ILK YOSHDAGI BOLALAR TARBIYASI (Ilk yoshdagi bolalar tarbiyasining asosiy vazifalari, Bolalarni hayotining birinchi oylaridan boshlab to`g`ri tarbiyalashning zarurligi)
Yuklangan vaqt
2024-05-03
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
14
Faytl hajmi
25,4 KB
ILK YOSHDAGI BOLALAR TARBIYASI
Reja
1. Bolalarni hayotining birinchi oylaridan boshlab to`g`ri tarbiyalashning
zarurligi.
2. Ilk yoshdagi bolalar tarbiyasining asosiy vazifalari.
3. Ilk yoshdagi bolalar tarbiyasining shart-sharoitlari.
4. Xodimlarni taqsimlash va ularning ishini tashkil etish.
Tayanch tushunchalari. ilk yoshdagi bola. Tarbiyalash. Tarbiyashining
asosiy vazifalari. Shart-sharoitlari. Xodimlarni taqsimlash va ularning ishini
tashkil etish.
1. Bolaning rivojlanishi bola hayotining dastlabki kunlaridanoq
boshlanadi: ilk yoshlik chog`ida bolaning bo`yi va og`irligi, inson hayotining
boshqa davrlariga qaraganda, tezroq o`sib boradi, sezgi, idrok, xotira, diqqat,
tafakkur va boshqa psixik funktsiyalarning rivojlanishi ham tez boradi. Bu
davrlarda bolaning nutqi ham tez rivojlanadi. Ikki yoshlarda gapira boshlagan
bola, uch yoshga borib qo`shma gaplar tuza oladi, uning so`z boyligi ham
ko`payadi (1000-1200 so`z).
Bolaning ilk yoshlik chog`ida to`g`ri, mavridi bilan o`sishi uning hayot
sharoitiga, tevarak atrofdagi kattalarning aktiv, biror maqsadga qaratilgan
ta'sir ko`rsatishiga bog`liq.
Bola uchun zarur sharoit yaratish, kattalarning unga bevosita ta'sir
ko`rsatishi natijasida bolada birinchi tabassum yuzaga keladi, u buyumlar
bilan o`ynaydi, harakatlari, nutqi, rivojlanadi va hokazo.
Bolaning rivojlanishi uning ta'lim va tarbiyasi bilan belgilanadi. Buni
bola hayotining birinchi oylaridanoq boshlash kerak. Chaqaloqlik davrida
boshlangan to`g`ri tarbiya bolaning tetik kayfiyatda bo`lishini, uning
jismoniy va psixik rivojlanishini ta'minlaydi, keyingi yosh davrlarida bola
tarbiyasini engillashtiradi.
Bolalar hayotining birinchi yillaridanoq quyidagi printsip: bolada biror
bir malaka hosil bo`lishini, u yoki bu psixik protsessining rivojlanishini kutib
o`tirmay, organizmning hamma funktsiyalarini aktiv ravishda yaxshilash,
psixik protsesslarni faol suratda tarkib toptirish, axloq formalarini
rivojlantirish kerak degan printsip bajariladi.
Ilk yoshdagi bolalar rivojlanishining xususiyatlari.
Ilk yoshdagi bolalarning birinchi xususiyati ularning jismoniy va nerv-
psixik rivojlanishi o`rtasida mustahkam aloqa bo`lishidadir.
Bu yoshdagi bolalar bilan olib boriladigan hamma ishlarni meditsina
ishlari va tarbiyaviy ishlarga ajratish qiyin. Bolalarning nerv-psixik
rivojlanishiga etarlicha e'tibor bermaslik ularning jismoniy rivojlanishiga
yomon ta'sir etadi. Aksincha, bolalarning jismoniy rivojlanishiga beparvolik
bilan qarash, ularning nerv-psixik o`sishini to`xtatib qo`yadi.
Sog`lom, jismonan yaxshi rivojlanayotgan bola, kasalga tez
chalinmaydi, psixik jihatdan yaxshi rivojlanadi.
Bolalarning salomatligidagi ozgina o`zgarishlar ham ularning umumiy
kayfiyatiga ta'sir etadi-ular sal narsaga achchig`lanadigan, lanj bo`lib
qoladilar, mashg`ulotlarda hamshira-tarbiyachining so`zlariga kirmaydilar,
diqqatlarini bir joyga to`play olmaydilar, tez charchaydilar.
Ilk yoshdagi bolalarning jismoniy va nerv-psixik rivojlanishidagi
o`zaro bog`liqlikni e'tiborga olib barcha gigienik- sog`lomlashtirish va
tarbiyaviy tadbirlarni moslashtirilgan sistemaga birlashtirish zarur.
Davolash tadbirlarini bajarishda bolaning psixikasini hisobga olish,
unga ta'lim beri shva u bilan shug`ullanishda esa uning sog`lig`i to`g`risida
o`ylash kerak.
Ilk yoshdagi bolalarning ikkinchi xususiyati ularning juda tez
rivojlanishidadir.
Bola bir yoshdalik vaqtida to`g`ri ovqatlantirilsa, to`g`ri tarbiyalansa,
jismoniy jihatdan juda tez rivojlanadi. Bolalar bir yoshda asosiy harakatlarni
egallab oladilar. Bir yoshning oxiri va ikkinchi yoshning boshlarida ikkinchi
signal sistemasi, ya'ni bosh miya po`stlog`ining bevosita qo`zg`ovchilarigina
emas (rang, tovush, katta-kichiklik, buyumlarning shakli) balki bu
quzg`ovchilarning o`rnini bosadigan so`zlarni idrok qili shva ularga javob
qaytarish qobiliyati rivojlana boshlaydi. Ikkinchi signal sistemasi asosida
bolaning nutqi o`sadi va tafakkuri rivojlanadi.
2. Ilk yoshdagi bolalar tarbiyasining asosiy vazifalari.
Ilk yoshlik davridagi bolalar sal narsaga ham darov xafa bo`ladilar,
tez-tez va oson, ba'zan esa hatto arzimagan sabablarga ko`ra kasallanadilar.
Shuning uchun ilk yoshdagi bolalar tarbiyasining birinchi galdagi
vazifasi ularni jismoniy rivojlantirish, chunonchi bolaning sog`lig`ini saqlash
va mustahkamlash, nafas olish, qon aylanish, ovqat hazm qilish organlarining
normal ishlashini ta'minlash hamda nerv sistemasining qo`zg`aluvchanlik
holatini saqlashdan iborat. Shu bilan birga bolaning umumiy harakatlarini
rivojlantirish, unda madaniy-gigienik malakalar hosil qilish jismoniy tarbiya
vazifalaridandir.
Bolalarning aqliy tarbiyasi ikkinchi muhim vazifadir.
Bola biror bir intellekt namunalari bilan tug`ilmaydi, biroq
I.M.Sechenov aytganidek, «bola tafakkurining manbai his qilishda»dir, ya'ni
fikr yuritishdan oldin bola o`zining sezgi organlari: ko`z, quloq, hid bilish,
sezgi va boshqalar yordamida tevarak-atrofdagi narsalarni bila boshlaydi.
Bola hayotining birinchi kunlaridanoq ko`radi, eshitadi, biror narsa
tekkanini , og`riq, issiq, hid va ta'mni his etadi.
Tevarak-atrofdagi borliqni bilish, sezish va idrok qilishdan, ya'ni
borliqdagi narsa va hodisalarning bola ongida aks etishidan boshlanadi.
Ilk yoshdagi bolaning idroki ancha takomillashadi va ikkiyoshda u
buyumlarning rangi, shakli, katta-kichikligi ga ko`ra farq qila boshlaydi,
tanish ohangni biladi va hokazo. Unda xilma-xil sensor qobiliyatlar: ko`rish
va ko`zdpn kechirish, tinglash va eshitish, buyumlarni tashqi belgilariga
qarab ajratish, o`zi ko`rayotgan va eshitayotgan narsasiga taqLid qilish
qobiliyatini rivojlanadi.
Bola turli taassurotlar olishi-buyumlarni ko`rishi, ushlab bilishi,
kattalarning ishlarini ko`rishi, xilma-xil tovushlarnieshitish kerak. Bu
bolalarning sensor ivojlanishlari uchun zarur sharoit yaratadi. Sensor
qobiliyatlarining o`z vaqtida rivojlanishi esa ilk yoshlikdagi bolalarning aqliy
tarbiyasi uchun zamin yaratadi.
Aqliy tarbiya vazifalaridan biri bolalarni biror ish bilan shug`ullana
bilishga o`rgatishdan iborat. Bu yoshda bolalarning bilim doiralarini
kengaytirishga emas, balki ularda bilimlarni egallab olish malakalarini tarkib
toptirishga harakat qilish muhimdir.
To`g`ri tarbiyaviy usul yordamida bolalarda shug`ullanish, o`rganish,
ya'ni topshiriqni oxirigacha eshitish va tushunish, uni xotirada saqlab qolish
va kattalar aytib bergan ma'lum qoidalarga amal qilib topshiriqqa binoan ish
ko`rish, tegishli natijaga erishish uchun intilish qobiliyatini erta rivojlantirish
mumkin.
Bu qobiliyatni o`z vaqtida hosil qilish bilim va xilma-xil malakalar
egallashda, bolalarning fikrlash faoliyatlarini rivojlantirishda
katta
ahamiyatga ega.
Diqqatni tarbiyalash va xotirani o`stirish ilk yoshdagi bolalarni
tarbiyalashdagi muhim vazifalardandir, chunki bu psixik protsesslar bolaning
aqliy rivojlanishi uchun katta ahamiyatga ega va uning kelgusidagi
faoliyatining muvaffaqiyatli bo`lishi uchun zarur.
Bola nutqining o`z vaqtida va tug`ri rivojlanishi uning aqliy
rivojlanishining asosidir. Nutq yordamida bolalar bilan kattalar o`rtasida
xilma-xil munosabatlar o`rnatiladi. Nutq psixik protsesslarining (idrok,
xotira va boshqalarning) rivojlanishiga, bolalarning faoliyatiga katta ta'sir
ko`rsatadi. Bolalar nutqining rivojlanishi bilan kattalar so`zlarining tarbiya
vositasi sifatidagi roli ortib boradi.
Ilk yoshdagi bolalar tarbiyasining uchunchi vazifasi axloq tarbiyasidir.
Bola shaxsining tarkib topishi hayotining birinchi kunlaridanoq
boshlanadi. Bola har kuni ko`rgan va eshitganlari asosida borliqqa va
tevarak-atrofdagi insonlarga bo`lgan munosabatini bildiradi. Kattalarning
xatti-harakatlari, ishlari, sodir bo`layotgan voqealarga bergan bahosi,
bolaning insonlarga bo`lgan munosabati-bularning hammasi bola ma'naviy
qiyofasining shakllanishiga ta'sir etadi.
Yosh bolada avvalo kattalar bilan muomalada bo`lishlikni, yaqin
insonlarga
mehribonlik
va
muhabbat,
boshqa
insonlarga
nisbatan
xushmuomalalik, kattalarning talablarini xotirjamlik bilan bajara bilishlikni
tarbiyalash kerak.
Bolalarning o`zaro do`stona munosabatda bo`lishlarini tarbiyalash
o`yinchoqlarni bir-birlaridan tortib olmaslik, ularni boshqa bolalar bilan baham
ko`rish, ularga yordamlashishdan iborat. Uyushqoqlikni, mustaqillikni
tarbiyalashga, boshqalarning manfaati bilan hisoblashish, insonlarning
mehnatini xurmat qili shva qadrlash, buyumlarga ehtiyotkorlik bilan qarash,
oddiy topshiriqlarni bajarish, baqirmay gaplashish, salomlashish, xayrlashish,
tashakkur bildirish kabi sotsial axloq qoidalarini tarkib toptirishga katta e'tibor
berish kerak.
Bolada ilk yoshlik chog`idan boshlab tabiatga qiziqish, muhabbat
uyg`otish va barcha jonli narsalarga g`amxo`rlik ko`rsatish odatini hosil qilish
kerak. Bu bolaning aql-idroki va his-tuyg`ularini boyitadi, uni shafqatli qiladi.
3. Ilk yoshdagi bolalar tarbiyasining shart-sharoitlari.
Bolalar hayotini to`g`ri yo`lga qo`yish natijasidagina ilk yoshdagi bolalar
tarbiyasining ko`rsatib o`tilgan vazifalarini bajarish mumkin.
Ilk yoshdagi bolalar tarbiyasi muvaffaqiyatli bo`lishi uchun yaratilishi
lozim bo`lgan sharoitlar quyidagilardan iborat: gigienik sharoitlar, rejim,
yaxshi emotsional sharoit, o`yin va mashg`ulotlarni doimo o`tkazib turish,
yordamchi hodimlarning mahorati va yaxshi yo`lga qo`yilgan ishlari.
1. Bolalar hayotining gigienik sharoitlari alohida ahamiyatga ega.
Bolalar muassasalarini jihozlashda faqat pedagogik talablarni emas balki
gigienik talablarni ham e'tiborga olish kerak. Mebellarni bolalarning bo`yi va
yoshiga qarab tanlash gavdaning to`g`ri bo`lishini ta'minlaydi, mashg`ulot
vaqtida organizmning ortiqcha zo`r berishiga yo`l qo`ymaydi, bu esa umurtqa
pog`onasining egilishi va bolalarning uzoqni ko`rolmasligini oldini olishda
katta ahamiyatga ega.
U yoki bu asbob uskunaning xavsiz bo`lishi, bolalar travmatizmining
ehtimolini istisno qilish, ularni tozalash mumkinligi, yorug` tonlarga bo`yash
muhim tadbirlardandir.
Har bir bolani kiyim echish xonasi, yotoqxona, hojatxonalardagi o`zi
foydalanadigan buyumlarning tozaligiga javobgar qilib qo`yish pedagogik va
gigienik jihatdan katta ahamiyatga ega.
Ovqatlanish va choy idishlari har bir gruppa uchun alohida shkaflarda
saqlanishi kerak. Umivalnik, dushxona, vanna, unitazlar bolalarni bo`yi,
yoshiga mos bo`lishi hamda gigienik talablarga javob berishi kerak. Ularning
o`lchamlari bolalarning undan foydalana oladigan davrajada bo`lishi lozim.
O`yinchoqlar, qo`llanmalar bola hayotida katta o`rin egallaydi va
tarbiyaviy ahamiyatga ega bo`lib, ham pedagogik, ham gigienik talablarga
javob berishi kerak.
O`yinchoqlarga qo`yiladigan gigienik talablar ular tayyorlanadigan
materialga, ularning shakli, og`irligi, o`lchami, rangi va bezaklariga tegishlidir.
Yasli yoshdagi bolalarga mo`ljallangan o`yinchoqlarga alohida talablar
qo`yiladi, chunki ular bu o`yinchoqlarni og`izlariga oladilar, erga tashlaydilar
va hoqazo. Ular uchun chiqarilgan o`yinchoqlar yaxshilab silliqlangan,
ulanadigan o`yinchoqlarning diametri (bolalarning yutib yuborishlarini oldini
olish uchun) kamida 30 mm bo`lishi kerak O`yinchoqlar yuvsa ketmaydigan,
yopishqoq bo`lmagan, hidsiz bo`yoqlarga bo`yalishi lozim. Rezina va
sellyulozadan qilingan o`yinchoqlar gigiena qoidalariga mos va oson
tozalanadi. Tozalash va zararsizlantirish qiyin bo`lgan yumshoq o`yinchoqlar
gigienaga unchalik muvofiq emas.
Gruppa o`yinchoqlari ajratib qo`yilishi kerak. Har bir gruppaga ham
xonada, ham uchastkada o`ynash uchun muayyan o`yinchoqlar ajratiladi.
Emizikli bolalar gruppasida yuviladigan o`yinchoqlar kuniga ikki marta
maxsus toslarda, issiq suvda sovun va shetka bilan yuvilishi lozim. Katta
yoshdagi bolalar gruppasining o`yinchoqlari vaqti-vaqti bilan (kamida 2-3
kunda bir marta) issiq suvda sovun bilan yuailadi. Yumshoq o`yinchoqlarni tez-
tez hovliga olib chiqish, changini qoqish, shetka bilan tozalash va
dezinfektsiyalash kerak.
Yopiq xonalarga toza havoning Kirishi muhim gigienik talablardandir.
Bolalar muassasalaridagi xonalarni toza havo bilan ta'minlash uchun ulardagi
havo rejimini to`g`ri tashkil etish katta ahamiyatga ega, bunga tabiiy va sun'iy
ventilyatsiya o`yli bilan erishiladi.
Havo sovuq kunlarda bolalar xonalari mumkin qadar tez-tez, kuniga
kamida 3-5 marta shamollatilishi kerak. Kechasi-yu kunduzgi gruppalarning
yotoqxonalarida (bu erda bolalar kun bo`yi bo`lmaydilar) fortochka va
framugalar kun davomida ochiq qoldiriladi, biroq havo sovuq kunlarda ularni
bolalarning uxlashga yotishidan 30 minut oldin yopib qo`yish lozim.
Bolalar muassasalari binosining sanitariya ahvoliga katta gigienik
talablar qo`yiladi, bu esa bir qator kasalliklarning paydo bo`lishi va
tarqilishining oldini olish uchun muhimdir.
Shuning uchun bollaar muassasalarida xonalarning va undagi
jihozlarning ifloslanishiga qarshi doimo kurash olib boriladi. Xonalardagi oyna
va framugalarni ochib qo`yib, ularni xo`l latta bilan artish changga qarshi
kurashning eng oddiy va samarali usulidir.
Gigienik sharoitlar yaratishda ilk yoshdagi bolalarning shaxsiy gigienasi
muhim o`rin tutadi. Shaxsiy gigiena deganda bolaning sog`lig`ini saqlash va
mustahkamlashga qaratilgan tadbirlar yig`indisi tushuniladi. Bolani asta-sekin
ma'lum bir ishlarni bajarishga o`rgata borib, unda bir qator gigienik
ko`nikmalar hosil qilish mumkin. Avvalo bolalarda ozodalikka ehtiyoj tarbilash
zarur.
Emizikli bolaga qarashda barcha gigienik protseduralar kattalar
tomonidan bajariladi, biroq bolalar shaxsiy gigienaga doir oddiy malakalarni
egallab olmagunlaricha, bu ishlarni bajarishda qo`ldan kelgancha ishtirok
etadilar.
Hamshira-tarbiyachi bolalarning ginienik holatiga qarar ekan, ba'zi bir
gigienik protseduralar (soch va tirnoqlarini olish, yuvintirish, cho`miltirish va
boshqalar)bolalarda yoqimsiz tuyg`ular uyg`otishi mumkinligini yodda tutishi
kerak. Shuning uchun bolalar bilan ishlashda ular uchun yoqimsiz tuyg`ular
chunonchi: yuvintirish va cho`miltirish vaqtida bolaning ko`ziga sovun
tushmasligi, suvning tegishli temperaturada bo`lishi, yoqa va englarning ho`l
bo`lmasligi, soch yoki tirnoqlarni og`ritmasdan olishga alohida e'tibor berish
kerak.
Hamshira bolalarni kiyintirar ekan, o`zining shirin so`zligi va
mehribonligi bilan ularga shodlik tuyg`ulari uyg`otadi, bu esa madaniy-gigienik
malakalarning mustahkamlanishiga yordam berishi mumkin.
Yosh bolalarning sog`ligiga ular kiyimining xarakteri katta ta'sir
ko`rsatadi. Bolalarning kiyimi o`zining asosiy vazifasiga moa bulishi – ya'ni
organizmda issiq saqlanishiga yordam berishi, bolaning kasallanishiga sabab
bo`lishi mumkin bo`lgan isib ketishiga yo`l qo`ymasligi kerak.
Qulay, engil va chiroyli kiyim bolaning o`ziga mos, oson kiyilib
echiladigan bo`lishi, ularning harakatlarini, nafas olish va qon aylanishini
qiyinlashtirmasligi zarur. Kiyim toza bo`lishi bolaning kayfiyati va uning
sog`lig`ini saqlashda muhim ahamiyatga ega. Nam, ho`l va iflos kiyim darhol
almashtirilishi kerak, chunki u terini yallig`lantiribgina qolmay, balki bolani
yaxshi isitmaydi ham.
Tarbiyachi yoki enaga bolaga boshqa kiyim-bosh kiydirayotgan vaqtida
u bilan gaplashishlari, kiyintirish bilan bog`liq bo`lgan buyum va haraktarning
nomini aytishlari kerak, shunday hilinsa, 9-10 oylik bolalar hamshiraning
gaplariga o`z harakatlari bilan javob beradilar.
2. Kundalik rejimini belgilash va uni Aniq bajarish ilk yoshdagi bolalar
tarbiyasining zarur shartlaridandir. Bolaning sutka davomidagi uxlashi,
uyg`oqlik vaqt iva turli faoliyat turlarini to`g`ri taqsimlash avvalo bolaning nerv
sistemasini charchashdan saqlaydi, uning kun davomida beozor va yaxshi
kayfiyatda bo`lishini ta'minlaydi hamda organizmning normal ishlashiga imkon
beradi. Bolani o`z vaqtida ovqatlantirish, uning etarlicha va yaxshi uxlashi
sog`liqni saqlash hamda organizm rivojlanishining asosiy shartlaridandir.
Rejim bolalar hatti-harakatlarining uyushgan bo`lishini tarbiyalashda
katta yordam beradi. Agar bola hadeb bir vaqtda uxlasa, sayr qilsa, rejimda
belgilangan vaqtda bolada ovqatlanish, uxlash ehtiyoji paydo bo`ladi, chunki
bolada shartli refleks hosil bo`ladi va bola bamaylixotir, kattalarning gaplariga
e'tiroz bildirmay, ovqatlanadi, sayr qiladi, yuvinadi va uxlaydi.
Yaslilarda, yasli-bog`chalarda, xodimlar faqat qat'iy rejim asosidagina
Aniq ishlay oladilar va barcha tarbiya vazifalarini amalga oshiradilar. Shuning
uchun har bir gruppada kundalik rejimning o`rnatilishi bolalar muassasasidagi
tarbiyaviy ishlarning asosiy bo`limlaridan bo`lib hisoblanadi.
3. Ijobiy his-tuyg`ularni o`z vaqtida rivojlantirib borish bolalarni
muvaffaqiyatli tarbiyalashning muhim shartlaridan biridir.
Tarbiyachining 1-2 oylik bolalar bilan yoqIMLI, muloyim ohangda
gaplashishi bolani kattalarga qarash, uning gaplariga quloq solishga
o`rgatibgina qolmaydi, balki unda birinchi tabassum uyg`otadi.
Uch oylik bola kattalar bilan munosabatda kulibgina qolmaydi, balki u
har xil tovushlar chiqaradi, qo`l va oyoqlarini qimirlatadi, ya'ni hayajonlanish
kompleksi paydo bo`ladi.
Birinchi tabassum va hayajonlanish kompleksining o`z vaqtida paydo
bo`lishi, shuningdek bollaarning uyg`oq vaqtidagi quvnoqlik kayfiyati ularning
bir yoshga qadar o`sishida katta ahamiyatga ega.
Aksincha, bo`shang, unchalik tuyg`un bo`lmagan bolalarda umumiy
rivojlanishning va salomatlikning yomon bo`lishi tez-tez qayd qilinadi;
shuningdek, bunday bolalar yaxshi o`smaydilar, semirmaydilar.
4. Yosh bolalar hayotida o`yin katta o`rin egallaydi. O`yin shuningdek,
bolalarning xilma-xil faoliyatlari birinchidan, biror maqsadga qaratilgan ta'sir
va kattalarning to`g`ridan-to`g`ri o`rgatishlari, ikkinchidan, bolalarning
o`yinchoqLar, qo`llanmalar bilan mustaqil ravishda mashq qilishlari,
uchinchidan, bolaning tevarak-atrofdagi hayotdan oladigan taassurotlari,
to`rtinchidan, bolalar bilan munosabatda bo`li shva ularning, Ayniqsa o`zidan
kattaroq bolalarning, xatti-harakatlariga taqLid qilish natijasida rivojlanib
boradi.
Bolalrani ijtimoiy tarbiyalashda maxsus o`yinlar-mashg`ulotlar ta'lim-
tarbiya berish protsessining maxsus formalaridandir. Tarbiyachi bunday
mashg`ulotlarni o`tkazish oldidan biror mAqsadni belgilaydi. Mashg`ulotlar
oldindan tuzilgan plan va dastur asosida o`tkaziladi. Tarbiyachi turli xil
metodik usullarni qular ekan, mashg`ulotdan ko`zda tutilgan mAqsadga
erishishga harakat qiladi. Mashg`ulotlar uchun tinch sharoit yaratiladi. Maxsus
o`yinchoqlar, qo`llanmalar tanlanadi.
Mashg`ulotlarda bolalar xilma-xil buyumlar, ularning xususiyatlari bilan
tanishadilar, ularda turli buyumlardan foydalanish malakalari hosil qilinadi,
ularning atrofdagi narsa-hodisalarni tushunib olishiga doir bilimlari
kengaytiriladi.
Ayni vaqtida bu mashg`ulotlarda bolalarning xotirasi, diqqati, tafakkuri
o`stiriladi,
shug`ullanish,
tarbiyachi
aytganlarini
tinglash,
uning
ko`rsatmalariga binoan ish ko`rish malakalari tarbiyalanadi, bular esa bolalarni
kattaroq bo`lganda o`qitish uchun muhimdir.
Bolalarning mashg`ulot vaqtida birgalikdagi faoliyati ular o`rtasida
yaxshi munosabatlar vujudga kelishiga imkon beradi: ularda o`rtog`ining
ishlariga qiziqish, o`yinchoqlari bilan o`rtoqlashish va hokazolar paydo bo`ladi.
Mashg`ulot vaqtida bolaga o`zini to`g`ri tutti, ma'lum bir qoidani bajarish
kabi talablar qo`yiladi. Bu talablar asta-sekin murakkablashib boradi va
bolalarda o`z xatti-harakatlarini uyushqoqlik bilan olib borishga qobillik
tarbiyalaydi.Bularning
hammasi
bollaarni
mashg`ulotlarga
alohida
munosabatda bo`lishga undaydi.
Bolalar, ayniqsa bir-bir yarim yoshli bolalar, faqat kattalar yordamida,
ba'zan esa birgalikda harakat qilish yoki ularning ko`rsatishi (masalan,
tarbiyachi bolaning qo`lini ushlab, kerakli harakatni takrorlaydi) natijasida
biror bir malakani egallab oladilar. Shuning uchun ikki yoshgacha bo`lgan
bolalar bilan o`tkaziladigan o`yin-mashg`ulotlar asosan individual bulishi
kerak.
Bolalarda diqqatning barqaror bulib borishi,ularning topshiriqlarni
suzlarga binoan bajarishlariga qarab mashg`ulotlardagi bolalar soni asta-
sekin oshirib boriladi: mashg`ulotlar gruppaviy bo`lib boradi. Dastlab bir
mashg`ulotda 3-4 bola qatnashadi, keyinchalik ularning soni 10-12 tagacha
etkazilishi mumkin.
Mashg`ulotda qatnashadigan bolalar soni faqat ularning yoshi bilan
emas, balki u yoki bu mashg`ulotning xarakteri bilan ham belgilanadi.
Masalan, bolalar o`z navbatlarini kutib, uzoq vaqt harakatsiz turib qolishga
majbur bo`ladigan mashg`ulotlarni barcha gruppa bolalari bilan bir vaqtda
o`tkazish mumkin emas.
5. Ishing tashkiliy tomonlari. Bolalar muassasalarida bolalarning
gruppalarga taqsimlanishi ulardagi bolalar soni va yosh sostaviga qarab
turlicha bo`ladi. Lekin bunda gruppada barcha bolalarning rejimga rioya
qilishlarini va ishning mazmuni bolalarning yosh xususiyatlariga mos
bo`lishini ta'minlash kerak, degan qoidaga amal qilinishi lozim.
Yasli va yasli-bog`chalardagi uch yoshgacha bo`lgan bolalarning soni
etarlicha bo`lsa, ular uchta yosh gruppasiga bo`linadilar.
Bir yoshgacha bo`lgan bolalar bo`lmagan yaslilarda ilk yoshdagi
bolalar ikki yosh gruppaga bo`linadilar. Agar 1 yoshdan 3 yoshgacha bo`lgan
bolalarni uchta gruppaga bo`lish imkoni bo`lmasa, ular bir gruppaga
birlashtiriladi. O`z navbatida bu gruppadagi bolalar ikki gruppachaga
bo`linadi: 1 yoshdan 1 yosh-u 6-8 oylik bolalar birinchi gruppaga, 1 yosh-u
8 oylikdan 3 yoshgacha bo`lgan bolalar ikkinchi gruppaga kiritiladi.
Yoshi bo`yicha aralash gruppa bolalarning uyg`oqlik vaqti turlichadir,
shuning uchun har bir gruppaning rejimi ham har xil bo`ladi. 1 yoshgacha
bo`lgan bolalarni kattaroq bolalar bilan birlashtirish yaramaydi chunki ular
bilan olib boriladigan ishlarning tashkil etilishi, rejim, o`yindagi jihozlar,
o`yinlarning mazmuni, ish metodlari xilma-xil bo`ladi
4. Xodimlarni taqsimlash va ularning ishini tashkil etish.
Har bir gruppaning o`ziga biriktirilgan xodimlari (hamshira-
tarbiyachi, enaga) bo`lishi kerak, bu xodimlar bolalar o`sib borgani sari, ular
bilan birga bir gruppadan ikkinchi gruppaga o`tadilar. Bu esa ishning
mazmunli va bolalarga nisbatan bo`ladigan muglsabatda uyg`unlik bo`lishini
ta'minlaydi, tarbiyachilarning ish malakasini va bolalar kamoloti bobidagi
javobgarligini oshiradi, eng muhimi, esa bolalarning bir tarbiyachi qo`lidan
ikkinchi bir tarbiyachi qo`liga o`tishida ularni ranjitmaydi. Bolalar o`z
tarbiyachilariga ko`nikib qoladilar, tarbiyachi esa har bir bolani yaxshi
bilgan, uning kamolotini kuzatib borgan holda bolaning xususiyatiga
muvofiq suratda individual yo`l tutishini ta'minlaydi.
Ammo, bir yoshgacha bo`lgan bolalar bilan ishlashning o`ziga xos
tomonlarini e'tiborga olib, bu gruppaga emizikli bolalarni parvarish qilishda
ancha malaka orttirgan hamshira- tarbiyachilarni biriktirib qo`yish ham
mumkin. Bunday holda bir yoshga to`lgan bolalar ikkinchi gruppada boshqa
tarbiyachi
qo`liga
10-14
oylik
bolalarning
notanish
insonlarga
o`rganibketishi qiyin bo`lganligi, tarbiyasidagi har qanday o`zgarishlardan
ta'sirlanishi sababli, ularning boshqa gruppaga o`tishlarini to`g`ri tashkil etish
kerak. Avvalo emizikli gruppa tarbiyachisi har bir bolaning barcha
xususiyatlarini ta'riflab berishi, u bilan munosabatda bo`lishning eng
samarali pedagogik usullarini aytib o`tishi lozim. Boshqa gruppaga
o`tkazgandan keyingi dastlabki vaqtlarda bolaning odatlangan hayot
sharoitlarini iloji boricha o`zgartirmaslik-unga yangi rejim belgilamaslik,
ratsionini ilgarigi holicha qoldirish, birinchi kunlaridanoq yangi talablar
qo`ymaslik, ularning har biriga mumkin qadar ko`proq e'tibor berish lozim.
Katta yoshdagi insonlarning bola bilan munosabatda bo`lishi ilk
yoshdagi bolalarning kamol topishida katta ahamiyatga ega.Shuning uchun
gruppada ishni tarbiyachilarning bevosita bolalar bilan munosabatda bo`lishi
uchun ko`proq vaqt qoladigan qilib tashkil etish kerak. Tarbiyachi bilan
enaga bajaradigan ishlarni aniq belgilab chiqqan taqdirdagina bunga erishish
mumkin.
Ishlarni taqsimlashda gruppaning ishlashi davomida, ya'ni yasliga
birinchi bola kelib, undan oxirgi bolani olib ketgunlariga qadar, tarbiyachi va
enaga doimo navbatchilik qiladiganbo`lsin, bolalar kechasi-yu kunduzi
yaslida qoladigan hollarda kechasi har bir gruppada tarbiyachi navbatchilik
qilishi kerak: tungi vaqtlarda bolalarni faqat enaga nazoratiga qoldirish
mumkin emas.
Mazkur gruppadagi barcha tarbiyachilarning ishida izchillik
o`rnatilishi juda muhimdir. Buning uchun tarbiyachi navbatchiligi
tugagandan so`ng navbatchilikni qabul qilib oluvchi tarbiyachiga bolalarning
sog`lig`i va xatti-harakatlarining xususiyatlari to`g`risida, vrach va pedagog
belgilagan tadbirlar haqida ma'lumot berishi, o`tkazilgan tadbirlar haqida
so`zlab berishi, qaysi bolalarni sinchiklab kuzatish zarurligini aytishi kerak
Mustaxkamlash uchun savollar.
1.
Bolalarni
hayotining
birinchi
oylaridan
boshlab
to`g`ri
tarbiyalashning zarurligi haqida.
2. Ilk yoshdagi bolalar tarbiyasining asosiy vazifalarini korsating.
3. Ilk yoshdagi bolalar tarbiyasidagi shart-sharoitlarni aytib bering.
4. Xodimlarni taqsimlash va ularning ishini tashkil etish haqida aytib
bering.
Foydalanilgan adabiyotlar.
1. U`zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi T.U`zbekiston 2003
y.
2. Karimov I.A. Tinchlik va xavfsizlik u`z kuch-qudratimiz,
xamjixatligimiz va qat`iy irodamizga bog`lik. 1-2 jild .T. U`zbekiston
2004.
3.
Karimov
I.A.
Bizning
bosh
maqsadimiz-jamiyatni
demokratlashtirish va yangilash, mamlakatni modernizatsiya va isloh
etishdir. T. 2005.
4. ”Ta`lim tu`g`risidagi” Qonun. T.- 1997.
5. ”Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” T.- 1997.
6.I.Karimov. Barkamol avlod orzusi.-T. 1998.
7. P.Yusupova Maktabgacha tarbiya pedagogikasi.- T. 1993.