tashkil qilish. Sezgi ma’lumotlarini ahamiyatli idrokka
aylantirish uchun biz uni tashkil qilishimiz kerak: narsalarni ularning atrof-
muhitidan ajratib olishimiz, ularning ahamiyatli va doimiy shaklini farqlashimiz,
shuningdek ular harakatlanishi yoki harakatlanmasligini va ular bizdan qanday
masofada turganligini aniqlashimiz kerak. Miyaning idrok qilish va uning qoidalari
shakllanishidagi roli ayrim illyuziyalar bilan izohlanadi. XX asr boshida bir guruh
nemis psixologlari bizning aql-idrokimiz qanday tarzda his-tuyg‘ularimiz,
sezgilarimizni tashkil qilishi va ularni idrokka aylantirishiga qiziqib qoldilar. Sezgi
signallarini qabul qiluvchi odam ularni “geshtalt” (nemischa – “shakl” yoki “yaxlit”
ma’nosini anglatadi)ga aylantiradi. Geshtaltpsixologiya odam bunday qobiliyatining
ko‘p sonli misollarini tavsiflab berdi. Rasmga e’tibor bering, shaklning alohida
qismlari – bu bor-yo‘g‘i uchta oq chiziqdan iborat. Biroq biz ularning barchasini
birgalikda idrok qilganimizda, yaxlit shakl – “Neker kubi”ni ko‘ramiz.
Geshtaltpsixologiya tarafdorlari idrok qilishda yaxlit narsa uni tashkil qiluvchi
miqdordan farqlanishi mumkin, deb hisoblaydilar. Natriy – korroziya metallini xlor
Ilmiybaza.uz
– zaharli gaz bilan biriktiring, Siz umuman boshqa modda – osh tuzi hosil qilasiz.
SHakl ham xuddi shunday tarzda idrok qilinadi – ob’ekt tarkibiy qismlari miqdori
emas, balki nimadir yangi shakl (Koek & Ra1teg, 1990). Idrok qilish har doim
sezishdan biror jihatdan ko‘proq bo‘ladi.
SHaklni idrok qilish. Tasavvur qiling, Siz videokompyuter tizimini o‘z
“ko‘z+miya” tizimingiz kabi qo‘lyozmani o‘qish yoki odamlar yuzini tanish
darajasida loyihalashtirishingiz kerak. (Pochta xodimlari bunday skaner
yaratilishiga umid qiladilar). Bunday tizimga qanday xususiyatlar zarur bo‘lishi
mumkin?
Binokulyar yo‘l-yo‘riqlar
Bizning ko‘zlarimiz bir-biridan 2,5 dyuym masofada joylashganligi sababli
ularning to‘rpardalari atrof-muhit manzaralarini biroz turlicha qabul qiladi. Miya
ushbu manzaralarni solishtirganda, aynan to‘rsimon nomutanosiblik (ikki manzara
o‘rtasidagi farq) masofani aniqlashga yordam beradi. Agar Siz barmog‘ingizni
burun uchiga deyarli tegizilgan holda ushlab tursangiz, to‘rpardalarda barmoqning
2 ta har xil aksi paydo bo‘ladi (Siz bunga rasmda ko‘rsatilgandek, navbatma-navbat
bir ko‘z, so‘ngra esa ikkinchi ko‘z qisilganda va barmoqlaringiz ingichka kolbasa
ko‘rinishida bukilganda bunga ishonch hosil qilishingiz mumkin). Katta masofada
esa, aytaylik, uzatilgan qo‘l masofasida ushbu nomutanosiblik kamroq bo‘ladi.
Idrokning yana bir muhim xossasi – bu uning faolligi, yoki tanlab o‘tkazishi.
Bu xossa bizning istalgan vaqtda faqat bir jism yoki ma’lum jismlar guruhini idrok
qilishimizdan, real olamning boshqa ob’ektlari esa idrokimizning foni bo‘lib xizmat
qilishidan iborat. Xuddi shunday, ma’ruza tinglab yoki kitob o‘qib o‘tirganingizda
ortingizda nimalar sodir bo‘layotganiga e’tibor bermaysiz. SHunday qilib, idrok
faolligi tabiati ongimiz tabiati tomonidan belgilangan.
Endi idrok turlarini ko‘rib chiqamiz. Hozirgi zamon psixologiyasiga oid
adabiyotlarda idrokning tasniflanishiga doir bir qancha yondoshuvlarni keltirish
mumkin.
Tasniflanishlardan
birining
asosida
idrokda
ishtirok
etuvchi
analizatorlardagi tafovutlar yotadi. Idrokda qaysi analizator yoki modallikning
ahamiyatliligiga muvofiq ravishda ko‘rish, eshitish, teri- tuyish, kinestetik, hid bilish
va ta’m bilish idroklari mavjud.
Odatda, idrok – qator analizatorlar o‘zaro ta’sirining natijasi bo‘lib hisoblanadi.
Misol tariqasida taktil va kinestetik analizatorlar ishtirokidagi teri-tuyish idrokini
aytib o‘tish joizdir. Idrok turlari sof holda juda kam uchraydi. Odatda, ularning
o‘zaro uyg‘unlashib ketishi natijasida idrokning murakkab turlari hosil bo‘ladi.
O‘quvchi tomonidan matn idroki ko‘rish, eshitish va kinestetik idrokni o‘z ichiga
oladi.
Idrokning boshqa tur tasnifining asosini materiyaning mavjud bo‘lish shakllari:
fazo, vaqt va harakat tashkil etadi. Bunga muvofiq ravishda fazoviy idrok, vaqt
idroki va harakat idroki ajratiladi .
Ilmiybaza.uz
Barcha jismlar fazoda joylashadi va istalgan hodisa ma’lum vaqtda mavjud
bo‘ladi. Jismning fazoviy xossalariga kattalik, shakl, fazodagi holat kiradi.
Jismning kattaligini idrok qilishda uning to‘r pardadagi tasviri muhim o‘rinni
egallaydi. Idrok etilayotgan jismning ko‘zning to‘r pardasidagi kattaligi ko‘rish
burchagining kattaligiga bog‘liq bo‘ladi. Ko‘rish burchagi kattaligi qanchalik katta
bo‘lsa, ko‘z to‘r pardasidagi tasvir ham shunchalik katta bo‘ladi. Jism kattaligini
idrok qilish jismdan asta-sekin uzoqlashsakda, ko‘z to‘r pardasidagi jism tasviri
kichiklashib borishi holatida ham saqlanadi. Bu hodisa jism kattaligi idrokining
konstatligi deb ataladi.
Jism kattaligi idroki jismning faqat to‘r pardadagi tasvirining kattaligi bilan
emas, balki, jism bilan kuzatuvchi o‘rtasidagi masofaning idroki bilan belgilanadi.
Bu qonuniyatni quyidagicha ifodalash mumkin:.
Jism fazoviy idrokining boshqa xususiyati jismlarning kontrastligidir. Biz
idrok etayotgan jismning atrofidagi jismlar uning idrokiga sezilarli ta’sir ko‘rsatadi.
Masalan, o‘rta bo‘yli odam bo‘ylari baland odamlar orasida o‘zining haqiqiy bo‘y
o‘lchamidan ancha kichik bo‘lib ko‘rinadi. Boshqa misol – geometrik shakllar
idroki. Katta aylanalar o‘rtasidagi aylana, kichik o‘lchamli aylanalar orasidagi xuddi
shunday diametrli aylanaga nisbatan kichik bo‘lib ko‘rinadi. Bundan tashqari, jism
kattaligi idrokiga jismning rangi ta’sir etadi. Och rangli jismlar to‘q rangli jsmlarga
qaraganda bir muncha kattaroq bo‘lib ko‘rinadi. Katta hajmli shakllar, masalan, shar
yoki silindr ularga mos bo‘lgan yassi tasvirlardan kichikroqdek tuyuladi.
Jism shakli idrokida konstantlik hodisasi xuddi shunday saqlanib qoladi.
Masalan, yon tomonimizda joylashgan kvadrat yoki dumaloq jismga qaraganimizda
uning to‘r pardadagi proeksiyasi ellips yoki trapetsiya shaklida bo‘ladi. SHunday
bo‘lsada, aynan bir jismni bir xilda, bir shaklga ega holatda ko‘ramiz.
Uzoq masofada joylashgan jism shaklining idroki o‘zgarishi mumkin. Xuddi
shunday, shaklning mayda detallari jismning uzoqlashgani sayin yo‘qolib boradi,
uning shakli sodda ko‘rinishga kelib qoladi.
Katta hajmli shakl idroki juda murakkab jarayondir. Odam ko‘zlari
binokulyar ko‘rish qobiliyatiga ega bo‘lgani uchun shakl hajmini idrok etamiz.
Binokulyar ta’sir odamning ikkala ko‘zi bilan ko‘rishiga bog‘liqdir. Binokulyar
ta’sirning mohiyati, ikkala ko‘z bir xil jismga qarab turganida, bu jismning chap va
o‘ng ko‘zlar to‘r pardasidagi tasviri turlicha bo‘ladi.
Lekin, binokulyar ko‘rish jism hajmli idrokining yagona sharti emasdir. Jism
katta hajmini idrok qilishda, ushbu jism hajmli belgilarini bilish, shuningdek, katta
hajmli jismda yorug‘lik va soyaning tarqalishi ahamiyatga egadir.
Uch o‘lchamli fazo idrokida, avvalambor, ichki quloqda joylashgan maxsus
vestibulyar apparatning vazifalaridan foydalaniladi. Vestibulyar apparat ko‘zni
harakatlantiruvchi mushaklari bilan uzviy bog‘langan, va undagi har bir o‘zgarish
ko‘z holatidagi refleksli o‘zgarishlarga sabab bo‘ladi.
Fazoviy idrokni, va, avvalambor, uning chuqurligini ta’min etuvchi ikkinchi
vosita binokulyar ko‘rish apparatidir. CHuqurlikni idrok qilish jismlarning ko‘rish
masofasining idroki va bir-biriga nisbatan joylashishiga bog‘liq. Binokulyar ko‘rish
– bu jismlar ko‘rish masofasini idrok qilishning shartlaridan biri.
Ilmiybaza.uz
Jismlar uzoqligi va fazo chuqurligining idrokida ko‘zlarning konvergensiyasi
va divergensiyasi muhim ahamiyatga ega, chunki, jismlarning idrok etilishi uchun
ularning tasviri chap va o‘ng ko‘zlarning to‘r pardasidagi mos nuqtalarga tushishi
kerak, bu esa ikkala ko‘zning konvergensiyasisiz yoki divergensiyasisiz amalga
oshmaydi. Konvergensiya deb ko‘z soqqalarining bir-biriga nisbatan qarama-qarshi
aylanishi hisobiga ko‘rish chiziqlarining birlashishiga aytiladi. Masalan, bu
nigohning uzoqdagi jismdan yaqindagiga o‘tishida sodir bo‘ladi. Teskari –
yaqindagidan uzoqdagi jismga o‘tishida – ko‘z divergensiyasi, ya’ni, ko‘rish
chiziqlarining ajralishi kuzatiladi.
Fazo idroki chuqurlik idroki bilan chegaralanmaydi. Fazo idrokida jismlarning
bir-biriga nisbatan joylashish idroki muhim ahamiyatga ega.
Bundan tashqari, jismlarning fazodagi turli holatlari, inson uchun birinchi galda
, hatto, jismning uzoqligi yoki fazo chuqurligi idrokidan ko‘ra ko‘proq muhim
ahamiyat kasb etadi, chunki inson fazoni jismlar holatiga baho bergan holda oddiy
idrok etmaydi, u fazoda yo‘nalishini belgilaydi, buning uchun esa u jismlarning
joylashishi haqida ma’lum axborotga ega bo‘lishi kerak.
Fazo idroki, uning markaz tomonidan boshqarilishini amalga oshiruvchi
murakkab tuzilgan vositalarni talab etadi. Bunday markaziy vosita sifatida ko‘rish,
taktil-kinestetik va vestibulyar analizatorlar ishini birlashtiruvchi bosh miya
po‘stlog‘ining uchlamchi sohalari yoki «to‘sish sohalari» xizmat qiladi.
Harakatni idrok qilish. Agar jism fazoda harakatlanayotgan bo‘lsa, u holda
biz, uning harakatini yaxshi ko‘rinish sohasidan chiqishi bilan, unda yana
nigohimizni to‘xtatishimiz uchun ko‘zlar yoki boshni harakatlantirishimizga majbur
qilishining natijasi sifatida idrok etamiz. Bunda ikki hodisa sodir bo‘ladi.
Birinchidan, jismning tanamiz holatiga nisbatan surilishi uning fazodagi
harakatlanishidan darak beradi. Ikkinchidan, miya jismni kuzayotgan ko‘zlar
harakatini qayd etadi. Ikkinchi holat harakat idroki uchun juda muhimdir, lekin
ko‘zlar harakati haqidagi axborotni qayta ishlash mexanizmi o‘ta murakkab va
qarama-qarshi jarayondir.
Ammo, harakat idroki ko‘zlarning harakati bilangina tushuntirilmaydi,- ko‘z
bir vaqtda qarama-qarshi tomonlarga harakatlana olmasada, biz bir vaqtning o‘zida
harakatni ikki qarama-qarshi yo‘nalishda idrok etamiz. SHu bilan birga, harakat
taassuroti uning reallikda mavjud emasligida yuzaga kelishi mumkin, masalan,
kichik tanaffuslar bilan ekranda ob’ekt harakati fazalarini amalga oshiruvchi
tasvirlarni ketma-ket ko‘rsatish. Bu stroboskopik ta’sir bo‘lib, uning yuzaga kelishi
uchun
alohida
seskantiruvchilar
ma’lum
vaqt
oraliqlarida
bir-biridan
uzoqlashtirilgan bo‘lishi lozim. Stroboskopik ta’sirdagi eng katta tanaffus 0,45
sek.ga teng. Kinematografiyadagi harakatlar idroki xuddi mana shu ta’sir asosida
amalga oshiriladi.
Harakatlar idrokida vositali harakatlar tasavvurini hosil qiluvchi qo‘shimcha
belgilar muhim ahamiyat kasb etadi. Qo‘shimcha belgilardan foydalanish
mexanizmi harakatning biror-bir belgilarini aniqlashda ularning intellektual qayta
ishlanishi va jismning harakatlanayotgani haqida fikr bildirilishidan iborat. Xuddi
shunday, harakat tasavvuri harakatsiz jismning qismlari uchun noodatiy holatni
yuzaga keltirishi mumkin. Harakat haqida tasavvurlarni hosil qiluvchi «kinetik
Ilmiybaza.uz
holatlar» qatoriga, jismning engashtirilgan holati, shaklining noaniqligi va boshqalar
kiradi.
Harakat idrokining barcha nazariyalarini ikki guruhga ajratish mumkin.
Nazariyalarning birinchi guruhi harakat idrokini oddiy, ketma-ket keladigan ko‘rish
sezgilarining harakati o‘tadigan alohida nuqtalaridan hosil qiladi va harakat idroki
bu oddiy ko‘rish sezgilarining qo‘shilishi natijasida yuzaga kelishini ta’kidlaydi (V.
Vundt).
Ikkinchi guruh nazariyalarining ta’kidlashiga ko‘ra, harakat idroki bunday
oddiy sezgilarga bog‘liq bo‘lmagan maxsus sifatga ega. Bu nazariya vakillari (M.
Vertgeymer)ning aytishicha, kuy tovushlarning oddiy yig‘indisi emasligiga, ulardan
farqlanuvchi yaxlitlik bo‘lgani kabi, harakat idroki ham bu idrokni tashkil etuvchi
oddiy ko‘rish sezgilarining yig‘indisiga teng bo‘lmaydi.
Vertgeymer fikricha, harakat idroki harakatlanuvchi jismlarning o‘zini idrok
qilishdan farq qiluvchi maxsus kechinma hisoblanadi. Agar ob’ekt turlicha (a) va
(b) holatdagi idrokining ikki ketma-ketligi bo‘lsa, u holda harakat kechinmasi bu
ikki sezgilardan tuzilmaydi, balki, o‘rtada turib, ularni birlashtiradi. Bunday harakat
kechinmasini Vertgeymer fi – fenomeni deb ataydi.
Vaqt idroki muammosini o‘rganishning murakkabligi vaqtning moddiy dunyo
hodisasi sifatida idrok etilmasligidan iborat. Uning kechishi haqida esa ma’lum
belgilar bo‘yicha mulohaza yuritamiz.
«Biologik soatlar» nomi bilan tanish bo‘lgan oddiy marom hodisalari vaqt
o‘tishining davomiyligi va ketma-ketligini idrok jarayonlari asosida yotadi. Ularga
po‘stloq va po‘stloq osti hosilalarining neyronlarida kechadigan marom jarayonlari
kiradi. Masalan, uyqu va hordiqning gallanishi. Qo‘zg‘alish va tormozlanishning
gallanishi kabi nerv jarayonlarining davomiyligiga bog‘liq ravishda vaqt haqida
ma’lum axborotga ega bo‘lamiz. Bundan vaqt idrokini tadqiq etishda, ikki asosiy
nuqtai nazarni: vaqt davomiyligi idroki va vaqt ketma-ketligini hisobga olish
zarurligi haqida xulosa chiqarish mumkin.
Vaqt bo‘lagi davomiyligini sub’ektiv baholash, uning qanday voqealar bilan
to‘laligiga bog‘liq bo‘ladi. Agar voqealar ko‘p sodir bo‘lib, biz uchun qiziqarli
bo‘lsa, u holda vaqt tez o‘tgan bo‘ladi. Va, aksincha, voqealar kam bo‘lib, bizga
qiziqarli tuyulmagan bo‘lsa, u holda vaqt sekin o‘tgan bo‘ladi. Lekin o‘tgan
voqealarni baholashga to‘g‘ri kelsa, u holda davomiylikni baholash teskari
xususiyatga ega bo‘ladi. Turli-tuman voqealarga boy bo‘lgan vaqtning bahosini
oshirib yuboramiz, vaqt bo‘lagi davomli bo‘lib tuyuladi. Va, aksincha, biz uchun
zerikarli vaqtni munosib baholay olmaymiz, vaqt bo‘lagi ahamiyatsizdek bo‘lib
tuyuladi.
Vaqt davomiyligini baholash hissiyotli kechinmalarga ham bog‘liq bo‘ladi.
Agar voqealar o‘ziga nisbatan ijobiy munosabatni hosil qilsa, u holda vaqt tezda
o‘tib ketadi, salbiy kechinmalarda esa, vaqt bo‘lagi cho‘zilib ketgandek idrok etiladi.
Vaqtning o‘ziga xos bo‘lgan xususiyat bu uni ortga qaytmasligidir, biz o‘tgan
vaqtni qaytara olmaymiz. SHu sababli, vaqt o‘tishini voqealar qaytmaydigan ketma-
ketligining ob’ektiv tartibini o‘rnatgan holda idrok etamiz.
Avval bo‘lib o‘tgan yoki endi bo‘ladigan voqelar tartibi yoki ketma-ketligini
o‘rnatishdan tashqari, vaqtni jamlashdan foydalanamiz, ya’ni, ayni vaqtda qanday
Ilmiybaza.uz
voqea sodir bo‘lishini bilamiz. Vaqt oralig‘ining ma’lum kattaliklaridan
foydalanganimiz uchun vaqtni jamlash imkoniyati mavjuddir. Bunday oraliqlarga
kun, hafta, oy, yil, asr va h.k.lar kirishi mumkin. Bunday oraliqlarning mavjudligi
imkoniyati, ulardagi voqealar ma’lum almashinuvining gallanishi bilan belgilanadi,
masalan, quyosh botishi va chiqishi.
Vaqt – yo‘nalishli kattalik, vektor bo‘lgani uchun faqat o‘lchov birliklari
(soniya, daqiqa, soat, kun, oy, yil, asr) tizimi bilan emas, balki, hisob olib boriladigan
doimiy boshlang‘ich nuqta bilan ham ta’riflanadi. Vaqtning tabiiy boshlang‘ich
nuqtasi, vaqtni avvalgi o‘tmish va keyingi kelajakka ajratib turuvchi hozirgi
zamondir.
Lekin hozirgi zamon ham namoyon bo‘lgan hodisalar qatorida o‘zining o‘rniga
ega, ya’ni, vaqt hisobini olib borish nuqtalari mavjud. Aniq bir odam uchun bunday
nuqta bo‘lib, uning dunyoga kelish sanasi, insoniyat uchun –umumiy qabul qilingan
ma’lum nuqta, masalan, Muhammad Payg‘ambarning tug‘ilish sanasi hisoblanadi.
SHunday qilib, vaqt idrokida ikki, sub’ektiv va ob’ektiv-shartli nuqtai nazarni
ajratish mumkin. Sub’ektiv nuqtai nazar bizning sodir bo‘layotgan voqealarni
shaxsan baholashimiz, ob’ektiv-shartli esa – hodisalarning ob’ektiv oqimi va shartli
boshlang‘ich nuqtalar ketma-ketligi yoki vaqt oralig‘i bilan bog‘liqdir. Agar birinchi
nuqtai nazar bizning vaqtni his etishimizni aks ettirsa, ikkinchisi, vaqt yo‘nalishida
harakatlanishimizga ko‘mak beradi.
Atrof-olam
jismlari
birday
idrok
etilmaydi.
Bir
xillari
yaqqol,
«oldingi
qatorga» surilgan holatda, boshqalari «orqaga
o‘tib ketgan» holda, tushunarsiz holatda
namoyon bo‘ladi. Bunga muvofiq ravishda
idrok jismi, yoki ob’ekti, va bizga, bir vaqtning o‘zida o‘z ta’sirini o‘tkazuvchi, lekin
orqa planga o‘tib ketgan boshqa jismlardan iborat bo‘lgan fon ajratiladi. Masalan,
kitob javonidan biror kitobni oladigan bo‘lsak, biz boshqa ko‘pgina kitoblarni idrok
etamiz, lekin idrok predmeti, ob’ekti bo‘lib, bizga ayni damda zarur va biz
izlayotgan kitob hisoblanadi.
Dastlab figura (jism) va fon o‘rtasidagi farq tasviriy san’atda yuzaga kelgan.
Psixologiyada ushbu muammo mustaqil muammo sifatida daniyalik psixolog E.
Rubin tomonidan ko‘rib chiqilgan edi. YAkka holatdagi, oldinga chiqqan, e’tiborni
o‘ziga qaratuvchi hodisaviy maydon qismiga figura, uni o‘rab turuvchilarning
barchasi esa fon deb aytiladi.
Jismni fondan ajratib olish, avvalambor, ular o‘rtasidagi farqning darajasiga
bog‘liq bo‘ladi. Jism va fon bir-biridan qanchalik ko‘p farq qilsa, jism fondan
shunchalik oson ajraladi. Xuddi shunday, fon va jism o‘rtasidagi ranglar, ayniqsa,
bir-biridan keskin farq qiluvchi ranglar bo‘yicha tafovut muhim ahamiyatga ega.
Masalan, sinf taxtasida bo‘r bilan yozilgan so‘z yaqqol ko‘rinadi, o‘qituvchi
tomonidan o‘quvchi daftarida u yozadigan siyoh bilan tuzatilgan xato esa umuman
sezilmasligi mumkin. Agar jism o‘xshash jismlar qurshovida bo‘lsa, uni ajratib olish
qiyinchilik tug‘diradi. Agar daryo boshqa daryolarning oqimlari bilan o‘ralgan
bo‘lsa, xarita bo‘yicha uning oqimini kuzatib bo‘lmaydi.
4.12. Идрокда ob’ekt ва фон,
Ilmiybaza.uz
Jismni fondan ajratib olishni, birinchidan, jismning aniq obrazi bo‘lgan ob’ekt
haqida ma’lumotga ega bo‘lish osonlashtiradi. Ikkinchidan, jismni fondan ajratish
jism shaklining ustidan chizib chiqish yoki jismlarni qo‘l bilan saralash imkoniyatini
engillashtiradi. Uchinchidan, jismni fondan ajratib olish o‘xshash faoliyat tajribasini
orttirishni engillashtiradi.
Jismning biror qismini o‘tkazib yuborsak yoki uni noto‘g‘ri talqin qilsak, yoki
haqiqatda unga tegishli bo‘lmagan qismni uning qismi sifatida idrok etsak, jismning
idrok etilishi keskin o‘zgarib ketadi. Bunday vaziyatlarda jismni o‘z holicha qabul
qilolmaymiz. Masalan, boshqa so‘zlar bilan o‘xshash bo‘lgan va alohida yozilgan
so‘zga bir qarashda («chol», «mol» va boshqa so‘zlar bilan o‘xshash bo‘lgan «pol»
so‘zi), agar harflardan biri noaniq yozilgan bo‘lsa, uni noto‘g‘ri talaffuz qilib
o‘qishimiz mumkin («pol» so‘zining o‘rniga - «gol»).
Ob’ektga tegishli qismlar umuman idrok etilmasa yoki noaniq idrok etilsa, yoki
ayni damda idrok etilmay qoladigan bo‘lsada, shunga qaramay jismni tanib olamiz.
Bu holat har bir jism faqat unga xos bo‘lgan tanish belgilariga ega bo‘lganligidan
sodir bo‘ladi. Masalan, alohida harflari tushirib qoldirilgan so‘z keltiramiz «..z..li.».
Darhol bu so‘zni, albatta, topa olmaysiz, chunki uning tanish belgilari bo‘lgan
harflar tushirib qoldirilgan. Endi o‘qib chiqishga urinib ko‘ramiz: «go‘z.l.ik».
SHunday qilib, alohida qismlarning idrok etilishi yaxlitlikning idrok etilishiga
ta’sirini ko‘rib chiqdik.
Alohida qismlarning idrok etilishi yaxlitlikning idrok etilishiga qanday ta’sir
ko‘rsatishi mumkinligi haqida savol tug‘iladi. Bu ta’sir, avvalambor, yaxlitlikni
idrok qilishda undagi ba’zi bir qismlarining etishmayotganini sezmay qolishimiz
mumkinligida kuzatiladi. Masalan, kitob mutoalasida ba’zan tushirib qoldirilgan,
ortiqcha harflarni, ularning o‘rin almashganini sezmay qolamiz. Bunday holat o‘qish
malakasining yuqori darajasidagi har bir so‘zning yaxlitligicha idrok etilishida
kuzatiladi, bu esa uning alohida qismlarining yorqin ranglarda idrok etilishiga ta’sir
ko‘rsatadi.
Individual farqlanishga mos ravishda idrokning ikkinchi davri ham turlicha
kechadi. Avval jismning umumiy shakli aniq qismlarga bo‘linmagan holda idrok
etilsa, keyinchalik, ob’ekt qismlari borgan sayin aniqroq idrok etiladi. Va, aksincha,
agar avval jismning qismlari ajratilgan bo‘lsa, yaxlitlikka o‘tish amalga oshiriladi.
YAxlitlik va qismlarining idroki faqat individual xususiyatlarga emas,
shuningdek, o‘tmishdagi tajriba va maylga bog‘liq bo‘ladi. Masalan, etarlicha o‘qish
tajribasiga ega bo‘lganimiz uchun matnni ko‘z yugurtirib, ko‘p hollarda xatoliklarga
e’tibor bermay, tez o‘qiy olamiz. Lekin, agar matndagi xatoliklarni topishingiz kerak
bo‘lib qolsa, ma’nosiga tushunib etmasangiz ham, so‘zlarning yozilishiga alohida
e’tibor qaratasiz. SHunday qilib, idrokni tashkil etishda mayl muhim ahamiyatga
molikdir.
Barcha odamlar o‘z qiziqishlari va mayllari, shuningdek, qator boshqa
xususiyatlariga ko‘ra, bir-birlaridan farq qilsalarda, idrokda individual tafovutlar
mavjudligini ta’kidlab o‘tishimiz mumkin (10.2 rasm).
Idrokdagi individual farqlar juda katta bo‘lsada, bu farqlarning aniq bir odam
uchun emas, odamlarning yaxlit guruhiga tegishli bo‘lgan ma’lum tiplarini ajratib
Ilmiybaza.uz
ko‘rsatish mumkin. Idrok tiplariga: sun’iy (yaxlit) va tahliliy (tafsilotlarni aniqlash),
tushuntiruvchi va tavsifiy, ob’ektiv va sub’ektiv tiplar kiradi.
Idrokning yaxlit tipi unga moyil bo‘lgan shaxslarda jism qoldirgan umumiy
taassurot, idrokning umumiy mazmuni, idrok umumiy xususiyatlarining yorqin
ifodasi bilan xarakterlanadi. Idrokning bunday tipi bo‘lgan odamlar mayda-
chuydalarga kamroq e’tibor beradilar. Ular ko‘proq yaxlitlikning ma’nosini ilg‘ab
oladilar, ko‘pchilik tafsilotlar esa e’tiborsiz qolib ketad
Idrokning izchillik tipiga mos shaxslar, aksincha, qismlar va tafsilotlarni aniq
ajratib ko‘rsatishga moyil bo‘ladi. Ularning idroki, aynan, shunga yo‘naltirilgan
bo‘ladi. Umuman olganda, jism yoki hodisa, idrok etilganlarning umumiy mohiyati
orqa ko‘rinishga o‘tib ketadi, ba’zan esa, umuman sezilmaydi. Ularning hikoyalari
doim tafsilotlar va xususiy qismlarni tasvirlashga to‘la bo‘ladi, buning orqasida
yaxlitlikning mohiyati juda ko‘p hollarda yo‘qolib ketadi.
Idrokning ko‘rsatib o‘tilgan tiplari chetki qutblar uchun xosdir. Ko‘pincha, ular
bir-birini to‘ldiradi, chunki, ikkala tipning ijobiy xususiyatlariga tayanuvchi idrok
samarali hisoblanadi.
Idrokning tasviriy tipiga xos bo‘lgan shaxslar, ko‘rgan va eshitganlari bilan
chegaralanadi, idrok etilgan hodisaning mohiyatini tushuntirishga urinmaydilar.
Odamlar faoliyati, voqealar yoki qandaydir hodisalarning harakatlantiruvchi
kuchlari ularning e’tiboridan chetda qoladi. Aksincha, idrokning tushuntiruvchi
tipiga xos bo‘lgan odamlar bevosita idrokda beriladiganlar bilan qoniqmaydilar.
Ular doim ko‘rgan yoki eshitganlarini tushuntirib berishga intiladilar. Hulq-
atvorning bu tipi ko‘pincha idrokning sun’iy tipi bilan uyg‘unlashadi.
Idrokning ob’ektiv tipiga haqiqatda sodir bo‘layotgan voqealarga qat’iyan
muvofiqlik xosdir. Idrokning sub’ektiv tipiga mos shaxslar esa ularga
berilganlardan chetga chiqadilar va o‘zlaridan ko‘p narsa qo‘shadilar. Ularning
idroki jismlarga nisbatan sub’ektiv munosabatga, avvaldan tarkib topgan
taxminlarga asoslangan mulohazali munosabatni nohaq oshirib baholashga
bo‘ysunadi. Bunday odamlar o‘z hikoyalarida idrok etganlarini emas, balki, bu
haqdagi o‘zlarining sub’ektiv taassurotlarini, ayni damdagi his-tuyg‘ulari va
kechinmalarini etkazadilar.
Individual farqlar o‘rtasida kuzatishdagi farqlash katta ahamiyatga ega.
Kuzatuvchanlik – bu jismlar va hodisalardagi sezilarsiz, o‘z-o‘zidan ko‘zga
tashlanmaydigan, lekin istalgan nuqtai nazar yuzasidan ahamiyatli yoki xususiyatga
ega bo‘lgan belgini payqash malakasi. Kuzatuvchanlikka xos bo‘lgan belgi
sezilarsiz, lekin ahamiyatli belgining idrok qilish tezligi. Kuzatuvchanlikdagi
farqlar shaxsning o‘ziga xos xususiyatlariga bog‘liq. Xuddi shunday, qiziquvchanlik
kuzatuvchanlikning rivojlanishiga ko‘mak beruvchi omil bo‘lib hisoblanadi.
Idrokni oldindan mo‘ljallanganlik darajasiga ko‘ra farqlash mumkin. Oldindan
ko‘zlanmagan (ixtiyorsiz) va oldindan ko‘zlangan (ixtiyoriy) idroklar mavjud.
Ixtiyorsiz idrokda biror jismni idrok qilish maqsadi yoki vazifasini qo‘ymaymiz,
ixtiyoriy idrok esa maxsus ko‘zlangan maqsad yoki vazifaga yo‘naltirilgan. Idrok
mustaqil faoliyat sifatida, ayniqsa, kuzatishda yaqqol namoyon bo‘ladi, kuzatish
oldindan mo‘ljallangan, rejali va u yoki bu darajada davomli idrok bo‘lib, idrok
Ilmiybaza.uz
ob’ektida sodir bo‘ladigan qandaydir hodisa yoki o‘zgarishni aniqlash maqsadida
o‘tkaziladi.
Ammo, kuzatuvchanlik ham idrok kabi tug‘ma xususiyat bo‘lib hisoblanmaydi.
YAngi tug‘ilgan chaqaloq atrof-olamni jismlarning yaxlit manzarasi ko‘rinishida
idrok etolmaydi. Bolaning atrof-olamdan jismlarni dastlabki ajratib olish hodisasini
uning bu jismlarni sinchiklab qarayotganidan sezish mumkin.
B.M. Teplovning fikriga ko‘ra, bolada jismning predmetliligi belgilari erta
go‘daklik davrida (2-4 oylikda) jismlar bilan harakatlarning shakllanishida
namoyon bo‘la boshlaydi. 5-6 oylikka kelib, bolada qo‘llayotgan jismda nigohning
jamlanishi holatlarining ko‘payishi kuzatiladi. Bog‘chachagacha bo‘lgan davrdan
maktabgacha davrga o‘tishda o‘yin va konstruktiv faoliyat ta’sirida bolalarda ko‘rish
analizi va sintezining murakkab turlari, shuningdek, idrok ob’ektini ko‘rish
maydonida xayolan bo‘laklarga bo‘lib, har bir bo‘lakni alohida, so‘ngra ularni
yaxlitlagan holda tadqiq etish layoqati tarkib topadi.
Ta’lim olish jarayonida maktabdagi bola idroki faol ravishda rivojlanadi, bu
jarayonlar bir necha bosqichlarda amalga oshadi. Birinchi bosqich jismdan
foydalanish jarayonida obrazining mutanosib holda tarkib topishi bilan bog‘liq.
Keyingi bosqichda bolalar qo‘l va ko‘z harakatlari yordamida jismlarning fazoviy
xususiyatlari bilan tanishadilar. Navbatdagi, psixik rivojlanishning yuqori
darajalarida bolalar oz fursatda va ortiqcha harakatlarsiz idrok ob’ektlarining
ma’lum xossalarini tanib olish, shu xossalar asosida ularni bir-biridan farqlash
layoqatiga ega bo‘ladilar.
Idrok rivojlanishining muhim sharti mehnatdir, u bolalarda ijtimoiy foydali
mehnat shaklida, masalan, uydagi vazifalarini bajarish bo‘yicha, shuningdek,
chizish, yasash, musiqa, o‘qish va boshqalar bilan shug‘ullanishda namoyon bo‘ladi.
Bola uchun o‘yinda qatnashish ham ahamiyatlidir.
Katta odam bilan solishtirganda, yosh bola idrokining xususiyatlari qanday va
ular nimada namoyon bo‘ladi? Avvalambor, bola jismlarning fazoviy xossalarini
baholashda juda ko‘p xatoliklarga yo‘l qo‘yadi. Bolalarda, hatto, ko‘z bilan chiziqli
chamalsh kattalarnikiga qaraganda yaxshi rivojlanmagan. Masalan, chiziq
uzunligini idrok qilishda bolaning xatolari, katta odamnikiga qaraganda, taxminan
besh marta ko‘p bo‘lishi mumkin. Vaqt idroki yana ham ko‘proq qiyinchilik
tug‘diradi. Bola «ertaga», «kecha», «oldin» va «kechroq» kabi tushunchalarni juda
qiyinchilik bilan egallaydi. Bolalar jismlar tasvirini idrok qilishda ham
qiyinchiliklarga duch keladi. SHunday qilib, bola idrokining o‘ziga xos xususiyatlari
bola bilimining etishmasligi va unchalik katta bo‘lmagan amaliy tajriba bilan
belgilanadi. Vaqt o‘tishi bilan bu muammolar bartaraf etiladi va katta maktab
yoshiga kelib, bolalar idroki katta odam idrokidan sira farq qilmay qoladi.
Insonning Er sayyorasida yashovchi
birorta mavjudotga xos bo‘lmagan sifat –
yangilik yaratish qobiliyati mavjud.Bu xayol
bulib,idrok, xotira va tafakkur bilan bir
qatorda inson hayotiy faoliyatida xayol ham muhim o‘rinni egallaydi. Xayol bilish
4.13.. Хаёл ҳақида тушунча
Ilmiybaza.uz
jarayoni bo‘lib, unda voqelik vositali tarzda aks etadi. Aks ettirishning vosita
materiallari sifatida idrok obrazlari, xotira taassurotlari namoyon bo‘ladi. Tafakkur
kabi xayol ham o‘tmish tajribasini qayta ishla bilan yangi bilimlarni yaratishga
qaratilgan.
Xayol – bu real voqelikni aks ettiruvchi taassurotlarni, qayta tuzish va shu
asosda yangi taassurotlarni yaratish jarayoni. Xayol – bu obraz, tasavvur yoki g‘oya
shaklidagi yangilik yaratishning psixik jarayoni.
Xayol obrazlari idrok obrazlari va xotira tasavvurlaridan ularda inson hali duch
kelmaganlari aniqlanishi va shu tarkibda bo‘lishi bilan farq qiladi. Bular inson ko‘z
o‘ngida sodir bo‘lmagan va bo‘lishi mumkin bo‘lmagan hodisalar, dalillar,
voqealardir. Xayol obrazlari o‘zida sodir bo‘lishi kutilgan voqea va hodisalarni
tutishi mumkin. SHu bilan birga, xayollarda kashf etilgan yangilik doimo haqiqatda
mavjud bo‘lganlar bilan u yoki bu darajada bog‘langan bo‘ladi. Xayol obrazlari
idrok obrazlariga, shuningdek, xayolda chuqur o‘zgarishlarga uchraydigan xotira
tasavvurlariga ham tayanadi. Insonning individual taraqqiyoti jarayonida xayol
tafakkur bilan uzviy aloqada shakllanadi. Xayol obrazlarini tuzish inson aqliy
taraqqiyotining yuqori darajasidagina amalga oshishi mumkin.
Ko‘p hollarda xayol yangi echimni topish zaruriyati tug‘ilganida, ya’ni,
harakatdan o‘zib ketgan holda aks ettirish talab etilgan muammoli vaziyatda yuzaga
keladi.
Xayol natijasida inson kelajakni oldindan ko‘ra oladi va o‘z hulq-atvorini
boshqaradi, atrof-olamni ijodkorlik bilan o‘zgartiradi. Xayol – mehnat faoliyatida
shakllangan psixik faollikning maxsus tarzda inson tomonidan ifodalanishi. Xayol
voqelikni avvaldan aks ettirishni ta’minlaydi, bunda o‘tmishning kelajakdagi
proeksiyasi hosil qilinadi. Xayol insonga vaziyatda yo‘l topishga va bevosita amaliy
harakatlarning aralashuvisiz masalalarni hal etish imkonini yaratuvchi ko‘rgazmali-
obrazli tafakkurning asosi bo‘lib xizmat qiladi. Xayol obrazlari faqat insonda
mavjud bo‘lgan real olam obrazlarining alohida tomonlarini qayta ishlab chiqish
yo‘li bilan yaratiladi.
Xayol doimo insonning amaliy faoliyatiga yo‘naltirilgan bo‘ladi. Inson biror
harakatni amalga oshirishdan avval, uni qanday bajarish zarurligi va uni qanday
bajarishini tasavvur qiladi. SHunday qilib, u avvaldan keyinchalik sodir bo‘ladigan
amaliy faoliyatda ishlab chiqariladigan moddiy jism obrazini yaratadi.
Xayol faoliyati inson hissiy kechinmalari va uning iroda harakatlarini tadbiq
etish bilan uzviy holda bog‘langan.
Xayolning fiziologik asosi nerv aloqalarini dolzarblashtirish, ularning
emirilishi, qayta guruhlarga qo‘shilib, yangi tizimlarga birlashishi, o‘tmish tajribada
shakllanib bo‘lgan vaqtinchalik aloqalar yangi uyg‘unliklarining hosil bo‘lishidan
iborat.
Bunda
mavjud
bo‘lgan
vaqtinchalik
aloqalarning
oddiy
holda
dolzarblashtirilish yangilikning yaratilishiga olib bormaydi. YAngilikning
yaratilishi avval bir-biri bilan uyg‘unlashmagan vaqtinchalik nerv aloqalaridan hosil
bo‘lgan uyg‘unlikni taqazo etadi. Xayol jarayoni ikkila xabarlovchi tizimlarning
hamkorlikdagi faoliyatidan iborat. Bunda ikkinchi xabar tizimi – so‘z katta
ahamiyatga ega bo‘ldi.
Ilmiybaza.uz
Inson hayotida xayol qator maxsus vazifalarni bajaradi. Ulardan birinchisi
voqelikni obrazlarda ifodalash va masalalarni hal etishda ulardan foydalanish
imkoniyatiga ega bo‘lishdan iboratdir. Xayolning bu vazifasi tafakkur bilan bog‘liq
bo‘lib, unga organik tarzda kiritilgandir.
Xayolning ikkinchi vazifasi emotsional holatlarni boshqarishdan iborat. O‘z
xayoli ko‘magida inson qisman bo‘lsada, ko‘pgina ehtiyojlarni qondirish, uning
natijasida yuzaga kelgan zo‘riqishni kamaytirishga layoqatli bo‘ladi.
Uchinchi vazifasi xayolning inson bilish jarayonlari va holatlari, xususan,
idrok, diqqat, xotira, nutq va hissiyotlarni ixtiyoriy boshqarishdagi ishtiroki bilan
bog‘liq. Obrazlar vositasida inson idrok, xotiralar, iboralarni boshqarish imkoniga
ega bo‘ladi.
To‘rtinchi vazifasi harakat ichki rejasining shakllanishi – obrazlardan
foydalanib, ularni ongda bajarish layoqatidan iborat.
Beshinchi vazifasi – bu faoliyatni rejalashtirish va dasturlash, bunday
dasturlarni tuzish, ularning bexatoligi, joriy qilish jarayonini baholash.
Xayol yordamida biz organizmning ko‘plab
psixofizioligik
holatlarini
boshqarishimiz,
kutilayotgan
faoliyatga
moyillashtirishimiz
mumkin. ma’lumdir. Faollik belgisi bo‘yicha
xayol faol va sust xayolga bo‘linadi.
Faol xayol doimo ijodiy va shaxsiy masalani hal etishga qaratilgan, aniq amaliy
faoliyatni bajarish bilan bog‘liq. Faol xayol kelajakka qaratilgan bo‘lib, vaqtdan
ma’lum daraja sifatida foydalanadi. U masala tomonidan uyg‘otiladi va
yo‘naltiriladi, irodaviy sharoitlar bilan aniqlanadi va iroda nazoratiga bo‘ysunadi.
Faol xayol o‘zida artistlik, ijodkorlik, tanqidiy, yaratuvchilik va antitsipiruyuщee
xayol turlarini mujassamlashtiradi.
Obrazlarning mustaqilligi va haqiqiyligiga bog‘liq ravishda xayol yaratuvchi
va ijodkor bo‘ladi.
YAratuvchi xayol – bu ma’lum inson uchun biror yangilikni so‘z orqali
ta’riflash yoki uni shartli ravishda aks ettirish (chizma, notali yozuv va boshqalar)
ga tayangan holda tasavvur qilish. Xayolning bu turi insonning turli xil faoliyatida,
shu bilan birga, ta’limda ham keng qo‘llaniladi. Xuddi shunday, yaratuvchi xayol
ishchiga mehnat operatsiyalarini chizmalar bo‘yicha bajarishga yordam beradi.
Ijodiy xayol – bu yangi obrazlarni tayyor ta’riflar yoki shartli tasvirlarga
tayanmagan holda yaratish. Xayolning bu turi davomida inson mustaqil holda
boshqa odamlar yoki jamiyat uchun qadrli bo‘lgan, faoliyatning aniq o‘ziga xos
mahsulotida gavdalangan yangi obraz va g‘oyalar yaratadi. Ijodiy xayol inson ijodiy
faoliyati barcha turlarining tarkibiy qismi asosi bo‘lib hisoblanadi.
Antitsipatsiyaviy xayol insonning juda muhim va zarur qobiliyati – kelajakdagi
voqealarni oldindan sezish, harakatlarining natijasini ko‘ra olish va boshqalar
asosida yotadi. Insonning bu qobiliyatiga binoan inson «fikriy nigoh» yordamida
kelajakda o‘zi, boshqa odamlar yoki atrofdagilar bilan nimalar sodir bo‘lishini ko‘ra
oladi.
Sust xayol ichki, sub’ektiv omillarga bo‘ysunadi. Bunda amaliy faoliyatdan
to‘liq yoki deyarli to‘liq bo‘lgan ajralish mavjud. Sust xayol ixtiyorsiz va ixtiyoriy
4.14. Хаёл турлари ва
жараёнлари
Ilmiybaza.uz
bo‘lishi mumkin. Ixtiyorsiz xayol inson irodasidan tashqarida, boshqa u yoki bu
idrok qilishga bog‘liq ravishda yuzaga keladi. Bu, asosan, ong faoliyati, ikkinchi
xabar tizimining kuchsizlanishida, yarim uyqu, affekt holatida, uyquda, ongning
patologik buzilishlarida (gallyusinatsiyada), gipnoz, spirtli ichimliklar, giyohvand
moddalar ta’sirida sodir bo‘ladi. Oldindan ko‘zlangan, maqsadga yo‘naltirilgan
tarzda inson tomonidan o‘z tajribasining mos elementlaridan foydalanish va ularni
yangi obrazlarda qayta yaratish ixtiyoriy xayol deyiladi. Bu xayol uchun obraz
yaratish vazifasining mavjudligi va uni amalga oshirishda iroda kuchi xosdir.
Maqsadli xayol o‘zini uch xil shaklda: orzular – istalgan kelajak obrazlari; shirin
xayol – dolzarb kechinmali irreallik obrazlari; fantaziyalar – yaqin kelajak obrazlari.
Ular zo‘riqishni kamaytirish, maqsadga yo‘nalganlik, oldindan sezish, inson
zahiralarini safarbar qilish vazifalarini bajarishi mumkin. SHirin xayolda insonning
qiziqishlari, moyilliklari, ehtiyojlari yaqqol ko‘zga tashlanadi. SHirin xayolga
orzular – inson amalga oshirmoqchi bo‘lgan, lekin ayni damda amalga
oshirolmaydigan, uning eng ezgu xohishlarini qondiradigan istalgan kelajak obrazini
oldindan yaratish yaqin turadi. Orzular shirin xayoldan o‘zlarining amaliy tadbiqi
imkoniyatini taqazo etishi bilan farq qiladi. Inson o‘z orzularida yaratgan obrazlar,
yorqin, jonli, aniq xususiyati bilan, shu bilan birga – sub’ekt uchun hissiyotga
boyligi, jozibadorligi bilan ajralib turadi. Lekin orzu, xayol istalgan kelajakni hozirgi
zamon bilan muntazam ravishda bog‘lab turganidagina foydali bo‘lishi mumkin.
Agar bunday bo‘lmasa, orzu harakat rag‘batida xayolparastlikka, fantaziyaga
aylanib qolishi mumkin.
Orzuning hissiy-emotsional turi sifatida, shirin xayol va unga yaqin bo‘lgan
fantaziyalar namoyon bo‘ladi. SHirin xayol deb, odatda, «shirin orzular»,
ushalmaydigan umidlar, haqiqiy voqelikni o‘rnini bosadigan shakllarga aytiladi.
SHirin xayol surish – o‘ylab topilgan, voqeiy bo‘lmagan hayotda yashash, demak.
Bu eskapizm – voqelikdan orzular va xayollar olamiga g‘arq bo‘lish bilan bog‘liq
4.15. Xayol jarayonlari - Xayol jarayonlari insonning tajribasi va bilim doirasi,
shuningdek o’tmish tajribalari bilan belgilanadi.
Agglyutinatsiya – «elimlash» degan ma’noni bildirib, unda turli qismlarni
bitta qilib yangi obraz yaratiladi. Masalan: yalmog’iz kampir, suv parisi, kentavr,
ssfinks obrazlari va boshqalar.
Giperbolizatsiya – obrazlarni kattalashtirish yoki kichiklashtirish
shuningdek, alohida qismlarni o’zgartirishdir. Masalan: Gulliver, liliput, Alpomish,
Rustam pahlavon obrazlari kabilar.
Tizimlashtirish – o’xshatish orqali ayrim tasavvurlarni ular orasidagi
farqlarni silliqlash; tipiklashtirish-bir xil obrazlarni qaytarilishi bo’lib, har bir davr
uchun tipik bo’lgan obrazlarni yaratish Masalan: A.Kahhor hikoyalari («O’g’ri»,
«Bemor») A.Qodiriy («O’tgan kunlar») romani kabilar.
Aktsentlashtirish – ayrim belgilarni ta’kidlash orqali obrazlar yaratish
Masalan: o’rtoqlik hazillari. Aktsentlashtirish badiiy adabiyotlarda juda ko’p
qo’llaniladi.
YUqoridagi xayol jarayonlari orqali yaratiladigan obrazlar analiz va sintez
jarayonida ro’y beradi. CHunki har bir narsani yoki hodisani avval analiz (tahlil)
Ilmiybaza.uz
qilib ko’riladi, keyin ularni sintez (birlashtirish) qilish orqali yangi obrazlar hosil
qilinadi.
Xayol jarayonida xayol tasavvurlarining xotira tasavvuridan farqi muhim
ahamiyatga ega.
Xayol tasavvurlari ongda paydo bo’ladi va barqaror bo’ladi.
Xotira tasavvuridagi narsa doimo tanish narsadek his qilinadi. Xayol tasavvurlari
esa yangilikni his qilish tuyg’ularini beradi.
Xayol tasavvurlari insonning qiziqish va ideallari bilan bog’liq bo’lgani sababli
yangilikni his qilish tuyg’ulari oqibatida vujudga keladi.
Xayolning rivojlanganlik darajasi va uning
o‘ziga xos xususiyatlari ijodkorlik uchun tafakkur
rivojlanganligi darajasidan kamroq ahamiyatga
ega emas.
Ijodkorlik psixologiyasi uning aniq turlari: kashfiyotchilik, ilmiy, adabiy,
badiiy va boshqalarda namoyon bo‘ladi. Ijodkorlik imkoniyati inson qobiliyatlari
bilan mustahkamlangan bilimlari bilan ta’minlanadi, va insonning sobitqadamligi
bilan rag‘batlantiriladi. Ijodkorlikning muhim sharti ijodiy faoliyatga emotsional tus
beruvchi ma’lum kechinmalarning mavjudligi hisoblanadi.
Ma’lum bir insonga ijod qilish imkoniyatini yaratuvchi , boshqalardan esa bu
imkoniyatni darig‘ tutuvchi nima ekanligi haqidagi masala mashhur olimlarni
o‘tmishdan qiynab keladi. Xuddi shunday, fransiyalik psixolog T. Ribo tomonidan
asoslab berilgan ijodiy jarayonda algoritmlashtirish va uni o‘qitishning imkoniyati
mavjud emasligi haqidagi nuqtai nazariuzoq vaqt hukmron fikr hisoblangan. Uning
yozishicha: «Kashf etish metodlari»ga keladigan bo‘lsak, haqiqatda ular mavjud
emas, buning aksi bo‘lganida edi, u holda kashfiyotchini hozirda mexanik va
soatsozlarni ishlab chiqargandek, ishlab chiqarish mumkin bo‘lar edi»1. Lekin asta-
sekin bu nuqtai nazar shubha ostiga olina boshladi. Birinchi o‘ringa ijodkorlikka
bo‘lgan qobiliyatni rivojlantirish mumkinligi gipotezasi ko‘tarildi.
G.S. Altshuller ijodiy masalarni hal qilishning yaxlit nazariyasini ishlab chiqdi.
U ijodkorlikning besh darajasini ajaratdi. Birinchi daraja masalalari ushbu
maqsadga mo‘ljallangan vositalarni qo‘llash bilan hal etiladi. Bunda umumiy qabul
qilingan va ma’lum bo‘lgan bir necha xil echimlarni fikran tanlab olish talab etiladi.
Bunda ob’ektning o‘zi o‘zgarmaydi. Bunday masalalarni echish vositalari yagona
tor mutaxassislik doirasida bo‘ladi. Ikkinchi darajali masala ob’ekt ko‘rinishini
zarur samaraga ega bo‘lish maqsadida bir muncha o‘zgartirishni talab etadi. Bunda
bir necha o‘nlab variantlarni tanlash mumkin. Bunday masalalarni echish vositalari
bir soha bilimlariga tegishli bo‘ladi. Uchinchi daraja masalalarining to‘g‘ri echimi
yuzlab
noto‘g‘ri
echimlar
orasida
yashiringan
bo‘ladi,
chunki
takomillashtirilayotgan ob’ekt jiddiy o‘zgartirilishi zarur. Bu daraja masalalarning
echish usullarini o‘xshash soha bilimlarida izlashga to‘g‘ri keladi. To‘rtinchi daraja
masalalarini echishda takomillashtirilayotgan ob’ekt to‘laligicha o‘zgartiriladi.
Odatda, bunday masalalarning echimi fan sohasining kam uchraydigan ta’sir va
1 Маклаков А.Г. Общая психология. СПб., 2002. Б.295.
4.16. Хаёл rivojlanishi.
Ilmiybaza.uz
hodisalar orasidan izlanadi. Beshinchi daraja masalalarini hal etishga
takomillashtirilayotgan ob’ekt tuzilishini o‘zgartirish bilan erishiladi. Bunda
tadqiqotlar va xatoliklar soni ko‘p karra oshadi, vositalar esa hozirgi zamon fani
imkoniyatlari doirasidan tashqarida bo‘lishi mumkin. SHuning uchun, avvalo,
kashfiyotni amalga oshirib, so‘ngra yangi ilmiy ma’lumotlarga tayangan holda
ijodiy masalaning echimini topish zarur.
Altshuller fikriga ko‘ra, ijodiy masalalarni hal etishning muhim usullaridan biri
ularni yuqori darajalardan quyilariga ko‘chirishdir.
Xayol rivojlanishining muhim bosqichi bolaning nutqni egallaydigan yoshi
bilan bog‘liq. Nutq bolaga xayolga faqat aniq obrazlarni emas, balki mavhum
tasavvur va tushunchalarni ham kiritish imkonini beradi. nutqni egallash bosqichi
bolaga jismning alohida qismlarini oson ajratish va xayolda ulardan foydalanish
imkonini beruvchi amaliy tajribaning oshishi va diqqatning rivojlanishi bilan
birgalikda kechadi. Ushbu bosqichning asosiy xususiyati xayol obrazlari paydo
bo‘lishining ixtiyorsizligidir. Xayol rivojlanishining keyingi bosqichi uning faol
shakllarining yuzaga kelishi va xayolning ixtiyoriyligi bilan bog‘liq. Maktab
yoshida xayolda muhim o‘zgarishlar sodir bo‘ladi. O‘qitish jarayonida reproduktiv
va ijodiy xayol faol rivojlanadi.
TA’LIM OLUVCHINING MAVZU BO‘YICHA O‘Z – O‘ZINI TEKSHIRISHGA
OID SAVOLLAR:
1. Diqqat nima, uning belgilari nimalardan iborat?
2. Diqqat asosida qanday fiziologiya asoslari yotadi?
3. Diqqatning asosiy psixologik nazariyalari xususiyatlarini gapirib bering.
4. Diqqatning qanday vazifalari va turlarini bilasiz?
5. Sezgi nima va uning asosiy belgilari nimalardan iborat?
6. Sezgilarning fiziologik mexanizmi nimadan iborat?
7. Analizator qanday qismlardan iborat?
8. Sezgilarning qanday konsepsiyalari va nazariyalarini bilasiz?
9. Sezgilarning qanday tasniflarini bilasiz?
10. Sezgilar qanday psixofiziologik qonuniyatlarga bo‘ysunadi?
11.Idrok haqida bilish psixik jarayoni sifatida gapirib bering.
12. Idrokning fiziologik asosini nima tashkil etadi?
13. Idrokning asosiy xossalari haqida gapirib bering.
14. Idrok illyuziyalari haqida nimalarni bilasiz?