Ijtimoiy pedagogika fan va amaliy faoliyat sohasi sifatida. Ijtimoiyllashuv-ijtimoiy-pedagogik jarayon

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

21

File size

Fayl hajmi

48,1 KB


Ijtimoiy pedagogika fan va amaliy faoliyat sohasi sifatida. Ijtimoiyllashuv-
ijtimoiy-pedagogik jarayon
REJA:
1. Ijtimoiy pedagogikaning tadqiqot ob’ekti va ijtimoiy pedagogika rivojlanishi
tarixidan. 
2. Ijtimoiy pedagogika va ijtimoiy ish. 
3. 3.Ijtimoiylashuv – ijtimoiy-pedagogik jarayon.
 
Falsafa va ijtimoiy pedagogika. Falsafa inson borlig’i masalalarini o’rtaga
qo’yadi va ularga javob topishga harakat qilib, dunyoqarashining umumlashgan
tizimini  ishlab  chiqadi.  Ijtimoiy  pedagogikaning  “  ijtimoiy  tarbiya  falsafasi”
bo’limi  inson va  uning tarbiyasiga  muayan qarashlardan kelib chiqadi  va bu
qarashlarda har doim u yoki bu falsafiy asoslarni uchratsak bo’ladi.
Etika  va  ijtimoiy  pedagogika. Etika  axloqiy  tasavvur  va  qarashlar
rivojlanishining  umumiy  qonuniyatlarini,  shuningdek,  u  tartibga  solayotgan
axloqiy  ong  shakllarini  va  ularning  axloqiy  faoliyatini  tahlil  qiladi.  Ijtimoiy
pedagogika  etika shakllantirgan  tamoyillardan foydalanadi,  tarbiya  usullari  va
maqsadlarini ishlab chiqadi. Falsafa, ijtimoiy tarbiya nazariya va uslubiyatining
boshqa muammolarini o’rganadi.
Sotsiologiya  va  ijtimoiy  pedagogika. 
Sotsiologiya-jamiyat,  ijtimoiy
munosabatlar va ijtimoiy tarbiya uslubiyati rivoji faoliyat yuritishi, shakllanishi
qonuniyatlari  haqidagi  fan  ijtimoiy  tarbiya  sotsiologiyasi  ijtimoiylashuv
muammolarini o’rgana turib ijtimoiy bitimlar sohalarining birqator ma’lumotlari:
Logotip
Ijtimoiy pedagogika fan va amaliy faoliyat sohasi sifatida. Ijtimoiyllashuv- ijtimoiy-pedagogik jarayon REJA: 1. Ijtimoiy pedagogikaning tadqiqot ob’ekti va ijtimoiy pedagogika rivojlanishi tarixidan. 2. Ijtimoiy pedagogika va ijtimoiy ish. 3. 3.Ijtimoiylashuv – ijtimoiy-pedagogik jarayon. Falsafa va ijtimoiy pedagogika. Falsafa inson borlig’i masalalarini o’rtaga qo’yadi va ularga javob topishga harakat qilib, dunyoqarashining umumlashgan tizimini ishlab chiqadi. Ijtimoiy pedagogikaning “ ijtimoiy tarbiya falsafasi” bo’limi inson va uning tarbiyasiga muayan qarashlardan kelib chiqadi va bu qarashlarda har doim u yoki bu falsafiy asoslarni uchratsak bo’ladi. Etika va ijtimoiy pedagogika. Etika axloqiy tasavvur va qarashlar rivojlanishining umumiy qonuniyatlarini, shuningdek, u tartibga solayotgan axloqiy ong shakllarini va ularning axloqiy faoliyatini tahlil qiladi. Ijtimoiy pedagogika etika shakllantirgan tamoyillardan foydalanadi, tarbiya usullari va maqsadlarini ishlab chiqadi. Falsafa, ijtimoiy tarbiya nazariya va uslubiyatining boshqa muammolarini o’rganadi. Sotsiologiya va ijtimoiy pedagogika. Sotsiologiya-jamiyat, ijtimoiy munosabatlar va ijtimoiy tarbiya uslubiyati rivoji faoliyat yuritishi, shakllanishi qonuniyatlari haqidagi fan ijtimoiy tarbiya sotsiologiyasi ijtimoiylashuv muammolarini o’rgana turib ijtimoiy bitimlar sohalarining birqator ma’lumotlari:
(yosh, shahar va qishloq, dam olish, ommaviy aloqalar, yoshlar, axloq, ta’lim,
jinoyatchilik, din, oila sotsiologiyasi)dan foydalanadi.
Etnografiya,  etnopsixologiya  va  ijtimoiy  pedagogika. 
Etnografiya
xalqlarning  maishiy  va  madaniy  xususiyatlarini  o’rganadi.  Etnopsixologiya
insonlar  ruhiyatining  etnik  xususiyatlari,  milliy  xarakteri,  milliy  o’z-o’zini
anglashning  shakllanishi  qonuniyatlari,  etnik  steriotiplarini  o’rganuvchi  bilim
sohasi.  Ijtimoiy  tarbiya  sotsiologiya  va  psixologiya  inson  hayotining  yosh
davrlarga bo’linishi, etnik xususiyatlari haqidagi ma’lumotlar, etnosda u yoki bu
yoshdagi  yoki  jinsdagi  insonlarning  tutgan  o’rnini  belgilaydigan  omillar
ijtimoiylashuv  va  tarbiyaning  etnik  va  qonuniyatlari  haqidagi  ma’lumotlardan
foydalanadi.
 Ijtimoiy tarbiya nazariyasini ishlab chiqishda etnografiya va etnopsixologiya
ma’lumotlari ham inobatga olinadi. Etnik xususiyatlarni tarbiyaning aniq vazifa va
mazmunini aniqlashda, tarbiya tizimini tashkil qilishda inobatga olish lozim. SHu
bilan  birga  umuminsoniy  tarbiya  tamoyillariga  mos  tushadigan  etnosda
shakllangan  tarbiya  usullaridan  shu  xalq  doirasida  ijtimoiy  tarbiya  tizimida
foylanish maqsadida muvofiqdir. Bundan tashqari ijtimoiylashuv va tarbiyaning
ba’zi bir etnik xususiyatlarini muayyan doirada jadallashtirish va o’rnini to’ldirish
ham lozimdir.
 Ijtimoiy  va  yosh  psixologiyasi  hamda  ijtimoiy  pedagogika. ijtimoiy
psixologiya insonlarni ijtimoiy guruhlarga qo’shilishlari faktini keltirib chiquvchi
inson  faoliyati  va  yurish-turish  qonuniyatlari,  shuningdek  bu  guruhlarning
psixologik  ta’riflarini  ham  o’rganadi.  YOsh  psixologiyasi  inson  ruhiyati
dinamikasi va yosh xususiyatlari shuningdek shaxs rivojlanishining yoshga bog’liq
omillarini ham o’rganadi. Ijtimoiy pedagogika ijtimoiylashuv va viktimologiya
(jinoyatshunoslik) muammolarini o’rgana turib va ijtimoiy tarbiya uslubiyat va
psixologiyasini ishlab chiqa turib ijtimoiy va yosh psixologiyasi ma’lumotlaridan
foydalanadi.
Bola ijtimoiylashuvining asosiy institutlari
Logotip
(yosh, shahar va qishloq, dam olish, ommaviy aloqalar, yoshlar, axloq, ta’lim, jinoyatchilik, din, oila sotsiologiyasi)dan foydalanadi. Etnografiya, etnopsixologiya va ijtimoiy pedagogika. Etnografiya xalqlarning maishiy va madaniy xususiyatlarini o’rganadi. Etnopsixologiya insonlar ruhiyatining etnik xususiyatlari, milliy xarakteri, milliy o’z-o’zini anglashning shakllanishi qonuniyatlari, etnik steriotiplarini o’rganuvchi bilim sohasi. Ijtimoiy tarbiya sotsiologiya va psixologiya inson hayotining yosh davrlarga bo’linishi, etnik xususiyatlari haqidagi ma’lumotlar, etnosda u yoki bu yoshdagi yoki jinsdagi insonlarning tutgan o’rnini belgilaydigan omillar ijtimoiylashuv va tarbiyaning etnik va qonuniyatlari haqidagi ma’lumotlardan foydalanadi. Ijtimoiy tarbiya nazariyasini ishlab chiqishda etnografiya va etnopsixologiya ma’lumotlari ham inobatga olinadi. Etnik xususiyatlarni tarbiyaning aniq vazifa va mazmunini aniqlashda, tarbiya tizimini tashkil qilishda inobatga olish lozim. SHu bilan birga umuminsoniy tarbiya tamoyillariga mos tushadigan etnosda shakllangan tarbiya usullaridan shu xalq doirasida ijtimoiy tarbiya tizimida foylanish maqsadida muvofiqdir. Bundan tashqari ijtimoiylashuv va tarbiyaning ba’zi bir etnik xususiyatlarini muayyan doirada jadallashtirish va o’rnini to’ldirish ham lozimdir. Ijtimoiy va yosh psixologiyasi hamda ijtimoiy pedagogika. ijtimoiy psixologiya insonlarni ijtimoiy guruhlarga qo’shilishlari faktini keltirib chiquvchi inson faoliyati va yurish-turish qonuniyatlari, shuningdek bu guruhlarning psixologik ta’riflarini ham o’rganadi. YOsh psixologiyasi inson ruhiyati dinamikasi va yosh xususiyatlari shuningdek shaxs rivojlanishining yoshga bog’liq omillarini ham o’rganadi. Ijtimoiy pedagogika ijtimoiylashuv va viktimologiya (jinoyatshunoslik) muammolarini o’rgana turib va ijtimoiy tarbiya uslubiyat va psixologiyasini ishlab chiqa turib ijtimoiy va yosh psixologiyasi ma’lumotlaridan foydalanadi. Bola ijtimoiylashuvining asosiy institutlari
3-Ilova
Ijtimoiy pedagogikada
Sotsiologiya fani jamiyatning o`zini-o`zi anglashida qudratli vositadir. qaysi
jamiyatda  sotsiologiya  kuchliroq  rivojlansa,  bu  mana  shu  jamiyatning  o`zini
to`laroq  anglayotgani  alomatidir.
 Sotsiologiya  fani  inson  xulq-atvorini
tushunishning aniq va favqulodda yorqin istiqbolini ochadi. Sotsioloyani o`rganar
ekanmiz, dunyoga o`zimiz berayotgan talqindan hayotimizni shakllantirayotgan
ijtimoiy ta'sirlarga nazar tashlash uchun yuqoriroq o`qtariladi.Sotsiologiya fani
IJTIMOIY
INSTITUTLAR
OILA
T
A
’
L
I
M
DIN
M
A
D
A
N
I
Y
A
Jamiyat o’zining qurilishiga ko’ra turli xildagi o’zaro bog’langan va o’zaro
ta'sir etuvchi ijtimoiy institutlarga ega. Ijtimoiy institut – insonlar jamiyatdagi
hayotining  tarixan  murakkab  shaklda  tashkil  etilganligi  va  artibga
solinganligini o’rganadi. institut dеb nomlash mumkin va bularga oila, ta'lim,
madaniyat va din kabilar kiradi 
Oila – ijtimoiylashishning yеtakchi
instituti, bu orqali bola asosiy ijtimoiy
bilimni egallaydi, ahloqiy mohirlik va
ko’nikmani oladi, ma'lum baho va eng
yuksak maqsad qilishni o’zlashtiradi, 
Logotip
3-Ilova Ijtimoiy pedagogikada Sotsiologiya fani jamiyatning o`zini-o`zi anglashida qudratli vositadir. qaysi jamiyatda sotsiologiya kuchliroq rivojlansa, bu mana shu jamiyatning o`zini to`laroq anglayotgani alomatidir. Sotsiologiya fani inson xulq-atvorini tushunishning aniq va favqulodda yorqin istiqbolini ochadi. Sotsioloyani o`rganar ekanmiz, dunyoga o`zimiz berayotgan talqindan hayotimizni shakllantirayotgan ijtimoiy ta'sirlarga nazar tashlash uchun yuqoriroq o`qtariladi.Sotsiologiya fani IJTIMOIY INSTITUTLAR OILA T A ’ L I M DIN M A D A N I Y A Jamiyat o’zining qurilishiga ko’ra turli xildagi o’zaro bog’langan va o’zaro ta'sir etuvchi ijtimoiy institutlarga ega. Ijtimoiy institut – insonlar jamiyatdagi hayotining tarixan murakkab shaklda tashkil etilganligi va artibga solinganligini o’rganadi. institut dеb nomlash mumkin va bularga oila, ta'lim, madaniyat va din kabilar kiradi Oila – ijtimoiylashishning yеtakchi instituti, bu orqali bola asosiy ijtimoiy bilimni egallaydi, ahloqiy mohirlik va ko’nikmani oladi, ma'lum baho va eng yuksak maqsad qilishni o’zlashtiradi,
jamiyat va undagi insonlararo, insonlar va ijtimoiy institutlararo munosabatlar
haqidagi fan sifatida pedagogika faniga juda katta material tayyorlab beradi.
Jamiyat tarbiyasi bu ijtimoiy tarbiya deganidir. Ijtimoiy tarbiya muammolari
bilan esa ijtimoiy pedagogika (lat. Socium-jamiyat) shuqullanadi. Sotsiologiya-
insonning ijtimoiy turmushini o`rganish, guruh va jamiyatni o`rganishdir. 
Ijtimoiy  mavjudot  bo`lgan  odamlarning  xulq-atvori-  uning  predmetidir.
Sotsiologiyaning faoliyat maydoni keng bo`lib, u ko`chada individlarning tasodifiy
to`qnashuvlaridan  to  global  ijtimoiy  jarayonlarni  tadqiq  qilishgacha  bo`lgan
sohalarni qamrab oladi. 
Sotsiologiya bizga o`zimiz haqimizda, o`zimiz yashayotgan jamiyat haqida,
shuningdek makon va zamonda bizdan uzoq bo`lgan jamiyatlar haqida bilim olish
imkonini beradi. Sotsiologiya keyingi 2-3 asr davomida kishilik jamiyatida yuz
bergan  o`zgarishlarni  o`rganish  asosida  maydonga  keldi.  Hozirgi  ijtimoiy
dunyoning eng muhim xususiyatlari orasida sanoatlashuv, urbanizatsiya va siyosiy
tizimlarning yangi tiplarini sanab o`tish mumkin. Sotsiologiya boshqa fanlar bilan
uzviy  bog`langan.  Barcha  ijtimoiy  fanlar  inson  xudq-  atvorini  o`rganadi.
Sotsiologiya antropologiya, tarix, iqtisod va siyosatshunoslik orasidagi aloqalar
muhimdir. 
Ijtimoiy pedagogika O`zbekistonda ham, dunyodagi boshqa mamlakatlarda
ham uzoq va chuqur an'analarga ega. Shunga qaramay sobiq sovet tuzumi davrida
ijtimoiy  pedagogika  yutuqlari  e'tiborga  olinmadi.  Mana  shuning  uchun  ham
ijtimoiy pedagogika yangi soha sifatida faqat ijtimoiy- pedagogik mutaxassislar
davlat  va  jamoat  organlari  boshqarmalarinigina  emas,  balki  mutaxassislar
tayyorlaydigan tizimni, shuningdek ijtimoiy-pedagogik faoliyatning ilmiy-tadqiqot
bazasini ham o`z ichiga oladi. Ijtimoiy pedagogikani rivojlantirish va mazkur
yo`nalishda mutaxassislar tayyorlash muhim ahamiyat kasb etmoqda. 
Ijtimoiy pedagogika yaqin kelajakda o`qituvchi yoki tibbiy xodim singari
ommaviy kasbga aylanadi, chunki ayrim odamning ijtimoiy kasalligini oldini olish
va ma'naviy-axloqiy og`ishini davolash «ijtimoiy epidemiya»ga qarshi kurashga
nisbatan ancha osondir.Ijtimoiylashuv uzoq davom etadigan va juda murakkab
Logotip
jamiyat va undagi insonlararo, insonlar va ijtimoiy institutlararo munosabatlar haqidagi fan sifatida pedagogika faniga juda katta material tayyorlab beradi. Jamiyat tarbiyasi bu ijtimoiy tarbiya deganidir. Ijtimoiy tarbiya muammolari bilan esa ijtimoiy pedagogika (lat. Socium-jamiyat) shuqullanadi. Sotsiologiya- insonning ijtimoiy turmushini o`rganish, guruh va jamiyatni o`rganishdir. Ijtimoiy mavjudot bo`lgan odamlarning xulq-atvori- uning predmetidir. Sotsiologiyaning faoliyat maydoni keng bo`lib, u ko`chada individlarning tasodifiy to`qnashuvlaridan to global ijtimoiy jarayonlarni tadqiq qilishgacha bo`lgan sohalarni qamrab oladi. Sotsiologiya bizga o`zimiz haqimizda, o`zimiz yashayotgan jamiyat haqida, shuningdek makon va zamonda bizdan uzoq bo`lgan jamiyatlar haqida bilim olish imkonini beradi. Sotsiologiya keyingi 2-3 asr davomida kishilik jamiyatida yuz bergan o`zgarishlarni o`rganish asosida maydonga keldi. Hozirgi ijtimoiy dunyoning eng muhim xususiyatlari orasida sanoatlashuv, urbanizatsiya va siyosiy tizimlarning yangi tiplarini sanab o`tish mumkin. Sotsiologiya boshqa fanlar bilan uzviy bog`langan. Barcha ijtimoiy fanlar inson xudq- atvorini o`rganadi. Sotsiologiya antropologiya, tarix, iqtisod va siyosatshunoslik orasidagi aloqalar muhimdir. Ijtimoiy pedagogika O`zbekistonda ham, dunyodagi boshqa mamlakatlarda ham uzoq va chuqur an'analarga ega. Shunga qaramay sobiq sovet tuzumi davrida ijtimoiy pedagogika yutuqlari e'tiborga olinmadi. Mana shuning uchun ham ijtimoiy pedagogika yangi soha sifatida faqat ijtimoiy- pedagogik mutaxassislar davlat va jamoat organlari boshqarmalarinigina emas, balki mutaxassislar tayyorlaydigan tizimni, shuningdek ijtimoiy-pedagogik faoliyatning ilmiy-tadqiqot bazasini ham o`z ichiga oladi. Ijtimoiy pedagogikani rivojlantirish va mazkur yo`nalishda mutaxassislar tayyorlash muhim ahamiyat kasb etmoqda. Ijtimoiy pedagogika yaqin kelajakda o`qituvchi yoki tibbiy xodim singari ommaviy kasbga aylanadi, chunki ayrim odamning ijtimoiy kasalligini oldini olish va ma'naviy-axloqiy og`ishini davolash «ijtimoiy epidemiya»ga qarshi kurashga nisbatan ancha osondir.Ijtimoiylashuv uzoq davom etadigan va juda murakkab
jarayon. Bir tomondan har qanday jamiyat o`z rivojlanish jarayonida ijtimoiy va
axloqiy qadriyatlar, ideallar, axloqiy me'yorlar va qoidalar tizimini ishlab chiqadi,
har bir bola yuqoridagi qoidalarni qabul qilib, o`rganib mazkur jamiyatda yashash,
uning to`laqonli a'zosi bo`lish imkoniga ega bo`ladi. Uning uchun jamiyat u yoki
bu shaklda shaxsga maqsadga muvofiq tarzda ta'sir ko`rsatadi, uni ta'lim va tarbiya
doirasida amalgi oshiradi. Ikkinchi tomondan, uning shakllanishiga turli g`oyalar,
ijtimoiy muhit ta'sir kqrsatadi. Uning uchun bunday yo`nalishlar, stixiyali ta'sirlar
yig`indisi har doim ham milliy mustaqillik manfaatlariga javob bermaydi. Jamiyat
o`z tuzilishiga yega turli xil o`zaro bir-biriga bog`liq va bir-biriga ta'sir etadigan
davlvt  jamoat  institutlariga  ega  bo`lib,  ular  ijtimoiy  hayotni  tashkil  etish  va
boshqarish shakllarini anglatadi. Odamlar bu ijtimoiy normalar ijtimoiy qoidalar
bilan  munosabatga  kirishadilar  va  uni  o`rganadilar.  Ammo  turli  xil  ijtimoiy
institutlarning  g`oyaviy  tarbiyadagi  roli  bir  xil  emas.  Ulardan  biri  bolaning
rivojlanishi va ijtimoiy tiklanishi uchun ularga tabiiy ta'sir ko`rsatsa, boshqasi
shaxsning  shakllanishi  uchun  maqsadga  muvofiq  vazifani  bajaradi.  Bular
ijtimoiylashtirish institutlari nomini olib, ularning arkibiga oila, ta'lim, madaniyat
va din kabilar kiradi.
Oila ijtimoiy pedagogikaning asosiy instituti , oila vositasida odam asosiy
ijtimoiy bilimlarni o`rganadi, axloqiy maxorat va malakaga ega bo`ladi, xayoti
uchun  zarur  bo`lgan  ma'lum  qadriyat  va  makurani  egallaydi.  Bolalarning
muvaffaqqiyatli ijtimoiylashtirish uchun muhim ahamiyatga yega bo`lgan yana bir
institut-ta'lim muassasasidir. Odam uzluksiz ta'lim orqali jamiyatda tarkib topgan
qadriyatlar, boyliklar bilan munosabatda bo`ladi. Odam bilim olish jarayonida
faqat  aqliy  jihatdan  rivojlanib  qolmay,  jamiyat  hayotiga  moslashadi.Ijtimoiy
pedagogika- bu pedagogik fanlarning muhim yo`nalishlaridan biri bo`lib, uning
tadqiqot ob'ekti shaxs bo`lib, u aniq manzilga ega. Ya'ni ijtimoiy pedagogikaning
ob'ekti jamiyatdagi barcha shaxslar emas, balki ijtimoiy qayotda adashgan, odob-
axloq  me'yorlaridan  oqishgan,  ijtimoiy  pedagogik  yordamga  muxtoj  shaxslar,
shuningdek  jamiyat  a'zolarining  ongini  tarbiyalashdan  iboratdir.  Ijtimoiy
pedagogikaning predmeti esa-bolaning ijtimoiylashuvi jarayonidir.
Logotip
jarayon. Bir tomondan har qanday jamiyat o`z rivojlanish jarayonida ijtimoiy va axloqiy qadriyatlar, ideallar, axloqiy me'yorlar va qoidalar tizimini ishlab chiqadi, har bir bola yuqoridagi qoidalarni qabul qilib, o`rganib mazkur jamiyatda yashash, uning to`laqonli a'zosi bo`lish imkoniga ega bo`ladi. Uning uchun jamiyat u yoki bu shaklda shaxsga maqsadga muvofiq tarzda ta'sir ko`rsatadi, uni ta'lim va tarbiya doirasida amalgi oshiradi. Ikkinchi tomondan, uning shakllanishiga turli g`oyalar, ijtimoiy muhit ta'sir kqrsatadi. Uning uchun bunday yo`nalishlar, stixiyali ta'sirlar yig`indisi har doim ham milliy mustaqillik manfaatlariga javob bermaydi. Jamiyat o`z tuzilishiga yega turli xil o`zaro bir-biriga bog`liq va bir-biriga ta'sir etadigan davlvt jamoat institutlariga ega bo`lib, ular ijtimoiy hayotni tashkil etish va boshqarish shakllarini anglatadi. Odamlar bu ijtimoiy normalar ijtimoiy qoidalar bilan munosabatga kirishadilar va uni o`rganadilar. Ammo turli xil ijtimoiy institutlarning g`oyaviy tarbiyadagi roli bir xil emas. Ulardan biri bolaning rivojlanishi va ijtimoiy tiklanishi uchun ularga tabiiy ta'sir ko`rsatsa, boshqasi shaxsning shakllanishi uchun maqsadga muvofiq vazifani bajaradi. Bular ijtimoiylashtirish institutlari nomini olib, ularning arkibiga oila, ta'lim, madaniyat va din kabilar kiradi. Oila ijtimoiy pedagogikaning asosiy instituti , oila vositasida odam asosiy ijtimoiy bilimlarni o`rganadi, axloqiy maxorat va malakaga ega bo`ladi, xayoti uchun zarur bo`lgan ma'lum qadriyat va makurani egallaydi. Bolalarning muvaffaqqiyatli ijtimoiylashtirish uchun muhim ahamiyatga yega bo`lgan yana bir institut-ta'lim muassasasidir. Odam uzluksiz ta'lim orqali jamiyatda tarkib topgan qadriyatlar, boyliklar bilan munosabatda bo`ladi. Odam bilim olish jarayonida faqat aqliy jihatdan rivojlanib qolmay, jamiyat hayotiga moslashadi.Ijtimoiy pedagogika- bu pedagogik fanlarning muhim yo`nalishlaridan biri bo`lib, uning tadqiqot ob'ekti shaxs bo`lib, u aniq manzilga ega. Ya'ni ijtimoiy pedagogikaning ob'ekti jamiyatdagi barcha shaxslar emas, balki ijtimoiy qayotda adashgan, odob- axloq me'yorlaridan oqishgan, ijtimoiy pedagogik yordamga muxtoj shaxslar, shuningdek jamiyat a'zolarining ongini tarbiyalashdan iboratdir. Ijtimoiy pedagogikaning predmeti esa-bolaning ijtimoiylashuvi jarayonidir.
Ijtimoiy pedagogika-bu shaxslarning ijtimoiylashuvi qamda ularga ijtimoiy
ta'lim  va  ijtimoiy  tarbiya  berish  qonuniyatlarini  o`rganuvchi  pedagogika  fani
tarmoqidir.Shaxsning ijtimoiylashuvi esa - bu ma'lum jamiyatga mos bilimlar,
qadriyatlar, me'yorlar, hatti-harakatlar tizimidan iborat ijtimoiy hayotga kirisha
borish jarayonidir.
Ijtimoiy pedagogika tushunchasining mohiyati.
 Ijtimoiy pedagogikaning fan sifatidagi ta’rifi bir qator baxs-munozaralarga
sabab bo’lmoqda. Yaxshi ma’lumki, har qanday fan inson bilimi sohasi sifatida
nazariya va amaliyotning birligi sifatida faoliyat yuritadi. Bu ikki soha doimo bir-
birini  to’ldirib  kelishadi  va  voqelikning  mukammallashuviga  o’z  ta’sirini
ko’rsatishadi. Demak, biz ijtimoiy pedagogikani ham fan va amaliy faoliyat sohasi
sifatida  o’rganishimiz  lozim.  Bundan  tashqari  ijtimoiy  pedagogika  ko’pgina
boshqa fanlar (falsafa, matematika, biologiya) kabi o’quv fani bo’lib ham xizmat
qilishi mumkin.
O’zbekiston qadimiy tarix va pedagogik an’analarga ega davlat bo’lgani
uchun  qadimdan  ijtimoiy  pedagogika  fanining  Sharq  mutafakkirlari  va  diniy
arboblar  asarlarida  rivojlanishi  asoslari  mavjuddir.  XIX  asrda  o’zbek
ma’rifatparvarlari, XX asrdagi novator pedagoglarning ijtimoiy tarbiya sohasidagi
faoliyati ijtimoiy bilimlar uchun boy materialni tashkil qiladi. Biroq ma’lum bir
davrda ijtimoiy pedagogikaning MDH hududidagi tadrijiy rivojlanishi to’xtatib
qo’shildi. bu ish avvaliga inqilobgacha bo’lgan davrda pedagogikadan voz kechish,
so’ngra ijtimoiy muammolarni ma’lum qilmaslik siyosati bilan amalga oshirilgan
bo’lsa, ana shu asosdan kelib chiqib, aytish mumkinki, ijtimoiy pedagogika ilmiy
nazariy bilimlar va ijtimoiy –pedagogik faoliyatini o’rganadi, keyinchalik unga
burjuaziya fani sifatida qaralgan. Ijtimoiy pedagogikaning tiklanishi faqatgina XX
asrning 90-yillarida ro’y berdi. Uning qayta “tug’ulishi” ijtimoiy pedagoglarning
zamonaviy sharoitlardagi faoliyatlarida, amaliyotda ijtimoiy pedagogika fanining
yutuqlaridan foydalanish zaruriyati tug’ilgani bilan izohlanadi. Bu yerda davlat va
jamiyatning faoliyat yuritishining yangi tamoyillari-bozor iqtisodiyoti, raqobat,
byudjetdan  pul  ajratishni  kamaytirish,  dunyo  hamjamiyatiga  kirish,  iqtisodiy
Logotip
Ijtimoiy pedagogika-bu shaxslarning ijtimoiylashuvi qamda ularga ijtimoiy ta'lim va ijtimoiy tarbiya berish qonuniyatlarini o`rganuvchi pedagogika fani tarmoqidir.Shaxsning ijtimoiylashuvi esa - bu ma'lum jamiyatga mos bilimlar, qadriyatlar, me'yorlar, hatti-harakatlar tizimidan iborat ijtimoiy hayotga kirisha borish jarayonidir. Ijtimoiy pedagogika tushunchasining mohiyati. Ijtimoiy pedagogikaning fan sifatidagi ta’rifi bir qator baxs-munozaralarga sabab bo’lmoqda. Yaxshi ma’lumki, har qanday fan inson bilimi sohasi sifatida nazariya va amaliyotning birligi sifatida faoliyat yuritadi. Bu ikki soha doimo bir- birini to’ldirib kelishadi va voqelikning mukammallashuviga o’z ta’sirini ko’rsatishadi. Demak, biz ijtimoiy pedagogikani ham fan va amaliy faoliyat sohasi sifatida o’rganishimiz lozim. Bundan tashqari ijtimoiy pedagogika ko’pgina boshqa fanlar (falsafa, matematika, biologiya) kabi o’quv fani bo’lib ham xizmat qilishi mumkin. O’zbekiston qadimiy tarix va pedagogik an’analarga ega davlat bo’lgani uchun qadimdan ijtimoiy pedagogika fanining Sharq mutafakkirlari va diniy arboblar asarlarida rivojlanishi asoslari mavjuddir. XIX asrda o’zbek ma’rifatparvarlari, XX asrdagi novator pedagoglarning ijtimoiy tarbiya sohasidagi faoliyati ijtimoiy bilimlar uchun boy materialni tashkil qiladi. Biroq ma’lum bir davrda ijtimoiy pedagogikaning MDH hududidagi tadrijiy rivojlanishi to’xtatib qo’shildi. bu ish avvaliga inqilobgacha bo’lgan davrda pedagogikadan voz kechish, so’ngra ijtimoiy muammolarni ma’lum qilmaslik siyosati bilan amalga oshirilgan bo’lsa, ana shu asosdan kelib chiqib, aytish mumkinki, ijtimoiy pedagogika ilmiy nazariy bilimlar va ijtimoiy –pedagogik faoliyatini o’rganadi, keyinchalik unga burjuaziya fani sifatida qaralgan. Ijtimoiy pedagogikaning tiklanishi faqatgina XX asrning 90-yillarida ro’y berdi. Uning qayta “tug’ulishi” ijtimoiy pedagoglarning zamonaviy sharoitlardagi faoliyatlarida, amaliyotda ijtimoiy pedagogika fanining yutuqlaridan foydalanish zaruriyati tug’ilgani bilan izohlanadi. Bu yerda davlat va jamiyatning faoliyat yuritishining yangi tamoyillari-bozor iqtisodiyoti, raqobat, byudjetdan pul ajratishni kamaytirish, dunyo hamjamiyatiga kirish, iqtisodiy
holatning  barqarorligi  nazarda  tutilmoqda.  Shu  bilan  birga  ijtimoiy  hayotni
demokratiyalashtirish,  jahon hamjamiyatiga kirish aholining kam ta’minlangan
qatlamlariga e’tiborni yanada kuchaytirishni talab qiladi. Biroq bundan avvalgi
davrning nazariya va amaliyotining tizimlashtirilmog’ini bu ikki soha bir-biridan
alohida ravishda rivojlanishiga sabab bo’ldi va ijtimoiy pedagogika fan sifatida
shakllanishiga ta’sirini ko’rsatdi. Natijada bugunda ilmning bu sohasini  to’liq
qamrab oluvchi ta’rif mavjud emas.
Masalan, Yu.V.Vasilkova bu fanni “alohida shaxs va guruhni tarbiyalash va
o’qitish nazariya va amaliyoti” deb ta’kidlaydi. 
A.V.Mudrikning  fikricha  ijtimoiy  pedagogika-“barcha  yosh  guruhlar  va
ijtimoiy toifalarni ijtimoiy tarbiyasini o’rganuvchi pedagogikasi”dir
V.D.Semenov ijtimoiy pedagogika yoki muhit pedagogikasi fan yutuqlarini
birlashtiruvchi  va  ularni  ijtimoiy-tarbiya  amaliyotida  amalga  oshiradi,  deb
hisoblaydi.
I.Podlaso’yning “Pedagogika darsligida quyidagicha ta’rif mavjud: “ ijtimoiy
pedagogika-ijtimoiy  muhitning  shaxsni  shakllantirishga  va  ijtimoiy  tarbiya
muammolariga ta’siri qonuniyatlarini o’rnatuvchi fan”.
Yu.N.Galaguzova ijtimoiy pedagogikaga uning ob’ekti va predmetini aniqlash
orqali ta’rif bermoqchi bo’lgan.
 Ijtimoiy  pedagogikaning  fan  sifatidagi  mohiyatini  aniqlash  uchun  “fan”
tushunchasining  o’zi  inson  faoliyatining  ob’ektiv  bilimlarni  tizimlashtirish  va
ishlab chiqishga qaratilgan faoliyati ekanligini ta’kidlash lozim. Tushunchaning
ilmiy  mazmuniy  jihatini  o’rganish  “  ijtimoiy pedagogika”  atamasining  o’ziga
e’tibor qaratishni talab qiladi.  U ikki sohadan iborat bo’lib, ularni bitta sohaga
birlashtirib  turadi.  Bu  birlashuv  tasodifiy  emas  va  fanda  tabaqalashuv  va
ixtisoslashuvning  zamonaviy  jarayonlariga  bog’liq.  Pedagogika  fanida
tabaqalashuv va ixtisoslashuv jarayoni so’nggi paytlarda ancha kuchaydi. Ba’zi bir
ixtisoslashtirilgan sohalar-maktabgacha pedagogika, maktab pedagogikasi, maxsus
pedagogikasi,  kasb-xunar  pedagogikasi,  tarix  pedagogikasi  mustaqil  ilmiy
Logotip
holatning barqarorligi nazarda tutilmoqda. Shu bilan birga ijtimoiy hayotni demokratiyalashtirish, jahon hamjamiyatiga kirish aholining kam ta’minlangan qatlamlariga e’tiborni yanada kuchaytirishni talab qiladi. Biroq bundan avvalgi davrning nazariya va amaliyotining tizimlashtirilmog’ini bu ikki soha bir-biridan alohida ravishda rivojlanishiga sabab bo’ldi va ijtimoiy pedagogika fan sifatida shakllanishiga ta’sirini ko’rsatdi. Natijada bugunda ilmning bu sohasini to’liq qamrab oluvchi ta’rif mavjud emas. Masalan, Yu.V.Vasilkova bu fanni “alohida shaxs va guruhni tarbiyalash va o’qitish nazariya va amaliyoti” deb ta’kidlaydi. A.V.Mudrikning fikricha ijtimoiy pedagogika-“barcha yosh guruhlar va ijtimoiy toifalarni ijtimoiy tarbiyasini o’rganuvchi pedagogikasi”dir V.D.Semenov ijtimoiy pedagogika yoki muhit pedagogikasi fan yutuqlarini birlashtiruvchi va ularni ijtimoiy-tarbiya amaliyotida amalga oshiradi, deb hisoblaydi. I.Podlaso’yning “Pedagogika darsligida quyidagicha ta’rif mavjud: “ ijtimoiy pedagogika-ijtimoiy muhitning shaxsni shakllantirishga va ijtimoiy tarbiya muammolariga ta’siri qonuniyatlarini o’rnatuvchi fan”. Yu.N.Galaguzova ijtimoiy pedagogikaga uning ob’ekti va predmetini aniqlash orqali ta’rif bermoqchi bo’lgan. Ijtimoiy pedagogikaning fan sifatidagi mohiyatini aniqlash uchun “fan” tushunchasining o’zi inson faoliyatining ob’ektiv bilimlarni tizimlashtirish va ishlab chiqishga qaratilgan faoliyati ekanligini ta’kidlash lozim. Tushunchaning ilmiy mazmuniy jihatini o’rganish “ ijtimoiy pedagogika” atamasining o’ziga e’tibor qaratishni talab qiladi. U ikki sohadan iborat bo’lib, ularni bitta sohaga birlashtirib turadi. Bu birlashuv tasodifiy emas va fanda tabaqalashuv va ixtisoslashuvning zamonaviy jarayonlariga bog’liq. Pedagogika fanida tabaqalashuv va ixtisoslashuv jarayoni so’nggi paytlarda ancha kuchaydi. Ba’zi bir ixtisoslashtirilgan sohalar-maktabgacha pedagogika, maktab pedagogikasi, maxsus pedagogikasi, kasb-xunar pedagogikasi, tarix pedagogikasi mustaqil ilmiy
sohalarga aylanib bo’lishdi. Ularning qatoriga ijtimoiy pedagogikani ham kiritsak
bo’ladi.
 Ijtimoiy pedagogikaning pedagogika singari ta’lim-tarbiya jarayoni jarayoni va
hodisalarini  o’rganadi  dalolat  beradi.  Biroq  ularni  muayyan  o’ziga  xos
yo’nalishlarda o’rganadi. Bu fanning o’ziga xos xususiyati “ ijtimoiy” so’zida
mujassamlashtiilgan.
“  Ijtimoiy”  (lotinchada  socialis-umumiy,  ijtimoiy)  tushunchasi  ostida
odamlarning shakllari, ular o’zaro munosabatlarining turli shakllari bilan bog’liq
barcha  narsa  tushuniladi.  Bu  degani,  agar  pedagogika  o’sib  kelayotgan
avlodlarning  ta’lim  tarbiyasi  haqidagi  fan  bo’lsa,  ijtimoiy  pedagogika  ta’lim-
tarbiya  jarayonlarida  bolaning  jamiyatdagi  hayotga  qo’shilishiga  bog’liq
xodisalarni aloxida ajratadi. Bolaning jamiyatga “kirish” jarayoni, uning muayyan
ijtimoiy  tajribani  qo’lga  kiritishi  (bilim,  qadriyat,  yurish-turish  qoidalari)
ijtimoiylashuv deyiladi.
Shunday qilib agar biz ijtimoiy pedagogika mohiyatini bu fanning ob’ekt va
predmetini qiyoslash orqali aniqlamoqchi bo’lsak quyidagi holat kelib chiqadi.
Pedagogikaning  ham,  ijtimoiy  pedagogikaning  ham  ob’ekti-  bu  bola,  biroq
o’rganish  predmetlari  turlicha.  Pedagogikaning  o’rganish  predmeti  bolani
tarbiyalash qonuniyatlari hisoblanadi, ijtimoiy pedagogikaning predmeti esa bolani
ijtimoiylashtirish  qonuniyatlari  hisoblanadi.  SHuni  ta’kidlash  lozimki,  bu  ikki
fanlarning uzoq tarixiy aloqasiga qaramay natijada ularning o’ziga xos vazifalari
tufayli uzoqlashishi ro’y berdi. Umumiy pedagogikaning spetsifik vazifasi ta’lim-
tarbiyadir. Bola va bolalikni himoya qilish ijtimoiy pedagogning asosiy kasbi
hisoblanadi.
Shu  sababli  ijtimoiy  pedagogika  jamiyatni  va  ijtimoiy  munosabatlarni
o’rganadi, insonlar bir-birlari bilan qanday muomalaga kirishishlarini ,nimaga bir
guruhga birlashishlarini va jamiyatning boshqa ijtimoiy masalalarini aniqlashga
harakat  qiladi.  Ijtimoiy  pedagogika  bu  muammolarni  biroz  boshqacha  tarzda,
uning ilmiy vazifalariga mos ravishda o’rganadi. Shu bilan birga o’z rivojlanishida
umumiy pedagogikadan ajralib chiqib, u kompleks xarakterga ega bo’ldi. Hozirda
Logotip
sohalarga aylanib bo’lishdi. Ularning qatoriga ijtimoiy pedagogikani ham kiritsak bo’ladi. Ijtimoiy pedagogikaning pedagogika singari ta’lim-tarbiya jarayoni jarayoni va hodisalarini o’rganadi dalolat beradi. Biroq ularni muayyan o’ziga xos yo’nalishlarda o’rganadi. Bu fanning o’ziga xos xususiyati “ ijtimoiy” so’zida mujassamlashtiilgan. “ Ijtimoiy” (lotinchada socialis-umumiy, ijtimoiy) tushunchasi ostida odamlarning shakllari, ular o’zaro munosabatlarining turli shakllari bilan bog’liq barcha narsa tushuniladi. Bu degani, agar pedagogika o’sib kelayotgan avlodlarning ta’lim tarbiyasi haqidagi fan bo’lsa, ijtimoiy pedagogika ta’lim- tarbiya jarayonlarida bolaning jamiyatdagi hayotga qo’shilishiga bog’liq xodisalarni aloxida ajratadi. Bolaning jamiyatga “kirish” jarayoni, uning muayyan ijtimoiy tajribani qo’lga kiritishi (bilim, qadriyat, yurish-turish qoidalari) ijtimoiylashuv deyiladi. Shunday qilib agar biz ijtimoiy pedagogika mohiyatini bu fanning ob’ekt va predmetini qiyoslash orqali aniqlamoqchi bo’lsak quyidagi holat kelib chiqadi. Pedagogikaning ham, ijtimoiy pedagogikaning ham ob’ekti- bu bola, biroq o’rganish predmetlari turlicha. Pedagogikaning o’rganish predmeti bolani tarbiyalash qonuniyatlari hisoblanadi, ijtimoiy pedagogikaning predmeti esa bolani ijtimoiylashtirish qonuniyatlari hisoblanadi. SHuni ta’kidlash lozimki, bu ikki fanlarning uzoq tarixiy aloqasiga qaramay natijada ularning o’ziga xos vazifalari tufayli uzoqlashishi ro’y berdi. Umumiy pedagogikaning spetsifik vazifasi ta’lim- tarbiyadir. Bola va bolalikni himoya qilish ijtimoiy pedagogning asosiy kasbi hisoblanadi. Shu sababli ijtimoiy pedagogika jamiyatni va ijtimoiy munosabatlarni o’rganadi, insonlar bir-birlari bilan qanday muomalaga kirishishlarini ,nimaga bir guruhga birlashishlarini va jamiyatning boshqa ijtimoiy masalalarini aniqlashga harakat qiladi. Ijtimoiy pedagogika bu muammolarni biroz boshqacha tarzda, uning ilmiy vazifalariga mos ravishda o’rganadi. Shu bilan birga o’z rivojlanishida umumiy pedagogikadan ajralib chiqib, u kompleks xarakterga ega bo’ldi. Hozirda
uning  nazariy  va  amaliy  faoliyati  sohasiga  maktab  va  maktabdan  tashqari
muassasalarda  tarbiya  va  qayta  tarbiya,  bolalar  uylari,  qariyalar  uylarida
yashovchilarga g’amxo’rlik, huquqbuzarlar bilan ishlash, kabilar kiradi. Ijtimoiy
pedagoglar faoliyatning turli sohalari: ekologiya, badiiy ijod, sog’lomlashtirish
sohalarida  ixtisoslashishadi.  Ijtimoiy  pedagogning  kompleks  xarakteri  uning
boshqa fanlar bilan munosabatida namoyon bo’ladi.
Falsafa va ijtimoiy pedagogika. Falsafa inson borlig’i masalalarini o’rtaga
qo’yadi va ularga javob topishga harakat qilib, dunyoqarashining umumlashgan
tizimini  ishlab  chiqadi.  Ijtimoiy  pedagogikaning  “  ijtimoiy  tarbiya  falsafasi”
bo’limi  inson va  uning tarbiyasiga  muayan qarashlardan kelib chiqadi  va bu
qarashlarda har doim u yoki bu falsafiy asoslarni uchratsak bo’ladi.
Etika  va  ijtimoiy  pedagogika. Etika  axloqiy  tasavvur  va  qarashlar
rivojlanishining  umumiy  qonuniyatlarini,  shuningdek,  u  tartibga  solayotgan
axloqiy  ong  shakllarini  va  ularning  axloqiy  faoliyatini  tahlil  qiladi.  Ijtimoiy
pedagogika  etika shakllantirgan  tamoyillardan foydalanadi,  tarbiya  usullari  va
maqsadlarini ishlab chiqadi. Falsafa, ijtimoiy tarbiya nazariya va uslubiyatining
boshqa muammolarini o’rganadi.
Sotsiologiya  va  ijtimoiy  pedagogika. 
Sotsiologiya-jamiyat,  ijtimoiy
munosabatlar va ijtimoiy tarbiya uslubiyati rivoji faoliyat yuritishi, shakllanishi
qonuniyatlari  haqidagi  fan  ijtimoiy  tarbiya  sotsiologiyasi  ijtimoiylashuv
muammolarini o’rgana turib ijtimoiy bitimlar sohalarining birqator ma’lumotlari:
(yosh, shahar va qishloq, dam olish, ommaviy aloqalar, yoshlar, axloq, ta’lim,
jinoyatchilik, din, oila sotsiologiyasi)dan foydalanadi.
Etnografiya,  etnopsixologiya  va  ijtimoiy  pedagogika. 
Etnografiya
xalqlarning  maishiy  va  madaniy  xususiyatlarini  o’rganadi.  Etnopsixologiya
insonlar  ruhiyatining  etnik  xususiyatlari,  milliy  xarakteri,  milliy  o’z-o’zini
anglashning  shakllanishi  qonuniyatlari,  etnik  steriotiplarini  o’rganuvchi  bilim
sohasi.  Ijtimoiy  tarbiya  sotsiologiya  va  psixologiya  inson  hayotining  yosh
davrlarga bo’linishi, etnik xususiyatlari haqidagi ma’lumotlar, etnosda u yoki bu
yoshdagi  yoki  jinsdagi  insonlarning  tutgan  o’rnini  belgilaydigan  omillar
Logotip
uning nazariy va amaliy faoliyati sohasiga maktab va maktabdan tashqari muassasalarda tarbiya va qayta tarbiya, bolalar uylari, qariyalar uylarida yashovchilarga g’amxo’rlik, huquqbuzarlar bilan ishlash, kabilar kiradi. Ijtimoiy pedagoglar faoliyatning turli sohalari: ekologiya, badiiy ijod, sog’lomlashtirish sohalarida ixtisoslashishadi. Ijtimoiy pedagogning kompleks xarakteri uning boshqa fanlar bilan munosabatida namoyon bo’ladi. Falsafa va ijtimoiy pedagogika. Falsafa inson borlig’i masalalarini o’rtaga qo’yadi va ularga javob topishga harakat qilib, dunyoqarashining umumlashgan tizimini ishlab chiqadi. Ijtimoiy pedagogikaning “ ijtimoiy tarbiya falsafasi” bo’limi inson va uning tarbiyasiga muayan qarashlardan kelib chiqadi va bu qarashlarda har doim u yoki bu falsafiy asoslarni uchratsak bo’ladi. Etika va ijtimoiy pedagogika. Etika axloqiy tasavvur va qarashlar rivojlanishining umumiy qonuniyatlarini, shuningdek, u tartibga solayotgan axloqiy ong shakllarini va ularning axloqiy faoliyatini tahlil qiladi. Ijtimoiy pedagogika etika shakllantirgan tamoyillardan foydalanadi, tarbiya usullari va maqsadlarini ishlab chiqadi. Falsafa, ijtimoiy tarbiya nazariya va uslubiyatining boshqa muammolarini o’rganadi. Sotsiologiya va ijtimoiy pedagogika. Sotsiologiya-jamiyat, ijtimoiy munosabatlar va ijtimoiy tarbiya uslubiyati rivoji faoliyat yuritishi, shakllanishi qonuniyatlari haqidagi fan ijtimoiy tarbiya sotsiologiyasi ijtimoiylashuv muammolarini o’rgana turib ijtimoiy bitimlar sohalarining birqator ma’lumotlari: (yosh, shahar va qishloq, dam olish, ommaviy aloqalar, yoshlar, axloq, ta’lim, jinoyatchilik, din, oila sotsiologiyasi)dan foydalanadi. Etnografiya, etnopsixologiya va ijtimoiy pedagogika. Etnografiya xalqlarning maishiy va madaniy xususiyatlarini o’rganadi. Etnopsixologiya insonlar ruhiyatining etnik xususiyatlari, milliy xarakteri, milliy o’z-o’zini anglashning shakllanishi qonuniyatlari, etnik steriotiplarini o’rganuvchi bilim sohasi. Ijtimoiy tarbiya sotsiologiya va psixologiya inson hayotining yosh davrlarga bo’linishi, etnik xususiyatlari haqidagi ma’lumotlar, etnosda u yoki bu yoshdagi yoki jinsdagi insonlarning tutgan o’rnini belgilaydigan omillar
ijtimoiylashuv  va  tarbiyaning  etnik  va  qonuniyatlari  haqidagi  ma’lumotlardan
foydalanadi.
 Ijtimoiy tarbiya nazariyasini ishlab chiqishda etnografiya va etnopsixologiya
ma’lumotlari ham inobatga olinadi. Etnik xususiyatlarni tarbiyaning aniq vazifa va
mazmunini aniqlashda, tarbiya tizimini tashkil qilishda inobatga olish lozim. Shu
bilan  birga  umuminsoniy  tarbiya  tamoyillariga  mos  tushadigan  etnosda
shakllangan  tarbiya  usullaridan  shu  xalq  doirasida  ijtimoiy  tarbiya  tizimida
foylanish maqsadida muvofiqdir. Bundan tashqari ijtimoiylashuv va tarbiyaning
ba’zi bir etnik xususiyatlarini muayyan doirada jadallashtirish va o’rnini to’ldirish
ham lozimdir.
 Ijtimoiy  va  yosh  psixologiyasi  hamda  ijtimoiy  pedagogika. ijtimoiy
psixologiya insonlarni ijtimoiy guruhlarga qo’shilishlari faktini keltirib chiquvchi
inson  faoliyati  va  yurish-turish  qonuniyatlari,  shuningdek  bu  guruhlarning
psixologik  ta’riflarini  ham  o’rganadi.  YOsh  psixologiyasi  inson  ruhiyati
dinamikasi va yosh xususiyatlari shuningdek shaxs rivojlanishining yoshga bog’liq
omillarini ham o’rganadi. Ijtimoiy pedagogika ijtimoiylashuv va viktimologiya
(jinoyatshunoslik) muammolarini o’rgana turib va ijtimoiy tarbiya uslubiyat va
psixologiyasini ishlab chiqa turib ijtimoiy va yosh psixologiyasi ma’lumotlaridan
foydalanadi.
Shunday  qilib  ijtimoiy  pedagogika  ilmiy  tadqiqotlarning  intizomiy  sohasi
hisoblanadi. Uning asosi  pedagogika, pedagogika tarixi, pedagogik usullar va
vositalar hisoblanadi. Shu bilan birga ijtimoiylashuv muammolari ijtimoiyogiya
tomonidan o’rganilganligi sababli ijtimoiy pedagogika ba’zi ijtimoiyogik nazariya,
usul  va  vositalardan  ham  foydalanadi.  Shu  bilan  birga  ijtimoiy  pedagogika
o’zining nazariya, uslub, vosita va texnologiyalarini ham ishlab chiqadi.
Yuqorida bayon etilgan isbot dalillar asosida Yu.N.Galaguzovaning ta’rifiga
juda yaqin turuvchi ijtimoiy pedagogikaning eng aniq ta’rifi quyidagicha:
 ijtimoiy  pedagogika-shaxsni  ijtimoiylashuvi  qonuniyatlarini  o’rganish,
jamiyatning  ijtimoiy  muammolarini  hal  qilish  maqsadida  ijtimoiy  pedagogik
Logotip
ijtimoiylashuv va tarbiyaning etnik va qonuniyatlari haqidagi ma’lumotlardan foydalanadi. Ijtimoiy tarbiya nazariyasini ishlab chiqishda etnografiya va etnopsixologiya ma’lumotlari ham inobatga olinadi. Etnik xususiyatlarni tarbiyaning aniq vazifa va mazmunini aniqlashda, tarbiya tizimini tashkil qilishda inobatga olish lozim. Shu bilan birga umuminsoniy tarbiya tamoyillariga mos tushadigan etnosda shakllangan tarbiya usullaridan shu xalq doirasida ijtimoiy tarbiya tizimida foylanish maqsadida muvofiqdir. Bundan tashqari ijtimoiylashuv va tarbiyaning ba’zi bir etnik xususiyatlarini muayyan doirada jadallashtirish va o’rnini to’ldirish ham lozimdir. Ijtimoiy va yosh psixologiyasi hamda ijtimoiy pedagogika. ijtimoiy psixologiya insonlarni ijtimoiy guruhlarga qo’shilishlari faktini keltirib chiquvchi inson faoliyati va yurish-turish qonuniyatlari, shuningdek bu guruhlarning psixologik ta’riflarini ham o’rganadi. YOsh psixologiyasi inson ruhiyati dinamikasi va yosh xususiyatlari shuningdek shaxs rivojlanishining yoshga bog’liq omillarini ham o’rganadi. Ijtimoiy pedagogika ijtimoiylashuv va viktimologiya (jinoyatshunoslik) muammolarini o’rgana turib va ijtimoiy tarbiya uslubiyat va psixologiyasini ishlab chiqa turib ijtimoiy va yosh psixologiyasi ma’lumotlaridan foydalanadi. Shunday qilib ijtimoiy pedagogika ilmiy tadqiqotlarning intizomiy sohasi hisoblanadi. Uning asosi pedagogika, pedagogika tarixi, pedagogik usullar va vositalar hisoblanadi. Shu bilan birga ijtimoiylashuv muammolari ijtimoiyogiya tomonidan o’rganilganligi sababli ijtimoiy pedagogika ba’zi ijtimoiyogik nazariya, usul va vositalardan ham foydalanadi. Shu bilan birga ijtimoiy pedagogika o’zining nazariya, uslub, vosita va texnologiyalarini ham ishlab chiqadi. Yuqorida bayon etilgan isbot dalillar asosida Yu.N.Galaguzovaning ta’rifiga juda yaqin turuvchi ijtimoiy pedagogikaning eng aniq ta’rifi quyidagicha: ijtimoiy pedagogika-shaxsni ijtimoiylashuvi qonuniyatlarini o’rganish, jamiyatning ijtimoiy muammolarini hal qilish maqsadida ijtimoiy pedagogik
faoliyatning samaraliusullari texnologiyalarini ishlab chiqish va ularni qo’llashga
qaratilgan pedagogika sohasi. 
Shuningdek,  ijtimoiy  pedagogikaga  bola  ijtimoiylashuvi  qonuniyatlarini
o’rganadigan va mutaxassislarni ijtimoiy tarbiya va ta’lim usullari va texnologiyasi
bilan ta’minlaydigan fan sifatida ta’lif bersak ham bo’ladi
Ijtimoiy pedagogika amaliy faoliyat sohasi sifatida 
 Ijtimoiy pedagogika va ijtimoiy ish XIX asrda yevropa va SHimoliy Amerikada 
bo’lib o’tgan ijtimoiy-madaniy jarayonlar nafaqat ijtimoiy pedagogika balki “ 
ijtimoiy ish” deb nomlangan ijtimoiy faoliyat sohasining paydo bo’lishini 
ta’minladi.
G’arbiy yevropa davlatlarida ayniqsa Germaniyada XX asr davomida ijtimoiy
pedagogika bilan bir qatorda ijtimoiy ish ham  amaliy faoliyat sohasi  sifatida
rivojlanadi,  biroq  ijtimoiy  pedagoglar  va  ijtimoiy  ishchilarning  kasbiy
faoliyatlarida  ko’p  umumiy  jihatlar  bor.  Ular  bir  kasbni  anglatuvchi  sinonim
so’zlardir. Bu mutaxassislar jamiyatda tarbiyaviy, axborot, hamkorlik, tashkiliy,
himoya, qo’llab-quvvatlovchi vazifalarni bajarishadi.
Ishchilarning  bu  toifalarini  paydo  bo’lishi  aholining  himoyalanmagan
qatlamlariga  ijtimoiy  yordam  bera  oladigan  mutaxassislarda  ehtiyoj  tug’ilgani
bilan bog’liq.
 Ijtimoiy  pedagogika  va  ijtimoiy  ishning  rivojlanish  tarixi  juda  yaqin.
Avvalambor  ularni  insonlarga  munosabatning  tarixiy-madaniy  an’analari
birlashtiradi. “Mehribonlik”, “hayriya”, “yordam” tushunchalarining ham ijtimoiy
pedagogik ham ijtimoiy ishda qo’llanishi tasodif emas.
 Ijtimoiy pedagogika va ijtimoiy ish amaliy faoliyatining yaqinligi, bu ikki
ishchilar toifasining kengaytirish, ularning maqsadlarining yaqinlashuviga va bir-
birlarini to’ldirishlariga olib keldi. Turli davlat va nodavlat ta’lim muassasalarida-
masalan,  bolalar  bog’chalari,  maktablarda  hozirda  ham  ijtimoiy  ishchilar  va
ijtimoiy pedagoglar birgalikda ishlashlari  mumkin. Biroq ulardan har biri o’z
majburiyatlariga ega.
Logotip
faoliyatning samaraliusullari texnologiyalarini ishlab chiqish va ularni qo’llashga qaratilgan pedagogika sohasi. Shuningdek, ijtimoiy pedagogikaga bola ijtimoiylashuvi qonuniyatlarini o’rganadigan va mutaxassislarni ijtimoiy tarbiya va ta’lim usullari va texnologiyasi bilan ta’minlaydigan fan sifatida ta’lif bersak ham bo’ladi Ijtimoiy pedagogika amaliy faoliyat sohasi sifatida Ijtimoiy pedagogika va ijtimoiy ish XIX asrda yevropa va SHimoliy Amerikada bo’lib o’tgan ijtimoiy-madaniy jarayonlar nafaqat ijtimoiy pedagogika balki “ ijtimoiy ish” deb nomlangan ijtimoiy faoliyat sohasining paydo bo’lishini ta’minladi. G’arbiy yevropa davlatlarida ayniqsa Germaniyada XX asr davomida ijtimoiy pedagogika bilan bir qatorda ijtimoiy ish ham amaliy faoliyat sohasi sifatida rivojlanadi, biroq ijtimoiy pedagoglar va ijtimoiy ishchilarning kasbiy faoliyatlarida ko’p umumiy jihatlar bor. Ular bir kasbni anglatuvchi sinonim so’zlardir. Bu mutaxassislar jamiyatda tarbiyaviy, axborot, hamkorlik, tashkiliy, himoya, qo’llab-quvvatlovchi vazifalarni bajarishadi. Ishchilarning bu toifalarini paydo bo’lishi aholining himoyalanmagan qatlamlariga ijtimoiy yordam bera oladigan mutaxassislarda ehtiyoj tug’ilgani bilan bog’liq. Ijtimoiy pedagogika va ijtimoiy ishning rivojlanish tarixi juda yaqin. Avvalambor ularni insonlarga munosabatning tarixiy-madaniy an’analari birlashtiradi. “Mehribonlik”, “hayriya”, “yordam” tushunchalarining ham ijtimoiy pedagogik ham ijtimoiy ishda qo’llanishi tasodif emas. Ijtimoiy pedagogika va ijtimoiy ish amaliy faoliyatining yaqinligi, bu ikki ishchilar toifasining kengaytirish, ularning maqsadlarining yaqinlashuviga va bir- birlarini to’ldirishlariga olib keldi. Turli davlat va nodavlat ta’lim muassasalarida- masalan, bolalar bog’chalari, maktablarda hozirda ham ijtimoiy ishchilar va ijtimoiy pedagoglar birgalikda ishlashlari mumkin. Biroq ulardan har biri o’z majburiyatlariga ega.
Ularning farqlari quyidagilarda namoyon bo’ladi. Ular bilim sohasi sifatida turli
fanlardan kelib chiqishgan: ijtimoiy pedagogika-pedagogikadan, ijtimoiy ish esa
ijtimoiyogiyadan.
Amaliy  faoliyatda  ularning  farqlari  ijtimoiy  pedagoglar  o’z  faoliyatlarida
pedagog  faoliyatining  nazariy  va  metodik  asoslariga  suyanganlarida,  ijtimoiy
ishchilar  esa  asosan  ijtimoiy  nazariya  va  texnologiyalardan  foydalanishlarida
namoyon bo’ladi. Bu ikki mutaxassisliklar shuningdek, faoliyat ob’ekti bo’yicha
ham farqlanadilar.
 Ijtimoiy ish ob’ekti insonning me’yorida faoliyat yuritishiga xalaqit beruvchi
muammolarga ega shaxsdir. Muammolar har bir insonda butun hayoti davomida
yuzaga keladi. Ular psixologik, tibbiy, huquqiy, moddiy bo’lishi mumkin. Ular
ham  insonga  bog’liq  bo’lmagan  tashqi  omillar(kasallik  va  boshqa)ga  bog’liq
bo’lishi ham mumkin. Bu holatda ijtimoiy ish ob’ekti o’z muammolarini mustaqil
hal qilishga kuchi yetmaydigan va kasbiy yordamga muhtoj bo’lgan inson bo’ladi.
Shunday qilib ijtimoiy ish ob’ekti hayoti davomida ijtimoiy yordamga muhtoj
bo’lgan insondir. Ijtimoiy pedagogika ob’ekti esa bolaning ijtimoiy sub’ektga
aylanishiga kerak bo’ladigan yordamdir.
 Ijtimoiy  ishchi  yordam  ko’rsatayotgan  inson  mijoz  deyiladi,  ijtimoiy
pedagogikada odatda “go’dak” so’zi ishlatiladi.
“Ijtimoiy  ish”  insonning  insonga  insoniy munosabatini  namoyon  bo’lishini
bildiruvchi  ibora.  U  hali  qadim  zamonlardayoq  insonning  diniy  burchi,
ehtiyojmandlarga insoniy xizmatlar tizimi sifatida paydo bo’lgan. Biroq faqatgina
bizning asrimizga kelib ijtimoiy ish butun dunyoda maxsus tayyorgarlikni talab
qiluvchi kasb sifatida tan olinayapti.
 
Ijtimoiy  faoliyat-insonning  jamiyatga  muvoffaqiyatli  moslashuvini
osonlashtirish  qaratilgan  tizimli  chora-tadbirlardir.  U  mehribonlik  va  shuncha
o’xshash faoliyat doirasidan nafaqat kundalik muammolarni hal qilishga yordam
berish, balki ehtiyojlarni qondirishga to’siq bo’ladigan muammolarni hal qilishga
yordam berish bilan ajralib turadi.
Logotip
Ularning farqlari quyidagilarda namoyon bo’ladi. Ular bilim sohasi sifatida turli fanlardan kelib chiqishgan: ijtimoiy pedagogika-pedagogikadan, ijtimoiy ish esa ijtimoiyogiyadan. Amaliy faoliyatda ularning farqlari ijtimoiy pedagoglar o’z faoliyatlarida pedagog faoliyatining nazariy va metodik asoslariga suyanganlarida, ijtimoiy ishchilar esa asosan ijtimoiy nazariya va texnologiyalardan foydalanishlarida namoyon bo’ladi. Bu ikki mutaxassisliklar shuningdek, faoliyat ob’ekti bo’yicha ham farqlanadilar. Ijtimoiy ish ob’ekti insonning me’yorida faoliyat yuritishiga xalaqit beruvchi muammolarga ega shaxsdir. Muammolar har bir insonda butun hayoti davomida yuzaga keladi. Ular psixologik, tibbiy, huquqiy, moddiy bo’lishi mumkin. Ular ham insonga bog’liq bo’lmagan tashqi omillar(kasallik va boshqa)ga bog’liq bo’lishi ham mumkin. Bu holatda ijtimoiy ish ob’ekti o’z muammolarini mustaqil hal qilishga kuchi yetmaydigan va kasbiy yordamga muhtoj bo’lgan inson bo’ladi. Shunday qilib ijtimoiy ish ob’ekti hayoti davomida ijtimoiy yordamga muhtoj bo’lgan insondir. Ijtimoiy pedagogika ob’ekti esa bolaning ijtimoiy sub’ektga aylanishiga kerak bo’ladigan yordamdir. Ijtimoiy ishchi yordam ko’rsatayotgan inson mijoz deyiladi, ijtimoiy pedagogikada odatda “go’dak” so’zi ishlatiladi. “Ijtimoiy ish” insonning insonga insoniy munosabatini namoyon bo’lishini bildiruvchi ibora. U hali qadim zamonlardayoq insonning diniy burchi, ehtiyojmandlarga insoniy xizmatlar tizimi sifatida paydo bo’lgan. Biroq faqatgina bizning asrimizga kelib ijtimoiy ish butun dunyoda maxsus tayyorgarlikni talab qiluvchi kasb sifatida tan olinayapti. Ijtimoiy faoliyat-insonning jamiyatga muvoffaqiyatli moslashuvini osonlashtirish qaratilgan tizimli chora-tadbirlardir. U mehribonlik va shuncha o’xshash faoliyat doirasidan nafaqat kundalik muammolarni hal qilishga yordam berish, balki ehtiyojlarni qondirishga to’siq bo’ladigan muammolarni hal qilishga yordam berish bilan ajralib turadi.
Davlat va jamoatchilik qo’llab-quvvatlaydigan tashkilotlar (tijorat va notijorat)
ko’rsatadigan  yordam  eng  samaralidir.  Ijtimoiy  yordam  ko’rsatma  berish
jamiyatning yuqori madaniyati va taraqqiy etganligidan dalolat beradi. U butun
aholining hamdardligiga sabab bo’ladi. Shuning uchun ancha obro’ e’tiborga ega.
Biroq ijtimoiy ishchilarning maoshi yuqori emas va ijtimoiy tashkilotlarga ishga
kiruvchilar soni ham ko’p emas.
 Ijtimoiy pedagog ishini ham ahloqiy burch ham kasb desak bo’ladi. Savol
paydo bo’ladi: ijtimoiy pedagog o’zi nima bilan shug’ullanadi?
 Ijtimoiy ishning o’ziga xosligini tushunishda asosiy omil 1917 yilda Meri
Richmandning “ Ijtimoiy suhbat” kitobining chop etilishi  bo’ldi. Bu mumtoz
asarda  “Yaxshi  ijtimoiy  ishchi  odamlarni  kambag’allikdan  halos  etish  bilan
shug’ullanmaydi, u kambag’allikni umuman bartaraf etish uchunnima qilish haqida
o’ylaydi”,-deb  yozilgan.  Richmonddan  keyin  izlanish,  tashhis,  davolash
parofigmasi ijtimoiy ishda asosiy bo’ldi.
 Ijtimoiy ishni metodologik asoslashga bag’ishlangan ilk yirik asarlardan birida
I.Karpf (1931 yil) o’z rivojlanishida tayanish lozim bo’lgan fanlarni sanab o’tgan:
biologiya,  iqtisod,  tibbiyot,  psixiatriya,  sotsiologiya,  statistika,  antropologiya,
pedagogika, ijtimoiy psixologiya. O’shandan buyon bu ro’yxat deyarli o’zgarmadi.
Amaliy  ijtimoiy ishchi atamasi 1970 dan buyon qo’llanilmoqda Avvallari bu
ishga turli ta’riflar berilgan: metodologiya nuqtai nazaridan-mijoz, guruh bilan
ishlash, yerning yo’naltirilganligi nuqtai nazaridan-bolalarni ijtimoiy ta’minlash,
oilaviy  xizmatlar,  tibbiy  ijtimoiy  ish,  axloq  tuzatish  muassasalarida  psixiatrik
ishlari, kambag’allar, nogironlar, aqliy ojizlar, aroqxo’rlar bilan ishlash. Bunaqa
tor ixtisoslashgan yondashuvlar bilan birga yanada kengroq yondashuvlar ham
shakllandi.
 Ijtimoiy ishchilar keng doiradagi muammolar bilan to’qnash kelishadi. Bu
muammolarga aroqxo’rlik, mulkchilik huquqlarining buzilishi, bolalarga yomon
munosabat, oiladagi nizolar ruhiy va jismoniy kasalliklar, bezorilik, jamiyatdan
ajralib  qolish,  kabilarni  kiritish  mumkin.  Muammolarni  bunday  tasniflash
mutaxassisga ularni yanada chuqurroq o’rganish imkonini berdi.
Logotip
Davlat va jamoatchilik qo’llab-quvvatlaydigan tashkilotlar (tijorat va notijorat) ko’rsatadigan yordam eng samaralidir. Ijtimoiy yordam ko’rsatma berish jamiyatning yuqori madaniyati va taraqqiy etganligidan dalolat beradi. U butun aholining hamdardligiga sabab bo’ladi. Shuning uchun ancha obro’ e’tiborga ega. Biroq ijtimoiy ishchilarning maoshi yuqori emas va ijtimoiy tashkilotlarga ishga kiruvchilar soni ham ko’p emas. Ijtimoiy pedagog ishini ham ahloqiy burch ham kasb desak bo’ladi. Savol paydo bo’ladi: ijtimoiy pedagog o’zi nima bilan shug’ullanadi? Ijtimoiy ishning o’ziga xosligini tushunishda asosiy omil 1917 yilda Meri Richmandning “ Ijtimoiy suhbat” kitobining chop etilishi bo’ldi. Bu mumtoz asarda “Yaxshi ijtimoiy ishchi odamlarni kambag’allikdan halos etish bilan shug’ullanmaydi, u kambag’allikni umuman bartaraf etish uchunnima qilish haqida o’ylaydi”,-deb yozilgan. Richmonddan keyin izlanish, tashhis, davolash parofigmasi ijtimoiy ishda asosiy bo’ldi. Ijtimoiy ishni metodologik asoslashga bag’ishlangan ilk yirik asarlardan birida I.Karpf (1931 yil) o’z rivojlanishida tayanish lozim bo’lgan fanlarni sanab o’tgan: biologiya, iqtisod, tibbiyot, psixiatriya, sotsiologiya, statistika, antropologiya, pedagogika, ijtimoiy psixologiya. O’shandan buyon bu ro’yxat deyarli o’zgarmadi. Amaliy ijtimoiy ishchi atamasi 1970 dan buyon qo’llanilmoqda Avvallari bu ishga turli ta’riflar berilgan: metodologiya nuqtai nazaridan-mijoz, guruh bilan ishlash, yerning yo’naltirilganligi nuqtai nazaridan-bolalarni ijtimoiy ta’minlash, oilaviy xizmatlar, tibbiy ijtimoiy ish, axloq tuzatish muassasalarida psixiatrik ishlari, kambag’allar, nogironlar, aqliy ojizlar, aroqxo’rlar bilan ishlash. Bunaqa tor ixtisoslashgan yondashuvlar bilan birga yanada kengroq yondashuvlar ham shakllandi. Ijtimoiy ishchilar keng doiradagi muammolar bilan to’qnash kelishadi. Bu muammolarga aroqxo’rlik, mulkchilik huquqlarining buzilishi, bolalarga yomon munosabat, oiladagi nizolar ruhiy va jismoniy kasalliklar, bezorilik, jamiyatdan ajralib qolish, kabilarni kiritish mumkin. Muammolarni bunday tasniflash mutaxassisga ularni yanada chuqurroq o’rganish imkonini berdi.
Hozirda amaliy ish sohalari quyidagilar hisoblanadi: oila, bolalarga yordam
berish, sog’liqni saqlash, turli kasb egalari bilan ijtimoiy ish olib borish, qariyalar,
ta’lim va axloq tuzatish muassasalari. Bu ixtisoslashuvga eng keng ta’rifdir. U
ishchi o’z sohasida unga yordam so’rab murojaat qilgan aholi toifalari haqida
zaruriy bilimlarga ega bo’lishini talab qiladi.
XX  asrning  70-yillarida  tizimli  yoki  bir  butun  yondashuv  yetakchi
yondoshuvga aylandi. Unga muvofiq ijtimoiy ishchilardan bir sohaga ixtisoslashuv
mos,  universallik  turli  usullarni  uyg’unlashtira  olish  talab  qilina  boshladi.
Pedagogik,  ijtimoiyogik,  nazariyalarning  ahamiyati  oshdi.  Birlashishga  ehtiyoj
ijtimoiy ish tarkibida ham muhim o’zgarishlar ro’y berardi: metodik madaniyat,
ijtimoiy  ishlarning  aniq  texnologiyasiga  ehtiyoj  tug’ildi.  Tizimli  yondashuv
yordamida ijtimoiy ishchilar bir vaqtning o’zida bir qancha inson muammolarini
hal qilishdi.
Butun dunyoda ijtimoiy xizmatlar ishchilari jiddiy o’qitilmoqda. U milliy ta’lim
tizimlarining  o’ziga  xos  xususiyatlari  aks  etadi.  U  turli  davlatlarda-Fransiya,
Germaniya, Italiya, Belgiya, Norvegiya, Daniya, Shvetsariya va Yaponiyada katta
farqlarga ega.
Zamonaviy ijtimoiy pedagogika jiddiy ilmiy asosga asoslanadi. Ijtimoiy ishda
bilimlar  zahirasiga  oid  sohada  ishlangan  va  boshqa  sohalardan
o’zlashtirishganlarning  qo’shiluvidan  iborat.  Ijtimoiy  ish  falsafa,  etika,
huquqshunoslik, sotsiologiya, psixologiyadan ko’p narsa olgan. Shaxs, ijtimoiy
guruhlarning yurish-turishi, oila muammolari, hokimiyat, qo’shnichilik va ijtimoiy
hayot, ijtimoiylashtirish, submadaniyat, stratifikatsiya va ijtimoiy qatlamlashish,
murakkab  tuzilmalar  va  turli  madaniy  tizimlarning  turlarini  ijtimoiy  ishchilar
psixologiya va ijtimoiyogiyadan o’zlashtirishdi. Biroq mizojlar va guruhlar bilan
amaliy ish olib borish metodikasi xal qiluvchi darajada pedagogika, psixologiya va
tibbiyot ta’siri ostida shakllanadi.
Bugungi kunda ijtimoiy ish ilmiy asoslangan bo’lishi lozimligini tushunish
kengayib  bormoqda.  Bu  kasb  bo’yicha  o’tkazilayotgan  ilmiy  tadqiqotlarning
nufuzi  oshib  bormoqda,  maxsus  konferensiyalar  o’tkazilmoqda  va  ularda
Logotip
Hozirda amaliy ish sohalari quyidagilar hisoblanadi: oila, bolalarga yordam berish, sog’liqni saqlash, turli kasb egalari bilan ijtimoiy ish olib borish, qariyalar, ta’lim va axloq tuzatish muassasalari. Bu ixtisoslashuvga eng keng ta’rifdir. U ishchi o’z sohasida unga yordam so’rab murojaat qilgan aholi toifalari haqida zaruriy bilimlarga ega bo’lishini talab qiladi. XX asrning 70-yillarida tizimli yoki bir butun yondashuv yetakchi yondoshuvga aylandi. Unga muvofiq ijtimoiy ishchilardan bir sohaga ixtisoslashuv mos, universallik turli usullarni uyg’unlashtira olish talab qilina boshladi. Pedagogik, ijtimoiyogik, nazariyalarning ahamiyati oshdi. Birlashishga ehtiyoj ijtimoiy ish tarkibida ham muhim o’zgarishlar ro’y berardi: metodik madaniyat, ijtimoiy ishlarning aniq texnologiyasiga ehtiyoj tug’ildi. Tizimli yondashuv yordamida ijtimoiy ishchilar bir vaqtning o’zida bir qancha inson muammolarini hal qilishdi. Butun dunyoda ijtimoiy xizmatlar ishchilari jiddiy o’qitilmoqda. U milliy ta’lim tizimlarining o’ziga xos xususiyatlari aks etadi. U turli davlatlarda-Fransiya, Germaniya, Italiya, Belgiya, Norvegiya, Daniya, Shvetsariya va Yaponiyada katta farqlarga ega. Zamonaviy ijtimoiy pedagogika jiddiy ilmiy asosga asoslanadi. Ijtimoiy ishda bilimlar zahirasiga oid sohada ishlangan va boshqa sohalardan o’zlashtirishganlarning qo’shiluvidan iborat. Ijtimoiy ish falsafa, etika, huquqshunoslik, sotsiologiya, psixologiyadan ko’p narsa olgan. Shaxs, ijtimoiy guruhlarning yurish-turishi, oila muammolari, hokimiyat, qo’shnichilik va ijtimoiy hayot, ijtimoiylashtirish, submadaniyat, stratifikatsiya va ijtimoiy qatlamlashish, murakkab tuzilmalar va turli madaniy tizimlarning turlarini ijtimoiy ishchilar psixologiya va ijtimoiyogiyadan o’zlashtirishdi. Biroq mizojlar va guruhlar bilan amaliy ish olib borish metodikasi xal qiluvchi darajada pedagogika, psixologiya va tibbiyot ta’siri ostida shakllanadi. Bugungi kunda ijtimoiy ish ilmiy asoslangan bo’lishi lozimligini tushunish kengayib bormoqda. Bu kasb bo’yicha o’tkazilayotgan ilmiy tadqiqotlarning nufuzi oshib bormoqda, maxsus konferensiyalar o’tkazilmoqda va ularda