Ijtimoiy — pedagogik texnologiya strukturasi va mazmuni

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

20

File size

Fayl hajmi

34,8 KB


Ijtimoiy — pedagogik texnologiya strukturasi va mazmuni
Reja:
1.Ijtimoiy - pedagogik texnologiya tushunchasi va uning mohiyati. 
2.Nazariy, amaliy va tadqiqotchilik ijtimoiy - pedagogik texnologiyalar.      
3.Ijtimoiy pedagogning amaliy faoliyati va texnologiyalarning o’zaro aloqalari.
4.Ijtimoiy  -  pedagogik  texnologiyalar  tasnifi.  Tasnifning  asoslari  va  me-
zonlari.
Tayanch  iboralar:  jamiyatning  ijtimoiy  buyurtmasi,  pedagogik  tashhis,
istiqbollash, rejalashtirish, boshqarish va baholash, ijtimoiy, bosqichlilik.
27.1. Bosqichlilik — ijtimoiy — pedagogik texnologiya strukturasi va uni
amalga oshirish jarayonining asosiy xususiyati sifatida.  Qator yillar davomida
pedagogik texnologiya nazariyasi va amaliyoti bir-biriga bogʻliq boʻlmagan holda
oʻrganib kelindi va u turli faoliyat doirasida edi. Bugungi kunda mutaxassislarning
ilmiy  salohiyatini  birlashtirishga  mamlakatimizda  keng  imkoniyatlar  tugʻildi.
Nazariya  va  amaliyot  birligining  taʼminlanayotganligini  zamonaviy  pedagogik
texnologiyaning asl mohiyatini aniqlashga yoʻl ochmoqda. Bizning fikrimizcha,
yangi  pedagogik  texnologiyaga  pedagogika  fanining  alohida  tarmogʻi  sifatida
qarash yoki faqat taʼlim amaliyotini maqbullashtirishga yoʻnaltirilgan tizim, deb
qarash  mumkin  emas.  Pedagogik  texnologiya  bu  sohadagi  nazariy  va  amaliy
izlanishlarni birlashtirish doirasidagi faoliyat yoʻnalishlarini aniqlaydi. Bu yerda
izlanishning mohiyati — pedagogik tizimni tashkil etuvchi elementlarni oʻrganish
Logotip
Ijtimoiy — pedagogik texnologiya strukturasi va mazmuni Reja: 1.Ijtimoiy - pedagogik texnologiya tushunchasi va uning mohiyati. 2.Nazariy, amaliy va tadqiqotchilik ijtimoiy - pedagogik texnologiyalar. 3.Ijtimoiy pedagogning amaliy faoliyati va texnologiyalarning o’zaro aloqalari. 4.Ijtimoiy - pedagogik texnologiyalar tasnifi. Tasnifning asoslari va me- zonlari. Tayanch iboralar: jamiyatning ijtimoiy buyurtmasi, pedagogik tashhis, istiqbollash, rejalashtirish, boshqarish va baholash, ijtimoiy, bosqichlilik. 27.1. Bosqichlilik — ijtimoiy — pedagogik texnologiya strukturasi va uni amalga oshirish jarayonining asosiy xususiyati sifatida. Qator yillar davomida pedagogik texnologiya nazariyasi va amaliyoti bir-biriga bogʻliq boʻlmagan holda oʻrganib kelindi va u turli faoliyat doirasida edi. Bugungi kunda mutaxassislarning ilmiy salohiyatini birlashtirishga mamlakatimizda keng imkoniyatlar tugʻildi. Nazariya va amaliyot birligining taʼminlanayotganligini zamonaviy pedagogik texnologiyaning asl mohiyatini aniqlashga yoʻl ochmoqda. Bizning fikrimizcha, yangi pedagogik texnologiyaga pedagogika fanining alohida tarmogʻi sifatida qarash yoki faqat taʼlim amaliyotini maqbullashtirishga yoʻnaltirilgan tizim, deb qarash mumkin emas. Pedagogik texnologiya bu sohadagi nazariy va amaliy izlanishlarni birlashtirish doirasidagi faoliyat yoʻnalishlarini aniqlaydi. Bu yerda izlanishning mohiyati — pedagogik tizimni tashkil etuvchi elementlarni oʻrganish
asosida modernizatsiya qilishdan iboratdir. Sababi, har qanday oʻquv-tarbiyaviy
jarayonni tashkil etish u yoki bu pedagogik tizimni aks ettiradi. Demak, pedagogik
texnologiya -amaliyotga joriy etish mumkin boʻlgan maʼlum pedagogik tizimning
loyihasidir.  Unda,  pedagogik  tizim  mohiyati  nimadan  iborat?  Pedagogik  tizim
oʻzaro bogʻliq boʻlgan vositalar, usullar va jarayonlar yigʻindisi boʻlib, shaxsdagi
muayyan sifatlarini shakllantirishga pedagogik taʼsir  etishni  maqsadga muvofiq
tarzda amalga oshiradi. Binobarin, har bir jamiyatda shaxsni shakllantirish maqsadi
belgilab olinadi va unga mos ravishda pedagogik
tizim mavjud boʻlishi kerak. Agar maqsad oʻzgarsa tizim ham oʻzgarishi shart.
Taʼlim  turlari  uchun  umumiy  boʻlgan  pedagogik  tizim  loyihasini  quyidagicha
ifodalash  mumkin:  Olib  borilgan  tadqiqot  ishlarining  natijalari  har  qanday
pedagogik tizim oʻzaro bogʻliq boʻlgan quyidagi invariativ elementlardan tashkil
topishini koʻrsatib berdi:
1. Talabalar.
2. Taʼlim va tarbiyaning maqsadi.
3. Taʼlim va tarbiyaning mazmuni.
4. Taʼlim jarayoni yoki didaktik jarayon.
5. Pedagog yoki oʻqitishning texnikaviy vositalari.
6. Taʼlim va tarbiyaning tashkiliy shakllari.
Yuorida keltirilgan pedagogik tizim har qanday ilmiy nazariyaga xos boʻlgani
kabi quyidagi ikki tushunchani qamrab oladi: didaktik masalalar va ularni hal etish
texnologiyasi. Didaktik masalalar pedagogik tizim doirasida inson faoliyatining har
qanday sohasi kabi aniq maqsad va unga erishish uchun shart-sharoitlar hamda bu
faoliyat uchun axborotlar boʻlishi lozimligini taqozo etadi. Shuni alohida taʼkidlash
kerakki, pedagog-metodistlar hozirga qadar didaktik masalalarni aniq ifodalashga va
unga mos keladigan oʻqitish texnologiyasini ishlab chiqishga eʼtibor berishgan. Shu
nuqtayi  nazardan,  milliy  dastur  ijtimoiy  buyurtma  sifatida  yangi  pedagogik
texnologiyaga  “yangi”  soʻzining  qoʻshib  ishlatilishi  nazariyachi  olimlarimiz  va
oʻqituvchilarni  bir  qadar  oʻylantirib  qoʻydi,  endilikda  taʼlim-tarbiya  jarayonini
loyihalashga eskicha yondashish mumkin emasligini koʻpchilik anglab yetmoqda.
Logotip
asosida modernizatsiya qilishdan iboratdir. Sababi, har qanday oʻquv-tarbiyaviy jarayonni tashkil etish u yoki bu pedagogik tizimni aks ettiradi. Demak, pedagogik texnologiya -amaliyotga joriy etish mumkin boʻlgan maʼlum pedagogik tizimning loyihasidir. Unda, pedagogik tizim mohiyati nimadan iborat? Pedagogik tizim oʻzaro bogʻliq boʻlgan vositalar, usullar va jarayonlar yigʻindisi boʻlib, shaxsdagi muayyan sifatlarini shakllantirishga pedagogik taʼsir etishni maqsadga muvofiq tarzda amalga oshiradi. Binobarin, har bir jamiyatda shaxsni shakllantirish maqsadi belgilab olinadi va unga mos ravishda pedagogik tizim mavjud boʻlishi kerak. Agar maqsad oʻzgarsa tizim ham oʻzgarishi shart. Taʼlim turlari uchun umumiy boʻlgan pedagogik tizim loyihasini quyidagicha ifodalash mumkin: Olib borilgan tadqiqot ishlarining natijalari har qanday pedagogik tizim oʻzaro bogʻliq boʻlgan quyidagi invariativ elementlardan tashkil topishini koʻrsatib berdi: 1. Talabalar. 2. Taʼlim va tarbiyaning maqsadi. 3. Taʼlim va tarbiyaning mazmuni. 4. Taʼlim jarayoni yoki didaktik jarayon. 5. Pedagog yoki oʻqitishning texnikaviy vositalari. 6. Taʼlim va tarbiyaning tashkiliy shakllari. Yuorida keltirilgan pedagogik tizim har qanday ilmiy nazariyaga xos boʻlgani kabi quyidagi ikki tushunchani qamrab oladi: didaktik masalalar va ularni hal etish texnologiyasi. Didaktik masalalar pedagogik tizim doirasida inson faoliyatining har qanday sohasi kabi aniq maqsad va unga erishish uchun shart-sharoitlar hamda bu faoliyat uchun axborotlar boʻlishi lozimligini taqozo etadi. Shuni alohida taʼkidlash kerakki, pedagog-metodistlar hozirga qadar didaktik masalalarni aniq ifodalashga va unga mos keladigan oʻqitish texnologiyasini ishlab chiqishga eʼtibor berishgan. Shu nuqtayi nazardan, milliy dastur ijtimoiy buyurtma sifatida yangi pedagogik texnologiyaga “yangi” soʻzining qoʻshib ishlatilishi nazariyachi olimlarimiz va oʻqituvchilarni bir qadar oʻylantirib qoʻydi, endilikda taʼlim-tarbiya jarayonini loyihalashga eskicha yondashish mumkin emasligini koʻpchilik anglab yetmoqda.
Shunday  ekan,  pedagogik  texnologiyani  qanday  yangilash  mumkin?  Eʼtiborni
yuqorida berilgan pedagogik texnologiyaning tuzilishiga qarataylik. Bu tizimga
uzluksiz  ravishda  ijtimoiy  buyurtma  oʻz  taʼsirini  koʻrsatadi  va  taʼlim-tarbiya
maqsadini umumiy holda belgilab beradi. 
27.2.  Pedagogik  texnologiyaning  paydo  bo‘lishi,  rivojlanishi  va  uning
ta’riflari.
 Respublikamiz  hukumati  tomonidan  ta’limni  ijtimoiy-iqtisodiy
taraqqiyotning  ustuvor  sohasi  deb  e’lon  qilinishi,  ijtimoiy  hayotning  barcha
sohalarining  demokratlashuvi  va  insonparvarlashuvi  hamda  Ijtimoiy  voqelik
ta’limni boshqarish muammolarini ko‘rib chiqish va hal qilishni mustaqil yo‘nalish
sifatida  ajratib  olish,  ta’lim-tarbiya  jarayonini  boshqarishning  asoslangan  usul,
vositalarini ishlab chiqish va joriy qilish zaruratini belgilab berdi. Uning o‘qitish,
tarbiyalash va rivojlantirish
o‘rtasidagi tashkiliy-boshqaruv, axborot aloqalari; ijtimoiy jihatdan ahamiyatga
molik  shaxsni  shakllantirishdagi  yaxlit  jarayonning  tarkibiy  qismlari  sifatidagi
ahamiyatini oshirdi. Bugungi kunda erkin va mustaqil fikrlovchi, ijtimoiy-siyosiy
hayotda  ongli  ravishda  va  faol  ishtirok  etishga  qodir  yosh  avlodni
shakllantirish.Dastur ta’lim muassasalari mustaqilligini kengaytirish orqali ta’lim
boshqaruvini  demokratlashtirishni  o‘z  ichiga  oladi.  O‘qish,  o‘qitish  –  inson
faoliyatining boshqa sohalari singari – ijtimoiy foydali faoliyatdir. Iqtisodiy tizimlar
nima ishlab chiqarayotgani bilangina emas, balki qanday ishlab chiqarayotgani va
qanaqa mehnat qurollari yordamida ishlab chiqarayotganligi bilan biri ikkinchisidan
farq qiladi, degan g‘oya o‘qish-o‘qitish faoliyatiga ham taalluqlidir. Pedagogika
fanida ta’lim usullari rivojlanishiga shu nuqtai nazardan qarab, uni shartli ravishda
quyidagi bosqichlarga ajratish mumkin: Pedagogik faoliyat – bu inson shaxsini,
uning dunyoqarashini, ishonchin,ongini, xulqini  shakllantirishga  bo‘nsundirilgan
cheksiz  masalalarni  yechish  jarayonidir.  Psixologik-pedagogik  adabiyotlarda
pedagogik  faoliyat  turlari  (ta’lim  beruvchi,  tarbiyalovchi,  rivojlantiruvchi,
safarbarlik, tadqiqotchilik, tashkilotchilik va boshqalar) qator olimlar tomonidan
tadqiq qilingan. SHu bilan birgalikda, pedagogik faoliyat muntazam o‘zgaruvchan,
yangilanuvchan,  rivojlanuvchanligi  bilan ajralib  turadi,  unga ijtimoiy buyurtma
Logotip
Shunday ekan, pedagogik texnologiyani qanday yangilash mumkin? Eʼtiborni yuqorida berilgan pedagogik texnologiyaning tuzilishiga qarataylik. Bu tizimga uzluksiz ravishda ijtimoiy buyurtma oʻz taʼsirini koʻrsatadi va taʼlim-tarbiya maqsadini umumiy holda belgilab beradi. 27.2. Pedagogik texnologiyaning paydo bo‘lishi, rivojlanishi va uning ta’riflari. Respublikamiz hukumati tomonidan ta’limni ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotning ustuvor sohasi deb e’lon qilinishi, ijtimoiy hayotning barcha sohalarining demokratlashuvi va insonparvarlashuvi hamda Ijtimoiy voqelik ta’limni boshqarish muammolarini ko‘rib chiqish va hal qilishni mustaqil yo‘nalish sifatida ajratib olish, ta’lim-tarbiya jarayonini boshqarishning asoslangan usul, vositalarini ishlab chiqish va joriy qilish zaruratini belgilab berdi. Uning o‘qitish, tarbiyalash va rivojlantirish o‘rtasidagi tashkiliy-boshqaruv, axborot aloqalari; ijtimoiy jihatdan ahamiyatga molik shaxsni shakllantirishdagi yaxlit jarayonning tarkibiy qismlari sifatidagi ahamiyatini oshirdi. Bugungi kunda erkin va mustaqil fikrlovchi, ijtimoiy-siyosiy hayotda ongli ravishda va faol ishtirok etishga qodir yosh avlodni shakllantirish.Dastur ta’lim muassasalari mustaqilligini kengaytirish orqali ta’lim boshqaruvini demokratlashtirishni o‘z ichiga oladi. O‘qish, o‘qitish – inson faoliyatining boshqa sohalari singari – ijtimoiy foydali faoliyatdir. Iqtisodiy tizimlar nima ishlab chiqarayotgani bilangina emas, balki qanday ishlab chiqarayotgani va qanaqa mehnat qurollari yordamida ishlab chiqarayotganligi bilan biri ikkinchisidan farq qiladi, degan g‘oya o‘qish-o‘qitish faoliyatiga ham taalluqlidir. Pedagogika fanida ta’lim usullari rivojlanishiga shu nuqtai nazardan qarab, uni shartli ravishda quyidagi bosqichlarga ajratish mumkin: Pedagogik faoliyat – bu inson shaxsini, uning dunyoqarashini, ishonchin,ongini, xulqini shakllantirishga bo‘nsundirilgan cheksiz masalalarni yechish jarayonidir. Psixologik-pedagogik adabiyotlarda pedagogik faoliyat turlari (ta’lim beruvchi, tarbiyalovchi, rivojlantiruvchi, safarbarlik, tadqiqotchilik, tashkilotchilik va boshqalar) qator olimlar tomonidan tadqiq qilingan. SHu bilan birgalikda, pedagogik faoliyat muntazam o‘zgaruvchan, yangilanuvchan, rivojlanuvchanligi bilan ajralib turadi, unga ijtimoiy buyurtma
uzluksiz  ta’sir  ko‘rsatadi.  Ta’lim-tarbiya  jarayonini  zamonaviy  pedagogik
texnologiyalar  bilan  ta’minlash  vazifasi  pedagogdan  bevosita  ijodiy  faoliyatni
hamda ishlab chiqarishga tegishli  bo‘lgan soha  bilimlarini talab etadi. Demak,
texnologiya mavjud ekan, uni ta’lim-tarbiya jarayoniga singdirish shart ekan, bu
jarayon qayerda kechishi mumkin, degan savol tug‘ilishi tabiiy. Bu esa, shaksiz,
pedagogik korxonada, ya’ni pedagogik ishlab chiqarish jarayonida ro‘y beradi.
Tarbiyalash  texnologiyasi –  nisbatan  yangi  atama  bo‘lishiga  qaramay
rivojlangan mamlakatlarda keng tarqalgan. Tarbiyalash texnologiyasi pedagogikada
yangi yo‘nalish hisoblangan Ijtimoiy pedagogika” bilan birgalikda fuqarolik g‘ururi,
vatanparvarlik,  ijtimoiy  faollik,  mas’uliyat  hissi  va  boshqa  shaxsiy  sifatlarni
shakllantirishga jiddiy ta’sir qilmoqda. Ta’kidlash joizki, tarbiyalash texnologiyasi
yoshlar bilan tarbiyaviy ishlarning g‘oyasi, mazmuni va tarkibini emas, balki bu
sohadagi respublikamiz hukumati tomonidan ishlab chiqilgan maqsad va vazifalarni
samarali  amalga  oshirish  bilan  shug‘ullanadi.  Tarbiyalash  texnologiyasi
mo‘ljallangan  tarbiyaviy  maqsadga  samarali  erishuvni  ta’minlovchi  vositalar
majmuasini ko‘rib chiqadi. Jamiyat hayotining jadal tarzda rivojlanishi, taraqqiyot
ehtiyojlari  va  imkoniyatlarining  kengayishi,  turli-tuman  axborotlar  oqimining
tezlashishini  hisobga  olib,  zamonaviy  pedagogik  texnologiya  fani  pedagogik
prognostikaning  yangi  shakl,  vosita  va  usullaridan  foydalanish  mexanizmini
yaratishni o‘z zammasiga olmog‘i talab etiladi. Bugungi kunda turli tipdagi ta’lim
muassasalarida  amalga  oshirilayotgan  ta’limning  o‘rni  va  darajasini  aniqlashga
yo‘naltirilgan  tadqiqotlarda  pedagogik  prognostikaning  imkoniyatlaridan  keng
foydalanishni taqozo qiladi. Shundagina ta’lim jarayonining natijalari fan, ishlab
chiqarish,  madaniyat,  iqtisod  hamda  jamiyat  hayotining  barcha  sohalarini
rivojlantirishga  xizmat  qila  oladi.  Pedagogik  prognostikaga  tayangan  holda
yaratilgan  nazariyalargina  uzluksiz ta’lim  jarayonini  uning  bosqichlari  va
komponentlarining mazmuni, shakli va vositalarini, ta’lim natijalarining jamiyat
hayotiga ko‘rsatadigan ta’sir darajasini oldindan loyihalashtirishga asos bo‘la oladi.
Demak, shundagina o‘quv-tarbiya jarayonini yangi prinsiplar va yangi mafkuraviy
negizda  qayta  qurish,  ta’lim  sohasida  islohotlarni  amalga  oshirish  mumkin.
Logotip
uzluksiz ta’sir ko‘rsatadi. Ta’lim-tarbiya jarayonini zamonaviy pedagogik texnologiyalar bilan ta’minlash vazifasi pedagogdan bevosita ijodiy faoliyatni hamda ishlab chiqarishga tegishli bo‘lgan soha bilimlarini talab etadi. Demak, texnologiya mavjud ekan, uni ta’lim-tarbiya jarayoniga singdirish shart ekan, bu jarayon qayerda kechishi mumkin, degan savol tug‘ilishi tabiiy. Bu esa, shaksiz, pedagogik korxonada, ya’ni pedagogik ishlab chiqarish jarayonida ro‘y beradi. Tarbiyalash texnologiyasi – nisbatan yangi atama bo‘lishiga qaramay rivojlangan mamlakatlarda keng tarqalgan. Tarbiyalash texnologiyasi pedagogikada yangi yo‘nalish hisoblangan Ijtimoiy pedagogika” bilan birgalikda fuqarolik g‘ururi, vatanparvarlik, ijtimoiy faollik, mas’uliyat hissi va boshqa shaxsiy sifatlarni shakllantirishga jiddiy ta’sir qilmoqda. Ta’kidlash joizki, tarbiyalash texnologiyasi yoshlar bilan tarbiyaviy ishlarning g‘oyasi, mazmuni va tarkibini emas, balki bu sohadagi respublikamiz hukumati tomonidan ishlab chiqilgan maqsad va vazifalarni samarali amalga oshirish bilan shug‘ullanadi. Tarbiyalash texnologiyasi mo‘ljallangan tarbiyaviy maqsadga samarali erishuvni ta’minlovchi vositalar majmuasini ko‘rib chiqadi. Jamiyat hayotining jadal tarzda rivojlanishi, taraqqiyot ehtiyojlari va imkoniyatlarining kengayishi, turli-tuman axborotlar oqimining tezlashishini hisobga olib, zamonaviy pedagogik texnologiya fani pedagogik prognostikaning yangi shakl, vosita va usullaridan foydalanish mexanizmini yaratishni o‘z zammasiga olmog‘i talab etiladi. Bugungi kunda turli tipdagi ta’lim muassasalarida amalga oshirilayotgan ta’limning o‘rni va darajasini aniqlashga yo‘naltirilgan tadqiqotlarda pedagogik prognostikaning imkoniyatlaridan keng foydalanishni taqozo qiladi. Shundagina ta’lim jarayonining natijalari fan, ishlab chiqarish, madaniyat, iqtisod hamda jamiyat hayotining barcha sohalarini rivojlantirishga xizmat qila oladi. Pedagogik prognostikaga tayangan holda yaratilgan nazariyalargina uzluksiz ta’lim jarayonini uning bosqichlari va komponentlarining mazmuni, shakli va vositalarini, ta’lim natijalarining jamiyat hayotiga ko‘rsatadigan ta’sir darajasini oldindan loyihalashtirishga asos bo‘la oladi. Demak, shundagina o‘quv-tarbiya jarayonini yangi prinsiplar va yangi mafkuraviy negizda qayta qurish, ta’lim sohasida islohotlarni amalga oshirish mumkin.
Shuningdek, pedagogik texnologiyalar ta’lim jarayonini tashxis qilish va yaratilgan
nazariyalar,  o‘quv-metodik  majmualar  tajriba-sinov  asosida  amaliyotga  joriy
qilishning  metodologik  asoslari,  aniq  mexanizmlari,  usul  va  vositalarini  ishlab
chiqishi kerak. Ta’lim jarayonining tashxis qilish mexanizmi shu jarayonning yutuq
va kamchiliklari, ta’lim natijasining sifat ko‘rsatkichlari, ta’lim jarayoniga tatbiq
qilinadigan pedagogik nazariyalar, zamonaviy texnologiyalarning ta’lim amaliyotini
rivojlantira olish yoki
ta’limning taraqqiyotiga to‘sqinlik qilish darajasini aniqlashga yo‘naltirilishi
kerak.  Pedagogik  tajriba-sinov  esa  amalga  oshirilgan  tadqiqot  natijalarining
samaradorlik darajasini aniqlashda alohida ahamiyatga ega. O‘tkazilayotgan tajriba-
sinovning  xarakteri  bilan  bog‘liq  tarzda  o‘quv  dasturlari,  darslik  va  dars
ishlanmalari, metodik qo‘llanmalar, didaktik ishlanmalar yaratilishi va tajriba-sinov
jarayoniga taqdim etilishi 
Mavzu yuzasidan nazorat savollari
1.Pedagogik texnologiya strukturasi bilan Ijtimoiy pedagogik texnologiyaning
strukturasining farqi nimada?
2.Ijtimoiy pedagogik texnologiyada tashxislash nima uchun zarur?
3.Ijtimoiy pedagogik struktura ketma-ketligini aytib bering?
4. Bosqichlilik — ijtimoiy — pedagogik texnologiya strukturasi va uni amalga
oshirish jarayonining asosiy xususiyati haqida nimalarni bilasiz?
5. Tarbiyalash texnologiyasi – bu?
6. Pedagogik texnologiyaning paydo bo‘lishi, rivojlanishi va uning ta’riflari?
Pedagogik texnologiya turlari va dars modullari.
Ta’lim–tarbiya mazmuni,maqsad va vazifalari davrlar o`tishi bilan kengayib
borishi natijasida uning shakl va usullari ham takomillashib bormoqda.Hozirda
inson faoliyatining asosiy yo`nalishlari ulardan ko`zda tutilgan maqsadlarni to`liq
amalga  oshirish  imkoniyatini  beruvchi  yaxlit  tizimlar,  ya’ni  texnologiyalarga
aylanib bormoqda. Xuddi shu kabi ta’lim-tarbiya sohasida ham so`nggi yillarda
Logotip
Shuningdek, pedagogik texnologiyalar ta’lim jarayonini tashxis qilish va yaratilgan nazariyalar, o‘quv-metodik majmualar tajriba-sinov asosida amaliyotga joriy qilishning metodologik asoslari, aniq mexanizmlari, usul va vositalarini ishlab chiqishi kerak. Ta’lim jarayonining tashxis qilish mexanizmi shu jarayonning yutuq va kamchiliklari, ta’lim natijasining sifat ko‘rsatkichlari, ta’lim jarayoniga tatbiq qilinadigan pedagogik nazariyalar, zamonaviy texnologiyalarning ta’lim amaliyotini rivojlantira olish yoki ta’limning taraqqiyotiga to‘sqinlik qilish darajasini aniqlashga yo‘naltirilishi kerak. Pedagogik tajriba-sinov esa amalga oshirilgan tadqiqot natijalarining samaradorlik darajasini aniqlashda alohida ahamiyatga ega. O‘tkazilayotgan tajriba- sinovning xarakteri bilan bog‘liq tarzda o‘quv dasturlari, darslik va dars ishlanmalari, metodik qo‘llanmalar, didaktik ishlanmalar yaratilishi va tajriba-sinov jarayoniga taqdim etilishi Mavzu yuzasidan nazorat savollari 1.Pedagogik texnologiya strukturasi bilan Ijtimoiy pedagogik texnologiyaning strukturasining farqi nimada? 2.Ijtimoiy pedagogik texnologiyada tashxislash nima uchun zarur? 3.Ijtimoiy pedagogik struktura ketma-ketligini aytib bering? 4. Bosqichlilik — ijtimoiy — pedagogik texnologiya strukturasi va uni amalga oshirish jarayonining asosiy xususiyati haqida nimalarni bilasiz? 5. Tarbiyalash texnologiyasi – bu? 6. Pedagogik texnologiyaning paydo bo‘lishi, rivojlanishi va uning ta’riflari? Pedagogik texnologiya turlari va dars modullari. Ta’lim–tarbiya mazmuni,maqsad va vazifalari davrlar o`tishi bilan kengayib borishi natijasida uning shakl va usullari ham takomillashib bormoqda.Hozirda inson faoliyatining asosiy yo`nalishlari ulardan ko`zda tutilgan maqsadlarni to`liq amalga oshirish imkoniyatini beruvchi yaxlit tizimlar, ya’ni texnologiyalarga aylanib bormoqda. Xuddi shu kabi ta’lim-tarbiya sohasida ham so`nggi yillarda
pedagogik  texnologiya  amal  qila  boshladi.  Pedagogik  texnologiya  tushunchasi
ta’lim-tarbiya amaliyotini rivojlantirish ehtiyojlari asosida kelib chiqqan, va hozirda
pedagogika, psixologiya fanlarida o`z o`rniga ega bo`lgan keng ko`lamli serqirra
tushunchadir.  Pedagogik  texnologiyada  ishlab  chiqarish  sohalaridagi  turli
texnologiyalardan  farqli  ravishda  ishlov  beriladigan  material  o`quvchi  (ta’lim
oluvchi)ning  aqliy,  ruhiy,  axloqiy  sifatlari  bo`lib,  ularga  o`qituvchi,  tarbiyachi
tamonidan  ma’lum  maqsadlarga  erishish  yo`lida  har  turli  ta’sirlar  o`tkaziladi.
Pedagogik texnologiya tushunchasi dastlab XX asrning o`rtalarida AQSHda paydo
bo`lib, 1940-50 yillar o`rtasigacha «Ta’lim texnologiyasi» deb yuritilib kelgan va bu
ibora  texnika  vositalaridan  foydalanib  o`qitishga  nisbatan  qo`llanilgan.  50-60
yillarda  programmalashtirilgan ta’lim  nazarda  tutilgan,  70-  yillarda  «pedagogik
texnologiya» iborasi qo`llanilib u avvaldan loyihalashtirilgan va aniq belgilangan
maqsadlarga  erishishni  kafolatlovchi  o`quv  jarayonini  bildirgan.1979  yilda
AQSHning  Pedagogik  kommunikatsiyalar  va  texnologiyalar  assotsiatsiyasi
tomonidan Pedagogik texnologiyani kompleks, integrativ jarayon deb asoslangan va
80- yillarning boshidan esa pedagogik texnologiya deb ta’limning kompyuterli va
axborot texnologiyalarini yaratishga aytilgan.Hozirda bu tushunchaga quyidagi turli
ta’riflar berilgan:
Texnologiya – biror ishda, san’atda, mahoratda qo`llaniladigan usullar, yo`llar
yig`indisi. (Izohli lug`at).
 Texnologiya – ishlov berish, ahvolni o`zgartirish san’ati, mahorati, qobiliyati
metodlar yig`indisi. (V.M.Shepel).
Pedagogik  texnologiya  – Bu  o`qituvchi  (tarbiyachi)ning  o`qitish  (tarbiya)
vositalari  yordamidao`quvchi  (  talaba)larga  muayyan  sharoit  va  ketma-ketlikda
ta’sir ko`rsatish va bu faoliyat mahsuli sifatida ularda oldindan belgilangan shaxs
sifatlarini shakllantirish jarayondir. (N.Saydaxmedov ).
;Pedagogik  texnologiya –  o`qitishning,  ta’limning  shakllari,  metodlari,
usullari,  yo`llari,  tarbiyaviy  vositalarning  maxsus  yig`indisi  va  komponovkasi
(joylashuvi)ni belgilovchi psixologik tartiblar (ustanovka)lar majmuasi;u pedagogik
jarayonning tashkiliy-uslubiy vositalaridan iborat ( B.T.Lixachev).
Logotip
pedagogik texnologiya amal qila boshladi. Pedagogik texnologiya tushunchasi ta’lim-tarbiya amaliyotini rivojlantirish ehtiyojlari asosida kelib chiqqan, va hozirda pedagogika, psixologiya fanlarida o`z o`rniga ega bo`lgan keng ko`lamli serqirra tushunchadir. Pedagogik texnologiyada ishlab chiqarish sohalaridagi turli texnologiyalardan farqli ravishda ishlov beriladigan material o`quvchi (ta’lim oluvchi)ning aqliy, ruhiy, axloqiy sifatlari bo`lib, ularga o`qituvchi, tarbiyachi tamonidan ma’lum maqsadlarga erishish yo`lida har turli ta’sirlar o`tkaziladi. Pedagogik texnologiya tushunchasi dastlab XX asrning o`rtalarida AQSHda paydo bo`lib, 1940-50 yillar o`rtasigacha «Ta’lim texnologiyasi» deb yuritilib kelgan va bu ibora texnika vositalaridan foydalanib o`qitishga nisbatan qo`llanilgan. 50-60 yillarda programmalashtirilgan ta’lim nazarda tutilgan, 70- yillarda «pedagogik texnologiya» iborasi qo`llanilib u avvaldan loyihalashtirilgan va aniq belgilangan maqsadlarga erishishni kafolatlovchi o`quv jarayonini bildirgan.1979 yilda AQSHning Pedagogik kommunikatsiyalar va texnologiyalar assotsiatsiyasi tomonidan Pedagogik texnologiyani kompleks, integrativ jarayon deb asoslangan va 80- yillarning boshidan esa pedagogik texnologiya deb ta’limning kompyuterli va axborot texnologiyalarini yaratishga aytilgan.Hozirda bu tushunchaga quyidagi turli ta’riflar berilgan: Texnologiya – biror ishda, san’atda, mahoratda qo`llaniladigan usullar, yo`llar yig`indisi. (Izohli lug`at).  Texnologiya – ishlov berish, ahvolni o`zgartirish san’ati, mahorati, qobiliyati metodlar yig`indisi. (V.M.Shepel). Pedagogik texnologiya – Bu o`qituvchi (tarbiyachi)ning o`qitish (tarbiya) vositalari yordamidao`quvchi ( talaba)larga muayyan sharoit va ketma-ketlikda ta’sir ko`rsatish va bu faoliyat mahsuli sifatida ularda oldindan belgilangan shaxs sifatlarini shakllantirish jarayondir. (N.Saydaxmedov ). ;Pedagogik texnologiya – o`qitishning, ta’limning shakllari, metodlari, usullari, yo`llari, tarbiyaviy vositalarning maxsus yig`indisi va komponovkasi (joylashuvi)ni belgilovchi psixologik tartiblar (ustanovka)lar majmuasi;u pedagogik jarayonning tashkiliy-uslubiy vositalaridan iborat ( B.T.Lixachev).
Pedagogik  texnologiya  –  texnika  resurslari,  odamlar  va  ularning  o`zaro
ta’sirini hisobga olgan holda ta’lim shakllarini optimallshtirish vazifasini qo`yuvchi
o`qitish va bilimlarni o`zlashtirishning hamma jarayonlarini yaratish, qo`llash va
aniqlashning tizimli metodi. (YUNESKO).
Pedagogik  texnologiya  – bu  o`qitishga  o`ziga  xos  yangicha  (innovatsion)
yondashuvdir.U  pedagogikadagi  ijtimoiy-muhandislik  tafakkurining  ifodalanishi,
texnokratik  ilmiy  ongning  pedagogika  sohasiga  ko`chirilgan  tasviri,  ta’lim
jarayonining muayyan standartlashuvi hisoblanadi.( B.L.Farberman)
Ushbu aytilganlar asosida pedagogik texnologiyaning quyidagi eng qisqa va
umumlashtirilgan ta’rifini keltirishimiz mumkin:
“Pedagogik texnologiya – barkamol insonni shakllantirish faoliyati”.
Shu bilan birga pedagogik texnologiyaning keng ko`lamli, serqirra tushuncha
ekanligini  hisobga  olgan  holda  uning  quyidagi  yana  bir  nechta  ta’riflarini
keltirishimiz mumkin.
Pedagogik  texnologiya  –  axborotlarni  o`zlashtirish,  ulardan  amalda
foydalanish, ulardagi yangi ma’no-mazmunlarni hamda axborotlar orasidagi turli
bog`liqliklarni  ochish  orqali  yangi  axborotlar  yaratishga  o`rgatish  jarayonidan
iborat.
Pedagogik texnologiya –  bu o`z oldiga ta’lim shakllarini optimallashtirish
vazifasini qo`yuvchi, butun o`qitish va bilimlarni o`zlashtirish jarayonini texnik
resurslar  va  odamlarning o`zaro munosabatlarini  hisobga  olgan holda  yaratish,
qo`llash va aniqlashning tizimli metodidir.
Pedagogik texnologiya turlari
Pedagogik texnologiyalar uzluksiz ta’lim turlari, ta’lim sohalari hamda ayrim
belgilari bo`yicha turlarga ajratiladi
Uzluksiz  ta’lim  turlari  bo`yicha  maktabgacha  ta’lim,  boshlang`ich  ta’lim,
tayanch ta’lim, maktabdan tashqari-qo`shimcha ta’lim, o`rta maxsus, kasb-hunar
ta’limi,  oliy  ta’lim,  qayta  tayyorlash  va  malaka  oshirish  ta’limi  pedagogik
texnologiyalariga bo`linadi. Shu bilan birga, ta’lim sohalari bo`yicha ona tli, xorijiy
Logotip
Pedagogik texnologiya – texnika resurslari, odamlar va ularning o`zaro ta’sirini hisobga olgan holda ta’lim shakllarini optimallshtirish vazifasini qo`yuvchi o`qitish va bilimlarni o`zlashtirishning hamma jarayonlarini yaratish, qo`llash va aniqlashning tizimli metodi. (YUNESKO). Pedagogik texnologiya – bu o`qitishga o`ziga xos yangicha (innovatsion) yondashuvdir.U pedagogikadagi ijtimoiy-muhandislik tafakkurining ifodalanishi, texnokratik ilmiy ongning pedagogika sohasiga ko`chirilgan tasviri, ta’lim jarayonining muayyan standartlashuvi hisoblanadi.( B.L.Farberman) Ushbu aytilganlar asosida pedagogik texnologiyaning quyidagi eng qisqa va umumlashtirilgan ta’rifini keltirishimiz mumkin: “Pedagogik texnologiya – barkamol insonni shakllantirish faoliyati”. Shu bilan birga pedagogik texnologiyaning keng ko`lamli, serqirra tushuncha ekanligini hisobga olgan holda uning quyidagi yana bir nechta ta’riflarini keltirishimiz mumkin. Pedagogik texnologiya – axborotlarni o`zlashtirish, ulardan amalda foydalanish, ulardagi yangi ma’no-mazmunlarni hamda axborotlar orasidagi turli bog`liqliklarni ochish orqali yangi axborotlar yaratishga o`rgatish jarayonidan iborat. Pedagogik texnologiya – bu o`z oldiga ta’lim shakllarini optimallashtirish vazifasini qo`yuvchi, butun o`qitish va bilimlarni o`zlashtirish jarayonini texnik resurslar va odamlarning o`zaro munosabatlarini hisobga olgan holda yaratish, qo`llash va aniqlashning tizimli metodidir. Pedagogik texnologiya turlari Pedagogik texnologiyalar uzluksiz ta’lim turlari, ta’lim sohalari hamda ayrim belgilari bo`yicha turlarga ajratiladi Uzluksiz ta’lim turlari bo`yicha maktabgacha ta’lim, boshlang`ich ta’lim, tayanch ta’lim, maktabdan tashqari-qo`shimcha ta’lim, o`rta maxsus, kasb-hunar ta’limi, oliy ta’lim, qayta tayyorlash va malaka oshirish ta’limi pedagogik texnologiyalariga bo`linadi. Shu bilan birga, ta’lim sohalari bo`yicha ona tli, xorijiy
tillar, adabiyot, ijtimoiy, tabiiy, aniq fanlar, san’at, sport, texnika, texnologiya,
amalaiy fanlar, kasb-hunarlar, maxsus ta’lim pedagogik texnologiyalari mavjud.
Hozirda mavjud bo`lgan pedagogik texnologiyalarni bir qancha belgilariga
qarab  turlarga  ajratiladi.  Bu  belgilar  haqida  gapirishdan  oldin  shuni  eslatib
o`tishimiz kerakki, pedagogik texnologiya doimo kompleks xarakterga ega bo`lib, u
faqat  bittagina  omildan,  metoddan,  tamoildan  foydalanmaydi.  Ya’ni  quyida
keltiriladigan turlarigagina xos bo`lgan monotexnologiyalar aslida mavjud emas.
Lekin har bir pedagogik texnologiyada asosiy e’tibor ta’lim jarayonining u yoki bu
tomoniga qaratilishi natijasida ularni shu belgilari bo`yicha turlarga ajratiladi.
Bilish faoliyatini boshqarish bo`yicha pedagogik texnologiyalar turlari:
o Klassik ma’ruza;
o Texnika vositalari yordamida o`qitish;
o Maslahatchilik tizimi;
o Darslik bo`yicha o`qitish;
o Kichik guruhlar tizimi;
o Kompyuter yordamida o`qitish
o Repetitorlik tizimi;
o Dasturlashtiriladigan boshqaruv.
Ta’lim  oluvchiga  yondashuv  turi  bo`yicha  pedagogik  texnologiyalar
quyidagicha nomlanadi:
o Avtoritar;
o Didaktik yo`naltirilgan;
o Ijtimoiy yo`naltirilgan;
o Antropologik yo`naltirilgan;
o Pedagogik yo`naltirilgan;
o Shaxsga yo`naltirilgan;
o Insonparvarlikka va shaxsga yo`naltirilgan;
o Hamkorlik texnologiyalariga yo`naltirilgan;
o Erkin tarbiyaga yo`naltirilgan;
o Ezoterik ta’lim va tarbiyaga yo`naltirilgan.
Logotip
tillar, adabiyot, ijtimoiy, tabiiy, aniq fanlar, san’at, sport, texnika, texnologiya, amalaiy fanlar, kasb-hunarlar, maxsus ta’lim pedagogik texnologiyalari mavjud. Hozirda mavjud bo`lgan pedagogik texnologiyalarni bir qancha belgilariga qarab turlarga ajratiladi. Bu belgilar haqida gapirishdan oldin shuni eslatib o`tishimiz kerakki, pedagogik texnologiya doimo kompleks xarakterga ega bo`lib, u faqat bittagina omildan, metoddan, tamoildan foydalanmaydi. Ya’ni quyida keltiriladigan turlarigagina xos bo`lgan monotexnologiyalar aslida mavjud emas. Lekin har bir pedagogik texnologiyada asosiy e’tibor ta’lim jarayonining u yoki bu tomoniga qaratilishi natijasida ularni shu belgilari bo`yicha turlarga ajratiladi. Bilish faoliyatini boshqarish bo`yicha pedagogik texnologiyalar turlari: o Klassik ma’ruza; o Texnika vositalari yordamida o`qitish; o Maslahatchilik tizimi; o Darslik bo`yicha o`qitish; o Kichik guruhlar tizimi; o Kompyuter yordamida o`qitish o Repetitorlik tizimi; o Dasturlashtiriladigan boshqaruv. Ta’lim oluvchiga yondashuv turi bo`yicha pedagogik texnologiyalar quyidagicha nomlanadi: o Avtoritar; o Didaktik yo`naltirilgan; o Ijtimoiy yo`naltirilgan; o Antropologik yo`naltirilgan; o Pedagogik yo`naltirilgan; o Shaxsga yo`naltirilgan; o Insonparvarlikka va shaxsga yo`naltirilgan; o Hamkorlik texnologiyalariga yo`naltirilgan; o Erkin tarbiyaga yo`naltirilgan; o Ezoterik ta’lim va tarbiyaga yo`naltirilgan.
o Qo`laniladigan  asosiy  metod  bo`yicha  pedagogik  texnologiyalar
quyidagi turlarga ajratiladi:
o Dogmatik, reproduktiv metod ;
o Tushuntirish, ko`rgazmali;
o Rivojlantiruvchi ta’lim;
o Muammoli, izlanishli;
o Ijodiy metod;
o Dasturlashtirilgan ta’lim metodi ;
o Dialogli metod;
o O`yin metodi ;
o O`z-o`zini rivojlantiruvchi ta’lim metodi;
o Axborotli ( kompyuterli) ta’lim metodi
Tashkiliy shakllariga ko`ra pedagogik texnologiyalar quyidagi turlarga
bo`linadi:
o Hozirgi an’anaviy ta’lim;
o Shaxsga  yo`naltirilgan  pedagogik  jarayon  asosidagi  pedagogik
texnologiyalar;
o O`quvchilar faoliyatini faollashtirish va jadallashtirish asosidagi pedagogik
texnologiyalar;
o O`quv  jarayonini  boshqarish  va  tashkil  qilish  samaradorligi  asosidagi
pedagogik texnologiyalar;
o Materialni  didaktik  takomillashtirish  va  rekonstruksiyalash  asosidagi
pedagogik texnologiyalar;
o Xususiy fanlar pedagogik texnologiyalari;
o Alternativ texnologiyalar;
o Tabiatga moslashtirilgan texnologiyalar;
o Rivojlantiruvchi ta’lim texnologiyalri;
o Mualliflik maktablari pedagogik texnologiyalari;
o Texnologiyalarni loyihalash va o`zlashtirish texnologiyalari.
Logotip
o Qo`laniladigan asosiy metod bo`yicha pedagogik texnologiyalar quyidagi turlarga ajratiladi: o Dogmatik, reproduktiv metod ; o Tushuntirish, ko`rgazmali; o Rivojlantiruvchi ta’lim; o Muammoli, izlanishli; o Ijodiy metod; o Dasturlashtirilgan ta’lim metodi ; o Dialogli metod; o O`yin metodi ; o O`z-o`zini rivojlantiruvchi ta’lim metodi; o Axborotli ( kompyuterli) ta’lim metodi Tashkiliy shakllariga ko`ra pedagogik texnologiyalar quyidagi turlarga bo`linadi: o Hozirgi an’anaviy ta’lim; o Shaxsga yo`naltirilgan pedagogik jarayon asosidagi pedagogik texnologiyalar; o O`quvchilar faoliyatini faollashtirish va jadallashtirish asosidagi pedagogik texnologiyalar; o O`quv jarayonini boshqarish va tashkil qilish samaradorligi asosidagi pedagogik texnologiyalar; o Materialni didaktik takomillashtirish va rekonstruksiyalash asosidagi pedagogik texnologiyalar; o Xususiy fanlar pedagogik texnologiyalari; o Alternativ texnologiyalar; o Tabiatga moslashtirilgan texnologiyalar; o Rivojlantiruvchi ta’lim texnologiyalri; o Mualliflik maktablari pedagogik texnologiyalari; o Texnologiyalarni loyihalash va o`zlashtirish texnologiyalari.
Bundan  tashqari  shaxsning  xususiyat  va  sifatlari  tarkibiga
yo`naltirilganlik  bo`yicha  pedagogik  texnologiyalar  quyidagi  turlarga
ajratiladi:
o Fanlar  bo`yicha  bilim,  ko`nikmalarni  shakllantirishga  yo`naltirilgan  –
axborot texnologiyalar;
o Aqliy  faoliyat  usullarini  shakllantirishga  yo`naltirilgan  –operatsion
texnologiyalari;
o Estetik  va  axloqiy  munosabatlar  sohasini  shakllantirishga  yo`naltirilgan
emotsional-badiiy va emotsional axloqiy texnologiyalar;
o Shaxsning  o`z-o`zini  rivojlantirish  mexanizmlarini  shakllantirishga
yo`naltirilgan o`z-o`zini rivojlantirish texnologiyalari;
o Ijodiy qobiliyatlarini rivojlantirishga yo`naltirilgan –evristik texnologiyalar;
o Amaliy  faoliyat  sohasini  rivojlantirishga  yo`naltirilgan  amaliy
texnologiyalar.
Pedagogik texnologiyalarni quyidagi belgilariga ko`ra tasnif qilinadi:
o Qo`llash darajasiga ko`ra;
o Falsafiy asosiga ko`ra;
o Asosiy rivojlantiruvchi omiliga bo`yicha;
o O`zlashtirish konsepsiyasi bo`yicha;
o Shaxsiy belgi-sifatlariga ko`ra yo`nalganligi bo`yicha;
o Mazmun xususiyatlari bo`yicha ;
o Boshqaruv turiga bo`yicha;
o Bolaga yondashuv bo`yicha;
o Ko`p qo`llanilgan metodlari bo`yicha;
o Ta’lim oluvchilar toifalari bo`yicha.
Pedagogik texnologiya bilan metodika orasidagi farq
Hozirgi kunda pedagogik texnologiya haqidagi aniq tushuncha va tasavvurlar
birmuncha  kamligi  tufayli, uni  xususiy  metodikalar  bilan deyarli  tenglashtirish
hollari uchraydi.Aslida esa ular orasida jiddiy farqlar mavjud bo`lib, quyida ular
haqida qisqacha bayon qilinadi.
Logotip
Bundan tashqari shaxsning xususiyat va sifatlari tarkibiga yo`naltirilganlik bo`yicha pedagogik texnologiyalar quyidagi turlarga ajratiladi: o Fanlar bo`yicha bilim, ko`nikmalarni shakllantirishga yo`naltirilgan – axborot texnologiyalar; o Aqliy faoliyat usullarini shakllantirishga yo`naltirilgan –operatsion texnologiyalari; o Estetik va axloqiy munosabatlar sohasini shakllantirishga yo`naltirilgan emotsional-badiiy va emotsional axloqiy texnologiyalar; o Shaxsning o`z-o`zini rivojlantirish mexanizmlarini shakllantirishga yo`naltirilgan o`z-o`zini rivojlantirish texnologiyalari; o Ijodiy qobiliyatlarini rivojlantirishga yo`naltirilgan –evristik texnologiyalar; o Amaliy faoliyat sohasini rivojlantirishga yo`naltirilgan amaliy texnologiyalar. Pedagogik texnologiyalarni quyidagi belgilariga ko`ra tasnif qilinadi: o Qo`llash darajasiga ko`ra; o Falsafiy asosiga ko`ra; o Asosiy rivojlantiruvchi omiliga bo`yicha; o O`zlashtirish konsepsiyasi bo`yicha; o Shaxsiy belgi-sifatlariga ko`ra yo`nalganligi bo`yicha; o Mazmun xususiyatlari bo`yicha ; o Boshqaruv turiga bo`yicha; o Bolaga yondashuv bo`yicha; o Ko`p qo`llanilgan metodlari bo`yicha; o Ta’lim oluvchilar toifalari bo`yicha. Pedagogik texnologiya bilan metodika orasidagi farq Hozirgi kunda pedagogik texnologiya haqidagi aniq tushuncha va tasavvurlar birmuncha kamligi tufayli, uni xususiy metodikalar bilan deyarli tenglashtirish hollari uchraydi.Aslida esa ular orasida jiddiy farqlar mavjud bo`lib, quyida ular haqida qisqacha bayon qilinadi.
Pedagogik  texnologiya – o`quvchini  mustaqil  o`qishga,  bilim  olishga,
fikrlashga o`rgatishni kafolatlaydigan jarayondir.
Metodika  –  o`qituvchining  bilimi,  ko`nikmasi  mahorati,  shaxsiy  sifatlari,
temperamentiga  bog`liq  bo`lib,  ma’lum  shaxs  o`qituvchi  uchun  qulay  bo`lgan
o`qitish  usullari  va  yo`llari  majmuadir.  U  alohida  metodikalarga  ajratiladi.
Pedagogika  fani  ma’lum  o`quv  fanlarini  o`qitish  qonuniyatlarini  tadqiq  qiladi.
Masalan, tillar metodikasi, arifmetika metodikasi va shu kabilar.
Metodikaning  pedagogik  texnologiyadan  farqini  tushunish  va  amalda  har
ikkisidan  unumli  foydalana  bilish  talab  etiladi.Ular  orasidagi  farqlar  quyidagi
jadvalda keltirilgan
 
 
Asosiy
tushunchalar
Pedagogik
texnologiya
Metodika
1
Ta’riflar
Pedagogik
texnologiya  –  insonga
oldindan
 
belgilangan
maqsad
 
bo`yicha
ta’limiy  va  tarbiyaviy
ta’sir
 
o`tkazish
faoliyatidan iborat
Metodika
 
–
ma’lum  o`quv  fanini
o`qitish
 
hamda
tarbiyaviy
 
ishlar
qonuniyatlarini  tadqiq
qiladi
2
Maqsad
Komil
 
insonni
shakllantish
Alohida  o`quv
fanlarini  o`qitish  va
tarbiyaviy
 
ishlarni
sifatli
 
bo`lishini
ta’minlash
3
qo`llash
miqiyosi
Barcha
 
ta’lim-
tarbiya jarayonida
Xususiy  fanlarni
o`qitishda
 
hamda
tarbiyaviy ishlarda
4
Vositalar
Barcha  ta’limiy  va
Alohida  o`quv
Logotip
Pedagogik texnologiya – o`quvchini mustaqil o`qishga, bilim olishga, fikrlashga o`rgatishni kafolatlaydigan jarayondir. Metodika – o`qituvchining bilimi, ko`nikmasi mahorati, shaxsiy sifatlari, temperamentiga bog`liq bo`lib, ma’lum shaxs o`qituvchi uchun qulay bo`lgan o`qitish usullari va yo`llari majmuadir. U alohida metodikalarga ajratiladi. Pedagogika fani ma’lum o`quv fanlarini o`qitish qonuniyatlarini tadqiq qiladi. Masalan, tillar metodikasi, arifmetika metodikasi va shu kabilar. Metodikaning pedagogik texnologiyadan farqini tushunish va amalda har ikkisidan unumli foydalana bilish talab etiladi.Ular orasidagi farqlar quyidagi jadvalda keltirilgan     Asosiy tushunchalar Pedagogik texnologiya Metodika 1 Ta’riflar Pedagogik texnologiya – insonga oldindan belgilangan maqsad bo`yicha ta’limiy va tarbiyaviy ta’sir o`tkazish faoliyatidan iborat Metodika – ma’lum o`quv fanini o`qitish hamda tarbiyaviy ishlar qonuniyatlarini tadqiq qiladi 2 Maqsad Komil insonni shakllantish Alohida o`quv fanlarini o`qitish va tarbiyaviy ishlarni sifatli bo`lishini ta’minlash 3 qo`llash miqiyosi Barcha ta’lim- tarbiya jarayonida Xususiy fanlarni o`qitishda hamda tarbiyaviy ishlarda 4 Vositalar Barcha ta’limiy va Alohida o`quv
tarbiyaviy
 
vositalar
xususiy metodikalar
fanlarini
 
o`qitishda
hamda
 
tarbiyaviy
ishlarda
qo`llaniladigan
vositalar
5
Pedagogik
jarayon
Ta’lim-tarbiya
texnologiyasi  asosida,
ta’lim  menejmenti  va
marketing
 
asosida,
ta’lim-tarbiya sohasidagi
ilg`or
 
tajribalarni
umumlashtiruvchi
loyihalar
 
asosida
rivojlanib boradi.
Yetarli
tayyorgarlikka
 
ega
mutaxassislar tamonidan
qo`llanganda
 
o`zaro
o`xshash
 
natijalar
olinishi ta’minlanadi.
Ta’lim-tarbiya
metodikasi
 
asosida
ijodkor
o`qituvchilarning
ilg`or
 
tajribalariga
tayanib rivojlanadi.
Xususiy tajribalar
asosida
 
boyitib
boriladi.  Pedagogik
texnologiyaning
tarkibiy
 
qismi
hisoblanadi  har  bir
pedagogning  natijasi
har -xil bo`ladi.
 
 
 
6
Natija
kafolati
Oldindan
belgilangan  maqsadga
erishish kafolati bor.
Oldindan
belgilangan  maqsadga
har bir o`qituvchi o`z
imkoniyatlariga
muvofiq turli darajada
erishadi.  Shu  sababli
talab
 
darajasidagi
natija kafolatlanmaydi.
Asosan
 
ijodkor
Logotip
tarbiyaviy vositalar xususiy metodikalar fanlarini o`qitishda hamda tarbiyaviy ishlarda qo`llaniladigan vositalar 5 Pedagogik jarayon Ta’lim-tarbiya texnologiyasi asosida, ta’lim menejmenti va marketing asosida, ta’lim-tarbiya sohasidagi ilg`or tajribalarni umumlashtiruvchi loyihalar asosida rivojlanib boradi. Yetarli tayyorgarlikka ega mutaxassislar tamonidan qo`llanganda o`zaro o`xshash natijalar olinishi ta’minlanadi. Ta’lim-tarbiya metodikasi asosida ijodkor o`qituvchilarning ilg`or tajribalariga tayanib rivojlanadi. Xususiy tajribalar asosida boyitib boriladi. Pedagogik texnologiyaning tarkibiy qismi hisoblanadi har bir pedagogning natijasi har -xil bo`ladi.       6 Natija kafolati Oldindan belgilangan maqsadga erishish kafolati bor. Oldindan belgilangan maqsadga har bir o`qituvchi o`z imkoniyatlariga muvofiq turli darajada erishadi. Shu sababli talab darajasidagi natija kafolatlanmaydi. Asosan ijodkor
o`qituvchilargina
yaxshi
 
natijalarga
erishadilar.
7
Kelib
chiqishi
Xususiy
metodikalarning
rivojlanishi  natijasida
kelib chiqqan.
Ta’lim
tarbiyaning
 
turli
xususiy  masalalarini
hal  qilish  zarurati
natijasida
 
kelib
chiqqan.
 
 
Ushbu farqlar yuzasidan quyidagi fikrni eslash mumkin: ”Aslida zamonaviy
ta’lim  metodlari  muqaddas  qiziquvchanlikni  hozircha  batamom  bo`g`ib
tashlamagani deyarli mo`jiza, chunki bu nozik nihol ( ya’ni qiziquvchanlik)
rag`batlantirish bilan bir qatorda, eng avvalo, erkinlikni talab qiladi, yo`qsa, u
shaksiz, mahv bo`ladi”. ( A.Eynshteyn).
Bu yerda ta’lim metodlari qiziquvchanlikka yetarlicha erkinlik bera olmasligi
nazarda  tutilmoqda.  Pedagogik  texnologiya  esa  bolaning  qiziquvchanligini  har
tomonlama rivojlantirishga qaratilgan.
“Pedagogik texnologiya”tushunchasi xususiy fanlar va mahalliy darajalardagi
o`qitish metodikalari tushunchasu bilan mos keladigan hollar xususiy darajadagi
pedagogik texnologiyalarga tegishli. Ular orasida faqat asosiy e’tiborni nimaga
qaratilishida farqlar mavjud.
Texnologiyalarda ko`proq prossesual, miqdoriy va hisob-kitob komponentlari
ifodalansa,  metodikalarda  maqsad,  mazmun,  sifat  va  variantli  yo`naltiruvchi
tomonlari  ko`proq  ifodalanadi.Texnologiya  metodikalardan  o`zining  qayta
tiklanuvchanligi,  natijalarining  turg`unligi,  ko`plab  “agar”lar(agar  o`qituvchi
iste’dodli, agar bolalar qobiliyatli bo`lsa, agar yaxshi ota-onalar bo`lsa….) yo`qligi
bilan  farq  qiladi.Ya’ni  texnologiya  tegishli  tayyorgarlikka  ega  bo`lgan  hamma
Logotip
o`qituvchilargina yaxshi natijalarga erishadilar. 7 Kelib chiqishi Xususiy metodikalarning rivojlanishi natijasida kelib chiqqan. Ta’lim tarbiyaning turli xususiy masalalarini hal qilish zarurati natijasida kelib chiqqan.     Ushbu farqlar yuzasidan quyidagi fikrni eslash mumkin: ”Aslida zamonaviy ta’lim metodlari muqaddas qiziquvchanlikni hozircha batamom bo`g`ib tashlamagani deyarli mo`jiza, chunki bu nozik nihol ( ya’ni qiziquvchanlik) rag`batlantirish bilan bir qatorda, eng avvalo, erkinlikni talab qiladi, yo`qsa, u shaksiz, mahv bo`ladi”. ( A.Eynshteyn). Bu yerda ta’lim metodlari qiziquvchanlikka yetarlicha erkinlik bera olmasligi nazarda tutilmoqda. Pedagogik texnologiya esa bolaning qiziquvchanligini har tomonlama rivojlantirishga qaratilgan. “Pedagogik texnologiya”tushunchasi xususiy fanlar va mahalliy darajalardagi o`qitish metodikalari tushunchasu bilan mos keladigan hollar xususiy darajadagi pedagogik texnologiyalarga tegishli. Ular orasida faqat asosiy e’tiborni nimaga qaratilishida farqlar mavjud. Texnologiyalarda ko`proq prossesual, miqdoriy va hisob-kitob komponentlari ifodalansa, metodikalarda maqsad, mazmun, sifat va variantli yo`naltiruvchi tomonlari ko`proq ifodalanadi.Texnologiya metodikalardan o`zining qayta tiklanuvchanligi, natijalarining turg`unligi, ko`plab “agar”lar(agar o`qituvchi iste’dodli, agar bolalar qobiliyatli bo`lsa, agar yaxshi ota-onalar bo`lsa….) yo`qligi bilan farq qiladi.Ya’ni texnologiya tegishli tayyorgarlikka ega bo`lgan hamma
mutaxasislar  tomonidan  qayta  tiklash  va  qo`llash  mumkinligi  bilan  juda  ham
individual bo`lgan metoddan farq qiladi.
Metod – biror harakatni amalga oshirish yo`li, usuli yoki ko`rinishidan iborat.
Bunda harakatni amalga oshirish yo`li deb, bajarilishi talab etilayotgan faoliyat
uchun  qo`llash  mumkin  bo`lgan  bir  nechta  yo`ldan  oldindan  ko`zda  tutilgan
maqsadga muvofiq ravishda tanlangan yo`lga aytiladi.
Harakatni amalga oshirish usuli deb, tanlangan ma’lum yo`ldan foydalangan
holda oldindan ko`zda tutilgan maqsadga erishish uchun qo`llaniladigan harakat
usullariga aytiladi.
Hozircha metodlar ,metodikalar va texnologiyalar bitta tushuncha sifatida idrok
qilinmoqda.Texnologiyalar  va  metodikalarni  aralashtirilib  yuborish  shunday
hollarga olib keladiki, ba’zan metodika texnologiyalar tarkibiga kirib qoladi, ba’zan
esa aksincha
Pedagogik  texnologiya  o`quv  jarayoni  (ya’ni  o`qituvchining  o`quvchining
faoliyati bilan), uning tarkibi, vositalari, usullari va shakllari bilan eng ko`p darajada
bog`langan.
O’quv fani va uni o’qitishning o’ziga xos xususiyatlariga muvofiq bo’lgan
pedagogik texnologiyalarni tanlash
Pedagogik texnologiyaning asosiy yo’nalishlari.
Pedagogik  texnologiyaning  yo’nalishlari  ko’p  bo’lib,  ulardan  ayrimlari
quyidagilar:
Hozirgi  an’anaviy  ta’lim.  XVII  asrda  Ya.A.Komenskiyning  didaktik
tamoyillari  asosida  shakllanib,  hozirda  dunyodagi  maktablarda  eng  ko’p
qo’llanayotgan  sinf-dars  tizimidan  iborat.  Zamonaviy  pedagogik  texnologiyalar
asosan  shu  tizimni  turli  yo’nalishlarda  takomillashtirish  maqsadlarida  yaratilib,
hozirda turli yo’nalishlarda rivojlanmoqda.
Pedagogik  jarayonni  takomillashtirish,  uni  o’quvchi  shaxsiga
yo’naltirishga asoslangan  pedagogik  texnologiyalar:  hamkorlik  pedagogikasi,
ta’limning insonparvarlikka asoslangan texnologiyasi va boshqalar.
Logotip
mutaxasislar tomonidan qayta tiklash va qo`llash mumkinligi bilan juda ham individual bo`lgan metoddan farq qiladi. Metod – biror harakatni amalga oshirish yo`li, usuli yoki ko`rinishidan iborat. Bunda harakatni amalga oshirish yo`li deb, bajarilishi talab etilayotgan faoliyat uchun qo`llash mumkin bo`lgan bir nechta yo`ldan oldindan ko`zda tutilgan maqsadga muvofiq ravishda tanlangan yo`lga aytiladi. Harakatni amalga oshirish usuli deb, tanlangan ma’lum yo`ldan foydalangan holda oldindan ko`zda tutilgan maqsadga erishish uchun qo`llaniladigan harakat usullariga aytiladi. Hozircha metodlar ,metodikalar va texnologiyalar bitta tushuncha sifatida idrok qilinmoqda.Texnologiyalar va metodikalarni aralashtirilib yuborish shunday hollarga olib keladiki, ba’zan metodika texnologiyalar tarkibiga kirib qoladi, ba’zan esa aksincha Pedagogik texnologiya o`quv jarayoni (ya’ni o`qituvchining o`quvchining faoliyati bilan), uning tarkibi, vositalari, usullari va shakllari bilan eng ko`p darajada bog`langan. O’quv fani va uni o’qitishning o’ziga xos xususiyatlariga muvofiq bo’lgan pedagogik texnologiyalarni tanlash Pedagogik texnologiyaning asosiy yo’nalishlari. Pedagogik texnologiyaning yo’nalishlari ko’p bo’lib, ulardan ayrimlari quyidagilar: Hozirgi an’anaviy ta’lim. XVII asrda Ya.A.Komenskiyning didaktik tamoyillari asosida shakllanib, hozirda dunyodagi maktablarda eng ko’p qo’llanayotgan sinf-dars tizimidan iborat. Zamonaviy pedagogik texnologiyalar asosan shu tizimni turli yo’nalishlarda takomillashtirish maqsadlarida yaratilib, hozirda turli yo’nalishlarda rivojlanmoqda. Pedagogik jarayonni takomillashtirish, uni o’quvchi shaxsiga yo’naltirishga asoslangan pedagogik texnologiyalar: hamkorlik pedagogikasi, ta’limning insonparvarlikka asoslangan texnologiyasi va boshqalar.