IJTIMOIY-IQTISODIY EHTIYOJLARNING MAZMUNI VA ULARNING TURKUMLANISHI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

27

File size

Fayl hajmi

598,1 KB


IJTIMOIY-IQTISODIY EHTIYOJLARNING MAZMUNI VA
ULARNING TURKUMLANISHI
MUNDARIJA :
Kirish
1-BOB.  IQTISODIYOT  INSON  HAYOTINING  POYDEVORINI
TASHKIL ETADI
1.1.
Ehtiyoj bu nima?
1.2.
 Ehtiyojning va uning turlari 
1.3.
Ehtiyojlarning qondirilish darajasi oʻrtasidagi bogʻliqlik.
1.4.
"Shaxsiy va ijtimoiy ehtiyojlar haqida"
2-BOB.INSON EHTIYOJINING ORTIB BORISHI .
2.1 Ijtimoiy-iqtisodiy ehtiyojlarning mazmuni va shakllari
2.2 Ehtiyojlarning vujodga kelishi va ularning qondirish darajasi 
Xulosa…
Tayanchi boralar
Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati
Ilovalar
1
Logotip
IJTIMOIY-IQTISODIY EHTIYOJLARNING MAZMUNI VA ULARNING TURKUMLANISHI MUNDARIJA : Kirish 1-BOB. IQTISODIYOT INSON HAYOTINING POYDEVORINI TASHKIL ETADI 1.1. Ehtiyoj bu nima? 1.2. Ehtiyojning va uning turlari 1.3. Ehtiyojlarning qondirilish darajasi oʻrtasidagi bogʻliqlik. 1.4. "Shaxsiy va ijtimoiy ehtiyojlar haqida" 2-BOB.INSON EHTIYOJINING ORTIB BORISHI . 2.1 Ijtimoiy-iqtisodiy ehtiyojlarning mazmuni va shakllari 2.2 Ehtiyojlarning vujodga kelishi va ularning qondirish darajasi Xulosa… Tayanchi boralar Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati Ilovalar 1
KIRISH
Mamlakatimiz Prezidenti Sh.Mirziyoyev ta'kidlaganidek, hayotning o'zi va
xalqning talablari bizning oldimizga amaliy yechimini topish lozim bo'lgan
yangi va yanada murakkab vazifalarni qo'ymoqda¹. Ush- bu muammolar va
hayotning o'zi  oldimizga  qo'ygan  murakkab  vazi-  falarni  tezroq hal  qilish,
ularning yechimini izlab topish, ko'p jihatdan kishilarning iqtisodiyot sirlarini,
ayniqsa, bozor iqtisodiyoti munosabat- larining mazmunini, ularning talablari,
ziddiyatli  va  chalkash  xususi-  yatlarini,  qonun-qoidalarini,  mamlakatimizda
iqtisodiy  taraqqiyotni  jadallashtirish  maqsadida  qabul  qilingan  strategik
dasturlar mazmunini, amalga oshirilayotgan keng ko'lamli iqtisodiy islohotlarni
yanada chuqurlashtirish, inson manfaatini birinchi o'ringa qo'yish, iqtisodiyotni
erkinlashtirish,
 
tarkibiy
 
o'zgartirish,
 
modernizatsiyalash
 
va
diversifikatsiyalashning maqsadi va mohiyatini chuqurroq bilishlariga bog'liqdir.
Jamiyatda  ro'y  beradigan  iqtisodiy  qonunlarni  bilish  va  ularning  amal
qilishiga  ongli  munosabatda  bo'lishda,  mamlakatni  demokratlashtirish  va
iqtisodiyotni  bozor  tamoyillari  asosida  isloh  qilish  jarayonlari  mohiyatini
tushunish uchun zarur  bo'lgan bilimlarni berishda iqtisodiyotning ahamiyati
beqiyosdir.
Hozirgi davrda iqtisodiyot nazariyasini o'rganish asosida har bir tadbirkor
yuqori malakali mutaxassis bo'lishi shart, chunki u bozor iqtisodiyotining asosiy
fundamentini ularning ongida shakllantirishga xizmat qiladi.
Iqtisodiy  hayot  sirlarini  bilish  va  shu  yo'ldagi  faoliyatning  asosiy
yo'nalishlarini aniqlashga intilish juda qadim zamonlardan mavjud bo'lib, bu
intilish iqtisodiy faoliyatni tartibga solish, uni kishilarga kerak bo'lgan tomonga
yo'naltirishga ijobiy ta'sir etish zaruriyatidan kelib chiqqan.
2
Logotip
KIRISH Mamlakatimiz Prezidenti Sh.Mirziyoyev ta'kidlaganidek, hayotning o'zi va xalqning talablari bizning oldimizga amaliy yechimini topish lozim bo'lgan yangi va yanada murakkab vazifalarni qo'ymoqda¹. Ush- bu muammolar va hayotning o'zi oldimizga qo'ygan murakkab vazi- falarni tezroq hal qilish, ularning yechimini izlab topish, ko'p jihatdan kishilarning iqtisodiyot sirlarini, ayniqsa, bozor iqtisodiyoti munosabat- larining mazmunini, ularning talablari, ziddiyatli va chalkash xususi- yatlarini, qonun-qoidalarini, mamlakatimizda iqtisodiy taraqqiyotni jadallashtirish maqsadida qabul qilingan strategik dasturlar mazmunini, amalga oshirilayotgan keng ko'lamli iqtisodiy islohotlarni yanada chuqurlashtirish, inson manfaatini birinchi o'ringa qo'yish, iqtisodiyotni erkinlashtirish, tarkibiy o'zgartirish, modernizatsiyalash va diversifikatsiyalashning maqsadi va mohiyatini chuqurroq bilishlariga bog'liqdir. Jamiyatda ro'y beradigan iqtisodiy qonunlarni bilish va ularning amal qilishiga ongli munosabatda bo'lishda, mamlakatni demokratlashtirish va iqtisodiyotni bozor tamoyillari asosida isloh qilish jarayonlari mohiyatini tushunish uchun zarur bo'lgan bilimlarni berishda iqtisodiyotning ahamiyati beqiyosdir. Hozirgi davrda iqtisodiyot nazariyasini o'rganish asosida har bir tadbirkor yuqori malakali mutaxassis bo'lishi shart, chunki u bozor iqtisodiyotining asosiy fundamentini ularning ongida shakllantirishga xizmat qiladi. Iqtisodiy hayot sirlarini bilish va shu yo'ldagi faoliyatning asosiy yo'nalishlarini aniqlashga intilish juda qadim zamonlardan mavjud bo'lib, bu intilish iqtisodiy faoliyatni tartibga solish, uni kishilarga kerak bo'lgan tomonga yo'naltirishga ijobiy ta'sir etish zaruriyatidan kelib chiqqan. 2
Iqtisodiyotga  oid  bilimlar  antik  dunyoning  ko'zga  ko'ringan  olimlari
Ksenofont,  Platon,  Aristotel  asarlarida,  shuningdek  qadimgi  Misr,  Xitoy,
Hindiston va Markaziy Osiyo olimlarining asarlarida qarab chiqilgan edi.
Biz uzoqqa bormasdan ming yillar osha bizga yetib kelgan Qur'oni karimni,
hadislarni, Qobusnomani, Ibn Xaldun asarlarini, bobolarimiz Abu Ali ibn Sino,
Abu  Nasr  Forobiy,  Abu  Rayhon  Beruniy,  Alisher  Navoiy,  Mirzo  Ulug'bek
asarlarini o'qir ekanmiz, ularda insonning yashashi uchun tabiat ehsonlari yetarli
emasligi, ijodiy mehnat qilish kerakligi qayta-qayta uqtirilganligiga yana bir
karra amin bo'lamiz. Jumladan, arab mutafakkiri Ibn Xaldun Abdurahmon Abu
Zayd (1332- 1406) ning iqtisodiyot bilimlarini rivojlantirishdagi hissasi juda
kattadir. Uning 1370-yilda yozilgan «Kitob-ul-ibar» («Ibratli misollar kitobi»)
asarida dunyoda birinchi bo'lib, tovarning ikki xil xususiyatini-iste'mol qiymati
va qiymat tushunchalarini, oddiy va murakkab mehnatni, zaruriy va qo'shimcha
mehnat hamda zaruriy va qo'shimcha mahsulot tu- shunchalarini ajrata bildi.
Shuningdek, tovarlarni ayirboshlash jarayo- nida, ular bir-biriga taqqoslanganda
mehnatni tenglashtirish shaklida yu- zaga chiqishi, ya'ni tovarda gavdalangan
mehnatning va uning nafliligini hisobga olinishi ham ta'kidlangan.
Alisher Navoiyning iqtisodiy masalalarga oid g'oyalari 1482-yilda yozilgan
«Vaqfiya»  va  1500  yilda  yozilgan  «Mahbub-ul-qulub>>>  asarlarida  bayon
etilgan. U kishi mahsulotni uch qismga boʻlib, birinchi qismini ketgan xarajatga,
ikkinchi  qismini  o'zining  va  oilasining  ehtiyojlariga,  uchinchi  qismini  esa
aholining ijtimoiy  manfaatlari  uchun sarflashga  chaqiradi.  Bundan  tashqari,
mahsulotni yaratishda mehnat- ning roliga va ishlab chiqarish vositalarining
ishtirokiga alohida e'tibor beradi. Shu bilan birga boylikni halol mehnat bilan
topish, to'plash va foydalanish zarurligini ta'kidlaydi.
3
Logotip
Iqtisodiyotga oid bilimlar antik dunyoning ko'zga ko'ringan olimlari Ksenofont, Platon, Aristotel asarlarida, shuningdek qadimgi Misr, Xitoy, Hindiston va Markaziy Osiyo olimlarining asarlarida qarab chiqilgan edi. Biz uzoqqa bormasdan ming yillar osha bizga yetib kelgan Qur'oni karimni, hadislarni, Qobusnomani, Ibn Xaldun asarlarini, bobolarimiz Abu Ali ibn Sino, Abu Nasr Forobiy, Abu Rayhon Beruniy, Alisher Navoiy, Mirzo Ulug'bek asarlarini o'qir ekanmiz, ularda insonning yashashi uchun tabiat ehsonlari yetarli emasligi, ijodiy mehnat qilish kerakligi qayta-qayta uqtirilganligiga yana bir karra amin bo'lamiz. Jumladan, arab mutafakkiri Ibn Xaldun Abdurahmon Abu Zayd (1332- 1406) ning iqtisodiyot bilimlarini rivojlantirishdagi hissasi juda kattadir. Uning 1370-yilda yozilgan «Kitob-ul-ibar» («Ibratli misollar kitobi») asarida dunyoda birinchi bo'lib, tovarning ikki xil xususiyatini-iste'mol qiymati va qiymat tushunchalarini, oddiy va murakkab mehnatni, zaruriy va qo'shimcha mehnat hamda zaruriy va qo'shimcha mahsulot tu- shunchalarini ajrata bildi. Shuningdek, tovarlarni ayirboshlash jarayo- nida, ular bir-biriga taqqoslanganda mehnatni tenglashtirish shaklida yu- zaga chiqishi, ya'ni tovarda gavdalangan mehnatning va uning nafliligini hisobga olinishi ham ta'kidlangan. Alisher Navoiyning iqtisodiy masalalarga oid g'oyalari 1482-yilda yozilgan «Vaqfiya» va 1500 yilda yozilgan «Mahbub-ul-qulub>>> asarlarida bayon etilgan. U kishi mahsulotni uch qismga boʻlib, birinchi qismini ketgan xarajatga, ikkinchi qismini o'zining va oilasining ehtiyojlariga, uchinchi qismini esa aholining ijtimoiy manfaatlari uchun sarflashga chaqiradi. Bundan tashqari, mahsulotni yaratishda mehnat- ning roliga va ishlab chiqarish vositalarining ishtirokiga alohida e'tibor beradi. Shu bilan birga boylikni halol mehnat bilan topish, to'plash va foydalanish zarurligini ta'kidlaydi. 3
1-BOB. IQTISODIYOT INSON HAYOTINING POYDEVORINI
TASHKIL ETADI
1.1.
Ehtiyoj bu nima?
Iqtisodiyot  asoslarini,  uning  amal  qilish  qoida  va  tamoyillarini  o'rganish,
iqtisodiy muammolarni hal etish eng avvalo ehtiyoj tushunchasi bilan uzviy
bog'liqdir.  Chunki,  birinchidan,  inson  hayotiga  turli  ehtiyojlarning  paydo
boʻlishi  va  qondirilishi  jarayoni  sifatida  qarash  mumkin.  Ikkinchidan  esa,
iqtisodiyotning doimiy va bosh masalasi ehtiyojlarning cheksizligi va iqtisodiy
resurslarning  cheklanganligi  orqali  namoyon  boʻladi.  Ehtiyojlar  turli-tuman
bo'lib, ularni iqtisodiy, ijtimoiy, madaniy, ma'naviy, siyosiy va boshqa turdagi
ehtiyojlarga ajratish mumkin. Ular orasida kishilarning yashashi, mehnat qilishi
va hayot kechirishi uchun zarur bo'lgan moddiy ne'matlardan hamda xizmatlarni
o'z  ichiga  oluvchi  ijtimoiy-  iqtisodiy  ehtiyojlar  alohida  o'rin  tutadi.  Bu
ehtiyojlarning asosiy jihati – ularni qondirish uchun iqtisodiy faoliyat yoki
ijtimoiy ishlab chiqarishning taqozo etilishidir. O'z navbatida ijtimoiy- iqtisodiy
ehtiyojlar moddiy va ma'naviy ehtiyojlarga boʻlinadi. Moddiy ehtiyojlar – bu
kishilarning  o'z  hayotiy  faoliyatlarini  ta'minlashda  qoʻllaniluvchi  moddiy
koʻrinishdagi ne'matlar va xizmatlarga boʻlgan zaruratdir.
Barcha  hayotiy  ehtiyojlar  (iqtisodiy,  ijtimoiy,  madaniy,  ma'naviy,  siyosiy
ehtiyojlar) ichida ijtimoiy-iqtisodiy ehtiyojlar alohida o'rin tutadi. Bu ehtiyojlar
kishilarning  yashashi,  mehnat  qilishi  va  hayot  kechirishi  uchun  moddiy
ne'matlar hamda xizmatlarga zaruratdan iborat bo'ladi. Shu jihatdan olganda
ijtimoiy-iqtisodiy ehtiyojlar moddiy va ma'naviy ehtiyojlarni o'z ichiga oladi.
Moddiy ehtiyojlar, bu avvalo, kishilarning o'zlariga foydali bo'lgan moddiy
ne'matlarni xarid qilish va foydalanishga bo'lgan zaruratdir. Bular iste'mol uchun
zarur bo'lgan ko'plab hayotiy predmetlarni (oziq-ovqat, kiyim-kechak, turar-joy)
va zeb-ziynat buyumlarini (taqinchoq, atir-upa, yengil avtomobil va h.k.) o'z
ichiga oladi.
4
Logotip
1-BOB. IQTISODIYOT INSON HAYOTINING POYDEVORINI TASHKIL ETADI 1.1. Ehtiyoj bu nima? Iqtisodiyot asoslarini, uning amal qilish qoida va tamoyillarini o'rganish, iqtisodiy muammolarni hal etish eng avvalo ehtiyoj tushunchasi bilan uzviy bog'liqdir. Chunki, birinchidan, inson hayotiga turli ehtiyojlarning paydo boʻlishi va qondirilishi jarayoni sifatida qarash mumkin. Ikkinchidan esa, iqtisodiyotning doimiy va bosh masalasi ehtiyojlarning cheksizligi va iqtisodiy resurslarning cheklanganligi orqali namoyon boʻladi. Ehtiyojlar turli-tuman bo'lib, ularni iqtisodiy, ijtimoiy, madaniy, ma'naviy, siyosiy va boshqa turdagi ehtiyojlarga ajratish mumkin. Ular orasida kishilarning yashashi, mehnat qilishi va hayot kechirishi uchun zarur bo'lgan moddiy ne'matlardan hamda xizmatlarni o'z ichiga oluvchi ijtimoiy- iqtisodiy ehtiyojlar alohida o'rin tutadi. Bu ehtiyojlarning asosiy jihati – ularni qondirish uchun iqtisodiy faoliyat yoki ijtimoiy ishlab chiqarishning taqozo etilishidir. O'z navbatida ijtimoiy- iqtisodiy ehtiyojlar moddiy va ma'naviy ehtiyojlarga boʻlinadi. Moddiy ehtiyojlar – bu kishilarning o'z hayotiy faoliyatlarini ta'minlashda qoʻllaniluvchi moddiy koʻrinishdagi ne'matlar va xizmatlarga boʻlgan zaruratdir. Barcha hayotiy ehtiyojlar (iqtisodiy, ijtimoiy, madaniy, ma'naviy, siyosiy ehtiyojlar) ichida ijtimoiy-iqtisodiy ehtiyojlar alohida o'rin tutadi. Bu ehtiyojlar kishilarning yashashi, mehnat qilishi va hayot kechirishi uchun moddiy ne'matlar hamda xizmatlarga zaruratdan iborat bo'ladi. Shu jihatdan olganda ijtimoiy-iqtisodiy ehtiyojlar moddiy va ma'naviy ehtiyojlarni o'z ichiga oladi. Moddiy ehtiyojlar, bu avvalo, kishilarning o'zlariga foydali bo'lgan moddiy ne'matlarni xarid qilish va foydalanishga bo'lgan zaruratdir. Bular iste'mol uchun zarur bo'lgan ko'plab hayotiy predmetlarni (oziq-ovqat, kiyim-kechak, turar-joy) va zeb-ziynat buyumlarini (taqinchoq, atir-upa, yengil avtomobil va h.k.) o'z ichiga oladi. 4
Ma'naviy  ehtiyojlar  kishilarning  bilim  va  dam  olish,  madaniy  saviyasini
oshirish, malaka-mahoratga ega bo'lish, har xil xizmatlardan bahramand bo'lish
kabi moddiy ko'rinishga ega bo'lmagan ko'plab hayotiy zaruratlarni o'z ichiga
oladi.
Ehtiyojlar yakka tarzda va birgalikda qondirilishi mumkin. Bu esa ehtiyojning
tabiatiga va uni qondiruvchi obyektlar xususiyatiga bog'liq. Shunday buyum va
xizmat turlari borki, ulardan faqat birgalikda foydalanish mumkin. Masalan,
ta'lim olish binolari, kasalxonalardan, dam olish joylaridan bahramand bo'lish,
sport o'yinlari va ko'ngilochar tomoshalarni birgalikda ko'rish kabilar shular
jumlasidandir.
Jamiyat ehtiyojlariga quyidagi bir qator omillar ta'sir ko'rsatadi:
1. Jamiyatning iqtisodiy taraqqiyot darajasi.
2. Jamiyatdagi ijtimoiy-iqtisodiy tuzum.
3. Tabiiy-geografik sharoitlar.
4. Tarixiy-milliy an'analar va urf-odatlar.
5. Aholi sonining o'sishi, uning tarkibidagi o'zgarishlar.
6. Xalqaro, davlatlar, millatlar va mintaqalar o'rtasidagi aloqalar.
Ijtimoiy-iqtisodiy, shu jumladan, moddiy ehtiyojlarni to'liq qon- dirish mumkin
emas.  Jamiyatda  har  bir  ma'lum  davrda  ko'plab qondi-  rilmagan  ehtiyojlar
bo'ladi. Vaqt o'tishi bilan yangi buyumlarning paydo bo'lishi, keng reklamaning
ta'siri va savdoning rag'batlantirishi nati- jasida ehtiyojlar oʻzgaradi va ko'payib
5
Logotip
Ma'naviy ehtiyojlar kishilarning bilim va dam olish, madaniy saviyasini oshirish, malaka-mahoratga ega bo'lish, har xil xizmatlardan bahramand bo'lish kabi moddiy ko'rinishga ega bo'lmagan ko'plab hayotiy zaruratlarni o'z ichiga oladi. Ehtiyojlar yakka tarzda va birgalikda qondirilishi mumkin. Bu esa ehtiyojning tabiatiga va uni qondiruvchi obyektlar xususiyatiga bog'liq. Shunday buyum va xizmat turlari borki, ulardan faqat birgalikda foydalanish mumkin. Masalan, ta'lim olish binolari, kasalxonalardan, dam olish joylaridan bahramand bo'lish, sport o'yinlari va ko'ngilochar tomoshalarni birgalikda ko'rish kabilar shular jumlasidandir. Jamiyat ehtiyojlariga quyidagi bir qator omillar ta'sir ko'rsatadi: 1. Jamiyatning iqtisodiy taraqqiyot darajasi. 2. Jamiyatdagi ijtimoiy-iqtisodiy tuzum. 3. Tabiiy-geografik sharoitlar. 4. Tarixiy-milliy an'analar va urf-odatlar. 5. Aholi sonining o'sishi, uning tarkibidagi o'zgarishlar. 6. Xalqaro, davlatlar, millatlar va mintaqalar o'rtasidagi aloqalar. Ijtimoiy-iqtisodiy, shu jumladan, moddiy ehtiyojlarni to'liq qon- dirish mumkin emas. Jamiyatda har bir ma'lum davrda ko'plab qondi- rilmagan ehtiyojlar bo'ladi. Vaqt o'tishi bilan yangi buyumlarning paydo bo'lishi, keng reklamaning ta'siri va savdoning rag'batlantirishi nati- jasida ehtiyojlar oʻzgaradi va ko'payib 5
boradi.  Shunday  ekan,  jamiyat-  ning,  ya'ni  uni  tashkil  qiluvchi  shaxslar,
muassasa  va  korxonalar  ehtiyoj-  larining  cheksizligi,  ularning  to'xtovsiz
yangilanib va o'sib borishi tabiiy boʻlib, uni oʻziga xos qonun orqali ifodalash
mumkin. Ehtiyojlarning miqdoran o'sib, sifat jihatidan takomillashib borishi
ehtiyojlarning o'sib borishi qonuni deyiladi. Bu qonun ishlab chiqarish bilan
ehtiyojlar o'rtasidagi uzviy, to'g'ridan-to'g'ri bog'liqlikni aks ettiradi.
Ehtiyojlarning o'zi ham bir-birini taqozo etadi. Bir ehtiyoj oʻz orqasidan boshqa
bir ehtiyojni keltirib chiqaradi. Masalan, kompyuter texnikasiga ehtiyojning
paydo boʻlishi, o'z navbatida uni ishlatishni o'rganish, unga xizmat ko'rsatish,
dastur tuzish kabi ehtiyojlarni keltirib chiqaradi.
Ehtiyojlarning o'sib borishi, uni qondirish vositalari darajasi bilan chegaralanadi.
Chunki  ehtiyojlar  cheksiz  o'zgargani  holda  uni  ta'minlash  uchun  kerak
bo'ladigan iqtisodiy resurslar cheklangan bo'ladi. Iqtisodiy resurslar deganda,
tovar ishlab chiqarish va xizmat ko'rsatish jarayonlarida foydalanish mumkin
bo'lgan barcha vosita va imkoniyatlar majmui tushuniladi.
1.2
Ehtiyotning va uning turlari . Iqtisodiy resurslar.
 
Iqtisodiy resurslarni quyidagi guruhlarga ajratish mumkin:
1. Tabiiy resurslar (yer, yer osti boyliklari, suv, oʻrmon va biologik resurslar);
2.
Ishchi kuchi resurslari (kishilarning aqliy va jismoniy qobiliyatlari); 
3.
 Kapital  (foyda  olish  maqsadida  ishlatiladigan  binolar,  stanoklar,  ma-
shinalar, asbob-uskunalar, inshootlar, qurilmalar, sotishga tayyor tovarlar,
pul mablag'lari va boshqalar);
4.
 Tadbirkorlik qobiliyati (kishilarning ishlab chiqarish va xizmat ko'rsatish
jarayonlarini tashkil etish va boshqarish qobiliyatlari).
6
Logotip
boradi. Shunday ekan, jamiyat- ning, ya'ni uni tashkil qiluvchi shaxslar, muassasa va korxonalar ehtiyoj- larining cheksizligi, ularning to'xtovsiz yangilanib va o'sib borishi tabiiy boʻlib, uni oʻziga xos qonun orqali ifodalash mumkin. Ehtiyojlarning miqdoran o'sib, sifat jihatidan takomillashib borishi ehtiyojlarning o'sib borishi qonuni deyiladi. Bu qonun ishlab chiqarish bilan ehtiyojlar o'rtasidagi uzviy, to'g'ridan-to'g'ri bog'liqlikni aks ettiradi. Ehtiyojlarning o'zi ham bir-birini taqozo etadi. Bir ehtiyoj oʻz orqasidan boshqa bir ehtiyojni keltirib chiqaradi. Masalan, kompyuter texnikasiga ehtiyojning paydo boʻlishi, o'z navbatida uni ishlatishni o'rganish, unga xizmat ko'rsatish, dastur tuzish kabi ehtiyojlarni keltirib chiqaradi. Ehtiyojlarning o'sib borishi, uni qondirish vositalari darajasi bilan chegaralanadi. Chunki ehtiyojlar cheksiz o'zgargani holda uni ta'minlash uchun kerak bo'ladigan iqtisodiy resurslar cheklangan bo'ladi. Iqtisodiy resurslar deganda, tovar ishlab chiqarish va xizmat ko'rsatish jarayonlarida foydalanish mumkin bo'lgan barcha vosita va imkoniyatlar majmui tushuniladi. 1.2 Ehtiyotning va uning turlari . Iqtisodiy resurslar. Iqtisodiy resurslarni quyidagi guruhlarga ajratish mumkin: 1. Tabiiy resurslar (yer, yer osti boyliklari, suv, oʻrmon va biologik resurslar); 2. Ishchi kuchi resurslari (kishilarning aqliy va jismoniy qobiliyatlari); 3. Kapital (foyda olish maqsadida ishlatiladigan binolar, stanoklar, ma- shinalar, asbob-uskunalar, inshootlar, qurilmalar, sotishga tayyor tovarlar, pul mablag'lari va boshqalar); 4. Tadbirkorlik qobiliyati (kishilarning ishlab chiqarish va xizmat ko'rsatish jarayonlarini tashkil etish va boshqarish qobiliyatlari). 6
Iqtisodiy resurslarning ishlab chiqarish omillaridan farqi shundaki, ularga
ishlab chiqarishda bevosita qatnashadigan ishchi kuchi, tabiiy re- surslar
va ishlab chiqarish vositalaridan tashqari hamma moddiy resurslar, tovar
va pul zaxiralari ham kiradi.
Resurslarning cheklanganligi ehtiyojni qondirishning muhim yo'li bo'lgan
ishlab chiqarish imkoniyatlarini ham cheklab qo'yadi. Bu imkoniyatlar
darajasi  doimo  bir  xil  bo'lib  turmaydi,  balki  yangi  texnikalar  va
texnologiyalarning  yaratilishi  va  ishga  solinishi  ishlab  chiqarish
imkoniyatlarini,  uning  chegaralarini  kengaytirish  imkonini  beradi.
Iqtisodiy  resurslar,  ishlab  chiqarish  va  ehtiyojlarni  qondirish  darajasi
o'rtasidagi  doimiy  va  mustahkam  aloqadorlikni  quyidagicha  ifodalash
mumkin.
a)  jamiyatning  iqtisodiy  taraqqiyot  darajasi.  Iqtisodiyoti  rivojlanishdan
orqada  qolgan  mamlakatlarda  ehtiyojlar  doirasi  tor  boʻlsa,  aksincha,
iqtisodiyoti yuqori darajada rivojlangan mamlakatlarda uning doirasi keng
va xilma-xil bo'ladi;
b) jamiyatdagi ijtimoiy-iqtisodiy tuzum. Agar jamiyatdagi tuzum bozor
iqtisodiyoti  yoki  kapitalistik  tartiblar  asosida  qurilgan  bo'lsa,  undagi
ijtimoiy  guruhlar  boylar  va  kambag'allar,  mulkdor  va  mulksizlarga
boʻlinib, ularga mansub kishilar ehtiyojlari o'rtasida katta farq mavjud
bo'ladi.  Yuqori  daromad  oluvchilar  juda  sifatli,  noyob  mahsulotlar  va
xizmatlarga  ehtiyoj  bildirsa,  kambag'allarning  ehtiyojlari  o'z  hayotini
saqlash uchun juda zarur mahsulotlar va xizmatlar bilangina cheklanadi;
d) tabiiy-geografik sharoitlar. Ular ham ehtiyojlarning miqdori va turiga
ta'sir  qiluvchi  omillardir.  Nisbatan  sovuq  iqlim  sharoitida,  issiq  iqlim
7
Logotip
Iqtisodiy resurslarning ishlab chiqarish omillaridan farqi shundaki, ularga ishlab chiqarishda bevosita qatnashadigan ishchi kuchi, tabiiy re- surslar va ishlab chiqarish vositalaridan tashqari hamma moddiy resurslar, tovar va pul zaxiralari ham kiradi. Resurslarning cheklanganligi ehtiyojni qondirishning muhim yo'li bo'lgan ishlab chiqarish imkoniyatlarini ham cheklab qo'yadi. Bu imkoniyatlar darajasi doimo bir xil bo'lib turmaydi, balki yangi texnikalar va texnologiyalarning yaratilishi va ishga solinishi ishlab chiqarish imkoniyatlarini, uning chegaralarini kengaytirish imkonini beradi. Iqtisodiy resurslar, ishlab chiqarish va ehtiyojlarni qondirish darajasi o'rtasidagi doimiy va mustahkam aloqadorlikni quyidagicha ifodalash mumkin. a) jamiyatning iqtisodiy taraqqiyot darajasi. Iqtisodiyoti rivojlanishdan orqada qolgan mamlakatlarda ehtiyojlar doirasi tor boʻlsa, aksincha, iqtisodiyoti yuqori darajada rivojlangan mamlakatlarda uning doirasi keng va xilma-xil bo'ladi; b) jamiyatdagi ijtimoiy-iqtisodiy tuzum. Agar jamiyatdagi tuzum bozor iqtisodiyoti yoki kapitalistik tartiblar asosida qurilgan bo'lsa, undagi ijtimoiy guruhlar boylar va kambag'allar, mulkdor va mulksizlarga boʻlinib, ularga mansub kishilar ehtiyojlari o'rtasida katta farq mavjud bo'ladi. Yuqori daromad oluvchilar juda sifatli, noyob mahsulotlar va xizmatlarga ehtiyoj bildirsa, kambag'allarning ehtiyojlari o'z hayotini saqlash uchun juda zarur mahsulotlar va xizmatlar bilangina cheklanadi; d) tabiiy-geografik sharoitlar. Ular ham ehtiyojlarning miqdori va turiga ta'sir qiluvchi omillardir. Nisbatan sovuq iqlim sharoitida, issiq iqlim 7
sharoitiga qaraganda hayot kechirish uchun oqsil va yogʻga boy oziq-
ovqat, issiq kiyim-kechak, uy va transport vositalariga ko'proq ehtiyoj
bo'ladi;  g)  tarixiy-milliy  an'analar  va  urf-  odatlar.  Masalan,  tarixan
shakllangan milliy va diniy marosimlar, urf-odatlar,
Navro'z bayrami ro'za va hayitlar oʻziga
Issiq kiyim-kechag, иy va transport vositalariga ko'proq ehtiyoj boʻladi; g)
tarixiy-milliy an'analar va urf- odatlar. Masalan, tarixan shakllangan milliy
va diniy marosimlar, urf-odatlar, Navro'z bayrami, roʻza va hayitlar oʻziga
xos ehtiyojlarni yuzaga keltiradi.
e) aholi sonining oʻsishi, uning tarkibidagi oʻzgarishlar ham ehtiyojlarga
ta'sir etuvchi asosiy omillardan hisoblanadi.
f) xalqaro, davlatlar, millatlar va mintaqalar o'rtasidagi aloqalar, ayniqsa,
ular  o'rtasidagi  mahsulot  va  axborot  ayirboshlash  yangi  ehtiyojlarning
keng tarqalishiga olib keladi.
Alohida kishilarning ehtiyojlari ularning yoshi, jinsi, oilaviy ahvoli, kasbi,
mehnatning  tabiati  kabi  omillarga  bog'liq.  Masalan,  keksa  kishilar
yoshlardan farq qilib, yengil hazm boʻladigan ovqatga, dori- darmonga,
shovqin-suronsiz yashash muhitiga koʻproq ehtiyoj sezadilar. Ko'p bolali
oilalarda bolalar kiyimi, o'yinchoqlarga ehtiyoj yuqori boʻlsa, farzandsiz
oilalarda bunday ehtiyojlar boʻlmaydi. Alohida kishilar ehtiyojlariga kuchli
ta'sir qiluvchi omillar shundan iboratki, murakkab, og'ir va yengil mehnat
turlari bilan shug'ullanuvchi kishilar ehtiyojlari bir-biridan tubdan farq
qiladi.
1.3
Ehtiyojlarning qondirilish darajasi oʻrtasidagi bogʻliqlik.
Cheklangan  iqtisodiy  resurslardan  unumli  foydalanib,  ishlab
chiqarish imkoniyatlarini va binobarin ehtiyojlarni qondirishning darajasini
oshirish zarurligi iqtisodiyot oldiga quyidagi muammolarni qo'yadi.
8
Logotip
sharoitiga qaraganda hayot kechirish uchun oqsil va yogʻga boy oziq- ovqat, issiq kiyim-kechak, uy va transport vositalariga ko'proq ehtiyoj bo'ladi; g) tarixiy-milliy an'analar va urf- odatlar. Masalan, tarixan shakllangan milliy va diniy marosimlar, urf-odatlar, Navro'z bayrami ro'za va hayitlar oʻziga Issiq kiyim-kechag, иy va transport vositalariga ko'proq ehtiyoj boʻladi; g) tarixiy-milliy an'analar va urf- odatlar. Masalan, tarixan shakllangan milliy va diniy marosimlar, urf-odatlar, Navro'z bayrami, roʻza va hayitlar oʻziga xos ehtiyojlarni yuzaga keltiradi. e) aholi sonining oʻsishi, uning tarkibidagi oʻzgarishlar ham ehtiyojlarga ta'sir etuvchi asosiy omillardan hisoblanadi. f) xalqaro, davlatlar, millatlar va mintaqalar o'rtasidagi aloqalar, ayniqsa, ular o'rtasidagi mahsulot va axborot ayirboshlash yangi ehtiyojlarning keng tarqalishiga olib keladi. Alohida kishilarning ehtiyojlari ularning yoshi, jinsi, oilaviy ahvoli, kasbi, mehnatning tabiati kabi omillarga bog'liq. Masalan, keksa kishilar yoshlardan farq qilib, yengil hazm boʻladigan ovqatga, dori- darmonga, shovqin-suronsiz yashash muhitiga koʻproq ehtiyoj sezadilar. Ko'p bolali oilalarda bolalar kiyimi, o'yinchoqlarga ehtiyoj yuqori boʻlsa, farzandsiz oilalarda bunday ehtiyojlar boʻlmaydi. Alohida kishilar ehtiyojlariga kuchli ta'sir qiluvchi omillar shundan iboratki, murakkab, og'ir va yengil mehnat turlari bilan shug'ullanuvchi kishilar ehtiyojlari bir-biridan tubdan farq qiladi. 1.3 Ehtiyojlarning qondirilish darajasi oʻrtasidagi bogʻliqlik. Cheklangan iqtisodiy resurslardan unumli foydalanib, ishlab chiqarish imkoniyatlarini va binobarin ehtiyojlarni qondirishning darajasini oshirish zarurligi iqtisodiyot oldiga quyidagi muammolarni qo'yadi. 8
1. Ishlab chiqarish va xizmat koʻrsatishning optimal variantlarini
(eng zarur va tejamli turlarini) tanlab olish va resurslarni ko'proq ishlab
chiqarishga jalb qilish.
2. Mavjud resurslarning har bir birligidan tejab-tergab, samarali
foydalanish.
3. Fan-texnika yutuqlarini va yangi texnologiyalarni joriy qilib,
yangi energiya, material, xomashyo turlari, ularning manbalarini topib,
foydalanishga jalb qilish, resurslar unumdorligining oshishiga erishish. Bu
muammolarni hal qilish zaruriyati kishilardan chuqur iqtisodiy bilimlarga
ega boʻlishni taqozo qiladi.
Ijtimoiy-iqtisodiy,  shu  jumladan,  moddiy  ehtiyojlarni  to'liq
qondirish  mumkinemas.  Jamiyatda  har  bir  ma'lum  davrda  ko'plab
qondirilmagan ehtiyojlar boʻladi. Vaqt o'tishi bilan yangi buyumlarning
paydo  boʻlishi,  keng  reklamaning  ta'siri  va  savdoning  rag'batlantirishi
natijasida  ehtiyojlar  o'zgaradi  va  ko'payib  boradi.  Shunday  ekan,
jamiyatning, ya'ni uni tashkil qiluvchi shaxslar, muassasa va korxonalar
ehtiyojlarining cheksizligi, ularning to'xtovsiz yangilanib va o'sib borishi
tabiiydir. Bu ehtiyojlarning to'xtovsiz o'sib borishi iqtisodiy qonunda o'z
ifodasini topadi. 
Bunday  qonun  nafaqat  ehtiyojlarning  miqdoran  o'sib  borishini,
balki  ularning  tarkiban  yangilanib  turishini,  eskilarining  o'rniga
yangilarining kelishini bildiradi. Ehtiyojlarning o'sib borishi qonuni ishlab
chiqarish bilan ehtiyojlar o'rtasidagi uzviy, to'g'ridan-to'g'ri bogʻliqlikni aks
ettiradi.  Ishlab  chiqarish  ehtiyojlarni  qondirishga  qaratiladi  va  uning
rivojlanishi  yangi  ehtiyojlarni  yuzaga  keltiradi.  Ishlab  chiqarish
baynalminal tus olishi bilan ishlab chiqarish va ehtiyoj o'rtasidagi bog'liqlik
xalqaro miqyosda aks etadi. 
Ma'lum  bir  mamlakatda  paydo  boʻlgan  ehtiyoj  boshqalariga
tarqalib,  xalqaro  xususiyatga  ega  boʻladi.  Masalan,  komputer  hir
9
Logotip
1. Ishlab chiqarish va xizmat koʻrsatishning optimal variantlarini (eng zarur va tejamli turlarini) tanlab olish va resurslarni ko'proq ishlab chiqarishga jalb qilish. 2. Mavjud resurslarning har bir birligidan tejab-tergab, samarali foydalanish. 3. Fan-texnika yutuqlarini va yangi texnologiyalarni joriy qilib, yangi energiya, material, xomashyo turlari, ularning manbalarini topib, foydalanishga jalb qilish, resurslar unumdorligining oshishiga erishish. Bu muammolarni hal qilish zaruriyati kishilardan chuqur iqtisodiy bilimlarga ega boʻlishni taqozo qiladi. Ijtimoiy-iqtisodiy, shu jumladan, moddiy ehtiyojlarni to'liq qondirish mumkinemas. Jamiyatda har bir ma'lum davrda ko'plab qondirilmagan ehtiyojlar boʻladi. Vaqt o'tishi bilan yangi buyumlarning paydo boʻlishi, keng reklamaning ta'siri va savdoning rag'batlantirishi natijasida ehtiyojlar o'zgaradi va ko'payib boradi. Shunday ekan, jamiyatning, ya'ni uni tashkil qiluvchi shaxslar, muassasa va korxonalar ehtiyojlarining cheksizligi, ularning to'xtovsiz yangilanib va o'sib borishi tabiiydir. Bu ehtiyojlarning to'xtovsiz o'sib borishi iqtisodiy qonunda o'z ifodasini topadi. Bunday qonun nafaqat ehtiyojlarning miqdoran o'sib borishini, balki ularning tarkiban yangilanib turishini, eskilarining o'rniga yangilarining kelishini bildiradi. Ehtiyojlarning o'sib borishi qonuni ishlab chiqarish bilan ehtiyojlar o'rtasidagi uzviy, to'g'ridan-to'g'ri bogʻliqlikni aks ettiradi. Ishlab chiqarish ehtiyojlarni qondirishga qaratiladi va uning rivojlanishi yangi ehtiyojlarni yuzaga keltiradi. Ishlab chiqarish baynalminal tus olishi bilan ishlab chiqarish va ehtiyoj o'rtasidagi bog'liqlik xalqaro miqyosda aks etadi. Ma'lum bir mamlakatda paydo boʻlgan ehtiyoj boshqalariga tarqalib, xalqaro xususiyatga ega boʻladi. Masalan, komputer hir 9
mamlakatda naudoxususiyatga ega boʻladi. Miqyosida tarqaldi. Xalqaro
aloqalar rivojlanib borgani sari ehtiyojlarning milliy xususiyatlari bilan bir
qatorda  uning  millatlararo,  baynalminal  belgilari  rivoj  topib  boradi.
Ehtiyojlarning o'zi ham bir-birini taqozo qiladi. Bir ehtiyoj o'z orqasidan
boshqa bir ehtiyojni keltirib chiqaradi. Masalan, kompyuter texnikasiga
ehtiyojning paydo boʻlishi, o'z navbatida uni ishlatishni o'rganish, unga
xizmat  ko'rsatish,  dastur  tuzish  kabi  ehtiyojlarni  keltirib  chiqaradi.
Ehtiyojlarning o'sib borishi bir tekis, uzluksiz boʻlmaydi. Uning o'sishiga
qarshi ta'sir qiluvchi omillar ham mavjud bo'ladi. Ishlab chiqarish holati,
jamiyatdagi  hukmron  munosabatlar,  favqulodda  yuz  beradigan  holatlar
(urushlar, iqtisodiy tizim almashishi) va zilzila, suv toshqini, yong'in kabi
tabiiy  ofatlar  ehtiyojlarning  o'sib  borishiga  qarshi  ta'sir  ko'rsatuvchi
omillardir. 
Shunday  qilib,  ehtiyojlarning  o'sib  borishi  qonuni  mavjud
ehtiyojlarning  miqdoran  o'sib  borishida,  mutlaqo  yangi  ehtiyojlarning
paydo boʻlishida, muayyan ehtiyojlar doirasida turli ehtiyojlar nisbatining
o'zgarishida va bir ehtiyojning boshqasi bilan almashinishida namoyon
boʻladi. Ehtiyojlarning o'sib borishi, uni qondirish vositalari darajasi bilan
chegaralanadi. Chunki ehtiyojlar cheksiz o'zgargani holda uni ta'minlash
uchun kerak boʻladigan iqtisodiy resurslar cheklangan boʻladi. Iqtisodiy
resurslar  deganda  jamiyat,  mamlakat,  ayrim  korxona  va  firma,  oila
ixtiyorida to'planib, ayni vaqtda mavjud bo'lgan, tovar ishlab chiqarish,
xizmat  koʻrsatish,  ularni  iste'molchiga  yetkazib  berishda  va  iste'mol
jarayonlarida foydalanish mumkin boʻlgan imkoniyatlar, qoʻr- qutlar va
manbalar tushuniladi.
Ehtiyoj va uning turlari. Iqtisodiy resurslar.
Jamiyatning tuzilishi qanday bolishidan kat'i nazar uning a'zolari oz
ehtiyojlarini  qondirishlari  shart,  chunki  hayot  kechirish  ehtiyojlarning
qondirilishini talab etadi. Hayotiy ehtiyojlarning turlari kop.
10
Logotip
mamlakatda naudoxususiyatga ega boʻladi. Miqyosida tarqaldi. Xalqaro aloqalar rivojlanib borgani sari ehtiyojlarning milliy xususiyatlari bilan bir qatorda uning millatlararo, baynalminal belgilari rivoj topib boradi. Ehtiyojlarning o'zi ham bir-birini taqozo qiladi. Bir ehtiyoj o'z orqasidan boshqa bir ehtiyojni keltirib chiqaradi. Masalan, kompyuter texnikasiga ehtiyojning paydo boʻlishi, o'z navbatida uni ishlatishni o'rganish, unga xizmat ko'rsatish, dastur tuzish kabi ehtiyojlarni keltirib chiqaradi. Ehtiyojlarning o'sib borishi bir tekis, uzluksiz boʻlmaydi. Uning o'sishiga qarshi ta'sir qiluvchi omillar ham mavjud bo'ladi. Ishlab chiqarish holati, jamiyatdagi hukmron munosabatlar, favqulodda yuz beradigan holatlar (urushlar, iqtisodiy tizim almashishi) va zilzila, suv toshqini, yong'in kabi tabiiy ofatlar ehtiyojlarning o'sib borishiga qarshi ta'sir ko'rsatuvchi omillardir. Shunday qilib, ehtiyojlarning o'sib borishi qonuni mavjud ehtiyojlarning miqdoran o'sib borishida, mutlaqo yangi ehtiyojlarning paydo boʻlishida, muayyan ehtiyojlar doirasida turli ehtiyojlar nisbatining o'zgarishida va bir ehtiyojning boshqasi bilan almashinishida namoyon boʻladi. Ehtiyojlarning o'sib borishi, uni qondirish vositalari darajasi bilan chegaralanadi. Chunki ehtiyojlar cheksiz o'zgargani holda uni ta'minlash uchun kerak boʻladigan iqtisodiy resurslar cheklangan boʻladi. Iqtisodiy resurslar deganda jamiyat, mamlakat, ayrim korxona va firma, oila ixtiyorida to'planib, ayni vaqtda mavjud bo'lgan, tovar ishlab chiqarish, xizmat koʻrsatish, ularni iste'molchiga yetkazib berishda va iste'mol jarayonlarida foydalanish mumkin boʻlgan imkoniyatlar, qoʻr- qutlar va manbalar tushuniladi. Ehtiyoj va uning turlari. Iqtisodiy resurslar. Jamiyatning tuzilishi qanday bolishidan kat'i nazar uning a'zolari oz ehtiyojlarini qondirishlari shart, chunki hayot kechirish ehtiyojlarning qondirilishini talab etadi. Hayotiy ehtiyojlarning turlari kop. 10
Ular  iqtisodiy,  sotsial,  madaniy,  siyosiy,  ma'naviy  va  hatto  sof
fiziologik  ehtiyojlardan  iboratdir.  Bularning  orasida  eng  ustuvor
ahamiyatga ega bolgani sotsial- iqtisodiy ehtiyojdir.
Sotsial-iqtisodiy ehtiyojlar- kishilarning yashashi, mehnat qilishi va
ma'lum iqtisodiy mavqega ega bolishi uchun iste'mol etilishi zarur bolgan
mahsulotlar va xizmatlar majmuidir. Bu faqat tirikchilik ehtiyoji emas,
balki  insonning  shaxs  sifatida  kamol  topish  zarurati  hamdir.  Uning
jismoniy ehtiyojlardan farqi shuki, mehnat vositasida va tabiat ishtirokida
qondiriladi, ya'ni u ishlab chiqarish faoliyatini talab qiladi. Ehtiyoj avvalam
bor yakka tartibda boladi, chunki har bir odamning xususiyatiga qarab
ehtiyoj farqlanadi.
Shunday  ehtiyojlar  borki,  ular  yakka  bolsada,  birgalikda
qondirilishi mumkin. Bunday vaqtda guruhiy ehtiyojlar paydo bo`ladi. Bu
esa ma'lum guruhga birlashgan kishilarning umumiy ehtiyojidir. Bunga
misol qilib oilaviy ehtiyoj, mehnat jamoasi, va siyosiy uyushmalarning
ehtiyojlarini keltirishimiz mumkin. Umumjamiyat ehtiyoji ham borki, u
birinchidan, barcha turdagi yakka va guruhiy ehtiyojlarning majmuidan
iborat bolsa, ikkinchidan, jamiyatni yaxlit organizm sifatida yashab turishi
uchun  zarur  ehtiyojdir.  Masalan,  tabiiy  resurslarni  avaylash,  mudofaa
qilish,  iqtisodiy  zahiralar  hosil  qilish,  jamiyatni  boshqarib  turish  va
boshqalar.
1.4
"Shaxsiy va ijtimoiy ehtiyojlar haqida"
Jamiyatdagi ehtiyojlar ozining turidan qat'i nazar, ularning mavjud
bolishi, qondirilishi va osishi bir kancha omillarga bogliq boladi, ya'ni :
jamiyat iqtisodiy taraqqiyotida erishilgan darajaga;
jamiyatning sotsial-iqtisodiy tuzumiga; hayot kechirishning tabiiy-
jugrofiy sharoitiga ; tarixiy - milliy an'analar va odatlar bilan boglanib
ketishiga.
Agar iqtisodiyot qoloq bolsa ehtiyojlar doirasi tor boladi, aksincha,
iqtisod yuksak bolsa, ehtiyoj keng va xilma xil boladi.
11
Logotip
Ular iqtisodiy, sotsial, madaniy, siyosiy, ma'naviy va hatto sof fiziologik ehtiyojlardan iboratdir. Bularning orasida eng ustuvor ahamiyatga ega bolgani sotsial- iqtisodiy ehtiyojdir. Sotsial-iqtisodiy ehtiyojlar- kishilarning yashashi, mehnat qilishi va ma'lum iqtisodiy mavqega ega bolishi uchun iste'mol etilishi zarur bolgan mahsulotlar va xizmatlar majmuidir. Bu faqat tirikchilik ehtiyoji emas, balki insonning shaxs sifatida kamol topish zarurati hamdir. Uning jismoniy ehtiyojlardan farqi shuki, mehnat vositasida va tabiat ishtirokida qondiriladi, ya'ni u ishlab chiqarish faoliyatini talab qiladi. Ehtiyoj avvalam bor yakka tartibda boladi, chunki har bir odamning xususiyatiga qarab ehtiyoj farqlanadi. Shunday ehtiyojlar borki, ular yakka bolsada, birgalikda qondirilishi mumkin. Bunday vaqtda guruhiy ehtiyojlar paydo bo`ladi. Bu esa ma'lum guruhga birlashgan kishilarning umumiy ehtiyojidir. Bunga misol qilib oilaviy ehtiyoj, mehnat jamoasi, va siyosiy uyushmalarning ehtiyojlarini keltirishimiz mumkin. Umumjamiyat ehtiyoji ham borki, u birinchidan, barcha turdagi yakka va guruhiy ehtiyojlarning majmuidan iborat bolsa, ikkinchidan, jamiyatni yaxlit organizm sifatida yashab turishi uchun zarur ehtiyojdir. Masalan, tabiiy resurslarni avaylash, mudofaa qilish, iqtisodiy zahiralar hosil qilish, jamiyatni boshqarib turish va boshqalar. 1.4 "Shaxsiy va ijtimoiy ehtiyojlar haqida" Jamiyatdagi ehtiyojlar ozining turidan qat'i nazar, ularning mavjud bolishi, qondirilishi va osishi bir kancha omillarga bogliq boladi, ya'ni : jamiyat iqtisodiy taraqqiyotida erishilgan darajaga; jamiyatning sotsial-iqtisodiy tuzumiga; hayot kechirishning tabiiy- jugrofiy sharoitiga ; tarixiy - milliy an'analar va odatlar bilan boglanib ketishiga. Agar iqtisodiyot qoloq bolsa ehtiyojlar doirasi tor boladi, aksincha, iqtisod yuksak bolsa, ehtiyoj keng va xilma xil boladi. 11
Jamiyatning  ehtiyoji  turli  ijtimoiy  toifa  va  guruhlarga  mansub
kishilar  ehtiyojining  yaxlitligidir.  Shu  sababdan,  u  jamiyatning  ichki
tuzumiga  bogliq.  Agar  jamiyat  mulkdor  va  mulksizlarga,  boy  va
kambag'allarga  ajralgan  bolsa  yoki  jamiyatda  ijtimoiy  tenglik  bolib,  u
chuqur tabaqalashmasa, uning asosini ortacha mulkdorlar sinfi tashkil etsa,
shunga qarab ehtiyojlar har xil boladi. Demak, inson ehtiyoji abadiy. Inson
bor ekan, uning ehtiyoji mavjud. Ehtiyojlar xilma-xilligi boisi insonning
ehtiyojlari boshqa bir insonning ehtiyojlariga oxshamaydi.
Ammo  ehtiyojda  bir  qator  yirik  belgilar  borki,  ularga  qarab
ehtiyojlarni guruhlarga bolish mumkin. Bunga ehtiyojning xarakteri, uning
nimaga  qaratilishi  asos  qilib  olinadi.  Shu  jihatdan  qaralganda  sotsial-
iqtisodiy ehtiyojlar uch qismga bolinadi.
1.moddiy ehtiyojlar;
2.sotsial-ma'naviy ehtiyojlar ;
3.mehnat ehtiyoji.
Moddiy ehtiyojlar azaliy, ular inson paydo bolishi bilan yuzaga
kelgan. Ular tabiiy ehtiyojlardir. Moddiy ehtiyojlar eng zarur va hayotiy
bolib, oziq- ovqat, kiyim - kechak, turar - joy, transport, aloqa, gigiena
ehtiyojlaridan  iboratdir.  Ularning  qondirilishi  yashashning  birlamchi
shartidir.  Sotsial-ma'naviy  ehtiyojlar  asosan  xizmatlardan  masalan,
oqituvchi, vrach, san'at  arbobi  xizmatlaridan iborat  bolib, ular  ma'lum
faoliyat shakliga ega, ularning yaqqol moddiy korinishi yoq.
Mehnat  ehtiyojining  mavjudligi  faqat  mehnatsiz  nozu-ne'matlar
yaratib  bolmasligida  emas,  balki  mehnatsiz  inson  shaxsi  kamol  topa
olmasligidadir. Mehnat ehtiyoji insonni ozida mujassamlashgan moddiy
shaklda  bolmaydi,  u  ishlashga  bolgan  ishtiyokda  ifoda  etiladi.
Ehtiyojlarning uzluksiz ozgarib turishi har qanday jamiyatga xosdir, ya'ni
ehtiyojlar cheksizdir. 
Ehtiyojlarning cheksizligi ularning toxtovsiz yangilanib borishidan
iboratdir.. Ehtiyojning yuksalish qonuni borki, u umumiqtisodiy qonunlar
12
Logotip
Jamiyatning ehtiyoji turli ijtimoiy toifa va guruhlarga mansub kishilar ehtiyojining yaxlitligidir. Shu sababdan, u jamiyatning ichki tuzumiga bogliq. Agar jamiyat mulkdor va mulksizlarga, boy va kambag'allarga ajralgan bolsa yoki jamiyatda ijtimoiy tenglik bolib, u chuqur tabaqalashmasa, uning asosini ortacha mulkdorlar sinfi tashkil etsa, shunga qarab ehtiyojlar har xil boladi. Demak, inson ehtiyoji abadiy. Inson bor ekan, uning ehtiyoji mavjud. Ehtiyojlar xilma-xilligi boisi insonning ehtiyojlari boshqa bir insonning ehtiyojlariga oxshamaydi. Ammo ehtiyojda bir qator yirik belgilar borki, ularga qarab ehtiyojlarni guruhlarga bolish mumkin. Bunga ehtiyojning xarakteri, uning nimaga qaratilishi asos qilib olinadi. Shu jihatdan qaralganda sotsial- iqtisodiy ehtiyojlar uch qismga bolinadi. 1.moddiy ehtiyojlar; 2.sotsial-ma'naviy ehtiyojlar ; 3.mehnat ehtiyoji. Moddiy ehtiyojlar azaliy, ular inson paydo bolishi bilan yuzaga kelgan. Ular tabiiy ehtiyojlardir. Moddiy ehtiyojlar eng zarur va hayotiy bolib, oziq- ovqat, kiyim - kechak, turar - joy, transport, aloqa, gigiena ehtiyojlaridan iboratdir. Ularning qondirilishi yashashning birlamchi shartidir. Sotsial-ma'naviy ehtiyojlar asosan xizmatlardan masalan, oqituvchi, vrach, san'at arbobi xizmatlaridan iborat bolib, ular ma'lum faoliyat shakliga ega, ularning yaqqol moddiy korinishi yoq. Mehnat ehtiyojining mavjudligi faqat mehnatsiz nozu-ne'matlar yaratib bolmasligida emas, balki mehnatsiz inson shaxsi kamol topa olmasligidadir. Mehnat ehtiyoji insonni ozida mujassamlashgan moddiy shaklda bolmaydi, u ishlashga bolgan ishtiyokda ifoda etiladi. Ehtiyojlarning uzluksiz ozgarib turishi har qanday jamiyatga xosdir, ya'ni ehtiyojlar cheksizdir. Ehtiyojlarning cheksizligi ularning toxtovsiz yangilanib borishidan iboratdir.. Ehtiyojning yuksalish qonuni borki, u umumiqtisodiy qonunlar 12
jumlasiga kiradi va jamiyatning ichki tuzilishidan qat'i nazar insoniyat
taraqqiyotining hamma bosqichlarida amal qiladi. Bu hamma bosqichlarida
amal  qiladi.  Bu  qonunga  kora  jamiyat  a'zolarining,  butun  aholining
ehtiyojlari  uzluksiz  yuksalib  boradi,  ehtiyoj  miqdoran  osib,  tarkiban
yangilanib  turadi,  eski  ehtiyojlar  orniga  yangisi  keladi,  ehtiyojlarning
rivojlanishi murakkab tarzda yuz beradi.
Ehtiyojlar yuksalishining tort jihati bor.
1.Ehtiyoj kengayib miqdoran osib boradi, ya'ni muayyan ehtiyoj
saqlangan holda uning ortib borishi. Masalan:
gazlamaga ehtiyoj boshqa ehtiyoj bilan orin almashmaydi, ammo
uning miqdori oshadi. 2. Mutlaqo yangi ehtiyojlar paydo bolib, eskilarini
surib qo'yadi,  ehtiyojlarning ichki  tartib  strukturasi  ozgaradi.  Masalan:
televidenie  va  videoapparatura  paydo  bolishi  bilan  uyda  xohlagan
tomoshani korish ehtiyoji paydo bolib, teatr yoki kinoga borish ehtiyoji
qisqaradi.
2
Muayyan ehtiyojlar guruhi doirasida turli ehtiyojlar nisbati ozgaradi. Bunda
ehtiyoj umumiy tarzda saqlanadi, lekin uning aniq korinishlari va shakllari
ozgaradi. Masalan: umumiy transport ehtiyoji saqlangan holda, transport
aniq  turlariga  ehtiyoj  ozgaradi.  Bir  ehtiyojning  ikkinchisi  bilan
almashtirilishi. Bunday almashuv orinbosar ehtiyojlarning paydo ehtiyojlar
yuksak rivojlangan iqtisodiyotga xosdir. Masalan: shakar, qand, konfet, tort,
navvot shirinlikka ehtiyojni qondiradi, ammo bir-birining ornini  bosishi
ularning  foydaliligi  darajasidan  kelib  chiqadi.  Korinib  turibdiki
ehtiyojlarning yuksalishi muqarrar ekan, lekin asosiy muammo ehtiyojlarni
qondirishdir. Buning birdan-bir vositasi ishlab chiqarishdir. Ehtiyoj yuksalar
ekan  uni  qondirish  vositalari  ham  rivojlanadi.  Gap shundaki,  ehtiyojlar
cheksiz ozgargani holda uni ta'minlash uchun kerak bolgan ishlab chiqarish
resurslar cheklangan boladi.Bu resurslar tabiiy resuslar, mehnat resurslari,
13
Logotip
jumlasiga kiradi va jamiyatning ichki tuzilishidan qat'i nazar insoniyat taraqqiyotining hamma bosqichlarida amal qiladi. Bu hamma bosqichlarida amal qiladi. Bu qonunga kora jamiyat a'zolarining, butun aholining ehtiyojlari uzluksiz yuksalib boradi, ehtiyoj miqdoran osib, tarkiban yangilanib turadi, eski ehtiyojlar orniga yangisi keladi, ehtiyojlarning rivojlanishi murakkab tarzda yuz beradi. Ehtiyojlar yuksalishining tort jihati bor. 1.Ehtiyoj kengayib miqdoran osib boradi, ya'ni muayyan ehtiyoj saqlangan holda uning ortib borishi. Masalan: gazlamaga ehtiyoj boshqa ehtiyoj bilan orin almashmaydi, ammo uning miqdori oshadi. 2. Mutlaqo yangi ehtiyojlar paydo bolib, eskilarini surib qo'yadi, ehtiyojlarning ichki tartib strukturasi ozgaradi. Masalan: televidenie va videoapparatura paydo bolishi bilan uyda xohlagan tomoshani korish ehtiyoji paydo bolib, teatr yoki kinoga borish ehtiyoji qisqaradi. 2 Muayyan ehtiyojlar guruhi doirasida turli ehtiyojlar nisbati ozgaradi. Bunda ehtiyoj umumiy tarzda saqlanadi, lekin uning aniq korinishlari va shakllari ozgaradi. Masalan: umumiy transport ehtiyoji saqlangan holda, transport aniq turlariga ehtiyoj ozgaradi. Bir ehtiyojning ikkinchisi bilan almashtirilishi. Bunday almashuv orinbosar ehtiyojlarning paydo ehtiyojlar yuksak rivojlangan iqtisodiyotga xosdir. Masalan: shakar, qand, konfet, tort, navvot shirinlikka ehtiyojni qondiradi, ammo bir-birining ornini bosishi ularning foydaliligi darajasidan kelib chiqadi. Korinib turibdiki ehtiyojlarning yuksalishi muqarrar ekan, lekin asosiy muammo ehtiyojlarni qondirishdir. Buning birdan-bir vositasi ishlab chiqarishdir. Ehtiyoj yuksalar ekan uni qondirish vositalari ham rivojlanadi. Gap shundaki, ehtiyojlar cheksiz ozgargani holda uni ta'minlash uchun kerak bolgan ishlab chiqarish resurslar cheklangan boladi.Bu resurslar tabiiy resuslar, mehnat resurslari, 13
pul resurslari, texnika va texnologiya resurslaridir. Buni g'arbda iqtisodchilar
resurslarning  kamyobligi  deb  atashadi.  Ehtiyoj  va  resurslarning
nomutanosibligi, birining cheksizligi va ikkinchisining kamyobligi ishlab
chiqarish  imkoniyatlaridan  tola  va  samarali  foydalanishni  talab  qiladi.
Resurslar deganda faqat pulni tushunmaslik kerak. Resurslar birinchidan,
moddiy shaklga ega bo`lib, yer-suv, yer osti va yer usti boyliklari, asbob-
uskuna, mashinamexanizmlar, bino-inshoatlar va boshqalardan, ikkinchidan,
inson resurslari yoki mehnat resurslaridan, aniqrog'i mehnat resurslaridan,
aniqrog'i  kishilarni  mehnat  qilib  ishlab  chiqara  olish  qobiliyatidan.
Uchinchidan,  moliyaviy  resurslar:  Valyuta  birligi  va  qimmatbaho
qog'ozlardan, tortinchidan tabiiy resurslar ya'ni ishlatilsa ornini toldirish
mumkin yoki mumkin bo'lmagan tabiiy boyliklardan iborat. Er kurrasi va
qa'ridagi  tabiiy  boyliklar  ekin  maydoni,  o'rmonlar,  qazilma  boyliklar,
umuman  osimlik  va  hayvonot  dunyosi  miqdoran  cheklangan.  Masalan
Markaziy Osiyodagi sugorma dehqonchilik Amudaryo va Sirdaryoning suv
zahirasi bilan cheklangan. Aholining osish sur'atlari pasaygan sharoitda,
aholi qariydi, uning tarkibida ishga layoqatli kishilar salmogi qisqaradi.
Toxtovsiz yuksalib boradigan ehtiyojni qondirish uchun kamyob resurslar
oqilona ishlatilishi shart. Shu sababli hatto ibtidoiy jamiyatdagi kishilar
yerni chirindilar va kul bilan ogitlab, hosildorlikni oshirishga intilganlar. Har
doim cheklangan resurslarni tejamli ishlatish cheksiz ehtiyojlarni qondirish
vositasi bolib kelgan. 
2-BOB. INSON EHTIYOJINING ORTIB BORISHI
2.1 Ijtimoiy-iqtisodiy ehtiyojlarning mazmuni va shakllari
Yuksalayotgan ehtiyojning uni qondirish vositasi bilan aloqasi ikki yoqlama
boladi: 1. Ehtiyojning miqdoran ortib borishi resurs birligidan miqdoran
ortib borishi qondirish vositasi bilan aloqasi ikki yoqlama boladi: 
14
Logotip
pul resurslari, texnika va texnologiya resurslaridir. Buni g'arbda iqtisodchilar resurslarning kamyobligi deb atashadi. Ehtiyoj va resurslarning nomutanosibligi, birining cheksizligi va ikkinchisining kamyobligi ishlab chiqarish imkoniyatlaridan tola va samarali foydalanishni talab qiladi. Resurslar deganda faqat pulni tushunmaslik kerak. Resurslar birinchidan, moddiy shaklga ega bo`lib, yer-suv, yer osti va yer usti boyliklari, asbob- uskuna, mashinamexanizmlar, bino-inshoatlar va boshqalardan, ikkinchidan, inson resurslari yoki mehnat resurslaridan, aniqrog'i mehnat resurslaridan, aniqrog'i kishilarni mehnat qilib ishlab chiqara olish qobiliyatidan. Uchinchidan, moliyaviy resurslar: Valyuta birligi va qimmatbaho qog'ozlardan, tortinchidan tabiiy resurslar ya'ni ishlatilsa ornini toldirish mumkin yoki mumkin bo'lmagan tabiiy boyliklardan iborat. Er kurrasi va qa'ridagi tabiiy boyliklar ekin maydoni, o'rmonlar, qazilma boyliklar, umuman osimlik va hayvonot dunyosi miqdoran cheklangan. Masalan Markaziy Osiyodagi sugorma dehqonchilik Amudaryo va Sirdaryoning suv zahirasi bilan cheklangan. Aholining osish sur'atlari pasaygan sharoitda, aholi qariydi, uning tarkibida ishga layoqatli kishilar salmogi qisqaradi. Toxtovsiz yuksalib boradigan ehtiyojni qondirish uchun kamyob resurslar oqilona ishlatilishi shart. Shu sababli hatto ibtidoiy jamiyatdagi kishilar yerni chirindilar va kul bilan ogitlab, hosildorlikni oshirishga intilganlar. Har doim cheklangan resurslarni tejamli ishlatish cheksiz ehtiyojlarni qondirish vositasi bolib kelgan. 2-BOB. INSON EHTIYOJINING ORTIB BORISHI 2.1 Ijtimoiy-iqtisodiy ehtiyojlarning mazmuni va shakllari Yuksalayotgan ehtiyojning uni qondirish vositasi bilan aloqasi ikki yoqlama boladi: 1. Ehtiyojning miqdoran ortib borishi resurs birligidan miqdoran ortib borishi qondirish vositasi bilan aloqasi ikki yoqlama boladi: 14
1. Ehtiyojning miqdoran ortib borishi  resurs birligidan miqdoran
ortib borishi resurs birligidan koproq iste'mol buyumlari olishni
talab qiladi. 2. Ehtiyoj tarkibining yangilanishi resurs birligidan
kop  turdagi  mahsulot  olishni  talab  qiladi.  Masalan:  1  tonna
metalldan  10  xil  emas,  25  xil  uy-  rozgor  buyumlari  olinadi.
Ehtiyojlar  tez ozgargani  sababli,  muayyan resurslar  sharoitida
ularning  hammasini  birdan  qondirib  bolmaydi.  Shu  sababli
jamiyat muqobil mahsulotlardan qaysi birini ishlab chiqarishni
tanlab  oladi.  Resurslar  cheklanganligidan  bir  mahsulotni
kopaytirish ikkinchisini kamaytiradi, chunki qoshimcha mahsulot
qoshimcha resurs talab qiladi.
Demak, chegaralangan resurslar doirasida hamma ehtiyojlarni bir
vaqtning  ozida  bir  yola  qondirib  bolmaganidan  ishlab  chiqarish
imkoniga  qarab,  u  yoki  bu  ehtiyojlarni  qondirishning  optimal
darajasini tanlab olish kerak bo'ladi. Resurslar sarfining birligidan
olingan  natija  kopaysa,  ehtiyoj  yaxshi  qondiriladi.Resurslarning
tejalishi ular sarfining yaratilgan mahsulot  va xizmatlar birligiga
nisbatan qisqarishi demakdir.
2.2 Ehtiyojlarning vujodga kelishi va ularning qondirish darajasi
Kishilik  jamiyati  insonlardan  tarkib  topgan.  Inson  esa  barcha
jonzodlarning eng oliysi. Uboshqa jonzodlardan o'zining aql idroki bilan
ajralib turadi. U xayot kechirish uchun turliehtiyojlarini qondirishi shart,
chunki busiz inson yashay olmaydi.Insonlarning yashashi,har tomonlama
kamol  topishi  uchun  zarur  bo'lgan  barcha  ne'matlarularning  hayotiy
ehtiyojlarini tashkil etadi. Inson o'z extiyojlarini qondirish yo'lini qidiradi.
15
Logotip
1. Ehtiyojning miqdoran ortib borishi resurs birligidan miqdoran ortib borishi resurs birligidan koproq iste'mol buyumlari olishni talab qiladi. 2. Ehtiyoj tarkibining yangilanishi resurs birligidan kop turdagi mahsulot olishni talab qiladi. Masalan: 1 tonna metalldan 10 xil emas, 25 xil uy- rozgor buyumlari olinadi. Ehtiyojlar tez ozgargani sababli, muayyan resurslar sharoitida ularning hammasini birdan qondirib bolmaydi. Shu sababli jamiyat muqobil mahsulotlardan qaysi birini ishlab chiqarishni tanlab oladi. Resurslar cheklanganligidan bir mahsulotni kopaytirish ikkinchisini kamaytiradi, chunki qoshimcha mahsulot qoshimcha resurs talab qiladi. Demak, chegaralangan resurslar doirasida hamma ehtiyojlarni bir vaqtning ozida bir yola qondirib bolmaganidan ishlab chiqarish imkoniga qarab, u yoki bu ehtiyojlarni qondirishning optimal darajasini tanlab olish kerak bo'ladi. Resurslar sarfining birligidan olingan natija kopaysa, ehtiyoj yaxshi qondiriladi.Resurslarning tejalishi ular sarfining yaratilgan mahsulot va xizmatlar birligiga nisbatan qisqarishi demakdir. 2.2 Ehtiyojlarning vujodga kelishi va ularning qondirish darajasi Kishilik jamiyati insonlardan tarkib topgan. Inson esa barcha jonzodlarning eng oliysi. Uboshqa jonzodlardan o'zining aql idroki bilan ajralib turadi. U xayot kechirish uchun turliehtiyojlarini qondirishi shart, chunki busiz inson yashay olmaydi.Insonlarning yashashi,har tomonlama kamol topishi uchun zarur bo'lgan barcha ne'matlarularning hayotiy ehtiyojlarini tashkil etadi. Inson o'z extiyojlarini qondirish yo'lini qidiradi. 15
Extiyojlarni qondirishi zarurligi, ya'ni yashash uchun kurash uni faollikka
undaydi.Insonning ehtiyojlari xilma-xil. 
U  yashar  ekan,  ovqat  eydi,  kiyim-kechak  kiyadi,  bilim  oladi,
boshkalar bidan muloqotda bo'ladi, do'stlashadi va hokazo. Ehtiyojlar turli
shakl xususiyat, sifat, belgi, miqdor va boshqa jihatlari bilan bir-biridan
farqlanadi. Har bir inson uchun o'zining qadr - qimmat o'lchovi mavjud Bir
inson  tomonidan  qadrlangan,  hayotiy  ahamiyatga  ega  bo'lgan  narsa
ikkinchi bir kishi uchun hech qanday ahamiyatga ega bo'lmasligi mumkin. 
Ahamiyatiga  ko'ra  ehtiyojlarni  tartibga  solish  u  yoqda  tursin,
hamma insonlar uchun eng zarur bo'lganlarini ham sanab o'tish qiyin. Har
bir  inson  uning  uchun  qaysi  extiyojlar  eng  zarurligini  uchun  qaysi
extiyojlar eng zarurligini o'zi belgilaydi. XX asr ko'pincha <<axborot asri»
deb  atalgan.  XXI  asrga  kelib  axborotning  ahamiyati  yanada  ortdi.
Axborotni biz turli-tuman manbalardan olamiz. 
Masalan:  radio,  televidenie,  gazeta  va  jurnal,  kitob,  global
kompyuter  tarmog'i  internet  kabilardan  olamiz.  Shu  bilan  birga
<<an'anaviy axborot manbalari mavjud va doimo saqlanib qoladi. Ular ota-
ona, qarindosh-urug', do'st-birodarlar, qo'ni- qo'shni, tanishlar, tasodifiy
uchrashgan odamlar va hokazo. 
Biz har daqiqada yangi axborot olamiz. Bizni atrofimizni o'ragan
olam tabiatni kuzatib yangi- yangi ma'lumotlar olamiz. Bizni organizmimiz
axborot  qabul  qilishning  doimiy  manbai.  Aynan  axborot  bizni  barcha
ehtiyojlarimizni shakllantiradi.
Bizni  barcha  odatlarimiz,  his-  tuyg'ularimiz,  bilim  va  hayot
tajribamiz, u yoki bu narsaga baho berishimiz, avvaldan o'ylagan yoki
beixtiyor  hohish-istaklarimiz  -  barcha-  barchasining  asosida  his-
tuyg'ularimiz, nerv tomirlarimiz orqali organizmimiz qabul qilgan axborot
yotadi. 
Yangi axborot yangi ehtiyojlarni vujudga keltiradi, mavjudlarini
tubdan  o'zgartiradi.  Axborot  insonni  beixtiyor  harakatga  solishi  yoki
16
Logotip
Extiyojlarni qondirishi zarurligi, ya'ni yashash uchun kurash uni faollikka undaydi.Insonning ehtiyojlari xilma-xil. U yashar ekan, ovqat eydi, kiyim-kechak kiyadi, bilim oladi, boshkalar bidan muloqotda bo'ladi, do'stlashadi va hokazo. Ehtiyojlar turli shakl xususiyat, sifat, belgi, miqdor va boshqa jihatlari bilan bir-biridan farqlanadi. Har bir inson uchun o'zining qadr - qimmat o'lchovi mavjud Bir inson tomonidan qadrlangan, hayotiy ahamiyatga ega bo'lgan narsa ikkinchi bir kishi uchun hech qanday ahamiyatga ega bo'lmasligi mumkin. Ahamiyatiga ko'ra ehtiyojlarni tartibga solish u yoqda tursin, hamma insonlar uchun eng zarur bo'lganlarini ham sanab o'tish qiyin. Har bir inson uning uchun qaysi extiyojlar eng zarurligini uchun qaysi extiyojlar eng zarurligini o'zi belgilaydi. XX asr ko'pincha <<axborot asri» deb atalgan. XXI asrga kelib axborotning ahamiyati yanada ortdi. Axborotni biz turli-tuman manbalardan olamiz. Masalan: radio, televidenie, gazeta va jurnal, kitob, global kompyuter tarmog'i internet kabilardan olamiz. Shu bilan birga <<an'anaviy axborot manbalari mavjud va doimo saqlanib qoladi. Ular ota- ona, qarindosh-urug', do'st-birodarlar, qo'ni- qo'shni, tanishlar, tasodifiy uchrashgan odamlar va hokazo. Biz har daqiqada yangi axborot olamiz. Bizni atrofimizni o'ragan olam tabiatni kuzatib yangi- yangi ma'lumotlar olamiz. Bizni organizmimiz axborot qabul qilishning doimiy manbai. Aynan axborot bizni barcha ehtiyojlarimizni shakllantiradi. Bizni barcha odatlarimiz, his- tuyg'ularimiz, bilim va hayot tajribamiz, u yoki bu narsaga baho berishimiz, avvaldan o'ylagan yoki beixtiyor hohish-istaklarimiz - barcha- barchasining asosida his- tuyg'ularimiz, nerv tomirlarimiz orqali organizmimiz qabul qilgan axborot yotadi. Yangi axborot yangi ehtiyojlarni vujudga keltiradi, mavjudlarini tubdan o'zgartiradi. Axborot insonni beixtiyor harakatga solishi yoki 16
natijasini ko'z o'ngiga keltirgan yoki aniq bilgan, tushungan holdagi hatti-
harakatini boshqarishi mumkin.
 Fan-texnika taraqqiyoti, yangi-yangi ixtirolar tufayli yangi tovarlar
ishlab chiqariladi, xizmatlar ko'rsatiladi. Ilgari bunday tovarlar bo'lmagani
uchun ehtiyojlar ham bo'lmagan. 
Masalan: kompyuter, qo'l telefon vaboshqalar. Avvaldan mavjud
bo'lgan, lekin u tovarlarni xususiyatlarini bilmagan odam bu xaqda yangi
axborot olishi tufayli yangi ehtiyojlar vujudga keladi. 
Masalan: an'anaviy oziq-ovqat mahsulotlari sabzavot, mevalardagi
vitaminlar,  turli  moddalar  yoki  boshqa  xususiyatlari  to'g'risidagi  yangi
ma'lumotlar. Kishining hayotida yangi vaziyat, yangi muammolarni paydo
bo'lishi natijasida ham yangi ehtiyojlar vujudga keladi. 
Masalan: oilada farzand tug'ilishi natijasida chaqalok uchun zarur
buyumlarga, kasal bo'lganda doriga, kasbini o'zgartirganda ish qurollariga
va boshqalar. Xullas inson butun hayoti davomida yangi-yangi axborot
oladi, unga muvofiq ravishda ehtiyojlar vujudga keladi va doimo o'zgarib
boradi. Shunday qilib har bir kishi avval axborotga ega bo'ladi so'ngra shu
axborotga  qarab  u  yoki  bu  qarorga  keladi.  tushungan  holdagi  hatti-
harakatini  boshqarishi  mumkin.  Fan-texnika  taraqqiyoti,  yangi-yangi
ixtirolar  tufayli  yangi  tovarlar  ishlab chiqariladi, xizmatlar  ko'rsatiladi.
Ilgari bunday tovarlar bo'lmagani uchun ehtiyojlar ham bo'lmagan. 
Masalan: kompyuter, qo'l telefon va boshqalar. Avvaldan mavjud
bo'lgan, lekin u tovarlarni xususiyatlarini bilmagan odam bu xaqda yangi
axborot olishi tufayli yangi ehtiyojlar vujudga keladi. Masalan: an'anaviy
oziq-ovqat mahsulotlari sabzavot, mevalardagi vitaminlar, turli moddalar
yoki  boshqa  xususiyatlari  to'g'risidagi  yangi  ma'lumotlar.  Kishining
hayotida yangi vaziyat, yangi muammolarni paydo bo'lishi natijasida ham
yangi ehtiyojlar vujudga keladi. 
Masalan: oilada farzand tug'ilishi natijasida chaqalok uchun zarur
buyumlarga, kasal bo'lganda doriga, kasbini o'zgartirganda ish qurollariga
17
Logotip
natijasini ko'z o'ngiga keltirgan yoki aniq bilgan, tushungan holdagi hatti- harakatini boshqarishi mumkin. Fan-texnika taraqqiyoti, yangi-yangi ixtirolar tufayli yangi tovarlar ishlab chiqariladi, xizmatlar ko'rsatiladi. Ilgari bunday tovarlar bo'lmagani uchun ehtiyojlar ham bo'lmagan. Masalan: kompyuter, qo'l telefon vaboshqalar. Avvaldan mavjud bo'lgan, lekin u tovarlarni xususiyatlarini bilmagan odam bu xaqda yangi axborot olishi tufayli yangi ehtiyojlar vujudga keladi. Masalan: an'anaviy oziq-ovqat mahsulotlari sabzavot, mevalardagi vitaminlar, turli moddalar yoki boshqa xususiyatlari to'g'risidagi yangi ma'lumotlar. Kishining hayotida yangi vaziyat, yangi muammolarni paydo bo'lishi natijasida ham yangi ehtiyojlar vujudga keladi. Masalan: oilada farzand tug'ilishi natijasida chaqalok uchun zarur buyumlarga, kasal bo'lganda doriga, kasbini o'zgartirganda ish qurollariga va boshqalar. Xullas inson butun hayoti davomida yangi-yangi axborot oladi, unga muvofiq ravishda ehtiyojlar vujudga keladi va doimo o'zgarib boradi. Shunday qilib har bir kishi avval axborotga ega bo'ladi so'ngra shu axborotga qarab u yoki bu qarorga keladi. tushungan holdagi hatti- harakatini boshqarishi mumkin. Fan-texnika taraqqiyoti, yangi-yangi ixtirolar tufayli yangi tovarlar ishlab chiqariladi, xizmatlar ko'rsatiladi. Ilgari bunday tovarlar bo'lmagani uchun ehtiyojlar ham bo'lmagan. Masalan: kompyuter, qo'l telefon va boshqalar. Avvaldan mavjud bo'lgan, lekin u tovarlarni xususiyatlarini bilmagan odam bu xaqda yangi axborot olishi tufayli yangi ehtiyojlar vujudga keladi. Masalan: an'anaviy oziq-ovqat mahsulotlari sabzavot, mevalardagi vitaminlar, turli moddalar yoki boshqa xususiyatlari to'g'risidagi yangi ma'lumotlar. Kishining hayotida yangi vaziyat, yangi muammolarni paydo bo'lishi natijasida ham yangi ehtiyojlar vujudga keladi. Masalan: oilada farzand tug'ilishi natijasida chaqalok uchun zarur buyumlarga, kasal bo'lganda doriga, kasbini o'zgartirganda ish qurollariga 17
va boshqalar. Xullas inson butun hayoti davomida yangi-yangi axborot
oladi, unga muvofiq ravishda ehtiyojlar vujudga keladi va doimo o'zgarib
boradi. Shunday qilib har bir kishi avval axborotga ega bo'ladi so'ngra shu
axborotga qarab u yoki bu qarorga keladi. boshqasi uchun aksincha, yoki
bir kishi uchun ma'naviy ehtiyoj hasham bo'lsa, boshqasi uchun kundalik
ehtiyoj  bo'lish  mumkin,  yoki  ma'lum  vaqt  o'tgach  oddiy  extiyojlarga
aylanishi mumkin. Inson ehtiyojlari tarkibiga turli jihatdan yondashib, uni
har-xil guruhlarga ajratish mumkin: 1.Ehtiyojlarning sub'ektlariga6 ko'ra:
individual, guruhiy, umumjamiyat ehtiyojlariga bo'linadi.
a)  Individual  ehtiyoj  har  bir  insonning  ehtiyojini  ifodalaydi. U
fiziologik  ehtiyojlar,  sotsial  kontaktda  bo'lish,  o'zining  har  tomonlama
kamol topishiga bo'lgan extiyojlar va boshqalarini o'z ichiga oladi.
b) Guruhiy ehtiyoj - bu oilaviy yoki kishilarning biron maqsadda
birlashgan guruhlari (mehnat jamoasi, turli uyushmalar) ehtiyojlari bo'lib,
birgalikda yashash, faoliyat yuritish jarayonida vujudga keladigan umumiy
ehtiyojlardir.  v)  Umum  jamiyat  ehtiyoji  -  bu  mamlakat  miqyosida,
qolaversa er shari miqyosida insonlarning bir butun bo'lib tarkib topgan
ehtiyojlaridir. U o'z ichiga birinchidan, barcha turdagi individual va guruhiy
ehtiyojlarini olsa, ikkinchidan jamiyatni yaxlit organizm sifatida yashab
turish uchun zarur ehtiyojdir. Bularga tabiiy resurslarni asrash, mudofaa,
jamiyatni boshqarish
18
Logotip
va boshqalar. Xullas inson butun hayoti davomida yangi-yangi axborot oladi, unga muvofiq ravishda ehtiyojlar vujudga keladi va doimo o'zgarib boradi. Shunday qilib har bir kishi avval axborotga ega bo'ladi so'ngra shu axborotga qarab u yoki bu qarorga keladi. boshqasi uchun aksincha, yoki bir kishi uchun ma'naviy ehtiyoj hasham bo'lsa, boshqasi uchun kundalik ehtiyoj bo'lish mumkin, yoki ma'lum vaqt o'tgach oddiy extiyojlarga aylanishi mumkin. Inson ehtiyojlari tarkibiga turli jihatdan yondashib, uni har-xil guruhlarga ajratish mumkin: 1.Ehtiyojlarning sub'ektlariga6 ko'ra: individual, guruhiy, umumjamiyat ehtiyojlariga bo'linadi. a) Individual ehtiyoj har bir insonning ehtiyojini ifodalaydi. U fiziologik ehtiyojlar, sotsial kontaktda bo'lish, o'zining har tomonlama kamol topishiga bo'lgan extiyojlar va boshqalarini o'z ichiga oladi. b) Guruhiy ehtiyoj - bu oilaviy yoki kishilarning biron maqsadda birlashgan guruhlari (mehnat jamoasi, turli uyushmalar) ehtiyojlari bo'lib, birgalikda yashash, faoliyat yuritish jarayonida vujudga keladigan umumiy ehtiyojlardir. v) Umum jamiyat ehtiyoji - bu mamlakat miqyosida, qolaversa er shari miqyosida insonlarning bir butun bo'lib tarkib topgan ehtiyojlaridir. U o'z ichiga birinchidan, barcha turdagi individual va guruhiy ehtiyojlarini olsa, ikkinchidan jamiyatni yaxlit organizm sifatida yashab turish uchun zarur ehtiyojdir. Bularga tabiiy resurslarni asrash, mudofaa, jamiyatni boshqarish 18