Ilk qadam davlat o’quv dasturi asosida MTTda faoliyat markazlarida ta’lim jarayonlarini tashkil qilish

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

7

File size

Fayl hajmi

39,5 KB


Ilk qadam davlat o’quv dasturi asosida MTTda faoliyat markazlarida ta’lim
jarayonlarini tashkil qilish
Reja:
1.MTTda ta’lim shakli va mashg’ulot turlari
2.Mashg’ulot jadvalini tuzish talablari.                  
 3.Mashg’ulotga tarbiyachining innovatsion yondashuvi.
Tayanch tushunchalar:
Faoliyat  –  kishining  madaniy  ma’naviy  ne’matlar  yaratish  borasidagi  hamda
shaxsiy va ijtimoiy sohadagi ma’lum bir maqsad sari qiladigan xatti-
harakatlar majmuasi.
Tushuntirish – ilm-fan va ta’lim-tarbiyaning asosiy vazifasi sanaladi.
Tushuncha – bu narsa va hodisalarning umumiy xususiyatlarini ifodalovchi fikr –
tafakkur shakli.
      Maktabgacha yoshdagi bolalarni jismoniy rivojlantirish
          Bog’cha opam “Ilk qadam”dan, olar madad
           Chiniqamiz sport bizga berar, quvvat.
           Yuramiz, yuguramiz,  sakrab har vaqt,
           Sog’lom avlod bo’lajakmiz bizlar albat.
       O’zbekiston  Respublikasi  Ilk  va  maktabgacha  yoshdagi  bolalarning
rivojlanishiga qo’yiladigan Davlat talablari asosida ishlab chiqilgan “Ilk qadam”
tayanch  dasturi  asosida  bolalarni  jismoniy  rivojlanishiga  aloxida  axamiyat
berilmoqda
Logotip
Ilk qadam davlat o’quv dasturi asosida MTTda faoliyat markazlarida ta’lim jarayonlarini tashkil qilish Reja: 1.MTTda ta’lim shakli va mashg’ulot turlari 2.Mashg’ulot jadvalini tuzish talablari. 3.Mashg’ulotga tarbiyachining innovatsion yondashuvi. Tayanch tushunchalar: Faoliyat – kishining madaniy ma’naviy ne’matlar yaratish borasidagi hamda shaxsiy va ijtimoiy sohadagi ma’lum bir maqsad sari qiladigan xatti- harakatlar majmuasi. Tushuntirish – ilm-fan va ta’lim-tarbiyaning asosiy vazifasi sanaladi. Tushuncha – bu narsa va hodisalarning umumiy xususiyatlarini ifodalovchi fikr – tafakkur shakli. Maktabgacha yoshdagi bolalarni jismoniy rivojlantirish Bog’cha opam “Ilk qadam”dan, olar madad Chiniqamiz sport bizga berar, quvvat. Yuramiz, yuguramiz, sakrab har vaqt, Sog’lom avlod bo’lajakmiz bizlar albat. O’zbekiston Respublikasi Ilk va maktabgacha yoshdagi bolalarning rivojlanishiga qo’yiladigan Davlat talablari asosida ishlab chiqilgan “Ilk qadam” tayanch dasturi asosida bolalarni jismoniy rivojlanishiga aloxida axamiyat berilmoqda
Bolalarning jismoniy tayyorgarligini nazorat qilish, mashg’ulotlarni tashkil qilishda
tozalik, gigiena talablariga va xavfsizlik qoidalariga qat’iy rioya qilinmoqda.
                     Gigiena va o’z-o’ziga xizmat
           O’z-o’zimga xizmat qilib tolmayman.
          Sochiq, sovun, suvdan yiroq ketmayman.
           Gigienaga doim rioya  qilaman
           Men albatta sog’lom bola bo’laman. 
O’z-o’ziga  xizmat  qilish,  qo’llarini  sovunlab  yuvish  va  artishga  o’rgatish.
Sochiqni olish va joyiga qaytarib ilib qo’yish. Tirnoq, qalam va boshqa narsalarni
tishlamaslik
Shaxsiy buyumlardan to’g’ri foydalanishga o’rgatish orqali bolalarda madaniy-
gigienik ko’nikmalarni shakllantirishga erishilmoqda..    
              Men har kuni tishlarimni yuvaman,
              Tish cho’tkayu, poroshogim bunga shay,
               Men ulardan  foydala olaman,
                Sog’lom tishim, xusnimga qo’shar chiroy.
 Ovqatlanishdan  avval  qo’llarni  sovunlab  yuvib,  og‘izlarni  chayish  va  o’z
sochig‘iga artishga odatlantirib boriladi. Ovqatdan keyin ham albatta har bir bola
shaxsiy gigienaga rioya qilgan xolda, yuz,qo’l,oyoqlarini yuvish, tishlarini tish
cho’tkasida yuvib, tozalab ,uyquga yotishga o’rgatib boriladi. Muayyan tartibda
echinib, kiyinishga o’rgatiladi. Toza choyshab, ko’rpa- to’shakda, shamollatilgan
xonada  uxlashga   axamiyat  qaratiladi.Tirnoq,qalam  va  boshqa  narsalarni
tishlamaslik, qo’llarni, labni va boshqa buyumlarni so’rmaslikka o’rgatiladi. 
                Qomatni to’g’ri tutish.
                omatimni tik tutmoqlik odatim
                Yordam berar,  bunda menga koptogim.
                qomatimni kuzatadi,  opam  doim
                O’tirganda, yurganda –yu,  turganda ham 
    Kattalarning nazorati ostida jismoniy mashqlarni muntazam bajartirish orqali
g’omatni to’g’ri  shakllanti-
rish,  yassitovonlikni  oldini  olishga  imkon  beradigan  mashqlar  guruxi
shakllantiriladi.                            
Logotip
Bolalarning jismoniy tayyorgarligini nazorat qilish, mashg’ulotlarni tashkil qilishda tozalik, gigiena talablariga va xavfsizlik qoidalariga qat’iy rioya qilinmoqda. Gigiena va o’z-o’ziga xizmat O’z-o’zimga xizmat qilib tolmayman. Sochiq, sovun, suvdan yiroq ketmayman. Gigienaga doim rioya qilaman Men albatta sog’lom bola bo’laman. O’z-o’ziga xizmat qilish, qo’llarini sovunlab yuvish va artishga o’rgatish. Sochiqni olish va joyiga qaytarib ilib qo’yish. Tirnoq, qalam va boshqa narsalarni tishlamaslik Shaxsiy buyumlardan to’g’ri foydalanishga o’rgatish orqali bolalarda madaniy- gigienik ko’nikmalarni shakllantirishga erishilmoqda.. Men har kuni tishlarimni yuvaman, Tish cho’tkayu, poroshogim bunga shay, Men ulardan foydala olaman, Sog’lom tishim, xusnimga qo’shar chiroy. Ovqatlanishdan avval qo’llarni sovunlab yuvib, og‘izlarni chayish va o’z sochig‘iga artishga odatlantirib boriladi. Ovqatdan keyin ham albatta har bir bola shaxsiy gigienaga rioya qilgan xolda, yuz,qo’l,oyoqlarini yuvish, tishlarini tish cho’tkasida yuvib, tozalab ,uyquga yotishga o’rgatib boriladi. Muayyan tartibda echinib, kiyinishga o’rgatiladi. Toza choyshab, ko’rpa- to’shakda, shamollatilgan xonada uxlashga axamiyat qaratiladi.Tirnoq,qalam va boshqa narsalarni tishlamaslik, qo’llarni, labni va boshqa buyumlarni so’rmaslikka o’rgatiladi. Qomatni to’g’ri tutish. omatimni tik tutmoqlik odatim Yordam berar, bunda menga koptogim. qomatimni kuzatadi, opam doim O’tirganda, yurganda –yu, turganda ham Kattalarning nazorati ostida jismoniy mashqlarni muntazam bajartirish orqali g’omatni to’g’ri shakllanti- rish, yassitovonlikni oldini olishga imkon beradigan mashqlar guruxi shakllantiriladi.
                  
                        Emaklash va tirmashish
                  Toza havo- tanga davo shiorim,
                  O’ynamoqqa maydonda bor narvonim,
                  Emaklayman, tirmashaman, chiqaman,
                  Yana pastga asta-sekin tushaman. 
     Maktabgacha  yoshdagi  bolalarni  jismoniy  tomondan  rivojlanishlarini
ta’minlashda   yurish,  yugurish,  sakrash,  emaklash  va  tirmashish,  irgg’itish,
velosiped xaydash, muvo-
zanat
 
saqlash
 
mashqlarini
 
bajartirish
 
orqali
 
amalga
oshirilmoqda.Umumrivojlanuvchi  mashqlar, chiniqtiruvchi va sog‘lomlashtiruvchi
mashqlar ham o’z o’rnida qo’llanmoqda.                 
                   Sport zalim, bizlar uchun doimo  shay,
                   Salomatlik - tuman boylik  deb bilay,
                   Qator bo’lib,  tizilishib barchamiz,
                   Narvonchaga tirmashamiz paydar-pay.
        Bolalar  nafaqat  o’yin  maydonlarda  balki  sprot  zalida  ham  sport-
sog’lomlashtirish uchun shart-sharoitlar yaratilgan. Maktabgacha yoshdagi bolalar
saf tortib, navbatma-navbat narvonga chiqib tushishni mashq qilishlari orqali ,
ularni chiniqtirish mo’ljalga olish faoliyatlari takomillashtiriladi.                
                                                  
                        Uxlash gigienasi.
                 Uxlashning ham gigienasi bor ekan,
                 Uyqumizga shirin alla yor ekan,
                 Alla aytar opajonim erkalab,
                 Uyqu eltar ko’zlarimni stexrlab.                                          
 MTT ning xar bir guruxida Ilk qadamlar aynan bir vaqtda uxlashga yotish, uxlash
oldidan xonani shamollatish, yuvinish, oyoqni yuvish, tishni tozalashga o’rgatish ,
joyini  tartibga keltirib keyin o’ringa yotish,  uxlash  jarayonida alla oxangidan
zavqolib uxlashga odatlantirish, uyqudan keyin bolalar  jismonan va ruxan tetik
bo’lishga erishilmoqda. 
                        Ovqatlanish gigienasi.
Logotip
Emaklash va tirmashish Toza havo- tanga davo shiorim, O’ynamoqqa maydonda bor narvonim, Emaklayman, tirmashaman, chiqaman, Yana pastga asta-sekin tushaman. Maktabgacha yoshdagi bolalarni jismoniy tomondan rivojlanishlarini ta’minlashda yurish, yugurish, sakrash, emaklash va tirmashish, irgg’itish, velosiped xaydash, muvo- zanat saqlash mashqlarini bajartirish orqali amalga oshirilmoqda.Umumrivojlanuvchi mashqlar, chiniqtiruvchi va sog‘lomlashtiruvchi mashqlar ham o’z o’rnida qo’llanmoqda. Sport zalim, bizlar uchun doimo shay, Salomatlik - tuman boylik deb bilay, Qator bo’lib, tizilishib barchamiz, Narvonchaga tirmashamiz paydar-pay. Bolalar nafaqat o’yin maydonlarda balki sprot zalida ham sport- sog’lomlashtirish uchun shart-sharoitlar yaratilgan. Maktabgacha yoshdagi bolalar saf tortib, navbatma-navbat narvonga chiqib tushishni mashq qilishlari orqali , ularni chiniqtirish mo’ljalga olish faoliyatlari takomillashtiriladi. Uxlash gigienasi. Uxlashning ham gigienasi bor ekan, Uyqumizga shirin alla yor ekan, Alla aytar opajonim erkalab, Uyqu eltar ko’zlarimni stexrlab. MTT ning xar bir guruxida Ilk qadamlar aynan bir vaqtda uxlashga yotish, uxlash oldidan xonani shamollatish, yuvinish, oyoqni yuvish, tishni tozalashga o’rgatish , joyini tartibga keltirib keyin o’ringa yotish, uxlash jarayonida alla oxangidan zavqolib uxlashga odatlantirish, uyqudan keyin bolalar jismonan va ruxan tetik bo’lishga erishilmoqda. Ovqatlanish gigienasi.
                 Ertalabdan o’ynab-kulib, mashq qilib,
                 Sayrlarda kapalakdek  quvlashib,
                 Maydonchada mehnat qilib, xo’p xorib,
                  Ovqatjonni qolamizku sog’inib.  
         Bir qiz,o’g’il navbatlashib, galma-gal
         Ovqat uchun tayyorlaymiz , stol shay.
         Chinni,qoshiq, tarelkayu salfetka
          Bizdek kutar ovqatjonni   paydar-pay.
      Bolalar maktabgacha yoshdan mehnat malakalarini  navbatchilik qilish
jarayonida  egallab  borishlari  bilan  birga  o’zaro  o’rtoqlik  munosabatlari
shakllantirib  boriladi,  shuningdek  bolalarni  to’g’ri  ovqatlanish  tartibiga  rioya
qilish, ovqat stoli atrofida  o’zini to’g’ri tuta bilish, ovqatlanish jixozlaridan to’g’ri
foydalanish,  ovoz  chiqarmasdan  tartibli  ovqat  eyish,  stol  atrofida  o’tirganda
qomatni to’g’ri tutish, ovqatlanib bo’lgandan so’ng qoshiq va sanchqini taqsimcha
ustiga qo’yish, stol atrofida o’tirganda qomatni to’g’ri tutish, stol ustini yig’ishtirib
qo’yish va idish-tovoqlarni yuvishga yordam berishga o’rgatib borilmoqda.          
                     Shikastlanishning oldini olish:           
           Extiyot bo’l Ilk qadam, shikastlanib qolmagin,
            Yo’ldan o’tayotganda xam,  qoidaga rioya qil,
            Sakrashda, yugurishda, itarmagin bir-biring,
            Yiqilib qolsa do’sting, darxol  ko’rsat yordaming…. 
                
                   Ijtimoiy-xissiy rivojlanish           
                   Opajonim o’ynatadi bizlarni
                   Jam qiladi barcha o’g’il-qizlarni
                   O’ynab turib xis qilaman o’zimni
                   Asta-sekin angalayapman “men”imni  
         Men o’zimni xafa qilib qo’ymayman
         Opajonim aytganidan qolmayman
         O’rtog’imga yordam berib tolmayman
         “Nima yaxshi, nima yomon “ anglayman.
Logotip
Ertalabdan o’ynab-kulib, mashq qilib, Sayrlarda kapalakdek quvlashib, Maydonchada mehnat qilib, xo’p xorib, Ovqatjonni qolamizku sog’inib. Bir qiz,o’g’il navbatlashib, galma-gal Ovqat uchun tayyorlaymiz , stol shay. Chinni,qoshiq, tarelkayu salfetka Bizdek kutar ovqatjonni paydar-pay. Bolalar maktabgacha yoshdan mehnat malakalarini navbatchilik qilish jarayonida egallab borishlari bilan birga o’zaro o’rtoqlik munosabatlari shakllantirib boriladi, shuningdek bolalarni to’g’ri ovqatlanish tartibiga rioya qilish, ovqat stoli atrofida o’zini to’g’ri tuta bilish, ovqatlanish jixozlaridan to’g’ri foydalanish, ovoz chiqarmasdan tartibli ovqat eyish, stol atrofida o’tirganda qomatni to’g’ri tutish, ovqatlanib bo’lgandan so’ng qoshiq va sanchqini taqsimcha ustiga qo’yish, stol atrofida o’tirganda qomatni to’g’ri tutish, stol ustini yig’ishtirib qo’yish va idish-tovoqlarni yuvishga yordam berishga o’rgatib borilmoqda. Shikastlanishning oldini olish: Extiyot bo’l Ilk qadam, shikastlanib qolmagin, Yo’ldan o’tayotganda xam, qoidaga rioya qil, Sakrashda, yugurishda, itarmagin bir-biring, Yiqilib qolsa do’sting, darxol ko’rsat yordaming…. Ijtimoiy-xissiy rivojlanish Opajonim o’ynatadi bizlarni Jam qiladi barcha o’g’il-qizlarni O’ynab turib xis qilaman o’zimni Asta-sekin angalayapman “men”imni Men o’zimni xafa qilib qo’ymayman Opajonim aytganidan qolmayman O’rtog’imga yordam berib tolmayman “Nima yaxshi, nima yomon “ anglayman.