IFODALI O’QISH KONKURSINI TASHKIL QILISH VA “KIMNING XATI CHIROYLI” TANLOVINI TASHKIL ETISH.HAFTALIK MAZMUNI VA ULARNI TASHKIL QILISH.ONA TILI VA O‘QISH SAVODXONLIGI FANIDAN OLIMPIADANI TASHKIL ETISH
IFODALI O’QISH KONKURSINI TASHKIL QILISH VA “KIMNING
XATI CHIROYLI” TANLOVINI TASHKIL ETISH.HAFTALIK MAZMUNI
VA ULARNI TASHKIL QILISH.ONA TILI VA O‘QISH SAVODXONLIGI
FANIDAN OLIMPIADANI TASHKIL ETISH.
Reja:
1. Ifodali o’qish san’atining shakllanishida xalq og’zaki ijodining ro’li.
2. Ifodali o’qish praktikumi fanining maqsad va vazifasi.
3.Haftalikka tayyorgarlik.
4.Haftalkini tashkil qilish.
5.Ona tili va o’qish savodxonligi fanidan olimpiada topshiriqlarining
umumiy tavsifi
6. Ona tilida topshiriqlarni bajarish uchun uslubiy tavsiyalar
Badiiy adabiyotning yuzaga kelish tarixi qanchalik qadimiy bo’lsa, ifodali
o’qish tarixi ham shu qadar nzoq zamonlarga borib taqaladi. Mazmnndor va ifodali
nutq hamma davrlarda ham kishilami o’ziga jalb etib ijtimoiy hayotda alohida o’rin
egallab kelgan. Ifodali o’qish, aw alo, xalq san’atidir. Chunki badiiy adabiyot
dastavval xalq og’zaki ijodi shaklida paydo bo’lgan. Xalq yaratgan asarlaming
keng tarqalishida esa og’zaki ijrochilik san’ati muhim ahamiyat kasb etgan.
Qo’shiq, ertak, doston, qissa kabi og’zaki adabiyot namunalarini yaratgan xalq
namoyandasi (ertakchi, qissaxon, baxshi) bir paytning o’zida ham ijodkor, ham
ijrochi edi. Binobarin, asrlar davomida yaratilgan afsona va rivoyatlar, maqol va
matallar, qo’shiq va dostonlar, og’zaki ijrochilik, ifodali nutq san’ati tufayligina
bizgacha yetib keldi.
Xalq yaratgan asarlar qanchalik donishmandlik va san’atkorlik mahsuli
sifatida yuzaga kelgan bo’Isa, ulam ing og’zaki ijrochiligi ham shu qadar mahorat
va san’atkorlikni talab qilgan. Qadim tariximizda yorqin iz qoldirgan ijtimoiy-
siyosiy voqealami, inson qalbidagi g’am-andun, shodlik va quvonch tuyg’ularining
badiiy ifodasi sifatida maydonga kelgan jamiki adabiyot namunalarini xalq
san’atkorlari (qo’shiqchi, roviy, qissaxon, baxshi) shunchaki jo’n, badiiy tasvir
vositalarisiz, xilma-xil ovoz tovlanishlarisiz, shukuhsiz bir tarzda ijro etganlarida
edi, ehtimol bu asarlar uzoq saqlanib qolmagan bo’lur edi.
Ifodali o’qish san’ati o’tmish zamonlarda og’zaki ijodda qanday ahamiyat
kasb etgan bo’lsa, yozma adabiyotda ham shu qadar muhim o’rin tutadi. Zero,
badiiy adabiyotning estetik ta’sir kuchi ifodali o’qish jarayonida yanada yorqinroq
namoyon bo’ladi. Ifodali o’qish, ayniqsa, asaming g’oyaviy mazmunini chuqur
tushunishda, badiiy xususiyatlarini aniqlashda katta ahamiyatga ega. Badiiy
asarlami ifodali o’qish inson ongi va hissiyotiga ta’sir etib, axloqiy-estetik
tuyg’ularini shakllantirishga, ma’naviy olamini boyitishga xizmat qiladi. To’g’ri,
g’oyaviy-badiiy jihatdan mukammal yaratilgan har qanday asar og’zaki ifodali
nutqsiz, ovoz chiqarmasdan mustaqil o’qilganda ham o’zining axloqiy-estetik
jihatdan ta’sir kuchini yo’qotmaydi, insonni tarbiyalash vazifasi kamayib
qolmaydi. Lekin ifodali o’qish jarayonidagi maftunkor ohang, xilma-xil ovoz
tovlanishlari, jozibador intonatsiya kabi vositalar badiiy asaming emotsional ta’sir
kuchini yanada oshiradi, eshituvchiga beqiyos zavq-shavq bag’ishlaydi.
Shuni alohida ta’kidlash lozimki, so’z san’ati bilan shug’ullanuvchi kishilar,
ayniqsa, inson ta’lim-tarbiyasi uchun mas’ul bo’lgan muallimlar notiqlik san’atini,
ifodali nutq mahoratini puxta egallagan bolishlari zarur. Holbuki, o’qituvchining
butun siymosi - xatti-harakatlaridan tortib, gapirish uslubigacha yosh va tajribasiz,
taqlidchan o’quvchi uchun jonli namuna hisoblanadi. Shunday ekan,
Respublikamiz Prezidenti ta’kidlaganidek, “o’z fikrini ravon, go’zal va lo’nda
ifoda eta olmaydigan mutaxassisni avvalambor, rahbar kursisida o’tirganlami
bugun tushunish ham, oqlash ham qiyin” “...Kishining martabasini so’zi bila
bilurlar, ammo so’zning martabasini kishi bila bilmaslar, chunki har kishining
ahvoli o’z so’zining ostida pinhondur” - deydi unsurulmaoliy Kaykovus. Zotan har
bir kishining kim ekanligini, uning bilim darajasini so’zlariga qarab bilib olish
mumkin. Donishmandlar nazdida, inson so’zi bilan taniladi, axloqi bilan maqtaladi.
Binobarin, yosh avlodning shaxs sifatida kamol topishida muhim rol o’ynovchi
muallimning ravon va ifodali nutqi, go’zal axloqi beqiyos ibrat namunasi bo’lib
xizmat qiladi.
Ajdodlarlarimiz so’z san’atining, ayniqsa, og’zaki ijrochilik san’atining inson
ruhiga ko’rsatadigan ta’siriga qadim zamonlardan boshlab katta e’tibor bilan
qaraganlar. Shuning uchun ham, o’rta asrlarda adabiy talaffuz normalarini
o’rgatuvchi “ilmi tajvid” jonli nutq asoslarini o’rgatuvchi “ilmi kalom”, ilmiy va
adabiy bahsni o’rgatuvchi “ilmi munozara” kabi fanlar o’qitilgan. Natijada maxsus
bilim olgan har bir savodli kishi ayni paytda ifodali o’qish asoslarini egallagan so’z
ustasi ham bolib yetishgan. Shu boisdan ham, o’tmishda badiiy so’z ijrochiligining
dostonxonlik, qissaxonlik, g’azalxonlik kabi turlari keng tarqalgan. O’qimishli
kishilar tomonidan o’tkazilgan she’rxonlik anjumanlarida so’z san’atining yuksak
namunalari og’zaki ijro - ifodali o’qish vositasida chuqur tahlil qilingan. Ifodali
gapirish yoxud ifodali o’qish shunchaki o’z-o’zidan shakllanib qoladigan oson
jarayon emas. Buning uchun, dastavval, insonning o’zida tug’ma iqtidor, qobiliyat
bolishi lozim.
Afsuski, hamma ham ifodali nutq so’zlash qobiliyatiga ega bo’lavermaydi.
Lekin har bir kishi o’z nutqi ustida muntazam ishlashi, to’xtovsiz mashqlar qilishi
natijasida ifodali nutq qobiliyatini shakllantirishi mumkin. Bunga mashhur notiq
Demosfenning ibratli hayot yo’li va faoliyati yorqin misol bo’la oladi. Hatto ba’zi
tovushlami to’g’ri talaffuz qilishga qiynaladigan, ko’pchilik oldida o’zini erkin tuta
olmaydigan Demosfen keyinchalik, tinimsiz mehnat va mashaqqatlar orqali buyuk
notiq bo’lib yetishgan. Taniqli tilshunos olim Nizomiddin Mahmudov “0 ‘qituvchi
nutqi madaniyati” kitobida nutqning ifodaliligi haqida fikr-mulohaza yuritib
shunday deydi: “Tilda ifodalilikni yuzaga keltirishga xizmat qiladigan imkoniyatlar
juda ham ko’p va xilma-xil. Bunday imkoniyat hech bir istisnosiz tilning barcha
sathlarida mavjud.
Tilning tovush qurilishi, so’z xazinasi, morfologik shakllari, sintaktik
birliklari, intonatsiya, uslub kabilaming har biri nutq ifodaliligining bitmas-
tuganmas manbalaridir. Nutq tuzuvchi bu manbalaming mohiyati, tabiati va ulami
unumli ishga solish usullaridan yetarli xabardor bo’lsa, nutqning ifodalilik sifatini
ta’minlashga qiynalmaydi”. Darhaqiqat, ifodali nutq vositalarini puxta
o’zlashtirish, o’zbek tilining o’ziga xos xususiyatlarini chuqur o’rganish orqaligina,
ifodali o’qishda ma’lum natijalarga erishish mumkin. Xo’sh, ifodali nutqni
o’rganish uchun nimalarga e’tibor berish kerak? Ifodali o’qish o’zi nima? Sodda
qilib aytganda, “Ifodali o’qish adabiy asami tushunarli va ta’sirchan o’qish
demakdir. Bu o’qish san’ati yod olingan matnni ifodali o’qishni ham o’z ichiga
oladi.
Ifodali o’qishda fikrlami yanada silliq, aniq, go’zal shaklda talqin etish uchun
emotsional vositalardan unumli foydalaniladi. Ifodali o’qishning badiiy emotsional
bo’lishi uchun o’quvchi-ijrochi asar mazmuni, g’oyaviy-badiiy jihatlari haqida
tasavvurga ega bo’lishi lozim”. Ifodali o’qishning o’ziga xos xususiyati shundaki, u
insonda tuyg’u va kayfiyatlar hosil qiladi, aniqrog’i, voqelikning his-tuyg’uli
qiyofasini yaratadi. Ifodali o’qish jarayonida asar voqealari “jonlanadi”,
qahramonlar “tilga kiradi”.
O’quvchi bir vaqtning o’zida ham muallif, ham qiyofa (obraz) yaratuvchi,
ham ijrochi sifatida namoyon bo’ladi. Demak, ifodali o’quvchi m a’lum darajada
aktyorlik san’atidan ham xabardor bo’lishi lozim. Ifodali nutq san’atini
o’rganishning muhim vositalardan biri badiiy asarlami ko’proq mutolaa qilishdir.
Asarning mazmun-mohiyati, qahramonlar xarakter xususiyati, maqsad va
intilishlari chuqur o’rganilgandagina og’zaki talqinda asar ruhiga mos ohang va
intonatsiya paydo bo’ladi. Badiiy asarlami mutolaa qilish o’quvchining
dunyoqarashini kengaytirish barobarida adabiy tilni puxta o’zlashtirishga, ifodali
o’qish san’atini egallashga yaqindan yordam beradi. Adabiyot hayotni in’ikos
ettirar ekan, u insonning o’zini o’ziga ko’rsatuvchi ulkan ko’zgu vazifasini ham
bajaradi. O’sha ko’zgu orqali har bir kishi o’zining yaxshi va yomon tomonlarini
ko’radi, qusur va kamchiliklardan forig’ bo’lishga, ruhan tozarishga intiladi.
Forig’lanish yoxud ruhan tozaiish buyuk faylasuf Aristotel talqiniga ko’ra,
san’atning o’z oldiga qo’ygan bosh maqsadidir.
San’at, xususan, adabiyot insonni ziddiyatlar asosiga qurilgan, hayot atalmish
mo’jizaning nima ekanligini anglashga o’rgatadi, yovuzlikka nafrat, ezgulikka
muhabbat tuyg’ularini uyg’otadi va, shu tariqa, inson ma’naviy olamini
go’zallashtiradi. Mana shu vazifalami ado etishda ifodali o’qish san’ati badiiy
adabiyotning eng yaqin ko’makchisi hisoblanadi. Zero, badiiy asardagi nafosat va
go’zallikni chuqur his qilish va shu orqali axloqiy-estetik tuyg’ulami shakllantirish
ifodali o’qish praktikumi fanining asosiy vazifasidir.
Adabiyotning barcha tur va janrlaridagi badiiy asarlar ifodali o’qish
praktikumi fanining o’rganish ob’ekti bo’lib xizmat qiladi. Ifodali o’qish deganda,
faqat lirik turga mansub asarlargina emas, balki nasriy va dramatik turdagi asarlami
o’qish ham nazarda tutiladi. Badiiy asarlarni ifodali o’qish ijrochidan alohida
iqtidor va mahoratni talab qiladi. Zero, adabiy asaming badiiy xususiyatlari, unda
ilgari surilgan g’oyalar, muallif dunyoqarashi kabi muhim masalalami aniqlashda
ifodali o’qish alohida ahamiyat kasb etadi. Ifodali o’qish mohiyatan kishining his-
tuyg’ulariga ta’sir ko’rsatishga qodir bo’lgan muhim jarayon hisoblanadi.
Badiiy adabiyot insonning ehtiroslar va tuyg’ular olamiga ta’sir qilib uni
yigMatadi, kuldiradi, o’ylashga majbur qiladi va oxir-oqibat kamolotga yetaklaydi.
Shu boisdan ham badiiy adabiyot bilan og’zaki ijro - ifodali o’qish san’ati asrlar
davomidayonma-yon yashab, insonning ma’naviy hamrohi bo’lib kelgan.
Binobarin, badiiy adabiyot va ifodali o’qish san’ati chambarchas bog’liq holda
insonni axloqiy-estetik jihatdan tarbiyalashda eng ta’sirchan vosita hisoblanadi.
Zero, bugungi kunda mamlakatimizda amalga oshirilayotgan xayrli ishlaming
markazida ham yosh avlodni ma’naviy barkamollik ruhida tarbiyalash vazifasi
ustuvor masalalardan biri bo’lib turibdi.
Tayanch tushunchalar Ifodali o’qish - axloqiy-estetik tuyg’ularni
shakllantirish. Ilmi tajvid - o’rta asrlarda adabiy talaffuz me’yorlarini o’rgatuvchi
fan bo’lgan. Ilmi kalom - jonli nutq asoslarini o’rgatuvchi fan. Ilmi munozara fani
ilmiy va adabiy bahsni o’rgatgan.
Savol va topshiriqlar:
1. Ifodali o’qish san’atining yuzaga kelishida roviy, qissaxon va baxshilar
qanday ro’l o’ynagan?
2. Ifodali nutq san’atini o’rganishning asosiy omillari nimalardan iborat?
3. “... Har kishining ahvoli o’z so’zining ostida pinhondur” deganda nimani
tushunasiz?
4. Ifodali o’qish san’atini o’rganishdan asosiy maqsad nima?
5. Barkamol avlod tarbiyasida ifodali o cqish san’atining qanday ahamiyati
bor?
O’RTA OSIYODA NOTIQLIK SAN’ATI
Ajdodlarimiz qadim zamonlardan boshlab so’z san’atining, xususan, og’zaki
ijrochilik san’atining inson ruhiyatiga ko’rsatadigan ta’sirigajuda katta c’tibor bilan
qaraganlar. Shum a’noda, ifodali o’qish san’atining tarixi uzoq davrlarga borib
taqaladi.
O’rta Osiyoda ifodali o’qish san’atining taraqqiy etishida “Avesto”,
“Bundaxishn”, “Dinkard” kabi diniy xarakterdagi asarlaming ahamiyati katta
bo’lgan. Inson axloqini poklashga qaratilgan ushbu asarlar ko’proq og’zaki
ijrochilik vositasida xalq orasiga kirib borganligi m a’lum. Jumladan, “Avesto”ning
asosiy mohiyatini tashkil etgan “Ezgu fikr, ezgu so’z, ezgu am al” ta’limotini xalq
o’rtasida targ’ib qilib, odamlar qalbida ezgulik tuyg’ularini uyg’otishda
kohinlaming xizmati beqiyos edi. Kohinlar faqat din targ’ibotchilari sifatidagina
emas, balki ifodali so’z sehri bilan mo’jizalar ko’rsatuvchi san’atkor ijrochilar
sifatida ham shuhrat qozonganlar. Ular “Avesto”dagi ibodat qo’shiqlarini, Ahura
Mazda so’zlarini, afsona va rivoyatlami yorqin nutq, ifodali so’z va jozibador ovoz
bilan ijro etib xalq ommasini o’z g’oyalariga ishontirganlar. Badiiy so’z san’ati,
shu jumladan, ifodali o’qish san’ati xalqning umumtaraqqiyot tarixiga bog’liq
holda rivojlanib bordi. Jamiyat taraqqiyoti o’rtaga qo’ygan talablar hamda mavjud
shart-sharoit tufayli, IX - XV asrlarda Markaziy Osiyoda ilm-fan va madaniyat
yuksak taraqqiyot bosqichiga ko’tarildi.
Mana shu davrlarda Qur’oni Karim targ’ibi bilan bog’liq holda, voizlik
san’ati rivojlandi. Voizlik san’atining taraqqiy etishi esa, ifodali o’qish san’ati
tarixida muhim o’rin tutadi. Ma’lumki, Qur’oni Karim o’z zamonasining nafis
adabiy usuli saj’da vahiy qilingan bo’lib, u so’z san’atining oliy namunasi
hisoblanadi. Qur’oni Karimni o’qish voizdan juda katta ilmiy salohiyatni, ayni
paytda, yoqimli ovoz sohibi boMishni ham talab qilardi. Shu boisdan ham Qur’on
suralarini maftunkor qiroat, jozibali ohangda o’qishga o’rgatuvchi “Ilmi balog’a”
san’atiga alohida e’tibor qaratilgan. Bu haqda Abu Rayhon Beruniy “Geodeziya”
asarining kirish qismida shunday deydi: “Arab nutqida balog’aning m avjudligi
Qur’on ta rg’ibotida muhim aham iyat kasb etadi. Balog’a arab nutqining
ziynatidir”. Voizlik (notiqlik) san’ati o’rta asrlarda juda katta ijtimoiy-siyosiy
mavqega ega bo’lib, umumdavlat ahamiyatiga molik ish hisoblangan.
Voizlik san’atining dabirlik, xatiblik, muzakkirlik kabi turlari mavjud bo’lib,
ba’zi voizlar dabirlik - davlat ahamiyatiga ega bo’lgan yozishmalami o’qish va
yozib berish bilan, ba’zi voizlar xatiblik - juma kunlari Qur’oni Karim suralari
asosida xalqni odob-axloqqa chaqirish bilan, ba’zilari esa muzakkirlik - tarixiy
voqea-hodisalami gapirib berish bilan shug’ullanganlar.
Qadimda xalq ommasi oldida nutq so’zlovchi kishi voiz, uning nutqi esa va’z
deb yuritilgan. Voizlik nihoyatda sharafli va, ayni paytda, mas’uliyatli kasb
bo’lgan. Omma oldiga chiqib bir necha soatlab nutq so’zlovchi kishi
tinglovchilaming tuyg4ulariga ta’sir o’tkazishi, ishontirishi, so’z sehri bilan ularni
toMqinlantirishi uchun juda katta bilim va iqtidorga, fasohat va mahoratga ega
bo’lishi lozim edi. Shu boisdan minbarga chiqib so’zlovchi kishilaming hammasi
ham voiz degan sharafli nomga ega bo’lavermagan.
So’z ijrochiligi san’atiga asoslangan voizlik va suxandonlik, lining inson
hayotida tutgan o’mi haqida Kaykovusning “Qobusnoma”, Nizomiy Aruziy
Samarqandiyning “Nodir hikoyatlar”, Alisher Navoiyning “Mahbub ul-qulub”,
Husayn Voiz Koshifiyning “Dah majlis”, “Sahifai shohi”, Faxriddin Ali Safiyning
“Latoif ut-tavoif ‘ kabi asarlarida qimmatli fikr-mulohazalar bayon etilgan.
Jumladan, Alisher Navoiy voizlar haqida shunday fikrlami yozadi: “Va’zxon
shunday bo’lishi kerakki, uning majlisiga bo’sh kirgan odam to’lib chiqsin, to’la
kirgan odam esa, yengil tortib holi qaytsin. Voiz olim va halol ish ko’ruvchi bo’lsa,
uning nasihatidan chetga chiqqanlar gunohkor bo’ladi. Agar u boshqalarga
buyursa-yu, o’zi qilmasa, uning so’zlari hech kimga ta’sir etmaydi va foyda
keltirmaydi”. Ushbu fikrlar zamiriga juda katta ibrat va hikmat m a’nolari
singdirilgan. Demak, xalqqa pand-nasihat aytib, ulami to’g’ri yo’lga boshlovchi
voiz nafaqat ilmi va chiroyli so’zlari bilan, balki o’zining yuksak axloqodobi, halol
hayot tarzi bilan ham boshqalarga namuna bo’lishi lozim. Buyuk tafakkur
egalarining butun bir avlodi yetishib chiqqan, jahonni ilm-ma’rifat nuri bilan
yoritgan uyg’onish davri deb yuritiladigan zamonlarda O’rta Osiyoda so’z san’ati,
shuningdek, notiqlik san’ati ham taraqqiy etdi. Abu Nasr Forobiy, Ibn Sino, Abu
Rayhon Beruniy, Mahmud Koshg’ariy, Abulqosim Zamaxshariy, Alisher Navoiy
kabi ulug’ siymolar ilm-fanning turli sohalariga oid kashfiyotlar bilan bir qatorda,
notiqlik san’ati asoslarini ham yaratdilar.
Abu Nasi Forobiy ko’plab asarlarida so’z san’atiga doir qimmatli fikr-
mulohazalar bildirish bilan cheklanmasdan suxandonlik nazariyasi, notiqlik san’ati
ilmiga doir maxsus “Kitob al-xitobat” risolasini ham yozgan. Jumladan, Forobiy
chuqur mantiqiy asosga ega bo’lgan yorqin nutq tuzishda leksikologiya,
grammatika va mantiq fanlarining ahamiyati haqida shunday deydi: “Qanday qilib
ta’lim berish, ta’lim olish, fikrni qanday ifodalash, bayon etish, qanday so’rash va
qanday javob berish masalasiga kelganimizda, bu haqda bilimlarning eng birinchisi
jismlarga (substantsiya - narsalar) va aktsidentsiya (hodisalar)ga ism beruvchi til
baqidagi ilmlar deb tasdiqlayman. Ikkinchi grammatikadir; u jismlarga berilgan
ism (nom)larni qanday tartibga solishni hamda substantsiya va aktsidentsiyaning
joylashishini va bundan chiqadigan natijalarni ifodalovchi hikmatli so’zlarni va
nutqni qanday tuzishni o’rgatadi.
Uchinchi ilm mantiqdir: ma’lum xulosalar keltirib chiqarish uchun logik
figuralarga binoan qanday qilib darak gaplarni joylashtirishni o’rgatadi, bu
xulosalar yordamida biz bilmagan narsalarni bilib olamiz hamda nima to’g’ri, nima
yolg’on ekanligi haqida hukm chiqaramiz”. Forobiyning ushbu fikrlari to’g’ri nutq
tuzish va uni og’zaki ijro etishni o’rganish uchun juda chuqur va har tomonlama
bilim olish muhim ekanligini ko’rsatadi.
Xullas, yaxshi nutq uchun nahv, aruz, m antiq fanlari hamkorligidan
foydalanish zarur bo’ladi. Ularning birortasiga ahamiyat bermaslik, bulardan
birining qoidasining buzilishi, qolgan ikkitasiga ta ‘sir qilmay iloji yo’q”, - deb
yozadi Beruniy. Forobiy, Beruniy kabi allomalarning to’g’ri nutq tuzish masalasiga
bu qadar e’tibor bilan qarashlari X asrlardayoq, yorqin nutq chiroyli gapirish,
ifodali o’qish san’atining taraqqiy etganligidan dalolat beradi. Ibn Sinoning “She’r
san’ati”, Abu Rayhon Beruniyning “O’tmish ajdodlardan qolgan yodgorliklar”,
“Geodeziya” va boshqa asarlari tarkibida keltirilgan mukammal nutq tuzish
haqidagi qimmatli fikrlari bugungi kunimiz uchun, ayniqsa, ahamiyatlidir.
Shuningdek, Mahmud Koshg’ariyning “Devonu lug’otit turk”,
Zamaxshariyning “Muqaddimat ul-adab”, “Notiqlik asoslari” kabi asarlari so’z
san’ati ilmiga bag’ishlangan bebaho m a’naviy xazina hisoblanadi. Yusuf Xos
Hojib, Alisher Navoiy kabi allomalar o’z asarlarining butun-butun boblarini
so’zning ilohiy ne’mat ekanligi, so’zning mo’jizali qudratini ko’rsatishga
bag’ishlaganlar. Jumladan: Zakovat ko’rki so’zdur, bu tilning ko’rki so’zdur,
Kishining ko’rki yuzdur, bu yuzning ko’rki ko’zdur. (Yusuf Xos Hojib) M a’dani
inson gavhari so’zdurur, Gulshani odam samari so’zdurur. (Alisher Navoiy) kabi
hikmatli misralami bitdilar.
O’rta asrlarda Bahouddin Valad, Yusuf Hamadoniy, Ahmad Yassaviy,
Jaloliddin Rumiy, Alisher Navoiy, Abdurahmon Jomiy, Husayn Voiz Koshifiy, M
u’iniddin Voiz, Voiz Hiraviy, Zayniddin Vosifiy kabi notiqlik san’atini puxta
egallagan so’z ustalari yetishib chiqdilar. Bu ulug’ zotlar o’zlarining ibratli hayot
tarzi bilan imon-e’tiqod, ilmm a’rifat, axloq-odob haqidagi beqiyos o’gitlari bilan
minglab insonlar qalbini m a’rifat nurlari ila m unaw ar qilishga erishdilar.
XV -X VI asrlarda notiqlik san’ati turlari, qonun-qoidalarini aks ettiruvchi bir
necha qoMlanmalar vujudga keldi. Ayniqsa, Muhammad Rafi’ Voizning “Abvob
ul-jinon” (“Jannat eshiklari”), Voiz Qazviniyning “Ziloli maqol” (“Maqol
nafosati”), Voiz Shirvoniyning “Ahsan ul-ahodis” (“Nafis kalimalar”), Quraysh
Sindiyning “Anis ul-voizin” (“Voizlar do’sti”), Mulla Kalon Voiz
Samarqandiyning “ Ravzat ul-voizin” (“Voizlar bo’stoni”), Qozi 0 ‘shiyning
“Miftoh un-najot” (“Najot kaliti”) kabi asarlari keyingi davrlarda yetishib chiqqan
notiqlar uchun asosiy dasturulamal bo’lib xizmat qilgan. Shuningdek, Alisher
Navoiyning “M ajolis un-nafois”, Zayniddin Vosifiyning “Badoye’ ul-vaqoye’”,
Xondamiming “Makorim ul-axloq” kabi asarlarida ham voizlik san’ati haqida
qimmatli fikrmulohazalar bayon qilingan.
Tariximizda nurli iz qoldirgan ulug’ allomalar tomonidan notiqlik san’ati
haqida maxsus asarlar yaratilishi, so’z ijrochiligiga bu qadar katta e ‘tibor berilishi
qadim-qadimdan O’rta Osiyoda ifodali nutq san’atining juda katta ijtimoiy-siyosiy
mavqega ega bo’lgan davlat ahamiyatiga molik ish ekanligidan dalolat beradi. M
avlono Irshod. XV asrda Hirotda yashab - faoliyat ko’rsatgan voizlardan biri
Mavlono Irshoddir. U o’zining donishmandligi va so’zga chechanligi bilan el
nazariga tushgan. Mavlono Irshod faqat xalqqa va’z aytish bilangina cheklanib
qolmasdan, rasmiy davlat ishlarida ham qatnashib. qo’shni mamlakatlar bilan
diplomatik aloqalami mustahkamlashda munosib xizmallar qilgan.
Faxriddin Ali Safiyning “Latoyif ut-tavoif” asarida hikoya qilinishicha,
Sulton Husayn Boyqaro rasmiy davlat ishi yuzasidan muzokara olib borish uchun
Sherozga vakil yubormoqchi bo’ladi. Saroy a’yonlari o’zaro maslahatlashib,
bunday nozik va mas’uliyatli vazifani faqat Mavlono Irshod bajara oladi, degan
xulosaga kelishadi. www.ziyouz.com kutubxonasi Mavlono Irshod Sherozga borib
kutilganidek, rasmiy ishlami oz fursatda ijobiy hal qilishga erishadi. Uning notiqlik
mahoratiga qoyil qolgan Shoh Shujo’ Irshodga ruxsat bermay, bir majlis qurib
keyin ketishni iltimos qiladi. Majlis juma kuniga belgilanadi. Juma namozidan
keyin Masjidi jom e’ga yig’ilgan xalq oldida Mavlono Irshod shunday ehtirosli
nutq so’zlaydiki, odamlar uning ta’sirchan sobzlaridan junbushga kelib, ko’z
yoshlarini tiya olmay qolishadi. Buni ko’rgan voiz notiqlik mahoratining yana bir
qirrasini namoyish etib, o’z nutqida keskin burilish yasaydiki, endi hamma
birdaniga ko’z yoshi aralash kula boshlaydi. “Latoyif ut-tavoyif’ asarida keltirilgan
bu voqea Mavlono Irshodning odamlar ruhiyatini chuqur tushunadigan, nihoyatda
mahoratli so’z ustasi bo’lganidan dalolat beradi. Qozi O’shiy. O’zining purhikmat
so’zlari va jarangdor ovozi bilan xalqqa maqbul va manzur bo’lgan voizlardan
yana biri Qozi O’shiydir. Mavlono asli farg’onalik bo’lib, O’sh shahrida qozilik
lavozimida ham ishlagan. Mamlakatning ijtimoiy-siyosiy hayotida faol ishtirok
etgan Qozi O’shiy jamiyatda yuzaga keladigan chigal muammolami yechishda,
odamlar qalbiga yo’l topishda benazir zot bo’lgan. Bu haqida Faxriddin Ali
Safiyning “Latoyif ut-tavoyif’ asarida quyidagi voqea hikoya qilinadi: “Seiston
viloyatining xalqi qattiq qo’lligi, hatto gadoyga ham sadaqa bermasligi bilan nom
chiqargan ekan.
Qozi O’shiy esa mana shu xalqning ko’ngil qulfini so’z kaliti vositasida
ochishga erishadi. U Seistonga borib ma’lum muddat shu xalqning ichida yashaydi;
ulaming ruhiyatini o’rganadi, odamlami qiynayotgan muammolami aniqlaydi. Ana
shundan keyin shahar qozisidan ruxsat olib, juma kuni masjidi jom e’da xalqqa
va’z aytadi. U o’z nutqida xalqning ayni dilidagi gaplami, ulami qiynayotgan
muammolami shunday aniq va ravon bayon etadiki, xalq topgan-tutganini minbar
ostiga keltirib tashlaydi. Mavlono 0 ‘shiy nutqi uchun haq olmasligini, va’z va
nasihat faqat savob uchun, odamlami to’g’ri yo’lga boshlash uchun aytilishini
tushuntirganda Seiston xalqining voizga bo’lgan hurmat va muhabbati yanada
oshadi. Mana shu voqeadan keyin bu xalqning xasis emas, aksincha, oliyjanob
ekanligi, faqat o’z davrining ba’zi muammolariga javob topa olmay
qiynalayotganliklari ma’lum bo’ladi.
Xoja Muayyad Mehnagiy. “Majolis un-nafois” tazkirasida Xoja Muayyad
Mehnagiy nomi o’z zamonasining yetuk notiqlaridan biri www.ziyouz.com
kutubxonasi sifatida tilga olinadi. Dunyoviy va diniy bilimlami chuqur egallagan
bu kishining va’zlari hamisha jo’shqin o’tgan. Mehnagiy va’zlarining asosini imon-
e’tiqod, dinu diyonat, axloq-odob haqidagi umuminsoniy masalalar tashkil etgan. U
o’zining pandu nasihat so’zlari bilan zamondoshlarini ezgulikka da’vat etishdan
charchamagan. Voiz o’z nutqini hamisha Qur’on hikmatlari va hadislar, hikoyat va
rivoyatlar bilan bezab, ulami tinglovchilarning didi va saviyasiga muvofiqlashtirib
dilkash ohangda bayon etgan. Shuning uchun ham, uning va’zlari xalq tomonidan
qizg’in kutib olingan, bahs-munozaralarga sabab bo’lgan.
Komil ma’rifat egasi Xoja Muayyad Mehnagiy o’z davrining fidoiy
murabbiysi sifatida boshqalarni ham kamolot sari yetaklashga intilgan. Shu boisdan
Alisher Navoiy “Majolis un-nafois”da taniqli adiblar va shoirlar qatorida Xoja
Muayyad nomini ham hurmat va ehtirom bilan tilga oladi. “Xoja Muayyad Mehna
- Hazrat Shayx Abusaid Abulxayr (quddisa sirrihu)ning nabiralaridindur. Yillar
mozor bosbida shayx erdi va zohir ulumin takmil qilib erdi va va’z majolisi
bag’oyat garm va pursho’r voqe’ erdi. Va Xoja samo’ni dag’i muassir qilur erdi.
Salotin Xojani ta’zim qilur erdi”.
Mavlono Riyoziy. “Majolis un-nafois” tazkirasining uchinchi majlisida
Riyoziy haqida shunday ma’lumot keltirilgan: “Mavlono Riyoziy - Zova
muhawilotidindur. Atvori mutalavvin kishidur. U1 viloyatning qozisi erdi. U
jamg’arma munofiy ishlar andin sodir bo’lib, ma’zul bo’ldi va qayd va musodaralar
tortdi va base zabmatlar ko’rdi, hamul mansab muddaosig’a ammo muyassar
bo’lmadi. Va’z aytib minbarda o’z ash’orin o’qub, yig’lab vajdu hoi qilur”. .
Hazrat Navoiyning ushbu fikr-mulohazalaridaji shu narsa m a’lum bo’ladiki,
Mavlono Riyoziy bir necha muddat Zova viloyatining qozisi bo’lgan. Ammo o’z
davri xukmronlarining siyosatiga qarshi borgani uchun qozilik lavozimidan
chetlashtirilib, ancha zahmatlar chekkan. Mavlono Riyoziy davrining taniqli so’z
ustasi sifatida o’z va’zlarida yuksak insonparvarlik qarashlarini ilgari surgan.
Jamiyatda ro’y beradigan axloqsizlik, zo’ravonlik kabi g’ayriinsoniy hodisalarga
befarq qaray olmagan. Binobarin, hukmronlarni insofga chaqirish e’tiqodsiz va
порок kimsalami haq yo’lga hidoyat etish Mavlono Riyoziy va’zlarining asosiy
mazmunini tashkil etgan.
Riyoziy voiz, ayni paytda iste’dodli shoir ham boMgan. Shu boisdan ham
xalqqa va’z aytayotganda ba’zan o’z she’rlarini hissiyot bilan o’qib, eshituvchilami
ham toMqinlantirgan, ularda xayrixohlik va hamdardlik tuyg’usini uyg’ota olgan.
Hayoti va faoliyatini ezgulikni targ’ib etishga bag’ishlagan mavlono Riyoziy fidoiy
murabbiy sifatida xalq qalbidan chuqur joy olganligi sababli ham, Alisher
Navoiydek zotning nazariga tushgan. Tayanch tushunchalar Kohinlar - “Avesto”
targ’ibotchilari. Qadimgi notiqlar. Voizlar - axloqiy-ta’limiy, ijtimoiy-siyosiy
mavzularda nutq so’zlovchi ma’rifat targ’ibotchilari. Voizlik turlari: dabirlik,
xatiblik, muzakkirlik. Substantsiya - tub mohiyat. Aksidentsiya - tasodifiy hoi,
hodisa; tub mohiyati e’tibori bilan uncha ahamiyati bo’lmagan juz ‘iy xususiyat.
“Kimning xati chiroyli” tanlovini tashkil etish
Ko`rik-tanlovlar. Ko`rik-tanlovlar - ona tilidan sinfdan tashqari ishlarning
muhim turi. Bu tadbir vaqt-vaqti bilan o`tkaziladigan tadbir bolib, uni tashkil
etishda o`quvchilarning yoshi, bilim saviyasi hisobga olinadi. Ko`rik-tanlovlar
mavzusi oldindan e`lon qilinadi. Boshlang`ich sinflarda “Kimning xati chiroyli?”,
“Matnni kim tez va to`g`ri o`qiydi?”, “Ifodali o`qish“, “Eng yaxshi insho”, “Eng
yaxshi ertak aytuvchi” kabi tanlovlar o`tkazilsa bo`ladi. Olimpiadalar ham sinfdan
tashqari ishlarning bir turi bo`lib, unga ishtirok etish ixtiyoriy. Olimpiadaga istagan
o`quvchilar ishtirok etishlari mumkin. Ona tili olimpiadalari yilda bir marta
o`tkaziladigan tadbirdir. Bu tadbirning birinchi bosqichi maktabda, ikkinchi
bosqichi tuman (shahar)da, uchinchi bosqichi viloyatda va to`rtinchi bosqichi
Respublikada o`tkaziladi. G`oliblarni hay`at a`zolri belgilaydi va keyingi
bosqichga tavsiya etadi. G`olib maktab yoki tuman, respublika ma`muriyati
buyrug`i bilan rag`batlantiriladi. O`zbek tiliga davlat tili maqomining berilishi
tilimizga bo`lgan e`tiborni kuchayturish demakdir. Oktyabr oyida “Haftaliklar –
quyida keltiriladi.
Ona tilidan sinfdan tashqari ishlarning yuqorida tilga olingan barcha shakllarini
tashkil etishda to`garak a`zolari faol ishtirok etadilar. Xullas, sinfdan va maktabdan
tashqari tadbirlar alohida-alohida tadbirlar sanalsa-da, ammo ular o`zaro bog`liq,
biri ikkinchisini to`ldiradigan tadbirlardir. To`garak mashg`ulotlari va sinfdan
tashqari ishlarning barcha turlaridan unumli foydalanilgan taqdirdagina, ona tili
ta`limining samaradorligi ta`minlanadi. Sinfdan tashqari ishlarda o`quvchilarning
aqlini o`stiruvchi, fikrlashga va ijodga undovchi ish turlari, ta`limiy o`yinlarga
keng o`rin beriladi. O`quvchi o`ynab turib o`ylanadi, izlanadi, bilimini boyitadi.
Koʻrik tanlovlar – bu sinf ichida va sinflararo boʻlishi mumkin. Masalan, ‘‘Yilning
eng yaxshi bilimdoni’’ kabi.
Haftalik mazmuni va ularni tashkil qilish
Shubhasiz, har qanday o’qituvchi uchun fan bo’yicha sinfdan tashqari ishlar
o’qituvchilik faoliyatining eng sevimli tarkibiy qismidir. Bu fanlar bo’yicha
bilimlarni kengaytirish va chuqurlashtirish, qiziquvchanlik, qat’iyatlilik,
mehnatsevarlik, bilim olishda mustaqillikni rivojlantirish uchun ajoyib imkoniyat
bo’lishidan tashqari, sinfdan tashqari ishlar hamisha hissiy ko’tarinkilik, jonlanish,
bilim olish quvonchi hisoblanadi. Haftaliklar turli xil ish shakllarini o’z ichiga
oladi. Ular o’zlarining kognitiv tomoni va hissiy boyligi bilan maktab
o’quvchilarini o’ziga jalb qilishlari ma’lum. Haftalik tadbirlari o’quvchilarning
ijodiy o’zini-o’zi rivojlantirishi, maktab o’quvchilarining ta’lim, kommunikativ,
ijtimoiy, shaxsiy va umumiy madaniy kompetentsiyalarini rivojlantirish uchun
sharoit yaratishga qaratilgan. Haftalik - bu sinfdan tashqari mashg’ulotlarning
tasodifiy shakllari va turlari emas, balki bolalarning ijodiy qobiliyatlarini
rivojlantirish va fanga qiziqish uyg’otish maqsadlarini ko’zlaydigan, oldindan
o’ylangan va tayyorlangan tadbirlar tizimi. Bu bolalar ijodiyoti haftaligi, o’ziga xos
bayramdir.
Haftalkini tashkil qilishda quyidagi o’ziga xos shartlar hisobga olinadi:
o’quvchilarning yoshi va tayyorgarligi, ularning ona tiliga qiziqishi, ushbu
qiziqishning yo’nalishi va sifati, darsdan tashqari ish bosqichi (boshlanishi,
davomi), boshqa fanlardan darsdan tashqari mashg’ulotlar va ularda ishtirok etish,
maktab o’quvchilari, maktab an’analari va boshqalar.
Fan haftaligining vazifalari ochiq darslar va sinfdan tashqari mashg’ulotlarni
tayyorlash, tashkil etish va o’tkazish orqali o’qituvchilarning kasbiy mahoratini
oshirish; talabalarni mustaqil ijodiy faoliyatga jalb etish, ularning o’qiyotgan o’quv
fanlariga qiziqishini oshirish; ijodiy qobiliyatga ega, ona tilini chuqur o’rganishga
intilayotgan iqtidorli o’quvchilarni aniqlashda yordam beradi.
Haftalikka tayyorgarlik uzoq vaqt davomida olib boriladi, uning mavzusi va
mazmuni o’qituvchilarning uslubiy birlashmasi yig’ilishida muhokama qilinadi.
Haftalikni tayyorlashning muhim bosqichi tashkiliy qo’mitani saylashdir, unga til
bo’yicha darsdan tashqari ishlarda katta qiziqish va faollik ko’rsatadigan yetakchi
og’zaki o’qituvchilardan tashqari talabalar kiradi. Tashkiliy qo’mita har bir sinfdan
1-2 o’quvchidan iborat bo’lishi mumkin. O’qituvchining ishtiyoqi, o’quvchilarni
o’z mavzusiga qiziqtirish istagi o’quvchilarga samarali ta’sir qiladi. Haftalikning
tashkiliy qo’mitasi muayyan tadbirlarni tashkil etish bilan bog’liq barcha kerakli
harakatlarni amalga oshirishi mumkin, ammo ularni qanday o’tkazish bo’yicha
ilmiy va uslubiy maslahatlar faqat o’qituvchi tomonidan berilishi mumkin. Fan
haftaligi ona tili va adabiyoti o’qituvchilarining metodik birlashmasi tomonidan
o’tkaziladi, lekin haftalik davomida boshqa metodik birlashmalar bilan aloqalarni
yo’lga qo’yish zarur.
Ota-onalar maktabdan tashqari mashg’ulotlarning faol ishtirokchisi
(tanlovlarda, o’yinlarda bevosita ishtirok etish, hakamlar hay’ati a’zosi bo’lish,
tashkiliy qo’mita a’zosi bo’lish va hokazo) yoki passiv (axborot taxtasini o’qish,
har bir kunning natijalari bilan tanishish) bo’lishi mumkin.
Yuqoridagilarni hisobga olgan holda, sinfdan tashqari ishlar o’quvchilarning
o’zini o’zi anglash, o’zini namoyon qilish, ijodiy shaxsiy va ijtimoiy ahamiyatga
ega bo’lgan faoliyatga bo’lgan ehtiyojlarini to’liq qondiradi, degan xulosaga
kelishimiz mumkin; u o’quvchi va o’qituvchi o’rtasidagi hamkorlik tamoyilini
amalga oshirishga yordam beradi, pedagogik jarayonda jamoa va shaxsni
birlashtiradi, bolaning shaxsiyatining o’sishiga yordam beradi va bu o’sishni qayd
etish imkonini beradi.
Qaysi maktab fanlari muhim va qaysilari unchalik muhim emasligi haqida
bahslashishning hojati yo’q. Inson bilim olishi, o’z hayot yo’lini to’g’ri tanlashi
uchun ko’plab fanlar asoslarini bilishi kerak. Fanlarga mehr va e’tiborni singdirish
vositalaridan biri bu fan haftaligidir, chunki bu maktab o’quvchilarida nafaqat
fanga qiziqishni rivojlantirishni, balki qo’shimcha adabiyotlar, lug’atlar,
ma’lumotnomalar va ilmiy-ommabop adabiyotlar bilan mustaqil ishlash istagini
uyg’otadi. Bundan tashqari, mavzu haftaligi o’quvchilarning shaxsiy
xususiyatlarini rivojlantirishga ta’sir qilishi mumkin bo’lgan ta’lim faoliyati
shakllaridan biridir.
Haftalikni o’tkazishda maktab o’quvchilarining yosh xususiyatlari, qiziqish va
istaklari, individual moyillik va qobiliyatlari hisobga olinadi, o’qitishning turli
shakl va usullaridan foydalaniladi. Aqliy faollikni oshirish uchun tadbirlarda,
o’yinlarda, musobaqalarda AKTdan foydalaniladi va loyihalar amalga oshiriladi.
Haftalik nafaqat maktab o’quvchilariga, balki ularning murabbiylariga ham
mahoratni namoyish etish imkoniyatidir. Haftalikning asosiy maqsadi ona tili va
adabiyotini o’rganishga qiziqishni oshirish, bolalarda xayoliy fikrlashni
rivojlantirish, kognitiv, kommunikativ, ijodiy qobiliyatlarni rivojlantirish,
qiziquvchanlikni, o’z ona nutqining go’zalligi va ifodaliligiga sezgirlikni
rivojlantirishdan iborat.
Ona tili va adabiyoti fan haftaligi quyidagi muammolarni hal qilish uchun
mo’ljallangan: o’quvchilarning bilim va ijodiy faolligini rivojlantirish uchun shart-
sharoitlar yaratish, ijodiy qobiliyatga ega bo’lgan talabalarni aniqlash, tadbirlar va
tanlovlar orqali talabalarni ijodiy faoliyatga jalb qilish, talabalarning qiziqishini
oshirish. O’quv faoliyatida va haqiqat va o’zingizni bilish, shuningdek, o’z-o’zini
tarbiyalash va o’zini o’zi tashkil etishni rivojlantirish. Haftalik rejasi turli yoshdagi
o’quvchilarning real kommunikativ ehtiyojlarini hisobga olgan holda tuziladi va
uning mazmuni kommunikativ va rag’batlantiruvchi yo’nalish, ma’lumotlilik,
ta’lim ahamiyati va foydalanish imkoniyati kabi talablarga javob beradi.
Haftalikning barcha tadbirlari talabalarning ijodiy faolligini oshirishga qaratilgan.
Ona tili va o’qish savodxonligi fanidan olimpiadani tashkil etish.
Umumiy o’rta ta’lim maktablari, akademik litsey va kasb-hunar
maktablari o’quvchilari o’rtasida fan olimpiadalarini o’tkazish va xalqaro
olimpiadalarda ishtirok etish tartibi to’g’risidagi nizomga ko’ra, ta’lim
muassasalari o’quvchilari o’rtasida o’tkaziladigan fan olimpiadalari quyidagi
turlarga bo’linadi:
a) umumta’lim fanlari bo’yicha asosiy fan olimpiadasi;
b) Xalq ta’limi vazirligi tomonidan Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar
Kengashi, viloyatlar va Toshkent shahar hokimliklari bilan birgalikda tashkil
etiladigan qo’shimcha respublika olimpiadalari;
v) xalqaro fan olimpiadalarida ishtirok etuvchi terma jamoaga nomzodlarni
saralash olimpiadalari;
g) onlayn fan olimpiadalari;
d) nodavlat fan olimpiadalari va boshqalar.
Umumta’lim fanlari bo’yicha asosiy fan olimpiadasi nazarda tutilgan
fanlardan quyidagi to’rt bosqichda:
a) birinchi bosqich – ta’lim muassasalarida;
b) ikkinchi bosqich – tuman (shahar) miqyosida (bunda tuman (shahar)
hududida ta’lim muassasalari soni 50 dan oshsa, tashkiliy qo’mita qaroriga ko’ra
olimpiadaning tuman bosqichini dastlab hududlarga bo’lingan holda tashkil etilishi
mumkin);
v) uchinchi bosqich – Qoraqalpog’iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent
shahri miqyosida;
g) to’rtinchi bosqich – respublika miqyosida o’tkaziladi.
Asosiy fan olimpiadasida davlat va nodavlat umumiy o’rta ta’lim
muassasalarining 9-10-11-sinf, akademik litseylar va kasb-hunar maktablarining 1-
2-bosqich o’quvchilari o’rtasida o’tkaziladi. O’quvchilar olimpiadalarda o’z
xohishlariga ko’ra ixtiyoriy ravishda qatnashadilar.
Asosiy fan olimpiadasining birinchi bosqichi uchun ta’lim muassasalarining
direktorlari mas’ul hisoblanadi va tegishli o’quv yilining boshidan 20 oktyabriga
qadar o’tkaziladi.
Birinchi bosqichda har bir fan yo’nalishida ballar ketma-ketligida 3 nafar
g’oliblar (1-2-3-o’rinlar) aniqlanadi va tashkiliy qo’mita qarori bilan ikkinchi
bosqichda ishtirok etish uchun tavsiya etiladi.
Asosiy fan olimpiadasining ikkinchi bosqichi uchun xalq ta’limi hududiy
bo’limlari mudirlari mas’ul hisoblanadi va tegishli o’quv yilining kuzgi ta’til
davrida o’tkaziladi.
Ikkinchi bosqichda har bir fan va sinf kesimida ishtirokchilar orasidan ballar
ketma-ketligida 3 nafar (1-2-3-o’rinlar) g’olib aniqlanadi va hakamlar hay’ati
qarori asosida tashkiliy qo’mita tomonidan uchinchi bosqichda ishtirok etish uchun
tavsiya etiladi.
Asosiy fan olimpiadaning uchinchi bosqichi uchun xalq ta’limi hududiy
boshqarmalari boshliqlari mas’ul bo’lib, tegishli o’quv yilining qishki ta’til davrida
o’tkaziladi.
Uchinchi bosqichda har bir fan va sinf kesimida ishtirokchilar orasidan ballar
ketma-ketligida 1-2-3-o’rinlarni egallagan o’quvchilar g’olib hisoblanadi va ularga
axborot tizimi orqali QR-kodli guvohnoma beriladi.
Asosiy fan olimpiadasining to’rtinchi bosqichi uchun Xalq ta’limi vazirligi va
Oliy va o’rta maxsus ta’lim vazirligi mas’ul bo’lib, tegishli o’quv yilining may-
iyun oylarida o’tkaziladi.
To’rtinchi bosqichda har bir fan yo’nalishida ballar ketma-ketligida 1-2-3-
o’rinlarni egallagan o’quvchilar g’olib hisoblanadi.
Umumiy o’rta ta’lim tashkilotlari, akademik litsey va kasb-hunar
maktablari o’quvchilari o’rtasida fan olimpiadalarini tashkil etish, o’tkazish
hamda xalqaro olimpiadalar ishtirokchilarini saralash va g’oliblarni
rag’batlantirish tartibi to’g’risida
NIZOM
1-bob Umumiy qoidalar
1. Mazkur Nizom davlat va nodavlat umumiy o’rta ta’lim tashkilotlari,
akademik litsey va kasb-hunar maktablari (keyingi o’rinlarda — maktablar)
o’quvchilari o’rtasida umumta’lim fanlari bo’yicha olimpiadalarni tashkil etish,
o’tkazish, xalqaro va mintaqaviy olimpiadalar ishtirokchilarini saralash hamda
olimpiada g’oliblarini rag’batlantirish tartibini belgilaydi.
2. Ushbu Nizomda quyidagi asosiy tushunchalar qo’llaniladi:
asosiy olimpiada — umumta’lim fanlari bo’yicha O’zbekiston Respublikasi
Xalq ta’limi vazirligi (keyingi o’rinlarda — Vazirlik) tomonidan maktablar
o’rtasida respublika miqyosida tizimli ravishda har yili tashkil etiladigan
olimpiada;
qo’shimcha respublika olimpiadalari — mahalliy davlat hokimiyati
organlari, vazirlik va idoralar, davlat va nodavlat ta’lim tashkilotlari tomonidan
asosiy olimpiadalardan tashqari, o’z tashabbusi bilan o’tkaziladigan olimpiadalar;
onlayn olimpiada — o’quvchilarning bilimlarini sinovdan o’tkazish va asosiy
olimpiadalarga tayyorgarlik ko’rish ko’nikmalarini shakllantirishga qaratilgan
hamda faqat axborot texnologiyalari (kompyuter, planshet, telefon va boshqalar)
orqali amalga oshiriladigan olimpiadalar;
nufuzli xalqaro olimpiadalar — O’zbekiston Respublikasi Prezidentining
“Iqtidorli yoshlarni aniqlash va yuqori malakali kadrlar tayyorlashning uzluksiz
tizimini tashkil etish chora-tadbirlari to’g’risida” 2019-yil 3-maydagi PQ-4306-son
qarorida belgilangan xalqaro olimpiadalar;
mintaqaviy xalqaro olimpiadalar — nufuzli xalqaro olimpiadalar ro’yxatiga
kirmaydigan, O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan
tasdiqlanadigan ro’yxatga kiritilgan hamda g’oliblarining maqomi asosiy
olimpiadalarning respublika bosqichi g’oliblariga tenglashtirilgan xalqaro
olimpiadalar;
olimpiadalar taqvimi — o’quv yili davomida o’tkazilishi rejalashtirilgan fan
olimpiadalarining reja-jadvali;
olimpiada g’oliblari
— asosiy olimpiada, qo’shimcha respublika
olimpiadalarida 1, 2, 3-o’rinlarni, xalqaro olimpiadalarda oltin, kumush va bronza
medallarini qo’lga kiritgan o’quvchilar;
axborot tizimi — Vazirlikning olimpiadalarni tashkil qilish va o’tkazishga
mo’ljallangan veb-sayti.
3. Fan olimpiadalari yagona ilmiy-uslubiy yondashuv asosida adolatlilik,
ochiqlik va shaffoflik tamoyillari asosida o’tkaziladi.
4. Olimpiadalar uchun test topshiriqlari, yozma va amaliy ishlarni (keyingi
o’rinlarda — nazorat materiallari) tayyorlash, iqtidorli o’quvchilar zaxirasini
shakllantirish hamda olimpiadalarni o’tkazish bilan bog’liq tadbirlar Vazirlik
tomonidan muvofiqlashtiriladi.
Respublika miqyosida tashabbus tartibida tashkil qilinadigan barcha turdagi fan
olimpiadalari Vazirlik bilan kelishgan holda o’tkaziladi hamda olimpiadalar
taqvimiga kiritiladi.
5. Olimpiadalar nazorat materiallari o’quvchilarning bilim, ko’nikmalarini
standart va nostandart masalalarda, amaliy topshiriqlarda qo’llay olish malakalarini
va kompetensiyalarini baholashga qaratiladi.
6. Nufuzli xalqaro olimpiadalar va mintaqaviy xalqaro olimpiadalarni o’tkazish
tartibi va shartlari ularning tashkilotchilari tomonidan belgilanadi.
7. O’quvchilar olimpiadalarda o’z xohishlariga ko’ra, ixtiyoriy ravishda
qatnashadilar.
2-bob. Asosiy olimpiadalarni tashkil etish tartibi
8. Asosiy olimpiadalarning tegishli bosqichini o’tkazish bo’yicha kompleks
chora-tadbirlarni bajarish uchun Vazirlik hamda uning hududiy bo’linmalari o’z
buyruqlari bilan tashkiliy qo’mitalar, hakamlar hay’atlari, apellatsiya komissiyalari
tashkil etadilar.
1-§. Tashkiliy qo’mita
9. Olimpiadalarni tashkil etish uchun Vazirlik, Qoraqalpog’iston Respublikasi
Xalq ta’limi vazirligi, viloyatlar xalq ta’limi boshqarmalari va Toshkent shahar
xalq ta’limi bosh boshqarmasi (keyingi o’rinlarda — hududiy xalq ta’limi
boshqarmalari), tuman (shahar) xalq ta’limi bo’limlarida har bir olimpiada hamda
uning bosqichlarini o’tkazish bo’yicha respublika va hududiy tashkiliy qo’mita
(keyingi o’rinlarda — tashkiliy qo’mita) tuziladi.
10. Quyidagilar tashkiliy qo’mitaning vazifalari hisoblanadi:
olimpiada o’tkaziladigan joyni belgilash va tasdiqlash;
hakamlar hay’ati tarkibi, apellatsiya komissiyasi a’zolari, auditoriya rahbarlari
ro’yxatini shakllantirish;
olimpiada nazorat materiallarining maxfiyligini, olimpiadani mazkur Nizom
talablari asosida o’tkazilishini ta’minlash;
olimpiadaning tashkil etilishi, o’tkazilishi va natijalarini ommaviy axborot
vositalarida yoritib borish;
barcha olimpiada ishtirokchilari haqidagi ma’lumotlarni axborot tizimiga
kiritilishini muvofiqlashtirish;
olimpiada natijalari va hakamlar hay’ati qarori asosida g’oliblarni keyingi
bosqichda ishtirok etishi bo’yicha tavsiyani yuqori turuvchi tashkiliy qo’mitaga
taqdim etish.
11. Maktablarda tashkiliy qo’mitaning vazifalari Pedagogik kengash
tomonidan amalga oshiriladi.
12. Tashkiliy qo’mita tarkibiga O’zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi
vazirligi, Oliy va o’rta maxsus ta’lim vazirligi, Vazirlar Mahkamasi huzuridagi
Davlat test markazi, Ta’lim sifatini nazorat qilish davlat inspeksiyasi, Prezident
ta’lim muassasalari agentligi hamda Xorijiy tillarni o’rganishni ommalashtirish
agentligining mas’ul xodimlari va boshqa mahalliy davlat hokimiyati organlari
vakillari kiritilishi mumkin.
2-§. Hakamlar hay’ati
13. Olimpiadalarning barcha bosqichlarida tashkiliy qo’mita tomonidan 3
kishidan 7 kishigacha tarkibda hakamlar hay’ati tuziladi.
14. Hakamlar hay’ati:
olimpiada jarayonida beriladigan nazorat materiallarini ekspertizadan
o’tkazadi;
olimpiada ishtirokchilari tomonidan bajarilgan ishlarni Vazirlik tomonidan
tasdiqlangan baholash mezonlari asosida xolisona tekshiradi, baholaydi va
g’oliblarni aniqlaydi;
natijalarni olimpiada o’tkazilgan kuni e’lon qiladi;
o’tkazilgan olimpiada natijalari bo’yicha qaror qabul qiladi va uni tashkiliy
qo’mitaga taqdim etadi.
15. Hakamlar hay’ati tarkibiga maktablar, nodavlat ta’lim tashkilotlari, oliy
ta’lim va ilmiy-tadqiqot institutlarining yuqori malakali mutaxassislari jalb
qilinadi. Har bir fan bo’yicha tuzilgan hakamlar hay’ati a’zolari ochiq ovoz berish
yo’li bilan hay’at raisini saylaydilar.
16. Hakamlar hay’ati a’zolari olimpiada g’oliblarini xolisona aniqlashda va
nazorat materiallarining maxfiyligini ta’minlashda shaxsan javobgar hisoblanadi.
3-§. Auditoriya rahbari va nazoratchilar
17. Tashkiliy qo’mita tomonidan olimpiada boshlanishidan oldin qur’a tashlash
yo’li bilan fan o’qituvchilari orasidan xonalarga auditoriya rahbari va nazoratchilari
tayinlanadi.
Fan o’qituvchisi o’z mutaxassislik yo’nalishida olimpiada o’tkazilayotgan
auditoriyaga rahbar yoki nazoratchi etib tayinlanishiga yo’l qo’yilmaydi.
18. Auditoriya rahbarlari:
ishtirokchilarga olimpiadaning tartib-qoidalari to’g’risida qisqacha
tushuntiradi;
olimpiada boshlanishi va tugash vaqtini e’lon qiladi hamda olimpiada
jarayonini nazorat qiladi;
fan olimpiadasi jarayonida o’rnatilgan tartib-qoidalarga amal qilmagan
o’quvchilarni olimpiadadan dalolatnoma tuzib chetlashtiradi;
ishtirokchilarning bajargan ishlarini shifrlab, tekshirish uchun hakamlar
hay’atiga topshiradi;
hakamlar hay’ati tomonidan tekshirilgan ishlarni shifr bo’yicha ro’yxatini
tuzadi va tashkiliy qo’mitaga taqdim etadi.
19. Auditoriya nazoratchilari olimpiada o’tkazilayotgan va o’zlari biriktirilgan
auditoriyada tartib saqlanishini ta’minlaydilar va auditoriya rahbariga qo’yilgan
vazifalarni amalga oshirishda ko’maklashadilar.
20. Olimpiada o’tkaziladigan auditoriyalar videokuzatuv kameralari bilan
jihozlanadi. Auditoriyada telefon va turli aloqa vositalaridan foydalanish
taqiqlanadi. Kimyo va fizika fanlarida kalkulyatordan hamda matematika fanida
sirkul va chizg’ichdan foydalanishga ruxsat etiladi.
Ommaviy axborot vositalari vakillariga olimpiada jarayoniga xalaqit qilmagan
holda kuzatishlariga ruxsat beriladi.
21. Olimpiada o’tkazilayotgan jarayonda ishtirokchilarning o’zaro gaplashishi,
aloqa vositalari va turli xil qo’shimcha manbalardan foydalanishi taqiqlanadi.
Bunday holatlar uchun ishtirokchi olimpiadadan chetlashtiriladi, bajargan
ishlari tekshirilmaydi va baholanmaydi.
4-§. Apellyatsiya komissiyasi
22. Apellatsiya komissiyasi hakamlar hay’ati tarkibiga kirmagan uch
nafargacha fan mutaxassislaridan iborat tarkibda tuziladi.
23. Apellatsiya komissiyasi tomonidan olimpiada ishtirokchilarining arizalari
olimpiada natijalari e’lon qilingan kunning o’zida qabul qilinadi. Apellatsiya
jarayonida hakamlar hay’ati a’zolari, ishtirokchi va uning fan o’qituvchisi ishtirok
etishi mumkin.
24. Apellyatsiyaga olimpiadalar ishtirokchilarining faqatgina o’zlari tomonidan
bajarilgan ishlarini qayta ko’rib chiqish bo’yicha natija e’lon qilingandan so’ng shu
kunning o’zida arizalar qabul qilinadi.
25. Hakamlar hay’ati tomonidan baholangan ishtirokchining bajargan ishida
baholash mezonlariga mos kelmaslik holatlari aniqlanganda apellatsiya komissiyasi
hakamlar hay’ati qarorini bekor qilish yoki ularga o’zgartirishlar kiritish huquqiga
ega.
26. Apellatsiya komissiyasi hakamlar hay’atiga apellatsiya natijalari bo’yicha
izoh berib, olimpiada natijalarini o’zgartirishi mumkin va bunda hakamlar hay’ati
qarori qayta tasdiqlanadi.
5-§. Iqtidorli o’quvchilar zaxirasi
27. Iqtidorli o’quvchilar zaxirasi axborot tizimida shakllantiriladi.
28. Iqtidorli o’quvchilar zaxirasiga quyidagi toifadagi o’quvchilar kiritiladi:
asosiy olimpiadaning uchinchi bosqichida fanlar kesimida 1, 2, 3-o’rinlarni
egallagan o’quvchilar;
mintaqaviy xalqaro olimpiadalar g’oliblari;
nufuzli xalqaro olimpiadalarda ishtirok etgan o’quvchilar;
qo’shimcha respublika olimpiadalari g’oliblari;
onlayn olimpiadalar g’oliblari.
29. Iqtidorli o’quvchilar zaxirasidagi o’quvchilar to’g’risidagi ma’lumotlar
yillar kesimida Vazirlikning axborot tizimida saqlanadi.
3-bob. Asosiy olimpiadalarni o’tkazish tartibi
30. Asosiy olimpiadalar ushbu Nizomga 1-ilovada keltirilgan fanlardan ikki
guruhga ajratilgan holda o’tkaziladi.
Bunda, nufuzli xalqaro olimpiadalar tashkil qilinadigan fanlar mos keluvchi
birinchi guruh (matematika, fizika, kimyo, biologiya, informatika va axborot
texnologiyalari fanlari) va ikkinchi guruh (qolgan fanlar) deb belgilanadi.
31. Barcha fanlardan nazorat turlari, shakllari, baholash mezonlari Vazirlik
tomonidan tasdiqlanadi.
Birinchi guruhdagi fanlar bo’yicha nazorat turlarida fanlar bo’yicha sinovlar
xalqaro olimpiadalarning talablari va topshiriqlari metodologiyasini qo’llagan
holda o’tkaziladi.
32. Asosiy olimpiadalar maktablarning 9 — 11-sinf, akademik litseylar va
kasb-hunar maktablarining o’quvchilari o’rtasida o’tkaziladi.
33. Asosiy olimpiadalar to’rt bosqichda quyidagi muddatlarda o’tkaziladi:
birinchi bosqich — maktab, akademik litsey va kasb-hunar maktablar
miqyosida sentyabr oyida;
ikkinchi bosqich — tuman (shahar) miqyosida oktyabr oyida;
uchinchi bosqich — Qoraqalpog’iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent
shahri miqyosida noyabr oyida;
to’rtinchi bosqich — respublika miqyosida barcha fanlardan aprel-may
oylarida o’tkaziladi.
To’rtinchi bosqichda umumta’lim maktablarining 11-sinf, kasb-hunar
maktablari, akademik litseylarning 2-bosqich o’quvchilari ishtirok etadilar.
Birinchi bosqich maktab, akademik litsey va kasb-hunar maktablar tomonidan
o’quvchilar o’rtasida o’tkaziladi.
Har bir fan va sinf kesimida ishtirokchilar orasidan ballar ketma-ketligida 3
nafargacha g’olib aniqlanadi va maktab pedagogik kengashining (yoki nodavlat
ta’lim tashkiloti rahbarining) qarori bilan ikkinchi bosqichda ishtirok etish uchun
tavsiya etiladi.
Ikkinchi bosqichda ishtirok etish uchun tavsiya etilgan o’quvchilar hamda
ularning o’qituvchilari haqidagi ma’lumotlar axborot tizimiga joylashtiriladi.
Birinchi bosqichni o’tkazish bilan bog’liq masalalar, nazorat materiallarining
maxfiyligini, jarayonning adolatli va shaffof o’tkazilishini ta’minlashga maktab
direktori mas’ul hisoblanadi.
Tuman (shahar) xalq ta’limi bo’limi birinchi bosqich tashkil etilishini
muvofiqlashtiradi hamda adolatli va shaffof o’tkazilishi bo’yicha nazoratni amalga
oshiradi.
34. Ikkinchi bosqich tuman (shahar) xalq ta’limi bo’limlari tomonidan birinchi
bosqichda g’olib bo’lgan o’quvchilar o’rtasida o’tkaziladi.
Akademik litsey hamda Prezident ta’lim muassasalari agentligi tizimidagi
maktablarning birinchi bosqich g’oliblari ikkinchi bosqichda ishtirok etmasdan
to’g’ridan to’g’ri uchinchi bosqichda ishtirok etadilar.
35. Ikkinchi bosqichda har bir fan va sinf kesimida ishtirokchilar orasidan
ballar ketma-ketligida 3 nafargacha (1, 2, 3-o’rinlar) g’olib aniqlanadi va hakamlar
hay’ati qarori asosida tashkiliy qo’mita tomonidan uchinchi bosqichda ishtirok
etish uchun tavsiya etiladi.
Tashkiliy qo’mita tavsiya etilgan o’quvchilar to’g’risidagi ma’lumotlarni
axborot tizimiga kiritadi va tasdiqlaydi.
36. Ikkinchi bosqichni tashkil etishda:
ishtirokchilarini olimpiadalar bo’lib o’tadigan manzilga xavfsiz kelib-
ketishlariga tegishli maktab direktorlari;
nazorat materiallarining maxfiyligini ta’minlash, jarayonlarning shaffof,
adolatli va barcha xavfsizlik choralarini ko’rgan holda tashkil etilishiga — tuman
(shahar) xalq ta’limi bo’limi mudirlari shaxsan mas’ul hisoblanadi.
37. Hududiy xalq ta’limi boshqarmalari tuman (shahar) xalq ta’limi bo’limlari
tomonidan ikkinchi bosqich o’tkazilishini nazorat qiladi.
38. Uchinchi bosqich Qoraqalpog’iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent
shahri miqyosida hududiy xalq ta’limi boshqarmalari tomonidan o’tkaziladi.
39. Asosiy olimpiadalarning uchinchi bosqichida:
ikkinchi bosqichda 1, 2, 3-o’rinlarni egallagan o’quvchilar;
akademik litseylar hamda Prezident ta’lim muassasalari agentligi tizimidagi
maktablar tomonidan tavsiya etilgan 3 nafargacha o’quvchilar;
o’tgan o’quv yilida asosiy olimpiadaning uchinchi bosqichida 1-o’rinni
egallagan va hozirda maktab, akademik litsey yoki kasb-hunar maktablarining
o’quvchilari o’tgan o’quv yilida g’oliblikni qo’lga kiritgan fani bo’yicha ishtirok
etadi.
40. Uchinchi bosqichda har bir fan va sinf kesimida ishtirokchilar orasidan
ballar ketma-ketligida 3 nafar (1, 2, 3-o’rinlar) g’oliblar aniqlanadi.
41. Ishtirokchilarning olimpiadalar bo’lib o’tadigan manzilga xavfsiz kelib-
ketishlarini ta’minlashga tuman (shahar) hokimlari va xalq ta’limi bo’limi
mudirlari shaxsan mas’ul hisoblanadi.
42. To’rtinchi bosqich respublika miqyosida Vazirlik tomonidan uchinchi
bosqichda 1, 2, 3-o’rinlarni egallagan, umumta’lim maktablarining 11-sinf
o’quvchilari hamda kasb-hunar maktablari va akademik litseylarning 2-bosqich
o’quvchilari o’rtasida o’tkaziladi.
43. To’rtinchi bosqich uchun test topshiriqlari Vazirlar Mahkamasi huzuridagi
Davlat test markazi, boshqa turdagi nazorat materiallari hamda ularni baholash
mezonlari Vazirlik tomonidan tayyorlanadi.
44. Ko’zi ojizlar maxsus maktab-internatlari o’quvchilari o’rtasida ona tili va
adabiyot, matematika fanlaridan olimpiada ikki (viloyat va respublika) bosqichda
tashkil qilinadi hamda nazorat materiallari Vazirlik tomonidan ishlab chiqiladi.
45. To’rtinchi bosqichda har bir fan yo’nalishida ballar ketma-ketligida 1, 2, 3-
o’rinlarni egallagan o’quvchilar g’olib hisoblanadi.
46. To’rtinchi bosqichni tashkil etishda:
a) ishtirokchilarning respublika bosqichi bo’lib o’tadigan manzilga xavfsiz
kelib-ketishlariga:
Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashi Raisi, viloyatlar va Toshkent
shahar hokimlari;
tizimida ta’lim tashkilotlari bo’lgan vazirlik va idoralarning birinchi rahbarlari;
nodavlat ta’lim tashkiloti rahbarlari;
b) nazorat materiallarining maxfiyligini ta’minlash, jarayonlarning shaffof va
adolatli o’tkazilishiga — Vazirlik bevosita mas’ul hisoblanadi.
4-bob. Qo’shimcha respublika olimpiadalari
47. Qo’shimcha respublika olimpiadalari O’zbekiston Respublikasi Prezidenti
yoki Vazirlar Mahkamasining hujjatlari va topshiriqlari, Qoraqalpog’iston
Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent shahar hokimliklari,
vazirlik va idoralar yoki davlat va nodavlat ta’lim tashkilotlari tashabbusiga ko’ra
o’tkazilishi mumkin.
48. Qo’shimcha respublika olimpiadalarini o’tkazish tartibi, g’oliblar va
ularning o’qituvchilari yoki ta’lim muassasalarini rag’batlantirish masalalari
olimpiadalarni o’tkazish uchun tashkil etiladigan tashkiliy qo’mita (yoki
tashkilotchilar) tomonidan o’rnatilgan tartibda belgilanadi.
49. O’quvchilar o’rtasida umumta’lim fanlari bo’yicha o’tkaziladigan
qo’shimcha respublika olimpiadalari Vazirlik bilan kelishiladi.
Qo’shimcha respublika olimpiadasini o’tkazish uchun tashabbuskor tashkilot