“ILM YO‘LI” VARIATIV DASTURI ASOSIDA MAKTAB TA’LIMIGA TAYYORLASHNING O‘ZIGA XOSLIGI”

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

28

File size

Fayl hajmi

73,9 KB


“ILM YO‘LI” VARIATIV DASTURI ASOSIDA MAKTAB TA’LIMIGA
TAYYORLASHNING O‘ZIGA XOSLIGI”
MUNDARIJA
Kirish 
I bob. “Ilm yo‘li” variativ dastur 6 yoshdan 7 yoshgacha bo‘lgan bolalarni
maktab ta’limiga tayyorlashning mazmun mohiyati
1.1.
6 yoshdan 7 yoshgacha bolalar rivojlanishida o’ziga xoslik, maktabgacha
yoshdagi bolalarning ta’limida kompetentlilik yondashuvi
1.2.
Maktabgacha yoshdagi bolalarni o’qitishga yondoshuvlar
II bob.  Bolalarni boshlang‘ich ta’limga majburiy  bir yillik tayyorlash
bo‘yicha guruhlardagi 6-7 yoshli bolalarning o‘qitish samaradorligini va
rivojlanishi taraqqiyotining baholanishini o‘tkazish muddatlari 
2.1.  Bolalarni boshlang‘ich ta’limga majburiy  bir yillik tayyorlash bo‘yicha
guruhlardagi 6-7 yoshli bolalarning o‘qitish samaradorligini va rivojlanishi
taraqqiyotining baholanishini o‘tkazish muddatlari
2.2. Bolalarni boshlang‘ich ta’limga to‘lovsiz majburiy bir yillik tayyorlash
bo‘yicha guruhlar ishiga oilalarni jalb qilishning foydaliligi
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati
Logotip
“ILM YO‘LI” VARIATIV DASTURI ASOSIDA MAKTAB TA’LIMIGA TAYYORLASHNING O‘ZIGA XOSLIGI” MUNDARIJA Kirish I bob. “Ilm yo‘li” variativ dastur 6 yoshdan 7 yoshgacha bo‘lgan bolalarni maktab ta’limiga tayyorlashning mazmun mohiyati 1.1. 6 yoshdan 7 yoshgacha bolalar rivojlanishida o’ziga xoslik, maktabgacha yoshdagi bolalarning ta’limida kompetentlilik yondashuvi 1.2. Maktabgacha yoshdagi bolalarni o’qitishga yondoshuvlar II bob. Bolalarni boshlang‘ich ta’limga majburiy bir yillik tayyorlash bo‘yicha guruhlardagi 6-7 yoshli bolalarning o‘qitish samaradorligini va rivojlanishi taraqqiyotining baholanishini o‘tkazish muddatlari 2.1. Bolalarni boshlang‘ich ta’limga majburiy bir yillik tayyorlash bo‘yicha guruhlardagi 6-7 yoshli bolalarning o‘qitish samaradorligini va rivojlanishi taraqqiyotining baholanishini o‘tkazish muddatlari 2.2. Bolalarni boshlang‘ich ta’limga to‘lovsiz majburiy bir yillik tayyorlash bo‘yicha guruhlar ishiga oilalarni jalb qilishning foydaliligi Xulosa Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati
I bob. “Ilm yo‘li” variativ dastur 6 yoshdan 7 yoshgacha bo‘lgan bolalarni
maktab ta’limiga tayyorlashning mazmun mohiyati
1.1.
6 yoshdan 7 yoshgacha bolalar rivojlanishida o’ziga xoslik,
maktabgacha yoshdagi bolalarning ta’limida kompetentlilik yondashuvi
Mazkur  davrda  organizmning  tayanch-harakat  va  yurak-qon-tomir
tizimlarining  intensiv  rivojlanishi  hamda  takomillashishi,  mayda
mushaklarning rivojlanishi, markaziy asab tizimidagi ayrim bo‘linmalarning
rivojlanishi  va  differensirovkalanishi  ro‘y  beradi.  bolaning  vazni  oyiga
taxminan 200 gr  atrofida, bo‘yi  o‘sishi  esa  0,5 sm  ga  ortib boradi,  tana
proporsiyalari o‘zgara boshlaydi. 7 yoshli bolalarning bo‘yi o‘rtacha 113-122
sm ga, o‘rtacha vazni esa 21-25 kg ga teng bo‘ladi. Miya sohalari deyarli katta
yoshli  kishilarnikidek  shakllangan.  Harakat  sohalari  yaxshi  rivojlangan.
Suyaklar  mustahkamlanishi  davom  etadi,  lekin  umurtqa  egilishlari  hali
barqaror emas. Yirik va ayniqsa, mayda motorikanin rivojlanishi davom etadi.
Qo‘l panjalari mushaklarning koordinatsiyasi  intensiv rivojlanadi. Umumiy
jismoniy  rivojlanish  bolaning  nozik  motorikasi   rivojlanishi  bilan  bog‘liq
bo‘ladi. Qo‘l barmoqlarining mashq qildirilishi boladagi intellektni oshirish,
nutqni rivojlantirish va yozishga tayyorgarlik ko‘rish vositasi bo‘lib sanaladi.
Bu yosh bosqichining o‘ziga xos tomoni bo‘lib bilishga doir va fikriy
psixik  jarayonlarning  faol  rivojlanishi  hisoblanadi.  Bola  kuzatishga,  qarab
izlash kabi ixtiyoriy harakatlarni bajaradi.  Mana shu yoshda sensor etalonlar –
shakl,  rang,  o‘lcham  to‘la  o‘zlashtiriladi.  Maydon-makonni  anglashning
rivojlanishi  davom  etadi.  Bola  pastga,  tepaga,  boshqa  tomonga  kabi
tushunchalar bilan amallarni bajara boshlaydi. Shuningdek, endilikda o‘ng va
chap  tomonni  tasavvur  qilish  aniq  shakllangan  bo‘lishi  lozim.  Biroq,  bu
yoshdagi  bolalarda  bir  vaqtning  o‘zida  turli  xildagi  belgilarning  hisobga
olinishi  lozim  bo‘ladigan  paytlarda  xatolikka  yo‘l  qo‘yishlari  uchrashi
mumkin.
Logotip
I bob. “Ilm yo‘li” variativ dastur 6 yoshdan 7 yoshgacha bo‘lgan bolalarni maktab ta’limiga tayyorlashning mazmun mohiyati 1.1. 6 yoshdan 7 yoshgacha bolalar rivojlanishida o’ziga xoslik, maktabgacha yoshdagi bolalarning ta’limida kompetentlilik yondashuvi Mazkur davrda organizmning tayanch-harakat va yurak-qon-tomir tizimlarining intensiv rivojlanishi hamda takomillashishi, mayda mushaklarning rivojlanishi, markaziy asab tizimidagi ayrim bo‘linmalarning rivojlanishi va differensirovkalanishi ro‘y beradi. bolaning vazni oyiga taxminan 200 gr atrofida, bo‘yi o‘sishi esa 0,5 sm ga ortib boradi, tana proporsiyalari o‘zgara boshlaydi. 7 yoshli bolalarning bo‘yi o‘rtacha 113-122 sm ga, o‘rtacha vazni esa 21-25 kg ga teng bo‘ladi. Miya sohalari deyarli katta yoshli kishilarnikidek shakllangan. Harakat sohalari yaxshi rivojlangan. Suyaklar mustahkamlanishi davom etadi, lekin umurtqa egilishlari hali barqaror emas. Yirik va ayniqsa, mayda motorikanin rivojlanishi davom etadi. Qo‘l panjalari mushaklarning koordinatsiyasi intensiv rivojlanadi. Umumiy jismoniy rivojlanish bolaning nozik motorikasi rivojlanishi bilan bog‘liq bo‘ladi. Qo‘l barmoqlarining mashq qildirilishi boladagi intellektni oshirish, nutqni rivojlantirish va yozishga tayyorgarlik ko‘rish vositasi bo‘lib sanaladi. Bu yosh bosqichining o‘ziga xos tomoni bo‘lib bilishga doir va fikriy psixik jarayonlarning faol rivojlanishi hisoblanadi. Bola kuzatishga, qarab izlash kabi ixtiyoriy harakatlarni bajaradi. Mana shu yoshda sensor etalonlar – shakl, rang, o‘lcham to‘la o‘zlashtiriladi. Maydon-makonni anglashning rivojlanishi davom etadi. Bola pastga, tepaga, boshqa tomonga kabi tushunchalar bilan amallarni bajara boshlaydi. Shuningdek, endilikda o‘ng va chap tomonni tasavvur qilish aniq shakllangan bo‘lishi lozim. Biroq, bu yoshdagi bolalarda bir vaqtning o‘zida turli xildagi belgilarning hisobga olinishi lozim bo‘ladigan paytlarda xatolikka yo‘l qo‘yishlari uchrashi mumkin.
  Maktabgacha yosh oxiriga kelib ixtiyoriy diqqat rivojlana boshlaydi.
Bola  diqqatini   ongli  ravishda   ma’lum  bir  predmetlarga  va  ob’ektlarga
yo‘naltirib  va jamlab  tura oladi. Diqqatning barqarorligi  ortishi  –  20-25
daqiqa,  diqqat  hajmi  7-8  ta  predmetni  qamrab  oladi.  Bola  ikkiyoqlama
tasvirlarni ko‘ra olishi mumkin.
Maktabgacha  yosh  oxiriga  kelib  bolada  psixik  faollikning  ixtiyoriy
shakllari paydo bo‘ladi. U endilikda predmetlarni qarab chiqa oladi, maqsadga
qaratilgan kuzatishni amalga oshira olishi mumkin, ixtiyoriy diqqat paydo
bo‘ladi va buning natijasida ixtiyoriy xotira elementlari yuzaga kela boshlaydi.
Ixtiyoriy xotira bola o‘zi mustaqil ravishda maqsadni belgilaganda – eslab
qolish va eslash holatlarda namoyon bo‘ladi. Bolaning eslab qolish istagini har
tomonlama rag‘batlantirish zarur, chunki bu nafaqat xotiraning, balki bilishga
doir boshqa qobiliyatlar – anglash, diqqat, fikrlash, tasavvur qilishning ham
muvaffaqiyatli rivojlanish garovidir.    Ixtiyoriy xotiraning paydo bo‘lishi
vositalangan xotiraning – eslab qolishning eng mahsuldor shakli rivojlanishiga
yordam beradi. Bu yo‘ldagi birinchi qadamlar eslab qolinadigan materialning
o‘ziga xosliklari – yorqinligi, ommabopligi, noodatiyligi, ko‘rgazmalilik va
boshqa  shu  kabilar  bilan  shartlanadi.  Bu  davrda  maktabgacha  yoshdagi
bolalarni eslab qolish maqsadlarida tasniflash va guruhlash usullariga maqsadli
ravishda o‘rgatish mumkin.
Ilgarigidek,  yetakchi bo‘lib ko‘rgazmali-qiyofaviy fikrlash hisoblanadi,
lekin  maktabgacha  yosh  oxiriga  kelib  so‘zli-mantiqiy  fikrlash  shakllana
boshlaydi. U so‘zlarn ishlata bilish, fikr-mulohazalar mantig‘ini tushuna olish
mahoratining rivojlanishini ko‘zda tutadi. Bu yerda albatta katta yoshlilarning
yordami  zarur  bo‘lib hisoblanadi,  chunki  bolalarning, masalan, predmetlar
kattaligi  yoki  sonini  taqqoslashlaridagi  bolalarcha  fikr-mulohazalarining
nomantiqiyligi  mavjud  bo‘lishi  ma’lumdir.  Maktabgacha  bo‘lgan  yoshda
tushunchalarning  rivojlanishi  boshlanadi.  To‘la  holda  so‘zli-mantiqiy,
tushunchali yoki abstrakt fikrlash o‘smirlik yoshiga kelib shakllanadi. Katta
Logotip
Maktabgacha yosh oxiriga kelib ixtiyoriy diqqat rivojlana boshlaydi. Bola diqqatini ongli ravishda ma’lum bir predmetlarga va ob’ektlarga yo‘naltirib va jamlab tura oladi. Diqqatning barqarorligi ortishi – 20-25 daqiqa, diqqat hajmi 7-8 ta predmetni qamrab oladi. Bola ikkiyoqlama tasvirlarni ko‘ra olishi mumkin. Maktabgacha yosh oxiriga kelib bolada psixik faollikning ixtiyoriy shakllari paydo bo‘ladi. U endilikda predmetlarni qarab chiqa oladi, maqsadga qaratilgan kuzatishni amalga oshira olishi mumkin, ixtiyoriy diqqat paydo bo‘ladi va buning natijasida ixtiyoriy xotira elementlari yuzaga kela boshlaydi. Ixtiyoriy xotira bola o‘zi mustaqil ravishda maqsadni belgilaganda – eslab qolish va eslash holatlarda namoyon bo‘ladi. Bolaning eslab qolish istagini har tomonlama rag‘batlantirish zarur, chunki bu nafaqat xotiraning, balki bilishga doir boshqa qobiliyatlar – anglash, diqqat, fikrlash, tasavvur qilishning ham muvaffaqiyatli rivojlanish garovidir. Ixtiyoriy xotiraning paydo bo‘lishi vositalangan xotiraning – eslab qolishning eng mahsuldor shakli rivojlanishiga yordam beradi. Bu yo‘ldagi birinchi qadamlar eslab qolinadigan materialning o‘ziga xosliklari – yorqinligi, ommabopligi, noodatiyligi, ko‘rgazmalilik va boshqa shu kabilar bilan shartlanadi. Bu davrda maktabgacha yoshdagi bolalarni eslab qolish maqsadlarida tasniflash va guruhlash usullariga maqsadli ravishda o‘rgatish mumkin. Ilgarigidek, yetakchi bo‘lib ko‘rgazmali-qiyofaviy fikrlash hisoblanadi, lekin maktabgacha yosh oxiriga kelib so‘zli-mantiqiy fikrlash shakllana boshlaydi. U so‘zlarn ishlata bilish, fikr-mulohazalar mantig‘ini tushuna olish mahoratining rivojlanishini ko‘zda tutadi. Bu yerda albatta katta yoshlilarning yordami zarur bo‘lib hisoblanadi, chunki bolalarning, masalan, predmetlar kattaligi yoki sonini taqqoslashlaridagi bolalarcha fikr-mulohazalarining nomantiqiyligi mavjud bo‘lishi ma’lumdir. Maktabgacha bo‘lgan yoshda tushunchalarning rivojlanishi boshlanadi. To‘la holda so‘zli-mantiqiy, tushunchali yoki abstrakt fikrlash o‘smirlik yoshiga kelib shakllanadi. Katta
maktabgacha  yoshdagi  bola  sabab-oqibatli  aloqadorliklarni  belgilay  olishi,
muammoli vaziyatlar yechimini topa olishi mumkin bo‘ladi. 
Bola hayotining bu davri tasavvur qilishning o‘ziga xos faolligi bilan
tavsiflanadi. Dastlab bu fakat yaratuvchilik tasavvurlari bo‘ladi, ya’ni, biron-
bir ertaknamo qiyofalarni tasavvur qilishga imkon beradigan tarzda bo‘ladi,
keyinchalik esa butunlay yangi qiyofalarni yaratishga qodir bo‘lgan ijodiy
tasavvurga aylanadi. Bu bolada fantaziyani rivojlantirish uchun o‘ta muhimdir.
Grammatika va leksikaning rivojlanishi davom etadi, nutq ravon bo‘la
boradi.  So‘z  boyligi  ortadi,  bolalar  umumlashtiruvchi  otlarni  ishlata
boshlaydilar,  sinonimlar,  antonimlar  va  sifatlardan  foydalana  boshlaydilar.
Agarda bola bilan birga ko‘p o‘qilsa va muloqot qilinsa, unda bu yoshga kelib
ham monologik nutq (tushuntirishli va talqin qiluvchi, bayoniy  nutq) hamda
muloqotda ishtirok eta olish mahorati yaxshi darajada shakllangan bo‘ladi.
Yozma nutq shakllana boshlaydi. So‘z boyligi taxminan 3 000 ta so‘zgacha
boyib boradi.
Maktabgacha  yoshdagi  bolaning  ongidagi  asosiy  o‘zgarish  bo‘lib
“harakatlar  ichki  rejasi”ning  paydo  bo‘lishi  hisoblanib,  u  bolaga  nafaqat
ko‘rgazmali tarzda, balki ongli ravishda ham turli xildagi tasavvurlarni hosil
qilishga yordam beradi.
Bolaning  o‘z-o‘zini  anglashida  “Men”  obrazini  anglashi  refleksif
qobiliyatini belgilaydi, ya’ni, tahlil qilishi, o‘z harakatlarining maqsadlari va
natijalari  uchun  javob  bera  olishi,  shu  jumladan,  o‘z  kechinmalari,
hissiyotlarini   anglashi.   Aynan  shu  yangilanish  bolaning  ma’nan
rivojlanishining asosi bo‘lib hisoblanadi. 6-7 yoshli bolaning psixik va shaxsiy
sohalarida rivojlanishining eng muhim yangi hosilasi  sifatida motivlarning
bo‘ysundirilishi  hisoblanadi.   “Men  qilishim  kerak”,  “men  qila  olaman”
motivlarining  anglanishi  “men  xohlayman”  motivi  ustidan  ustunlik  qila
boshlaydi. 
Logotip
maktabgacha yoshdagi bola sabab-oqibatli aloqadorliklarni belgilay olishi, muammoli vaziyatlar yechimini topa olishi mumkin bo‘ladi. Bola hayotining bu davri tasavvur qilishning o‘ziga xos faolligi bilan tavsiflanadi. Dastlab bu fakat yaratuvchilik tasavvurlari bo‘ladi, ya’ni, biron- bir ertaknamo qiyofalarni tasavvur qilishga imkon beradigan tarzda bo‘ladi, keyinchalik esa butunlay yangi qiyofalarni yaratishga qodir bo‘lgan ijodiy tasavvurga aylanadi. Bu bolada fantaziyani rivojlantirish uchun o‘ta muhimdir. Grammatika va leksikaning rivojlanishi davom etadi, nutq ravon bo‘la boradi. So‘z boyligi ortadi, bolalar umumlashtiruvchi otlarni ishlata boshlaydilar, sinonimlar, antonimlar va sifatlardan foydalana boshlaydilar. Agarda bola bilan birga ko‘p o‘qilsa va muloqot qilinsa, unda bu yoshga kelib ham monologik nutq (tushuntirishli va talqin qiluvchi, bayoniy nutq) hamda muloqotda ishtirok eta olish mahorati yaxshi darajada shakllangan bo‘ladi. Yozma nutq shakllana boshlaydi. So‘z boyligi taxminan 3 000 ta so‘zgacha boyib boradi. Maktabgacha yoshdagi bolaning ongidagi asosiy o‘zgarish bo‘lib “harakatlar ichki rejasi”ning paydo bo‘lishi hisoblanib, u bolaga nafaqat ko‘rgazmali tarzda, balki ongli ravishda ham turli xildagi tasavvurlarni hosil qilishga yordam beradi. Bolaning o‘z-o‘zini anglashida “Men” obrazini anglashi refleksif qobiliyatini belgilaydi, ya’ni, tahlil qilishi, o‘z harakatlarining maqsadlari va natijalari uchun javob bera olishi, shu jumladan, o‘z kechinmalari, hissiyotlarini anglashi. Aynan shu yangilanish bolaning ma’nan rivojlanishining asosi bo‘lib hisoblanadi. 6-7 yoshli bolaning psixik va shaxsiy sohalarida rivojlanishining eng muhim yangi hosilasi sifatida motivlarning bo‘ysundirilishi hisoblanadi. “Men qilishim kerak”, “men qila olaman” motivlarining anglanishi “men xohlayman” motivi ustidan ustunlik qila boshlaydi.
O‘z “Men”ini anglash va mana shu asosida maktab yoshi oxiriga kelib
ichki   hissiyotlarning  paydo  bo‘lishi  yangi  ehtiyojlarni  tug‘diradi.  Butun
maktabgacha yosh davomidagi faoliyatning yetakchi turi bo‘lib hisoblangan
o‘yin mana shuning natijasida endi bolaning ehtiyojlarini to‘la qondira olmay
qoladi. Bolada endilikda o‘z bolalarcha hayoti doirasidan tashqariga chiqishga
intilish, ijtimoiy-ahamiyatli faoliyatda o‘z o‘rnini egallash istagi yuzaga keladi,
ya’ni, bola yangi ijtimoiy hissiyotni – “maktab o‘quvchisi o‘rnini”ni egallashga
intiladi, bu esa 6-7 yoshli bolalarning shaxsiy  hamda psixik rivojlanishidagi
eng muhim natija va o‘ziga xosligi bo‘lib sanaladi.
6-7 yoshda bola o‘zini nafaqat uning o‘zi hosil qilgan amaliy harakatlar
chegaralarida  anglay  boshlaydi,  balki  u  o‘zining  atrof-muhitga  va  boshqa
kishilar orasidagi o‘z o‘rniga nisbatan munosabatlarini tushuna olish hamda
tahlil qila olishga (bu yosh uchun xos bo‘lgan shaklda) qobil bo‘ladi: o‘zini
ijtimoiy munosabatlar tizimidagi sub’ekt sifatida tushunish – o‘zining ijtimoiy
“Men”ini anglash paydo bo‘ladi.
O‘z-o‘zini baholash bu yoshdagi bolada qoidaga ko‘ra, o‘zini ko‘ra olish
tendensiyasiga ega bo‘ladi. Bunda bola tashqi baholashga juda bog‘liq bo‘ladi,
chunki u o‘zi haqida ob’ektiv fikrni tuza olish imkoniga ega bo‘lmaydi, u
o‘zining qiyofasini tengdoshlari va kattalar  o‘z  nomiga  eshitgan  baholardan
kelib chiqib tuzadi.  Maktabgacha yoshda bo‘lgan bolalar yaxshi, va birinchi
bo‘lishga jon-dili bilan intiladilar, muvaffaqiyatsizlikka uchraganda juda xafa
bo‘ladilar,  kattalarning  munosabati,  kayfiyati  o‘zgarib  qolishiga  yorqin  va
emotsional ravishda reaksiya ko‘rsatadilar. Bu davrda bolalarning guruhda
taniqli va yoqimsiz bolalarga ajralib qolishlari aniq namoyon bo‘ladi. 
Maktabgacha  yoshdagi  bolaning  yetakchi  ehtiyoji  bo‘lib  ham  o‘z
tengdoshlar, ham kattalar bilan muloqoti sanaladi. Oldingi yosh davridagidek
yetakchi  faoliyat  bo‘lib  syujetli-rolli  o‘yinlar  qolaveradi.  Bu  yoshdagi
o‘yinlarning  o‘ziga  xosligi  bo‘lib  shu  narsa  hisoblanadiki,  bunda  bolalar
Logotip
O‘z “Men”ini anglash va mana shu asosida maktab yoshi oxiriga kelib ichki hissiyotlarning paydo bo‘lishi yangi ehtiyojlarni tug‘diradi. Butun maktabgacha yosh davomidagi faoliyatning yetakchi turi bo‘lib hisoblangan o‘yin mana shuning natijasida endi bolaning ehtiyojlarini to‘la qondira olmay qoladi. Bolada endilikda o‘z bolalarcha hayoti doirasidan tashqariga chiqishga intilish, ijtimoiy-ahamiyatli faoliyatda o‘z o‘rnini egallash istagi yuzaga keladi, ya’ni, bola yangi ijtimoiy hissiyotni – “maktab o‘quvchisi o‘rnini”ni egallashga intiladi, bu esa 6-7 yoshli bolalarning shaxsiy hamda psixik rivojlanishidagi eng muhim natija va o‘ziga xosligi bo‘lib sanaladi. 6-7 yoshda bola o‘zini nafaqat uning o‘zi hosil qilgan amaliy harakatlar chegaralarida anglay boshlaydi, balki u o‘zining atrof-muhitga va boshqa kishilar orasidagi o‘z o‘rniga nisbatan munosabatlarini tushuna olish hamda tahlil qila olishga (bu yosh uchun xos bo‘lgan shaklda) qobil bo‘ladi: o‘zini ijtimoiy munosabatlar tizimidagi sub’ekt sifatida tushunish – o‘zining ijtimoiy “Men”ini anglash paydo bo‘ladi. O‘z-o‘zini baholash bu yoshdagi bolada qoidaga ko‘ra, o‘zini ko‘ra olish tendensiyasiga ega bo‘ladi. Bunda bola tashqi baholashga juda bog‘liq bo‘ladi, chunki u o‘zi haqida ob’ektiv fikrni tuza olish imkoniga ega bo‘lmaydi, u o‘zining qiyofasini tengdoshlari va kattalar o‘z nomiga eshitgan baholardan kelib chiqib tuzadi. Maktabgacha yoshda bo‘lgan bolalar yaxshi, va birinchi bo‘lishga jon-dili bilan intiladilar, muvaffaqiyatsizlikka uchraganda juda xafa bo‘ladilar, kattalarning munosabati, kayfiyati o‘zgarib qolishiga yorqin va emotsional ravishda reaksiya ko‘rsatadilar. Bu davrda bolalarning guruhda taniqli va yoqimsiz bolalarga ajralib qolishlari aniq namoyon bo‘ladi. Maktabgacha yoshdagi bolaning yetakchi ehtiyoji bo‘lib ham o‘z tengdoshlar, ham kattalar bilan muloqoti sanaladi. Oldingi yosh davridagidek yetakchi faoliyat bo‘lib syujetli-rolli o‘yinlar qolaveradi. Bu yoshdagi o‘yinlarning o‘ziga xosligi bo‘lib shu narsa hisoblanadiki, bunda bolalar
kishilarning  murakkab  o‘zaro  harakatlarini  o‘zlashtirishni  va  uni  amalga
oshirib ko‘rishni, atrof-muhitdagi asosiy hayotiy vaziyatlarni sinab ko‘rishni
boshlaydilar.
O‘yinlar murakkablasha boradi, ba’zan kattalar har doim ham tushuna
olmaydigan  alohida  mazmunga  ega  bo‘ladi.  Bunda  bolalar  butun  o‘yin
maydonini  to‘la  kuzatib  turishga,  o‘yindagi  barcha  ishtirokchilarni  ko‘rib
turishga va zaruriy o‘yin harakatlariga bog‘liq bo‘ladigan o‘z xulq-atvori yoki
rolini o‘zgartirib turishga qodir bo‘ladilar.
Bu yoshdagi muloqot vaziyatli-shaxsiy, ya’ni, berilgan konkret vaqtdagi
vaziyatni emas, balki “nima bo‘ldi” yoki “nima bo‘ladi” tarzidagi vaziyatni aks
ettiruvchi sifatida bo‘ladi. Muloqotning asosiy mazmuni kishilar dunyosi, xulq-
ator qoidalari, tabiiy hodisalardan iborat bo‘ladi. Kattalar  dunyo tabiatini
ochuvchi  ijtimoiy  me’yorlar,  ijtimoiy  kontaktlar  va  odamlar  orasidagi
qoidalarning tashuvchisi bo‘lib sanaladi. muloqot jarayonidagi yetakchi ehtiyoj
– o‘zaro tushunish, his-tuyg‘ularni his qilish ehtiyojidir. Bola kattalar bilan
o‘zining ham ijobiy, ham salbiy yorqin kechinmalari bilan o‘rtoqlashadi. Ota-
onalar hamda pedagoglaning asosiy vazifasi bolaning emotsiyalarini ularning
bola  hayoti  uchun  ahamiyatliligini  kamaytirmagan  holda  qabul  qilishdan
iboratdir.
Tengdoshlari  bilan  muloqotda  bola  yoshining  quyidagicha  namoyon
bo‘lishi ifodalanadi:
-
muloqot tashabbusini boshlash;
-
birinchi yaqinlik;
-
biri-biriga, tan olinishga va hurmatga ehtiyoj;
-
musobaqalashuv tarzidagi taqlid qilish;
-
sherikka nisbatan yuqori sezuvchanlik (ranjish, qarshilik, janjal);
-
guruhda bolalarning tutgan o‘rni bo‘yicha farqlanishi paydo bo‘ladi.
Logotip
kishilarning murakkab o‘zaro harakatlarini o‘zlashtirishni va uni amalga oshirib ko‘rishni, atrof-muhitdagi asosiy hayotiy vaziyatlarni sinab ko‘rishni boshlaydilar. O‘yinlar murakkablasha boradi, ba’zan kattalar har doim ham tushuna olmaydigan alohida mazmunga ega bo‘ladi. Bunda bolalar butun o‘yin maydonini to‘la kuzatib turishga, o‘yindagi barcha ishtirokchilarni ko‘rib turishga va zaruriy o‘yin harakatlariga bog‘liq bo‘ladigan o‘z xulq-atvori yoki rolini o‘zgartirib turishga qodir bo‘ladilar. Bu yoshdagi muloqot vaziyatli-shaxsiy, ya’ni, berilgan konkret vaqtdagi vaziyatni emas, balki “nima bo‘ldi” yoki “nima bo‘ladi” tarzidagi vaziyatni aks ettiruvchi sifatida bo‘ladi. Muloqotning asosiy mazmuni kishilar dunyosi, xulq- ator qoidalari, tabiiy hodisalardan iborat bo‘ladi. Kattalar dunyo tabiatini ochuvchi ijtimoiy me’yorlar, ijtimoiy kontaktlar va odamlar orasidagi qoidalarning tashuvchisi bo‘lib sanaladi. muloqot jarayonidagi yetakchi ehtiyoj – o‘zaro tushunish, his-tuyg‘ularni his qilish ehtiyojidir. Bola kattalar bilan o‘zining ham ijobiy, ham salbiy yorqin kechinmalari bilan o‘rtoqlashadi. Ota- onalar hamda pedagoglaning asosiy vazifasi bolaning emotsiyalarini ularning bola hayoti uchun ahamiyatliligini kamaytirmagan holda qabul qilishdan iboratdir. Tengdoshlari bilan muloqotda bola yoshining quyidagicha namoyon bo‘lishi ifodalanadi: - muloqot tashabbusini boshlash; - birinchi yaqinlik; - biri-biriga, tan olinishga va hurmatga ehtiyoj; - musobaqalashuv tarzidagi taqlid qilish; - sherikka nisbatan yuqori sezuvchanlik (ranjish, qarshilik, janjal); - guruhda bolalarning tutgan o‘rni bo‘yicha farqlanishi paydo bo‘ladi.
7 yoshlarga kelib bolada maktabgacha bo‘lgan yosh davri tugaydi. Bu
davrdagi asosiy ko‘nikmalar bo‘ilb quyidagilar sanaladi:
bola  tomonidan  odam  turmush  madaniyati  predmetlari  va  narsalari
dunyosining o‘zlashtirilishi;
boshqa kishilar bilan pozitiv muloqot qila olish qobiliyati;
 “maktab  o‘quvchisi  ichki  hissiyoti”ning  shakllanishi,  ya’ni,  ongli
ravishda, u nima qilish kerakligi va kattalar undan nimani kutayotganliklarini
to‘la tushuna olish bilan bolaning maktabga borish istagining paydo bo‘lishi.
Maktabgacha  yoshda  davomida  bolalar  narsalar  dunyosini  kishilik
madaniyatining  predmetlari  sifatida  o‘zlashtiradilar;  boshqa  kishilar  bilan
pozitiv  muloqot  qilishni  o‘rganadilar;  ularda  jinsiy  identifikatsiyalanish
rivojlanadi, maktab o‘quvchisi pozitsiyasi shakllanadi.
Maktabgacha bo‘lgan yosh oxiriga kelib bola endilikda bilishga doir va
shaxsiy  rivojlanishning  yuqori  darajasiga  ega  bo‘lib,  bu  unga  maktabda
keyinchalik muvaffaqiyatli o‘qishga imkon beradi.
Maktabgacha  yoshdagi  bolalar  ta’limida  kompetentlilik  yondashuvi
bolaning  o‘suvchi  shaxsini  hayotga,  shu  jumladan,  maktabda  o‘qishga
tayyorlashni, unda ma’naviy qadriyatlar va me’yorlarni o‘zlashtirish, boshqa
kishilar bilan muloqot qilish, o‘z menini shakllantirish bilan bog‘liq bo‘lgan
hayotiy muhim masalalarni hal qilish uchun zarur bo‘ladigan faoliyat usullarini
ko‘zda tutadi. 
Boshlang‘ich  asosiy  kompetensiyalar  faoliyat  va  xulq-atvor  sub’ekti
sifatida bolaning yaxlit rivojlanishini talab qiladi.
       Kommunikativ kompetensiya–muloqot vositalaridan turli vaziyatlarda
foydalana bilish ko‘nikmasi.
        O‘yin kompetensiyasi – bolaning o‘yin jarayoni va uni tashkil qilishda
tajriba, bilim va ko‘nikmalardan ijodiy foydalanishi. O‘quv-tarbiyaviy jarayon
uchun asos hisoblanadi.
Logotip
7 yoshlarga kelib bolada maktabgacha bo‘lgan yosh davri tugaydi. Bu davrdagi asosiy ko‘nikmalar bo‘ilb quyidagilar sanaladi: bola tomonidan odam turmush madaniyati predmetlari va narsalari dunyosining o‘zlashtirilishi; boshqa kishilar bilan pozitiv muloqot qila olish qobiliyati; “maktab o‘quvchisi ichki hissiyoti”ning shakllanishi, ya’ni, ongli ravishda, u nima qilish kerakligi va kattalar undan nimani kutayotganliklarini to‘la tushuna olish bilan bolaning maktabga borish istagining paydo bo‘lishi. Maktabgacha yoshda davomida bolalar narsalar dunyosini kishilik madaniyatining predmetlari sifatida o‘zlashtiradilar; boshqa kishilar bilan pozitiv muloqot qilishni o‘rganadilar; ularda jinsiy identifikatsiyalanish rivojlanadi, maktab o‘quvchisi pozitsiyasi shakllanadi. Maktabgacha bo‘lgan yosh oxiriga kelib bola endilikda bilishga doir va shaxsiy rivojlanishning yuqori darajasiga ega bo‘lib, bu unga maktabda keyinchalik muvaffaqiyatli o‘qishga imkon beradi. Maktabgacha yoshdagi bolalar ta’limida kompetentlilik yondashuvi bolaning o‘suvchi shaxsini hayotga, shu jumladan, maktabda o‘qishga tayyorlashni, unda ma’naviy qadriyatlar va me’yorlarni o‘zlashtirish, boshqa kishilar bilan muloqot qilish, o‘z menini shakllantirish bilan bog‘liq bo‘lgan hayotiy muhim masalalarni hal qilish uchun zarur bo‘ladigan faoliyat usullarini ko‘zda tutadi. Boshlang‘ich asosiy kompetensiyalar faoliyat va xulq-atvor sub’ekti sifatida bolaning yaxlit rivojlanishini talab qiladi. Kommunikativ kompetensiya–muloqot vositalaridan turli vaziyatlarda foydalana bilish ko‘nikmasi. O‘yin kompetensiyasi – bolaning o‘yin jarayoni va uni tashkil qilishda tajriba, bilim va ko‘nikmalardan ijodiy foydalanishi. O‘quv-tarbiyaviy jarayon uchun asos hisoblanadi.
        Ijtimoiy kompetensiya – hayotiy vaziyatlarda kattalar va tengdoshlar bilan
muloqotda axloq qoidalari va me’yorlariga rioya qilgan holda o‘zini tuta olish
mahorati.
        Bilish kompetensiyasi – atrofdagi olamni ongli ravishda idrok qilish va
olingan bilim, ko‘nikma, malaka va qadriyatlardan o‘quv va amaliy vazifalarni
hal qilish uchun foydalanish.
1.2.
Maktabgacha yoshdagi bolalarni o’qitishga yondoshuvlar
O‘zbekiston  Respublikasida  ilk  va  maktabgacha  yoshdagi  bolalarning
rivojlanishiga qo‘yiladigan Davlat talablari (O‘zR IMYoBRDT – 2018 y) ning,
“Ilk Qadam” Davlat o‘quv dasturining (2018 y), O‘zbekiston Respublikasida
maktabgacha  ta’limni  rivojlantirish  Konsepsiyasining   joriy  qilinishi,
boshlang‘ich maktab ta’limi Davlat ta’lim standartlarining qabul qilinishi o‘z
ortidan  nafaqat  ancha vaqtlardan beri mavjud bo‘lib kelayotgan maktabgacha
va  boshlang‘ich  ta’lim  orasidagi  izchillikni  ta’minlash  bo‘yicha  ishlar
tizimining  qayta  ko‘rib  chiqilishini  keltirib  chiqardi,  balki  pedagoglarga
maktabgacha va maktab ta’lim tizimini yangichasiga qayta tuzib chiqishga ham
imkon berdi.
 Maktabgacha  ta’limdagi  modernizatsion  o‘zgarishlar  tarbiyachilarga
maktabgacha yoshdagi bolalarni o‘qitish metodlari va shakllarini tanlab olish
erkinligini beradi. Zamonaviy o‘qitishning asosiy natijasi bo‘lib shu narsa
hisoblanadiki, bunga ko‘ra bola uning rivojlanishiga va hayotiy vaziyatlarda
qo‘llay  olishiga  qanchalik  yordam  bera  oladigan  nimalarni  o‘zlashtirgani
e’tiborga  olinadi.  Pedagog  tomonidan  tanlab  olingan  o‘qitish  shakllari
intellektual jarayonlarning shakllanishiga yordam berishi,  masalalarni ijodiy
hal qilish  uchun shart-sharoitlarni yaratishi, mustaqillikni va ma’suliyatni
o‘rgatishi, bolalarni o‘z xulq-atvorini boshqarishni mashq qildirishi lozimdir.
Maktabgacha ta’lim uzluksiz ta’limning boshlang‘ich bo‘g‘ini bo‘lib sanaladi.
Logotip
Ijtimoiy kompetensiya – hayotiy vaziyatlarda kattalar va tengdoshlar bilan muloqotda axloq qoidalari va me’yorlariga rioya qilgan holda o‘zini tuta olish mahorati. Bilish kompetensiyasi – atrofdagi olamni ongli ravishda idrok qilish va olingan bilim, ko‘nikma, malaka va qadriyatlardan o‘quv va amaliy vazifalarni hal qilish uchun foydalanish. 1.2. Maktabgacha yoshdagi bolalarni o’qitishga yondoshuvlar O‘zbekiston Respublikasida ilk va maktabgacha yoshdagi bolalarning rivojlanishiga qo‘yiladigan Davlat talablari (O‘zR IMYoBRDT – 2018 y) ning, “Ilk Qadam” Davlat o‘quv dasturining (2018 y), O‘zbekiston Respublikasida maktabgacha ta’limni rivojlantirish Konsepsiyasining joriy qilinishi, boshlang‘ich maktab ta’limi Davlat ta’lim standartlarining qabul qilinishi o‘z ortidan nafaqat ancha vaqtlardan beri mavjud bo‘lib kelayotgan maktabgacha va boshlang‘ich ta’lim orasidagi izchillikni ta’minlash bo‘yicha ishlar tizimining qayta ko‘rib chiqilishini keltirib chiqardi, balki pedagoglarga maktabgacha va maktab ta’lim tizimini yangichasiga qayta tuzib chiqishga ham imkon berdi. Maktabgacha ta’limdagi modernizatsion o‘zgarishlar tarbiyachilarga maktabgacha yoshdagi bolalarni o‘qitish metodlari va shakllarini tanlab olish erkinligini beradi. Zamonaviy o‘qitishning asosiy natijasi bo‘lib shu narsa hisoblanadiki, bunga ko‘ra bola uning rivojlanishiga va hayotiy vaziyatlarda qo‘llay olishiga qanchalik yordam bera oladigan nimalarni o‘zlashtirgani e’tiborga olinadi. Pedagog tomonidan tanlab olingan o‘qitish shakllari intellektual jarayonlarning shakllanishiga yordam berishi, masalalarni ijodiy hal qilish uchun shart-sharoitlarni yaratishi, mustaqillikni va ma’suliyatni o‘rgatishi, bolalarni o‘z xulq-atvorini boshqarishni mashq qildirishi lozimdir. Maktabgacha ta’lim uzluksiz ta’limning boshlang‘ich bo‘g‘ini bo‘lib sanaladi.
U sog‘lom va rivojlangan bola shaxsining shakllanishini ta’minlashi, tizimli
o‘qitishga tayyorlash bilan unda o‘qish-o‘rganishga intilishni uyg‘otishi zarur.
Maktabgacha ta’lim jarayonida ustivor model bo‘lib maktabgacha yoshdagi
bolalarning shaxsiy-yo‘naltirilgan o‘qitilishi va tarbiyalanishi hisoblanadi.
Bu berilgan standart ostiga “qayta yasalishi” va bo‘ysundirilishi emas,
balki  shaxsning  rivojlanishi,  “uning  qanday  bo‘lsa,  shundayligicha  qabul
qilinishi”dir.  Shaxsiy  yondashuv  ta’lim  jarayoni  sub’ektlarining  shaxsiy
majburiyatlari  (funksiyalari)  rivojlanishining  to‘laqonli  namoyon  bo‘lishi
uchun shart-sharoitlar yaratilishini ko‘zda tutadi. 
Shaxsiy  funksiyalar  –  bu  shaxs  tomonidan  “uyg‘un  rivojlangan  shaxs
bo‘lish”dek ijtimoiy buyurtmani amalga oshiruvchi ma’lum bir sifatlarning
namoyon qilinishidir. 
Ta’lim  jarayonini  tashkil  etish  asosi  sifatida  shaxsiy  yondashuv  bola
shaxsining  jamoa  oldida  tan  olinishini,  unda  gumanistik  o‘zaro
munosabatlarning hosil qilinishini asosiy deb biladi. Mana shu munosabatlarga
bog‘liq  holda  bola   o‘zini  shaxs  sifatida  anglaydi  va  boshqa  kishilarda
(tengdoshlari va kattalarda) ham shaxs sifatida ko‘rishni o‘rganadi. Har bir
bolaning  shaxsiy  imkoniyatlarini  yuzaga  chiqarish  yo‘llari  pedagogning
qadriyatli yo‘nalishlariga, ya’ni, uning xulq-atvorida ifodalanadigan moddiy va
ma’naviy qadriyatlarga, yo‘l-yo‘riqlar, ishonch-e’tiqod, moyilliklarga nisbatan
tanlama munosabatlariga bog‘liq bo‘ladi.
Pedagogning mahorati  uning kasbiy faoliyatini yo‘nalishini belgilab beradi.
Pedagogning shaxsiy yondashuvi bolaga o‘zini shaxs sifatida anglashda hamda
imkoniyatlarini aniqlashga  yordam ko‘rsatishini ko‘zda tutadi.
Bu shunday o‘qitishki, u bolaning yosh xususiyatlarini, uning qobiliyatlarini,
qiziqishlarini,  ehtiyojlarini,  tajribasini,  maktabgacha  ta’lim  tashkilotiga
kelgunigacha  oiladagi  madaniyatni  hisobga  oladi,  bu  bolani   o‘qitishdagi
maqsadlarga erishishida yordam beradi.
Logotip
U sog‘lom va rivojlangan bola shaxsining shakllanishini ta’minlashi, tizimli o‘qitishga tayyorlash bilan unda o‘qish-o‘rganishga intilishni uyg‘otishi zarur. Maktabgacha ta’lim jarayonida ustivor model bo‘lib maktabgacha yoshdagi bolalarning shaxsiy-yo‘naltirilgan o‘qitilishi va tarbiyalanishi hisoblanadi. Bu berilgan standart ostiga “qayta yasalishi” va bo‘ysundirilishi emas, balki shaxsning rivojlanishi, “uning qanday bo‘lsa, shundayligicha qabul qilinishi”dir. Shaxsiy yondashuv ta’lim jarayoni sub’ektlarining shaxsiy majburiyatlari (funksiyalari) rivojlanishining to‘laqonli namoyon bo‘lishi uchun shart-sharoitlar yaratilishini ko‘zda tutadi. Shaxsiy funksiyalar – bu shaxs tomonidan “uyg‘un rivojlangan shaxs bo‘lish”dek ijtimoiy buyurtmani amalga oshiruvchi ma’lum bir sifatlarning namoyon qilinishidir. Ta’lim jarayonini tashkil etish asosi sifatida shaxsiy yondashuv bola shaxsining jamoa oldida tan olinishini, unda gumanistik o‘zaro munosabatlarning hosil qilinishini asosiy deb biladi. Mana shu munosabatlarga bog‘liq holda bola o‘zini shaxs sifatida anglaydi va boshqa kishilarda (tengdoshlari va kattalarda) ham shaxs sifatida ko‘rishni o‘rganadi. Har bir bolaning shaxsiy imkoniyatlarini yuzaga chiqarish yo‘llari pedagogning qadriyatli yo‘nalishlariga, ya’ni, uning xulq-atvorida ifodalanadigan moddiy va ma’naviy qadriyatlarga, yo‘l-yo‘riqlar, ishonch-e’tiqod, moyilliklarga nisbatan tanlama munosabatlariga bog‘liq bo‘ladi. Pedagogning mahorati uning kasbiy faoliyatini yo‘nalishini belgilab beradi. Pedagogning shaxsiy yondashuvi bolaga o‘zini shaxs sifatida anglashda hamda imkoniyatlarini aniqlashga yordam ko‘rsatishini ko‘zda tutadi. Bu shunday o‘qitishki, u bolaning yosh xususiyatlarini, uning qobiliyatlarini, qiziqishlarini, ehtiyojlarini, tajribasini, maktabgacha ta’lim tashkilotiga kelgunigacha oiladagi madaniyatni hisobga oladi, bu bolani o‘qitishdagi maqsadlarga erishishida yordam beradi.
O‘qitish bolalar eng optimal ravishda qanday rivojlanayotganliklari va
o‘qiyotganliklarini bilishga asoslanishi kerak;
O‘qtishdagi  muvaffaqiyat  pedagogning  bolalarni  qanday  qilib  o‘qitish  va
rivojlantirish metodlari hamda usullarini bilishiga bog‘liq bo‘ladi;
Pedagogning  asosiy vazifasi  bu bolaning potensialni  aniqlashi va uning
rivojlantirilishiga yordam ko‘rsatish;
Maktabgacha ta’limning o‘ziga xosligi  bolalikning qadr-qimmatini tushunish
va  uni  muddatidan  oldin  katta  bo‘lib  qolishga  turtki  bermaslik.  Pedagog
quyidagilarni bilishi va yodda tutishi lozim:
-
Bolalarni ular qanday bo‘lsalar, shunday qabul qilish.
-
Bolalarga o‘qitish maqsadlariga erishishda ko‘maklashish.
-
Bolalar nimalarga qodir  ekanliklarini va ular o‘z yosh guruhlarida
qanday o‘qiyotganliklarini bilish tarbiyachiga o‘qitishni rejalashtirish
va tashkil etish uchun boshlang‘ich ma’lumotni berish.
-
Agar pedagog barcha bolalarga bir xilda yondashadigan bo‘lsa, bola
muvaffaqiyat qozona olmaydi.
-
Pedagog bolaning turli xil predmetlar bilan faoliyatini, uning turli xil
mashg‘ulotlarga  kirishib  ketganligini  doimiy  kuzatishi  kerak,
bolalarning qobiliyat, qiziqish va ehtiyojlarini bilib olishga intilishi
lozim.
-
Bu  axborotlar  asosida  pedagog  rejalashtirishni  amalga  oshiradi  va
bolaning rivojlanishida olg‘a siljishga erishi uchun o‘qitish metodlarini
moslashtiradi.
-
O‘qitish  bolalar  endilikda  nimalarni  bilishlari  va  uddalay
olishlarigagina emas, balki ulardan yangi ko‘nikmalarni va yangicha
tushunishni hosil qilish yo‘nalishida ma’lum bir urinishlarni ham talab
qilishiga asoslanadigan bo‘lsa, eng samarali bo‘ladi.
Logotip
O‘qitish bolalar eng optimal ravishda qanday rivojlanayotganliklari va o‘qiyotganliklarini bilishga asoslanishi kerak; O‘qtishdagi muvaffaqiyat pedagogning bolalarni qanday qilib o‘qitish va rivojlantirish metodlari hamda usullarini bilishiga bog‘liq bo‘ladi; Pedagogning asosiy vazifasi bu bolaning potensialni aniqlashi va uning rivojlantirilishiga yordam ko‘rsatish; Maktabgacha ta’limning o‘ziga xosligi bolalikning qadr-qimmatini tushunish va uni muddatidan oldin katta bo‘lib qolishga turtki bermaslik. Pedagog quyidagilarni bilishi va yodda tutishi lozim: - Bolalarni ular qanday bo‘lsalar, shunday qabul qilish. - Bolalarga o‘qitish maqsadlariga erishishda ko‘maklashish. - Bolalar nimalarga qodir ekanliklarini va ular o‘z yosh guruhlarida qanday o‘qiyotganliklarini bilish tarbiyachiga o‘qitishni rejalashtirish va tashkil etish uchun boshlang‘ich ma’lumotni berish. - Agar pedagog barcha bolalarga bir xilda yondashadigan bo‘lsa, bola muvaffaqiyat qozona olmaydi. - Pedagog bolaning turli xil predmetlar bilan faoliyatini, uning turli xil mashg‘ulotlarga kirishib ketganligini doimiy kuzatishi kerak, bolalarning qobiliyat, qiziqish va ehtiyojlarini bilib olishga intilishi lozim. - Bu axborotlar asosida pedagog rejalashtirishni amalga oshiradi va bolaning rivojlanishida olg‘a siljishga erishi uchun o‘qitish metodlarini moslashtiradi. - O‘qitish bolalar endilikda nimalarni bilishlari va uddalay olishlarigagina emas, balki ulardan yangi ko‘nikmalarni va yangicha tushunishni hosil qilish yo‘nalishida ma’lum bir urinishlarni ham talab qilishiga asoslanadigan bo‘lsa, eng samarali bo‘ladi.
-
O‘qitish maqsadlari berilgan yosh guruhidagi ko‘pchilik bolalar uchun
realistik  va erishiladigan bo‘lishi kerak. Bolalarga yangi hosil qilingan
ko‘nikmalarni  amalda  qo‘llashning  ko‘plab  imkoniyatlari  taqdim
etilishi lozim.
Bolalar  odatda  yangi  ko‘nikmalarni  o‘z  tashabbuslari  bilan,  masalan,
zinapoyadagi pog‘onalarni sanash kabi, amalda qo‘llaydilar.
Yangi ko‘nikma o‘z takomiliga yetkazilishi bilan bolalarga o‘rganishni davom
ettirish uchun yangi vazifalar kerak bo‘ladi. Lekin bu vazifalar ham realistik
bo‘lishi  zarur.  Pedagoglar  joriy  davrdagi  olg‘a  siljish  darajasini
belgilayotganlarida  va  keyingi  qadamlarni  rejalashtirayotganlarida  dastur
maqsadlarini xotirada tutadilar. Maqsadlar qanchalik realistik ekanligi darajasi
individual  bolaning  rivojlanish  darajasiga,  oldingi  tajribalarga,  bilim  va
ko‘nikmalarga,  shu  jumladan,  o‘qitish  ro‘y  berayotgan  kontekstga  bog‘liq
bo‘ladi.
Katta yoshdagi bolalar pedagoglari har kuni bolalar qanday kitoblarni
o‘qishlari, kichik guruhlarga qancha kishini kiritish kerakligi, qanaqa savollarni
berish, boshqalar bilan o‘yinga kirishib keta olmayotgan bolaga qanday qilib
yordam berish bo‘yicha ko‘plab qarorlarni qabul qiladilar.
Boshqa  qarorlar  –  pedagoglar  rivojlantiruvchi  muhitga,  materillarni
joylashtirishga,  kichik  guruhlarda  ishlash  uchun  bolalarni  qanday  qilib
taqsimlashga nisbatan qabul qiladigan qarorlardir.
Barcha vaziyatlarda qabul qilinadigan qarorlar sinchiklab ko‘rib chiqish va
rejalashtirish natijasi bo‘lib sanalishi kerak.
Pedagoglar tomonidan axborotlashtirilgan qarorlarni qabul qilish – barcha
kichik  va  muhim  qarorlar  axborotlashtirilgan  holda,  ya’ni,  pedagog  o‘z
kuzatuvlari  (bolalarni  kuzatish  va  ularning  ota-onalari  bilan  suhbatlashish
Logotip
- O‘qitish maqsadlari berilgan yosh guruhidagi ko‘pchilik bolalar uchun realistik va erishiladigan bo‘lishi kerak. Bolalarga yangi hosil qilingan ko‘nikmalarni amalda qo‘llashning ko‘plab imkoniyatlari taqdim etilishi lozim. Bolalar odatda yangi ko‘nikmalarni o‘z tashabbuslari bilan, masalan, zinapoyadagi pog‘onalarni sanash kabi, amalda qo‘llaydilar. Yangi ko‘nikma o‘z takomiliga yetkazilishi bilan bolalarga o‘rganishni davom ettirish uchun yangi vazifalar kerak bo‘ladi. Lekin bu vazifalar ham realistik bo‘lishi zarur. Pedagoglar joriy davrdagi olg‘a siljish darajasini belgilayotganlarida va keyingi qadamlarni rejalashtirayotganlarida dastur maqsadlarini xotirada tutadilar. Maqsadlar qanchalik realistik ekanligi darajasi individual bolaning rivojlanish darajasiga, oldingi tajribalarga, bilim va ko‘nikmalarga, shu jumladan, o‘qitish ro‘y berayotgan kontekstga bog‘liq bo‘ladi. Katta yoshdagi bolalar pedagoglari har kuni bolalar qanday kitoblarni o‘qishlari, kichik guruhlarga qancha kishini kiritish kerakligi, qanaqa savollarni berish, boshqalar bilan o‘yinga kirishib keta olmayotgan bolaga qanday qilib yordam berish bo‘yicha ko‘plab qarorlarni qabul qiladilar. Boshqa qarorlar – pedagoglar rivojlantiruvchi muhitga, materillarni joylashtirishga, kichik guruhlarda ishlash uchun bolalarni qanday qilib taqsimlashga nisbatan qabul qiladigan qarorlardir. Barcha vaziyatlarda qabul qilinadigan qarorlar sinchiklab ko‘rib chiqish va rejalashtirish natijasi bo‘lib sanalishi kerak. Pedagoglar tomonidan axborotlashtirilgan qarorlarni qabul qilish – barcha kichik va muhim qarorlar axborotlashtirilgan holda, ya’ni, pedagog o‘z kuzatuvlari (bolalarni kuzatish va ularning ota-onalari bilan suhbatlashish
natijasida  tarbiyachilar  har  bir  bolaning  kuchli  va  kuchsiz  tomonlarini,
shuningdek,  qiziqishlarini  bilib  oladilar)  asosida  oladigan  axborotlarga
tayangan holda qabul qilinishi lozim.    
Pedagog diqqat qilishi lozim bo‘lgan omillar – bolani o‘qitish bo‘yicha qaror
qabul  qilishda  pedagogni  yetaklashi  lozim  bo‘lgan  uchta  muhim  omil
mavjuddir.  Pedagoglarni bolalarni yosh xususiyatlarini  bilishi,  bolalarning
yosh xususiyatlariga   mos holda  ta’lim jarayonini tashkil  etish imkonini
beradi,   ishlarni  rejalashtirish,   qanday  materiallar  va  mashg‘ulotlar
xavfsiz,qiziqarli, yetarlicha murakkab  bo‘lishi  bolalarning yaxshi rivojlanishi
hamda o‘qitilishiga yordam beradi. Bu omil yoshiga moslik deb ataladi. 
        Har  bir  individual  bolaning kuchli va kuchsiz tomonlari, qiziqishlari va
ehtiyojlari  haqidagi  ma’lumotlarni  to‘plash  pedagoglarga  o‘qitishda
moslashtirilgan  va individual variativ yondashuvlarni  amalga oshirish hamda
samarali individuallashtirish  imkonini beradi.
Bolaning  uyidagi  va  o‘z  hamjamiyatidagi   turmushini  shakllantiradigan
qadriyatlar,  kutishlar,  xulq-atvor  va  tilga  doir  o‘ziga  xosliklarni  o‘rganish
pedagoglarga bolalar uchun ma’noga ega bo‘lgan  rivojlantiruvchi muhitini va
mashg‘ulotlarni  tashkil  etishga  imkon  beradi,  ularning  madaniyati  bilan
taqqoslanadi va bolalarga hamda ularning oilalariga hurmat namoyish etiladi.
Rivojlantiruvchi yondashuv –  bolaning tabiiy ravishda ulg‘ayishining
muhimligini baholash va tahlil etish imkoniyatini yaratadigan rivojlantirishga
yo‘naltirilgan yondashuv.
         Bu yondashuvga muvofiq bolalar:
-
o‘yin jarayonida atrof muhit haqidagi ma’lumotlarni o‘zlashtirib, faol
ta’lim oladi;
-
rivojlanishning qonuniy bosqichlarini bosib o‘tadi;
Logotip
natijasida tarbiyachilar har bir bolaning kuchli va kuchsiz tomonlarini, shuningdek, qiziqishlarini bilib oladilar) asosida oladigan axborotlarga tayangan holda qabul qilinishi lozim. Pedagog diqqat qilishi lozim bo‘lgan omillar – bolani o‘qitish bo‘yicha qaror qabul qilishda pedagogni yetaklashi lozim bo‘lgan uchta muhim omil mavjuddir. Pedagoglarni bolalarni yosh xususiyatlarini bilishi, bolalarning yosh xususiyatlariga mos holda ta’lim jarayonini tashkil etish imkonini beradi, ishlarni rejalashtirish, qanday materiallar va mashg‘ulotlar xavfsiz,qiziqarli, yetarlicha murakkab bo‘lishi bolalarning yaxshi rivojlanishi hamda o‘qitilishiga yordam beradi. Bu omil yoshiga moslik deb ataladi. Har bir individual bolaning kuchli va kuchsiz tomonlari, qiziqishlari va ehtiyojlari haqidagi ma’lumotlarni to‘plash pedagoglarga o‘qitishda moslashtirilgan va individual variativ yondashuvlarni amalga oshirish hamda samarali individuallashtirish imkonini beradi. Bolaning uyidagi va o‘z hamjamiyatidagi turmushini shakllantiradigan qadriyatlar, kutishlar, xulq-atvor va tilga doir o‘ziga xosliklarni o‘rganish pedagoglarga bolalar uchun ma’noga ega bo‘lgan rivojlantiruvchi muhitini va mashg‘ulotlarni tashkil etishga imkon beradi, ularning madaniyati bilan taqqoslanadi va bolalarga hamda ularning oilalariga hurmat namoyish etiladi. Rivojlantiruvchi yondashuv – bolaning tabiiy ravishda ulg‘ayishining muhimligini baholash va tahlil etish imkoniyatini yaratadigan rivojlantirishga yo‘naltirilgan yondashuv. Bu yondashuvga muvofiq bolalar: - o‘yin jarayonida atrof muhit haqidagi ma’lumotlarni o‘zlashtirib, faol ta’lim oladi; - rivojlanishning qonuniy bosqichlarini bosib o‘tadi;
-
hissiy  va  kognitiv(aqliy)  rivojlanishi  uchun  ijtimoiy  o‘zaro
munosabatlarga ehtiyoj sezadi.
-
Har biri o‘ziga xos sur’atda, betakror shaxs sifatida rivojlanadi.
 Individuallashuv –  o‘ta  muhim  masala,  chunki  yondashuv  qay  darajada
individual bo‘lsa, har bir bola shu darajada mo‘ljaldagi ta’lim natijalariga
erishishining ehtimoli ortadi va shu tufayli dasturning amalga oshirilishi oson
kechadi,  muayyan  fan  bilan  bog‘liq  muammolar  kamayadi,  o‘zlashtirilgan
bilim va ko‘nikmalar oshadi.
        Individuallashtirish ta’lim jarayonini bolaning yosh xususiyatlari,
qobiliyati va talab - ehtiyojlari bilan moslashtirish imkoniyatini beradi.   Bu
jarayonda bolalarning bilim doirasi kengayib, o‘ziga nisbatan hurmati oshadi.
Ularda yanada murakkabroq masalalarni hal etishga tayyorgarlik hissi paydo
bo‘ladi.
         Pedagog o‘zgaruvchan vazifalar va faoliyatning qiziqarli turlarini
rejalashtirishi,  bolalarni  diqqat  bilan  kuzatishi,  zarur  hollarda,  material  va
vazifalarni almashtirishi va moslashtirishi lozim. Bolalarni kuzatish va ota-
onalar  bilan  suhbat  natijasida  pedagoglar  har  bir  bolaning  kuchli  va  zaif
jihatlari hamda qiziqishlarini o‘rganadi. Pedagogik strategiya – bu bolalarning
qo‘yilgan maqsadlarga erishishiga yordam beradigan pedagog qo‘llaydigan
muayyan uslublar yig‘indisi. Uning asosini bolaning qiziqishlari, uning kuchli
va zaif jihatlari, ta’lim uslubi, yosh xususiyatlari va shaxsiy sifatlarni  e’tiborga
olish tashkil etadi. 
Bu  faollikning  har-xil  turlari  bilan  to‘ldirilgan  ta’lim  jarayonini  amalga
oshirish bo‘lib, u funksionallik, bolalar uchun qo‘llanmalar va materiallarning
ommabopligi, ko‘p bo‘g‘inlilik (turlicha rivojlanish darajasiga ega bolalarning
o‘z-o‘zini  yuzaga  chiqarishlarini  ta’minlaydi)  va  ko‘p  funksionallilik
Logotip
- hissiy va kognitiv(aqliy) rivojlanishi uchun ijtimoiy o‘zaro munosabatlarga ehtiyoj sezadi. - Har biri o‘ziga xos sur’atda, betakror shaxs sifatida rivojlanadi. Individuallashuv – o‘ta muhim masala, chunki yondashuv qay darajada individual bo‘lsa, har bir bola shu darajada mo‘ljaldagi ta’lim natijalariga erishishining ehtimoli ortadi va shu tufayli dasturning amalga oshirilishi oson kechadi, muayyan fan bilan bog‘liq muammolar kamayadi, o‘zlashtirilgan bilim va ko‘nikmalar oshadi. Individuallashtirish ta’lim jarayonini bolaning yosh xususiyatlari, qobiliyati va talab - ehtiyojlari bilan moslashtirish imkoniyatini beradi. Bu jarayonda bolalarning bilim doirasi kengayib, o‘ziga nisbatan hurmati oshadi. Ularda yanada murakkabroq masalalarni hal etishga tayyorgarlik hissi paydo bo‘ladi. Pedagog o‘zgaruvchan vazifalar va faoliyatning qiziqarli turlarini rejalashtirishi, bolalarni diqqat bilan kuzatishi, zarur hollarda, material va vazifalarni almashtirishi va moslashtirishi lozim. Bolalarni kuzatish va ota- onalar bilan suhbat natijasida pedagoglar har bir bolaning kuchli va zaif jihatlari hamda qiziqishlarini o‘rganadi. Pedagogik strategiya – bu bolalarning qo‘yilgan maqsadlarga erishishiga yordam beradigan pedagog qo‘llaydigan muayyan uslublar yig‘indisi. Uning asosini bolaning qiziqishlari, uning kuchli va zaif jihatlari, ta’lim uslubi, yosh xususiyatlari va shaxsiy sifatlarni e’tiborga olish tashkil etadi. Bu faollikning har-xil turlari bilan to‘ldirilgan ta’lim jarayonini amalga oshirish bo‘lib, u funksionallik, bolalar uchun qo‘llanmalar va materiallarning ommabopligi, ko‘p bo‘g‘inlilik (turlicha rivojlanish darajasiga ega bolalarning o‘z-o‘zini yuzaga chiqarishlarini ta’minlaydi) va ko‘p funksionallilik
(bolalarning har xil faoliyat turlariga jalb etilishini ta’minlaydi) bilan ajralib
turadigan rivojlantiruvchi muhitning ratsional tashkil etilishini talab qiladi. Bu
ayniqsa, katta maktabgacha yoshdagi bolalarning mazmunli mustaqil faoliyati
uchun o‘ta muhimdir.
Guruh xonasida bolalarning o‘z qiziqishlari bo‘yicha erkin mustaqil faoliyat
uchun maydoncha ajratiladi. Bu syujetli o‘yin, tajriba va sinovlarni   o‘tkazish,
stol ustidagi va didaktik o‘yinlar, konstruksiyalarni yasash, qo‘l mehnati va
badiiy  faoliyat  uchun  ajratilgan  past  stellajlar,  shkafchalar,  shuningdek,
kitoblar va albomlarni bemalol tomosha qilish, o‘qish mumkin bo‘ladigan
kitoblar burchagi bo‘lishi mumkin.
Guruh xonasining jihozlanishi o‘z ichiga bolalarning ko‘z bilan yaxshi ko‘ra
oladigan, yaqin kelib, ko‘rib chiqish mumkin bo‘ladigan balandlikda osilgan
yarim sharlar xaritasini, O‘zbekiston xaritasini, globuslarni, harakatlanadigan
ikki tomonlama yozuv taxtasini olishi  lozim bo‘lib, ulardan rasm  chizish,
yozish uchun mashg‘ulotlarda hamda sxemalarni, illyustrativ materiallarni va
shu kabilarni namoyish qilish uchun stend sifatida foydalanish mumkin. Yozuv
taxtasidan barcha bolalar har doim foydalana oladigan bo‘lishi kerak.
Guruhlar  xonalaridagi  stenlarda  va  foyeda  bolalarning  ishlari
ekspozitsiyalarini,  shuningdek,  ular  mashg‘ulotlarda  katta  yoshlilar  bilan
birgalikda  tayyorlagan  jadvallar,  pannolar  va  shu  kabilarni  joylashtirish
imkoniyatini ko‘zda tutmoq kerak.
Maktabgacha  ta’lim  tashkilotchi hududidagi guruhlardagi holat shunday
yaratiladiki,  bunga  ko‘ra  u  bolaning  tanlovni  mustaqil  amalga  oshirishi
imkonini  berishi  lozim.  Har  bir  guruhning  xonasi  bi  nechta  markazlarga
ajratilishi mumkin bo‘lib,  ularning har birida o‘rganish va o‘ynash, tajriba va
sinov o‘tkazish, boshqa bolalar  va kattalar bilan o‘zaro harakat qilish uchun
yetarlicha  miqdordagi  materiallar  mavjud  bo‘ladi.  Har  xil  guruhlarda
Logotip
(bolalarning har xil faoliyat turlariga jalb etilishini ta’minlaydi) bilan ajralib turadigan rivojlantiruvchi muhitning ratsional tashkil etilishini talab qiladi. Bu ayniqsa, katta maktabgacha yoshdagi bolalarning mazmunli mustaqil faoliyati uchun o‘ta muhimdir. Guruh xonasida bolalarning o‘z qiziqishlari bo‘yicha erkin mustaqil faoliyat uchun maydoncha ajratiladi. Bu syujetli o‘yin, tajriba va sinovlarni o‘tkazish, stol ustidagi va didaktik o‘yinlar, konstruksiyalarni yasash, qo‘l mehnati va badiiy faoliyat uchun ajratilgan past stellajlar, shkafchalar, shuningdek, kitoblar va albomlarni bemalol tomosha qilish, o‘qish mumkin bo‘ladigan kitoblar burchagi bo‘lishi mumkin. Guruh xonasining jihozlanishi o‘z ichiga bolalarning ko‘z bilan yaxshi ko‘ra oladigan, yaqin kelib, ko‘rib chiqish mumkin bo‘ladigan balandlikda osilgan yarim sharlar xaritasini, O‘zbekiston xaritasini, globuslarni, harakatlanadigan ikki tomonlama yozuv taxtasini olishi lozim bo‘lib, ulardan rasm chizish, yozish uchun mashg‘ulotlarda hamda sxemalarni, illyustrativ materiallarni va shu kabilarni namoyish qilish uchun stend sifatida foydalanish mumkin. Yozuv taxtasidan barcha bolalar har doim foydalana oladigan bo‘lishi kerak. Guruhlar xonalaridagi stenlarda va foyeda bolalarning ishlari ekspozitsiyalarini, shuningdek, ular mashg‘ulotlarda katta yoshlilar bilan birgalikda tayyorlagan jadvallar, pannolar va shu kabilarni joylashtirish imkoniyatini ko‘zda tutmoq kerak. Maktabgacha ta’lim tashkilotchi hududidagi guruhlardagi holat shunday yaratiladiki, bunga ko‘ra u bolaning tanlovni mustaqil amalga oshirishi imkonini berishi lozim. Har bir guruhning xonasi bi nechta markazlarga ajratilishi mumkin bo‘lib, ularning har birida o‘rganish va o‘ynash, tajriba va sinov o‘tkazish, boshqa bolalar va kattalar bilan o‘zaro harakat qilish uchun yetarlicha miqdordagi materiallar mavjud bo‘ladi. Har xil guruhlarda
markazlardagi to‘plamlar bolalarning yoshi, qiziqishlari, ehtiyojlariga bog‘liq
holda turlicha  bo‘lishi, vaqt  o‘tishi  bilan ular almashtirilishi, bir markaz
boshqasiga transformatsiyalanishi mumkindir. Masalan,  syujetli-rolli  markazi
bir  vaqtning  o‘zida  tasviriy  faoliyat  markazi  bo‘lishi,  boshqa  vaqtda  esa
kitoblarni tomosha qilish va o‘qish markazi bo‘lishi mumkin. Lekin kitoblarni
toza havoda ham o‘qish mumkin, shuning uchun maktabgacha ta’lim markazi
hududini ham rivojlantiruvchi muhitning muhim tarkibiy qismi sifatida olib
qarash kerak bo‘ladi.  Maktabga tayyorlash bo‘yicha guruhlarda 5 tadan kam
bo‘lmagan turli xil faoliyat markazlarini ko‘zda tutish tavsiya qilinadi1.
Mahalliy xudud (mahalla)ning resurslarini ham yoddan chiqarmaslik lozim,
shuning  uchun  pedagog  bolalar  bilan  muzey,  park,  fermaga,  tomorqaga
sayohatlarni tashkil etishi, mehmonga chaqirishni rejalashtirishi lozim bo‘ladi. 
Dastur rivojlantiruvchi muhit deganda nafaqat maktabgacha ta’lim tashkiloti
xonalarini, balki unga yondosh hududlarning, shuningdek, mahalliy  xudud
(mahalla)ning resurslarining ham tushunilishini taklif qiladi. 
Tadqiqotlar natijalariga ko‘ra (K. Groos, V Shtern, F. Bontendayk, J. Piaje,
E.Erikson, L. Vыgotskiy, D.B. Elkonin i dr.), o‘yin kichik bolalar hayotining
muhim  qismi  bo‘lib,  o‘yin  bilan  rivojlanish  uzviy  bog‘liq  jarayonlardir.
Ekspertlarning  fikricha,  «O‘yin  bolalarga  bilim  doirasi  va  harakat
ko‘nikmalarini  rivojlantirish,  ularni  qurshab  odamlar  dunyosi  va  undagi
o‘zining  o‘rnini  anglash  uchun  zarur»  (Frost  i  Yakob,  1995g.).  O‘yin
jarayonida bolalar hamkorlik qilishga o‘rganadi, qoidalar bilan tanishadi va
yangilarini ishlab chiqadi, o‘ziga va boshqalarga baho berishi ko‘nikmalarini
rivojlanadi, shaxsiy, jismoniy, intellektual va ijtimoiy muammolarni hal etadi.
1“Билимлар йўли” Вариатив дастурига 9-илова, “Ривожланиш марказларини самарали 
ташкил этиш бўйича методик тавсиялар”.
Logotip
markazlardagi to‘plamlar bolalarning yoshi, qiziqishlari, ehtiyojlariga bog‘liq holda turlicha bo‘lishi, vaqt o‘tishi bilan ular almashtirilishi, bir markaz boshqasiga transformatsiyalanishi mumkindir. Masalan, syujetli-rolli markazi bir vaqtning o‘zida tasviriy faoliyat markazi bo‘lishi, boshqa vaqtda esa kitoblarni tomosha qilish va o‘qish markazi bo‘lishi mumkin. Lekin kitoblarni toza havoda ham o‘qish mumkin, shuning uchun maktabgacha ta’lim markazi hududini ham rivojlantiruvchi muhitning muhim tarkibiy qismi sifatida olib qarash kerak bo‘ladi. Maktabga tayyorlash bo‘yicha guruhlarda 5 tadan kam bo‘lmagan turli xil faoliyat markazlarini ko‘zda tutish tavsiya qilinadi1. Mahalliy xudud (mahalla)ning resurslarini ham yoddan chiqarmaslik lozim, shuning uchun pedagog bolalar bilan muzey, park, fermaga, tomorqaga sayohatlarni tashkil etishi, mehmonga chaqirishni rejalashtirishi lozim bo‘ladi. Dastur rivojlantiruvchi muhit deganda nafaqat maktabgacha ta’lim tashkiloti xonalarini, balki unga yondosh hududlarning, shuningdek, mahalliy xudud (mahalla)ning resurslarining ham tushunilishini taklif qiladi. Tadqiqotlar natijalariga ko‘ra (K. Groos, V Shtern, F. Bontendayk, J. Piaje, E.Erikson, L. Vыgotskiy, D.B. Elkonin i dr.), o‘yin kichik bolalar hayotining muhim qismi bo‘lib, o‘yin bilan rivojlanish uzviy bog‘liq jarayonlardir. Ekspertlarning fikricha, «O‘yin bolalarga bilim doirasi va harakat ko‘nikmalarini rivojlantirish, ularni qurshab odamlar dunyosi va undagi o‘zining o‘rnini anglash uchun zarur» (Frost i Yakob, 1995g.). O‘yin jarayonida bolalar hamkorlik qilishga o‘rganadi, qoidalar bilan tanishadi va yangilarini ishlab chiqadi, o‘ziga va boshqalarga baho berishi ko‘nikmalarini rivojlanadi, shaxsiy, jismoniy, intellektual va ijtimoiy muammolarni hal etadi. 1“Билимлар йўли” Вариатив дастурига 9-илова, “Ривожланиш марказларини самарали ташкил этиш бўйича методик тавсиялар”.
«Ilm yo‘li»variativ dasturi kuzatish va izlanish, tajriba o‘tkazish va loyihaviy
faoliyat  kabi  muhim  turlarlarning  ahamiyatini  inkor  etmagan  holda,
faoliyatning yetakchi turi – o‘yinga pedagoglarning diqqat-e’tiborini  jalb etadi.
Aynan  o‘yin  jarayonida  ma’lum  darajada  faoliyatning  mazkur  turlarining
barchasida albatta ishtirok etadi.
    Inklyuziv ta’lim  – ta’lim-tarbiyaning mutlaqo yangi tizimi.  Bu hol pedagog
tomonidan ta’lim jarayoninini tashkil etishda har bir bolaning fiziologik va
ruhiy rivojlanishi, ayniqsa, o‘ziga xos bolalarning individual xususiyatlarini
e’tiborga olinishini anglatadi
        «Ilm yo‘li» variativ dasturi mualliflarining nazarida, maktabgacha ta’lim
tashkiloti  ta’lim-tarbiya  vazifasini  amalga  oshirish  bilan  birgalikda,  bola
hayotiy faoliyatining asosiy sohasi hamdir.  Shu munosabat bilan, mazkur
dasturda  aynan  pedagog  har  bir  bolaning  ichki  imkoniyatlarini  ro‘yobga
chiqarish huquqini ta’minlashi lozim degan g‘oyani ilgari suradi.    
       Bu jarayonda bolalarning zaif toifasiga alohida e’tibor talab etiladi.
Jamoada bolalar bir-biri bilan o‘zaro aloqa bog‘lashga,  jinsi, irqi, millati,
madaniyati, tili, e’tiqodi, yoshi, alohida talab-ehtiyojlari, oilaning tuzilishi va
uning ijtimoiy-iqtisodiy holatidan qat’i nazar, boshqa kishilar bilan do‘stona
munosabatlar o‘rnatishga o‘rganadi.    
       «Ilm yo‘li» variativ dasturi inklyuziv ta’limning quyidagi tamoyillariga
tayanadi:
-
Insonning qadr-qimmati uning qobiliyati va erishgan yutuqlari bilan
belgilanmaydi;
-
Har bir inson his etish va fikr yuritishga qodir;
-
Har bir inson muloqot yuritishga va uning fikrlari e’tirof etilishiga
haqlidir;
-
Barcha kishilar bir-biriga ehtiyoj sezadi;
Logotip
«Ilm yo‘li»variativ dasturi kuzatish va izlanish, tajriba o‘tkazish va loyihaviy faoliyat kabi muhim turlarlarning ahamiyatini inkor etmagan holda, faoliyatning yetakchi turi – o‘yinga pedagoglarning diqqat-e’tiborini jalb etadi. Aynan o‘yin jarayonida ma’lum darajada faoliyatning mazkur turlarining barchasida albatta ishtirok etadi. Inklyuziv ta’lim – ta’lim-tarbiyaning mutlaqo yangi tizimi. Bu hol pedagog tomonidan ta’lim jarayoninini tashkil etishda har bir bolaning fiziologik va ruhiy rivojlanishi, ayniqsa, o‘ziga xos bolalarning individual xususiyatlarini e’tiborga olinishini anglatadi «Ilm yo‘li» variativ dasturi mualliflarining nazarida, maktabgacha ta’lim tashkiloti ta’lim-tarbiya vazifasini amalga oshirish bilan birgalikda, bola hayotiy faoliyatining asosiy sohasi hamdir. Shu munosabat bilan, mazkur dasturda aynan pedagog har bir bolaning ichki imkoniyatlarini ro‘yobga chiqarish huquqini ta’minlashi lozim degan g‘oyani ilgari suradi. Bu jarayonda bolalarning zaif toifasiga alohida e’tibor talab etiladi. Jamoada bolalar bir-biri bilan o‘zaro aloqa bog‘lashga, jinsi, irqi, millati, madaniyati, tili, e’tiqodi, yoshi, alohida talab-ehtiyojlari, oilaning tuzilishi va uning ijtimoiy-iqtisodiy holatidan qat’i nazar, boshqa kishilar bilan do‘stona munosabatlar o‘rnatishga o‘rganadi. «Ilm yo‘li» variativ dasturi inklyuziv ta’limning quyidagi tamoyillariga tayanadi: - Insonning qadr-qimmati uning qobiliyati va erishgan yutuqlari bilan belgilanmaydi; - Har bir inson his etish va fikr yuritishga qodir; - Har bir inson muloqot yuritishga va uning fikrlari e’tirof etilishiga haqlidir; - Barcha kishilar bir-biriga ehtiyoj sezadi;
-
Chinakam ta’lim muayyan o‘zaro munosabatlar doirasidagina amalga
oshirilishi mumkin;
-
Barcha  insonlar  qo‘llab-quvvatlashga  va  tengdoshlar  bilan  do‘st
bo‘lishga ehtiyoj sezadi;
-
Ta’lim  olayotganlar  uchun  ijobiy  yutuqlarga  erishish  qo‘lidan
kelmaydigan ishdan ko‘ra, uddalay oladigan ishda ko‘proq namoyon
bo‘ladi;
-
Rang-baranglik inson hayotini boyitadi;
-
Bir-birimizdan  farq  qilishimiz  va  har  birimiz  individual  shaxs
ekanimizni tan olish;
-
Rivojlantiruvchi  dasturlarning  individuallashuvini  ta’minlash,  ya’ni
dasturlarni har  bir bolaning birgalikdagi  faoliyat  doirasidagi  talab-
ehtiyojlari  hamda maktabgacha ta’lim tashkiloti va majburiy bir yillik
maktabga  tayyorlov   guruhlarning  umumiy  maqsadlarini  e’tiborga
olgan holda tuzish;
-
Ta’lim-tarbiya jarayonida bolalarning o‘qishini, ularning rivojlanishi
va  maktabgacha  ta’lim  tashkiloti  hayotida  faol  ishtirokini  qo‘llab-
quvvatlash borasida qimmatli uslubiy tajriba to‘plash;
-
Barcha bolalar bir xil taqdirlanishi lozim;
-
Yosh xususiyatlariga mos bo‘lgan umumiy o‘quv rejasidan foydalana
olish  imkoniyatini  yaratadigan  ta’limning  differensiyallashgan
strategiyalariga tayanish;
-
Maktabgacha ta’lim tashkiloti va qisqa muddatli guruhlarni bolaning
talab-ehtiyojlariga uzluksiz moslashuvini ta’minlash;
-
bolalarni bir yillik majburiy maktabga tayyorlash bo‘yicha guruhlar va
maktabgacha ta’lim tashkilotining bolaning talab-ehtiyojlariga doimiy
moslashtirilishini ta’minlash.
Logotip
- Chinakam ta’lim muayyan o‘zaro munosabatlar doirasidagina amalga oshirilishi mumkin; - Barcha insonlar qo‘llab-quvvatlashga va tengdoshlar bilan do‘st bo‘lishga ehtiyoj sezadi; - Ta’lim olayotganlar uchun ijobiy yutuqlarga erishish qo‘lidan kelmaydigan ishdan ko‘ra, uddalay oladigan ishda ko‘proq namoyon bo‘ladi; - Rang-baranglik inson hayotini boyitadi; - Bir-birimizdan farq qilishimiz va har birimiz individual shaxs ekanimizni tan olish; - Rivojlantiruvchi dasturlarning individuallashuvini ta’minlash, ya’ni dasturlarni har bir bolaning birgalikdagi faoliyat doirasidagi talab- ehtiyojlari hamda maktabgacha ta’lim tashkiloti va majburiy bir yillik maktabga tayyorlov guruhlarning umumiy maqsadlarini e’tiborga olgan holda tuzish; - Ta’lim-tarbiya jarayonida bolalarning o‘qishini, ularning rivojlanishi va maktabgacha ta’lim tashkiloti hayotida faol ishtirokini qo‘llab- quvvatlash borasida qimmatli uslubiy tajriba to‘plash; - Barcha bolalar bir xil taqdirlanishi lozim; - Yosh xususiyatlariga mos bo‘lgan umumiy o‘quv rejasidan foydalana olish imkoniyatini yaratadigan ta’limning differensiyallashgan strategiyalariga tayanish; - Maktabgacha ta’lim tashkiloti va qisqa muddatli guruhlarni bolaning talab-ehtiyojlariga uzluksiz moslashuvini ta’minlash; - bolalarni bir yillik majburiy maktabga tayyorlash bo‘yicha guruhlar va maktabgacha ta’lim tashkilotining bolaning talab-ehtiyojlariga doimiy moslashtirilishini ta’minlash.
           Inklyuziv ta’lim prinsipial jihatdan yangicha tizim bo‘lib sanaladi. Bu
shuni  anglatadiki,  bunda  pedagoglarga  ta’lim  jarayonini  tuzib  chiqishda
alohida  olingan  bolaning,  ayniqsa,  notipik  rivojlanishga  ega  bolalarning
fiziologiyasi va psixikasi rivojlanishi bilan bog‘liq bo‘ladigan individual o‘ziga
xosliklarini hisobga olishlari kerak bo‘ladi
O‘quv-tarbiya faoliyati “O‘zbekiston Respublikasida ilk va maktabgacha
yoshdagi  bolalarning  rivojlanishiga  qo‘yiladigan  Davlat  talablari”  asosida
amalga oshiriladi. 
Maktabgacha ta’lim tashkilotlari o‘quv va tarbiyaviy faoliyatni o‘quv yillari
bo‘yicha tashkil etadiladi2.
O‘quv yili har yilning 2 sentyabridan boshlanadi va 31 maygacha davom etadi. 
To‘liq va noto‘liq tayyorlov guruhlari o‘quv-tarbiyaviy jarayonni haftasiga 15
soatdan kam bo‘lmagan hajmda tashkil etiladi. 
6-7 yoshli bolalarni maktabga majburiy bir  yillik tayyorlash bo‘yicha guruhlar
davlat  maktabgacha  ta’lim  tashkilotlari  bazasida,  maktablarda,  mahalliy
xududlar  (mahallalar)da,  maktabgacha  ta’lim  sohasida  nodavlat  ta’lim
xizmatlarini  ko‘rsatuvchi  yuridik  shaxslar  bazasida,  shu  jumladan,  oilaviy
maktabgacha ta’lim tashkilotlarida tashkil etilishi mumkin.
 Mazkur guruhlardagi bolalarning ro‘yxati maktabgacha ta’lim tashkiloti
joylashgan  hududga  biriktirilgan  maktabgacha  ta’lim  tashkilotlarining
xodimlari hovlima-hovli, xonadonma-xonadon yurib, ko‘rib chiqishlari orqali
shakllantiriladi. 
2 “Илм йўли” Вариатив дастурига 1-илова, “Бошланғич таълимга болаларнинг 
мажбурий йиллик тайёрлаш бўйича  гуруҳларда ишловчи педагоглар учун тавсиялар”.
Logotip
Inklyuziv ta’lim prinsipial jihatdan yangicha tizim bo‘lib sanaladi. Bu shuni anglatadiki, bunda pedagoglarga ta’lim jarayonini tuzib chiqishda alohida olingan bolaning, ayniqsa, notipik rivojlanishga ega bolalarning fiziologiyasi va psixikasi rivojlanishi bilan bog‘liq bo‘ladigan individual o‘ziga xosliklarini hisobga olishlari kerak bo‘ladi O‘quv-tarbiya faoliyati “O‘zbekiston Respublikasida ilk va maktabgacha yoshdagi bolalarning rivojlanishiga qo‘yiladigan Davlat talablari” asosida amalga oshiriladi. Maktabgacha ta’lim tashkilotlari o‘quv va tarbiyaviy faoliyatni o‘quv yillari bo‘yicha tashkil etadiladi2. O‘quv yili har yilning 2 sentyabridan boshlanadi va 31 maygacha davom etadi. To‘liq va noto‘liq tayyorlov guruhlari o‘quv-tarbiyaviy jarayonni haftasiga 15 soatdan kam bo‘lmagan hajmda tashkil etiladi. 6-7 yoshli bolalarni maktabga majburiy bir yillik tayyorlash bo‘yicha guruhlar davlat maktabgacha ta’lim tashkilotlari bazasida, maktablarda, mahalliy xududlar (mahallalar)da, maktabgacha ta’lim sohasida nodavlat ta’lim xizmatlarini ko‘rsatuvchi yuridik shaxslar bazasida, shu jumladan, oilaviy maktabgacha ta’lim tashkilotlarida tashkil etilishi mumkin. Mazkur guruhlardagi bolalarning ro‘yxati maktabgacha ta’lim tashkiloti joylashgan hududga biriktirilgan maktabgacha ta’lim tashkilotlarining xodimlari hovlima-hovli, xonadonma-xonadon yurib, ko‘rib chiqishlari orqali shakllantiriladi. 2 “Илм йўли” Вариатив дастурига 1-илова, “Бошланғич таълимга болаларнинг мажбурий йиллик тайёрлаш бўйича гуруҳларда ишловчи педагоглар учун тавсиялар”.
II bob.  Bolalarni boshlang‘ich ta’limga majburiy  bir yillik tayyorlash
bo‘yicha guruhlardagi 6-7 yoshli bolalarning o‘qitish samaradorligini va
rivojlanishi taraqqiyotining baholanishini o‘tkazish muddatlari
2.1. Bolalarni boshlang‘ich ta’limga majburiy  bir yillik tayyorlash bo‘yicha
guruhlardagi 6-7 yoshli bolalarning o‘qitish samaradorligini va rivojlanishi
taraqqiyotining baholanishini o‘tkazish muddatlari
Bola rivojlanishi  xaritasini  to‘ldirish uchun o‘z ichiga  uchta siklni  –
dastlabki  (o‘quv  yili  boshidagi),  oraliq  va  yakuniy  kuzatishlarni  oluvchi
kuzatish amalga oshiriladi. 
Dastlabki  kuzatish  o‘quv  yili  boshida  –  taxminan  sentyabr  oyi  davomida
o‘tkaziladi.  Bu  bosqichda  har  bir  bolaning  boshlang‘ich  imkoniyatlari
aniqlanadi,  shu  vaqtga  kelib  uning  yutuqlari  belgilanadi.  Tarbiyachi  o‘z
diqqatini  ta’lim  sohalarini  o‘zlashtirish  bo‘yicha  mavjud  muammolarga
qaratadi, bolaning qaysi sifatlarini qo‘llab-quvvatlash kerakligini, har bir bola
uchun qaysi vazifalar dolzarb ekanligini aniqlaydi. Bundan so‘ng berilgan vaqt
davomida bolaning yoshini hisobga olgan holda uning rivojlanishi xaritasini
to‘ldiradi. 
Oraliq kuzatish yarim yillik oxirida (dekabr, yanvar oylari) o‘tkaziladi. Bu
kuzatishning  maqsadi  bo‘lib  bolaga  nisbatan  tanlab  olingan  metodikaning
to‘g‘riligini  aniqlash,  rivojlanish  dinamikasini  belgilash  sanaladi.  Mazkur
kuzatish natijalari bo‘yicha tarbiyachi boshqa mutaxassislar bilan hamkorlikda
zarur  vaziyatlarda pedagogik jarayonga tuzatishlar kiritishi mumkin.
O‘quv  yili  oxirida  (odatda  may  oyida)  tarbiyachi  yakuniy  kuzatishni
o‘tkazadi.  Yakuniy  kuzatish  asosida  belgilangan  vazifalar  qanchalik
bajarilganiligi  baholanadi,  mazkur  bolaning  rivojlanishida  kutilayotgan
natijalarni  hisobga  olish  bilan  pedagogik  jarayonning  kelgusi  maqsadlari
belgilanadi/to‘liq kunlik qatnash guruhida ishtirok etishni hisobga oilsh bilan
yozgi davr uchun individual ishni olib borish belgilanadi.
Logotip
II bob. Bolalarni boshlang‘ich ta’limga majburiy bir yillik tayyorlash bo‘yicha guruhlardagi 6-7 yoshli bolalarning o‘qitish samaradorligini va rivojlanishi taraqqiyotining baholanishini o‘tkazish muddatlari 2.1. Bolalarni boshlang‘ich ta’limga majburiy bir yillik tayyorlash bo‘yicha guruhlardagi 6-7 yoshli bolalarning o‘qitish samaradorligini va rivojlanishi taraqqiyotining baholanishini o‘tkazish muddatlari Bola rivojlanishi xaritasini to‘ldirish uchun o‘z ichiga uchta siklni – dastlabki (o‘quv yili boshidagi), oraliq va yakuniy kuzatishlarni oluvchi kuzatish amalga oshiriladi. Dastlabki kuzatish o‘quv yili boshida – taxminan sentyabr oyi davomida o‘tkaziladi. Bu bosqichda har bir bolaning boshlang‘ich imkoniyatlari aniqlanadi, shu vaqtga kelib uning yutuqlari belgilanadi. Tarbiyachi o‘z diqqatini ta’lim sohalarini o‘zlashtirish bo‘yicha mavjud muammolarga qaratadi, bolaning qaysi sifatlarini qo‘llab-quvvatlash kerakligini, har bir bola uchun qaysi vazifalar dolzarb ekanligini aniqlaydi. Bundan so‘ng berilgan vaqt davomida bolaning yoshini hisobga olgan holda uning rivojlanishi xaritasini to‘ldiradi. Oraliq kuzatish yarim yillik oxirida (dekabr, yanvar oylari) o‘tkaziladi. Bu kuzatishning maqsadi bo‘lib bolaga nisbatan tanlab olingan metodikaning to‘g‘riligini aniqlash, rivojlanish dinamikasini belgilash sanaladi. Mazkur kuzatish natijalari bo‘yicha tarbiyachi boshqa mutaxassislar bilan hamkorlikda zarur vaziyatlarda pedagogik jarayonga tuzatishlar kiritishi mumkin. O‘quv yili oxirida (odatda may oyida) tarbiyachi yakuniy kuzatishni o‘tkazadi. Yakuniy kuzatish asosida belgilangan vazifalar qanchalik bajarilganiligi baholanadi, mazkur bolaning rivojlanishida kutilayotgan natijalarni hisobga olish bilan pedagogik jarayonning kelgusi maqsadlari belgilanadi/to‘liq kunlik qatnash guruhida ishtirok etishni hisobga oilsh bilan yozgi davr uchun individual ishni olib borish belgilanadi.