Ijtimoiy pedagogika va pedagogik sotsiologiyada “me’yor” va “me’yordan og’ish” tushunchasi. Me’yordan og’ishish tiplari

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

16

File size

Fayl hajmi

38,8 KB


Ijtimoiy pedagogika va pedagogik sotsiologiyada “me’yor” va “me’yordan
og’ish” tushunchasi. Me’yordan og’ishish tiplari
REJA:
1.Me'yor va me'yorlardan chekinish(oqish) tushunchasi.
2.Chekinish(oqish) turlari.
3.Chekinish(oqish) nazariyasi.
 
Tayanch tushunchalar: hayotiy me'yor, hayotiy me'yorlardan chekinish
(og`ish), negativ va pozitiv chekinish, kamchilik. Tayanch tushunchalar: ijtimoiy
pedagogika,  autsayderlar,  ijtimoiy  faoliyat,  ijtimoiy  ta'lim,  ijtimoiy  tarbiya,
ijtimoiy bilim, ijtimoiy ko`nikma, ijtimoiy-pedagogik kategoriyalar. 
Har qanday jamiyatda, u jamiyat qaysi rivojlanish bosqichida bo’lishidan
qat’iy nazar, doimiy e’tiborga muhtoj odamlar bor. Bular o’z jismoniy, ruhiy va
ijtimoiy rivojlanishida chetga  chiqish, og’ish bor  bo’lgan odamlardir. Bunaqa
odamlar doim bir guruh bo’lib ajralishgan, jamiyat va davlatda ularga nisbatan
alohida munosabat shakllangan.
Zamonaviy  AQSH  va  yevropa  davlatlarida  u  yoki  bu  og’ishlarga  ega
jamiyatga integratsiyalashuvi konsepsiyasi amalga oshirilmoqda. U konsepsiyaga
ko’ra bu odamlar ham jamiyatning teng huquqli biroq ba’zi bir muammo yoki
cheklangan imkoniyatlarga ega a’zosi sifatida ko’riladi. 
Hozirda cheklangan imkoniyatli shaxslar soni butun dunyoda shu jumladan,
O’zbekistonda  ham  ortib  borayotgani  sababli,  bu  muammo  yanada
jiddiylashmoqda.  SHuning  uchun  bunaqa  odamlar  avalambor  bolalarning
Logotip
Ijtimoiy pedagogika va pedagogik sotsiologiyada “me’yor” va “me’yordan og’ish” tushunchasi. Me’yordan og’ishish tiplari REJA: 1.Me'yor va me'yorlardan chekinish(oqish) tushunchasi. 2.Chekinish(oqish) turlari. 3.Chekinish(oqish) nazariyasi. Tayanch tushunchalar: hayotiy me'yor, hayotiy me'yorlardan chekinish (og`ish), negativ va pozitiv chekinish, kamchilik. Tayanch tushunchalar: ijtimoiy pedagogika, autsayderlar, ijtimoiy faoliyat, ijtimoiy ta'lim, ijtimoiy tarbiya, ijtimoiy bilim, ijtimoiy ko`nikma, ijtimoiy-pedagogik kategoriyalar. Har qanday jamiyatda, u jamiyat qaysi rivojlanish bosqichida bo’lishidan qat’iy nazar, doimiy e’tiborga muhtoj odamlar bor. Bular o’z jismoniy, ruhiy va ijtimoiy rivojlanishida chetga chiqish, og’ish bor bo’lgan odamlardir. Bunaqa odamlar doim bir guruh bo’lib ajralishgan, jamiyat va davlatda ularga nisbatan alohida munosabat shakllangan. Zamonaviy AQSH va yevropa davlatlarida u yoki bu og’ishlarga ega jamiyatga integratsiyalashuvi konsepsiyasi amalga oshirilmoqda. U konsepsiyaga ko’ra bu odamlar ham jamiyatning teng huquqli biroq ba’zi bir muammo yoki cheklangan imkoniyatlarga ega a’zosi sifatida ko’riladi. Hozirda cheklangan imkoniyatli shaxslar soni butun dunyoda shu jumladan, O’zbekistonda ham ortib borayotgani sababli, bu muammo yanada jiddiylashmoqda. SHuning uchun bunaqa odamlar avalambor bolalarning
ko’payishini rejali ijtimoiy hal qilishni talab qiluvchi doimiy omil sifatida qarash
lozim. 
Tibbiyot, psixologiya, sotsiologiyada “norma”ning o’z ko’rsatgichlari, o’z
me’yorlari  mavjud.  Normaga  mos  kelmaydigan  jihatni-“og’ish”,  “chetga
chiqish” deyishadi.
 ijtimoiy pedagogika uchun “norma” va “normadan og’ish” tushunchalari
nihoyatda  ahamiyatlidir.  Ular  bola  xulq-atvori  va  rivojlanish  jarayonini
xarakterlash uchun qo’llanadi.
Og’ish ham ijobiy ham salbiy xarakterga ega bo’lishi mumkin. Masalan, bola
rivojlanishida aqliy qoloqlik ham, qobiliyatlilik ham normadan og’ish hisoblanadi.
Xulq-atvordagi jinoyatchilik, aroqxo’rlik, giyohvandlik va boshqa salbiy og’ishlar
ham shaxsning ijtimoiy shakllanish jarayoniga ham jamiyat rivojlanishiga ham
salbiy ta’sir ko’rsatadi. Og’ish turlari Normadan chetga chiqishni shartli ravishda
4 guruhga ajratsak  bo’ladi:  jismoniy,  ruhiy, pedagogik va sotsiologik. Ularni
batafsil o’rganib chiqsak.Normadan jismoniy og’ish avvalambor inson sog’ligiga
bog’liq. Sog’liqdagi og’ish yoki irsiy omillar yoki biror-bir tashqi holatlar: og’ir
ekologik  holat,  ichimlmk  suvining  qoniqarsiz  sifati,  oila  hayoti  darajasining
pasayishi va boshqalar asosida yuzaga kelishi mumkin.Sog’ligida va rivojlanishida
og’ishga  moyillarning  ko’p  tasniflari  mavjud.  Umujahon  sog’liqni  saqlash
tashkiloti  1980  yilda  cheklangan  imkoniyatlarning  uch  zvenosi  shkalasining
britancha variantini qabul qildi:
-kasallik,  xastalik-ruhiy  yoki  fiziologik  funksiyalar,  anatomik  struktura
elementlarini har qanday yo’qotish yoki ularning anomaliyasi;
-cheklangan  im  koniyat-inson  uchun  norma  hisoblangan  chegarada  biror-bir
faoliyatni bajarish qobiliyatini yoqotish yoki cheklab qo’yish;
-nogironlik-yosh, jins yoki ijtimoiy omillardan kelib chiqib insonning biron-bir
faoliyatini  bajarishni  cheklovchi  yoki  unga  to’sqinlik  qiluvchi  cheklangan
imkoniyat.
G`arb  davlatlarida  “sog’ligining  cheklangan  imkoniyatlariga  ega  shaxs”
tushunchasi mavjud. Ularga ta’lim standartlarini o’zlashtirishga to’sqinlik qiluvchi
Logotip
ko’payishini rejali ijtimoiy hal qilishni talab qiluvchi doimiy omil sifatida qarash lozim. Tibbiyot, psixologiya, sotsiologiyada “norma”ning o’z ko’rsatgichlari, o’z me’yorlari mavjud. Normaga mos kelmaydigan jihatni-“og’ish”, “chetga chiqish” deyishadi. ijtimoiy pedagogika uchun “norma” va “normadan og’ish” tushunchalari nihoyatda ahamiyatlidir. Ular bola xulq-atvori va rivojlanish jarayonini xarakterlash uchun qo’llanadi. Og’ish ham ijobiy ham salbiy xarakterga ega bo’lishi mumkin. Masalan, bola rivojlanishida aqliy qoloqlik ham, qobiliyatlilik ham normadan og’ish hisoblanadi. Xulq-atvordagi jinoyatchilik, aroqxo’rlik, giyohvandlik va boshqa salbiy og’ishlar ham shaxsning ijtimoiy shakllanish jarayoniga ham jamiyat rivojlanishiga ham salbiy ta’sir ko’rsatadi. Og’ish turlari Normadan chetga chiqishni shartli ravishda 4 guruhga ajratsak bo’ladi: jismoniy, ruhiy, pedagogik va sotsiologik. Ularni batafsil o’rganib chiqsak.Normadan jismoniy og’ish avvalambor inson sog’ligiga bog’liq. Sog’liqdagi og’ish yoki irsiy omillar yoki biror-bir tashqi holatlar: og’ir ekologik holat, ichimlmk suvining qoniqarsiz sifati, oila hayoti darajasining pasayishi va boshqalar asosida yuzaga kelishi mumkin.Sog’ligida va rivojlanishida og’ishga moyillarning ko’p tasniflari mavjud. Umujahon sog’liqni saqlash tashkiloti 1980 yilda cheklangan imkoniyatlarning uch zvenosi shkalasining britancha variantini qabul qildi: -kasallik, xastalik-ruhiy yoki fiziologik funksiyalar, anatomik struktura elementlarini har qanday yo’qotish yoki ularning anomaliyasi; -cheklangan im koniyat-inson uchun norma hisoblangan chegarada biror-bir faoliyatni bajarish qobiliyatini yoqotish yoki cheklab qo’yish; -nogironlik-yosh, jins yoki ijtimoiy omillardan kelib chiqib insonning biron-bir faoliyatini bajarishni cheklovchi yoki unga to’sqinlik qiluvchi cheklangan imkoniyat. G`arb davlatlarida “sog’ligining cheklangan imkoniyatlariga ega shaxs” tushunchasi mavjud. Ularga ta’lim standartlarini o’zlashtirishga to’sqinlik qiluvchi
jismoniy  yoki  ruhiy  kamchiliklarga  ega  bolalar  kiradi.  Shuningdek  nuqson
tushunchasi ham mavjud bo’lib, uning 4 turi-ruhiy, jismoniy, murakkab va og’ir
turlari mavjud.
Jismoniy  nuqsonlarga-inson  organining  faoliyat  yurgizishga  yoki
rivojlanishidagi doimiy yoki vaqtinchalik kamchiliklar, shuningdek har qanday
somatik yoki yuqumli xastaliklar kiradi. 
Ruhiy nuqsonlarga-insonning ruhiy rivojlanishidagi doimiy yoki vaqtinchalik
kamchilik.  Bularga  nutq  buzilishi,  miya  faoliyati,  shuningdek  esa,  aqliy
rivojlanishning  buzilishlari  kiradi.Murakkab  nuqson  belgilangan  tartibda
tasdiqlangan  jismoniy  va  ruhiy  kamchiliklarni  o’zida  mujassam  etadi.Og’ir
nuqson-belgilangan tartibda tasdiqlangan shunaqa nuqsonki, bu nuqson mavjud
bo’lgan holatda davlat ta’lim standartlariga mos ravishda ta’lim olishning umuman
iloji yo’q. Bola jismoniy rivojlanishidagi og’ishlarga kasallik, ko’rish, eshitish
qobiliyatlarining  buzilishlari  kiradi.  Normadan  ruhiy  og’ishlar  avvalambor
bolaning  aqliy  rivojlanishi,  uning  ruhiy  nuqsonlariga  bog’liqdir.  bu  turdagi
og’ishlarga avvalambor ruhiy rivojlanishning to’xtab qolishi, bolalarning aqliy
jihatdan ortda qolishi kiradi. Aqliy qoloqlik asab tizimining tug’ma nuqsonlari
yoki jarohat asosida paydo bo’ladi. Bolalarda aqliy qoloqlik turli darajada-engil
aqliy zaiflikdan, chuqur-tentaklikkacha namoyon bo’ladi. 
Ruhiy  og’ishlarga  turli  darajadagi  nutq  buzilishlari  ham  kiradi.  Ruhiy
og’ishlarning yana bir turi emotsion faoliyatining buzilishidir. Bu og’ish turining
eng og’ir shakllari deb autizm-muloqotga ehtiyoj sezmaslik va suitsid (o’z-o’zini
o’ldirish)larni  keltirsak  bo’ladi.  Bolalarning  iqtidorliligi  alohida  og’ish  turi
hisoblanadi. Bu biror-bir faoliyatni muvaffaqiyatli bajarilishini ta’minlab beruvchi
qobiliyatlarning  o’ziga  xos  uyg’unligidir.  Iqtidorlilik  darajasi  nafaqat
qobiliyatlarga qarab balki, faoliyat mahsullari xarakteriga qarab ham belgilanadi.
Pedagogik  og’ishlar  tushunchasi  pedagogika  va  ijtimoiy  pedagogikada
hozircha  kam  qo’llaniladigan  tushunchadir.  Vaholanki,  pedagogik  faoliyatda
pedagogik maqsadlarni amalga oshirish, shaxs rivojlanishi uchun sharoitlar yaratib
berish uchun ta’lim olayotganlar  faoliyatini tartibga  solganidan  turli  normalar
Logotip
jismoniy yoki ruhiy kamchiliklarga ega bolalar kiradi. Shuningdek nuqson tushunchasi ham mavjud bo’lib, uning 4 turi-ruhiy, jismoniy, murakkab va og’ir turlari mavjud. Jismoniy nuqsonlarga-inson organining faoliyat yurgizishga yoki rivojlanishidagi doimiy yoki vaqtinchalik kamchiliklar, shuningdek har qanday somatik yoki yuqumli xastaliklar kiradi. Ruhiy nuqsonlarga-insonning ruhiy rivojlanishidagi doimiy yoki vaqtinchalik kamchilik. Bularga nutq buzilishi, miya faoliyati, shuningdek esa, aqliy rivojlanishning buzilishlari kiradi.Murakkab nuqson belgilangan tartibda tasdiqlangan jismoniy va ruhiy kamchiliklarni o’zida mujassam etadi.Og’ir nuqson-belgilangan tartibda tasdiqlangan shunaqa nuqsonki, bu nuqson mavjud bo’lgan holatda davlat ta’lim standartlariga mos ravishda ta’lim olishning umuman iloji yo’q. Bola jismoniy rivojlanishidagi og’ishlarga kasallik, ko’rish, eshitish qobiliyatlarining buzilishlari kiradi. Normadan ruhiy og’ishlar avvalambor bolaning aqliy rivojlanishi, uning ruhiy nuqsonlariga bog’liqdir. bu turdagi og’ishlarga avvalambor ruhiy rivojlanishning to’xtab qolishi, bolalarning aqliy jihatdan ortda qolishi kiradi. Aqliy qoloqlik asab tizimining tug’ma nuqsonlari yoki jarohat asosida paydo bo’ladi. Bolalarda aqliy qoloqlik turli darajada-engil aqliy zaiflikdan, chuqur-tentaklikkacha namoyon bo’ladi. Ruhiy og’ishlarga turli darajadagi nutq buzilishlari ham kiradi. Ruhiy og’ishlarning yana bir turi emotsion faoliyatining buzilishidir. Bu og’ish turining eng og’ir shakllari deb autizm-muloqotga ehtiyoj sezmaslik va suitsid (o’z-o’zini o’ldirish)larni keltirsak bo’ladi. Bolalarning iqtidorliligi alohida og’ish turi hisoblanadi. Bu biror-bir faoliyatni muvaffaqiyatli bajarilishini ta’minlab beruvchi qobiliyatlarning o’ziga xos uyg’unligidir. Iqtidorlilik darajasi nafaqat qobiliyatlarga qarab balki, faoliyat mahsullari xarakteriga qarab ham belgilanadi. Pedagogik og’ishlar tushunchasi pedagogika va ijtimoiy pedagogikada hozircha kam qo’llaniladigan tushunchadir. Vaholanki, pedagogik faoliyatda pedagogik maqsadlarni amalga oshirish, shaxs rivojlanishi uchun sharoitlar yaratib berish uchun ta’lim olayotganlar faoliyatini tartibga solganidan turli normalar
qo’llanmoqda.  Avvalambor,  bu  ta’lim  darajasini  belgilaydigan  standartlarga,
shuningdek  o’quvchi  intilayotgan  maqsadlarga  tegishli.  Bularga  yana  ta’lim
olishda yuqori natijalarni ta’minlab beruvchi bola rivojlanishining normalarini ham
kiritsak bo’ladi.
Ta’lim olinishi yoki olinmasligi normalari haqida nihoyatda aniqlik bilan
gapirsa bo’ladi. So’nggi yillarda turli sabablarga ko’ra ta’lim ololmagan bolalar
ham  paydo  bo’ldilar.  Normadan  bunaqa  og’ishlarni  pedagogik  og’ish  desak
bo’ladi.  Umumiy  ta’lim  olmagan  bolalarni  alohida  toifaga  kiritamiz.  Bular
maktabga bormaydigan, fayoatgina boshlang’iya maktabni tugatgan, umumiy o’rta
ta’lim  olmagan  bolalardir.  Bunaqa  holatlarni  yuzaga  kelishi  uchun  bizning
davlatda sabalar talaygina: dars qoldirish o’qishga intilishni susaytiradi, oiladagi
notinch vaziyat bolani pul topish uchun ko’chaga chiqaradi, ekologik va ijtimoiy
hissiy zo’riqish  bolalar ota-onalaridan judo bo’lishlariga olib keladi. Daydilikka
moyilligi  bo’lga  bolalar  soni  ham  ko’paymoqda.  Bolalar  maktablarda  tahsil
olishmayotganining  yana  bir  qancha  sabablarini  keltirsak  bo’ladi.  Ruhiy  va
jismoniy rivojlanishda og’ishga ega bo’lgan bolalarning ta’lim olishlaridagi katta
qiyinchiliklarini ham ta’kidlab o’tish joiz. Yuqorida aytilganidek, bunday bolalar
uchun alohida maktablar bo’lib, u yerda ular professional mutaxassislar qo’l ostida
ta’lim  olishadi.  Biroq  ko’p  narsa  bola  qayerda  yashashligiga  -qishloq  yoki
shaharda,  qanaqa  oiladan  ekanligiga  bog’liq.  Ba’zi  sog’ligida  muammosi  bor
bolalar uchun ta’limuyda individual tarzda o’tiladi. 
Bu bolalarning jamiyatga integratsiyalashuvining asosiy muammosi ularning
keyinchalik  professional  ta’lim  olishlari  bilan  bog’liq.  O’z  ijtimoiy
rivojlanishlarining buzilib bo’lganligi sababli biror-bir kasbiy kasbiy faoliyatni
tanlay olmaydigan bolalarni ham nazardan chetda qoldirmaslik kerak. Bu brollarni
biro-bir ijtimoiy ahamiyatga ega faoliyat sohasida o’zlarini sinab ko’rish xohishi
yo’qligi barlashtiradi. Bu xolatda bu og’ishni yengib o’tish uchun mutaxassisning
ijtimoiy  pedagogik  yordamiga  muhtoj  bolalar  ham  paydo  bo’lishadi.  Ijtimoiy
og’ishlar  “  ijtimoiy  norma”  tushunchasi  bilan  bog’liqdir.  ijtimoiy  norma  bu
insonlar  yoki  ijtimoiy  guruhlar  faoliyati  yoki  xulq-atvorining  jamiyat
Logotip
qo’llanmoqda. Avvalambor, bu ta’lim darajasini belgilaydigan standartlarga, shuningdek o’quvchi intilayotgan maqsadlarga tegishli. Bularga yana ta’lim olishda yuqori natijalarni ta’minlab beruvchi bola rivojlanishining normalarini ham kiritsak bo’ladi. Ta’lim olinishi yoki olinmasligi normalari haqida nihoyatda aniqlik bilan gapirsa bo’ladi. So’nggi yillarda turli sabablarga ko’ra ta’lim ololmagan bolalar ham paydo bo’ldilar. Normadan bunaqa og’ishlarni pedagogik og’ish desak bo’ladi. Umumiy ta’lim olmagan bolalarni alohida toifaga kiritamiz. Bular maktabga bormaydigan, fayoatgina boshlang’iya maktabni tugatgan, umumiy o’rta ta’lim olmagan bolalardir. Bunaqa holatlarni yuzaga kelishi uchun bizning davlatda sabalar talaygina: dars qoldirish o’qishga intilishni susaytiradi, oiladagi notinch vaziyat bolani pul topish uchun ko’chaga chiqaradi, ekologik va ijtimoiy hissiy zo’riqish bolalar ota-onalaridan judo bo’lishlariga olib keladi. Daydilikka moyilligi bo’lga bolalar soni ham ko’paymoqda. Bolalar maktablarda tahsil olishmayotganining yana bir qancha sabablarini keltirsak bo’ladi. Ruhiy va jismoniy rivojlanishda og’ishga ega bo’lgan bolalarning ta’lim olishlaridagi katta qiyinchiliklarini ham ta’kidlab o’tish joiz. Yuqorida aytilganidek, bunday bolalar uchun alohida maktablar bo’lib, u yerda ular professional mutaxassislar qo’l ostida ta’lim olishadi. Biroq ko’p narsa bola qayerda yashashligiga -qishloq yoki shaharda, qanaqa oiladan ekanligiga bog’liq. Ba’zi sog’ligida muammosi bor bolalar uchun ta’limuyda individual tarzda o’tiladi. Bu bolalarning jamiyatga integratsiyalashuvining asosiy muammosi ularning keyinchalik professional ta’lim olishlari bilan bog’liq. O’z ijtimoiy rivojlanishlarining buzilib bo’lganligi sababli biror-bir kasbiy kasbiy faoliyatni tanlay olmaydigan bolalarni ham nazardan chetda qoldirmaslik kerak. Bu brollarni biro-bir ijtimoiy ahamiyatga ega faoliyat sohasida o’zlarini sinab ko’rish xohishi yo’qligi barlashtiradi. Bu xolatda bu og’ishni yengib o’tish uchun mutaxassisning ijtimoiy pedagogik yordamiga muhtoj bolalar ham paydo bo’lishadi. Ijtimoiy og’ishlar “ ijtimoiy norma” tushunchasi bilan bog’liqdir. ijtimoiy norma bu insonlar yoki ijtimoiy guruhlar faoliyati yoki xulq-atvorining jamiyat
rivojlanishining biror-bir bosqichida shakllangan yoki rasman o’rnatilgan qoidalari
namunasidir. Aslida ijtimoiy norma kerakli xulq-atvor, ijtimoiy munosabatlar va
faoliyatlar modeli hisoblanadi.
Bolalar uchun ijtimoiy normalarning o’ziga xos xususiyati shuki, ular
tarbiya  omili  hisoblanib, uning  jarayoni  ijtimoiy  norma  va  qadriyatlarni
o’zlashtirish, ijtimoiy muhitga kirish, ijtimoiy tajriba va rollarni o’zlashtirish sodir
bo’ladi.  Bu  holatda  tarbiyaning  boshqarish  funksiyasi  eng  muhim  vazifani
bajaradi,  chunki  uning  vazifasi  bolalar  ongi  va  xulq-atvoriga  ta’sir  qiluvchi
omillarni  kerakli  tarbiyaviy  effekt  ta’minlanadigan  darajada  tashkil
qilishdir.Sotsiologik, psixologik va pedagogik adabiyotlardadeviant xulq-atvorga
ega bolalar muammolari ustida yetarli ish olib borilgan. Bunday xulq-atvorning
sabalari ham yaxshi o’rganib chiqilgan. Ular o’smirlik davrining qiyinchiliklari,
jamiyatdagi ijtimoiy maqomning noaniqligi, davlat rivojlanishining beqarorligi,
bola mustaqil chiqib keta olmaydigan ekstremal holatlarning yuzaga kelishi bilan
bog’liq.
Bu  bolalarga  yordam  ko’rsatish  uchun  ixtisoslashgan  ijtimoiy  xizmatlar
tuzilmoqda. Ijtimoiy xavfli xatti-harakat sodir etgan va 11 yoshga to’lgan bolalarni
sud tibbiy-pedagogik komissiyasi xulosani inobatga olgan holda maxsus maktablar
yoki maxsus kasbiy bilim yurtlariga yuborishlari mumkin.
M.A.Galaguzova  tomonidan  turli  og’ish  turlarining  tasnifi  quyidagicha
berilgan:
Jismoniy
Ruhiy
Pedagogik
 ijtimoiy
-kasallik,
-ko’rish 
qobiliyatining 
buzilishi,
-eshitish
qobiliyatining 
buzilishi.
-ruhiy rivojlanish-
ning to’xtab qolishi,
-aqliy qoloqlik,
-nutq buzilishi,
-iqtidorlilik.
-umumiy o’rta
ta’lim olishdan
chetga chiqish,
-kasbiy ta’lim 
olishdan
 
chetga
chiqish.
-etimlik,
-xulq-atvor
normasidan
og’ish:
aroqxo’rlik;
norkamaniya;
taksikomaniya;
Logotip
rivojlanishining biror-bir bosqichida shakllangan yoki rasman o’rnatilgan qoidalari namunasidir. Aslida ijtimoiy norma kerakli xulq-atvor, ijtimoiy munosabatlar va faoliyatlar modeli hisoblanadi. Bolalar uchun ijtimoiy normalarning o’ziga xos xususiyati shuki, ular tarbiya omili hisoblanib, uning jarayoni ijtimoiy norma va qadriyatlarni o’zlashtirish, ijtimoiy muhitga kirish, ijtimoiy tajriba va rollarni o’zlashtirish sodir bo’ladi. Bu holatda tarbiyaning boshqarish funksiyasi eng muhim vazifani bajaradi, chunki uning vazifasi bolalar ongi va xulq-atvoriga ta’sir qiluvchi omillarni kerakli tarbiyaviy effekt ta’minlanadigan darajada tashkil qilishdir.Sotsiologik, psixologik va pedagogik adabiyotlardadeviant xulq-atvorga ega bolalar muammolari ustida yetarli ish olib borilgan. Bunday xulq-atvorning sabalari ham yaxshi o’rganib chiqilgan. Ular o’smirlik davrining qiyinchiliklari, jamiyatdagi ijtimoiy maqomning noaniqligi, davlat rivojlanishining beqarorligi, bola mustaqil chiqib keta olmaydigan ekstremal holatlarning yuzaga kelishi bilan bog’liq. Bu bolalarga yordam ko’rsatish uchun ixtisoslashgan ijtimoiy xizmatlar tuzilmoqda. Ijtimoiy xavfli xatti-harakat sodir etgan va 11 yoshga to’lgan bolalarni sud tibbiy-pedagogik komissiyasi xulosani inobatga olgan holda maxsus maktablar yoki maxsus kasbiy bilim yurtlariga yuborishlari mumkin. M.A.Galaguzova tomonidan turli og’ish turlarining tasnifi quyidagicha berilgan: Jismoniy Ruhiy Pedagogik ijtimoiy -kasallik, -ko’rish qobiliyatining buzilishi, -eshitish qobiliyatining buzilishi. -ruhiy rivojlanish- ning to’xtab qolishi, -aqliy qoloqlik, -nutq buzilishi, -iqtidorlilik. -umumiy o’rta ta’lim olishdan chetga chiqish, -kasbiy ta’lim olishdan chetga chiqish. -etimlik, -xulq-atvor normasidan og’ish: aroqxo’rlik; norkamaniya; taksikomaniya;
foxishabozlik;
daydilik va b.
 ijtimoiy pedagogning og’ish xulq-atvorli bolalar bilan ish yuritishi og’ishlar
profilaktikasi, muayyan norma va qoidalarni buzishni oldini olish, shuningdek
xulq-atvorida u yoki bu og’ish aniqlangan bolalarning reabiliatatsiyasiga qaratilishi
lozim. 
Me'yor va me'yorlardan chekinish(og`ish) tushunchasi
Me'yor  tushunchasi  tibbiyot,  psixologiya,  pedagogika  va  sotsiologiya
fanlarida keng qo`llaniladi. Unga aniq bir ta'rif berish juda qiyin. Masalan bitta
tibbiyotning o`zidagina me'yor tushunchasiga 200dan ortiq ta'rif berilgan. Umumiy
qolda  me'yor-  bu  obektiv  vokelikni  belgilovchi  ideal  bilim,  real  voqealikni
tavsiflovchi  o`rtacha  statistik  ko`rsatkichdir.  Tibbiyotda,  psixologiyada,
sotsiologiyada  me'yorlarning  o`z  tasnifi,  parametorlar,  ko`rsatkichlari  mavjud.
Belgilangan,jamiyat tomonidan qabul qilingan va tan olingan me'yorlarga mos
kelmaslik jarayoni ikkinchi bir tushuncha-chekinish yoki oqish bilan belgilanadi.
Ijtimoiy pedagogika “me'yor”hamda “me'yorlardan chekinish” masalalari muhim
ahamiyat kasb etadi. Ular bolalarning ijtimoiy xulqi va rivojlanish jarayoninini
tavsiflashda yordam beradi. Chekinishlar asosan, negativ va pozitiv xarakterga ega.
Negativ  chekinishlarga  aqli  zayiflik,  shuningdek,  narkamaniya,  alkogolizim,
jinoyatchilik singani insoning ijtimoiylashuviga, umuman jamiyatga salbiy ta'sir
ko`rsatadigan xarakterlar negativga kiradi.
Chekinishning (og`ishning) turlari.
Me'yorlardan chekinishning to`rtta turi mavjud. Bular: jismoniy, psixik, pedagogik
va ijtimoiy.
1.Jismoniy chekinish birinchi navbatda insonning sog`ligi bilan bog`liq
bo`lib, tibbiy ko`rsatkichlar orqali belgilanadi. Bularga insonning bo`yi, vazni
kabilar kirishi mumkin. Bundan tashqari biron bir faoliyat yuritishda imkoniyatlari
cheklangan, ya'ni sog`ligi tufayli o`z qobiliyatini yo`qotgan, defekti bor insonlar
hamda  nogironlar  shular  jumlasidandir.  Sog`ligi  va  rivojlanishi  jihatidan
Logotip
foxishabozlik; daydilik va b. ijtimoiy pedagogning og’ish xulq-atvorli bolalar bilan ish yuritishi og’ishlar profilaktikasi, muayyan norma va qoidalarni buzishni oldini olish, shuningdek xulq-atvorida u yoki bu og’ish aniqlangan bolalarning reabiliatatsiyasiga qaratilishi lozim. Me'yor va me'yorlardan chekinish(og`ish) tushunchasi Me'yor tushunchasi tibbiyot, psixologiya, pedagogika va sotsiologiya fanlarida keng qo`llaniladi. Unga aniq bir ta'rif berish juda qiyin. Masalan bitta tibbiyotning o`zidagina me'yor tushunchasiga 200dan ortiq ta'rif berilgan. Umumiy qolda me'yor- bu obektiv vokelikni belgilovchi ideal bilim, real voqealikni tavsiflovchi o`rtacha statistik ko`rsatkichdir. Tibbiyotda, psixologiyada, sotsiologiyada me'yorlarning o`z tasnifi, parametorlar, ko`rsatkichlari mavjud. Belgilangan,jamiyat tomonidan qabul qilingan va tan olingan me'yorlarga mos kelmaslik jarayoni ikkinchi bir tushuncha-chekinish yoki oqish bilan belgilanadi. Ijtimoiy pedagogika “me'yor”hamda “me'yorlardan chekinish” masalalari muhim ahamiyat kasb etadi. Ular bolalarning ijtimoiy xulqi va rivojlanish jarayoninini tavsiflashda yordam beradi. Chekinishlar asosan, negativ va pozitiv xarakterga ega. Negativ chekinishlarga aqli zayiflik, shuningdek, narkamaniya, alkogolizim, jinoyatchilik singani insoning ijtimoiylashuviga, umuman jamiyatga salbiy ta'sir ko`rsatadigan xarakterlar negativga kiradi. Chekinishning (og`ishning) turlari. Me'yorlardan chekinishning to`rtta turi mavjud. Bular: jismoniy, psixik, pedagogik va ijtimoiy. 1.Jismoniy chekinish birinchi navbatda insonning sog`ligi bilan bog`liq bo`lib, tibbiy ko`rsatkichlar orqali belgilanadi. Bularga insonning bo`yi, vazni kabilar kirishi mumkin. Bundan tashqari biron bir faoliyat yuritishda imkoniyatlari cheklangan, ya'ni sog`ligi tufayli o`z qobiliyatini yo`qotgan, defekti bor insonlar hamda nogironlar shular jumlasidandir. Sog`ligi va rivojlanishi jihatidan
chekinishiga duch kelgan insonlar  turli  klassifikatsiyalarga ajratiladi. Shunday
imkoniyatlari cheklangan insonlar guruhiga quydagilar kiradi:
-  kasallar va betoblar. Bular faoliyat yuritishda qiyinchiliklarni vujudga
anatomik elementlar, psixik yoki fiziologik anomaliyalar yoki yo`qotishlarga duch
kelgan  insonlardir  imkoniyatlari  cheklangan  insonlar.  Bular  qabul  qilingan
me'yorlardan chekingan yoki o`z qobiliyatlarini yo`qotgan insonlardir.
- Ishga  layoqatsiz, nogiron insonlar. Bu yoshi,  jinsi  va turli  ijtimoiy
faktorlardan kelib chiqqan holda insonning jamiyatdagi ijtimoiy rolini bajarishdagi
imkoniyatlarning cheklanishidadir.
Bunda “kamchilik” tushunchasi qo`llanadi. Insonlarda jismoniy, psixik,
murakkab  hamda  og`ir  kamchiliklar  bo`lishi  mumkin.  Jismoniy  kamchilikka
insonning  rivojlanishidagi  bir  umrlik  yoki  davriy  kamchiliklar  kiradi.  Ya'ni
xronologik, somatik yoki yuqimli kasalliklar shular jumlasidandir.
Psixik kamchilik insonning psixik rivojlanishidagi bir umrlik yoki davriy
kamchiliklar  bo`lib  u  ta'lim  olishda  ma'lum  qiyinchliklarni  vujudga  keltirishi
mumkin. 
Unga nutqning buzilishi, miyaning zararlanishi kabilar kiradi.
Murakkab kamchilik qam jismoniy va psixik kamchiliklarni o`z ichiga oladi.
Og`ir  kamchilik-  bu  Davlat  ta'lim  standarlari  asosida  ta'lim  olishga
layoqatsiz jismoniy va psixik kamchiliklarning yuqori darajasidadir.
2.Psixik chekinish birinchi navbatda bolaning aqliy rivojlanganlik darajasi
hamda ularning psixik kamchiliklari bilan bog`liq. Bu guruh insonlarga :
▪ Psixik rivojlanishida turli xil to`siqlar mavjud insonlar.
▪ Aqliy zaiflar.
▪ Oliygofrenik 
3.Pedagogik chekinish-bu pedagogika va ijtimoiy pedagogika fanida ham
qo`llanib kelingan tushunchadir. Pedagogik chekinish deganimizda ob'ektiv va
sub'ektiv  sabablarga  ko`ra  ta'lim-tarbiya  ola  olmagan  o`quvchilar  tushuniladi.
Bunga DTS talablari darajasida bilim ola olmagan yoki o`z istiqboli, kelajagi
uchun harakat  qilmagan  o`quvchilar, ularning intividual  rivojlanish  me'yorlari
Logotip
chekinishiga duch kelgan insonlar turli klassifikatsiyalarga ajratiladi. Shunday imkoniyatlari cheklangan insonlar guruhiga quydagilar kiradi: - kasallar va betoblar. Bular faoliyat yuritishda qiyinchiliklarni vujudga anatomik elementlar, psixik yoki fiziologik anomaliyalar yoki yo`qotishlarga duch kelgan insonlardir imkoniyatlari cheklangan insonlar. Bular qabul qilingan me'yorlardan chekingan yoki o`z qobiliyatlarini yo`qotgan insonlardir. - Ishga layoqatsiz, nogiron insonlar. Bu yoshi, jinsi va turli ijtimoiy faktorlardan kelib chiqqan holda insonning jamiyatdagi ijtimoiy rolini bajarishdagi imkoniyatlarning cheklanishidadir. Bunda “kamchilik” tushunchasi qo`llanadi. Insonlarda jismoniy, psixik, murakkab hamda og`ir kamchiliklar bo`lishi mumkin. Jismoniy kamchilikka insonning rivojlanishidagi bir umrlik yoki davriy kamchiliklar kiradi. Ya'ni xronologik, somatik yoki yuqimli kasalliklar shular jumlasidandir. Psixik kamchilik insonning psixik rivojlanishidagi bir umrlik yoki davriy kamchiliklar bo`lib u ta'lim olishda ma'lum qiyinchliklarni vujudga keltirishi mumkin. Unga nutqning buzilishi, miyaning zararlanishi kabilar kiradi. Murakkab kamchilik qam jismoniy va psixik kamchiliklarni o`z ichiga oladi. Og`ir kamchilik- bu Davlat ta'lim standarlari asosida ta'lim olishga layoqatsiz jismoniy va psixik kamchiliklarning yuqori darajasidadir. 2.Psixik chekinish birinchi navbatda bolaning aqliy rivojlanganlik darajasi hamda ularning psixik kamchiliklari bilan bog`liq. Bu guruh insonlarga : ▪ Psixik rivojlanishida turli xil to`siqlar mavjud insonlar. ▪ Aqliy zaiflar. ▪ Oliygofrenik 3.Pedagogik chekinish-bu pedagogika va ijtimoiy pedagogika fanida ham qo`llanib kelingan tushunchadir. Pedagogik chekinish deganimizda ob'ektiv va sub'ektiv sabablarga ko`ra ta'lim-tarbiya ola olmagan o`quvchilar tushuniladi. Bunga DTS talablari darajasida bilim ola olmagan yoki o`z istiqboli, kelajagi uchun harakat qilmagan o`quvchilar, ularning intividual rivojlanish me'yorlari
kiradi. Pedagogik chekinishda birinchi navbatda o`quvchilarning umumiy o`rta
ta'limga ega bo`la olmasligi kiradi. 
Bunday bolalar kategoriyasiga ma'lum sabablarga ko`ra o`qishga bormagan,
faqat boshlanqich ta'lim olish Bilan cheklangan bolalar kiradi. Bunday holatlarning
ko`plab  (ob'ektiv  va  sub'ektiv)  sabablar  mavjud.  Masalan,  o`quvchilar  yoki
talabalarning darsdan qochishi, materialni o`zlashtira olmaslik, o`qishdan bezishi,
dangasalik, oiladagi nosoqlom muqit, bolalarning pul topish ilinjiga tushib ketishi,
ekologik yoki ijtimoiy kataklizmalar natijasida bolalarning ota-onalaridan ayrilishi
va q.k. Bunday sabablarni ko`plab, minglab keltirish mumkin. Ko`pchilik holatda
pedagogik chekinishga bolalarning qanday sharoitda yashashaiga bog`liq: o`qish
bilan  qiziqadigan  oiladami  yoki  aksincha  o`qishni  ikkinchi  darajali  deb
qisoblaydigan oiladami va q.k.
4.Ijtimoiy  chekinish. Ijtimoiy  chekinish  tushunchasi  ijtimoiy  me'yor
tushunchasi  bilan  bog`liq.  Ijtimoiy  me'yor-bu  jamiyat  rivojlanishining  ma'lum
bosqichida  insonlar  yoki  ijtimoiy  guruhlar  faoliyati  va  xulq-atvoridagi  yo`l
qo`yilgan yoki mumkin bo`lgan qoidalar, hatti-harakatlar andozasidir. Ijtimoiy
chekinish yoki og`ishlarning oldini olish va tartibga solib borish uchun qadimda
turli xil afsonalar, an'analar va diniy marosimlar yaratilgan.
Ijtimoiy me'yor ikkita guruhga ajratiladi:
Universal, ya'ni jamiyayatdagi barcha insonlarga xos.
Xususiy,  ya'ni  jamiyatdagi  ma'lum  guruh  yoki  ma'lum  kasb  egalari  xos
me'yorlardir Ijtimoiy me'yorlarni, shuningdek huquqiy, ma'naviy, siyosiy, diniy va
q.k.deb ham guruqlarga ajratish mumkin.
Ijtimoiy me'yorlar va insonlarning ulardan oqishi yoki chekinishi ular yashab
turgan jamiyatning ajralmas faktori bo`lib hisoblanadi. Bolalar orasidagi ijtimoiy
oqish  esa  uning  o`sha  jamiyatda  salbiy  sifatlar  ta'sirida  tarbiyalanishi,  salbiy
ijtimoiy guruhga kirishga, ijtimoiy rolni egallab, ijtimoiy tajribalarni o`rganishi
sifatida xarakterlanadi. Pedagogika buni “tarbiyasi oqir bolalar” deb yuritishadi. 
Logotip
kiradi. Pedagogik chekinishda birinchi navbatda o`quvchilarning umumiy o`rta ta'limga ega bo`la olmasligi kiradi. Bunday bolalar kategoriyasiga ma'lum sabablarga ko`ra o`qishga bormagan, faqat boshlanqich ta'lim olish Bilan cheklangan bolalar kiradi. Bunday holatlarning ko`plab (ob'ektiv va sub'ektiv) sabablar mavjud. Masalan, o`quvchilar yoki talabalarning darsdan qochishi, materialni o`zlashtira olmaslik, o`qishdan bezishi, dangasalik, oiladagi nosoqlom muqit, bolalarning pul topish ilinjiga tushib ketishi, ekologik yoki ijtimoiy kataklizmalar natijasida bolalarning ota-onalaridan ayrilishi va q.k. Bunday sabablarni ko`plab, minglab keltirish mumkin. Ko`pchilik holatda pedagogik chekinishga bolalarning qanday sharoitda yashashaiga bog`liq: o`qish bilan qiziqadigan oiladami yoki aksincha o`qishni ikkinchi darajali deb qisoblaydigan oiladami va q.k. 4.Ijtimoiy chekinish. Ijtimoiy chekinish tushunchasi ijtimoiy me'yor tushunchasi bilan bog`liq. Ijtimoiy me'yor-bu jamiyat rivojlanishining ma'lum bosqichida insonlar yoki ijtimoiy guruhlar faoliyati va xulq-atvoridagi yo`l qo`yilgan yoki mumkin bo`lgan qoidalar, hatti-harakatlar andozasidir. Ijtimoiy chekinish yoki og`ishlarning oldini olish va tartibga solib borish uchun qadimda turli xil afsonalar, an'analar va diniy marosimlar yaratilgan. Ijtimoiy me'yor ikkita guruhga ajratiladi: Universal, ya'ni jamiyayatdagi barcha insonlarga xos. Xususiy, ya'ni jamiyatdagi ma'lum guruh yoki ma'lum kasb egalari xos me'yorlardir Ijtimoiy me'yorlarni, shuningdek huquqiy, ma'naviy, siyosiy, diniy va q.k.deb ham guruqlarga ajratish mumkin. Ijtimoiy me'yorlar va insonlarning ulardan oqishi yoki chekinishi ular yashab turgan jamiyatning ajralmas faktori bo`lib hisoblanadi. Bolalar orasidagi ijtimoiy oqish esa uning o`sha jamiyatda salbiy sifatlar ta'sirida tarbiyalanishi, salbiy ijtimoiy guruhga kirishga, ijtimoiy rolni egallab, ijtimoiy tajribalarni o`rganishi sifatida xarakterlanadi. Pedagogika buni “tarbiyasi oqir bolalar” deb yuritishadi.
Ya'ni  bu  bolalarning  hatti-harakatlari,  xulq-atvorlari  jamiyat  tan  olgan
me'yorlarga  zid.  Ijtimoiy  pedagogning  ish  faoliyati  esa  shunday  oqishlarni
profilaktika hamda reabilitatsiya qilishga qaratilgandir.
Chekinish (oqish) nazariyasi.
Odob-axlok me’yorlari va ulardan chekinish yoki  ogish  xillari borasidagi
to`plangan bilimlar ularning sabablarini belgilovchi faktorlar mavjud ekanligidan
dalolat  beradi.  Bu  faktorlarni  uchta  guruxga  ajratish  mumkin:  1.  Biogen.  2.
Sotsiogen. 3. Psixogen. 
 Insonlarning hayotdagi  xar  qanday «og`ish»  hollari  ularning potentsial
imkoniyatlarining  cheklanishiga,  tashqi  muhit  bilan  muloqotga  kirishishiga
o`zining  salbiy  ta’sirini  ko`rsatadi.  Insonda  ro`y  beradigan  bunday  holatlarni
sotsiologiya,  psixologiya,  ijtimoiy  pedagogika,  tibbiyot  kabi  ko`plab  fanlar
sohalari o`zlarining spetsifik xususiyatlaridan kelib chiqib o`rganadi, bu borada o`z
nazariyalarini  boyitib  boradi.  Masalan,  tibbiyot  fani  me’yorlardan  chekinish
holatini bolalarning patologik sog`ligini buzilishi bilan bog`liq deb  hisoblaydi.
XIX-XX asrlarda  chet  mamlakatlarda  imkoniyatlari  cheklangan  insonlarning
TIBBIY  MODELI  hukmronlik  qildi.  Bu  model  imkoniyatlari  cheklangan
odamlarning xech bo`lmaganda elementar ijtimoiy faoliyat yuritishlarini nazarda
tutdi. Bunday insonlar ma’lum tayyorgarlikdan o`tib, o`zlari uchun o`zlari harakat
qilsalar  bu  ularning  kimgadir  ortiqcha  yuk  bo`lmasligini  ta’minlar  edi.
Keyinchalik, chekinish (og`ish)  holatiga tushgan insonlarga nogiron (lotincha-
invalidus-  kuchsiz,  ojiz)sifatida  karash  vujudga  keldi.  Bu  nazariyaga  ko`ra
imkoniyatlari cheklangan odamlar mutloq sog`lom insonlar nazorati ostida bo`lishi
kerak. Bunday odamlarga yordam berish xam tashkil etildi va bu tibbiyot modeli
davlatning ijtimoiy siyosatiga o`z ta’sirini o`tkazdi. 
 XX asrning 60-yillariga kelib imkoniyatlari cheklangan insonlarga yordam
berishning tibbiy modelining o`rniga IJTIMOIY MODEL vujudga keldi va uning
rivojlanishida  psixologiyaga  suyanildi.  Bu  modelga  ko`ra  imkoniyatlari
cheklangan insonlar assotsiatsiyalarga birlashib, o`z haq-huquqlarini talab etishdi
Logotip
Ya'ni bu bolalarning hatti-harakatlari, xulq-atvorlari jamiyat tan olgan me'yorlarga zid. Ijtimoiy pedagogning ish faoliyati esa shunday oqishlarni profilaktika hamda reabilitatsiya qilishga qaratilgandir. Chekinish (oqish) nazariyasi. Odob-axlok me’yorlari va ulardan chekinish yoki ogish xillari borasidagi to`plangan bilimlar ularning sabablarini belgilovchi faktorlar mavjud ekanligidan dalolat beradi. Bu faktorlarni uchta guruxga ajratish mumkin: 1. Biogen. 2. Sotsiogen. 3. Psixogen. Insonlarning hayotdagi xar qanday «og`ish» hollari ularning potentsial imkoniyatlarining cheklanishiga, tashqi muhit bilan muloqotga kirishishiga o`zining salbiy ta’sirini ko`rsatadi. Insonda ro`y beradigan bunday holatlarni sotsiologiya, psixologiya, ijtimoiy pedagogika, tibbiyot kabi ko`plab fanlar sohalari o`zlarining spetsifik xususiyatlaridan kelib chiqib o`rganadi, bu borada o`z nazariyalarini boyitib boradi. Masalan, tibbiyot fani me’yorlardan chekinish holatini bolalarning patologik sog`ligini buzilishi bilan bog`liq deb hisoblaydi. XIX-XX asrlarda chet mamlakatlarda imkoniyatlari cheklangan insonlarning TIBBIY MODELI hukmronlik qildi. Bu model imkoniyatlari cheklangan odamlarning xech bo`lmaganda elementar ijtimoiy faoliyat yuritishlarini nazarda tutdi. Bunday insonlar ma’lum tayyorgarlikdan o`tib, o`zlari uchun o`zlari harakat qilsalar bu ularning kimgadir ortiqcha yuk bo`lmasligini ta’minlar edi. Keyinchalik, chekinish (og`ish) holatiga tushgan insonlarga nogiron (lotincha- invalidus- kuchsiz, ojiz)sifatida karash vujudga keldi. Bu nazariyaga ko`ra imkoniyatlari cheklangan odamlar mutloq sog`lom insonlar nazorati ostida bo`lishi kerak. Bunday odamlarga yordam berish xam tashkil etildi va bu tibbiyot modeli davlatning ijtimoiy siyosatiga o`z ta’sirini o`tkazdi. XX asrning 60-yillariga kelib imkoniyatlari cheklangan insonlarga yordam berishning tibbiy modelining o`rniga IJTIMOIY MODEL vujudga keldi va uning rivojlanishida psixologiyaga suyanildi. Bu modelga ko`ra imkoniyatlari cheklangan insonlar assotsiatsiyalarga birlashib, o`z haq-huquqlarini talab etishdi
va  bu  talab  o`z  sog`liqlarini  tiklashdan  ko`ra  jamiyat  a’zolari  bilan  o`zaro
munosabatni yaxshilashga nisbatan bo`ldi. 
 «Reabilitatsiya»  (tuzatish)  tushunchasi  tibbiy–  ijtimoiy  ma’noda  ham,
psixologik–pedagogik va ijtimoiy – pedagogik aspektlarda ham ishlatiladi. Tibbiy
– ijtimoiy tuzatish – bu kasallanish va jaroxatlanish natijasida yuzaga kelgan
hamda boshqa jismoniy va ruxiy jihatdan kamchiliklarga ega bo`lgan shaxslarni
kompleks tarzda, ya’ni, tibbiy, pedagogik, psixologik va professional tadbirlarni
qo`llash oqibatida sog`ligini tiklash demakdir.
Psixologik–pedagogik va ijtimoiy–pedagogik reabilitatsiya qilish esa yosh
bolalar va o`smirlar dezadaptatsiyalashuvining turli shakllarini tuzatish bo`yicha
ijtimoiy  qo`llab  –  quvvatlash  hamda  diagnostikalash  –  to`g`rilash  dasturlari
yuzasidan bir qator tadbirni amalga  oshirib, bolani ijtimoiy hayotga qaytarish,
ijtimoiylashtirish  vazifalarini  bajaruvchi  institutlar  harakatlarini  o`zaro
birlashtirishdir. (oila, maktab, muloqat, o`rtoqlar, tengdoshlar va hak).
Hozirgi  vaqtda  psixologo –  pedagogik  va  ijtimoiy  –  pedagogik
reabilitatsiyalashning shakl va metodlari turli – tuman bo`lib, u yosh bolalar va
o`smirlar dezadaptatsiyalashganining xarakteriga bog`liq bo`ladi. Uning xarakteri
va tabiatiga bog`liq tarzda yosh bolalar va o`smirlar dezadaptatsiyalashuvining
uchta  asosiy  xili  ajratib  ko`rsatiladi.  Ular:  patogen  (kasallik  qo`zgatuvchi),
psixoijtimoiy  va  ijtimoiydir.  Ular  ham  o`z  navbatida  turli  darajada  namoyon
bo`ladi.
Patogen dezadaptatsiya  nerv tizimini  funktsional  –  organik shikastlanishi
natijasida  yuzaga  keladigan  ruxiy  kasallikdir.  Ba’zi  hollarda  patogen
dezadaptatsiya turli darajadagi ruxiy-psixik kasalliklarda namoyon bo`lsa, boshqa
xollarda turli darajada ifodalanadigan oligofrenoda – aqliy jihatdan orqada qolish
ko`rinishida bo`ladi.
Asabiy ruhiy kasallikning og`ir shakllari bilan xastalangan bolalar statsionar
tarzda, psixologo – pedagogik reabilitatsiyalash dasturlarini ham ko`shgan xolda
davolanmoqlari lozim. Unchalik  og`ir bo`lmagan kasalliklarga chalingan bolalar
o`quv-tarbiya muassasalari (bolalar boqchasi, maktab, bolalar uylari va boshq.)
Logotip
va bu talab o`z sog`liqlarini tiklashdan ko`ra jamiyat a’zolari bilan o`zaro munosabatni yaxshilashga nisbatan bo`ldi. «Reabilitatsiya» (tuzatish) tushunchasi tibbiy– ijtimoiy ma’noda ham, psixologik–pedagogik va ijtimoiy – pedagogik aspektlarda ham ishlatiladi. Tibbiy – ijtimoiy tuzatish – bu kasallanish va jaroxatlanish natijasida yuzaga kelgan hamda boshqa jismoniy va ruxiy jihatdan kamchiliklarga ega bo`lgan shaxslarni kompleks tarzda, ya’ni, tibbiy, pedagogik, psixologik va professional tadbirlarni qo`llash oqibatida sog`ligini tiklash demakdir. Psixologik–pedagogik va ijtimoiy–pedagogik reabilitatsiya qilish esa yosh bolalar va o`smirlar dezadaptatsiyalashuvining turli shakllarini tuzatish bo`yicha ijtimoiy qo`llab – quvvatlash hamda diagnostikalash – to`g`rilash dasturlari yuzasidan bir qator tadbirni amalga oshirib, bolani ijtimoiy hayotga qaytarish, ijtimoiylashtirish vazifalarini bajaruvchi institutlar harakatlarini o`zaro birlashtirishdir. (oila, maktab, muloqat, o`rtoqlar, tengdoshlar va hak). Hozirgi vaqtda psixologo – pedagogik va ijtimoiy – pedagogik reabilitatsiyalashning shakl va metodlari turli – tuman bo`lib, u yosh bolalar va o`smirlar dezadaptatsiyalashganining xarakteriga bog`liq bo`ladi. Uning xarakteri va tabiatiga bog`liq tarzda yosh bolalar va o`smirlar dezadaptatsiyalashuvining uchta asosiy xili ajratib ko`rsatiladi. Ular: patogen (kasallik qo`zgatuvchi), psixoijtimoiy va ijtimoiydir. Ular ham o`z navbatida turli darajada namoyon bo`ladi. Patogen dezadaptatsiya nerv tizimini funktsional – organik shikastlanishi natijasida yuzaga keladigan ruxiy kasallikdir. Ba’zi hollarda patogen dezadaptatsiya turli darajadagi ruxiy-psixik kasalliklarda namoyon bo`lsa, boshqa xollarda turli darajada ifodalanadigan oligofrenoda – aqliy jihatdan orqada qolish ko`rinishida bo`ladi. Asabiy ruhiy kasallikning og`ir shakllari bilan xastalangan bolalar statsionar tarzda, psixologo – pedagogik reabilitatsiyalash dasturlarini ham ko`shgan xolda davolanmoqlari lozim. Unchalik og`ir bo`lmagan kasalliklarga chalingan bolalar o`quv-tarbiya muassasalari (bolalar boqchasi, maktab, bolalar uylari va boshq.)
sharoitida tibbiy-pedagogik sog`lamlashtirish  xarakteridagi tadbirlarni qo`llagan
holda davolanadilar.
Keyingi  yillarda  davolash  pedagogikasini  rivojlantirish  masalasi  o`rtaga
qo`yilmoqda. Bunga tuzatish (to`g`irlash) didaktik dasturlari bilan bir qatorda
davolash pedagogikasi hamda psixologik tuzatish (korrektsiya qilish)ning o`yin
terapiya,  ertak  terapiya,  tuzatish  –  rivojlantirish  fizkulturasi,  barmoqchalar
terapiyasi va boshq. kabi samarali shakllaridan keng foydalanilmoqda.
Kasallik  qo`zg`atuvchi,  patogen  dezadaptatsiyalanish  shakllari  orasida
oligofreno muammolari, ya’ni, aqliy jihatdan  orqada qolgan bolalarni ijtimoiy
adaptatsiyalash, normal xolatga keltirish masalasi alohida ajratib ko`rsatilmoqda.
Maxsus o`tkazilgan tadqiqot natijalari shuni ko`rsatmoqdaki,  oligofren bolalarda
azaliy,  tug`ma,  jinoyat  qilishga  moyillik  hissi  yo`q  ekan.  Ularning  psixik
rivojlanishiga loyiq bo`lgan metodlar yordamida o`qitilib, tarbiyalansa, bu bolalar
ma’lum bir ijtimoiy dasturlarni o`zlashtira oladilar va uncha murakkab bo`lmagan
kasb egasi bo`lib, jamiyatga foydali fuqoraga aylanishlari mumkin. 
Ammo,  bu  bolalarning  aqliy  jihatdan  orqada  qolishi  ularni  ijtimoiy
adaptatsiyalashuvini qiyinlashtiradi va bu  xol mutaxassislar tomonidan maxsus
tuzatish,  normal  xolatga  keltirish  dasturlarini  qo`llashni,  buni  uchun  maxsus
ijtimoiy – pedagogik sharoitlarni yaratishni talab etadi.
Aqliy  jihatdan  kusuri  bo`lgan  bolalarni  ijtimoiy  adaptatsiyalash  dasturini
amalga  oshirishga yordam beruvchi maxsus ijtimoiy – pedagogik sharoitlarga
quyidagilarni kiritish mumkin:
-
kasallikni  o`z  vaqtida  aniqlash  va  bolaning  imkoniyatlariga  mos
keladigan tuzatish–rivojlantirish bo`yicha ta’lim va tarbiya dasturlarini tanlash;
-
bolaning  kuchi  yetadigan  mehnat  faoliyatiga  jalb  etish,  mehnat
ko`nikmalarini  yaratish  va  ularni  avtomatik  tarzda  (g`ayri  ixtiyoriy  ravishda)
bajarilishiga erishish, bironta kasbga yo`naltirish;
-
oligofren bolalarni o`quv va mehnat jarayonida hamda jamoa faoliyatida,
ularning shaxsiy va jamoa hayotini tashkil etish borasida va maxsus mashg`ulotlar
Logotip
sharoitida tibbiy-pedagogik sog`lamlashtirish xarakteridagi tadbirlarni qo`llagan holda davolanadilar. Keyingi yillarda davolash pedagogikasini rivojlantirish masalasi o`rtaga qo`yilmoqda. Bunga tuzatish (to`g`irlash) didaktik dasturlari bilan bir qatorda davolash pedagogikasi hamda psixologik tuzatish (korrektsiya qilish)ning o`yin terapiya, ertak terapiya, tuzatish – rivojlantirish fizkulturasi, barmoqchalar terapiyasi va boshq. kabi samarali shakllaridan keng foydalanilmoqda. Kasallik qo`zg`atuvchi, patogen dezadaptatsiyalanish shakllari orasida oligofreno muammolari, ya’ni, aqliy jihatdan orqada qolgan bolalarni ijtimoiy adaptatsiyalash, normal xolatga keltirish masalasi alohida ajratib ko`rsatilmoqda. Maxsus o`tkazilgan tadqiqot natijalari shuni ko`rsatmoqdaki, oligofren bolalarda azaliy, tug`ma, jinoyat qilishga moyillik hissi yo`q ekan. Ularning psixik rivojlanishiga loyiq bo`lgan metodlar yordamida o`qitilib, tarbiyalansa, bu bolalar ma’lum bir ijtimoiy dasturlarni o`zlashtira oladilar va uncha murakkab bo`lmagan kasb egasi bo`lib, jamiyatga foydali fuqoraga aylanishlari mumkin. Ammo, bu bolalarning aqliy jihatdan orqada qolishi ularni ijtimoiy adaptatsiyalashuvini qiyinlashtiradi va bu xol mutaxassislar tomonidan maxsus tuzatish, normal xolatga keltirish dasturlarini qo`llashni, buni uchun maxsus ijtimoiy – pedagogik sharoitlarni yaratishni talab etadi. Aqliy jihatdan kusuri bo`lgan bolalarni ijtimoiy adaptatsiyalash dasturini amalga oshirishga yordam beruvchi maxsus ijtimoiy – pedagogik sharoitlarga quyidagilarni kiritish mumkin: - kasallikni o`z vaqtida aniqlash va bolaning imkoniyatlariga mos keladigan tuzatish–rivojlantirish bo`yicha ta’lim va tarbiya dasturlarini tanlash; - bolaning kuchi yetadigan mehnat faoliyatiga jalb etish, mehnat ko`nikmalarini yaratish va ularni avtomatik tarzda (g`ayri ixtiyoriy ravishda) bajarilishiga erishish, bironta kasbga yo`naltirish; - oligofren bolalarni o`quv va mehnat jarayonida hamda jamoa faoliyatida, ularning shaxsiy va jamoa hayotini tashkil etish borasida va maxsus mashg`ulotlar