ILMIY TADQIQOTDA DALILLARNING ROLI (Ilmiy dalilning tavsifi va xossalari, Empirik dalilning xossalari)

Yuklangan vaqt

2024-07-21

Yuklab olishlar soni

3

Sahifalar soni

17

Faytl hajmi

50,6 KB


 
 
 
 
ILMIY TADQIQOTDA DALILLARNING ROLI 
 
 
11.1. Dalilning falsafiy tahlili.  
11.2. Empirik dalilning xossalari 
11.3. Ilmiy dalilning tavsifi va xossalari 
11.4. Ilmiy dalilning strukturasi 
 
11.1.Dalilning falsafiy tahlili.  
 
Ilmiy muammoni qo‘yish, uning yechimini topish, ilgari surilgan qoidalarni 
tekshirish uchun ob’ektiv haqiqiyligi aniqlangan bilim zarur. Bu haqqoniy ilmiy 
bilim ilmiy ijodda tayaniladigan dalil hisoblanadi. N.Shermuxamedova dalillarni 
ob’ektiv va sub’ektiv asoslarga ko‘ra farqlash mumkin, deb ta’kidlab o‘tadi1. 
Bizning fikrimizcha, ob’ektiv dalil bu empirik daraja eksperiment va kuzatishlar 
natijasida olinadi. Sub’ektiv dalil esa mazkur voqea hodisalarning sub’ekt 
tomonidan nazariy tahlil qilishdir. Shuningdek, dalil ilmiy bilish standartlariga to‘la 
mos keluvchi turli-tuman asoslarga tayanadi. Hatto, u ilmiy bilish chegarasini 
aniqlab olishga yordam beruvchi ilmiy bilish shakli hisoblanadi. Ilmiy dalil ham 
olimga yangi, haqqoniy ilmiy bilim olishiga ko‘malashuvchi muhim omil 
hisoblanadi. Ayni shu ma’noda, dalillarni topish, olish va anglab yetish ilmiy 
ijodning uzluksiz jarayon ekanligini belgilaydi.  
Dalil tushunchasi har xil ma’no-mazmunga ega. «Dalil» atamasining ko‘p sonli 
ta’riflari orasida quyidagilarni qayd etish mumkin. Birinchidan, borliq hodisasi, asos 
qilib olish mumkin bo‘lgan voqea, hodisa, holat sifatidagi dalil. Bu inson tomonidan 
anglangan yoki anglanmaganligidan qat’i nazar mavjud bo‘lgan hayot dalillaridir.  
                                                 
1 Қаранг: Шермухамедова Н.А. Гносеология - билиш назарияси. – Тошкент: Noshir, 2011.– Б. 179-183. 
ILMIY TADQIQOTDA DALILLARNING ROLI 11.1. Dalilning falsafiy tahlili. 11.2. Empirik dalilning xossalari 11.3. Ilmiy dalilning tavsifi va xossalari 11.4. Ilmiy dalilning strukturasi 11.1.Dalilning falsafiy tahlili. Ilmiy muammoni qo‘yish, uning yechimini topish, ilgari surilgan qoidalarni tekshirish uchun ob’ektiv haqiqiyligi aniqlangan bilim zarur. Bu haqqoniy ilmiy bilim ilmiy ijodda tayaniladigan dalil hisoblanadi. N.Shermuxamedova dalillarni ob’ektiv va sub’ektiv asoslarga ko‘ra farqlash mumkin, deb ta’kidlab o‘tadi1. Bizning fikrimizcha, ob’ektiv dalil bu empirik daraja eksperiment va kuzatishlar natijasida olinadi. Sub’ektiv dalil esa mazkur voqea hodisalarning sub’ekt tomonidan nazariy tahlil qilishdir. Shuningdek, dalil ilmiy bilish standartlariga to‘la mos keluvchi turli-tuman asoslarga tayanadi. Hatto, u ilmiy bilish chegarasini aniqlab olishga yordam beruvchi ilmiy bilish shakli hisoblanadi. Ilmiy dalil ham olimga yangi, haqqoniy ilmiy bilim olishiga ko‘malashuvchi muhim omil hisoblanadi. Ayni shu ma’noda, dalillarni topish, olish va anglab yetish ilmiy ijodning uzluksiz jarayon ekanligini belgilaydi. Dalil tushunchasi har xil ma’no-mazmunga ega. «Dalil» atamasining ko‘p sonli ta’riflari orasida quyidagilarni qayd etish mumkin. Birinchidan, borliq hodisasi, asos qilib olish mumkin bo‘lgan voqea, hodisa, holat sifatidagi dalil. Bu inson tomonidan anglangan yoki anglanmaganligidan qat’i nazar mavjud bo‘lgan hayot dalillaridir. 1 Қаранг: Шермухамедова Н.А. Гносеология - билиш назарияси. – Тошкент: Noshir, 2011.– Б. 179-183.  
 
Ikkinchidan, «dalil» tushunchasi borliqning anglab yetilgan voqealari va 
hodisalarini belgilash uchun qo‘llaniladi. Inson bilish imkoniyatlarining serqirraligi 
shunda namoyon bo‘ladiki, borliqning ayni bir dalili bilishning oddiy va ilmiy 
darajalarida, san’at, publitsistika yoki yuridik amaliyotda anglab yetilishi mumkin. 
Shu sababli turli usullar bilan aniqlanadigan har xil dalillarning ishonchlilik darajasi 
ham har xil bo‘ladi. Ko‘pincha ilmiy dalil bilan borliq voqeasi o‘xshash bo‘lib 
ko‘rinadi va bu ayrim faylasuflar va olimlarga dalil haqiqatini mutlaq haqiqat 
sifatida tavsiflash imkonini beradi. Bunday tasavvur bilishning haqiqiy manzarasiga 
mos kelmaydi, uni dogmaga aylantiradi va soddalashtiradi.  
Dalillar murakkab tuzilishga ega. Ular borliq haqidagi axborot, dalil talqini, uni 
olish va tavsiflash usulini o‘z ichiga oladi.  
Dalilning muhim tomoni – borliq yoki uning ayrim xossalari haqida tasavvurning 
shakllanishiga imkoniyat yaratuvchi borliq to‘g‘risidagi axborot. Dalilning borliqqa 
muvofiqligi uni haqiqiy deb tavsiflash imkonini beradi. Shu sababli dalillar fanning 
empirik asosi, nazariyani tasdiqlash yoki inkor etishning muhim usuli hisoblanadi. 
Dalil yordamida borliq xolisona, nazariyaga bog‘lanmagan holda anglab yetiladi. 
Dalillar eski nazariya doirasiga sig‘maydigan, unga zid bo‘lgan hodisalarni kashf 
etish imkonini beradi.  
Talqin qilish dalilning muhim unsuri bo‘lib, u har xil shakllarda amalga oshiriladi. 
Ilmiy dalil nazariya bilan bilvosita bog‘liq. Nazariya yordamida empirik 
tadqiqotning vazifalari aniqlanadi va uning natijalari talqin qilinadi. Talqin qilish 
dalil tarkibidan uni shakllantirishning nazariy-metodologik sharti, dalildan kelib 
chiqadigan nazariy xulosa, uning ilmiy izohi yoki har xil mafkuraviy, ilmiy yoki 
falsafiy nuqtai nazarlardan amalga oshiriladigan baholash sifatida o‘rin oladi.  
Dalilning moddiy-texnik yoki metodik tomoni, ya’ni uni olish usuli ham bor. 
Dalilning ishonchliligi ko‘p jihatdan u qaysi usulda, qanday vositalar yordamida 
olinganligi bilan belgilanadi. Masalan, saylovoldi kampaniyalarida nomzodlar 
reytingi, ularning muvaffaqiyat qozonish imkoniyatlarini ko‘rsatuvchi sotsiologik 
tadqiqotlarning natijalaridan ko‘p foydalaniladi. Ko‘pincha ularning natijalari bir-
biridan sezilarli darajada farq qiladi, ba’zan bir-biriga mutlaqo zid bo‘ladi. 
Ikkinchidan, «dalil» tushunchasi borliqning anglab yetilgan voqealari va hodisalarini belgilash uchun qo‘llaniladi. Inson bilish imkoniyatlarining serqirraligi shunda namoyon bo‘ladiki, borliqning ayni bir dalili bilishning oddiy va ilmiy darajalarida, san’at, publitsistika yoki yuridik amaliyotda anglab yetilishi mumkin. Shu sababli turli usullar bilan aniqlanadigan har xil dalillarning ishonchlilik darajasi ham har xil bo‘ladi. Ko‘pincha ilmiy dalil bilan borliq voqeasi o‘xshash bo‘lib ko‘rinadi va bu ayrim faylasuflar va olimlarga dalil haqiqatini mutlaq haqiqat sifatida tavsiflash imkonini beradi. Bunday tasavvur bilishning haqiqiy manzarasiga mos kelmaydi, uni dogmaga aylantiradi va soddalashtiradi. Dalillar murakkab tuzilishga ega. Ular borliq haqidagi axborot, dalil talqini, uni olish va tavsiflash usulini o‘z ichiga oladi. Dalilning muhim tomoni – borliq yoki uning ayrim xossalari haqida tasavvurning shakllanishiga imkoniyat yaratuvchi borliq to‘g‘risidagi axborot. Dalilning borliqqa muvofiqligi uni haqiqiy deb tavsiflash imkonini beradi. Shu sababli dalillar fanning empirik asosi, nazariyani tasdiqlash yoki inkor etishning muhim usuli hisoblanadi. Dalil yordamida borliq xolisona, nazariyaga bog‘lanmagan holda anglab yetiladi. Dalillar eski nazariya doirasiga sig‘maydigan, unga zid bo‘lgan hodisalarni kashf etish imkonini beradi. Talqin qilish dalilning muhim unsuri bo‘lib, u har xil shakllarda amalga oshiriladi. Ilmiy dalil nazariya bilan bilvosita bog‘liq. Nazariya yordamida empirik tadqiqotning vazifalari aniqlanadi va uning natijalari talqin qilinadi. Talqin qilish dalil tarkibidan uni shakllantirishning nazariy-metodologik sharti, dalildan kelib chiqadigan nazariy xulosa, uning ilmiy izohi yoki har xil mafkuraviy, ilmiy yoki falsafiy nuqtai nazarlardan amalga oshiriladigan baholash sifatida o‘rin oladi. Dalilning moddiy-texnik yoki metodik tomoni, ya’ni uni olish usuli ham bor. Dalilning ishonchliligi ko‘p jihatdan u qaysi usulda, qanday vositalar yordamida olinganligi bilan belgilanadi. Masalan, saylovoldi kampaniyalarida nomzodlar reytingi, ularning muvaffaqiyat qozonish imkoniyatlarini ko‘rsatuvchi sotsiologik tadqiqotlarning natijalaridan ko‘p foydalaniladi. Ko‘pincha ularning natijalari bir- biridan sezilarli darajada farq qiladi, ba’zan bir-biriga mutlaqo zid bo‘ladi.  
 
To‘g‘ridan-to‘g‘ri xatoga yo‘l qo‘yish imkoniyati istisno etilsa, bunday farqlarning 
sababi metodikalarning har xilligi bilan izohlanishi mumkin.  
Dalil – “bu o‘tmishga yoki hali davom etayotgan hozirgi davrga tegishli bo‘lgan, 
lekin kelajakka hech qachon tegishli bo‘lmaydigan harakat, hodisa, voqea; bu – 
xayolot, uydirmaga qarama-qarshi o‘laroq, voqelik, o‘ylab topilmagan narsa yoki 
hodisa; bu – abstrakt va umumiyga qarama-qarshi o‘laroq aniq va yakka narsa yoki 
hodisa; nihoyat, “dalil” tushunchasi bir karralik hodisalar yoki voqealardan bir-biri 
bilan uzviy bog‘liq bo‘lgan hodisalar yig‘indisi, jarayonlar, munosabatlarga 
ko‘chirilgan...”.  
Dalillar – bu fanni falsafa va dindan farqlash imkonini beradigan fanning 
asosiy omili. Falsafa ham, din ham bunday dalillar va umumlashtirishlarni 
yaratmaydi. Dalil (lot. factum – yuz bergan hodisa) – haqiqiyligi aniq belgilangan 
da’vo ko‘rinishidagi bilim. Dalil – bu sodir bo‘ladigan (sodir bo‘lgan) voqea. Dalil 
qayd 
etilgan 
empirik 
bilimni 
o‘zida 
ifodalaydi 
va 
“voqea”, 
“natija” 
tushunchalarining sinonimi sifatida amal qiladi (ya’ni ma’no jihatidan ular bilan 
ayniy yoki ularga yaqin turadi). Dalil – bu amalda aniqlangan, uydirma bo‘lmagan 
voqea, hodisa. Dalil – bu bilish mumkin bo‘lgan hodisa; bilish mumkin bo‘lmagan 
hodisa ilmiy dalil hisoblanmaydi. Fanda dalillar nazariy mulohazalarning axborot 
manbai va empirik asosi vazifasini bajarish bilan bir qatorda, ularning haqiqiyligi 
mezoni bo‘lib ham xizmat qiladi. O‘z navbatida, nazariya dalilning konseptual 
asosini shakllantiradi: voqelikning o‘rganilayotgan jihatini farqlaydi, dalillarni 
bayon etish tilini, eksperimental tadqiqot vositalari va  usullarini belgilaydi. Bu 
yerda eng katta qiyinchilik haqiqiy dalillarni haqiqiy bo‘lmagan, haqiqiy bo‘lib 
tuyulayotgan dalillardan farqlashdan iborat.  
 
11.2.Empirik dalilning xossalari.  
 
Empirik dalillar fanda ilmiy nazariyalar tayanadigan empirik bazisni hosil 
qiladi. Empirik darajaning ichki tuzilishida kamida ikki kichik daraja farqlanadi: a) 
bevosita kuzatishlar va eksperimentlar. Kuzatish ma’lumotlari ularning natijasi 
To‘g‘ridan-to‘g‘ri xatoga yo‘l qo‘yish imkoniyati istisno etilsa, bunday farqlarning sababi metodikalarning har xilligi bilan izohlanishi mumkin. Dalil – “bu o‘tmishga yoki hali davom etayotgan hozirgi davrga tegishli bo‘lgan, lekin kelajakka hech qachon tegishli bo‘lmaydigan harakat, hodisa, voqea; bu – xayolot, uydirmaga qarama-qarshi o‘laroq, voqelik, o‘ylab topilmagan narsa yoki hodisa; bu – abstrakt va umumiyga qarama-qarshi o‘laroq aniq va yakka narsa yoki hodisa; nihoyat, “dalil” tushunchasi bir karralik hodisalar yoki voqealardan bir-biri bilan uzviy bog‘liq bo‘lgan hodisalar yig‘indisi, jarayonlar, munosabatlarga ko‘chirilgan...”. Dalillar – bu fanni falsafa va dindan farqlash imkonini beradigan fanning asosiy omili. Falsafa ham, din ham bunday dalillar va umumlashtirishlarni yaratmaydi. Dalil (lot. factum – yuz bergan hodisa) – haqiqiyligi aniq belgilangan da’vo ko‘rinishidagi bilim. Dalil – bu sodir bo‘ladigan (sodir bo‘lgan) voqea. Dalil qayd etilgan empirik bilimni o‘zida ifodalaydi va “voqea”, “natija” tushunchalarining sinonimi sifatida amal qiladi (ya’ni ma’no jihatidan ular bilan ayniy yoki ularga yaqin turadi). Dalil – bu amalda aniqlangan, uydirma bo‘lmagan voqea, hodisa. Dalil – bu bilish mumkin bo‘lgan hodisa; bilish mumkin bo‘lmagan hodisa ilmiy dalil hisoblanmaydi. Fanda dalillar nazariy mulohazalarning axborot manbai va empirik asosi vazifasini bajarish bilan bir qatorda, ularning haqiqiyligi mezoni bo‘lib ham xizmat qiladi. O‘z navbatida, nazariya dalilning konseptual asosini shakllantiradi: voqelikning o‘rganilayotgan jihatini farqlaydi, dalillarni bayon etish tilini, eksperimental tadqiqot vositalari va usullarini belgilaydi. Bu yerda eng katta qiyinchilik haqiqiy dalillarni haqiqiy bo‘lmagan, haqiqiy bo‘lib tuyulayotgan dalillardan farqlashdan iborat. 11.2.Empirik dalilning xossalari. Empirik dalillar fanda ilmiy nazariyalar tayanadigan empirik bazisni hosil qiladi. Empirik darajaning ichki tuzilishida kamida ikki kichik daraja farqlanadi: a) bevosita kuzatishlar va eksperimentlar. Kuzatish ma’lumotlari ularning natijasi  
 
hisoblanadi; b) bilish amallari. Ularning yordamida kuzatish ma’lumotlaridan 
empirik bog‘lanishlar va dalillarga o‘tish amalga oshiriladi. Kuzatilgan dalil – bu 
ikki qismdan iborat bo‘lgan da’vo. Dalil tavsifi – muayyan sharoitlarda kuzatish 
mumkin bo‘lgan narsa yoki hodisa tavsifi. Kuzatishni o‘tkazish sharoitlari – bu 
da’voning birinchi qismida tavsiflangan narsa yoki hodisani qaysi sharoitlarda 
kuzatish mumkinligining tavsifi.  
Hozirgi zamon epistemologiyasida “nazariya – dalil” munosabatiga nisbatan 
ikki asosiy yondashuvni farqlash mumkin. Ulardan birining zamirida yotuvchi 
g‘oyani muxtasar tarzda quyidagicha ta’riflash mumkin: ilmiy dalillar nazariyadan 
tashqarida yotadi va unga mutlaqo bog‘liq bo‘lmaydi.  
Ikkinchi konsepsiya qarama-qarshi fikrga tayanadi: ilmiy dalillar nazariya 
doirasida yotadi va u bilan to‘liq belgilanadi.  
Ikkinchi nazariya tarafdorlari dalilning mustaqilligiga, uning nazariyaga 
qaram emasligiga havola qiladilar. Agar dalil deganda ishlarning amaldagi holatini 
tushunadigan bo‘lsak, uning nazariyadan mustaqil ekanligi aniq va ravshan. Dalil 
hissiy obraz sifatida talqin qilingan holda, hissiy idrokning tildan mustaqil 
ekanligiga urg‘u beriladi. Muayyan gaplar sifatidagi dalillar to‘g‘risida so‘z 
yuritilgan holda esa, ushbu gaplar nazariya gaplari bilan taqqoslaganda alohida 
xususiyat kasb etishiga e’tibor qaratiladi: bunday gaplar yo “sof” hissiy yo‘l bilan 
idrok etilgan narsa yoki hodisani ifodalaydi, yo kuzatish atamalarini o‘z ichiga oladi, 
yo o‘ziga xos tarzda verifikatsiya qilinadi. Barcha hollarda mazkur nazariya dalillar 
va nazariyani bir-biriga keskin qarama-qarshi qo‘yadi va bu epistemologiyada turli-
tuman oqibatlarga olib keladi. Xususan, mazkur nuqtai-nazar bir-birining o‘rniga 
keluvchi nazariyalarga nisbatan dalillar va kuzatish tilining bir variantliligini 
tasdiqlaydi. Ilmiy bilimning rivojlanishini tushunishda primitiv kumulyativizm bir 
variantlilikning e’tirof etilishi bilan uzviy bog‘liq. Aniqlangan dalillar g‘oyib 
bo‘lishi yoki o‘zgarishi mumkin emas, ular faqat to‘planishi mumkin, bunda 
dalillarning qimmati va mazmuniga ularni saqlash muddati ta’sir ko‘rsatmaydi: 
aytaylik, Fales tomonidan aniqlangan dalillar o‘zgarmagan ko‘rinishda bizgacha 
yetib kelgan. Bu nazariyaning bilishdagi roliga past nazar bilan qaralishiga va uning 
hisoblanadi; b) bilish amallari. Ularning yordamida kuzatish ma’lumotlaridan empirik bog‘lanishlar va dalillarga o‘tish amalga oshiriladi. Kuzatilgan dalil – bu ikki qismdan iborat bo‘lgan da’vo. Dalil tavsifi – muayyan sharoitlarda kuzatish mumkin bo‘lgan narsa yoki hodisa tavsifi. Kuzatishni o‘tkazish sharoitlari – bu da’voning birinchi qismida tavsiflangan narsa yoki hodisani qaysi sharoitlarda kuzatish mumkinligining tavsifi. Hozirgi zamon epistemologiyasida “nazariya – dalil” munosabatiga nisbatan ikki asosiy yondashuvni farqlash mumkin. Ulardan birining zamirida yotuvchi g‘oyani muxtasar tarzda quyidagicha ta’riflash mumkin: ilmiy dalillar nazariyadan tashqarida yotadi va unga mutlaqo bog‘liq bo‘lmaydi. Ikkinchi konsepsiya qarama-qarshi fikrga tayanadi: ilmiy dalillar nazariya doirasida yotadi va u bilan to‘liq belgilanadi. Ikkinchi nazariya tarafdorlari dalilning mustaqilligiga, uning nazariyaga qaram emasligiga havola qiladilar. Agar dalil deganda ishlarning amaldagi holatini tushunadigan bo‘lsak, uning nazariyadan mustaqil ekanligi aniq va ravshan. Dalil hissiy obraz sifatida talqin qilingan holda, hissiy idrokning tildan mustaqil ekanligiga urg‘u beriladi. Muayyan gaplar sifatidagi dalillar to‘g‘risida so‘z yuritilgan holda esa, ushbu gaplar nazariya gaplari bilan taqqoslaganda alohida xususiyat kasb etishiga e’tibor qaratiladi: bunday gaplar yo “sof” hissiy yo‘l bilan idrok etilgan narsa yoki hodisani ifodalaydi, yo kuzatish atamalarini o‘z ichiga oladi, yo o‘ziga xos tarzda verifikatsiya qilinadi. Barcha hollarda mazkur nazariya dalillar va nazariyani bir-biriga keskin qarama-qarshi qo‘yadi va bu epistemologiyada turli- tuman oqibatlarga olib keladi. Xususan, mazkur nuqtai-nazar bir-birining o‘rniga keluvchi nazariyalarga nisbatan dalillar va kuzatish tilining bir variantliligini tasdiqlaydi. Ilmiy bilimning rivojlanishini tushunishda primitiv kumulyativizm bir variantlilikning e’tirof etilishi bilan uzviy bog‘liq. Aniqlangan dalillar g‘oyib bo‘lishi yoki o‘zgarishi mumkin emas, ular faqat to‘planishi mumkin, bunda dalillarning qimmati va mazmuniga ularni saqlash muddati ta’sir ko‘rsatmaydi: aytaylik, Fales tomonidan aniqlangan dalillar o‘zgarmagan ko‘rinishda bizgacha yetib kelgan. Bu nazariyaning bilishdagi roliga past nazar bilan qaralishiga va uning  
 
instrumentalistik nuqtai nazardan talqin qilinishiga olib keladi. Ishonchli, 
asoslangan, saqlanadigan bilim – bu faqat o‘zgarmas dalillarni bilish demak, 
bilishda o‘zgaruvchan, o‘tkinchi bilimlarning barchasi faqat dalillarni kashf etishga 
yordam bergani uchun ham ahamiyatga ega bo‘ladi. Nazariyaning qimmati faqat shu 
bilan belgilanadiki, u o‘zidan keyin bir nechta yangi dalillar haqidagi bilimni 
qoldiradi. Ushbu talqinda dalillar nazariyani qamrab oladi. Ko‘rib turganimizdek, 
mazkur konsepsiya olim va uning nazariyasiga ancha passiv rolni ajratadi. Dalillar 
va ularning birikmalari bilish jarayoniga qadar mavjud bo‘ladi va biluvchi 
sub’ektning vazifasi faqat ularni qayd etishdan iboratdir. To‘g‘ri, nazariya yangi 
asboblar va vositalarning ishlab chiqilishini rag‘batlantirishi ham mumkin, ammo 
bu olimlar tomonidan aniqlanayotgan dalillar doirasini faqat kengaytiradi yoki ularni 
yanada to‘g‘ri aniqlash uchun imkoniyat yaratadi. Bunda olim tabiatdan fotografik 
aniqlik bilan nusxa ko‘chiruvchi musavvirga o‘xshab qoladi va uning barcha badiiy 
vositalari faqat bitta maqsadga – portretni originalning ko‘zgudagi aksiga 
aylantirishga qaratiladi.  
Olimlarning boshqa bir nuqtai nazariga ko‘ra, dalillar deganda hissiy 
obrazlar yoki gaplar tushuniladi. Ammo, birinchi nuqtai nazarga qarama-qarshi 
o‘laroq, bu yerda dalillarning nazariya bilan uzviy aloqasiga urg‘u beriladi. Bunda 
turli paradigmalarning tarafdorlari ayni bir vaziyatda har xil hissiy obrazlarni oladi, 
binobarin, ular qo‘lga kiritadigan dalillar ham har xil bo‘ladi. Ilmiy dalil tabiati 
xususidagi shunga o‘xshash qarashlarni P.Feyerabend ham rivojlantiradi. Uning 
uchun dalil – bu hissiy idrok etilgan narsa yoki hodisaning muayyan gap bilan 
birikmasi. Bu gapni u idrok etilgan narsa yoki hodisaning “tabiiy talqini” deb ataydi. 
Masalan, tashlangan toshning vertikal tushish dalili ikki tarkibiy qismga – muayyan 
hissiy idrok etish va “Tosh vertikal tushadi” gapiga bo‘linadi. Hissiy idrok etilgan 
narsalar va hodisalarni tabiiy talqin qilish nazariya bilan belgilanadi. Tabiiy talqinlar 
tarkibiga kiruvchi atamalarning ma’nolarini o‘zgartirish orqali tadqiqotchi ushbu 
talqinlarni ham o‘zgartiradi va, binobarin, boshqa dalillarni oladi. 
instrumentalistik nuqtai nazardan talqin qilinishiga olib keladi. Ishonchli, asoslangan, saqlanadigan bilim – bu faqat o‘zgarmas dalillarni bilish demak, bilishda o‘zgaruvchan, o‘tkinchi bilimlarning barchasi faqat dalillarni kashf etishga yordam bergani uchun ham ahamiyatga ega bo‘ladi. Nazariyaning qimmati faqat shu bilan belgilanadiki, u o‘zidan keyin bir nechta yangi dalillar haqidagi bilimni qoldiradi. Ushbu talqinda dalillar nazariyani qamrab oladi. Ko‘rib turganimizdek, mazkur konsepsiya olim va uning nazariyasiga ancha passiv rolni ajratadi. Dalillar va ularning birikmalari bilish jarayoniga qadar mavjud bo‘ladi va biluvchi sub’ektning vazifasi faqat ularni qayd etishdan iboratdir. To‘g‘ri, nazariya yangi asboblar va vositalarning ishlab chiqilishini rag‘batlantirishi ham mumkin, ammo bu olimlar tomonidan aniqlanayotgan dalillar doirasini faqat kengaytiradi yoki ularni yanada to‘g‘ri aniqlash uchun imkoniyat yaratadi. Bunda olim tabiatdan fotografik aniqlik bilan nusxa ko‘chiruvchi musavvirga o‘xshab qoladi va uning barcha badiiy vositalari faqat bitta maqsadga – portretni originalning ko‘zgudagi aksiga aylantirishga qaratiladi. Olimlarning boshqa bir nuqtai nazariga ko‘ra, dalillar deganda hissiy obrazlar yoki gaplar tushuniladi. Ammo, birinchi nuqtai nazarga qarama-qarshi o‘laroq, bu yerda dalillarning nazariya bilan uzviy aloqasiga urg‘u beriladi. Bunda turli paradigmalarning tarafdorlari ayni bir vaziyatda har xil hissiy obrazlarni oladi, binobarin, ular qo‘lga kiritadigan dalillar ham har xil bo‘ladi. Ilmiy dalil tabiati xususidagi shunga o‘xshash qarashlarni P.Feyerabend ham rivojlantiradi. Uning uchun dalil – bu hissiy idrok etilgan narsa yoki hodisaning muayyan gap bilan birikmasi. Bu gapni u idrok etilgan narsa yoki hodisaning “tabiiy talqini” deb ataydi. Masalan, tashlangan toshning vertikal tushish dalili ikki tarkibiy qismga – muayyan hissiy idrok etish va “Tosh vertikal tushadi” gapiga bo‘linadi. Hissiy idrok etilgan narsalar va hodisalarni tabiiy talqin qilish nazariya bilan belgilanadi. Tabiiy talqinlar tarkibiga kiruvchi atamalarning ma’nolarini o‘zgartirish orqali tadqiqotchi ushbu talqinlarni ham o‘zgartiradi va, binobarin, boshqa dalillarni oladi.  
 
Ikkala paradigmaning ham zaifligi shu bilan belgilanadiki, ularning zamirida 
yotuvchi sog‘lom g‘oyalar mutlaqlashtiriladi va o‘ta bo‘rttirib ifodalanadi, “nazariya 
– dalillar” munosabati a’zolaridan birini ma’nodan mahrum etadi.   
 
11.3.Ilmiy dalilning tavsifi va xossalari.  
 
Ilmiy dalil empirik bilishning natijasi hisoblanadi. Dalil (yoki dalillar)ni aniqlash 
ilmiy tadqiqotning zaruriy shartidir. Dalil – bilimning tasdiqlangan boyligiga 
aylangan moddiy yoki ma’naviy dunyo hodisasi, biron-bir hodisa, xossa yoki 
munosabatni qayd etishdir. A.Eynshteyn so‘zlari bilan aytganda, fan dalillardan 
boshlanishi va boshlanish bilan tugallanish o‘rtasida qanday nazariy tuzilmalar 
bo‘lishidan tuzilishidan qat’i nazar, dalillar bilan yakunlanishi lozim.  
Fanning ko‘p asrlik tarixi nafaqat kashfiyotlar tarixi, balki dalillarni nazariy 
mavhumlashtirish, umumlashtirish yoki tizimga solishning muhim omili 
hisoblangan fan tilining rivojlanish tarixi hamdir. Shu sababli har qanday dalil belgi-
aloqa jihati, ya’ni u tavsiflangan fan tiliga ega bo‘ladi. Grafiklar, sxemalar, ilmiy 
belgilar va atamalar – fan tilining muhim atributlari. Agar ilmiy kashfiyotni odatdagi 
atamalarda tavsiflashning iloji bo‘lmasa, uni idrok etish jarayoni ba’zan uzoq 
yillarga cho‘ziladi.  
Ilmiy bilimning rivojlanishiga qarab tabiiy til unda ifodalanayotgan narsalar 
mazmuniga semantik jihatdan muvofiq emasligi bo‘rtib ko‘rina boshladi. Tabiiy til 
iboralarining serma’noliligi, gaplar mantiqiy tuzilishining noaniqligi, til 
belgilarining 
ma’nolari 
kontekst 
ta’sirida 
o‘zgaruvchanligi, 
psixologik 
assotsiatsiyalar – bularning barchasi ilmiy bilishda zarur bo‘lgan ma’noning aniqligi 
va ravshanligiga erishishga monelik qilardi. Natijada tabiiy tilni sun’iy tarzda 
formallashtirilgan til bilan almashtirishga ehtiyoj tug‘ildi. Uning kashf etilishi 
fanning bilish vositalarini juda boyitdi, unga yangi va yangi murakkab vazifalarni 
yechish imkonini berdi. Shuni ta’kidlash lozimki, ilmiy dalillar ham, gipotezalar, 
nazariyalar, ilmiy muammolar ham fanda yaratilgan sun’iy tillarga tayanadi.  
Ikkala paradigmaning ham zaifligi shu bilan belgilanadiki, ularning zamirida yotuvchi sog‘lom g‘oyalar mutlaqlashtiriladi va o‘ta bo‘rttirib ifodalanadi, “nazariya – dalillar” munosabati a’zolaridan birini ma’nodan mahrum etadi. 11.3.Ilmiy dalilning tavsifi va xossalari. Ilmiy dalil empirik bilishning natijasi hisoblanadi. Dalil (yoki dalillar)ni aniqlash ilmiy tadqiqotning zaruriy shartidir. Dalil – bilimning tasdiqlangan boyligiga aylangan moddiy yoki ma’naviy dunyo hodisasi, biron-bir hodisa, xossa yoki munosabatni qayd etishdir. A.Eynshteyn so‘zlari bilan aytganda, fan dalillardan boshlanishi va boshlanish bilan tugallanish o‘rtasida qanday nazariy tuzilmalar bo‘lishidan tuzilishidan qat’i nazar, dalillar bilan yakunlanishi lozim. Fanning ko‘p asrlik tarixi nafaqat kashfiyotlar tarixi, balki dalillarni nazariy mavhumlashtirish, umumlashtirish yoki tizimga solishning muhim omili hisoblangan fan tilining rivojlanish tarixi hamdir. Shu sababli har qanday dalil belgi- aloqa jihati, ya’ni u tavsiflangan fan tiliga ega bo‘ladi. Grafiklar, sxemalar, ilmiy belgilar va atamalar – fan tilining muhim atributlari. Agar ilmiy kashfiyotni odatdagi atamalarda tavsiflashning iloji bo‘lmasa, uni idrok etish jarayoni ba’zan uzoq yillarga cho‘ziladi. Ilmiy bilimning rivojlanishiga qarab tabiiy til unda ifodalanayotgan narsalar mazmuniga semantik jihatdan muvofiq emasligi bo‘rtib ko‘rina boshladi. Tabiiy til iboralarining serma’noliligi, gaplar mantiqiy tuzilishining noaniqligi, til belgilarining ma’nolari kontekst ta’sirida o‘zgaruvchanligi, psixologik assotsiatsiyalar – bularning barchasi ilmiy bilishda zarur bo‘lgan ma’noning aniqligi va ravshanligiga erishishga monelik qilardi. Natijada tabiiy tilni sun’iy tarzda formallashtirilgan til bilan almashtirishga ehtiyoj tug‘ildi. Uning kashf etilishi fanning bilish vositalarini juda boyitdi, unga yangi va yangi murakkab vazifalarni yechish imkonini berdi. Shuni ta’kidlash lozimki, ilmiy dalillar ham, gipotezalar, nazariyalar, ilmiy muammolar ham fanda yaratilgan sun’iy tillarga tayanadi.  
 
        Ilmiy dalil nazariy tizimga kiradi va ikki muhim xossa: ishonchlilik va bir 
variantlilikka ega bo‘ladi. Ilmiy dalilning ishonchliligi shunday namoyon bo‘ladiki, 
uni tadqiqotchilar tomonidan turli davrlarda o‘tkaziladigan yangi eksperimentlar 
yordamida olish va ifodalash mumkin. Ilmiy dalilning bir variantliligi shundan 
iboratki, u o‘zining ishonchliligini talqinlarining rang-barangligidan qat’i nazar 
saqlab qoladi.  
     Dalil ba’zan tasodifiy narsalarni ham o‘z ichiga oladi. Fanni avvalo umumiy, 
qonuniy narsalar qiziqtiradi. Ilmiy tahlil negizini bitta dalil emas, balki asosiy 
tendensiyani aks ettiruvchi dalillar to‘plami tashkil etadi. Dalillar son-sanoqsizdir. 
Ko‘p sonli dalillar orasidan muammoning mohiyatini tushunish uchun zarur bo‘lgan 
ayrimlari oqilona tanlab olinishi lozim.  
    Biroq bunda amaliyot mezoni amalda insonning biron-bir tasavvurini to‘liq 
tasdiqlash yoki inkor etishga qodir emasligini unutmaslik kerak. Bu mezon ham shu 
darajada nomuayyanki, u insonga o‘z bilimlarini to‘ldirish va rivojlantirishga 
muhtoj bo‘lmagan uzil-kesil va to‘liq haqiqatga aylantirish imkonini bermaydi.  
     Dalillar ularni talqin qiluvchi nazariya, ularni tasniflash metodi mavjud bo‘lgan, 
ular boshqa dalillarga bog‘lab anglab yetilgan holdagina ilmiy ahamiyat kasb etadi. 
Faqat o‘zaro bog‘langan va yaxlit ko‘rinishda dalillar nazariy umumlashtirish uchun 
asos bo‘lib xizmat qilishi mumkin. Alohida va tasodifan, hayotdan ajratib olingan 
dalillar biron-bir narsa yoki hodisani asoslashga qodir emas. Noto‘g‘ri tanlab 
olingan dalillardan har qanday nazariyani tuzish mumkin, biroq u hech qanday ilmiy 
ahamiyatga ega bo‘lmaydi. 
     Kogerent nazariyaga muvofiq «dalil» - bu biluvchi sub’ektning haqiqiy deb tan 
olgan narsalaridir. Bunda sub’ektning mavjud bo‘lgan ishonchlari sistemasi 
(birgalikdagi) ichki kelishilgan sistema, deb qaraladi. F.Bekon o‘z bilish 
nazariyasida empirik dalilarning ahamiyatini ulug‘laydi. Uning fikricha, “Sof 
empirik olim chumoliga o‘xshab faqat dalillarni yig‘ishi va ular bilan kifoyalanadi, 
sof ratsionalist, nazariyotchi esa, aksincha, dalillarga e’tibor bermay, o‘rgimchakka 
o‘xshab o‘z-o‘zidan nazariy to‘r to‘qiydi, biroq haqiqiy olim asalariga o‘xshab har 
Ilmiy dalil nazariy tizimga kiradi va ikki muhim xossa: ishonchlilik va bir variantlilikka ega bo‘ladi. Ilmiy dalilning ishonchliligi shunday namoyon bo‘ladiki, uni tadqiqotchilar tomonidan turli davrlarda o‘tkaziladigan yangi eksperimentlar yordamida olish va ifodalash mumkin. Ilmiy dalilning bir variantliligi shundan iboratki, u o‘zining ishonchliligini talqinlarining rang-barangligidan qat’i nazar saqlab qoladi. Dalil ba’zan tasodifiy narsalarni ham o‘z ichiga oladi. Fanni avvalo umumiy, qonuniy narsalar qiziqtiradi. Ilmiy tahlil negizini bitta dalil emas, balki asosiy tendensiyani aks ettiruvchi dalillar to‘plami tashkil etadi. Dalillar son-sanoqsizdir. Ko‘p sonli dalillar orasidan muammoning mohiyatini tushunish uchun zarur bo‘lgan ayrimlari oqilona tanlab olinishi lozim. Biroq bunda amaliyot mezoni amalda insonning biron-bir tasavvurini to‘liq tasdiqlash yoki inkor etishga qodir emasligini unutmaslik kerak. Bu mezon ham shu darajada nomuayyanki, u insonga o‘z bilimlarini to‘ldirish va rivojlantirishga muhtoj bo‘lmagan uzil-kesil va to‘liq haqiqatga aylantirish imkonini bermaydi. Dalillar ularni talqin qiluvchi nazariya, ularni tasniflash metodi mavjud bo‘lgan, ular boshqa dalillarga bog‘lab anglab yetilgan holdagina ilmiy ahamiyat kasb etadi. Faqat o‘zaro bog‘langan va yaxlit ko‘rinishda dalillar nazariy umumlashtirish uchun asos bo‘lib xizmat qilishi mumkin. Alohida va tasodifan, hayotdan ajratib olingan dalillar biron-bir narsa yoki hodisani asoslashga qodir emas. Noto‘g‘ri tanlab olingan dalillardan har qanday nazariyani tuzish mumkin, biroq u hech qanday ilmiy ahamiyatga ega bo‘lmaydi. Kogerent nazariyaga muvofiq «dalil» - bu biluvchi sub’ektning haqiqiy deb tan olgan narsalaridir. Bunda sub’ektning mavjud bo‘lgan ishonchlari sistemasi (birgalikdagi) ichki kelishilgan sistema, deb qaraladi. F.Bekon o‘z bilish nazariyasida empirik dalilarning ahamiyatini ulug‘laydi. Uning fikricha, “Sof empirik olim chumoliga o‘xshab faqat dalillarni yig‘ishi va ular bilan kifoyalanadi, sof ratsionalist, nazariyotchi esa, aksincha, dalillarga e’tibor bermay, o‘rgimchakka o‘xshab o‘z-o‘zidan nazariy to‘r to‘qiydi, biroq haqiqiy olim asalariga o‘xshab har  
 
xil gullardan material yig‘adi va ularni o‘z ixtiyoriga ko‘ra tasarruf etadi”2. Bunda 
mazkur dalillar yordamida nazariyaga aniqlik kiritish yoki aksincha, uni eskirgan va 
o‘z ahamiyatini yo‘qotgan deb topish talab etiladi. Ayni shu ma’noda, ilmiy dalil 
empirik bilishning natijasi hisoblanadi. Biroq dalillar nazariyani belgilamaydi, balki 
nazariya o‘zining anglab yetilgan tajribasiga kirishi mumkin bo‘lgan u yoki bu 
dalillarni tanlaydi. Shuning uchun ham A.Eynshteyn “Fan dalillardan boshlanishi va 
boshlanish bilan tugallanish o‘rtasida qanday nazariy tuzilmalar bo‘lishidan, 
tuzilishidan qat’i nazar, dalillar bilan yakunlanishi lozim”3 degan xulosaga keladi. 
Mazkur fikr muayyan darajada to‘g‘ri. Chunki ilmiy dalil o‘zining ishonchliligini 
talqinlarining rang-barangligidan qat’i  nazar o‘z mazmun-mohiyatini saqlab qoladi. 
Dalillarni umumlashtirish tahlil, sintez qilish, tiplarga ajratish, birlamchi 
tushuntirish sxemalaridan foydalanish va hokazolar asosida amalga oshiriladi. 
Dalillar saralab olingani, tasniflangani, umumlashtirilgani va tushuntirilganidan 
keyingina ilmiy ahamiyat kasb etadi. 
         Fanning rivojlanishida dalillarning muhim roli to‘g‘risida so‘z yuritar ekan, 
V.I.Vernadskiy shunday deb yozgan edi: “Ilmiy dalillar ilmiy bilim va ilmiy ishning 
asosiy mazmunini tashkil etadi. Ular, agar to‘g‘ri aniqlangan bo‘lsa, shak-shubhasiz 
va hamma uchun majburiydir. Ular bilan bir qatorda asosiy shakli empirik 
umumlashtirishlar bo‘lgan muayyan ilmiy dalillar tizimlari farqlanishi ham 
mumkin”.  
Ilmiy dalil – bu faqat voqea tavsifi yoki o‘lchangan kattalik emas, balki 
boshqa ko‘p sonli ma’lumotlar hamdir: dalil qachon, qay tarzda va kim tomonidan 
qayd etilgan, u boshqa qaysi voqealar, dalillar, tadqiqotlar bilan bog‘langan va 
hokazo. Ilmiy dalil – bu bilimning fan va ijtimoiy amaliyotda o‘z tasdig‘ini topgan, 
moddiy va ma’naviy dunyo xossalarini aks ettiradigan bir parchasi. “Ilmiy dalil” 
tushunchasi 
mazmun 
jihatidan 
kundalik 
hayotda 
qo‘llaniladigan 
“dalil” 
tushunchasidan ancha keng va serqirra. Ilmiy dalillar to‘g‘risida so‘z yuritganda, 
ularni ilmiy bilimning narsalar va jarayonlarning ob’ektiv xossalarini aks ettiruvchi 
                                                 
2 Қаранг: Бэкон Ф. Сочинения в 2 т-х. – М.: Мысль, 1977. - 567 с. 
3 Эйнштейн А. Теория относительности. Избранные работы. — Ижевск: Научно-изд. центр «Регулярная и 
хаотическая динамика», 2000. — 224 с. 
xil gullardan material yig‘adi va ularni o‘z ixtiyoriga ko‘ra tasarruf etadi”2. Bunda mazkur dalillar yordamida nazariyaga aniqlik kiritish yoki aksincha, uni eskirgan va o‘z ahamiyatini yo‘qotgan deb topish talab etiladi. Ayni shu ma’noda, ilmiy dalil empirik bilishning natijasi hisoblanadi. Biroq dalillar nazariyani belgilamaydi, balki nazariya o‘zining anglab yetilgan tajribasiga kirishi mumkin bo‘lgan u yoki bu dalillarni tanlaydi. Shuning uchun ham A.Eynshteyn “Fan dalillardan boshlanishi va boshlanish bilan tugallanish o‘rtasida qanday nazariy tuzilmalar bo‘lishidan, tuzilishidan qat’i nazar, dalillar bilan yakunlanishi lozim”3 degan xulosaga keladi. Mazkur fikr muayyan darajada to‘g‘ri. Chunki ilmiy dalil o‘zining ishonchliligini talqinlarining rang-barangligidan qat’i nazar o‘z mazmun-mohiyatini saqlab qoladi. Dalillarni umumlashtirish tahlil, sintez qilish, tiplarga ajratish, birlamchi tushuntirish sxemalaridan foydalanish va hokazolar asosida amalga oshiriladi. Dalillar saralab olingani, tasniflangani, umumlashtirilgani va tushuntirilganidan keyingina ilmiy ahamiyat kasb etadi. Fanning rivojlanishida dalillarning muhim roli to‘g‘risida so‘z yuritar ekan, V.I.Vernadskiy shunday deb yozgan edi: “Ilmiy dalillar ilmiy bilim va ilmiy ishning asosiy mazmunini tashkil etadi. Ular, agar to‘g‘ri aniqlangan bo‘lsa, shak-shubhasiz va hamma uchun majburiydir. Ular bilan bir qatorda asosiy shakli empirik umumlashtirishlar bo‘lgan muayyan ilmiy dalillar tizimlari farqlanishi ham mumkin”. Ilmiy dalil – bu faqat voqea tavsifi yoki o‘lchangan kattalik emas, balki boshqa ko‘p sonli ma’lumotlar hamdir: dalil qachon, qay tarzda va kim tomonidan qayd etilgan, u boshqa qaysi voqealar, dalillar, tadqiqotlar bilan bog‘langan va hokazo. Ilmiy dalil – bu bilimning fan va ijtimoiy amaliyotda o‘z tasdig‘ini topgan, moddiy va ma’naviy dunyo xossalarini aks ettiradigan bir parchasi. “Ilmiy dalil” tushunchasi mazmun jihatidan kundalik hayotda qo‘llaniladigan “dalil” tushunchasidan ancha keng va serqirra. Ilmiy dalillar to‘g‘risida so‘z yuritganda, ularni ilmiy bilimning narsalar va jarayonlarning ob’ektiv xossalarini aks ettiruvchi 2 Қаранг: Бэкон Ф. Сочинения в 2 т-х. – М.: Мысль, 1977. - 567 с. 3 Эйнштейн А. Теория относительности. Избранные работы. — Ижевск: Научно-изд. центр «Регулярная и хаотическая динамика», 2000. — 224 с.  
 
tarkibiy elementlari sifatida tushunadilar.  Ilmiy dalillar asosida hodisalarning 
qonuniyatlari aniqlanadi, nazariyalar tuziladi va qonunlar keltirib chiqariladi. Ilmiy 
dalil – bu xulosa chiqarish yoki tasdiqlash uchun asos hisoblanadigan voqea yoki 
hodisa. U ilmiy bilim asosini tashkil etuvchi element hisoblanadi.  
Ilmiy dalil xossalari. Ilmiy dalillar yangilik, aniqlik, ob’ektivlik va haqiqiylik 
singari xossalar bilan tavsiflanadi. Ushbu xossalarni tavsiflovchi xususiyatlarni 
ko‘rib chiqamiz. Ilmiy dalilning yangiligi shu vaqtgacha ma’lum bo‘lmagan, 
butunlay yangi narsa, hodisa yoki jarayon haqida darak beradi. Bu albatta ilmiy 
kashfiyot bo‘lishi shart emas, biroq bu shu vaqtgacha biz bilmagan narsa yoki hodisa 
haqidagi yangi bilimdir.  
Yangi ilmiy dalillar fanda ulkan ahamiyat kasb etishi tufayli, ularning 
haqiqiyligini hisobga olish va tanqidiy baholash talab etiladi. Ayrim hollarda yangi 
dalillarni bilish bizning real voqelik haqidagi tasavvurlarimizni kengaytiradi, ayrim 
hollarda – bizning ushbu voqelikni o‘zgartirish imkoniyatlarimizni boyitadi, ba’zi 
hollarda esa – hushyor torttiradi va narsalar tabiati haqidagi yangi bilimlar insonga 
zarar keltirmasligi uchun ziyrak bo‘lishga da’vat etadi. Ilmiy dalilning aniqligi 
ob’ektiv metodlar bilan belgilanadi va narsalar, hodisalar, voqealarning eng muhim 
belgilari, ularga miqdor va sifat jihatidan berilgan ta’riflar yig‘indisini tavsiflaydi.  
Dalillarni saralashda ilmiy jihatdan ob’ektiv bo‘lish zarur. Dalillarni faqat 
ularni tushuntirish yoki amalda qo‘llash qiyinligi tufayli chetga surib qo‘yish 
mumkin emas. Amalda yangi bilimning mohiyati fanda tadqiqotchining o‘ziga doim 
ham aniq va ravshan ko‘rinib turmaydi. Yangi, ba’zan ancha yirik ilmiy dalillar 
ularning mazmuni yaxshi yoritilmagani tufayli uzoq vaqtgacha fan zaxirasida qolishi 
va ulardan amalda foydalanilmasligi mumkin.  Ilmiy dalilning haqiqiyligi uning 
amalda shak-shubhasiz mavjudligini tavsiflaydi. Bunday mavjudlik o‘xshash 
vaziyatlar modelini yaratish jarayonida o‘z tasdig‘ini topadi. Ilmiy dalillarning 
haqiqiyligi dastlabki manbalarning haqiqiyligiga, ularning maqsad va vazifalariga 
hamda ularda ifodalangan axborotning xususiyatiga ko‘p jihatdan bog‘liq bo‘ladi. 
O‘z-o‘zidan ravshanki, davlat yoki jamoat tashkilotlari, muassasalar va idoralar 
tarkibiy elementlari sifatida tushunadilar. Ilmiy dalillar asosida hodisalarning qonuniyatlari aniqlanadi, nazariyalar tuziladi va qonunlar keltirib chiqariladi. Ilmiy dalil – bu xulosa chiqarish yoki tasdiqlash uchun asos hisoblanadigan voqea yoki hodisa. U ilmiy bilim asosini tashkil etuvchi element hisoblanadi. Ilmiy dalil xossalari. Ilmiy dalillar yangilik, aniqlik, ob’ektivlik va haqiqiylik singari xossalar bilan tavsiflanadi. Ushbu xossalarni tavsiflovchi xususiyatlarni ko‘rib chiqamiz. Ilmiy dalilning yangiligi shu vaqtgacha ma’lum bo‘lmagan, butunlay yangi narsa, hodisa yoki jarayon haqida darak beradi. Bu albatta ilmiy kashfiyot bo‘lishi shart emas, biroq bu shu vaqtgacha biz bilmagan narsa yoki hodisa haqidagi yangi bilimdir. Yangi ilmiy dalillar fanda ulkan ahamiyat kasb etishi tufayli, ularning haqiqiyligini hisobga olish va tanqidiy baholash talab etiladi. Ayrim hollarda yangi dalillarni bilish bizning real voqelik haqidagi tasavvurlarimizni kengaytiradi, ayrim hollarda – bizning ushbu voqelikni o‘zgartirish imkoniyatlarimizni boyitadi, ba’zi hollarda esa – hushyor torttiradi va narsalar tabiati haqidagi yangi bilimlar insonga zarar keltirmasligi uchun ziyrak bo‘lishga da’vat etadi. Ilmiy dalilning aniqligi ob’ektiv metodlar bilan belgilanadi va narsalar, hodisalar, voqealarning eng muhim belgilari, ularga miqdor va sifat jihatidan berilgan ta’riflar yig‘indisini tavsiflaydi. Dalillarni saralashda ilmiy jihatdan ob’ektiv bo‘lish zarur. Dalillarni faqat ularni tushuntirish yoki amalda qo‘llash qiyinligi tufayli chetga surib qo‘yish mumkin emas. Amalda yangi bilimning mohiyati fanda tadqiqotchining o‘ziga doim ham aniq va ravshan ko‘rinib turmaydi. Yangi, ba’zan ancha yirik ilmiy dalillar ularning mazmuni yaxshi yoritilmagani tufayli uzoq vaqtgacha fan zaxirasida qolishi va ulardan amalda foydalanilmasligi mumkin. Ilmiy dalilning haqiqiyligi uning amalda shak-shubhasiz mavjudligini tavsiflaydi. Bunday mavjudlik o‘xshash vaziyatlar modelini yaratish jarayonida o‘z tasdig‘ini topadi. Ilmiy dalillarning haqiqiyligi dastlabki manbalarning haqiqiyligiga, ularning maqsad va vazifalariga hamda ularda ifodalangan axborotning xususiyatiga ko‘p jihatdan bog‘liq bo‘ladi. O‘z-o‘zidan ravshanki, davlat yoki jamoat tashkilotlari, muassasalar va idoralar  
 
nomidan chop etiladigan rasmiy nashrda aniqligi shubha uyg‘otmaydigan 
materiallar e’lon qilinishi lozim.  
Olim dalillarni ko‘r-ko‘rona izlamaydi, balki har doim bunda muayyan 
maqsadlar, vazifalar va g‘oyalarga amal qiladi. Shunday qilib, empirik tajriba hech 
qachon – ayniqsa hozirgi zamon fanida – ko‘r-ko‘rona bo‘lmaydi: u nazariya 
darajasida rejalashtiriladi va shakllantiriladi, dalillar esa har doim u yoki bu darajada 
nazariy yukka ega bo‘ladi. Shu sababli fanning boshlang‘ich nuqtasi, uning asosi – 
bu narsalar, hodisalar, quruq dalillar (hatto ularning yig‘indisi) ham emas, balki 
nazariy sxemalar, “voqelikning konseptual asoslari”dir.  
 
11.4.Ilmiy dalil strukturasi.  
 
Ilmiy dalil uch tarkibiy element – lingvistik, perseptiv va moddiy-amaliy 
elementlarni o‘z ichiga oladi. Ushbu elementlarning har biri dalilning mavjudligi 
uchun teng darajada zarur.  Har qanday dalil, avvalambor, muayyan gap bilan 
bog‘liq bo‘ladi. Bunday gap quyidagicha ifodalanishi mumkin: “Atmosfera 
havosida falon xossalarga ega bo‘lgan gaz mavjud”. Ushbu gapni dalilning 
lingvistik elementi deb ataymiz.  
Ilmiy dalilning ikkinchi tarkibiy elementi sifatida perseptiv element amal 
qiladi. Perseptiv element deganda dalilni aniqlash jarayonida amal qiladigan 
muayyan hissiy obraz yoki hissiy obrazlar yig‘indisi tushuniladi. Perseptiv element 
ham zarur. Ayni hol shu bilan belgilanadiki, har qanday tabiiy ilmiy dalil amalda 
mavjud narsalarga va ushbu narsalar bilan amalda bajariladigan harakatlarga nazar 
tashlash yo‘li bilan aniqlanadi. Insonning tashqi dunyo bilan aloqasi esa faqat sezgi 
organlari orqali amalga oshiriladi. Shu sababli har qanday ilmiy dalilni aniqlash 
jarayoni hissiy idrok etish bilan uzviy bog‘liq va perseptiv tomon har bir dalilda u 
yoki bu darajada mavjud bo‘ladi. Oddiy kuzatish yo‘li bilan aniqlanadigan dalillarda 
perseptiv element ayniqsa bo‘rtib namoyon bo‘ladi. Agar dalilni aniqlash murakkab 
texnik qurilmalar va asboblardan foydalanishni talab qilsa, perseptiv element 
nomidan chop etiladigan rasmiy nashrda aniqligi shubha uyg‘otmaydigan materiallar e’lon qilinishi lozim. Olim dalillarni ko‘r-ko‘rona izlamaydi, balki har doim bunda muayyan maqsadlar, vazifalar va g‘oyalarga amal qiladi. Shunday qilib, empirik tajriba hech qachon – ayniqsa hozirgi zamon fanida – ko‘r-ko‘rona bo‘lmaydi: u nazariya darajasida rejalashtiriladi va shakllantiriladi, dalillar esa har doim u yoki bu darajada nazariy yukka ega bo‘ladi. Shu sababli fanning boshlang‘ich nuqtasi, uning asosi – bu narsalar, hodisalar, quruq dalillar (hatto ularning yig‘indisi) ham emas, balki nazariy sxemalar, “voqelikning konseptual asoslari”dir. 11.4.Ilmiy dalil strukturasi. Ilmiy dalil uch tarkibiy element – lingvistik, perseptiv va moddiy-amaliy elementlarni o‘z ichiga oladi. Ushbu elementlarning har biri dalilning mavjudligi uchun teng darajada zarur. Har qanday dalil, avvalambor, muayyan gap bilan bog‘liq bo‘ladi. Bunday gap quyidagicha ifodalanishi mumkin: “Atmosfera havosida falon xossalarga ega bo‘lgan gaz mavjud”. Ushbu gapni dalilning lingvistik elementi deb ataymiz. Ilmiy dalilning ikkinchi tarkibiy elementi sifatida perseptiv element amal qiladi. Perseptiv element deganda dalilni aniqlash jarayonida amal qiladigan muayyan hissiy obraz yoki hissiy obrazlar yig‘indisi tushuniladi. Perseptiv element ham zarur. Ayni hol shu bilan belgilanadiki, har qanday tabiiy ilmiy dalil amalda mavjud narsalarga va ushbu narsalar bilan amalda bajariladigan harakatlarga nazar tashlash yo‘li bilan aniqlanadi. Insonning tashqi dunyo bilan aloqasi esa faqat sezgi organlari orqali amalga oshiriladi. Shu sababli har qanday ilmiy dalilni aniqlash jarayoni hissiy idrok etish bilan uzviy bog‘liq va perseptiv tomon har bir dalilda u yoki bu darajada mavjud bo‘ladi. Oddiy kuzatish yo‘li bilan aniqlanadigan dalillarda perseptiv element ayniqsa bo‘rtib namoyon bo‘ladi. Agar dalilni aniqlash murakkab texnik qurilmalar va asboblardan foydalanishni talab qilsa, perseptiv element  
 
kamroq darajada bo‘rtib namoyon bo‘ladi, biroq u hech qachon butunlay 
yo‘qolmaydi.  
Dalilning “moddiy-amaliy elementi” deganda biz dalilni aniqlash jarayonida 
qo‘llaniladigan asboblar va vositalar yig‘indisini, shuningdek ushbu asboblar bilan 
bajariladigan amaliy harakatlar yig‘indisini tushunamiz. Dalilning moddiy-amaliy 
tomoni odatda e’tiborga olinmaydi va dalil ushbu tarkibiy elementga umuman 
bog‘liq emasdek bo‘lib tuyuladi. Ammo bu noto‘g‘ri. Bunga ishonch hosil qilish 
uchun ilmiy dalillarning aksariyati tegishli asboblar va ular bilan muomalada bo‘lish 
ko‘nikmalarisiz umuman mavjud bo‘lishi mumkin emasligini eslashning o‘zi kifoya 
qiladi. Agar, aytaylik, Lavuaze aniqlangan dalilni qadimgi yunon fanining mulkiga 
aylantirishni istasa, u “Atmosfera havosida falon xossalarga ega bo‘lgan gaz 
mavjud”, degan gapni xabar qilishning o‘zi bilan kifoyalangan bo‘larmidi? 
Bizningcha, buning o‘zi kifoya qilmas edi. Balki yunonlar ushbu gapni oxir-oqibat 
tushunib yetardilar, biroq, shunga qaramay, u yunonlar uchun faqat falsafiy faraz 
bo‘lib qolgan bo‘lardi. Mazkur gapni yunon fanining daliliga aylantirish uchun unga 
tegishli gazni olish va uning xossalarini tadqiq etish moddiy-amaliy vositalarini 
qo‘shimcha qilish talab etilgan bo‘lardi. Bunday vaziyat fanning barcha dalillari 
bilan bog‘liq holda kuzatiladi. Moddiy-texnika elementisiz ular faqat mushohadaga 
asoslangan spekulyatsiyalarnigina o‘zida ifodalaydi. Hatto dalil oddiy kuzatish yo‘li 
bilan aniqlangan bo‘lsa ham moddiy-amaliy element nolga teng bo‘lmaydi: u 
kuzatuvchining o‘z sezgi organlaridan muayyan tarzda foydalanish ko‘nikmasida 
namoyon bo‘ladi.  
Dalilning uch tarkibiy elementi bir-biri bilan uzviy bog‘liq va ularni bir-
biridan ajratish dalilning buzilishiga olib keladi. O‘z-o‘zidan ravshanki, dalilning 
lingvistik tomoni uning moddiy-amaliy tomoniga ta’sir ko‘rsatadi. Gapda 
voqelikning muayyan fragmenti haqidagi tasavvurlar ifodalanadi va ushbu 
tasavvurlar mazkur fragmentni tadqiq etish uchun asboblar va vositalar ishlab 
chiqilishiga turtki beradi. Agar dalilga uning uchala tomoni birligi nuqtai nazaridan 
yondashadigan bo‘lsak, unga nisbatan haqiqat tushunchasini odatdagi ma’noda 
qo‘llash mumkin bo‘lmasa kerak, zero ilmiy dalil voqelikning in’ikosi bo‘lish bilan 
kamroq darajada bo‘rtib namoyon bo‘ladi, biroq u hech qachon butunlay yo‘qolmaydi. Dalilning “moddiy-amaliy elementi” deganda biz dalilni aniqlash jarayonida qo‘llaniladigan asboblar va vositalar yig‘indisini, shuningdek ushbu asboblar bilan bajariladigan amaliy harakatlar yig‘indisini tushunamiz. Dalilning moddiy-amaliy tomoni odatda e’tiborga olinmaydi va dalil ushbu tarkibiy elementga umuman bog‘liq emasdek bo‘lib tuyuladi. Ammo bu noto‘g‘ri. Bunga ishonch hosil qilish uchun ilmiy dalillarning aksariyati tegishli asboblar va ular bilan muomalada bo‘lish ko‘nikmalarisiz umuman mavjud bo‘lishi mumkin emasligini eslashning o‘zi kifoya qiladi. Agar, aytaylik, Lavuaze aniqlangan dalilni qadimgi yunon fanining mulkiga aylantirishni istasa, u “Atmosfera havosida falon xossalarga ega bo‘lgan gaz mavjud”, degan gapni xabar qilishning o‘zi bilan kifoyalangan bo‘larmidi? Bizningcha, buning o‘zi kifoya qilmas edi. Balki yunonlar ushbu gapni oxir-oqibat tushunib yetardilar, biroq, shunga qaramay, u yunonlar uchun faqat falsafiy faraz bo‘lib qolgan bo‘lardi. Mazkur gapni yunon fanining daliliga aylantirish uchun unga tegishli gazni olish va uning xossalarini tadqiq etish moddiy-amaliy vositalarini qo‘shimcha qilish talab etilgan bo‘lardi. Bunday vaziyat fanning barcha dalillari bilan bog‘liq holda kuzatiladi. Moddiy-texnika elementisiz ular faqat mushohadaga asoslangan spekulyatsiyalarnigina o‘zida ifodalaydi. Hatto dalil oddiy kuzatish yo‘li bilan aniqlangan bo‘lsa ham moddiy-amaliy element nolga teng bo‘lmaydi: u kuzatuvchining o‘z sezgi organlaridan muayyan tarzda foydalanish ko‘nikmasida namoyon bo‘ladi. Dalilning uch tarkibiy elementi bir-biri bilan uzviy bog‘liq va ularni bir- biridan ajratish dalilning buzilishiga olib keladi. O‘z-o‘zidan ravshanki, dalilning lingvistik tomoni uning moddiy-amaliy tomoniga ta’sir ko‘rsatadi. Gapda voqelikning muayyan fragmenti haqidagi tasavvurlar ifodalanadi va ushbu tasavvurlar mazkur fragmentni tadqiq etish uchun asboblar va vositalar ishlab chiqilishiga turtki beradi. Agar dalilga uning uchala tomoni birligi nuqtai nazaridan yondashadigan bo‘lsak, unga nisbatan haqiqat tushunchasini odatdagi ma’noda qo‘llash mumkin bo‘lmasa kerak, zero ilmiy dalil voqelikning in’ikosi bo‘lish bilan  
 
bir vaqtda, muayyan madaniyat moddiy va ma’naviy yutuqlari, dunyoni bilish va 
uni amalda o‘zlashtirish usullari, uning dunyoqarashi va voqelik haqidagi 
tasavvurlarining ifodasi hamdir. Bundan dalillarning ijtimoiy-madaniy nisbiyligi 
kelib chiqadi. Masalan, metallar qizdirilganda ularning vazni ko‘payishi vazn 
nimaligini bilmaydigan madaniyat dalili bo‘lmaydi. Falsafa nuqtai nazaridan bu real 
dunyo predmetlarining muayyan xossasi yo mazkur madaniyatda o‘z aksini 
topmagani, yo boshqa dalillarda aks ettirilganini anglatadi.  
Agar dalilning murakkab strukturasini hisobga oladigan bo‘lsak, dalillarning 
“kashf etilishi” to‘g‘risida gapirish o‘rinli bo‘lmaydi. Tabiat oldindan tayyorlagan 
dalillarni inson “kashf” etmaydi, balki tabiatga faol ta’sir ko‘rsatadi va unga o‘z 
amaliy vazifalari nuqtai nazaridan yondashib, o‘z shaxsi va faoliyati muhrini bosadi, 
xususan, dunyoni bilish va o‘zgartirish ma’naviy va moddiy vositalarini kashf etadi 
va takomillashtiradi, o‘zi yaratgan konseptual vositalar yordamida voqelikni 
vaziyatlar va holatlarga ajratadi. 
Dalillar inson faoliyati natijasi sifatida, uning dunyoga faol ijodiy ta’sir 
ko‘rsatishi mahsuli sifatida yuzaga keladi. Dalil paydo bo‘lishi uchun muayyan 
gapni ta’riflashning o‘zi kifoya qilmaydi. Bundan tashqari dalilning moddiy-amaliy 
tomonini yaratish va uning uchala tarkibiy elementini ham bir-biri bilan muvofiq 
holatga keltirish talab etiladi. Bu uzoq davom etadigan murakkab jarayon oddiy 
nusxa ko‘chirishdan ham ko‘ra ko‘proq ijodiy jarayonni eslatadi.  
Dalilni (yoki dalillarni) aniqlash ilmiy tadqiqotning zaruriy sharti hisoblanadi. 
Dalil – bu moddiy yoki ma’naviy dunyoning inson bilimining sinashta unsuriga 
aylangan hodisasi, bu muayyan hodisa, xossa va munosabatning qayd etilishidir. 
Eynshteyn ta’biri bilan aytganda, fan dalillar bilan boshlanishi va ular bilan tugashi 
kerak, bunda ibtido va intiho o‘rtasida qanday nazariy strukturalar tuzilishi 
ahamiyatga ega emas.  
Dalillar ularni saralash, tasniflash, umumlashtirish va tushuntirish amalga 
oshirilganidan keyingina fan mulkiga aylanadi. Ilmiy bilishning vazifasi mazkur 
dalilning paydo bo‘lishi sababini, uning muhim xossalarini va dalillar o‘rtasida 
mavjud tabiiy aloqani aniqlashdan iborat. Ilmiy bilish taraqqiyoti uchun yangi 
bir vaqtda, muayyan madaniyat moddiy va ma’naviy yutuqlari, dunyoni bilish va uni amalda o‘zlashtirish usullari, uning dunyoqarashi va voqelik haqidagi tasavvurlarining ifodasi hamdir. Bundan dalillarning ijtimoiy-madaniy nisbiyligi kelib chiqadi. Masalan, metallar qizdirilganda ularning vazni ko‘payishi vazn nimaligini bilmaydigan madaniyat dalili bo‘lmaydi. Falsafa nuqtai nazaridan bu real dunyo predmetlarining muayyan xossasi yo mazkur madaniyatda o‘z aksini topmagani, yo boshqa dalillarda aks ettirilganini anglatadi. Agar dalilning murakkab strukturasini hisobga oladigan bo‘lsak, dalillarning “kashf etilishi” to‘g‘risida gapirish o‘rinli bo‘lmaydi. Tabiat oldindan tayyorlagan dalillarni inson “kashf” etmaydi, balki tabiatga faol ta’sir ko‘rsatadi va unga o‘z amaliy vazifalari nuqtai nazaridan yondashib, o‘z shaxsi va faoliyati muhrini bosadi, xususan, dunyoni bilish va o‘zgartirish ma’naviy va moddiy vositalarini kashf etadi va takomillashtiradi, o‘zi yaratgan konseptual vositalar yordamida voqelikni vaziyatlar va holatlarga ajratadi. Dalillar inson faoliyati natijasi sifatida, uning dunyoga faol ijodiy ta’sir ko‘rsatishi mahsuli sifatida yuzaga keladi. Dalil paydo bo‘lishi uchun muayyan gapni ta’riflashning o‘zi kifoya qilmaydi. Bundan tashqari dalilning moddiy-amaliy tomonini yaratish va uning uchala tarkibiy elementini ham bir-biri bilan muvofiq holatga keltirish talab etiladi. Bu uzoq davom etadigan murakkab jarayon oddiy nusxa ko‘chirishdan ham ko‘ra ko‘proq ijodiy jarayonni eslatadi. Dalilni (yoki dalillarni) aniqlash ilmiy tadqiqotning zaruriy sharti hisoblanadi. Dalil – bu moddiy yoki ma’naviy dunyoning inson bilimining sinashta unsuriga aylangan hodisasi, bu muayyan hodisa, xossa va munosabatning qayd etilishidir. Eynshteyn ta’biri bilan aytganda, fan dalillar bilan boshlanishi va ular bilan tugashi kerak, bunda ibtido va intiho o‘rtasida qanday nazariy strukturalar tuzilishi ahamiyatga ega emas. Dalillar ularni saralash, tasniflash, umumlashtirish va tushuntirish amalga oshirilganidan keyingina fan mulkiga aylanadi. Ilmiy bilishning vazifasi mazkur dalilning paydo bo‘lishi sababini, uning muhim xossalarini va dalillar o‘rtasida mavjud tabiiy aloqani aniqlashdan iborat. Ilmiy bilish taraqqiyoti uchun yangi  
 
dalillarning kashf etilishi o‘ta muhim ahamiyatga egadir. Dalil zamirida ayrim 
tasodifiy omillar ham yotadi. Biroq fanni eng avvalo umumiy, tabiiy omillar 
qiziqtiradi. Ilmiy tahlil uchun asos bo‘lib ayrim dalil emas, balki asosiy tendensiyani 
aks ettiruvchi dalillar to‘plami xizmat qiladi. Dalillar son-sanoqsizdir. Ko‘p sonli 
dalillar orasidan muammoning mohiyatini anglab yetish uchun zarur bo‘lgan 
ayrimlarini xolisona tanlab olish talab etiladi. 
Dalillar, agar ularni talqin qiluvchi nazariya, ularni tasniflash usuli mavjud 
bo‘lsa, ular boshqa dalillarga bog‘lab anglab yetilgan bo‘lsa, ilmiy qimmat kasb 
etadi. Faqat o‘zaro bog‘liq holda va yaxlit, yagona ko‘rinishda ular nazariy 
umumlashtirish uchun asos bo‘lib xizmat qilishi mumkin. Alohida va tasodifan 
olingan, hayotdan uzilgan holda esa dalillar hech narsani asoslay olmaydi. Bir 
yoqlama tarzda tanlab olingan dalillardan har qanday nazariyani tuzish mumkin, 
biroq u hech qanday ilmiy qimmatga ega bo‘lmaydi.  
 
11.4.Ilmiy dalillarni aniqlash usullari.  
 
Ilmiy dalillar asosida hodisalarning xossalari va qonuniyatlari aniqlanadi, 
nazariyalar va qonunlar keltirib chiqariladi. 
Ilmiy dalillar xolisonalik, haqiqiylik va aniqlik bilan tavsiflanadi. Ilmiy 
dalildan foydalanish jarayonida uning yangiligi ulkan ahamiyat kasb etadi. Ilmiy 
dalilning muhimligidan kelib chiqib tadqiqotchi unga tanqidiy baho beradi, uning 
xolisonaligi va haqiqiyligi darajasini aniqlaydi. Ilmiy dalilning haqiqiyligi uning 
dastlabki manbalari asosida aniqlanadi. Agar ilmiy dalilning haqiqiyligi aniqlangan 
bo‘lmasa, birinchidan, u ilmiy deb atalishi, ikkinchidan, undan ilmiy ishda 
(masalan, dissertatsiyada) foydalanilishi mumkin emas.  
Shu tufayli ham davlat va jamoat tashkilotlari nomidan chop etiladigan rasmiy 
nashr aniqligi shak-shubha uyg‘otmaydigan materiallardan iborat bo‘lishi lozim. 
Ayni vaqtda, tadqiqotchilar, hatto rasmiy nashrlardan olingan dalillarni ham qayta 
tekshirar ekanlar, juda to‘g‘ri ish qiladilar.  
dalillarning kashf etilishi o‘ta muhim ahamiyatga egadir. Dalil zamirida ayrim tasodifiy omillar ham yotadi. Biroq fanni eng avvalo umumiy, tabiiy omillar qiziqtiradi. Ilmiy tahlil uchun asos bo‘lib ayrim dalil emas, balki asosiy tendensiyani aks ettiruvchi dalillar to‘plami xizmat qiladi. Dalillar son-sanoqsizdir. Ko‘p sonli dalillar orasidan muammoning mohiyatini anglab yetish uchun zarur bo‘lgan ayrimlarini xolisona tanlab olish talab etiladi. Dalillar, agar ularni talqin qiluvchi nazariya, ularni tasniflash usuli mavjud bo‘lsa, ular boshqa dalillarga bog‘lab anglab yetilgan bo‘lsa, ilmiy qimmat kasb etadi. Faqat o‘zaro bog‘liq holda va yaxlit, yagona ko‘rinishda ular nazariy umumlashtirish uchun asos bo‘lib xizmat qilishi mumkin. Alohida va tasodifan olingan, hayotdan uzilgan holda esa dalillar hech narsani asoslay olmaydi. Bir yoqlama tarzda tanlab olingan dalillardan har qanday nazariyani tuzish mumkin, biroq u hech qanday ilmiy qimmatga ega bo‘lmaydi. 11.4.Ilmiy dalillarni aniqlash usullari. Ilmiy dalillar asosida hodisalarning xossalari va qonuniyatlari aniqlanadi, nazariyalar va qonunlar keltirib chiqariladi. Ilmiy dalillar xolisonalik, haqiqiylik va aniqlik bilan tavsiflanadi. Ilmiy dalildan foydalanish jarayonida uning yangiligi ulkan ahamiyat kasb etadi. Ilmiy dalilning muhimligidan kelib chiqib tadqiqotchi unga tanqidiy baho beradi, uning xolisonaligi va haqiqiyligi darajasini aniqlaydi. Ilmiy dalilning haqiqiyligi uning dastlabki manbalari asosida aniqlanadi. Agar ilmiy dalilning haqiqiyligi aniqlangan bo‘lmasa, birinchidan, u ilmiy deb atalishi, ikkinchidan, undan ilmiy ishda (masalan, dissertatsiyada) foydalanilishi mumkin emas. Shu tufayli ham davlat va jamoat tashkilotlari nomidan chop etiladigan rasmiy nashr aniqligi shak-shubha uyg‘otmaydigan materiallardan iborat bo‘lishi lozim. Ayni vaqtda, tadqiqotchilar, hatto rasmiy nashrlardan olingan dalillarni ham qayta tekshirar ekanlar, juda to‘g‘ri ish qiladilar.  
 
Ilmiy dalil qaysi manbadan olingani, uning kelib chiqishi ko‘rsatilgan, ilmiy 
dalilning haqiqiyligi asoslangan monografiyalar va boshqa ilmiy ishlar ilmiy 
dalilning ishonchli manbalari hisoblanadi. Ilmiy ishning o‘zi ham boshqa 
tadqiqotchilar tomonidan manbalarni ko‘rsatgan holda foydalanilishi mumkin 
bo‘lgan ilmiy dalilni yaratadi. Biroq monografiyada manbasi asoslanmasdan 
keltirilgan ilmiy dalildan uning haqiqiyligi aniqlanmasdan va tasdiqlanmasdan 
keyinchalik ilmiy dalil sifatida foydalanilishi mumkin emas.  
Empirik bilish fanga dalillarni yetkazib beradigan alohida turdagi bilimni 
shakllantiradi. Dalillarni aniqlamasdan turib biron-bir ilmiy tadqiqot o‘tkazish 
mumkin emas. Shu sababli ilmiy dalillarni aniqlash va to‘plash empirik bilishning 
asosiy vazifasi hisoblanadi. Ilmiy dalillarni aniqlash usullari jumlasiga quyidagilar 
kiradi: kuzatish, taqqoslash, o‘lchash, eksperiment. (o‘qituvchi buni aniq misollar 
bilan tushuntirishi shart). 
Dalillarning ilmiy bilishdagi ahamiyati va “imtiyozli” dalillar. Olamshumul 
ilmiy kashfiyotlar qilish, fanning muayyan sohasida inqilob yasash, odatda, ko‘p 
sonli dalillar asosida amalga oshiriladi. Masalan, Darvinning evolyusiya nazariyasi 
chorvadorlar va o‘simlikshunoslar, shuningdek “Turlarning kelib chiqishi” muallifi 
to‘plagan ulkan daliliy material asosida yaratilgan. Darvin o‘zining bu boradagi 
ijodiy faoliyati to‘g‘risida ko‘p sonli noyob ma’lumotlar bergan. Biroq ko‘p sonli 
dalillarni to‘plash o‘z-o‘zicha ilmiy tadqiqotning muvaffaqiyatini kafolatlamaydi. 
Hozirgi zamon fanida dalillarning kichik bir yig‘indisidan ulkan ahamiyatga ega 
bo‘lgan ilmiy xulosalar chiqarilgani va nazariy umumlashtirishlar qilinganiga 
ko‘plab misollar keltirish mumkin. Bu yerda gap “imtiyozli” dalillarning bilish 
jarayonidagi ulkan ahamiyatiga, shuningdek muayyan tadqiqot uchun ayniqsa mos 
keladigan dalillarni tanlash masalasiga borib taqaladi.  
Muayyan yig‘indidagi dalillarning barchasi ham teng qimmat va ahamiyatga 
ega bo‘lavermaydi. Dalillarning bilishdagi ahamiyatiga kelsak, ularning o‘rtasida 
muayyan ierarxiyaviy aloqa mavjud. Ushbu vaziyatda u yoki bu dalillar 
yig‘indisining keng imkoniyatlari ham, uning ma’lum darajada cheklanganligi ham 
namoyon bo‘ladi. Dalillarni tadqiq etish ularning real ierarxiyasiga asoslanishi, 
Ilmiy dalil qaysi manbadan olingani, uning kelib chiqishi ko‘rsatilgan, ilmiy dalilning haqiqiyligi asoslangan monografiyalar va boshqa ilmiy ishlar ilmiy dalilning ishonchli manbalari hisoblanadi. Ilmiy ishning o‘zi ham boshqa tadqiqotchilar tomonidan manbalarni ko‘rsatgan holda foydalanilishi mumkin bo‘lgan ilmiy dalilni yaratadi. Biroq monografiyada manbasi asoslanmasdan keltirilgan ilmiy dalildan uning haqiqiyligi aniqlanmasdan va tasdiqlanmasdan keyinchalik ilmiy dalil sifatida foydalanilishi mumkin emas. Empirik bilish fanga dalillarni yetkazib beradigan alohida turdagi bilimni shakllantiradi. Dalillarni aniqlamasdan turib biron-bir ilmiy tadqiqot o‘tkazish mumkin emas. Shu sababli ilmiy dalillarni aniqlash va to‘plash empirik bilishning asosiy vazifasi hisoblanadi. Ilmiy dalillarni aniqlash usullari jumlasiga quyidagilar kiradi: kuzatish, taqqoslash, o‘lchash, eksperiment. (o‘qituvchi buni aniq misollar bilan tushuntirishi shart). Dalillarning ilmiy bilishdagi ahamiyati va “imtiyozli” dalillar. Olamshumul ilmiy kashfiyotlar qilish, fanning muayyan sohasida inqilob yasash, odatda, ko‘p sonli dalillar asosida amalga oshiriladi. Masalan, Darvinning evolyusiya nazariyasi chorvadorlar va o‘simlikshunoslar, shuningdek “Turlarning kelib chiqishi” muallifi to‘plagan ulkan daliliy material asosida yaratilgan. Darvin o‘zining bu boradagi ijodiy faoliyati to‘g‘risida ko‘p sonli noyob ma’lumotlar bergan. Biroq ko‘p sonli dalillarni to‘plash o‘z-o‘zicha ilmiy tadqiqotning muvaffaqiyatini kafolatlamaydi. Hozirgi zamon fanida dalillarning kichik bir yig‘indisidan ulkan ahamiyatga ega bo‘lgan ilmiy xulosalar chiqarilgani va nazariy umumlashtirishlar qilinganiga ko‘plab misollar keltirish mumkin. Bu yerda gap “imtiyozli” dalillarning bilish jarayonidagi ulkan ahamiyatiga, shuningdek muayyan tadqiqot uchun ayniqsa mos keladigan dalillarni tanlash masalasiga borib taqaladi. Muayyan yig‘indidagi dalillarning barchasi ham teng qimmat va ahamiyatga ega bo‘lavermaydi. Dalillarning bilishdagi ahamiyatiga kelsak, ularning o‘rtasida muayyan ierarxiyaviy aloqa mavjud. Ushbu vaziyatda u yoki bu dalillar yig‘indisining keng imkoniyatlari ham, uning ma’lum darajada cheklanganligi ham namoyon bo‘ladi. Dalillarni tadqiq etish ularning real ierarxiyasiga asoslanishi,  
 
bunda har bir dalilning bilishdagi ahamiyati ochib berilishi lozim. Olim oldida har 
doim o‘zi duch kelgan ko‘p sonli hodisalarga doir dalillarni saralashdan iborat 
bo‘lgan ijodiy vazifa turadi. Olim o‘zi qo‘ygan muayyan ilmiy vazifaning yechimini 
hisobga olgan holda, eng yorqin, o‘ziga xos dalillarni tanlab olishi, farqlashi va o‘z 
e’tiborini ularga qaratishi lozim. 
Sub’ektivizm xavfining oldini olish uchun dalillarni tanlash ularning haqiqiy 
ilmiy kuchi, ahamiyati va ierarxiyasini anglab yetish va tadqiq etish asosida amalga 
oshirilishi lozim. Ushbu vazifani hal qilish jarayonida olim turli gnoseologik 
muammolarga duch keladi. Aynan shu muammolarni yechish ilmiy ijod mazmunini 
tashkil etadi. Bir tomondan, olim o‘zi tadqiq etayotgan dalillarning murakkablik 
darajasini hisobga olishi lozim. Boshqa tomondan esa, u mazkur dalillarni sun’iy 
ravishda soddalashtirishi, ularning eng muhim jihatlarini ikkinchi darajali 
jihatlardan farqlashi, o‘zi ko‘zlayotgan aniq gnoseologik maqsad uchun ahamiyatga 
ega bo‘lmagan jihatlarni ongli ravishda e’tibordan soqit etishi lozim. Boshqacha 
qilib aytganda, olim ilmiy tadqiqot jarayonida barcha dalillarni va ularning barcha 
jihatlarini hisobga olishi, shu bilan bir vaqtda, ularning orasidan ayniqsa diqqatga 
sazovor bo‘lgan, “imtiyozli” dalillar va jihatlarni ajratib olishi, so‘ng o‘zining asosiy 
e’tiborini ularga qaratishi lozim.  
Muayyan ilmiy dalilni aniqlash va unga ishlov berish fan uchun turli 
natijalarga olib keladi. Ayrim ilmiy dalillar butun fanni yoki uning ayrim 
bo‘limlarini yanada rivojlantirishga sezilarli darajada ta’sir ko‘rsatadi, ba’zi dalillar 
esa bunday rolni o‘ynashga qodir bo‘lmaydi.  
O‘z vaqtida D’Alamber “imtiyozli” dalillar to‘g‘risidagi masalani o‘ziga xos 
tarzda qo‘ygan edi. “Ensiklopediyaga muqaddima”da olim fan qonunlari 
to‘g‘risidagi masalani muhokama qilar ekan, u “mumkin qadar ko‘proq dalillarni 
to‘plashi, ularni tabiiy tartibda joylashtirishi va birinchi darajali ahamiyatga ega 
bo‘lgan ma’lum dalillar bilan bog‘lashi” shart ekanligini ko‘rsatib o‘tgan edi4.   
                                                 
4 Д’Аламбер Ж.Л. Очерк происхождения и развития наук // Родоначальники позитивизма. 
Выпуск 1. – 109-б.  
bunda har bir dalilning bilishdagi ahamiyati ochib berilishi lozim. Olim oldida har doim o‘zi duch kelgan ko‘p sonli hodisalarga doir dalillarni saralashdan iborat bo‘lgan ijodiy vazifa turadi. Olim o‘zi qo‘ygan muayyan ilmiy vazifaning yechimini hisobga olgan holda, eng yorqin, o‘ziga xos dalillarni tanlab olishi, farqlashi va o‘z e’tiborini ularga qaratishi lozim. Sub’ektivizm xavfining oldini olish uchun dalillarni tanlash ularning haqiqiy ilmiy kuchi, ahamiyati va ierarxiyasini anglab yetish va tadqiq etish asosida amalga oshirilishi lozim. Ushbu vazifani hal qilish jarayonida olim turli gnoseologik muammolarga duch keladi. Aynan shu muammolarni yechish ilmiy ijod mazmunini tashkil etadi. Bir tomondan, olim o‘zi tadqiq etayotgan dalillarning murakkablik darajasini hisobga olishi lozim. Boshqa tomondan esa, u mazkur dalillarni sun’iy ravishda soddalashtirishi, ularning eng muhim jihatlarini ikkinchi darajali jihatlardan farqlashi, o‘zi ko‘zlayotgan aniq gnoseologik maqsad uchun ahamiyatga ega bo‘lmagan jihatlarni ongli ravishda e’tibordan soqit etishi lozim. Boshqacha qilib aytganda, olim ilmiy tadqiqot jarayonida barcha dalillarni va ularning barcha jihatlarini hisobga olishi, shu bilan bir vaqtda, ularning orasidan ayniqsa diqqatga sazovor bo‘lgan, “imtiyozli” dalillar va jihatlarni ajratib olishi, so‘ng o‘zining asosiy e’tiborini ularga qaratishi lozim. Muayyan ilmiy dalilni aniqlash va unga ishlov berish fan uchun turli natijalarga olib keladi. Ayrim ilmiy dalillar butun fanni yoki uning ayrim bo‘limlarini yanada rivojlantirishga sezilarli darajada ta’sir ko‘rsatadi, ba’zi dalillar esa bunday rolni o‘ynashga qodir bo‘lmaydi. O‘z vaqtida D’Alamber “imtiyozli” dalillar to‘g‘risidagi masalani o‘ziga xos tarzda qo‘ygan edi. “Ensiklopediyaga muqaddima”da olim fan qonunlari to‘g‘risidagi masalani muhokama qilar ekan, u “mumkin qadar ko‘proq dalillarni to‘plashi, ularni tabiiy tartibda joylashtirishi va birinchi darajali ahamiyatga ega bo‘lgan ma’lum dalillar bilan bog‘lashi” shart ekanligini ko‘rsatib o‘tgan edi4. 4 Д’Аламбер Ж.Л. Очерк происхождения и развития наук // Родоначальники позитивизма. Выпуск 1. – 109-б.  
 
Fan dalillari umumlashtirilishi natijasida ular nazariya uchun asos bo‘lib xizmat 
qiladi. Dalillarni umumlashtirishning oddiy shakllari – ularni tahlil, sintez qilish, 
tiplarga ajratish, birlamchi tushuntirish sxemalaridan foydalanish va hokazolar 
asosida amalga oshiriladigan tizimga solish va tasniflashdir. Ma’lumki, juda ko‘p 
ilmiy kashfiyotlar olimlarning dalillarni tizimga solish va tasniflash borasidagi 
fidokorona mehnati natijasida yuzaga kelgan (masalan, Ch.Darvin yaratgan 
turlarning tabiiy tanlanish yo‘li bilan paydo bo‘lishi nazariyasi, D.I.Mendeleevning 
kimyoviy elementlar davriy sistemasi).  
     O‘rganilayotgan ob’ektlarning fan dalillari yordamida aniqlanuvchi miqdoriy 
ko‘rsatkichlari o‘rtasidagi aloqalar va izchil takrorlanuvchanlik xossasini yorituvchi 
empirik gipotezalar va empirik qonunlar dalillarni umumlashtirishning eng 
murakkab shakllari hisoblanadi.  
       Ilmiy dalillar, empirik gipotezalar va empirik qonunlar faqat hodisalar va 
jarayonlar qanday yuz berishi haqida bilim beradi, biroq ular hodisalar va jarayonlar 
nima uchun aynan shunday tarzda yuz beradi, degan savolga javob bermaydi, 
ularning sabablarini tushuntirmaydi. Fanning – hodisalarning sabablarini aniqlash, 
ilmiy dalillar zamirida yotgan jarayonlarning mohiyatini tushuntirish, vazifasi ilmiy 
bilimning oliy shakli – nazariya doirasida hal qilinadi.  
      Ilmiy dalil ishonchli kuzatish, eksperiment mahsulidir: u ob’ektlarni bevosita 
kuzatish, asbob ko‘rsatkichi, fotosurat, o‘tkazilgan sinovlarning bayonnomalari, 
sxemalar, qaydlar, shohidlarning guvohliklari bilan tasdiqlangan arxiv hujjatlari va 
hokazolar ko‘rinishida amal qiladi. Biroq, qurilish materiallari hali bino 
bo‘lmaganidek, dalillar ham o‘z holicha fanni tashkil etmaydi. Dalillar saralab 
olingani, tasniflangani, umumlashtirilgani va tushuntirilganidan keyingina fandan 
o‘rin oladi. Ilmiy bilishning vazifasi mazkur dalilning yuzaga kelish sababi, uning 
muhim xossalarini, dalillar o‘rtasidagi qonuniy bog‘lanishni aniqlashdan iborat. 
Yangi dalillarning aniqlanishi ilmiy bilish taraqqiyoti uchun juda muhim ahamiyatga 
ega.  
 
Nazorat uchun savollar 
Fan dalillari umumlashtirilishi natijasida ular nazariya uchun asos bo‘lib xizmat qiladi. Dalillarni umumlashtirishning oddiy shakllari – ularni tahlil, sintez qilish, tiplarga ajratish, birlamchi tushuntirish sxemalaridan foydalanish va hokazolar asosida amalga oshiriladigan tizimga solish va tasniflashdir. Ma’lumki, juda ko‘p ilmiy kashfiyotlar olimlarning dalillarni tizimga solish va tasniflash borasidagi fidokorona mehnati natijasida yuzaga kelgan (masalan, Ch.Darvin yaratgan turlarning tabiiy tanlanish yo‘li bilan paydo bo‘lishi nazariyasi, D.I.Mendeleevning kimyoviy elementlar davriy sistemasi). O‘rganilayotgan ob’ektlarning fan dalillari yordamida aniqlanuvchi miqdoriy ko‘rsatkichlari o‘rtasidagi aloqalar va izchil takrorlanuvchanlik xossasini yorituvchi empirik gipotezalar va empirik qonunlar dalillarni umumlashtirishning eng murakkab shakllari hisoblanadi. Ilmiy dalillar, empirik gipotezalar va empirik qonunlar faqat hodisalar va jarayonlar qanday yuz berishi haqida bilim beradi, biroq ular hodisalar va jarayonlar nima uchun aynan shunday tarzda yuz beradi, degan savolga javob bermaydi, ularning sabablarini tushuntirmaydi. Fanning – hodisalarning sabablarini aniqlash, ilmiy dalillar zamirida yotgan jarayonlarning mohiyatini tushuntirish, vazifasi ilmiy bilimning oliy shakli – nazariya doirasida hal qilinadi. Ilmiy dalil ishonchli kuzatish, eksperiment mahsulidir: u ob’ektlarni bevosita kuzatish, asbob ko‘rsatkichi, fotosurat, o‘tkazilgan sinovlarning bayonnomalari, sxemalar, qaydlar, shohidlarning guvohliklari bilan tasdiqlangan arxiv hujjatlari va hokazolar ko‘rinishida amal qiladi. Biroq, qurilish materiallari hali bino bo‘lmaganidek, dalillar ham o‘z holicha fanni tashkil etmaydi. Dalillar saralab olingani, tasniflangani, umumlashtirilgani va tushuntirilganidan keyingina fandan o‘rin oladi. Ilmiy bilishning vazifasi mazkur dalilning yuzaga kelish sababi, uning muhim xossalarini, dalillar o‘rtasidagi qonuniy bog‘lanishni aniqlashdan iborat. Yangi dalillarning aniqlanishi ilmiy bilish taraqqiyoti uchun juda muhim ahamiyatga ega. Nazorat uchun savollar  
 
 
1. 
Ilmiy dalil nima? 
2. 
Dalilning ishonchliligi ko‘p jihatdan nimaga bog‘liq?  
3. 
Dallillarnnig qanday turlarini bilasiz? 
4. 
Empirik, ilmiy va imtiyozli dalillarning o‘zaro aloqasi va farqini tushuntiring. 
5. 
Dalillarning ahamiyatini Medel ta’limoti misolida asoslang. 
1. Ilmiy dalil nima? 2. Dalilning ishonchliligi ko‘p jihatdan nimaga bog‘liq? 3. Dallillarnnig qanday turlarini bilasiz? 4. Empirik, ilmiy va imtiyozli dalillarning o‘zaro aloqasi va farqini tushuntiring. 5. Dalillarning ahamiyatini Medel ta’limoti misolida asoslang.