ILK VA MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALAR RIVOJLANISHIGA
QO‘YILADIGAN DAVLAT TALABLARI
MUNDARIJA:
KIRISH.......................................................................................................................
I BOB ILK VA MAKTABGACHA TA`LIM YOSHDAGI BOLALAR
RIVOJLANISHIGA
QO`YILADIGAN
DAVLAT
TALABLARI
ASOSLARI ...................................................................................................
1.1 Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida bolalarni rivojlanishida davlat talablarning
o`rni va vazifasi ...........................................................................................
1.2. Ilk va maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishiga qo‘yiladigan davlat
talablari yuzasidan bolalarda baholovchi munosabatlarni o‘rganish ….................
II
BOB
MAKTABGACHA
YOSHDAGI
BOLALARNI
YARATUVCHANLIGINI SHAKLLANTIRISHDA DAVLAT TALABLARI
.....................................................................................................
2.1 Maktabgacha ta’lim tashkilotida ta’lim sifatini oshirish va bolalar nutqini
rivojlantirishda davlat talablari ...............................................................
2.2 Ilk va maktabgacah yoshdagi bolalarni rivojlanishida qo‘yiladigan davlat
talablarida tabiat bilan tanishtirish ..........................................................
XULOSA....................................................................................................................
ADABIYOTLAR RO‘YXATI:................................................................................
I BOB ILK VA MAKTABGACHA TA`LIM YOSHDAGI BOLALAR
RIVOJLANISHIGA QO`YILADIGAN DAVLAT TALABLARI ASOSLARI
1.1 Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida bolalarni rivojlanishida davlat
talablarning o`rni va vazifasi
Insonni har tomonlama barkamol etib tarbiyalash xalqimizning azaliy orzusi
bo‘lib, ajdodlarimiz ma’rifat, ma’naviyat va madaniyatni qanday qilib yosh
avlodga o‘rgatish, ularni komillikka yetaklash yo‘llari, qonun-qoidalarini muttasil
izlaganlar. Bu esa pedagogika fanining maydonga kelishiga sabab bo‘lgan.
Insonni ma’rifatli va ma’naviy komillikka erishishi pedagogika fanining
yetakchiligida amalga oshiriladi. Pedagogika - yunoncha so‘z bo‘lib, «bola
yetaklovchi» - ma’nosini bildiradi. Insonlarni ma’rifiy va ma’naviy barkamollikka
munosabatlarni o‘zgartirib borishi natijasida pedagogika fani xalq orasida o‘z
mavqeyiga ega bo‘ldi. Shu tariqa insonnni tarbiyalovchi fan sifatida pedagogika
dunyoviy fanlar tizimi qatoridan alohida o‘rin egallagan. Uning bosh masalasi
tarbiyadir. Bundan uch ming yillar ilgari Zardushtiylik dinining muqaddas kitobi
«Avesto»da ta’lim-tarbiya masalalariga katta ahamiyat berilgani holda, uning
ibodatxonalari qoshida maktablar tashkil etilib, kohinlar tomonidan bolalarning
ta’lim-tarbiya tizimi ishlab chiqilgan.
Maktabgacha ta’limga qo‘yiladigan davlat talablari. Mazkur Maktabgacha
ta’limga qo‘yiladigan davlat talablari (bundan buyon matnda Davlat talablari deb
yuritiladi) O‘zbekiston Respublikasining “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonun,
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2016 yil 29 dekabrdagi PQ-2707-son
“2017-2021 yillarda maktabgacha ta’lim tizimini yanada takomillashtirish chora-
tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori hamda Vazirlar Mahkamasining 2004 yil 5
avgustdagi 372-son O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi faoliyatini
takomillashtirish to‘g‘risida”gi qaroriga asosan maktabgacha yoshdagi bolalarni
(bundan buyon matnda bolalar deb yuritiladi) maktabgacha ta’lim muassalarida har
tomonlama rivojlantirish, ta’lim tarbiya berish, ko‘nikma va malakalarini
2
shakillantirish hamda maktab ta’limiga tayyorlash bo‘ycha davlat talablarini
belgilaydi.
Maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishiga qo‘yiladigan Davlat talablari
«Ta’lim to‘g‘risida»gi Qonun, Kadrlar tayyorlash Milliy dasturiga muvofiq ishlab
chiqilgan. Maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishiga qo‘yiladigan Davlat
talablari aniq bir yoshdagi bolaning rivojlanish standartlarini va bolaning yutuqlari
va rivojlanish darajasini baholash imkoniyatini beruvchi indikatorlarni belgilaydi.
Davlat talablarini ishlab chiqish asosida bola shaxsi rivojlanishining 4 ta yo‘nalishi
olingan (jismoniy rivojlanish, o‘z o‘ziga xizmat va gigiyena; ijtimoiy - hissiy
rivojlanish; nutq, o‘qish va savodga tayyorgarlik; bilish jarayoni, atrof olam
to‘g‘risidagi bilimga ega bo‘lish va uni anglash).
Bu 4 ta yo‘nalish bo‘limlarga bo‘linib, birgalikda bola rivojlanishining
yaxlitligini tashkil etadi. Davlat talablari O‘zbekiston Respublikasi hududida
mulkchilik shakli va idoraviy tasarrufidan qat’iy nazar, quyidagi ta’lim
muassasalariga qo‘llaniladi: davlat maktabgacha ta’lim muassasalari; nodavlat
maktabgacha ta’lim muassasalari; maktabgacha yoshdagi guruhlari mavjud
bo‘lgan “Mehribonlik” uylari. Maktabgacha ta’lim turlari uchun kadrlar
tayyorlovchi o‘rta maxsus, kasb-hunar va oliy ta’lim muassasalari, maktabgacha
ta’lim turlari bo‘yicha pedagogik kadrlarni malakasini oshirish va qayta
tayyorlashni amalga oshiradigan muassasalar, maktabgacha yoshdagi bolalar
tarbiya olayotgan oilalar mazkur Davlat talablariga rioya qilishlari lozim .Davlat
talablari maktabgacha ta’lim tizimida va oilada 7 yoshgacha bo‘lgan bolani
tarbiyalash, maktabga tayyorlashda qo‘llanilishi majburiydir. Uning vazifalari
maktabgacha ta’lim metodikasini yaxshilash, pedagoglar malakasini oshirish,
ta’lim-tarbiya berishning o‘quv dasturini yaratish kabilardan iborat.
Shuningdek, talablarda bola bilan ishlaganda e’tiborga olinishi zarur bo‘lgan
psixologik xususiyatlar ko‘rsatilgan. Hujjatda belgilangan talablarga amal qilishi
kerak bo‘lgan tashkilot va idoralar ko‘rsatilgan. Ularga: davlat va nodavlat
3
maktabgacha ta’lim muassasalari, maktabgacha ta’lim olayotgan bolalar guruhi
mavjud “Mehribonlik” uylari, maktabgacha hamda boshlang‘ich ta’lim yo‘nalishi
bo‘yicha kadrlar tayyorlaydigan kollej va OITMlar, malakasini oshiruvchi
tashkilotlar, shuningdek, maktabgacha hamda boshlang‘ich ta’limni nazorat
qiluvchi tuman, shahar metodik bo‘limlari kiradi. Davlat talablarining maqsad,
vazifa va asosiy tamoyillari Davlat talablarida quyidagi asosiy tushunchalardan
foydalaniladi:
— maktabgacha yoshdagi bolalar qiziqishi, iqtidori, individual ruhiy va jismoniy
xususiyatlari, madaniy ehtiyojlarini inobatga olgan holda hamda bolada ma’naviy
meyorlarni shakllanishi, hayotiy va ijtimoiy tajriba egallanishini ko‘zda tutgan har
tomonlama rivojlantirishga qaratilgan yaxlit jarayon;
rivojlanish — inson tanasi tuzilishi, ruhiyati va xulqida biologik jarayonlar
hamda atrof muhit ta’sirida ro‘y beradigan o‘zgarishlar;
rivojlanish sohasi — bola rivojlanishidagi aniq bir yo‘nalishlar;
kichik soha — sohaning kichik guruhlari.
Asosiy sohalarning kichik sohasi rivojlanishning ma’lum bir tomonlarini o‘z
ichiga qamrab oladi va ularning aniq bir yo‘nalishini ko‘rsatib beradi;
kutilayotgan natija — bolalarda kutilayotgan bilim, ko‘nikma va malakalar
ko‘rsatkichi;
bola kompetensiyasi — ma’lum bir yosh davriga xos bo‘lgan vazifalarni
maqsadli bajarish uchun yetarli bo‘lgan bolaning bilimi, ko‘nikmasi va malakalari
hamda qadriyatlari;
integratsiya — bola ta’limi va rivojlanishidagi mazmun tarkibiy qismlari
o‘rtasidagi bog‘liqlik;
inklyuziv ta’lim — bolalarning alohida ta’lim ehtiyojlari va individual
imkoniyatlarini inobatga olgan holda ta’lim va tarbiya olinishini teng ta’minlovchi
jarayon;
4
“Men” konsepsiyasi — bolani o‘zi haqidagi anglangan tasavvurlari tizimi,
uning refleksiv faoliyatini bir qismi;
refleksiv faoliyat — bolada o‘z tushunchalari va xatti-harakatlarini anglash
va mustaqil tahlil qilishi asosida xulosalar shakllanishi jarayoni.
Davlat talablarining maqsadi — mamlakatda o‘tkazilayotgan ijtimoiy-
iqtisodiy islohotlarni, xorijiy mamlakatlar ilg‘or tajribasi hamda ilm-fan yutuqlari
va zamonaviy informatsion kommunikativ texnologiyalarni inobatga olgan holda
maktabgacha ta’lim tizimida ma’nan mukammal va intellektual rivojlangan
shaxsni tarbiyalashdir.
Davlat talablarining vazifalari quyidagilar hisoblanadi: maktabgacha
yoshdagi bolalarning rivojlanishi, ta’lim-tarbiyasi mazmuni va sifatiga
qo‘yiladigan talablarni belgilash; milliy, umuminsoniy va ma’naviy qadriyatlar
asosida bolalarga ta’lim-tarbiya berish, rivojlantirishning samarali shakllari va
usullarini joriy etish; ta’lim-tarbiya jarayoniga pedagogik va zamonaviy axborot-
kommunikatsiya texnologiyalarini joriy etish; kadrlarni maqsadli va sifatli
tayyorlash uchun ta’lim, fan va ishlab chiqarishning samarali integratsiyasini
ta’minlash.
Davlat talablari quyidagi tamoyillar asosida tatbiq etiladi: bolaning
noyobligi; “Men” konsepsiyasi va shaxsiy ta’limini yaratishda bolaning faol roli;
bolaning huquqlarini himoya qilish va ta’minlashning muhimligi;
bola ta’limi va rivojlanishida kattalarning asosiy roli;
Bolalar rivojlanishida individual farqlanishlar mavjudligi sababli, har bir
bolaga moslashuvchan bo‘lib, individual variativlik asosida yondashish Davlat
talablarining tarkibi Davlat talablari rivojlanish sohalari integratsiyasini ko‘zda
tutadi va bola rivojlanishiga ko‘maklashadi. Davlat talablari tug‘ilgandan 7
yoshgacha bo‘lgan bolalarning beshta asosiy rivojlanish sohalariga bo‘lingan.
5
Har bir rivojlanish sohasi o‘z o‘rnida kichik sohalarga bo‘lingan bo‘lib, ular har bir
yosh guruhiga mos bir nechta talablardan (kutilayotgan rivojlanish
ko‘rsatkichlaridan) iborat.
Davlat talablari bolaning quyidagi rivojlanish sohalari bo‘yicha belgilanadi:
jismoniy rivojlanish va sog‘lom turmush tarzining shakllanishi; ijtimoiy-hissiy
rivojlanish; nutq, muloqot, o‘qish va yozish malakalari; bilish jarayonini
rivojlanishi; ijodiy rivojlanish. “Jismoniy rivojlanish va sog‘lom turmush tarzining
shakllanishi” sohasi quyidagi kichik sohalarga bo‘linadi:
• yirik motorika;
• mayda motorika;
• sensomotorika;
• sog‘lom turmush tarzi va xavfsizlik.
“Ijtimoiy-hissiy rivojlanish” sohasi quyidagi kichik sohalarga bo‘linadi:
• “Men” konsepsiyasi;
• hissiyotlar va ularni boshqarish;
• ijtimoiylashuv, kattalar va tengdoshlar bilan muloqot.
“Nutq, muloqot, o‘qish va yozish malakalari” sohasi quyidagi kichik
sohalarga bo‘linadi:
• nutq va til;
• o‘qish malakalari;
• qo‘l barmoqlari mayda motorikasi.
“Bilish jarayonining rivojlanishi” sohasi quyidagi kichik sohalarga bo‘linadi:
• intellektual-anglash malakalari;
• elementar matematik malakalar;
6
• tadqiqiy-bilish va samarali refleksiv faoliyat.
“Ijodiy rivojlanish” soha quyidagi kichik sohalarga bo‘linadi:
• dunyoni badiiy tasavvur etish; • badiiy-ijodiy qobiliyatlar.
Davlat talablari asosidagi yosh davrlari quyidagi bosqichlarni o‘z ichiga
oladi: go‘daklik (tug‘ilgandan 1 yoshgacha); erta yoshdagi bolalik (1 yoshdan 3
yoshgacha); kichik maktabgacha yosh (3 yoshdan 4 yoshgacha); o‘rta maktabgacha
yosh (4 dan 5 yoshgacha); katta maktabgacha yosh (5 yoshdan 6 yoshgacha);
maktabga tayyorlov yoshi (6 yoshdan 7 yoshgacha). Ilk yoshdagi bolalar
rivojlanishiga qo‘yiladigan talablar mazkur Davlat talablarining 1- ilovasida
belgilangan.
7
1.2. Ilk va maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishiga qo‘yiladigan davlat
talablari yuzasidan bolalarda baholovchi munosabatlarni o‘rganish
Barchamizga yaxshi ma’lumki, O‘zbekiston Respublikasining ilk va
maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishiga qo‘yiladigan davlat talablari
O‘zbekiston Respublikasining “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonuni, O‘zbekiston
Respublikasi Prezidentining 2016-yil 29-dekabrdagi PQ- 2707-son “2017 — 2021-
yillarda maktabgacha ta’lim tizimini yanada takomillashtirish choratadbirlari
to‘g‘risida”gi qarori hamda Vazirlar Mahkamasining 2017-yil 21-noyabrdagi 929-
son “O‘zbekiston Respublikasi Maktabgacha ta’lim vazirligi to‘g‘risidagi nizomni
hamda Maktabgacha ta’lim muassasalari rahbar va mutaxassislarini qayta
tayyorlash va ularning malakasini oshirish instituti ustavini tasdiqlash haqida”gi
qaroriga asosan ilk va maktabgacha yoshdagi bolalarni har tomonlama
rivojlantirish, ta’lim-tarbiya berish, maktab ta’limiga tayyorlash bo‘yicha davlat
talablarini belgilaydi.
Davlat talablarining maqsadi — mamlakatda o‘tkazilayotgan ijtimoiy-
iqtisodiy islohotlarni, xorijiy mamlakatlar ilg‘or tajribasi hamda ilm-fan yutuqlari
va zamonaviy informatsion kommunikativ texnologiyalarni inobatga olgan holda
maktabgacha ta’lim tizimida ma’nan mukammal va intellektual rivojlangan
shaxsni tarbiyalashdir. Davlat talablarining vazifalari quyidagilar hisoblanadi:
maktabgacha yoshdagi bolalarning rivojlanishi, ta’lim-tarbiyasi mazmuni va
sifatiga qo‘yiladigan talablarni belgilash;
milliy, umuminsoniy va ma’naviy qadriyatlar asosida bolalarga ta’lim-
tarbiya berish, rivojlantirishning samarali shakllari va usullarini joriy etish;
ta’lim-tarbiya jarayoniga pedagogik va zamonaviy axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarini joriy etish;
kadrlarni maqsadli va sifatli tayyorlash uchun ta’lim, fan va ishlab
chiqarishning samarali integratsiyasini ta’minlash.
8
Davlat talablari quyidagi tamoyillar asosida tatbiq etiladi:
Bolaning noyobligi;
“Men” konsepsiyasi va shaxsiy ta’limini yaratishda bolaning faol roli;
bolaning huquqlarini himoya qilish va ta’minlashning muhimligi;
bola ta’limi va rivojlanishida kattalarning asosiy roli;
Bolalar rivojlanishida individual farqlanishlar mavjudligi sababli, har bir
bolaga moslashuvchan bo‘lib, individual variativlik asosida yondashish.
Biz yuqoridagi ma’lumotlar asnosida, bolalarning 0 yoshdan 7 yoshgacha
o‘lgan davridagi baholovchi munosabatning rivojlanishini ko‘rib chiqdik. Tajriba
chun 5ta chaqaloqli oila hamda ikkita MTT ( Navbahor tuman “10-sonli Binafsha
MTT; “Samo yulduzchalari” NodavlatMTT) kuzatildi. Kuzatuvlar natijasida:
0-1 yoshli bolalarda:
Bolani sevimli o‘yinchog‘i yaqiniga emaklab kelishini rag‘batlantirish,
bolani qorindan orqasiga aylanishiga va qorniga o‘girilishiga rag‘batlantirish, bola
qiziqayotgan predmetiga emaklab yoki xatlab yetishishi uchun imkoniyat yaratish
natijasida undagi baholovchi reaksiyasini yaqqol ko‘rishimiz mumkin. Ya’ni bola
har bir motivatsiyadan so’ng keyingi harakat faoliyatini tezlik bilan amalga oshrish
istagi paydo bo’ladi. Rag’bat asnosida qarsak chalish, ovozli qiyqirish, harakatlar
betartibli asosidagi faoliyatlar yuzaga keldi. Bolaning har bir muvaffaqiyatini
rag‘batlantirish va muloqotda bo’lish shu yoshda anchayin muhim ahamiyat kasb
etishi tajribalar asosida mustahkamlandi. Bu yoshda atrofdagilar kayfiyatini
so‘zlashuv ohangiga qarab aniqlaydi (onam xursand bo‘lyapti, bobomning jahli
chiqyapti);qarsak chaladi, xursand bo‘ladi, biron-bir tovush yoki harakati
atrofdagilarga ta’sir qilishini anglasa, ushbu tovush va harakatlarni qaytaradi.
Individual baholovchi munosabatlarini ko’rsatadi. Bu yoshda bolaning har
bir yutug‘ini maqtash va qo‘llab-quvvatlash, o‘yinchoqlarga ovoz berib, turli
hissiyot va harakatlarni tanish imkoniyatini berish, oilada emotsional ijobiy holatni
9
yaratish va har kuni bola bilan o‘ynash, o‘yin vaqtida bolaga o‘ziga ishonch hissini
oshirish uchun yaqin turishga harakat qilish va barcha birgalikda bajarilayotgan
harakatlarni bolaga aniq va lo‘nda tushuntirish, baland tovush va shovqinlarni
cheklashda bolaning baho munosabatini yaqqol ko’rishimiz mumkin.
1-2 yoshli bolalarda:
Ushbu yoshga kelib bolada “yoqtirgan taom” va boshqa “yoqtirgan
buyum”larga qo‘lini cho‘zadi ya’ni unda baholoashning yangicha ko’rinishi
namoyon bo’la boshlaydi. “Sevimli” likopchani (piyola) ushlaydi va undan ichadi,
suvni bir idishdan boshqasiga to‘kadi. Shu yoshda bolaga bir necha taomdan birini
tanlash imkonini berish, uning uchun baholash vaziyati ayni maq’bul holatdagi
jarayon hisoblanadi.
Bu davrda bolani kun mobaynida mustaqil piyoladan ichishini
rag‘batlantirish, bolaning urinishlarini rag‘batlantirish natijasida ko‘zguda, rasmda
o‘zini taniydi, o‘z ismini biladi, kattalar talabi bilan uning istagi to‘g‘ri
kelmaganda e’tiroz bildiradi, kattalar tomonidan o‘zining harakatlariga bildirilgan
rag‘bat va tanbehni farqlaydi.
Bolaga o‘zini ijobiy baholashida ko‘maklashish: “men — yaxshi”, men
tirishqoq”, bolani boshqalar bilan bo‘lashishga o‘rgatishni boshlash, “o‘g‘il bolalar
— kuchli”, “qiz bolalar — muloyim” kabi stereotiplardan qochish, “man etiladi”
va “...mumkin emas” iboralaridan voz kechish, bolaga noto‘g‘ri harakatlar
oqibatini tushuntirgan holda uni yo‘naltirish (“qum ko‘zingga tushsa, ko‘zing
og‘riydi”) kabilar ushbu davrning yaqqol baholovchi namunasi hisoblanadi.
Bolaga baholovchi munosabat, u bilan bog‘liq bo‘lgan turli vaziyat va
hissiyotlarni muhokama qilish ayni shu davrda juda samarali ahamiyat kasb etadi.
Bolaga rad javobini berilishi sababini tushuntirish, bolaning jahli chiqganda, xafa
bo‘lganda yoki o‘zini yomon his etganda yonida bo‘lish ham baholovchi
munosabatlarning shakllanishiga ko’mak beradi. Shu asnoda bola kattalar
harakatiga taqlid qilishga intiladi.
10
Tovushi yoki harakati bilan boshqa bolaning diqqatini o‘ziga tortadi,
quvonch yoki qoniqish hissini baxsh etuvchi harakat va tovushlarga erishish uchun
predmetlar bilan harakatlanadi, musiqa, tovushlarga o’zining shaxsiy baho
munosabatini bildiradi. Ayni shu davrda bolalar o’zi uchun mna’lum qiymatga ega
kitoblarini varaqlaydi va undagi tanish ertak qahramonlarini biladi, “sevimli”
kiyim tushunchasi paydo bo’ladi, kiyimdagi rasmlarga e’tiborini qaratadi.
Bahoning “yoqtirish” turida o’zi uchun ma’lum bahoga ega bo’lgan sevimli
multfilmini tomosha qiladi.
2-3 yoshli bolalarda:
Bola bu davrga kelib baholovchi xarakterga ega past va baland ovozlarni
ajratadi. Ayni shu vaqtga kelin baholovchi munosabatni rivojlantirish mqsadida
bola bilan doimiy muloqotda bo‘lish, u bilan o‘ynash muhim hisoblanadi. Bolada
suv muolajalariga nisbatan ijobiy baho munosabat shakllanadi. Bolaga organizm
uchun nima foydali, nima zarar ekanligini tushuntirishga oid munosabat ham shu
yoshda yuzaga keladi. Salomatlikni saqlash va mustahkamlashda shaxsiy namuna
ko‘rsatishga doir baho munosabati ham ayni shu davrda jadallashadi. Ayni shu
yosh davrida bola o‘zi va buyumlari haqidagi sifat jihatdan bahosini beradi.
Hamma ishni o‘zi bajarishga intiladi, o‘zi bajargan ishga sevinadi, o‘z narsalarini
taniydi, o‘zini aniq bir jinsga mansubligini biladi, biror bir ishni mustaqil bajaradi.
Bolani boshqalar bilan muloqotda o‘zini tanishtirishga odatlantirish ayni shu
jarayondagi muhim motivatsion jarayon hisoblanadi.
Bu yoshda bolani yutuqlari uchun albatta maqtash, yutuqlar kichikroq bo‘lsa
ham e’tirof etish joizdir. Bu vaqtga kelib bola bosh bo‘ladigan holatlarni
tashkillashtirish jarayonini boshlash kerak, baho munosabati shakllanishining eng
muhim jarayonini shu vaqtda bolaga moslashtirish mumkin. 2-3 yoshli bolalarda
tanbeh berishdan o‘zini tiyish lozim. Chunki bu jarayon, baho munosabatining
shakllanishiga salbiy ta’sir ko’rsatadi. Bu yoshda muloqotda ochiq, ijobiy
emotsional ruhiyat ustun, atrofdagilarga asossiz tajovuzkorlik ko‘rsatmaydi.
11
Asosiysi bu davrda bahoning boshqalarga achinish, qayg‘urish, boshqa odamning
emotsional holatini tushuna boshlash va shunga mos munosabat bildirish
jarayonlari yuzaga keladi. Bola bilan suhbatda hissiyotlarni ta’riflovchi so‘zlarni
qo‘llash barcha ota-onalar, tarbiyachi-pedagoglarga tavsiya etiladi. Multfilm
qahramonlarining bahoviy yorqinligini tahlil qilish, hissiyotlarni ifodalovchi so‘zli
o‘yinlardan foydalanish, kayfiyat va his tuyg‘ular haqidagi hikoyalar va she’rlarni
o‘qish baho munosabatining shakllanishi bosqichining ushbu davri ayni shu yosh
davrida mujassamlashgandir.
Motivatsion munosabatning rivojlantirish uchun, bola bilan o‘yin mobaynida
boshqalar bilan hamkorlik qilishni shaxsiy namuna asosida namoyish etish,
muloqot jarayonida chegara belgilash, bolani boshqa bolalar bilan taqqoslamaslik
lozim. Bola bu davrda istak va iltimosni ifoda etadi, kitob o‘qib berishlarini
so‘rashi mumkin, rasmlar bo‘yicha kitobni taniydi. Bu jarayonlarning barchasi
unda baho munosabatining shakllanayotganidan darak beradi.
Bu davrda bolaning so‘z boyligini turli didaktik o‘yinlar, kuzatuv va
tomoshalar orqali boyitib boorish, kitob xarid qilishda bolaga tanlash imkonini
berish lozim. Bolani ayni shu yoshda kichik yutuqlari uchun doim rag‘batlantirish
kerak. Sevimli kitobi va rasmlarni taniydi, bu ham bu davrdagi baho munosabati
shakllanishining yaqqol namoyishidir. 2-3 yoshli bolalarda ertaklardagi jarayonga
o‘z hissiyotlarini bildirish, sevimli qo‘shiqlarini tinglash ko’nikmalari
shakllanadi.Bu yoshdagi bolalarda musiqiy baholash qobiliyatlari shakllanadi,
bolalar musiqiy instrumentlarini chaladi. Dramatizm rivojlanadi va bolalar teatrga
qiziqish bildiradilar. O‘ziga moslab kiyim tanlaydi, bu jarayon bolalarda bahoviy
munosabatlarning munosib xarakterda rivojlanayotganidan darak beradi. Shu
o’rinda “Yoshi ulg’aygan sayin, ularning tanlovi muhim ahamiyat kasb etadi. Bola
onasidan kiyimining rangi va modelini tanlashda unga murojaat qilishini xohlaydi.
Bundan tashqari, ushbu davrda bolalar o’zlarining kiyimlarini kiyishlari kerak.
Bolaga kiyinishda yordam berish rivojlanishiga zarar yetkazish va uni kattalar
shaxsiga bog’liq qilish.
12
Shuning uchun kiyinish va yechinish oson bo’lgan kiyimlarni tanlash
bolaning ishini osonlashtiradi va shu bilan unga muvaffaqiyat qozonishdan zavq
bag’ishlaydi.” Shu bilan birgalikda bu yoshda, bolaga hayvonlarni o‘xshatib, his-
tuyg‘u bilan o‘qish kabi bahoviy munosabatlar rivojlanadi. Bolaning musiqa bilan
bog‘liq faoliyatini qo‘llab-quvvatlash (fonli klassik musiqa, bolalar qo‘shiqlari)
ham ayni shu yoshda rivojlanadi. “Zamonaviy maktabgacha yoshdagi bola
harakatchan, faol va erkindir. U bir vaqtning o’zida bir nechta faoliyatni
birlashtirib, ularni o’yinga aylantiradi va shu bilan hayotini tartibga ata l.
Maktabgacha tarbiyachining turli xil faoliyat turlariga moyilligi va qiziqishi bizni
bolalar bog’chasida ata l - jarayonni tashkil etishning yangi shakllari haqida
o’ylashga majbur qiladi. Keling, maktabgacha ta’limning Federal davlat ta’lim
standarti joriy etilishi bilan paydo bo’lgan maktabgacha ta’lim, shu jumladan
musiqa ta’limidagi o’zgarishlarga e’tibor qarataylik. Ta’lim sohasi “Badiiy va
estetik rivojlanish” “Musiqiy faoliyat” DO Federal Davlat Ta’lim Standartini
qo’llab-quvvatlash bilan u quyidagi maqsadlarni o’z ichiga oladi: Tabiatning
og’zaki, musiqiy, ata l dunyosini rivojlantirish …
1-3 yil (yetakchi faoliyat – ob’ekt-manipulyatsiya): shuning uchun
onomatopeya, musiqiy barmoq, logotip-ritmik, motorli o’yinlar, musiqali ertaklar,
topishmoq qo’shiqlar va boshqalar kabi shakllar qo’llaniladi. 3-5 yil (o’yin
faoliyati, rolli o’yin): shuning uchun qo’shiq o’yinlari, musiqiy o’yinlar –
fantaziyalar, musiqiy asosdagi o’yin muammoli vaziyatlar, sayohat o’yinlari,
musiqiy didaktik o’yinlar, musiqiy asarlar asosidagi etyud o’yinlari, topishmoq
konsertlari, suhbatlar kabi shakllar qo’llaniladi.
5-7 yil (murakkab integratsiyalashgan faoliyat): quyidagi shakllar
qo’llaniladi – muammoli va vaziyatli vazifalar, musiqiy va didaktik o’yin,
kompyuter musiqiy o’yinlari, loyiha faoliyati, teatrlashtirilgan tadbirlar, dumaloq
raqs o’yini, musiqiy improvizatsiya o’yinlari, musiqa tanlovlari, festivallar,
kontsertlar, integratsiyalashgan tadbirlar, yig’ish. (shu jumladan musiqiy
taassurotlar), bolalarning mustaqil musiqiy faoliyati.”
13
Bolani chizishga rag‘batlantirish bu yoshda juda muhimdir. 2-3 yoshli
bolalarda bahoviy munosabatlarni rivojlantirish uchun master klass, bayram, xalq
sayllarida ishtirok etishni davom ettirish lozim.
3-4 yoshli bolalarda:
3-4 yoshli bolaning rivojlanish xaritasiga ko’ra, “kichik soha: “Men”
konsepsiyasi shakllanadi. O‘z hissiyot va xavotirlarini bildiradi. O‘yin vaqtida
o‘ziga biror rol olishi mumkin. O‘z xatti-harakatlarini baholay oladi(«buni men
qildim») Katta odamning iltimosini (topshirig‘ini) bajaradi. Mashg‘ulot vaqtida
diqqatini saqlay oladi. Muvaffaqiyatga motivatsiyasini namoyon qiladi.
Omadsizlik, mag‘lubiyatdan tashvishlanadi.”
Yuqoridagi Davlat dasturiga muvofiq bolalarda 3 hamda 4 yoshida baho
munosabatlarining turli xil ko’rinishdagi yo’nalishlari rivojlanadi. Masalan, ertak,
hikoya va multfilmlar qahramonlariga qayg‘uradi, xursandchilik, g‘am-tashvish
singari hissiy holatlarni tushunadi.
O‘z hissiyotlari va tashvishlarini ifodalaydi («menga yoqadi», «men
yoqtirmayman»). Baho munosabatining ayrim turlari, boshqa bolaning
hissiyotlarini so‘z bilan ifodalaydi. Boshqalarga nisbatan hamdardlik ko‘rsatadi.
Syujetli-rolli o‘yinlarda ishtirok etadi. O‘z oilasi haqida gapira turib, unga nima
yoqishi yoki yoqmasligini aytib o‘tadi. Oila a’zolarini biladi, hamda ular tizimli
rivojlanish xarakteriga ega tarzdagi bahoviy munosabatlarning shakllari namoyon
bo’ladi. Kattalar harakatiga taqlid qiladi, o‘z harakatlarida natijaga erishish yo‘lida
qat’iylik ko‘rsatadi.
Bu yoshda kattalar va bolalar bilan hamkorlikda o‘ynaydi. Bolalarning
salbiy xattiharakatlariga nisbatan o‘z munosabatini bildiradi. Jamoaviy o‘yin
faoliyatida qatnashadi. Tengdoshlarga nisbatan xayrixohlik bildiradi. O‘zining
ba’zi harakatlarini so‘zlar bilan birgalikda olib boradi. Rasmda ko‘rayotgan
narsalar haqida gapiradi. Kattalarning turli savollariga javob beradi (yaqin
doiradagi odamlar). Muloqotda faollik ko‘rsatadi, bahoviy munosabatlarning
14
ma’lum jihatlarining yuksalishi kuzatiladi. Tanish asardan parcha eshitib, uning
nomini aytadi, aynan, qahramonlarning ijobiy, salbiy hamda bahoviy
munosabatlarning shakllanishiga doir so’zlar ularning lug’atida jamlanadi. Kichik
she’rni yoddan aytib beradi, undagi baho munosabatiga doir satrlarni idrok eta
oladi. Kattalar tomonidan boshlab berilgan tanish ertak, hikoyani davom ettiradi
yoki yakunlab beradi. Didaktik o‘yinlar o‘ynaydilar. Bu yoshda ular “sevimli
kitob” haqida tushunchaga ega bo’ladilar. Kattalardan kitob o‘qib berishlarini
iltimos qiladi. O‘z yoshiga mos kitoblarni ko‘rib chiqadi, hamda kitobdagi matn va
rasmlar o‘rtasidagi bog‘liqlikni aniqlaydi. Bundan ko’rinib turibdiki, bolalar ayni
shu yosh davrida “kitobiy baholovchi” munosabatning shakllanishiga guvoh
bo’lamiz. Tanish ertak qahramonlarini rasmlaridan taniydilar, ularning xarakter-
xususiyatlariga ko’ra, bola o’zining shaxsiy bahosini bildiradilar. Predmetlarni bir
baholovchi belgi bo‘yicha saralaydilar. Bu davrda bolalar oltita rangni farqlaydi va
ajrata oladilar. O‘xshash juftlikni tanlay olishadi. Rasmlardagi predmetlarni taniydi
va ularning nomini ayta oladilar. Jonli obyektlarga qiziqish ko‘rsatadilar.
Predmetlar tayyorlangan materiallarni ajrata oladilar (qog‘ozdan, yog‘ochdan,
temirdan). Xonani kuzatadi va o‘zi turgan joyni aniqlay oladi, uyerdagi qiymatga
ega narsalarning ozmuncha qismini idrok eta oladilar. Atrofdagi olamga qiziqish
bildiradilar. Rasm, xalq amaliy san’ati asarlari, o‘yinchoqlar, ob’ektlarni idrok
qilishda hissiy (emotsional) kuyunchaklik ko‘rsatadi. Tabiat ko‘rinishlari,
o‘yinchoqlar, bolalarning kiyimlaridagi ranglar go‘zalligini sezadi. Tanish o’zi
uchun ma’lum bahoviy qiymatga ega qo‘shiqlarni farqlaydi. Tovushlar, ohanglarni
diqqat bilan eshitadilar va ularga nisbatan ma’lum o’zlarining qiymatlarini bera
oladilar. Tasviriy san’at elementlaridan foydalanadilar. Ular orasida har bir
elementlarga nisbatan har bir bolaning individual bahoviy munosabati mavjud
bo’ladi
5-6 yosh bolalarda:
yosh davrida bolalar qiymatga ega ata, o‘rtacha va kichik o‘yinchoqlarni
hajmi bo‘yicha mos keladigan qutilarga joylashtira oladilar. Vitaminlarning
15
bahoviy qiymatlarini, ovqatlanishdagi ahamiyati va rolini biladilar. Salomatlik
haqida g‘amxo‘rlik qilishning muhimligini anglaydilar. Bu jarayon ham
bolalarning 5-6 yosh davrida ham baho munosabatlarining shakllanayotganligidan
dalolat beradi. Bu yoshda bola o‘ziga yuklanayotgan majburiyatlarni qabul qiladi
va ularga rioya etadi. O‘zining qaysi millatga mansubligini biladi, o‘z istaklari,
manfaatlarini aniq ifodalaydi. O‘z bahoviy hissiyotlarini ifodalaydi, o‘z-o‘zini
baholash qobiliyatini namoyon eta oladilar. Mustaqil ravishda o‘zi uchun ma’lum
bahoviy qiymatga, ahamiyatga ega mashg‘ulot turini tanlaydi. Bahoviy g‘oyalar
taklif eta oladilar, tashabbuskorlik ko‘rsatadi. Samimiy va ochiq baholovchi
kayfiyat turlarini aniq idrok eta oladilar. Bahoviy hissiyotlar va ularni boshqarishni
aniq tahlil etishadi. Asosiy hissiyotlar sabablarini tushunadi, masalan, agar
kimnidir xafa qilsa, aybdorlik hissini ko‘rsatadi. Yaxshi yoki yomon xatti-
harakatga baho berishga qodir bo’lishadi. O‘yindagi g‘alaba onlarida shodlanishni
biladilar, bu ham bahoviy munosabatning yaqqol ko’rinishi hisoblanadi. O‘z
bahoviy hissiyotlari hamda kechinmalarini do‘stlari va yaqin kishilari bilan
o‘rtoqlashadi. Qo‘rquv va xavf nimaligini tushunishadi. Hammabop asarlarni
mamnuniyat bilan tinglaydi va ular borasida o‘z hissiy munosabatini bildiradilar.
Ijtimoiylashuv, kattalar va tengdoshlar bilan muloqotda ham qiymat tushunchalari
o’z o’rniga ega bo’ladilar. Muloqotda o‘z fikri, hissiyotlari va tasavvurlarini
namoyon eta olishadi. Guruhda va oilada tashkil etiladigan mehnat faoliyatida
qatnashadilar. Iltimos yoki xabarni suhbatdoshiga yetkazishni bilishadi. Mustaqil,
kattalardan nisbiy mustaqilligini namoyon etadi, bu jarayon ham baholash
munosabatlarining ko’rinishlaridan biridir.
Yordam ko‘rsatishga tayyor bo’lishadi. Tanish insonlar bilan suhbatga oson
kirishadilar va suhbatlarida ham baho munosabatiga oid so’z qo’llay oladilar. Bu
yosh davrida ijtimoiy axloq qoidalari va me’yorlariga bo‘ysunadilar. (mumkin,
mumkin emas, yaxshi, yomon, kerak). Boshqa bolalar bilan barqaror do‘stona
aloqalar o‘rnata olishadi. So‘zlarni ma’nosiga ko‘ra to‘g‘ri qo‘llay oladilar.
“Sevimli” adabiy asarlar, ertaklar, hikoyalarning nomi va mualliflarini bilishadi.
16
Rasm bo‘yicha syujetlarni eslab qoladi va hikoya qiladi. Izchil fikr yuritadi,
xulosalar chiqaradi. Musiqa asariga hissiy munosabat bildiradi. Musiqa ohangiga
mos ravishda turli harakatlar o‘ylab topishi mumkin. Bu jarayonda baho qiymatiga
ega jarayonlarning ma’lum ko’rinishlari namoyon bo’ladi. Badiiy asarlar
qahramonlari rolini o‘ynashi mumkin. Amaliy san’at turlari borasida dastlabki
bahoviy tushunchalarga ega bo’lishadi. O‘z loyihalarini yaratish g‘oyalarini
bildiradi. Musiqiy uslublarni va ularning baho qiymatlarini ajrata bilishadi. Kichik
ssenariylar tuzib sahna ko‘rinishini tashkil eta oladi, baho bera olishadi.
Kostyumlarni bezatishi, guldastalar yasashi, oddiy retseptlar bo‘yicha ovqat
tayyorlashlarida o’z baholarini ifoda eta olishadi.
6-7 yoshli bolalarda:
Ushbu yosh davrining baho munosabati turlaridan eng avvalgi navbatda, o‘z
tashqi ko‘rinishiga e’tibor beradi. Jismoniy mashqlarni mustaqil bajaradilarga,
ularga tavsifiy baho bera olishadi. Tabiat burchagi o‘simliklar va jonzodlarni
parvarishlaydi, ular orasida ham “sevimli”, “chiroyli” va shu kabi baho qiymatiga
ega rivojlanish shakllanadi. Ayni shu yoshdan sog‘lik uchun “zararli” bo‘lgan
harakatlarni tushunishadi ya’ni baho qiymatining salbiy ko’rinishlatriga nisbatan
ham ma’lum rivojlanish jarayonlari shakllanadi (chekish, ichkilikbozlik, olov bilan
o‘yinlar va hokazo). MTTda, ko‘chada va transportda o‘zini tutishgadoir baho
qoidalarini bilishadi. Yo‘lovchi va velosiped haydovchilari uchun yo‘l harakatiga
oid bahoviy qoidalarini biladilar. Yong‘in xizmati (101), militsiya (102), tez
yordam (103), gaz xizmati (104) raqamlarini aytadilar.
Xavfli vaziyatlarda o‘zini qanday tutishni biladi va tushuntirishadi, ya’ni
baho munosabatining ko’rinishlari mavjud hisoblanadi. Supermarket, shahar,
qishloq va dalada yo‘qolib qolganda bahoviy o‘zini qanday tutish kerakligini
tushunadilar. Mustaqillikka intiladi, o‘z jinsi (gender), oilaviy mansubligi haqida
ijobiy his-tuyg‘ularni tan oladi va his qiladi. O‘z millati, tili va madaniyatining
bahoviy asosiy elementlarini bilishadi. Yuklanayotgan bahoviy vazifalarni qabul
17
qiladi va faollikni ko‘rsatadi. O‘z qarorlarini qabul qila olish layoqatini namoyon
qila oladilar. Boshqalarga o‘rnak bo‘lishga intiladilar. Hissiyotlar va ularni
boshqara olishadilar, bu jarayon ham bahoviy munosabat shakllangandagina
namoyon bo’ladi. O‘z hissiyotlarini namoyon qilishni nazorat qila oladilar. Turli
ijtimoiy vaziyatlarda emotsional bahoviy javob qaytara oladilar. O‘z hissiy holatini
so‘zlar bilan ifoda eta oladi. Boshqa odamlar yoki adabiy asarlar qahramonlari
bahoviy hissiyotlari haqida gapira olishadi. O‘zini yomon his qilayotganlarga
hamdard bo‘ladi va ularni ovuntiradi. Kattalar va tengdoshlari bilan osonlik bilan
baho munosabatiga oid muloqotga kirishadi. Qiyin bahoviy vaziyatlarda
konstruktiv yechim izlaydi. Boshqalar xatti-harakatlari to‘g‘risida o‘z
taassurotlarini ifoda etadi. Boshqalar muvaffaqiyatiga quvonish qobiliyatini
namoyon qiladilar. Ziddiyatlarni hal qilishning bir nechta usulidan foydalanadi
(tinchlantiradi, o‘z o‘yinchog‘ini beradi, muloyim so‘zlar aytadi). O‘yinlar o‘ylab
topadi, syujetli-rolli o‘yilarda qatnashadi, turli ertaklarni dramalshtirishda
qatnashadi.
Gapdagi sinonim va antonimlarni topib, berilgan so‘zlarga ularni moslaydi.
Bu jarayon ham bahoviy munosabatning shakllangsanligidan dalolat beradi.
Musiqa asarining kayfiyati va xarakterini aniqlashga qodir bo‘lishadi.
Maktabgacha yoshdagi bolalarda chaqaloqlik davridan boshlab baho
munosabati shakllanadi. Har bir yosh davrda turli ko’rinishdagi bahoviy
munosabatlar shakllanadi. Tarbiyalanuvchilarning yuqoridagi ma’lumotlari asosida
bir qancha metodik ishlanmalar va nazariyalarda qo’llash mumkin. Malumotlar
“Ilk qadam” Davlat o’quv dasturi asosida shakllantirilgan.
18
II BOB MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNI
YARATUVCHANLIGINI SHAKLLANTIRISHDA DAVLAT TALABLARI
2.1 Maktabgacha ta’lim tashkilotida ta’lim sifatini oshirish va bolalar nutqini
rivojlantirishda davlat talablari
Bolaning tovush talaffuzini tekshirish vaqtida buyumli rasmlar nomini
ayttirishda lug`at tarkibi, grammatik qurilishi ham kuzatiladi. Gapda so`zlar o`rnini
almashtirmayotganligi, bo`g`inlar tashlab ketilmayotganligi aniqlanadi. Tarbiyachi
so`zlardan gaplar tuzishga, gaplarda bog`lovchilarni ishlatishga, kelishik
qo`shimchalaridan to`g`ri foydalanishga o`rgatishda mazmunli rasmlardan
foydalanadi. Oldin ikki, keyin uch, to`rt, so`ngra undan ortiq so`zlardan foydalanib
gap tuzishga o`rgatadi. Tarbiyachi bu ishlarni amalga oshirishda bolalarning yosh
va o`ziga xos xususiyatlarini ta`limning didaktik tamoyillarini hisobga olishi kerak.
19
Maktabgacha ta’lim, yoshdagi bolalarning yaratuvchanligini shakllantirish
uchun quyidagi usullardan foydalanish mumkin: Iste'mol qilish va o‘rganish uchun
o‘yinlar: o‘yinlar yosh bolalarni fikrlash, muhokama qilish va yaratuvchanlikni
rivojlantirishga yordam beradi. o‘yinlar orqali bolalar rivojlanishlarini qo‘llab-
quvvatlash, masalan, tajriba va ko‘nikmalarni yaratish, muhokama qilish,
masalalar yechish va kreativlikni rivojlantirish imkonini beradi. Amaliy
mashg‘ulotlar: Bolalar uchun amaliy mashg‘ulotlar yaratish, ularni o‘zlarini ifoda
qilish, kichik loyihalar yaratish va jismoniy tajribalarni oshirishga yordam beradi.
Masalan, resim, qog‘oz ishi, model yaratish, quvvatlash mashg‘ulotlari va boshqa
ko‘plab faoliyatlar orqali bolalarni yaratuvchanlikni rivojlantirishga yo‘l ochish
mumkin. Aralash (birlashtirilgan) darslar: Bolalarning yaratuvchanlikni
rivojlantirish uchun, turli fanlarni birlashtirgan darslar o‘tkazish yaxshi bo‘ladi.
Misol uchun, ilmiyfanlardan foydalanib matematika, elon, tarix va san'atning
birlashmasi orqali yaratuvchanligi rivojlantirish mumkin.
Tarbiyalash metodlari: Tarbiyalash jarayonida o‘qituvchilar va ota-onalar
o‘rniga bolalarga o‘z fikrlarini ifoda qilish, topshiriqlarni o‘zlashtirish, boshqalar
bilan ishlashni o‘rgatish va savollar yaratish uchun imkon berish lozim. Bu tarz
metodlar bolalar o‘rtasidagi muloqotni rivojlantiradi va ularning o‘z fikrlarini
ifodalash, takliflar qilish va qaror qabul qilish qobiliyatlarini rivojlantiradi.
Tayyorlov va o‘qitishda yaratuvchanlikning o‘rnini belgilash: Maktab
o‘qituvchilari yaratuvchanlikni rivojlantirish uchun talabalarga tayyorlov berishlari
kerak. Bu, talabalarning fikrlarini qo‘llab-quvvatlash, burchaklash, tushuntirish va
kichik loyihalar orqali ularni muvaffaqiyatga erishishga o‘z hissalarini qo‘shishlari
bilan amalga oshirilishi mumkin.
Ko‘rgazma va bilim yurtlari tashkilotlash: Maktab o‘qituvchilari va ota-
onalar o‘rtasida yaratuvchanlikni rivojlantirish uchun ko‘rgazmalar va bilim
yurtlari tashkil etish foydali bo‘ladi. Bu imkoniyatlar talabalarga qo‘shimcha ta’lim
imkoniyatlari, laboratoriyalar, o‘rgatish dasturlari va hamkorlik imkoniyatlarini
taqdim etadi. Suhbatlar, yozuvlar va maqolalar: Talabalarga yaratuvchanlik haqida
20