Ijtimoiy-iqtisodiy tizimlar va mulkchilik munosabatlar
Yuklangan vaqt
2024-07-25
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
19
Faytl hajmi
644,0 KB
Ijtimoiy-iqtisodiy tizimlar va mulkchilik munosabatlari
Reja
1. Mulkchilik munosabatlarining iqtisodiy mazmuni: egalik qilish, foydalanish
va tasarruf qilish. Mulk obyekti va subyekti. Mulkchilikning iqtisodiy va huquqiy
jihatlari. Mulk shakllarining tasniflanishi.
2. Davlat mulki, jamoa mulki, shaxsiy mulk, hususiy mulk va aralash mulk.
3. Iqtisodiyotni isloh qilishda mulkchilikning oʻrni. Mulkchilik shakllarini
oʻzgartirish
usullari:
milliylashtirish,
davlat
tasarrufidan
chiqarish
va
xususiylashtirish.
4. Davlat mulkini xususiylashtirishning usullari. Oʻzbekiston Respublikasida
mulkchilikni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish jarayonini amalga
oshirish bosqichlari.
Mulkchilik munosabatlarining iqtisodiy mazmuni: egalik qilish,
foydalanish va tasarruf qilish. Mulk obyekti va subyekti. Mulkchilikning
iqtisodiy va huquqiy jihatlari. Mulk shakllarining tasniflanishi.
Mulkchilik munosabatlari har qanday jamiyat iqtisodiy tizimining asosiy
munosabatlaridan
birini
tashkil
qilib,
insoniyat taraqqiyotining mahsuli
hisoblanadi. Mulkchilik munosabatlari moddiy va ma’naviy ne’matlami ishlab
chiqarish hamda jamiyat boyliklarini o’zlashtirish jarayonlarida vujudga keladi.
Shunday ekan, mulkchilik munosabatlari - bu mulkka egalik qilish, foydalanish,
tasarruf etish va o’zlashtirish jarayonlarida vujudga keladigan iqtisodiy
munosabatlardir.
Mulkka egalik qilish mulkning egasi qo’lida saqlanib turishini bildiradi va
Yaratilgan moddiy boyliklami o’zlashtirishning ijtimoiy shaklini ifodalaydi.
Ayrim hollarda mulkka egalik qilish uning egasi ixtiyorida saqlangan holda,
undan amalda foydalanish esa boshqalar qo’lida bo’ladi. Bunga ijaraga berilgan
mol-mulkni misol qilib keltirish mumkin. Mulkdan foydalanish - bu mol-mulkning
iqtisodiy faoliyatda ishlatilishi yoki ijtimoiy hayotda qo’llanilishidir. Mol-mulkni
o’zlashtirish yuz berganda u daromad olish uchun yoki shaxsiy ehtiyojni qondirish
uchun ishlatilishini bildiradi. Mulkni tasarruf etish - bu mol-mulk taqdirining
mustaqil hal qilinishidir. U mol-mulkni sotish, meros qoldirish, hadya qilish, ijaraga
berish kabi holatlami erkin tanlash imkoniyati orqali namoyon bo’ladi.
Mulkchilik munosabatlarining iqtisodiy mazmunini uning ajralmas jihatlari
(egalik qilish, foydalanish, o’zlashtirish va tasarruf etish) belgilab bersada, bu
munosabatlar tavsifi nafaqat alohida mulk shakllarida, balki bitta mulk shakli
doirasida ham farqlanishi mumkin. Mulkchilik jamiyatdagi ham huquqiy, ham
iqtisodiy mu nosabatlar mazmunini o’zida ifodalaydi. Mulkchilikning huquqiy
va iqtisodiy mazmuni o’zaro bog‘liq va bir-birini taqozo qiladi, shu sababli
mulkchilik bir vaqtda ham iqtisodiy, ham huquqiy kategoriya hisoblanadi. Bu
birfikda, yuqori da ko’rsatilganidek, hal qiluvchi rolni mulkchilikning iqtisodiy
tomoni egallaydi. Mulkchilik xo’jalik va tadbirkorlik faoliyatining turli shakllari
orqali iqtisodiy jihatdan ro’yobga chiqariladi. Agar mulk iqtisodiy jihatdan
ro’yobga chiqarilmasa, ya’ni o’zlashtirilmasa, ishlab chiqarishda foydalanilmasa
yoki mulk egasiga daromad keltirmasa, bunda u «huquqiy» kategoriya sifatida
qoladi. Boshqa tomondan, mulkchilikning huquqiy jihati uning iqtisodiy tomoniga
nisbatan faqat bo’ysunuvchi rol o’ynamaydi. Bu shunda ko’rinadiki, ishlab
chiqarish vositalariga ma’lum huquqiy egalik qilmasdan, hech kim ishlab chiqarish
jarayonini amalga oshira olmaydi, ishlab chiqarish vositalari va ishlab chiqarilgan
mahsulotdan foydalana olmaydi. Shu sababli mulkchilikning huquqiy me’yorlari
(egalik qilish, tasarruf qilish, foydalanish huquqi) iqtisodiy munosabatlaming
aniqlashtirilgan ko’rinishi hisoblanadi.
Huquqiy me’yorlar bir tomondan, aynan mulkchilik munosabatlarini muhofaza
qilish zarurati bilan bog’liq holda vujudga kelsa, boshqa tomondan, ular tovar ishlab
chiqarish sharoitida mulkchilik munosabatlarini rivojlantirishda g’oyat muhim rol o
‘ynaydi. Bu rol shunda ko’rinadiki, tovar xo’jaligi sharoitida ayrim ijtimoiy
qatlamlar ishlab chiqarish jarayonida qatnashmasdan, ayirboshlash munosabatlarida
ishtirok etib (masalan, savdo vositachilari) mulkdorga aylanish imkoniyati paydo
bo’ladi. Shunday qilib, mulkchilikning huquqiy me’yorlari, birinchidan, ishlab
chiqarish vositalari va Yaratilgan moddiy ne’matlaming muayyan shaxslarga
(huquqiy yoki jismoniy) tegishli ekanligini, ikkinchidan, mulk egalarining qonun
bilan qo’riqlanadigan vakolatlarini va nihoyat, uchinchidan, mol-mulkni himoya
qilish usullarini belgilab beradi.
Mulkchilik munosabatlari uning obyektlari va subyektlari bo’lishini shart
qilib qo’yadi. Mulkka aylangan barcha boylik turlari mulkchilik obyektlaridir.
Mulk obyekti bo’lib, inson yaratgan moddiy va ma’naviy boyliklar, tabiiy boyliklar,
aqliy mehnat mahsuli, insonning mehnat qilish qobiliyati - ishchi kuchi va boshqalar
hisoblanadi. Mulk obyektida asosiy bo’g’in - bu ishlab chiqarish vositalariga egalik
qilish hisoblanadi. Ishlab chiqarish vositalari kimniki bo’lsa, ishlab chiqarilgan
mahsulot ham unga tegishli bo’ladi.
Real hayotda ishlab chiqarish vositalarining umumlashish darajasi turli xil,
ya’ni ishlab chiqaruvchilaming ishlab chiqarish vositalari bilan qo’shilishi turli
darajada va turli shakllarda amalga oshiriladi. Shunga mos ravishda mulk
subyektlari vujudga keladi. Mulk subyekti jamiyatda ma’lum ijtimoiy-iqtisodiy
mavqega ega bo’lgan, mulk obyektini o’zlashtirishda qatnashuvchilar, mulkiy
munosabatlar ishtirokchilari bo’lib, ular jamoa, sinf, tabaqa yoki boshqa
ijtimoiy guruhlarga birlashgan bo’Iadi. Ayrim kishilar, oilalar va davlat ham
mulkchilik subyekti sifatida maydonga chiqishi mumkin.
Mulk obyektlari va subyektlari yordamida mulkchilik munosabatlari va
huquqlarini yanada yaqqolroq tushunish mumkin. Mulkchilik munosabatlari - bu
mulk obyektini o’zlashtirish bo’yicha mulk subyektlari o’rtasidagi iqtisodiy
munosabatdir. Bu qoidani quyidagi tasvir orqali ifodalash mumkin:
Mulkchilik huquqlari esa mulk subyektining mulk obyektiga nisbatan
munosabatidir, ya’ni undan foydalanish va nazorat qilish yuzasidan kelib
chiquvchi huquqlar majmuidir:
Mulk subyektlari ko’p darajali bo’lib, shu subyektlardan birontasi o’zini mulk
egasi sifatida yuzaga chiqara olmasa, unda mulkchilik munosabatlari rasmiy va
yuzaki tus oladi.
Davlat mulki, jamoa mulki, shaxsiy mulk, hususiy mulk va aralash mulk.
Jamiyat rivojining hozirgi bosqichida mulkchilik munosabatlari o’z ichiga
davlat mulkini, ishlab chiqarish, xizmat ko’rsatish va matbubot sohalaridagi jamoa
mulkining xilma-xil turlarini, ijtimoiy tashkilotlar mulkini, uy xo’jaligi va shaxsiy
tomorqa xo’jaligi hamda yakka tartibdagi mehnat faoliyati bilan bog’liq bo’lgan
mehnatkashlarning shaxsiy mulkini, tashqi iqtisodiy munosabatlar sohasidagi
aralash mulk shakllarini va xususiy mulklami oladi.
1-rasm. Mulkchilik shakllarining tasniflanishi
Shu
sababli «O’zbekiston Respublikasining mulkchilik to’g’risida»gi
qonunida turli-tuman mulklar quyidagi mulk shakllariga kiritiladi: davlat mulki,
jamoa mulki, xususiy mulk, shaxsiy mulk, aralash mulk.
Mulkchilik turli shakllarining mavjud bo’lishi va ulaming iqtisodiy mezoni,
awalo, ishlab chiqaruvchi kuchlarning rivojlanishi va ishlab chiqarishning
umumlashuvi darajasi bilan bog’liq. Shu bilan birga mulkchilik shakllari ishlab
chiqamvchi kuchlaming holati, ijtimoiy mehnat taqsimoti va tashkiliy-iqtisodiy
munosabatlarining yetuklik darajasi bilan mos kelishi zarur.
Davlat mulki - egalik qilish, foydalanish va tasarruf qilish davlat
ixtiyorida bo’lgan mulk obyektlaridan iborat. Davlat mulki asosan ikki yo’l bilan
hosil bo’ladi:
1) xususiy mol-mulkning milliylashtirilib, davlat ixtiyoriga o’tkazilishi;
2) davlat mablag’lari hisobidan korxonalar qurish, davlatga qarashli korxona
va tashkilotlarda investitsiyalami amalga oshirish.
Davlat mulki haqiqatda ham xalqqa qarashli bo’lgan, bo’linmaydigan yoki
umumiy resurslardan foydalanish uchun juda mosdir. Bunga misol qilib takror
ishlab chiqarib bo’lmaydigan tabiiy resurslami, yirik inshootlar va transport
vositalari, yo’llar kabi iqtisodiy tuzilmaning kattagina qismini ko’rsatish mumkin.
O’zbekistonda Fuqarolik Kodeksiga muvofiq davlat mulki Respublika
mulkidan va ma’muriy-hududiy (munitsipal) tuzilmalar inulkidan iborat boiadi.
yer, yer osti boyliklari, suv, havo bo’shlig’i, o’simlik va hayvonot dunyosi hamda
boshqa tabiiy resurslar, respublika hokimiyati va boshqaruvi tuzilmalari mol-mulki,
davlatga qarashli madaniy va tarixiy boyliklar, byudjet mablag’lari, oltin zaxirasi,
valyuta fondi va boshqa davlat fondlari respublika mulki hisoblanadi. Ma’muriy-
hududiy (munitsipal) tuzilmalar mulkida davlat hokimiyati mahalliy organlari
mol-mulki, mahalliy byudjet mablag’lari, munitsipal uy-joy fondi va kommunal
xo’jaligi korxonalari va boshqa mulkiy majmualar, xalq ta’limi, madaniyat,
sog’liqni saqlash muassasalari kabilar mol-mulki bo’ladi.
Jamoa mulki - muayyan maqsad yo’lida o’zlarida bo’lgan ishlab
chiqarish vositalarini umumlashtirib jamoaga birlashgan kishilar tomonidan
moddiy va ma’naviy boyliklarni hamjihatlik bilan o’zlashtirishni bildiradi.
Jamoa mulki davlat mulkini korxona jamoasi sotib olishi, badal to’lab korxona
qurishi, aksiya chiqarib, ulami sotish kabi yo’llar orqali paydo bo’ldi. Jamoa
mulkining muhim xususiyati shundaki, ishlab chiqarish vositalari va mehnat
mahsuliga ayrim shaxslar emas, balki ma’lum guruh, kishilar egalik qiladi. Jamoa
mulkiga kooperativlarning, ijara va jamoa korxonalarining, aksiyadorlar jamiyatlari,
xo’jalik jamiyatlari va shirkatlarining, jamoa tashkilotlari va diniy tashkilotlaming
mulki kiradi.
Shaxsiy mulk - bu fuqarolar mulki bo’lib, ularning oilaviy faoliyat
yuritishida shaxsiy yoki oilaviy mehnatga asoslanib, o’z ehtiyojini qondirishiga
xizmat qiladi. Bu mulk shakli asosan shaxsning yoki uning oila a’zolarining
mehnati va undan kelgan daromadlari asosida ko’payadi va rivoj topadi.
Fuqaroning shaxsiy mulki asosan, ulaming ijtimoiy ishlab chiqarishda
ishtirokidan, o’z xo’jaligini yuritishdan tushgan mehnat daromadlari hisobiga
vujudga keladi va ko’payadi. Bozor iqtisodiyoti sharoitida shaxsiy mulk aksiyadan
olinadigan dividend, bank foizlari, xususiy sohibkorlik daromadi kabi yangi
manbalarga ham asoslanadi. Shaxsiy mulk obyektlari - bu turar joylar, bog’-
hovli va uylar, transport vositalari, pul jamg’armalari, uy-ro’zg’or va shaxsiy
iste’mol buyumlari, yakka tartibda va boshqa xo’jalik faoliyati uchun kerakli ishlab
chiqarish vositalari, ularda hosil qilingan mahsulot va boshqalar bo’lishi mumkin. «
O’zbekiston Respublikasida mulkchilik to’g’risida»gi qonunda ko’rsatilganidek,
savdo, umumiy ovqatlanish, maishiy xizmat sohasidagi, iqtisodiyotning boshqa
tarmoqlaridagi kichik korxonalar fiiqaro va uning oila a’zolarining mulki bo’lishi
mumkin. Shaxsiy mulk obyektlari ehtiyojlarini qondirish doirasidan chiqib,
daromad topish yo’lida ishlatilishi mumkin.
Xususiy mulk - bir shaxsga jumladan, tadbirkorga qarashli bo’lib,
yollanma mehnatga asoslangan holda daromad olishga qaratilgan mulkdir. Bu
yerda mulk egasi bilan tadbirkomi bir xil qarash kerak emas. Mulk egasi o’z
mulkini o’zi yuritishi ham mum kin, uni tadbirkorga ijaraga berishi ham
mumkin. Agar mulk egasi o’z mulkini o’zi yuritsa, u bir vaqtning o’zida ham
mulk egasi ham tadbirkor sifatida namoyon bo’ladi.
O’zbekiston Respublikasining mulkchilik to’g’risidagi qonunida (7-modda)
xususiy mulk o’z mol-mulkiga xususiy egalik qilish, undan foydalanish va uni
tasarruf etish huquqidan iboratdir, deb ko’rsatilgan. Shu bilan birga xususiy mulk
bo’lgan mol-mulkning miqdori va qiymati cheklanmasligi ta’kidlanadi. Xususiy
mulk ham boshqa har qanday mulk shakllari kabi o’zining ijobiy va salbiy
tomonlariga ega. U so’zsiz, tashabbuskorlik va tadbirkorlikni, mehnatga
mas’uliyatlilik munosabatlarini rag’batlantiradi. Shu bilan birga, tovar ishlab
chiqarish sharoitida u xufyona daromad orttirishga intilish hissini tug’diradi.
Mulkchilikning bu shaklini tan olish iqtisodiyotda uni qo’llash foydali bo’lgan
bo’g’inlami aniqlash, uni tartibga solishning moliyaviy va huquqiy mexanizmlarini
shakllantirishni taqozo qiladi. Lekin xususiy mulkchilikni bunday tan olish uni
mutlaqlashtirish bilan umuman bog’liq emas. Bu mulk sotib olingan ishlab
chiqarish vositalari asosida mustaqil xo’jalik yuritish yoki davlat korxonalari,
kooperativ firmalar, magazin, oshxona va shu kabilami sotib olish orqali vujudga
kelishi, ko’payishi mumkin.
Turli shakldagi mulklaming aralashib, birikib ketishi natijasida aralash mulk
paydo bo’ladi. Bu mulk alohida olingan obyektning turli mulkdorlar ishtirokida
o’zlashtirilishini bildiradi.
Shuningdek, mamlakat yalpi ichki mahsuloti tarkibida nodavlat sektorining
ulushi ham sezilarli darajada oshib bormoqda(1-jadval).
1-jadval
Ro’yxatdan o’tgan va faoliyat ko’rsatayotgan korxona va tashkilotlarning
mulkchilik shakli bo’yicha taqsimlanishi
Jadvaldan ko’rinadiki, 2013-yilda ro’yxatdan o’tgan korxona va
tashkilotlarning mulkchilik shakllari bo’yicha 14,8 foizi davlat mulkiga asoslangan
korxonalardan iborat bo’lsa, 85,2 foizi nodavlat mulkiga asoslanadi, faoliyat
ko’rsatayotgan korxona va tashkilotlarning esa 16,3 foizi davlat mulkiga asoslansa,
83,7 foizi nodavlat mulkiga asoslangan holda faoliyat yuritmoqda. 2015-yilda esa
mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish hisobiga faoliyat
ko’rsatayotgan korxona va tashkilotlarning 15 foizi davlat mulki asosida, 84 foizi
esa nodavlat mulki asosida ishlamoqda.
Iqtisodiyotni isloh qilishda mulkchilikning oʻrni. Mulkchilik shakllarini
oʻzgartirish usullari: milliylashtirish, davlat tasarrufidan chiqarish va
xususiylashtirish.
Bozor munosabatlariga o’tishning asosiy sharti ko’p ukladli iqtisodiyotni va
raqobat muhitini shakllantirish uchun shart-sharoitni vujudga keltirishdan iborat.
Bunda asosiysi mulkchilik masalasini hal qilishdir. Uzoq yillar mobaynida Sobiq
Ittifoq tarkibiga kirgan davlatlar qatori bizning respublikamiz iqtisodiyotida ham
umumxalq mulki deb atalgan, aslida esa davlatlashtirilgan mulk to’liq hukmronlik
qilib keldi. Nazariya va amaliyotda umumxalq mulki deb hisoblangan mulk subyekti
sifatida davlatning chiqishi jamiyat a’zolari o’rtasida bu mulkka «hech kimniki»,
«davlatniki», «birovning mulki» deb qarashlaming shakllanishiga olib keldi. Bozor
iqtisodiyotini vujudga keltirish vazifasi o’tish davrida mulkchilikda davlat
sektorining salmog’i ancha yuqori bo’lgan mamlakatlarda bu mulkning ma’lum
qismini davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirishni taqozo qiladi. Shunga
ko’ra,
O’zbekistonda
ham
mulkni
davlat
tasarrufidan
chiqarish
va
xususiylashtirishga muhim ahamiyat kasb etuvchi jarayon sifatida qaralib,
O’zbekiston Respublikasining «Davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish
to’g’risida»gi Qonunida (1991-yil 19-noyabr) quyidagicha ta’rif beriladi:
Davlat tasarrufidan chiqarish - davlat korxonalari va tashkilotlarini jamoa,
ijara korxonalariga, aksiyador jamiyatlarga, mas’uliyati cheklangan jamiyatlarga,
davlatga qarashli mulk bo’lmaydigan boshqa korxonalar va tashkilotlarga
aylantirishdir.
Xususiylashtirish - fuqarolaming va davlatga taalluqli bo’lmagan yuridik
shaxslaming davlat mulki obyektlarini yoki davlat aksiyadorlik jamiyatlarining
aksiyalarini davlatdan sotib olishidir.
Bundan ko’rinadiki, mulkni davlat tasarrufidan chiqarish xususiylashtirishga
qaraganda ancha keng tushuncha.
Xususiylashtirish-davlat mulkiga egalik huquqining davlatdan xususiy
shaxslarga o’tishidir.
Mulkni davlat tasarrufidan chiqarish xususiylashtirishdan tashqari, bu mulk
hisobidan boshqa nodavlat mulk shakllarini vu judga keltirishni ham ko’zda tutadi.
U bir qator yo’llar bilan amalga oshiriladi: davlat korxonalarini aksiyadorlik
jamiyatiga aylantirish, davlat korxonasini sotib, uni jamoa mulkiga aylantirish;
mulkni qiymatga qarab chiqarilgan cheklar (vaucher) bo’yicha fuqarolarga bepul
berish; mulkni ayrim tadbirkor va ish boshqaruvchilarga sotish; ayrim davlat
korxonalarini chet el firma va fuqarolariga sotish yoki qarz hisobiga berish; davlat
mol-mulkini auksionlarda kirn oshdi savdosi orqali sotish va h.k,
Xususiylashtirishning usullari ham turli-tuman bo’lib, ulami 3 guruhga ajratish
mumkin:
1) davlat mulkini bepul bo’lib berish orqali xususiylashtirish;
2) davlat mulkini sotish orqali xususiylashtirish;
3) davlat mulkini bepul bo’lib berish hamda sotishni uyg’unlashtirish orqali
xususiylashtirish; (2-rasm).
О ‘zbekistonda iqtisodiy islohotlarning dastlabki pallasidayoq mulkchilikning
hamma shakllari teng huquqli ekanligi konstitutsion tarzda e’tirof etildi va davlat
mulki monopolizmini tugatish hamda bu mulkni xususiylashtirish hisobiga ko’p
ukladli iqtisodiyotni real shakllantirish vazifasi qo’yildi. Awalo mulkchilikning
turli xil shakllari qaror topishi uchun teng huquqiy me’yorlar va amal qilish
mexanizmlari yaratildi. O’zbekistonda mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va
xususiylashti- rishga yondashuvning muhim xususiyati uni maxsus dasturlar aso-
sida
bosqichma-bosqich
amalga
oshirishdan
iborat.
1992-1993-yillar
xususiylashtirishning birinchi bosqichini o’z ichiga
olib,
bu bosqichda
xususiylashtirish jarayoni umumiy uy-joy fondini, savdo, mahalliy sanoat, xizmat
ko’rsatish kvorxonalarini hamda qishloq xo’jalik mah- sulotlarini qayta ishlash
tizimini qamrab oldi.(3-rasm).
2-rasm. Davlat mulkini xususiylashtirishning usullari
3-rasm. O ‘zbekistonda mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiy
lashtirish jarayonini amalga oshirish bosqichlari
yopiq turdagi aksiyadorlik jamiyatlariga aylantirildi. Aksiyalaming nazorat
paketi davlat ixtiyorida saqlab qolindi. Xususiylashtirishning birinchi bosqichida
davlat iqtisodiy jihatdan samarasiz bo’lgan, biroq butun mamlakatning iqtisodiy
taraqqiyotida muhim rol o’ynaydigan ayrim sektorlami, ayrim korxonalami saqlab
turishni va mablag’ bilan ta’minlash vazifalarini o’z zimmasiga oldi.
Davlat mulkini xususiylashtirishning usullari. Oʻzbekiston Respublikasida
mulkchilikni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish jarayonini
amalga oshirish bosqichlari.
Iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishning birinchi bosqichi natijasida kichik
xususiylashtirish
amalda
tugallandi,
davlat
mulkini
boshqarish
va
uni
mulkchilikning boshqa shakllariga aylantirish uchun kerak bo’lgan muassasalar
tizimi vujudga keltirildi. Savdo, aholiga maishiy xizmat ko’rsatish, mahalliy sanoat
korxonalari xususiy va jamoa mulki qilib berildi.
Davlat ijtimoiy dasturida belgilab berilgan ikkinchi bosqich 1994-1995-
yillarga to’g’ri keldi. Bu bosqichda ko’plab o’rta va yirik korxonalar aksiyadorlik
jamiyatlariga aylantirildi hamda ulaming aksiyalari respublika qimmatli qog’ozlar
bozorining asosini tashkil etdi. Davlat mulki aksiyadorlikka aylantirilishi bilan bir
qatorda kichik xususiy biznes korxonalarini tashkil qilish jadallashtirildi.
Mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirishning bu bosqichida
ochiq turdagi aksiyadorlik jamiyatlarini vujudga keltirish, davlat mulkini tanlov
asosida hamda kim oshdi savdosida sotish amaliyotga joriy qilindi. Ko’chmas mulk
va qimmatli qog’ozlar bozorining yangi muassasalari barpo etildi. Mulkni davlat
tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirishdan keladigan samara ikki yoqlama
tavsifga ega. Bir tomondan, u aholining bo’sh turgan mablag’larini o’ziga jalb qilib,
ulaming bozorga tazyiqini pasaytiradi. Ikkinchi tomondan, yangi mablag’lami ishlab
chiqarishga jalb etish va tovar ishlab chiqaruvchilar o’rtasida raqobatni yuzaga
keltirish uchun sharoit yaratadi. Bu yerda shuni ta’kidlash lozimki, xususiylashtirish
iqtisodiyotning davlatga qarashli bo’lmagan sektorini shakllantirishning yagona
yo’li emas. Tashabbuskorlik asosida yakka tartibdagi xususiy mulkchilikka
asoslangan, shuningdek, turli xil kooperativlar, shirkatlar, mas’uliyati cheklangan
jamiyatlar ko’rinishidagi kichik va o’rta korxonalami tashkil qilish - ikkinchi
qudratli jarayon hisoblanadi.
Respublika iqtisodiyoti 1996-yildan boshlab mulkni davlat tasarrufidan
chiqarish va xususiylashtirishning uchinchi bosqichiga kirdi. Bu bosqich davrida
(1996-1998-yillar) xususiylashtirilmaydigan obyektlar ro’yxatiga kirmagan barcha
obyekt va korxonalar (jami 3146 ta) davlat tasarrufidan chiqarildi. Natijada 1997-
yilda savdo- sotiq hajmi va umumiy ovqatlanish mahsulotlarining 95 foizdan
ortiqrog’i davlatga qarashli bo’lmagan sektorga to’g’ri keldi. Uy joylarni
xususiylashtirish jarayonida ilgari davlat ixtiyorida bo’lgan bir milliondan ortiq
kvartira yoki davlat uy-joy fondining 95 foizdan ortiqrog’i fuqarolaming shaxsiy
mulki bo’lib qoldi.
Xususiylashtirishjarayonlarining to ‘rtinchibosqichi (l 998-2003-yillar)ning
asosiy vazifalari sifatida davlat byudjetiga xususiylashtirishdan tushgan
mablag’lami yo’naltirish, xususiylashtirilgan korxonalarga xorijiy investitsiyalami
jalb etish, boshqaruv samaradorligini oshirish va mulkchilikning yangi
munosabatlarini to’laqonli amal qilishi uchun sharoitlar yaratish tadbirlarini amalga
oshirish belgilandi. Mamlakatimizdagi davlatkorxonalarini xususiylashtirishning
1995-2003-yillardagi asosiy natijalarini 3.2-jadval orqali kuzatish mumkin.
2-jadval.
O’zbekistonda 1995-2003-yillarda davlat korxonalarini
xususiylashtirishning asosiy ko’rsatkichlariu
Jadvaldan ko’rinadiki, tahlil qilinayotgan davr mobaynida 17836 ta davlat
obyekti xususiylashtirilib, ular asosida 16852 ta nodavlat mulkidagi korxonalar
tashkil etilgan. Jumladan, ushbu korxonalarning 3667 tasi (21,8%) aksiyadorlik
jamiyatlari, 10138 tasi (60,2%) xususiy korxonalar, 3047 tasi (18,1%) boshqa
shakldagi korxonalardan iborat. Bu davrda xususiylashtirishdan tushgan mablag’lar
hajmi 167,3 mlrd. so’mni tashkil etgan.
O’zbekistonda
davlat
tasarrufidan
chiqarish
va
xususiylashtirish
jarayonlarining
hozirgi
-
beshinchi
bosqichi
O’zbekiston
Respublikasi
Prezidentining 2003-yil 24-yanvardagi « O’zbekiston iqtisodiyotida xususiy
sektoming ulushi va ahamiyatini tubdan oshirish chora-tadbirlari to’g’risida»gi
Farmoni bilan bog’liq. Mazkur Farmon asosida iqtisodiy nochor korxonalarni
davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish jarayonini jadallashtirish,
shuningdek, mazkur korxonalarni modemizatsiyalash va barqaror rivojlantirish
uchun to’g’ridan-to’g’ri investitsiyalami jalb etish maqsadida xususiy lashtirilgan
obyektlarga narx belgilashning samarali mexanizmi joriy etildi. Xususan,
xususiylashtirilgan korxonalar davlat aktivlarining boshlang’ich narxlarini sekin-
asta pasaytirib borish hamda davlat, iqtisodiy nochor korxonalami va past likvidli
obyektlami nol darajadagi xarid qiymati bo’yicha tanlov asosida investitsiya
majburiyatlarini qabul qilish sharti bilan investorlarga sotish tartiblari tasdiqlandi.
Mamlakatimizda hozirda ham xususiylashtirish jarayonlari bosqichma-bosqich
davom ettirilmoqda. Ma’lumotlardan ma’lum bo’lishicha, 2004-2015-yillar
davomida 5531 ta davlat obyekti xususiylashtirilib, buning natijasida tushgan
mablag’laming jami hajmi 836,5 mlrd. so’mni tashkil etgan (3-jadval).
3-jadval.
O’zbekistonda 2004-2015-yilIarda davlat obyektlarining xususiylashtirilishi
Respublikada
xususiylashtirishning
manzilli
yo’naltirilganligi uning
navbatdagi xususiyatidir. Bu aholining barcha qatlamlariga mazkur jarayonda
aniqroq va natijaliroq qatnashishi imkonini beradi. Xususiylashtirishning manzilli
yo’naltirilganligi uy-joylaming o’z egalariga imtiyozli yoki bepul berilishida,
aholining ko’proq muhtoj va zaif qatlamlarini qo’llab-quwatlashning turli xil
dasturlari byudjet mablagiari hisobiga qoplanishida, qishloq aholisi o’z yordamchi
xo’jaligi uchun chek yerlar olishi kabilarda ifodalanadi.
O’zbekistonda xususiylashtirishning to’lovliligi uning navbatdagi muhim
xususiyatidir. Pulni to’lash orqali davlat tasarrufidagi korxona va obyektlami
xususiylashtirishda mulkni bepul taqsimlash bilan bog’liq salbiy holatlar bartaraf
etilishi bilan birga qator muammolami hal qilish imkoniyati yaratiladi. Bulardan
asosiysi awalo tadbirkorlikni, xususiylashtirilgan korxonalami davlat tomonidan
qo’llab-quvvatlashning moliyaviy manbalari paydo bo’ladi, bozor infiratuzilma-
sini barpo etish uchun resurslar vujudga keladi va aholini ijtimoiy muhofazalash
dasturini ro’yobga chiqarish uchun mablag’lar jamlanadi. Davlat mol-mulkini yangi
mulkdorlarga sotish yo’li orqali ulami mulkchilikning boshqa shakllariga
aylantirilishi bilan birga xususiylashtirishdan olinadigan
mablag’lar
shu
korxonaning o’zini qo’llab-quvvatlashga, yangi raqobatlashuvchi korxonalar barpo
etishga ham sarflanadi.
Iqtisodiyotning barqaror rivojlanishida xususiy mulk va uning asosida
rivojlanayotgan xususiy tadbirkorlikka keng e’tibor berilmoqda. Prezidentimiz
Sh.Mirziyoyev ta’kidlaganidek, “jiddiy va kundalik e’tiborini talab qiladigan yana
bir muhim yo’nalish bor. Bu - xususiy mulk va tadbirkorlikni yanada rivojlantirish
va ulaming ta’sirchan himoyasini ta’minlashdir.”.
Qishloq xo’jaligi, qurilish, savdo, xizmat ko’rsatish sohasi singari tarmoqlar,
uy-joy fondi to’liq xususiy mulk egalari tasarrufiga o’tkazildi. Iste’mol tovarlari
ishlab chiqaradigan, oziq-ovqat, tikuvchilik mahsulotlari, to’qimachilik, charm-
poyabzal, mebel va farmatsevtika sanoati tarmoqlarida davlatning ulushi anchaga
kamaytirildi.
Respublikamizda xususiylashtirish bo’yicha qo’yilgan vazifa - davlat sektori
bozor iqtisodiyoti sharoitida ham sezilarli rol o'ynashini inkor qilmaydi. Chunki
iqtisodiyotning davlat korxonalari ma’lum darajada saqlanib qolishi kerak bo’lgan
sohalar ham mavjud. Bunday korxonalar uchun ulaming bozor sharoitlariga
moslashuviga imkon beradigan xo’jalik yuritish mexanizmini ishlab chiqish talab
qilinadi. Mamlakatimizda mulkni davlat tasarrufidan chiqarish, xususiylashtirish,
ulardan samarali foydalanish, umuman iqtisodiyotni isloh qilish bo’yicha 400 dan
ziyod qonun hujjatlari ishlab chiqilib, qabul qilinganligi va joriy etilganligini,
ularning barchasi iqtisodiyotimizni yanada liberallashtirish va modemizatsiya
qilishda nafaqat mustahkam huquqiy asos, balki amalga oshirilayotgan bozor
islohotlarining kafolati boiib xizmat qilishini ta’kidlamoq zarur.
Bu borada 2015-yilda “davlat aktivlarini xususiylashtirish, avvalo, chet ellik
investorlarga sotish vazifalari qo’yildi va buning uchun tegishli sharoitlar yaratildi.
Masalan, 506 ta mulk kompleksi tanlov asosida, investitsiya kiritish sharti bilan
«nol» qiymatida yangi mulkdorlarga sotildi. Bu borada ana shu investorlar qariyb 1
trillion so’m va 40 million AQSH dollari miqdorida investitsiya kiritish, shuningdek,
22 mingga yaqin yangi ish o’rni yaratish majburiyatini olganini qayd etish lozim.
Shu bilan birga, 245 ta kam rentabelli va faoliyat ko’rsatmayotgan tashkilot to’
liq tugatildi.
Xususiylashtirish dasturida ko’zda tutilgan, foydalanilmayotgan va qurilishi
tugallanmagan 353 ta davlat mulki obyekti buzilib, buning natijasida 120 gektar
hajmidagi yer maydoni bo’shadi. Bu yerlarning qariyb 80 gektari ishlab chiqarish
korxonalari tashkil etish va xizmatlar ko’rsatish obyektlari qurish uchun tadbirkorlar
tasarrufiga berildi.
Davlat mulki shaklidagi yana 319 ta ana shunday obyekt inven- tarizatsiya
qilinib, xususiy mulk shakliga o’tkazish uchun savdoga qo’yildi va o’tgan yili
ularning 102 tasi yangi mulkdorlarga sotildi. Bundan tashqari, 378 ta aksiyadorlik
jamiyatining davlat ulushi baholandi va chet ellik strategik investorlarga sotish
uchun ochiq savdoga qo’yildi.
Shuni alohida ta’kidlash kerakki, izchil rivojlanayotgan va muvaffaqiyatli
faoliyat yuritayotgan «Navoiyazot», «Farg’onaazot», «Urganch ekskavator»,
«Qizilqumsement», «Jizzax akkumulyator zavodi» aksiyadorlik jamiyatlari kabi
korxonalar, «Aloqabank», «Turonbank» singari banklar, «O’zagrosug’urta»
kompaniyasi va boshqa muassasalardagi davlatga tegishli aksiyalar ham savdoga
qo’yildi.
Shu tariqa 52 ta aksiyadorlik jamiyatidagi savdoga qo’yilgan davlat ulushi
xususiy mulkdorlarga sotildi. Jumladan, «Qo’qon yog’-moy zavodi» aksiyadorlik
jamiyatining davlatga tegishli aksiyalari 2 million 500 ming dollarga sotildi”.
Bu ishlarni amalga oshirishdan ko’zlangan asosiy maqsad qarovsiz holda
bo’lgan bino va inshootlar negizida zamonaviy, raqobatbardosh mahsulotlami
tayyorlovchi yangi ishlab chiqarish quwatlarini barpo etib, qo’shimcha ish
o’rinlarini yaratishdir. Bu esa, o’z navbatida, bozorlarimizni xaridorgir va import
o’mini bosuvchi ko’plab yangi turdagi tovar hamda mahsulotlar bilan boyitish, eng
muhimi, aholi bandligini ta’minlash va turmush farovonligini bundanda yuk-
saltirishga xizmat qiladi.
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2016-yil 5-oktyabrdagi “Tadbirkorlik
faoliyatining jadal rivojlanishini ta’minlashga, xususiy mulkni har tomonlama
himoya qilishga va ishbilarmonlik muhitini sifat jihatidan yaxshilashga doir
qo’shimcha chora-tadbirlar to’g’risida”gi farmoni asosida xususiy mulkni va
xususiy tadbirkorlikni qoilab-quwatlash ulami himoya qilishning muhim yangi
bosq- ichi bo’ldi. Bu farmon asosida Mamlakatimizda bir qator ishlaming bajarilishi
muhim vazifa sifatida qo’yildi. Jumladan, Prezidentimiz tomonidan xususiy mulk
va xususiy tadbirkorlikni yanada rivojlantirish maqsadida bu sohaga to’liq erkinlik
berish, bu yo’lda g’ov bo’lib turgan barcha to’siq va cheklovlami bartaraf etish eng
muhim ustuvor vazifalardan biri, deb belgilanmoqda.
Shuningdek, O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 17-yanvardagi
“Tadbirkorlik maqsadlarida foydalanish uchun davlat mulki obyektlarini sotishni
jadallashtirish va uning tartib-taomyillarini yanada soddalashtirish chora-tadbirlari
to’g’risida”gi Farmoni xususiy tadbirkorlikni rivojlantirish uchun qulay shart-
sharoitlar yaratish, davlat mulki obyektlarini sotish tartib-tamoyillarini yanada
soddalashtirish va bu jarayonni jadallashtirish, ulami xususiylashtirishda
byurokratik to’siqlami bartaraf etish, xususiy mulk qilib sotilgan obyektlarda
raqobatbardosh tovarlar ishlab chiqarish va xizmatlar ko’rsatishni tashkil etishga
qaratilgan.
Xususiy mulkka berilgan bunday katta e’tibor iqtisodiyotning turli sohalari
va tarmoqlarining jadal va keng rivojlanishi, yangi ish o’rinlarining ko’payishiga
imkon yaratadi.
Bugun hech kimga sir emaski, xususiy mulk va xususiy tadbirkorlik
faoliyatining amaliyoti xususiy mulkning davlat mulkiga nisbatan har tomonlama
samaradorligini ko’rsatmoqda.
Xususiy korxonalarda sirqidildan mehnat qilishga undaydigan omillar va
shaxsiy manfaatdorlik darajasi va eng asosiysi, o’zining ishlab chiqarish va
moliyaviy faoliyatining yakuniy natijasi uchun mas’uliyat hissi butunlay yuqori
ekanligi hammaga ma’lum. Bu fikr 2017-2021-yillarga belgilangan harakatlar
strategiyasida yanada aniqlashtirildi va rivojlantirildi.