Ijtimoiylashuv omillari va vositalari
Reja:
1. Ijtimoiylashuv atamasi va ijtimoiylashuv jarayoni.
2. Ijtimoiylashuvga taʼsir etuvchi tashqi va ichki omillar. Mikro, mezo va
makro omillar
3. Shaxsga ta’sir etuvchi omillar.
Tayanch tushunchalar: Ijtimoiylashuv, omil, mikro, mezo, makro, siyosiy,
iqtisodiy, ekologik,
Ijtimoiylashuv jarayoni, Ijtimoiylashuv vositalari,
Ijtimoiylashuv agentlari, Megaomillar, Makroomillar Mezoomillar, Ijtimoiy
omillar, biologik omillar.
1. Ijtimoiylashuv atamasi va ijtimoiylashuv jarayoni. “Ijtimoiylashuv” soʻzi
dastlab siyosiy-iqtisodiyotdan kelib chiqqan. U siyosiy-iqtisodiyotda yer, ishlab
chiqarish vositalarining umumiylashuvi maʼnosini anglatgan.
“Ijtimoiylashuv” atamasining muammoli deb bu atamani “Ijtimoiy nazariyasi”
(1987) kitobida hozirgiga yaqin maʼnoda qoʻllagan amerikalik sotsiolog
F.G.Keddings hisoblanadi. Uning zamonaviy maʼnosi-“ ijtimoiy tabiat yoki individ
xarakterini rivojlantirish, insonni ijtimoiy hayotga tayyorlashdir.
XX asr oʻrtalarida ijtimoiylashuv inson rivojlanishini uning butun umri
mobaynida oʻrganuvchi mustaqil ilmiy sohaga aylandi. Ijtimoiylashuvning turli
konsepsiyalarining tahlili uni shartli raivshda ikki asosiy yondoshuvga ajratish
imkonini beradi:
-subʼektiv-obʼektiv. Unda insonga jamiyat taʼsirining passiv isteʼmolchisi
sifatida qaraladi (E.Dyurkgeym, T.Parsons)
-subʼektiv-subʼektiv. Bunda ijtimoiylashuv jarayonida insonning faol oʻrni,
uning hayotiy holatlarga taʼsir etish qobiliyati nazarda tutiladi.
Jamiyat va ijtimoiy moslashuv jarayonlarini tushunishning hozirgi talablariga
ikkinchi yondashuv koʻproq mos tushadi, chunki zamonaviy fanda ijtimoiylashuv
insonning madaniyatni oʻzlashtirish jarayonidagi rivojlanish va oʻzgarishi bilan
aniqlanadi.
Ijtimoiylashuv jarayoni. Bolaning ijtimoiylashuvi xususan insonning ijtimoiy
moslashuvi uning hamma narsani egallashga boʻlgan obʼektiv ehtiyoji
jarayonidapaydo boʻladi. Biroq bu bilan uzviy ravishda bola boshqa bir obʼektiv
ehtiyoj -oʻziga xosligini namoyon qilish hissi ham shakllanadi. Bola uni yuzaga
chiqarish uchun turli usul va vositalarni qidira boshlaydi va buning natijasida
uning individuallashuvi roʻy beradi. Bu hodisa shunda namoyon boʻladiki,
shaxsning ijtimoiy ahamiyatga ega hislatlari individual, faqat shu shaxsga tegishli
tarzda namoyon boʻladi, uning ijtimoiy yurish-turishi takrorlanmas jihatlarga ega
boʻladi. Shunday qilib bolaning ijtimoiy rivojlanishi ikki oʻzaro bogʻliq
yoʻnalishda olib boriladi: ijtimoiylashuv ( ijtimoiy madaniy tajriba madaniyatni
oʻzlashtirish) va individuallashuv (mustaqillik, nisbiy oʻziga xoslikni qoʻlga
kiritish). Shu tarzda ijtimoiylashuv tushunchasi zamonaviy fanda moslashuv
(birlashish) va individuallashuv jarayonlari bilan bogʻliq ijtimoiylashuv
jarayonining mazmuni inson(bola)ning aniq bir jamiyat sharoitlariga
moslashuvidir. moslashuv subʼekt va ijtimoiy muhit faolliklarining yaqinlashuv
jarayoni va natijasidir. (J.Pia Je, R.Mertoj).
Ijtimoiy moslashuv esa ijtimoiy muhit talablariga insonning munosabat
bildirishidir. Shunday qilib, ijtimoiylashuv (moslashuv) individning ijtimoiy
mavjudodga aylanish jarayoni va natijasidir.
Indivuallashuv insonning yoshligidayoq paydo boʻladigan obʼektiv ehtiyojlari
bilan bogʻliq jamiyatdagi oʻz-oʻzini egallashdir. Bu ehtiyoj:
a) oʻz qarashlariga ega boʻlish;
b) oʻziga xosliklariga ega boʻlish;
v) unga tegishli boʻlgan masalalarni hal qilish, uning oʻz darajasini aniqlab
olishiga xalaqit beradigan hayotiy holatlarga qarshi turish xohishi sifatida
namoyon boʻladi.
Agar shaxsning jamiyatga kirishida ijtimoiylashuv va individuaalashuv
jarayonlari oʻrtasida tenglik yuzaga kelsa, insonning jamiyatga yaqinlashuvi roʻy
beradi. Shu bilan birga bu yerda shaxs va muhitning oʻzaro taʼsir etish ham sodir
boʻladi. Shunday qilib, muvaffaqqiyatli ijtimoiylashuv moslashuv va
individuallashuv oʻrtasida muvozanat saqlangandagina amalga oshishi mumkin.
Bu jarayon 3 asosiy sohada amalga oshadi:
- faoliyat-turlarning kengayishi, uning shakl va vositalarini qoʻlga kiritish,
erkin moʻljal olish.
- muomala-muomala doirasini kengaytirish, uning mazmunini chuqurlashtirish,
xulq-atvor meʼyorlarini oʻzlashtirish.
- anglash-shaxsiy men obrazini faoliyatning faol ishtirokchisi sifatida
shakllantirish, oʻz ijtimoiy mansubligi va oʻrnini anglash, oʻziga baho berishni
shakllantirish.
Ijtimoiylashuv vositalari. Inson ijtimoiylashuvi u yoki bu jamiyat ijtimoiy
qatlamlariga xos boʻlgan universal vositalar orqali amalga oshiriladi, ularga:
goʻdakni emizish va gʻamxoʻrlik qilish usullari, maishiy va gigiyenik yurish-turish
qoidalari, insonni oʻrab turuvchi moddiy madaniyat mahsulotlari, maʼnaviy
madaniyat unsurlari(alladan boshlab ertaklargacha), muomala usuli va mazmuni,
shuningdek oilada jazolash va mukofotlash uslublari, insonning hayotiy
faoliyatidagi koʻp sonli munosabatlari-muloqot, oʻyinlar, maʼnaviy-amaliy
faoliyat, sport bilan shugʻullanish kiradi. Har bir jamiyat, davlat, ijtimoiy guruh
ijobiy va salbiy taʼqiqlar-man etish, ruxsat berish, majburlash chora-tadbirlarini
ishlab chiqshadi. Bu choralar yordamida inson xulq-atvori shu jamiyatda qabul
qilingan meʼyoriy qadriyatlarga moslashtiriladi.
Bola ijtimoiylashuvining yetakchi vositalari muomala (ota-onalar, tengdoshlar
va boshqalar bilan) hamda faoliyat (oʻyin, oʻqish, ijod, sport)dir. Psixologik-
pedagogik tadqiqotlar jarayonida turli yosh davrlariga turli faoliyat turlari mos
kelishi aniqlangan.
Bolaning meʼyorida rivojlanishining eng muhim shartlaridan biri bu muomala.
Muomala va faoliyatning yetakchi turlariga nisbatan quyidagi yosh davrlari
qoʻllaniladi:
-goʻdaklik davri-bevosita hissiy-ruhiy;
-goʻdaklikdan keyingi davr-predmetli faoliyat;
-maktabgacha davr-rolli oʻyinlar;
-ilk maktab davri-oʻquv faoliyati;
- oʻsmirlik davri-kasb taʼlimi faoliyati;
-oʻspirinlik davri-shaxsiy muloqot faoliyati.
Ijtimoiylashuv agentlari. Insonning voyaga yetishida, uning shakllanishi
jarayonida, u bevosita munosabatda boʻlgan kishilar muhim oʻrin tutishadi. Ularni
ijtimoiy pedagogikaga oid adabiyotlarda ijtimoiylashuv agentlari deb ham
nomlanadi. Turli yosh davrlarida agentlarning tarkibi turli boʻladi. Bolalar va
oʻsmirlar uchun ota-ona, aka-uka, opa-singillar, qarindoshlari, tengdoshlari,
qoʻshnilar agent boʻlishlari mumkin. Yoshlik davrig kelib agentlar qatoriga
turmush oʻrtogʻi, hamkasblari ham qoʻshilishlari mumkin. Ijtimoiylashuvdagi
tutgan oʻrinlariga, inson uchun qanchalik ahamiyatli ekanligiga qarab agentlar ham
farqlanadi: faol taʼsir etuvchi va faol taʼsir koʻrsatmaydigan.
11.2. Ijtimoiylashuvga taʼsir etuvchi tashqi va ichki omillar. Mikro, mezo va
makro omillar. Ijtimoiylashuv bolalar, oʻsmirlar, yoshlarlarning rivojlanishiga
taʼsir qiluvchi koʻp sonli shart-sharoitlar bilan oʻzaro munosabatida yuzaga keladi.
Insonga taʼsir qiluvchi bu sharoitlar omil deyiladi. Aslida ularning hammasi ham
aniqlanmagan. Oʻrganilgan omillar haqida bilimlar yetarli emas.
Ijtimoiylashuvning omillari 4 guruhga boʻlinadi;
1.Megaomillar (mega-eng katta) — kosmos, planeta, dunyo, shuningdek bularga
demografik, ijtimoiy siyosiy, ekologik, planetar jarayonlarni ham kiritsa boʻladi.
Ular boshqa omil guruhlari orqali yerning barcha aholisining ijtimoiylashuviga
taʼsir koʻrsatadi.
2.Makroomillar (makro-katta)-davlat, xalq, jamiyat. Bu omillar muayyan
hududda yashovchi aholi ijtimoiylashuviga taʼsir qiladi.
3.Mezoomillar (mezo-oʻrta)-hudud va yashash joyi ommaviy aloqa tarmoqlari,
auditoriya, u yoki bu submadaniyatga tegishliligiga koʻra ajratilgan guruhlarning
ijtimoiylashuvi shart-sharoitlari. Mezoomillar etnik qurilmalarni shakllantirish
jarayoniga, mintaqaviy sharoitlarga, shu hududning OAVlariga taʼsir qiladi.
4. Ijtimoiylashuvga mezoomillar, mikroomillar orqali taʼsir qiladi. Mikro
omillarga muayyan shaxslarga taʼsir qiluvchi omillar-oila, qoʻshnilar, tengdoshlar
guruhlari, tarbiya muassasalari, turli ijtimoiy, diniy, davlat, xususiy tashkilotlar
kiradi.
Shaxs tugʻilganidan boshlab rivojlanadigan muhit sotsium yoki mikrosotsium
deyiladi.
11.3. Shaxsga ta’sir etuvchi omillar.
Zamonaviy ilmiy nazariyalarda shaxs rivojlanishining asosiy omillari sifatida
biologik va ijtimoiy va maqsadli omillar ajratib koʻrsatiladi.
Biologik omillar. Biologik irsiyat insonni inson qiluvchi umumiy jihatlarini
aniqlaydi. Irsiyat deganda ota-onalardan bolalarga turli belgi, oʻxshashlik,
xususiyatlarning oʻtishi tushuniladi. Irsiyatga koʻra bolaga ota-onasidan inson
organizmi, asab tizimi, miya va xis tuygʻu organlari, shuningdek, qomat tuzilishi,
soch, teri rangi oʻtadi. Bular insonni boshqa insonlardan ajratib turuvchi tashqi
omillar hisoblanadi. Shuningdek irsiyat boʻyicha nerv faoliyatini rivojlantiradigan
nerv xusuiyatlari ham oʻtishi mumkin. Irsiyat bolaning tabiiy xususiyatlari asosida
biror bir faoliyat sohasida muayyan qobiliyatlarining shakllanishini koʻzda tutadi.
Psixologik maʼlumotlarga koʻra qobiliyat insonning tabiiy xususiyati boʻla
olmaydi. Bola qobiliyatlarining namoyon boʻlishi uning hayot, ta’lim-tarbiya
jarayonlariga bogʻliq. Ota-onadan bolaga oʻtuvchi bir qator kasalliklar mavjud qon
kasalligi, shizofreniya, epilepsiya, daun kasalligi va boshqalar. Bu kasalliklarni
ginetika oʻrganadi.
Hozirgi paytda bola rivojlanishiga ekologik muhit, atmosferaning buzilishi kabi
tashqi omillar ham salbiy taʼsir koʻrsatadi. Buning natijasida jismoniy nuqsonli
boʻlib tugʻilayogan bolalar soni koʻpaymoqda. Bunday bolalarning muomalaga
kirishishi va faoliyat yuritishi nihoyatda ogʻir kechadi. Shuning uchun ularga
oʻqitishning yangi metodlari joriy qilinmoqda va bu metodlar ularning aqliy
rivojlanishga erishishlariga yordam beradi. Jismoniy nuqsonli bolalar bilan maxsus
pedagoglar shugʻullanishadi. Bu bolalar oʻz tengqurlari bilan muomalaga
kirishganlarida jiddiy muammolarga duch kelishadi. Bu esa ularning jamiyatga
integratsiyalashuvlarini qiyinlashtiradi. Shuning uchun bunday bolalar bilan
ijtimoiy pedagogik ish olib borishning asosiy maqsadi bolaga tashqi olam bilan
aloqa qilish kanallarini ochishdir.
Ijtimoiy omillar. Insonning biologik mavjudotdan ijtimoiy subʼektga
aylanishi, uning ijtimoiylashuvi, jamiyatga integratsiyasi natijasida sodir boʻladi.
Bu jarayon shaxsning ijtimoiy ahamiyatga ega xislatlari asosida shakllanadigan
qadriyat, ijtimoiy norma, xulq-atvor namunasi orqali amalga oshadi.
Ijtimoiylashuv insonning butun hayoti davomida kechadigan koʻp qirrali
jarayondir. U ayniqsa bolalik va yoshlik davrida nihoyatda jadallik bilan kechadi.
Chunki aynan bolalikda asosiy ijtimoiy meʼyorlar oʻzlashtiriladi. Bola
ijtimoiylashuvida sotsium muhim ahamiyatga ega. Bu ijtimoiy muhitni bola asta-
sekinlik bilan oʻzlashtiradi. Agar bola tugʻilgandan keyin asosan oilada rivojlansa,
uning keyingi rivojlanishi yangi va yangi muhitlar-maktabgacha taʼlim
muassasalari, maktab, maktabdan tashqari tarbiya muassasalari, turli koʻngilochar
maskanlarda kechadi. Yosh ulgʻaygan sari ijtimoiy muhit “hududi” kengayib
boradi. Bola qanchalik koʻp muhitlarni oʻzlashtirsa, u shunchalik keng doira
hududini egallashga harakat qiladi. Bola doimo oʻzi uchun qulay boʻlgan uni
yaxshi tushunadigan, unga hurmat bilan munosabatda boʻladigan muhitni izlashga
urinadi. Shuning uchun u bir muhitdan boshqa muhitga koʻchib yuradi. Muhit
bolaning shakllantirishida, uning ijtimoiy tajriba toʻplashida ijtimoiylashuv
jarayoni uchun muhim ahamiyatga ega. Muhit tushunchasi turli fan vakillari-
sotsiologlar, psixologlar, pedagoglarning oʻrganish obyekti hisoblanadi. Ular
muhitning bunyodkorlik salohiyati va bola shakllanishi, rivojlanishidagi taʼsirini
oʻrgandilar.
Ijtimoiylashuv jarayonida muhitning oʻrni. Ijtimoiy pedagogikada jamiyat,
ijtimoiy muhit avvalambor bolaning yangi muhitlarga integratsiyalashuvi nuqtayi
nazaridan oʻrganiladi. Shu nuqtayi nazardan inson va unga taʼsir qiluvchi tashqi
omillarning jamiyatdagi oʻzaro munosabati hamkorlik xarakteriga ega ekanligi
muhimdir. Muhit-inson kirishishi, oʻzini qulay sezishi uchun joylashuvinigina
yetarli bilishi lozim boʻlgan koʻcha, uy va boshqa narsalar emas. Balki, muhit bu
alohida oʻzaro munosabatlar tizimi va qoidalari bilan xarakterlanadigan inson
jamoalari hamdir. Shuning uchun inson muhitga yangilik kiritadi, muayyan
darajada taʼsir qiladi hamda oʻzgartiradi va oʻz oʻrnida muhit ham inson oldiga oʻz
talablarini qoʻyadi. U insonni, uning xatti-harakatlarini qabul qilishi ham, inkor
qilishi ham mumkin. Muhitning insonga munosabatini insonning yurish-turishi,
uning talablariga qanchalik javob berishiga qarab aniqlasa boʻladi. Insonning xulq-
atvori uning jamiyatda tutgan oʻrni bilan belgilanadi. Inson jamiyatda bir vaqtning
oʻzida bir qancha mavqeʼlarni egallashi mumkin. Masalan, ayol ham rafiqa, ham
ona, ham ustoz mavqeʼlarini egallashi mumkin. Har bir mavqeʼ insonga muayyan
talablarni qoʻyadi va shu bilan birga unga bir qancha huquqlarni beradi. Insonning
jamiyatdagi muayyan huquq va majburiyatlar bilan xarakterlanadigan mavqeʼi
ijtimoiy maqom deyiladi. Insonda tugʻma maqomlar boʻlishi mumkin. Insonning
ijtimoiy maqomiga millati, tugʻilgan joyi, familiyasi va boshqa omillar taʼsir
koʻrsatishi mumkin. Bunday maqomlarga odatda tugʻma maqom deyiladi.
Boshqalari esa inson jamiyatda nimalarga mustaqil erishganligiga qarab
belgilanadi. Masalan, ijtimoiy pedagog maqomiga shu sohadagi kasb tayyorlovchi
oʻquv muassasasida taʼlim olgan va bu soha boʻyicha diplomga ega boʻlgan shaxs
erishishi mumkin. Yuqoridagi maqomni qoʻlga kiritilgan maqom desak
adashmagan boʻlamiz. Maqom insonning jamiyatdagi xulq-atvorini muayyan
vaziyatlarda oʻzini shu maqomdagilar holatiga koʻra belgilaydi. Atrofdagilar u