IJODIY METOD. IJODKOR USLUBI. ADABIY JARAYON
REJA:
1. San’at va adabiyotdagi ijodiy metodlar.
2. Romantizm ijodiy metodi.
3. Realizm metodi.
4. Klassitsizm, sentimentalism, naturalism,..
5. Modernizm va bugungi adabiyot.
6. Ijodkor uslubi va adabiy jarayon.
Tayanch atamalar: Ijodiy metod, romantizm, realizm, klassitsizm,
sentimentalism, naturalism, modernism, ijodkor uslubi, adabiy jarayon.
Individual (o’ziga xos) uslublar yozuvchilarning va muayyan davr
adabiyotlarining o’ziga xosligiga bog’liq bo’lganidek, badiiy metod (usul) ham
sanatkor yoki san’atkorlar guruhining mushtarak va ayrim belgilariga, g’oyaviy-
badiiy saviyalariga, maqsadlariga aloqadardir. Badiiy usul deyilganda
yozuvchining voqelikning aks ettirish va baholashdagi asosiy tamoyillari
tushuniladi. Uslubdan farqli holda bu tamoyillar sanatkorlarning dunyoqarashi,
tutgan yo’li va hayot haqidagi nuqtai nazari bilan uzviy bog’liq bo’ladi.
Sanat va adabiyotdagi ijodiy metodlar aslida inson dunyosini uning ilgari
anglamagan xaqiqatlarini ko’rsatish borasidagi izlanish yo’llaridir. Tadqiqotlarda
so’z sanatida inson dunyosining badiiy gavdalantirishni ikki yo’li: realizm va
romantizm yo’li bor, deyiladi. Bu ham aslida inson tabiati bilan bog’liq hodisa
sanaladi. Chunki, odam ham real hayot qo’ynida, ham orzu havaslar dunyosida
yashaydi. Inson tabiatida mavjud hayot tarziga qanoat qilishdan ko’ra turmushni
o’zgartirish istagi uni, yanada yaxshilash havasi baland turadi. Bu havas ayniqsa
kishining bolalik, yoshlik kezlarida kuchli bo’ladi.
Ehtimol shu sababdandir qadim dunyo adabiyoti asarlarining aksariyati
romantizmga asoslangan. Yunon dramaturgi Sofokl Evripid asarlari haqida fikr
bildirib, mazkur hodisani bunday sharhlagan: "Men odamlarni ular qanday
yashashni istagan bo’lsa, shunday shunday tasvir etaman, u esa odamlarni, ular
aslida qanday bo’lsalar, shunday tasvir etadi. "Alpomish" dostonidagi Alpomish,
Barchin, Qaldirgoch, Navoiyning "Farhod va Shirin" dostonidagi Farhod kabi
ijobiy obrazlar ham inson aslida qanday bo’lishi lozimligini bildirgan, ya’ni
orzulardan yaralgan qahramonlardir. Albatta, mavjud hayot hodisalariga
munosabat sifatida real turmush hodisalarini ajratuvchi asarlar ham yozilgan.
Ularning aksariyati, asosan, tanqidiy, hajviy ruhda bo’lgan. Real hayotga tanqidiy
yondashishi esa uni o’zgartirish orzusida tug’iladi.
Orzu havaslarni akslantirish esa romantizm metodining asosi sanaladi.
Romantizm metodi-hayot haqidagi inson to’g’risidagi orzular ifodasidir. Bu
metodda yaratilgan asarlarda xayoliy voqealar, orzulardagi obrazlar asosiy o’rin
tutadi. SHoir yozuvchi o’z a’moli (ideali)dagi insonni ko’rsatish uchun
qahramonlarshsh real hayotdagidan ko’ra kuchliroq, fidoyiroq, jasurroq qilib
gavdalantiradi. "Farhod va SHirin" dostonidagi Farhod obrazi A.Navoiyning chin
inson (obrazi) haqidagi orzulari ifodasi sanaladi. Ideal obrazni, ideal hayotni
ko’rsatish romantizm metodining bosh xususiyati hisoblanadi. SHuning uchun bu
xildagi asarlarda real hayotning o’zidagidan ko’ra boshqacha voqealar ko’rsatiladi.
Fonetik syujetli, mifologiya asoslangan asarlar ham romantizm metodiga mansub
sanaladi.
"Romantizm ijodiy metodi juda murakkab hodisa bo’lib, u XYIII asr oxiri
XIX asr boshida Yevropa, Amerika adabiyotida paydo bo’ldi hamda o’zidan avval
adabiyot va estetikada hukmronlik qilgan klassisizmga qarshi kurashda shakllandi
va rivoj topdi" deyiladi. Biroq sharq adabiyotida romantizm azal-azaldan ustivor
bo’lgani aniq. Yoki qadimgi yunon dramaturglarining mavjud jamiyat hayotini
o’zgartirish, adolatli shoh haqidagi orzu istaklarini ifodalagan asarlari ham
romantizm metodiga mansub. Adabiyotning dastlabki asosi bo’lgan xalq og’zaki
ijodidagi ertak, dostonlar ham romantizm metodidagi asarlar sirasiga kiradi.
Realizm metodi. Realizm lotincha realis so’z bo’lib, "bor, mavjud narsa,
hakiqiy" degan ma’noni bildiradi. Bundan anglashiladiki, realizm dunyoning
moddiy jihatlarini qamrab oladigan umumiy tushuncha sanaladi. Realizm ijodiy
metodining asosiy xususiyati hayot hodisalarini bor bo’yi bilan ko’rsatish va
undagi mavjud nuqson, kamchiliklarni tanqid qilish, deyish unchalik to’g’ri emas.
CHunki turmushdagi, kishilar fe’l-atvoridagi qusurlar xususida romantizm yoki
klassisizmga oid deyilgan asarlarda ham so’z yuritiladi.
Ijodiy metodlarni muayyan tarixi davr doirasida chegaralash ham o’rinsiz.
CHunki tanqidiy realizm namunasi deyilgan Maxmurning "Hapalak",
Muqimiyning "Tanobchilar" asarlariga o’xshash tanqidiy, hajviy ruxdagi asarlar
qadimda ham yaratilgan. Ular hozir ham yozilmokda.
"SHarq xalqlari adbiyotida realizmning mustaqil badiiy hodisa sifatida rivoji
va gullashi, butunicha olganda, XX asrga oiddir, ba’zi adabiyotlarda esa XX asrga
oiddir", degan qarash ilgari surib kelindi. Bu xil kurash aslida Yevropa adabiyoti
bilan SHarq xalqlari adabiyoti orasidagi tafovutni, ularning har biri o’ziga xos
hodisa ekanligini e’tiborga olmasdan kelib chiqqan. Qolaversa, romantizm
adabiyoti tarqqiyotining quyi, romaitizm yuqori bosqichi emas. Realizm
romantizmnmng inkor etmaydi. Ularning har ikki biri maqsad-hayot qodisalari va
inson dunyosining (yillarini) ko’rsatishning o’ziga xos yo’llaridir. SHuning uchun
XX asr jahon adabiyotining eng yetuk namoyondalarida realizm va romantizm
ijodiy metodi uyg’unlashib ketgan. Masalan, Mixail Bulgakovning "Usta va
Margarita", CHingiz Aytmatovning "Asrni qaritgan kun", "Qiyomat", Gabriel
Garsia Markesning "Yolg’izlikda yuz yil" kabi romanlarida hayotning real
hodisalari bilan rivoyat, afsonalar kabi qahramonlarning xayol, tushdagi voqealar
yaxlit olam sifatida gavdalantiriladi.
Romantizm va realizm ijodiy metodiga xos yetakchi xususiyatlarning o’zaro
birikib, yaxlit badiiy olamni namoyon etish qadim SHarq adabiyogi namunalari,
xususan, Firdavsiyning "SHohnoma", Navoiyning "Hamsa" dostonlarida ham
kuzatiladi. Masalan, SHirin mamlakatida tog’li joyda ajoyib saroy, ko’shklar barpo
etilgani, kanal qazuvchilarning mashaqqat bilan mehnat qilgani real voqelikka
muvofiq keladi.
Klassisizm lotincha classicus so’z bo’lib, "namuna", "ibrat" degan ma’noni
anglatadi. Bu metod vakillari o’tmish adabiyot namoyandalari asarlarini o’zlari
uchun mezon, ibrat namunasi deb qaraganlar.
Klassitsizm XVII asr avvalida Frantsiyada Lyudovik o’n to’rt zamonasida
absolyutizm avj olgan davrda kelib chiqqan adabiy oqim bo’lib, u qadimiyat
obidalariga o’xshash yuksak san’at namunalarini ijod etishni talab etadi.
Klassisizm vakillari ijodida mamlakat, vatan manfatlarini ko’zlash, kuchli, yorqin,
yirik xarakterlarni aks ettirish birinchi o’rinda turadi.
Klassitsist yozuvchilar Rim va Gretsiya san’atining yuqori bosqichiga
ko’tarilgan davrida yaratilgan asarlarni, klassik adabiyot asarlarini yuksak namuna
sifatida qabul qiladilar. Ular Esxil, Sofokl Evripid tragediyalariga ergashib,
qahramonlik ruhidagi poema va tragediyalar ijod etishadi.
Klassitsizm nazariyotchilaridan biri frantsuz adibi va adabiyotshunosi
N.Bualo (1636-1711): "Adabiyot saroy va shahar uchun yaratilishi kerak" deydi.
Klassitsistlar ta’biricha, adabiyotda hamma narsa anik va qat’iy qoida asosida
ko’rsatilishi lozim. Klassitsizm estetikasining talablaridan yana biri "uch birlik"dir.
Yana dramada gavdalantirilayotgan hodisa bitta yaxlit syujet tarzida
gavdalantirilishi ("harakat birligi"), voqea bir joyda bo’lib o’tishi zarur ("joy
birligi" talabi), voqea yigirma to’rt soat ichida yuz berishi ("vaqt birligi") lozim.
Borliqda aynan bir-biriga o’xshash biron bir hodisa mavjud emas. Jumladan,
odamlar ham qiyofa-ko’rinishi, fel-atvori, qiziqishlari, hatti-harakatlariga ko’ra bir-
biridan farq qiladi. CHunki betakrorlik borliqning bosh xususiyati sanaladi.
Kishilarning harakat, faoliyati ham ana shu haqiqatni tasdiqlaydi. Odamlar bo’y-
basti, ovozi, qobiliyati, irodasi kabi jihatlariga ko’ra bir-biridan aniq ajralib turadi.
Hatto bir ota-onaning farzandi bo’lgan egizaklar ham bir-biriga aynan
o’xshamaydi. Yozuvi bir xil kishilarni topishga urinish ham befoyda. CHunki har
bir odamning o’ziga xos "xat"i bo’ladi. Ijodkor uslubini ham ma’lum ma’noda ana
shunday "xat" deyish mumkin. Yozuvchi, shoirning "xat"i uning asarlari tilida,
qahramonlarining so’zlash tarzida, voqealarning tanlab olinishi va bayon etilishida
namoyon bo’ladi. SHuning uchun ham F.Dostoevskiy romanlari bilan L.Tolstoy
yoki A.CHexov asarlari bir-biridan farq qiladi. "Qutlug’ kon" Oybekning, "O’g’ri"
va "Bemor" Abdulla Qahhorning qalamiga mansubligi aniq bilinadi. SHe’riyatdan
xabardor ziyrak kitobxon Abdulla Oripov, Erkin Vohidov, Rauf Parfi she’rlarini
bemalol "tanishadi".
Uslub-ijodkor xayolotining namoyon bo’lish tarzi ham sanaladi. Yozuvchi,
shoir voqealarni, qahramonlarni, ular yashaydigan manzil manzaralarini qanday
tasavvur qilsa, shunday ifoydalaydi. Oybek qahramonlari harakatlanadigan joylarni
jamiki ko’rinishlari bilan keng bayon etadi. Personajlar qiyofa, holatini batafsil
suratlantiradi. Abdulla Qahhor esa qahramonlari turgan joyni ham, ularning holati,
ahvolini ham ixcham, lo’nda, eng muhim jihatlariga e’tiborni qaratgan holda
tasvirlaydi.
Metod (yunon. methodos — tadqiq qilish usuli) — hayotni estetik
o’zlashtirish, uni badiiy ifodalash va baholashning umumiy tamoyillari. Bularning
eng muhimlari: metod — "voqelikni aks etgiruvchi usul", "hayotni tipiklashtirish
tamoyillari", "asar g’oyasini tashuvchi obrazlarni qiyoslash va rivojini ko’rsatish
tamoyili", "obrazli vaziyatni hal etish tamoyili", "yozuvchining hayot hodisalarini
tanlash va baholash tamoyili", "san’atning voqelikka ijodiy munosabati (qayta
yaratish)ning umumiy tamoyillari" va hokazo. Bu belgilar, bizningcha, bir-birini
to’ldiradi va metod haqidaga umumiy tasavvur hosil qilishimizga ko’mak beradi.
Xullas, metod yozuvchilarga asar yaratish uchun zarur bo’lgan estetik tamoyillarni
aniqlab beradi. Busiz badiiy ijodni tasavvur qilib bo’lmaydi. Akademik
I.O.Sultonov aytganidek, ijodiy metod masalasi, dastavval, san’atkorning hayotga,
voqelikka munosabati masalasidir. SHunga ko’ra, u yoki bu davr adabiyoti
metodini o’rganishda shu davr so’z san’atkorlarining zamon hodisalariga qanday
munosabatda bo’lganligini kuzatish kerak.
Yana bir masala: adabiyotshunoslikda "metod", "badiiy metod" va "ijodiy
metod" atamalari ishlatiladiki, bular, asosan, bir-birining sinonimi ekanligini
inobatga olmoq kerak. Ammo adabiyotshunosliqda qo’llanilayotgan "yozuvchining
badiiy metodi" ("Oybek realizmi", "Abdulla Qodiriy realizmi"...) va
"yozuvchilarning muayyan guruhini birlashtiruvchi badiiy metod" tushunchalari
bir-birining sinonimi emas. Bu o’rinda badiiy tafakkur taraqqiyotining muayyan
bosqichida yozuvchilarni bir guruhga uyushtirib turadigan ijodiy metod haqida fikr
yuritmoqdamiz.
Ijodiy metod dunyoqarash, estetik ideal, badiiy mahorat kabi masalalar bilan
uzviy aloqada bo’ladi. (Mazkur darslikning badiiy adabiyotda tipiklashtirish va
g’oyaviylik masalalariga bag’ishlangan bobida metod, iste’dod va
dunyoqarashning o’zaro munosabati haqida, qisqaroq bo’lsa-da, to’xtalib
o’tganmizki, o’sha fikrlarni bu o’rinda yana bir karra eslash foydalidir). Badiiy
metodni o’rganish jarayonida metodni uslub bilan qiyoslash usulidan foydalanish
mumkin. CHunki, bu usul badiiy metodni ham, individual uslubni ham aniqroq va
osonroq tushunib olishga qulaylik tug’diradi. Metod va uslub, birinchidan, bir-
biriga uzviy bog’liq, ikkinchidan, ular aynan bir narsa ham emas. Prof.
L.I.Timofeev yozadi: "Metodda eng avvalo, yozuvchini boshqa, o’ziga yaqin
yozuvchilar bilan bog’laydigan umumiy narsalar ko’zga tashlanadi, uslubda esa
ularni bir-biridan ajratib turadigan tomonlar: uning shaxsiy tajribasi, iste’dodi, nutq
ohangi va hokazolar ko’zga tashlanadi". "Metod uslubga nisbatan umumiy
xarakterga ega, — deb yozishgan N. SHukurov va SH. Xolmatovlar, — metodni
obrazli ma’noda sahna deb faraz qiladigan bo’lsak, uslub shu sahnada qo’yiladigan
spektakldir. Spektakllar bir-biriga hech qachon o’xshamaganidek, uslublar ham
hech vaqt bir-biriga o’xshamaydi".
Haqiqatan ham "uslub" deganda har bir yozuvchi ijodining faqat o’zigagina
xos, takrorlanmas g’oyaviy-badiiy xususiyatlarini tushunsak, metod deganda esa,
aksincha, dastlab, hayot voqea-hodisalarini saralab olish, tasvirlash va baholashda
yozuvchilar asoslanadigan estetik tamoyillarining umumiyligini, mushtarakligani
anglaymiz. Prof. L. G. Abramovich aytganidek, agar metod yozuvchining hayot
haqidagi konsepsiyalari bo’lsa, uslub uning konkret badiiy ifodasi. L.I.Timofeev
metodni kompasga o’xshatadi: kema uchun kompas yo’l ko’rsatuvchi yudduz
bo’lsa, adabiy jarayonda metod yozuvchi ijodining bosh yo’nalishini belgilab
beradi. Biroq, bunday yo’nalish g’oyatda relefli bo’lib, undan qay tarzda va qanday
o’tish ijodkorning iste’dodi, mahorati, madaniy saviyasiga bog’liq — shu
jarayonda yozuvchining individual uslubi paydo bo’ladi. SHu vajdan ko’pchilik
yozuvchilar uchun metod yagona bo’lsa-da, uslublar g’oyatda rang-barangdir.
Agar yozuvchi ilg’or dunyoqarash, katga iste’dod, yuksak mahorat sohibi bo’lsa
va, ayni choqda, ijodiy metod bilan qurollansa, hayotni chuqur bilsa, albatta,
chinakam san’at asari yaratishga muyassar bo’la oladi.
Badiiy metod - tarixiy-estetik kategoriya. U jamiyat tarixining muayyan
bosqichida shu davrning ijtimoiy-estetik talablari taqozosi bilan tug’iladi,
rivojlanadi va boshqa bir sharoitda o’z o’rnini yangi ijodiy metodga bo’shatib
berishga majbur bo’ladi. Biror yangi metodning adabiyotda paydo bo’lishi uchun
dastavval ijtimoiy hayotning o’zida real zamin va asos mavjud bo’ladi: yangi
metod ana shu muhitning mahsuli o’laroq vujudga keladi. Ijodiy metodlarning bu
xilda o’rin almashinib turishi adabiyot taraqqiyotining qonuniyatlaridan biridir.
Zero, hayot, jamiyat taraqqiyoti tendensiyalari adabiyot taraqqiyoti
tendensiyalarini belgilab beradi. Badiiy adabiyot tarixida romantizm va realizm
metodlari keng tarqalgan.
Romantizm. Bu metodning bosh xislati «idealga moslab hayotni qayta
yaralish»dir, ya’ni orzu qilingan voqelikni tasvirlashdir; uni go’zal va mukammal
hayol tarzida ko’rsatishdir; ana shu hayot qahramonlarining afsonaviy kuch-
qudratga egaligini, mo’jizakorligini ideallashtirishdir. Esxilning «Prometey»,
Sofoklning «SHoh Edip», Yevripidning «Elena», Navoiyning «Xamsa»,
Rustavelining «Yo’lbars terisini yopingan pahlavon» kabi asarlarida «odamlarning
qanday bo’lishi kerak bo’lsa, shunday tasviri» berilgani ham yuqorida aytilgan
bosh xislatni tasdiqlaydi. Jumladan, Alisher Navoiyning «Farhod va SHirin»
dostonidagi Farhod real shahzoda obrazi emas, balki Navoiy orzu qilgan hukmron
timsolidir. U shahzoda bo’lishiga qaramay, hunar egallaydi, ilm-fanni chuqur
o’rganadi. Yoshligidanoq mo’jizakor kuch-quvvatga ega bo’ladi, ming-minglab
odamlar eplay olmagan ishlarni bajaradi. U teshasi bilan arman tog’i toshlarini
xuddi pichoq sariyog’ni kesganday kesib, kanal qazidi; Xisravning minglab
qo’shini ko’ngliga g’ulg’ula soladi, ularga bir o’zi bas keladi...
Romantik asarlarda voqea-hodisalar va qahramonlar bosliqa tarixiy davr va
mamlakatlarga ko’chirib tasvirlanadi. «Farhod va SHirin» dostonida voqea-
hodisalar avval CHin (Xitoy)da, so’ng Arman o’lkasida yuz beradi. Farhod,
Bahrom — xitoylik, Mehinbonu, SHirin — armani, SHopur, Xisrav, SHeruya -
eronlik. Holbuki, bu qahramonlar xarakteri, a’moli, ruhi bilan o’zbeklarga
tegishlidir, undagi voqea-hodisalar asosida Navoiy davri hayotining tipik
manzaralari aksini topgandir.
Insoniylikni ulug’lash, ezgulikni kuylash, muhabbat va sadoqatni yuksak
darajada madh etish, unga ishontirish romantizmning eng xarakterli alomatidir.
Unda hayotni judayam ko’tarinki ruhda, serjilo bo’yoqlarga boy tarzda, yorqin va
nozik ifoda etish — xislatga aylanadi va bu xislat kitobxon qalbini larzaga soladi.
«Farhod va SHirin»da tasvirlanishicha, Farhod o’limidan so’ng SHirin:
«Men uning hajrida bemoru bedilman, xuddi chala so’yilgan qushdayman» —
deydi.
Aning hajrida men bemori bedil,
Qushemenkim, qilurlar nim bismil.
Farhodni Armaniya tog’idan keltirib, uni quchoqlab, jismiga jismin va
joniga jonin ulaydi. Yuzini yuziga, ko’ksini ko’ksiga qo’yib o’z bedilini
quchog’iga oladi. So’ng yuragidan alangali bir oh tortib, uning ko’zi ham birga
uxlagani u bilan uyquga ketadi:
Qo’yubon ro’y-barro’ do’sh-bardo’sh,
Bo’lib o’z bedili birla hamog’ush.
Ko’nguldin shu’laliq ohe chiqardi,
Ko’zi hamhobadek uyquga bordi.
Mehinbonu va uning yonidagilar kajavaga yaqin qadam qo’yib borib,
pardani ochib sanamni ko’rdilar. U yuzini yuziga, ko’ksini ko’ksiga berib, Farhod
bilan hamog’ush yotar edi. Ko’zi ko’zining ustida, qoshi qoshining ustida. Birorta
mo’y tashqarida ekanligi ko’rinmasdi.
CHeksiz-chegarasiz ayriliqlar ketib, uning o’rnini benihoya visol egallagan
edi. O’lgan oshiq bilan jonsiz ma’shuqa sarv daraxti bilan pechak guliday
chirmashib yotar edilar. Ma’shuqa o’z sevgilisini mahkam quchoqlab yotar,
sevgilisi ham ma’shuqasini xuddi shunday quchoqlab yotardi:
Amori son qo’ydilar qadamni,
Ochibon parda, ko’rdilar sanamni
Ki, Farhodi bila yotib hamog’ush,
Qo’yubon ro’y-barro’do’sh-bardo’sh.
Ko’ziyu qoshi uzra, ko’zu qoshi,
Sari mo’bo’lmayin zohir tahoshi.
Ketib ulfurqati behaddu g’oyat,
Bo’lub ro’zi visoli benihoyat.
O’luk oshiq bila ma’shuqi bejon,
Nechunkim sarv birla ishq pechon.
Quchub o’zoshiqin ma’shuqi mahkam,
Nechunkim, oshiq o’z ma’shuqini ham.
Bunday ajib holatga — muhabbatning bunchalik vafoga, sadoqatga
yo’g’rilganini, pokligi va go’zalligini ko’rgan Mehinbonuning fig’oni ko’kka
ko’tarildi. SHu fig’on bilan birga uning joni ham chiqib ketdi. CHunki SHirin
uning joni edi. Usiz o’lishi mumkin edi. SHu paytda undan ajralgan edi, jonidan
ham ajraldi qo’ydi:
CHiqib gar dun sort afg’oni oning,
fig’oni birla chiqtijoni oning.
CHu SHirin joni erdi, onsiz o’ldi,
Damekim o’ldi onsiz, jonsiz o’ldi.
Ko’rinadiki, inson bekorga va bir o’zi hech vaqt o’lmaydi. Mehru muhabbat
rishtalari bilan bog’langanlar birga yashaydilar yoki birga rixlat qiladilar, bu