Ijtimoiy-iqtisodiy tizimlar va mulkchilik munosabatlar

Yuklangan vaqt

2024-07-25

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

19

Faytl hajmi

644,0 KB


 
 
 
 
 
 
Ijtimoiy-iqtisodiy tizimlar va mulkchilik munosabatlari 
 
 
Reja 
1. Mulkchilik munosabatlarining iqtisodiy mazmuni: egalik qilish, foydalanish 
va tasarruf qilish. Mulk obyekti va subyekti. Mulkchilikning iqtisodiy va huquqiy 
jihatlari. Mulk shakllarining tasniflanishi.  
2. Davlat mulki, jamoa mulki, shaxsiy mulk, hususiy mulk va aralash mulk.  
3. Iqtisodiyotni isloh qilishda mulkchilikning oʻrni. Mulkchilik shakllarini 
oʻzgartirish 
usullari: 
milliylashtirish, 
davlat 
tasarrufidan 
chiqarish 
va 
xususiylashtirish.  
4. Davlat mulkini xususiylashtirishning usullari. Oʻzbekiston Respublikasida 
mulkchilikni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish jarayonini amalga 
oshirish bosqichlari. 
 
 
Mulkchilik munosabatlarining iqtisodiy mazmuni: egalik qilish, 
foydalanish va tasarruf qilish. Mulk obyekti va subyekti. Mulkchilikning 
iqtisodiy va huquqiy jihatlari. Mulk shakllarining tasniflanishi. 
Mulkchilik munosabatlari har qanday jamiyat iqtisodiy tizimining asosiy 
munosabatlaridan 
birini 
tashkil 
qilib, 
insoniyat taraqqiyotining mahsuli 
hisoblanadi. Mulkchilik munosabatlari moddiy va ma’naviy ne’matlami ishlab 
chiqarish hamda jamiyat boyliklarini o’zlashtirish jarayonlarida vujudga keladi. 
Shunday ekan, mulkchilik munosabatlari - bu mulkka egalik qilish, foydalanish, 
tasarruf etish va o’zlashtirish jarayonlarida vujudga keladigan iqtisodiy 
munosabatlardir. 
Ijtimoiy-iqtisodiy tizimlar va mulkchilik munosabatlari Reja 1. Mulkchilik munosabatlarining iqtisodiy mazmuni: egalik qilish, foydalanish va tasarruf qilish. Mulk obyekti va subyekti. Mulkchilikning iqtisodiy va huquqiy jihatlari. Mulk shakllarining tasniflanishi. 2. Davlat mulki, jamoa mulki, shaxsiy mulk, hususiy mulk va aralash mulk. 3. Iqtisodiyotni isloh qilishda mulkchilikning oʻrni. Mulkchilik shakllarini oʻzgartirish usullari: milliylashtirish, davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish. 4. Davlat mulkini xususiylashtirishning usullari. Oʻzbekiston Respublikasida mulkchilikni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish jarayonini amalga oshirish bosqichlari. Mulkchilik munosabatlarining iqtisodiy mazmuni: egalik qilish, foydalanish va tasarruf qilish. Mulk obyekti va subyekti. Mulkchilikning iqtisodiy va huquqiy jihatlari. Mulk shakllarining tasniflanishi. Mulkchilik munosabatlari har qanday jamiyat iqtisodiy tizimining asosiy munosabatlaridan birini tashkil qilib, insoniyat taraqqiyotining mahsuli hisoblanadi. Mulkchilik munosabatlari moddiy va ma’naviy ne’matlami ishlab chiqarish hamda jamiyat boyliklarini o’zlashtirish jarayonlarida vujudga keladi. Shunday ekan, mulkchilik munosabatlari - bu mulkka egalik qilish, foydalanish, tasarruf etish va o’zlashtirish jarayonlarida vujudga keladigan iqtisodiy munosabatlardir.  
 
Mulkka egalik qilish mulkning egasi qo’lida saqlanib turishini bildiradi va 
Yaratilgan moddiy boyliklami o’zlashtirishning ijtimoiy shaklini ifodalaydi. 
Ayrim hollarda mulkka egalik   qilish uning egasi ixtiyorida saqlangan holda, 
undan amalda foydalanish esa boshqalar qo’lida bo’ladi. Bunga ijaraga berilgan 
mol-mulkni misol qilib keltirish mumkin. Mulkdan foydalanish - bu mol-mulkning 
iqtisodiy faoliyatda ishlatilishi yoki ijtimoiy hayotda qo’llanilishidir. Mol-mulkni 
o’zlashtirish yuz berganda u daromad olish uchun yoki shaxsiy ehtiyojni qondirish 
uchun ishlatilishini bildiradi. Mulkni tasarruf etish - bu mol-mulk taqdirining 
mustaqil hal qilinishidir. U mol-mulkni sotish, meros qoldirish, hadya qilish, ijaraga 
berish kabi holatlami erkin tanlash imkoniyati orqali namoyon bo’ladi. 
Mulkchilik munosabatlarining iqtisodiy mazmunini uning ajralmas jihatlari   
(egalik   qilish,   foydalanish,   o’zlashtirish   va   tasarruf etish) belgilab bersada, bu 
munosabatlar tavsifi nafaqat alohida mulk shakllarida, balki bitta mulk shakli 
doirasida ham farqlanishi mumkin. Mulkchilik jamiyatdagi ham huquqiy, ham 
iqtisodiy mu­ nosabatlar mazmunini o’zida   ifodalaydi.   Mulkchilikning   huquqiy 
va iqtisodiy mazmuni o’zaro bog‘liq va bir-birini taqozo qiladi, shu sababli 
mulkchilik bir vaqtda ham iqtisodiy, ham huquqiy kategoriya hisoblanadi. Bu 
birfikda, yuqori da ko’rsatilganidek, hal qiluvchi rolni mulkchilikning iqtisodiy 
tomoni egallaydi. Mulkchilik xo’jalik va tadbirkorlik faoliyatining turli shakllari 
orqali iqtisodiy jihatdan ro’yobga chiqariladi. Agar mulk iqtisodiy jihatdan 
ro’yobga chiqarilmasa, ya’ni o’zlashtirilmasa, ishlab chiqarishda foydalanilmasa 
yoki mulk egasiga daromad keltirmasa, bunda u «huquqiy» kategoriya sifatida 
qoladi. Boshqa tomondan, mulkchilikning huquqiy jihati uning iqtisodiy tomoniga 
nisbatan faqat bo’ysunuvchi rol o’ynamaydi. Bu shunda ko’rinadiki, ishlab 
chiqarish vositalariga ma’lum huquqiy egalik qilmasdan, hech kim ishlab chiqarish 
jarayonini amalga oshira olmaydi, ishlab chiqarish vositalari va ishlab chiqarilgan 
mahsulotdan foydalana olmaydi. Shu sababli mulkchilikning huquqiy me’yorlari 
(egalik qilish, tasarruf qilish, foydalanish huquqi) iqtisodiy munosabatlaming 
aniqlashtirilgan ko’rinishi hisoblanadi. 
Huquqiy me’yorlar bir tomondan, aynan mulkchilik munosabatlarini muhofaza 
Mulkka egalik qilish mulkning egasi qo’lida saqlanib turishini bildiradi va Yaratilgan moddiy boyliklami o’zlashtirishning ijtimoiy shaklini ifodalaydi. Ayrim hollarda mulkka egalik qilish uning egasi ixtiyorida saqlangan holda, undan amalda foydalanish esa boshqalar qo’lida bo’ladi. Bunga ijaraga berilgan mol-mulkni misol qilib keltirish mumkin. Mulkdan foydalanish - bu mol-mulkning iqtisodiy faoliyatda ishlatilishi yoki ijtimoiy hayotda qo’llanilishidir. Mol-mulkni o’zlashtirish yuz berganda u daromad olish uchun yoki shaxsiy ehtiyojni qondirish uchun ishlatilishini bildiradi. Mulkni tasarruf etish - bu mol-mulk taqdirining mustaqil hal qilinishidir. U mol-mulkni sotish, meros qoldirish, hadya qilish, ijaraga berish kabi holatlami erkin tanlash imkoniyati orqali namoyon bo’ladi. Mulkchilik munosabatlarining iqtisodiy mazmunini uning ajralmas jihatlari (egalik qilish, foydalanish, o’zlashtirish va tasarruf etish) belgilab bersada, bu munosabatlar tavsifi nafaqat alohida mulk shakllarida, balki bitta mulk shakli doirasida ham farqlanishi mumkin. Mulkchilik jamiyatdagi ham huquqiy, ham iqtisodiy mu­ nosabatlar mazmunini o’zida ifodalaydi. Mulkchilikning huquqiy va iqtisodiy mazmuni o’zaro bog‘liq va bir-birini taqozo qiladi, shu sababli mulkchilik bir vaqtda ham iqtisodiy, ham huquqiy kategoriya hisoblanadi. Bu birfikda, yuqori da ko’rsatilganidek, hal qiluvchi rolni mulkchilikning iqtisodiy tomoni egallaydi. Mulkchilik xo’jalik va tadbirkorlik faoliyatining turli shakllari orqali iqtisodiy jihatdan ro’yobga chiqariladi. Agar mulk iqtisodiy jihatdan ro’yobga chiqarilmasa, ya’ni o’zlashtirilmasa, ishlab chiqarishda foydalanilmasa yoki mulk egasiga daromad keltirmasa, bunda u «huquqiy» kategoriya sifatida qoladi. Boshqa tomondan, mulkchilikning huquqiy jihati uning iqtisodiy tomoniga nisbatan faqat bo’ysunuvchi rol o’ynamaydi. Bu shunda ko’rinadiki, ishlab chiqarish vositalariga ma’lum huquqiy egalik qilmasdan, hech kim ishlab chiqarish jarayonini amalga oshira olmaydi, ishlab chiqarish vositalari va ishlab chiqarilgan mahsulotdan foydalana olmaydi. Shu sababli mulkchilikning huquqiy me’yorlari (egalik qilish, tasarruf qilish, foydalanish huquqi) iqtisodiy munosabatlaming aniqlashtirilgan ko’rinishi hisoblanadi. Huquqiy me’yorlar bir tomondan, aynan mulkchilik munosabatlarini muhofaza  
 
qilish zarurati bilan bog’liq holda vujudga kelsa, boshqa tomondan, ular tovar ishlab 
chiqarish sharoitida mulkchilik munosabatlarini rivojlantirishda g’oyat muhim rol o 
‘ynaydi. Bu rol shunda ko’rinadiki, tovar xo’jaligi sharoitida ayrim ijtimoiy 
qatlamlar ishlab chiqarish jarayonida qatnashmasdan, ayirboshlash munosabatlarida 
ishtirok etib (masalan, savdo vositachilari) mulkdorga aylanish imkoniyati paydo 
bo’ladi. Shunday qilib, mulkchilikning huquqiy me’yorlari, birinchidan, ishlab 
chiqarish vositalari va Yaratilgan moddiy ne’matlaming muayyan shaxslarga 
(huquqiy yoki jismoniy) tegishli ekanligini, ikkinchidan, mulk egalarining qonun 
bilan qo’riqlanadigan vakolatlarini va nihoyat, uchinchidan, mol-mulkni himoya 
qilish usullarini belgilab beradi. 
Mulkchilik munosabatlari uning obyektlari va subyektlari bo’lishini shart 
qilib qo’yadi. Mulkka aylangan barcha boylik turlari mulkchilik obyektlaridir. 
Mulk obyekti bo’lib, inson yaratgan moddiy va ma’naviy boyliklar, tabiiy boyliklar, 
aqliy mehnat mahsuli, insonning mehnat qilish qobiliyati - ishchi kuchi va boshqalar 
hisoblanadi. Mulk obyektida asosiy bo’g’in - bu ishlab chiqarish vositalariga egalik 
qilish hisoblanadi. Ishlab chiqarish vositalari kimniki bo’lsa, ishlab chiqarilgan 
mahsulot ham unga tegishli bo’ladi. 
Real hayotda ishlab chiqarish vositalarining umumlashish darajasi turli xil, 
ya’ni ishlab chiqaruvchilaming ishlab chiqarish vositalari bilan qo’shilishi turli 
darajada va turli shakllarda amalga oshiriladi. Shunga mos ravishda mulk 
subyektlari vujudga keladi. Mulk subyekti jamiyatda ma’lum ijtimoiy-iqtisodiy 
mavqega ega bo’lgan, mulk obyektini o’zlashtirishda qatnashuvchilar, mulkiy 
munosabatlar ishtirokchilari bo’lib, ular jamoa, sinf, tabaqa yoki boshqa 
ijtimoiy guruhlarga birlashgan bo’Iadi. Ayrim kishilar, oilalar va davlat ham 
mulkchilik subyekti sifatida maydonga chiqishi mumkin. 
Mulk obyektlari va subyektlari yordamida mulkchilik munosabatlari va 
huquqlarini yanada yaqqolroq tushunish mumkin. Mulkchilik munosabatlari - bu 
mulk obyektini o’zlashtirish bo’yicha mulk subyektlari o’rtasidagi iqtisodiy 
munosabatdir. Bu qoidani quyidagi tasvir orqali ifodalash mumkin: 
qilish zarurati bilan bog’liq holda vujudga kelsa, boshqa tomondan, ular tovar ishlab chiqarish sharoitida mulkchilik munosabatlarini rivojlantirishda g’oyat muhim rol o ‘ynaydi. Bu rol shunda ko’rinadiki, tovar xo’jaligi sharoitida ayrim ijtimoiy qatlamlar ishlab chiqarish jarayonida qatnashmasdan, ayirboshlash munosabatlarida ishtirok etib (masalan, savdo vositachilari) mulkdorga aylanish imkoniyati paydo bo’ladi. Shunday qilib, mulkchilikning huquqiy me’yorlari, birinchidan, ishlab chiqarish vositalari va Yaratilgan moddiy ne’matlaming muayyan shaxslarga (huquqiy yoki jismoniy) tegishli ekanligini, ikkinchidan, mulk egalarining qonun bilan qo’riqlanadigan vakolatlarini va nihoyat, uchinchidan, mol-mulkni himoya qilish usullarini belgilab beradi. Mulkchilik munosabatlari uning obyektlari va subyektlari bo’lishini shart qilib qo’yadi. Mulkka aylangan barcha boylik turlari mulkchilik obyektlaridir. Mulk obyekti bo’lib, inson yaratgan moddiy va ma’naviy boyliklar, tabiiy boyliklar, aqliy mehnat mahsuli, insonning mehnat qilish qobiliyati - ishchi kuchi va boshqalar hisoblanadi. Mulk obyektida asosiy bo’g’in - bu ishlab chiqarish vositalariga egalik qilish hisoblanadi. Ishlab chiqarish vositalari kimniki bo’lsa, ishlab chiqarilgan mahsulot ham unga tegishli bo’ladi. Real hayotda ishlab chiqarish vositalarining umumlashish darajasi turli xil, ya’ni ishlab chiqaruvchilaming ishlab chiqarish vositalari bilan qo’shilishi turli darajada va turli shakllarda amalga oshiriladi. Shunga mos ravishda mulk subyektlari vujudga keladi. Mulk subyekti jamiyatda ma’lum ijtimoiy-iqtisodiy mavqega ega bo’lgan, mulk obyektini o’zlashtirishda qatnashuvchilar, mulkiy munosabatlar ishtirokchilari bo’lib, ular jamoa, sinf, tabaqa yoki boshqa ijtimoiy guruhlarga birlashgan bo’Iadi. Ayrim kishilar, oilalar va davlat ham mulkchilik subyekti sifatida maydonga chiqishi mumkin. Mulk obyektlari va subyektlari yordamida mulkchilik munosabatlari va huquqlarini yanada yaqqolroq tushunish mumkin. Mulkchilik munosabatlari - bu mulk obyektini o’zlashtirish bo’yicha mulk subyektlari o’rtasidagi iqtisodiy munosabatdir. Bu qoidani quyidagi tasvir orqali ifodalash mumkin:  
 
 
Mulkchilik huquqlari esa mulk subyektining mulk obyektiga nisbatan 
munosabatidir, ya’ni undan foydalanish va nazorat qilish yuzasidan kelib 
chiquvchi huquqlar majmuidir: 
 
Mulk subyektlari ko’p darajali bo’lib, shu subyektlardan birontasi o’zini mulk 
egasi sifatida yuzaga chiqara olmasa, unda mulkchilik munosabatlari rasmiy va 
yuzaki tus oladi. 
Davlat mulki, jamoa mulki, shaxsiy mulk, hususiy mulk va aralash mulk. 
Jamiyat rivojining hozirgi   bosqichida   mulkchilik   munosabatlari o’z ichiga 
davlat mulkini, ishlab chiqarish, xizmat ko’rsatish va matbubot sohalaridagi jamoa 
mulkining xilma-xil turlarini, ijtimoiy tashkilotlar mulkini, uy xo’jaligi va shaxsiy 
tomorqa xo’jaligi hamda yakka tartibdagi mehnat faoliyati bilan bog’liq bo’lgan 
mehnatkashlarning shaxsiy mulkini, tashqi iqtisodiy munosabatlar sohasidagi 
aralash mulk shakllarini va xususiy mulklami oladi.  
Mulkchilik huquqlari esa mulk subyektining mulk obyektiga nisbatan munosabatidir, ya’ni undan foydalanish va nazorat qilish yuzasidan kelib chiquvchi huquqlar majmuidir: Mulk subyektlari ko’p darajali bo’lib, shu subyektlardan birontasi o’zini mulk egasi sifatida yuzaga chiqara olmasa, unda mulkchilik munosabatlari rasmiy va yuzaki tus oladi. Davlat mulki, jamoa mulki, shaxsiy mulk, hususiy mulk va aralash mulk. Jamiyat rivojining hozirgi bosqichida mulkchilik munosabatlari o’z ichiga davlat mulkini, ishlab chiqarish, xizmat ko’rsatish va matbubot sohalaridagi jamoa mulkining xilma-xil turlarini, ijtimoiy tashkilotlar mulkini, uy xo’jaligi va shaxsiy tomorqa xo’jaligi hamda yakka tartibdagi mehnat faoliyati bilan bog’liq bo’lgan mehnatkashlarning shaxsiy mulkini, tashqi iqtisodiy munosabatlar sohasidagi aralash mulk shakllarini va xususiy mulklami oladi.  
 
 
1-rasm. Mulkchilik shakllarining tasniflanishi 
Shu 
sababli «O’zbekiston Respublikasining mulkchilik to’g’risida»gi 
qonunida turli-tuman mulklar quyidagi mulk shakllariga kiritiladi: davlat mulki, 
jamoa mulki, xususiy mulk, shaxsiy mulk, aralash mulk. 
Mulkchilik turli shakllarining mavjud bo’lishi va ulaming iqtisodiy mezoni, 
awalo, ishlab chiqaruvchi kuchlarning rivojlanishi va ishlab chiqarishning 
umumlashuvi darajasi bilan bog’liq. Shu bilan birga mulkchilik shakllari ishlab 
chiqamvchi kuchlaming holati, ijtimoiy mehnat taqsimoti va tashkiliy-iqtisodiy 
munosabatlarining yetuklik darajasi bilan mos kelishi zarur. 
Davlat mulki - egalik qilish, foydalanish va tasarruf qilish davlat 
ixtiyorida bo’lgan mulk obyektlaridan iborat. Davlat mulki asosan ikki yo’l bilan 
hosil bo’ladi: 
1) xususiy mol-mulkning milliylashtirilib, davlat ixtiyoriga o’tkazilishi; 
2) davlat mablag’lari hisobidan korxonalar qurish, davlatga qarashli korxona 
va tashkilotlarda investitsiyalami amalga oshirish. 
1-rasm. Mulkchilik shakllarining tasniflanishi Shu sababli «O’zbekiston Respublikasining mulkchilik to’g’risida»gi qonunida turli-tuman mulklar quyidagi mulk shakllariga kiritiladi: davlat mulki, jamoa mulki, xususiy mulk, shaxsiy mulk, aralash mulk. Mulkchilik turli shakllarining mavjud bo’lishi va ulaming iqtisodiy mezoni, awalo, ishlab chiqaruvchi kuchlarning rivojlanishi va ishlab chiqarishning umumlashuvi darajasi bilan bog’liq. Shu bilan birga mulkchilik shakllari ishlab chiqamvchi kuchlaming holati, ijtimoiy mehnat taqsimoti va tashkiliy-iqtisodiy munosabatlarining yetuklik darajasi bilan mos kelishi zarur. Davlat mulki - egalik qilish, foydalanish va tasarruf qilish davlat ixtiyorida bo’lgan mulk obyektlaridan iborat. Davlat mulki asosan ikki yo’l bilan hosil bo’ladi: 1) xususiy mol-mulkning milliylashtirilib, davlat ixtiyoriga o’tkazilishi; 2) davlat mablag’lari hisobidan korxonalar qurish, davlatga qarashli korxona va tashkilotlarda investitsiyalami amalga oshirish.  
 
Davlat mulki haqiqatda ham xalqqa qarashli bo’lgan, bo’linmaydigan yoki 
umumiy resurslardan foydalanish uchun juda mosdir. Bunga misol qilib takror 
ishlab chiqarib bo’lmaydigan tabiiy resurslami, yirik inshootlar va transport 
vositalari, yo’llar kabi iqtisodiy tuzilmaning kattagina qismini ko’rsatish mumkin. 
O’zbekistonda Fuqarolik Kodeksiga muvofiq davlat mulki Respublika 
mulkidan va ma’muriy-hududiy (munitsipal) tuzilmalar inulkidan iborat boiadi. 
yer, yer osti boyliklari, suv, havo bo’shlig’i, o’simlik va hayvonot dunyosi hamda 
boshqa tabiiy resurslar, respublika hokimiyati va boshqaruvi tuzilmalari mol-mulki, 
davlatga qarashli madaniy va tarixiy boyliklar, byudjet mablag’lari, oltin zaxirasi, 
valyuta fondi va boshqa davlat fondlari respublika mulki hisoblanadi. Ma’muriy-
hududiy (munitsipal) tuzilmalar mulkida davlat hokimiyati mahalliy organlari 
mol-mulki, mahalliy byudjet mablag’lari, munitsipal uy-joy fondi va kommunal 
xo’jaligi korxonalari va boshqa mulkiy majmualar, xalq ta’limi, madaniyat, 
sog’liqni saqlash muassasalari kabilar mol-mulki bo’ladi. 
Jamoa mulki - muayyan maqsad yo’lida o’zlarida bo’lgan ishlab 
chiqarish vositalarini umumlashtirib jamoaga birlashgan kishilar tomonidan 
moddiy va ma’naviy boyliklarni hamjihatlik bilan o’zlashtirishni bildiradi. 
Jamoa mulki davlat mulkini korxona jamoasi sotib olishi, badal to’lab korxona 
qurishi, aksiya chiqarib, ulami sotish kabi yo’llar orqali paydo bo’ldi. Jamoa 
mulkining muhim xususiyati shundaki, ishlab chiqarish vositalari va mehnat 
mahsuliga ayrim shaxslar emas, balki ma’lum guruh, kishilar egalik qiladi. Jamoa 
mulkiga kooperativlarning, ijara va jamoa korxonalarining, aksiyadorlar jamiyatlari, 
xo’jalik jamiyatlari va shirkatlarining, jamoa tashkilotlari va diniy tashkilotlaming 
mulki kiradi. 
Shaxsiy mulk - bu fuqarolar mulki bo’lib, ularning oilaviy faoliyat 
yuritishida shaxsiy yoki oilaviy mehnatga asoslanib, o’z ehtiyojini qondirishiga 
xizmat qiladi. Bu mulk shakli asosan shaxsning yoki uning oila a’zolarining 
mehnati va undan kelgan daromadlari asosida ko’payadi va rivoj topadi. 
Davlat mulki haqiqatda ham xalqqa qarashli bo’lgan, bo’linmaydigan yoki umumiy resurslardan foydalanish uchun juda mosdir. Bunga misol qilib takror ishlab chiqarib bo’lmaydigan tabiiy resurslami, yirik inshootlar va transport vositalari, yo’llar kabi iqtisodiy tuzilmaning kattagina qismini ko’rsatish mumkin. O’zbekistonda Fuqarolik Kodeksiga muvofiq davlat mulki Respublika mulkidan va ma’muriy-hududiy (munitsipal) tuzilmalar inulkidan iborat boiadi. yer, yer osti boyliklari, suv, havo bo’shlig’i, o’simlik va hayvonot dunyosi hamda boshqa tabiiy resurslar, respublika hokimiyati va boshqaruvi tuzilmalari mol-mulki, davlatga qarashli madaniy va tarixiy boyliklar, byudjet mablag’lari, oltin zaxirasi, valyuta fondi va boshqa davlat fondlari respublika mulki hisoblanadi. Ma’muriy- hududiy (munitsipal) tuzilmalar mulkida davlat hokimiyati mahalliy organlari mol-mulki, mahalliy byudjet mablag’lari, munitsipal uy-joy fondi va kommunal xo’jaligi korxonalari va boshqa mulkiy majmualar, xalq ta’limi, madaniyat, sog’liqni saqlash muassasalari kabilar mol-mulki bo’ladi. Jamoa mulki - muayyan maqsad yo’lida o’zlarida bo’lgan ishlab chiqarish vositalarini umumlashtirib jamoaga birlashgan kishilar tomonidan moddiy va ma’naviy boyliklarni hamjihatlik bilan o’zlashtirishni bildiradi. Jamoa mulki davlat mulkini korxona jamoasi sotib olishi, badal to’lab korxona qurishi, aksiya chiqarib, ulami sotish kabi yo’llar orqali paydo bo’ldi. Jamoa mulkining muhim xususiyati shundaki, ishlab chiqarish vositalari va mehnat mahsuliga ayrim shaxslar emas, balki ma’lum guruh, kishilar egalik qiladi. Jamoa mulkiga kooperativlarning, ijara va jamoa korxonalarining, aksiyadorlar jamiyatlari, xo’jalik jamiyatlari va shirkatlarining, jamoa tashkilotlari va diniy tashkilotlaming mulki kiradi. Shaxsiy mulk - bu fuqarolar mulki bo’lib, ularning oilaviy faoliyat yuritishida shaxsiy yoki oilaviy mehnatga asoslanib, o’z ehtiyojini qondirishiga xizmat qiladi. Bu mulk shakli asosan shaxsning yoki uning oila a’zolarining mehnati va undan kelgan daromadlari asosida ko’payadi va rivoj topadi.  
 
Fuqaroning shaxsiy mulki asosan, ulaming ijtimoiy ishlab chiqarishda 
ishtirokidan, o’z xo’jaligini yuritishdan tushgan mehnat daromadlari hisobiga 
vujudga keladi va ko’payadi. Bozor iqtisodiyoti sharoitida shaxsiy mulk aksiyadan 
olinadigan dividend, bank foizlari, xususiy sohibkorlik daromadi kabi yangi 
manbalarga ham asoslanadi. Shaxsiy mulk obyektlari - bu turar joylar, bog’-
hovli va uylar, transport vositalari, pul jamg’armalari, uy-ro’zg’or va shaxsiy 
iste’mol buyumlari, yakka tartibda va boshqa xo’jalik faoliyati uchun kerakli ishlab 
chiqarish vositalari, ularda hosil qilingan mahsulot va boshqalar bo’lishi mumkin. « 
O’zbekiston Respublikasida mulkchilik to’g’risida»gi qonunda ko’rsatilganidek, 
savdo, umumiy ovqatlanish, maishiy xizmat sohasidagi, iqtisodiyotning boshqa 
tarmoqlaridagi kichik korxonalar fiiqaro va uning oila a’zolarining mulki bo’lishi 
mumkin. Shaxsiy mulk obyektlari ehtiyojlarini qondirish doirasidan chiqib, 
daromad topish yo’lida ishlatilishi mumkin. 
Xususiy mulk - bir shaxsga jumladan, tadbirkorga qarashli bo’lib, 
yollanma mehnatga asoslangan holda daromad olishga qaratilgan mulkdir. Bu 
yerda mulk egasi bilan tadbirkomi bir xil qarash kerak emas. Mulk egasi o’z 
mulkini o’zi yuritishi ham mum­ kin, uni tadbirkorga ijaraga berishi ham 
mumkin. Agar mulk egasi o’z mulkini o’zi yuritsa, u bir vaqtning o’zida ham 
mulk egasi ham tadbirkor sifatida namoyon bo’ladi. 
O’zbekiston Respublikasining   mulkchilik to’g’risidagi   qonunida (7-modda) 
xususiy mulk o’z mol-mulkiga xususiy egalik qilish, undan foydalanish va uni 
tasarruf etish huquqidan iboratdir, deb ko’rsatilgan. Shu bilan birga xususiy mulk 
bo’lgan mol-mulkning miqdori va qiymati cheklanmasligi ta’kidlanadi. Xususiy 
mulk ham boshqa har qanday mulk shakllari kabi o’zining ijobiy va salbiy 
tomonlariga ega. U so’zsiz, tashabbuskorlik va tadbirkorlikni, mehnatga 
mas’uliyatlilik munosabatlarini rag’batlantiradi. Shu bilan birga, tovar ishlab 
chiqarish sharoitida u xufyona daromad orttirishga intilish hissini tug’diradi. 
Mulkchilikning bu shaklini tan olish iqtisodiyotda uni qo’llash foydali bo’lgan 
bo’g’inlami aniqlash, uni tartibga solishning moliyaviy va huquqiy mexanizmlarini 
Fuqaroning shaxsiy mulki asosan, ulaming ijtimoiy ishlab chiqarishda ishtirokidan, o’z xo’jaligini yuritishdan tushgan mehnat daromadlari hisobiga vujudga keladi va ko’payadi. Bozor iqtisodiyoti sharoitida shaxsiy mulk aksiyadan olinadigan dividend, bank foizlari, xususiy sohibkorlik daromadi kabi yangi manbalarga ham asoslanadi. Shaxsiy mulk obyektlari - bu turar joylar, bog’- hovli va uylar, transport vositalari, pul jamg’armalari, uy-ro’zg’or va shaxsiy iste’mol buyumlari, yakka tartibda va boshqa xo’jalik faoliyati uchun kerakli ishlab chiqarish vositalari, ularda hosil qilingan mahsulot va boshqalar bo’lishi mumkin. « O’zbekiston Respublikasida mulkchilik to’g’risida»gi qonunda ko’rsatilganidek, savdo, umumiy ovqatlanish, maishiy xizmat sohasidagi, iqtisodiyotning boshqa tarmoqlaridagi kichik korxonalar fiiqaro va uning oila a’zolarining mulki bo’lishi mumkin. Shaxsiy mulk obyektlari ehtiyojlarini qondirish doirasidan chiqib, daromad topish yo’lida ishlatilishi mumkin. Xususiy mulk - bir shaxsga jumladan, tadbirkorga qarashli bo’lib, yollanma mehnatga asoslangan holda daromad olishga qaratilgan mulkdir. Bu yerda mulk egasi bilan tadbirkomi bir xil qarash kerak emas. Mulk egasi o’z mulkini o’zi yuritishi ham mum­ kin, uni tadbirkorga ijaraga berishi ham mumkin. Agar mulk egasi o’z mulkini o’zi yuritsa, u bir vaqtning o’zida ham mulk egasi ham tadbirkor sifatida namoyon bo’ladi. O’zbekiston Respublikasining mulkchilik to’g’risidagi qonunida (7-modda) xususiy mulk o’z mol-mulkiga xususiy egalik qilish, undan foydalanish va uni tasarruf etish huquqidan iboratdir, deb ko’rsatilgan. Shu bilan birga xususiy mulk bo’lgan mol-mulkning miqdori va qiymati cheklanmasligi ta’kidlanadi. Xususiy mulk ham boshqa har qanday mulk shakllari kabi o’zining ijobiy va salbiy tomonlariga ega. U so’zsiz, tashabbuskorlik va tadbirkorlikni, mehnatga mas’uliyatlilik munosabatlarini rag’batlantiradi. Shu bilan birga, tovar ishlab chiqarish sharoitida u xufyona daromad orttirishga intilish hissini tug’diradi. Mulkchilikning bu shaklini tan olish iqtisodiyotda uni qo’llash foydali bo’lgan bo’g’inlami aniqlash, uni tartibga solishning moliyaviy va huquqiy mexanizmlarini  
 
shakllantirishni taqozo qiladi. Lekin xususiy mulkchilikni bunday tan olish uni 
mutlaqlashtirish bilan umuman bog’liq emas. Bu mulk sotib olingan ishlab 
chiqarish vositalari asosida mustaqil xo’jalik yuritish yoki davlat korxonalari, 
kooperativ firmalar, magazin, oshxona va shu kabilami sotib olish orqali vujudga 
kelishi, ko’payishi mumkin. 
Turli shakldagi mulklaming aralashib, birikib ketishi natijasida aralash mulk 
paydo bo’ladi. Bu mulk alohida olingan obyektning turli mulkdorlar ishtirokida 
o’zlashtirilishini bildiradi. 
Shuningdek, mamlakat yalpi ichki mahsuloti tarkibida nodavlat sektorining 
ulushi ham sezilarli darajada oshib bormoqda(1-jadval). 
1-jadval 
Ro’yxatdan o’tgan va faoliyat ko’rsatayotgan korxona va tashkilotlarning 
mulkchilik shakli bo’yicha taqsimlanishi 
 
Jadvaldan   ko’rinadiki,   2013-yilda   ro’yxatdan   o’tgan   korxona va 
tashkilotlarning mulkchilik shakllari bo’yicha 14,8 foizi davlat mulkiga asoslangan 
korxonalardan iborat bo’lsa, 85,2 foizi nodavlat mulkiga asoslanadi, faoliyat 
ko’rsatayotgan korxona va tashkilotlarning esa 16,3 foizi davlat mulkiga asoslansa, 
83,7 foizi nodavlat mulkiga asoslangan holda faoliyat yuritmoqda. 2015-yilda esa 
mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish hisobiga faoliyat 
ko’rsatayotgan korxona va tashkilotlarning 15 foizi davlat mulki asosida, 84 foizi 
shakllantirishni taqozo qiladi. Lekin xususiy mulkchilikni bunday tan olish uni mutlaqlashtirish bilan umuman bog’liq emas. Bu mulk sotib olingan ishlab chiqarish vositalari asosida mustaqil xo’jalik yuritish yoki davlat korxonalari, kooperativ firmalar, magazin, oshxona va shu kabilami sotib olish orqali vujudga kelishi, ko’payishi mumkin. Turli shakldagi mulklaming aralashib, birikib ketishi natijasida aralash mulk paydo bo’ladi. Bu mulk alohida olingan obyektning turli mulkdorlar ishtirokida o’zlashtirilishini bildiradi. Shuningdek, mamlakat yalpi ichki mahsuloti tarkibida nodavlat sektorining ulushi ham sezilarli darajada oshib bormoqda(1-jadval). 1-jadval Ro’yxatdan o’tgan va faoliyat ko’rsatayotgan korxona va tashkilotlarning mulkchilik shakli bo’yicha taqsimlanishi Jadvaldan ko’rinadiki, 2013-yilda ro’yxatdan o’tgan korxona va tashkilotlarning mulkchilik shakllari bo’yicha 14,8 foizi davlat mulkiga asoslangan korxonalardan iborat bo’lsa, 85,2 foizi nodavlat mulkiga asoslanadi, faoliyat ko’rsatayotgan korxona va tashkilotlarning esa 16,3 foizi davlat mulkiga asoslansa, 83,7 foizi nodavlat mulkiga asoslangan holda faoliyat yuritmoqda. 2015-yilda esa mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish hisobiga faoliyat ko’rsatayotgan korxona va tashkilotlarning 15 foizi davlat mulki asosida, 84 foizi  
 
esa nodavlat mulki asosida ishlamoqda. 
Iqtisodiyotni isloh qilishda mulkchilikning oʻrni. Mulkchilik shakllarini 
oʻzgartirish usullari: milliylashtirish, davlat tasarrufidan chiqarish va 
xususiylashtirish. 
Bozor munosabatlariga o’tishning asosiy sharti ko’p ukladli iqtisodiyotni va 
raqobat muhitini shakllantirish uchun shart-sharoitni vujudga keltirishdan iborat. 
Bunda asosiysi mulkchilik masalasini hal qilishdir. Uzoq yillar mobaynida Sobiq 
Ittifoq tarkibiga kirgan davlatlar qatori bizning respublikamiz iqtisodiyotida ham 
umumxalq mulki deb atalgan, aslida esa davlatlashtirilgan mulk to’liq hukmronlik 
qilib keldi. Nazariya va amaliyotda umumxalq mulki deb hisoblangan mulk subyekti 
sifatida davlatning chiqishi jamiyat a’zolari o’rtasida bu mulkka «hech kimniki», 
«davlatniki», «birovning mulki» deb qarashlaming shakllanishiga olib keldi. Bozor 
iqtisodiyotini vujudga keltirish vazifasi o’tish davrida mulkchilikda davlat 
sektorining salmog’i ancha yuqori bo’lgan mamlakatlarda bu mulkning ma’lum 
qismini davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirishni taqozo qiladi. Shunga 
ko’ra, 
O’zbekistonda 
ham 
mulkni 
davlat 
tasarrufidan 
chiqarish 
va 
xususiylashtirishga muhim ahamiyat kasb   etuvchi jarayon sifatida qaralib, 
O’zbekiston Respublikasining «Davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish 
to’g’risida»gi Qonunida (1991-yil 19-noyabr) quyidagicha ta’rif beriladi: 
Davlat tasarrufidan chiqarish - davlat korxonalari va tashkilotlarini jamoa, 
ijara korxonalariga, aksiyador jamiyatlarga, mas’uliyati cheklangan jamiyatlarga, 
davlatga qarashli mulk bo’lmaydigan boshqa korxonalar va tashkilotlarga 
aylantirishdir. 
Xususiylashtirish - fuqarolaming va davlatga taalluqli bo’lmagan yuridik 
shaxslaming davlat mulki obyektlarini yoki davlat aksiyadorlik jamiyatlarining 
aksiyalarini davlatdan sotib olishidir. 
Bundan ko’rinadiki, mulkni davlat tasarrufidan chiqarish xususiylashtirishga   
qaraganda   ancha   keng   tushuncha.    
Xususiylashtirish-davlat mulkiga egalik huquqining davlatdan xususiy 
shaxslarga o’tishidir.  
esa nodavlat mulki asosida ishlamoqda. Iqtisodiyotni isloh qilishda mulkchilikning oʻrni. Mulkchilik shakllarini oʻzgartirish usullari: milliylashtirish, davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish. Bozor munosabatlariga o’tishning asosiy sharti ko’p ukladli iqtisodiyotni va raqobat muhitini shakllantirish uchun shart-sharoitni vujudga keltirishdan iborat. Bunda asosiysi mulkchilik masalasini hal qilishdir. Uzoq yillar mobaynida Sobiq Ittifoq tarkibiga kirgan davlatlar qatori bizning respublikamiz iqtisodiyotida ham umumxalq mulki deb atalgan, aslida esa davlatlashtirilgan mulk to’liq hukmronlik qilib keldi. Nazariya va amaliyotda umumxalq mulki deb hisoblangan mulk subyekti sifatida davlatning chiqishi jamiyat a’zolari o’rtasida bu mulkka «hech kimniki», «davlatniki», «birovning mulki» deb qarashlaming shakllanishiga olib keldi. Bozor iqtisodiyotini vujudga keltirish vazifasi o’tish davrida mulkchilikda davlat sektorining salmog’i ancha yuqori bo’lgan mamlakatlarda bu mulkning ma’lum qismini davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirishni taqozo qiladi. Shunga ko’ra, O’zbekistonda ham mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirishga muhim ahamiyat kasb etuvchi jarayon sifatida qaralib, O’zbekiston Respublikasining «Davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish to’g’risida»gi Qonunida (1991-yil 19-noyabr) quyidagicha ta’rif beriladi: Davlat tasarrufidan chiqarish - davlat korxonalari va tashkilotlarini jamoa, ijara korxonalariga, aksiyador jamiyatlarga, mas’uliyati cheklangan jamiyatlarga, davlatga qarashli mulk bo’lmaydigan boshqa korxonalar va tashkilotlarga aylantirishdir. Xususiylashtirish - fuqarolaming va davlatga taalluqli bo’lmagan yuridik shaxslaming davlat mulki obyektlarini yoki davlat aksiyadorlik jamiyatlarining aksiyalarini davlatdan sotib olishidir. Bundan ko’rinadiki, mulkni davlat tasarrufidan chiqarish xususiylashtirishga qaraganda ancha keng tushuncha. Xususiylashtirish-davlat mulkiga egalik huquqining davlatdan xususiy shaxslarga o’tishidir.  
 
Mulkni davlat tasarrufidan chiqarish xususiylashtirishdan tashqari, bu mulk 
hisobidan boshqa nodavlat mulk shakllarini vu judga keltirishni ham ko’zda tutadi. 
U bir qator yo’llar bilan amalga oshiriladi: davlat korxonalarini aksiyadorlik 
jamiyatiga aylantirish, davlat korxonasini sotib, uni jamoa mulkiga aylantirish; 
mulkni qiymatga qarab chiqarilgan cheklar (vaucher) bo’yicha fuqarolarga bepul 
berish; mulkni ayrim tadbirkor va ish boshqaruvchilarga sotish; ayrim davlat 
korxonalarini chet el firma va fuqarolariga sotish yoki qarz hisobiga berish; davlat 
mol-mulkini auksionlarda kirn oshdi savdosi orqali sotish va h.k, 
Xususiylashtirishning usullari ham turli-tuman bo’lib, ulami 3 guruhga ajratish 
mumkin:  
1) davlat mulkini bepul bo’lib berish orqali xususiylashtirish;  
2) davlat mulkini sotish orqali xususiylashtirish;  
3) davlat mulkini bepul bo’lib berish hamda sotishni uyg’unlashtirish orqali 
xususiylashtirish; (2-rasm). 
О ‘zbekistonda iqtisodiy islohotlarning dastlabki pallasidayoq mulkchilikning 
hamma shakllari teng huquqli ekanligi konstitutsion tarzda e’tirof etildi va davlat 
mulki monopolizmini tugatish hamda bu mulkni xususiylashtirish hisobiga ko’p 
ukladli iqtisodiyotni real shakllantirish vazifasi qo’yildi. Awalo mulkchilikning 
turli xil shakllari qaror topishi uchun teng huquqiy me’yorlar va amal qilish 
mexanizmlari yaratildi. O’zbekistonda mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va 
xususiylashti- rishga yondashuvning muhim xususiyati uni maxsus dasturlar aso- 
sida 
bosqichma-bosqich 
amalga 
oshirishdan 
iborat. 
1992-1993-yillar 
xususiylashtirishning birinchi bosqichini o’z ichiga 
olib, 
bu bosqichda 
xususiylashtirish jarayoni umumiy uy-joy fondini, savdo, mahalliy sanoat, xizmat 
ko’rsatish kvorxonalarini hamda qishloq xo’jalik mah- sulotlarini qayta ishlash 
tizimini qamrab oldi.(3-rasm). 
Mulkni davlat tasarrufidan chiqarish xususiylashtirishdan tashqari, bu mulk hisobidan boshqa nodavlat mulk shakllarini vu judga keltirishni ham ko’zda tutadi. U bir qator yo’llar bilan amalga oshiriladi: davlat korxonalarini aksiyadorlik jamiyatiga aylantirish, davlat korxonasini sotib, uni jamoa mulkiga aylantirish; mulkni qiymatga qarab chiqarilgan cheklar (vaucher) bo’yicha fuqarolarga bepul berish; mulkni ayrim tadbirkor va ish boshqaruvchilarga sotish; ayrim davlat korxonalarini chet el firma va fuqarolariga sotish yoki qarz hisobiga berish; davlat mol-mulkini auksionlarda kirn oshdi savdosi orqali sotish va h.k, Xususiylashtirishning usullari ham turli-tuman bo’lib, ulami 3 guruhga ajratish mumkin: 1) davlat mulkini bepul bo’lib berish orqali xususiylashtirish; 2) davlat mulkini sotish orqali xususiylashtirish; 3) davlat mulkini bepul bo’lib berish hamda sotishni uyg’unlashtirish orqali xususiylashtirish; (2-rasm). О ‘zbekistonda iqtisodiy islohotlarning dastlabki pallasidayoq mulkchilikning hamma shakllari teng huquqli ekanligi konstitutsion tarzda e’tirof etildi va davlat mulki monopolizmini tugatish hamda bu mulkni xususiylashtirish hisobiga ko’p ukladli iqtisodiyotni real shakllantirish vazifasi qo’yildi. Awalo mulkchilikning turli xil shakllari qaror topishi uchun teng huquqiy me’yorlar va amal qilish mexanizmlari yaratildi. O’zbekistonda mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashti- rishga yondashuvning muhim xususiyati uni maxsus dasturlar aso- sida bosqichma-bosqich amalga oshirishdan iborat. 1992-1993-yillar xususiylashtirishning birinchi bosqichini o’z ichiga olib, bu bosqichda xususiylashtirish jarayoni umumiy uy-joy fondini, savdo, mahalliy sanoat, xizmat ko’rsatish kvorxonalarini hamda qishloq xo’jalik mah- sulotlarini qayta ishlash tizimini qamrab oldi.(3-rasm).  
 
 
2-rasm. Davlat mulkini xususiylashtirishning usullari 
 
2-rasm. Davlat mulkini xususiylashtirishning usullari  
 
3-rasm. O ‘zbekistonda mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiy­ 
lashtirish jarayonini amalga oshirish bosqichlari 
yopiq turdagi aksiyadorlik jamiyatlariga aylantirildi. Aksiyalaming nazorat 
paketi davlat ixtiyorida saqlab qolindi. Xususiylashtirishning birinchi bosqichida 
davlat iqtisodiy jihatdan samarasiz bo’lgan, biroq butun mamlakatning iqtisodiy 
taraqqiyotida muhim rol o’ynaydigan ayrim sektorlami, ayrim korxonalami saqlab 
turishni va mablag’ bilan ta’minlash vazifalarini o’z zimmasiga oldi. 
Davlat mulkini xususiylashtirishning usullari. Oʻzbekiston Respublikasida 
mulkchilikni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish jarayonini 
amalga oshirish bosqichlari. 
Iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishning birinchi bosqichi natijasida kichik 
xususiylashtirish 
amalda 
tugallandi, 
davlat 
mulkini 
boshqarish 
va 
uni 
mulkchilikning boshqa shakllariga aylantirish uchun kerak bo’lgan muassasalar 
tizimi vujudga keltirildi. Savdo, aholiga maishiy xizmat ko’rsatish, mahalliy sanoat 
korxonalari xususiy va jamoa mulki qilib berildi. 
Davlat ijtimoiy dasturida belgilab berilgan ikkinchi bosqich 1994-1995-
yillarga to’g’ri keldi. Bu bosqichda ko’plab o’rta va yirik korxonalar aksiyadorlik 
jamiyatlariga aylantirildi hamda ulaming aksiyalari respublika qimmatli   qog’ozlar 
bozorining   asosini tashkil etdi. Davlat mulki aksiyadorlikka aylantirilishi bilan bir 
qatorda kichik xususiy biznes korxonalarini tashkil qilish jadallashtirildi. 
Mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirishning bu bosqichida 
ochiq turdagi aksiyadorlik jamiyatlarini vujudga keltirish, davlat mulkini tanlov 
asosida hamda kim oshdi savdosida sotish amaliyotga joriy qilindi. Ko’chmas mulk 
va qimmatli qog’ozlar bozorining yangi muassasalari barpo etildi. Mulkni davlat 
tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirishdan keladigan samara ikki yoqlama 
tavsifga ega. Bir tomondan, u aholining bo’sh turgan mablag’larini o’ziga jalb qilib, 
ulaming bozorga tazyiqini pasaytiradi. Ikkinchi tomondan, yangi mablag’lami ishlab 
chiqarishga jalb etish va tovar ishlab chiqaruvchilar o’rtasida raqobatni yuzaga 
keltirish uchun sharoit yaratadi. Bu yerda shuni ta’kidlash lozimki, xususiylashtirish 
iqtisodiyotning davlatga qarashli bo’lmagan sektorini shakllantirishning yagona 
3-rasm. O ‘zbekistonda mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiy­ lashtirish jarayonini amalga oshirish bosqichlari yopiq turdagi aksiyadorlik jamiyatlariga aylantirildi. Aksiyalaming nazorat paketi davlat ixtiyorida saqlab qolindi. Xususiylashtirishning birinchi bosqichida davlat iqtisodiy jihatdan samarasiz bo’lgan, biroq butun mamlakatning iqtisodiy taraqqiyotida muhim rol o’ynaydigan ayrim sektorlami, ayrim korxonalami saqlab turishni va mablag’ bilan ta’minlash vazifalarini o’z zimmasiga oldi. Davlat mulkini xususiylashtirishning usullari. Oʻzbekiston Respublikasida mulkchilikni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish jarayonini amalga oshirish bosqichlari. Iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishning birinchi bosqichi natijasida kichik xususiylashtirish amalda tugallandi, davlat mulkini boshqarish va uni mulkchilikning boshqa shakllariga aylantirish uchun kerak bo’lgan muassasalar tizimi vujudga keltirildi. Savdo, aholiga maishiy xizmat ko’rsatish, mahalliy sanoat korxonalari xususiy va jamoa mulki qilib berildi. Davlat ijtimoiy dasturida belgilab berilgan ikkinchi bosqich 1994-1995- yillarga to’g’ri keldi. Bu bosqichda ko’plab o’rta va yirik korxonalar aksiyadorlik jamiyatlariga aylantirildi hamda ulaming aksiyalari respublika qimmatli qog’ozlar bozorining asosini tashkil etdi. Davlat mulki aksiyadorlikka aylantirilishi bilan bir qatorda kichik xususiy biznes korxonalarini tashkil qilish jadallashtirildi. Mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirishning bu bosqichida ochiq turdagi aksiyadorlik jamiyatlarini vujudga keltirish, davlat mulkini tanlov asosida hamda kim oshdi savdosida sotish amaliyotga joriy qilindi. Ko’chmas mulk va qimmatli qog’ozlar bozorining yangi muassasalari barpo etildi. Mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirishdan keladigan samara ikki yoqlama tavsifga ega. Bir tomondan, u aholining bo’sh turgan mablag’larini o’ziga jalb qilib, ulaming bozorga tazyiqini pasaytiradi. Ikkinchi tomondan, yangi mablag’lami ishlab chiqarishga jalb etish va tovar ishlab chiqaruvchilar o’rtasida raqobatni yuzaga keltirish uchun sharoit yaratadi. Bu yerda shuni ta’kidlash lozimki, xususiylashtirish iqtisodiyotning davlatga qarashli bo’lmagan sektorini shakllantirishning yagona  
 
yo’li emas. Tashabbuskorlik asosida yakka tartibdagi xususiy mulkchilikka 
asoslangan, shuningdek, turli xil kooperativlar, shirkatlar, mas’uliyati cheklangan 
jamiyatlar ko’rinishidagi kichik va o’rta korxonalami tashkil qilish - ikkinchi 
qudratli jarayon hisoblanadi. 
Respublika iqtisodiyoti 1996-yildan boshlab mulkni davlat tasarrufidan 
chiqarish va xususiylashtirishning uchinchi bosqichiga kirdi. Bu bosqich davrida 
(1996-1998-yillar) xususiylashtirilmaydigan obyektlar ro’yxatiga kirmagan barcha 
obyekt va korxonalar (jami 3146 ta) davlat tasarrufidan chiqarildi. Natijada 1997-
yilda savdo- sotiq hajmi va umumiy ovqatlanish mahsulotlarining 95 foizdan 
ortiqrog’i davlatga qarashli bo’lmagan sektorga to’g’ri keldi. Uy joylarni 
xususiylashtirish jarayonida ilgari davlat ixtiyorida bo’lgan bir milliondan ortiq 
kvartira yoki davlat uy-joy fondining 95 foizdan ortiqrog’i fuqarolaming shaxsiy 
mulki bo’lib qoldi. 
Xususiylashtirishjarayonlarining to ‘rtinchibosqichi (l 998-2003-yillar)ning 
asosiy vazifalari sifatida davlat byudjetiga xususiylashtirishdan tushgan 
mablag’lami yo’naltirish, xususiylashtirilgan korxonalarga xorijiy investitsiyalami 
jalb etish, boshqaruv samaradorligini oshirish va mulkchilikning yangi 
munosabatlarini to’laqonli amal qilishi uchun sharoitlar yaratish tadbirlarini amalga 
oshirish belgilandi. Mamlakatimizdagi davlatkorxonalarini xususiylashtirishning 
1995-2003-yillardagi asosiy natijalarini 3.2-jadval orqali kuzatish mumkin. 
2-jadval. 
O’zbekistonda 1995-2003-yillarda davlat korxonalarini 
xususiylashtirishning asosiy ko’rsatkichlariu 
yo’li emas. Tashabbuskorlik asosida yakka tartibdagi xususiy mulkchilikka asoslangan, shuningdek, turli xil kooperativlar, shirkatlar, mas’uliyati cheklangan jamiyatlar ko’rinishidagi kichik va o’rta korxonalami tashkil qilish - ikkinchi qudratli jarayon hisoblanadi. Respublika iqtisodiyoti 1996-yildan boshlab mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirishning uchinchi bosqichiga kirdi. Bu bosqich davrida (1996-1998-yillar) xususiylashtirilmaydigan obyektlar ro’yxatiga kirmagan barcha obyekt va korxonalar (jami 3146 ta) davlat tasarrufidan chiqarildi. Natijada 1997- yilda savdo- sotiq hajmi va umumiy ovqatlanish mahsulotlarining 95 foizdan ortiqrog’i davlatga qarashli bo’lmagan sektorga to’g’ri keldi. Uy joylarni xususiylashtirish jarayonida ilgari davlat ixtiyorida bo’lgan bir milliondan ortiq kvartira yoki davlat uy-joy fondining 95 foizdan ortiqrog’i fuqarolaming shaxsiy mulki bo’lib qoldi. Xususiylashtirishjarayonlarining to ‘rtinchibosqichi (l 998-2003-yillar)ning asosiy vazifalari sifatida davlat byudjetiga xususiylashtirishdan tushgan mablag’lami yo’naltirish, xususiylashtirilgan korxonalarga xorijiy investitsiyalami jalb etish, boshqaruv samaradorligini oshirish va mulkchilikning yangi munosabatlarini to’laqonli amal qilishi uchun sharoitlar yaratish tadbirlarini amalga oshirish belgilandi. Mamlakatimizdagi davlatkorxonalarini xususiylashtirishning 1995-2003-yillardagi asosiy natijalarini 3.2-jadval orqali kuzatish mumkin. 2-jadval. O’zbekistonda 1995-2003-yillarda davlat korxonalarini xususiylashtirishning asosiy ko’rsatkichlariu  
 
 
Jadvaldan ko’rinadiki, tahlil qilinayotgan davr mobaynida 17836 ta davlat 
obyekti xususiylashtirilib, ular asosida 16852 ta nodavlat mulkidagi korxonalar 
tashkil etilgan. Jumladan, ushbu korxonalarning 3667 tasi (21,8%) aksiyadorlik 
jamiyatlari, 10138 tasi (60,2%) xususiy korxonalar, 3047 tasi (18,1%) boshqa 
shakldagi korxonalardan iborat. Bu davrda xususiylashtirishdan tushgan mablag’lar 
hajmi 167,3 mlrd. so’mni tashkil etgan. 
O’zbekistonda 
davlat 
tasarrufidan 
chiqarish 
va 
xususiylashtirish 
jarayonlarining 
hozirgi 
- 
beshinchi 
bosqichi 
O’zbekiston 
Respublikasi 
Prezidentining 2003-yil 24-yanvardagi « O’zbekiston iqtisodiyotida xususiy 
sektoming ulushi va ahamiyatini tubdan oshirish chora-tadbirlari to’g’risida»gi 
Farmoni bilan bog’liq. Mazkur Farmon asosida iqtisodiy nochor korxonalarni 
davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish jarayonini jadallashtirish, 
shuningdek, mazkur korxonalarni modemizatsiyalash va barqaror rivojlantirish 
uchun to’g’ridan-to’g’ri investitsiyalami jalb etish maqsadida xususiy lashtirilgan 
obyektlarga narx belgilashning samarali mexanizmi joriy etildi. Xususan, 
xususiylashtirilgan korxonalar davlat aktivlarining boshlang’ich narxlarini sekin-
asta pasaytirib borish hamda davlat, iqtisodiy nochor korxonalami va past likvidli 
obyektlami nol darajadagi xarid qiymati bo’yicha  tanlov asosida   investitsiya 
majburiyatlarini qabul qilish sharti bilan investorlarga sotish tartiblari tasdiqlandi. 
Mamlakatimizda hozirda ham xususiylashtirish jarayonlari bosqichma-bosqich 
davom ettirilmoqda. Ma’lumotlardan ma’lum bo’lishicha, 2004-2015-yillar 
Jadvaldan ko’rinadiki, tahlil qilinayotgan davr mobaynida 17836 ta davlat obyekti xususiylashtirilib, ular asosida 16852 ta nodavlat mulkidagi korxonalar tashkil etilgan. Jumladan, ushbu korxonalarning 3667 tasi (21,8%) aksiyadorlik jamiyatlari, 10138 tasi (60,2%) xususiy korxonalar, 3047 tasi (18,1%) boshqa shakldagi korxonalardan iborat. Bu davrda xususiylashtirishdan tushgan mablag’lar hajmi 167,3 mlrd. so’mni tashkil etgan. O’zbekistonda davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish jarayonlarining hozirgi - beshinchi bosqichi O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2003-yil 24-yanvardagi « O’zbekiston iqtisodiyotida xususiy sektoming ulushi va ahamiyatini tubdan oshirish chora-tadbirlari to’g’risida»gi Farmoni bilan bog’liq. Mazkur Farmon asosida iqtisodiy nochor korxonalarni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish jarayonini jadallashtirish, shuningdek, mazkur korxonalarni modemizatsiyalash va barqaror rivojlantirish uchun to’g’ridan-to’g’ri investitsiyalami jalb etish maqsadida xususiy lashtirilgan obyektlarga narx belgilashning samarali mexanizmi joriy etildi. Xususan, xususiylashtirilgan korxonalar davlat aktivlarining boshlang’ich narxlarini sekin- asta pasaytirib borish hamda davlat, iqtisodiy nochor korxonalami va past likvidli obyektlami nol darajadagi xarid qiymati bo’yicha tanlov asosida investitsiya majburiyatlarini qabul qilish sharti bilan investorlarga sotish tartiblari tasdiqlandi. Mamlakatimizda hozirda ham xususiylashtirish jarayonlari bosqichma-bosqich davom ettirilmoqda. Ma’lumotlardan ma’lum bo’lishicha, 2004-2015-yillar  
 
davomida 5531 ta davlat obyekti xususiylashtirilib, buning natijasida tushgan 
mablag’laming jami hajmi 836,5 mlrd. so’mni tashkil etgan (3-jadval). 
3-jadval. 
O’zbekistonda 2004-2015-yilIarda davlat obyektlarining xususiylashtirilishi 
 
Respublikada 
xususiylashtirishning 
manzilli 
yo’naltirilganligi uning 
navbatdagi xususiyatidir. Bu aholining barcha qatlamlariga mazkur jarayonda 
aniqroq va natijaliroq qatnashishi imkonini beradi. Xususiylashtirishning manzilli 
yo’naltirilganligi uy-joylaming o’z egalariga imtiyozli yoki bepul berilishida, 
aholining ko’proq muhtoj va zaif qatlamlarini qo’llab-quwatlashning turli xil 
dasturlari byudjet mablagiari hisobiga qoplanishida, qishloq aholisi o’z yordamchi 
xo’jaligi uchun chek yerlar olishi kabilarda ifodalanadi. 
O’zbekistonda xususiylashtirishning to’lovliligi uning navbatdagi muhim 
xususiyatidir. Pulni to’lash orqali davlat tasarrufidagi korxona va obyektlami 
xususiylashtirishda mulkni bepul taqsimlash bilan bog’liq salbiy holatlar bartaraf 
etilishi bilan birga qator muammolami hal qilish imkoniyati yaratiladi. Bulardan 
asosiysi awalo tadbirkorlikni, xususiylashtirilgan korxonalami davlat tomonidan 
qo’llab-quvvatlashning moliyaviy manbalari paydo bo’ladi, bozor infiratuzilma- 
davomida 5531 ta davlat obyekti xususiylashtirilib, buning natijasida tushgan mablag’laming jami hajmi 836,5 mlrd. so’mni tashkil etgan (3-jadval). 3-jadval. O’zbekistonda 2004-2015-yilIarda davlat obyektlarining xususiylashtirilishi Respublikada xususiylashtirishning manzilli yo’naltirilganligi uning navbatdagi xususiyatidir. Bu aholining barcha qatlamlariga mazkur jarayonda aniqroq va natijaliroq qatnashishi imkonini beradi. Xususiylashtirishning manzilli yo’naltirilganligi uy-joylaming o’z egalariga imtiyozli yoki bepul berilishida, aholining ko’proq muhtoj va zaif qatlamlarini qo’llab-quwatlashning turli xil dasturlari byudjet mablagiari hisobiga qoplanishida, qishloq aholisi o’z yordamchi xo’jaligi uchun chek yerlar olishi kabilarda ifodalanadi. O’zbekistonda xususiylashtirishning to’lovliligi uning navbatdagi muhim xususiyatidir. Pulni to’lash orqali davlat tasarrufidagi korxona va obyektlami xususiylashtirishda mulkni bepul taqsimlash bilan bog’liq salbiy holatlar bartaraf etilishi bilan birga qator muammolami hal qilish imkoniyati yaratiladi. Bulardan asosiysi awalo tadbirkorlikni, xususiylashtirilgan korxonalami davlat tomonidan qo’llab-quvvatlashning moliyaviy manbalari paydo bo’ladi, bozor infiratuzilma-  
 
sini barpo etish uchun resurslar vujudga keladi va aholini ijtimoiy muhofazalash 
dasturini ro’yobga chiqarish uchun mablag’lar jamlanadi. Davlat mol-mulkini yangi 
mulkdorlarga sotish yo’li orqali ulami mulkchilikning boshqa shakllariga 
aylantirilishi bilan birga xususiylashtirishdan olinadigan 
mablag’lar 
shu 
korxonaning o’zini qo’llab-quvvatlashga, yangi raqobatlashuvchi korxonalar barpo 
etishga ham sarflanadi. 
Iqtisodiyotning barqaror rivojlanishida xususiy mulk va uning asosida 
rivojlanayotgan xususiy tadbirkorlikka keng e’tibor berilmoqda. Prezidentimiz   
Sh.Mirziyoyev ta’kidlaganidek, “jiddiy va kundalik e’tiborini talab qiladigan yana 
bir muhim yo’nalish bor. Bu - xususiy mulk va tadbirkorlikni yanada rivojlantirish 
va ulaming ta’sirchan himoyasini ta’minlashdir.”. 
Qishloq xo’jaligi, qurilish, savdo, xizmat ko’rsatish sohasi singari tarmoqlar, 
uy-joy fondi to’liq xususiy mulk egalari tasarrufiga o’tkazildi. Iste’mol tovarlari 
ishlab chiqaradigan, oziq-ovqat, tikuvchilik mahsulotlari, to’qimachilik, charm-
poyabzal, mebel va farmatsevtika sanoati tarmoqlarida davlatning ulushi anchaga 
kamaytirildi. 
Respublikamizda xususiylashtirish bo’yicha qo’yilgan vazifa - davlat sektori 
bozor iqtisodiyoti sharoitida ham sezilarli rol o'ynashini inkor qilmaydi. Chunki 
iqtisodiyotning davlat korxonalari ma’lum darajada saqlanib qolishi kerak bo’lgan 
sohalar ham mavjud. Bunday korxonalar uchun ulaming bozor sharoitlariga 
moslashuviga imkon beradigan xo’jalik yuritish mexanizmini ishlab chiqish talab 
qilinadi. Mamlakatimizda mulkni davlat tasarrufidan chiqarish, xususiylashtirish, 
ulardan samarali foydalanish, umuman iqtisodiyotni isloh qilish bo’yicha 400 dan 
ziyod qonun hujjatlari ishlab chiqilib, qabul qilinganligi va joriy etilganligini, 
ularning barchasi iqtisodiyotimizni yanada liberallashtirish va modemizatsiya 
qilishda nafaqat mustahkam huquqiy asos, balki amalga oshirilayotgan bozor 
islohotlarining kafolati boiib xizmat qilishini ta’kidlamoq zarur. 
Bu borada 2015-yilda “davlat aktivlarini xususiylashtirish, avvalo, chet ellik 
investorlarga sotish vazifalari qo’yildi va buning uchun tegishli sharoitlar yaratildi. 
Masalan, 506 ta mulk kompleksi tanlov asosida, investitsiya kiritish sharti bilan 
sini barpo etish uchun resurslar vujudga keladi va aholini ijtimoiy muhofazalash dasturini ro’yobga chiqarish uchun mablag’lar jamlanadi. Davlat mol-mulkini yangi mulkdorlarga sotish yo’li orqali ulami mulkchilikning boshqa shakllariga aylantirilishi bilan birga xususiylashtirishdan olinadigan mablag’lar shu korxonaning o’zini qo’llab-quvvatlashga, yangi raqobatlashuvchi korxonalar barpo etishga ham sarflanadi. Iqtisodiyotning barqaror rivojlanishida xususiy mulk va uning asosida rivojlanayotgan xususiy tadbirkorlikka keng e’tibor berilmoqda. Prezidentimiz Sh.Mirziyoyev ta’kidlaganidek, “jiddiy va kundalik e’tiborini talab qiladigan yana bir muhim yo’nalish bor. Bu - xususiy mulk va tadbirkorlikni yanada rivojlantirish va ulaming ta’sirchan himoyasini ta’minlashdir.”. Qishloq xo’jaligi, qurilish, savdo, xizmat ko’rsatish sohasi singari tarmoqlar, uy-joy fondi to’liq xususiy mulk egalari tasarrufiga o’tkazildi. Iste’mol tovarlari ishlab chiqaradigan, oziq-ovqat, tikuvchilik mahsulotlari, to’qimachilik, charm- poyabzal, mebel va farmatsevtika sanoati tarmoqlarida davlatning ulushi anchaga kamaytirildi. Respublikamizda xususiylashtirish bo’yicha qo’yilgan vazifa - davlat sektori bozor iqtisodiyoti sharoitida ham sezilarli rol o'ynashini inkor qilmaydi. Chunki iqtisodiyotning davlat korxonalari ma’lum darajada saqlanib qolishi kerak bo’lgan sohalar ham mavjud. Bunday korxonalar uchun ulaming bozor sharoitlariga moslashuviga imkon beradigan xo’jalik yuritish mexanizmini ishlab chiqish talab qilinadi. Mamlakatimizda mulkni davlat tasarrufidan chiqarish, xususiylashtirish, ulardan samarali foydalanish, umuman iqtisodiyotni isloh qilish bo’yicha 400 dan ziyod qonun hujjatlari ishlab chiqilib, qabul qilinganligi va joriy etilganligini, ularning barchasi iqtisodiyotimizni yanada liberallashtirish va modemizatsiya qilishda nafaqat mustahkam huquqiy asos, balki amalga oshirilayotgan bozor islohotlarining kafolati boiib xizmat qilishini ta’kidlamoq zarur. Bu borada 2015-yilda “davlat aktivlarini xususiylashtirish, avvalo, chet ellik investorlarga sotish vazifalari qo’yildi va buning uchun tegishli sharoitlar yaratildi. Masalan, 506 ta mulk kompleksi tanlov asosida, investitsiya kiritish sharti bilan  
 
«nol» qiymatida yangi mulkdorlarga sotildi. Bu borada ana shu investorlar qariyb 1 
trillion so’m va 40 million AQSH dollari miqdorida investitsiya kiritish, shuningdek, 
22 mingga yaqin yangi ish o’rni yaratish majburiyatini olganini qayd etish lozim. 
Shu bilan birga, 245 ta kam rentabelli va faoliyat ko’rsatmayotgan tashkilot to’ 
liq tugatildi. 
Xususiylashtirish dasturida ko’zda tutilgan,   foydalanilmayotgan va qurilishi 
tugallanmagan 353 ta davlat mulki obyekti buzilib, buning natijasida 120 gektar 
hajmidagi yer maydoni bo’shadi. Bu yerlarning qariyb 80 gektari ishlab chiqarish 
korxonalari tashkil etish va xizmatlar ko’rsatish obyektlari qurish uchun tadbirkorlar 
tasarrufiga berildi. 
Davlat mulki shaklidagi yana 319 ta ana shunday obyekt inven- tarizatsiya 
qilinib, xususiy mulk shakliga o’tkazish uchun savdoga qo’yildi va o’tgan yili 
ularning 102 tasi yangi mulkdorlarga sotildi. Bundan tashqari, 378 ta aksiyadorlik 
jamiyatining davlat ulushi baholandi va chet ellik strategik investorlarga sotish 
uchun ochiq savdoga qo’yildi. 
Shuni alohida ta’kidlash kerakki, izchil rivojlanayotgan va muvaffaqiyatli 
faoliyat yuritayotgan «Navoiyazot», «Farg’onaazot», «Urganch ekskavator», 
«Qizilqumsement», «Jizzax akkumulyator zavodi» aksiyadorlik jamiyatlari kabi 
korxonalar, «Aloqabank», «Turonbank» singari banklar, «O’zagrosug’urta» 
kompaniyasi va boshqa muassasalardagi davlatga tegishli aksiyalar ham savdoga 
qo’yildi. 
Shu tariqa 52 ta aksiyadorlik jamiyatidagi savdoga qo’yilgan davlat ulushi 
xususiy mulkdorlarga sotildi. Jumladan, «Qo’qon yog’-moy zavodi» aksiyadorlik 
jamiyatining davlatga tegishli aksiyalari 2 million 500 ming dollarga sotildi”. 
Bu ishlarni amalga oshirishdan ko’zlangan asosiy maqsad qarovsiz holda 
bo’lgan bino va inshootlar negizida zamonaviy, raqobatbardosh mahsulotlami 
tayyorlovchi yangi ishlab chiqarish quwatlarini barpo etib, qo’shimcha ish 
o’rinlarini yaratishdir. Bu esa, o’z navbatida, bozorlarimizni xaridorgir va import 
o’mini bosuvchi ko’plab yangi turdagi tovar hamda mahsulotlar bilan boyitish, eng 
muhimi, aholi bandligini ta’minlash va turmush farovonligini bundanda yuk- 
«nol» qiymatida yangi mulkdorlarga sotildi. Bu borada ana shu investorlar qariyb 1 trillion so’m va 40 million AQSH dollari miqdorida investitsiya kiritish, shuningdek, 22 mingga yaqin yangi ish o’rni yaratish majburiyatini olganini qayd etish lozim. Shu bilan birga, 245 ta kam rentabelli va faoliyat ko’rsatmayotgan tashkilot to’ liq tugatildi. Xususiylashtirish dasturida ko’zda tutilgan, foydalanilmayotgan va qurilishi tugallanmagan 353 ta davlat mulki obyekti buzilib, buning natijasida 120 gektar hajmidagi yer maydoni bo’shadi. Bu yerlarning qariyb 80 gektari ishlab chiqarish korxonalari tashkil etish va xizmatlar ko’rsatish obyektlari qurish uchun tadbirkorlar tasarrufiga berildi. Davlat mulki shaklidagi yana 319 ta ana shunday obyekt inven- tarizatsiya qilinib, xususiy mulk shakliga o’tkazish uchun savdoga qo’yildi va o’tgan yili ularning 102 tasi yangi mulkdorlarga sotildi. Bundan tashqari, 378 ta aksiyadorlik jamiyatining davlat ulushi baholandi va chet ellik strategik investorlarga sotish uchun ochiq savdoga qo’yildi. Shuni alohida ta’kidlash kerakki, izchil rivojlanayotgan va muvaffaqiyatli faoliyat yuritayotgan «Navoiyazot», «Farg’onaazot», «Urganch ekskavator», «Qizilqumsement», «Jizzax akkumulyator zavodi» aksiyadorlik jamiyatlari kabi korxonalar, «Aloqabank», «Turonbank» singari banklar, «O’zagrosug’urta» kompaniyasi va boshqa muassasalardagi davlatga tegishli aksiyalar ham savdoga qo’yildi. Shu tariqa 52 ta aksiyadorlik jamiyatidagi savdoga qo’yilgan davlat ulushi xususiy mulkdorlarga sotildi. Jumladan, «Qo’qon yog’-moy zavodi» aksiyadorlik jamiyatining davlatga tegishli aksiyalari 2 million 500 ming dollarga sotildi”. Bu ishlarni amalga oshirishdan ko’zlangan asosiy maqsad qarovsiz holda bo’lgan bino va inshootlar negizida zamonaviy, raqobatbardosh mahsulotlami tayyorlovchi yangi ishlab chiqarish quwatlarini barpo etib, qo’shimcha ish o’rinlarini yaratishdir. Bu esa, o’z navbatida, bozorlarimizni xaridorgir va import o’mini bosuvchi ko’plab yangi turdagi tovar hamda mahsulotlar bilan boyitish, eng muhimi, aholi bandligini ta’minlash va turmush farovonligini bundanda yuk-  
 
saltirishga xizmat qiladi. 
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2016-yil 5-oktyabrdagi “Tadbirkorlik 
faoliyatining jadal rivojlanishini ta’minlashga, xususiy mulkni har tomonlama 
himoya qilishga va ishbilarmonlik muhitini sifat jihatidan yaxshilashga doir 
qo’shimcha chora-tadbirlar to’g’risida”gi farmoni asosida xususiy mulkni va 
xususiy tadbirkorlikni qoilab-quwatlash ulami himoya qilishning muhim yangi 
bosq- ichi bo’ldi. Bu farmon asosida Mamlakatimizda bir qator ishlaming bajarilishi 
muhim vazifa sifatida qo’yildi. Jumladan, Prezidentimiz tomonidan xususiy mulk 
va xususiy tadbirkorlikni yanada rivojlantirish maqsadida bu sohaga to’liq erkinlik 
berish, bu yo’lda g’ov bo’lib turgan barcha to’siq va cheklovlami bartaraf etish eng 
muhim ustuvor vazifalardan biri, deb belgilanmoqda. 
Shuningdek, O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 17-yanvardagi 
“Tadbirkorlik maqsadlarida foydalanish uchun davlat mulki obyektlarini sotishni 
jadallashtirish va uning tartib-taomyillarini yanada soddalashtirish chora-tadbirlari 
to’g’risida”gi Farmoni xususiy tadbirkorlikni rivojlantirish uchun qulay shart-
sharoitlar yaratish, davlat mulki obyektlarini sotish tartib-tamoyillarini yanada 
soddalashtirish va bu jarayonni jadallashtirish, ulami xususiylashtirishda 
byurokratik to’siqlami bartaraf etish, xususiy mulk qilib sotilgan obyektlarda 
raqobatbardosh tovarlar ishlab chiqarish va xizmatlar ko’rsatishni tashkil etishga 
qaratilgan. 
Xususiy mulkka berilgan bunday katta e’tibor iqtisodiyotning turli sohalari 
va tarmoqlarining jadal va keng rivojlanishi, yangi ish o’rinlarining ko’payishiga 
imkon yaratadi. 
Bugun hech kimga sir emaski, xususiy mulk va xususiy tadbirkorlik 
faoliyatining amaliyoti xususiy mulkning davlat mulkiga nisbatan har tomonlama 
samaradorligini ko’rsatmoqda. 
Xususiy korxonalarda sirqidildan mehnat qilishga undaydigan omillar va 
shaxsiy manfaatdorlik darajasi va eng asosiysi, o’zining ishlab chiqarish va 
moliyaviy faoliyatining yakuniy natijasi uchun mas’uliyat hissi butunlay yuqori 
ekanligi hammaga ma’lum. Bu fikr 2017-2021-yillarga belgilangan harakatlar 
saltirishga xizmat qiladi. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2016-yil 5-oktyabrdagi “Tadbirkorlik faoliyatining jadal rivojlanishini ta’minlashga, xususiy mulkni har tomonlama himoya qilishga va ishbilarmonlik muhitini sifat jihatidan yaxshilashga doir qo’shimcha chora-tadbirlar to’g’risida”gi farmoni asosida xususiy mulkni va xususiy tadbirkorlikni qoilab-quwatlash ulami himoya qilishning muhim yangi bosq- ichi bo’ldi. Bu farmon asosida Mamlakatimizda bir qator ishlaming bajarilishi muhim vazifa sifatida qo’yildi. Jumladan, Prezidentimiz tomonidan xususiy mulk va xususiy tadbirkorlikni yanada rivojlantirish maqsadida bu sohaga to’liq erkinlik berish, bu yo’lda g’ov bo’lib turgan barcha to’siq va cheklovlami bartaraf etish eng muhim ustuvor vazifalardan biri, deb belgilanmoqda. Shuningdek, O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 17-yanvardagi “Tadbirkorlik maqsadlarida foydalanish uchun davlat mulki obyektlarini sotishni jadallashtirish va uning tartib-taomyillarini yanada soddalashtirish chora-tadbirlari to’g’risida”gi Farmoni xususiy tadbirkorlikni rivojlantirish uchun qulay shart- sharoitlar yaratish, davlat mulki obyektlarini sotish tartib-tamoyillarini yanada soddalashtirish va bu jarayonni jadallashtirish, ulami xususiylashtirishda byurokratik to’siqlami bartaraf etish, xususiy mulk qilib sotilgan obyektlarda raqobatbardosh tovarlar ishlab chiqarish va xizmatlar ko’rsatishni tashkil etishga qaratilgan. Xususiy mulkka berilgan bunday katta e’tibor iqtisodiyotning turli sohalari va tarmoqlarining jadal va keng rivojlanishi, yangi ish o’rinlarining ko’payishiga imkon yaratadi. Bugun hech kimga sir emaski, xususiy mulk va xususiy tadbirkorlik faoliyatining amaliyoti xususiy mulkning davlat mulkiga nisbatan har tomonlama samaradorligini ko’rsatmoqda. Xususiy korxonalarda sirqidildan mehnat qilishga undaydigan omillar va shaxsiy manfaatdorlik darajasi va eng asosiysi, o’zining ishlab chiqarish va moliyaviy faoliyatining yakuniy natijasi uchun mas’uliyat hissi butunlay yuqori ekanligi hammaga ma’lum. Bu fikr 2017-2021-yillarga belgilangan harakatlar  
 
strategiyasida yanada aniqlashtirildi va rivojlantirildi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
strategiyasida yanada aniqlashtirildi va rivojlantirildi.