Ijtimoiy pedagogning kasbiy faoliyati

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

14

File size

Fayl hajmi

36,0 KB


Ijtimoiy pedagogning kasbiy faoliyati
Reja:
1. Ijtimoiy pedagog kasbiy faoliyatining o’ziga xosligi.
2. Ijtimoiy pedagog kasbi va uning vazifalari va huquqlari.
3. Ijtimoiy pedagogning kasbiy sifatlari va modeli.
4. Ijtimoiy pedagogning kasbiy faoliyati sohalari.
Tayanch  tushunchalar:  ijtimoiy  pedagog,  ijtimoiy  yordam,  ijtimoiy
reabilitatsion xizmat, ijtimoiy pedagogik ish metodlari, analitik, prognostik, loyiha,
refleksiya, kasbiy status, empatiya, bilim, ko’nikma, sifat va fazilat, tashxis quyis,
bashoratchilik, vositachilik,
tugirlash  va kayta tiklash,  ximoyalash,  ogoxlantirish  va profilaktika, evristika
(ijodiy fikrlash).
            Ijtimoiy pedagog va uning kasbiy sifati
Ijtimoiy pedagoglarni kasbiy tayyorlash uzluksnz ta’lim tizimda amalga
oshiriladi. Ijtimoiy pedagoglarni kasbiy tayyorlash ikki turdagi o`quv yurtlarida
olib boriladi:  o`rta kasbiy ta’lim muassasalari (litsey va texnikumlar) va oliy
kasbiy ta’lim maktablari (Institut va universitetlar).
  O`rta kasbiy ta’lim muassasalarida kichik sinflar va maktabgacha tarbiya
muassasalarida tarbiyalanuvchi bolalar bilan ishlovchi pedagoglar tayyorlanadi.
Logotip
Ijtimoiy pedagogning kasbiy faoliyati Reja: 1. Ijtimoiy pedagog kasbiy faoliyatining o’ziga xosligi. 2. Ijtimoiy pedagog kasbi va uning vazifalari va huquqlari. 3. Ijtimoiy pedagogning kasbiy sifatlari va modeli. 4. Ijtimoiy pedagogning kasbiy faoliyati sohalari. Tayanch tushunchalar: ijtimoiy pedagog, ijtimoiy yordam, ijtimoiy reabilitatsion xizmat, ijtimoiy pedagogik ish metodlari, analitik, prognostik, loyiha, refleksiya, kasbiy status, empatiya, bilim, ko’nikma, sifat va fazilat, tashxis quyis, bashoratchilik, vositachilik, tugirlash va kayta tiklash, ximoyalash, ogoxlantirish va profilaktika, evristika (ijodiy fikrlash). Ijtimoiy pedagog va uning kasbiy sifati Ijtimoiy pedagoglarni kasbiy tayyorlash uzluksnz ta’lim tizimda amalga oshiriladi. Ijtimoiy pedagoglarni kasbiy tayyorlash ikki turdagi o`quv yurtlarida olib boriladi: o`rta kasbiy ta’lim muassasalari (litsey va texnikumlar) va oliy kasbiy ta’lim maktablari (Institut va universitetlar). O`rta kasbiy ta’lim muassasalarida kichik sinflar va maktabgacha tarbiya muassasalarida tarbiyalanuvchi bolalar bilan ishlovchi pedagoglar tayyorlanadi.
O`rta  ma’lumotli  pedagoglarning  asosiy  vazifasi  bolalarga  kiyin  vaziyatlarni
yengib o`tishga yordam beradi, bolalarning ishonishiga ko`maklashuvchi faoliyat
turlarini  tashkillashtiradi.  Bolalarning  rivojlanishi  uchun  zarur  shart-sharoitlar
yaratish,  ularning  ota-onalari  bilan  xamkorlik  qilish,  o`z  malakasini  oshirish
maqsadida mustaqil ravishda o`kib borishdan iboratdir. O`rta kasbiy ta’lim bilim
yurtini tugatgach ular oliy ta’lim muassasida o`z o`kishini davom ettirishi mumkin.
Ijtimoiy pedagog - faqat o`qituvchigina emas, u bola kanday ukiyotganini va
rivojlanayotganini  tushunadigan  va  xis  etadigan  shaxsdir.  U  bola  xayotini,
kechinmalarini  xuddi  o`zinikidek  tushunadigan  va  uning  ma’naviy,  madaniy,
axlokiy  rivojlanishiga  yullanmalar  bera  oladigan  mutaxassis  bulmogi
kerak.Shuning uchun xakikiy pedagog faqat o`z fanini bilibgina kolmay, ayni
vaktda bolalar va kattalar bilan ijodiy mulokot kila oladigan, o`z ustida ishlaydigan
inson  bulishi  muxim  axamiyatga  ega.  Ta’lim  jarayonini  ijtimoiylashtirish
natijasida  o`quvchi  inson  moxiyatini  anglaydi.  O`z  xayoti  dovomida  inson
to`grisida xosil qilingan tushunchalar asosida mukammal shaxs va xakikiy fuqaro
bo`lib yetishadi.
Insonparvarlikka  asoslangan  ta’lim – ijtimoiy  fanlar  va  yondosh
fanlarning funktsiyalarini kengaytiradi, ta’lim jarayonini, mutaxassis shaxsi va
uning dunyokarashi yaxlitligini ta’minlaydi.
Ta’limni  insonparvarlashtirishdan  ko`zlangan  asosiy  maqsad  yoshlarga
tegishli  bilim,  kunikma  va  malaka,  ularning  insoniy  dunyokarashini
shakllantirishdan iborat. U bulajak fuqarolar tomonidan insonlar faoliyatining turli
soxalarida insonparvarlik g`oyasi va kadriyatlarini amalga oshirishning asosi bo`lib
xizmat kilsin.
Ta’limda  xayot  tajribasiga  ega  bulish  ziddiyatli  xolatlarda  ijtimoiy
moslashuv modelini ishlab chikishni takozo etadi:
- ijtimoiy – shaxsiy xayot tajribasiga asoslangan muntazam davom etadigan
jarayon xisoblanadi; 
-  real  vaziyatdan  kelib  chikib,  ziddiyatli  xolatlarda  ijtimoiy  moslashuv
modelini ishlab chikishni takozo etadi;
Logotip
O`rta ma’lumotli pedagoglarning asosiy vazifasi bolalarga kiyin vaziyatlarni yengib o`tishga yordam beradi, bolalarning ishonishiga ko`maklashuvchi faoliyat turlarini tashkillashtiradi. Bolalarning rivojlanishi uchun zarur shart-sharoitlar yaratish, ularning ota-onalari bilan xamkorlik qilish, o`z malakasini oshirish maqsadida mustaqil ravishda o`kib borishdan iboratdir. O`rta kasbiy ta’lim bilim yurtini tugatgach ular oliy ta’lim muassasida o`z o`kishini davom ettirishi mumkin. Ijtimoiy pedagog - faqat o`qituvchigina emas, u bola kanday ukiyotganini va rivojlanayotganini tushunadigan va xis etadigan shaxsdir. U bola xayotini, kechinmalarini xuddi o`zinikidek tushunadigan va uning ma’naviy, madaniy, axlokiy rivojlanishiga yullanmalar bera oladigan mutaxassis bulmogi kerak.Shuning uchun xakikiy pedagog faqat o`z fanini bilibgina kolmay, ayni vaktda bolalar va kattalar bilan ijodiy mulokot kila oladigan, o`z ustida ishlaydigan inson bulishi muxim axamiyatga ega. Ta’lim jarayonini ijtimoiylashtirish natijasida o`quvchi inson moxiyatini anglaydi. O`z xayoti dovomida inson to`grisida xosil qilingan tushunchalar asosida mukammal shaxs va xakikiy fuqaro bo`lib yetishadi. Insonparvarlikka asoslangan ta’lim – ijtimoiy fanlar va yondosh fanlarning funktsiyalarini kengaytiradi, ta’lim jarayonini, mutaxassis shaxsi va uning dunyokarashi yaxlitligini ta’minlaydi. Ta’limni insonparvarlashtirishdan ko`zlangan asosiy maqsad yoshlarga tegishli bilim, kunikma va malaka, ularning insoniy dunyokarashini shakllantirishdan iborat. U bulajak fuqarolar tomonidan insonlar faoliyatining turli soxalarida insonparvarlik g`oyasi va kadriyatlarini amalga oshirishning asosi bo`lib xizmat kilsin. Ta’limda xayot tajribasiga ega bulish ziddiyatli xolatlarda ijtimoiy moslashuv modelini ishlab chikishni takozo etadi: - ijtimoiy – shaxsiy xayot tajribasiga asoslangan muntazam davom etadigan jarayon xisoblanadi; - real vaziyatdan kelib chikib, ziddiyatli xolatlarda ijtimoiy moslashuv modelini ishlab chikishni takozo etadi;
- mavjud amaldagi xolatga doim moslashish jarayoni xisoblanadi;
- shaxslararo alokalarni kamrab oladi;
- shaxsning shakllanish jarayonini yunaltiradi.
      Ijtimoii pedagog kasbiy faoliyatining xususiyatlari  — "Ijtimoiy pedagog"
mutaxassisi  "pedagog"  so`zidan  olingan  bo`lib,  avvalo  o`qituvchi  ma’nosini
anglatadi.  Shu  bois  mazkur  lavozimning  joriy  etilganidan  so’ng  aynan
o`qituvchilarning birinchi ijtimoiy pedagoglar bo`lgani ajablanarli emas. Ijtimoiy
pedagoglarni kayta tayyorlash buyicha kurslar tinglovchilarining aksariyat kismini
xam o`qituvchilar tashkil etadi.
Yana shuni ta’kidlamoq joizki, ijtimoiy pedagoglarning kasbiy tayyorgarligi
xam pedagogik oliy o`quv yurtlarida amalga oshiriladi. Darhakikat, pedagog va
o`qituvchining  kasbiy  faoliyatida  kupgina  umumiyliklar  mavjud.  Bu  ikkala
kasbning xam ob’ekti bola, uning rivojlanishi va ijtimoiy shakllanishidir. Bu narsa
ularning yakinligini yana bir bor tasdiklaydi.
O`z navbatida mazkur mutaxassiliklarning kasbiy faoliyati ularning o`ziga
xos xususiyatlarini aniklashga imkon beruvchi bir kator tafovutlarga xam ega.
O`qituvchi o`zining asosiy ta’lim berish vazifasini bajarar ekan, yosh avlodga
bilim va jamiyat tomonidan orttirilgan ijtimoiy madaniyat tajribasini o`rgatadi.
Ushbu  jarayonda  bola  tarbiyalanadi  va  shakllantiriladi.  Ijtimoiy  pedagogning
dikkat markazida esa bolani jamiyatga moslashib ketishiga yordam berish turadi. 
Ijtimoiy pedagog kasbi va uning vazifalari 
Shu  kunga  qadar  ijtimoiy  pedagogning  vazifasini  bir-biri  bilan  bog’liq
bo’lgan tibbiyot, sport, mnlitsiya, madaniyat tashkilotlari xodimlariga yuklatilib
kelindi. Natijada jamiyat a’zolari ongida bolalar tarbiyasi bilan faqat o’qituvchi va
ota-onalar shug’ullanishi lozim degan fikr o’rnashib qoldi. Yurtimizda ijtimoiy
ishni kasb darajasiga olib chiqish hamda bu borada mutaxassis kadrlarni tayyorlash
jamiyatda tarbiyaviy muammolarni  hal  etishda insonlarning yashash  sharoitini
Logotip
- mavjud amaldagi xolatga doim moslashish jarayoni xisoblanadi; - shaxslararo alokalarni kamrab oladi; - shaxsning shakllanish jarayonini yunaltiradi. Ijtimoii pedagog kasbiy faoliyatining xususiyatlari — "Ijtimoiy pedagog" mutaxassisi "pedagog" so`zidan olingan bo`lib, avvalo o`qituvchi ma’nosini anglatadi. Shu bois mazkur lavozimning joriy etilganidan so’ng aynan o`qituvchilarning birinchi ijtimoiy pedagoglar bo`lgani ajablanarli emas. Ijtimoiy pedagoglarni kayta tayyorlash buyicha kurslar tinglovchilarining aksariyat kismini xam o`qituvchilar tashkil etadi. Yana shuni ta’kidlamoq joizki, ijtimoiy pedagoglarning kasbiy tayyorgarligi xam pedagogik oliy o`quv yurtlarida amalga oshiriladi. Darhakikat, pedagog va o`qituvchining kasbiy faoliyatida kupgina umumiyliklar mavjud. Bu ikkala kasbning xam ob’ekti bola, uning rivojlanishi va ijtimoiy shakllanishidir. Bu narsa ularning yakinligini yana bir bor tasdiklaydi. O`z navbatida mazkur mutaxassiliklarning kasbiy faoliyati ularning o`ziga xos xususiyatlarini aniklashga imkon beruvchi bir kator tafovutlarga xam ega. O`qituvchi o`zining asosiy ta’lim berish vazifasini bajarar ekan, yosh avlodga bilim va jamiyat tomonidan orttirilgan ijtimoiy madaniyat tajribasini o`rgatadi. Ushbu jarayonda bola tarbiyalanadi va shakllantiriladi. Ijtimoiy pedagogning dikkat markazida esa bolani jamiyatga moslashib ketishiga yordam berish turadi. Ijtimoiy pedagog kasbi va uning vazifalari Shu kunga qadar ijtimoiy pedagogning vazifasini bir-biri bilan bog’liq bo’lgan tibbiyot, sport, mnlitsiya, madaniyat tashkilotlari xodimlariga yuklatilib kelindi. Natijada jamiyat a’zolari ongida bolalar tarbiyasi bilan faqat o’qituvchi va ota-onalar shug’ullanishi lozim degan fikr o’rnashib qoldi. Yurtimizda ijtimoiy ishni kasb darajasiga olib chiqish hamda bu borada mutaxassis kadrlarni tayyorlash jamiyatda tarbiyaviy muammolarni hal etishda insonlarning yashash sharoitini
yaxshilashda, eng asosiysi- har bir jamiyat a’zosini ijtimoiy himoyalashda muhim
ahamiyat kasb etadi. Ijtimoiy pedagog oldiga qo’yiladigan kasbiy talablar: ijtimony
axborot berish, ya’ni bolalarga beriladigan ijtimoiy yordam va xizmat ko’rsatish
spekgrlari haqida ma’lumot berish; jtimoiy -huquqiy yordam, ya’ni bolalarga,
jamiyat a’zolariga o’z haq - huquqlarini anglashga  yordam  berish;  ijtimoiy -
reabilitatsion xizmat, ya’ni  insonldrning ma’naviy –axloqiy, emotsional, ruhiy
holatlarinn taklashga yordam berish, ijtimoiy- iqtisodiy yordam, ya’ni posobiya,
konpensatsiya,  nafaqalarni   olishda   hamkorlik   qilish   bolalar   uylari
bitiruvchilariga,  yetimlarga  moddiy  yordam  berishni tashkillashtirish; ijtimoiy—
tibbiy yordam berish, ya’ni bolalarni ijtimoiy patranaj qilish, voyaga yetmaganlar
orasida kashandachilik, alkogolizm kabi holatlarni profilaktika va reabilitatsiya
qilish;  ijtimoiy-psixologik,  ya'ni  oilada,  turli  mikrojamiyatda  sog`lom  muhitni
tashkil etishga yordam berish: ijtimoiy-pedagogik,  ya'ni  bolalarni  tarbiyalashda
ota-onalarning o`z haq-huquqlarini anglash, ularga sharoitlar yaratish, o`qituvchi
va o`quvchi orasidagi ziddiyatlarni hal etish kabilardan iborat.
Ijtimoiy  pedagog  bu  vazifalarni  amalga  oshirish  uchun,  albatta  quyidagi
sohalarda o`z bilimlarini boyitib borishi shart. Milliy istiqlol g`oyasi huquqiy-
me'yoriy baza (qarorlar, aktlar, buyruqlar, ko`rsatmalar, tashkilot tuzulmalari va
x.k.),ijtimoiy  pedagogikaning  tarixi  va  nazariyasi  yosh  davrlar  psixologiyasi,
sotsiologiyasi,  ijtimoiy-pedagogik  ishlarni  olib  borish  hamda  rejalashirish
metodlari va h.k.
Shuningdek,  ijtimoiy  pedagogdan  quyidagi  malaka  va  ko`nikmalarga  ega
bo`lishi talab etiladi: analitik, ya'ni sotsiumda ro`y berayotgan jarayonlarni nazariy
tahlil  etish, bolaning ruqiy olamini  anglay  bilish,  ularning muammolarini  hal
etishga doir hamkorlik faoliyatini tashkil etish;
prognostik, ya'ni tashkil etilgan
ijtimoiy-pedagogik faoliyat bo`yicha bolaning muammolarini hal etish yo`llarini
bashorat qilish; 
loyiqalash,  ya'ni  ijtimoiy-pedagogik  faoliyatning  mazmunini
aniqlash va rejalashtirish;
refleksiv,  ya'ni  ijtimoiy  pedagog  o`zining
faoliyatini tahlil etib borishi;·
kommunikativ,  ya'ni  ijtimoiy  pedagogning
Logotip
yaxshilashda, eng asosiysi- har bir jamiyat a’zosini ijtimoiy himoyalashda muhim ahamiyat kasb etadi. Ijtimoiy pedagog oldiga qo’yiladigan kasbiy talablar: ijtimony axborot berish, ya’ni bolalarga beriladigan ijtimoiy yordam va xizmat ko’rsatish spekgrlari haqida ma’lumot berish; jtimoiy -huquqiy yordam, ya’ni bolalarga, jamiyat a’zolariga o’z haq - huquqlarini anglashga yordam berish; ijtimoiy - reabilitatsion xizmat, ya’ni insonldrning ma’naviy –axloqiy, emotsional, ruhiy holatlarinn taklashga yordam berish, ijtimoiy- iqtisodiy yordam, ya’ni posobiya, konpensatsiya, nafaqalarni olishda hamkorlik qilish bolalar uylari bitiruvchilariga, yetimlarga moddiy yordam berishni tashkillashtirish; ijtimoiy— tibbiy yordam berish, ya’ni bolalarni ijtimoiy patranaj qilish, voyaga yetmaganlar orasida kashandachilik, alkogolizm kabi holatlarni profilaktika va reabilitatsiya qilish; ijtimoiy-psixologik, ya'ni oilada, turli mikrojamiyatda sog`lom muhitni tashkil etishga yordam berish: ijtimoiy-pedagogik, ya'ni bolalarni tarbiyalashda ota-onalarning o`z haq-huquqlarini anglash, ularga sharoitlar yaratish, o`qituvchi va o`quvchi orasidagi ziddiyatlarni hal etish kabilardan iborat. Ijtimoiy pedagog bu vazifalarni amalga oshirish uchun, albatta quyidagi sohalarda o`z bilimlarini boyitib borishi shart. Milliy istiqlol g`oyasi huquqiy- me'yoriy baza (qarorlar, aktlar, buyruqlar, ko`rsatmalar, tashkilot tuzulmalari va x.k.),ijtimoiy pedagogikaning tarixi va nazariyasi yosh davrlar psixologiyasi, sotsiologiyasi, ijtimoiy-pedagogik ishlarni olib borish hamda rejalashirish metodlari va h.k. Shuningdek, ijtimoiy pedagogdan quyidagi malaka va ko`nikmalarga ega bo`lishi talab etiladi: analitik, ya'ni sotsiumda ro`y berayotgan jarayonlarni nazariy tahlil etish, bolaning ruqiy olamini anglay bilish, ularning muammolarini hal etishga doir hamkorlik faoliyatini tashkil etish; prognostik, ya'ni tashkil etilgan ijtimoiy-pedagogik faoliyat bo`yicha bolaning muammolarini hal etish yo`llarini bashorat qilish; loyiqalash, ya'ni ijtimoiy-pedagogik faoliyatning mazmunini aniqlash va rejalashtirish; refleksiv, ya'ni ijtimoiy pedagog o`zining faoliyatini tahlil etib borishi;· kommunikativ, ya'ni ijtimoiy pedagogning
insonlararo  muloqat  madaniyatini  egallashi.  U  boshqalar  fikrini  eshita  bilish,
muloqatga kirisha bilish, faktlar to`plash singari faoliyatlarni o`z ichiga oladi.
Kasbiy  status-bu  kasb  kodeksida  ko`rsatilib,  sub'ektning  insonlararo
munosabatlar tizimidagi kasbiy holati, huquqlari, majburiyatlaridir.
Ijtimoiy pedagog huquqlari
Ijtimoiy pedagog jurnalistlar kabi ijtimoiy hayotning barcha jabhalariga kirib
bora  olishi  kerak.  Buning  uchun  u  davlat  qonun  chiqaruvchi  organlari  bilan
mustaqkam aloqada bo`lishi talab etiladi. O`zining bu faoliyatida u:· bolalarning,
umuman  jamiyat  a'zolarining  ijtimoiy  talablariga  doir  axborotlar  to`plash,
sotsiologik  savol-javoblar  o`tkazish,  diagnostik  tekshiruv  ishlarini  olib  borish
huquqiga;muayyan ijtimoiy muammolarni hal etish yuzasidan jamiyat organlariga
va davlat tashkilotlariga murojat etish huquqiga; davlat organlarini ular faoliyatiga
doir mavjud muammolardan xabardor etish huquqiga;
ijtimoiy faollik va u yoki
bu  tashabbus  bilan  chiqadigan  ota-onalar,  oilalar,  homiylarni  rag`batlantirish
huquqiga; ommaviy axborot vositasi  yordamida ma'lum ijtimoiy faoliyat yoki
namunavty oila tarbiyasi tajribalarini tarqib etish huquqiga; yashash joyi ish va
o`quv  jarayonlarida  ma'lum  ijtimoiy  muammolarni  hal  etishga  qaratilgan
fuqarolarning ijtimoiy harakatini boshqarish kabi huquqlarga ega.
Ijtimoiy pedagogning kasbiy sifatlari.
Ijtimoiy pedagog asosan xalq ommasi Bilan ishlaydigan shaxsdir. U o`z
faoliyati jarayonida turli xarakterdagi insonlar bilan muloqatga kirishishiga to`qri
keladi. Bu vaziyatda ular bilan turli xil ziddiyatlarga bormaslik, ularning har
birining ko`ngliga, yuragiga kirib borish uchun sifat va fazilatlarga ega bo`lishi
talab etiladi: empatiya (dunyoni boshqalarning ko`zi bilan ko`rish, tushuna bilish),
xayrihoqlik, ezgulik, to`qrilik, ochiq ko`ngillik, aniq mo`ljal olish, samimiylik,
kommunikabellik(boshqalar  bilan  chiqisha  bilish)Ijtimoiy  pedagogning  ahloqiy
majburiyatlari Ijtimoiy pedagog o`z mijozlarining qalbiga kirib borishida uning
ahloqiy majburiyatlari muhim ahamiyat kasb etadi. Ijtimoiy pedagogning aqloqiy
majburiyatlari o`ziga xosligi bilan ajralib turadi. Bular: o`z mijozlariga nisbatan
axloqiy muloqatda bo`lish, ya'ni ularning haq huquqlari va imtiyozlarini birinchi
Logotip
insonlararo muloqat madaniyatini egallashi. U boshqalar fikrini eshita bilish, muloqatga kirisha bilish, faktlar to`plash singari faoliyatlarni o`z ichiga oladi. Kasbiy status-bu kasb kodeksida ko`rsatilib, sub'ektning insonlararo munosabatlar tizimidagi kasbiy holati, huquqlari, majburiyatlaridir. Ijtimoiy pedagog huquqlari Ijtimoiy pedagog jurnalistlar kabi ijtimoiy hayotning barcha jabhalariga kirib bora olishi kerak. Buning uchun u davlat qonun chiqaruvchi organlari bilan mustaqkam aloqada bo`lishi talab etiladi. O`zining bu faoliyatida u:· bolalarning, umuman jamiyat a'zolarining ijtimoiy talablariga doir axborotlar to`plash, sotsiologik savol-javoblar o`tkazish, diagnostik tekshiruv ishlarini olib borish huquqiga;muayyan ijtimoiy muammolarni hal etish yuzasidan jamiyat organlariga va davlat tashkilotlariga murojat etish huquqiga; davlat organlarini ular faoliyatiga doir mavjud muammolardan xabardor etish huquqiga; ijtimoiy faollik va u yoki bu tashabbus bilan chiqadigan ota-onalar, oilalar, homiylarni rag`batlantirish huquqiga; ommaviy axborot vositasi yordamida ma'lum ijtimoiy faoliyat yoki namunavty oila tarbiyasi tajribalarini tarqib etish huquqiga; yashash joyi ish va o`quv jarayonlarida ma'lum ijtimoiy muammolarni hal etishga qaratilgan fuqarolarning ijtimoiy harakatini boshqarish kabi huquqlarga ega. Ijtimoiy pedagogning kasbiy sifatlari. Ijtimoiy pedagog asosan xalq ommasi Bilan ishlaydigan shaxsdir. U o`z faoliyati jarayonida turli xarakterdagi insonlar bilan muloqatga kirishishiga to`qri keladi. Bu vaziyatda ular bilan turli xil ziddiyatlarga bormaslik, ularning har birining ko`ngliga, yuragiga kirib borish uchun sifat va fazilatlarga ega bo`lishi talab etiladi: empatiya (dunyoni boshqalarning ko`zi bilan ko`rish, tushuna bilish), xayrihoqlik, ezgulik, to`qrilik, ochiq ko`ngillik, aniq mo`ljal olish, samimiylik, kommunikabellik(boshqalar bilan chiqisha bilish)Ijtimoiy pedagogning ahloqiy majburiyatlari Ijtimoiy pedagog o`z mijozlarining qalbiga kirib borishida uning ahloqiy majburiyatlari muhim ahamiyat kasb etadi. Ijtimoiy pedagogning aqloqiy majburiyatlari o`ziga xosligi bilan ajralib turadi. Bular: o`z mijozlariga nisbatan axloqiy muloqatda bo`lish, ya'ni ularning haq huquqlari va imtiyozlarini birinchi
darajali deb bilish;ular bilan muloqatga kirishishda ahloq me'yorlarga amal qilish
(hurmat, haqqoniyat. hushmuomilalik, alohida etibor va h.k.)
rahbarlar
 
yoki
yetakchi tashkilotlarga nisbatan yetuk majburi 
o`z  kasbi  oldidagi  axloq
majburiyatlar, ya'ni o`z kasbining mazmuni va mohiyatini anglash, mas'uliyatni his
etish, faollik ko`rsatish va h.k. 
Ijtimoiy pedagogik faoliyat
Pedagogik  faoliyat-ta’lim  va  tarbiya  orkali  ijtimoiy-madaniy  tajribani
berishga yunaltirilgan kasbiy faoliyat turidir. Bu faoliyat ta’lim standartlari, o`quv
rejalari,  dasturlari  bilan  belgilanadi.Ijtimoiy  pedagogik  faoliyat-bolaga
ijtimoiylashuvi  jarayonida  (bolaning  jamiyatga  kirishi)  yordam  kursatishga
karatilgan kasbiy faoliyat turidir. Bola bilan ish olib borishi mumkin bulgan turli
xil ta’lim muassasalari, tashkilotlari, birlashmalari uz ishlarini ijtimoiy pedagoglar
orkali amalga oshiradilar.
Ijtimoiy  pedagogik  faoliyat  xar  doim   anik  bir  bolaga  va  uning
ijtimoilashuviga,  uni  jamiyatga  integratsiyalash  jarayonida  yuzaga  keladigan
muamolarini xal etishga yunaltirilgan bo`ladi. Kasbiy faoliyat tuzilmasi  — har
kanday  faoliyat  o`z  tuzilmasiga  egadir.  Ular  faoliyat  elementlarining  o`zaro
boglikligini va o`zaro shartlarini aniklaydi. Ijtimoiy pedagog faoliyati tuzilmasi
quyidagi komponentlardan iborat: sub’ekt (faoliyatni amalga oshiruvchi tomon),
ob’ekt (faoliyat yunaltirilgan tomon), maqsad (faoliyat orkali nimaga intilinadi),
vazifa (faoliyat orkali nimalar amalga oshiriladi), vositalar (faoliyat kaysi usul yoki
texnika yordamida amalga oshiriladi).
Ijtimoiy pedagog faoliyatining ob’ekti jamiyatga moslashish jarayonidagi
yordamga muxtoj bolalar va yoshlardir. Bu toifaga intellektual, ruxiy, ijtimoiy
nuksoni bor bolalar, shuningdek, jismoniy, ruxiy yoki akliy shakllanishi buzilgan
bolalarning  katta  kismi  (ko`zi  ojiz,  kar-soqov,  aqliy  ojiz  va  bolalar  tserebral
falajligiga chalinganlar) kiritiladi. Ular jamiyatning aloxida mehriga muxtojdir.
Agar bolaning jamiyatdagi shakllanishi  normal  kechsa  unda ijtimoiy pedagog
yordami  zarur  bulmaydi.  Bordiyu,  ota-onalar  va  maktab  uning  shakllanishi,
tarbiyalanishi va ta’lim olishini ta’minlay olmasa u xolda ijtimoiy pedagog xizmati
Logotip
darajali deb bilish;ular bilan muloqatga kirishishda ahloq me'yorlarga amal qilish (hurmat, haqqoniyat. hushmuomilalik, alohida etibor va h.k.) rahbarlar yoki yetakchi tashkilotlarga nisbatan yetuk majburi o`z kasbi oldidagi axloq majburiyatlar, ya'ni o`z kasbining mazmuni va mohiyatini anglash, mas'uliyatni his etish, faollik ko`rsatish va h.k. Ijtimoiy pedagogik faoliyat Pedagogik faoliyat-ta’lim va tarbiya orkali ijtimoiy-madaniy tajribani berishga yunaltirilgan kasbiy faoliyat turidir. Bu faoliyat ta’lim standartlari, o`quv rejalari, dasturlari bilan belgilanadi.Ijtimoiy pedagogik faoliyat-bolaga ijtimoiylashuvi jarayonida (bolaning jamiyatga kirishi) yordam kursatishga karatilgan kasbiy faoliyat turidir. Bola bilan ish olib borishi mumkin bulgan turli xil ta’lim muassasalari, tashkilotlari, birlashmalari uz ishlarini ijtimoiy pedagoglar orkali amalga oshiradilar. Ijtimoiy pedagogik faoliyat xar doim anik bir bolaga va uning ijtimoilashuviga, uni jamiyatga integratsiyalash jarayonida yuzaga keladigan muamolarini xal etishga yunaltirilgan bo`ladi. Kasbiy faoliyat tuzilmasi — har kanday faoliyat o`z tuzilmasiga egadir. Ular faoliyat elementlarining o`zaro boglikligini va o`zaro shartlarini aniklaydi. Ijtimoiy pedagog faoliyati tuzilmasi quyidagi komponentlardan iborat: sub’ekt (faoliyatni amalga oshiruvchi tomon), ob’ekt (faoliyat yunaltirilgan tomon), maqsad (faoliyat orkali nimaga intilinadi), vazifa (faoliyat orkali nimalar amalga oshiriladi), vositalar (faoliyat kaysi usul yoki texnika yordamida amalga oshiriladi). Ijtimoiy pedagog faoliyatining ob’ekti jamiyatga moslashish jarayonidagi yordamga muxtoj bolalar va yoshlardir. Bu toifaga intellektual, ruxiy, ijtimoiy nuksoni bor bolalar, shuningdek, jismoniy, ruxiy yoki akliy shakllanishi buzilgan bolalarning katta kismi (ko`zi ojiz, kar-soqov, aqliy ojiz va bolalar tserebral falajligiga chalinganlar) kiritiladi. Ular jamiyatning aloxida mehriga muxtojdir. Agar bolaning jamiyatdagi shakllanishi normal kechsa unda ijtimoiy pedagog yordami zarur bulmaydi. Bordiyu, ota-onalar va maktab uning shakllanishi, tarbiyalanishi va ta’lim olishini ta’minlay olmasa u xolda ijtimoiy pedagog xizmati
kerak bo`ladi. Ijtimoiy pedagog faoliyatining maqsadi bolaning ruxiy sogligi va
xavfsizligi uchun sharoit yaratish, uning oilasi, maktabi va atrofidagi unga salbiy
ta’sir kursatuvchi omillardan ogoxlantiruvchi va ularni yengib utuvchi ijtimoiy,
xuquqiy, ruxiy, tibbiy va pedagogik muammolarini kompleks ravishda xal etish
maqsadida turli mutaxassislar (ruxiyatshunoslar, tibbiy xodimlar, ijtimoii xodimlar
va yuristlar) xamda ma’muriy organlar va idoralarning (ta’lim, soglikni saklash,
ijtimoiy  ximoya  soxasidagi)  mazkur  masalaga  yunaltirilgan  sa’y-xarakatlarni
muvofiklashtirib turishda vositachi bula olishi kerak. 
 Ijtimoii pedagog faoliyatidagi muxim yunalish — bu BMT Konventsiyasida
e’lon qilingan bolaning yashashga, soglom shakllanishiga, ta’lim olishiga, o`z
karashlarini erkin ifoda etishiga, kamsitishning xar kanday turidan ximoyalashga
karatilagan xukuklarini ximoya qilishdir. Ijtimoii pedagog faoliyatidagi yana bir
yunalish  —  bu  bolani  shakllanishiga  kumaklashuvchi  ijtimoii  loyixalar  va
dasturlar, xususiy tashabbuslarni ishlab chikishda ishtirok etishdir.
Shunday qilib, ijtimoiy pedagog faoliyatiga quyidagi vazifalarni biriktirish
mumkin: .       
— tashxis quyish
— bashoratchilik  
— vositachilik 
— tugirlash va kayta tiklash
— ximoyalash
— ogoxlantirish va profilaktika
— evristika (ijodiy fikrlash)
      Pedagogning barcha faoliyati vositalar yordamida amalga oshiriladi.
Bular safiga maqsadga erishishda zarur bo`ladigan barcha xarakatlar, predmetlar,
kurollar, usullar va texnologiyalarni kiritish mumkin.Ijtimoiy pedagogning kasbiy
faoliyati sub’ekti sifatida: shaxsiy tavsif va kasbiy omilkorligi.
Ijtimoiy pedagogning shaxsiy tavfsifnomasi kurib chikiladigan bulsa, avvalo
mazkur  faoliyat  sub’ektini  — o`z  soxasini  mukammal  biluvchi  mutaxassisni
belgilab  olishimiz  zarur  bo`ladi.  U  bola  xaqidagi  ijtimoiy  va  boshka
Logotip
kerak bo`ladi. Ijtimoiy pedagog faoliyatining maqsadi bolaning ruxiy sogligi va xavfsizligi uchun sharoit yaratish, uning oilasi, maktabi va atrofidagi unga salbiy ta’sir kursatuvchi omillardan ogoxlantiruvchi va ularni yengib utuvchi ijtimoiy, xuquqiy, ruxiy, tibbiy va pedagogik muammolarini kompleks ravishda xal etish maqsadida turli mutaxassislar (ruxiyatshunoslar, tibbiy xodimlar, ijtimoii xodimlar va yuristlar) xamda ma’muriy organlar va idoralarning (ta’lim, soglikni saklash, ijtimoiy ximoya soxasidagi) mazkur masalaga yunaltirilgan sa’y-xarakatlarni muvofiklashtirib turishda vositachi bula olishi kerak. Ijtimoii pedagog faoliyatidagi muxim yunalish — bu BMT Konventsiyasida e’lon qilingan bolaning yashashga, soglom shakllanishiga, ta’lim olishiga, o`z karashlarini erkin ifoda etishiga, kamsitishning xar kanday turidan ximoyalashga karatilagan xukuklarini ximoya qilishdir. Ijtimoii pedagog faoliyatidagi yana bir yunalish — bu bolani shakllanishiga kumaklashuvchi ijtimoii loyixalar va dasturlar, xususiy tashabbuslarni ishlab chikishda ishtirok etishdir. Shunday qilib, ijtimoiy pedagog faoliyatiga quyidagi vazifalarni biriktirish mumkin: . — tashxis quyish — bashoratchilik — vositachilik — tugirlash va kayta tiklash — ximoyalash — ogoxlantirish va profilaktika — evristika (ijodiy fikrlash) Pedagogning barcha faoliyati vositalar yordamida amalga oshiriladi. Bular safiga maqsadga erishishda zarur bo`ladigan barcha xarakatlar, predmetlar, kurollar, usullar va texnologiyalarni kiritish mumkin.Ijtimoiy pedagogning kasbiy faoliyati sub’ekti sifatida: shaxsiy tavsif va kasbiy omilkorligi. Ijtimoiy pedagogning shaxsiy tavfsifnomasi kurib chikiladigan bulsa, avvalo mazkur faoliyat sub’ektini — o`z soxasini mukammal biluvchi mutaxassisni belgilab olishimiz zarur bo`ladi. U bola xaqidagi ijtimoiy va boshka
kiyinchiliklarni chukur farklay biladi va unga yordamga kela oladi. U umum
nazariy  va  maxsus  bilimlarga,  malaka  va  kunikmalarga,  ma’lum  darajadagi
kobiliyatlarga ega bo`ladi.
Xush ijtimoiy pedagog kim? Uning ruxiy surati va shaxsiy tavsifnomasi
kanday, kaysi soxalar uning faoliyat doirasiga tegishli? U boshka kasb egalaridan
nimasi bilan fark kiladi?
Kundalik  xayotda  biz  kasb  inson  ongida,  uning  xatti-xarakatlarida  va
dunyokarashida o`ziga xos iz koldirishiga guvox bulamiz. Psixologiyada bu narsa
"kasbiy mentallik" deb ataladi. Mentallik — bu insonning olamga munosabatini
va  uning  kundalik  xatti-xarakatlarini  aks  ettiruvchi  ma’lum  ijtimoiy-ruxiy
karashlar  va  kadriyatlar  majmuidir.  Mentallik  o`zida  individning  ijtimoiy  va
madaniy tajribasini mujassamlashtirgan bo`lib, insonning kaysi ijtimoiy katlamga,
yoshga, jinsga, millatga va kasbga mansubligi bilan aniklanadi.
Psixologik tadqiqot larda kasbiy mentallik ma’lum bir kasb egalariga xos
bo`lgan xususiyat sifatida e’tirof etiladi.Oliy ta’lim muassasalarida pedagoglar ikki
bosqichda  o`qitiladi.  Birinchi  boskichda,  ya’ni  bakalavriatda  mutaxassis  o`zi
tanlagan  soxa  bo`yicha  4  yil  davomida  ta’lim  oladi.  Ikkinchi  boskqch
magistraturada  davom  ettiriladi.  "Ijtimoiy  pedagog"  soxasiga  tegishli  barcha
mutaxassilarning ham umumiy o`ziga xos xususiyatlari mavjud bo`ladi. Bir kator
tadqiqot chilar ularning shaxsiy tavsifnomasi sifatida individual-ruxiy xususiyatlar
va maxsus kobiliyatlarni ko`rsatmoqda.
  Kuzatuvchanlik, murakkab vaziyatda tez yo`lga tusha bilish, faxm-farosat
bilan seza olish, o`zini boshka odam o`rniga ko`ya olish va uning xissiyotlarini
tushuna bilish, o`zini boshkara olish va refleksiya (fikr yuritib uni taxlil qilish)
maxsus  kobiliyatlar  jumlasidandir.  Shuningdek,  ijtimoiy  pedagog  dilkashlik,
odamlar bilan ishlay olish, qiziqqonlik, o`z fikrini o`tkaza olish, baxsli vaziyatlarda
yo`l  topa  bilish,  tirishkoklik  kabi  ijtimoiy  soxaning  barcha  xodimlariga  xos
xususiyatlarga xam ega bo`lmogi darkor.
  Xorijiy tadqiqot chilar xam pedagogning individual-ruxiy xususiyatlari
to`grisida o`z fikrlarini bildirganlar. Masalai, Buyuk Britaniyalik olimlar bunday
Logotip
kiyinchiliklarni chukur farklay biladi va unga yordamga kela oladi. U umum nazariy va maxsus bilimlarga, malaka va kunikmalarga, ma’lum darajadagi kobiliyatlarga ega bo`ladi. Xush ijtimoiy pedagog kim? Uning ruxiy surati va shaxsiy tavsifnomasi kanday, kaysi soxalar uning faoliyat doirasiga tegishli? U boshka kasb egalaridan nimasi bilan fark kiladi? Kundalik xayotda biz kasb inson ongida, uning xatti-xarakatlarida va dunyokarashida o`ziga xos iz koldirishiga guvox bulamiz. Psixologiyada bu narsa "kasbiy mentallik" deb ataladi. Mentallik — bu insonning olamga munosabatini va uning kundalik xatti-xarakatlarini aks ettiruvchi ma’lum ijtimoiy-ruxiy karashlar va kadriyatlar majmuidir. Mentallik o`zida individning ijtimoiy va madaniy tajribasini mujassamlashtirgan bo`lib, insonning kaysi ijtimoiy katlamga, yoshga, jinsga, millatga va kasbga mansubligi bilan aniklanadi. Psixologik tadqiqot larda kasbiy mentallik ma’lum bir kasb egalariga xos bo`lgan xususiyat sifatida e’tirof etiladi.Oliy ta’lim muassasalarida pedagoglar ikki bosqichda o`qitiladi. Birinchi boskichda, ya’ni bakalavriatda mutaxassis o`zi tanlagan soxa bo`yicha 4 yil davomida ta’lim oladi. Ikkinchi boskqch magistraturada davom ettiriladi. "Ijtimoiy pedagog" soxasiga tegishli barcha mutaxassilarning ham umumiy o`ziga xos xususiyatlari mavjud bo`ladi. Bir kator tadqiqot chilar ularning shaxsiy tavsifnomasi sifatida individual-ruxiy xususiyatlar va maxsus kobiliyatlarni ko`rsatmoqda. Kuzatuvchanlik, murakkab vaziyatda tez yo`lga tusha bilish, faxm-farosat bilan seza olish, o`zini boshka odam o`rniga ko`ya olish va uning xissiyotlarini tushuna bilish, o`zini boshkara olish va refleksiya (fikr yuritib uni taxlil qilish) maxsus kobiliyatlar jumlasidandir. Shuningdek, ijtimoiy pedagog dilkashlik, odamlar bilan ishlay olish, qiziqqonlik, o`z fikrini o`tkaza olish, baxsli vaziyatlarda yo`l topa bilish, tirishkoklik kabi ijtimoiy soxaning barcha xodimlariga xos xususiyatlarga xam ega bo`lmogi darkor. Xorijiy tadqiqot chilar xam pedagogning individual-ruxiy xususiyatlari to`grisida o`z fikrlarini bildirganlar. Masalai, Buyuk Britaniyalik olimlar bunday
xususiyatlar katoriga yukori darajadagi akliy saloxiyatga egalik, tartiblilik va o`z-
o`zini boshkara bilish, jismonan kuchlilik, odamlarga kiyin vaziyatlarda yordam
bera  olish,  chidamlilik,  sezgirlik  kabilarni  kiritadilar.  AQSH  ning  mashxur
psixologlaridan  sanalgan  J.Xoland  o`zining  "o`ziga  yo`naltirilgap  kidiruv"
metodikasida ijtimoiy soxa kasbi egasiga xos xususiyatlarni ko`rsatgan. Bular:
realistlik  (xakkoniylik),  tadqiqot  chilik,  artistlik,  ijtimoiy,  tadbirkorlik,
konventsional xususiyatlardir. U ijtimoiy pedagogga xos insonparvarlik, ideallik,
mas’uliyatlilik, axloklilik, xushmuomalalik, iliklik, odoblilik, o`zgalarni do`st tuta
olish kabi xususiyatlarni xam ko`rsatadi.
 Ijtimoiy pedagog kasbi insonlar o`rtasidagi munosabatlar tizimida faoliyat
yurituvchi ko`pkirrali soxa bo`lib, pedagogning kaysi ishda ishlashidan kat’iy
nazar  odamlar  bilan  va  avvalo  bolalar  bilan  ishlashga  yo`naltirilganligidadir.
Mulokot jarayonida pedagog ko`plab ruxiy zurikish va charchokni o`zida sinashiga
to`gri keladi. Shu bois uning asab tizimi xam mustaxkam bo`lishi darkor. Bu narsa
unga ijtimoiy-pedagogik, ruxiy-terapevtik jarayonlarda emotsional kiyinchiliklar
bilan to`knashuvida yordam beradi.  Ijtimoiy pedagogga xos yana bir xarakter
xususiyati, bu "Men — obrazidir" Bu narsa pedagogning o`ziga nisbatan ijobiy
munosabatda bo`lishini xamda boshkalar tomonidan o`ziga yukori baxo berilishini
ifodalaydi. Mazkur xarakter pedagogga boshka odamlar bilan erkin mulokot qilish
va ularni oson kabul qilish imkonini beradi. Ijtimoiy pedagognipg quyidagi shaxsiy
fazilatlarini aloxida ajratishimiz mumkin:
-Insoniylik xususiyatlari (mexribonlik, boshkalar manfaatini ustun ko`yish,
o`z shaxsiy qadr-kimmati xissi)
   - Ruhiy barqarorlik, yukori darajadagi xissiy va irodaviy xususiyatlar)
    -Ruhiy taxlilchilik xususiyatlari (o`zini idora kila olish, o`ziga tankidiy karash,
o`zini baxolay olish)
   -ruxiy-pedagogik xususiyatlar ( kirishuvchanlik, gapga chechanlik.)
     Yuqorida keltirilgan xususiyatlar bilan tanishar ekanmiz, xar kanday
odam  xam  ijtimoiy-pedagogik  faoliyatni  olib  borish  kobiliyatiga  ega
bo`lavermasligiga ishonch xosil kilamiz.
Logotip
xususiyatlar katoriga yukori darajadagi akliy saloxiyatga egalik, tartiblilik va o`z- o`zini boshkara bilish, jismonan kuchlilik, odamlarga kiyin vaziyatlarda yordam bera olish, chidamlilik, sezgirlik kabilarni kiritadilar. AQSH ning mashxur psixologlaridan sanalgan J.Xoland o`zining "o`ziga yo`naltirilgap kidiruv" metodikasida ijtimoiy soxa kasbi egasiga xos xususiyatlarni ko`rsatgan. Bular: realistlik (xakkoniylik), tadqiqot chilik, artistlik, ijtimoiy, tadbirkorlik, konventsional xususiyatlardir. U ijtimoiy pedagogga xos insonparvarlik, ideallik, mas’uliyatlilik, axloklilik, xushmuomalalik, iliklik, odoblilik, o`zgalarni do`st tuta olish kabi xususiyatlarni xam ko`rsatadi. Ijtimoiy pedagog kasbi insonlar o`rtasidagi munosabatlar tizimida faoliyat yurituvchi ko`pkirrali soxa bo`lib, pedagogning kaysi ishda ishlashidan kat’iy nazar odamlar bilan va avvalo bolalar bilan ishlashga yo`naltirilganligidadir. Mulokot jarayonida pedagog ko`plab ruxiy zurikish va charchokni o`zida sinashiga to`gri keladi. Shu bois uning asab tizimi xam mustaxkam bo`lishi darkor. Bu narsa unga ijtimoiy-pedagogik, ruxiy-terapevtik jarayonlarda emotsional kiyinchiliklar bilan to`knashuvida yordam beradi. Ijtimoiy pedagogga xos yana bir xarakter xususiyati, bu "Men — obrazidir" Bu narsa pedagogning o`ziga nisbatan ijobiy munosabatda bo`lishini xamda boshkalar tomonidan o`ziga yukori baxo berilishini ifodalaydi. Mazkur xarakter pedagogga boshka odamlar bilan erkin mulokot qilish va ularni oson kabul qilish imkonini beradi. Ijtimoiy pedagognipg quyidagi shaxsiy fazilatlarini aloxida ajratishimiz mumkin: -Insoniylik xususiyatlari (mexribonlik, boshkalar manfaatini ustun ko`yish, o`z shaxsiy qadr-kimmati xissi) - Ruhiy barqarorlik, yukori darajadagi xissiy va irodaviy xususiyatlar) -Ruhiy taxlilchilik xususiyatlari (o`zini idora kila olish, o`ziga tankidiy karash, o`zini baxolay olish) -ruxiy-pedagogik xususiyatlar ( kirishuvchanlik, gapga chechanlik.) Yuqorida keltirilgan xususiyatlar bilan tanishar ekanmiz, xar kanday odam xam ijtimoiy-pedagogik faoliyatni olib borish kobiliyatiga ega bo`lavermasligiga ishonch xosil kilamiz.