Ijtimoiy sohalarning rivojlanishi

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

13

File size

Fayl hajmi

37,4 KB


Ijtimoiy sohalarning rivojlanishi
Reja. 
1. Ijtimoiy sohalarning iqtisodiyot bilan bevosita va bilvosita aloqadorligi 
2. Chakana savdo 
3. Ta’lim va sog‘liqni saqlash.
4. Rekreatsiya va turizm.
1. Ijtimoiy sohalarning iqtisodiyot bilan bevosita va bilvosita aloqadorligi
Iqtisodiy va ijtimoiy rivojlanish o‘zaro bog‘liq, uyg‘unlashgan bo‘lib, uning
mazmun-mohiyatini  alohida,  ajrim  holda  talqin  qilib  bo‘lmaydi.  Har  qanday
iqtisodiy rivojlanish pirovard maqsadda ijtimoiy manfaatlarni ko‘zlaydi. Bizning
mamlakatimizda olib borilayotgan siyosat ham, respublika Prezidenti tomonidan
ishlab chiqilgan bozor munosablariga o‘tishning asosiy tamoyillaridan biri ham
aynan shu masalalarga qaratilgan (ijtimoiy sohalarga davlat byudjetining 60 foiziga
yaqini ajratiladi). Qolaversa, 1996 yildan boshlab har bir yilga o‘zgacha nom
berish, shunga doir davlat dasturlarini ishlab chiqish va ularni amalga oshirish
aksariyat hollarda bevosita ijtimoiy sohalarga bag‘ishlangan. Jumladan, ona va
bolalar  sog‘ligi,  salomatlik,  qariyalarni  qadrlash,  sog‘lom,  barkamol  avlod,
mustahkam  oila,  sog‘lom  bola  yillari  va  hokazolar  fikrimizning  dalilidir.
O‘zbekistonda  olib  borilayotgan  davlat  siyosatining  g‘oyat  muhim  yo‘nalishi
bo‘lgan ijtimoiy sohani isloh qilish bo‘yicha qabul qilingan dasturlar ijrosi ham
bosqichma-bosqich ta’minlanmoqda. 
Imtiyozli ipoteka kreditlari asosida arzon uy-joylar qurish loyihasini amalga
oshirishga kirishdik. Shahar va qishloqlarimizda jami 3,5 million kvadrat metrdan
1
Logotip
Ijtimoiy sohalarning rivojlanishi Reja. 1. Ijtimoiy sohalarning iqtisodiyot bilan bevosita va bilvosita aloqadorligi 2. Chakana savdo 3. Ta’lim va sog‘liqni saqlash. 4. Rekreatsiya va turizm. 1. Ijtimoiy sohalarning iqtisodiyot bilan bevosita va bilvosita aloqadorligi Iqtisodiy va ijtimoiy rivojlanish o‘zaro bog‘liq, uyg‘unlashgan bo‘lib, uning mazmun-mohiyatini alohida, ajrim holda talqin qilib bo‘lmaydi. Har qanday iqtisodiy rivojlanish pirovard maqsadda ijtimoiy manfaatlarni ko‘zlaydi. Bizning mamlakatimizda olib borilayotgan siyosat ham, respublika Prezidenti tomonidan ishlab chiqilgan bozor munosablariga o‘tishning asosiy tamoyillaridan biri ham aynan shu masalalarga qaratilgan (ijtimoiy sohalarga davlat byudjetining 60 foiziga yaqini ajratiladi). Qolaversa, 1996 yildan boshlab har bir yilga o‘zgacha nom berish, shunga doir davlat dasturlarini ishlab chiqish va ularni amalga oshirish aksariyat hollarda bevosita ijtimoiy sohalarga bag‘ishlangan. Jumladan, ona va bolalar sog‘ligi, salomatlik, qariyalarni qadrlash, sog‘lom, barkamol avlod, mustahkam oila, sog‘lom bola yillari va hokazolar fikrimizning dalilidir. O‘zbekistonda olib borilayotgan davlat siyosatining g‘oyat muhim yo‘nalishi bo‘lgan ijtimoiy sohani isloh qilish bo‘yicha qabul qilingan dasturlar ijrosi ham bosqichma-bosqich ta’minlanmoqda.  Imtiyozli ipoteka kreditlari asosida arzon uy-joylar qurish loyihasini amalga oshirishga kirishdik. Shahar va qishloqlarimizda jami 3,5 million kvadrat metrdan 1
ziyod namunaviy uylar va ko‘p qavatli uy-joylar barpo etildi. Bu raqamni avvalgi
yillarga taqqoslaydigan bo‘lsak, 2007 yilga nisbatan 20 barobar, namunaviy uy-
joylar  qurish dasturi  boshlangan  2010 yilga nisbatan  3,5 barobar, 2014 yilga
nisbatan esa 2 barobar ko‘p uy-joy qurilganini ko‘ramiz.
Inson salomatligini muhofaza qilish borasida so‘nggi vaqtda olib borayotgan
ishlarimizga qaramasdan, afsuski, joylarda ko‘plab muammolar hamon saqlanib
qolmoqda. Ana shularni hisobga olib, hududlar aholisi uchun qulay bo‘lgan, sifatli
va zamonaviy tibbiy yordam ko‘rsatish, kasalliklarni barvaqt aniqlash bo‘yicha
boshlagan ishlarimizni izchil davom ettirilmoqda. 2018 yilda 46 ta tuman va shahar
tibbiyot  birlashmasi  negizida  tumanlararo  perinatal  markazlar  tashkil  etildi.
Yangi ta’lim muassasalarini qurish,  mavjudlarini  ta’mirlashga  alohida  e’tibor
qaratildi. 12 ta umumta’lim maktabi yangitdan barpo etildi, 320 tasi rekonstruksiya
qilindi, 152 ta maktab kapital ta’mirlandi. Shuningdek, 107 ta maktabgacha ta’lim
muassasasi rekonstruksiya qilindi va qurildi, 195 ta bog‘cha kapital ta’mirlandi
Ijtimoiy sohalarning iqtisodiyot bilan bevosita va bilvosita aloqadorligi ularni
o‘zaro muvofiqlashtirilgan tarzda, ijtimoiy masalalarga ustuvorlik bergan holda
rivojlantirishni nazarda tutadi. Shuning uchun bo‘lsa kerak, “iqtisodiy-ijtimoiy”
emas,  odatda,  “ijtimoiy-iqtisodiy  rivojlanish”  deb  yuritiladi,  ya’ni  bu  yerda
iqtisodiy  taraqqiyotning  strategik  maqsadi  ijtimoiy  masalalarga  yo‘naltirilgan
bo‘ladi. Shu o‘rinda ijtimoiy tarmoqlar (savdo, ta’lim, sog‘liqni saqlash, turli xil
xizmatlar va b.) bilan ijtimoiy infratuzilma o‘rtasidagi farqlarni unutmaslik kerak.
Infratuzilma, ya’ni ichki tuzilma ijtimoiy sohalar rivojlanishi va hududiy tashkil
etishning  negizi,  asosi,  fundamenti  hisoblanadi,  biroq  ijtimoiy  sohalar  bilan
ma’nodosh  emas.  Sababi,  infratuzilma  bevosita  moddiy  va  ma’naviy  boylik
yaratmaydi, balki ular uchun sharoit muhayyo qiladi. Ijtimoiy sohalar orasida
savdo, pullik xizmatlar muhim o‘rin tutadi. O‘z navbatida, mazkur yo‘nalishlarda
kichik biznes va xususiy tadbirkorlikning ahamiyati katta va bu ko‘rsatkichlar
tobora o‘sib bormoqda. 
2. Chakana savdo
Chakana savdo tovar aylanmasi 2013 yilga nisbatan 114,8 foizga o‘sgan
bo‘lib, uning tarkibida oziq-ovqat mahsulotlari 48,8 %, nooziq-ovqat mahsulotlari
2
Logotip
ziyod namunaviy uylar va ko‘p qavatli uy-joylar barpo etildi. Bu raqamni avvalgi yillarga taqqoslaydigan bo‘lsak, 2007 yilga nisbatan 20 barobar, namunaviy uy- joylar qurish dasturi boshlangan 2010 yilga nisbatan 3,5 barobar, 2014 yilga nisbatan esa 2 barobar ko‘p uy-joy qurilganini ko‘ramiz. Inson salomatligini muhofaza qilish borasida so‘nggi vaqtda olib borayotgan ishlarimizga qaramasdan, afsuski, joylarda ko‘plab muammolar hamon saqlanib qolmoqda. Ana shularni hisobga olib, hududlar aholisi uchun qulay bo‘lgan, sifatli va zamonaviy tibbiy yordam ko‘rsatish, kasalliklarni barvaqt aniqlash bo‘yicha boshlagan ishlarimizni izchil davom ettirilmoqda. 2018 yilda 46 ta tuman va shahar tibbiyot birlashmasi negizida tumanlararo perinatal markazlar tashkil etildi. Yangi ta’lim muassasalarini qurish, mavjudlarini ta’mirlashga alohida e’tibor qaratildi. 12 ta umumta’lim maktabi yangitdan barpo etildi, 320 tasi rekonstruksiya qilindi, 152 ta maktab kapital ta’mirlandi. Shuningdek, 107 ta maktabgacha ta’lim muassasasi rekonstruksiya qilindi va qurildi, 195 ta bog‘cha kapital ta’mirlandi Ijtimoiy sohalarning iqtisodiyot bilan bevosita va bilvosita aloqadorligi ularni o‘zaro muvofiqlashtirilgan tarzda, ijtimoiy masalalarga ustuvorlik bergan holda rivojlantirishni nazarda tutadi. Shuning uchun bo‘lsa kerak, “iqtisodiy-ijtimoiy” emas, odatda, “ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish” deb yuritiladi, ya’ni bu yerda iqtisodiy taraqqiyotning strategik maqsadi ijtimoiy masalalarga yo‘naltirilgan bo‘ladi. Shu o‘rinda ijtimoiy tarmoqlar (savdo, ta’lim, sog‘liqni saqlash, turli xil xizmatlar va b.) bilan ijtimoiy infratuzilma o‘rtasidagi farqlarni unutmaslik kerak. Infratuzilma, ya’ni ichki tuzilma ijtimoiy sohalar rivojlanishi va hududiy tashkil etishning negizi, asosi, fundamenti hisoblanadi, biroq ijtimoiy sohalar bilan ma’nodosh emas. Sababi, infratuzilma bevosita moddiy va ma’naviy boylik yaratmaydi, balki ular uchun sharoit muhayyo qiladi. Ijtimoiy sohalar orasida savdo, pullik xizmatlar muhim o‘rin tutadi. O‘z navbatida, mazkur yo‘nalishlarda kichik biznes va xususiy tadbirkorlikning ahamiyati katta va bu ko‘rsatkichlar tobora o‘sib bormoqda. 2. Chakana savdo Chakana savdo tovar aylanmasi 2013 yilga nisbatan 114,8 foizga o‘sgan bo‘lib, uning tarkibida oziq-ovqat mahsulotlari 48,8 %, nooziq-ovqat mahsulotlari 2
51,2 foizni  tashkil  qiladi. Jami  chakana  savdo  aylanmasining  yarmidan ko‘pi
bozorlar orqali amalga oshirilgan, uning 22,3 foizini buyumlar savdosi, 34,2 foizini
oziq-ovqat, ya’ni dehqon bozorlari ta’minlaydi. Sotiladigan tovarlar tarkibida oziq-
ovqat mahsulotlaridan un, non va non mahsulotlari, go‘sht va go‘sht mahsulotlari
yetakchilik  qilsa,  nooziq-ovqat  mahsulotlari  ichida  yengil  mashinalarni  sotish
oldinda turadi. 2005 yilda aholiga 38,7 ming dona turli rusmdagi yengil mashinalar
sotilgan bo‘lsa, 2008 yilda bu raqam 64,3 ming donaga etgan, 2010 yilda esa
sotilgan  avtomobillar  soni  yanada  oshgan.  Mustaqillikning  dastlabki  yillarida
chakana savdo va pullik xizmatlarning tadrijiy o‘zgarishi xususan 2006 yillargacha
oldingi yilga nisbatan past bo‘lib borgan (bundan 1993 yil mustasno, shu yilda
chakana  savdo  aylanmasi  127,5  foizga  ortgan).  Demak,  ushbu  sohalarning
ko‘rsatkichlari mamlakatimiz iqtisodiyotining barqaror rivojlanishiga mos kelib,
1996  yildan  boshlab  ijobiy  natijalarni  namoyon  qilib  borgan.  Jumladan,
O‘zbekistonda 2013 yilda pullik xizmatlar hajmi 13,7 foizga ko‘paygan va bu
borada MDH da oldingi o‘rinlarda turadi Respublikaning bu boradagi ko‘rsatkichi
1990 yilga nisbatan 1,9 martaga oshgan.
Turli xil xizmatlar yalpi ichki mahsulotning ancha katta qismini ta’minlaydi
(2013  yilda  53,0  %).  Pullik  xizmatlarning  deyarli  2/3  qismini  rasmiy  sektor
bajaradi, qolgan qismi yakka tartibdagi tadbirkorlarga to‘g‘ri keladi. Xizmatlar
tarkibida eng avvalo transport xizmatlari ajralib turadi. Ularni jami xizmatlardagi
ulushi 31,6 %. Keyingi o‘rinlarda savdo va ovqatlanish (18,2 %), kommunal
xizmatlar (12,0 %) turadi. Shuningdek, moliyaviy xizmatlarning o‘rni ham biroz
kattaroq. Maishiy xizmatlarning asosiy qismini xususiy tadbirkorlar bajarishadi. Bu
boradagi geografik farqlar avvalombor mintaqalarning demografik salohiyati bilan
bog‘liq. Shu bilan birga qayd etish joizki, chakana savdo aylanmasi va pullik
xizmatlar hajmida poytaxt – Toshkent shahrining hissasi katta – mos ravishda, 24,6
va 30,1 %. Bu bejiz emas, albatta. Sababi, Toshkent-respublikamizning yirik savdo
markazi ham hisoblanadi. Bu yerda nafaqat shahar va uning atrofini aholisi, balki
boshqa viloyatlardan kelganlar ham o‘zlarining savdo-sotiq ishlarini olib boradilar. 
Toshkent  shahrini  hisobga  olmaganda,  mintaqalar  orasidagi  farq  yoki
geografiylik  koeffitsienti  5,79  ga  barobar  bo‘lib,  u  Sirdaryo  viloyatining  1,9
3
Logotip
51,2 foizni tashkil qiladi. Jami chakana savdo aylanmasining yarmidan ko‘pi bozorlar orqali amalga oshirilgan, uning 22,3 foizini buyumlar savdosi, 34,2 foizini oziq-ovqat, ya’ni dehqon bozorlari ta’minlaydi. Sotiladigan tovarlar tarkibida oziq- ovqat mahsulotlaridan un, non va non mahsulotlari, go‘sht va go‘sht mahsulotlari yetakchilik qilsa, nooziq-ovqat mahsulotlari ichida yengil mashinalarni sotish oldinda turadi. 2005 yilda aholiga 38,7 ming dona turli rusmdagi yengil mashinalar sotilgan bo‘lsa, 2008 yilda bu raqam 64,3 ming donaga etgan, 2010 yilda esa sotilgan avtomobillar soni yanada oshgan. Mustaqillikning dastlabki yillarida chakana savdo va pullik xizmatlarning tadrijiy o‘zgarishi xususan 2006 yillargacha oldingi yilga nisbatan past bo‘lib borgan (bundan 1993 yil mustasno, shu yilda chakana savdo aylanmasi 127,5 foizga ortgan). Demak, ushbu sohalarning ko‘rsatkichlari mamlakatimiz iqtisodiyotining barqaror rivojlanishiga mos kelib, 1996 yildan boshlab ijobiy natijalarni namoyon qilib borgan. Jumladan, O‘zbekistonda 2013 yilda pullik xizmatlar hajmi 13,7 foizga ko‘paygan va bu borada MDH da oldingi o‘rinlarda turadi Respublikaning bu boradagi ko‘rsatkichi 1990 yilga nisbatan 1,9 martaga oshgan. Turli xil xizmatlar yalpi ichki mahsulotning ancha katta qismini ta’minlaydi (2013 yilda 53,0 %). Pullik xizmatlarning deyarli 2/3 qismini rasmiy sektor bajaradi, qolgan qismi yakka tartibdagi tadbirkorlarga to‘g‘ri keladi. Xizmatlar tarkibida eng avvalo transport xizmatlari ajralib turadi. Ularni jami xizmatlardagi ulushi 31,6 %. Keyingi o‘rinlarda savdo va ovqatlanish (18,2 %), kommunal xizmatlar (12,0 %) turadi. Shuningdek, moliyaviy xizmatlarning o‘rni ham biroz kattaroq. Maishiy xizmatlarning asosiy qismini xususiy tadbirkorlar bajarishadi. Bu boradagi geografik farqlar avvalombor mintaqalarning demografik salohiyati bilan bog‘liq. Shu bilan birga qayd etish joizki, chakana savdo aylanmasi va pullik xizmatlar hajmida poytaxt – Toshkent shahrining hissasi katta – mos ravishda, 24,6 va 30,1 %. Bu bejiz emas, albatta. Sababi, Toshkent-respublikamizning yirik savdo markazi ham hisoblanadi. Bu yerda nafaqat shahar va uning atrofini aholisi, balki boshqa viloyatlardan kelganlar ham o‘zlarining savdo-sotiq ishlarini olib boradilar. Toshkent shahrini hisobga olmaganda, mintaqalar orasidagi farq yoki geografiylik koeffitsienti 5,79 ga barobar bo‘lib, u Sirdaryo viloyatining 1,9 3
foizidan Toshkent viloyatining 11,0 foizigacha turlanadi. Mazkur ko‘rsatkichlar
pullik xizmatlarda yanada yuqoriroq, ya’ni 7,58 ga barobar (Toshkent shahrisiz). 
Biroq,  keltirilgan  tahlillar  ko‘rilayotgan  sohalar  geografiyasining  haqiqiy
holatini, uning mohiyat va xususiyatini to‘liq izohlab bermaydi. Bu borada aholi
jon boshiga to‘g‘ri keladigan ko‘rsatkichlar va indekslar katta ahamiyatga ega.
Jadval  ma’lumotlariga  qaraganda,  2013  yil  respublikamiz  aholisi  jon  boshiga
to‘g‘ri keladigan chakana savdo aylanmasidan Toshkent shahrida bu ko‘rsatkich 3
marta  katta;  Navoiy,  Buxoro  va  Toshkent  viloyatlarida  u  1,00  dan  yuqori,
qolganlarida esa past. Ayniqsa, Qoraqalpog‘iston Respublikasi, Jizzax, Samarqand
va  Qashqadaryo  viloyatlarida  savdo-sotiq  birmuncha  sust  rivojlangan.  Pullik
xizmatlarda  ham  shunga  o‘xshash  tafovutlar  ko‘zga  tashlanadi;  o‘rtacha
ko‘rsatkichga nisbatan u Toshkent shahrida 3,76, Andijon viloyatida respublika
darajasida. Boshqa mintaqalarda, ayniqsa Qoraqalpog‘iston Respublikasi, Sirdaryo,
Qashqadaryo va Jizzax viloyatlarida pullik xizmatlarning rivojlanganlik darajasi
ancha past.
3. Ta’lim va sog‘liqni saqlash
Har qanday mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish darajasining eng muhim
ko‘rsatkichlaridan  biri  ta’lim  tizimidir.  Bu  soha  xususan  hozirgi  sharoitda,
intelektual  omillar  kuchli  bo‘lgan  davrda  katta  ahamiyatga  ega.  Shu  bois,
respublika rahbariyati kelajakda barkamol avlodni, bizdan ko‘ra dono, bilimli,
zukko yoshlarni tarbiyalashni alohida ta’kidlaydi. O‘zbekiston ta’lim tizimining
rivojlanishi  mamlakatimizda  1997  yilda  qabul  qilingan  va  bosqichma-bosqich
amalga oshirilayotgan Ta’lim to‘g‘risidagi qonun va Kadrlar tayyorlash Milliy
dasturi doirasida olib boriladi. Bu murakkab ijtimoiy soha maktabgacha ta’lim,
umumta’lim maktablari, o‘rta maxsus va oliy ta’lim muassasalarini o‘z ichiga
oladi. 
Та’lim tizizmidagi islohotlar va amaliy chora-tadbirlar quyidagi yo’nalishlar
bo’yicha tashkil etilmoqda:
1) maktabgacha ta’lim sohasida;
2) umumiy o’rta va o’rta maxsus ta’lim;
4
Logotip
foizidan Toshkent viloyatining 11,0 foizigacha turlanadi. Mazkur ko‘rsatkichlar pullik xizmatlarda yanada yuqoriroq, ya’ni 7,58 ga barobar (Toshkent shahrisiz). Biroq, keltirilgan tahlillar ko‘rilayotgan sohalar geografiyasining haqiqiy holatini, uning mohiyat va xususiyatini to‘liq izohlab bermaydi. Bu borada aholi jon boshiga to‘g‘ri keladigan ko‘rsatkichlar va indekslar katta ahamiyatga ega. Jadval ma’lumotlariga qaraganda, 2013 yil respublikamiz aholisi jon boshiga to‘g‘ri keladigan chakana savdo aylanmasidan Toshkent shahrida bu ko‘rsatkich 3 marta katta; Navoiy, Buxoro va Toshkent viloyatlarida u 1,00 dan yuqori, qolganlarida esa past. Ayniqsa, Qoraqalpog‘iston Respublikasi, Jizzax, Samarqand va Qashqadaryo viloyatlarida savdo-sotiq birmuncha sust rivojlangan. Pullik xizmatlarda ham shunga o‘xshash tafovutlar ko‘zga tashlanadi; o‘rtacha ko‘rsatkichga nisbatan u Toshkent shahrida 3,76, Andijon viloyatida respublika darajasida. Boshqa mintaqalarda, ayniqsa Qoraqalpog‘iston Respublikasi, Sirdaryo, Qashqadaryo va Jizzax viloyatlarida pullik xizmatlarning rivojlanganlik darajasi ancha past. 3. Ta’lim va sog‘liqni saqlash Har qanday mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish darajasining eng muhim ko‘rsatkichlaridan biri ta’lim tizimidir. Bu soha xususan hozirgi sharoitda, intelektual omillar kuchli bo‘lgan davrda katta ahamiyatga ega. Shu bois, respublika rahbariyati kelajakda barkamol avlodni, bizdan ko‘ra dono, bilimli, zukko yoshlarni tarbiyalashni alohida ta’kidlaydi. O‘zbekiston ta’lim tizimining rivojlanishi mamlakatimizda 1997 yilda qabul qilingan va bosqichma-bosqich amalga oshirilayotgan Ta’lim to‘g‘risidagi qonun va Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi doirasida olib boriladi. Bu murakkab ijtimoiy soha maktabgacha ta’lim, umumta’lim maktablari, o‘rta maxsus va oliy ta’lim muassasalarini o‘z ichiga oladi. Та’lim tizizmidagi islohotlar va amaliy chora-tadbirlar quyidagi yo’nalishlar bo’yicha tashkil etilmoqda: 1) maktabgacha ta’lim sohasida; 2) umumiy o’rta va o’rta maxsus ta’lim; 4
3) oliy ta’lim;
4) oliy ta’limdan keying ta’lim;
5) kadrlarni qayta tayyorlash va ularni malakasini oshirish.
 Respublikamizda 2013 yilda jami 5221 ga yaqin maktabgacha muassasalar
mavjud bo‘lgan. Umumta’lim maktablari esa 9780 tani tashkil etgan. Har bir
maktabga  o‘rtacha  468  nafar  o‘quvchi  bor.  Bu  ko‘rsatkich  hududlarning
demografik vaziyati, aholi soni, uning o‘sishi va joylanishi, yosh tarkibi kabi
omillar  ta’sirida  bir  xil  emas.  Chunonchi,  yirik  maktablar  Toshkent  shahrida
joylashgan bo‘lib, ularning har birida o‘rtacha 900-920 o‘quvchilar ta’lim oladi.
Viloyatlar miqyosida yuqoriroq ko‘rsatkichlar demografik sig‘imi yuqori, aholi
punktlari  ancha  katta  bo‘lgan  Farg‘ona  vodiysida  ko‘zga  tashlanadi  (560-570
kishi). Ayni paytda xo‘jaligi ko‘proq tog‘ yoki cho‘l sharoitlariga moslashgan
mintaqalarda, masalan, Qoraqalpog‘iston Respublikasi, Navoiy, Jizzax va Sirdaryo
viloyatlaridagi  umumta’lim  maktablarida  o‘quvchilar  soni  400  kishiga  ham
etmaydi; eng past ko‘rsatkich Qoraqalpog‘istonda -349 nafar o‘quvchi. 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti ta’kidlaganidek, “Yangi O‘zbekiston
ostonasi maktabdan boshlanadi”. 2020 yilda yangi ta’lim muassasalarini qurish,
mavjudlarini  ta’mirlashga  alohida  e’tibor  qaratildi.  12ta  umumta’lim  maktabi
yangitdan barpo etildi, 320 tasi  rekonstruksiya qilindi, 152 ta maktab kapital
ta’mirlandi. Shuningdek, 107 ta maktabgacha ta’lim muassasasi rekonstruksiya
qilindi va qurildi, 195 ta bog‘cha kapital ta’mirlandi. Oliy ta’lim tizimini yanada
takomillashtirish  borasida  ham  ko‘plab  ishlar  amalga  oshirilmoqda.  Jumladan,
2017-2021  yillarda  oliy  ta’lim  tizimini  kompleks  rivojlantirish  dasturi  qabul
qilindi. Oliy ta’lim tizimini yanada takomillashtirish borasida ham ko‘plab ishlar
amalga oshirilmoqda. Jumladan, 2017-2021 yillarda oliy ta’lim tizimini kompleks
rivojlantirish dasturi qabul qilindi. 
O‘zbekiston Respublikasida oliy ta’limni tizimli isloh qilishning ustuvor
yo‘nalishlarini belgilash, mustaqil fikrlaydigan yuqori malakali kadrlar tayyorlash
jarayonini sifat jihatidan yangi bosqichga ko‘tarish, oliy ta’limni modernizatsiya
qilish, ilg‘or ta’lim texnologiyalariga asoslangan holda ijtimoiy soha va iqtisodiyot
5
Logotip
3) oliy ta’lim; 4) oliy ta’limdan keying ta’lim; 5) kadrlarni qayta tayyorlash va ularni malakasini oshirish. Respublikamizda 2013 yilda jami 5221 ga yaqin maktabgacha muassasalar mavjud bo‘lgan. Umumta’lim maktablari esa 9780 tani tashkil etgan. Har bir maktabga o‘rtacha 468 nafar o‘quvchi bor. Bu ko‘rsatkich hududlarning demografik vaziyati, aholi soni, uning o‘sishi va joylanishi, yosh tarkibi kabi omillar ta’sirida bir xil emas. Chunonchi, yirik maktablar Toshkent shahrida joylashgan bo‘lib, ularning har birida o‘rtacha 900-920 o‘quvchilar ta’lim oladi. Viloyatlar miqyosida yuqoriroq ko‘rsatkichlar demografik sig‘imi yuqori, aholi punktlari ancha katta bo‘lgan Farg‘ona vodiysida ko‘zga tashlanadi (560-570 kishi). Ayni paytda xo‘jaligi ko‘proq tog‘ yoki cho‘l sharoitlariga moslashgan mintaqalarda, masalan, Qoraqalpog‘iston Respublikasi, Navoiy, Jizzax va Sirdaryo viloyatlaridagi umumta’lim maktablarida o‘quvchilar soni 400 kishiga ham etmaydi; eng past ko‘rsatkich Qoraqalpog‘istonda -349 nafar o‘quvchi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti ta’kidlaganidek, “Yangi O‘zbekiston ostonasi maktabdan boshlanadi”. 2020 yilda yangi ta’lim muassasalarini qurish, mavjudlarini ta’mirlashga alohida e’tibor qaratildi. 12ta umumta’lim maktabi yangitdan barpo etildi, 320 tasi rekonstruksiya qilindi, 152 ta maktab kapital ta’mirlandi. Shuningdek, 107 ta maktabgacha ta’lim muassasasi rekonstruksiya qilindi va qurildi, 195 ta bog‘cha kapital ta’mirlandi. Oliy ta’lim tizimini yanada takomillashtirish borasida ham ko‘plab ishlar amalga oshirilmoqda. Jumladan, 2017-2021 yillarda oliy ta’lim tizimini kompleks rivojlantirish dasturi qabul qilindi. Oliy ta’lim tizimini yanada takomillashtirish borasida ham ko‘plab ishlar amalga oshirilmoqda. Jumladan, 2017-2021 yillarda oliy ta’lim tizimini kompleks rivojlantirish dasturi qabul qilindi.  O‘zbekiston Respublikasida oliy ta’limni tizimli isloh qilishning ustuvor yo‘nalishlarini belgilash, mustaqil fikrlaydigan yuqori malakali kadrlar tayyorlash jarayonini sifat jihatidan yangi bosqichga ko‘tarish, oliy ta’limni modernizatsiya qilish, ilg‘or ta’lim texnologiyalariga asoslangan holda ijtimoiy soha va iqtisodiyot 5
tarmoqlarini  rivojlantirish  maqsadida  O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidentining
2019  yil  8  oktyabrdagi  PF–5847-son  Farmoni  bilan  tasdiqlangan O‘zbekiston
Respublikasi oliy ta’lim tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish Konsepsiyasi mazkur
sohadagi yangi islohotlar uchun debocha vazifasini bajarib bermoqda. Bugungi
kunda  jahondagi  nufuzli  oliy  ta’lim  muassasalari  ilm-fanning  yirik  o‘choqlari
hisoblanishi hech kimga sir emas. Bugungi kunda yangi-yangi oliy o‘quv yurtlari,
dunyodagi  etakchi  universitetlarning  filiallari  tashkil  etilmoqda.  Misol  uchun,
so‘nggi 4 yilda mamlakatimizda 47 ta yangi oliy ta’lim muassasasi, jumladan,
xorijiy universitetlarning filiallari tashkil etilib, oliy o‘quv yurtlarining soni 125
taga etdi.
Davlat-xususiy  sheriklik  tizimi  asosida  nodavlat  oliy  ta’lim  muassasalari
faoliyati yo‘lga qo‘yilmoqda. Aholi fikrini o‘rgangan holda, sirtqi va kechki ta’lim
shakllarini qayta tikladik, qabul kvotalari oshirilmoqda. Maktab bitiruvchilarini
oliy ta’limga qamrab olish darajasi 2016 yilgi 9 foizdan 2020 yilda 25 foizga etdi
Mamlakatimizda 150 dan ortiq akademik litseylar mavjud. Ularning bir qismi
oliy o‘quv yurtlari-universitet va institutlar qoshida tashkil etilgan bo‘lib, bu yerda
ta’lim  tizimining  ikki  bosqichi,  ya’ni  o‘rta  maxsus  va  oliy  ta’lim  o‘zaro
uyg‘unlashgan ko‘rinishda olib boriladi. Har bir akademik litseyida o‘rtacha 765-
770 nafar talaba ta’lim oladi. Bu borada Xorazm viloyati litseylari alohida ajralib
turadi – 1023 talaba. Shuningdek, Namangan, Navoiy, Jizzax viloyatlarida ham bu
ko‘rsatkich 945-960 kishini tashkil qiladi. Toshkent shahri litseylarining har birida
685 nafar talaba bor, eng oz raqamlar Buxoro va Toshkent viloyatlarida qayd
etiladi.
Toshkent shahrida jami oliygohlarning deyarli yarmi joylashgan. Viloyatlar
darajasida Samarqand (6 ta) va Andijon (4 ta) oldinda. Surxondaryo, Xorazm va
Sirdaryoda faqat bittadan oliy o‘quv yurti mavjud. Birgina Toshkent shahrida
taxminan 103,2 ming oliy o‘quv yurtlari talabalari bor, Samarqandda 22,2 ming,
Farg‘ona viloyatida (Farg‘ona va Qo‘qon shaharlarida) 20,0 ming talaba va h.k.
Eng past ko‘rsatkich Guliston va Termiz universitetlariga tegishli – 3,8 va 6,4 ming
nafardan  talaba  o‘qiydi.  Jami  oliy  o‘quv  yurtlarining  20  dan  ortiqrog‘i
universitetlardir.  Ularda  140  mingdan  ziyod  talaba  tahsil  oladi.  Eng  yirik
6
Logotip
tarmoqlarini rivojlantirish maqsadida O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019 yil 8 oktyabrdagi PF–5847-son Farmoni bilan tasdiqlangan O‘zbekiston Respublikasi oliy ta’lim tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish Konsepsiyasi mazkur sohadagi yangi islohotlar uchun debocha vazifasini bajarib bermoqda. Bugungi kunda jahondagi nufuzli oliy ta’lim muassasalari ilm-fanning yirik o‘choqlari hisoblanishi hech kimga sir emas. Bugungi kunda yangi-yangi oliy o‘quv yurtlari, dunyodagi etakchi universitetlarning filiallari tashkil etilmoqda. Misol uchun, so‘nggi 4 yilda mamlakatimizda 47 ta yangi oliy ta’lim muassasasi, jumladan, xorijiy universitetlarning filiallari tashkil etilib, oliy o‘quv yurtlarining soni 125 taga etdi. Davlat-xususiy sheriklik tizimi asosida nodavlat oliy ta’lim muassasalari faoliyati yo‘lga qo‘yilmoqda. Aholi fikrini o‘rgangan holda, sirtqi va kechki ta’lim shakllarini qayta tikladik, qabul kvotalari oshirilmoqda. Maktab bitiruvchilarini oliy ta’limga qamrab olish darajasi 2016 yilgi 9 foizdan 2020 yilda 25 foizga etdi Mamlakatimizda 150 dan ortiq akademik litseylar mavjud. Ularning bir qismi oliy o‘quv yurtlari-universitet va institutlar qoshida tashkil etilgan bo‘lib, bu yerda ta’lim tizimining ikki bosqichi, ya’ni o‘rta maxsus va oliy ta’lim o‘zaro uyg‘unlashgan ko‘rinishda olib boriladi. Har bir akademik litseyida o‘rtacha 765- 770 nafar talaba ta’lim oladi. Bu borada Xorazm viloyati litseylari alohida ajralib turadi – 1023 talaba. Shuningdek, Namangan, Navoiy, Jizzax viloyatlarida ham bu ko‘rsatkich 945-960 kishini tashkil qiladi. Toshkent shahri litseylarining har birida 685 nafar talaba bor, eng oz raqamlar Buxoro va Toshkent viloyatlarida qayd etiladi. Toshkent shahrida jami oliygohlarning deyarli yarmi joylashgan. Viloyatlar darajasida Samarqand (6 ta) va Andijon (4 ta) oldinda. Surxondaryo, Xorazm va Sirdaryoda faqat bittadan oliy o‘quv yurti mavjud. Birgina Toshkent shahrida taxminan 103,2 ming oliy o‘quv yurtlari talabalari bor, Samarqandda 22,2 ming, Farg‘ona viloyatida (Farg‘ona va Qo‘qon shaharlarida) 20,0 ming talaba va h.k. Eng past ko‘rsatkich Guliston va Termiz universitetlariga tegishli – 3,8 va 6,4 ming nafardan talaba o‘qiydi. Jami oliy o‘quv yurtlarining 20 dan ortiqrog‘i universitetlardir. Ularda 140 mingdan ziyod talaba tahsil oladi. Eng yirik 6
universitetlar Toshkent davlat texnika universiteti, O‘zbekiston Milliy universiteti,
Toshkent iqtisodiyot universiteti, Jahon tillari, Jahon iqtisodiyoti va diplomatiya
universitetlari, Samarqand davlat universiteti va b. Hozirgi vaqtda deyarli barcha
viloyatlarda  universitetlar  tashkil  qilingan.  Faqat  Jizzax  va  Navoiy  viloyatlari
bundan mustasno, xolos. Pedogogika institutlari Nukus, Qo‘qon, Jizzax va Navoiy
shaharlarida  joylashgan.  Shuningdek,  Tibbiyot  akademiyasi,  temir  yo‘llar  va
avtomobil yo‘llar, moliya inititutlari ham poytaxtda faoliyat ko‘rsatishmoqda. 
Ta’lim  tizimi  va  sog‘liqni  saqlash  har  qanday  jamiyatning  ikki  asosiy
tayanchidir. Aynan shu sohalar yalpi ichki mahsulot ko‘rsatkichlari bilan birgalikda
mamlakatlar ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanganlik darajasining eng asosiy indikatorlari
hisoblanib, har yili chop ettiriladigan Inson taraqqiyoti yakunlarida qayd qilinadi.
Darhaqiqat,  jamiyat  holati  aholining  ma’lumotlilik  darajasi,  bandligi,  uning
umumiy o‘lim ko‘rsatkichlari, bolalar va onalar o‘limi, o‘rtacha umr ko‘rish kabilar
bilan tavsiflanadi. Inson uchun, uning barkamol rivojlanishi uchun eng avvalo
sog‘liq kerak. Ko‘rinib turibdiki, salomatlik va ta’lim, ma’lumot olish o‘zaro bir-
biri bilan chambarchas bog‘liq. Aynan shu sababdan ham respublikamiz rahbariyati
salomatlikka ustuvor ahamiyat qaratmoqda.
Yurtimizda  aholi  salomatligini  saqlash  va  yaxshilash  imkonini  beradigan
sifatli sog’liqni saqlash tizimini tashkil etish, sog’lom avlod tarbiyasi uchun shart-
sharoit  yaratish  davlat  siyosatining  ustuvor  yo’nalishi
 hisoblanadi.
Mamlakatimizda  ko’rilayotgan  chora-tadbirlar  natijasida  aholiga  tibbiy  xizmat
ko’rsatishning  samaradorligi,  sifati  va  qulayligini  oshirish  ta'minlandi,  BMT
Mingyillik rivojlanish maqsadlarining asosiy parametrlariga erishildi. Mustaqillik
yillarida sog’liqni  saqlash  sohasida  mamlakatimiz  erishgan  yutuqlarga  xalqaro
hamjamiyat tomonidan ijobiy baho berildi. Masalan, aholining umr ko’rishi 4,6
yoshga - 1995 yildagi 69,1 yoshdan 2017 yilda 73,7 yoshga oshdi. Onalar o’limi
ko’rsatkichi 3,1 baravarga kamayib, 100 ming nafar tirik tug’ilgan chaqaloqqa
nisbatan 21 ta holatni tashkil etdi, chaqaloqlar o’limi esa 3,1 baravarga kamayib,
1000  nafar  tirik  tug’ilgan  chaqaloqqa  nisbatan  11,5  ta  holatni  tashkil  etdi.
Bolalarda  eng  ko’p  uchraydigan  kasalliklarga  qarshi  emlash  va  profilaktika
tadbirlari bilan qamrab olish darajasi 96 - 98 foizda qat'iy saqlanib turibdi.
7
Logotip
universitetlar Toshkent davlat texnika universiteti, O‘zbekiston Milliy universiteti, Toshkent iqtisodiyot universiteti, Jahon tillari, Jahon iqtisodiyoti va diplomatiya universitetlari, Samarqand davlat universiteti va b. Hozirgi vaqtda deyarli barcha viloyatlarda universitetlar tashkil qilingan. Faqat Jizzax va Navoiy viloyatlari bundan mustasno, xolos. Pedogogika institutlari Nukus, Qo‘qon, Jizzax va Navoiy shaharlarida joylashgan. Shuningdek, Tibbiyot akademiyasi, temir yo‘llar va avtomobil yo‘llar, moliya inititutlari ham poytaxtda faoliyat ko‘rsatishmoqda. Ta’lim tizimi va sog‘liqni saqlash har qanday jamiyatning ikki asosiy tayanchidir. Aynan shu sohalar yalpi ichki mahsulot ko‘rsatkichlari bilan birgalikda mamlakatlar ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanganlik darajasining eng asosiy indikatorlari hisoblanib, har yili chop ettiriladigan Inson taraqqiyoti yakunlarida qayd qilinadi. Darhaqiqat, jamiyat holati aholining ma’lumotlilik darajasi, bandligi, uning umumiy o‘lim ko‘rsatkichlari, bolalar va onalar o‘limi, o‘rtacha umr ko‘rish kabilar bilan tavsiflanadi. Inson uchun, uning barkamol rivojlanishi uchun eng avvalo sog‘liq kerak. Ko‘rinib turibdiki, salomatlik va ta’lim, ma’lumot olish o‘zaro bir- biri bilan chambarchas bog‘liq. Aynan shu sababdan ham respublikamiz rahbariyati salomatlikka ustuvor ahamiyat qaratmoqda. Yurtimizda aholi salomatligini saqlash va yaxshilash imkonini beradigan sifatli sog’liqni saqlash tizimini tashkil etish, sog’lom avlod tarbiyasi uchun shart- sharoit yaratish davlat siyosatining ustuvor yo’nalishi hisoblanadi. Mamlakatimizda ko’rilayotgan chora-tadbirlar natijasida aholiga tibbiy xizmat ko’rsatishning samaradorligi, sifati va qulayligini oshirish ta'minlandi, BMT Mingyillik rivojlanish maqsadlarining asosiy parametrlariga erishildi. Mustaqillik yillarida sog’liqni saqlash sohasida mamlakatimiz erishgan yutuqlarga xalqaro hamjamiyat tomonidan ijobiy baho berildi. Masalan, aholining umr ko’rishi 4,6 yoshga - 1995 yildagi 69,1 yoshdan 2017 yilda 73,7 yoshga oshdi. Onalar o’limi ko’rsatkichi 3,1 baravarga kamayib, 100 ming nafar tirik tug’ilgan chaqaloqqa nisbatan 21 ta holatni tashkil etdi, chaqaloqlar o’limi esa 3,1 baravarga kamayib, 1000 nafar tirik tug’ilgan chaqaloqqa nisbatan 11,5 ta holatni tashkil etdi. Bolalarda eng ko’p uchraydigan kasalliklarga qarshi emlash va profilaktika tadbirlari bilan qamrab olish darajasi 96 - 98 foizda qat'iy saqlanib turibdi. 7
Dunyoda  epidemiologik  xavf-xatarlar  tobora  kuchayib  borayotgani
kasalliklarga qarshi  kurashish  faoliyatidagi  yondashuvlarni, hozirgi  murakkab
sharoit va orttirilgan tajribalardan kelib chiqib takomillashtirishni talab etmoqda,
ayniqsa, ularning profilaktikasi, erta aniqlash, to‘g‘ri tashxislash hamda davolashda
birlamchi  tibbiy-sanitariya  yordami  muassasalari  ish  uslublarini qayta  ko‘rib
chiqib, sog‘liqni saqlashni tashkil etishning mutlaqo yangi tizimini joriy etildi.
2020 yili aholi salomatligini saqlashga doir 200 ga yaqin me’yoriy-huquqiy hujjat,
jumladan,  O‘zbekiston  Respublikasi  sog‘liqni  saqlash  tizimini  rivojlantirish
konsepsiyasi qabul qilindi.
Ma’lumki, 2020 yil O‘zbekiston sog‘liqni saqlash tizimi uchun mislsiz sinov,
ayni vaqtda izchil rivojlanish, yangi tajriba orttirish yili bo‘ldi. Soha rivoji uchun
davlat byudjetidan 14,8 trillion so‘m yoki 2019 yilga nisbatan 1,2 barobar ko‘p
mablag‘ ajratilgani, shuningdek, Investitsiya dasturiga muvofiq ushbu tizimga 1,15
trillion so‘m mablag‘ yo‘naltirilgani mavjud qiyinchiliklarga qaramasdan, katta
ishlarni amalga oshirish imkonini berdi. Jumladan, markazda va joylarda qisqa
muddatda davolash-profilaktika muassasalari, karantin zonalari hamda saralash-
taqsimlash markazlari barpo etildi, Toshkent viloyatining Zangiota tumanida 4
ming o‘rinli ko‘p tarmoqli maxsus shifoxona ishga tushirildi. yil Markazdan olis
qishloq  va  ovullarda  798  ta  oilaviy  poliklinika  tashkil  etilib,  ularda  ijtimoiy
dorixona, kechayu kunduz ishlaydigan tez tibbiy yordam shoxobchasi,  ayollar
maslahatxonalari,  qizlar  salomatligi  xonalari  faoliyati  yo‘lga  qo‘yildi.
Respublikamizda ixtisoslashgan ilmiy-amaliy tibbiyot markazlarining umumiy soni
18 taga etkazildi, hududlarimizda ularning 18 ta filiali tashkil etildi.
Hozirgi  vaqtda  yurtimizda  5805  ta  xususiy  tibbiyot  muassasasi  faoliyat
ko‘rsatmoqda.  Ular  tibbiy  xizmat  sifatini  oshirish  va  raqobat  muhitini
kuchaytirishga  xizmat  qilmoqda.  Ayni  paytda  70  dan  ortiq  xususiy  tibbiyot
muassasasi koronavirus infeksiyasi bo‘yicha laboratoriya xizmatlarini ko‘rsatish,
25 ta shunday klinika esa diagnostika va davolash bilan shug‘ullanmoqda. Davlat-
xususiy sheriklik tizimi asosidagi tibbiy ob’ektlar soni ham ko‘payib bormoqda.
Joriy yilda umumiy qiymati 51,4 milliard so‘mni tashkil etadigan 9 ta davlat-
xususiy sheriklik hamda 187 ta autsorsing shaklidagi loyihalar amalga oshirildi.
8
Logotip
Dunyoda epidemiologik xavf-xatarlar tobora kuchayib borayotgani kasalliklarga qarshi kurashish faoliyatidagi yondashuvlarni, hozirgi murakkab sharoit va orttirilgan tajribalardan kelib chiqib takomillashtirishni talab etmoqda, ayniqsa, ularning profilaktikasi, erta aniqlash, to‘g‘ri tashxislash hamda davolashda birlamchi tibbiy-sanitariya yordami muassasalari ish uslublarini qayta ko‘rib chiqib, sog‘liqni saqlashni tashkil etishning mutlaqo yangi tizimini joriy etildi. 2020 yili aholi salomatligini saqlashga doir 200 ga yaqin me’yoriy-huquqiy hujjat, jumladan, O‘zbekiston Respublikasi sog‘liqni saqlash tizimini rivojlantirish konsepsiyasi qabul qilindi. Ma’lumki, 2020 yil O‘zbekiston sog‘liqni saqlash tizimi uchun mislsiz sinov, ayni vaqtda izchil rivojlanish, yangi tajriba orttirish yili bo‘ldi. Soha rivoji uchun davlat byudjetidan 14,8 trillion so‘m yoki 2019 yilga nisbatan 1,2 barobar ko‘p mablag‘ ajratilgani, shuningdek, Investitsiya dasturiga muvofiq ushbu tizimga 1,15 trillion so‘m mablag‘ yo‘naltirilgani mavjud qiyinchiliklarga qaramasdan, katta ishlarni amalga oshirish imkonini berdi. Jumladan, markazda va joylarda qisqa muddatda davolash-profilaktika muassasalari, karantin zonalari hamda saralash- taqsimlash markazlari barpo etildi, Toshkent viloyatining Zangiota tumanida 4 ming o‘rinli ko‘p tarmoqli maxsus shifoxona ishga tushirildi. yil Markazdan olis qishloq va ovullarda 798 ta oilaviy poliklinika tashkil etilib, ularda ijtimoiy dorixona, kechayu kunduz ishlaydigan tez tibbiy yordam shoxobchasi, ayollar maslahatxonalari, qizlar salomatligi xonalari faoliyati yo‘lga qo‘yildi. Respublikamizda ixtisoslashgan ilmiy-amaliy tibbiyot markazlarining umumiy soni 18 taga etkazildi, hududlarimizda ularning 18 ta filiali tashkil etildi. Hozirgi vaqtda yurtimizda 5805 ta xususiy tibbiyot muassasasi faoliyat ko‘rsatmoqda. Ular tibbiy xizmat sifatini oshirish va raqobat muhitini kuchaytirishga xizmat qilmoqda. Ayni paytda 70 dan ortiq xususiy tibbiyot muassasasi koronavirus infeksiyasi bo‘yicha laboratoriya xizmatlarini ko‘rsatish, 25 ta shunday klinika esa diagnostika va davolash bilan shug‘ullanmoqda. Davlat- xususiy sheriklik tizimi asosidagi tibbiy ob’ektlar soni ham ko‘payib bormoqda. Joriy yilda umumiy qiymati 51,4 milliard so‘mni tashkil etadigan 9 ta davlat- xususiy sheriklik hamda 187 ta autsorsing shaklidagi loyihalar amalga oshirildi. 8
2020  yilda  tibbiyot  yo‘nalishidagi  oliy  o‘quv  yurtlariga  qabul  kvotalari
bakalavriat bosqichi uchun 27 foiz, magistratura yo‘nalishida 28 foiz va klinik
ordinatura tizimida 22 foizga oshirilgani va yangi mutaxassisliklar bo‘yicha kadrlar
tayyorlash yo‘lga qo‘yildi.  Hozirgi vaqtda Germaniya, Italiya, Rossiya, Koreya
Respublikasi, Turkiya, Belarus, Ukraina kabi davlatlarning oliy ta’lim muassasalari
bilan  hamkorlikda  talabalar  zarur  mutaxassisliklar  bo‘yicha  qo‘shma  ta’lim
dasturlari asosida o‘qitilmoqda.
 2012  yilda holati  bo‘yicha  6354  ta  O‘zbekistonda  jami  ambulatoriya-
poliklinika muassasalari bo‘lgan. Ularning umumiy quvvati (bir smenada qabul
qilish imkoniyati) har 10 ming kishiga 143,4 taga teng. Bu jihatdan Toshkent
shahridan  tashqari  Sirdaryo  viloyati  keskin  ajralib  turadi.  Ushbu  ko‘rsatkich
Toshkent hamda Buxoro viloyatlarida ham yuqori, Surxondaryo viloyatida esa eng
past, ya’ni 100 ga ham etmaydi. Shuningdek, ambulatoriya-poliklinika muasssalari
bilan ta’minlanish Qashqadaryo va Samarqand viloyatlarida ham qoniqarli darajada
emas.
Respublikada jami 1180 ta kasalxonalar mavjud; har 10 ming aholiga 47,3
bemor o‘rinlari (koykalari) to‘g‘ri keladi. Toshkent shahrini hisobga olmaganda,
mintaqalar  o‘rtasidagi  farq  1,58  ni  tashkil  etadi.  Boshqacha  qilib  aytganda,
kasalxonalar  bilan  ta’minlanishda  juda  katta  hududiy  tafovutlar  ko‘zga
tashlanmaydi; eng past ko‘rsatkich Surxondaryo viloyatida (har 10 ming kishiga
36,1 ta o‘rin) va eng yuqori daraja Namanganda – 54,3. Mamlakat aholisiga 80
mingdan ortiq vrachlar xizmat ko‘rsatishadi. Har 10 ming kishiga 28 nafar vrach
to‘g‘ri keladi yoki har bir vrach o‘rtacha 350 kishiga xizmat ko‘rsatadi. Vrachlar
bilan ta’minlanganlik Toshkent shahrida 81 kishi, Buxoro viloyatida 32, Navoiyda
30  kishi  va  h.k.  Shu  bilan  birga,  mazkur  vaziyat  Jizzax  va  Surxondaryo
viloyatlarida yaxshi emas-har 10 ming aholiga atigi 18 tadan vrach bor. 
O‘rta tibbiyot xodimlari bilan ta’minlanganlik respublika bo‘yicha, har 10
ming aholiga, 108 kishi yoki har bir bunday xodim 94 kishiga tibbiy xizmat
ko‘rsatadi. O‘rta tibbiy xodimlar bilan har 10 ming aholiga hisoblaganda Toshkent
shahrida - 135,5, Navoiyda – 129,0, Buxoro viloyatida – 121,9 va h.k. Past
ko‘rsatkichlar  Jizzax,  Surxondaryo  viloyati  hamda  Qoraqalpog‘iston
9
Logotip
2020 yilda tibbiyot yo‘nalishidagi oliy o‘quv yurtlariga qabul kvotalari bakalavriat bosqichi uchun 27 foiz, magistratura yo‘nalishida 28 foiz va klinik ordinatura tizimida 22 foizga oshirilgani va yangi mutaxassisliklar bo‘yicha kadrlar tayyorlash yo‘lga qo‘yildi. Hozirgi vaqtda Germaniya, Italiya, Rossiya, Koreya Respublikasi, Turkiya, Belarus, Ukraina kabi davlatlarning oliy ta’lim muassasalari bilan hamkorlikda talabalar zarur mutaxassisliklar bo‘yicha qo‘shma ta’lim dasturlari asosida o‘qitilmoqda. 2012 yilda holati bo‘yicha 6354 ta O‘zbekistonda jami ambulatoriya- poliklinika muassasalari bo‘lgan. Ularning umumiy quvvati (bir smenada qabul qilish imkoniyati) har 10 ming kishiga 143,4 taga teng. Bu jihatdan Toshkent shahridan tashqari Sirdaryo viloyati keskin ajralib turadi. Ushbu ko‘rsatkich Toshkent hamda Buxoro viloyatlarida ham yuqori, Surxondaryo viloyatida esa eng past, ya’ni 100 ga ham etmaydi. Shuningdek, ambulatoriya-poliklinika muasssalari bilan ta’minlanish Qashqadaryo va Samarqand viloyatlarida ham qoniqarli darajada emas. Respublikada jami 1180 ta kasalxonalar mavjud; har 10 ming aholiga 47,3 bemor o‘rinlari (koykalari) to‘g‘ri keladi. Toshkent shahrini hisobga olmaganda, mintaqalar o‘rtasidagi farq 1,58 ni tashkil etadi. Boshqacha qilib aytganda, kasalxonalar bilan ta’minlanishda juda katta hududiy tafovutlar ko‘zga tashlanmaydi; eng past ko‘rsatkich Surxondaryo viloyatida (har 10 ming kishiga 36,1 ta o‘rin) va eng yuqori daraja Namanganda – 54,3. Mamlakat aholisiga 80 mingdan ortiq vrachlar xizmat ko‘rsatishadi. Har 10 ming kishiga 28 nafar vrach to‘g‘ri keladi yoki har bir vrach o‘rtacha 350 kishiga xizmat ko‘rsatadi. Vrachlar bilan ta’minlanganlik Toshkent shahrida 81 kishi, Buxoro viloyatida 32, Navoiyda 30 kishi va h.k. Shu bilan birga, mazkur vaziyat Jizzax va Surxondaryo viloyatlarida yaxshi emas-har 10 ming aholiga atigi 18 tadan vrach bor. O‘rta tibbiyot xodimlari bilan ta’minlanganlik respublika bo‘yicha, har 10 ming aholiga, 108 kishi yoki har bir bunday xodim 94 kishiga tibbiy xizmat ko‘rsatadi. O‘rta tibbiy xodimlar bilan har 10 ming aholiga hisoblaganda Toshkent shahrida - 135,5, Navoiyda – 129,0, Buxoro viloyatida – 121,9 va h.k. Past ko‘rsatkichlar Jizzax, Surxondaryo viloyati hamda Qoraqalpog‘iston 9