IFODALI O‘QISH KONKURSINI TASHKIL QILISH

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

12

File size

Fayl hajmi

26,2 KB


IFODALI O‘QISH KONKURSINI TASHKIL QILISH
Reja
1. Ifodali o‘qish san’atining shakllanishida xalq og‘zaki ijodining ro‘li. 
2. Ifodali nutq san’atini egallashning asosiy vositalari. 
3. Ifodali o‘qish praktikumi fanining maqsad va vazifasi. 
4. Ifodali o‘qishning amaliy ahamiyati.
   Badiiy adabiyotning yuzaga kelish tarixi qanchalik qadimiy bo‘Isa, ifodali o‘qish
tarixi ham shu qadar nzoq zamonlarga borib taqaladi. Mazmnndor va ifodali nutq
hamma davrlarda ham kishilami o‘ziga jalb etib ijtimoiy hayotda alohida o‘rin
egallab kelgan. Ifodali o‘qish, aw alo, xalq san’atidir. Chunki badiiy adabiyot
dastavval xalq og‘zaki ijodi shaklida paydo bo‘lgan. Xalq yaratgan asarlaming
keng  tarqalishida  esa  og‘zaki  ijrochilik  san’ati  muhim  ahamiyat  kasb  etgan.
Qo‘shiq, ertak, doston, qissa kabi og‘zaki adabiyot namunalarini yaratgan xalq
namoyandasi (ertakchi, qissaxon, baxshi) bir paytning o‘zida ham ijodkor, ham
ijrochi edi. Binobarin, asrlar davomida yaratilgan afsona va rivoyatlar, maqol va
matallar, qo‘shiq va dostonlar, og‘zaki ijrochilik, ifodali nutq san’ati tufayligina
bizgacha yetib keldi. 
   Xalq yaratgan asarlar qanchalik donishmandlik va san’atkorlik mahsuli sifatida
yuzaga kelgan bo‘Isa, ulam ing og‘zaki ijrochiligi ham shu qadar mahorat va
san’atkorlikni talab qilgan. Qadim tariximizda yorqin iz qoldirgan ijtimoiy-siyosiy
voqealami, inson qalbidagi g‘am-andun, shodlik va quvonch tuyg‘ularining badiiy
ifodasi sifatida maydonga kelgan jamiki adabiyot namunalarini xalq san’atkorlari
Logotip
IFODALI O‘QISH KONKURSINI TASHKIL QILISH Reja 1. Ifodali o‘qish san’atining shakllanishida xalq og‘zaki ijodining ro‘li. 2. Ifodali nutq san’atini egallashning asosiy vositalari. 3. Ifodali o‘qish praktikumi fanining maqsad va vazifasi. 4. Ifodali o‘qishning amaliy ahamiyati. Badiiy adabiyotning yuzaga kelish tarixi qanchalik qadimiy bo‘Isa, ifodali o‘qish tarixi ham shu qadar nzoq zamonlarga borib taqaladi. Mazmnndor va ifodali nutq hamma davrlarda ham kishilami o‘ziga jalb etib ijtimoiy hayotda alohida o‘rin egallab kelgan. Ifodali o‘qish, aw alo, xalq san’atidir. Chunki badiiy adabiyot dastavval xalq og‘zaki ijodi shaklida paydo bo‘lgan. Xalq yaratgan asarlaming keng tarqalishida esa og‘zaki ijrochilik san’ati muhim ahamiyat kasb etgan. Qo‘shiq, ertak, doston, qissa kabi og‘zaki adabiyot namunalarini yaratgan xalq namoyandasi (ertakchi, qissaxon, baxshi) bir paytning o‘zida ham ijodkor, ham ijrochi edi. Binobarin, asrlar davomida yaratilgan afsona va rivoyatlar, maqol va matallar, qo‘shiq va dostonlar, og‘zaki ijrochilik, ifodali nutq san’ati tufayligina bizgacha yetib keldi. Xalq yaratgan asarlar qanchalik donishmandlik va san’atkorlik mahsuli sifatida yuzaga kelgan bo‘Isa, ulam ing og‘zaki ijrochiligi ham shu qadar mahorat va san’atkorlikni talab qilgan. Qadim tariximizda yorqin iz qoldirgan ijtimoiy-siyosiy voqealami, inson qalbidagi g‘am-andun, shodlik va quvonch tuyg‘ularining badiiy ifodasi sifatida maydonga kelgan jamiki adabiyot namunalarini xalq san’atkorlari
(qo‘shiqchi, roviy, qissaxon, baxshi) shunchaki jo‘n, badiiy tasvir vositalarisiz,
xilma-xil ovoz tovlanishlarisiz, shukuhsiz bir tarzda ijro etganlarida edi, ehtimol bu
asarlar uzoq saqlanib qolmagan bo‘lur edi. 
    Ifodali o‘qish san’ati o‘tmish zamonlarda og‘zaki ijodda qanday ahamiyat kasb
etgan bo‘lsa, yozma adabiyotda ham shu qadar muhim o‘rin tutadi. Zero, badiiy
adabiyotning  estetik  ta’sir  kuchi  ifodali  o‘qish  jarayonida  yanada  yorqinroq
namoyon bo‘ladi. Ifodali o‘qish, ayniqsa, asaming g‘oyaviy mazmunini chuqur
tushunishda,  badiiy  xususiyatlarini  aniqlashda  katta  ahamiyatga  ega.  Badiiy
asarlami  ifodali  o‘qish  inson  ongi  va  hissiyotiga  ta’sir  etib,  axloqiy-estetik
tuyg‘ularini shakllantirishga, ma’naviy olamini boyitishga xizmat qiladi. To‘g‘ri,
g‘oyaviy-badiiy jihatdan mukammal yaratilgan har qanday asar og‘zaki ifodali
nutqsiz,  ovoz  chiqarmasdan  mustaqil  o‘qilganda  ham  o‘zining  axloqiy-estetik
jihatdan  ta’sir  kuchini  yo‘qotmaydi,  insonni  tarbiyalash  vazifasi  kamayib
qolmaydi.  Lekin  ifodali  o‘qish  jarayonidagi  maftunkor  ohang,  xilma-xil  ovoz
tovlanishlari, jozibador intonatsiya kabi vositalar badiiy asaming emotsional ta’sir
kuchini yanada oshiradi, eshituvchiga beqiyos zavq-shavq bag‘ishlaydi. 
   Shuni alohida ta’kidlash lozimki, so‘z san’ati bilan shug‘ullanuvchi kishilar,
ayniqsa, inson ta’lim-tarbiyasi uchun mas’ul bo‘lgan muallimlar notiqlik san’atini,
ifodali nutq mahoratini puxta egallagan bolishlari zarur. Holbuki, o‘qituvchining
butun siymosi - xatti-harakatlaridan tortib, gapirish uslubigacha yosh va tajribasiz,
taqlidchan  o‘quvchi  uchun  jonli  namuna  hisoblanadi.  Shunday  ekan,
Respublikamiz Prezidenti ta’kidlaganidek, “o‘z fikrini ravon, go‘zal va lo‘nda
ifoda  eta  olmaydigan  mutaxassisni  avvalambor,  rahbar  kursisida  o‘tirganlami
bugun tushunish ham, oqlash ham qiyin”1 “...Kishining martabasini so‘zi bila
bilurlar, ammo so‘zning martabasini kishi bila bilmaslar, chunki har kishining
ahvoli o‘z so‘zining ostida pinhondur”2 - deydi unsurulmaoliy Kaykovus. Zotan
har bir kishining kim ekanligini, uning bilim darajasini so‘zlariga qarab bilib olish
mumkin. Donishmandlar nazdida, inson so‘zi bilan taniladi, axloqi bilan maqtaladi.
Binobarin, yosh avlodning shaxs sifatida kamol topishida muhim rol o‘ynovchi
muallimning ravon va ifodali nutqi, go‘zal axloqi beqiyos ibrat namunasi bo‘lib
xizmat qiladi. 
   Ajdodlarlarimiz so‘z san’atining, ayniqsa, og‘zaki ijrochilik san’atining inson
Logotip
(qo‘shiqchi, roviy, qissaxon, baxshi) shunchaki jo‘n, badiiy tasvir vositalarisiz, xilma-xil ovoz tovlanishlarisiz, shukuhsiz bir tarzda ijro etganlarida edi, ehtimol bu asarlar uzoq saqlanib qolmagan bo‘lur edi. Ifodali o‘qish san’ati o‘tmish zamonlarda og‘zaki ijodda qanday ahamiyat kasb etgan bo‘lsa, yozma adabiyotda ham shu qadar muhim o‘rin tutadi. Zero, badiiy adabiyotning estetik ta’sir kuchi ifodali o‘qish jarayonida yanada yorqinroq namoyon bo‘ladi. Ifodali o‘qish, ayniqsa, asaming g‘oyaviy mazmunini chuqur tushunishda, badiiy xususiyatlarini aniqlashda katta ahamiyatga ega. Badiiy asarlami ifodali o‘qish inson ongi va hissiyotiga ta’sir etib, axloqiy-estetik tuyg‘ularini shakllantirishga, ma’naviy olamini boyitishga xizmat qiladi. To‘g‘ri, g‘oyaviy-badiiy jihatdan mukammal yaratilgan har qanday asar og‘zaki ifodali nutqsiz, ovoz chiqarmasdan mustaqil o‘qilganda ham o‘zining axloqiy-estetik jihatdan ta’sir kuchini yo‘qotmaydi, insonni tarbiyalash vazifasi kamayib qolmaydi. Lekin ifodali o‘qish jarayonidagi maftunkor ohang, xilma-xil ovoz tovlanishlari, jozibador intonatsiya kabi vositalar badiiy asaming emotsional ta’sir kuchini yanada oshiradi, eshituvchiga beqiyos zavq-shavq bag‘ishlaydi. Shuni alohida ta’kidlash lozimki, so‘z san’ati bilan shug‘ullanuvchi kishilar, ayniqsa, inson ta’lim-tarbiyasi uchun mas’ul bo‘lgan muallimlar notiqlik san’atini, ifodali nutq mahoratini puxta egallagan bolishlari zarur. Holbuki, o‘qituvchining butun siymosi - xatti-harakatlaridan tortib, gapirish uslubigacha yosh va tajribasiz, taqlidchan o‘quvchi uchun jonli namuna hisoblanadi. Shunday ekan, Respublikamiz Prezidenti ta’kidlaganidek, “o‘z fikrini ravon, go‘zal va lo‘nda ifoda eta olmaydigan mutaxassisni avvalambor, rahbar kursisida o‘tirganlami bugun tushunish ham, oqlash ham qiyin”1 “...Kishining martabasini so‘zi bila bilurlar, ammo so‘zning martabasini kishi bila bilmaslar, chunki har kishining ahvoli o‘z so‘zining ostida pinhondur”2 - deydi unsurulmaoliy Kaykovus. Zotan har bir kishining kim ekanligini, uning bilim darajasini so‘zlariga qarab bilib olish mumkin. Donishmandlar nazdida, inson so‘zi bilan taniladi, axloqi bilan maqtaladi. Binobarin, yosh avlodning shaxs sifatida kamol topishida muhim rol o‘ynovchi muallimning ravon va ifodali nutqi, go‘zal axloqi beqiyos ibrat namunasi bo‘lib xizmat qiladi. Ajdodlarlarimiz so‘z san’atining, ayniqsa, og‘zaki ijrochilik san’atining inson
ruhiga  ko‘rsatadigan  ta’siriga  qadim  zamonlardan  boshlab  katta  e’tibor  bilan
qaraganlar.  Shuning  uchun  ham,  o‘rta  asrlarda  adabiy  talaffuz  normalarini
o‘rgatuvchi “ilmi tajvid” jonli nutq asoslarini o‘rgatuvchi “ilmi kalom”, ilmiy va
adabiy bahsni o‘rgatuvchi “ilmi munozara” kabi fanlar o‘qitilgan. Natijada maxsus
bilim olgan har bir savodli kishi ayni paytda ifodali o‘qish asoslarini egallagan so‘z
ustasi ham bolib yetishgan. Shu boisdan ham, o‘tmishda badiiy so‘z ijrochiligining
dostonxonlik, qissaxonlik,  g‘azalxonlik kabi  turlari keng tarqalgan. O‘qimishli
kishilar tomonidan o‘tkazilgan she’rxonlik anjumanlarida so‘z san’atining yuksak
namunalari og‘zaki ijro - ifodali o‘qish vositasida chuqur tahlil qilingan. Ifodali
gapirish yoxud ifodali o‘qish shunchaki o‘z-o‘zidan shakllanib qoladigan oson
jarayon emas. Buning uchun, dastavval, insonning o‘zida tug‘ma iqtidor, qobiliyat
bolishi lozim. 
   Afsuski, hamma ham ifodali nutq so‘zlash qobiliyatiga ega boMavermaydi.
Lekin har bir kishi o‘z nutqi ustida muntazam ishlashi, to‘xtovsiz mashqlar qilishi
natijasida ifodali nutq qobiliyatini shakllantirishi mumkin. Bunga mashhur notiq
Demosfenning ibratli hayot yo‘li va faoliyati yorqin misol bo‘la oladi. Hatto ba’zi
tovushlami to‘g‘ri talaffuz qilishga qiynaladigan, ko‘pchilik oldida o‘zini erkin tuta
olmaydigan Demosfen keyinchalik, tinimsiz mehnat va mashaqqatlar orqali buyuk
notiq bo‘lib yetishgan. Taniqli tilshunos olim Nizomiddin Mahmudov “0 ‘qituvchi
nutqi  madaniyati”  kitobida  nutqning  ifodaliligi  haqida  fikr-mulohaza  yuritib
shunday deydi: “Tilda ifodalilikni yuzaga keltirishga xizmat qiladigan imkoniyatlar
juda ham ko‘p va xilma-xil. Bunday imkoniyat hech bir istisnosiz tilning barcha
sathlarida mavjud. 
  Tilning tovush qurilishi, so‘z xazinasi, morfologik shakllari, sintaktik birliklari,
intonatsiya,  uslub  kabilaming  har  biri  nutq  ifodaliligining  bitmas-tuganmas
manbalaridir. Nutq tuzuvchi bu manbalaming mohiyati, tabiati va ulami unumli
ishga  solish  usullaridan  yetarli  xabardor  bo‘lsa,  nutqning  ifodalilik  sifatini
ta’minlashga  qiynalmaydi”1.  Darhaqiqat,  ifodali  nutq  vositalarini  puxta
o‘zlashtirish, o‘zbek tilining o‘ziga xos xususiyatlarini chuqur o‘rganish orqaligina,
ifodali  o‘qishda  ma’lum  natijalarga  erishish  mumkin.  Xo‘sh,  ifodali  nutqni
o‘rganish uchun nimalarga e’tibor berish kerak? Ifodali o‘qish o‘zi nima? Sodda
qilib  aytganda,  “Ifodali  o‘qish  adabiy  asami  tushunarli  va  ta’sirchan  o‘qish
Logotip
ruhiga ko‘rsatadigan ta’siriga qadim zamonlardan boshlab katta e’tibor bilan qaraganlar. Shuning uchun ham, o‘rta asrlarda adabiy talaffuz normalarini o‘rgatuvchi “ilmi tajvid” jonli nutq asoslarini o‘rgatuvchi “ilmi kalom”, ilmiy va adabiy bahsni o‘rgatuvchi “ilmi munozara” kabi fanlar o‘qitilgan. Natijada maxsus bilim olgan har bir savodli kishi ayni paytda ifodali o‘qish asoslarini egallagan so‘z ustasi ham bolib yetishgan. Shu boisdan ham, o‘tmishda badiiy so‘z ijrochiligining dostonxonlik, qissaxonlik, g‘azalxonlik kabi turlari keng tarqalgan. O‘qimishli kishilar tomonidan o‘tkazilgan she’rxonlik anjumanlarida so‘z san’atining yuksak namunalari og‘zaki ijro - ifodali o‘qish vositasida chuqur tahlil qilingan. Ifodali gapirish yoxud ifodali o‘qish shunchaki o‘z-o‘zidan shakllanib qoladigan oson jarayon emas. Buning uchun, dastavval, insonning o‘zida tug‘ma iqtidor, qobiliyat bolishi lozim. Afsuski, hamma ham ifodali nutq so‘zlash qobiliyatiga ega boMavermaydi. Lekin har bir kishi o‘z nutqi ustida muntazam ishlashi, to‘xtovsiz mashqlar qilishi natijasida ifodali nutq qobiliyatini shakllantirishi mumkin. Bunga mashhur notiq Demosfenning ibratli hayot yo‘li va faoliyati yorqin misol bo‘la oladi. Hatto ba’zi tovushlami to‘g‘ri talaffuz qilishga qiynaladigan, ko‘pchilik oldida o‘zini erkin tuta olmaydigan Demosfen keyinchalik, tinimsiz mehnat va mashaqqatlar orqali buyuk notiq bo‘lib yetishgan. Taniqli tilshunos olim Nizomiddin Mahmudov “0 ‘qituvchi nutqi madaniyati” kitobida nutqning ifodaliligi haqida fikr-mulohaza yuritib shunday deydi: “Tilda ifodalilikni yuzaga keltirishga xizmat qiladigan imkoniyatlar juda ham ko‘p va xilma-xil. Bunday imkoniyat hech bir istisnosiz tilning barcha sathlarida mavjud. Tilning tovush qurilishi, so‘z xazinasi, morfologik shakllari, sintaktik birliklari, intonatsiya, uslub kabilaming har biri nutq ifodaliligining bitmas-tuganmas manbalaridir. Nutq tuzuvchi bu manbalaming mohiyati, tabiati va ulami unumli ishga solish usullaridan yetarli xabardor bo‘lsa, nutqning ifodalilik sifatini ta’minlashga qiynalmaydi”1. Darhaqiqat, ifodali nutq vositalarini puxta o‘zlashtirish, o‘zbek tilining o‘ziga xos xususiyatlarini chuqur o‘rganish orqaligina, ifodali o‘qishda ma’lum natijalarga erishish mumkin. Xo‘sh, ifodali nutqni o‘rganish uchun nimalarga e’tibor berish kerak? Ifodali o‘qish o‘zi nima? Sodda qilib aytganda, “Ifodali o‘qish adabiy asami tushunarli va ta’sirchan o‘qish
demakdir. Bu o‘qish san’ati yod olingan matnni ifodali o‘qishni ham o‘z ichiga
oladi. 
   Ifodali o‘qishda fikrlami yanada silliq, aniq, go‘zal shaklda talqin etish uchun
emotsional vositalardan unumli foydalaniladi. Ifodali o‘qishning badiiy emotsional
bo‘lishi  uchun o‘quvchi-ijrochi  asar mazmuni, g‘oyaviy-badiiy jihatlari haqida
tasavvurga ega bo‘lishi lozim”1. Ifodali o‘qishning o‘ziga xos xususiyati shundaki,
u insonda tuyg‘u va kayfiyatlar hosil qiladi, aniqrog‘i, voqelikning his-tuyg‘uli
qiyofasini  yaratadi.  Ifodali  o‘qish  jarayonida  asar  voqealari  “jonlanadi”,
qahramonlar “tilga kiradi”. 
   O‘quvchi bir vaqtning o‘zida ham muallif, ham qiyofa (obraz) yaratuvchi, ham
ijrochi  sifatida  namoyon  bo‘ladi.  Demak,  ifodali  o‘quvchi  m  a’lum  darajada
aktyorlik  san’atidan  ham  xabardor  bo‘lishi  lozim.  Ifodali  nutq  san’atini
o‘rganishning muhim vositalardan biri badiiy asarlami ko‘proq mutolaa qilishdir.
Asaming  mazmun-mohiyati,  qahramonlar  xarakter  xususiyati,  maqsad  va
intilishlari chuqur o‘rganilgandagina og‘zaki talqinda asar ruhiga mos ohang va
intonatsiya  paydo  bo‘ladi.  Badiiy  asarlami  mutolaa  qilish  o‘quvchining
dunyoqarashini kengaytirish barobarida adabiy tilni puxta o‘zlashtirishga, ifodali
o‘qish san’atini  egallashga yaqindan yordam beradi. Adabiyot hayotni  in’ikos
ettirar ekan, u insonning o‘zini o‘ziga ko‘rsatuvchi ulkan ko‘zgu vazifasini ham
bajaradi. 0 ‘sha ko‘zgu orqali har bir kishi o‘zining yaxshi va yomon tomonlarini
ko‘radi,  qusur  va  kamchiliklardan  forig‘  bo‘lishga,  ruhan  tozarishga  intiladi.
Forig‘lanish  yoxud  ruhan  tozaiish  buyuk  faylasuf  Aristotel  talqiniga  ko‘ra,
san’atning o‘z oldiga qo‘ygan bosh maqsadidir. 
   San’at, xususan, adabiyot insonni ziddiyatlar asosiga qurilgan, hayot atalmish
mo‘jizaning  nima  ekanligini  anglashga  o‘rgatadi,  yovuzlikka nafrat,  ezgulikka
muhabbat  tuyg‘ularini  uyg‘otadi  va,  shu  tariqa,  inson  ma’naviy  olamini
go‘zallashtiradi. Mana shu vazifalami ado etishda ifodali o‘qish san’ati badiiy
adabiyotning eng yaqin ko‘makchisi hisoblanadi. Zero, badiiy asardagi nafosat va
go‘zallikni chuqur his qilish va shu orqali axloqiy-estetik tuyg‘ulami shakllantirish
ifodali o‘qish praktikumi fanining asosiy vazifasidir. 
   Adabiyotning barcha tur va janrlaridagi badiiy asarlar ifodali o‘qish praktikumi
fanining o‘rganish ob’ekti bo‘lib xizmat qiladi. Ifodali o‘qish deganda, faqat lirik
Logotip
demakdir. Bu o‘qish san’ati yod olingan matnni ifodali o‘qishni ham o‘z ichiga oladi. Ifodali o‘qishda fikrlami yanada silliq, aniq, go‘zal shaklda talqin etish uchun emotsional vositalardan unumli foydalaniladi. Ifodali o‘qishning badiiy emotsional bo‘lishi uchun o‘quvchi-ijrochi asar mazmuni, g‘oyaviy-badiiy jihatlari haqida tasavvurga ega bo‘lishi lozim”1. Ifodali o‘qishning o‘ziga xos xususiyati shundaki, u insonda tuyg‘u va kayfiyatlar hosil qiladi, aniqrog‘i, voqelikning his-tuyg‘uli qiyofasini yaratadi. Ifodali o‘qish jarayonida asar voqealari “jonlanadi”, qahramonlar “tilga kiradi”. O‘quvchi bir vaqtning o‘zida ham muallif, ham qiyofa (obraz) yaratuvchi, ham ijrochi sifatida namoyon bo‘ladi. Demak, ifodali o‘quvchi m a’lum darajada aktyorlik san’atidan ham xabardor bo‘lishi lozim. Ifodali nutq san’atini o‘rganishning muhim vositalardan biri badiiy asarlami ko‘proq mutolaa qilishdir. Asaming mazmun-mohiyati, qahramonlar xarakter xususiyati, maqsad va intilishlari chuqur o‘rganilgandagina og‘zaki talqinda asar ruhiga mos ohang va intonatsiya paydo bo‘ladi. Badiiy asarlami mutolaa qilish o‘quvchining dunyoqarashini kengaytirish barobarida adabiy tilni puxta o‘zlashtirishga, ifodali o‘qish san’atini egallashga yaqindan yordam beradi. Adabiyot hayotni in’ikos ettirar ekan, u insonning o‘zini o‘ziga ko‘rsatuvchi ulkan ko‘zgu vazifasini ham bajaradi. 0 ‘sha ko‘zgu orqali har bir kishi o‘zining yaxshi va yomon tomonlarini ko‘radi, qusur va kamchiliklardan forig‘ bo‘lishga, ruhan tozarishga intiladi. Forig‘lanish yoxud ruhan tozaiish buyuk faylasuf Aristotel talqiniga ko‘ra, san’atning o‘z oldiga qo‘ygan bosh maqsadidir. San’at, xususan, adabiyot insonni ziddiyatlar asosiga qurilgan, hayot atalmish mo‘jizaning nima ekanligini anglashga o‘rgatadi, yovuzlikka nafrat, ezgulikka muhabbat tuyg‘ularini uyg‘otadi va, shu tariqa, inson ma’naviy olamini go‘zallashtiradi. Mana shu vazifalami ado etishda ifodali o‘qish san’ati badiiy adabiyotning eng yaqin ko‘makchisi hisoblanadi. Zero, badiiy asardagi nafosat va go‘zallikni chuqur his qilish va shu orqali axloqiy-estetik tuyg‘ulami shakllantirish ifodali o‘qish praktikumi fanining asosiy vazifasidir. Adabiyotning barcha tur va janrlaridagi badiiy asarlar ifodali o‘qish praktikumi fanining o‘rganish ob’ekti bo‘lib xizmat qiladi. Ifodali o‘qish deganda, faqat lirik
turga mansub asarlargina emas, balki nasriy va dramatik turdagi asarlami o‘qish
ham nazarda tutiladi. Badiiy asarlami ifodali o‘qish ijrochidan alohida iqtidor va
mahoratni  talab qiladi. Zero, adabiy asaming badiiy xususiyatlari, unda ilgari
surilgan g‘oyalar, muallif dunyoqarashi kabi muhim masalalami aniqlashda ifodali
o‘qish  alohida  ahamiyat  kasb  etadi.  Ifodali  o‘qish  mohiyatan  kishining  his-
tuyg‘ulariga ta’sir ko‘rsatishga qodir bo‘lgan muhim jarayon hisoblanadi. 
   Badiiy  adabiyot  insonning  ehtiroslar  va  tuyg‘ular  olamiga ta’sir  qilib  uni
yigMatadi, kuldiradi, o‘ylashga majbur qiladi va oxir-oqibat kamolotga yetaklaydi.
Shu boisdan ham badiiy adabiyot bilan og‘zaki ijro - ifodali o‘qish san’ati asrlar
davomidayonma-yon  yashab,  insonning  ma’naviy  hamrohi  bo‘lib  kelgan.
Binobarin, badiiy adabiyot va ifodali o‘qish san’ati chambarchas bog‘liq holda
insonni axloqiy-estetik jihatdan tarbiyalashda eng ta’sirchan vosita hisoblanadi.
Zero,  bugungi  kunda  mamlakatimizda  amalga  oshirilayotgan  xayrli  ishlaming
markazida ham yosh avlodni ma’naviy barkamollik mhida tarbiyalash vazifasi
ustuvor masalalardan biri bo‘lib turibdi. 
   Tayanch tushunchalar Ifodali o‘qish - axloqiy-estetik tuyg‘ularni shakllantirish.
Ilmi tajvid - o‘rta asrlarda adabiy talaffuz me’yorlarini o‘rgatuvchi fan bo‘lgan.
Ilmi kalom - jonli nutq asoslarini o‘rgatuvchi fan. Ilmi munozara fani ilmiy va
adabiy bahsni o‘rgatgan. 
Savol va topshiriqlar:
 1. Ifodali o‘qish san’atining yuzaga kelishida roviy, qissaxon va baxshilar qanday
ro‘l o‘ynagan? 
2. Ifodali nutq san’atini o‘rganishning asosiy omillari nimalardan iborat? 
3.  "...  Har  kishining  ahvoli  o‘z  so‘zining  ostida  pinhondur”  deganda  nimani
tushunasiz? 
4. Ifodali o‘qish san’atini o‘rganishdan asosiy maqsad nima? 
5. Barkamol avlod tarbiyasida ifodali o cqish san’atining qanday ahamiyati bor? 
O‘RTA OSIYODA NOTIQLIK SAN’ATI
   Ajdodlarimiz qadim zamonlardan boshlab so‘z san’atining, xususan, og‘zaki
ijrochilik san’atining inson ruhiyatiga ko‘rsatadigan ta’sirigajuda katta c’tibor bilan
qaraganlar. Shum a’noda, ifodali o‘qish san’atining tarixi uzoq davrlarga borib
taqaladi. 
Logotip
turga mansub asarlargina emas, balki nasriy va dramatik turdagi asarlami o‘qish ham nazarda tutiladi. Badiiy asarlami ifodali o‘qish ijrochidan alohida iqtidor va mahoratni talab qiladi. Zero, adabiy asaming badiiy xususiyatlari, unda ilgari surilgan g‘oyalar, muallif dunyoqarashi kabi muhim masalalami aniqlashda ifodali o‘qish alohida ahamiyat kasb etadi. Ifodali o‘qish mohiyatan kishining his- tuyg‘ulariga ta’sir ko‘rsatishga qodir bo‘lgan muhim jarayon hisoblanadi. Badiiy adabiyot insonning ehtiroslar va tuyg‘ular olamiga ta’sir qilib uni yigMatadi, kuldiradi, o‘ylashga majbur qiladi va oxir-oqibat kamolotga yetaklaydi. Shu boisdan ham badiiy adabiyot bilan og‘zaki ijro - ifodali o‘qish san’ati asrlar davomidayonma-yon yashab, insonning ma’naviy hamrohi bo‘lib kelgan. Binobarin, badiiy adabiyot va ifodali o‘qish san’ati chambarchas bog‘liq holda insonni axloqiy-estetik jihatdan tarbiyalashda eng ta’sirchan vosita hisoblanadi. Zero, bugungi kunda mamlakatimizda amalga oshirilayotgan xayrli ishlaming markazida ham yosh avlodni ma’naviy barkamollik mhida tarbiyalash vazifasi ustuvor masalalardan biri bo‘lib turibdi. Tayanch tushunchalar Ifodali o‘qish - axloqiy-estetik tuyg‘ularni shakllantirish. Ilmi tajvid - o‘rta asrlarda adabiy talaffuz me’yorlarini o‘rgatuvchi fan bo‘lgan. Ilmi kalom - jonli nutq asoslarini o‘rgatuvchi fan. Ilmi munozara fani ilmiy va adabiy bahsni o‘rgatgan. Savol va topshiriqlar: 1. Ifodali o‘qish san’atining yuzaga kelishida roviy, qissaxon va baxshilar qanday ro‘l o‘ynagan? 2. Ifodali nutq san’atini o‘rganishning asosiy omillari nimalardan iborat? 3. "... Har kishining ahvoli o‘z so‘zining ostida pinhondur” deganda nimani tushunasiz? 4. Ifodali o‘qish san’atini o‘rganishdan asosiy maqsad nima? 5. Barkamol avlod tarbiyasida ifodali o cqish san’atining qanday ahamiyati bor? O‘RTA OSIYODA NOTIQLIK SAN’ATI Ajdodlarimiz qadim zamonlardan boshlab so‘z san’atining, xususan, og‘zaki ijrochilik san’atining inson ruhiyatiga ko‘rsatadigan ta’sirigajuda katta c’tibor bilan qaraganlar. Shum a’noda, ifodali o‘qish san’atining tarixi uzoq davrlarga borib taqaladi.
 
  O‘rta  Osiyoda  ifodali  o‘qish  san’atining  taraqqiy  etishida  “Avesto”,
“Bundaxishn”,  “Dinkard”  kabi  diniy  xarakterdagi  asarlaming  ahamiyati  katta
bo‘lgan.  Inson  axloqini  poklashga  qaratilgan  ushbu  asarlar  ko‘proq  og‘zaki
ijrochilik vositasida xalq orasiga kirib borganligi m a’lum. Jumladan, “Avesto”ning
asosiy mohiyatini tashkil etgan “Ezgu fikr, ezgu so‘z, ezgu am al” ta’limotini xalq
o‘rtasida  targ‘ib  qilib,  odamlar  qalbida  ezgulik  tuyg‘ularini  uyg‘otishda
kohinlaming xizmati beqiyos edi. Kohinlar faqat din targ‘ibotchilari sifatidagina
emas, balki ifodali so‘z sehri bilan m o‘jizalar ko‘rsatuvchi san’atkor ijrochilar
sifatida ham shuhrat qozonganlar. Ular “Avesto”dagi ibodat qo‘shiqlarini, Ahura
Mazda so‘zlarini, afsona va rivoyatlami yorqin nutq, ifodali so‘z va jozibador ovoz
bilan ijro etib xalq ommasini o‘z g‘oyalariga ishontirganlar. Badiiy so‘z san’ati,
shu jumladan, ifodali o‘qish san’ati xalqning umumtaraqqiyot tarixiga bog‘liq
holda rivojlanib bordi. Jamiyat taraqqiyoti o‘rtaga qo‘ygan talablar hamda mavjud
shart-sharoit tufayli, IX - XV asrlarda Markaziy Osiyoda ilm-fan va madaniyat
yuksak taraqqiyot bosqichiga ko‘tarildi. 
   Mana shu davrlarda Qur’oni Karim targ‘ibi bilan bog‘liq holda, voizlik san’ati
rivojlandi. Voizlik san’atining taraqqiy etishi esa, ifodali o‘qish san’ati tarixida
muhim o‘rin tutadi. M a’lumki, Qur’oni Karim o‘z zamonasining nafis adabiy usuli
saj’da vahiy qilingan b o‘lib, u so‘z san’atining oliy namunasi hisoblanadi. Qur’oni
Karimni o‘qish voizdan juda katta ilmiy salohiyatni, ayni paytda, yoqimli ovoz
sohibi boMishni ham talab qilardi. Shu boisdan ham Qur’on suralarini maftunkor
qiroat, jozibali ohangda o‘qishga o‘rgatuvchi  “Ilmi  balog‘a” san’atiga alohida
e’tibor qaratilgan. Bu haqda Abu Rayhon Beruniy “Geodeziya” asarining kirish
qismida  shunday  deydi:  “Arab  nutqida  balog‘aning  m  avjudligi  Qur’on  ta
rg‘ibotida muhim aham iyat kasb etadi. Balog‘a arab nutqining ziynatidir” 1.
Voizlik (notiqlik) san’ati o‘rta asrlarda juda katta ijtimoiy-siyosiy mavqega ega
bo‘lib, umumdavlat ahamiyatiga molik ish hisoblangan.
   Voizlik san’atining dabirlik, xatiblik, muzakkirlik kabi turlari mavjud bo‘lib,
ba’zi voizlar dabirlik - davlat ahamiyatiga ega bo‘lgan yozishmalami o‘qish va
yozib berish bilan, ba’zi voizlar xatiblik - juma kunlari Qur’oni Karim suralari
asosida xalqni odob-axloqqa chaqirish bilan, ba’zilari esa muzakkirlik - tarixiy
voqea-hodisalami gapirib berish bilan shug‘ullanganlar.
Logotip
O‘rta Osiyoda ifodali o‘qish san’atining taraqqiy etishida “Avesto”, “Bundaxishn”, “Dinkard” kabi diniy xarakterdagi asarlaming ahamiyati katta bo‘lgan. Inson axloqini poklashga qaratilgan ushbu asarlar ko‘proq og‘zaki ijrochilik vositasida xalq orasiga kirib borganligi m a’lum. Jumladan, “Avesto”ning asosiy mohiyatini tashkil etgan “Ezgu fikr, ezgu so‘z, ezgu am al” ta’limotini xalq o‘rtasida targ‘ib qilib, odamlar qalbida ezgulik tuyg‘ularini uyg‘otishda kohinlaming xizmati beqiyos edi. Kohinlar faqat din targ‘ibotchilari sifatidagina emas, balki ifodali so‘z sehri bilan m o‘jizalar ko‘rsatuvchi san’atkor ijrochilar sifatida ham shuhrat qozonganlar. Ular “Avesto”dagi ibodat qo‘shiqlarini, Ahura Mazda so‘zlarini, afsona va rivoyatlami yorqin nutq, ifodali so‘z va jozibador ovoz bilan ijro etib xalq ommasini o‘z g‘oyalariga ishontirganlar. Badiiy so‘z san’ati, shu jumladan, ifodali o‘qish san’ati xalqning umumtaraqqiyot tarixiga bog‘liq holda rivojlanib bordi. Jamiyat taraqqiyoti o‘rtaga qo‘ygan talablar hamda mavjud shart-sharoit tufayli, IX - XV asrlarda Markaziy Osiyoda ilm-fan va madaniyat yuksak taraqqiyot bosqichiga ko‘tarildi. Mana shu davrlarda Qur’oni Karim targ‘ibi bilan bog‘liq holda, voizlik san’ati rivojlandi. Voizlik san’atining taraqqiy etishi esa, ifodali o‘qish san’ati tarixida muhim o‘rin tutadi. M a’lumki, Qur’oni Karim o‘z zamonasining nafis adabiy usuli saj’da vahiy qilingan b o‘lib, u so‘z san’atining oliy namunasi hisoblanadi. Qur’oni Karimni o‘qish voizdan juda katta ilmiy salohiyatni, ayni paytda, yoqimli ovoz sohibi boMishni ham talab qilardi. Shu boisdan ham Qur’on suralarini maftunkor qiroat, jozibali ohangda o‘qishga o‘rgatuvchi “Ilmi balog‘a” san’atiga alohida e’tibor qaratilgan. Bu haqda Abu Rayhon Beruniy “Geodeziya” asarining kirish qismida shunday deydi: “Arab nutqida balog‘aning m avjudligi Qur’on ta rg‘ibotida muhim aham iyat kasb etadi. Balog‘a arab nutqining ziynatidir” 1. Voizlik (notiqlik) san’ati o‘rta asrlarda juda katta ijtimoiy-siyosiy mavqega ega bo‘lib, umumdavlat ahamiyatiga molik ish hisoblangan. Voizlik san’atining dabirlik, xatiblik, muzakkirlik kabi turlari mavjud bo‘lib, ba’zi voizlar dabirlik - davlat ahamiyatiga ega bo‘lgan yozishmalami o‘qish va yozib berish bilan, ba’zi voizlar xatiblik - juma kunlari Qur’oni Karim suralari asosida xalqni odob-axloqqa chaqirish bilan, ba’zilari esa muzakkirlik - tarixiy voqea-hodisalami gapirib berish bilan shug‘ullanganlar.
   Qadimda xalq ommasi oldida nutq so‘zlovchi kishi voiz, uning nutqi esa va’z deb
yuritilgan. Voizlik nihoyatda sharafli va, ayni paytda, mas’uliyatli kasb bo‘lgan.
Omma oldiga chiqib bir necha soatlab nutq so‘zlovchi kishi tinglovchilaming
tuyg4ulariga ta’sir o‘tkazishi, ishontirishi, so‘z sehri bilan ularni toMqinlantirishi
uchun juda katta bilim va iqtidorga, fasohat va mahoratga ega bo‘lishi lozim edi.
Shu boisdan minbarga chiqib so‘zlovchi kishilaming hammasi ham voiz degan
sharafli nomga ega bo‘lavermagan.
   So‘z  ijrochiligi  san’atiga  asoslangan  voizlik  va  suxandonlik,  lining  inson
hayotida  tutgan  o‘mi  haqida  Kaykovusning  “Qobusnoma”,  Nizomiy  Aruziy
Samarqandiyning  “Nodir  hikoyatlar”,  Alisher  Navoiyning  “Mahbub  ul-qulub”,
Husayn Voiz Koshifiyning “Dah majlis”, “Sahifai shohi”, Faxriddin Ali Safiyning
“Latoif  ut-tavoif  ’  kabi  asarlarida  qimmatli  fikr-mulohazalar  bayon  etilgan.
Jumladan,  Alisher  Navoiy  voizlar  haqida  shunday  fikrlami  yozadi:  “Va’zxon
shunday bo‘lishi kerakki, uning majlisiga bo‘sh kirgan odam to‘lib chiqsin, to‘la
kirgan odam esa, yengil tortib holi qaytsin. Voiz olim va halol ish ko‘ruvchi bo‘lsa,
uning  nasihatidan  chetga  chiqqanlar  gunohkor  bo‘ladi.  Agar  u  boshqalarga
buyursa-yu,  o‘zi  qilmasa,  uning  so‘zlari  hech  kimga  ta’sir  etmaydi  va  foyda
keltirmaydi”1.  Ushbu  fikrlar  zamiriga  juda  katta  ibrat  va  hikmat  m  a’nolari
singdirilgan. Demak, xalqqa pand-nasihat aytib, ulami to‘g‘ri yo‘lga boshlovchi
voiz nafaqat ilmi va chiroyli so‘zlari bilan, balki o‘zining yuksak axloqodobi, halol
hayot  tarzi  bilan  ham  boshqalarga  namuna  bo‘lishi  lozim.  Buyuk  tafakkur
egalarining butun  bir  avlodi  yetishib  chiqqan,  jahonni  ilm-ma’rifat  nuri  bilan
yoritgan uyg‘onish davri deb yuritiladigan zamonlarda O‘rta Osiyoda so‘z san’ati,
shuningdek, notiqlik san’ati ham taraqqiy etdi. Abu Nasr Forobiy, Ibn Sino, Abu
Rayhon Beruniy, Mahmud Koshg‘ariy, Abulqosim Zamaxshariy, Alisher Navoiy
kabi ulug‘ siymolar ilm-fanning turli sohalariga oid kashfiyotlar bilan bir qatorda,
notiqlik san’ati asoslarini ham yaratdilar. 
  Abu  Nasi  Forobiy  ko‘plab  asarlarida  so‘z  san’atiga  doir  qimmatli  fikr-
mulohazalar bildirish bilan cheklanmasdan suxandonlik nazariyasi, notiqlik san’ati
ilmiga doir maxsus “Kitob al-xitobat” risolasini ham yozgan. Jumladan, Forobiy
chuqur  mantiqiy  asosga  ega  bo‘lgan  yorqin  nutq  tuzishda  leksikologiya,
grammatika va mantiq fanlarining ahamiyati haqida shunday deydi: “Qanday qilib
Logotip
Qadimda xalq ommasi oldida nutq so‘zlovchi kishi voiz, uning nutqi esa va’z deb yuritilgan. Voizlik nihoyatda sharafli va, ayni paytda, mas’uliyatli kasb bo‘lgan. Omma oldiga chiqib bir necha soatlab nutq so‘zlovchi kishi tinglovchilaming tuyg4ulariga ta’sir o‘tkazishi, ishontirishi, so‘z sehri bilan ularni toMqinlantirishi uchun juda katta bilim va iqtidorga, fasohat va mahoratga ega bo‘lishi lozim edi. Shu boisdan minbarga chiqib so‘zlovchi kishilaming hammasi ham voiz degan sharafli nomga ega bo‘lavermagan. So‘z ijrochiligi san’atiga asoslangan voizlik va suxandonlik, lining inson hayotida tutgan o‘mi haqida Kaykovusning “Qobusnoma”, Nizomiy Aruziy Samarqandiyning “Nodir hikoyatlar”, Alisher Navoiyning “Mahbub ul-qulub”, Husayn Voiz Koshifiyning “Dah majlis”, “Sahifai shohi”, Faxriddin Ali Safiyning “Latoif ut-tavoif ’ kabi asarlarida qimmatli fikr-mulohazalar bayon etilgan. Jumladan, Alisher Navoiy voizlar haqida shunday fikrlami yozadi: “Va’zxon shunday bo‘lishi kerakki, uning majlisiga bo‘sh kirgan odam to‘lib chiqsin, to‘la kirgan odam esa, yengil tortib holi qaytsin. Voiz olim va halol ish ko‘ruvchi bo‘lsa, uning nasihatidan chetga chiqqanlar gunohkor bo‘ladi. Agar u boshqalarga buyursa-yu, o‘zi qilmasa, uning so‘zlari hech kimga ta’sir etmaydi va foyda keltirmaydi”1. Ushbu fikrlar zamiriga juda katta ibrat va hikmat m a’nolari singdirilgan. Demak, xalqqa pand-nasihat aytib, ulami to‘g‘ri yo‘lga boshlovchi voiz nafaqat ilmi va chiroyli so‘zlari bilan, balki o‘zining yuksak axloqodobi, halol hayot tarzi bilan ham boshqalarga namuna bo‘lishi lozim. Buyuk tafakkur egalarining butun bir avlodi yetishib chiqqan, jahonni ilm-ma’rifat nuri bilan yoritgan uyg‘onish davri deb yuritiladigan zamonlarda O‘rta Osiyoda so‘z san’ati, shuningdek, notiqlik san’ati ham taraqqiy etdi. Abu Nasr Forobiy, Ibn Sino, Abu Rayhon Beruniy, Mahmud Koshg‘ariy, Abulqosim Zamaxshariy, Alisher Navoiy kabi ulug‘ siymolar ilm-fanning turli sohalariga oid kashfiyotlar bilan bir qatorda, notiqlik san’ati asoslarini ham yaratdilar. Abu Nasi Forobiy ko‘plab asarlarida so‘z san’atiga doir qimmatli fikr- mulohazalar bildirish bilan cheklanmasdan suxandonlik nazariyasi, notiqlik san’ati ilmiga doir maxsus “Kitob al-xitobat” risolasini ham yozgan. Jumladan, Forobiy chuqur mantiqiy asosga ega bo‘lgan yorqin nutq tuzishda leksikologiya, grammatika va mantiq fanlarining ahamiyati haqida shunday deydi: “Qanday qilib
ta’lim berish, ta’lim olish, fikrni qanday ifodalash, bayon etish, qanday so‘rash va
qanday javob berish masalasiga kelganimizda, bu haqda bilimlarning eng birinchisi
jismlarga (substantsiya - narsalar) va aktsidentsiya (hodisalar)ga ism beruvchi til
baqidagi  ilmlar  deb  tasdiqlayman.  Ikkinchi  Om  grammatikadir;  u  jismlarga
berilgan  ism  (nom)  !larni  qanday  tartibga  solishni  ham  da  substantsiya  va
aktsidentsiyaning joylashishini va bundan chiqadigan natijalarni ifodalovchi hikm
atli so‘zlarni va nutqni qanday tuzishni o‘rgatadi. 
   Uchinchi ilm m antiqdir: m alu m xulosalar keltirib chiqarish uchun logik
figuralarga  binoan  qanday  qilib  d  arak  gaplarni  joylashtirishni  o‘rgatadi,  bu
xulosalar yordamida biz bilmagann arsalarni bilib olamiz ham da nima to6g6ri,
nima yolg‘on ekanligi haqida hukm chiqaram iz” . Forobiyning ushbu fikrlari
to‘g‘ri nutq tuzish va uni og‘zaki ijro etishni o‘rganish uchun juda chuqur va har
tomonlama bilim olish muhim ekanligini ko‘rsatadi. “ ... 
   Xullas, yaxshi nutq uchun nahv, aruz, m antiq fanlari hamkorligidan foydalanish
zaru  r  bo‘ladi.  Ularning  birortasiga  ahamiyat  bermaslik,  bulardan  birining
qoidasining buzilishi, qolgan ikkitasiga ta ’sir qilmay iloji yo‘q”, - deb yozadi
Beruniy. Forobiy, Beruniy kabi allomalarning to‘g‘ri nutq tuzish masalasiga bu
qadar e’tibor bilan qarashlari X asrlardayoq, yorqin nutq chiroyli gapirish, ifodali
o‘qish  san’atining  taraqqiy  etganligidan  dalolat  beradi.  Ibn  Sinoning  “She’r
san’ati”, Abu Rayhon Beruniyning “O‘tmish ajdodlardan qolgan yodgorliklar”,
“Geodeziya”  va  boshqa  asarlari  tarkibida  keltirilgan  mukammal  nutq  tuzish
haqidagi qimmatli fikrlari bugungi kunimiz uchun, ayniqsa, ahamiyatlidir. 
   Shuningdek, Mahmud Koshg‘ariyning “Devonu lug‘otit turk”, Zamaxshariyning
“Muqaddimat  ul-adab”,  “Notiqlik  asoslari”  kabi  asarlari  so‘z  san’ati  ilmiga
bag‘ishlangan bebaho m a’naviy xazina hisoblanadi. Yusuf Xos Hojib, Alisher
Navoiy  kabi  allomalar  o‘z  asarlarining  butun-butun  boblarini  so‘zning  ilohiy
ne’mat  ekanligi,  so‘zning  mo‘jizali  qudratini  ko‘rsatishga  bag‘ishlaganlar.
Jumladan: Zakovat ko‘rki so‘zdur, bu tilning ko‘rki so‘zdur, Kishining ko‘rki
yuzdur, bu yuzning ko‘rki ko‘zdur. (Yusuf Xos Hojib) M a’dani inson gavhari
so‘zdurur,  Gulshani  odam  samari  so‘zdurur.  (Alisher  Navoiy)  kabi  hikmatli
misralami bitdilar. 
   O‘rta asrlarda Bahouddin Valad, Yusuf Hamadoniy, Ahmad Yassaviy, Jaloliddin
Logotip
ta’lim berish, ta’lim olish, fikrni qanday ifodalash, bayon etish, qanday so‘rash va qanday javob berish masalasiga kelganimizda, bu haqda bilimlarning eng birinchisi jismlarga (substantsiya - narsalar) va aktsidentsiya (hodisalar)ga ism beruvchi til baqidagi ilmlar deb tasdiqlayman. Ikkinchi Om grammatikadir; u jismlarga berilgan ism (nom) !larni qanday tartibga solishni ham da substantsiya va aktsidentsiyaning joylashishini va bundan chiqadigan natijalarni ifodalovchi hikm atli so‘zlarni va nutqni qanday tuzishni o‘rgatadi. Uchinchi ilm m antiqdir: m alu m xulosalar keltirib chiqarish uchun logik figuralarga binoan qanday qilib d arak gaplarni joylashtirishni o‘rgatadi, bu xulosalar yordamida biz bilmagann arsalarni bilib olamiz ham da nima to6g6ri, nima yolg‘on ekanligi haqida hukm chiqaram iz” . Forobiyning ushbu fikrlari to‘g‘ri nutq tuzish va uni og‘zaki ijro etishni o‘rganish uchun juda chuqur va har tomonlama bilim olish muhim ekanligini ko‘rsatadi. “ ... Xullas, yaxshi nutq uchun nahv, aruz, m antiq fanlari hamkorligidan foydalanish zaru r bo‘ladi. Ularning birortasiga ahamiyat bermaslik, bulardan birining qoidasining buzilishi, qolgan ikkitasiga ta ’sir qilmay iloji yo‘q”, - deb yozadi Beruniy. Forobiy, Beruniy kabi allomalarning to‘g‘ri nutq tuzish masalasiga bu qadar e’tibor bilan qarashlari X asrlardayoq, yorqin nutq chiroyli gapirish, ifodali o‘qish san’atining taraqqiy etganligidan dalolat beradi. Ibn Sinoning “She’r san’ati”, Abu Rayhon Beruniyning “O‘tmish ajdodlardan qolgan yodgorliklar”, “Geodeziya” va boshqa asarlari tarkibida keltirilgan mukammal nutq tuzish haqidagi qimmatli fikrlari bugungi kunimiz uchun, ayniqsa, ahamiyatlidir. Shuningdek, Mahmud Koshg‘ariyning “Devonu lug‘otit turk”, Zamaxshariyning “Muqaddimat ul-adab”, “Notiqlik asoslari” kabi asarlari so‘z san’ati ilmiga bag‘ishlangan bebaho m a’naviy xazina hisoblanadi. Yusuf Xos Hojib, Alisher Navoiy kabi allomalar o‘z asarlarining butun-butun boblarini so‘zning ilohiy ne’mat ekanligi, so‘zning mo‘jizali qudratini ko‘rsatishga bag‘ishlaganlar. Jumladan: Zakovat ko‘rki so‘zdur, bu tilning ko‘rki so‘zdur, Kishining ko‘rki yuzdur, bu yuzning ko‘rki ko‘zdur. (Yusuf Xos Hojib) M a’dani inson gavhari so‘zdurur, Gulshani odam samari so‘zdurur. (Alisher Navoiy) kabi hikmatli misralami bitdilar. O‘rta asrlarda Bahouddin Valad, Yusuf Hamadoniy, Ahmad Yassaviy, Jaloliddin