Ijtimoiy pedagogikaning tamoyillari

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

9

File size

Fayl hajmi

24,5 KB


Ijtimoiy pedagogikaning tamoyillari
REJA:
1. Tarbiya ijtimoiy institut sifatida.
2.“Tamoyil” va “qoida” tushunchasi. 
3. Ijtimoiy pedagogik tamoyillarining mazmun mohiyati.
Tayanch  tushunchalar:  Tamoil,  qoida  ijtimoiy  institut,  totalitar,  siyosiy,
kvazidiniy  jamiyat, Noosfera,  strategiya,  jismoniy,  madaniyat  bilan  uyg`unlik
tamoyili,  insonparvarlik  tamoyili,  variativlik  tamoyili,  Ijtimoiy  tarbiyaning
jamoaviyligi tamoyili, Tarbiyaning shaxs rivojlanishiga markazlashuvi tamoyili,
Tarbiyaning tugallanmasligi tamoyili.
Tarbiya ijtimoiy institut sifatida
Zamonaviy jamiyatlarda ijtimoiy institutlarning butun boshli bir tizimi mavjud.
Ijtimoiy institut jamiyat a’zolarining o’zlarining u yoki bu ehtiyojlarini (iqtisodiy,
siyosiy,  madaniy,  diniy  va  boshqa)  qondirish  uchun  ijtimoiy  resurslardan
foydalanishda birgalikdagi faoliyatlarining tarixan shakllangan shaklidir. Tarbiya
ijtimoiy institut sifatida jamiyat a’zolarining ijtimoiylashuvini amalga oshirish,
madaniy  va  ijtimoiy  qadriyatlarini  yetkazish,  umuman  olganda,  ijtimoiy
ehtiyojlarni  qondirishni  tashkil  qilish  uchun  paydo  bo’lgan.  Tarbiya  ijtimoiy
institut  sifatida  muayyan  jamiyatning  muayyan  rivojlanish  bosqichida  paydo
bo’ladigan fenomen hisoblanadi.
Logotip
Ijtimoiy pedagogikaning tamoyillari REJA: 1. Tarbiya ijtimoiy institut sifatida. 2.“Tamoyil” va “qoida” tushunchasi. 3. Ijtimoiy pedagogik tamoyillarining mazmun mohiyati. Tayanch tushunchalar: Tamoil, qoida ijtimoiy institut, totalitar, siyosiy, kvazidiniy jamiyat, Noosfera, strategiya, jismoniy, madaniyat bilan uyg`unlik tamoyili, insonparvarlik tamoyili, variativlik tamoyili, Ijtimoiy tarbiyaning jamoaviyligi tamoyili, Tarbiyaning shaxs rivojlanishiga markazlashuvi tamoyili, Tarbiyaning tugallanmasligi tamoyili. Tarbiya ijtimoiy institut sifatida Zamonaviy jamiyatlarda ijtimoiy institutlarning butun boshli bir tizimi mavjud. Ijtimoiy institut jamiyat a’zolarining o’zlarining u yoki bu ehtiyojlarini (iqtisodiy, siyosiy, madaniy, diniy va boshqa) qondirish uchun ijtimoiy resurslardan foydalanishda birgalikdagi faoliyatlarining tarixan shakllangan shaklidir. Tarbiya ijtimoiy institut sifatida jamiyat a’zolarining ijtimoiylashuvini amalga oshirish, madaniy va ijtimoiy qadriyatlarini yetkazish, umuman olganda, ijtimoiy ehtiyojlarni qondirishni tashkil qilish uchun paydo bo’lgan. Tarbiya ijtimoiy institut sifatida muayyan jamiyatning muayyan rivojlanish bosqichida paydo bo’ladigan fenomen hisoblanadi.
Har  bir  jamiyat  faoliyat  va  tuzilmasining  murakkablashuvi  uning  tarixiy
rivojlanishining  muayyan  bosqichlarida  quyidagilarning  sodir  bo’lishiga  olib
keladi:
1. Tarbiya oilaviy, diniy, ijtimoiy turlarga ajraladi, ularning o’rni, ahamiyati va
o’zaro munosabati o’zgarmas hisoblanadi.
2. Tarbiya jamiyatning katta yosh a’zolari quyiga qarab yo’naladiladi va borgan
sari ko’proq yosh guruhlarini qamrab oladi.
3.  Ijtimoiy  tarbiya  jarayonida  uning  tarkibiy  qismlari  sifatida  ta’limni,
keyinchalik ma’lumotli bo’lish ajratsak bo’ladi.
4. Korreksion tarbiya paydo bo’ladi.
5.Totalitar, siyosiy va kvazidiniy jamiyatlarda amalga oshiriladigan g’ayri-ijtimoiy
tarbiya shakllanadi.
5. Tarbiyaning vazifa, shakl, usul va vositalari o’zgaradi.
6. Tarbiyaning ahamiyati ortadi. U jamiyat va davlatning alohida funksiyasi bo’lib
qoladi va ijtimoiy institutga aylanadi. 
Tarbiya  ijtimoiy  institut  sifatida  o’z  tarkibiga  quyidagilarni  qamrab  oladi:
oilaviy, diniy, ijtimoiy, korreksion va g’ayri ijtimoiy tarbiyalar majmuasi; ijtimoiy
rollar  yig’indisi;  tarbiyachilar,  tarbiyalanuvchilar,  oila  a’zolari,  ruhoniylar,
mintaqaviy, xududiy tarbiya tashkilotlari rahbarlari, jinoiy va totalitar guruhlar
yetakchilari;  turli  xildagi  tarbiya  muassasalari;  ijobiy  va  salbiy  sanksiyalar
yig’indisi; tarbiyachilarning ta’lim va professional tayyorgarligi darajasi.Tarbiya
ijtimoiy institut sifatida ijtimoiy hayotda muayyan vazifalarga ega. Tarbiyaning
eng umumiy vazifalari quyidagilar:
-jamiyat a’zolarining bir maqsad sari qaratilgan rivojlanishi va ular tomonidan
tarbiya jarayonida amalga oshirilishi mumkin bo’lgan bir qator ehtiyojlarning
qondirilishi  uchun  sharoitlar  yaratish;jamiyatda  faoliyat  yuritish  va  uni
rivojlantirishga qodir bo’lgan kadrlarni tayyorlash;i jtimoiy hayot barqarorligini
madaniyatning avlodlarga meros qoldirish orqali ta’minlash; jamiyat a’zolarining
ijtimoiy  va  ma’naviy  rivojlanishi;  o’zgaruvchan  ijtimoiy  holatlarga  jamiyat
a’zolarini  ko’niktirish;  jamiyat  a’zolarining  intilishlari,  maqsadlarining
Logotip
Har bir jamiyat faoliyat va tuzilmasining murakkablashuvi uning tarixiy rivojlanishining muayyan bosqichlarida quyidagilarning sodir bo’lishiga olib keladi: 1. Tarbiya oilaviy, diniy, ijtimoiy turlarga ajraladi, ularning o’rni, ahamiyati va o’zaro munosabati o’zgarmas hisoblanadi. 2. Tarbiya jamiyatning katta yosh a’zolari quyiga qarab yo’naladiladi va borgan sari ko’proq yosh guruhlarini qamrab oladi. 3. Ijtimoiy tarbiya jarayonida uning tarkibiy qismlari sifatida ta’limni, keyinchalik ma’lumotli bo’lish ajratsak bo’ladi. 4. Korreksion tarbiya paydo bo’ladi. 5.Totalitar, siyosiy va kvazidiniy jamiyatlarda amalga oshiriladigan g’ayri-ijtimoiy tarbiya shakllanadi. 5. Tarbiyaning vazifa, shakl, usul va vositalari o’zgaradi. 6. Tarbiyaning ahamiyati ortadi. U jamiyat va davlatning alohida funksiyasi bo’lib qoladi va ijtimoiy institutga aylanadi. Tarbiya ijtimoiy institut sifatida o’z tarkibiga quyidagilarni qamrab oladi: oilaviy, diniy, ijtimoiy, korreksion va g’ayri ijtimoiy tarbiyalar majmuasi; ijtimoiy rollar yig’indisi; tarbiyachilar, tarbiyalanuvchilar, oila a’zolari, ruhoniylar, mintaqaviy, xududiy tarbiya tashkilotlari rahbarlari, jinoiy va totalitar guruhlar yetakchilari; turli xildagi tarbiya muassasalari; ijobiy va salbiy sanksiyalar yig’indisi; tarbiyachilarning ta’lim va professional tayyorgarligi darajasi.Tarbiya ijtimoiy institut sifatida ijtimoiy hayotda muayyan vazifalarga ega. Tarbiyaning eng umumiy vazifalari quyidagilar: -jamiyat a’zolarining bir maqsad sari qaratilgan rivojlanishi va ular tomonidan tarbiya jarayonida amalga oshirilishi mumkin bo’lgan bir qator ehtiyojlarning qondirilishi uchun sharoitlar yaratish;jamiyatda faoliyat yuritish va uni rivojlantirishga qodir bo’lgan kadrlarni tayyorlash;i jtimoiy hayot barqarorligini madaniyatning avlodlarga meros qoldirish orqali ta’minlash; jamiyat a’zolarining ijtimoiy va ma’naviy rivojlanishi; o’zgaruvchan ijtimoiy holatlarga jamiyat a’zolarini ko’niktirish; jamiyat a’zolarining intilishlari, maqsadlarining
birlashishini  va  ijtimoiy  kasbiy,  etnokonfessial  gruhlar  manfaatlarining
uyg’unlashuvini  ta’minlash.  Ijtimoiy  pedagogning  bu  yo’nalishlar  bo’yicha
faoliyati zamonaviy tarbiya tamoyillari asosida qaraladi.
  Tarbiya  tamoyillari-tarbiyani  amalga  oshirish  qoidalari  bo’lib,  ular  asosida
nazariyalar  ishlab  chiqiladi  va  tarbiyaning  metod,  shakl  va  vositalari  amalga
oshiriladi.
Ijtimoiy pedagogikaning asosiy tamoyillari (prinsiplari). 
“Tamoyil” tushunchasi lotincha “asos” degan ma'noni anglatadi. «Prinsip»
so’zi lotincha «rinsipium» so’zidan xosil bo’lgan «asos», «boshlanish» ma’nolarini
bildirali. Har qanday fan uchun ishlatilgan muayan koidalardan kelib chiqadigan
o’z prinsiplari mavjud. Fanlarda prinsip va qoidalar bizga bog’liq bo`lmagan holda
mavjud. Ulardan chetga  chiqish  mumkin emas,  aks  holda  pedagogik  faoliyat
befoyda balki  ham  zararli  bo’ladi. Ijtimoiy pedagogika pedagogikadan ajralib
chikdi,  tabiiyki  o’z  asosida  shu  fan  prinsiplariga  tayanadi.  Biz  Ijtimoiy
pedagogikaning 3 ta prinsipni ko’rib chikamiz: tarbiyaning tabiyatga uygun bulishi
prinsipi; tarbiyaning madaniyatga uyg`un bo`lishi prinsipi va gumanizim prinsipi.
Shu prinsiplardan har biri ijtimoiy pedagogikada o’zining talqiniga va o’ziga xos
xususiyatiga ega.
 Tarbiyaning tabiatga uygun bulishi prinsipi.
Tarbiyaning tabiyagga uyg`un bo`lishi- ijtimoiy pedagogika prinsipi, shunga
kura ijtimoiy pedagog o’z amaliy faoliyatida bolaning tabiiy holda rivojtanish
omillariga tayanadi. Tarbiyaning tarbiyatga uygun bulish Prinsipi ilk bor slavyan
pedagogi Yan Amos Komenskiy (1592-1670) ning «Buyuk didaktika» (1632)
degan eng asosiy ishida ta’riflangan. Kamenskiy, inson tabiyatining bir qismi va u
tabiyatning bir qismi sifatida uning eng asosiy, umumiy qonunlariga bo`ysunadi,
deb hisoblanadi. Komenskiyning fikricha, tabiatning bu qonunlari  o`simliklar va
hayvonlar olamida ham shuningdek, insonga nisbatan ham o’z ta’sirini  o`tkazib
turadi.  Kamenskiy  nafaqat  tarbiyaning  umumiy  qonunlariga,  bola  shaxsi
psixologiyasiga ham tayanadi. U bolalar o`spirinlar va yosh yigitlarning yoshiga
oid tafsifiga tayangan holda o’z bolalar  ta’lim-tarbiyasi  tizimini  ilgari suradi,
Logotip
birlashishini va ijtimoiy kasbiy, etnokonfessial gruhlar manfaatlarining uyg’unlashuvini ta’minlash. Ijtimoiy pedagogning bu yo’nalishlar bo’yicha faoliyati zamonaviy tarbiya tamoyillari asosida qaraladi. Tarbiya tamoyillari-tarbiyani amalga oshirish qoidalari bo’lib, ular asosida nazariyalar ishlab chiqiladi va tarbiyaning metod, shakl va vositalari amalga oshiriladi. Ijtimoiy pedagogikaning asosiy tamoyillari (prinsiplari). “Tamoyil” tushunchasi lotincha “asos” degan ma'noni anglatadi. «Prinsip» so’zi lotincha «rinsipium» so’zidan xosil bo’lgan «asos», «boshlanish» ma’nolarini bildirali. Har qanday fan uchun ishlatilgan muayan koidalardan kelib chiqadigan o’z prinsiplari mavjud. Fanlarda prinsip va qoidalar bizga bog’liq bo`lmagan holda mavjud. Ulardan chetga chiqish mumkin emas, aks holda pedagogik faoliyat befoyda balki ham zararli bo’ladi. Ijtimoiy pedagogika pedagogikadan ajralib chikdi, tabiiyki o’z asosida shu fan prinsiplariga tayanadi. Biz Ijtimoiy pedagogikaning 3 ta prinsipni ko’rib chikamiz: tarbiyaning tabiyatga uygun bulishi prinsipi; tarbiyaning madaniyatga uyg`un bo`lishi prinsipi va gumanizim prinsipi. Shu prinsiplardan har biri ijtimoiy pedagogikada o’zining talqiniga va o’ziga xos xususiyatiga ega. Tarbiyaning tabiatga uygun bulishi prinsipi. Tarbiyaning tabiyagga uyg`un bo`lishi- ijtimoiy pedagogika prinsipi, shunga kura ijtimoiy pedagog o’z amaliy faoliyatida bolaning tabiiy holda rivojtanish omillariga tayanadi. Tarbiyaning tarbiyatga uygun bulish Prinsipi ilk bor slavyan pedagogi Yan Amos Komenskiy (1592-1670) ning «Buyuk didaktika» (1632) degan eng asosiy ishida ta’riflangan. Kamenskiy, inson tabiyatining bir qismi va u tabiyatning bir qismi sifatida uning eng asosiy, umumiy qonunlariga bo`ysunadi, deb hisoblanadi. Komenskiyning fikricha, tabiatning bu qonunlari o`simliklar va hayvonlar olamida ham shuningdek, insonga nisbatan ham o’z ta’sirini o`tkazib turadi. Kamenskiy nafaqat tarbiyaning umumiy qonunlariga, bola shaxsi psixologiyasiga ham tayanadi. U bolalar o`spirinlar va yosh yigitlarning yoshiga oid tafsifiga tayangan holda o’z bolalar ta’lim-tarbiyasi tizimini ilgari suradi,
asoslayli va  quradi. Komenskindan ancha ilgari  sharq  uygonish  davri  buyuk
olimi va mutafakkiri Abu Ali Ibn Sino (980-1037) o’z asarlarida tarbiyaning
tabiatga uyg`un bo`lish haqida gapirgan edi. Masalan «uy ro’zg`or tutish» haqidagi
asarida  Ibn  Sino yozgan  ediki,  inson aqlli  mavjudod shuning uchun tabiatda
alohida o’rin tutadi va uning  qonunlariga ko`ra rivojlanadi. «Yolg`on xislatlarni
qayta  tarbiyalash»  asarida  esa  Ibn  Sino  yozadiki,  kimki  axloqli insonni
tarbiyalamoqchi bo`lsa unda u uni har  tamonlama  o`rganishi,  insonning  tabiyati
qoidalarini  bilishi kerak.  Natijada  tarbiyaning tabiat bilan  uyg`un bo`lishi
prinsipi  ko’pgina  buyuk  pedagoklar  tomonidan  o’z pedagogik  va  ijtimoiy
pedagogik  nazariyalari  qurish  asosi  sifatida  olingan  edi.  Masalan,  Fransiya
falsafachisi Jan Jak Russo bola tarbiyasi tabiat  bilan  uyg`un ravishda amalga
oshirilishi kerak deb hisoblab, yozadi «bolalar katta bo`lishidan ilgari bola bo`lishi
kerak». Shvetsar pedagogi Iogan Genrix Pestalotsi yetim va qarovsiz bolalar uchun
muassasalar va bolalar uyini yaratgan, u hisobladiki, tarbiya maqsadi-inson tabiiy
kuchlari va  qobiliyatlarini rivojlantirishdir, bunda rivojlanish har tomonlama va
uyg`un bo`lishi lozim. Nemis olimi va pedagogi Adolf Disterveg ham o`z ishlarida
talim-tarbiya  jarayonida  yosh  va  individual  xususiyatlarini  etiborga  olishi
lozimligini ta’kidlaydi.  Tarbiya  bilan  uyg`un  bo`lishi  rus  klassik  pedagoglari
ishlarida ham o’z aksini topgan.  K.D.Ushinskiy o’zining asosiy «inson tarbiya
predmeti sifatida»  degan  psixalogik   pedagogik   asarida  yozgan  ediki,  bola
tarbiyasi va ta’limi uchun tarbiya prinsiplari va qoidalarini bilish, tadbik qila olishi
lozim. Ushinskiy fiziologiya, gigiyena va psixologiya (diqqat, xotira,  tasavvur,
iroda)  asoslarini  o`rganish  zaruriyatini   asoslab  berdi,  uning  asosi  so’zlash
qobiliyatini axloqiy estetik va diniy xislari, didaktikani o`rganishga o`tish mumkin.
Ijtimoiy pedagogikada tarbiyaning tabiat bilan uyg`un bo`lishi prinsipiga amal
qilib, quyidagi qoidalarga tayanishi lozim:  bolalar yosh xususiyatlarini etiborga
olish, bolalar jinsiy o`zgaruvchanligini etiborga olish; me’yoridan chettga chiqish
bilan bog’liq bo’lgan bolalarning individual xususiyatlarini etiborga olish; bola
shaxsidagi  ijobiy,  kuchli  tomonlariga tayanish;  bola  tashabbuskorligini  va
mustaqilligini rivojlantrish.
Logotip
asoslayli va quradi. Komenskindan ancha ilgari sharq uygonish davri buyuk olimi va mutafakkiri Abu Ali Ibn Sino (980-1037) o’z asarlarida tarbiyaning tabiatga uyg`un bo`lish haqida gapirgan edi. Masalan «uy ro’zg`or tutish» haqidagi asarida Ibn Sino yozgan ediki, inson aqlli mavjudod shuning uchun tabiatda alohida o’rin tutadi va uning qonunlariga ko`ra rivojlanadi. «Yolg`on xislatlarni qayta tarbiyalash» asarida esa Ibn Sino yozadiki, kimki axloqli insonni tarbiyalamoqchi bo`lsa unda u uni har tamonlama o`rganishi, insonning tabiyati qoidalarini bilishi kerak. Natijada tarbiyaning tabiat bilan uyg`un bo`lishi prinsipi ko’pgina buyuk pedagoklar tomonidan o’z pedagogik va ijtimoiy pedagogik nazariyalari qurish asosi sifatida olingan edi. Masalan, Fransiya falsafachisi Jan Jak Russo bola tarbiyasi tabiat bilan uyg`un ravishda amalga oshirilishi kerak deb hisoblab, yozadi «bolalar katta bo`lishidan ilgari bola bo`lishi kerak». Shvetsar pedagogi Iogan Genrix Pestalotsi yetim va qarovsiz bolalar uchun muassasalar va bolalar uyini yaratgan, u hisobladiki, tarbiya maqsadi-inson tabiiy kuchlari va qobiliyatlarini rivojlantirishdir, bunda rivojlanish har tomonlama va uyg`un bo`lishi lozim. Nemis olimi va pedagogi Adolf Disterveg ham o`z ishlarida talim-tarbiya jarayonida yosh va individual xususiyatlarini etiborga olishi lozimligini ta’kidlaydi. Tarbiya bilan uyg`un bo`lishi rus klassik pedagoglari ishlarida ham o’z aksini topgan. K.D.Ushinskiy o’zining asosiy «inson tarbiya predmeti sifatida» degan psixalogik pedagogik asarida yozgan ediki, bola tarbiyasi va ta’limi uchun tarbiya prinsiplari va qoidalarini bilish, tadbik qila olishi lozim. Ushinskiy fiziologiya, gigiyena va psixologiya (diqqat, xotira, tasavvur, iroda) asoslarini o`rganish zaruriyatini asoslab berdi, uning asosi so’zlash qobiliyatini axloqiy estetik va diniy xislari, didaktikani o`rganishga o`tish mumkin. Ijtimoiy pedagogikada tarbiyaning tabiat bilan uyg`un bo`lishi prinsipiga amal qilib, quyidagi qoidalarga tayanishi lozim: bolalar yosh xususiyatlarini etiborga olish, bolalar jinsiy o`zgaruvchanligini etiborga olish; me’yoridan chettga chiqish bilan bog’liq bo’lgan bolalarning individual xususiyatlarini etiborga olish; bola shaxsidagi ijobiy, kuchli tomonlariga tayanish; bola tashabbuskorligini va mustaqilligini rivojlantrish.
Tarbiyaning madaniyat bilan uyg`un bo`lish prinsipi
Bu prinsip tarbiyaning tabiat bilan uyg`un bo`lishi prinsipining davomidir.
Uning zaruriyati inson tabiati bilan shartlangan. Inson biologik mavjudod sifatida
tug`iladi,  shaxs  bo’lib  esa  bir  avloddan  ikkinchi  avlodga  shaxs  tarbiyasi  va
rivojlanishi  jarayonida  o’tadigan  o’zini  tutish  ijtimoiy  tajribani  o’zlashtirib
yetishadi.  Antik  jamiyatdagi  faylasuf  va  pedagoglar  shaxs  shakllanishi  va
madaniyat  o’rtasidagi  chuqur  bog’liqlikni  tahlil  qilganlar.  Shu  narsaga  Sharq
Uyg`onish  davri  mutafakirlari  Farobiy,  Beruniy,  Ibn  Sino,  Navoiy  ham  o’z
asarlarida  ham  to`xtalganlar.  Bunda ikkita muhim tezis belgilandi:  shaxs
madaniyat orqali shaklanadi,  har qanday madaniyat asosi,  boyligi esa insondir.
Madaniyat  yuqori  axloqiy  insonni  shakllantirishning  zaruriy  va  eng  muhim
omilidir. Madaniyat bilan uyg`un bo`lish prinsipi pedagogikada A.Disterveg (X1X
asr) tomonidan ilgari surilgan. Uning fikricha bolani tarbiyalash jarayonida uning
tug`ilgan joyi, shart-sharoiti, bir so’z bilan aytganda, uni o`rab turgan madaniy
jihatlar e’tibordan chetda qolmasligi lozim. Butun insoniyat har bir xalq va har bir
avlod madaniyat rivojlanishining ma’lum bir pog`onasida turadi.
Agar bola o’z me’yorida rivojlangan bo’lsa, u o’sha jamiyat madagniyatini
o’zlashtiradi, ya’ni jamiyat bilan integratsiyaga kirishadi. Shu bilan uning o’zi ham
o’sha  madaniyatning  yaratuvchisiga  aylanadi.  Bu  tamoyilga  ko’ra  bolalarning
madaniyatini  rivojlanishidagi  chekinishlarni  hisobga  olish  hamda  ularning
ijodkorligini  oshirish  talab  etiladi.Tarbiyaning  madaniylashuvi  tamoyilining
amalga  oshirilishi  umuminsoniy  xarakterdagi  madaniy  qadriyatlar  turli
jamiyatlarda farqlanishi sababli qiyinchiliklarga duchor bo’lmoqda.
Bizning davlatda shahar va qishloq aholisi o’rtasida, shaharda turli ijtimoiy-
kasbiy guruhlar orasida farqlar mavjud.  Shu bilan bir vaqtda turli madaniyat va
submadaniyatlar  qadriyatlarining  darajasini  topish  tarbiya  samaradorligining
shartlaridan biridir.
 Insonparvarlik tamoyili. Tarbiyani insoniylashtirish zarurati haqidagi g’oya
dastlab chex pedagogi YAn Amos Kamenskiyning asarlarida yaqqol ifodasini
topgan,  Ma’rifatparvarlik  davri  (XVIII  asr)dan  boshlab  u  turli  davlatlar
Logotip
Tarbiyaning madaniyat bilan uyg`un bo`lish prinsipi Bu prinsip tarbiyaning tabiat bilan uyg`un bo`lishi prinsipining davomidir. Uning zaruriyati inson tabiati bilan shartlangan. Inson biologik mavjudod sifatida tug`iladi, shaxs bo’lib esa bir avloddan ikkinchi avlodga shaxs tarbiyasi va rivojlanishi jarayonida o’tadigan o’zini tutish ijtimoiy tajribani o’zlashtirib yetishadi. Antik jamiyatdagi faylasuf va pedagoglar shaxs shakllanishi va madaniyat o’rtasidagi chuqur bog’liqlikni tahlil qilganlar. Shu narsaga Sharq Uyg`onish davri mutafakirlari Farobiy, Beruniy, Ibn Sino, Navoiy ham o’z asarlarida ham to`xtalganlar. Bunda ikkita muhim tezis belgilandi: shaxs madaniyat orqali shaklanadi, har qanday madaniyat asosi, boyligi esa insondir. Madaniyat yuqori axloqiy insonni shakllantirishning zaruriy va eng muhim omilidir. Madaniyat bilan uyg`un bo`lish prinsipi pedagogikada A.Disterveg (X1X asr) tomonidan ilgari surilgan. Uning fikricha bolani tarbiyalash jarayonida uning tug`ilgan joyi, shart-sharoiti, bir so’z bilan aytganda, uni o`rab turgan madaniy jihatlar e’tibordan chetda qolmasligi lozim. Butun insoniyat har bir xalq va har bir avlod madaniyat rivojlanishining ma’lum bir pog`onasida turadi. Agar bola o’z me’yorida rivojlangan bo’lsa, u o’sha jamiyat madagniyatini o’zlashtiradi, ya’ni jamiyat bilan integratsiyaga kirishadi. Shu bilan uning o’zi ham o’sha madaniyatning yaratuvchisiga aylanadi. Bu tamoyilga ko’ra bolalarning madaniyatini rivojlanishidagi chekinishlarni hisobga olish hamda ularning ijodkorligini oshirish talab etiladi.Tarbiyaning madaniylashuvi tamoyilining amalga oshirilishi umuminsoniy xarakterdagi madaniy qadriyatlar turli jamiyatlarda farqlanishi sababli qiyinchiliklarga duchor bo’lmoqda. Bizning davlatda shahar va qishloq aholisi o’rtasida, shaharda turli ijtimoiy- kasbiy guruhlar orasida farqlar mavjud. Shu bilan bir vaqtda turli madaniyat va submadaniyatlar qadriyatlarining darajasini topish tarbiya samaradorligining shartlaridan biridir. Insonparvarlik tamoyili. Tarbiyani insoniylashtirish zarurati haqidagi g’oya dastlab chex pedagogi YAn Amos Kamenskiyning asarlarida yaqqol ifodasini topgan, Ma’rifatparvarlik davri (XVIII asr)dan boshlab u turli davlatlar
pedagoglari  ishlarida_keng  tarqalmoqda.  Bu  g’oya  XVIII  asrda  fransuz
mutafakkiri Jan Jak Russo va L.Tolstoyning erkin tarbiya nazariyalarida; XX asrda
gumanistik psixologiyada va gumanistik pedagogikada o’z aksini topgan. J. Piaje,
K.Rodjers,  V.Suxomlinskiy  kabi  olimlarning  fikricha,  insonning  mohiyati
faqatgina biologik va ijtimoiy jihatlardan iborat emas. U ma’naviy munosabatlar
bilan to’la. Gumanistik tarbiyaning ideali ham tomonlama rivojlangan shaxsdir.
Ijtimoiy pedagogning vazifasi faqatgina bolalarni sevish emas, ularga ota-onalari,
aka-ukalari, opa-singillari, do’stlari va atrofdagi insonlarni sevishni o’rgatishdan
iboratdir. Insonparvarlik g’oyasi ijtimoiy pedagog uchun juda muhim, ayniqsa,
rivojlanishida  cheklanishlar  paydo  bo’lgan  bolalar  uchun  bu  tamoyil  muhim
ahamiyatga ega. 
   Insonparvarlik tamoyiliga ko’ra:qanday  sharoitda yashashidan  qat’iy nazar
jamiyatdagi barcha insonlarga hurmat bilan munosabatda bo’lish; “Mening o’zim
hal qilaman” pozitsiyasini tanlashga, o’z muammolarini o’zi hal etishga o’rgatish
va yordam berish; Bolalarga yordam berishni ularga ayanch hissi bilan emas, balki
ularning  jamiyatga  kirishishiga  yordam  berish  asosida  bildirish  talab  etiladi.
Ijtimoiy pedagogikada insonparvarlashuv tamoyili pedagogning tarbiyalanuvchiga
o’z rivojlanishining mas’ul va mustaqil sub’ektiga nisbatan munosabatda bo’lishni
ko’zda tutadi. Tarbiyaning insonparvarlashuv tamoyilini amalga oshirish bolalar,
o’smirlar,  yoshlarning  shakllanishiga  ijobiy  ta’sir  ko’rsatadi.Tarbiyaning
variativligi  tamoyili.  Zamonaviy  jamiyatlarda  ijtimoiy  tarbiyaning  variativligi
shaxs ehtiyojlarining xilma-xilligi bilan aniqlanadi.Tarbiya variativligi tamoyili
insonning  federal,  mintaqaviy,  munitsipial  va  lokal  darajada  umuminsoniy
qadriyatlarga asoslanib, etnik xususiyatlar, shuningdek mintaqaviy munitsipial va
lokal sharoitlarni inobatga olib, tarbiya muassasalarida insoniy, yosh, differensial
va  individual  yondashuvlar  asosida  manaviy-qadriyat  jihatidan  tarbiyalashni
amalga oshirish uchun sharoitlar yaratish uchun ishlab chiqilgan..
 Ijtimoiy tarbiyaning variativligi tamoyilining ta’rifini milliy pedagogikada XX
asrning  80-yillari  oxiridan  boshlab  ro’y  bergan  ijtimoiy-siyosiy  o’zgarishlar
sababli ishlab chiqish imkoniyati yaratildi. Bu o’zgarishlarning natijada insonning
Logotip
pedagoglari ishlarida_keng tarqalmoqda. Bu g’oya XVIII asrda fransuz mutafakkiri Jan Jak Russo va L.Tolstoyning erkin tarbiya nazariyalarida; XX asrda gumanistik psixologiyada va gumanistik pedagogikada o’z aksini topgan. J. Piaje, K.Rodjers, V.Suxomlinskiy kabi olimlarning fikricha, insonning mohiyati faqatgina biologik va ijtimoiy jihatlardan iborat emas. U ma’naviy munosabatlar bilan to’la. Gumanistik tarbiyaning ideali ham tomonlama rivojlangan shaxsdir. Ijtimoiy pedagogning vazifasi faqatgina bolalarni sevish emas, ularga ota-onalari, aka-ukalari, opa-singillari, do’stlari va atrofdagi insonlarni sevishni o’rgatishdan iboratdir. Insonparvarlik g’oyasi ijtimoiy pedagog uchun juda muhim, ayniqsa, rivojlanishida cheklanishlar paydo bo’lgan bolalar uchun bu tamoyil muhim ahamiyatga ega. Insonparvarlik tamoyiliga ko’ra:qanday sharoitda yashashidan qat’iy nazar jamiyatdagi barcha insonlarga hurmat bilan munosabatda bo’lish; “Mening o’zim hal qilaman” pozitsiyasini tanlashga, o’z muammolarini o’zi hal etishga o’rgatish va yordam berish; Bolalarga yordam berishni ularga ayanch hissi bilan emas, balki ularning jamiyatga kirishishiga yordam berish asosida bildirish talab etiladi. Ijtimoiy pedagogikada insonparvarlashuv tamoyili pedagogning tarbiyalanuvchiga o’z rivojlanishining mas’ul va mustaqil sub’ektiga nisbatan munosabatda bo’lishni ko’zda tutadi. Tarbiyaning insonparvarlashuv tamoyilini amalga oshirish bolalar, o’smirlar, yoshlarning shakllanishiga ijobiy ta’sir ko’rsatadi.Tarbiyaning variativligi tamoyili. Zamonaviy jamiyatlarda ijtimoiy tarbiyaning variativligi shaxs ehtiyojlarining xilma-xilligi bilan aniqlanadi.Tarbiya variativligi tamoyili insonning federal, mintaqaviy, munitsipial va lokal darajada umuminsoniy qadriyatlarga asoslanib, etnik xususiyatlar, shuningdek mintaqaviy munitsipial va lokal sharoitlarni inobatga olib, tarbiya muassasalarida insoniy, yosh, differensial va individual yondashuvlar asosida manaviy-qadriyat jihatidan tarbiyalashni amalga oshirish uchun sharoitlar yaratish uchun ishlab chiqilgan.. Ijtimoiy tarbiyaning variativligi tamoyilining ta’rifini milliy pedagogikada XX asrning 80-yillari oxiridan boshlab ro’y bergan ijtimoiy-siyosiy o’zgarishlar sababli ishlab chiqish imkoniyati yaratildi. Bu o’zgarishlarning natijada insonning