Ijtimoiy xoʻjalik shakllari. Tovar-pul munosabatlari rivojlanishi bozor iqtisodiyoti shakllanishi

Yuklangan vaqt

2024-07-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

16

Faytl hajmi

427,3 KB


 
 
 
 
 
 
Ijtimoiy xoʻjalik shakllari. Tovar-pul munosabatlari rivojlanishi bozor 
iqtisodiyoti shakllanishi 
 
 
Reja 
1. Ijtimoiy xoʻjalik shakllari. Natural va tovar ishlab chiqarishning belgilari va 
farqlari. Tovar ishlab chiqarishning vujudga kelishi va rivojlanishi sabablari.  
2. Tovar va uning xususiyatlari. Tovarning nafliligi va ayirboshlanish 
qobiliyati (qiymati). Tovar qiymatining miqdori.  
3. Individual va ijtimoiy zaruriy naflilik. Individual va ijtimoiy-zaruriy mehnat 
sarflari. Ijtimoiy- zaruriy ish vaqti. Mehnatning ikki yoqlama tavsifi: aniq mehnat 
va abstrakt mehnat. Mehnat unumdorligi va intensivligining tovar qiymati 
miqdoriga taʼsiri.  
4. Qiymatning mehnat nazariyasi. Qiymat qonuni. Tovar qiymati va narxining 
oʻzaro farqlanishi shart-sharoitlari. Keyingi qoʻshilgan miqdor nafliligi 
nazariyasi. Umumiy va aniq naflilik. Naflilikning pasayib borishi.  
 
Ijtimoiy xoʻjalik shakllari. Natural va tovar ishlab chiqarishning belgilari va 
farqlari. Tovar ishlab chiqarishning vujudga kelishi va rivojlanishi sabablari.  
O’z ehtiyojlarini qondirish uchun ishlab chiqarish - natural ishlab 
chiqarish, bunday ishlab chiqarishga asoslangan xo’jalik esa - natural xo’jalik 
deb ataladi. Bunday xo’jaliklarda iste’mol hajmi va tarkibi ko’pincha ishlab 
chiqarish hajmi va tarkibiga mos kelgan, ularning bir-biri bilan bog’lanishi bir 
xo’jalik doirasida amalga oshganligi sababli juda oson kechgan. Bunday muno­ 
sabatlar eng awalo ibtidoiy jamoada, keyinchalik patriarxal dehqon xo’jaligi, feodal 
pomestyalarida hukm surgan. Natural ishlab chiqarish shakli barcha iqtisodiy 
Ijtimoiy xoʻjalik shakllari. Tovar-pul munosabatlari rivojlanishi bozor iqtisodiyoti shakllanishi Reja 1. Ijtimoiy xoʻjalik shakllari. Natural va tovar ishlab chiqarishning belgilari va farqlari. Tovar ishlab chiqarishning vujudga kelishi va rivojlanishi sabablari. 2. Tovar va uning xususiyatlari. Tovarning nafliligi va ayirboshlanish qobiliyati (qiymati). Tovar qiymatining miqdori. 3. Individual va ijtimoiy zaruriy naflilik. Individual va ijtimoiy-zaruriy mehnat sarflari. Ijtimoiy- zaruriy ish vaqti. Mehnatning ikki yoqlama tavsifi: aniq mehnat va abstrakt mehnat. Mehnat unumdorligi va intensivligining tovar qiymati miqdoriga taʼsiri. 4. Qiymatning mehnat nazariyasi. Qiymat qonuni. Tovar qiymati va narxining oʻzaro farqlanishi shart-sharoitlari. Keyingi qoʻshilgan miqdor nafliligi nazariyasi. Umumiy va aniq naflilik. Naflilikning pasayib borishi. Ijtimoiy xoʻjalik shakllari. Natural va tovar ishlab chiqarishning belgilari va farqlari. Tovar ishlab chiqarishning vujudga kelishi va rivojlanishi sabablari. O’z ehtiyojlarini qondirish uchun ishlab chiqarish - natural ishlab chiqarish, bunday ishlab chiqarishga asoslangan xo’jalik esa - natural xo’jalik deb ataladi. Bunday xo’jaliklarda iste’mol hajmi va tarkibi ko’pincha ishlab chiqarish hajmi va tarkibiga mos kelgan, ularning bir-biri bilan bog’lanishi bir xo’jalik doirasida amalga oshganligi sababli juda oson kechgan. Bunday muno­ sabatlar eng awalo ibtidoiy jamoada, keyinchalik patriarxal dehqon xo’jaligi, feodal pomestyalarida hukm surgan. Natural ishlab chiqarish shakli barcha iqtisodiy  
 
jarayonlarni bir xo’jalik doirasida qat’iy cheklab qo’yadi, tashqi xo’jaliklararo 
aloqalar uchun yo’l ochilmaydi. Ishchi kuchi muayyan xo’jalikka juda qattiq 
biriktirib qo’yiladi va ko’chib yurish imkoniyatidan mahrum bo’ladi. Natural 
xo’jalik shakllarining xuddi shu xususiyatlari qishloq xo’jalik jamoalarini ming 
yillar davomida barqaror saqlanib qolishining «siri»ni ochib beradi. Natural xo’jalik 
ishlab chiqarish maqsadlarini nihoyatda cheklab, hajmi va turi jihatidan kam bo’lgan 
ehtiyojlami qondirishga bo’ysungan. Shuning uchun ham jamiyat rivojlanish yo’lida 
asta-sekinlik bilan natural ishlab chiqarishdan tovar ishlab chiqarishga o’tadi. 
Hozirda ijtimoiy xo’jalik yuritish shakli sifatida natural xo’jalik deyarli barham 
topgan. Shunga qaramay, hali u qadar rivojlanmagan hamda jahon hamjamiyati 
iqtisodiy aloqataridan ajralib qolgan qoloq mamlakatlarda natural xo’jalik 
ko’rinishlari hamon saqlanib qolgan. Shuningdek, tovar ishlab chiqarish ommaviy 
tus olishiga qaramay, ijtimoiy hayotning ba’zi bir jabhalarida natural ishlab 
chiqarish elementlarini uchratish mumkin. Masalan, oiladagi shaxsiy ehtiyojlarni 
qondirish uchun uy bekalari tomonidan ovqatlar, turli xil konserva mahsulotlarining 
tayyorlanishi, kir yuvish, dazmollash, uylarni tozalash kabi xizmatlarning 
bajarilishi, 
shaxsiy tomorqada turli xil sabzavot va rezavor mevalarning 
yetishtirilishi kabilar shular jumlasidandir. Biroq, shunga qaramay, kishilik jamiyati 
taraqqiyotining yuksalib borishi bilan, natural ishlab chiqarish miqyoslari qisqarib, 
o’z o’rnini tovar ishlab chiqarishga bo’shatib beradi. 
Mahsulot va xizmatlami o’z ehtiyojini qondirish uchun emas, balki 
bozorda ayirboshlash uchun ishlab chiqarish - tovar ishlab chiqarish, bunday 
ishlab chiqarishga   asoslangan   xo’jalik esa - tovar xo’jaligi deyiladi. Tovar 
xo’jaligida kishilar o’rtasidagi iqtisodiy munosabatlar buyum orqali, ular mehnati 
mahsulini oldi-sotdi qilish orqali namoyon bo’ladi. Tovar ishlab chiqarish natural 
xo’jalikning rivojlanishi, mahsulotlar turi va miqdorining o’sishi natijasida paydo 
bo’ladi. Natural va tovar xo’jaliklarining bir-biridan farqini 1-jadval orqali ko’rish 
mumkin. 
1-jadval. 
Natural va tovar xo’jaligining asosiy farqlari 
jarayonlarni bir xo’jalik doirasida qat’iy cheklab qo’yadi, tashqi xo’jaliklararo aloqalar uchun yo’l ochilmaydi. Ishchi kuchi muayyan xo’jalikka juda qattiq biriktirib qo’yiladi va ko’chib yurish imkoniyatidan mahrum bo’ladi. Natural xo’jalik shakllarining xuddi shu xususiyatlari qishloq xo’jalik jamoalarini ming yillar davomida barqaror saqlanib qolishining «siri»ni ochib beradi. Natural xo’jalik ishlab chiqarish maqsadlarini nihoyatda cheklab, hajmi va turi jihatidan kam bo’lgan ehtiyojlami qondirishga bo’ysungan. Shuning uchun ham jamiyat rivojlanish yo’lida asta-sekinlik bilan natural ishlab chiqarishdan tovar ishlab chiqarishga o’tadi. Hozirda ijtimoiy xo’jalik yuritish shakli sifatida natural xo’jalik deyarli barham topgan. Shunga qaramay, hali u qadar rivojlanmagan hamda jahon hamjamiyati iqtisodiy aloqataridan ajralib qolgan qoloq mamlakatlarda natural xo’jalik ko’rinishlari hamon saqlanib qolgan. Shuningdek, tovar ishlab chiqarish ommaviy tus olishiga qaramay, ijtimoiy hayotning ba’zi bir jabhalarida natural ishlab chiqarish elementlarini uchratish mumkin. Masalan, oiladagi shaxsiy ehtiyojlarni qondirish uchun uy bekalari tomonidan ovqatlar, turli xil konserva mahsulotlarining tayyorlanishi, kir yuvish, dazmollash, uylarni tozalash kabi xizmatlarning bajarilishi, shaxsiy tomorqada turli xil sabzavot va rezavor mevalarning yetishtirilishi kabilar shular jumlasidandir. Biroq, shunga qaramay, kishilik jamiyati taraqqiyotining yuksalib borishi bilan, natural ishlab chiqarish miqyoslari qisqarib, o’z o’rnini tovar ishlab chiqarishga bo’shatib beradi. Mahsulot va xizmatlami o’z ehtiyojini qondirish uchun emas, balki bozorda ayirboshlash uchun ishlab chiqarish - tovar ishlab chiqarish, bunday ishlab chiqarishga asoslangan xo’jalik esa - tovar xo’jaligi deyiladi. Tovar xo’jaligida kishilar o’rtasidagi iqtisodiy munosabatlar buyum orqali, ular mehnati mahsulini oldi-sotdi qilish orqali namoyon bo’ladi. Tovar ishlab chiqarish natural xo’jalikning rivojlanishi, mahsulotlar turi va miqdorining o’sishi natijasida paydo bo’ladi. Natural va tovar xo’jaliklarining bir-biridan farqini 1-jadval orqali ko’rish mumkin. 1-jadval. Natural va tovar xo’jaligining asosiy farqlari  
 
 
Tovar ishlab chiqarish ishlab chiqaruvchilar bilan iste’molchilar  o’rtasidagi 
munosabatlarning, mehnatni o’lchash va uni jamiyatning jami mehnati tarkibiga 
kiritishning o’ziga xos usulidir. Natural xo’jalikni siqib chiqarish va tovar 
ayirboshlashning rivojlanish jarayoni mehnat taqsimotining chuqurlashuvi, ishlab 
chiqarishning ixtisoslashuvi, xususiy mulkning vujudga kelishi va rivojlanishi 
asosida individual xo’jaliklarning tovar ayirboshlashga, oldi-sotdiga o’tish yo’li 
bilan boradi. Ayrim turdagi mahsulotlami ishlab chiqarishga ixtisoslashuv ulami 
turli xil ishlab chiqaruvchilar o’rtasida ayirboshlashni zarur qilib qo’yadi. Ayni 
paytda ixtisoslashuv mehnat unumdorligining oshishiga olib keladi, demak, tovar 
ayirboshlash faqat zarurgina emas, balki foydali bo’lib ham boradi. Vaqtni va 
moddiy resurslami tejash tovar xo’jaligini rivojlantirishning harakatlantiruvchi 
kuchi bo’lib chiqadi. Ayirboshlash jarayoniga tortiladigan ishlab chiqaruvchilar 
tobora bir-birlariga ko’proq bog’lanib boradilar. Dastlabki davrlarda tovar 
xo’jaliklari jamoalar, quldorlik latifundiyalari, feodal va dehqon xo’jaliklari 
o’rtasida aloqalar o’rnatilishiga yordam berib, ishlab chiqarishning va umuman 
jamiyatning rivojlanishi uchun qo’shimcha imkoniyatlar ochgan. 
Tovar ishlab chiqarish ishlab chiqaruvchilar bilan iste’molchilar o’rtasidagi munosabatlarning, mehnatni o’lchash va uni jamiyatning jami mehnati tarkibiga kiritishning o’ziga xos usulidir. Natural xo’jalikni siqib chiqarish va tovar ayirboshlashning rivojlanish jarayoni mehnat taqsimotining chuqurlashuvi, ishlab chiqarishning ixtisoslashuvi, xususiy mulkning vujudga kelishi va rivojlanishi asosida individual xo’jaliklarning tovar ayirboshlashga, oldi-sotdiga o’tish yo’li bilan boradi. Ayrim turdagi mahsulotlami ishlab chiqarishga ixtisoslashuv ulami turli xil ishlab chiqaruvchilar o’rtasida ayirboshlashni zarur qilib qo’yadi. Ayni paytda ixtisoslashuv mehnat unumdorligining oshishiga olib keladi, demak, tovar ayirboshlash faqat zarurgina emas, balki foydali bo’lib ham boradi. Vaqtni va moddiy resurslami tejash tovar xo’jaligini rivojlantirishning harakatlantiruvchi kuchi bo’lib chiqadi. Ayirboshlash jarayoniga tortiladigan ishlab chiqaruvchilar tobora bir-birlariga ko’proq bog’lanib boradilar. Dastlabki davrlarda tovar xo’jaliklari jamoalar, quldorlik latifundiyalari, feodal va dehqon xo’jaliklari o’rtasida aloqalar o’rnatilishiga yordam berib, ishlab chiqarishning va umuman jamiyatning rivojlanishi uchun qo’shimcha imkoniyatlar ochgan.  
 
Ma’lum tarixiy davrlarga kelib tovar munosabatlari jamiyat iqtisodiyotining 
barcha tomonlarini keng va chuqur qamrab oladi. 
Tovar xo’jaligining vujudga kelishi va amal qilinishining ijtimoiy-iqtisodiy 
asoslari hamda shart-sharoitlari quyidagilardan iborat: 
1) ijtimoiy mehnat taqsimotining ro’y berishi. Bunda ishlab chiqaruvchilar u 
yoki bu aniq mahsulotni ishlab chiqarishga ixtisoslashadi. Ixtisoslashuv, o’z 
navbatida, qiyosiy ustunlik tamoyili bo’yicha, ya’ni mahsulotni nisbatan kam 
muqobil qiymatda ishlab chiqarish layoqati bilan aniqlanadi; 
2) shaxsiy va xususiy mulkchilikning shakllanishi va rivojlanishi. Bunda ular 
o’z mulklari hamda mehnat natijalarini o’zlari tasarruf qiladilar; 
3) ishlab chiqaruvchilaming iqtisodiy jihatdan alohidalashuvi. Iqtisodiy 
alohidalik xo’jalik faoliyatiga oid barcha qarorlami ishlab chiqaruvchining o’zi hal 
qilishini bildiradi. Xuddi shu uch holat tovar ishlab chiqarishni zarur qilib qo’yadi 
va bozor iqtisodiyoti vujudga kelishining shart-sharoiti hisoblanadi. Mehnat mahsuli 
tovarga, ya’ni bozorda ayirboshlash uchun, sotish uchun tayyorlanadigan narsaga, 
ishlab chiqaruvchilar esa tovar ishlab chiqaruvchilarga aylanadi. Tovar ishlab 
chiqarishning mohiyatini yanada kengroq tushunish uchun uning asosiy unsuri 
bo’lgan tovaming xususiyatlarini ко‘rib chiqish maqsadga muvofiq hisoblanadi. 
Tovar va uning xususiyatlari. Tovarning nafliligi va ayirboshlanish qobiliyati 
(qiymati). Tovar qiymatining miqdori. 
Tovar-pul munosabatlarini tushunishda tovaming  mazmunini, uning 
xususiyatlarini bilish muhim ahamiyatga ega. Tovarga ta’rif berishda ham 
iqtisodchilar tomonidan turlicha yondashuvlar mavjud. Jumladan, E.F.Borisov 
ta’rifiga ko’ra 
«Tovar-bu 
bozorda boshqa tovarga ekvivalent asosida 
ayirboshlashga mo’ljallangan, mehnat orqali Yaratilgan ijtimoiy naflilikdir». 
Bundan ко ‘rinadiki, u tovarga inson mehnati mahsuli sifatida qaraydi. 
V.I.Vidyapin va boshqalar tahriri  asosida tayyorlangan darslikda «ne’mat» 
va «tovar» tushunchalariga keng izoh berilgan. Unda tovar iqtisodiy ne’matning 
maxsus  shakli bo’lib hisoblanishi ko’rsatib berilgan: «Tovar -bu ayirboshlash uchun 
ishlab chiqarilgan maxsus iqtisodiy ne’mat». Bu va boshqa qator olimlaming fikrlari 
Ma’lum tarixiy davrlarga kelib tovar munosabatlari jamiyat iqtisodiyotining barcha tomonlarini keng va chuqur qamrab oladi. Tovar xo’jaligining vujudga kelishi va amal qilinishining ijtimoiy-iqtisodiy asoslari hamda shart-sharoitlari quyidagilardan iborat: 1) ijtimoiy mehnat taqsimotining ro’y berishi. Bunda ishlab chiqaruvchilar u yoki bu aniq mahsulotni ishlab chiqarishga ixtisoslashadi. Ixtisoslashuv, o’z navbatida, qiyosiy ustunlik tamoyili bo’yicha, ya’ni mahsulotni nisbatan kam muqobil qiymatda ishlab chiqarish layoqati bilan aniqlanadi; 2) shaxsiy va xususiy mulkchilikning shakllanishi va rivojlanishi. Bunda ular o’z mulklari hamda mehnat natijalarini o’zlari tasarruf qiladilar; 3) ishlab chiqaruvchilaming iqtisodiy jihatdan alohidalashuvi. Iqtisodiy alohidalik xo’jalik faoliyatiga oid barcha qarorlami ishlab chiqaruvchining o’zi hal qilishini bildiradi. Xuddi shu uch holat tovar ishlab chiqarishni zarur qilib qo’yadi va bozor iqtisodiyoti vujudga kelishining shart-sharoiti hisoblanadi. Mehnat mahsuli tovarga, ya’ni bozorda ayirboshlash uchun, sotish uchun tayyorlanadigan narsaga, ishlab chiqaruvchilar esa tovar ishlab chiqaruvchilarga aylanadi. Tovar ishlab chiqarishning mohiyatini yanada kengroq tushunish uchun uning asosiy unsuri bo’lgan tovaming xususiyatlarini ко‘rib chiqish maqsadga muvofiq hisoblanadi. Tovar va uning xususiyatlari. Tovarning nafliligi va ayirboshlanish qobiliyati (qiymati). Tovar qiymatining miqdori. Tovar-pul munosabatlarini tushunishda tovaming mazmunini, uning xususiyatlarini bilish muhim ahamiyatga ega. Tovarga ta’rif berishda ham iqtisodchilar tomonidan turlicha yondashuvlar mavjud. Jumladan, E.F.Borisov ta’rifiga ko’ra «Tovar-bu bozorda boshqa tovarga ekvivalent asosida ayirboshlashga mo’ljallangan, mehnat orqali Yaratilgan ijtimoiy naflilikdir». Bundan ко ‘rinadiki, u tovarga inson mehnati mahsuli sifatida qaraydi. V.I.Vidyapin va boshqalar tahriri asosida tayyorlangan darslikda «ne’mat» va «tovar» tushunchalariga keng izoh berilgan. Unda tovar iqtisodiy ne’matning maxsus shakli bo’lib hisoblanishi ko’rsatib berilgan: «Tovar -bu ayirboshlash uchun ishlab chiqarilgan maxsus iqtisodiy ne’mat». Bu va boshqa qator olimlaming fikrlari  
 
asosida ta’kidlash mumkinki, tovar - bu biron-bir naflilikka va qiymatga ega 
bo’lgan, ayirboshlash uchun yaratilgan mehnat mahsuli. 
Ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotning hozirgi bosqichida turli mamlakatlarda   
ishlab    chiqarilayotgan   millionlab   turdagi   mahsulotlar va   ko’rsatilayotgan    
xizmatlar   tovar    shaklini    olgan.    Jumladan, O’zbekistonda ham ishlab 
chiqarilayotgan yalpi ichki mahsulotning asosiy qismi tovar shaklida oldi-sotdi 
jarayonidan o’tadi. Mamlakatimizda yaratilgan ko’plab turdagi tovarlardan 
ba’zilarini misol keltirish mumkin (2-jadval). 
O’zbekistonda ishlab chiqarilgan ba’zi tovar turlari 
 
Mamlakatimizda 
tovar 
ishlab 
chiqarish 
va 
ayirboshlashning 
rivojlanayotganligini chakana savdo aylanmasi va pullik xizmat ko’rsatishning 
yildan-yilga oshib borishida ham ko’rish mumkin. 2015-yilda chakana savdo 
aylanmasi 14,4 foizga, xizmatlar hajmi esa 12,5 foizga, to’qimachilik buyumlari, 
kiyim va charm mahsulotlari 11,7 foizga, oziq-ovqat mahsulotlari 10,8 foizga, 
farmatsevtika mahsulotlari 23,7 foizga, ximyoviy mahsulotlar 29,7 foizga o’sdi. 
asosida ta’kidlash mumkinki, tovar - bu biron-bir naflilikka va qiymatga ega bo’lgan, ayirboshlash uchun yaratilgan mehnat mahsuli. Ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotning hozirgi bosqichida turli mamlakatlarda ishlab chiqarilayotgan millionlab turdagi mahsulotlar va ko’rsatilayotgan xizmatlar tovar shaklini olgan. Jumladan, O’zbekistonda ham ishlab chiqarilayotgan yalpi ichki mahsulotning asosiy qismi tovar shaklida oldi-sotdi jarayonidan o’tadi. Mamlakatimizda yaratilgan ko’plab turdagi tovarlardan ba’zilarini misol keltirish mumkin (2-jadval). O’zbekistonda ishlab chiqarilgan ba’zi tovar turlari Mamlakatimizda tovar ishlab chiqarish va ayirboshlashning rivojlanayotganligini chakana savdo aylanmasi va pullik xizmat ko’rsatishning yildan-yilga oshib borishida ham ko’rish mumkin. 2015-yilda chakana savdo aylanmasi 14,4 foizga, xizmatlar hajmi esa 12,5 foizga, to’qimachilik buyumlari, kiyim va charm mahsulotlari 11,7 foizga, oziq-ovqat mahsulotlari 10,8 foizga, farmatsevtika mahsulotlari 23,7 foizga, ximyoviy mahsulotlar 29,7 foizga o’sdi.  
 
2016-yilning o’zida sanoat mahsulotlarining 80 foizdan ortig’i yangi turi 
o’zlashtirildi. Shu o’rinda ta’kidlash lozimki, global moliyaviy-iqtisodiy inqiroz 
davom etib turgan sharoitda tovar ishlab chiqarishni rivojlantirish iqtisodiyotni 
modemizatsiyalash va diversffikatsiyalash jarayonlarini kuchaytirishni taqozo 
etadi.  
Ishlab chiqarishni zamonaviy texnologiyalar bilan jihozlash, uni ma’naviy 
jihatdan yangilash, tarkibiy jihatdan texnik va texnologik qayta tuzish kabi chora-
tadbirlami o’z ichiga oluvchi ishlab chiqarishni modernizatsiyalash jarayoni 
pirovardida tovarlar miqdorining oshishi, sifatining takomillashuvi va turlarining 
ko’payishiga imkon yaratadi. Ayniqsa, ishlab chiqarishning samaradorligini 
oshirish, mahsulot va xizmatlami sotish bozorlarini kengaytirish maqsadida tarmoq 
va korxonalar faoliyat 
sohalarini kengaytirish, mahsulot va xizmatlar 
assortimentlarini ko’paytirish, ulaming sifatini takomillashtirishdan iborat 
diversifikatsiya jarayoni tovar ishlab chiqarishni kengaytirishning muhim 
yo’nalishlari bo’lib hisoblanadi. 
Shuni ta’kidlash joizki, har qanday ishlab chiqarilgan narsa ham tovar bo’lishi 
uchun unda ikki xususiyat mavjud bo’lishi shart. 
Tovar ikki xususiyatga ega: bir tomondan, u kishilarning biror-bir 
narsaga bo’lgan ehtiyojini qondira oladigan, ikkinchi tomondan esa, boshqa 
buyumlarga ayirboshlana oladigan, ya’ni oldi-sotdi jarayonidan o’ta oladigan 
buyumdir. Boshqacha aytganda, tovar naflilikka (iste’mol qiymatiga) va 
qiymatga egadir. 
Buyumning iste’mol qiymati uning kishilar uchun nafli ekanligi, muayyan naf 
keltirishi orqali namoyon bo’ladi. U shaxsiy iste’mol buyumi yoki ishlab chiqarish 
vositalari sifatida kishilarning biron-bir narsaga bo’lgan ehtiyojini qondiradi. 
Individual va ijtimoiy zaruriy naflilik. Individual va ijtimoiy-zaruriy mehnat 
sarflari. Ijtimoiy- zaruriy ish vaqti. Mehnatning ikki yoqlama tavsifi: aniq 
mehnat va abstrakt mehnat. Mehnat unumdorligi va intensivligining tovar 
qiymati miqdoriga taʼsiri. 
Naflilikni aniqlashda ham turlicha 
yondashuvlar 
mavjud. 
Masalan, 
2016-yilning o’zida sanoat mahsulotlarining 80 foizdan ortig’i yangi turi o’zlashtirildi. Shu o’rinda ta’kidlash lozimki, global moliyaviy-iqtisodiy inqiroz davom etib turgan sharoitda tovar ishlab chiqarishni rivojlantirish iqtisodiyotni modemizatsiyalash va diversffikatsiyalash jarayonlarini kuchaytirishni taqozo etadi. Ishlab chiqarishni zamonaviy texnologiyalar bilan jihozlash, uni ma’naviy jihatdan yangilash, tarkibiy jihatdan texnik va texnologik qayta tuzish kabi chora- tadbirlami o’z ichiga oluvchi ishlab chiqarishni modernizatsiyalash jarayoni pirovardida tovarlar miqdorining oshishi, sifatining takomillashuvi va turlarining ko’payishiga imkon yaratadi. Ayniqsa, ishlab chiqarishning samaradorligini oshirish, mahsulot va xizmatlami sotish bozorlarini kengaytirish maqsadida tarmoq va korxonalar faoliyat sohalarini kengaytirish, mahsulot va xizmatlar assortimentlarini ko’paytirish, ulaming sifatini takomillashtirishdan iborat diversifikatsiya jarayoni tovar ishlab chiqarishni kengaytirishning muhim yo’nalishlari bo’lib hisoblanadi. Shuni ta’kidlash joizki, har qanday ishlab chiqarilgan narsa ham tovar bo’lishi uchun unda ikki xususiyat mavjud bo’lishi shart. Tovar ikki xususiyatga ega: bir tomondan, u kishilarning biror-bir narsaga bo’lgan ehtiyojini qondira oladigan, ikkinchi tomondan esa, boshqa buyumlarga ayirboshlana oladigan, ya’ni oldi-sotdi jarayonidan o’ta oladigan buyumdir. Boshqacha aytganda, tovar naflilikka (iste’mol qiymatiga) va qiymatga egadir. Buyumning iste’mol qiymati uning kishilar uchun nafli ekanligi, muayyan naf keltirishi orqali namoyon bo’ladi. U shaxsiy iste’mol buyumi yoki ishlab chiqarish vositalari sifatida kishilarning biron-bir narsaga bo’lgan ehtiyojini qondiradi. Individual va ijtimoiy zaruriy naflilik. Individual va ijtimoiy-zaruriy mehnat sarflari. Ijtimoiy- zaruriy ish vaqti. Mehnatning ikki yoqlama tavsifi: aniq mehnat va abstrakt mehnat. Mehnat unumdorligi va intensivligining tovar qiymati miqdoriga taʼsiri. Naflilikni aniqlashda ham turlicha yondashuvlar mavjud. Masalan,  
 
maijinalizm maktabi asoschilari ham, ulaming keyingi davomchilari ham tovarlar 
nafliligini aniqlashda alohida olingan individning xayolidagi psixologik yondashuv 
bilan, ya’ni hech kim bilan aloqasi bo’lmagan o’rmondagi cholning yoki kimsasiz 
orolda bir o’zi qolib ketgan Robinzonning xayoli bilan aniqlash usulini qo’llaydilar. 
Holbuki, tovar ayirboshlash jamiyat a’zolari o’rtasida, gavjum bozor qatnashchilari 
o’rtasida real qaynoq hayot jarayonida sodir bo’ladi. Ular naflilikning negizida 
obyektiv iqtisodiy jarayon borligini, naflilik tabiat ashyosi bilan jonli mehnatning 
birikishi natijasida, to’g’rirog’i naflilik aniq mehnat bilan tabiat ashyosining 
xususiyatlari o’zgartirilishi natijasida vujudga kelishini o’ylab ham o’tirmaydilar. 
Albatta, tabiatda mavjud bo’lgan yoki inson mehnati bilan Yaratilgan har qanday 
narsa ham naflilikka ega bo’lavermaydi. Shuning uchun iqtisodiyot nazariyasida 
ijtimoiy zaruriy naflilik degan tushuncha ishlatiladi va real bozor har qanday 
naflilikni emas, balki ijtimoiy zaruriy naflilikni tan oladi. 
Ijtimoiy zaruriy naflilik deb talab miqdori va sifatiga mos keladigan 
miqdor va sifatdagi naflilikka aytiladi. 
Ne’matlar tovar boiishi uchun, ular ayirboshlashga moijallangan, ma’lum 
mehnat sarflangan, bozorga sotishga chiqarilgan boiishi zarur. Shunga ko’ra, tovar 
mahsulotdan farqlanadi. Tovar, eng avvalo, o’z iste’moli uchun emas, balki 
boshqalaming iste’moli uchun bozorga sotish maqsadida tayyorlanadigan 
mahsulotdir. Tovarning natural-buyum va ijtimoiy-iqtisodiy tomonlari, xususiyatlari 
ana shundan kelib chiqadi. 
Tovarning almashuv qiymati - bu biror turdagi naflilikning boshqa turdagi 
naflilikka ayirbosh qilinadigan miqdoriy nisbatidir. Masalan, bitta bolta 20 kg 
donga ayirbosh qilinadi. Ayirbosh qilinadigan tovarlarning bu miqdoriy nisbatida 
ularning almashuv qiymati ifodalanadi. Qiymatning mehnat nazariyasi tarafdorlari 
fikriga ko’ra, tovarlar qiymatining umumiy asosi   boiib  mehnat hisoblanadi,   shu 
sababli ular ma’lum miqdorlarda bir-biriga tenglashtiriladi. Tovarlarning og’irligi, 
hajmi, shakli va shu kabi tabiiy xususiyatlaridan birortasi qiymatning umumiy asosi 
bo’la olmaydi. Ayirboshlashning zarur sharti bolib tovarlarning turlicha nafliligi 
hisoblanadi. Biroq, turli tovarlarning nafliligi sifat jihatidan farq qilish bilan birga 
maijinalizm maktabi asoschilari ham, ulaming keyingi davomchilari ham tovarlar nafliligini aniqlashda alohida olingan individning xayolidagi psixologik yondashuv bilan, ya’ni hech kim bilan aloqasi bo’lmagan o’rmondagi cholning yoki kimsasiz orolda bir o’zi qolib ketgan Robinzonning xayoli bilan aniqlash usulini qo’llaydilar. Holbuki, tovar ayirboshlash jamiyat a’zolari o’rtasida, gavjum bozor qatnashchilari o’rtasida real qaynoq hayot jarayonida sodir bo’ladi. Ular naflilikning negizida obyektiv iqtisodiy jarayon borligini, naflilik tabiat ashyosi bilan jonli mehnatning birikishi natijasida, to’g’rirog’i naflilik aniq mehnat bilan tabiat ashyosining xususiyatlari o’zgartirilishi natijasida vujudga kelishini o’ylab ham o’tirmaydilar. Albatta, tabiatda mavjud bo’lgan yoki inson mehnati bilan Yaratilgan har qanday narsa ham naflilikka ega bo’lavermaydi. Shuning uchun iqtisodiyot nazariyasida ijtimoiy zaruriy naflilik degan tushuncha ishlatiladi va real bozor har qanday naflilikni emas, balki ijtimoiy zaruriy naflilikni tan oladi. Ijtimoiy zaruriy naflilik deb talab miqdori va sifatiga mos keladigan miqdor va sifatdagi naflilikka aytiladi. Ne’matlar tovar boiishi uchun, ular ayirboshlashga moijallangan, ma’lum mehnat sarflangan, bozorga sotishga chiqarilgan boiishi zarur. Shunga ko’ra, tovar mahsulotdan farqlanadi. Tovar, eng avvalo, o’z iste’moli uchun emas, balki boshqalaming iste’moli uchun bozorga sotish maqsadida tayyorlanadigan mahsulotdir. Tovarning natural-buyum va ijtimoiy-iqtisodiy tomonlari, xususiyatlari ana shundan kelib chiqadi. Tovarning almashuv qiymati - bu biror turdagi naflilikning boshqa turdagi naflilikka ayirbosh qilinadigan miqdoriy nisbatidir. Masalan, bitta bolta 20 kg donga ayirbosh qilinadi. Ayirbosh qilinadigan tovarlarning bu miqdoriy nisbatida ularning almashuv qiymati ifodalanadi. Qiymatning mehnat nazariyasi tarafdorlari fikriga ko’ra, tovarlar qiymatining umumiy asosi boiib mehnat hisoblanadi, shu sababli ular ma’lum miqdorlarda bir-biriga tenglashtiriladi. Tovarlarning og’irligi, hajmi, shakli va shu kabi tabiiy xususiyatlaridan birortasi qiymatning umumiy asosi bo’la olmaydi. Ayirboshlashning zarur sharti bolib tovarlarning turlicha nafliligi hisoblanadi. Biroq, turli tovarlarning nafliligi sifat jihatidan farq qilish bilan birga  
 
miqdoriy oichamga ega emas. Miqdor jihatdan taqqoslash uchun tovarlarda mavjud 
bolgan umumiy narsa - ularni yaratish uchun sarflangan mehnatdir. 
Tovarlar olchovdosh bolishining boisi shuki, bularning hammasi umuman 
inson mehnati mahsulidir, ya’ni inson kuchi, miyasi, mushaklari, asablari va 
hokazolari sarfining mahsulidir. Tovarda mujassamlashgan ijtimoiy mehnat 
uning qiymatini tashkil qiladi. Bu qiymat tovar ayirboshlaganda ko’rinadi, 
shuning uchun almashuv qiymati (ya’ni iste’mol qiymatlarini ayirboshlash nisbati) 
qiymat shakli bolib, uning ichki mazmunini tashkil etadi. Bu holat L.M.Kulikov 
tomonidan qiymat va almashuv qiymatini tovaming alohida asosiy xususiyatlari 
sifatida ajratilib ko’rsatilishida namoyon bo’ladi. «Qiymat - bu tovar ishlab chiqarish 
va uni sotish (ko’pincha qisqacha qilib «ishlab chiqarish xarajatlari» deb ataydilar) 
qanchaga tushganligi ifodasidir. Tovarni ayirboshlaganda (sotilganda) ishlab 
chiqaruvchi (sotuvchi), tabiiyki, o’z xarajatlarini qoplashni istaydi, biroq bozorda 
boshqacha nisbatlar   tarkib   topishi   mumkin. Endi ulami boshqa ko’rsatkich -   
almashuv qiymati ifodalaydi. Bu bir tovar boshqasiga ayirboshlanadigan miqdoriy 
nisbatdir». Tovarning o’zi esa ikki tomon - naflilik va qiymatning uzviy birligidan 
iboratdir. Shu o’rinda ta’kidlash lozimki, L.Kulikov tomonidan qiymatga berilgan 
yuqoridagi ta’rif ba’zi hollarda iqtisodchilar tomonidan yo’l qo'yiladigan yanglish 
fikrlardan ham holi emas. Ya’ni, qiymatning ishlab chiqarish xarajatlari bilan 
ayniylashtirilishini u tomonidan yo’l qo’yilgan xatolik deb hisoblaymiz. Aslida, 
ishlab chiqarish xarajatlari qiymatning bir qismi bo’lib, aksariyat hollarda miqdor 
jihatidan qiymatdan kam bo’ladi. 
Tovar qiymatining miqdori ijtimoiy-zaruriy ish vaqti orqali hisoblanadi. 
Ijtimoiy zaruriy ish vaqti muayyan ijtimoiy normal ishlab chiqarish sharoitida 
va muayyan jamiyatdagi mehnat malakasi va jadalligi darajasi o’rtacha 
bo’lgan sharoitda biron bir tovarni ishlab chiqarish uchun zarur bo’lgan ish 
vaqtidir. 
Tovar qiymatining miqdorini hisoblashda mehnatning oddiy va murakkab, 
malakali va malakasiz, aqliy yoki jismoniy turlari hisobga olinadi.   Qiymatni   
hisoblashda nisbatan   murakkab   mehnat ko’paytirilgan yoki darajaga ko’tarilgan 
miqdoriy oichamga ega emas. Miqdor jihatdan taqqoslash uchun tovarlarda mavjud bolgan umumiy narsa - ularni yaratish uchun sarflangan mehnatdir. Tovarlar olchovdosh bolishining boisi shuki, bularning hammasi umuman inson mehnati mahsulidir, ya’ni inson kuchi, miyasi, mushaklari, asablari va hokazolari sarfining mahsulidir. Tovarda mujassamlashgan ijtimoiy mehnat uning qiymatini tashkil qiladi. Bu qiymat tovar ayirboshlaganda ko’rinadi, shuning uchun almashuv qiymati (ya’ni iste’mol qiymatlarini ayirboshlash nisbati) qiymat shakli bolib, uning ichki mazmunini tashkil etadi. Bu holat L.M.Kulikov tomonidan qiymat va almashuv qiymatini tovaming alohida asosiy xususiyatlari sifatida ajratilib ko’rsatilishida namoyon bo’ladi. «Qiymat - bu tovar ishlab chiqarish va uni sotish (ko’pincha qisqacha qilib «ishlab chiqarish xarajatlari» deb ataydilar) qanchaga tushganligi ifodasidir. Tovarni ayirboshlaganda (sotilganda) ishlab chiqaruvchi (sotuvchi), tabiiyki, o’z xarajatlarini qoplashni istaydi, biroq bozorda boshqacha nisbatlar tarkib topishi mumkin. Endi ulami boshqa ko’rsatkich - almashuv qiymati ifodalaydi. Bu bir tovar boshqasiga ayirboshlanadigan miqdoriy nisbatdir». Tovarning o’zi esa ikki tomon - naflilik va qiymatning uzviy birligidan iboratdir. Shu o’rinda ta’kidlash lozimki, L.Kulikov tomonidan qiymatga berilgan yuqoridagi ta’rif ba’zi hollarda iqtisodchilar tomonidan yo’l qo'yiladigan yanglish fikrlardan ham holi emas. Ya’ni, qiymatning ishlab chiqarish xarajatlari bilan ayniylashtirilishini u tomonidan yo’l qo’yilgan xatolik deb hisoblaymiz. Aslida, ishlab chiqarish xarajatlari qiymatning bir qismi bo’lib, aksariyat hollarda miqdor jihatidan qiymatdan kam bo’ladi. Tovar qiymatining miqdori ijtimoiy-zaruriy ish vaqti orqali hisoblanadi. Ijtimoiy zaruriy ish vaqti muayyan ijtimoiy normal ishlab chiqarish sharoitida va muayyan jamiyatdagi mehnat malakasi va jadalligi darajasi o’rtacha bo’lgan sharoitda biron bir tovarni ishlab chiqarish uchun zarur bo’lgan ish vaqtidir. Tovar qiymatining miqdorini hisoblashda mehnatning oddiy va murakkab, malakali va malakasiz, aqliy yoki jismoniy turlari hisobga olinadi. Qiymatni hisoblashda nisbatan murakkab mehnat ko’paytirilgan yoki darajaga ko’tarilgan  
 
oddiy mehnat sifatida hisobga olinadi, shu sababli oz miqdordagi murakkab mehnat 
ko’p miqdordagi oddiy mehnatga tenglashtiriladi. 
Tovarning ikki xil xususiyatga ega bo’lishiga sabab tovar ishlab chiqarivchi 
mehnati tabiatining ikki   tomonlamaligidadir. Tovarda gavdalangan mehnat bir 
tomondan, bu-muayyan turdagi aniq mehnatdir. Shuning uchun, naflilikni 
yaratadigan mehnat aniq mehnat deb nom olgan. 
 
1-rasm. Mehnatning ikki yoqlama  tavsifidan kelib chiquvchi tovarning ikki 
xil xususiyati 
Aniq mehnat deb-ma’lum maqsadga qaratilib, muayyan bir shaklda sarflanadigan, 
aniq turdagi iste’mol qiymatni (naflilikni) vujudga keltiradigan mehnatga aytiladi. 
Masalan, nonvoyning non yopishga, duradgoming stol yoki stul yasashga, 
chevaming do’ppi tikishga, tikuvchining ko’ylak yoki kostyum tikishga qaratgan 
mehnat aniq mehnatdir. 
Ikkinchi tomondan, ushbu mehnat - aniq shaklidan, turi va yo’nalishidan qat’iy 
nazar, umuman tovarlaming hamma turida gavdalangan inson mehnatidir, jami 
ijtimoiy mehnatning bir qismidir. U o’zining shu sifatida abstrakt mehnat deb 
ataladi. Bu mehnat esa tovar qiymatini yaratadi. Qiymat tovarning emas, balki faqat 
mehnatning ijtimoiy tavsifi bo’lib, unda tabiat ashyolarining birorta ham molekulasi, 
zarrachasi yo’qdir. Qiymatning asosida odamlar bir-birlari uchun mehnat qilishlarini 
bildiruvchi ijtimoiy mehnat yotadi. Biroq, alohidalashgan tovar ishlab 
chiqaruvchilar mehnati o’zining ijtimoiy xususiyatini faqat mehnat mahsullarini 
ayirboshlash orqali ko'rsatadi. 
oddiy mehnat sifatida hisobga olinadi, shu sababli oz miqdordagi murakkab mehnat ko’p miqdordagi oddiy mehnatga tenglashtiriladi. Tovarning ikki xil xususiyatga ega bo’lishiga sabab tovar ishlab chiqarivchi mehnati tabiatining ikki tomonlamaligidadir. Tovarda gavdalangan mehnat bir tomondan, bu-muayyan turdagi aniq mehnatdir. Shuning uchun, naflilikni yaratadigan mehnat aniq mehnat deb nom olgan. 1-rasm. Mehnatning ikki yoqlama tavsifidan kelib chiquvchi tovarning ikki xil xususiyati Aniq mehnat deb-ma’lum maqsadga qaratilib, muayyan bir shaklda sarflanadigan, aniq turdagi iste’mol qiymatni (naflilikni) vujudga keltiradigan mehnatga aytiladi. Masalan, nonvoyning non yopishga, duradgoming stol yoki stul yasashga, chevaming do’ppi tikishga, tikuvchining ko’ylak yoki kostyum tikishga qaratgan mehnat aniq mehnatdir. Ikkinchi tomondan, ushbu mehnat - aniq shaklidan, turi va yo’nalishidan qat’iy nazar, umuman tovarlaming hamma turida gavdalangan inson mehnatidir, jami ijtimoiy mehnatning bir qismidir. U o’zining shu sifatida abstrakt mehnat deb ataladi. Bu mehnat esa tovar qiymatini yaratadi. Qiymat tovarning emas, balki faqat mehnatning ijtimoiy tavsifi bo’lib, unda tabiat ashyolarining birorta ham molekulasi, zarrachasi yo’qdir. Qiymatning asosida odamlar bir-birlari uchun mehnat qilishlarini bildiruvchi ijtimoiy mehnat yotadi. Biroq, alohidalashgan tovar ishlab chiqaruvchilar mehnati o’zining ijtimoiy xususiyatini faqat mehnat mahsullarini ayirboshlash orqali ko'rsatadi.  
 
Tovarlar qiymatining miqdori mehnat unumdorligiga qarab o’zgaradi. Mehnat 
unumdorligi deb mehnatning vaqt birligi ichida mahsulot ishlab chiqarish 
qobiliyatiga aytiladi. U ma’lum ish vaqti birligi mobaynida ishlab chiqarilgan 
mahsulotning miqdori yoki mahsulot birligini ishlab chiqarish uchun 
sarflangan ish vaqti bilan o’lchanadi. Misol uchun, duradgor bir ish kuni 
davomida 4 ta stol yasadi. Agar ish kunini 8 soatdan iborat, deb olsak, u holda 1 
ta stol yasash uchun 2 soat vaqt sarflangan. Ya’ni, duradgorning 1 soatlik mehnat 
unumdorligi 0,5 ta stolga teng. Mehnat unumdorligining o’zgarishi tovar birligi 
qiymatining o’zgarishiga sabab boladi. Mehnat unumdorligi o’ssa, tovar birligining 
qiymati kamayadi yoki aksincha, mehnat unumdorligi pasaysa, tovar birligining 
qiymati oshadi. Misolimizdagi duradgor yasagan bitta stolning qiymati 2 soatlik 
mehnat sarfiga teng edi. Deylik, uning mehnat unumdorligi ikki baravar ortib, bir 
ish kunida 8 ta stol yasash darajasiga yetdi. U holda, bitta stolning qiymati ham 
ikki baravar pasayib, 1 soatlik mehnat sarfiga teng boiadi. 
Mehnat intensivligi ish vaqti birligi mobaynida sarflangan mehnat miqdori 
orqali tavsiflanuvchi ko’rsatkich hisoblanadi. Mehnat intensivligi deganda ish 
vaqti birligi davomida mehnat sarfining oshib borishi, ya’ni mehnatning 
jadallashishi tushuniladi. Mehnat intensivligining oshishi muayyan vaqt davomida 
ko’proq qiymat yaratilishiga imkon beradi. Mehnat intensivligi oshganda vaqt birligi 
ichida Yaratilgan tovar miqdori oshishi mumkin. Lekin qiymat ham oshganligi 
tufayli uning bir birligiga to’g’ri keladigan qiymat o’zgarmay qolishi mumkin. 
Qiymatning mehnat nazariyasi. Qiymat qonuni. Tovar qiymati va narxining 
oʻzaro farqlanishi shart-sharoitlari. Keyingi qoʻshilgan miqdor nafliligi 
nazariyasi. Umumiy va aniq naflilik. Naflilikning pasayib borishi. 
Tovar qiymatining negizini aniqlash doimiy ravishda tortishuvlar va 
munozaralarga sabab bolib, bu borada quyidagi ikki asosiy yo’nalish mavjud: 
1) qiymatning mehnat nazariyasi; 
2) qiymatning naflilik yoki keyingi qo’shilgan miqdor nafliligi nazariyasi. 
Qiymatning mehnat nazariyasi asoschilari Uilyam Petti, Adam Smit, David 
Rikardolar hisoblanadi. U.Petti - qiymatning mehnat nazariyasining dastlabki 
Tovarlar qiymatining miqdori mehnat unumdorligiga qarab o’zgaradi. Mehnat unumdorligi deb mehnatning vaqt birligi ichida mahsulot ishlab chiqarish qobiliyatiga aytiladi. U ma’lum ish vaqti birligi mobaynida ishlab chiqarilgan mahsulotning miqdori yoki mahsulot birligini ishlab chiqarish uchun sarflangan ish vaqti bilan o’lchanadi. Misol uchun, duradgor bir ish kuni davomida 4 ta stol yasadi. Agar ish kunini 8 soatdan iborat, deb olsak, u holda 1 ta stol yasash uchun 2 soat vaqt sarflangan. Ya’ni, duradgorning 1 soatlik mehnat unumdorligi 0,5 ta stolga teng. Mehnat unumdorligining o’zgarishi tovar birligi qiymatining o’zgarishiga sabab boladi. Mehnat unumdorligi o’ssa, tovar birligining qiymati kamayadi yoki aksincha, mehnat unumdorligi pasaysa, tovar birligining qiymati oshadi. Misolimizdagi duradgor yasagan bitta stolning qiymati 2 soatlik mehnat sarfiga teng edi. Deylik, uning mehnat unumdorligi ikki baravar ortib, bir ish kunida 8 ta stol yasash darajasiga yetdi. U holda, bitta stolning qiymati ham ikki baravar pasayib, 1 soatlik mehnat sarfiga teng boiadi. Mehnat intensivligi ish vaqti birligi mobaynida sarflangan mehnat miqdori orqali tavsiflanuvchi ko’rsatkich hisoblanadi. Mehnat intensivligi deganda ish vaqti birligi davomida mehnat sarfining oshib borishi, ya’ni mehnatning jadallashishi tushuniladi. Mehnat intensivligining oshishi muayyan vaqt davomida ko’proq qiymat yaratilishiga imkon beradi. Mehnat intensivligi oshganda vaqt birligi ichida Yaratilgan tovar miqdori oshishi mumkin. Lekin qiymat ham oshganligi tufayli uning bir birligiga to’g’ri keladigan qiymat o’zgarmay qolishi mumkin. Qiymatning mehnat nazariyasi. Qiymat qonuni. Tovar qiymati va narxining oʻzaro farqlanishi shart-sharoitlari. Keyingi qoʻshilgan miqdor nafliligi nazariyasi. Umumiy va aniq naflilik. Naflilikning pasayib borishi. Tovar qiymatining negizini aniqlash doimiy ravishda tortishuvlar va munozaralarga sabab bolib, bu borada quyidagi ikki asosiy yo’nalish mavjud: 1) qiymatning mehnat nazariyasi; 2) qiymatning naflilik yoki keyingi qo’shilgan miqdor nafliligi nazariyasi. Qiymatning mehnat nazariyasi asoschilari Uilyam Petti, Adam Smit, David Rikardolar hisoblanadi. U.Petti - qiymatning mehnat nazariyasining dastlabki  
 
asoschisi bolib, u qiymatning manbai mehnat hisoblanishini, aynan mehnat sarfi 
tovar qiymati miqdorini belgilab berishini ko’rsatib o’tgan. Biroq, U.Petti tovarning 
iste’mol qiymati va qiymati o’rtasidagi farqni ko’ra olmagan. U tovarning qiymati 
faqat qimmatbaho metallarni ishlab chiqarishga sarflanuvchi mehnat orqali 
yaratiladi, deb hisoblagan. A.Smit o'zining «Xalqlar boyligining tabiati va sabablari 
to’g ‘risida tadqiqotlar» (1776) nomli asarida tovaming iste’mol va almashuv 
qiymatini farqlab bergan. U tovar qiymatining yagona manbai bo’lib moddiy ishlab 
chiqarishning har qanday sohasida sarflangan mehnat hisoblanadi, degan xulosaga 
kelgan. Shu bilan birga, tovar qiymatining miqdorini har qanday mehnat emas, 
balki jamiyat uchun zamr bo’lgan o’rtacha mehnat belgilab berishini ko’rsatib 
o’tgan. 
D.Rikardo qiymatning yagona mezoni bo’lib tovar ishlab chiqarishga 
sarflangan hamda ish vaqti sarflari orqali aniqlanuvchi mehnat hisoblanishini 
isbotlab bergan. U tovaming iste’mol qiymati va qiymati o’rtasidagi farqni aniq 
ko'rsatib, har qanday ishlab chiqarishda tovaming qiymati sarflangan mehnat orqali 
aniqlanishini ta’kidlagan. Demak, yuqorida ta’kidlaganimizdek, qiymatning mehnat 
nazariyasi tarafdorlarining fikricha, tovarlami ayirboshlash ulaming qiymati asosida 
amalga oshiriladi. Qiymatning miqdori esa, tovarlaming har bir birligini ishlab 
chiqarishga ijtimoiy zamriy mehnat sarflari bilan, ya’ni ijtimoiy zaruriy ish vaqti 
bilan o’lchanadi. Qiymatning mehnat nazariyasi tarafdorlari tovar ishlab chiqarish 
sharoitida tovar ishlab chiqaruvchilar o’rtasidagi aloqalami,   ijtimoiy mehnatni 
taqsimlash va rag’batlantirishni tartibga soluvchi obyektiv qiymat qonunining 
mavjudligini e’tirof etadilar. Qiymat qonuni tovar ishlab chiqarish va 
ayirboshlash uning qiymati asosida amalga oshishini, qiymatning o’zi esa 
ijtimoiy zaruriy mehnat sarflari orqali oMchanishini ifodalaydi. 
Qiymat qonuni individual mehnat sarfi ijtimoiy zarur mehnat sarfidan kamroq 
bo’lgan ishlab chiqamvchilami rag’batlantiradi. Bu bilan ishlab chiqaruvchilaming 
mehnat unumdorligini oshirishga undaydi. Aks holda ular bozordan siqib 
chiqarilishlari yoki xonavayron bo’lishlari mumkin. 
Qiymat qonuni tovar ishlab chiqamvchilami tabaqalashtiradi, mehnat va 
asoschisi bolib, u qiymatning manbai mehnat hisoblanishini, aynan mehnat sarfi tovar qiymati miqdorini belgilab berishini ko’rsatib o’tgan. Biroq, U.Petti tovarning iste’mol qiymati va qiymati o’rtasidagi farqni ko’ra olmagan. U tovarning qiymati faqat qimmatbaho metallarni ishlab chiqarishga sarflanuvchi mehnat orqali yaratiladi, deb hisoblagan. A.Smit o'zining «Xalqlar boyligining tabiati va sabablari to’g ‘risida tadqiqotlar» (1776) nomli asarida tovaming iste’mol va almashuv qiymatini farqlab bergan. U tovar qiymatining yagona manbai bo’lib moddiy ishlab chiqarishning har qanday sohasida sarflangan mehnat hisoblanadi, degan xulosaga kelgan. Shu bilan birga, tovar qiymatining miqdorini har qanday mehnat emas, balki jamiyat uchun zamr bo’lgan o’rtacha mehnat belgilab berishini ko’rsatib o’tgan. D.Rikardo qiymatning yagona mezoni bo’lib tovar ishlab chiqarishga sarflangan hamda ish vaqti sarflari orqali aniqlanuvchi mehnat hisoblanishini isbotlab bergan. U tovaming iste’mol qiymati va qiymati o’rtasidagi farqni aniq ko'rsatib, har qanday ishlab chiqarishda tovaming qiymati sarflangan mehnat orqali aniqlanishini ta’kidlagan. Demak, yuqorida ta’kidlaganimizdek, qiymatning mehnat nazariyasi tarafdorlarining fikricha, tovarlami ayirboshlash ulaming qiymati asosida amalga oshiriladi. Qiymatning miqdori esa, tovarlaming har bir birligini ishlab chiqarishga ijtimoiy zamriy mehnat sarflari bilan, ya’ni ijtimoiy zaruriy ish vaqti bilan o’lchanadi. Qiymatning mehnat nazariyasi tarafdorlari tovar ishlab chiqarish sharoitida tovar ishlab chiqaruvchilar o’rtasidagi aloqalami, ijtimoiy mehnatni taqsimlash va rag’batlantirishni tartibga soluvchi obyektiv qiymat qonunining mavjudligini e’tirof etadilar. Qiymat qonuni tovar ishlab chiqarish va ayirboshlash uning qiymati asosida amalga oshishini, qiymatning o’zi esa ijtimoiy zaruriy mehnat sarflari orqali oMchanishini ifodalaydi. Qiymat qonuni individual mehnat sarfi ijtimoiy zarur mehnat sarfidan kamroq bo’lgan ishlab chiqamvchilami rag’batlantiradi. Bu bilan ishlab chiqaruvchilaming mehnat unumdorligini oshirishga undaydi. Aks holda ular bozordan siqib chiqarilishlari yoki xonavayron bo’lishlari mumkin. Qiymat qonuni tovar ishlab chiqamvchilami tabaqalashtiradi, mehnat va  
 
moddiy sarflami kamaytirishni rag’batlantiradi va mehnatning ishlab chiqarish 
sohalari bo’yicha taqsimlanishini tartibga solib turadi. Masalan, eng yuksak mehnat 
unumdorligiga erishgan ishlab chiqaruvchilar o’z tovarlarini ijtimoiy zarur 
sarflaridan kamroq sarflashga erishib bozor narxlarida sotishlari va yuqori foyda 
olishlari mumkin. Lekin ular ish faoliyatining muvaffaqiyati kafolatlangan deb 
bo’lmaydi. Chunki ular ishlab chiqarishga fan-texnika yangiliklarini, samarali ishlab 
chiqarish usullarini o’z vaqtida qo’llab turmasalar, ma’lum vaqtdan so’ng o’z 
ustunliklaridan ajralib qolishlari mumkin. 
Qiymat qonunining tartibga solib turuvchi mexanizmi raqobat kurashi 
natijasida bozor narxlarining stixiyali ravishda tebranib tur- ishidan, ulaming 
ijtimoiy qiymatdan farq qilib turishidan iborat. Tovar narxining ijtimoiy 
qiymatidan chetga chiqish shart-sharoitlari quyidagilardan iborat deb hisoblanadi: 
Talab = taklif bo’lgan holda narx = qiymat. Talab > taklif bolgan holda narx > 
qiymat. Talab < taklif bo’lgan holda narx < qiymat. 
Shunday qilib, tovarlar narxining ular qiymatidan farq qilishi tovar ishlab 
chiqaruvchilaming xohishi bilan sodir bolmay, balki obyektiv qiymat qonunining 
kuchi ta’siri ostida bo’ladi. 
Naflilik va keyingi qo’shilgan miqdor nafliligi21 nazariyalari- ning 
dastlabki g’oyalari XVIII asr oxirlarida paydo bo’lib, uning asoschilaridan biri 
Kondilyak va Galiani degan iqtisodchilar edi. Keyinchalik uning nisbatan 
rivojlantirilgan g’oyalari keyingi qo’shilgan miqdor nafliligi” degan g’oya edi. Bu 
g’oyaning asoschilari avstriya maktabi vakillari K.Menger (1840-1921), F.Vizer 
(1851-1926), E.Bem-Baverk (1851-1914) va boshqalar hisoblanadi. Mazkur naza- 
riyaga ko’ra, kishilar tomonidan juda xilma-xil moddiy va ma’naviy ne’matlar 
(hamda xizmatlar) ulami ishlab chiqarishga ijtimoiy zaruriy mehnat sarflanganligi 
uchun emas, balki ushbu ne’matlar naflilikka ega bo’lganligi uchun qadrlanadi. 
Insonlar tomonidan ma’lum nafliliklarga ehtiyoj sezilganligi sababli u yoki bu 
tovarni ishlab chiqarishga mehnat sarflari amalga oshiriladi. Mazkur nazariya 
tarafdorlari fikrlariga ko’ra, faqat tovarning nafliligi uning qiymatiga va binobarin, 
narxiga asos bo’lishi mumkin. Keyingi qo’shilgan miqdor nafliligi nazariyasi bilan 
moddiy sarflami kamaytirishni rag’batlantiradi va mehnatning ishlab chiqarish sohalari bo’yicha taqsimlanishini tartibga solib turadi. Masalan, eng yuksak mehnat unumdorligiga erishgan ishlab chiqaruvchilar o’z tovarlarini ijtimoiy zarur sarflaridan kamroq sarflashga erishib bozor narxlarida sotishlari va yuqori foyda olishlari mumkin. Lekin ular ish faoliyatining muvaffaqiyati kafolatlangan deb bo’lmaydi. Chunki ular ishlab chiqarishga fan-texnika yangiliklarini, samarali ishlab chiqarish usullarini o’z vaqtida qo’llab turmasalar, ma’lum vaqtdan so’ng o’z ustunliklaridan ajralib qolishlari mumkin. Qiymat qonunining tartibga solib turuvchi mexanizmi raqobat kurashi natijasida bozor narxlarining stixiyali ravishda tebranib tur- ishidan, ulaming ijtimoiy qiymatdan farq qilib turishidan iborat. Tovar narxining ijtimoiy qiymatidan chetga chiqish shart-sharoitlari quyidagilardan iborat deb hisoblanadi: Talab = taklif bo’lgan holda narx = qiymat. Talab > taklif bolgan holda narx > qiymat. Talab < taklif bo’lgan holda narx < qiymat. Shunday qilib, tovarlar narxining ular qiymatidan farq qilishi tovar ishlab chiqaruvchilaming xohishi bilan sodir bolmay, balki obyektiv qiymat qonunining kuchi ta’siri ostida bo’ladi. Naflilik va keyingi qo’shilgan miqdor nafliligi21 nazariyalari- ning dastlabki g’oyalari XVIII asr oxirlarida paydo bo’lib, uning asoschilaridan biri Kondilyak va Galiani degan iqtisodchilar edi. Keyinchalik uning nisbatan rivojlantirilgan g’oyalari keyingi qo’shilgan miqdor nafliligi” degan g’oya edi. Bu g’oyaning asoschilari avstriya maktabi vakillari K.Menger (1840-1921), F.Vizer (1851-1926), E.Bem-Baverk (1851-1914) va boshqalar hisoblanadi. Mazkur naza- riyaga ko’ra, kishilar tomonidan juda xilma-xil moddiy va ma’naviy ne’matlar (hamda xizmatlar) ulami ishlab chiqarishga ijtimoiy zaruriy mehnat sarflanganligi uchun emas, balki ushbu ne’matlar naflilikka ega bo’lganligi uchun qadrlanadi. Insonlar tomonidan ma’lum nafliliklarga ehtiyoj sezilganligi sababli u yoki bu tovarni ishlab chiqarishga mehnat sarflari amalga oshiriladi. Mazkur nazariya tarafdorlari fikrlariga ko’ra, faqat tovarning nafliligi uning qiymatiga va binobarin, narxiga asos bo’lishi mumkin. Keyingi qo’shilgan miqdor nafliligi nazariyasi bilan  
 
qiymatning mehnat nazariyasining bir-biriga to’g’ri kelmasligi turli xil iste’mol 
qiymatlarini yoki naflilikni hisobga olish muammosi bilan bogliq. Chunki, turli 
ko’rinishdagi ikkita tovarning nafliligini shunchaki umumiy tarzda o’zaro 
taqqoslash mumkin emas. Bu nazariya tarafdorlari naflilikning ikki turini ajratib 
ko’rsatish zarur deb hisoblaydilar:  
a) abstrakt yoki umumiy naflilik, ya’ni ne’matlaming kishilar biron-bir 
ehtiyojlarini qondirish layoqati; 
b) aniq naflilik, bu ne’mat mazkur nusxasi foydaliligining subyektiv narxini 
bildiradi. Bu subyektiv narx ikki omilga bog’liq: mazkur ne’matning mavjud 
zaxirasi va unga bolgan ehtiyojning to’yinganlik darajasi. Keyingi qo’shilgan 
miqdor nafliligi muammosini o’rmonda yashovchi chol ega bolgan besh qop don 
misolida, uning ongida sodir bolgan psixologik xayol orqali tasvirlab ko’rsatadilar. 
Bu qoplardagi donning nafliligi kamayib boruvchi tartibda joylashadi: birinchi qop- 
dagi don eng zarur, ya’ni cholning oziq-ovqatga bolgan ehtiyojini qondirish uchun 
iste’mol qilinadi, ikkinchisi - ovqatlanishni yaxshilash uchun, uchinchisi - uy 
parrandalarini boqish, to’rtinchisi - pivo tayyorlash, beshinchisi - cholning o’z uyi 
atrofida sayrab yurgan qushlarni boqib, ko’ngilxushlik qilishi uchun. Bundan 
ko’rinadiki, beshinchi qopning nafliligi chol uchun u qadar ahamiyatli emas, chunki 
agar bu qopdagi dondan mahrum bolsa u faqatgina ko’ngilxushlik qilish 
imkoniyatidan voz kechadi xolos. Biroq, to’rtinchi qopdagi donning yo’q bolishi 
cholni pivosiz, uchinchisi esa parrandalarsiz qoldirishi mumkin. Faqat bitta qopdagi 
don qolgan taqdirda chol uchun uning nafliligi eng yuqori darajaga yetadi, ya’ni u 
ovqatlanish ehtiyoji bilan tenglashadi. Shu o’rinda turli qoplardagi donlaming 
nafliligi turlicha ekan, ulaming qaysi biri donlaming umumiy naflilik darajasini 
aniqlab beradi, degan savol tug’iladi. Holbuki, qoplardagi donlaming bir-biri dan 
farqi yo’q ekan, chol uchun ulaming nafliligi beshinchi, so’nggi qopdagi donning 
nafliligi orqali aniqlanadi. Demak, har bir ne’matning so’nggi qo’shilgan birligi, 
ya’ni uncha muhim bo’lmagan ehtiyojni qondiruvchi birligining nafliligi kamayib 
borish xususiyatiga egadir. 
Agar uzoq davrlar mobaynida tortishuvlar va bo’linishlarga olib kelgan bu ikki 
qiymatning mehnat nazariyasining bir-biriga to’g’ri kelmasligi turli xil iste’mol qiymatlarini yoki naflilikni hisobga olish muammosi bilan bogliq. Chunki, turli ko’rinishdagi ikkita tovarning nafliligini shunchaki umumiy tarzda o’zaro taqqoslash mumkin emas. Bu nazariya tarafdorlari naflilikning ikki turini ajratib ko’rsatish zarur deb hisoblaydilar: a) abstrakt yoki umumiy naflilik, ya’ni ne’matlaming kishilar biron-bir ehtiyojlarini qondirish layoqati; b) aniq naflilik, bu ne’mat mazkur nusxasi foydaliligining subyektiv narxini bildiradi. Bu subyektiv narx ikki omilga bog’liq: mazkur ne’matning mavjud zaxirasi va unga bolgan ehtiyojning to’yinganlik darajasi. Keyingi qo’shilgan miqdor nafliligi muammosini o’rmonda yashovchi chol ega bolgan besh qop don misolida, uning ongida sodir bolgan psixologik xayol orqali tasvirlab ko’rsatadilar. Bu qoplardagi donning nafliligi kamayib boruvchi tartibda joylashadi: birinchi qop- dagi don eng zarur, ya’ni cholning oziq-ovqatga bolgan ehtiyojini qondirish uchun iste’mol qilinadi, ikkinchisi - ovqatlanishni yaxshilash uchun, uchinchisi - uy parrandalarini boqish, to’rtinchisi - pivo tayyorlash, beshinchisi - cholning o’z uyi atrofida sayrab yurgan qushlarni boqib, ko’ngilxushlik qilishi uchun. Bundan ko’rinadiki, beshinchi qopning nafliligi chol uchun u qadar ahamiyatli emas, chunki agar bu qopdagi dondan mahrum bolsa u faqatgina ko’ngilxushlik qilish imkoniyatidan voz kechadi xolos. Biroq, to’rtinchi qopdagi donning yo’q bolishi cholni pivosiz, uchinchisi esa parrandalarsiz qoldirishi mumkin. Faqat bitta qopdagi don qolgan taqdirda chol uchun uning nafliligi eng yuqori darajaga yetadi, ya’ni u ovqatlanish ehtiyoji bilan tenglashadi. Shu o’rinda turli qoplardagi donlaming nafliligi turlicha ekan, ulaming qaysi biri donlaming umumiy naflilik darajasini aniqlab beradi, degan savol tug’iladi. Holbuki, qoplardagi donlaming bir-biri dan farqi yo’q ekan, chol uchun ulaming nafliligi beshinchi, so’nggi qopdagi donning nafliligi orqali aniqlanadi. Demak, har bir ne’matning so’nggi qo’shilgan birligi, ya’ni uncha muhim bo’lmagan ehtiyojni qondiruvchi birligining nafliligi kamayib borish xususiyatiga egadir. Agar uzoq davrlar mobaynida tortishuvlar va bo’linishlarga olib kelgan bu ikki  
 
yo’nalishdagi nazariyalarga e’tibor bilan qaralsa, ulaming hammasi tovarda 
gavdalangan mehnatning ikki tomonlama tavsifini, undan kelib chiquvchi tovaming 
ikki xil xususiyati (nafliligi va qiymati)ni tushunmaslikdan, uni bilishga bir 
tomonlama yondashuvdan kelib chiqqanligi ma’lum bo'ladi (2-rasm). 
bir tomonlamaligini tovar qiymati va bahosini faqat naflilik bilan tushuntirib 
bo’lmasligini ko’ra bildi. A.Marshall keyingi qo’shilgan miqdor nafliligi 
nazariyasini talab va taklif nazariyasi hamda ishlab chiqarish xarajatlari nazariyasi 
bilan bog'lashga harakat qildi. 
A.Marshallning tovar qiymati nima bilan aniqlanishini bilishda qo’shilgan 
miqdor nafliligi va ishlab chiqarish xarajatlarini sintez qilish (umumlashtirish) 
zarurligi haqidagi fikri juda mashhur. Neoklassiklaming qiymat va narxning bir 
negizli (monistik) nazariyasini yaratishga urinishdan chekinishlari xususan 
A.Marshall ishlari   bilan bog’liq. Neoklassiklaming qoidalari qiymatning yagona 
manbai, narxning yagona asosi va bozor xo’jaligida jamiyat daromadlarining yagona 
manbai topilishi zarurligini bildiradi. Bunday yagona manba, masalan, ingliz klassik 
iqtisodiy maktabi va markscha nazariyalarda mehnat, marjinalistlarda qo’shilgan 
miqdor nafliligi kategoriyasi hisoblanadi. A.Marshall nazariyasida esa qiymat va 
narx ham talab (qo’shilgan miqdor nafliligi) va ham taklif (tovar ishlab chiqarish 
xarajatlari) tomonida yotuvchi bozor kuchlari o’zaro ta’siri orqali aniqlanadi. 
A.Marshall fikricha, tovar qiymati teng darajada keyingi qo’shilgan miqdor nafliligi 
va ishlab chiqarish xarajatlari bilan aniqlanadi. 
yo’nalishdagi nazariyalarga e’tibor bilan qaralsa, ulaming hammasi tovarda gavdalangan mehnatning ikki tomonlama tavsifini, undan kelib chiquvchi tovaming ikki xil xususiyati (nafliligi va qiymati)ni tushunmaslikdan, uni bilishga bir tomonlama yondashuvdan kelib chiqqanligi ma’lum bo'ladi (2-rasm). bir tomonlamaligini tovar qiymati va bahosini faqat naflilik bilan tushuntirib bo’lmasligini ko’ra bildi. A.Marshall keyingi qo’shilgan miqdor nafliligi nazariyasini talab va taklif nazariyasi hamda ishlab chiqarish xarajatlari nazariyasi bilan bog'lashga harakat qildi. A.Marshallning tovar qiymati nima bilan aniqlanishini bilishda qo’shilgan miqdor nafliligi va ishlab chiqarish xarajatlarini sintez qilish (umumlashtirish) zarurligi haqidagi fikri juda mashhur. Neoklassiklaming qiymat va narxning bir negizli (monistik) nazariyasini yaratishga urinishdan chekinishlari xususan A.Marshall ishlari bilan bog’liq. Neoklassiklaming qoidalari qiymatning yagona manbai, narxning yagona asosi va bozor xo’jaligida jamiyat daromadlarining yagona manbai topilishi zarurligini bildiradi. Bunday yagona manba, masalan, ingliz klassik iqtisodiy maktabi va markscha nazariyalarda mehnat, marjinalistlarda qo’shilgan miqdor nafliligi kategoriyasi hisoblanadi. A.Marshall nazariyasida esa qiymat va narx ham talab (qo’shilgan miqdor nafliligi) va ham taklif (tovar ishlab chiqarish xarajatlari) tomonida yotuvchi bozor kuchlari o’zaro ta’siri orqali aniqlanadi. A.Marshall fikricha, tovar qiymati teng darajada keyingi qo’shilgan miqdor nafliligi va ishlab chiqarish xarajatlari bilan aniqlanadi.  
 
 
2-rasm. Qiymatning mehnat nazariyasi va keyingi qo ‘shilgan miqdor nafliligi 
nazariyasining o ‘zaro aloqasi hamda bir-birini to'ldirishi 
Shunday qilib, A.Marshalldan 
boshlab 
iqtisodiyot 
nazariyasida turli 
nazariyalarni sintez qilishga o’tildi. Lekin A.Marshall ushbu sintezni oxirigacha 
yetkaza olmadi. 
U ijtimoiy zaruriy naflilik va ijtimoiy zaruriy mehnat tovarning ikki tomoni 
ekanligini aniq ko’ra olmadi. Shuning uchun, u ijtimoiy zaruriy naflilik o ‘miga 
qo’shilgan naflilikni, ijtimoiy zaruriy mehnat sarflari o’miga ishlab chiqarish 
xarajatlarini qo’ydi. Natijada tovarning qiymati ham, nafliligi ham to’liq hisobga 
olinmadi. 
Umuman aytganda, uzoq tarixiy davrdan boshlab tortishuvga sabab bo’lgan 
narsa - tovarda gavdalangan ijtimoiy mehnatning ikki yoqlama tavsifi va shu asosda 
hosil bo’ladigan tovarning ikki xil xususiyatiga ega bo'lishini inobatga olmaslikdir. 
Mehnat nazariyachilari tovarga sarflangan mehnat miqdoriga asosiy e’tiborni 
qaratgan bo’lsa, marjinalistlar uning nafliligiga e’tibor berib keladilar. Ularning biri 
ko’proq tovami ishlab chiqaruvchilar manfaati nuqtai nazaridan tahlil qilgan bo'lsa, 
ikkinchisi iste’molchi (xaridorlar) manfaati nuqtai-nazaridan qaraydilar. Holbuki 
2-rasm. Qiymatning mehnat nazariyasi va keyingi qo ‘shilgan miqdor nafliligi nazariyasining o ‘zaro aloqasi hamda bir-birini to'ldirishi Shunday qilib, A.Marshalldan boshlab iqtisodiyot nazariyasida turli nazariyalarni sintez qilishga o’tildi. Lekin A.Marshall ushbu sintezni oxirigacha yetkaza olmadi. U ijtimoiy zaruriy naflilik va ijtimoiy zaruriy mehnat tovarning ikki tomoni ekanligini aniq ko’ra olmadi. Shuning uchun, u ijtimoiy zaruriy naflilik o ‘miga qo’shilgan naflilikni, ijtimoiy zaruriy mehnat sarflari o’miga ishlab chiqarish xarajatlarini qo’ydi. Natijada tovarning qiymati ham, nafliligi ham to’liq hisobga olinmadi. Umuman aytganda, uzoq tarixiy davrdan boshlab tortishuvga sabab bo’lgan narsa - tovarda gavdalangan ijtimoiy mehnatning ikki yoqlama tavsifi va shu asosda hosil bo’ladigan tovarning ikki xil xususiyatiga ega bo'lishini inobatga olmaslikdir. Mehnat nazariyachilari tovarga sarflangan mehnat miqdoriga asosiy e’tiborni qaratgan bo’lsa, marjinalistlar uning nafliligiga e’tibor berib keladilar. Ularning biri ko’proq tovami ishlab chiqaruvchilar manfaati nuqtai nazaridan tahlil qilgan bo'lsa, ikkinchisi iste’molchi (xaridorlar) manfaati nuqtai-nazaridan qaraydilar. Holbuki  
 
tovarning qiymatini va binobarin narxini aniqlashda uning ikki tomoniga va 
sotuvchilar bilan xari- dorlar manfaati to’qnashgan tugunga e’tibor qaratish zarur. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
tovarning qiymatini va binobarin narxini aniqlashda uning ikki tomoniga va sotuvchilar bilan xari- dorlar manfaati to’qnashgan tugunga e’tibor qaratish zarur.