ILMIY ADABIYOTLARNI O‘QISH VA KONSPEKTLASHTIRISH TURLARI (Ilmiy o‘qish va qayd etish shakllari, Konspektlashtirish turlari va ansipasiyadan foydalanish, Materiallarni o‘qish, to‘plash va talqin qilish)
Yuklangan vaqt
2024-05-10
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
14
Faytl hajmi
177,0 KB
Ilmiybaza.uz
ILMIY ADABIYOTLARNI O‘QISH VA KONSPEKTLASHTIRISH
TURLARI
REJA:
1. Ilmiy o‘qish va qayd etish shakllari.
2. Konspektlashtirish turlari va ansipasiyadan foydalanish
3. Materiallarni o‘qish, to‘plash va talqin qilish
Tayanch so‘z va iboralar: ilmiy o‘qish, ko‘rib o‘qish, tanishib o‘qish,
o‘rganib o‘qish, qaydlar, maxsus belgilar, kartoteka, konspektlashtirish, obzor
matn, qoralama matn, mualliflik huquqi.
Ilmiybaza.uz
1. Ilmiy o‘qish shakllari va qayd etish shakllari.
Ilmni chuqur egallash, ilmiy tadqiqot faoliyatini boshlash, avvalo, ta’lim
jarayonida beriladigan bilimlarni puxta o‘zlashtirish, o‘zi ustida mustaqil ishlash
ko‘nikmalarini shakllantirib borishni talab etadi. Buning uchun, avvalo, ma’ruza,
seminar va amaliy mashg‘ulotlarda mustaqil faoliyat ko‘nikmalarini shakllantirib
borish (asosiy qoida va xulosalarni qisqa, chizma shaklida va ketma-ket yozib
borish); o‘quv vazifalari va masalalarini hal etish uchun zarur bo‘lgan
ma’lumotlarni topish, bilish, tushunish, tanqidiy baholay olish va etkazib berish
hamda belgilar va ramzlar yordamida uni referat, hisobot shakliga keltira bilish;
qo‘yilgan talablarga muvofiq o‘z matnini tuza olish; ma’lumotlarni qidirish,
yig‘ish, ishlov berish va saqlash uchun zamonaviy kompyuter va axborot
texnologiyalardan foydalana olish, mustaqil ishlash uchun berilgan o‘quv
topshiriqlarini bajarish (konspekt yozish, referat tayyorlash, taqdimot qilish, o‘quv
loyihalarini bajarish va boshqalar) talab etiladi.
Buning uchun ilmiy o‘qish shakllarini bilishni, o‘quv adabiyotlarni qanday
o‘qish usullarini bilib olishingiz maqsadli bo‘ladi.
O‘qish nutq faoliyatining murakkab turi bo‘lib, u 2 jihatga ega: texnik o‘qish
va ijodiy o‘qish. Texnik jihati ifodali o‘qish, tez o‘qish, ko‘z yugurtirib o‘qish,
tanishish uchun o‘qish, o‘rganib chiqish uchun o‘qish kabi turlarga bo‘linadi.
Ijodiy jihatida esa o‘zi uchun zarur ma’lumotni topish va tanlab olish,
Ilmiy o‘qishning quyidagi turlari mavjud:
ko’rib o’qish
Tanishib o’qish
o’rganib o’qish
Ilmiybaza.uz
Ilmiy adabiyotlarni o‘qish jarayonida fikrni bir joyga to‘plash va quyidagi
tartib-qoidalarga rioya qilish zarur:
o‘qib chiqilgan materiallarni tahlil qilish,
tushunarsiz atama va tushunchalar mohiyatini aniqlash,
siz uchun muhim bo‘lgan savollarga javob axtarish.
Ilmiy ishingiz yoki sizni qiziqtirgan mavzuga doir fikrlar, dalillar, raqamlar,
har xil qarashlarni ko‘chirib olmoq zarur bo‘ladi. O‘qish jarayonida olingan
ma’lumotlarni o‘z nuqtai nazaringizdan baholab borish zarur, ya’ni tanqidiy nuqtai
nazardan va tadqiqotingiz uchun muhimligi nuqtai nazaridan baholab borish zarur
bo‘ladi.
Kitob, ilmiy jurnal, maqolalar to‘plami, tezislar
to‘plami bilan ishlash tartibi
Ilmiybaza.uz
Bosqich – tezlikda ko’zdan kechirish, mundarijani o’qish
M aqsad – tezlikda kerakli va qiziqarli materialni
Agarda siz jurnal, to’plam tarkibiy
tuzilmasini, sizga tanish olim va
tadqiqotchilar familiyasini bilsangiz,
u holda ma’lum bir mavzudagi
materialni izlash ancha engillashadi.
Jurnal yoki to’plamga birinchi
marotaba murojaat qilinganda o’qish
zarur bo’ladigan maqolalar nomlari
hoshiyalariga belgi qo’yish foydadan
xoli bo’lmaydi.
Bosqich – belgilab
qo’yilgan maqolalarni
chuqur qarab chiqish.
M aqsad – zaruriy
ma’lumotni olish.
Ushbu bosqichda alohida belgilash, ajratish, matnni alohida
ma’noli bo’limlarga bo’lish, qirqimlar qilish ko’nikmalariga ega
bo’lishlikka o’rganib borishingiz zarur bo’ladi.
Manba bilan tanishish, odatda, tanishib o‘qishdan boshlanadi. Bunda,
avvalo, mundarija, predmet ko‘rsatgichi, annotasiya, kirish va xulosa, boblar va
bo‘limlarga bo‘linishi, foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati bilan tanishib chiqiladi.
Bunday o‘qishdan maqsad muallifning umumiy nuqtai nazari va u ko‘tarib chiqqan
muammo, ishning tuzilmasi, o‘rganilayotgan muammolar doirasi, eng ahamiyatli
tushunchalar haqida tasavvurga ega bo‘lishdir. Tanishib o‘qishda o‘zga axborotni
o‘quvchi ehtiyojlariga mosligi o‘rganiladi, tadqiq etilayotgan mavzu nuqtai
nazaridan ahamiyatli va qiziqarli bo‘lgan bo‘laklar ajratiladi, ular nafaqat
tushunish, balki keyingi ish olib borish uchun qayd etilib, muallif va o‘quvchi
nuqtai nazarlaridan yaqinlik darajasi baholanadi
Ilmiy matnni batafsil tadqiq etish, o‘rganish uni ko‘rib o‘qishdan
boshlanadi. Ko‘rib o‘qishdan maqsad o‘qilgan matn haqida umumiy tasavvurga
ega bo‘lish: unda mavjud bo‘lgan axborot turlari haqida, ularning o‘rganilayotgan
mavzuga tegishlilik darajasi, bayon etishning xarakteri va uslublari, boblar va
bo‘limlarga ajratilish tamoyillari kabilar haqida umumiy tasavvurga ega bo‘lish
hamda manba bilan keyingi ish olib borishning strategiya va taktikasini aniqlab
olishdir. Ko‘rib o‘qish jarayonida muallifning maqsad va vazifalari anglab olinadi.
Ishga xos fikr yuritish uslublarining va materialni etkazib berilishining o‘ziga
xosligi aniqlanadi; mazkur tadqiqotning xususiyatlari haqida birlamchi tasavvur
Ilmiybaza.uz
shakllantiriladi; o‘qilayotgan matnning idrok etish uchun qiyin bo‘lgan, anglash va
qayta ishlovni talab qilgan lavhalari ajratib ko‘rsatiladi.
Tanishish uchun o‘qish odatda tanishuv va o‘rganuv o‘qishdan oldin
amalga oshiriladi. Kitob mazmuni, uning boblari va paragraflari, asar muallifi bilan
tanishish zarurati bo‘lganda foydalaniladi. Tanishib o‘qish jarayonida odatda titul
varag‘i, mundarija, ayrim xat boshi va gaplar o‘qib chiqiladi. Ushbu
ma’lumotlarning o‘zi shu manba qay darajada kerakligini aniqlab olishga yordam
beradi
Ko‘rib o‘qish bir necha manbalardan ma’lum savollarni ajratib olish,
shuningdek, olingan ma’lumotlarni taqqoslash va solishtirish, ushbu masala
bo‘yicha o‘z qarashini ishlab chiqish uchun ishlatiladi.
O‘rganib o‘qish – o‘qishning faol turi. Siz e’tibor berib, ma’lumot ustida
to‘xtalib va o‘ylab o‘qiganingizda foydalaniladi. Matndagi bosh fikrni, uning
maqsadini, isbotlar mantiqini tushunib olish, sizning oldingizga qo‘yilgan
savollarga javob qidirishga mo‘ljallangan. Ushbu o‘qish turi materialni o‘rganishda
ketma-ketlikni talab qiladi (paragraflar, boblar, qismlar bo‘yicha), matn haqida
shahsiy fikrni tuzishga yo‘llaydi, ma’lumotni tanqidli qabul qilish ko‘nikmasini
shakllantiradi.
Kitob bilan ishlash mahorati ko‘p jihatdan uning tarkibiy qismlari haqida
bilimga ega bo‘lish va uning ahamiyatini tushunish, tanishib o‘qish jarayonida
kitob haqida zaruriy ma’lumotni chiqarib olish mahoratiga bog‘liq bo‘ladi.
Kitobning tarkibiy apparati
Kitobning
tarkibiy
apparati
(elementlari)
sarlavha
annotatsiya
mundarija
so’z boshi
so’z oxiri
ma’lumot apparati
Ko‘rib o‘qish jarayonida u yoki bu materiallarga har xil yo‘llar bilan belgi
qo‘yish, ya’ni matnda qaydlar qilinishi mumkin, ularga tayangan holda o‘quvchi
o‘qishning keyingi bosqichiga o‘tadi, biroq bunday qaydlarni qilganda kitob
Ilmiybaza.uz
o‘quvchining o‘ziga tegishli bo‘lgan holda ham, belgilarni qo‘yganda matnga
xalaqit bermasligi va uni bemalol o‘qish imkoniyatini saqlab qolish haqida o‘ylash
lozim. Agarda kitob boshqa odamga tegishli bo‘lsa yoki kutubxona mulki bo‘lsa,
matnda hech qanday qaydlar qilish mumkin emas. Bu holatda alohida qog‘ozda
belgilar qilib, uni kitobning taalluqli o‘sha varag‘iga qo‘yish lozim. Bunda asosiy
matnga tegmagan holda tadqiqot uchun zarur bo‘lgan barcha qaydlarni qilish
mumkin.
Ko‘rib o‘qish jarayonida qayd qilish usullari
Kerakli ma’lumotlarni
qanday topish yoki
ajratish mumkin
Belgilar qo’yish bilan
Qalam bilan belgi qo’yish orqali
Alohida belgi tizimini qo’llash
Mutolaa qilingan material mazmunini qayd etish uslullari qatoriga
quyidagilarni ham kiritish mumkin:
Bugungi kunda kartoteka – tilshunosning individual ishidagi til materialini
qayd etish va saqlashning eng keng tarqalgan uslubidir. Kartoteka uni tashkil
qiluvchi til dalillari (alohida so‘z, LSV, so‘z shakllari, so‘z birikmalari, turli tovush
izchilligi, gaplar, matn qismlari, barqaror iboralar, so‘z qatorlari va guruhlari) aks
ettirilgan va oson birlashishi, ajratilishi, yangi axborotni hamda yangi misollarni
qo‘shish (yangi kartochkalarni qo‘shish), mavjud bo‘lgan kartochkalarning bo‘sh
KO’CHIRMALAR
TUZISH
MATERIALLARNI
QAYD ETISH USULLARI
TEZISLAR
TUZISH
KONSPEKTLAR
TUZISH
Ilmiybaza.uz
tomonini to‘ldirish, hamda turli qo‘shimcha varaqlar qo‘shish imkoniyati berishi
bilan qulay sanaladi. Bunda tashkillashtirishning shakllangan tizimi buzilmaydi.
Bugungi kunda ma’lumotlar banki manbalari ancha.
O‘rganib o‘qish o‘rganilayotgan asarning mazmunini to‘liq anglash,
muallif nuqtai nazarini va bu nuqtai nazarning ilm-fanda mavjud bo‘lgan boshqa
qarashlarga qanday aloqadorligini tushunishga qaratiladi. Bunda axborotni nafaqat
bevosita shakllantirilgan holatlardan, balki turli bilvosita va matn osti
tuzilmalardan, ya’ni argumentasiya qilish uslublari, tushuntirish va isbotlash
uslublari, iqtibos, nazariy holat va ko‘rgazmali til materiali o‘rtasidagi aloqalar,
xulosalarning asoslanganligi kabi jihatlar ham o‘rganiladi. O‘rganib o‘qishda
o‘quvchi o‘zining tushunishi va anglashini muntazam ravishda tekshiradi. Matnni
rivojlanishi o‘rganilayotgan ishning butun hajmida kuzatilgan jabha, mavzularga
bo‘lish ilmiy manbani o‘zlashtirishga yaxshi yordam beradi.
Katalog
Kartoteka
Ro’yxat
Audio va video yozuvlarning
xilma-xil turlari
Elektron axborot
ma’lumotlari banki
Ilmiybaza.uz
O‘rganish ob’ektini ajratib olish o‘z ichiga tahlilni ma’lum darajada
kiritilganligi va muallifning nazariy tasavvurlariga asoslanganligi tufayli olim
ishning tahliliy qismini boshlaganida albatta, jiddiy, nazariy bilimlarga ega bo‘lishi
lozim, imkon qadar o‘z ilmiy qiziqishlari sohasi haqida to‘liq tasavvurlarga ega
bo‘lishi kerak. Aynan shu ilmiy o‘qish, hamkasblar bilan jonli muloqot bilan
ta’minlanadi. SHu bilan birga, bitta sohibdan boshqa sohibga nisbatan oson
ifodalanib etkazib beriladigan bilimdan tashqari fan bilan mashg‘ul bo‘lgan inson,
bilimning xususiy shakliga ega bo‘lishi lozim.
O‘qilgan va eshitilganga ishlov berib anglash fanda umumiy tarzda mavjud
bo‘lgan fikrlar, bilimlarni chuqurlashtirishga, aniqlashtirishga olib keladi va uni
xususiyga aylantirish uchun asos bo‘lib xizmat qiladi. Bu xususiy bilim olimning
shaxsiy mualliflik huquqi sifatida qaraladigan, kafolatlangan shaxsiy mulki
hisoblanadi va ayni vaqtda ilm-fanning umumiy zahirasiga qo‘shilib, uni boyitib
boradi. Bunday transformasiya ilmiy tadqiqot ishining muhim jabhalaridan biridir.
1.
Konspekt turlari va unda ansipasiyadan foydalanish
Ilmiy yoki o‘quv-uslubiy adabiyotlarni o‘qishdan keyingi jarayon uni
konspektlashtirishdir. Konspekt mavzuni mavzuni chuqur o‘zlashtirish, zarur
ma’lumotlarni xotirada saqlab qolish imkoniyatini beradigan mustaqil o‘qish
turidir. Konspekt bu oddiy ko‘chirib yozish degani emas. Konspektlashtirishdan
avval asar yoki maqola o‘qib tushunilishi, zarur o‘rinlar alohida qayd etib olinishi,
shundan keyingina konspetlashtirishga o‘tilishi kerak bo‘ladi. Konspektdan oldin
bu jarayon bajarilmasa yoki konspekt yozib turib, boshqa bir narsa tinglab turilsa,
uning samarasi bo‘lmaydi. Har qanday konspekt diqqatni jamlab bajarishni talab
etadi. Konspektning rejali yoki erkin, iqtiboslar berilgan yoki oddiy mavzu
bo‘yicha yoziladigan turlari mavjud.
REJALI
MATNLI YOKI
IQTIBOSLI
ERKIN
KONSPEKT
Ilmiybaza.uz
Rejali konspekt matn va rejaning o‘ziga xos uyg‘unligidir. Bunda manba
rejasi yoxud batafsil tasavvurni talab qilgan, yoxud batafsil tushuntirishni talab
qilgan alohida punktlar bo‘yicha batafsil yozuvlar bilan kengaytiriladi.
Matnli yoki iqtibosli konspekt manbani undan olingan iqtiboslarning
kengaytirilgan qatorini izchil bayon etish yo‘li bilan tuziladi.
Erkin konspekt – manbaning mazmunini to‘liq aks etib, qayd etishning
barcha uslublari bilan yaratiladi.Unda “o‘z” so‘zi bilan hikoya qilish, iqtiboslar,
ko‘chirmalar va tezislar mavjud.
Mavzuli konspekt – manba mazmunini to‘liq hajmda emas, balki ma’lum
mavzuning nuqtai nazaridan aks ettiradi. O‘z navbatida mavzuli konspektlar ikki
turga bo‘linadi. Bular xronologik va shartli konspektlar
MAVZULI
XRONOLOGIK
SHARHLI