IJRO HOKIMIYATI ORGANLARINING HUQUQIY MAQOMI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

27

File size

Fayl hajmi

94,9 KB


IJRO HOKIMIYATI ORGANLARINING HUQUQIY MAQOMI
Ijro hokimiyati davlat boshqaruvi tizimining muhim boʻgʻini bo‘lib, asosiy
vazifasi  davlat  qarorlarini  amalga  oshirishdan  iborat.  Oʻzbekistonda  ijro
hokimiyati  organlari  mamlakat  konstitutsiyasi  va  qonunlar  bilan  belgilangan
vazifalarni  bajarish,  ijtimoiy,  iqtisodiy,  va  siyosiy  barqarorlikni  taʼminlashda
muhim rol oʻynaydi.
Asosiy qonun hujjatlari:
O‘zbekiston
 
Respublikasining
 
Konstitutsiyasi
 (01.05.2023-y.,
03/23/837/0241-son);
O‘zbekiston  Respublikasining  “O‘zbekiston  Respublikasi  Vazirlar
Mahkamasi to‘g‘risida”gi qonuni (10.12.2019 yildagi O‘RQ-591-son);
O‘zbekiston  Respublikasining  “Mahalliy  davlat  hokimiyati  to‘g‘risida”gi
qonuni (02.09.1993 yildagi 913-XII-son);
O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidentining  “Yangi  O‘zbekiston  ma’muriy
islohotlarini  amalga  oshirish  chora-tadbirlari  to‘g‘risida”gi  farmoni
(21.12.2022 yildagi PF-269-son)
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Respublika ijro etuvchi hokimiyat
organlari  faoliyatini  samarali  yo‘lga  qo‘yishga  doir  birinchi  navbatdagi
tashkiliy chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi farmon  (25.01.2023 yildagi PF-14-
son).
Har  bir  vazirlik,  qo‘mita  va  inspeksiyalar  faoliyatini  tartibga  soluvchi
reglamentlar.
 
Logotip
IJRO HOKIMIYATI ORGANLARINING HUQUQIY MAQOMI Ijro hokimiyati davlat boshqaruvi tizimining muhim boʻgʻini bo‘lib, asosiy vazifasi davlat qarorlarini amalga oshirishdan iborat. Oʻzbekistonda ijro hokimiyati organlari mamlakat konstitutsiyasi va qonunlar bilan belgilangan vazifalarni bajarish, ijtimoiy, iqtisodiy, va siyosiy barqarorlikni taʼminlashda muhim rol oʻynaydi. Asosiy qonun hujjatlari: O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi (01.05.2023-y., 03/23/837/0241-son); O‘zbekiston Respublikasining “O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi to‘g‘risida”gi qonuni (10.12.2019 yildagi O‘RQ-591-son); O‘zbekiston Respublikasining “Mahalliy davlat hokimiyati to‘g‘risida”gi qonuni (02.09.1993 yildagi 913-XII-son); O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Yangi O‘zbekiston ma’muriy islohotlarini amalga oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi farmoni (21.12.2022 yildagi PF-269-son) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Respublika ijro etuvchi hokimiyat organlari faoliyatini samarali yo‘lga qo‘yishga doir birinchi navbatdagi tashkiliy chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi farmon (25.01.2023 yildagi PF-14- son). Har bir vazirlik, qo‘mita va inspeksiyalar faoliyatini tartibga soluvchi reglamentlar.
Ijro hokimiyati tizimi
vazirlik — tegishli sohalarda yagona davlat siyosatini ishlab chiquvchi va
amalga  oshiruvchi, muayyan  yo‘nalishda  ijro  etuvchi  hokimiyat  organlarining
faoliyatini  muvofiqlashtiruvchi  hamda  tizimdagi  rahbariy  faoliyatni
yakkaboshchilik asosida tashkil etadigan respublika ijro etuvchi hokimiyat organi
hisoblanadi;
qo‘mita — tegishli soha ichidagi tarmoq faoliyatini muvofiqlashtiruvchi va
tartibga  soluvchi  hamda  tizimdagi  rahbariy  faoliyatni  kollegial  asosda  tashkil
etadigan,  shuningdek,  vazirlikning  tashkiliy  bo‘ysunuvida  faoliyat  yuritadigan
respublika ijro etuvchi hokimiyat organi hisoblanadi;
agentlik —  asosiy  vazifasi  sifatida  tegishli  sohada  davlat  xizmatlarini
ko‘rsatish va qonunchilik hujjatlarida nazarda tutilgan boshqa huquqni qo‘llash
funksiyalarini  amalga  oshiruvchi,  shuningdek,  vazirlik  tashkiliy  bo‘ysunuvida
faoliyat yuritadigan respublika ijro etuvchi hokimiyat organi hisoblanadi;
inspeksiya — asosiy vazifasi sifatida tegishli soha va tarmoqlarda davlat
nazorati  va  tekshiruvni  amalga  oshiruvchi,  shuningdek,  vazirlik  tashkiliy
bo‘ysunuvida  faoliyat  yuritadigan  respublika  ijro  etuvchi  hokimiyat  organi
hisoblanadi;
qonunchilik  hujjatlariga  muvofiq  alohida  maqomga  ega  hamda  bevosita
O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidenti  va  (yoki)  Vazirlar  Mahkamasiga
bo‘ysunadigan qo‘mita, agentlik va inspeksiyalar tashkil etilishi mumkin.
Oʻzbekiston Respublikasida ijro hokimiyati Prezident boshchiligida faoliyat
yuritadi va ushbu tizimda quyidagi asosiy organlar mavjud:
Prezident:  Oʻzbekiston  Respublikasi  Prezidenti  davlat  boshligʻi
hisoblanib, ijro hokimiyatining oliy rahbari sanaladi. Prezident ijro hokimiyati
faoliyatiga  bevosita  boshchilik  qiladi  va  uning  siyosatini  belgilaydi.
Konstitutsiyaning 105-moddasiga ko‘ra: O‘zbekiston Respublikasining Prezidenti
davlat boshlig‘idir va davlat hokimiyati organlarining kelishilgan holda faoliyat
yuritishini hamda hamkorligini ta’minlaydi.
Logotip
Ijro hokimiyati tizimi vazirlik — tegishli sohalarda yagona davlat siyosatini ishlab chiquvchi va amalga oshiruvchi, muayyan yo‘nalishda ijro etuvchi hokimiyat organlarining faoliyatini muvofiqlashtiruvchi hamda tizimdagi rahbariy faoliyatni yakkaboshchilik asosida tashkil etadigan respublika ijro etuvchi hokimiyat organi hisoblanadi; qo‘mita — tegishli soha ichidagi tarmoq faoliyatini muvofiqlashtiruvchi va tartibga soluvchi hamda tizimdagi rahbariy faoliyatni kollegial asosda tashkil etadigan, shuningdek, vazirlikning tashkiliy bo‘ysunuvida faoliyat yuritadigan respublika ijro etuvchi hokimiyat organi hisoblanadi; agentlik — asosiy vazifasi sifatida tegishli sohada davlat xizmatlarini ko‘rsatish va qonunchilik hujjatlarida nazarda tutilgan boshqa huquqni qo‘llash funksiyalarini amalga oshiruvchi, shuningdek, vazirlik tashkiliy bo‘ysunuvida faoliyat yuritadigan respublika ijro etuvchi hokimiyat organi hisoblanadi; inspeksiya — asosiy vazifasi sifatida tegishli soha va tarmoqlarda davlat nazorati va tekshiruvni amalga oshiruvchi, shuningdek, vazirlik tashkiliy bo‘ysunuvida faoliyat yuritadigan respublika ijro etuvchi hokimiyat organi hisoblanadi; qonunchilik hujjatlariga muvofiq alohida maqomga ega hamda bevosita O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti va (yoki) Vazirlar Mahkamasiga bo‘ysunadigan qo‘mita, agentlik va inspeksiyalar tashkil etilishi mumkin. Oʻzbekiston Respublikasida ijro hokimiyati Prezident boshchiligida faoliyat yuritadi va ushbu tizimda quyidagi asosiy organlar mavjud: Prezident: Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti davlat boshligʻi hisoblanib, ijro hokimiyatining oliy rahbari sanaladi. Prezident ijro hokimiyati faoliyatiga bevosita boshchilik qiladi va uning siyosatini belgilaydi. Konstitutsiyaning 105-moddasiga ko‘ra: O‘zbekiston Respublikasining Prezidenti davlat boshlig‘idir va davlat hokimiyati organlarining kelishilgan holda faoliyat yuritishini hamda hamkorligini ta’minlaydi.
Vazirlar  Mahkamasi:  Hukumat  tarkibida  tashkil  etilgan  Vazirlar
Mahkamasi  mamlakatning  iqtisodiy  va  ijtimoiy  siyosatini  yuritadi.  Vazirlar
Mahkamasi tarkibiga Bosh vazir, uning o‘rinbosarlari, vazirliklar va boshqa davlat
qo‘mitalarining  rahbarlari  kiradi.  Konstitutsiyaning  114-moddasiga  ko‘ra:
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi ijro etuvchi hokimiyatni amalga
oshiradi. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi O‘zbekiston Respublikasi
Bosh  vaziri,  uning  o‘rinbosarlari  va  vazirlardan  iborat.  Qoraqalpog‘iston
Respublikasi hukumatining boshlig‘i Vazirlar Mahkamasi tarkibiga o‘z lavozimi
bo‘yicha  kiradi. Vazirlar  Mahkamasi  o‘z  faoliyatini  ijro  etuvchi  hokimiyat
faoliyatining O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan belgilanadigan asosiy
yo‘nalishlari doirasida amalga oshiradi.
Ijro hokimiyati organlarining ichki tuzilishi
Ijro hokimiyati organlarining ichki tuzilishi ularning vazifalariga va hududiy
vakolatlariga ko‘ra shakllantiriladi. Ular quyidagi darajalarga boʻlinadi:

Markaziy  ijro  hokimiyati  organlari:  Bular  Oʻzbekiston  Respublikasi
miqyosida faoliyat yurituvchi vazirliklar va davlat qo‘mitalaridir. Markaziy
ijro hokimiyati organlari muayyan soha va yo‘nalishlar bo‘yicha umumiy
siyosat yuritadi, masalan:
o
Oʻzbekiston Respublikasi Tashqi ishlar vazirligi.
o
Oʻzbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va moliya vazirligi.
o
Oliy ta’lim, fan va innovatsiyalar vazirligi va boshqalar. 
Mahalliy  ijro  hokimiyati  organlari:  Mahalliy  darajada  faoliyat  olib
boradigan ijro hokimiyati organlari viloyatlar, tumanlar va shaharlarda tashkil
etiladi. Ular mahalliy davlat boshqaruvi hokimiyatiga ega bo‘lib, viloyat, tuman va
shahar hokimlari boshchiligida ishlaydi. Konstitutsiyaning 121-moddasiga ko‘ra,
Tegishli hududdagi ijro etuvchi hokimiyatga viloyat, tuman va shahar hokimi
boshchilik qiladi. Hokimlarning vakolatlari muddati — besh yil. Ayni bir shaxs
surunkasiga ikki muddatdan ortiq ayni bir viloyat, tuman, shaharning hokimi etib
Logotip
Vazirlar Mahkamasi: Hukumat tarkibida tashkil etilgan Vazirlar Mahkamasi mamlakatning iqtisodiy va ijtimoiy siyosatini yuritadi. Vazirlar Mahkamasi tarkibiga Bosh vazir, uning o‘rinbosarlari, vazirliklar va boshqa davlat qo‘mitalarining rahbarlari kiradi. Konstitutsiyaning 114-moddasiga ko‘ra: O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi ijro etuvchi hokimiyatni amalga oshiradi. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi O‘zbekiston Respublikasi Bosh vaziri, uning o‘rinbosarlari va vazirlardan iborat. Qoraqalpog‘iston Respublikasi hukumatining boshlig‘i Vazirlar Mahkamasi tarkibiga o‘z lavozimi bo‘yicha kiradi. Vazirlar Mahkamasi o‘z faoliyatini ijro etuvchi hokimiyat faoliyatining O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan belgilanadigan asosiy yo‘nalishlari doirasida amalga oshiradi. Ijro hokimiyati organlarining ichki tuzilishi Ijro hokimiyati organlarining ichki tuzilishi ularning vazifalariga va hududiy vakolatlariga ko‘ra shakllantiriladi. Ular quyidagi darajalarga boʻlinadi:  Markaziy ijro hokimiyati organlari: Bular Oʻzbekiston Respublikasi miqyosida faoliyat yurituvchi vazirliklar va davlat qo‘mitalaridir. Markaziy ijro hokimiyati organlari muayyan soha va yo‘nalishlar bo‘yicha umumiy siyosat yuritadi, masalan: o Oʻzbekiston Respublikasi Tashqi ishlar vazirligi. o Oʻzbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va moliya vazirligi. o Oliy ta’lim, fan va innovatsiyalar vazirligi va boshqalar. Mahalliy ijro hokimiyati organlari: Mahalliy darajada faoliyat olib boradigan ijro hokimiyati organlari viloyatlar, tumanlar va shaharlarda tashkil etiladi. Ular mahalliy davlat boshqaruvi hokimiyatiga ega bo‘lib, viloyat, tuman va shahar hokimlari boshchiligida ishlaydi. Konstitutsiyaning 121-moddasiga ko‘ra, Tegishli hududdagi ijro etuvchi hokimiyatga viloyat, tuman va shahar hokimi boshchilik qiladi. Hokimlarning vakolatlari muddati — besh yil. Ayni bir shaxs surunkasiga ikki muddatdan ortiq ayni bir viloyat, tuman, shaharning hokimi etib
tayinlanishi mumkin emas. Hokimlarning faoliyatini tashkil etish tartibi qonun
bilan belgilanadi.
Ijro hokimiyati organlari tuzilmasining asosiy tamoyillari
Ijro hokimiyati tizimi quyidagi tamoyillarga asoslanadi:

Markaziylashtirish va hududiy boshqaruvning integratsiyasi: Markaziy
ijro  hokimiyati  organlari  tomonidan  ishlab  chiqilgan  qarorlar  mahalliy
organlar tomonidan bajariladi.

Vakolatlarning taqsimlanishi: Har bir ijro hokimiyati organi oʻz vazifasiga
muvofiq vakolatga ega.

Ochiqlik va shaffoflik: Ijro hokimiyati organlarining faoliyati, jumladan
qabul qilingan qarorlar va ularning ijrosi bo‘yicha jamoatchilikni xabardor
qilish shaffof tarzda amalga oshiriladi.
Oʻzbekistonda  ijro  hokimiyati  organlarining  ichki  tuzilishi  mamlakatning
maqsad va siyosatlarini amalga oshirishda asosiy vosita hisoblanadi. U markaziy
va  mahalliy  darajada  muvofiqlashtirilgan  holda  faoliyat  yuritadi.  Shu  orqali
mamlakatda  huquqiy  va  iqtisodiy  barqarorlikni  ta’minlash  maqsadida  ijro
hokimiyati tizimi doimiy takomillashib boradi.
OʻZBEKISTON RESPUBLIKASI PREZIDENTINING IJRO HOKIMIYATI
TIZIMIDAGI OʻRNI
Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti davlat boshligʻi sifatida ijro hokimiyati
tizimida  markaziy  oʻrin  tutadi.  U  nafaqat  davlatning  oliy  rahbari,  balki  ijro
hokimiyati tizimini boshqarish, xalq farovonligini oshirish, mamlakat xavfsizligini
taʼminlash  va xalqaro maydonda Oʻzbekistonning manfaatlarini  himoya qilish
vazifalarini bajaradi.
Prezidentning Konstitutsiyaviy maqomi va vakolatlari
Oʻzbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi va boshqa normativ hujjatlar
Prezidentning davlat boshlig‘i sifatidagi maqomini belgilab bergan:
Logotip
tayinlanishi mumkin emas. Hokimlarning faoliyatini tashkil etish tartibi qonun bilan belgilanadi. Ijro hokimiyati organlari tuzilmasining asosiy tamoyillari Ijro hokimiyati tizimi quyidagi tamoyillarga asoslanadi:  Markaziylashtirish va hududiy boshqaruvning integratsiyasi: Markaziy ijro hokimiyati organlari tomonidan ishlab chiqilgan qarorlar mahalliy organlar tomonidan bajariladi.  Vakolatlarning taqsimlanishi: Har bir ijro hokimiyati organi oʻz vazifasiga muvofiq vakolatga ega.  Ochiqlik va shaffoflik: Ijro hokimiyati organlarining faoliyati, jumladan qabul qilingan qarorlar va ularning ijrosi bo‘yicha jamoatchilikni xabardor qilish shaffof tarzda amalga oshiriladi. Oʻzbekistonda ijro hokimiyati organlarining ichki tuzilishi mamlakatning maqsad va siyosatlarini amalga oshirishda asosiy vosita hisoblanadi. U markaziy va mahalliy darajada muvofiqlashtirilgan holda faoliyat yuritadi. Shu orqali mamlakatda huquqiy va iqtisodiy barqarorlikni ta’minlash maqsadida ijro hokimiyati tizimi doimiy takomillashib boradi. OʻZBEKISTON RESPUBLIKASI PREZIDENTINING IJRO HOKIMIYATI TIZIMIDAGI OʻRNI Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti davlat boshligʻi sifatida ijro hokimiyati tizimida markaziy oʻrin tutadi. U nafaqat davlatning oliy rahbari, balki ijro hokimiyati tizimini boshqarish, xalq farovonligini oshirish, mamlakat xavfsizligini taʼminlash va xalqaro maydonda Oʻzbekistonning manfaatlarini himoya qilish vazifalarini bajaradi. Prezidentning Konstitutsiyaviy maqomi va vakolatlari Oʻzbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi va boshqa normativ hujjatlar Prezidentning davlat boshlig‘i sifatidagi maqomini belgilab bergan:

Prezident  —  davlat  boshligʻi:  Prezident  Oʻzbekiston  Respublikasining
Konstitutsiyasiga  muvofiq  davlatning  oliy  rahbari  va  ijro  hokimiyati
tizimining boshligʻi hisoblanadi.

Vakolatlar  taqsimlanishi:  Prezident  davlatning  barcha  hokimiyat
tarmoqlariga, xususan, ijro hokimiyati tizimiga bevosita rahbarlik qiladi,
uning faoliyatini muvofiqlashtiradi va yurtni boshqarish jarayonini samarali
tashkil etadi.
Ijro hokimiyati tizimidagi asosiy vazifalari
Prezident ijro hokimiyati tizimida quyidagi asosiy vazifalarni bajaradi:

Vazirlar Mahkamasini boshqarish: Oʻzbekiston Respublikasida Prezident
boshchiligida Vazirlar Mahkamasi tashkil etiladi. Vazirlar Mahkamasining
barcha aʼzolari Prezident oldida hisobdordir va uning farmon va qarorlarini
bajarishga masʼuldirlar.

Hukumat siyosatini belgilash: Prezident davlat siyosatini belgilaydi va
uning amalga oshirilishini nazorat qiladi. Bu siyosatning asosiy yoʻnalishlari
mamlakatning  iqtisodiy  rivojlanishi,  ijtimoiy  himoya,  taʼlim,  sogʻliqni
saqlash va boshqa sohalarni qamrab oladi.

Huquqni muhofaza qilish organlari ustidan nazorat: Prezident huquqni
muhofaza qilish tizimining boshlig‘i sifatida prokuratura, milliy xavfsizlik,
ichki ishlar va mudofaa organlari faoliyatini boshqaradi va nazorat qiladi.
Prezidentning ijro hokimiyati tizimidagi vakolatlari
Prezidentning  ijro  hokimiyatidagi  vakolatlari  keng  qamrovli  bo‘lib,  davlat
boshqaruvida ustuvor o‘rin egallaydi. Bu vakolatlar quyidagilardan iborat:

Farmonlar  va  qarorlar  qabul  qilish:  Prezident  davlat  boshqaruvini
taʼminlash  uchun  farmon  va  qarorlar  chiqaradi.  Ushbu  hujjatlar  ijro
hokimiyati organlari uchun majburiy hisoblanadi.

Rahbarlarni  tayinlash  va  lavozimdan  ozod  qilish:  Prezident  ijro
hokimiyatidagi asosiy lavozim egalarini, jumladan, Bosh vazir va vazirlarni
tayinlash va lavozimdan ozod qilish vakolatiga ega.
Logotip
 Prezident — davlat boshligʻi: Prezident Oʻzbekiston Respublikasining Konstitutsiyasiga muvofiq davlatning oliy rahbari va ijro hokimiyati tizimining boshligʻi hisoblanadi.  Vakolatlar taqsimlanishi: Prezident davlatning barcha hokimiyat tarmoqlariga, xususan, ijro hokimiyati tizimiga bevosita rahbarlik qiladi, uning faoliyatini muvofiqlashtiradi va yurtni boshqarish jarayonini samarali tashkil etadi. Ijro hokimiyati tizimidagi asosiy vazifalari Prezident ijro hokimiyati tizimida quyidagi asosiy vazifalarni bajaradi:  Vazirlar Mahkamasini boshqarish: Oʻzbekiston Respublikasida Prezident boshchiligida Vazirlar Mahkamasi tashkil etiladi. Vazirlar Mahkamasining barcha aʼzolari Prezident oldida hisobdordir va uning farmon va qarorlarini bajarishga masʼuldirlar.  Hukumat siyosatini belgilash: Prezident davlat siyosatini belgilaydi va uning amalga oshirilishini nazorat qiladi. Bu siyosatning asosiy yoʻnalishlari mamlakatning iqtisodiy rivojlanishi, ijtimoiy himoya, taʼlim, sogʻliqni saqlash va boshqa sohalarni qamrab oladi.  Huquqni muhofaza qilish organlari ustidan nazorat: Prezident huquqni muhofaza qilish tizimining boshlig‘i sifatida prokuratura, milliy xavfsizlik, ichki ishlar va mudofaa organlari faoliyatini boshqaradi va nazorat qiladi. Prezidentning ijro hokimiyati tizimidagi vakolatlari Prezidentning ijro hokimiyatidagi vakolatlari keng qamrovli bo‘lib, davlat boshqaruvida ustuvor o‘rin egallaydi. Bu vakolatlar quyidagilardan iborat:  Farmonlar va qarorlar qabul qilish: Prezident davlat boshqaruvini taʼminlash uchun farmon va qarorlar chiqaradi. Ushbu hujjatlar ijro hokimiyati organlari uchun majburiy hisoblanadi.  Rahbarlarni tayinlash va lavozimdan ozod qilish: Prezident ijro hokimiyatidagi asosiy lavozim egalarini, jumladan, Bosh vazir va vazirlarni tayinlash va lavozimdan ozod qilish vakolatiga ega.

Xalqaro  hamkorlikni  yo‘lga  qo‘yish:  Prezident  xalqaro  maydonda
Oʻzbekistonni vakillik qiladi, davlatlararo shartnomalar tuzadi va mamlakat
manfaatlarini himoya qiladi.
Prezidentning ijro hokimiyati organlari bilan hamkorligi
Prezident ijro hokimiyati tizimi faoliyatining samaradorligini taʼminlash uchun
Vazirlar Mahkamasi va boshqa ijro organlari bilan yaqin hamkorlikda ishlaydi. Bu
hamkorlik quyidagi yoʻnalishlarda amalga oshiriladi:

Davlat  dasturlarini  ishlab  chiqish  va  amalga  oshirish:  Prezident
boshchiligida ishlab chiqiladigan davlat dasturlari ijro hokimiyati organlari
tomonidan amalga oshiriladi.

Hududiy ijro hokimiyati organlari bilan ishlash: Prezident viloyat, shahar
va tumanlarda faoliyat olib boruvchi ijro hokimiyati organlariga boshchilik
qiladi va ularning faoliyatini muvofiqlashtiradi.
Oʻzbekiston  Respublikasi  Prezidenti  ijro  hokimiyati  tizimining  markaziy
qismi  bo‘lib,  davlat  siyosatini  belgilash,  xalq  manfaatlarini  himoya  qilish  va
iqtisodiy, ijtimoiy sohalarni rivojlantirishda muhim oʻrin tutadi. Prezident ijro
hokimiyati organlariga bevosita rahbarlik qilib, davlatning barqaror rivojlanishi
uchun  zarur  boʻlgan  barcha  sharoitlarni  yaratadi  va  mamlakat  manfaatlarini
xalqaro maydonda himoya qiladi.
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI VAZIRLAR MAHKAMASINING IJRO
HOKIMIYATI TIZIMIDAGI O‘RNI
O‘zbekiston  Respublikasi  Vazirlar  Mahkamasi  davlatning  oliy  ijro
hokimiyati  organi  sifatida  mamlakatning  ijtimoiy-iqtisodiy  siyosatini  amalga
oshirish, davlat dasturlarini bajarish va huquqiy normativ hujjatlarni tatbiq etishda
muhim rol o‘ynaydi. Vazirlar Mahkamasi ijro hokimiyati tizimining markaziy
Logotip
 Xalqaro hamkorlikni yo‘lga qo‘yish: Prezident xalqaro maydonda Oʻzbekistonni vakillik qiladi, davlatlararo shartnomalar tuzadi va mamlakat manfaatlarini himoya qiladi. Prezidentning ijro hokimiyati organlari bilan hamkorligi Prezident ijro hokimiyati tizimi faoliyatining samaradorligini taʼminlash uchun Vazirlar Mahkamasi va boshqa ijro organlari bilan yaqin hamkorlikda ishlaydi. Bu hamkorlik quyidagi yoʻnalishlarda amalga oshiriladi:  Davlat dasturlarini ishlab chiqish va amalga oshirish: Prezident boshchiligida ishlab chiqiladigan davlat dasturlari ijro hokimiyati organlari tomonidan amalga oshiriladi.  Hududiy ijro hokimiyati organlari bilan ishlash: Prezident viloyat, shahar va tumanlarda faoliyat olib boruvchi ijro hokimiyati organlariga boshchilik qiladi va ularning faoliyatini muvofiqlashtiradi. Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti ijro hokimiyati tizimining markaziy qismi bo‘lib, davlat siyosatini belgilash, xalq manfaatlarini himoya qilish va iqtisodiy, ijtimoiy sohalarni rivojlantirishda muhim oʻrin tutadi. Prezident ijro hokimiyati organlariga bevosita rahbarlik qilib, davlatning barqaror rivojlanishi uchun zarur boʻlgan barcha sharoitlarni yaratadi va mamlakat manfaatlarini xalqaro maydonda himoya qiladi. O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI VAZIRLAR MAHKAMASINING IJRO HOKIMIYATI TIZIMIDAGI O‘RNI O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi davlatning oliy ijro hokimiyati organi sifatida mamlakatning ijtimoiy-iqtisodiy siyosatini amalga oshirish, davlat dasturlarini bajarish va huquqiy normativ hujjatlarni tatbiq etishda muhim rol o‘ynaydi. Vazirlar Mahkamasi ijro hokimiyati tizimining markaziy
bo‘g‘ini  bo‘lib,  uning  faoliyati  mamlakat  barqarorligi  va  rivojlanishini
ta’minlashda asosiy o‘rin tutadi.
Vazirlar Mahkamasining konstitutsiyaviy maqomi
Vazirlar Mahkamasi O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasiga muvofiq
tashkil  etilgan  va  uning  vakolatlari  va  faoliyat  yo‘nalishlari  qonunlarda  aniq
belgilangan. Vazirlar Mahkamasi davlatning yuqori darajadagi ijro organi sifatida
quyidagi vazifalarni bajaradi:

Davlat  siyosatini  amalga  oshirish:  Vazirlar  Mahkamasi  O‘zbekiston
Respublikasining  siyosatini,  shu  jumladan  iqtisodiyot,  ijtimoiy  himoya,
ta’lim, sog‘liqni saqlash va boshqa sohalardagi qarorlarni amalga oshiradi.

Ijro hokimiyati organlariga rahbarlik qilish: Vazirlar Mahkamasi barcha
ijro hokimiyati organlari faoliyatini muvofiqlashtiradi va ularga rahbarlik
qiladi, davlat siyosatini amalga oshirish jarayonini nazorat qiladi.
Vazirlar Mahkamasining tarkibi va tashkil etilishi
Vazirlar Mahkamasi tarkibi quyidagi a’zolarni o‘z ichiga oladi:

Bosh vazir: Vazirlar Mahkamasiga  rahbarlik qiladi va davlat siyosatini
amalga oshirish bo‘yicha asosiy mas’uliyatni o‘z zimmasiga oladi. Bosh
vazirning  davlat  boshqaruvi  va  iqtisodiyotni  rivojlantirishda  muhim
vakolatlari mavjud.

Bosh  vazir  o‘rinbosarlari:  Bosh  vazirning  o‘rinbosarlari  turli  sohalar
bo‘yicha  vakolatli  hisoblanib,  ularning  har  biri  muayyan  yo‘nalishdagi
davlat siyosati va dasturlarini amalga oshiradi.

Vazirliklar  va  davlat  qo‘mitalari  rahbarlari:  Turli  sohalarda  faoliyat
yurituvchi vazirliklar va davlat qo‘mitalari rahbarlari Vazirlar Mahkamasi
tarkibiga kirib, o‘z yo‘nalishlari bo‘yicha davlat siyosatini amalga oshirishda
ishtirok etadi.
Logotip
bo‘g‘ini bo‘lib, uning faoliyati mamlakat barqarorligi va rivojlanishini ta’minlashda asosiy o‘rin tutadi. Vazirlar Mahkamasining konstitutsiyaviy maqomi Vazirlar Mahkamasi O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasiga muvofiq tashkil etilgan va uning vakolatlari va faoliyat yo‘nalishlari qonunlarda aniq belgilangan. Vazirlar Mahkamasi davlatning yuqori darajadagi ijro organi sifatida quyidagi vazifalarni bajaradi:  Davlat siyosatini amalga oshirish: Vazirlar Mahkamasi O‘zbekiston Respublikasining siyosatini, shu jumladan iqtisodiyot, ijtimoiy himoya, ta’lim, sog‘liqni saqlash va boshqa sohalardagi qarorlarni amalga oshiradi.  Ijro hokimiyati organlariga rahbarlik qilish: Vazirlar Mahkamasi barcha ijro hokimiyati organlari faoliyatini muvofiqlashtiradi va ularga rahbarlik qiladi, davlat siyosatini amalga oshirish jarayonini nazorat qiladi. Vazirlar Mahkamasining tarkibi va tashkil etilishi Vazirlar Mahkamasi tarkibi quyidagi a’zolarni o‘z ichiga oladi:  Bosh vazir: Vazirlar Mahkamasiga rahbarlik qiladi va davlat siyosatini amalga oshirish bo‘yicha asosiy mas’uliyatni o‘z zimmasiga oladi. Bosh vazirning davlat boshqaruvi va iqtisodiyotni rivojlantirishda muhim vakolatlari mavjud.  Bosh vazir o‘rinbosarlari: Bosh vazirning o‘rinbosarlari turli sohalar bo‘yicha vakolatli hisoblanib, ularning har biri muayyan yo‘nalishdagi davlat siyosati va dasturlarini amalga oshiradi.  Vazirliklar va davlat qo‘mitalari rahbarlari: Turli sohalarda faoliyat yurituvchi vazirliklar va davlat qo‘mitalari rahbarlari Vazirlar Mahkamasi tarkibiga kirib, o‘z yo‘nalishlari bo‘yicha davlat siyosatini amalga oshirishda ishtirok etadi.
Vazirlar Mahkamasining asosiy vazifalari va vakolatlari
Vazirlar Mahkamasi O‘zbekiston Respublikasida ijro hokimiyatining muhim
organi sifatida quyidagi asosiy vazifalarni bajaradi:

Qonunlar  va  prezident  farmonlarini  amalga  oshirish:  Vazirlar
Mahkamasi mamlakat Prezidenti tomonidan qabul qilingan farmonlar va
qonunlarni amalga oshiradi. Bu, asosan, turli sohalardagi siyosatni amalga
oshirish orqali amalga oshiriladi.

Ijtimoiy-iqtisodiy  rivojlanish  dasturlarini  amalga  oshirish:  Vazirlar
Mahkamasi  mamlakatning  ijtimoiy-iqtisodiy  rivojlanishi  uchun  davlat
dasturlarini ishlab chiqadi va amalga oshiradi. Bu jarayonda iqtisodiyot,
moliya,  sog‘liqni  saqlash,  ta’lim  va  boshqa  sohalarda  ustuvorlikka  ega
loyihalar ishlab chiqiladi.

Hududiy boshqaruvni  tashkil  etish:  Vazirlar  Mahkamasi  hududiy ijro
hokimiyati organlari faoliyatini nazorat qiladi va ularga yordam beradi.
Hududiy hokimiyat organlari viloyat, tuman va shahar darajasida davlat
boshqaruvini amalga oshiradi va Vazirlar Mahkamasi bilan uzviy bog‘liq.
Vazirlar Mahkamasining ijro hokimiyati tizimidagi roli va ahamiyati
Vazirlar  Mahkamasi  ijro  hokimiyati  tizimida markaziy  o‘rin tutadi,  chunki  u
mamlakat  siyosatini  ishlab  chiqish  va  amalga  oshirishda  asosiy  boshqaruv
vositasidir. Ushbu organning ahamiyati quyidagilarda namoyon bo‘ladi:

Ijro hokimiyati organlarining birligini ta’minlash: Vazirlar Mahkamasi
barcha ijro hokimiyati organlarini birlashtirib, davlat boshqaruvi jarayonida
yagona siyosat yuritishni ta’minlaydi.

Oliy organ sifatidagi vakolatlar: Vazirlar Mahkamasi davlatning eng oliy
ijro  hokimiyati  organi  hisoblanadi  va  davlat  boshqaruvining  asosiy
yo‘nalishlari bo‘yicha qarorlar qabul qiladi.
Logotip
Vazirlar Mahkamasining asosiy vazifalari va vakolatlari Vazirlar Mahkamasi O‘zbekiston Respublikasida ijro hokimiyatining muhim organi sifatida quyidagi asosiy vazifalarni bajaradi:  Qonunlar va prezident farmonlarini amalga oshirish: Vazirlar Mahkamasi mamlakat Prezidenti tomonidan qabul qilingan farmonlar va qonunlarni amalga oshiradi. Bu, asosan, turli sohalardagi siyosatni amalga oshirish orqali amalga oshiriladi.  Ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish dasturlarini amalga oshirish: Vazirlar Mahkamasi mamlakatning ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishi uchun davlat dasturlarini ishlab chiqadi va amalga oshiradi. Bu jarayonda iqtisodiyot, moliya, sog‘liqni saqlash, ta’lim va boshqa sohalarda ustuvorlikka ega loyihalar ishlab chiqiladi.  Hududiy boshqaruvni tashkil etish: Vazirlar Mahkamasi hududiy ijro hokimiyati organlari faoliyatini nazorat qiladi va ularga yordam beradi. Hududiy hokimiyat organlari viloyat, tuman va shahar darajasida davlat boshqaruvini amalga oshiradi va Vazirlar Mahkamasi bilan uzviy bog‘liq. Vazirlar Mahkamasining ijro hokimiyati tizimidagi roli va ahamiyati Vazirlar Mahkamasi ijro hokimiyati tizimida markaziy o‘rin tutadi, chunki u mamlakat siyosatini ishlab chiqish va amalga oshirishda asosiy boshqaruv vositasidir. Ushbu organning ahamiyati quyidagilarda namoyon bo‘ladi:  Ijro hokimiyati organlarining birligini ta’minlash: Vazirlar Mahkamasi barcha ijro hokimiyati organlarini birlashtirib, davlat boshqaruvi jarayonida yagona siyosat yuritishni ta’minlaydi.  Oliy organ sifatidagi vakolatlar: Vazirlar Mahkamasi davlatning eng oliy ijro hokimiyati organi hisoblanadi va davlat boshqaruvining asosiy yo‘nalishlari bo‘yicha qarorlar qabul qiladi.

Xalq  farovonligini  ta’minlash:  Vazirlar  Mahkamasi  aholining  ijtimoiy
farovonligini oshirish, ijtimoiy himoya tizimini rivojlantirish va iqtisodiy
barqarorlikni ta’minlash bo‘yicha siyosatni amalga oshiradi.
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi davlatning oliy ijro hokimiyati
organi sifatida davlat siyosatini amalga oshirishda, ijtimoiy va iqtisodiy dasturlarni
bajarishda, davlat hokimiyati organlari o‘rtasida muvofiqlashtirishni ta’minlashda
markaziy o‘rin tutadi. Vazirlar Mahkamasi faoliyati O‘zbekiston Respublikasining
barqaror rivojlanishi, ijtimoiy himoya tizimini yaxshilash va iqtisodiy o‘sishni
ta’minlashga qaratilgan.
Logotip
 Xalq farovonligini ta’minlash: Vazirlar Mahkamasi aholining ijtimoiy farovonligini oshirish, ijtimoiy himoya tizimini rivojlantirish va iqtisodiy barqarorlikni ta’minlash bo‘yicha siyosatni amalga oshiradi. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi davlatning oliy ijro hokimiyati organi sifatida davlat siyosatini amalga oshirishda, ijtimoiy va iqtisodiy dasturlarni bajarishda, davlat hokimiyati organlari o‘rtasida muvofiqlashtirishni ta’minlashda markaziy o‘rin tutadi. Vazirlar Mahkamasi faoliyati O‘zbekiston Respublikasining barqaror rivojlanishi, ijtimoiy himoya tizimini yaxshilash va iqtisodiy o‘sishni ta’minlashga qaratilgan.
Boshqaruv xodimlarining umumiy cheklangan soni — 133 nafar.
OʻZBEKISTON RESPUBLIKASI HOKIMLIKLARINING IJRO
HOKIMIYATI TIZIMIDAGI O‘RNI
Oʻzbekiston Respublikasida hokimliklar davlatning mahalliy darajadagi ijro
hokimiyati organlari sifatida faoliyat olib boradi. Ular viloyat, tuman va shahar
Logotip
Boshqaruv xodimlarining umumiy cheklangan soni — 133 nafar. OʻZBEKISTON RESPUBLIKASI HOKIMLIKLARINING IJRO HOKIMIYATI TIZIMIDAGI O‘RNI Oʻzbekiston Respublikasida hokimliklar davlatning mahalliy darajadagi ijro hokimiyati organlari sifatida faoliyat olib boradi. Ular viloyat, tuman va shahar
darajasida  davlat  siyosatini  amalga  oshirish,  iqtisodiy  va  ijtimoiy  dasturlarni
bajarish,  aholining  mahalliy  ehtiyojlarini  qondirish  va  hududiy  rivojlanishni
taʼminlash vazifalarini bajaradi. Hokimliklar ijro hokimiyatining muhim bo‘g‘ini
sifatida markaziy hokimiyat va xalq o‘rtasida uzviy aloqani taʼminlaydi.
Hokimliklarning konstitutsiyaviy maqomi
Oʻzbekiston  Respublikasi  Konstitutsiyasi  va  qonunlariga muvofiq, hokimliklar
mahalliy darajada ijro hokimiyati vakolatlarini amalga oshiradi.  Ularning asosiy
konstitutsiyaviy maqomi quyidagicha:

Mahalliy  davlat  boshqaruvi  organlari:  Hokimliklar  mahalliy  davlat
boshqaruvining asosiy organi hisoblanadi va o‘z hududida davlat siyosatini
amalga oshiradi.

Ijro hokimiyatining bir qismi: Hokimliklar ijro hokimiyatining bir qismi
bo‘lib,  O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidentining  vakolatlarini  amalga
oshirish uchun mahalliy darajada ishlaydi.
Hokimlarning vakolatlari va ular rahbarlik qiladigan hokimliklarning
vazifalari
Hokimliklar  o‘z  hududida  ijtimoiy-iqtisodiy  rivojlanishni  taʼminlash,  davlat
dasturlarini bajarish va mahalliy darajadagi davlat boshqaruvini amalga oshirish
vakolatiga ega. Ushbu vazifalar quyidagi yo‘nalishlarda bajariladi:

Ijtimoiy-iqtisodiy  siyosatni  amalga  oshirish:  Hokimliklar  hududiy
iqtisodiy rivojlanish dasturlarini ishlab chiqish va amalga oshirishda ishtirok
etadi. Ular investitsiya jalb qilish, infratuzilmani rivojlantirish va aholini
ijtimoiy qo‘llab-quvvatlashga qaratilgan ishlarni olib boradi.

Jamoatchilik bilan ishlash va aholini qo‘llab-quvvatlash: Hokimliklar
mahalliy aholi bilan bevosita aloqada bo‘lib, ularning ehtiyojlarini aniqlash
va hal qilishga qaratilgan tadbirlarni amalga oshiradi. Shu bilan birga, ular
fuqarolar tomonidan kelib tushgan shikoyatlar va takliflarni ko‘rib chiqadi
va aholining farovonligini oshirish yo‘lida chora-tadbirlar ko‘radi.
Logotip
darajasida davlat siyosatini amalga oshirish, iqtisodiy va ijtimoiy dasturlarni bajarish, aholining mahalliy ehtiyojlarini qondirish va hududiy rivojlanishni taʼminlash vazifalarini bajaradi. Hokimliklar ijro hokimiyatining muhim bo‘g‘ini sifatida markaziy hokimiyat va xalq o‘rtasida uzviy aloqani taʼminlaydi. Hokimliklarning konstitutsiyaviy maqomi Oʻzbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi va qonunlariga muvofiq, hokimliklar mahalliy darajada ijro hokimiyati vakolatlarini amalga oshiradi. Ularning asosiy konstitutsiyaviy maqomi quyidagicha:  Mahalliy davlat boshqaruvi organlari: Hokimliklar mahalliy davlat boshqaruvining asosiy organi hisoblanadi va o‘z hududida davlat siyosatini amalga oshiradi.  Ijro hokimiyatining bir qismi: Hokimliklar ijro hokimiyatining bir qismi bo‘lib, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining vakolatlarini amalga oshirish uchun mahalliy darajada ishlaydi. Hokimlarning vakolatlari va ular rahbarlik qiladigan hokimliklarning vazifalari Hokimliklar o‘z hududida ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishni taʼminlash, davlat dasturlarini bajarish va mahalliy darajadagi davlat boshqaruvini amalga oshirish vakolatiga ega. Ushbu vazifalar quyidagi yo‘nalishlarda bajariladi:  Ijtimoiy-iqtisodiy siyosatni amalga oshirish: Hokimliklar hududiy iqtisodiy rivojlanish dasturlarini ishlab chiqish va amalga oshirishda ishtirok etadi. Ular investitsiya jalb qilish, infratuzilmani rivojlantirish va aholini ijtimoiy qo‘llab-quvvatlashga qaratilgan ishlarni olib boradi.  Jamoatchilik bilan ishlash va aholini qo‘llab-quvvatlash: Hokimliklar mahalliy aholi bilan bevosita aloqada bo‘lib, ularning ehtiyojlarini aniqlash va hal qilishga qaratilgan tadbirlarni amalga oshiradi. Shu bilan birga, ular fuqarolar tomonidan kelib tushgan shikoyatlar va takliflarni ko‘rib chiqadi va aholining farovonligini oshirish yo‘lida chora-tadbirlar ko‘radi.

Mahalliy boshqaruv organlari faoliyatini muvofiqlashtirish: Hokimliklar
mahalliy boshqaruv organlarini  boshqaradi  va ularning davlat  siyosatini
amalga  oshirish  bo‘yicha  faoliyatini  muvofiqlashtiradi.  Bunga  mahalla
fuqarolar yig‘inlari, taʼlim muassasalari, sog‘liqni saqlash va boshqa jamoat
tashkilotlari kiradi.
Hokimliklarning ijro hokimiyati tizimidagi o‘rni va ahamiyati
Hokimliklarning  ijro  hokimiyati  tizimidagi  o‘rni  davlat  boshqaruvi  tizimining
samarali  ishlashini  ta’minlashda  muhimdir.  Ularning  ahamiyati  quyidagilarda
namoyon bo‘ladi:

Hududiy masalalarni hal qilish: Hokimliklar mahalliy darajada iqtisodiy,
ijtimoiy va madaniy rivojlanishga qaratilgan dasturlarni amalga oshiradi.
Ular  o‘z  hududida  infratuzilmani  yaxshilash  va  ijtimoiy  sohalarni
rivojlantirish uchun mas’uldirlar.

Davlat  siyosatini  mahalliy  darajada  amalga  oshirish:  Hokimliklar
davlatning oliy organlari tomonidan belgilangan siyosatni mahalliy darajada
tatbiq etadi va amalga oshiradi. Shu orqali markaziy hukumatning qarorlari
mahalliy aholiga yetkaziladi va amalga oshiriladi.

Aholi bilan muloqotni yo‘lga qo‘yish: Hokimliklar bevosita aholi bilan
aloqada bo‘lib, ularning ehtiyoj va talablarini hisobga oladi. Bu orqali davlat
siyosatining jamoatchilik tomonidan to‘g‘ri qabul qilinishi ta’minlanadi.
Hokimliklar va markaziy ijro hokimiyati organlari o‘rtasidagi hamkorlik
Hokimliklar markaziy ijro hokimiyati organlari bilan uzviy aloqada faoliyat olib
boradi.  Bu  hamkorlik  o‘zaro  muvofiqlashtirilgan  davlat  dasturlarini  amalga
oshirish, vazirliklar va davlat qo‘mitalari tomonidan ishlab chiqilgan qarorlarni
mahalliy darajada bajarishga qaratilgan. Hokimliklar va markaziy ijro organlari
o‘rtasidagi samarali hamkorlik davlat boshqaruvini yuqori darajada tashkil qilishga
xizmat qiladi.
Logotip
 Mahalliy boshqaruv organlari faoliyatini muvofiqlashtirish: Hokimliklar mahalliy boshqaruv organlarini boshqaradi va ularning davlat siyosatini amalga oshirish bo‘yicha faoliyatini muvofiqlashtiradi. Bunga mahalla fuqarolar yig‘inlari, taʼlim muassasalari, sog‘liqni saqlash va boshqa jamoat tashkilotlari kiradi. Hokimliklarning ijro hokimiyati tizimidagi o‘rni va ahamiyati Hokimliklarning ijro hokimiyati tizimidagi o‘rni davlat boshqaruvi tizimining samarali ishlashini ta’minlashda muhimdir. Ularning ahamiyati quyidagilarda namoyon bo‘ladi:  Hududiy masalalarni hal qilish: Hokimliklar mahalliy darajada iqtisodiy, ijtimoiy va madaniy rivojlanishga qaratilgan dasturlarni amalga oshiradi. Ular o‘z hududida infratuzilmani yaxshilash va ijtimoiy sohalarni rivojlantirish uchun mas’uldirlar.  Davlat siyosatini mahalliy darajada amalga oshirish: Hokimliklar davlatning oliy organlari tomonidan belgilangan siyosatni mahalliy darajada tatbiq etadi va amalga oshiradi. Shu orqali markaziy hukumatning qarorlari mahalliy aholiga yetkaziladi va amalga oshiriladi.  Aholi bilan muloqotni yo‘lga qo‘yish: Hokimliklar bevosita aholi bilan aloqada bo‘lib, ularning ehtiyoj va talablarini hisobga oladi. Bu orqali davlat siyosatining jamoatchilik tomonidan to‘g‘ri qabul qilinishi ta’minlanadi. Hokimliklar va markaziy ijro hokimiyati organlari o‘rtasidagi hamkorlik Hokimliklar markaziy ijro hokimiyati organlari bilan uzviy aloqada faoliyat olib boradi. Bu hamkorlik o‘zaro muvofiqlashtirilgan davlat dasturlarini amalga oshirish, vazirliklar va davlat qo‘mitalari tomonidan ishlab chiqilgan qarorlarni mahalliy darajada bajarishga qaratilgan. Hokimliklar va markaziy ijro organlari o‘rtasidagi samarali hamkorlik davlat boshqaruvini yuqori darajada tashkil qilishga xizmat qiladi.
O‘zbekiston  Respublikasi  hokimliklari  ijro  hokimiyatining  mahalliy
darajadagi muhim organlari hisoblanib, ularning faoliyati davlat siyosatini amalga
oshirish, mahalliy iqtisodiy rivojlanish va aholini qo‘llab-quvvatlashga qaratilgan.
Hokimliklarning  samarali  faoliyati  davlat  va  jamiyat  o‘rtasidagi  muloqotni
mustahkamlash, mahalliy aholi farovonligini oshirish va davlat boshqaruvining
yaxlit tizimini shakllantirishda katta ahamiyatga ega.
Respublika ijro etuvchi hokimiyat organlari — vazirliklar, qo‘mitalar,
agentliklar va inspeksiyalarning yagona ro‘yxati
Jami — 70 ta, shundan:
vazirliklar — 21 ta;
qo‘mitalar —  13 ta, shu jumladan alohida maqomga ega mustaqil
qo‘mitalar — 3 ta;
agentliklar — 25 ta, shu jumladan alohida maqomga ega mustaqil
agentliklar — 5 ta;
inspeksiyalar — 11 ta.
* Respublika ijro etuvchi hokimiyat organlari — vazirliklar, qo‘mitalar,
agentliklar  va  inspeksiyalar  to‘g‘risidagi  nizom  Vazirlar  Mahkamasi  qarori
bilan tasdiqlanadi.
I. Vazirliklar va
ular huzuridagi
respublika ijro
etuvchi
hokimiyat
organlari
1. Iqtisodiyot 
va moliya 
vazirligi
1.1. Soliq 
4. Qishloq 
xo‘jaligi vazirligi
4.1. 
Veterinariya va 
chorvachilikni 
rivojlantirish 
qo‘mitasi 
4.2. Ipakchilik 
va jun sanoatini 
rivojlantirish 
9. Tog‘-kon 
sanoati va geologiya 
vazirligi
9.1. Tog‘-kon 
sanoati va geologiya 
sohasini nazorat qilish
inspeksiyasi
10. Raqamli 
texnologiyalar 
vazirligi
16. Madaniyat
vazirligi
16.1. 
Millatlararo 
munosabatlar va 
xorijiy 
mamlakatlar bilan 
do‘stlik aloqalari 
qo‘mitasi
16.2. 
Logotip
O‘zbekiston Respublikasi hokimliklari ijro hokimiyatining mahalliy darajadagi muhim organlari hisoblanib, ularning faoliyati davlat siyosatini amalga oshirish, mahalliy iqtisodiy rivojlanish va aholini qo‘llab-quvvatlashga qaratilgan. Hokimliklarning samarali faoliyati davlat va jamiyat o‘rtasidagi muloqotni mustahkamlash, mahalliy aholi farovonligini oshirish va davlat boshqaruvining yaxlit tizimini shakllantirishda katta ahamiyatga ega. Respublika ijro etuvchi hokimiyat organlari — vazirliklar, qo‘mitalar, agentliklar va inspeksiyalarning yagona ro‘yxati Jami — 70 ta, shundan: vazirliklar — 21 ta; qo‘mitalar — 13 ta, shu jumladan alohida maqomga ega mustaqil qo‘mitalar — 3 ta; agentliklar — 25 ta, shu jumladan alohida maqomga ega mustaqil agentliklar — 5 ta; inspeksiyalar — 11 ta. * Respublika ijro etuvchi hokimiyat organlari — vazirliklar, qo‘mitalar, agentliklar va inspeksiyalar to‘g‘risidagi nizom Vazirlar Mahkamasi qarori bilan tasdiqlanadi. I. Vazirliklar va ular huzuridagi respublika ijro etuvchi hokimiyat organlari 1. Iqtisodiyot va moliya vazirligi 1.1. Soliq 4. Qishloq xo‘jaligi vazirligi 4.1. Veterinariya va chorvachilikni rivojlantirish qo‘mitasi 4.2. Ipakchilik va jun sanoatini rivojlantirish 9. Tog‘-kon sanoati va geologiya vazirligi 9.1. Tog‘-kon sanoati va geologiya sohasini nazorat qilish inspeksiyasi 10. Raqamli texnologiyalar vazirligi 16. Madaniyat vazirligi 16.1. Millatlararo munosabatlar va xorijiy mamlakatlar bilan do‘stlik aloqalari qo‘mitasi 16.2.
qo‘mitasi 
1.2. Bojxona 
qo‘mitasi
1.3. Davlat 
zaxiralarini 
boshqarish 
qo‘mitasi
1.4. 
G‘aznachilik 
xizmati qo‘mitasi
1.5. Kadastr 
agentligi
1.6. Davlat 
moliyaviy 
nazorati 
inspeksiyasi
1.7. Davlat 
asillik darajasi 
nazorati 
inspeksiyasi
2. 
Investitsiyalar, 
sanoat va savdo 
vazirligi
2.2. Xorijiy 
investitsiyalarni 
jalb etish agentligi
qo‘mitasi
4.3. 
O‘simliklar 
karantini va 
himoyasi agentligi
4.4. 
Agrosanoatni 
rivojlantirish 
agentligi 
4.5. 
Agrosanoat 
majmui ustidan 
nazorat qilish 
inspeksiyasi 
5. Suv 
xo‘jaligi vazirligi 
5.1. Suv 
xo‘jaligi 
obyektlari 
xavfsizligini 
nazorat qilish 
inspeksiyasi
6. Qurilish va 
uy-joy 
kommunal 
xo‘jaligi vazirligi
6.1. Qurilish 
va uy-joy 
10.1. Kosmik 
tadqiqotlar va 
texnologiyalar 
agentligi
10.2. 
Axborotlashtirish va 
telekommunikatsiyalar
sohasida nazorat 
inspeksiyasi
11. Ekologiya, 
atrof-muhitni 
muhofaza qilish va 
iqlim o‘zgarishi 
vazirligi
11.1. O‘rmon 
xo‘jaligi agentligi 
11.2. 
Gidrometeorologiya 
xizmati agentligi
11.3 Turizm 
qo‘mitasi
11.4. Chiqindilarni 
boshqarish va 
sirkulyar iqtisodiyotni 
rivojlantirish agentligi
12. Sog‘liqni 
saqlash vazirligi
Kinematografiya 
agentligi
17. Adliya 
vazirligi
17.1. 
“O‘zarxiv” 
agentligi 
17.2. 
Personallashtirish 
agentligi
18. Tashqi 
ishlar vazirligi
19. 
Favqulodda 
vaziyatlar 
vazirligi
20. Ichki 
ishlar vazirligi
21. Mudofaa 
vazirligi
21.1. Mudofaa 
sanoati agentligi
II. Alohida
maqomga ega
mustaqil
respublika ijro
etuvchi
Logotip
qo‘mitasi 1.2. Bojxona qo‘mitasi 1.3. Davlat zaxiralarini boshqarish qo‘mitasi 1.4. G‘aznachilik xizmati qo‘mitasi 1.5. Kadastr agentligi 1.6. Davlat moliyaviy nazorati inspeksiyasi 1.7. Davlat asillik darajasi nazorati inspeksiyasi 2. Investitsiyalar, sanoat va savdo vazirligi 2.2. Xorijiy investitsiyalarni jalb etish agentligi qo‘mitasi 4.3. O‘simliklar karantini va himoyasi agentligi 4.4. Agrosanoatni rivojlantirish agentligi 4.5. Agrosanoat majmui ustidan nazorat qilish inspeksiyasi 5. Suv xo‘jaligi vazirligi 5.1. Suv xo‘jaligi obyektlari xavfsizligini nazorat qilish inspeksiyasi 6. Qurilish va uy-joy kommunal xo‘jaligi vazirligi 6.1. Qurilish va uy-joy 10.1. Kosmik tadqiqotlar va texnologiyalar agentligi 10.2. Axborotlashtirish va telekommunikatsiyalar sohasida nazorat inspeksiyasi 11. Ekologiya, atrof-muhitni muhofaza qilish va iqlim o‘zgarishi vazirligi 11.1. O‘rmon xo‘jaligi agentligi 11.2. Gidrometeorologiya xizmati agentligi 11.3 Turizm qo‘mitasi 11.4. Chiqindilarni boshqarish va sirkulyar iqtisodiyotni rivojlantirish agentligi 12. Sog‘liqni saqlash vazirligi Kinematografiya agentligi 17. Adliya vazirligi 17.1. “O‘zarxiv” agentligi 17.2. Personallashtirish agentligi 18. Tashqi ishlar vazirligi 19. Favqulodda vaziyatlar vazirligi 20. Ichki ishlar vazirligi 21. Mudofaa vazirligi 21.1. Mudofaa sanoati agentligi II. Alohida maqomga ega mustaqil respublika ijro etuvchi
2.3. Eksportni 
rag‘batlantirish 
agentligi 
3. 
Kambag‘allikni 
qisqartirish va 
bandlik vazirligi
3.1. Oila va 
xotin-qizlar 
qo‘mitasi
3.2. 
Mahallabay 
ishlash va 
tadbirkorlikni 
rivojlantirish 
agentligi
3.3. Tibbiy-
ijtimoiy ekspertiza
inspeksiyasi
kommunal 
xo‘jaligi sohasida 
nazorat qilish 
inspeksiyasi 
7. Transport 
vazirligi
7.1. Avtomobil
yo‘llari qo‘mitasi
7.2. Fuqaro 
aviatsiyasi 
agentligi
7.3. Transport 
nazorati 
inspeksiyasi
8. Energetika 
vazirligi
12.1. Sanitariya-
epidemiologik 
osoyishtalik va jamoat
salomatligi qo‘mitasi
12.2. 
Farmatsevtika 
tarmog‘ini 
rivojlantirish agentligi
13. Maktabgacha 
va maktab ta’limi 
vazirligi
13.2. 
Ixtisoslashtirilgan 
ta’lim muassasalari 
agentligi
14. Oliy ta’lim, 
fan va innovatsiyalar
vazirligi
14.1. Innovatsion 
rivojlanish agentligi
14.2. Bilim va 
malakalarni baholash 
agentligi
15. Sport vazirligi
hokimiyat
organlari
22. Raqobatni
rivojlantirish va 
iste’molchilar 
huquqlarini 
himoya qilish 
qo‘mitasi
23. Din ishlari
bo‘yicha qo‘mita
24. Davlat 
aktivlarini 
boshqarish 
agentligi
25. Milliy 
antidoping 
agentligi
26. Madaniy 
meros agentligi
27. Yoshlar 
ishlari agentligi
28. Vazirlar 
Mahkamasi 
huzuridagi 
O‘zbekiston 
texnik jihatdan 
tartibga solish 
Logotip
2.3. Eksportni rag‘batlantirish agentligi 3. Kambag‘allikni qisqartirish va bandlik vazirligi 3.1. Oila va xotin-qizlar qo‘mitasi 3.2. Mahallabay ishlash va tadbirkorlikni rivojlantirish agentligi 3.3. Tibbiy- ijtimoiy ekspertiza inspeksiyasi kommunal xo‘jaligi sohasida nazorat qilish inspeksiyasi 7. Transport vazirligi 7.1. Avtomobil yo‘llari qo‘mitasi 7.2. Fuqaro aviatsiyasi agentligi 7.3. Transport nazorati inspeksiyasi 8. Energetika vazirligi 12.1. Sanitariya- epidemiologik osoyishtalik va jamoat salomatligi qo‘mitasi 12.2. Farmatsevtika tarmog‘ini rivojlantirish agentligi 13. Maktabgacha va maktab ta’limi vazirligi 13.2. Ixtisoslashtirilgan ta’lim muassasalari agentligi 14. Oliy ta’lim, fan va innovatsiyalar vazirligi 14.1. Innovatsion rivojlanish agentligi 14.2. Bilim va malakalarni baholash agentligi 15. Sport vazirligi hokimiyat organlari 22. Raqobatni rivojlantirish va iste’molchilar huquqlarini himoya qilish qo‘mitasi 23. Din ishlari bo‘yicha qo‘mita 24. Davlat aktivlarini boshqarish agentligi 25. Milliy antidoping agentligi 26. Madaniy meros agentligi 27. Yoshlar ishlari agentligi 28. Vazirlar Mahkamasi huzuridagi O‘zbekiston texnik jihatdan tartibga solish
agentligi
29. Vazirlar 
Mahkamasi 
huzuridagi 
Sanoat, 
radiatsiya va 
yadro xavfsizligi 
qo‘mitasi
30. Vazirlar 
Mahkamasi 
huzuridagi Atom
energiyasi 
agentligi
31. Energetika
bozorini 
rivojlantirish va 
tartibga solish 
agentligi
32. Vazirlar 
Mahkamasi 
huzuridagi 
Elektr 
energiyasi, neft 
mahsulotlari va 
gazdan 
foydalanishni 
nazorat qilish 
inspeksiyasi
Logotip
agentligi 29. Vazirlar Mahkamasi huzuridagi Sanoat, radiatsiya va yadro xavfsizligi qo‘mitasi 30. Vazirlar Mahkamasi huzuridagi Atom energiyasi agentligi 31. Energetika bozorini rivojlantirish va tartibga solish agentligi 32. Vazirlar Mahkamasi huzuridagi Elektr energiyasi, neft mahsulotlari va gazdan foydalanishni nazorat qilish inspeksiyasi
Respublika ijro etuvchi hokimiyat organlari — vazirliklar, qo‘mitalar,
agentliklar va inspeksiyalarning qisqartma nomlari
T/r
Vazirlik va idoraning to‘liq
(rasmiy) nomi
Vazirlik va
idoraning o‘zbek
tilidagi qisqartma
nomi
Vazirlik va
idoraning rus tilidagi
qisqartma nomi
1.
O‘zbekiston Respublikasi 
Iqtisodiyot va moliya 
vazirligi
Iqtisodiyot va
moliya vazirligi
Minekonomfin
1.1 O‘zbekiston Respublikasi 
Iqtisodiyot va moliya vazirligi
huzuridagi Soliq qo‘mitasi
Soliq qo‘mitasi
Nalogoviy komitet
1.2 O‘zbekiston Respublikasi 
Iqtisodiyot va moliya vazirligi
huzuridagi Bojxona qo‘mitasi
Bojxona qo‘mitasi
Tamojenniy komitet
1.3 O‘zbekiston Respublikasi 
Iqtisodiyot va moliya vazirligi
huzuridagi Davlat 
zaxiralarini boshqarish 
qo‘mitasi
O‘zdavzaxira
Uzkomgosrezerv
1.4 O‘zbekiston Respublikasi 
Iqtisodiyot va moliya vazirligi
huzuridagi G‘aznachilik 
xizmati qo‘mitasi
G‘aznachilik
Kaznacheystvo
1.5 O‘zbekiston Respublikasi 
Iqtisodiyot va moliya vazirligi
Kadastr agentligi
Agentstvo po kadastru
Logotip
Respublika ijro etuvchi hokimiyat organlari — vazirliklar, qo‘mitalar, agentliklar va inspeksiyalarning qisqartma nomlari T/r Vazirlik va idoraning to‘liq (rasmiy) nomi Vazirlik va idoraning o‘zbek tilidagi qisqartma nomi Vazirlik va idoraning rus tilidagi qisqartma nomi 1. O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va moliya vazirligi Iqtisodiyot va moliya vazirligi Minekonomfin 1.1 O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va moliya vazirligi huzuridagi Soliq qo‘mitasi Soliq qo‘mitasi Nalogoviy komitet 1.2 O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va moliya vazirligi huzuridagi Bojxona qo‘mitasi Bojxona qo‘mitasi Tamojenniy komitet 1.3 O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va moliya vazirligi huzuridagi Davlat zaxiralarini boshqarish qo‘mitasi O‘zdavzaxira Uzkomgosrezerv 1.4 O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va moliya vazirligi huzuridagi G‘aznachilik xizmati qo‘mitasi G‘aznachilik Kaznacheystvo 1.5 O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va moliya vazirligi Kadastr agentligi Agentstvo po kadastru
huzuridagi Kadastr agentligi
1.6 O‘zbekiston Respublikasi 
Iqtisodiyot va moliya vazirligi
huzuridagi Davlat moliyaviy 
nazorati inspeksiyasi
Davlat moliyaviy
nazorati inspeksiyasi
Inspeksiya
finansovogo kontrolya
1.7 O‘zbekiston Respublikasi 
Iqtisodiyot va moliya vazirligi
huzuridagi Davlat asillik 
darajasi nazorati 
inspeksiyasi
Asillik inspeksiyasi
Probirnaya inspeksiya
2.
O‘zbekiston Respublikasi 
Investitsiyalar, sanoat va 
savdo vazirligi
ISSV
MIPT
2.2 O‘zbekiston Respublikasi 
Investitsiyalar, sanoat va 
savdo vazirligi huzuridagi 
Xorijiy investitsiyalarni jalb 
etish agentligi
Investitsiyalarni jalb
etish agentligi
Agentstvo
privlecheniya
investitsiy
2.3 O‘zbekiston Respublikasi 
Investitsiyalar, sanoat va 
savdo vazirligi huzuridagi 
Eksportni rag‘batlantirish 
agentligi
Eksportni
rag‘batlantirish
agentligi
Agentstvo
prodvijeniya eksporta
3.
O‘zbekiston Respublikasi 
Kambag‘allikni qisqartirish 
va bandlik vazirligi
Bandlik vazirligi
Minzanyatosti
3.1 O‘zbekiston Respublikasi 
Kambag‘allikni qisqartirish va
Xotin-qizlar
Komitet jenshin
Logotip
huzuridagi Kadastr agentligi 1.6 O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va moliya vazirligi huzuridagi Davlat moliyaviy nazorati inspeksiyasi Davlat moliyaviy nazorati inspeksiyasi Inspeksiya finansovogo kontrolya 1.7 O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va moliya vazirligi huzuridagi Davlat asillik darajasi nazorati inspeksiyasi Asillik inspeksiyasi Probirnaya inspeksiya 2. O‘zbekiston Respublikasi Investitsiyalar, sanoat va savdo vazirligi ISSV MIPT 2.2 O‘zbekiston Respublikasi Investitsiyalar, sanoat va savdo vazirligi huzuridagi Xorijiy investitsiyalarni jalb etish agentligi Investitsiyalarni jalb etish agentligi Agentstvo privlecheniya investitsiy 2.3 O‘zbekiston Respublikasi Investitsiyalar, sanoat va savdo vazirligi huzuridagi Eksportni rag‘batlantirish agentligi Eksportni rag‘batlantirish agentligi Agentstvo prodvijeniya eksporta 3. O‘zbekiston Respublikasi Kambag‘allikni qisqartirish va bandlik vazirligi Bandlik vazirligi Minzanyatosti 3.1 O‘zbekiston Respublikasi Kambag‘allikni qisqartirish va Xotin-qizlar Komitet jenshin