Ijtimoiy pedagogika va pedagogik sotsiologiyaga ehtiyoj va zamonaviy jamiyat rivojining zaruriy shartlari

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

11

File size

Fayl hajmi

27,1 KB


Ijtimoiy pedagogika va pedagogik sotsiologiyaga ehtiyoj va zamonaviy
jamiyat rivojining zaruriy shartlari
Reja:
1. Respublikamizda  amalga  oshirilayotgan  islohotlar  va  ularning  ijtimoiy
hayotga taʼsiri.
2. Jamiyatning ijtimoiy tuzilmasi.
3. Hozirgi  vaqtda  ijtimoiy  pedagogika  va  pedagogik  sotsiologiya  faniga
zaruriyat va uning ahamiyati.
Tayanch  iboralar:  ijtimoiy,  islohot,  jamiyat,  ijtimoiy  tuzilma,  ijtimoiy
pedagogika,  pedagogik  sotsiologiya,  milliy  tarbiya,  boqimandalik,  milliy
mentalitet, manfaat, jamiyat hayoti.
1. Respublikamizda  amalga  oshirilayotgan  islohotlar  va  ularning
ijtimoiy hayotga taʼsiri. Mamlakatimiz mustaqillikka erishgach milliy tarbiya va
taʼlim sohasida keng qamrovli islohotlarni amalga oshirish uchun zamin yaratdi.
Zotan, mustaqillik fikr-mulohazalarda ozod, oʻz haq-huquqini yaxshi taniydigan,
izlanuvchan,  zamonaviy  bilimga  ega,  Vatanga,  ona  zaminimizga  sadoqatli,
boqimandalikning har qanday koʻrinishlarini oʻzi uchun or deb biladigan, oʻz kuchi
va aqliga ishonib yashaydigan, oʻz shaxsiy manfaatlarini xalq, Vatan manfaatlari
bilan uygʻun holda koʻradigan barkamol insonni tarbiyalashni talab etadi.
Logotip
Ijtimoiy pedagogika va pedagogik sotsiologiyaga ehtiyoj va zamonaviy jamiyat rivojining zaruriy shartlari Reja: 1. Respublikamizda amalga oshirilayotgan islohotlar va ularning ijtimoiy hayotga taʼsiri. 2. Jamiyatning ijtimoiy tuzilmasi. 3. Hozirgi vaqtda ijtimoiy pedagogika va pedagogik sotsiologiya faniga zaruriyat va uning ahamiyati. Tayanch iboralar: ijtimoiy, islohot, jamiyat, ijtimoiy tuzilma, ijtimoiy pedagogika, pedagogik sotsiologiya, milliy tarbiya, boqimandalik, milliy mentalitet, manfaat, jamiyat hayoti. 1. Respublikamizda amalga oshirilayotgan islohotlar va ularning ijtimoiy hayotga taʼsiri. Mamlakatimiz mustaqillikka erishgach milliy tarbiya va taʼlim sohasida keng qamrovli islohotlarni amalga oshirish uchun zamin yaratdi. Zotan, mustaqillik fikr-mulohazalarda ozod, oʻz haq-huquqini yaxshi taniydigan, izlanuvchan, zamonaviy bilimga ega, Vatanga, ona zaminimizga sadoqatli, boqimandalikning har qanday koʻrinishlarini oʻzi uchun or deb biladigan, oʻz kuchi va aqliga ishonib yashaydigan, oʻz shaxsiy manfaatlarini xalq, Vatan manfaatlari bilan uygʻun holda koʻradigan barkamol insonni tarbiyalashni talab etadi.
Mustaqillikning ilk kunlaridanoq mavjud taʼlim sohasidagi ijobiy natijalarni
saqlab qolish va oʻtmishdan qolgan merosning salbiy jihatlarini hamda oʻtish davri
bilan bogʻliq qiyinchiliklarni bartaraf etish uchun bosqichma-bosqichlik asosida
jiddiy choralar koʻrish zarur edi. Shu nuqtayi nazardan muhtaram Prezidentimiz
taʼlim-tarbiya masalasiga kuyunchaklik, diqqat, qatʼiyat bilan yondashib, jamiyat
rivojini dastlab talim va tarbiya masalalariga bogʻliq ekanligini ham ilmiy-nazariy,
ham amaliy jihatdan asoslab berdi. Yurtimizning iqtisodiy, siyosiy, maʼnaviy,
ijtimoiy hayotida islohotlar izchil amalga oshirilmoqda. Mamlakat taraqqiyotining
asosini tashkil etuvchi ushbu sohalarda amalga oshirilayotgan islohotlar, asosan
insonga, uning manfaatlariga qaratilgandir. Buni biz Yurtboshimizning “Islohot-
islohot uchun emas, balki islohot inson uchun, mamlakat aholisining farovonligi va
turmush  darajasini  koʻtarishga  qaratilganligida”dir-degan  fikrlaridan  ham
koʻrishimiz mumkin.
Hayot,  bozor  iqtisodiyotiga  oʻtish,  isloqotlar  jarayonida  yaʼni  jamiyat
aʼzolarining, fuqarolarning ongida qanday oʻzgarishlar roʻy bermoqda, fuqarolik
jamiyati qayotini farovon barpo etishni kim qanchalik anglab yetmoqda. Bu yoʻlda
oʻz yoʻlini topayaptilaru, kimlar adashmoqda, jamiyat insonlarga qanchalik va
qanday taʼsir  oʻtkazmoqda hamda qolaversa, insonlar  jamiyatga qanday taʼsir
koʻrsatmoqda.
Jamiyat taraqqiyoti va ijtimoiy hayot sohalaridagi tub oʻzgarishlar.
Oʻtish  davri  va  taraqqiyot  bosqichlari. Jamiyat  rivojlanishi  toʻgʻrisidagi
yangicha ilmiy-nazariy gʻoyalarning oʻzgarishi ijtimoiy hayot sohalarini tubdan
oʻzgartirish bilan bogʻliq. Jamiyat rivojlanishi buning uchun muayyan oʻtish davri
va  taraqqiyot  bosqichlarini  bosib  oʻtish  zarurligi,  mohiyati  asoslab  beriladi.
Jamiyat ijtimoiy hayoti sohalaridagi  tub oʻzgarishlar deganda uning iqtisodiy,
ijtimoiy, siyosiy,  maʼnaviy-maʼrifiy gʻoyaviy asoslarini  tubdan  oʻzgartirish  va
yangicha asosga (negizga) oʻtkazilishini anglatadi. Natijada mustaqillik tufayli
jamiyat  ijtimoiy  hayoti  sohalari  tubdan  oʻzgardi.  Uning  huquqiy  asosini
Oʻzbekiston  Respublikasining  Konstitutsiyasida  koʻramiz.  Unga  koʻra
“Oʻzbekiston  Respublikasida  ijtimoiy  hayot  siyosiy  institutlar,  mafkuralar  va
Logotip
Mustaqillikning ilk kunlaridanoq mavjud taʼlim sohasidagi ijobiy natijalarni saqlab qolish va oʻtmishdan qolgan merosning salbiy jihatlarini hamda oʻtish davri bilan bogʻliq qiyinchiliklarni bartaraf etish uchun bosqichma-bosqichlik asosida jiddiy choralar koʻrish zarur edi. Shu nuqtayi nazardan muhtaram Prezidentimiz taʼlim-tarbiya masalasiga kuyunchaklik, diqqat, qatʼiyat bilan yondashib, jamiyat rivojini dastlab talim va tarbiya masalalariga bogʻliq ekanligini ham ilmiy-nazariy, ham amaliy jihatdan asoslab berdi. Yurtimizning iqtisodiy, siyosiy, maʼnaviy, ijtimoiy hayotida islohotlar izchil amalga oshirilmoqda. Mamlakat taraqqiyotining asosini tashkil etuvchi ushbu sohalarda amalga oshirilayotgan islohotlar, asosan insonga, uning manfaatlariga qaratilgandir. Buni biz Yurtboshimizning “Islohot- islohot uchun emas, balki islohot inson uchun, mamlakat aholisining farovonligi va turmush darajasini koʻtarishga qaratilganligida”dir-degan fikrlaridan ham koʻrishimiz mumkin. Hayot, bozor iqtisodiyotiga oʻtish, isloqotlar jarayonida yaʼni jamiyat aʼzolarining, fuqarolarning ongida qanday oʻzgarishlar roʻy bermoqda, fuqarolik jamiyati qayotini farovon barpo etishni kim qanchalik anglab yetmoqda. Bu yoʻlda oʻz yoʻlini topayaptilaru, kimlar adashmoqda, jamiyat insonlarga qanchalik va qanday taʼsir oʻtkazmoqda hamda qolaversa, insonlar jamiyatga qanday taʼsir koʻrsatmoqda. Jamiyat taraqqiyoti va ijtimoiy hayot sohalaridagi tub oʻzgarishlar. Oʻtish davri va taraqqiyot bosqichlari. Jamiyat rivojlanishi toʻgʻrisidagi yangicha ilmiy-nazariy gʻoyalarning oʻzgarishi ijtimoiy hayot sohalarini tubdan oʻzgartirish bilan bogʻliq. Jamiyat rivojlanishi buning uchun muayyan oʻtish davri va taraqqiyot bosqichlarini bosib oʻtish zarurligi, mohiyati asoslab beriladi. Jamiyat ijtimoiy hayoti sohalaridagi tub oʻzgarishlar deganda uning iqtisodiy, ijtimoiy, siyosiy, maʼnaviy-maʼrifiy gʻoyaviy asoslarini tubdan oʻzgartirish va yangicha asosga (negizga) oʻtkazilishini anglatadi. Natijada mustaqillik tufayli jamiyat ijtimoiy hayoti sohalari tubdan oʻzgardi. Uning huquqiy asosini Oʻzbekiston Respublikasining Konstitutsiyasida koʻramiz. Unga koʻra “Oʻzbekiston Respublikasida ijtimoiy hayot siyosiy institutlar, mafkuralar va
fikrlarning xilma-xilligi asosida rivojlanadi. Hech qaysi mafkura davlat mafkurasi
sifatida oʻrnatilishi mumkin emas”. 
Siyosiy  sohadagi  tub  oʻzgarishlar:  Siyosiy  institutlar  xilma-xilligiga
aoslangan demokratik siyosiy tizimga oʻtildi. Bunda davlat bosh islohotchi sifatida
eʼtirof etildi. “Inson-jamiyat-davlat” munosabati qaror topdi. Koʻp partiyaviylik
tizimi shakllandi. 
Maʼnaviy,  gʻoyaviy-mafkuraviy  sohadagi  tub  oʻzgarishlar:  Jamiyat
rivojlanishida milliy madaniy meros hamda umuminsoniy qadriyatlar, demokratik
prinsiplarga amal qilina boshlandi; jamiyat rivojida maʻnaviy va moddiy hamda
uygʻunligi oshadi; 
  Bozor iqtisodiyotiga asoslangan mulkning xilma-xilligiga oʻtildi; xususiy
mulk tan olindi; barcha mulk shakllari teng ekanligi eʼtirof etildi, uning huquqiy
asoslari yaratildi.
Taʼlim va fan sohasini rivojlantirish: Taʼlim va fan sohasini rivojlantirish 
davlat siyosati maʼno-mazmunidan va uning dolzarbligidan kelib chiqib, uni 
quyidagicha izohlash mumkin: 
Birinchidan, yangi taʼlim tizimi, barkamol avlod kadrlarini tayyorlashdagi
oʻzgarishlar  va  yangicha  yondashuvlar,  zamonaviy  kasb  sohalarining  paydo
boʻlgani hamda uning mamlakatimiz sharoiti bilan bogʻliqligidir; 
Ikkinchidan, taʼlim  tushunchasi  ijtimoiy-iqtisodiy  taraqqiyot  natijasida
muayyan davrdan boshlab, inson faoliyatining alohida mustaqil sohasiga aylanib,
jamiyatning ijtimoiy tajribasini keyingi bosqichga uzatadi; 
Uchinchidan, taʼlim  inson  shaxsining  intellektual-maʼnaviy  qirralarini
shakllantirish,  uning  jamiyat  ishlab  chiqarishi  va  ijtimoiy,  siyosiy,  madaniy,
maʼrifiy  hayotida  faol  va  muvaffaqiyatli  ishtirokini  taʼminlashga  qaratilgan
harakatlar yigʻindisi boʻlib, maʼrifat hamda bilim berishni anglatadi; 
Toʻrtinchidan, fan jamiyatning ijtimoiy institutlaridan biri boʻlib, tabiat va
jamiyat hayotini aks ettiruvchi ijtimoiy ong shakli. U katta ilmiy salohiyatni, ijodiy
kuch-quvvatni birlashtirib, maʼnaviy barkamol insonni tarbiyalashga, mamlakatda
qudratli ilmiy salohiyatni yaratishga xizmat qiladi.
Logotip
fikrlarning xilma-xilligi asosida rivojlanadi. Hech qaysi mafkura davlat mafkurasi sifatida oʻrnatilishi mumkin emas”. Siyosiy sohadagi tub oʻzgarishlar: Siyosiy institutlar xilma-xilligiga aoslangan demokratik siyosiy tizimga oʻtildi. Bunda davlat bosh islohotchi sifatida eʼtirof etildi. “Inson-jamiyat-davlat” munosabati qaror topdi. Koʻp partiyaviylik tizimi shakllandi. Maʼnaviy, gʻoyaviy-mafkuraviy sohadagi tub oʻzgarishlar: Jamiyat rivojlanishida milliy madaniy meros hamda umuminsoniy qadriyatlar, demokratik prinsiplarga amal qilina boshlandi; jamiyat rivojida maʻnaviy va moddiy hamda uygʻunligi oshadi; Bozor iqtisodiyotiga asoslangan mulkning xilma-xilligiga oʻtildi; xususiy mulk tan olindi; barcha mulk shakllari teng ekanligi eʼtirof etildi, uning huquqiy asoslari yaratildi. Taʼlim va fan sohasini rivojlantirish: Taʼlim va fan sohasini rivojlantirish davlat siyosati maʼno-mazmunidan va uning dolzarbligidan kelib chiqib, uni quyidagicha izohlash mumkin: Birinchidan, yangi taʼlim tizimi, barkamol avlod kadrlarini tayyorlashdagi oʻzgarishlar va yangicha yondashuvlar, zamonaviy kasb sohalarining paydo boʻlgani hamda uning mamlakatimiz sharoiti bilan bogʻliqligidir; Ikkinchidan, taʼlim tushunchasi ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyot natijasida muayyan davrdan boshlab, inson faoliyatining alohida mustaqil sohasiga aylanib, jamiyatning ijtimoiy tajribasini keyingi bosqichga uzatadi; Uchinchidan, taʼlim inson shaxsining intellektual-maʼnaviy qirralarini shakllantirish, uning jamiyat ishlab chiqarishi va ijtimoiy, siyosiy, madaniy, maʼrifiy hayotida faol va muvaffaqiyatli ishtirokini taʼminlashga qaratilgan harakatlar yigʻindisi boʻlib, maʼrifat hamda bilim berishni anglatadi; Toʻrtinchidan, fan jamiyatning ijtimoiy institutlaridan biri boʻlib, tabiat va jamiyat hayotini aks ettiruvchi ijtimoiy ong shakli. U katta ilmiy salohiyatni, ijodiy kuch-quvvatni birlashtirib, maʼnaviy barkamol insonni tarbiyalashga, mamlakatda qudratli ilmiy salohiyatni yaratishga xizmat qiladi.
Uzluksiz taʼlim tizimining faoliyat olib borishi taʼlim dasturlarining izchilligi
asosida taʼminlanadi va quyidagi taʼlim turlarini oʻz ichiga oladi:
1. Maktabgacha taʼlim va tarbiya
2. Umumiy oʻrta va oʻrta maxsus taʼlim
3. Professional taʼlim
4. Oliy taʼlim 
5. Oliy taʼlimdan keying taʼlim
6. Kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish
7. Maktabdan tashqari taʼlim.
Shuni  alohida  taʼkidlash  kerakki,  rivojlangan  mamlakatlarda  taʼlim
samaradorligi, taraqqiyotning 16 foizi – moddiy-texnik bazaga, 20 foizi – axborot
resurslariga,  64  foizi  inson  omiliga  bogʻliq.  Bu  uchala  omil  bir-biri  bilan
chambarchas  bogʻliq  boʻlib,  taʼlim-tarbiyaning  moddiy-texnik  bazasi,  mavjud
resurslaridan, imkoniyatlaridan oqilona foydalanish inson manfaatiga xizmat qiladi
va uning ratsional rivojlanishini belgilab beradi. 
1.2. Jamiyatning ijtimoiy tuzilmasi. Jamiyatning sotsial strukturasi dastlab
qadimgi yunon mutafakkirlari Platon (er.av.427-347 yy.) va Aristotel (er.av. 384-
322 yy.) tomonidan tadqiq etilgan. Olimning fikricha, sotsial strukturani faqat
erkin tugʻilgan, ijtimoiy ahamiyat kasb etadigan rolni bajarayotgan kishilar tashkil
etadi.  Insonning  qalbi  uchta  asosga  ega:  “Idrok”  (intellektuallik),  “Jasurlik”
(irodalilik)  va  “Istak”  (sezgi,  tuygʻuga  ega  boʻlish).  Odamlar  oʻz  qalbidagi
asoslardan qay birining koʻpligi  yoki ozligiga qarab jamiyatda uchta ijtimoiy
qatlam mavjud boʻladi: donishmandlar – “Faylasuflar”, harbiylar – “Qoʻriqchilar”,
ishlab chiqaruvchilar – “Dehqonlar” va “Hunarmandlar”. Boshqaruvchilar yuksak
maʼlumotli, isteʼdodli, xususiy mulkka ega boʻlmagan, zohidlik turmush tarzini
kechirayotgan,  50  yoshga  yetgan  faylasuflar  ichidan  tayinlanishi  lozim.
Boshqaruvchi boʻladigan odamlarni falsafa va sanʼat vositasida tarbiyalash zarur.
Boshqaruvchilar qonunlarni oʻrnatadi, ijtimoiy ishlarni adolatli tarzda boshqaradi.
“Qoʻriqchilar”  davlatni  himoya  qiladi  va  jamiyatda  tartibni  izga  soladi.
“Dehqonlar” va “Hunarmandlar” oʻz mehnatlari bilan fuqarolarni barcha hayot
Logotip
Uzluksiz taʼlim tizimining faoliyat olib borishi taʼlim dasturlarining izchilligi asosida taʼminlanadi va quyidagi taʼlim turlarini oʻz ichiga oladi: 1. Maktabgacha taʼlim va tarbiya 2. Umumiy oʻrta va oʻrta maxsus taʼlim 3. Professional taʼlim 4. Oliy taʼlim 5. Oliy taʼlimdan keying taʼlim 6. Kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish 7. Maktabdan tashqari taʼlim. Shuni alohida taʼkidlash kerakki, rivojlangan mamlakatlarda taʼlim samaradorligi, taraqqiyotning 16 foizi – moddiy-texnik bazaga, 20 foizi – axborot resurslariga, 64 foizi inson omiliga bogʻliq. Bu uchala omil bir-biri bilan chambarchas bogʻliq boʻlib, taʼlim-tarbiyaning moddiy-texnik bazasi, mavjud resurslaridan, imkoniyatlaridan oqilona foydalanish inson manfaatiga xizmat qiladi va uning ratsional rivojlanishini belgilab beradi. 1.2. Jamiyatning ijtimoiy tuzilmasi. Jamiyatning sotsial strukturasi dastlab qadimgi yunon mutafakkirlari Platon (er.av.427-347 yy.) va Aristotel (er.av. 384- 322 yy.) tomonidan tadqiq etilgan. Olimning fikricha, sotsial strukturani faqat erkin tugʻilgan, ijtimoiy ahamiyat kasb etadigan rolni bajarayotgan kishilar tashkil etadi. Insonning qalbi uchta asosga ega: “Idrok” (intellektuallik), “Jasurlik” (irodalilik) va “Istak” (sezgi, tuygʻuga ega boʻlish). Odamlar oʻz qalbidagi asoslardan qay birining koʻpligi yoki ozligiga qarab jamiyatda uchta ijtimoiy qatlam mavjud boʻladi: donishmandlar – “Faylasuflar”, harbiylar – “Qoʻriqchilar”, ishlab chiqaruvchilar – “Dehqonlar” va “Hunarmandlar”. Boshqaruvchilar yuksak maʼlumotli, isteʼdodli, xususiy mulkka ega boʻlmagan, zohidlik turmush tarzini kechirayotgan, 50 yoshga yetgan faylasuflar ichidan tayinlanishi lozim. Boshqaruvchi boʻladigan odamlarni falsafa va sanʼat vositasida tarbiyalash zarur. Boshqaruvchilar qonunlarni oʻrnatadi, ijtimoiy ishlarni adolatli tarzda boshqaradi. “Qoʻriqchilar” davlatni himoya qiladi va jamiyatda tartibni izga soladi. “Dehqonlar” va “Hunarmandlar” oʻz mehnatlari bilan fuqarolarni barcha hayot
uchun  zarur  boʻlgan  narsalar  bilan  taʼminlaydi.  Koʻrinib  turibdiki,  Platon
tomonidan ilgari surilgan jamiyatning sotsial strukturasi oliy darjada donishmand-
faylasuf turgan qattiq ierarxiyani nazarda tutgan edi.
Aristotel “Siyosat” kitobida jamiyatning tabiiy kelib chiqishi, uning sotsial
stratifikatsiyasi  va  sotsial  adolat  kabilarga  doir  qarashlari  tadqiq  etildi.
Aristotelning fikricha, inson tugʻilishdan boshlab instinktiv ravishda boshqalar
bilan  birgalikda  hayot  kechirishga  intiladigan  mavjudotdir.  Odamning  boshqa
mavjudotlardan farqi, uning ijtimoiy va shaxsiy munosabatlardagi ezgulik, adolat,
“Umumiy foydani tushunib yetganligi”dir. Aristotel jamiyatda bir-birini izchillik
bilan bir-biriga almashib boruvchi insoniy ijtimoiy hayot shakllarini bir-biridan
ajratib koʻrsatib berdi: oila – yashash manzili (qishloq va boshq.) – polis (shahar-
davlat). Unga muvofiq, fuqarolar uchta sotsial qatlamga boʻlinadi: kambagʻal, oʻrta
qatlam va boy. Mutafakkirning fikricha, davlatda qanchalik oʻrta qatlam koʻproq
boʻlsa, u Shunchalik qudratli boʻladi, gullab-yashaydi.
Antik yunon falsafasini yanada rivojlanishiga katta hissa qoʻshgan, Sharq
uygʻonish  davrining  mutafakkiri
 
      Abu  Nasr  Forobiy insoniy  jamiyatni  puxta
oʻrgangan olimlar jumlasiga kiradi. Forobiy “Fozil shahar odamlari qarashlari”
asarida jamiyat (inson jamoasi)ning kelib chiqish sabablarini ilmiy jihatdan asoslab
beradi: “Har bir inson oʻz tabiati bilan shunday tuzilganki, u yashash va oliy
darajadagi yetuklikka erishmoq uchun koʻp narsalarga muhtoj boʻladi, uning bir
oʻzi bunday narsalarni qoʻlga kirita olmaydi, ularga ega boʻlish kishilik jamoasiga
ehtiyoj tugʻiladi. Shu sababli yashash uchun zarur boʻlgan, kishilarni bir-biriga
yetkazib  beruvchi  va  oʻzaro  yordamlashuvchi  koʻp  kishilarning  birlashuvi
orqaligina odam oʻz tabiati boʻyicha intilgan yetuklikka erishuvi mumkin. Bunday
jamoa  aʼzolarining  faoliyati  bir  butun  holda  ularning  har  biriga  yashash  va
yetuklikka erishmoq  uchun  zarur  boʻlgan  narsalarni  yetkazib  beradi. Shuning
uchun inson koʻpaydi va yerning aholi yashaydigan qismiga oʻrnashdilar, natijada
inson jamoasi vujudga keldi. Mutafakkir nazdidagi inson jamoasi – bu kishilik
jamiyati hisoblanadi.
Logotip
uchun zarur boʻlgan narsalar bilan taʼminlaydi. Koʻrinib turibdiki, Platon tomonidan ilgari surilgan jamiyatning sotsial strukturasi oliy darjada donishmand- faylasuf turgan qattiq ierarxiyani nazarda tutgan edi. Aristotel “Siyosat” kitobida jamiyatning tabiiy kelib chiqishi, uning sotsial stratifikatsiyasi va sotsial adolat kabilarga doir qarashlari tadqiq etildi. Aristotelning fikricha, inson tugʻilishdan boshlab instinktiv ravishda boshqalar bilan birgalikda hayot kechirishga intiladigan mavjudotdir. Odamning boshqa mavjudotlardan farqi, uning ijtimoiy va shaxsiy munosabatlardagi ezgulik, adolat, “Umumiy foydani tushunib yetganligi”dir. Aristotel jamiyatda bir-birini izchillik bilan bir-biriga almashib boruvchi insoniy ijtimoiy hayot shakllarini bir-biridan ajratib koʻrsatib berdi: oila – yashash manzili (qishloq va boshq.) – polis (shahar- davlat). Unga muvofiq, fuqarolar uchta sotsial qatlamga boʻlinadi: kambagʻal, oʻrta qatlam va boy. Mutafakkirning fikricha, davlatda qanchalik oʻrta qatlam koʻproq boʻlsa, u Shunchalik qudratli boʻladi, gullab-yashaydi. Antik yunon falsafasini yanada rivojlanishiga katta hissa qoʻshgan, Sharq uygʻonish davrining mutafakkiri   Abu Nasr Forobiy insoniy jamiyatni puxta oʻrgangan olimlar jumlasiga kiradi. Forobiy “Fozil shahar odamlari qarashlari” asarida jamiyat (inson jamoasi)ning kelib chiqish sabablarini ilmiy jihatdan asoslab beradi: “Har bir inson oʻz tabiati bilan shunday tuzilganki, u yashash va oliy darajadagi yetuklikka erishmoq uchun koʻp narsalarga muhtoj boʻladi, uning bir oʻzi bunday narsalarni qoʻlga kirita olmaydi, ularga ega boʻlish kishilik jamoasiga ehtiyoj tugʻiladi. Shu sababli yashash uchun zarur boʻlgan, kishilarni bir-biriga yetkazib beruvchi va oʻzaro yordamlashuvchi koʻp kishilarning birlashuvi orqaligina odam oʻz tabiati boʻyicha intilgan yetuklikka erishuvi mumkin. Bunday jamoa aʼzolarining faoliyati bir butun holda ularning har biriga yashash va yetuklikka erishmoq uchun zarur boʻlgan narsalarni yetkazib beradi. Shuning uchun inson koʻpaydi va yerning aholi yashaydigan qismiga oʻrnashdilar, natijada inson jamoasi vujudga keldi. Mutafakkir nazdidagi inson jamoasi – bu kishilik jamiyati hisoblanadi.
Forobiy  jamiyatning  ijtimoiy  tuzilmasi  (sotsial  strukturasi)  sifatida
jamiyatdagi turli ijtimoiy tabaqalarni chuqur tahlil etadi. Abu Nasr Forobiyning
fikricha,  mukammal  jamiyatda  har  bir  tabaqa,  yaxlit  ijtimoiy  organizmning
ajralmas qismi sifatida, oʻzining muayyan funksiyalariga ega boʻlib, goʻyoki Shu
vazifalarni bajarish uchun ixtisoslashganlar. U orzu qilgan ideal davlatda ijtimoiy
tabaqalar oʻrtasidagi farqlanishlar saqlanadi. Tabaqa martabasining baland yoki
past boʻlishi uning hukmdorga yaqin yoki uzoq boʻlishiga bogʻliqdir. Hukmdorga
yaqin  yoki  undan  uzoq  boʻlishning  belgisi  har  bir  tabaqa  vakillarining  aqliy
(intellektual) va maʼnaviy kamolot darajalarining yuksakligiga bogʻliqdir. Aqliy va
maʼnaviy kamolot darajalari yuksak boʻlgan tabaqa vakillari, yaʼni hukmdorga
yaqin odamlar yuqori lavozimlarni egallab, hurmatga sazovor boʻlgan ishlarni
bajaradi,  ularning  qoʻl  ostida  ishlovchilar  esa  pastroq  lavozimlardagi  ishlarni
bajaradi.
Koʻrinib turibdiki, Forobiyning ideal davlat tuzumiga asoslangan jamiyatda
(fozil shahar-davlatlarda) kishilarning ijtimoiy tabaqalarga boʻlinishi va ularning
imtiyozlari  saqlanadi.  Mutafakkir  biron-bir  tabaqaga  mansub  odamlarning
vazifalari va majburiyatlari oʻrtasida tafovutlarning saqlanishi, har bir odamning
oʻz kasbini yaxshi bilishi va oʻz vazifalarini bajarishi jamiyatning sobitligi hamda
adolatning yuzaga chiqishi uchun zarur boʻlgan omildir, deb qaraydi: har bir
odamning oʻz kasbiga tegishli vazifalarini toʻgʻri bajarishi — jamiyatda adolatning
saqlanishi va uni barqarorligini taʼminlash asosidir.
1.3.  Hozirgi  vaqtda  ijtimoiy  pedagogika  va  pedagogik  sotsiologiya
faniga  zaruriyat  va  uning  ahamiyati.  Ijtimoiy  pedagogikaning  zarurligini
quyidagi holatlar talab etayotgan edi: 
Birinchidan, Bugungi kunda taʼlim va tarbiya maqsadi bilan uning baʼzi
natijalari oʻrtasidagi qarama-qarshilik sabablarini aniqlash va ularni bartaraf etish
yoʻllarini aniqlash zarurligi talab etilmoqda. Ushbu talab pedagogika olamiga
jamiyatdagi  munosabatlar  bilan  shugʻullanuvchi  otsiologiyani  olib  kirish
zaruriyatini  uygʻotdi.  Chunki  ongli  xususiyatga  ega  boʻlgan  inson  faoliyati,
sotsiologiya  fanining  oʻziga  xos  obyektini  tashkil  etadi.  Har  bir  shaxsning
Logotip
Forobiy jamiyatning ijtimoiy tuzilmasi (sotsial strukturasi) sifatida jamiyatdagi turli ijtimoiy tabaqalarni chuqur tahlil etadi. Abu Nasr Forobiyning fikricha, mukammal jamiyatda har bir tabaqa, yaxlit ijtimoiy organizmning ajralmas qismi sifatida, oʻzining muayyan funksiyalariga ega boʻlib, goʻyoki Shu vazifalarni bajarish uchun ixtisoslashganlar. U orzu qilgan ideal davlatda ijtimoiy tabaqalar oʻrtasidagi farqlanishlar saqlanadi. Tabaqa martabasining baland yoki past boʻlishi uning hukmdorga yaqin yoki uzoq boʻlishiga bogʻliqdir. Hukmdorga yaqin yoki undan uzoq boʻlishning belgisi har bir tabaqa vakillarining aqliy (intellektual) va maʼnaviy kamolot darajalarining yuksakligiga bogʻliqdir. Aqliy va maʼnaviy kamolot darajalari yuksak boʻlgan tabaqa vakillari, yaʼni hukmdorga yaqin odamlar yuqori lavozimlarni egallab, hurmatga sazovor boʻlgan ishlarni bajaradi, ularning qoʻl ostida ishlovchilar esa pastroq lavozimlardagi ishlarni bajaradi. Koʻrinib turibdiki, Forobiyning ideal davlat tuzumiga asoslangan jamiyatda (fozil shahar-davlatlarda) kishilarning ijtimoiy tabaqalarga boʻlinishi va ularning imtiyozlari saqlanadi. Mutafakkir biron-bir tabaqaga mansub odamlarning vazifalari va majburiyatlari oʻrtasida tafovutlarning saqlanishi, har bir odamning oʻz kasbini yaxshi bilishi va oʻz vazifalarini bajarishi jamiyatning sobitligi hamda adolatning yuzaga chiqishi uchun zarur boʻlgan omildir, deb qaraydi: har bir odamning oʻz kasbiga tegishli vazifalarini toʻgʻri bajarishi — jamiyatda adolatning saqlanishi va uni barqarorligini taʼminlash asosidir. 1.3. Hozirgi vaqtda ijtimoiy pedagogika va pedagogik sotsiologiya faniga zaruriyat va uning ahamiyati. Ijtimoiy pedagogikaning zarurligini quyidagi holatlar talab etayotgan edi: Birinchidan, Bugungi kunda taʼlim va tarbiya maqsadi bilan uning baʼzi natijalari oʻrtasidagi qarama-qarshilik sabablarini aniqlash va ularni bartaraf etish yoʻllarini aniqlash zarurligi talab etilmoqda. Ushbu talab pedagogika olamiga jamiyatdagi munosabatlar bilan shugʻullanuvchi otsiologiyani olib kirish zaruriyatini uygʻotdi. Chunki ongli xususiyatga ega boʻlgan inson faoliyati, sotsiologiya fanining oʻziga xos obyektini tashkil etadi. Har bir shaxsning
jamiyatdagi  oʻz  oʻrnini, oʻzligini  anglashi,  hayotiy-axloqiy  meʼyorlarni  oʻzida
mujassam etishi jamiyatda shu maʼnaviy-axloqiy sifatlarni namoyon etib, ijtimoiy
hayotimiz,  zamonamiz  bilan  hamnafas  yoshlarni  tarbiyalashda  pedagogika  va
sotsiologiya fanlarining hamkorligi alohida ahamiyat kasb etadi. Vaholanki taʼlim-
tarbiyaning oʻzi ijtimoiy hodisa va pedagogik jarayondir.
Ikkinchidan, baʼzi jamiyat aʼzolarining ongidagi  maʼnaviy boʻshliqning
ijtimoiy  kelib  chiqishi  sababalarini  aniqlash,  ularni  hal  qilish  mexanizmini
yaratish  kabi  yangi  muammolarning  yechimini  topish  uchun  pedagogik  va
sotsiologik tushunchalarning tutashligiga asoslangan yangi metodologiyani talab
etmoqda.  Inson  shaxsini  shakllantirishda  undagi  tabiiy  (irsiy)  va  ijtimoiy
xususiyatlarini, uning oliy nerv faoliyati imkoniyatlarini hisobga olib yondashmoq
lozim. Inson organizmining biologik va subyektiv (shaxsiy tomonlari) asosida oʻz-
oʻzini  tarbiyaga  olish,  sharoitga  moslashish,  maʼlum  obyektga  yoʻnaltirish
qonunlarini bilish asosida uning tarbiyasini tashkil etish lozim. Shaxs shakllanishi
jarayonida  ichki  va  tashqi  taʼsir  imkoniyatlari  oʻzaro  omuxta  qilish,  tarbiya
jarayonini  yoshlar  faoliyatining  xususiyatlari,  qiziqishini  anglash  kabi  muhim
xususiyatlari  asosida  shaxsning  erkinligi  va  gʻururini  paymol  qilmasdan,
demokratik,  insonparvarlik  va  milliy  tamoyillarga  tayanib,  ularda  maʼnaviy-
axloqiy  fazilatlarni  shakllantirish  davr  talabidir.  Jamiyatga  insonlar  ongini,
tafakkurini ijobiy tomonga oʻzgartirish ijtimoiy- maʼrifiy jarayonlar bilan bogʻliq
boʻlib, uni ilmiy jihatdan oʻrganish muhimdir. Pedagogika va sotsiologiyaning
tutashganligi tufayli yuzaga kelgan muammolar oʻzbekistonlik olimlarning diqqat
eʼtiborini ham oʻziga tortmoqda.
Uchinchidan, bozor iqtisodiyoti sharoitida ijtimoiy munosabatlar va bunda
davlatning  roli,  axborotlar,  ustoz-shogird  munosabatlari,  kadrlar  muammolari,
yoshlarning maʼnaviyatida roʻy berayotgan zaiflikning sabablari, ularni aniqlash,
tekshirish,  hal  etish,  ijtimoiy  faollik  kasbiy  mahorat,  shuningdek  mustaqil
Oʻzbekistonda  kechayotgan  maʼnaviy  va  mafkuraviy  islohatlarni,  umuman,
jamiyatni  “Pedagog  soʻzi”  bilan  oʻrganish  ijtimoiy  pedagogikaning
muammolaridan  boʻlib  hisoblanadi.  Eng  asosiysi,  ijtimoiy  hayotda  shunday
Logotip
jamiyatdagi oʻz oʻrnini, oʻzligini anglashi, hayotiy-axloqiy meʼyorlarni oʻzida mujassam etishi jamiyatda shu maʼnaviy-axloqiy sifatlarni namoyon etib, ijtimoiy hayotimiz, zamonamiz bilan hamnafas yoshlarni tarbiyalashda pedagogika va sotsiologiya fanlarining hamkorligi alohida ahamiyat kasb etadi. Vaholanki taʼlim- tarbiyaning oʻzi ijtimoiy hodisa va pedagogik jarayondir. Ikkinchidan, baʼzi jamiyat aʼzolarining ongidagi maʼnaviy boʻshliqning ijtimoiy kelib chiqishi sababalarini aniqlash, ularni hal qilish mexanizmini yaratish kabi yangi muammolarning yechimini topish uchun pedagogik va sotsiologik tushunchalarning tutashligiga asoslangan yangi metodologiyani talab etmoqda. Inson shaxsini shakllantirishda undagi tabiiy (irsiy) va ijtimoiy xususiyatlarini, uning oliy nerv faoliyati imkoniyatlarini hisobga olib yondashmoq lozim. Inson organizmining biologik va subyektiv (shaxsiy tomonlari) asosida oʻz- oʻzini tarbiyaga olish, sharoitga moslashish, maʼlum obyektga yoʻnaltirish qonunlarini bilish asosida uning tarbiyasini tashkil etish lozim. Shaxs shakllanishi jarayonida ichki va tashqi taʼsir imkoniyatlari oʻzaro omuxta qilish, tarbiya jarayonini yoshlar faoliyatining xususiyatlari, qiziqishini anglash kabi muhim xususiyatlari asosida shaxsning erkinligi va gʻururini paymol qilmasdan, demokratik, insonparvarlik va milliy tamoyillarga tayanib, ularda maʼnaviy- axloqiy fazilatlarni shakllantirish davr talabidir. Jamiyatga insonlar ongini, tafakkurini ijobiy tomonga oʻzgartirish ijtimoiy- maʼrifiy jarayonlar bilan bogʻliq boʻlib, uni ilmiy jihatdan oʻrganish muhimdir. Pedagogika va sotsiologiyaning tutashganligi tufayli yuzaga kelgan muammolar oʻzbekistonlik olimlarning diqqat eʼtiborini ham oʻziga tortmoqda. Uchinchidan, bozor iqtisodiyoti sharoitida ijtimoiy munosabatlar va bunda davlatning roli, axborotlar, ustoz-shogird munosabatlari, kadrlar muammolari, yoshlarning maʼnaviyatida roʻy berayotgan zaiflikning sabablari, ularni aniqlash, tekshirish, hal etish, ijtimoiy faollik kasbiy mahorat, shuningdek mustaqil Oʻzbekistonda kechayotgan maʼnaviy va mafkuraviy islohatlarni, umuman, jamiyatni “Pedagog soʻzi” bilan oʻrganish ijtimoiy pedagogikaning muammolaridan boʻlib hisoblanadi. Eng asosiysi, ijtimoiy hayotda shunday