Ilmiy matinda dallilar, obyektlar, jarayonlar va xulosalarning berilishi

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

7

File size

Fayl hajmi

18,2 KB


Ilmiy matinda dallilar, obyektlar, jarayonlar va xulosalarning berilishi
     
Ilmiy tadqiqotlar olib borishning asosiy usullari Ilmiy tadqiqotlarni amalga
oshirish ma’lum bir sistemaga va oldindan ishlab chiqilgan rejaga asosan olib
boriladi. Ilmiy tadqiqotdan ko‘zlangan maqsadga erishish aniq bir tadqiqot olib
borish  uslubiga  tayangan  holda  va  unga  asosan  amalga  oshiriladi.  Umuman
tadqiqotlar olib borishda juda ko‘plab usullardan foydalaniladi. Ulardan ayrimlari
turli xil fan sohalarida foydalanilishi mumkin. Masalan, matematik usullar, fanning
turli  sohalarida  qo‘llanilsa,  tenzometrik  o‘lchash  –  mexanikada,  sistemali
yondashuv, termodinamik usul – energetikada va h.k.
Aniq usullar aniq bir obyektning mohiyatini o‘rganish, ko‘zlangan ilmiy va
amaliy muammoni yechish bilan bog‘liq tadqiqot obyektining xususiyatlari va
o‘ziga  xos  tomonlarini  o‘rganishda  qo‘llaniladi.  Masalan,  energotexnologik
jarayonlarda  energiya  tejamkorlik  muammolarni  yechishda  energetik  balans
tenglamasiga  va  energiyani  saqlanish  qonuniga  asoslaniladi.  Elektromagnit
jarayonlarini  o‘rganishda  Maksvel  tenglamalar  sistemasi  va  elektrodinamika
qonunlaridan foydalaniladi.
Ilmiy  tadqiqotlar  olib  borish  borliq  haqidagi  obyektiv  bilimlarni  ishlab
chiqish va nazariy tomondan sistemalashtirishdan iborat inson faoliyati sohasi
bo‘lib, u quyidagilarni o‘z ichiga oladi:
– ilmiy tushunchalar, tamoyillar va aksiomalar, ilmiy qonunlar, nazariyalar va
farazlar,  empirik  ilmiy  faktlar,  uslublar,  usullar  va  tadqiqot  yo‘llari  tarzidagi
uzluksiz rivojlanib boruvchi bilimlar tizimini;
Logotip
Ilmiy matinda dallilar, obyektlar, jarayonlar va xulosalarning berilishi Ilmiy tadqiqotlar olib borishning asosiy usullari Ilmiy tadqiqotlarni amalga oshirish ma’lum bir sistemaga va oldindan ishlab chiqilgan rejaga asosan olib boriladi. Ilmiy tadqiqotdan ko‘zlangan maqsadga erishish aniq bir tadqiqot olib borish uslubiga tayangan holda va unga asosan amalga oshiriladi. Umuman tadqiqotlar olib borishda juda ko‘plab usullardan foydalaniladi. Ulardan ayrimlari turli xil fan sohalarida foydalanilishi mumkin. Masalan, matematik usullar, fanning turli sohalarida qo‘llanilsa, tenzometrik o‘lchash – mexanikada, sistemali yondashuv, termodinamik usul – energetikada va h.k. Aniq usullar aniq bir obyektning mohiyatini o‘rganish, ko‘zlangan ilmiy va amaliy muammoni yechish bilan bog‘liq tadqiqot obyektining xususiyatlari va o‘ziga xos tomonlarini o‘rganishda qo‘llaniladi. Masalan, energotexnologik jarayonlarda energiya tejamkorlik muammolarni yechishda energetik balans tenglamasiga va energiyani saqlanish qonuniga asoslaniladi. Elektromagnit jarayonlarini o‘rganishda Maksvel tenglamalar sistemasi va elektrodinamika qonunlaridan foydalaniladi. Ilmiy tadqiqotlar olib borish borliq haqidagi obyektiv bilimlarni ishlab chiqish va nazariy tomondan sistemalashtirishdan iborat inson faoliyati sohasi bo‘lib, u quyidagilarni o‘z ichiga oladi: – ilmiy tushunchalar, tamoyillar va aksiomalar, ilmiy qonunlar, nazariyalar va farazlar, empirik ilmiy faktlar, uslublar, usullar va tadqiqot yo‘llari tarzidagi uzluksiz rivojlanib boruvchi bilimlar tizimini;
–  bilimlarning  mazkur  tizimini  yaratish  va  rivojlantirishga  yo‘naltirilgan
insonlarning ilmiy ijodi; – insonlar ijodining ilmiy mehnat obyektlari, vositalari va
ilmiy faoliyat sharoitlari bilan ta’minlovchi muassasani.
Tadqiqot  olib  borish  faktlar  to‘plashdan  boshlanadi,  ular  o‘rganiladi  va
sistemalashtiriladi,  umumlashtiriladi,  ma’lum  bo‘lganlarni  tushuntirish  va
yangilarini  oldindan  aytib  berishga  imkon  beruvchi  ilmiy  bilimlar  mantiqiy
tuzilgan sistemalarni yaratish uchun ayrim qonuniyatlarni ochishdan iborat bo‘ladi.
Tamoyil  (postulat)lar  va  aksiomalar  ilmiy  bilishning  boshlang‘ich  holati
hisoblanadi,  bular  sistemalashtirishning  boshlang‘ich  shakli  bo‘lib,  ta’limot,
nazariya va h.k. (masalan, kvant mexanikasidagi Bor postulati, Yevklit hodisasi
aksiomalari  va  b.)lar  asosida  yotadi.  Ilmiy  bilimni  umumlashtirish  va
tizimlashtirishning  oliy  shakli  bo‘lib  ta’rif  hisoblanadi.  U  mavjud  obyektlar,
jarayonlar  va  hodisalarni  umumlashtirib  idroklashga,  shuningdek,  yangilarini
oldindan  aytib  berishga  imkon  beruvchi  tadqiqotlarning  ilmiy  tamoyillari,
qonunlari va usullarini ifodalaydi. Ilmiy bilim tizimida ilmiy qonunlar muhim
tarkibiy  qism  bo‘lib  hisoblanadi,  bular  tabiat,  jamiyat  va  tafakkurdagi  eng
ahamiyatli, barqaror va takrorlanuvchi obyektiv ichki bog‘liqlikni aks ettiradi.
Odatda  ilmiy  qonunlar  umumiy  tushunchalar,  kategoriyalar  jumlasiga  kiradi.
Olimlar  ilmiy  natija  (ijobiy  yoki  salbiy)ga  erishish  vositasi  sifatidagi  daliliy
materiallarga  yetarlicha  ega  bo‘lmagan  hollarda  faraz  (gipoteza)dan
foydalanadilar.
Faraz  ilmiy  taxmin  bo‘lib,  tajribada  tekshirishni  talab  etadi  va  nazariy
jihatdan ishonchli ilmiy nazariya bo‘lish uchun asoslanishi lozim. Fan masalalarni
hal qilish omili bo‘lib, nazariyalar ishlab chiqish, borliq obyektiv qonunlarini
ochish,  ilmiy  faktlarni  aniqlash  va  h.k.lar  hisoblanadi.  Bular  ilmiy  bilishning
umumiy va maxsus usullaridir. Umumiy usullar uch guruhga bo‘linadi: – empirik
tadqiqot usullari (kuzatish, qiyoslash, o‘lchash, eksperiment); – nazariy tadqiqot
usullari (mavhumdan aniqlikka tomon borish va b.); – empirik va nazariy tadqiqot
usullari (tahlil va sintezlash, induksiya va deduksiya, modellashtirish, abstraktlash
va b.).
Logotip
– bilimlarning mazkur tizimini yaratish va rivojlantirishga yo‘naltirilgan insonlarning ilmiy ijodi; – insonlar ijodining ilmiy mehnat obyektlari, vositalari va ilmiy faoliyat sharoitlari bilan ta’minlovchi muassasani. Tadqiqot olib borish faktlar to‘plashdan boshlanadi, ular o‘rganiladi va sistemalashtiriladi, umumlashtiriladi, ma’lum bo‘lganlarni tushuntirish va yangilarini oldindan aytib berishga imkon beruvchi ilmiy bilimlar mantiqiy tuzilgan sistemalarni yaratish uchun ayrim qonuniyatlarni ochishdan iborat bo‘ladi. Tamoyil (postulat)lar va aksiomalar ilmiy bilishning boshlang‘ich holati hisoblanadi, bular sistemalashtirishning boshlang‘ich shakli bo‘lib, ta’limot, nazariya va h.k. (masalan, kvant mexanikasidagi Bor postulati, Yevklit hodisasi aksiomalari va b.)lar asosida yotadi. Ilmiy bilimni umumlashtirish va tizimlashtirishning oliy shakli bo‘lib ta’rif hisoblanadi. U mavjud obyektlar, jarayonlar va hodisalarni umumlashtirib idroklashga, shuningdek, yangilarini oldindan aytib berishga imkon beruvchi tadqiqotlarning ilmiy tamoyillari, qonunlari va usullarini ifodalaydi. Ilmiy bilim tizimida ilmiy qonunlar muhim tarkibiy qism bo‘lib hisoblanadi, bular tabiat, jamiyat va tafakkurdagi eng ahamiyatli, barqaror va takrorlanuvchi obyektiv ichki bog‘liqlikni aks ettiradi. Odatda ilmiy qonunlar umumiy tushunchalar, kategoriyalar jumlasiga kiradi. Olimlar ilmiy natija (ijobiy yoki salbiy)ga erishish vositasi sifatidagi daliliy materiallarga yetarlicha ega bo‘lmagan hollarda faraz (gipoteza)dan foydalanadilar. Faraz ilmiy taxmin bo‘lib, tajribada tekshirishni talab etadi va nazariy jihatdan ishonchli ilmiy nazariya bo‘lish uchun asoslanishi lozim. Fan masalalarni hal qilish omili bo‘lib, nazariyalar ishlab chiqish, borliq obyektiv qonunlarini ochish, ilmiy faktlarni aniqlash va h.k.lar hisoblanadi. Bular ilmiy bilishning umumiy va maxsus usullaridir. Umumiy usullar uch guruhga bo‘linadi: – empirik tadqiqot usullari (kuzatish, qiyoslash, o‘lchash, eksperiment); – nazariy tadqiqot usullari (mavhumdan aniqlikka tomon borish va b.); – empirik va nazariy tadqiqot usullari (tahlil va sintezlash, induksiya va deduksiya, modellashtirish, abstraktlash va b.).
Kuzatish – bilish usuli. Bunda obyektni o‘rganish unga aralashuvsiz amalga
oshiriladi. Mazkur holda faqat obyektning xossasi, uning o‘zgarish 22 tavsifi qayd
etiladi va o‘lchanadi (masalan, elektr ta’minoti liniyani yil mobaynida taqsimlash
transformatoridan  ajratib  qo‘yilish  sonini  kuzatish,  elektr  motorning  bir  yil
mobaynida ishdan chiqish sonini kuzatish va boshqalar). Tadqiqot natijalari real
mavjud  obyektlarning  tabiiy  xususiyatlari  va  munosabatlari  (bog‘liqliklari)
xususida bizga ma’lumot beradi. Bu natijalar sub’yektning irodasi, sezgilari va
istaklariga bog‘liq emas.
Qiyoslash – bilishning keng tarqalgan usuli, “barcha narsalar qiyoslanganda
bilinadi”  tamoyiliga  asoslanadi.  Masalan,tuli  seriyali  elektr  motorlarni  ishga
tushish toki bo‘yicha taqqoslash. Qiyoslash natijasida bir qancha obyektlar uchun
umumiy  va  xos  bo‘lgan  jihatlar  aniqlanadi.  Bu  ma’lumki,  qonuniyatlar  va
qonunlarni bilish yo‘lidagi birinchi qadamdir. Qiyoslash samarali bo‘lishi uchun
ikki asosiy talabga amal qilinishi zarur:
– birinchidan, bunda o‘rtasida muayyan obyektiv umumiylik bo‘lishi mumkin
bo‘lgan obyektlargina taqqoslanishi kerak;
– ikkinchidan, obyektlarni taqqoslash ahamiyatli (bilish vazifasi sifatida) xossalar,
belgilar bo‘yicha amalga oshirilishi lozim. Qiyoslashdan farqli o‘laroq, o‘lchash
bilishning ancha aniq vositasi hisoblanadi. Bu usulning qimmati shundan iboratki,
atrof  borliqdagi  obyektlar  haqida  yuqori  aniqlikka  erishiladi.  Ilmiy  bilishning
empirik  jarayonida  o‘lchash,  kuzatish  va  qiyoslashdagiga  o‘xshashdir.
Eksperiment,  empirik  tadqiqotning  yuqorida  ko‘rib  o‘tilgan  usullaridan  farqli
o‘laroq ancha umumiy ilmiy qo‘yilgan tajriba hisoblanadi. Bunda faqat kuzatib va
o‘lchabgina qolinmay, balki obyekt yoki tadqiqot obyektining o‘zi mavjud bo‘lgan
sharoit muayyan tarzda o‘zgartiriladi. Masalan, qishloq xo‘jaligi mahsulotlarini
quritish jarayoni eksperimental o‘rganilganda quritish vaqti davomiyligiga ta’sir
ko‘rsatuvchi  omillar  quritish  agentini  harorati,  namligi  va  tezligi  o‘zgartirilib
jarayon o‘rganiladi. Eksperiment natijasida bir yoki bir necha omillarni boshqa
yoki  boshqalarga  ta’sirini  aniqlash  mumkin.  Kuzatishdan  farqli  o‘laroq
eksperiment  tajriba  takrorlanishini  ta’minlaydi,  obyekt  xususiyatini  turli
Logotip
Kuzatish – bilish usuli. Bunda obyektni o‘rganish unga aralashuvsiz amalga oshiriladi. Mazkur holda faqat obyektning xossasi, uning o‘zgarish 22 tavsifi qayd etiladi va o‘lchanadi (masalan, elektr ta’minoti liniyani yil mobaynida taqsimlash transformatoridan ajratib qo‘yilish sonini kuzatish, elektr motorning bir yil mobaynida ishdan chiqish sonini kuzatish va boshqalar). Tadqiqot natijalari real mavjud obyektlarning tabiiy xususiyatlari va munosabatlari (bog‘liqliklari) xususida bizga ma’lumot beradi. Bu natijalar sub’yektning irodasi, sezgilari va istaklariga bog‘liq emas. Qiyoslash – bilishning keng tarqalgan usuli, “barcha narsalar qiyoslanganda bilinadi” tamoyiliga asoslanadi. Masalan,tuli seriyali elektr motorlarni ishga tushish toki bo‘yicha taqqoslash. Qiyoslash natijasida bir qancha obyektlar uchun umumiy va xos bo‘lgan jihatlar aniqlanadi. Bu ma’lumki, qonuniyatlar va qonunlarni bilish yo‘lidagi birinchi qadamdir. Qiyoslash samarali bo‘lishi uchun ikki asosiy talabga amal qilinishi zarur: – birinchidan, bunda o‘rtasida muayyan obyektiv umumiylik bo‘lishi mumkin bo‘lgan obyektlargina taqqoslanishi kerak; – ikkinchidan, obyektlarni taqqoslash ahamiyatli (bilish vazifasi sifatida) xossalar, belgilar bo‘yicha amalga oshirilishi lozim. Qiyoslashdan farqli o‘laroq, o‘lchash bilishning ancha aniq vositasi hisoblanadi. Bu usulning qimmati shundan iboratki, atrof borliqdagi obyektlar haqida yuqori aniqlikka erishiladi. Ilmiy bilishning empirik jarayonida o‘lchash, kuzatish va qiyoslashdagiga o‘xshashdir. Eksperiment, empirik tadqiqotning yuqorida ko‘rib o‘tilgan usullaridan farqli o‘laroq ancha umumiy ilmiy qo‘yilgan tajriba hisoblanadi. Bunda faqat kuzatib va o‘lchabgina qolinmay, balki obyekt yoki tadqiqot obyektining o‘zi mavjud bo‘lgan sharoit muayyan tarzda o‘zgartiriladi. Masalan, qishloq xo‘jaligi mahsulotlarini quritish jarayoni eksperimental o‘rganilganda quritish vaqti davomiyligiga ta’sir ko‘rsatuvchi omillar quritish agentini harorati, namligi va tezligi o‘zgartirilib jarayon o‘rganiladi. Eksperiment natijasida bir yoki bir necha omillarni boshqa yoki boshqalarga ta’sirini aniqlash mumkin. Kuzatishdan farqli o‘laroq eksperiment tajriba takrorlanishini ta’minlaydi, obyekt xususiyatini turli
sharoitlarda  tadqiq  etish  va  obyektni  «sof  holda»  o‘rganishga  imkon  beradi.
Empirik tadqiqot usullari ilmiy bilishda muhim ahamiyatga ega. Ular faqat farazni
dalillash uchun asos bo‘libgina qolmay, balki ko‘pincha yangi ilmiy kashfiyotlar,
qonunlar va boshqalarning manbayi hamdir. Empirik va nazariy tadqiqotlarda
tahlil va sintez, deduksiya va induksiya, abstraktlash kabi universal usullar keng
qo‘llaniladi.  Tahlil  usulining mohiyati  tadqiqot  obyektini  fikran yoki  xayolan
tarkibiy  qismlarga  ajratib  uning  xossalari  va  xususiyatlarini  alohida  ajratib
o‘rganishdan  iboratdir.  Masalan,  elektr  uskunalarning  ekspluatatsion
samaradorligini oshirish muammosiga oid tadqiqotlarda ularning puxtaligi, buzil-
23 masdan ishlashligi, ta’mirlashga yaroqliligi masalalari alohida o‘rganiladi va
natijalari  asosida  umumiy  xulosalarga  (yechimlarga)  kelinadi.  Mazkur  holda
obyektning ayrim unsurlarining mohiyati, ularning bog‘liqligi va o‘zaro ta’siri
o‘rganiladi. Tahlildan farqli o‘laroq sintez tadqiqot obyektini yaxlit bir butun
sifatida qismlarining birligi va o‘zaro bog‘liqligida bilishdan iboratdir. Masalan,
mahsulotlarni quritish jarayoni davomiyligini o‘rganishda unga ta’sir ko‘rsatuvchi
faktorlar issiqlik agenti temperaturasi, namligi, tezligi ta’sirlarini alohida o‘rganib
ularni umumiy ta’siri haqida xulosa qilish. Analizdan keyin sintez o‘tkaziladi va
ma’lum bir gipotezalar yaratiladi. Tahlil va sintez usullari bir-biri bilan bog‘liq va
ilmiy-tadqiqot vaqtida biri ikkinchisini to‘ldiradi. Ular o‘rganilayotgan obyektning
xossasi va tadqiqot maqsadiga bog‘liq holda turli shakllarda qo‘llanilishi mumkin.
Empirik, unsuriy-nazariy, tuzilmaviy-genetik tahlil va sintez mavjuddir. Empirik
tahlil va sintez obyekt bilan yuzaki tanishishda qo‘llaniladi. Bu holda obyektning
ayrim  qismlari  ajratiladi,  uning  xususiyatlari  aniqlanadi,  oddiy  o‘lchashlar  va
umumiy yuzasidagi narsalarni qayd etish amalga oshiriladi. Tahlil va sintezning
bunday  shakli  tadqiqot  obyektini  o‘rganishga  imkon  beradi,  lekin  bularning
mohiyatini ochish uchun kamlik qiladi. Tadqiq etilayotgan obyekt  mohiyatini
o‘rganish  uchun  gumanitar-nazariy  tahlil  va  sintezdan  foydalaniladi.  Tadqiq
etilayotgan obyekt mohiyatiga chuqurroq kirib borish uchun tuzilmaviy genetik
tahlil va sintez imkon beradi. Tahlil va sintezning bunday shaklida tadqiqot obyekti
Logotip
sharoitlarda tadqiq etish va obyektni «sof holda» o‘rganishga imkon beradi. Empirik tadqiqot usullari ilmiy bilishda muhim ahamiyatga ega. Ular faqat farazni dalillash uchun asos bo‘libgina qolmay, balki ko‘pincha yangi ilmiy kashfiyotlar, qonunlar va boshqalarning manbayi hamdir. Empirik va nazariy tadqiqotlarda tahlil va sintez, deduksiya va induksiya, abstraktlash kabi universal usullar keng qo‘llaniladi. Tahlil usulining mohiyati tadqiqot obyektini fikran yoki xayolan tarkibiy qismlarga ajratib uning xossalari va xususiyatlarini alohida ajratib o‘rganishdan iboratdir. Masalan, elektr uskunalarning ekspluatatsion samaradorligini oshirish muammosiga oid tadqiqotlarda ularning puxtaligi, buzil- 23 masdan ishlashligi, ta’mirlashga yaroqliligi masalalari alohida o‘rganiladi va natijalari asosida umumiy xulosalarga (yechimlarga) kelinadi. Mazkur holda obyektning ayrim unsurlarining mohiyati, ularning bog‘liqligi va o‘zaro ta’siri o‘rganiladi. Tahlildan farqli o‘laroq sintez tadqiqot obyektini yaxlit bir butun sifatida qismlarining birligi va o‘zaro bog‘liqligida bilishdan iboratdir. Masalan, mahsulotlarni quritish jarayoni davomiyligini o‘rganishda unga ta’sir ko‘rsatuvchi faktorlar issiqlik agenti temperaturasi, namligi, tezligi ta’sirlarini alohida o‘rganib ularni umumiy ta’siri haqida xulosa qilish. Analizdan keyin sintez o‘tkaziladi va ma’lum bir gipotezalar yaratiladi. Tahlil va sintez usullari bir-biri bilan bog‘liq va ilmiy-tadqiqot vaqtida biri ikkinchisini to‘ldiradi. Ular o‘rganilayotgan obyektning xossasi va tadqiqot maqsadiga bog‘liq holda turli shakllarda qo‘llanilishi mumkin. Empirik, unsuriy-nazariy, tuzilmaviy-genetik tahlil va sintez mavjuddir. Empirik tahlil va sintez obyekt bilan yuzaki tanishishda qo‘llaniladi. Bu holda obyektning ayrim qismlari ajratiladi, uning xususiyatlari aniqlanadi, oddiy o‘lchashlar va umumiy yuzasidagi narsalarni qayd etish amalga oshiriladi. Tahlil va sintezning bunday shakli tadqiqot obyektini o‘rganishga imkon beradi, lekin bularning mohiyatini ochish uchun kamlik qiladi. Tadqiq etilayotgan obyekt mohiyatini o‘rganish uchun gumanitar-nazariy tahlil va sintezdan foydalaniladi. Tadqiq etilayotgan obyekt mohiyatiga chuqurroq kirib borish uchun tuzilmaviy genetik tahlil va sintez imkon beradi. Tahlil va sintezning bunday shaklida tadqiqot obyekti