IJTIMOIY PEDAGOGIKA FAN VA AMALIY FAOLIYAT SOHASI SIFATIDA. IJTIMOIYLASHUV OMILLARI VA VOSITALARI. BOLANING SOTSIUMDA RIVOJLANISHI (Bolaning o’sishida biologik va ijtimoiy asoslar)

Yuklangan vaqt

2024-05-11

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

21

Faytl hajmi

64,5 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
 
 
 
IJTIMOIY PEDAGOGIKA FAN VA AMALIY FAOLIYAT SOHASI 
SIFATIDA. IJTIMOIYLASHUV OMILLARI VA VOSITALARI. 
BOLANING SOTSIUMDA RIVOJLANISHI 
 
 
 
Reja: 
1. Ijtimoiy pedagogikaning fan sifatida rivojlanishi. 
2. Ijtimoiy pedagogikaning predmeti va ob'ekti. 
3. Bolaning o’sishi haqida tushuncha. 
4. Bolaning o’sishida biologik va ijtimoiy asoslar. 
5. Bola kamolotida muhitning ta'siri. (Sotsium) 
Asosiy tushunchalar: Ijtimoiy pedagogika, sotsializatsiya (ijtimoiylashuv), 
sotsium, ijtimoiy rol, ijtimoiy maqom.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz IJTIMOIY PEDAGOGIKA FAN VA AMALIY FAOLIYAT SOHASI SIFATIDA. IJTIMOIYLASHUV OMILLARI VA VOSITALARI. BOLANING SOTSIUMDA RIVOJLANISHI Reja: 1. Ijtimoiy pedagogikaning fan sifatida rivojlanishi. 2. Ijtimoiy pedagogikaning predmeti va ob'ekti. 3. Bolaning o’sishi haqida tushuncha. 4. Bolaning o’sishida biologik va ijtimoiy asoslar. 5. Bola kamolotida muhitning ta'siri. (Sotsium) Asosiy tushunchalar: Ijtimoiy pedagogika, sotsializatsiya (ijtimoiylashuv), sotsium, ijtimoiy rol, ijtimoiy maqom.
Ilmiybaza.uz 
 
1. Ijtimoiy pedagogikaning fan sifatida rivojlanishi. 
  Ijtimoiy pedagogikaning fan sifatida rivojlanish tarixi tadrijiy tavsifga ega. Ana 
shu nuqtai nazardan ijtimoiy pedagogika fani rivojining uch bosqichi alohida 
ajratib ko‘rsatish mumkin. Ijtimoiy pedagogikaning fan sifatida rivojlanishining 
birinchi bosqichi qadimgi davrlardan XVII asrgacha bo’lgan davrni uz ichiga 
oladi. Bu davrda faktlar to‘planishi, tarbiya tajribasining ortib borishi, pedagogik 
va 
ijtimoiy 
nazariyalarning 
shakllanishi 
ro‘y 
bergan 
bulib, 
ijtimoiy 
pedagogikaning bu rivojlanish bosqichi tarbiyani ijtimoiy hodisa sifatida asta-
sekin tan olinishi bilan tavsiflanadi. Chunki bu davrda tarbiyaning turli 
nazariyalari yuzaga kelgan. Birinchi bosqichning bu kabi davriy chegaralanishi, 
avvalambor, insoniyat tarixining ilk bosqichlarida ham ijtimoiylashtirish 
muammosining mavjud bo‘lganligi bilan izohlanadi. Biroq ibtidoiy jamoada 
ijtimoiy-pedagogik g'oyalarga tavsif berganda faqatgina tarbiyaga oid tajribalar 
to‘g‘risida fan borishi mumkin.  
  Tarbiya ijtimoiy hodisa sifatida insonni hayvonot olamidan ajralishi bilan paydo 
bulgan. Dastlab tarbiya umumiy taqlidiy ma'no kasb etgan bo‘lsa, keyinchalik esa 
uziga xos faoliyat turiga aylangan va bu bilan shug‘ullanuvchi kishilar — 
tarbiyachilar paydo bulgan. Vaqt o‘tgani sari tarbiya jarayoni ham 
murakkablashib borgan, yosh, jins, mazmuniga ko‘ra farqlana boshlagan, uning 
axloqiy jihatlariga e'tibor qaratila boshlangan. Ta'kidlash joizki, arxeologik 
qazilmalar asosida olingan ma'lumotlar ibtidoiy jamoada kasal va yaradorlarga 
yordam ko‘rsatilganligini to‘la tasdiqlaydi (qazilma skeletlardagi shikast izlari 
bolalikdagi kasallik oqibatida yoki o‘limidan ancha oldin olingan jarohatlar bilan 
bog‘liq bulgan). Bu kabi qarashlar etnografik ma'lumotlarda ham ham o‘z 
tasdig‘ini topgan. Ibtidoiy jamoa tuzumida yashagan barcha elatlarda meqnatning 
jins va yoshga qarab ajratish an'anasi bulgan. Keksalar yoshlarni muntazam 
ravishda turli kasb-hunarlarga o‘rgatishgan. Bularning hammasi ibtidoiy jamoada 
ijtimoiy-pedagogik tajribani n g ilk ko‘rinishlari mavjud bo‘lganligi haqida 
tasavvur qilishga imkon beradi. Agar ibtidoiy davr ijtimoiy-pedagogik 
Ilmiybaza.uz 1. Ijtimoiy pedagogikaning fan sifatida rivojlanishi. Ijtimoiy pedagogikaning fan sifatida rivojlanish tarixi tadrijiy tavsifga ega. Ana shu nuqtai nazardan ijtimoiy pedagogika fani rivojining uch bosqichi alohida ajratib ko‘rsatish mumkin. Ijtimoiy pedagogikaning fan sifatida rivojlanishining birinchi bosqichi qadimgi davrlardan XVII asrgacha bo’lgan davrni uz ichiga oladi. Bu davrda faktlar to‘planishi, tarbiya tajribasining ortib borishi, pedagogik va ijtimoiy nazariyalarning shakllanishi ro‘y bergan bulib, ijtimoiy pedagogikaning bu rivojlanish bosqichi tarbiyani ijtimoiy hodisa sifatida asta- sekin tan olinishi bilan tavsiflanadi. Chunki bu davrda tarbiyaning turli nazariyalari yuzaga kelgan. Birinchi bosqichning bu kabi davriy chegaralanishi, avvalambor, insoniyat tarixining ilk bosqichlarida ham ijtimoiylashtirish muammosining mavjud bo‘lganligi bilan izohlanadi. Biroq ibtidoiy jamoada ijtimoiy-pedagogik g'oyalarga tavsif berganda faqatgina tarbiyaga oid tajribalar to‘g‘risida fan borishi mumkin. Tarbiya ijtimoiy hodisa sifatida insonni hayvonot olamidan ajralishi bilan paydo bulgan. Dastlab tarbiya umumiy taqlidiy ma'no kasb etgan bo‘lsa, keyinchalik esa uziga xos faoliyat turiga aylangan va bu bilan shug‘ullanuvchi kishilar — tarbiyachilar paydo bulgan. Vaqt o‘tgani sari tarbiya jarayoni ham murakkablashib borgan, yosh, jins, mazmuniga ko‘ra farqlana boshlagan, uning axloqiy jihatlariga e'tibor qaratila boshlangan. Ta'kidlash joizki, arxeologik qazilmalar asosida olingan ma'lumotlar ibtidoiy jamoada kasal va yaradorlarga yordam ko‘rsatilganligini to‘la tasdiqlaydi (qazilma skeletlardagi shikast izlari bolalikdagi kasallik oqibatida yoki o‘limidan ancha oldin olingan jarohatlar bilan bog‘liq bulgan). Bu kabi qarashlar etnografik ma'lumotlarda ham ham o‘z tasdig‘ini topgan. Ibtidoiy jamoa tuzumida yashagan barcha elatlarda meqnatning jins va yoshga qarab ajratish an'anasi bulgan. Keksalar yoshlarni muntazam ravishda turli kasb-hunarlarga o‘rgatishgan. Bularning hammasi ibtidoiy jamoada ijtimoiy-pedagogik tajribani n g ilk ko‘rinishlari mavjud bo‘lganligi haqida tasavvur qilishga imkon beradi. Agar ibtidoiy davr ijtimoiy-pedagogik
Ilmiybaza.uz 
 
amaliyotning vujudga kelishiga zamin yaratgan bo‘lsa, qadimgi dunyoning ilk 
sivilizatsiyalarining paydo bo‘lishi ijtimoiy-pedagogik fikrning shakllanishiga 
kuchli ta'sir ko‘rsatgan. Sharqning quldorlik davlatlarida ijtimoiy pedagogik 
g‘oyalar bir nechta mualliflar tomonidan shakllantirilgan va, odatda, muqaddas 
kitoblar shaklida butun xalq mulkiga aylangan (Xitoyda — Shukit, Hindistonda 
— Vedalar, Misrda — Tot xudosi kitoblari, O‘rta Osiyoda — Avesto va 
boshqalar). Faqatgina miloddan avvalgi I ming yillikning o‘rtalari va ikkinchi 
yarmida ijtimoiy pedagogik g‘oyalarni yaratgan allomalarning nomlari ma'lum 
bo‘la boshlaydi. Shubhasiz, ijtimoiy pedagogik tafakkurning rivojlanishiga antik 
davr (yunon va rim) faylasuflari kata hissa qo‘shganlar.  
  Xususan, Suqrot (mil. avv. 469 — 399 y.) “O‘z-o‘zingni angla” degan shiorni 
ilgari surgan va shu bilan ong insonda barcha yovuzlikni yo‘qotishi mumkinligini 
ta'kidlagan. 
  Demokrit (mil. avv. 460 — 370 y.) o‘z ta'limotida tarbiyada bola tabiatini 
hisobga olish tamoyilini asoslab bergan. Bundan tashqari, uning fikricha, bola 
tarbiyasini yoshligidan boshlamoq kerak. 
  Aflotun (mil. avv. 423 — 347 y.) ilk marotaba davlat va tarbiyaning o‘zaro 
munosabati g‘oyasini ilgari surgan. Uning fikriga ko‘ra, tarbiya davlatning eng 
muhim vazifasi bo‘lgan. 
  Arastu (mil. avv. 384 — 322 y.) antik dunyoda tarbiyaning to‘liq nazariyasini 
ishlab chiqqan. Aflotundan farg‘uti o‘laroq, Arastu inson tarbiyasida asosiy 
e'tiborni davlatga to‘liq bo‘ysunishga emas, balki insonning uzmanfaatlariga, 
uning rivojlanishiga qaratadi. Shaxsning jamoa bilan uyg‘un rivojlanishi 
to‘g‘risidagi g‘oya ham unga tegishlidir. 
  Mark Fabiy Kvintilian (mil. avv. 42 — 118 y.) qadimgi yunonning notikdik 
san'ati nazariyotchisi, pedagog. “Notiqning tarbiyasi haqida” deb nomlangan ilk 
pedagogik asar unga tegishli bo‘lib, unda tarbiyaning muhim g‘oyalari, ta'lim 
metodikasi bayon etilgan. Kvintilianning asosiy g‘oyalari uz “men”ini saqlab 
qolish, o’zi ustidan” hukmronlikka erishish kabilarni tashkil etadi. 
Ilmiybaza.uz amaliyotning vujudga kelishiga zamin yaratgan bo‘lsa, qadimgi dunyoning ilk sivilizatsiyalarining paydo bo‘lishi ijtimoiy-pedagogik fikrning shakllanishiga kuchli ta'sir ko‘rsatgan. Sharqning quldorlik davlatlarida ijtimoiy pedagogik g‘oyalar bir nechta mualliflar tomonidan shakllantirilgan va, odatda, muqaddas kitoblar shaklida butun xalq mulkiga aylangan (Xitoyda — Shukit, Hindistonda — Vedalar, Misrda — Tot xudosi kitoblari, O‘rta Osiyoda — Avesto va boshqalar). Faqatgina miloddan avvalgi I ming yillikning o‘rtalari va ikkinchi yarmida ijtimoiy pedagogik g‘oyalarni yaratgan allomalarning nomlari ma'lum bo‘la boshlaydi. Shubhasiz, ijtimoiy pedagogik tafakkurning rivojlanishiga antik davr (yunon va rim) faylasuflari kata hissa qo‘shganlar. Xususan, Suqrot (mil. avv. 469 — 399 y.) “O‘z-o‘zingni angla” degan shiorni ilgari surgan va shu bilan ong insonda barcha yovuzlikni yo‘qotishi mumkinligini ta'kidlagan. Demokrit (mil. avv. 460 — 370 y.) o‘z ta'limotida tarbiyada bola tabiatini hisobga olish tamoyilini asoslab bergan. Bundan tashqari, uning fikricha, bola tarbiyasini yoshligidan boshlamoq kerak. Aflotun (mil. avv. 423 — 347 y.) ilk marotaba davlat va tarbiyaning o‘zaro munosabati g‘oyasini ilgari surgan. Uning fikriga ko‘ra, tarbiya davlatning eng muhim vazifasi bo‘lgan. Arastu (mil. avv. 384 — 322 y.) antik dunyoda tarbiyaning to‘liq nazariyasini ishlab chiqqan. Aflotundan farg‘uti o‘laroq, Arastu inson tarbiyasida asosiy e'tiborni davlatga to‘liq bo‘ysunishga emas, balki insonning uzmanfaatlariga, uning rivojlanishiga qaratadi. Shaxsning jamoa bilan uyg‘un rivojlanishi to‘g‘risidagi g‘oya ham unga tegishlidir. Mark Fabiy Kvintilian (mil. avv. 42 — 118 y.) qadimgi yunonning notikdik san'ati nazariyotchisi, pedagog. “Notiqning tarbiyasi haqida” deb nomlangan ilk pedagogik asar unga tegishli bo‘lib, unda tarbiyaning muhim g‘oyalari, ta'lim metodikasi bayon etilgan. Kvintilianning asosiy g‘oyalari uz “men”ini saqlab qolish, o’zi ustidan” hukmronlikka erishish kabilarni tashkil etadi.
Ilmiybaza.uz 
 
  Katta yer egaligi munosabatlariga asoslangan davri tarbiyasining uziga xos 
xususiyatlari asketizm, dunyo dinlari qoidalariga qat'iy amal qilish bulgan. 
Asketizm (yunoncha) tuyg‘u va istaklarni cheklash yoki bostirish, azob tortish, 
hayot ne'matlaridan voz kechish degan ma'noni anglatadi. O‘sha davrning (VI — 
XII asrlar) ijtimoiy-pedagogik g‘oyasini yaratuvchilari o‘sib kelayotgan avlodga 
singdirmoqchi bulgan axloqiy qadriyatlar orasida hamdardlik, yaqinlarga yordam, 
xususan, kasallar va nochorlarga yordam kabilarni targ‘ib etadilar. 
  XV — XVI asrda avval Italiyada, so‘ngra yevropaning boshqa davlatlarida 
kapitalistik munosabatlar rivojlana boshladi. Paydo bo‘layotgan yangi toifa 
vakillariga, xususan, ziyolilarga asketizmning tamoyillari begona edi. Yangi 
burjua madaniyati shakllana boshlagan bir paytda uni tavsiflash uchun 
insoniylashtirish va qayta tiklash tushunchalari qo‘llanilgan. 
   Gumanizm (insoniylik) tushunchasi yangi madaniyat markazida ilohiylik emas, 
inson shaxsi turishidan guvoqlik berardi. Insonning o‘zi qam qalban va jismonan 
go‘zal bulishi lozim. U faqatgina uz ongi, kuchi, muvaffaqiyatiga ishonchi, 
faolligi, irodasi tufayli barcha qadriyatlar va uz baxtining yaratuvchisiga aylana 
oladi. Shu bilan birga, gumanistlar cherkovga ochiqdan-ochiq qarshi 
chiqmaganlar. Ular xudoga buyuk yaratuvchi sifatida qarashgan. 
   XIV — XVI asrlar gumanistlarining aksariyati o‘zlari pedagog bo‘lishgan yoki 
pedagogik nazariyaga murojaat etishgan. Gumanizm g‘oyasi pedagogikada xuddi 
ana shu davrlardan boshlab kuzatila boshlangan. Asl tarbiya o‘z mohiyatiga ko‘ra 
doim guzallik haqida, uning kelajagi haqidagi g‘amxo‘rlikni bildirgan.  
   Uyg‘onish davrida ijtimoiy gumanizm g‘oyalarining amalga oshirila 
boshlanishi mashhur italiyalik pedagog-gumanist Vitgorino de Genotre (1378 — 
1446) tomonidan ilk marta “Quvonch uyi” nomli internat maktabining yaratilishi 
bilan bog‘liq. Shuni ta'kidlash joizki, ta'riflanayotgan davrda din, pedagogika va 
ijgimoiy-pedagogika bir-biri bilan uzviy bog‘liqholda rivojlangan.  
   Diniy qarashlarda asosiy e'tibor umuminsoniy qadriyatlarga yo‘naltirilgan. 
Diniy rivoyatlarda, muqaddas kitoblarda, oyatlarda axloqiy o‘gitlar, insonlararo 
Ilmiybaza.uz Katta yer egaligi munosabatlariga asoslangan davri tarbiyasining uziga xos xususiyatlari asketizm, dunyo dinlari qoidalariga qat'iy amal qilish bulgan. Asketizm (yunoncha) tuyg‘u va istaklarni cheklash yoki bostirish, azob tortish, hayot ne'matlaridan voz kechish degan ma'noni anglatadi. O‘sha davrning (VI — XII asrlar) ijtimoiy-pedagogik g‘oyasini yaratuvchilari o‘sib kelayotgan avlodga singdirmoqchi bulgan axloqiy qadriyatlar orasida hamdardlik, yaqinlarga yordam, xususan, kasallar va nochorlarga yordam kabilarni targ‘ib etadilar. XV — XVI asrda avval Italiyada, so‘ngra yevropaning boshqa davlatlarida kapitalistik munosabatlar rivojlana boshladi. Paydo bo‘layotgan yangi toifa vakillariga, xususan, ziyolilarga asketizmning tamoyillari begona edi. Yangi burjua madaniyati shakllana boshlagan bir paytda uni tavsiflash uchun insoniylashtirish va qayta tiklash tushunchalari qo‘llanilgan. Gumanizm (insoniylik) tushunchasi yangi madaniyat markazida ilohiylik emas, inson shaxsi turishidan guvoqlik berardi. Insonning o‘zi qam qalban va jismonan go‘zal bulishi lozim. U faqatgina uz ongi, kuchi, muvaffaqiyatiga ishonchi, faolligi, irodasi tufayli barcha qadriyatlar va uz baxtining yaratuvchisiga aylana oladi. Shu bilan birga, gumanistlar cherkovga ochiqdan-ochiq qarshi chiqmaganlar. Ular xudoga buyuk yaratuvchi sifatida qarashgan. XIV — XVI asrlar gumanistlarining aksariyati o‘zlari pedagog bo‘lishgan yoki pedagogik nazariyaga murojaat etishgan. Gumanizm g‘oyasi pedagogikada xuddi ana shu davrlardan boshlab kuzatila boshlangan. Asl tarbiya o‘z mohiyatiga ko‘ra doim guzallik haqida, uning kelajagi haqidagi g‘amxo‘rlikni bildirgan. Uyg‘onish davrida ijtimoiy gumanizm g‘oyalarining amalga oshirila boshlanishi mashhur italiyalik pedagog-gumanist Vitgorino de Genotre (1378 — 1446) tomonidan ilk marta “Quvonch uyi” nomli internat maktabining yaratilishi bilan bog‘liq. Shuni ta'kidlash joizki, ta'riflanayotgan davrda din, pedagogika va ijgimoiy-pedagogika bir-biri bilan uzviy bog‘liqholda rivojlangan. Diniy qarashlarda asosiy e'tibor umuminsoniy qadriyatlarga yo‘naltirilgan. Diniy rivoyatlarda, muqaddas kitoblarda, oyatlarda axloqiy o‘gitlar, insonlararo
Ilmiybaza.uz 
 
munosabatlar, qavm-qarindoshlarga, bolalarga g‘amxo‘rlik haqida ko‘p 
gapirilgan. Bu asosda ko‘pgina avlodlar tarbiya topishgan va bu borada yevropada 
cherkov uzoq vaqt mobaynida “nogiron bolalar rahnamosi” bo‘lgan. Unga nafaqat 
ruxrty yordam so‘rab, balki tibbiy, moddiy yordam so‘rab, adolatsizlikdan 
himoya so‘rab murojaat qilishgan. Bu borada butun dunyoda diniy 
tashkilotlarning boy an'fnalari mavjud. Masalan, yevropada antik davrlardan 
buyon ota-onasiz qolgan bolalarni ibodatxonalar eshigi oldiga qo‘yib ketishgan.  
  Manbalarga ko‘ra, ota-onasiz qolgan bolalar uchun ilk tarbiya uylari IV asrda 
Kesariya shahrida yepiskop Vasiliy Kesariyning tashabbusi bilan paydo bo‘lgan. 
787 yilda bunday muassasa Milandagi soborda ham paydo bo‘lgan. Uzoq vaqt u 
yevropada yagona tashkilot bo‘lib qolavergan va faqat XIV asrga kelib tarbiya 
uylari soni o‘ttiztagacha ko‘paygan. Qizig‘i shundaki, bu uylarda faqatgina 
bolalarga g‘amxo‘rlik qilmasdan, profilaktika ishlari ham olib borilgan: onalarga 
yordam 
berilgan, 
bolalarni 
boshqa 
oilalar 
tarbiyasigaberishgan, 
ularningtarbiyasini nazorat qilishgan.  
   II-Bosqich. Keyinchalik ham bolalar uylari ruhoniylar tomonidan boshqarilgan. 
Parijda 1640 yil ruhoniy Vinsento Depolen tomonidan asos solingan tarbiya uyi 
juda mashhur bo‘lgan. U tarbiya uyini qirol Lyudovik XIV tomonidan 
moliyalashtirishga erishgan. Mehribonlik bilan shug‘ullanuvchi ordenlar— 
xayriya yo‘lida qilgan ishlari orqali keyinchalik mashxur bo‘lib ketgan yirik 
cherkov tashkilotlari tuzila boshlagan. Ijgimoiy pedagogika rivojining ikkinchi 
davri — XVII — XIX asrlar — ijtimoiy-pedagogika eng ilg‘or g‘oyalar va ilmiy 
konsepsiyalar bilan boyitilgan davr bo‘ldi desak, xato bo‘lmaydi. 
   XVIII — XIX asrlar (burjua-demokratik inqiloblar davri) olimlarining 
(pedagog, faylasuf, sotsiolog, psixologlar) davlat va jamoat instituglari bilan 
hamkorlikda ijtimoiy-pedagogik muammolarni hal qilish g‘oyalarining paydo 
bulishi davridir. Tarbiya masalalari jamiyat islohotlari, inson huquklari tengligi 
bilan bog‘lana boshlangan. Aynan shu davrda ijtimoiy pedagogikadagi asosiy 
yo‘nalishlarning aniq faoliyatda amalga oshishi sodir buladi. 
Ilmiybaza.uz munosabatlar, qavm-qarindoshlarga, bolalarga g‘amxo‘rlik haqida ko‘p gapirilgan. Bu asosda ko‘pgina avlodlar tarbiya topishgan va bu borada yevropada cherkov uzoq vaqt mobaynida “nogiron bolalar rahnamosi” bo‘lgan. Unga nafaqat ruxrty yordam so‘rab, balki tibbiy, moddiy yordam so‘rab, adolatsizlikdan himoya so‘rab murojaat qilishgan. Bu borada butun dunyoda diniy tashkilotlarning boy an'fnalari mavjud. Masalan, yevropada antik davrlardan buyon ota-onasiz qolgan bolalarni ibodatxonalar eshigi oldiga qo‘yib ketishgan. Manbalarga ko‘ra, ota-onasiz qolgan bolalar uchun ilk tarbiya uylari IV asrda Kesariya shahrida yepiskop Vasiliy Kesariyning tashabbusi bilan paydo bo‘lgan. 787 yilda bunday muassasa Milandagi soborda ham paydo bo‘lgan. Uzoq vaqt u yevropada yagona tashkilot bo‘lib qolavergan va faqat XIV asrga kelib tarbiya uylari soni o‘ttiztagacha ko‘paygan. Qizig‘i shundaki, bu uylarda faqatgina bolalarga g‘amxo‘rlik qilmasdan, profilaktika ishlari ham olib borilgan: onalarga yordam berilgan, bolalarni boshqa oilalar tarbiyasigaberishgan, ularningtarbiyasini nazorat qilishgan. II-Bosqich. Keyinchalik ham bolalar uylari ruhoniylar tomonidan boshqarilgan. Parijda 1640 yil ruhoniy Vinsento Depolen tomonidan asos solingan tarbiya uyi juda mashhur bo‘lgan. U tarbiya uyini qirol Lyudovik XIV tomonidan moliyalashtirishga erishgan. Mehribonlik bilan shug‘ullanuvchi ordenlar— xayriya yo‘lida qilgan ishlari orqali keyinchalik mashxur bo‘lib ketgan yirik cherkov tashkilotlari tuzila boshlagan. Ijgimoiy pedagogika rivojining ikkinchi davri — XVII — XIX asrlar — ijtimoiy-pedagogika eng ilg‘or g‘oyalar va ilmiy konsepsiyalar bilan boyitilgan davr bo‘ldi desak, xato bo‘lmaydi. XVIII — XIX asrlar (burjua-demokratik inqiloblar davri) olimlarining (pedagog, faylasuf, sotsiolog, psixologlar) davlat va jamoat instituglari bilan hamkorlikda ijtimoiy-pedagogik muammolarni hal qilish g‘oyalarining paydo bulishi davridir. Tarbiya masalalari jamiyat islohotlari, inson huquklari tengligi bilan bog‘lana boshlangan. Aynan shu davrda ijtimoiy pedagogikadagi asosiy yo‘nalishlarning aniq faoliyatda amalga oshishi sodir buladi.
Ilmiybaza.uz 
 
  Ijtimoiy pedagogik g‘oyalarning rivojlanishiga fransuz faylasufi, yozuvchi, 
ma'rifatparvar J. J. Russo (1712 — 1778) ulkan hissa qo‘shgan. U huquqiy, diniy 
va tabiiy rivojlanish asosiga qurilgan tabiatan shakllangan tarbiya g‘oyalarini 
ilgari suradi. Rus qomusiy olimi va pedagogi M. V. Lomonosov (171 1 — 1765) 
uz “Reglamentlar”ida tarbiyaning xalqparvar g‘oyalarini, insonga faol shaxs 
sifatida yondashuvni hamda bolada axloqiy sifatlarini shakllantirishning o‘ta 
muhimligini bayon etgan.   Yangi ijtimoiy pedagogik g‘oyalar fransuz faylasufi 
va ma'rifatparvari Klod Adriana Gelvetsiy (1715 — 1771) ishlarida ham tilga 
olingan bulib, ular tarbiya omillari hisoblanmish muhit va pedagogik ta'sir hamda 
shaxs va jamiyat manfaatlarining birligi masalalaridir. 
  Shvetsariyalik buyuk pedagog Iogann Genrix Pestalotssi (1746 — 1827 y) o‘z 
faoliyatida ijtimoiy pedagogik nazariya va amaliyotni birlashtirgan va o‘z 
mablag‘lari hisobiga yetimlar uylarini ochgan.  Ingliz faylasufi va pedagogi 
Robert Ouenning ijtimoiy pedagogik faoliyati bir qancha qiziqarli va sermahsul 
tajribalardan 
iborat. 
Nyu-Lenarkda 
“Inson 
xarakterini 
tuzishningyangi 
institugi”ni ishchilarningturmush darajasini yaxshilash uchun yaratib, u 
amaliyotda ishlab chiqarish ta'limini madaniyat bilan bog‘lab qo‘ydi. Jahonda ilk 
marta didaktik o‘yinlar o‘tkaziladigan, bolalarning jismoniy holati haqida 
g‘amxo‘rlik qiladigan muassasalar u tomonidan tuzilgan. Ingliz faylasufi Gerbert 
Spenser (1820 — 1903) oilaning shaxs shakllanishidagi o‘rni haqidagi ijtimoiy-
pedagogik g‘oyalar bilan singdirilgan asarlar yaratgan. Bu maqsadlarga erishishi 
uchun u qiziq usulni ilgari surgan, ya'ni Angliyaning davlat va siyosiy tuzilmasini 
oila va maktab tomonidan imitatsiyalashuvini. 
  XIX asr shunisi bilan xarakterliki, bu davr mobaynida, bir tomondan, ijtimoiy 
pedagogikaning pedagogika fanidan ajralish jarayoni sodir bo‘lgan bo‘lsa, 
ikkinchi tomondan, uning psixologiya, sotsiologiya, tibbiyot, falsafa kabi fanlar 
bilan yaqinlashuvi ro‘y bergan. 
  XIX asrda ijtimoiy pedagogikaning asosiy yo‘nalishlari quyidagilardan iborat 
bo‘lgan. 
Ilmiybaza.uz Ijtimoiy pedagogik g‘oyalarning rivojlanishiga fransuz faylasufi, yozuvchi, ma'rifatparvar J. J. Russo (1712 — 1778) ulkan hissa qo‘shgan. U huquqiy, diniy va tabiiy rivojlanish asosiga qurilgan tabiatan shakllangan tarbiya g‘oyalarini ilgari suradi. Rus qomusiy olimi va pedagogi M. V. Lomonosov (171 1 — 1765) uz “Reglamentlar”ida tarbiyaning xalqparvar g‘oyalarini, insonga faol shaxs sifatida yondashuvni hamda bolada axloqiy sifatlarini shakllantirishning o‘ta muhimligini bayon etgan. Yangi ijtimoiy pedagogik g‘oyalar fransuz faylasufi va ma'rifatparvari Klod Adriana Gelvetsiy (1715 — 1771) ishlarida ham tilga olingan bulib, ular tarbiya omillari hisoblanmish muhit va pedagogik ta'sir hamda shaxs va jamiyat manfaatlarining birligi masalalaridir. Shvetsariyalik buyuk pedagog Iogann Genrix Pestalotssi (1746 — 1827 y) o‘z faoliyatida ijtimoiy pedagogik nazariya va amaliyotni birlashtirgan va o‘z mablag‘lari hisobiga yetimlar uylarini ochgan. Ingliz faylasufi va pedagogi Robert Ouenning ijtimoiy pedagogik faoliyati bir qancha qiziqarli va sermahsul tajribalardan iborat. Nyu-Lenarkda “Inson xarakterini tuzishningyangi institugi”ni ishchilarningturmush darajasini yaxshilash uchun yaratib, u amaliyotda ishlab chiqarish ta'limini madaniyat bilan bog‘lab qo‘ydi. Jahonda ilk marta didaktik o‘yinlar o‘tkaziladigan, bolalarning jismoniy holati haqida g‘amxo‘rlik qiladigan muassasalar u tomonidan tuzilgan. Ingliz faylasufi Gerbert Spenser (1820 — 1903) oilaning shaxs shakllanishidagi o‘rni haqidagi ijtimoiy- pedagogik g‘oyalar bilan singdirilgan asarlar yaratgan. Bu maqsadlarga erishishi uchun u qiziq usulni ilgari surgan, ya'ni Angliyaning davlat va siyosiy tuzilmasini oila va maktab tomonidan imitatsiyalashuvini. XIX asr shunisi bilan xarakterliki, bu davr mobaynida, bir tomondan, ijtimoiy pedagogikaning pedagogika fanidan ajralish jarayoni sodir bo‘lgan bo‘lsa, ikkinchi tomondan, uning psixologiya, sotsiologiya, tibbiyot, falsafa kabi fanlar bilan yaqinlashuvi ro‘y bergan. XIX asrda ijtimoiy pedagogikaning asosiy yo‘nalishlari quyidagilardan iborat bo‘lgan.
Ilmiybaza.uz 
 
1) ijgimoiy pedagogikaning nazariy asoslari ishlab chiqilgan. Bu uning fan 
sifatida paydo bo‘lishiga olib kelgan; 
2 ) ta'lim sohasidagi ijtimoiy pedagogik faoliyat vujudga kelgan. Bu yerda 
ijtimoiy pedagogik ta'lim, tarbiya maqsadi va xarakteri, ta'siri haqida ran 
bormoqda; 
3) ijtimoiy pedagogika faoliyat doirasining kengayishi ro‘y bergan. “Nochor” va 
tanlab olingan bolalar bilan bir qatorda, katta yoshdagilar bilan ham ijtimoiy-
pedagogik faoliyat boshlangan. Eng asosiysi, ijtimoiy pedagogika faoliyat davlat 
siyosati darajasiga kutarilgan.  
   XIX asrning 60 - 70 yillarida Germaniya, Angliya, AQShda ijtimoiy 
qonunchilik tizimlari yaratilgan. Shuni aytib o‘tish joizki, ijtimoiy pedagogika 
fani rivojlanishining barcha yo‘nalishlarini uning eng asosiy vazifasi — bolalarni 
ijtimoiy jihatdan himoya qilish g‘oyasi birlashtiradi. Biroq XVIII - XIX asrlarda 
u avvallari e'tiborsiz bo‘lgan g‘oyalar bilan to‘ldiriladi. Aniqrog‘i, ijtimoiy 
pedagogika nazariyasi va amaliyotida birinchi o‘ringa umuminsoniy qadriyatlar 
chiqadi.  XIX asrning ikkinchi yarmidan boshlab pedagogika va ommaviy tarbiya 
tizimiga e'tibor kuchayadi. Unda yoshlarni tarbiyalash, shuningdek, ijtimoiy xulq-
atvor me'yorlarini buzuvchi shaxslarni qayta tarbiyalash muammolari hal qilina 
boshlandi. Bu ishlarning davom i yevropa va Amerika qit'alarida ro‘y berayotgan 
o‘zaro ijtimoiy-madaniy jarayonlarda o‘z aksini topishi kerak bo‘ldi. 
Industriyalashtirish qishloqaxolisining shaharga ommaviy migratsiyasini keltirib 
chiqardi. 
Qishloq 
aholisining 
yangi 
turmush 
tarzi 
ga 
moslashishda 
qiyinchiliklarga uchrashi oqibatida axloqsizlik, jinoyatchilik, daydilik ko‘paydi. 
Kam rivojlangan yevropa davlatlaridan aholi ko‘chib kelishining ortishi sababli 
AQShda ahvol nihoyatda og‘ir edi. Ayni vaziyatda cherkovning rolini susayishi 
kuzatildi. Cherkov shu paytgacha axloqiy me'yorlarning ana'naviy tashuvchisi 
bo‘lib kelgan, biroq endi u jamiyatning yangi ehtiyojlari va voqyeliklarini anglay 
olmadi va ko‘pgina odamlar hayotida o‘zining avvalgi mavqyeini yo‘qotdi. Shu 
bilan birga, yevropada milliy davlatchilikning shakllanishi va Amerikada 
Ilmiybaza.uz 1) ijgimoiy pedagogikaning nazariy asoslari ishlab chiqilgan. Bu uning fan sifatida paydo bo‘lishiga olib kelgan; 2 ) ta'lim sohasidagi ijtimoiy pedagogik faoliyat vujudga kelgan. Bu yerda ijtimoiy pedagogik ta'lim, tarbiya maqsadi va xarakteri, ta'siri haqida ran bormoqda; 3) ijtimoiy pedagogika faoliyat doirasining kengayishi ro‘y bergan. “Nochor” va tanlab olingan bolalar bilan bir qatorda, katta yoshdagilar bilan ham ijtimoiy- pedagogik faoliyat boshlangan. Eng asosiysi, ijtimoiy pedagogika faoliyat davlat siyosati darajasiga kutarilgan. XIX asrning 60 - 70 yillarida Germaniya, Angliya, AQShda ijtimoiy qonunchilik tizimlari yaratilgan. Shuni aytib o‘tish joizki, ijtimoiy pedagogika fani rivojlanishining barcha yo‘nalishlarini uning eng asosiy vazifasi — bolalarni ijtimoiy jihatdan himoya qilish g‘oyasi birlashtiradi. Biroq XVIII - XIX asrlarda u avvallari e'tiborsiz bo‘lgan g‘oyalar bilan to‘ldiriladi. Aniqrog‘i, ijtimoiy pedagogika nazariyasi va amaliyotida birinchi o‘ringa umuminsoniy qadriyatlar chiqadi. XIX asrning ikkinchi yarmidan boshlab pedagogika va ommaviy tarbiya tizimiga e'tibor kuchayadi. Unda yoshlarni tarbiyalash, shuningdek, ijtimoiy xulq- atvor me'yorlarini buzuvchi shaxslarni qayta tarbiyalash muammolari hal qilina boshlandi. Bu ishlarning davom i yevropa va Amerika qit'alarida ro‘y berayotgan o‘zaro ijtimoiy-madaniy jarayonlarda o‘z aksini topishi kerak bo‘ldi. Industriyalashtirish qishloqaxolisining shaharga ommaviy migratsiyasini keltirib chiqardi. Qishloq aholisining yangi turmush tarzi ga moslashishda qiyinchiliklarga uchrashi oqibatida axloqsizlik, jinoyatchilik, daydilik ko‘paydi. Kam rivojlangan yevropa davlatlaridan aholi ko‘chib kelishining ortishi sababli AQShda ahvol nihoyatda og‘ir edi. Ayni vaziyatda cherkovning rolini susayishi kuzatildi. Cherkov shu paytgacha axloqiy me'yorlarning ana'naviy tashuvchisi bo‘lib kelgan, biroq endi u jamiyatning yangi ehtiyojlari va voqyeliklarini anglay olmadi va ko‘pgina odamlar hayotida o‘zining avvalgi mavqyeini yo‘qotdi. Shu bilan birga, yevropada milliy davlatchilikning shakllanishi va Amerikada
Ilmiybaza.uz 
 
millatning yuzaga kelishi barcha ijtimoiy qatlamlarda muayyan goya va 
qadriyatlarning madaniylashuvini talab qilardi. Ushbu masalani hal qilish 
vositalarini topish zarurati paydo bo‘ldi. XIX asr oxirida mustaqil fanga aylangan 
ijtimoiy pedagogika rivojiga aynan shu omil turtki bo‘ldi. 
   III-Bosqich. Shunday qilib, nemis pedagogi Fridrix Disterveg tomonidan fanga 
kiritilgan «ijtimoiy pedagogika» atamasi XX asr oxiriga kelib rasmiy ravishda 
keng qullanila boshlagan. Aynan shu vaqtdan boshlab ijtimoiy pedagogikaning 
fan sifatida rivojlanishining uchinchi bosqichi boshlanadi.  
  XX asr inson sivilizatsiyasi tarixida ilmiy-texnikaviy inqiloblar asri sifatida nom 
qoldirdi. Fan ishlab chiqarish ob'ektidan iqtisodiy va madaniy sohaning yetakchi 
omiliga aylandi. Ilmiy inqiloblar ijtimoiy pedagogikaning keyingi rivojiga eng 
birinchi navbatda falsafa orqali o’z ta'sirini ko’rsatdi. Ijtimoiy pedagogikaning 
qator fanlar: psixologiya, fiziologiya, anatomiya, tarix, sotsiologiya va boshqalar 
bilan yaqinlashuvi ro‘y berdi. Eng asosiysi XX asrda insonning muammolari, 
uning tarbiyasi va ta'limi uchun ijtimoiy sharoitlarni yaratish zamonning eng 
global muammosiga aylandi. Aynan shu davrda “pedalogiya” — bolani har 
tomonlama o‘rganish hdqidagi fan rivojlana boshlandi. Uning asoschilari E. 
Meyman, S. Xoll, Torndayk hisoblanadi. Bu borada Rudolf Shteynerning 
pedagogikasi ham muhim ahamiyatga ega. Ijtimoiy pedagogikani yangi g‘oyalar 
va tarbiya usullari bilan boyitgan pedagog olimlardan Georg Kirshenshteyner 
(1854 — 1932, Germaniya), Jon Dyui (1859 — 1952, AQSh), Vilgelm 
Naylarning (1862 — 1926, Germaniya) nomlarini alohida ta'kidlab o‘tish lozim. 
G. Kirsheniggeynerning pedagogik nazariyasi maktablarda bolalarning sust qabul 
qilishidan faol harakatdagi ehtiyojlarini ijodiy amalga oshirishga, ijodga ko‘ra 
isloh 
qilish 
g‘oyasiga 
asoslanadi. 
Kirshenshteyner 
ijtimoiy-pedagogik 
qarashlarining asosini bolalarni jamiyatda har tomonlama tayyorlash uchun 
mehnat maktablarini yaratish, hamkorlik malakalarini rivojlantirish, davlat 
manfaatiga xizmat qiluvchi bolalarning fuqarolik tarbiyasini amalga oshirish 
kerakligi tashkil etadi. Jon Dyui pragmatik pedagogika asoschisi hisoblanadi. 
Ilmiybaza.uz millatning yuzaga kelishi barcha ijtimoiy qatlamlarda muayyan goya va qadriyatlarning madaniylashuvini talab qilardi. Ushbu masalani hal qilish vositalarini topish zarurati paydo bo‘ldi. XIX asr oxirida mustaqil fanga aylangan ijtimoiy pedagogika rivojiga aynan shu omil turtki bo‘ldi. III-Bosqich. Shunday qilib, nemis pedagogi Fridrix Disterveg tomonidan fanga kiritilgan «ijtimoiy pedagogika» atamasi XX asr oxiriga kelib rasmiy ravishda keng qullanila boshlagan. Aynan shu vaqtdan boshlab ijtimoiy pedagogikaning fan sifatida rivojlanishining uchinchi bosqichi boshlanadi. XX asr inson sivilizatsiyasi tarixida ilmiy-texnikaviy inqiloblar asri sifatida nom qoldirdi. Fan ishlab chiqarish ob'ektidan iqtisodiy va madaniy sohaning yetakchi omiliga aylandi. Ilmiy inqiloblar ijtimoiy pedagogikaning keyingi rivojiga eng birinchi navbatda falsafa orqali o’z ta'sirini ko’rsatdi. Ijtimoiy pedagogikaning qator fanlar: psixologiya, fiziologiya, anatomiya, tarix, sotsiologiya va boshqalar bilan yaqinlashuvi ro‘y berdi. Eng asosiysi XX asrda insonning muammolari, uning tarbiyasi va ta'limi uchun ijtimoiy sharoitlarni yaratish zamonning eng global muammosiga aylandi. Aynan shu davrda “pedalogiya” — bolani har tomonlama o‘rganish hdqidagi fan rivojlana boshlandi. Uning asoschilari E. Meyman, S. Xoll, Torndayk hisoblanadi. Bu borada Rudolf Shteynerning pedagogikasi ham muhim ahamiyatga ega. Ijtimoiy pedagogikani yangi g‘oyalar va tarbiya usullari bilan boyitgan pedagog olimlardan Georg Kirshenshteyner (1854 — 1932, Germaniya), Jon Dyui (1859 — 1952, AQSh), Vilgelm Naylarning (1862 — 1926, Germaniya) nomlarini alohida ta'kidlab o‘tish lozim. G. Kirsheniggeynerning pedagogik nazariyasi maktablarda bolalarning sust qabul qilishidan faol harakatdagi ehtiyojlarini ijodiy amalga oshirishga, ijodga ko‘ra isloh qilish g‘oyasiga asoslanadi. Kirshenshteyner ijtimoiy-pedagogik qarashlarining asosini bolalarni jamiyatda har tomonlama tayyorlash uchun mehnat maktablarini yaratish, hamkorlik malakalarini rivojlantirish, davlat manfaatiga xizmat qiluvchi bolalarning fuqarolik tarbiyasini amalga oshirish kerakligi tashkil etadi. Jon Dyui pragmatik pedagogika asoschisi hisoblanadi.
Ilmiybaza.uz 
 
Amaliy natija hamda biznesda muvaffaqiyatga erishish mazkur pedagogikaning 
oliy qadriyatlari hisoblanadi. Jon D'yui xizmatlari shundaki, u maktab bilan 
hayotning aloqasi, ta'limning individuallashuvi kabi ijtimoiy psixologik 
g‘oyalarga murojaat qilganidadir. Hozirgacha turli davlat olimlari o‘rtasida 
ijtimoiy pedagogikaning boshqa pedagogik fanlar orasidagi o‘rni borasida “Bu 
mustaqil fan bo‘la oladimi yoki faqatgina yosh guruhlarini o‘rganish bilan 
cheklanadigan pedagogikaning bir sohasi bo‘lib qolaveradimi?”, degan masalada 
bahs-munozaralar davom etmokda. Bu bahslar, yangi fan tushunchasining 
shakllanmaganligi ijtimoiy pedagogika mohiyatini inkor etuvchi ba'zi pedagoglar 
nazariyalarida paydo bo‘lgan.  
  Masalan G Noll va G Boymer (1920 — 1930 y.) ijtimoiy pedagogikani 
bolalarga yordam berish va voyaga yetmagan huquqbuzarlarning 
profilaktikasi, deb tushunishgan. Ijtimoiy pedagogikaning mohiyatini nemis 
olimi Paul Natorp (XX asrning 20-yillari) umuman boshqacha ta'riflagan. U 
ijtimoiy pedagogika xalqning madaniy va ahloqiy darajasini ko‘tarish maqsadida 
jamiyatning barcha tarbiyaviy kuchlarini yaqinlashtirish muammosini tadqiq 
etadi, deb hisoblagan. Bunaqd tushunish yangi davrning buyurtmasiga ko‘proq 
mos kelgan va ijtimoiy pedagogika insonni hayoti davomida tarbiyalash haqidagi 
bilim sohasi ekanligini tasdik^lagan.  
  XX asrning 60-yillarida ijtimoiy pedagogika huquqbuzarlik sodir etgan 
bolalarga yordam berish, bolalar uylarida tarbiyaviy ishlarni olib borish, ijtimoiy 
pedagogik faoliyat olib boruvchi mutaxassislarni tayyorlashni o‘z ichiga qamrab 
oladi. Xususan, XX asrning 70-yillaridan boshlab  Germaniyada oliy ma'lumotli 
ijtimoiy pedagoglar tayyorlana boshlangan. XX asrning ikkinchi yarmiga kelib 
ijtimoiy pedagogik muammolarning global darajaga yetganiga BMT Bosh 
Assambleyasi tomonidan 1959 yilning 20 noyabrida va 1989 yilning 20 noyabrida 
qabul qilingan «Bola huqukugari Deklaratsiyasi» guvohlik beradi. Unda alohida 
e'tibor yetimlarning ijtimoiy himoyasiga, ko‘p bolali va kam ta'minlangan oilalar 
Ilmiybaza.uz Amaliy natija hamda biznesda muvaffaqiyatga erishish mazkur pedagogikaning oliy qadriyatlari hisoblanadi. Jon D'yui xizmatlari shundaki, u maktab bilan hayotning aloqasi, ta'limning individuallashuvi kabi ijtimoiy psixologik g‘oyalarga murojaat qilganidadir. Hozirgacha turli davlat olimlari o‘rtasida ijtimoiy pedagogikaning boshqa pedagogik fanlar orasidagi o‘rni borasida “Bu mustaqil fan bo‘la oladimi yoki faqatgina yosh guruhlarini o‘rganish bilan cheklanadigan pedagogikaning bir sohasi bo‘lib qolaveradimi?”, degan masalada bahs-munozaralar davom etmokda. Bu bahslar, yangi fan tushunchasining shakllanmaganligi ijtimoiy pedagogika mohiyatini inkor etuvchi ba'zi pedagoglar nazariyalarida paydo bo‘lgan. Masalan G Noll va G Boymer (1920 — 1930 y.) ijtimoiy pedagogikani bolalarga yordam berish va voyaga yetmagan huquqbuzarlarning profilaktikasi, deb tushunishgan. Ijtimoiy pedagogikaning mohiyatini nemis olimi Paul Natorp (XX asrning 20-yillari) umuman boshqacha ta'riflagan. U ijtimoiy pedagogika xalqning madaniy va ahloqiy darajasini ko‘tarish maqsadida jamiyatning barcha tarbiyaviy kuchlarini yaqinlashtirish muammosini tadqiq etadi, deb hisoblagan. Bunaqd tushunish yangi davrning buyurtmasiga ko‘proq mos kelgan va ijtimoiy pedagogika insonni hayoti davomida tarbiyalash haqidagi bilim sohasi ekanligini tasdik^lagan. XX asrning 60-yillarida ijtimoiy pedagogika huquqbuzarlik sodir etgan bolalarga yordam berish, bolalar uylarida tarbiyaviy ishlarni olib borish, ijtimoiy pedagogik faoliyat olib boruvchi mutaxassislarni tayyorlashni o‘z ichiga qamrab oladi. Xususan, XX asrning 70-yillaridan boshlab Germaniyada oliy ma'lumotli ijtimoiy pedagoglar tayyorlana boshlangan. XX asrning ikkinchi yarmiga kelib ijtimoiy pedagogik muammolarning global darajaga yetganiga BMT Bosh Assambleyasi tomonidan 1959 yilning 20 noyabrida va 1989 yilning 20 noyabrida qabul qilingan «Bola huqukugari Deklaratsiyasi» guvohlik beradi. Unda alohida e'tibor yetimlarning ijtimoiy himoyasiga, ko‘p bolali va kam ta'minlangan oilalar
Ilmiybaza.uz 
 
bolalariga ijtimoiy yordam ko‘rsatilishiga va boshqa bir qator muammolarni hal 
qilishga qaratilgan. 
  O‘zbekistonda ijtimoiy pedagogikaning an'ana va tamoyillarini tiklanishi 
murakkab sharoitlarda amalga oshmokda. Davlat ta'lim standartlarini va 
darsliklarni yaratish, mutaxassislar tayyorlash, o‘quv rejalari va dasturlari I tuzish 
mavjud tajriba va chet el mutaxassislari bilan yaqin hamkorlik asosida amalga 
oshirilishi kerak. Chunki Germaniya, Angliya, AQSh kabi davlatlarda boy 
ijtimoiy pedagogik tajriba mavjud. 
 
2. Ijtimoiy pedagogika predmeti va ob'ekti. 
Ijtimoiy pedagogika fan sifatida pedagogikadan ajralib chiqdi. Uni o’rganilish 
jarayoni va ko’rinishi pedagogika fani tomonidan o’rganadigan, biroq o’ziga 
xosligi aniq bir sohani o’rganish jihatdan tadqiq qilinadi. Pedagogika fani bu 
yangi tarmoqining o’ziga xosligi “ijtimoiy” so’zida namoyon bo’ladi. 
“Ijtimoiy” tushunchasi (lotincha socialis – umumiy, jamoatchilik) insonlarning 
birgalikdagi hayoti bilan bog’liq bo’lib, ularning muomala va bir-biriga ta'sirining 
turli xil shakllari birlashtiradi.  
Pedagogika – bu fan sifatida o’sib kelayotgan yosh avlod tarbiyasi va ta'limi 
haqidagi fan bo’lsa, ijtimoiy pedagogika esa tarbiya va ta'limning bolalar 
hayotining jamiyatdagi o’rnini belgilab beradi. Bu jarayon bolaning jamiyatga 
“kirishi”, ularning ma'lum bir ijtimoiy tajribaga ega bo’lishi (bilim, boylik, o’zini 
tutish qoidalari, yo’naltirish) sotsiyalizatsiya (ijtimoiylashuv) deb yuritiladi. 
Bolaning ijtimoiylashuvi – juda uzoq va murakkab jarayon hisoblanadi. Har 
qanday jamiyat shunga intiladiki, har bir bola ma'lum ijtimoiy va ahloqiy 
qadriyatlar tizimiga, shu jamiyat me'yor va qoidalariga ega bo’lishi, shu jamiyatda 
yashash uchun, teng huquqli a'zosi bo’lishga intiladi. 
Jamiyat o’zining qurilishiga ko’ra turli xildagi o’zaro bog’langan va o’zaro 
ta'sir etuvchi ijtimoiy institutlarga ega. Ijtimoiy institut – insonlar jamiyatdagi 
hayotining tarixan murakkab shaklda tashkil etilganligi va tartibga solinganligini 
Ilmiybaza.uz bolalariga ijtimoiy yordam ko‘rsatilishiga va boshqa bir qator muammolarni hal qilishga qaratilgan. O‘zbekistonda ijtimoiy pedagogikaning an'ana va tamoyillarini tiklanishi murakkab sharoitlarda amalga oshmokda. Davlat ta'lim standartlarini va darsliklarni yaratish, mutaxassislar tayyorlash, o‘quv rejalari va dasturlari I tuzish mavjud tajriba va chet el mutaxassislari bilan yaqin hamkorlik asosida amalga oshirilishi kerak. Chunki Germaniya, Angliya, AQSh kabi davlatlarda boy ijtimoiy pedagogik tajriba mavjud. 2. Ijtimoiy pedagogika predmeti va ob'ekti. Ijtimoiy pedagogika fan sifatida pedagogikadan ajralib chiqdi. Uni o’rganilish jarayoni va ko’rinishi pedagogika fani tomonidan o’rganadigan, biroq o’ziga xosligi aniq bir sohani o’rganish jihatdan tadqiq qilinadi. Pedagogika fani bu yangi tarmoqining o’ziga xosligi “ijtimoiy” so’zida namoyon bo’ladi. “Ijtimoiy” tushunchasi (lotincha socialis – umumiy, jamoatchilik) insonlarning birgalikdagi hayoti bilan bog’liq bo’lib, ularning muomala va bir-biriga ta'sirining turli xil shakllari birlashtiradi. Pedagogika – bu fan sifatida o’sib kelayotgan yosh avlod tarbiyasi va ta'limi haqidagi fan bo’lsa, ijtimoiy pedagogika esa tarbiya va ta'limning bolalar hayotining jamiyatdagi o’rnini belgilab beradi. Bu jarayon bolaning jamiyatga “kirishi”, ularning ma'lum bir ijtimoiy tajribaga ega bo’lishi (bilim, boylik, o’zini tutish qoidalari, yo’naltirish) sotsiyalizatsiya (ijtimoiylashuv) deb yuritiladi. Bolaning ijtimoiylashuvi – juda uzoq va murakkab jarayon hisoblanadi. Har qanday jamiyat shunga intiladiki, har bir bola ma'lum ijtimoiy va ahloqiy qadriyatlar tizimiga, shu jamiyat me'yor va qoidalariga ega bo’lishi, shu jamiyatda yashash uchun, teng huquqli a'zosi bo’lishga intiladi. Jamiyat o’zining qurilishiga ko’ra turli xildagi o’zaro bog’langan va o’zaro ta'sir etuvchi ijtimoiy institutlarga ega. Ijtimoiy institut – insonlar jamiyatdagi hayotining tarixan murakkab shaklda tashkil etilganligi va tartibga solinganligini
Ilmiybaza.uz 
 
o’rganadi. Xuddi ana shular orqali bola jamiyat me'yorlari va ahloq qoidalarini 
o’zlashtiradi. Shunday ijtimoiy institutlarni ijtimoiylashgan institut deb nomlash 
mumkin va bularga oila, ta'lim, madaniyat va din kabilar kiradi. 
Oila – ijtimoiylashishning yetakchi instituti, bu orqali bola asosiy ijtimoiy 
bilimni egallaydi, ahloqiy mohirlik va ko’nikmani oladi, ma'lum baho va eng 
yuksak maqsad qilishni o’zlashtiradi, hayotida nima kerak bo’lsa shu jamiyatdan 
oladi.Ta'lim – talim orqali bola bu jamiyatga hukmronlik qilayotganlarni baholay 
oladi. Ta'limda bilim olish jarayonida, u nafaqat rivojlanadi, balki jamiyatdagi 
hayotga moslashadi. 
Madaniyat – bu shunday ijtimoiy institutki, insoniyat o’zi uchun yaratilgan 
moddiy va ma'naviy boyliklarni tanlaydigan maskan. Bolaga uning shakllanish 
jarayonida adabiyot, musiqa, rasm, ommaviy axborot vositalari va boshqalarning 
ta'siri tegadi. 
Din – ijtimoiy institut sifatida murakkab ijtimoiy ko’rinishga ega. Bir 
butunicha tizimda alohida tasavvur, sezgi, ibodat harakatlari, tashkilotlar va 
sig’inuvchilarning turli xil birlashmalari mavjud. Doimiy axloqiy qadriyatlar, 
islom, xristian (yaqinlarga sevgi va g’amxo’rlik, halollik, chidamlilik, yaxshilik, 
mehr-muruvvatlilik va b), diniy bayram va an'analar, diniy musiqa va boshqalar 
bolaning jamiyatdagi ahloqiy me'yorlari ta'sir etishi mumkin. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bolaning jamiyatga chiqish chizmasi – sotsializatsiya (ijtimoiylashuvi) 
Ilmiybaza.uz o’rganadi. Xuddi ana shular orqali bola jamiyat me'yorlari va ahloq qoidalarini o’zlashtiradi. Shunday ijtimoiy institutlarni ijtimoiylashgan institut deb nomlash mumkin va bularga oila, ta'lim, madaniyat va din kabilar kiradi. Oila – ijtimoiylashishning yetakchi instituti, bu orqali bola asosiy ijtimoiy bilimni egallaydi, ahloqiy mohirlik va ko’nikmani oladi, ma'lum baho va eng yuksak maqsad qilishni o’zlashtiradi, hayotida nima kerak bo’lsa shu jamiyatdan oladi.Ta'lim – talim orqali bola bu jamiyatga hukmronlik qilayotganlarni baholay oladi. Ta'limda bilim olish jarayonida, u nafaqat rivojlanadi, balki jamiyatdagi hayotga moslashadi. Madaniyat – bu shunday ijtimoiy institutki, insoniyat o’zi uchun yaratilgan moddiy va ma'naviy boyliklarni tanlaydigan maskan. Bolaga uning shakllanish jarayonida adabiyot, musiqa, rasm, ommaviy axborot vositalari va boshqalarning ta'siri tegadi. Din – ijtimoiy institut sifatida murakkab ijtimoiy ko’rinishga ega. Bir butunicha tizimda alohida tasavvur, sezgi, ibodat harakatlari, tashkilotlar va sig’inuvchilarning turli xil birlashmalari mavjud. Doimiy axloqiy qadriyatlar, islom, xristian (yaqinlarga sevgi va g’amxo’rlik, halollik, chidamlilik, yaxshilik, mehr-muruvvatlilik va b), diniy bayram va an'analar, diniy musiqa va boshqalar bolaning jamiyatdagi ahloqiy me'yorlari ta'sir etishi mumkin. Bolaning jamiyatga chiqish chizmasi – sotsializatsiya (ijtimoiylashuvi)
Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Fan sifatida ijtimoiy pedagogika xususiyatlarini tushunish uchun u nimani 
o’rganishini aniq ob'ekti va mavzui. Biz ularni bu yangi ilmiy soha ajralib chiqqan 
pedagogika bilan solishtirishda aniqlaymiz. Yodimizdaki, pedagogikani o’rganish 
ob'ekti – bola, mavzui esa bola tarbiyasi va ta'limi qonuniyatlari hisoblanadi. 
Unda ijtimoiy pedagogika ob'ekti bo’lib ham bola, uni o’rganish mavzui esa bola 
ijtimoiylashuvi (sotsializatsiyasi) hisoblanadi. 
 
Ijtimoiy pedagogikaning pedagogika va sotsiologiya bilan o’zaro ta'siri 
chizmasi 
 
 
 
 
 
 
B 
O 
L 
A 
 
OILA 
TA’LIM 
MADANIYAT 
DIN 
J 
A 
M 
I 
Y 
A 
T 
 
 
Sotsiologiya 
 
Ijtimoiy 
pedagogika 
 
Pedagogika 
Ilmiybaza.uz Fan sifatida ijtimoiy pedagogika xususiyatlarini tushunish uchun u nimani o’rganishini aniq ob'ekti va mavzui. Biz ularni bu yangi ilmiy soha ajralib chiqqan pedagogika bilan solishtirishda aniqlaymiz. Yodimizdaki, pedagogikani o’rganish ob'ekti – bola, mavzui esa bola tarbiyasi va ta'limi qonuniyatlari hisoblanadi. Unda ijtimoiy pedagogika ob'ekti bo’lib ham bola, uni o’rganish mavzui esa bola ijtimoiylashuvi (sotsializatsiyasi) hisoblanadi. Ijtimoiy pedagogikaning pedagogika va sotsiologiya bilan o’zaro ta'siri chizmasi B O L A OILA TA’LIM MADANIYAT DIN J A M I Y A T Sotsiologiya Ijtimoiy pedagogika Pedagogika
Ilmiybaza.uz 
 
3. Bola rivojlanishi xaqida tushuncha. 
 
Inson rivojlanishi – juda murakkab jarayon. U tashqi ta'sirlar hamda ichki 
kuchlar ta'sirida sodir bo’ladi. Tashqi omillarga insonni o’rab turgan tabiiy va 
ijtimoiy muhit, shuningdek bolalarda muayyan xislatlarni shakllantirish bo’yicha 
maqsadga yo’naltirilgan faoliyat kiradi. Ichki omillarga esa biologik, irsiy omillar 
kiradi. 
Rivojlanish jarayonida bola faoliyatning har xil turlariga jalb qilinadi (o’yin, 
mehnat, o’quv, sport va b) va muloqotga kiradi (ota-ona, tengdoshlar, begona 
kishilar va b. bilan). Bunda u o’ziga xos bo’lgan faollikni namoyon etadi. Bu 
muayyan bir ijtimoiy tajribani egallashga yordam beradi. 
Bola rivojlanishining har bir davri uchun faoliyat turlaridan biri asosiysi, 
yetakchisi bo’ladi. Bir tur boshqasi bilan almashtiriladi, biroq har bir faoliyatning 
yangi turi oldingisining ichida yuzaga keladi. 
Bola tug’ilishidan boshlab normal rivojlanishi uchun muloqot muhim 
ahamiyatga ega. Faqatgina muloqot jarayonida bola inson nutqini o’zlashtirib 
olishi mumkin. Bu o’z navbatida bola faoliyatida va atrof-muhitni bili shva 
o’zlashtirishda yetakchi vazifani bajaradi. 
Shaxs rivojlanishi harakatlantiruvchi kuchlari bo’lib bola ehtiyoji va uni 
qoniqtirish 
imkoniyati 
o’rtasida 
yuzaga 
keladigan 
qarama-qarshiliklar 
hisoblanadi. 
Insondagi biologik va ijtimoiy omillar – bu bir-biriga bog’liq bo’lmagan ikki 
parallel chiziqlar emas. Har bir shaxsda ular shunday chambarchas qo’shilib 
ketadiki, ularning farqlari shunday turli-tumanki, tadqiqotchilar bola rivojlanishi 
asosida ikki o’ta muhim bo’lgan omilni irsiyat va muhitni ajratadi. Ular (irsiyat 
va muhit) inson rivojlanishi manbalari va shartlari hisoblanadi. 
 
4. Biologik va ijtimoiy omillar. 
Ilmiybaza.uz 3. Bola rivojlanishi xaqida tushuncha. Inson rivojlanishi – juda murakkab jarayon. U tashqi ta'sirlar hamda ichki kuchlar ta'sirida sodir bo’ladi. Tashqi omillarga insonni o’rab turgan tabiiy va ijtimoiy muhit, shuningdek bolalarda muayyan xislatlarni shakllantirish bo’yicha maqsadga yo’naltirilgan faoliyat kiradi. Ichki omillarga esa biologik, irsiy omillar kiradi. Rivojlanish jarayonida bola faoliyatning har xil turlariga jalb qilinadi (o’yin, mehnat, o’quv, sport va b) va muloqotga kiradi (ota-ona, tengdoshlar, begona kishilar va b. bilan). Bunda u o’ziga xos bo’lgan faollikni namoyon etadi. Bu muayyan bir ijtimoiy tajribani egallashga yordam beradi. Bola rivojlanishining har bir davri uchun faoliyat turlaridan biri asosiysi, yetakchisi bo’ladi. Bir tur boshqasi bilan almashtiriladi, biroq har bir faoliyatning yangi turi oldingisining ichida yuzaga keladi. Bola tug’ilishidan boshlab normal rivojlanishi uchun muloqot muhim ahamiyatga ega. Faqatgina muloqot jarayonida bola inson nutqini o’zlashtirib olishi mumkin. Bu o’z navbatida bola faoliyatida va atrof-muhitni bili shva o’zlashtirishda yetakchi vazifani bajaradi. Shaxs rivojlanishi harakatlantiruvchi kuchlari bo’lib bola ehtiyoji va uni qoniqtirish imkoniyati o’rtasida yuzaga keladigan qarama-qarshiliklar hisoblanadi. Insondagi biologik va ijtimoiy omillar – bu bir-biriga bog’liq bo’lmagan ikki parallel chiziqlar emas. Har bir shaxsda ular shunday chambarchas qo’shilib ketadiki, ularning farqlari shunday turli-tumanki, tadqiqotchilar bola rivojlanishi asosida ikki o’ta muhim bo’lgan omilni irsiyat va muhitni ajratadi. Ular (irsiyat va muhit) inson rivojlanishi manbalari va shartlari hisoblanadi. 4. Biologik va ijtimoiy omillar.
Ilmiybaza.uz 
 
Biologik omillar. Biologik irsiyat insonni inson qiladigan umumiylikni hamda 
insonlarni tashqi va ichki jihatdan turli qiladigan farqlanishni aniqlaydi. Irsiyat 
deganda bolalar genetik dasturiga kiritilgan muayyan xislat va xususiyatlarning 
ota-onadan bolaga o’tilishi tushuniladi. 
Nasldan bola inson organizmi, inson asab tizimi, inson miyasi va sezgi 
a'zolarini oladi. 
Ota-onalardan bolalarga tana tuzilishi xususiyatlari, soch rangi, ko’z, teri rangi 
kabi bir insonni boshqa insondan farqlaydigan tashqi omillar o’tadi. Nasldan asab 
tizimining ba'zi bir xususiyatlari ham o’tadi. Bular asosida asab faoliyatining 
ma'lum bir turi rivojlanadi. 
Inson rivojlanishida intellektual xislatlarning o’tishi masalasi juda muhimdir. 
Filolog va psixologlar tadqiqotlariga ko’ra qobiliyatlar nasldan o’tmaydi, faqat 
qobiliyatlarni rivojlantirish uchun potensial imkoniyatlar hisoblangan qobiliyat 
nishonalari o’tadi. 
Bola rivojlanishida irsiyat ahamiyati haqida gapirganda irsiy tabiatga ega 
bo’lgan bir qator kasallik va patologiyalarning mavjudligini e'tiborga olish lozim. 
Masalan, psixik buzilishlar (shizofreniya), qon kasalligi (gemofiliya), endokrin 
buzilishlar (pakanalik). Ota-onalar alkogolizm iva giyohvandligi nasl uchun 
salbiy ta'sir ko’rsatadi. Tashqi omillar bo’lgan atmosferaning, suvning 
ifloslanishi, ekologiyaning buzilishi ham bola rivojlanishiga salbiy ta'sir 
ko’rsatadi. Jismoniy kamchilikli (ko’rlar, karlar, tayanch-harakatlantiruvchi 
apparatning buzilishi va b) bolalar tug’ilishi ko’paymoqda. 
Shunday bolalar uchun muloqotda bo’lish jamiyatga “kirish” ancha 
murakkabdir. Bular bilan maxsus tayyorlangan pedagoglar shug’ullanadi. 
Ijtimoiy omillar. 
 Inson bo’lib yetishish uchun faqatgina biologik irsiyatning o’zi kifoya emas. 
Inson faqat sotsiolizatsiya jarayonida, ya'ni muloqotda, boshqa insonlar bilan 
o’zaro ta'sirda shaxs bo’lib yetishadi. Inson jamiyatidan tashqarida ma'naviy, 
Ilmiybaza.uz Biologik omillar. Biologik irsiyat insonni inson qiladigan umumiylikni hamda insonlarni tashqi va ichki jihatdan turli qiladigan farqlanishni aniqlaydi. Irsiyat deganda bolalar genetik dasturiga kiritilgan muayyan xislat va xususiyatlarning ota-onadan bolaga o’tilishi tushuniladi. Nasldan bola inson organizmi, inson asab tizimi, inson miyasi va sezgi a'zolarini oladi. Ota-onalardan bolalarga tana tuzilishi xususiyatlari, soch rangi, ko’z, teri rangi kabi bir insonni boshqa insondan farqlaydigan tashqi omillar o’tadi. Nasldan asab tizimining ba'zi bir xususiyatlari ham o’tadi. Bular asosida asab faoliyatining ma'lum bir turi rivojlanadi. Inson rivojlanishida intellektual xislatlarning o’tishi masalasi juda muhimdir. Filolog va psixologlar tadqiqotlariga ko’ra qobiliyatlar nasldan o’tmaydi, faqat qobiliyatlarni rivojlantirish uchun potensial imkoniyatlar hisoblangan qobiliyat nishonalari o’tadi. Bola rivojlanishida irsiyat ahamiyati haqida gapirganda irsiy tabiatga ega bo’lgan bir qator kasallik va patologiyalarning mavjudligini e'tiborga olish lozim. Masalan, psixik buzilishlar (shizofreniya), qon kasalligi (gemofiliya), endokrin buzilishlar (pakanalik). Ota-onalar alkogolizm iva giyohvandligi nasl uchun salbiy ta'sir ko’rsatadi. Tashqi omillar bo’lgan atmosferaning, suvning ifloslanishi, ekologiyaning buzilishi ham bola rivojlanishiga salbiy ta'sir ko’rsatadi. Jismoniy kamchilikli (ko’rlar, karlar, tayanch-harakatlantiruvchi apparatning buzilishi va b) bolalar tug’ilishi ko’paymoqda. Shunday bolalar uchun muloqotda bo’lish jamiyatga “kirish” ancha murakkabdir. Bular bilan maxsus tayyorlangan pedagoglar shug’ullanadi. Ijtimoiy omillar. Inson bo’lib yetishish uchun faqatgina biologik irsiyatning o’zi kifoya emas. Inson faqat sotsiolizatsiya jarayonida, ya'ni muloqotda, boshqa insonlar bilan o’zaro ta'sirda shaxs bo’lib yetishadi. Inson jamiyatidan tashqarida ma'naviy,