IJODIY MAHSULOT (Ijodiy mahsulot tushunchasi, Mahsulot ijodkorligini asosiy o'lchovlari va xususiyatlari, Ijodiy mahsulotda dizayn markazligi, dizayn investitsiyalari va innovatsiyalar samaradorligi)

Yuklangan vaqt

2024-05-21

Yuklab olishlar soni

3

Sahifalar soni

14

Faytl hajmi

61,5 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
 
IJODIY MAHSULOT 
 
Reja: 
1. Ijodiy mahsulot tushunchasi. 
2. Ijodiy mahsulot xususiyatlari va elementlari. 
3. Mahsulot ijodkorligini asosiy o’lchovlari va xususiyatlari. 
4. Ijodiy mahsulotda dizayn markazligi, dizayn investitsiyalari va 
innovatsiyalar samaradorligi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz IJODIY MAHSULOT Reja: 1. Ijodiy mahsulot tushunchasi. 2. Ijodiy mahsulot xususiyatlari va elementlari. 3. Mahsulot ijodkorligini asosiy o’lchovlari va xususiyatlari. 4. Ijodiy mahsulotda dizayn markazligi, dizayn investitsiyalari va innovatsiyalar samaradorligi. Ilmiybaza.uz 
 
1. Ijodiy mahsulot tushunchasi. 
Matematikadagi muammoning yangi echimi, kimyoviy jarayonning 
kashf etilishi, musiqa, rasm yoki she'rning yaratilishi, yangi falsafiy yoki 
diniy tizim, huquqshunoslikda yangilik, ijtimoiy muammolarning yangi 
echimi va boshqalar texnik yangiliklar, yangi g'oyalar, san'atdagi yangi 
uslublar, fandagi yangi paradigmalar va boshqalar. Ijodiy faoliyat 
natijalari juda keng doirada bo'lishi mumkin. Jamiyat iqtisodiyoti va 
hayotini tubdan o'zgartiradigan ilmiy kashfiyotlardan va yangi 
tendentsiyalarni yaratadigan durdonalardan san'atda asl guldasta yasash 
va xonangizni bezatish qobiliyatiga ega bo`lish lozim Shu bilan birga 
muammo paydo bo'lganda - turli odamlarda "ijodiy mahsulot" ni qanday 
yaratish mumkin? degan savol paydo bo`ladi. Ko`pchilik buni jamiyat 
tomonidan rasman tan olingan va faqat ushbu mahsulot uning muallifi 
uchun mazmunli bo'lgan "shaxsiy" qarashlariga bog`liq deb o`ylaydi. 
Bunday holda odam o'zi uchun yaratmasligini hisobga olish kerak 
jamoatchilik tomonidan tan olinishi va "ijodiy azob" ni boshdan kechirish 
uchun - intilish holati bu unga o'zini erkak kabi his qilishiga imkon 
beradi. Odatda, badiiy matn badiiy ijodni o'rganishda ham mahsulot 
sifatida qaraladi. Badiiy ijodni o'rganish natijalarini tahlil qilish va 
sarhisob qilish, matnni o'rganishning to'rtta yo'nalishini ajratish mumkin: 
matn yaratish tartibi; uni semiotik amalga oshirish (kodlash); uni tahlil 
qilish, tushunish, talqin qilish vositalari; uning ontologiyasi (ijtimoiy 
mavjudot va ijtimoiy faoliyat). 
Ijodkor - bu yangi, yangilik yaratadigan odam. 
Ijodiy festival - bu noyob ijodiy va ijtimoiy tadbir. 
Ijodiy shahar bu sayohatga, boradigan joy emas shuningdek, ijodiy 
shahar o'zaro ta'sirning moslashuvchan maydonlarini yaratish joyidir. 
Ijodiy shahar - bu o'z aholisida doimiy yashash joyining o'ziga xosligi va 
yuqori 
qadr-qimmatini 
his 
qiladigan 
o'z-o'zini 
rivojlantiruvchi 
Ilmiybaza.uz 1. Ijodiy mahsulot tushunchasi. Matematikadagi muammoning yangi echimi, kimyoviy jarayonning kashf etilishi, musiqa, rasm yoki she'rning yaratilishi, yangi falsafiy yoki diniy tizim, huquqshunoslikda yangilik, ijtimoiy muammolarning yangi echimi va boshqalar texnik yangiliklar, yangi g'oyalar, san'atdagi yangi uslublar, fandagi yangi paradigmalar va boshqalar. Ijodiy faoliyat natijalari juda keng doirada bo'lishi mumkin. Jamiyat iqtisodiyoti va hayotini tubdan o'zgartiradigan ilmiy kashfiyotlardan va yangi tendentsiyalarni yaratadigan durdonalardan san'atda asl guldasta yasash va xonangizni bezatish qobiliyatiga ega bo`lish lozim Shu bilan birga muammo paydo bo'lganda - turli odamlarda "ijodiy mahsulot" ni qanday yaratish mumkin? degan savol paydo bo`ladi. Ko`pchilik buni jamiyat tomonidan rasman tan olingan va faqat ushbu mahsulot uning muallifi uchun mazmunli bo'lgan "shaxsiy" qarashlariga bog`liq deb o`ylaydi. Bunday holda odam o'zi uchun yaratmasligini hisobga olish kerak jamoatchilik tomonidan tan olinishi va "ijodiy azob" ni boshdan kechirish uchun - intilish holati bu unga o'zini erkak kabi his qilishiga imkon beradi. Odatda, badiiy matn badiiy ijodni o'rganishda ham mahsulot sifatida qaraladi. Badiiy ijodni o'rganish natijalarini tahlil qilish va sarhisob qilish, matnni o'rganishning to'rtta yo'nalishini ajratish mumkin: matn yaratish tartibi; uni semiotik amalga oshirish (kodlash); uni tahlil qilish, tushunish, talqin qilish vositalari; uning ontologiyasi (ijtimoiy mavjudot va ijtimoiy faoliyat). Ijodkor - bu yangi, yangilik yaratadigan odam. Ijodiy festival - bu noyob ijodiy va ijtimoiy tadbir. Ijodiy shahar bu sayohatga, boradigan joy emas shuningdek, ijodiy shahar o'zaro ta'sirning moslashuvchan maydonlarini yaratish joyidir. Ijodiy shahar - bu o'z aholisida doimiy yashash joyining o'ziga xosligi va yuqori qadr-qimmatini his qiladigan o'z-o'zini rivojlantiruvchi Ilmiybaza.uz 
 
innovatsion shahar brendi. Ammo ijodiy sinf ko'pchilikdan uzoqdir. 
ijodiy sinf aqlli filmlarni tomosha qiladigan, aqlli kitoblarni o'qiydigan va 
oddiy odamlar uchun mavjud bo'lmagan boshqa madaniy mahsulotlarni 
iste'mol qiladiganlar emas. 
Ijodkor o'qituvchi - bu ijodiy o'zini o'zi anglashga intilayotgan 
shaxs. 
Ijodiy dars - bu erkinlik makonidagi birgalikdagi quvonch, o'zini 
namoyon qilish imkoniyati (rol stereotiplarini izlashda, to'liq bo'lmagan 
keskinliklarni amalga oshirishda va og'riqli holatni ongsiz ravishda 
taqdim etishda) va o'zida haqiqatni izlash. 
Ijodiy yondashuv - Ijodkor bo'lish nimadir haqida ijodiy 
munosabatda bo'lishni anglatadi. 
Ijodiy marketing - bu o'z qarashlarini, e'tiqodlarini o'zgartirish va 
kerakli reaktsiya va xulq-atvorni rivojlantirish maqsadida maqsadli 
auditoriya g'oyalarini ishlab chiqish va taklif qilishdir. Demak, ijodkorlik 
erkin ijodkorlik emas, balki marketing vazifalari bilan cheklangan 
jarayondir. Yuqori sifatli va malakali ijodkorlik brendning kuchli 
tomonlaridan biridir. Ijodkorlik reklama kommunikatsiyasini axborot va 
hissiy to'ldirish jarayoni sifatida ta'riflanishi mumkin. Tasvirlarning 
mavjudligi va ehtiyoji mezoniga ko'ra ijodiy mahsulotni mahsulot sifatida 
shartli ravishda tasniflash: dizayn (vizual tasvirni yaratishga qaratilgan 
ijodiy); kopirayter (matn); aralash (dastlabki ikki turdagi elementlarni o'z 
ichiga olgan). Reklama xabarini ikki darajada ko'rish mumkin: aniq va 
yashirin. Aniq darajani reklama mazmuni ratsional munozara mavzusi 
bo'lganida, "oddiy matnda" yozilganda aytish mumkin.. Ular reklama 
qilingan mahsulot, savdo markasi bilan bevosita bog'liq bo'lgan oldindan 
aniqlangan tasvirlar va uyushmalarning shakllanishiga hissa qo'shadigan 
Ijodiy faoliyat bosqichlaridir. 
Ilmiybaza.uz innovatsion shahar brendi. Ammo ijodiy sinf ko'pchilikdan uzoqdir. ijodiy sinf aqlli filmlarni tomosha qiladigan, aqlli kitoblarni o'qiydigan va oddiy odamlar uchun mavjud bo'lmagan boshqa madaniy mahsulotlarni iste'mol qiladiganlar emas. Ijodkor o'qituvchi - bu ijodiy o'zini o'zi anglashga intilayotgan shaxs. Ijodiy dars - bu erkinlik makonidagi birgalikdagi quvonch, o'zini namoyon qilish imkoniyati (rol stereotiplarini izlashda, to'liq bo'lmagan keskinliklarni amalga oshirishda va og'riqli holatni ongsiz ravishda taqdim etishda) va o'zida haqiqatni izlash. Ijodiy yondashuv - Ijodkor bo'lish nimadir haqida ijodiy munosabatda bo'lishni anglatadi. Ijodiy marketing - bu o'z qarashlarini, e'tiqodlarini o'zgartirish va kerakli reaktsiya va xulq-atvorni rivojlantirish maqsadida maqsadli auditoriya g'oyalarini ishlab chiqish va taklif qilishdir. Demak, ijodkorlik erkin ijodkorlik emas, balki marketing vazifalari bilan cheklangan jarayondir. Yuqori sifatli va malakali ijodkorlik brendning kuchli tomonlaridan biridir. Ijodkorlik reklama kommunikatsiyasini axborot va hissiy to'ldirish jarayoni sifatida ta'riflanishi mumkin. Tasvirlarning mavjudligi va ehtiyoji mezoniga ko'ra ijodiy mahsulotni mahsulot sifatida shartli ravishda tasniflash: dizayn (vizual tasvirni yaratishga qaratilgan ijodiy); kopirayter (matn); aralash (dastlabki ikki turdagi elementlarni o'z ichiga olgan). Reklama xabarini ikki darajada ko'rish mumkin: aniq va yashirin. Aniq darajani reklama mazmuni ratsional munozara mavzusi bo'lganida, "oddiy matnda" yozilganda aytish mumkin.. Ular reklama qilingan mahsulot, savdo markasi bilan bevosita bog'liq bo'lgan oldindan aniqlangan tasvirlar va uyushmalarning shakllanishiga hissa qo'shadigan Ijodiy faoliyat bosqichlaridir. Ilmiybaza.uz 
 
1. Mahsulot toifasini tahlil qilish, uning chegaralarini belgilash 
(torayish, kengaytirish, yangi mahsulot toifasini yaratish) 
2. Raqobatchilarni o'rganish. Axborotlarni yig'ish va tahlil qilish. 
3. Demografik, psixografik va xulq-atvor parametrlari bo'yicha 
potentsial iste'molchilar manzillarini tavsiflash. 
4. Mahsulot kontseptsiyasini ijobiy real xususiyatlar va fazilatlar 
to'plami sifatida ishlab chiqish 
5. Brend imidjining tavsifi 
6. Kelajak brendi uchun mezonlarni ishlab chiqish. Ularning ko'pi 
bo'lishi mumkin emas. Ular bir-biriga mos kelishi kerak. 
7. Ism va brend atributlarini yaratish 
8. Tanlangan atributlarni maqsadli auditoriya vakillari o'rtasida 
raqobatchilar o'rtasida sinovdan o'tkazish. 
Ijodiy marketing kommunikatsiyalarini yaratish usullari 
1. Abstrakt tushunchalarni vizualizatsiya qilish 
2. Tushunchalarning ifloslanishi (aloqasi) ("Biz sizni bitta katta 
g'oya bilan ezib tashlaymiz) 
3. Qisqalik - keraksiz narsalarni olib tashlang . 
2. Provokatsiya 
3. Life Placement - nostandart joylarda reklama joylashtirish 
4. Reklamaning nostandart tarkibi 
5. Seriallik 
6. Tasvirni g'ayrioddiy tarzda yaratish 
7. Kulgili effektdan foydalanish 
 
2. Ijodiy mahsulot xususiyatlari va elementlari. 
 
 
Ijodiy mahsulot nima? 
Muayyan sohada ijodiy faoliyat natijasida yaratilgan g'oya yoki 
ob'ekt. 
Ilmiybaza.uz 1. Mahsulot toifasini tahlil qilish, uning chegaralarini belgilash (torayish, kengaytirish, yangi mahsulot toifasini yaratish) 2. Raqobatchilarni o'rganish. Axborotlarni yig'ish va tahlil qilish. 3. Demografik, psixografik va xulq-atvor parametrlari bo'yicha potentsial iste'molchilar manzillarini tavsiflash. 4. Mahsulot kontseptsiyasini ijobiy real xususiyatlar va fazilatlar to'plami sifatida ishlab chiqish 5. Brend imidjining tavsifi 6. Kelajak brendi uchun mezonlarni ishlab chiqish. Ularning ko'pi bo'lishi mumkin emas. Ular bir-biriga mos kelishi kerak. 7. Ism va brend atributlarini yaratish 8. Tanlangan atributlarni maqsadli auditoriya vakillari o'rtasida raqobatchilar o'rtasida sinovdan o'tkazish. Ijodiy marketing kommunikatsiyalarini yaratish usullari 1. Abstrakt tushunchalarni vizualizatsiya qilish 2. Tushunchalarning ifloslanishi (aloqasi) ("Biz sizni bitta katta g'oya bilan ezib tashlaymiz) 3. Qisqalik - keraksiz narsalarni olib tashlang . 2. Provokatsiya 3. Life Placement - nostandart joylarda reklama joylashtirish 4. Reklamaning nostandart tarkibi 5. Seriallik 6. Tasvirni g'ayrioddiy tarzda yaratish 7. Kulgili effektdan foydalanish 2. Ijodiy mahsulot xususiyatlari va elementlari. Ijodiy mahsulot nima? Muayyan sohada ijodiy faoliyat natijasida yaratilgan g'oya yoki ob'ekt. Ilmiybaza.uz 
 
Mahsulot "ijodiy" deb tasniflanishi uchun ushbu ikki xususiyatga 
ega bo'lishi kerak. Buning sababi shundaki, agar mahsulot o'ziga xos va 
noyob bo'lsa, lekin jamiyat uchun foydali bo'lmasa yoki foydali, ammo 
innovatsion bo'lmagan narsalarni ijodiy deb hisoblash mumkin emas. 
Shunga qaramay, ijodkorlikning ta'rifi faqat shu tushunchalar bilan 
chegaralanib qolmaydi. Ko'p o'n yilliklar davomida kontseptsiya 
go'zallik, maqsadga muvofiqlik, samaradorlik va boshqa ko'plab 
g'oyalarni o'z ichiga olgan mahsulotning kreativligini misol qilishda 
insonning fikriga bog'liq. 
Agar mahsulotning ijodkorligi inson mulohazasiga asoslangan 
bo'lsa, 
natijalar 
baholovchilar 
o'rtasidagi 
ishonchlilikda 
sezilarli 
o'zgarishlarni ko'rsatadi. "Ijodkorlik" tushunchasi bir kishidan boshqasiga 
juda farq qiladi. Madaniy va ma'rifiy ma'lumot, idrok, taxminlar, atrof-
muhit odamlarning "ijodiy" ta'rifini qanday qabul qilishiga ta'sir qilishi 
mumkin. Oddiy qilib aytganda, turli odamlar ijodkorlikni turlicha talqin 
qilishlari mumkin. Shu sababli, ijodkorlikni o'lchashdagi sub'ektivlik 
tufayli, zamonaviy olimlar o'rtasida ijodkorlikni ob'ektiv baholay 
oladigan o'lchov vositasini ishlab chiqishga qiziqish uyg'otadi. 
Zamonaviy va raqobatbardosh biznes dunyosida mahsulotning 
kreativligi juda muhimdir. Iste'molchilar mahsulotni nafaqat dizayni yoki 
funktsiyalari tufayli sotib olishmaydi, balki ular "ijodiy" mahsulotni sotib 
olishni intiqlik bilan kutishadi. Horn va Salvendy (2006) o'z maqolalarida 
"iste'molchilarning mahsulotga bo'lgan afzalliklari mahsulot ijodkorligini 
aniqlashda rol o'ynaydi" deb ta'kidladilar. Ijodiy mahsulotga bo'lgan talab 
har kuni talab qilinayotganligi sababli, ta'lim nafaqat yuqori IQ va aqlli 
bitiruvchilarni, balki ijodiy bitiruvchilarni ham etishtirishga intilmoqda. 
Cropley va Cropley (2000) ta'kidlashicha, "ijodkorlik aqlga nimadir 
qo'shadi". Haqiqiy ma'lumotlarni eslay olish, nazariyani tushunish va 
mantiqiy fikrlashni qo'llash talabani "aqlli" yoki "iqtidorli" deb tasniflash 
uchun etarli emas. Qayta ko'rib chiqilgan Bloom taksanomiyasiga (2001) 
murojaat qilib, faktlarni eslash, tushunish va qo'llash oddiy kognitiv 
funktsiyalarni yoki past darajadagi fikrlash qobiliyatlarini talab qiladi. 
Tahlildan farqli o'laroq, ko'proq mavhum va murakkab kognitiv 
funktsiyalarni talab qiladigan baholang va yarating. Ikkinchisi ijodiy 
shaxs bo'lishda ajralmas bo'lgan yuqori darajadagi fikrlash qobiliyatlarini 
ko'rsatadi. 
Hozirgi 
jahon 
bozori 
mahsulotda 
innovatsiyalarni 
qidirayotganligi sababli, ta'lim mustaqil, ijodiy muammolarni hal qila 
oladigan va tavakkal qila oladigan talabalarni etishtirishga ko'proq 
ahamiyat berishi kerak. 
 
Mahsulot kontseptsiyasi - bu siz yaratmoqchi yoki bozorga 
chiqarmoqchi bo'lgan mahsulotning umumiy g'oyasi. Bu vaqt o'tishi bilan 
o'zgartirilishi va yaxshilanishi mumkin bo'lgan g'oya. Mahsulot 
Ilmiybaza.uz Mahsulot "ijodiy" deb tasniflanishi uchun ushbu ikki xususiyatga ega bo'lishi kerak. Buning sababi shundaki, agar mahsulot o'ziga xos va noyob bo'lsa, lekin jamiyat uchun foydali bo'lmasa yoki foydali, ammo innovatsion bo'lmagan narsalarni ijodiy deb hisoblash mumkin emas. Shunga qaramay, ijodkorlikning ta'rifi faqat shu tushunchalar bilan chegaralanib qolmaydi. Ko'p o'n yilliklar davomida kontseptsiya go'zallik, maqsadga muvofiqlik, samaradorlik va boshqa ko'plab g'oyalarni o'z ichiga olgan mahsulotning kreativligini misol qilishda insonning fikriga bog'liq. Agar mahsulotning ijodkorligi inson mulohazasiga asoslangan bo'lsa, natijalar baholovchilar o'rtasidagi ishonchlilikda sezilarli o'zgarishlarni ko'rsatadi. "Ijodkorlik" tushunchasi bir kishidan boshqasiga juda farq qiladi. Madaniy va ma'rifiy ma'lumot, idrok, taxminlar, atrof- muhit odamlarning "ijodiy" ta'rifini qanday qabul qilishiga ta'sir qilishi mumkin. Oddiy qilib aytganda, turli odamlar ijodkorlikni turlicha talqin qilishlari mumkin. Shu sababli, ijodkorlikni o'lchashdagi sub'ektivlik tufayli, zamonaviy olimlar o'rtasida ijodkorlikni ob'ektiv baholay oladigan o'lchov vositasini ishlab chiqishga qiziqish uyg'otadi. Zamonaviy va raqobatbardosh biznes dunyosida mahsulotning kreativligi juda muhimdir. Iste'molchilar mahsulotni nafaqat dizayni yoki funktsiyalari tufayli sotib olishmaydi, balki ular "ijodiy" mahsulotni sotib olishni intiqlik bilan kutishadi. Horn va Salvendy (2006) o'z maqolalarida "iste'molchilarning mahsulotga bo'lgan afzalliklari mahsulot ijodkorligini aniqlashda rol o'ynaydi" deb ta'kidladilar. Ijodiy mahsulotga bo'lgan talab har kuni talab qilinayotganligi sababli, ta'lim nafaqat yuqori IQ va aqlli bitiruvchilarni, balki ijodiy bitiruvchilarni ham etishtirishga intilmoqda. Cropley va Cropley (2000) ta'kidlashicha, "ijodkorlik aqlga nimadir qo'shadi". Haqiqiy ma'lumotlarni eslay olish, nazariyani tushunish va mantiqiy fikrlashni qo'llash talabani "aqlli" yoki "iqtidorli" deb tasniflash uchun etarli emas. Qayta ko'rib chiqilgan Bloom taksanomiyasiga (2001) murojaat qilib, faktlarni eslash, tushunish va qo'llash oddiy kognitiv funktsiyalarni yoki past darajadagi fikrlash qobiliyatlarini talab qiladi. Tahlildan farqli o'laroq, ko'proq mavhum va murakkab kognitiv funktsiyalarni talab qiladigan baholang va yarating. Ikkinchisi ijodiy shaxs bo'lishda ajralmas bo'lgan yuqori darajadagi fikrlash qobiliyatlarini ko'rsatadi. Hozirgi jahon bozori mahsulotda innovatsiyalarni qidirayotganligi sababli, ta'lim mustaqil, ijodiy muammolarni hal qila oladigan va tavakkal qila oladigan talabalarni etishtirishga ko'proq ahamiyat berishi kerak. Mahsulot kontseptsiyasi - bu siz yaratmoqchi yoki bozorga chiqarmoqchi bo'lgan mahsulotning umumiy g'oyasi. Bu vaqt o'tishi bilan o'zgartirilishi va yaxshilanishi mumkin bo'lgan g'oya. Mahsulot Ilmiybaza.uz 
 
kontseptsiyasi mijozlar ehtiyojlari, biznes g'oyalari yoki texnologik 
innovatsiyalar bilan bog'liq 
 
Nima uchun ijodiy mahsulot muhim? 
 
Ijodkorlik sizning brendingiz, mahsulotingiz yoki xizmatingizni 
boshqalardan ajralib turishi uchun farqlashda muhim ahamiyatga ega. Asl 
kontent potentsial mijozlar e'tiborini jalb qilish ehtimoli ko'proq. 
Qanday qilib ijodiy mahsulotni yaratasiz? 
Mahsulotni ishlab chiqishda qo'llaniladigan ijodiy jarayonning etti 
bosqichi: 
1.Vaziyatni qabul qilish. Mahsulotning manfaatdor tomonlari, 
mahsulot egalari va boshqa ishtirokchilar loyihaga to'liq sodiqlik, shu 
jumladan muammoning tegishli yechimini topishga rozi bo'lishadi. ... 
2.Tahlil qiling. ... 
3.Aniqlash. ... 
4.Fikr. ... 
5.Tanlang. ... 
6.Amalga oshirish. ... 
7.Baholash. 
 
Ijodiy mahsulotni ishlab chiqish nima? 
Mahsulotni ishlab chiqish kuzatishdan boshlanadigan jarayondir. 
Atrofingizdagi o'zgarishlarni tahlil qilish va keyin bu o'zgarish bilan 
yuzaga keladigan yangi ehtiyojlarni aniqlash deyarli har doim birinchi 
qadamdir. Ehtiyojni tahlil qilish va aniqlash g'oyalarga olib keladi va 
g'oyalar oxir-oqibat mahsulotga aylanadi. 
Ijodiy mahsulot innovatsionmi? 
Ijodkorlik innovatsiya bilan birga boradi. Ijodsiz yangilik ham 
bo‘lmaydi. Ijodkorlik yangi va noyob g'oyalarni ishlab chiqarish 
qobiliyati bo'lsa-da, innovatsiya bu ijodkorlikni amalga oshirishdir - bu 
yangi g'oya, yechim, jarayon yoki mahsulotni joriy etishdir. 
 
Mahsulotlar uchun ijodiy tarkib nima? 
 
Ijodiy kontent - bu keng qamrovli atama bo'lib, kompaniyalar o'z 
mahsulotlari va xizmatlarini va brendning o'zi bilan muloqot qilish va 
targ'ib qilish uchun foydalanadigan turli xil ommaviy axborot vositalarini 
anglatadi. 
Mahsulotning 5 bosqichi qanday? 
Mahsulotning hayot aylanishi - bu mahsulotning 5 ta alohida 
bosqichdan o'tishi - rivojlanish, joriy etish, o'sish, etuklik va pasayish. 
Kontseptsiya nemis iqtisodchisi Teodor Levitt tomonidan ishlab chiqilgan 
Ilmiybaza.uz kontseptsiyasi mijozlar ehtiyojlari, biznes g'oyalari yoki texnologik innovatsiyalar bilan bog'liq Nima uchun ijodiy mahsulot muhim? Ijodkorlik sizning brendingiz, mahsulotingiz yoki xizmatingizni boshqalardan ajralib turishi uchun farqlashda muhim ahamiyatga ega. Asl kontent potentsial mijozlar e'tiborini jalb qilish ehtimoli ko'proq. Qanday qilib ijodiy mahsulotni yaratasiz? Mahsulotni ishlab chiqishda qo'llaniladigan ijodiy jarayonning etti bosqichi: 1.Vaziyatni qabul qilish. Mahsulotning manfaatdor tomonlari, mahsulot egalari va boshqa ishtirokchilar loyihaga to'liq sodiqlik, shu jumladan muammoning tegishli yechimini topishga rozi bo'lishadi. ... 2.Tahlil qiling. ... 3.Aniqlash. ... 4.Fikr. ... 5.Tanlang. ... 6.Amalga oshirish. ... 7.Baholash. Ijodiy mahsulotni ishlab chiqish nima? Mahsulotni ishlab chiqish kuzatishdan boshlanadigan jarayondir. Atrofingizdagi o'zgarishlarni tahlil qilish va keyin bu o'zgarish bilan yuzaga keladigan yangi ehtiyojlarni aniqlash deyarli har doim birinchi qadamdir. Ehtiyojni tahlil qilish va aniqlash g'oyalarga olib keladi va g'oyalar oxir-oqibat mahsulotga aylanadi. Ijodiy mahsulot innovatsionmi? Ijodkorlik innovatsiya bilan birga boradi. Ijodsiz yangilik ham bo‘lmaydi. Ijodkorlik yangi va noyob g'oyalarni ishlab chiqarish qobiliyati bo'lsa-da, innovatsiya bu ijodkorlikni amalga oshirishdir - bu yangi g'oya, yechim, jarayon yoki mahsulotni joriy etishdir. Mahsulotlar uchun ijodiy tarkib nima? Ijodiy kontent - bu keng qamrovli atama bo'lib, kompaniyalar o'z mahsulotlari va xizmatlarini va brendning o'zi bilan muloqot qilish va targ'ib qilish uchun foydalanadigan turli xil ommaviy axborot vositalarini anglatadi. Mahsulotning 5 bosqichi qanday? Mahsulotning hayot aylanishi - bu mahsulotning 5 ta alohida bosqichdan o'tishi - rivojlanish, joriy etish, o'sish, etuklik va pasayish. Kontseptsiya nemis iqtisodchisi Teodor Levitt tomonidan ishlab chiqilgan Ilmiybaza.uz 
 
bo'lib, u 1965 yilda Garvard Business Review jurnalida o'zining mahsulot 
hayotiy tsikli modelini nashr etgan. 
Asosan, 
mahsulotning 
hayot 
aylanishi 
- 
bu 
mahsulot 
kontseptsiyasidan uning bozordan oxirigacha olib qo'yilishigacha bo'lgan 
vaqt. Mahsulotning hayot aylanishi har bir bosqichda qaror qabul qilish 
va strategiyani ishlab chiqish uchun ishlatiladi. 
 
Marketologlar 
o'z 
harakatlarini 
boshqarish 
uchun 
bozor 
tadqiqotlaridan foydalanib, har bir bosqich uchun xabarlarni sozlash 
uchun mahsulotning hayot aylanishidan foydalanadilar. Menejerlar 
mahsulotning hayot aylanishidan narx belgilash, yangi bozorlarni 
kengaytirish, qadoqlash dizayni va boshqalar bo'yicha strategik qarorlar 
qabul qilish uchun foydalanadilar. 
Mahsulotning hayot aylanishini boshqarishning afzalliklari 
Hayotiy tsiklni boshqarishning ko'plab afzalliklari bor. Sizning 
tsikldagi mavqeingiz marketing strategiyasidan tortib to rentabellikgacha 
bo'lgan hamma narsaga ta'sir qiladi. 
 
Mahsulotning hayot aylanishini boshqarish bilan siz: 
 
 Hayotiy tsikl bosqichiga asoslanib, ongli qarorlar qabul qiling 
 Kompaniyaning rentabelligini oshirish 
 Maqsadli auditoriya bilan aloqada bo'lish uchun marketing 
xabarlaringizni faol ravishda o'zgartiring 
 Mahsulot jozibadorligini, obro'sini va mijozlarning sodiqligini saqlab 
qolish va yaxshilash 
Mahsulotning hayot aylanishini etarli darajada boshqarmaganlar quyidagi 
oqibatlarga duch kelishadi: 
 
 Mahsulotning o'z potentsialiga javob bermasligi 
 Yaroqlilik muddati qisqartirildi 
 Ortiqcha inventar 
 Foyda yo'qotish 
Mahsulotning hayot aylanishi - bu mahsulotning 5 ta alohida 
bosqichdan o'tishi - rivojlanish, joriy etish, o'sish, etuklik va pasayish. 
Kontseptsiya nemis iqtisodchisi Teodor Levitt tomonidan ishlab chiqilgan 
bo'lib, u 1965 yilda Garvard Business Review jurnalida o'zining mahsulot 
hayotiy tsikli modelini nashr etgan. 
Bozor tadqiqotlari mahsulotning hayot aylanishining har bir 
bosqichida ajralmas rol o'ynaydi.  
Har bir mahsulot har bir bosqichda har xil vaqt sarflaydi - shuning 
uchun havola qilish uchun aniq vaqt jadvali yo'q. Har bir bosqichning o'z 
Ilmiybaza.uz bo'lib, u 1965 yilda Garvard Business Review jurnalida o'zining mahsulot hayotiy tsikli modelini nashr etgan. Asosan, mahsulotning hayot aylanishi - bu mahsulot kontseptsiyasidan uning bozordan oxirigacha olib qo'yilishigacha bo'lgan vaqt. Mahsulotning hayot aylanishi har bir bosqichda qaror qabul qilish va strategiyani ishlab chiqish uchun ishlatiladi. Marketologlar o'z harakatlarini boshqarish uchun bozor tadqiqotlaridan foydalanib, har bir bosqich uchun xabarlarni sozlash uchun mahsulotning hayot aylanishidan foydalanadilar. Menejerlar mahsulotning hayot aylanishidan narx belgilash, yangi bozorlarni kengaytirish, qadoqlash dizayni va boshqalar bo'yicha strategik qarorlar qabul qilish uchun foydalanadilar. Mahsulotning hayot aylanishini boshqarishning afzalliklari Hayotiy tsiklni boshqarishning ko'plab afzalliklari bor. Sizning tsikldagi mavqeingiz marketing strategiyasidan tortib to rentabellikgacha bo'lgan hamma narsaga ta'sir qiladi. Mahsulotning hayot aylanishini boshqarish bilan siz:  Hayotiy tsikl bosqichiga asoslanib, ongli qarorlar qabul qiling  Kompaniyaning rentabelligini oshirish  Maqsadli auditoriya bilan aloqada bo'lish uchun marketing xabarlaringizni faol ravishda o'zgartiring  Mahsulot jozibadorligini, obro'sini va mijozlarning sodiqligini saqlab qolish va yaxshilash Mahsulotning hayot aylanishini etarli darajada boshqarmaganlar quyidagi oqibatlarga duch kelishadi:  Mahsulotning o'z potentsialiga javob bermasligi  Yaroqlilik muddati qisqartirildi  Ortiqcha inventar  Foyda yo'qotish Mahsulotning hayot aylanishi - bu mahsulotning 5 ta alohida bosqichdan o'tishi - rivojlanish, joriy etish, o'sish, etuklik va pasayish. Kontseptsiya nemis iqtisodchisi Teodor Levitt tomonidan ishlab chiqilgan bo'lib, u 1965 yilda Garvard Business Review jurnalida o'zining mahsulot hayotiy tsikli modelini nashr etgan. Bozor tadqiqotlari mahsulotning hayot aylanishining har bir bosqichida ajralmas rol o'ynaydi. Har bir mahsulot har bir bosqichda har xil vaqt sarflaydi - shuning uchun havola qilish uchun aniq vaqt jadvali yo'q. Har bir bosqichning o'z Ilmiybaza.uz 
 
xarajatlari, xatarlari va imkoniyatlari bor va siz hayot tsiklida qayerda 
ekanligingizga qarab strategiyalaringizni moslashingiz kerak bo'ladi. 
Mahsulotning hayot aylanishiga misollar 
Barcha mahsulotlar hayot aylanish jarayonidan o'tgan bo'lsa-da, 
ba'zilari allaqachon butun tsikldan o'tib, yo'l chetiga tushib qolgan. 
Hozirda mahsulotning hayot aylanish bosqichida bo'lgan yoki ishlab 
chiqarish to'xtatilgan mahsulotlarga bir misol. 
 
Yozuv mashinkalari 
 
1868 yilda Milwaukee shtatida yashovchi Kristofer Latham Shoulz 
birinchi yozuv mashinkasini patentladi. U ixtirochilar dizaynni 
mukammallashtirishga harakat qilgani uchun qariyb 300 yil davomida 
ishlab chiqilgan. 
1800-yillarning oxiriga kelib, hayot tsiklining kirish bosqichi tijorat 
yozuv mashinkalari ommaga taqdim etilgandan so'ng boshlandi. 
Ko'p o'tmay, o'sish bosqichida yozuv mashinkalari korxonalar, uylar 
va ofislarda qo'llanila boshlandi. 
Yozuv mashinkalari 1980-yillargacha yetuklik bosqichida bo'lib, 
rivojlanayotgan texnologiyalar ularni tanazzulga yuz tutdi. 
Yozuv mashinkasi bozori pasayib ketdi. Yozuv mashinkalari, 
asosan, kompyuterlar, planshetlar va smartfonlar foydasiga to'xtatildi. 
Bugungi kunda mavjud bo'lgan yozuv mashinkalarining aksariyati 
yangilik buyumlari va vintage kolleksiyalaridir. 
Har bir mahsulot turli xil tezlikda bosqichlardan o'tadi. Har qanday 
bosqichda mahsulot qancha vaqt turishi haqida qat'iy va tezkor qoida yo'q 
- ularning har biri kunlar yoki yillar bilan o'lchanishi mumkin. Har bir 
bosqichning xususiyatlarini tushunish yordam beradi va ko'pincha orqaga 
qarash va keyingi bosqichni aniqlash uchun qaysi bosqichda 
bo'lganingizni aniqlash osonroq bo'ladi. 
 
Nima bo'layotganini tushunish sizni mahsulotingiz qiymatini 
oshirish yoki uning etuklikka o'tish yoki pasayishini kechiktirish uchun 
tuzatishlar kiritishga majbur qilishi mumkin. 
 
Joriy bosqichni aniqlash uchun o'sish sur'ati, savdo tendentsiyalari, 
raqobat va narxlarni tahlil qilish uchun bozor tadqiqoti vositalaridan 
foydalaning. 
 
3. Mahsulot ijodkorligini asosiy o’lchovlari va xususiyatlari. 
 
Ijodiy fikrlashning o'lchovlari qanday? 
Ilmiybaza.uz xarajatlari, xatarlari va imkoniyatlari bor va siz hayot tsiklida qayerda ekanligingizga qarab strategiyalaringizni moslashingiz kerak bo'ladi. Mahsulotning hayot aylanishiga misollar Barcha mahsulotlar hayot aylanish jarayonidan o'tgan bo'lsa-da, ba'zilari allaqachon butun tsikldan o'tib, yo'l chetiga tushib qolgan. Hozirda mahsulotning hayot aylanish bosqichida bo'lgan yoki ishlab chiqarish to'xtatilgan mahsulotlarga bir misol. Yozuv mashinkalari 1868 yilda Milwaukee shtatida yashovchi Kristofer Latham Shoulz birinchi yozuv mashinkasini patentladi. U ixtirochilar dizaynni mukammallashtirishga harakat qilgani uchun qariyb 300 yil davomida ishlab chiqilgan. 1800-yillarning oxiriga kelib, hayot tsiklining kirish bosqichi tijorat yozuv mashinkalari ommaga taqdim etilgandan so'ng boshlandi. Ko'p o'tmay, o'sish bosqichida yozuv mashinkalari korxonalar, uylar va ofislarda qo'llanila boshlandi. Yozuv mashinkalari 1980-yillargacha yetuklik bosqichida bo'lib, rivojlanayotgan texnologiyalar ularni tanazzulga yuz tutdi. Yozuv mashinkasi bozori pasayib ketdi. Yozuv mashinkalari, asosan, kompyuterlar, planshetlar va smartfonlar foydasiga to'xtatildi. Bugungi kunda mavjud bo'lgan yozuv mashinkalarining aksariyati yangilik buyumlari va vintage kolleksiyalaridir. Har bir mahsulot turli xil tezlikda bosqichlardan o'tadi. Har qanday bosqichda mahsulot qancha vaqt turishi haqida qat'iy va tezkor qoida yo'q - ularning har biri kunlar yoki yillar bilan o'lchanishi mumkin. Har bir bosqichning xususiyatlarini tushunish yordam beradi va ko'pincha orqaga qarash va keyingi bosqichni aniqlash uchun qaysi bosqichda bo'lganingizni aniqlash osonroq bo'ladi. Nima bo'layotganini tushunish sizni mahsulotingiz qiymatini oshirish yoki uning etuklikka o'tish yoki pasayishini kechiktirish uchun tuzatishlar kiritishga majbur qilishi mumkin. Joriy bosqichni aniqlash uchun o'sish sur'ati, savdo tendentsiyalari, raqobat va narxlarni tahlil qilish uchun bozor tadqiqoti vositalaridan foydalaning. 3. Mahsulot ijodkorligini asosiy o’lchovlari va xususiyatlari. Ijodiy fikrlashning o'lchovlari qanday? Ilmiybaza.uz 
 
Ijodkorlik ravonlik, majoziy fikrlash, turli xil fikrlash muammolarini 
hal qilish va moslashuvchanlik kabi o'ziga xos o'lchovlar bilan 
tavsiflanadi, degan kelishuv mavjud. 
Ijodkorlikning asosiy o'lchovlari qanday? 
Ijodkorlik o‘lchovlari ijodiy g‘oyalar qanday paydo bo‘lishi va 
ijodkorlikni xolisona aniqlash va o‘lchash mumkinmi, degan savolni 
berish uchun fan tarixi va sotsiologiyasi, psixologiya, falsafa va sun’iy 
intellektdan tortib bir qator fanlarga asoslangan original maqolalarni 
birlashtiradi. 
Mahsulotni ijodiy tahlil qilish matritsasi - CPAM (Besemer y 
Treffinger, 1981) Ushbu matritsa mahsulot ijodkorligini uch o'lchov 
orqali baholaydi: yangilik, aniqlik va uslub. U mahsulotni ishlab 
chiqishning oldingi mezonlari (kontseptsiya va dizayn bosqichi) va 
sudyalar tomonidan keyingi baholash uchun ishlatiladi. 
Mahsulotning muhim o'lchamlari qanday? 
Mahsulotning beshta o'lchami mavjud: rang, konfiguratsiya, o'lcham, 
uslub va versiya. Siz mahsulot o'lchamlarini o'lchov guruhlarida 
birlashtirasiz va o'lchov guruhlarini mahsulot ustalariga tayinlaysiz. 
Mahsulot o'lchamlari kombinatsiyasi mahsulot variantlari qanday 
aniqlanishini aniqlaydi. 
Mahsulot o'lchamlari - bu mahsulot variantini aniqlashga xizmat 
qiluvchi xususiyatlar. Mahsulot variantlarini aniqlash uchun mahsulot 
o'lchamlari kombinatsiyasidan foydalanishingiz mumkin. Mahsulot 
variantini yaratish uchun mahsulot ustasi uchun kamida bitta mahsulot 
hajmini belgilashingiz kerak. 
Mahsulot variantlari 
Mahsulot variantlari buyumlar deb ham ataladi. Buyum - bu xizmat 
bilan bir xil bo'lmagan moddiy mahsulot. Xizmat turi bilan mahsulot 
ustasini aniqlash ham mumkin. Xizmat turidan foydalanib, siz xizmatlarni 
o'z ichiga olgan mahsulot variantlarini belgilashingiz mumkin. Masalan, 
siz maslahat ishi uchun mahsulot ustasini va katta maslahatchilar va 
kichik maslahatchilar tomonidan bajariladigan ishlar uchun mahsulot 
variantlarini belgilashingiz mumkin. 
Mahsulot o'lchamlarini o'rnating 
Mahsulot o'lchami qiymatlari asosida mahsulot varianti yaratilishi 
mumkin. 
Konfiguratsiya o'lchovi uchun mahsulot o'lchovi qiymatlari odatda 
Mahsulot 
konfiguratori 
yoki 
o'lchamga 
asoslangan 
konfigurator 
yordamida yaratiladi. 
Mahsulot versiyalari odatda ma'lum versiyalar uchun yaratiladi, 
chunki mahsulot hayot aylanishi davomida rivojlanadi. 
Versiya mahsulot o'lchami 
Ilmiybaza.uz Ijodkorlik ravonlik, majoziy fikrlash, turli xil fikrlash muammolarini hal qilish va moslashuvchanlik kabi o'ziga xos o'lchovlar bilan tavsiflanadi, degan kelishuv mavjud. Ijodkorlikning asosiy o'lchovlari qanday? Ijodkorlik o‘lchovlari ijodiy g‘oyalar qanday paydo bo‘lishi va ijodkorlikni xolisona aniqlash va o‘lchash mumkinmi, degan savolni berish uchun fan tarixi va sotsiologiyasi, psixologiya, falsafa va sun’iy intellektdan tortib bir qator fanlarga asoslangan original maqolalarni birlashtiradi. Mahsulotni ijodiy tahlil qilish matritsasi - CPAM (Besemer y Treffinger, 1981) Ushbu matritsa mahsulot ijodkorligini uch o'lchov orqali baholaydi: yangilik, aniqlik va uslub. U mahsulotni ishlab chiqishning oldingi mezonlari (kontseptsiya va dizayn bosqichi) va sudyalar tomonidan keyingi baholash uchun ishlatiladi. Mahsulotning muhim o'lchamlari qanday? Mahsulotning beshta o'lchami mavjud: rang, konfiguratsiya, o'lcham, uslub va versiya. Siz mahsulot o'lchamlarini o'lchov guruhlarida birlashtirasiz va o'lchov guruhlarini mahsulot ustalariga tayinlaysiz. Mahsulot o'lchamlari kombinatsiyasi mahsulot variantlari qanday aniqlanishini aniqlaydi. Mahsulot o'lchamlari - bu mahsulot variantini aniqlashga xizmat qiluvchi xususiyatlar. Mahsulot variantlarini aniqlash uchun mahsulot o'lchamlari kombinatsiyasidan foydalanishingiz mumkin. Mahsulot variantini yaratish uchun mahsulot ustasi uchun kamida bitta mahsulot hajmini belgilashingiz kerak. Mahsulot variantlari Mahsulot variantlari buyumlar deb ham ataladi. Buyum - bu xizmat bilan bir xil bo'lmagan moddiy mahsulot. Xizmat turi bilan mahsulot ustasini aniqlash ham mumkin. Xizmat turidan foydalanib, siz xizmatlarni o'z ichiga olgan mahsulot variantlarini belgilashingiz mumkin. Masalan, siz maslahat ishi uchun mahsulot ustasini va katta maslahatchilar va kichik maslahatchilar tomonidan bajariladigan ishlar uchun mahsulot variantlarini belgilashingiz mumkin. Mahsulot o'lchamlarini o'rnating Mahsulot o'lchami qiymatlari asosida mahsulot varianti yaratilishi mumkin. Konfiguratsiya o'lchovi uchun mahsulot o'lchovi qiymatlari odatda Mahsulot konfiguratori yoki o'lchamga asoslangan konfigurator yordamida yaratiladi. Mahsulot versiyalari odatda ma'lum versiyalar uchun yaratiladi, chunki mahsulot hayot aylanishi davomida rivojlanadi. Versiya mahsulot o'lchami Ilmiybaza.uz 
 
Versiya - bu mahsulotning bir nechta versiyalarini ta'minot zanjiri 
bo'ylab saqlash va kuzatishga yordam berish uchun mo'ljallangan 
mahsulot hajmi. Versiyalarni kuzatish mahsulotning ishlash davrlari 
doimiy ravishda qisqarayotgan, sifat va ishonchlilik talablari ortib 
borayotgan va mahsulot xavfsizligiga e’tibor kuchayib borayotgan 
dunyoda ishlayotgan ishlab chiqaruvchilarning muvaffaqiyati uchun 
muhim ahamiyatga ega. 
 
Standart mahsulot o'lchami sifatida versiya mavjud mahsulot 
o'lchamlariga (o'lcham, uslub, rang va konfiguratsiya) o'xshash tarzda 
harakat qiladi. Shuning uchun siz undan mahsulot versiyalarini 
kuzatishdan tashqari boshqa maqsadlarda ham foydalanishingiz mumkin. 
 
4. Ijodiy mahsulotda dizayn markazligi, dizayn investitsiyalari va 
innovatsiyalar samaradorligi. 
Ijodiy mahsulotlarni loyihalash oson emas. Aks holda, har bir 
mahsulot 
ajoyib 
bo'lar 
edi. 
Sizning 
yangi 
mahsulotingiz 
foydalanuvchilarga haqiqiy qiymatni taqdim etishi, moliyaviy jihatdan 
qulay bo'lishi va foydalanuvchilaringizni shunchalik xursand qilishi 
kerakki, ular doimo undan foydalanadilar va bu haqda boshqalarga tez-tez 
aytib berishadi. Ijodiy mahsulotlarning xususiyatlarini tushunib oling, 
nima uchun mahsulotlar muvaffaqiyatsizlikka uchraydi va bu haqda nima 
qilish mumkin. 
 
Dizayn bosqichida bir nechta asosiy mahsulotlar quriladi: 
 
Biznes ishi - bu sizning yangi taklifingizni loyihalash, qurish va 
ishga tushirish uchun nima uchun vaqt va resurslarni sarflash kerakligini 
tushuntirib beruvchi biznes uchun asosdir. Biznes ishi moliyaviy, bozor 
va mijozlar hayotiyligini ko'rsatadi. 
Bozorlarga marshrutlar- odatda o'z ichiga oladi 
 Mahsulotni kimga sotmoqchisiz (masalan, oxirgi foydalanuvchilar)? 
 Sizning xaridorlaringiz iste'molchilarmi yoki biznesmi? 
 Sotib olish to'g'risida qaror kim qabul qiladi? 
 Ular dunyoda qayerda (ya'ni, mahsulotingiz uchun global, mintaqaviy 
yoki mahalliy bozoringiz bormi)? 
 Ular sizning mahsulotingizni qanday sotib olishadi (masalan, App 
Store yoki onlayn bozor orqali, biznes hamkorlardan, veb-
saytingizdan, korxona sotuvchilari orqali)? 
Bozorga o'tish strategiyasi - yangi segmentlar va yangi bozorlarga 
ajoyib yangi mahsulotingiz (RTMlar yordamida) haqida qanday aytib 
berishingizni, shuningdek, mahsulotingizni sotadigan, ishlatadigan va 
Ilmiybaza.uz Versiya - bu mahsulotning bir nechta versiyalarini ta'minot zanjiri bo'ylab saqlash va kuzatishga yordam berish uchun mo'ljallangan mahsulot hajmi. Versiyalarni kuzatish mahsulotning ishlash davrlari doimiy ravishda qisqarayotgan, sifat va ishonchlilik talablari ortib borayotgan va mahsulot xavfsizligiga e’tibor kuchayib borayotgan dunyoda ishlayotgan ishlab chiqaruvchilarning muvaffaqiyati uchun muhim ahamiyatga ega. Standart mahsulot o'lchami sifatida versiya mavjud mahsulot o'lchamlariga (o'lcham, uslub, rang va konfiguratsiya) o'xshash tarzda harakat qiladi. Shuning uchun siz undan mahsulot versiyalarini kuzatishdan tashqari boshqa maqsadlarda ham foydalanishingiz mumkin. 4. Ijodiy mahsulotda dizayn markazligi, dizayn investitsiyalari va innovatsiyalar samaradorligi. Ijodiy mahsulotlarni loyihalash oson emas. Aks holda, har bir mahsulot ajoyib bo'lar edi. Sizning yangi mahsulotingiz foydalanuvchilarga haqiqiy qiymatni taqdim etishi, moliyaviy jihatdan qulay bo'lishi va foydalanuvchilaringizni shunchalik xursand qilishi kerakki, ular doimo undan foydalanadilar va bu haqda boshqalarga tez-tez aytib berishadi. Ijodiy mahsulotlarning xususiyatlarini tushunib oling, nima uchun mahsulotlar muvaffaqiyatsizlikka uchraydi va bu haqda nima qilish mumkin. Dizayn bosqichida bir nechta asosiy mahsulotlar quriladi: Biznes ishi - bu sizning yangi taklifingizni loyihalash, qurish va ishga tushirish uchun nima uchun vaqt va resurslarni sarflash kerakligini tushuntirib beruvchi biznes uchun asosdir. Biznes ishi moliyaviy, bozor va mijozlar hayotiyligini ko'rsatadi. Bozorlarga marshrutlar- odatda o'z ichiga oladi  Mahsulotni kimga sotmoqchisiz (masalan, oxirgi foydalanuvchilar)?  Sizning xaridorlaringiz iste'molchilarmi yoki biznesmi?  Sotib olish to'g'risida qaror kim qabul qiladi?  Ular dunyoda qayerda (ya'ni, mahsulotingiz uchun global, mintaqaviy yoki mahalliy bozoringiz bormi)?  Ular sizning mahsulotingizni qanday sotib olishadi (masalan, App Store yoki onlayn bozor orqali, biznes hamkorlardan, veb- saytingizdan, korxona sotuvchilari orqali)? Bozorga o'tish strategiyasi - yangi segmentlar va yangi bozorlarga ajoyib yangi mahsulotingiz (RTMlar yordamida) haqida qanday aytib berishingizni, shuningdek, mahsulotingizni sotadigan, ishlatadigan va Ilmiybaza.uz 
 
qo'llab-quvvatlaydigan ekotizimni qanday qurishni rejalashtirganingizni 
tushuntiradi. 
Ajoyib mahsulotlarni loyihalashga bo'lgan yondashuvingiz quyidagi 
bosqichlarni o'z ichiga olishi kerak: 
 
Bozor va mijozlarni o'rganish - maqsadli bozorlaringiz va 
mijozlaringiz haqida ma'lumot to'plang. Trendlarga e'tibor bering. 
Sizning mahsulotingiz o'z ichiga o'z ichiga oladigan sun'iy intellekt yoki 
blokcheyn kabi yangi texnologiyalar bormi, ular o'yinni o'zgartiradi? 
Mijozlaringizni, ularning og'riqli tomonlarini va bugungi kunda bu 
muammolarni 
qanday 
hal 
qilishlarini 
bilib 
oling. 
Maqsadli 
foydalanuvchilarni, xaridorlarni va ta'sir o'tkazuvchilarni tavsiflovchi 
shaxslarni yarating. 
Raqobat tahlili - mavjud va potentsial raqobatchilarning kuchli va 
zaif tomonlarini baholash. Eng yaxshi imkoniyatlaringiz qayerda? Qaerda 
ular sizning yangi mahsulotingiz taqdim etayotgan imkoniyatlarga tahdid 
soladi. Bu erda kuchli vosita har bir raqobatchi uchun SWOT tahlilini 
o'tkazishdir - Kuchli tomonlar, zaif tomonlar, imkoniyatlar va tahdidlar. 
Va keyin mahsulotingiz uchun xuddi shunday baholashni amalga 
oshiring. Yangi taklif ularni bozorda siqib chiqarishi uchun nima kerak? 
G'oyalar va innovatsiyalar - bozor va mijozlar muammolarini hal 
qilish 
uchun 
yangi 
va 
innovatsion 
echimlarni 
yaratish 
va 
takomillashtirish. Mavjud texnologiya va potentsial (patentga layoqatli) 
texnologik innovatsiyalarni ko'rib chiqing. Har bir foydalanuvchi uchun 
tajribani qanday shaxsiylashtirasiz? 
Mahsulot dizayni - foydalanuvchi muammolarini hal qiladigan 
mahsulotlarni tasavvur qilish va yaratish uchun iterativ jarayon, sizning 
yakuniy mahsulotingiz xavfsiz, yaxshi ishlashi, axloqiy jihatdan to'g'ri va 
global miqyosda ta'sir qilishi mumkin. 
Ustuvorlik - murosaga kelish kerak bo'ladi. Savdo va biznes 
hamkorlar yangi mahsulotni sotish vazifasini soddalashtirish uchun 
ko'plab innovatsion yangi imkoniyatlarga ega bo'lishni xohlashadi, ammo 
muhandislik jamoasi hamma narsani qila olmaydi. Agar sizning yangi 
taklifingiz platforma yoki tizimning bir qismi bo'lsa (masalan, AWS-dagi 
Amazon S3 xizmati), u holda platformaning strategiyasi ham 
ustuvorliklarni belgilashda kuchga kiradi. 
Jarayonlar, asboblar va ramkalar - Ramkalar va jarayonlar o'zaro 
faoliyat guruhlarning qarorlarni qanday qabul qilishini soddalashtirish va 
muloqot qilish uchun ajoyib vositalardir, shu jumladan 
Qo'llanish doirasi, xarajat (qurilish va ishga tushirish narxi) va vaqt 
bo'yicha potentsial xususiyatni ustuvorlashtirish uchun dizayn fikrlash 
kabi usullar. 
Ilmiybaza.uz qo'llab-quvvatlaydigan ekotizimni qanday qurishni rejalashtirganingizni tushuntiradi. Ajoyib mahsulotlarni loyihalashga bo'lgan yondashuvingiz quyidagi bosqichlarni o'z ichiga olishi kerak: Bozor va mijozlarni o'rganish - maqsadli bozorlaringiz va mijozlaringiz haqida ma'lumot to'plang. Trendlarga e'tibor bering. Sizning mahsulotingiz o'z ichiga o'z ichiga oladigan sun'iy intellekt yoki blokcheyn kabi yangi texnologiyalar bormi, ular o'yinni o'zgartiradi? Mijozlaringizni, ularning og'riqli tomonlarini va bugungi kunda bu muammolarni qanday hal qilishlarini bilib oling. Maqsadli foydalanuvchilarni, xaridorlarni va ta'sir o'tkazuvchilarni tavsiflovchi shaxslarni yarating. Raqobat tahlili - mavjud va potentsial raqobatchilarning kuchli va zaif tomonlarini baholash. Eng yaxshi imkoniyatlaringiz qayerda? Qaerda ular sizning yangi mahsulotingiz taqdim etayotgan imkoniyatlarga tahdid soladi. Bu erda kuchli vosita har bir raqobatchi uchun SWOT tahlilini o'tkazishdir - Kuchli tomonlar, zaif tomonlar, imkoniyatlar va tahdidlar. Va keyin mahsulotingiz uchun xuddi shunday baholashni amalga oshiring. Yangi taklif ularni bozorda siqib chiqarishi uchun nima kerak? G'oyalar va innovatsiyalar - bozor va mijozlar muammolarini hal qilish uchun yangi va innovatsion echimlarni yaratish va takomillashtirish. Mavjud texnologiya va potentsial (patentga layoqatli) texnologik innovatsiyalarni ko'rib chiqing. Har bir foydalanuvchi uchun tajribani qanday shaxsiylashtirasiz? Mahsulot dizayni - foydalanuvchi muammolarini hal qiladigan mahsulotlarni tasavvur qilish va yaratish uchun iterativ jarayon, sizning yakuniy mahsulotingiz xavfsiz, yaxshi ishlashi, axloqiy jihatdan to'g'ri va global miqyosda ta'sir qilishi mumkin. Ustuvorlik - murosaga kelish kerak bo'ladi. Savdo va biznes hamkorlar yangi mahsulotni sotish vazifasini soddalashtirish uchun ko'plab innovatsion yangi imkoniyatlarga ega bo'lishni xohlashadi, ammo muhandislik jamoasi hamma narsani qila olmaydi. Agar sizning yangi taklifingiz platforma yoki tizimning bir qismi bo'lsa (masalan, AWS-dagi Amazon S3 xizmati), u holda platformaning strategiyasi ham ustuvorliklarni belgilashda kuchga kiradi. Jarayonlar, asboblar va ramkalar - Ramkalar va jarayonlar o'zaro faoliyat guruhlarning qarorlarni qanday qabul qilishini soddalashtirish va muloqot qilish uchun ajoyib vositalardir, shu jumladan Qo'llanish doirasi, xarajat (qurilish va ishga tushirish narxi) va vaqt bo'yicha potentsial xususiyatni ustuvorlashtirish uchun dizayn fikrlash kabi usullar. Ilmiybaza.uz 
 
Foydalanuvchi tadqiqotini o'tkazish, foydalanuvchilarning o'zaro 
ta'sirini kuzatish va mijozlar sayohati va shaxsiyatini xaritalash uchun 
yondashuvlar. 
Kuzatuv va aloqa vositalari, ayniqsa mahsulot yo'l xaritasi uchun. 
Minimal yashovchan mahsulotni yaratish mahsulotning potentsial 
xususiyatlariga ustuvor ahamiyat berish uchun asoslardan biridir: 
qimmatni yoqimli tarzda taqdim etadi va moliyaviy va texnik jihatdan 
foydalidir. 
Mahsulot/Bozorga 
moslashish 
- 
mahsulotingiz 
biznesingizda 
aniqlagan bozor talabini qondirish darajasini aniqlang. 
Strategiya 
va 
yo'l 
xaritasi 
- 
vaqt 
o'tishi 
bilan 
yangi 
mahsulotingizning qarashlari, yo'nalishi, ustuvorliklari va taraqqiyotini 
belgilang. Vizyon juda keng bo'ladi, odatda yuqori darajadagi rahbardan 
eshitishingiz mumkin bo'lgan bir nechta satrlar. Strategiya yanada 
takomillashtirilgan bo'ladi, lekin baribir keng zarbalarni o'z ichiga oladi. 
Mahsulot yo'l xaritasi - bu xususiyatlar va sanalar bilan batafsil reja. 
Mahsulotga bo'lgan talablar hujjati va mahsulot yo'l xaritalari uchun 
ushbu shablonlarni ko'rib chiqing. 
O'sish va masshtab – mahsulotingizni keyingi bosqichga olib 
chiqing. Bunga yangi platformalar, yangi integratsiyalar, yangi 
hamkorlar, yangi foydalanuvchilar va yangi bozorlar kiradi. 
 
Dizaynning innovatsiyalar va iqtisodiy samaradorlikni oshirishdagi 
roli akademik adabiyotlarda ham, siyosat/boshqaruv munozaralarida ham 
tobora ortib bormoqda. Ba'zi kompaniyalarning raqobatbardoshligi 
dizayndan innovatsion foydalanishga asoslanganligi haqidagi dalillar 
ortib bormoqda. Butun dunyo bo'ylab Apple mahsulotlarining ajoyib 
muvaffaqiyati 
dizaynga 
bo'lgan 
qat'iy 
sodiqlikka 
asoslangan 
innovatsiyalarning ajoyib namunasidir. Evropada ham ko'plab firmalar 
o'zlarining raqobatbardosh mavqeini dizayn orqali o'z mahsulotlaridan 
foydalanish qulayligi va maqbulligini oshiradigan innovatsiyalar bo'yicha 
mustahkamlamoqda. Mahsulotlarga yangi ma'no berish va dizayn orqali 
iste'molchilarning 
yangi 
javoblarini 
olish; 
Italiyaning 
Alessi 
kompaniyasining oshxona mahsulotlari va Daniyaning Bang va Olufsen 
firmasining audio-vizual mahsulotlari ikkita diqqatga sazovor misoldir. 
 
Ushbu dalillar dizayn muvaffaqiyatli innovatsiyalar uchun muhim 
dastak bo'lishi mumkinligini ko'rsatadi, ammo dizayn qanday ishlashini 
tushunish, agar undan bir nechta "dizayn chempionlari" tomonidan 
foydalanilsa, juda muhimdir. Shu maqsadda yaqinda Evropada dizaynga 
asoslangan innovatsion siyosatning yangi yo'nalishi qabul qilindi, uning 
Ilmiybaza.uz Foydalanuvchi tadqiqotini o'tkazish, foydalanuvchilarning o'zaro ta'sirini kuzatish va mijozlar sayohati va shaxsiyatini xaritalash uchun yondashuvlar. Kuzatuv va aloqa vositalari, ayniqsa mahsulot yo'l xaritasi uchun. Minimal yashovchan mahsulotni yaratish mahsulotning potentsial xususiyatlariga ustuvor ahamiyat berish uchun asoslardan biridir: qimmatni yoqimli tarzda taqdim etadi va moliyaviy va texnik jihatdan foydalidir. Mahsulot/Bozorga moslashish - mahsulotingiz biznesingizda aniqlagan bozor talabini qondirish darajasini aniqlang. Strategiya va yo'l xaritasi - vaqt o'tishi bilan yangi mahsulotingizning qarashlari, yo'nalishi, ustuvorliklari va taraqqiyotini belgilang. Vizyon juda keng bo'ladi, odatda yuqori darajadagi rahbardan eshitishingiz mumkin bo'lgan bir nechta satrlar. Strategiya yanada takomillashtirilgan bo'ladi, lekin baribir keng zarbalarni o'z ichiga oladi. Mahsulot yo'l xaritasi - bu xususiyatlar va sanalar bilan batafsil reja. Mahsulotga bo'lgan talablar hujjati va mahsulot yo'l xaritalari uchun ushbu shablonlarni ko'rib chiqing. O'sish va masshtab – mahsulotingizni keyingi bosqichga olib chiqing. Bunga yangi platformalar, yangi integratsiyalar, yangi hamkorlar, yangi foydalanuvchilar va yangi bozorlar kiradi. Dizaynning innovatsiyalar va iqtisodiy samaradorlikni oshirishdagi roli akademik adabiyotlarda ham, siyosat/boshqaruv munozaralarida ham tobora ortib bormoqda. Ba'zi kompaniyalarning raqobatbardoshligi dizayndan innovatsion foydalanishga asoslanganligi haqidagi dalillar ortib bormoqda. Butun dunyo bo'ylab Apple mahsulotlarining ajoyib muvaffaqiyati dizaynga bo'lgan qat'iy sodiqlikka asoslangan innovatsiyalarning ajoyib namunasidir. Evropada ham ko'plab firmalar o'zlarining raqobatbardosh mavqeini dizayn orqali o'z mahsulotlaridan foydalanish qulayligi va maqbulligini oshiradigan innovatsiyalar bo'yicha mustahkamlamoqda. Mahsulotlarga yangi ma'no berish va dizayn orqali iste'molchilarning yangi javoblarini olish; Italiyaning Alessi kompaniyasining oshxona mahsulotlari va Daniyaning Bang va Olufsen firmasining audio-vizual mahsulotlari ikkita diqqatga sazovor misoldir. Ushbu dalillar dizayn muvaffaqiyatli innovatsiyalar uchun muhim dastak bo'lishi mumkinligini ko'rsatadi, ammo dizayn qanday ishlashini tushunish, agar undan bir nechta "dizayn chempionlari" tomonidan foydalanilsa, juda muhimdir. Shu maqsadda yaqinda Evropada dizaynga asoslangan innovatsion siyosatning yangi yo'nalishi qabul qilindi, uning Ilmiybaza.uz 
 
maqsadi 
sanoat 
va 
innovatsion 
faoliyatda 
dizaynni 
qo'llashni 
jadallashtirish. 
 Dizayn investitsiyalari ba'zi mamlakatlarda firmalarning innovatsion 
aylanmasi 
orqali 
olingan 
innovatsiyalar 
va 
innovatsiyalar 
samaradorligining muhim omili ekanligi ko'rsatilgan. Biroq, firmalarning 
dizayndagi ishtiroki ularning innovatsiyalar qobiliyatiga ta'sir qiladimi 
yoki yo'qmi (va qanday qilib) innovatsiyalarining bozorga chiqarilishini 
yaxshilashi haqida ko'proq bilish kerak. Bu, ayniqsa, firmalarning o'z 
biznes faoliyatida dizayndan foydalanishini hisobga olgan holda to'g'ri 
keladi. Dizaynning firmalar ichida topadigan markazlashuv darajasi, ya'ni 
dizayn 
yangi 
mahsulotlarni 
estetik 
jihatdan 
to'ldirish 
bilan 
chegaralanganmi (past markazlashtirilganlik) yoki ularning biznes 
faoliyatining tizimli tarkibiy qismimi (yuqori markazlashtirilganlik) 
firmalar ishtirokining muhim jihati hisoblanadi. dizayn investitsiyalariga 
nisbatan hozirgacha kam e'tibor berilgan dizayn. Bu achinarli, chunki 
dizaynning markaziyligini oshirish, shubhasiz, dizayn faoliyatini 
(masalan, qiymat taklifida dizayn o'rnini oshirish) o'z ichiga oladi, bu 
dizaynga sarmoya kiritishni cheklamaydi va kamaytiradi (masalan, yangi 
mahsulotni ishlab chiqish ko'lamini kengaytirish uchun jarayonlar) va 
ular firmalarning innovatsiyalarini joriy etishdan ko'ra "bozorga" ko'proq 
ta'sir ko'rsatishi bilan ham ikkinchisidan farq qiladi. 
Dizaynning firma faoliyatiga ta'siri birinchi marta 1980-yillarning 
oxirlarida 
va 
1990-yillarda, 
dizayn 
"Dizaynga 
sarmoyalarni 
mukofotlaydigan bozor talablari" (MADRID) va dizaynning tijorat ta'siri 
kabi mashhur tadqiqot loyihalari markaziga qo'yilganda e'tiborga tushdi. 
O'sha vaqtlarda olib borilgan ko'plab tadqiqotlar shuni e'tirof etdiki, 
tijoriy jihatdan muvaffaqiyatli mahsulotlar firmaning professional dizayn 
qobiliyatlari/ko'nikmalari bilan ta'minlanganligi va ulardan yangi 
maxsulotni rivojlantirishda intensiv foydalanish bilan bog'liq. Ushbu 
dizayn jihatlari turli geografik va sanoat kontekstlarida firma aylanmasi 
va rentabelligiga ta'sir qilishi aniqlandi. 
 
Keyingi yigirma yil ichida dizayn bo'yicha iqtisodiy va biznes 
tadqiqotlari 
sezilarli 
darajada 
rivojlandi 
va 
dizaynning 
kontseptualizatsiyasi yangi ta'riflar bilan boyitildi. Xususan, imkoniyatlar 
iste'molchilar o'rtasida hissiy munosabatni uyg'otadigan va yangi 
ehtiyojlar va iste'mol modellarini qo'zg'atadigan dizayn firmalar uchun 
qo'shimcha qiymat manbai sifatida aniqlangan. Ushbu yanada boy 
kontseptualizatsiya bilan dizayn sarmoyasi va boshqaruv dizayn 
amaliyotlari firma raqobatbardoshligining muhim omili ekanligi 
ko'rsatildi. 
Oldingi dalillarga asoslanib, yuqori innovatsion ishlab chiqarish 
yuqori innovatsion aylanmaga olib kelishi kutilishi mumkin bo'lsa-da, 
Ilmiybaza.uz maqsadi sanoat va innovatsion faoliyatda dizaynni qo'llashni jadallashtirish. Dizayn investitsiyalari ba'zi mamlakatlarda firmalarning innovatsion aylanmasi orqali olingan innovatsiyalar va innovatsiyalar samaradorligining muhim omili ekanligi ko'rsatilgan. Biroq, firmalarning dizayndagi ishtiroki ularning innovatsiyalar qobiliyatiga ta'sir qiladimi yoki yo'qmi (va qanday qilib) innovatsiyalarining bozorga chiqarilishini yaxshilashi haqida ko'proq bilish kerak. Bu, ayniqsa, firmalarning o'z biznes faoliyatida dizayndan foydalanishini hisobga olgan holda to'g'ri keladi. Dizaynning firmalar ichida topadigan markazlashuv darajasi, ya'ni dizayn yangi mahsulotlarni estetik jihatdan to'ldirish bilan chegaralanganmi (past markazlashtirilganlik) yoki ularning biznes faoliyatining tizimli tarkibiy qismimi (yuqori markazlashtirilganlik) firmalar ishtirokining muhim jihati hisoblanadi. dizayn investitsiyalariga nisbatan hozirgacha kam e'tibor berilgan dizayn. Bu achinarli, chunki dizaynning markaziyligini oshirish, shubhasiz, dizayn faoliyatini (masalan, qiymat taklifida dizayn o'rnini oshirish) o'z ichiga oladi, bu dizaynga sarmoya kiritishni cheklamaydi va kamaytiradi (masalan, yangi mahsulotni ishlab chiqish ko'lamini kengaytirish uchun jarayonlar) va ular firmalarning innovatsiyalarini joriy etishdan ko'ra "bozorga" ko'proq ta'sir ko'rsatishi bilan ham ikkinchisidan farq qiladi. Dizaynning firma faoliyatiga ta'siri birinchi marta 1980-yillarning oxirlarida va 1990-yillarda, dizayn "Dizaynga sarmoyalarni mukofotlaydigan bozor talablari" (MADRID) va dizaynning tijorat ta'siri kabi mashhur tadqiqot loyihalari markaziga qo'yilganda e'tiborga tushdi. O'sha vaqtlarda olib borilgan ko'plab tadqiqotlar shuni e'tirof etdiki, tijoriy jihatdan muvaffaqiyatli mahsulotlar firmaning professional dizayn qobiliyatlari/ko'nikmalari bilan ta'minlanganligi va ulardan yangi maxsulotni rivojlantirishda intensiv foydalanish bilan bog'liq. Ushbu dizayn jihatlari turli geografik va sanoat kontekstlarida firma aylanmasi va rentabelligiga ta'sir qilishi aniqlandi. Keyingi yigirma yil ichida dizayn bo'yicha iqtisodiy va biznes tadqiqotlari sezilarli darajada rivojlandi va dizaynning kontseptualizatsiyasi yangi ta'riflar bilan boyitildi. Xususan, imkoniyatlar iste'molchilar o'rtasida hissiy munosabatni uyg'otadigan va yangi ehtiyojlar va iste'mol modellarini qo'zg'atadigan dizayn firmalar uchun qo'shimcha qiymat manbai sifatida aniqlangan. Ushbu yanada boy kontseptualizatsiya bilan dizayn sarmoyasi va boshqaruv dizayn amaliyotlari firma raqobatbardoshligining muhim omili ekanligi ko'rsatildi. Oldingi dalillarga asoslanib, yuqori innovatsion ishlab chiqarish yuqori innovatsion aylanmaga olib kelishi kutilishi mumkin bo'lsa-da, Ilmiybaza.uz 
 
dizayn bu munosabatlarni to'g'ri bajarishi shart emas. Darhaqiqat, firma 
yaxshi innovatsion modelni namoyish qilishi mumkin, bunda dizayn 
samarali innovatsion kirishdir. Qisqacha aytganda, innovatsiyalar va 
innovatsion aylanmalar dizayn turlicha ishlaydigan ikkita alohida sohani 
anglatadi. 
 
Ilmiybaza.uz dizayn bu munosabatlarni to'g'ri bajarishi shart emas. Darhaqiqat, firma yaxshi innovatsion modelni namoyish qilishi mumkin, bunda dizayn samarali innovatsion kirishdir. Qisqacha aytganda, innovatsiyalar va innovatsion aylanmalar dizayn turlicha ishlaydigan ikkita alohida sohani anglatadi.