IJODIY MAHSULOT (Ijodiy mahsulot tushunchasi, Mahsulot ijodkorligini asosiy o'lchovlari va xususiyatlari, Ijodiy mahsulotda dizayn markazligi, dizayn investitsiyalari va innovatsiyalar samaradorligi)
Yuklangan vaqt
2024-05-21
Yuklab olishlar soni
3
Sahifalar soni
14
Faytl hajmi
61,5 KB
Ilmiybaza.uz
IJODIY MAHSULOT
Reja:
1. Ijodiy mahsulot tushunchasi.
2. Ijodiy mahsulot xususiyatlari va elementlari.
3. Mahsulot ijodkorligini asosiy o’lchovlari va xususiyatlari.
4. Ijodiy mahsulotda dizayn markazligi, dizayn investitsiyalari va
innovatsiyalar samaradorligi.
Ilmiybaza.uz
1. Ijodiy mahsulot tushunchasi.
Matematikadagi muammoning yangi echimi, kimyoviy jarayonning
kashf etilishi, musiqa, rasm yoki she'rning yaratilishi, yangi falsafiy yoki
diniy tizim, huquqshunoslikda yangilik, ijtimoiy muammolarning yangi
echimi va boshqalar texnik yangiliklar, yangi g'oyalar, san'atdagi yangi
uslublar, fandagi yangi paradigmalar va boshqalar. Ijodiy faoliyat
natijalari juda keng doirada bo'lishi mumkin. Jamiyat iqtisodiyoti va
hayotini tubdan o'zgartiradigan ilmiy kashfiyotlardan va yangi
tendentsiyalarni yaratadigan durdonalardan san'atda asl guldasta yasash
va xonangizni bezatish qobiliyatiga ega bo`lish lozim Shu bilan birga
muammo paydo bo'lganda - turli odamlarda "ijodiy mahsulot" ni qanday
yaratish mumkin? degan savol paydo bo`ladi. Ko`pchilik buni jamiyat
tomonidan rasman tan olingan va faqat ushbu mahsulot uning muallifi
uchun mazmunli bo'lgan "shaxsiy" qarashlariga bog`liq deb o`ylaydi.
Bunday holda odam o'zi uchun yaratmasligini hisobga olish kerak
jamoatchilik tomonidan tan olinishi va "ijodiy azob" ni boshdan kechirish
uchun - intilish holati bu unga o'zini erkak kabi his qilishiga imkon
beradi. Odatda, badiiy matn badiiy ijodni o'rganishda ham mahsulot
sifatida qaraladi. Badiiy ijodni o'rganish natijalarini tahlil qilish va
sarhisob qilish, matnni o'rganishning to'rtta yo'nalishini ajratish mumkin:
matn yaratish tartibi; uni semiotik amalga oshirish (kodlash); uni tahlil
qilish, tushunish, talqin qilish vositalari; uning ontologiyasi (ijtimoiy
mavjudot va ijtimoiy faoliyat).
Ijodkor - bu yangi, yangilik yaratadigan odam.
Ijodiy festival - bu noyob ijodiy va ijtimoiy tadbir.
Ijodiy shahar bu sayohatga, boradigan joy emas shuningdek, ijodiy
shahar o'zaro ta'sirning moslashuvchan maydonlarini yaratish joyidir.
Ijodiy shahar - bu o'z aholisida doimiy yashash joyining o'ziga xosligi va
yuqori
qadr-qimmatini
his
qiladigan
o'z-o'zini
rivojlantiruvchi
Ilmiybaza.uz
innovatsion shahar brendi. Ammo ijodiy sinf ko'pchilikdan uzoqdir.
ijodiy sinf aqlli filmlarni tomosha qiladigan, aqlli kitoblarni o'qiydigan va
oddiy odamlar uchun mavjud bo'lmagan boshqa madaniy mahsulotlarni
iste'mol qiladiganlar emas.
Ijodkor o'qituvchi - bu ijodiy o'zini o'zi anglashga intilayotgan
shaxs.
Ijodiy dars - bu erkinlik makonidagi birgalikdagi quvonch, o'zini
namoyon qilish imkoniyati (rol stereotiplarini izlashda, to'liq bo'lmagan
keskinliklarni amalga oshirishda va og'riqli holatni ongsiz ravishda
taqdim etishda) va o'zida haqiqatni izlash.
Ijodiy yondashuv - Ijodkor bo'lish nimadir haqida ijodiy
munosabatda bo'lishni anglatadi.
Ijodiy marketing - bu o'z qarashlarini, e'tiqodlarini o'zgartirish va
kerakli reaktsiya va xulq-atvorni rivojlantirish maqsadida maqsadli
auditoriya g'oyalarini ishlab chiqish va taklif qilishdir. Demak, ijodkorlik
erkin ijodkorlik emas, balki marketing vazifalari bilan cheklangan
jarayondir. Yuqori sifatli va malakali ijodkorlik brendning kuchli
tomonlaridan biridir. Ijodkorlik reklama kommunikatsiyasini axborot va
hissiy to'ldirish jarayoni sifatida ta'riflanishi mumkin. Tasvirlarning
mavjudligi va ehtiyoji mezoniga ko'ra ijodiy mahsulotni mahsulot sifatida
shartli ravishda tasniflash: dizayn (vizual tasvirni yaratishga qaratilgan
ijodiy); kopirayter (matn); aralash (dastlabki ikki turdagi elementlarni o'z
ichiga olgan). Reklama xabarini ikki darajada ko'rish mumkin: aniq va
yashirin. Aniq darajani reklama mazmuni ratsional munozara mavzusi
bo'lganida, "oddiy matnda" yozilganda aytish mumkin.. Ular reklama
qilingan mahsulot, savdo markasi bilan bevosita bog'liq bo'lgan oldindan
aniqlangan tasvirlar va uyushmalarning shakllanishiga hissa qo'shadigan
Ijodiy faoliyat bosqichlaridir.
Ilmiybaza.uz
1. Mahsulot toifasini tahlil qilish, uning chegaralarini belgilash
(torayish, kengaytirish, yangi mahsulot toifasini yaratish)
2. Raqobatchilarni o'rganish. Axborotlarni yig'ish va tahlil qilish.
3. Demografik, psixografik va xulq-atvor parametrlari bo'yicha
potentsial iste'molchilar manzillarini tavsiflash.
4. Mahsulot kontseptsiyasini ijobiy real xususiyatlar va fazilatlar
to'plami sifatida ishlab chiqish
5. Brend imidjining tavsifi
6. Kelajak brendi uchun mezonlarni ishlab chiqish. Ularning ko'pi
bo'lishi mumkin emas. Ular bir-biriga mos kelishi kerak.
7. Ism va brend atributlarini yaratish
8. Tanlangan atributlarni maqsadli auditoriya vakillari o'rtasida
raqobatchilar o'rtasida sinovdan o'tkazish.
Ijodiy marketing kommunikatsiyalarini yaratish usullari
1. Abstrakt tushunchalarni vizualizatsiya qilish
2. Tushunchalarning ifloslanishi (aloqasi) ("Biz sizni bitta katta
g'oya bilan ezib tashlaymiz)
3. Qisqalik - keraksiz narsalarni olib tashlang .
2. Provokatsiya
3. Life Placement - nostandart joylarda reklama joylashtirish
4. Reklamaning nostandart tarkibi
5. Seriallik
6. Tasvirni g'ayrioddiy tarzda yaratish
7. Kulgili effektdan foydalanish
2. Ijodiy mahsulot xususiyatlari va elementlari.
Ijodiy mahsulot nima?
Muayyan sohada ijodiy faoliyat natijasida yaratilgan g'oya yoki
ob'ekt.
Ilmiybaza.uz
Mahsulot "ijodiy" deb tasniflanishi uchun ushbu ikki xususiyatga
ega bo'lishi kerak. Buning sababi shundaki, agar mahsulot o'ziga xos va
noyob bo'lsa, lekin jamiyat uchun foydali bo'lmasa yoki foydali, ammo
innovatsion bo'lmagan narsalarni ijodiy deb hisoblash mumkin emas.
Shunga qaramay, ijodkorlikning ta'rifi faqat shu tushunchalar bilan
chegaralanib qolmaydi. Ko'p o'n yilliklar davomida kontseptsiya
go'zallik, maqsadga muvofiqlik, samaradorlik va boshqa ko'plab
g'oyalarni o'z ichiga olgan mahsulotning kreativligini misol qilishda
insonning fikriga bog'liq.
Agar mahsulotning ijodkorligi inson mulohazasiga asoslangan
bo'lsa,
natijalar
baholovchilar
o'rtasidagi
ishonchlilikda
sezilarli
o'zgarishlarni ko'rsatadi. "Ijodkorlik" tushunchasi bir kishidan boshqasiga
juda farq qiladi. Madaniy va ma'rifiy ma'lumot, idrok, taxminlar, atrof-
muhit odamlarning "ijodiy" ta'rifini qanday qabul qilishiga ta'sir qilishi
mumkin. Oddiy qilib aytganda, turli odamlar ijodkorlikni turlicha talqin
qilishlari mumkin. Shu sababli, ijodkorlikni o'lchashdagi sub'ektivlik
tufayli, zamonaviy olimlar o'rtasida ijodkorlikni ob'ektiv baholay
oladigan o'lchov vositasini ishlab chiqishga qiziqish uyg'otadi.
Zamonaviy va raqobatbardosh biznes dunyosida mahsulotning
kreativligi juda muhimdir. Iste'molchilar mahsulotni nafaqat dizayni yoki
funktsiyalari tufayli sotib olishmaydi, balki ular "ijodiy" mahsulotni sotib
olishni intiqlik bilan kutishadi. Horn va Salvendy (2006) o'z maqolalarida
"iste'molchilarning mahsulotga bo'lgan afzalliklari mahsulot ijodkorligini
aniqlashda rol o'ynaydi" deb ta'kidladilar. Ijodiy mahsulotga bo'lgan talab
har kuni talab qilinayotganligi sababli, ta'lim nafaqat yuqori IQ va aqlli
bitiruvchilarni, balki ijodiy bitiruvchilarni ham etishtirishga intilmoqda.
Cropley va Cropley (2000) ta'kidlashicha, "ijodkorlik aqlga nimadir
qo'shadi". Haqiqiy ma'lumotlarni eslay olish, nazariyani tushunish va
mantiqiy fikrlashni qo'llash talabani "aqlli" yoki "iqtidorli" deb tasniflash
uchun etarli emas. Qayta ko'rib chiqilgan Bloom taksanomiyasiga (2001)
murojaat qilib, faktlarni eslash, tushunish va qo'llash oddiy kognitiv
funktsiyalarni yoki past darajadagi fikrlash qobiliyatlarini talab qiladi.
Tahlildan farqli o'laroq, ko'proq mavhum va murakkab kognitiv
funktsiyalarni talab qiladigan baholang va yarating. Ikkinchisi ijodiy
shaxs bo'lishda ajralmas bo'lgan yuqori darajadagi fikrlash qobiliyatlarini
ko'rsatadi.
Hozirgi
jahon
bozori
mahsulotda
innovatsiyalarni
qidirayotganligi sababli, ta'lim mustaqil, ijodiy muammolarni hal qila
oladigan va tavakkal qila oladigan talabalarni etishtirishga ko'proq
ahamiyat berishi kerak.
Mahsulot kontseptsiyasi - bu siz yaratmoqchi yoki bozorga
chiqarmoqchi bo'lgan mahsulotning umumiy g'oyasi. Bu vaqt o'tishi bilan
o'zgartirilishi va yaxshilanishi mumkin bo'lgan g'oya. Mahsulot
Ilmiybaza.uz
kontseptsiyasi mijozlar ehtiyojlari, biznes g'oyalari yoki texnologik
innovatsiyalar bilan bog'liq
Nima uchun ijodiy mahsulot muhim?
Ijodkorlik sizning brendingiz, mahsulotingiz yoki xizmatingizni
boshqalardan ajralib turishi uchun farqlashda muhim ahamiyatga ega. Asl
kontent potentsial mijozlar e'tiborini jalb qilish ehtimoli ko'proq.
Qanday qilib ijodiy mahsulotni yaratasiz?
Mahsulotni ishlab chiqishda qo'llaniladigan ijodiy jarayonning etti
bosqichi:
1.Vaziyatni qabul qilish. Mahsulotning manfaatdor tomonlari,
mahsulot egalari va boshqa ishtirokchilar loyihaga to'liq sodiqlik, shu
jumladan muammoning tegishli yechimini topishga rozi bo'lishadi. ...
2.Tahlil qiling. ...
3.Aniqlash. ...
4.Fikr. ...
5.Tanlang. ...
6.Amalga oshirish. ...
7.Baholash.
Ijodiy mahsulotni ishlab chiqish nima?
Mahsulotni ishlab chiqish kuzatishdan boshlanadigan jarayondir.
Atrofingizdagi o'zgarishlarni tahlil qilish va keyin bu o'zgarish bilan
yuzaga keladigan yangi ehtiyojlarni aniqlash deyarli har doim birinchi
qadamdir. Ehtiyojni tahlil qilish va aniqlash g'oyalarga olib keladi va
g'oyalar oxir-oqibat mahsulotga aylanadi.
Ijodiy mahsulot innovatsionmi?
Ijodkorlik innovatsiya bilan birga boradi. Ijodsiz yangilik ham
bo‘lmaydi. Ijodkorlik yangi va noyob g'oyalarni ishlab chiqarish
qobiliyati bo'lsa-da, innovatsiya bu ijodkorlikni amalga oshirishdir - bu
yangi g'oya, yechim, jarayon yoki mahsulotni joriy etishdir.
Mahsulotlar uchun ijodiy tarkib nima?
Ijodiy kontent - bu keng qamrovli atama bo'lib, kompaniyalar o'z
mahsulotlari va xizmatlarini va brendning o'zi bilan muloqot qilish va
targ'ib qilish uchun foydalanadigan turli xil ommaviy axborot vositalarini
anglatadi.
Mahsulotning 5 bosqichi qanday?
Mahsulotning hayot aylanishi - bu mahsulotning 5 ta alohida
bosqichdan o'tishi - rivojlanish, joriy etish, o'sish, etuklik va pasayish.
Kontseptsiya nemis iqtisodchisi Teodor Levitt tomonidan ishlab chiqilgan
Ilmiybaza.uz
bo'lib, u 1965 yilda Garvard Business Review jurnalida o'zining mahsulot
hayotiy tsikli modelini nashr etgan.
Asosan,
mahsulotning
hayot
aylanishi
-
bu
mahsulot
kontseptsiyasidan uning bozordan oxirigacha olib qo'yilishigacha bo'lgan
vaqt. Mahsulotning hayot aylanishi har bir bosqichda qaror qabul qilish
va strategiyani ishlab chiqish uchun ishlatiladi.
Marketologlar
o'z
harakatlarini
boshqarish
uchun
bozor
tadqiqotlaridan foydalanib, har bir bosqich uchun xabarlarni sozlash
uchun mahsulotning hayot aylanishidan foydalanadilar. Menejerlar
mahsulotning hayot aylanishidan narx belgilash, yangi bozorlarni
kengaytirish, qadoqlash dizayni va boshqalar bo'yicha strategik qarorlar
qabul qilish uchun foydalanadilar.
Mahsulotning hayot aylanishini boshqarishning afzalliklari
Hayotiy tsiklni boshqarishning ko'plab afzalliklari bor. Sizning
tsikldagi mavqeingiz marketing strategiyasidan tortib to rentabellikgacha
bo'lgan hamma narsaga ta'sir qiladi.
Mahsulotning hayot aylanishini boshqarish bilan siz:
Hayotiy tsikl bosqichiga asoslanib, ongli qarorlar qabul qiling
Kompaniyaning rentabelligini oshirish
Maqsadli auditoriya bilan aloqada bo'lish uchun marketing
xabarlaringizni faol ravishda o'zgartiring
Mahsulot jozibadorligini, obro'sini va mijozlarning sodiqligini saqlab
qolish va yaxshilash
Mahsulotning hayot aylanishini etarli darajada boshqarmaganlar quyidagi
oqibatlarga duch kelishadi:
Mahsulotning o'z potentsialiga javob bermasligi
Yaroqlilik muddati qisqartirildi
Ortiqcha inventar
Foyda yo'qotish
Mahsulotning hayot aylanishi - bu mahsulotning 5 ta alohida
bosqichdan o'tishi - rivojlanish, joriy etish, o'sish, etuklik va pasayish.
Kontseptsiya nemis iqtisodchisi Teodor Levitt tomonidan ishlab chiqilgan
bo'lib, u 1965 yilda Garvard Business Review jurnalida o'zining mahsulot
hayotiy tsikli modelini nashr etgan.
Bozor tadqiqotlari mahsulotning hayot aylanishining har bir
bosqichida ajralmas rol o'ynaydi.
Har bir mahsulot har bir bosqichda har xil vaqt sarflaydi - shuning
uchun havola qilish uchun aniq vaqt jadvali yo'q. Har bir bosqichning o'z
Ilmiybaza.uz
xarajatlari, xatarlari va imkoniyatlari bor va siz hayot tsiklida qayerda
ekanligingizga qarab strategiyalaringizni moslashingiz kerak bo'ladi.
Mahsulotning hayot aylanishiga misollar
Barcha mahsulotlar hayot aylanish jarayonidan o'tgan bo'lsa-da,
ba'zilari allaqachon butun tsikldan o'tib, yo'l chetiga tushib qolgan.
Hozirda mahsulotning hayot aylanish bosqichida bo'lgan yoki ishlab
chiqarish to'xtatilgan mahsulotlarga bir misol.
Yozuv mashinkalari
1868 yilda Milwaukee shtatida yashovchi Kristofer Latham Shoulz
birinchi yozuv mashinkasini patentladi. U ixtirochilar dizaynni
mukammallashtirishga harakat qilgani uchun qariyb 300 yil davomida
ishlab chiqilgan.
1800-yillarning oxiriga kelib, hayot tsiklining kirish bosqichi tijorat
yozuv mashinkalari ommaga taqdim etilgandan so'ng boshlandi.
Ko'p o'tmay, o'sish bosqichida yozuv mashinkalari korxonalar, uylar
va ofislarda qo'llanila boshlandi.
Yozuv mashinkalari 1980-yillargacha yetuklik bosqichida bo'lib,
rivojlanayotgan texnologiyalar ularni tanazzulga yuz tutdi.
Yozuv mashinkasi bozori pasayib ketdi. Yozuv mashinkalari,
asosan, kompyuterlar, planshetlar va smartfonlar foydasiga to'xtatildi.
Bugungi kunda mavjud bo'lgan yozuv mashinkalarining aksariyati
yangilik buyumlari va vintage kolleksiyalaridir.
Har bir mahsulot turli xil tezlikda bosqichlardan o'tadi. Har qanday
bosqichda mahsulot qancha vaqt turishi haqida qat'iy va tezkor qoida yo'q
- ularning har biri kunlar yoki yillar bilan o'lchanishi mumkin. Har bir
bosqichning xususiyatlarini tushunish yordam beradi va ko'pincha orqaga
qarash va keyingi bosqichni aniqlash uchun qaysi bosqichda
bo'lganingizni aniqlash osonroq bo'ladi.
Nima bo'layotganini tushunish sizni mahsulotingiz qiymatini
oshirish yoki uning etuklikka o'tish yoki pasayishini kechiktirish uchun
tuzatishlar kiritishga majbur qilishi mumkin.
Joriy bosqichni aniqlash uchun o'sish sur'ati, savdo tendentsiyalari,
raqobat va narxlarni tahlil qilish uchun bozor tadqiqoti vositalaridan
foydalaning.
3. Mahsulot ijodkorligini asosiy o’lchovlari va xususiyatlari.
Ijodiy fikrlashning o'lchovlari qanday?
Ilmiybaza.uz
Ijodkorlik ravonlik, majoziy fikrlash, turli xil fikrlash muammolarini
hal qilish va moslashuvchanlik kabi o'ziga xos o'lchovlar bilan
tavsiflanadi, degan kelishuv mavjud.
Ijodkorlikning asosiy o'lchovlari qanday?
Ijodkorlik o‘lchovlari ijodiy g‘oyalar qanday paydo bo‘lishi va
ijodkorlikni xolisona aniqlash va o‘lchash mumkinmi, degan savolni
berish uchun fan tarixi va sotsiologiyasi, psixologiya, falsafa va sun’iy
intellektdan tortib bir qator fanlarga asoslangan original maqolalarni
birlashtiradi.
Mahsulotni ijodiy tahlil qilish matritsasi - CPAM (Besemer y
Treffinger, 1981) Ushbu matritsa mahsulot ijodkorligini uch o'lchov
orqali baholaydi: yangilik, aniqlik va uslub. U mahsulotni ishlab
chiqishning oldingi mezonlari (kontseptsiya va dizayn bosqichi) va
sudyalar tomonidan keyingi baholash uchun ishlatiladi.
Mahsulotning muhim o'lchamlari qanday?
Mahsulotning beshta o'lchami mavjud: rang, konfiguratsiya, o'lcham,
uslub va versiya. Siz mahsulot o'lchamlarini o'lchov guruhlarida
birlashtirasiz va o'lchov guruhlarini mahsulot ustalariga tayinlaysiz.
Mahsulot o'lchamlari kombinatsiyasi mahsulot variantlari qanday
aniqlanishini aniqlaydi.
Mahsulot o'lchamlari - bu mahsulot variantini aniqlashga xizmat
qiluvchi xususiyatlar. Mahsulot variantlarini aniqlash uchun mahsulot
o'lchamlari kombinatsiyasidan foydalanishingiz mumkin. Mahsulot
variantini yaratish uchun mahsulot ustasi uchun kamida bitta mahsulot
hajmini belgilashingiz kerak.
Mahsulot variantlari
Mahsulot variantlari buyumlar deb ham ataladi. Buyum - bu xizmat
bilan bir xil bo'lmagan moddiy mahsulot. Xizmat turi bilan mahsulot
ustasini aniqlash ham mumkin. Xizmat turidan foydalanib, siz xizmatlarni
o'z ichiga olgan mahsulot variantlarini belgilashingiz mumkin. Masalan,
siz maslahat ishi uchun mahsulot ustasini va katta maslahatchilar va
kichik maslahatchilar tomonidan bajariladigan ishlar uchun mahsulot
variantlarini belgilashingiz mumkin.
Mahsulot o'lchamlarini o'rnating
Mahsulot o'lchami qiymatlari asosida mahsulot varianti yaratilishi
mumkin.
Konfiguratsiya o'lchovi uchun mahsulot o'lchovi qiymatlari odatda
Mahsulot
konfiguratori
yoki
o'lchamga
asoslangan
konfigurator
yordamida yaratiladi.
Mahsulot versiyalari odatda ma'lum versiyalar uchun yaratiladi,
chunki mahsulot hayot aylanishi davomida rivojlanadi.
Versiya mahsulot o'lchami
Ilmiybaza.uz
Versiya - bu mahsulotning bir nechta versiyalarini ta'minot zanjiri
bo'ylab saqlash va kuzatishga yordam berish uchun mo'ljallangan
mahsulot hajmi. Versiyalarni kuzatish mahsulotning ishlash davrlari
doimiy ravishda qisqarayotgan, sifat va ishonchlilik talablari ortib
borayotgan va mahsulot xavfsizligiga e’tibor kuchayib borayotgan
dunyoda ishlayotgan ishlab chiqaruvchilarning muvaffaqiyati uchun
muhim ahamiyatga ega.
Standart mahsulot o'lchami sifatida versiya mavjud mahsulot
o'lchamlariga (o'lcham, uslub, rang va konfiguratsiya) o'xshash tarzda
harakat qiladi. Shuning uchun siz undan mahsulot versiyalarini
kuzatishdan tashqari boshqa maqsadlarda ham foydalanishingiz mumkin.
4. Ijodiy mahsulotda dizayn markazligi, dizayn investitsiyalari va
innovatsiyalar samaradorligi.
Ijodiy mahsulotlarni loyihalash oson emas. Aks holda, har bir
mahsulot
ajoyib
bo'lar
edi.
Sizning
yangi
mahsulotingiz
foydalanuvchilarga haqiqiy qiymatni taqdim etishi, moliyaviy jihatdan
qulay bo'lishi va foydalanuvchilaringizni shunchalik xursand qilishi
kerakki, ular doimo undan foydalanadilar va bu haqda boshqalarga tez-tez
aytib berishadi. Ijodiy mahsulotlarning xususiyatlarini tushunib oling,
nima uchun mahsulotlar muvaffaqiyatsizlikka uchraydi va bu haqda nima
qilish mumkin.
Dizayn bosqichida bir nechta asosiy mahsulotlar quriladi:
Biznes ishi - bu sizning yangi taklifingizni loyihalash, qurish va
ishga tushirish uchun nima uchun vaqt va resurslarni sarflash kerakligini
tushuntirib beruvchi biznes uchun asosdir. Biznes ishi moliyaviy, bozor
va mijozlar hayotiyligini ko'rsatadi.
Bozorlarga marshrutlar- odatda o'z ichiga oladi
Mahsulotni kimga sotmoqchisiz (masalan, oxirgi foydalanuvchilar)?
Sizning xaridorlaringiz iste'molchilarmi yoki biznesmi?
Sotib olish to'g'risida qaror kim qabul qiladi?
Ular dunyoda qayerda (ya'ni, mahsulotingiz uchun global, mintaqaviy
yoki mahalliy bozoringiz bormi)?
Ular sizning mahsulotingizni qanday sotib olishadi (masalan, App
Store yoki onlayn bozor orqali, biznes hamkorlardan, veb-
saytingizdan, korxona sotuvchilari orqali)?
Bozorga o'tish strategiyasi - yangi segmentlar va yangi bozorlarga
ajoyib yangi mahsulotingiz (RTMlar yordamida) haqida qanday aytib
berishingizni, shuningdek, mahsulotingizni sotadigan, ishlatadigan va
Ilmiybaza.uz
qo'llab-quvvatlaydigan ekotizimni qanday qurishni rejalashtirganingizni
tushuntiradi.
Ajoyib mahsulotlarni loyihalashga bo'lgan yondashuvingiz quyidagi
bosqichlarni o'z ichiga olishi kerak:
Bozor va mijozlarni o'rganish - maqsadli bozorlaringiz va
mijozlaringiz haqida ma'lumot to'plang. Trendlarga e'tibor bering.
Sizning mahsulotingiz o'z ichiga o'z ichiga oladigan sun'iy intellekt yoki
blokcheyn kabi yangi texnologiyalar bormi, ular o'yinni o'zgartiradi?
Mijozlaringizni, ularning og'riqli tomonlarini va bugungi kunda bu
muammolarni
qanday
hal
qilishlarini
bilib
oling.
Maqsadli
foydalanuvchilarni, xaridorlarni va ta'sir o'tkazuvchilarni tavsiflovchi
shaxslarni yarating.
Raqobat tahlili - mavjud va potentsial raqobatchilarning kuchli va
zaif tomonlarini baholash. Eng yaxshi imkoniyatlaringiz qayerda? Qaerda
ular sizning yangi mahsulotingiz taqdim etayotgan imkoniyatlarga tahdid
soladi. Bu erda kuchli vosita har bir raqobatchi uchun SWOT tahlilini
o'tkazishdir - Kuchli tomonlar, zaif tomonlar, imkoniyatlar va tahdidlar.
Va keyin mahsulotingiz uchun xuddi shunday baholashni amalga
oshiring. Yangi taklif ularni bozorda siqib chiqarishi uchun nima kerak?
G'oyalar va innovatsiyalar - bozor va mijozlar muammolarini hal
qilish
uchun
yangi
va
innovatsion
echimlarni
yaratish
va
takomillashtirish. Mavjud texnologiya va potentsial (patentga layoqatli)
texnologik innovatsiyalarni ko'rib chiqing. Har bir foydalanuvchi uchun
tajribani qanday shaxsiylashtirasiz?
Mahsulot dizayni - foydalanuvchi muammolarini hal qiladigan
mahsulotlarni tasavvur qilish va yaratish uchun iterativ jarayon, sizning
yakuniy mahsulotingiz xavfsiz, yaxshi ishlashi, axloqiy jihatdan to'g'ri va
global miqyosda ta'sir qilishi mumkin.
Ustuvorlik - murosaga kelish kerak bo'ladi. Savdo va biznes
hamkorlar yangi mahsulotni sotish vazifasini soddalashtirish uchun
ko'plab innovatsion yangi imkoniyatlarga ega bo'lishni xohlashadi, ammo
muhandislik jamoasi hamma narsani qila olmaydi. Agar sizning yangi
taklifingiz platforma yoki tizimning bir qismi bo'lsa (masalan, AWS-dagi
Amazon S3 xizmati), u holda platformaning strategiyasi ham
ustuvorliklarni belgilashda kuchga kiradi.
Jarayonlar, asboblar va ramkalar - Ramkalar va jarayonlar o'zaro
faoliyat guruhlarning qarorlarni qanday qabul qilishini soddalashtirish va
muloqot qilish uchun ajoyib vositalardir, shu jumladan
Qo'llanish doirasi, xarajat (qurilish va ishga tushirish narxi) va vaqt
bo'yicha potentsial xususiyatni ustuvorlashtirish uchun dizayn fikrlash
kabi usullar.
Ilmiybaza.uz
Foydalanuvchi tadqiqotini o'tkazish, foydalanuvchilarning o'zaro
ta'sirini kuzatish va mijozlar sayohati va shaxsiyatini xaritalash uchun
yondashuvlar.
Kuzatuv va aloqa vositalari, ayniqsa mahsulot yo'l xaritasi uchun.
Minimal yashovchan mahsulotni yaratish mahsulotning potentsial
xususiyatlariga ustuvor ahamiyat berish uchun asoslardan biridir:
qimmatni yoqimli tarzda taqdim etadi va moliyaviy va texnik jihatdan
foydalidir.
Mahsulot/Bozorga
moslashish
-
mahsulotingiz
biznesingizda
aniqlagan bozor talabini qondirish darajasini aniqlang.
Strategiya
va
yo'l
xaritasi
-
vaqt
o'tishi
bilan
yangi
mahsulotingizning qarashlari, yo'nalishi, ustuvorliklari va taraqqiyotini
belgilang. Vizyon juda keng bo'ladi, odatda yuqori darajadagi rahbardan
eshitishingiz mumkin bo'lgan bir nechta satrlar. Strategiya yanada
takomillashtirilgan bo'ladi, lekin baribir keng zarbalarni o'z ichiga oladi.
Mahsulot yo'l xaritasi - bu xususiyatlar va sanalar bilan batafsil reja.
Mahsulotga bo'lgan talablar hujjati va mahsulot yo'l xaritalari uchun
ushbu shablonlarni ko'rib chiqing.
O'sish va masshtab – mahsulotingizni keyingi bosqichga olib
chiqing. Bunga yangi platformalar, yangi integratsiyalar, yangi
hamkorlar, yangi foydalanuvchilar va yangi bozorlar kiradi.
Dizaynning innovatsiyalar va iqtisodiy samaradorlikni oshirishdagi
roli akademik adabiyotlarda ham, siyosat/boshqaruv munozaralarida ham
tobora ortib bormoqda. Ba'zi kompaniyalarning raqobatbardoshligi
dizayndan innovatsion foydalanishga asoslanganligi haqidagi dalillar
ortib bormoqda. Butun dunyo bo'ylab Apple mahsulotlarining ajoyib
muvaffaqiyati
dizaynga
bo'lgan
qat'iy
sodiqlikka
asoslangan
innovatsiyalarning ajoyib namunasidir. Evropada ham ko'plab firmalar
o'zlarining raqobatbardosh mavqeini dizayn orqali o'z mahsulotlaridan
foydalanish qulayligi va maqbulligini oshiradigan innovatsiyalar bo'yicha
mustahkamlamoqda. Mahsulotlarga yangi ma'no berish va dizayn orqali
iste'molchilarning
yangi
javoblarini
olish;
Italiyaning
Alessi
kompaniyasining oshxona mahsulotlari va Daniyaning Bang va Olufsen
firmasining audio-vizual mahsulotlari ikkita diqqatga sazovor misoldir.
Ushbu dalillar dizayn muvaffaqiyatli innovatsiyalar uchun muhim
dastak bo'lishi mumkinligini ko'rsatadi, ammo dizayn qanday ishlashini
tushunish, agar undan bir nechta "dizayn chempionlari" tomonidan
foydalanilsa, juda muhimdir. Shu maqsadda yaqinda Evropada dizaynga
asoslangan innovatsion siyosatning yangi yo'nalishi qabul qilindi, uning
Ilmiybaza.uz
maqsadi
sanoat
va
innovatsion
faoliyatda
dizaynni
qo'llashni
jadallashtirish.
Dizayn investitsiyalari ba'zi mamlakatlarda firmalarning innovatsion
aylanmasi
orqali
olingan
innovatsiyalar
va
innovatsiyalar
samaradorligining muhim omili ekanligi ko'rsatilgan. Biroq, firmalarning
dizayndagi ishtiroki ularning innovatsiyalar qobiliyatiga ta'sir qiladimi
yoki yo'qmi (va qanday qilib) innovatsiyalarining bozorga chiqarilishini
yaxshilashi haqida ko'proq bilish kerak. Bu, ayniqsa, firmalarning o'z
biznes faoliyatida dizayndan foydalanishini hisobga olgan holda to'g'ri
keladi. Dizaynning firmalar ichida topadigan markazlashuv darajasi, ya'ni
dizayn
yangi
mahsulotlarni
estetik
jihatdan
to'ldirish
bilan
chegaralanganmi (past markazlashtirilganlik) yoki ularning biznes
faoliyatining tizimli tarkibiy qismimi (yuqori markazlashtirilganlik)
firmalar ishtirokining muhim jihati hisoblanadi. dizayn investitsiyalariga
nisbatan hozirgacha kam e'tibor berilgan dizayn. Bu achinarli, chunki
dizaynning markaziyligini oshirish, shubhasiz, dizayn faoliyatini
(masalan, qiymat taklifida dizayn o'rnini oshirish) o'z ichiga oladi, bu
dizaynga sarmoya kiritishni cheklamaydi va kamaytiradi (masalan, yangi
mahsulotni ishlab chiqish ko'lamini kengaytirish uchun jarayonlar) va
ular firmalarning innovatsiyalarini joriy etishdan ko'ra "bozorga" ko'proq
ta'sir ko'rsatishi bilan ham ikkinchisidan farq qiladi.
Dizaynning firma faoliyatiga ta'siri birinchi marta 1980-yillarning
oxirlarida
va
1990-yillarda,
dizayn
"Dizaynga
sarmoyalarni
mukofotlaydigan bozor talablari" (MADRID) va dizaynning tijorat ta'siri
kabi mashhur tadqiqot loyihalari markaziga qo'yilganda e'tiborga tushdi.
O'sha vaqtlarda olib borilgan ko'plab tadqiqotlar shuni e'tirof etdiki,
tijoriy jihatdan muvaffaqiyatli mahsulotlar firmaning professional dizayn
qobiliyatlari/ko'nikmalari bilan ta'minlanganligi va ulardan yangi
maxsulotni rivojlantirishda intensiv foydalanish bilan bog'liq. Ushbu
dizayn jihatlari turli geografik va sanoat kontekstlarida firma aylanmasi
va rentabelligiga ta'sir qilishi aniqlandi.
Keyingi yigirma yil ichida dizayn bo'yicha iqtisodiy va biznes
tadqiqotlari
sezilarli
darajada
rivojlandi
va
dizaynning
kontseptualizatsiyasi yangi ta'riflar bilan boyitildi. Xususan, imkoniyatlar
iste'molchilar o'rtasida hissiy munosabatni uyg'otadigan va yangi
ehtiyojlar va iste'mol modellarini qo'zg'atadigan dizayn firmalar uchun
qo'shimcha qiymat manbai sifatida aniqlangan. Ushbu yanada boy
kontseptualizatsiya bilan dizayn sarmoyasi va boshqaruv dizayn
amaliyotlari firma raqobatbardoshligining muhim omili ekanligi
ko'rsatildi.
Oldingi dalillarga asoslanib, yuqori innovatsion ishlab chiqarish
yuqori innovatsion aylanmaga olib kelishi kutilishi mumkin bo'lsa-da,
Ilmiybaza.uz
dizayn bu munosabatlarni to'g'ri bajarishi shart emas. Darhaqiqat, firma
yaxshi innovatsion modelni namoyish qilishi mumkin, bunda dizayn
samarali innovatsion kirishdir. Qisqacha aytganda, innovatsiyalar va
innovatsion aylanmalar dizayn turlicha ishlaydigan ikkita alohida sohani
anglatadi.