Ilmiy matinda dallilar, obyektlar, jarayonlar va xulosalarning berilishi
Ilmiy tadqiqotlar olib borishning asosiy usullari Ilmiy tadqiqotlarni amalga
oshirish ma’lum bir sistemaga va oldindan ishlab chiqilgan rejaga asosan olib
boriladi. Ilmiy tadqiqotdan ko‘zlangan maqsadga erishish aniq bir tadqiqot olib
borish uslubiga tayangan holda va unga asosan amalga oshiriladi. Umuman
tadqiqotlar olib borishda juda ko‘plab usullardan foydalaniladi. Ulardan ayrimlari
turli xil fan sohalarida foydalanilishi mumkin. Masalan, matematik usullar, fanning
turli sohalarida qo‘llanilsa, tenzometrik o‘lchash – mexanikada, sistemali
yondashuv, termodinamik usul – energetikada va h.k.
Aniq usullar aniq bir obyektning mohiyatini o‘rganish, ko‘zlangan ilmiy va
amaliy muammoni yechish bilan bog‘liq tadqiqot obyektining xususiyatlari va
o‘ziga xos tomonlarini o‘rganishda qo‘llaniladi. Masalan, energotexnologik
jarayonlarda energiya tejamkorlik muammolarni yechishda energetik balans
tenglamasiga va energiyani saqlanish qonuniga asoslaniladi. Elektromagnit
jarayonlarini o‘rganishda Maksvel tenglamalar sistemasi va elektrodinamika
qonunlaridan foydalaniladi.
Ilmiy tadqiqotlar olib borish borliq haqidagi obyektiv bilimlarni ishlab
chiqish va nazariy tomondan sistemalashtirishdan iborat inson faoliyati sohasi
bo‘lib, u quyidagilarni o‘z ichiga oladi:
– ilmiy tushunchalar, tamoyillar va aksiomalar, ilmiy qonunlar, nazariyalar va
farazlar, empirik ilmiy faktlar, uslublar, usullar va tadqiqot yo‘llari tarzidagi
uzluksiz rivojlanib boruvchi bilimlar tizimini;
– bilimlarning mazkur tizimini yaratish va rivojlantirishga yo‘naltirilgan
insonlarning ilmiy ijodi; – insonlar ijodining ilmiy mehnat obyektlari, vositalari va
ilmiy faoliyat sharoitlari bilan ta’minlovchi muassasani.
Tadqiqot olib borish faktlar to‘plashdan boshlanadi, ular o‘rganiladi va
sistemalashtiriladi, umumlashtiriladi, ma’lum bo‘lganlarni tushuntirish va
yangilarini oldindan aytib berishga imkon beruvchi ilmiy bilimlar mantiqiy
tuzilgan sistemalarni yaratish uchun ayrim qonuniyatlarni ochishdan iborat bo‘ladi.
Tamoyil (postulat)lar va aksiomalar ilmiy bilishning boshlang‘ich holati
hisoblanadi, bular sistemalashtirishning boshlang‘ich shakli bo‘lib, ta’limot,
nazariya va h.k. (masalan, kvant mexanikasidagi Bor postulati, Yevklit hodisasi
aksiomalari va b.)lar asosida yotadi. Ilmiy bilimni umumlashtirish va
tizimlashtirishning oliy shakli bo‘lib ta’rif hisoblanadi. U mavjud obyektlar,
jarayonlar va hodisalarni umumlashtirib idroklashga, shuningdek, yangilarini
oldindan aytib berishga imkon beruvchi tadqiqotlarning ilmiy tamoyillari,
qonunlari va usullarini ifodalaydi. Ilmiy bilim tizimida ilmiy qonunlar muhim
tarkibiy qism bo‘lib hisoblanadi, bular tabiat, jamiyat va tafakkurdagi eng
ahamiyatli, barqaror va takrorlanuvchi obyektiv ichki bog‘liqlikni aks ettiradi.
Odatda ilmiy qonunlar umumiy tushunchalar, kategoriyalar jumlasiga kiradi.
Olimlar ilmiy natija (ijobiy yoki salbiy)ga erishish vositasi sifatidagi daliliy
materiallarga yetarlicha ega bo‘lmagan hollarda faraz (gipoteza)dan
foydalanadilar.
Faraz ilmiy taxmin bo‘lib, tajribada tekshirishni talab etadi va nazariy
jihatdan ishonchli ilmiy nazariya bo‘lish uchun asoslanishi lozim. Fan masalalarni
hal qilish omili bo‘lib, nazariyalar ishlab chiqish, borliq obyektiv qonunlarini
ochish, ilmiy faktlarni aniqlash va h.k.lar hisoblanadi. Bular ilmiy bilishning
umumiy va maxsus usullaridir. Umumiy usullar uch guruhga bo‘linadi: – empirik
tadqiqot usullari (kuzatish, qiyoslash, o‘lchash, eksperiment); – nazariy tadqiqot
usullari (mavhumdan aniqlikka tomon borish va b.); – empirik va nazariy tadqiqot
usullari (tahlil va sintezlash, induksiya va deduksiya, modellashtirish, abstraktlash
va b.).
Kuzatish – bilish usuli. Bunda obyektni o‘rganish unga aralashuvsiz amalga
oshiriladi. Mazkur holda faqat obyektning xossasi, uning o‘zgarish 22 tavsifi qayd
etiladi va o‘lchanadi (masalan, elektr ta’minoti liniyani yil mobaynida taqsimlash
transformatoridan ajratib qo‘yilish sonini kuzatish, elektr motorning bir yil
mobaynida ishdan chiqish sonini kuzatish va boshqalar). Tadqiqot natijalari real
mavjud obyektlarning tabiiy xususiyatlari va munosabatlari (bog‘liqliklari)
xususida bizga ma’lumot beradi. Bu natijalar sub’yektning irodasi, sezgilari va
istaklariga bog‘liq emas.
Qiyoslash – bilishning keng tarqalgan usuli, “barcha narsalar qiyoslanganda
bilinadi” tamoyiliga asoslanadi. Masalan,tuli seriyali elektr motorlarni ishga
tushish toki bo‘yicha taqqoslash. Qiyoslash natijasida bir qancha obyektlar uchun
umumiy va xos bo‘lgan jihatlar aniqlanadi. Bu ma’lumki, qonuniyatlar va
qonunlarni bilish yo‘lidagi birinchi qadamdir. Qiyoslash samarali bo‘lishi uchun
ikki asosiy talabga amal qilinishi zarur:
– birinchidan, bunda o‘rtasida muayyan obyektiv umumiylik bo‘lishi mumkin
bo‘lgan obyektlargina taqqoslanishi kerak;
– ikkinchidan, obyektlarni taqqoslash ahamiyatli (bilish vazifasi sifatida) xossalar,
belgilar bo‘yicha amalga oshirilishi lozim. Qiyoslashdan farqli o‘laroq, o‘lchash
bilishning ancha aniq vositasi hisoblanadi. Bu usulning qimmati shundan iboratki,
atrof borliqdagi obyektlar haqida yuqori aniqlikka erishiladi. Ilmiy bilishning
empirik jarayonida o‘lchash, kuzatish va qiyoslashdagiga o‘xshashdir.
Eksperiment, empirik tadqiqotning yuqorida ko‘rib o‘tilgan usullaridan farqli
o‘laroq ancha umumiy ilmiy qo‘yilgan tajriba hisoblanadi. Bunda faqat kuzatib va
o‘lchabgina qolinmay, balki obyekt yoki tadqiqot obyektining o‘zi mavjud bo‘lgan
sharoit muayyan tarzda o‘zgartiriladi. Masalan, qishloq xo‘jaligi mahsulotlarini
quritish jarayoni eksperimental o‘rganilganda quritish vaqti davomiyligiga ta’sir
ko‘rsatuvchi omillar quritish agentini harorati, namligi va tezligi o‘zgartirilib
jarayon o‘rganiladi. Eksperiment natijasida bir yoki bir necha omillarni boshqa
yoki boshqalarga ta’sirini aniqlash mumkin. Kuzatishdan farqli o‘laroq
eksperiment tajriba takrorlanishini ta’minlaydi, obyekt xususiyatini turli
sharoitlarda tadqiq etish va obyektni «sof holda» o‘rganishga imkon beradi.
Empirik tadqiqot usullari ilmiy bilishda muhim ahamiyatga ega. Ular faqat farazni
dalillash uchun asos bo‘libgina qolmay, balki ko‘pincha yangi ilmiy kashfiyotlar,
qonunlar va boshqalarning manbayi hamdir. Empirik va nazariy tadqiqotlarda
tahlil va sintez, deduksiya va induksiya, abstraktlash kabi universal usullar keng
qo‘llaniladi. Tahlil usulining mohiyati tadqiqot obyektini fikran yoki xayolan
tarkibiy qismlarga ajratib uning xossalari va xususiyatlarini alohida ajratib
o‘rganishdan iboratdir. Masalan, elektr uskunalarning ekspluatatsion
samaradorligini oshirish muammosiga oid tadqiqotlarda ularning puxtaligi, buzil-
23 masdan ishlashligi, ta’mirlashga yaroqliligi masalalari alohida o‘rganiladi va
natijalari asosida umumiy xulosalarga (yechimlarga) kelinadi. Mazkur holda
obyektning ayrim unsurlarining mohiyati, ularning bog‘liqligi va o‘zaro ta’siri
o‘rganiladi. Tahlildan farqli o‘laroq sintez tadqiqot obyektini yaxlit bir butun
sifatida qismlarining birligi va o‘zaro bog‘liqligida bilishdan iboratdir. Masalan,
mahsulotlarni quritish jarayoni davomiyligini o‘rganishda unga ta’sir ko‘rsatuvchi
faktorlar issiqlik agenti temperaturasi, namligi, tezligi ta’sirlarini alohida o‘rganib
ularni umumiy ta’siri haqida xulosa qilish. Analizdan keyin sintez o‘tkaziladi va
ma’lum bir gipotezalar yaratiladi. Tahlil va sintez usullari bir-biri bilan bog‘liq va
ilmiy-tadqiqot vaqtida biri ikkinchisini to‘ldiradi. Ular o‘rganilayotgan obyektning
xossasi va tadqiqot maqsadiga bog‘liq holda turli shakllarda qo‘llanilishi mumkin.
Empirik, unsuriy-nazariy, tuzilmaviy-genetik tahlil va sintez mavjuddir. Empirik
tahlil va sintez obyekt bilan yuzaki tanishishda qo‘llaniladi. Bu holda obyektning
ayrim qismlari ajratiladi, uning xususiyatlari aniqlanadi, oddiy o‘lchashlar va
umumiy yuzasidagi narsalarni qayd etish amalga oshiriladi. Tahlil va sintezning
bunday shakli tadqiqot obyektini o‘rganishga imkon beradi, lekin bularning
mohiyatini ochish uchun kamlik qiladi. Tadqiq etilayotgan obyekt mohiyatini
o‘rganish uchun gumanitar-nazariy tahlil va sintezdan foydalaniladi. Tadqiq
etilayotgan obyekt mohiyatiga chuqurroq kirib borish uchun tuzilmaviy genetik
tahlil va sintez imkon beradi. Tahlil va sintezning bunday shaklida tadqiqot obyekti