ILMIY-TADQIQOTDA INNOVATSIYA VA NOVATSIYALAR (Novatsiyalarning o‘ziga xos xususiyatlari)

Yuklangan vaqt

2024-07-21

Yuklab olishlar soni

10

Sahifalar soni

24

Faytl hajmi

167,5 KB


 
 
 
 
ILMIY-TADQIQOTDA INNOVATSIYA VA NOVATSIYALAR 
 
 
Reja: 
5.1.Innovatsiya tushunchasi va uning tahlili 
5.2.Novatsiyalarning o‘ziga xos xususiyatlari  
5.3.Kashfiyot, ixtiro tushunchalarining innovatsion xarakteri 
 
5.1.Innovatsiya tushunchasi va uning tahlili.  
 
«Innovatsiya» so‘zi ingliz tilidan kelib chiqqan, uning tarjimasi yangilanish, 
o‘zgartirish, yangilik kiritish degan ma’noni bildiradi. Innovatsiya fenomeni 
o‘zining evristik asosiga ko‘ra, birinchidan, yangilikka yo‘nalgan, ya’ni madaniyat 
yangiliklarini ochishga qaratiladi, ikkinchidan, u ijtimoiy-madaniy hodisa sifatida 
madaniyatning bugungi kunini ham aks ettiradi. Innovatsiya sub’ektning kreativ-
nazariy va predmetli amaliy faoliyatining mahsuli sifatida ham talqin etiladi. 
I.T.Balabanov ta’kidlashicha, “Innovatsiya – yangi texnika yoki texnologiya, 
mehnat ishlab chiqarish, xizmat ko‘rsatish va boshqaruv, shuningdek, nazorat, 
hisob-kitob, rejalashtirish uslublari, tahlil va boshqalarni tashkil etishning yangi 
shakllariga mablag‘ kiritish orqali erishilgan moddiylashgan natijadir”1. 
      Zamonaviy adabiyotlarda innovatsiya jarayonining uch komponenti mavjud. 
Bulardan birinchisi, sub’ektli, kreativ (ijod), amaliy (mehnat) komponentlar 
alohida o‘rganiladi. Jumladan, ma’lum bo‘ladiki, hozirgi kunda ijod madaniyatida 
mehnatning ahamiyati ortib, u kreativ xarakter kasb etmoqda, yangilikni 
ob’ektivlashning ijtimoiy madaniy modeli sifatida innovatsiya namoyon 
bo‘lmoqda. Chunki zamonaviy ijtimoiy-madaniy ijodning o‘ziga xosligi 
kommunikativ innovatsiyalar bilan belgilanadi. Uning madaniyatda keng 
                                                 
1 Балабанов И.Т. Инновационный менеджмент – СПб: Питер, 2000 – С. 11. 
ILMIY-TADQIQOTDA INNOVATSIYA VA NOVATSIYALAR Reja: 5.1.Innovatsiya tushunchasi va uning tahlili 5.2.Novatsiyalarning o‘ziga xos xususiyatlari 5.3.Kashfiyot, ixtiro tushunchalarining innovatsion xarakteri 5.1.Innovatsiya tushunchasi va uning tahlili. «Innovatsiya» so‘zi ingliz tilidan kelib chiqqan, uning tarjimasi yangilanish, o‘zgartirish, yangilik kiritish degan ma’noni bildiradi. Innovatsiya fenomeni o‘zining evristik asosiga ko‘ra, birinchidan, yangilikka yo‘nalgan, ya’ni madaniyat yangiliklarini ochishga qaratiladi, ikkinchidan, u ijtimoiy-madaniy hodisa sifatida madaniyatning bugungi kunini ham aks ettiradi. Innovatsiya sub’ektning kreativ- nazariy va predmetli amaliy faoliyatining mahsuli sifatida ham talqin etiladi. I.T.Balabanov ta’kidlashicha, “Innovatsiya – yangi texnika yoki texnologiya, mehnat ishlab chiqarish, xizmat ko‘rsatish va boshqaruv, shuningdek, nazorat, hisob-kitob, rejalashtirish uslublari, tahlil va boshqalarni tashkil etishning yangi shakllariga mablag‘ kiritish orqali erishilgan moddiylashgan natijadir”1. Zamonaviy adabiyotlarda innovatsiya jarayonining uch komponenti mavjud. Bulardan birinchisi, sub’ektli, kreativ (ijod), amaliy (mehnat) komponentlar alohida o‘rganiladi. Jumladan, ma’lum bo‘ladiki, hozirgi kunda ijod madaniyatida mehnatning ahamiyati ortib, u kreativ xarakter kasb etmoqda, yangilikni ob’ektivlashning ijtimoiy madaniy modeli sifatida innovatsiya namoyon bo‘lmoqda. Chunki zamonaviy ijtimoiy-madaniy ijodning o‘ziga xosligi kommunikativ innovatsiyalar bilan belgilanadi. Uning madaniyatda keng 1 Балабанов И.Т. Инновационный менеджмент – СПб: Питер, 2000 – С. 11.
 
 
qo‘llanilishi esa ijtimoiy-madaniy tizimning virtuallashuvi va globallashuviga olib 
keladi. Bugun innovatsiya texnikaviy –iqtisodiy chegaralardan o‘tib madaniyatning 
turli jabhalarida ham keng qo‘llanilmoqda. Bu holat ilmiy-ijodiy faoliyat mahsuli 
bo‘lgan fanda ham yorqin namoyon bo‘lmoqda.  
    Hozirda innovatsiyaga ilmiy-tadqiqot faoliyatining bosh manbai sifatida 
qaralmoqda. Ma’lumki, innovatsiya murakkab ijtimoiy-madaniy fenomen. 
Innovatsiya 
ijtimoiy-madaniy 
hodisa 
sifatida 
madaniyatning 
barcha 
tendensiyalarini o‘zida mujassamlashtiradi. Shuningdek, innovatsiya yangilikka 
yo‘naltirilgan fenomen sifatida o‘zi bilan madaniyat kelajagini belgilab beradigan 
evristik g‘oyalarga asoslanadi.  
Ilmiy-tadqiqot faoliyatidagi innovatsiyalarga maxsus to‘xtaladigan bo‘lsak, 
ularsiz ilmiy tadqiqotlarni tasavvur qilish mumkin emas, chunki ular 
takrorlanmaydigan hodisalar sifatida namoyon bo‘ladi. Shu ma’noda, ularning 
sabablari yetarli darajada aniqlanmagan bo‘lib, biror nima uchun emas, har doim 
ham emas, katta qismi bo‘yicha ham emas, biror qonun bo‘yicha ham emas,  
faqatgina ularning evristik xususiyatidan kelib chiqib baholash mumkin. Shuning 
uchun ham  U.Uevell: “Oldingi haqiqatlar quvilmaydi, rad qilinmaydi, balki 
kengaytiriladi va har bir fan tarixi – haqiqatdan novatsion xarakterga egadir”2, deb 
yozadi. Biroq  Dyugel taxminicha, fan bo‘sh joyda paydo bo‘lmagan ko‘p hollarda 
yangi ilmiy g‘oya, albatta,  o‘z manbasiga ega bo‘lgan,  ya’ni fandagi har bir 
yuksalish undagi an’anaviy ilmiy g‘oyalar bilan bir qatorda yangidan yangi 
innovatsiyalar va novatsiyalar asosida bosqichma-bosqich amalga oshirilgan. 
Umuman olganda, innovatsiya bilan ilmiy-ijodiy faoliyat asosida qo‘lga kiritilgan 
yutuqlarni biroz o‘zgartirish mumkin. Ammo  ularni mutlaqo rad qilib ham 
bo‘lmaydi, ya’ni turli doiradagi innovatsiya va novatsiyalar asosida yangi 
gipotezalar paydo bo‘ladi. Ammo biz fan rivojida sekin va ketma-ket o‘zgarishlar 
bo‘lganligini ham inkor qilolmaymiz. Darhaqiqat, ko‘pgina fan yutuqlari ulardan 
oldin mavjud bo‘lgan nazariya yoki gipotezalarga tayanmagan. Bu jarayon ayniqsa 
“vaqtidan ilgari” paydo bo‘lgan ilmiy kashfiyotlarga taalluqlidir.  
                                                 
2 Уэвелл У. История индуктивных наук. –СПб., 1867-1869. Т. 1-3. – 48 с. 
qo‘llanilishi esa ijtimoiy-madaniy tizimning virtuallashuvi va globallashuviga olib keladi. Bugun innovatsiya texnikaviy –iqtisodiy chegaralardan o‘tib madaniyatning turli jabhalarida ham keng qo‘llanilmoqda. Bu holat ilmiy-ijodiy faoliyat mahsuli bo‘lgan fanda ham yorqin namoyon bo‘lmoqda. Hozirda innovatsiyaga ilmiy-tadqiqot faoliyatining bosh manbai sifatida qaralmoqda. Ma’lumki, innovatsiya murakkab ijtimoiy-madaniy fenomen. Innovatsiya ijtimoiy-madaniy hodisa sifatida madaniyatning barcha tendensiyalarini o‘zida mujassamlashtiradi. Shuningdek, innovatsiya yangilikka yo‘naltirilgan fenomen sifatida o‘zi bilan madaniyat kelajagini belgilab beradigan evristik g‘oyalarga asoslanadi. Ilmiy-tadqiqot faoliyatidagi innovatsiyalarga maxsus to‘xtaladigan bo‘lsak, ularsiz ilmiy tadqiqotlarni tasavvur qilish mumkin emas, chunki ular takrorlanmaydigan hodisalar sifatida namoyon bo‘ladi. Shu ma’noda, ularning sabablari yetarli darajada aniqlanmagan bo‘lib, biror nima uchun emas, har doim ham emas, katta qismi bo‘yicha ham emas, biror qonun bo‘yicha ham emas, faqatgina ularning evristik xususiyatidan kelib chiqib baholash mumkin. Shuning uchun ham U.Uevell: “Oldingi haqiqatlar quvilmaydi, rad qilinmaydi, balki kengaytiriladi va har bir fan tarixi – haqiqatdan novatsion xarakterga egadir”2, deb yozadi. Biroq Dyugel taxminicha, fan bo‘sh joyda paydo bo‘lmagan ko‘p hollarda yangi ilmiy g‘oya, albatta, o‘z manbasiga ega bo‘lgan, ya’ni fandagi har bir yuksalish undagi an’anaviy ilmiy g‘oyalar bilan bir qatorda yangidan yangi innovatsiyalar va novatsiyalar asosida bosqichma-bosqich amalga oshirilgan. Umuman olganda, innovatsiya bilan ilmiy-ijodiy faoliyat asosida qo‘lga kiritilgan yutuqlarni biroz o‘zgartirish mumkin. Ammo ularni mutlaqo rad qilib ham bo‘lmaydi, ya’ni turli doiradagi innovatsiya va novatsiyalar asosida yangi gipotezalar paydo bo‘ladi. Ammo biz fan rivojida sekin va ketma-ket o‘zgarishlar bo‘lganligini ham inkor qilolmaymiz. Darhaqiqat, ko‘pgina fan yutuqlari ulardan oldin mavjud bo‘lgan nazariya yoki gipotezalarga tayanmagan. Bu jarayon ayniqsa “vaqtidan ilgari” paydo bo‘lgan ilmiy kashfiyotlarga taalluqlidir. 2 Уэвелл У. История индуктивных наук. –СПб., 1867-1869. Т. 1-3. – 48 с.
 
 
   Innovatsiya 
ilmiy-tadqiqot 
faoliyatining 
mavjud 
shakl 
va 
usullarini 
yangilashga, ularni amalga oshirish uchun yangi maqsad va vositalar yaratishga 
qaratilgan paradigmal faoliyatdir. U olimning butun salohiyati rivojlanishi, har 
qanday, hatto kutilmagan holatlarga ham tayyor turishi, yangi vaziyatlarga tez 
moslasha olishi uchun ham muhim shart-sharoit yaratib beradi3. Ilmiy-tadqiqot 
faoliyati to‘g‘risidagi zamonaviy qarashlarda ko‘proq uning innovatsion 
komponentlariga alohida e’tibor berilmoqda. Shuning uchun ham hozirda ijodiy 
faoliyat deganda, insonning yangi moddiy va ma’naviy qadriyatlar yaratishga 
qaratilgan va ijtimoiy ahamiyatga yo‘naltirilgan innovatsion faoliyat usuli 
tushunilmoqda. Ayni shu ma’noda, ijodning maxsus shakli bo‘lgan ilmiy ijod ham 
o‘ziga xos innovatsion xarakterga ega. Uning asosiy vazifasi esa hodisalarning real 
imkoniyatlari va predmetlariga yangilik kiritish orqali namoyon bo‘ladi.  
     Hozirgi davrda respublikamizda ilmiy-tadqiqot faoliyatining rivojlanish holati 
va undagi strukturaviy o‘zgarishlar innovatsion faoliyat bilan chambarchas 
bog‘liq. Ayniqsa, fanning ishlab chiqarish va xizmat ko‘rsatish sohalariga yangilik 
kiritishda innovatsiyalarning o‘rni beqiyos hisoblanadi. Bu har yil o‘tkazilayotgan 
innovatsion g‘oya va texnologiyalar yarmarkasida ishtirok etayotgan ishlanmalar 
taqdimotida o‘z ifodasini topmoqda. Shu boisdan ham mamlakatimizda fan, 
texnika taraqqiyotini ta’minlash maqsadida innovatsion muhitni shakllantirish 
hamda doimiy ravishda evristik faoliyatni rag‘batlantirib borish muhimdir.  
      Innovatsiya deb yangi ilmiy texnik yutuqlardan samarali foydalanishga 
aytiladi. Bu holatni ilmiy-ijodiy faoliyatdagi muhitga muvofiqlashtirish, uning 
samarasini oshirish respublikamizdagi fan imkoniyatlaridan to‘liq foydalanishga 
katta yordam beradi. Bu jarayonda asosiy e’tibor yosh avlodning eng ratsional 
faoliyatiga qaratiladi. Chunki innovatsion g‘oyalar jamiyat taraqqiyoti uchun juda 
kuchli samara beradi. Bunday g‘oyalarni rivojlantirishda novatorlikning o‘rni 
katta. Chunki aynan novatorlik asosida ilmiy-ijodiy faoliyat olib borishning yangi 
tipik ko‘rinishini shakllantirish mumkin. Bu holat yangi g‘oya, nazariya yoki 
                                                 
3 Крючкова С.Е. Инновации и их роль в современном мире (Глава в коллективной монографии: 
“Синергетика - нелинейность - глобализм”. - –М.: Изд-во МГТУ “Станкин”, 2007.  
Innovatsiya ilmiy-tadqiqot faoliyatining mavjud shakl va usullarini yangilashga, ularni amalga oshirish uchun yangi maqsad va vositalar yaratishga qaratilgan paradigmal faoliyatdir. U olimning butun salohiyati rivojlanishi, har qanday, hatto kutilmagan holatlarga ham tayyor turishi, yangi vaziyatlarga tez moslasha olishi uchun ham muhim shart-sharoit yaratib beradi3. Ilmiy-tadqiqot faoliyati to‘g‘risidagi zamonaviy qarashlarda ko‘proq uning innovatsion komponentlariga alohida e’tibor berilmoqda. Shuning uchun ham hozirda ijodiy faoliyat deganda, insonning yangi moddiy va ma’naviy qadriyatlar yaratishga qaratilgan va ijtimoiy ahamiyatga yo‘naltirilgan innovatsion faoliyat usuli tushunilmoqda. Ayni shu ma’noda, ijodning maxsus shakli bo‘lgan ilmiy ijod ham o‘ziga xos innovatsion xarakterga ega. Uning asosiy vazifasi esa hodisalarning real imkoniyatlari va predmetlariga yangilik kiritish orqali namoyon bo‘ladi. Hozirgi davrda respublikamizda ilmiy-tadqiqot faoliyatining rivojlanish holati va undagi strukturaviy o‘zgarishlar innovatsion faoliyat bilan chambarchas bog‘liq. Ayniqsa, fanning ishlab chiqarish va xizmat ko‘rsatish sohalariga yangilik kiritishda innovatsiyalarning o‘rni beqiyos hisoblanadi. Bu har yil o‘tkazilayotgan innovatsion g‘oya va texnologiyalar yarmarkasida ishtirok etayotgan ishlanmalar taqdimotida o‘z ifodasini topmoqda. Shu boisdan ham mamlakatimizda fan, texnika taraqqiyotini ta’minlash maqsadida innovatsion muhitni shakllantirish hamda doimiy ravishda evristik faoliyatni rag‘batlantirib borish muhimdir. Innovatsiya deb yangi ilmiy texnik yutuqlardan samarali foydalanishga aytiladi. Bu holatni ilmiy-ijodiy faoliyatdagi muhitga muvofiqlashtirish, uning samarasini oshirish respublikamizdagi fan imkoniyatlaridan to‘liq foydalanishga katta yordam beradi. Bu jarayonda asosiy e’tibor yosh avlodning eng ratsional faoliyatiga qaratiladi. Chunki innovatsion g‘oyalar jamiyat taraqqiyoti uchun juda kuchli samara beradi. Bunday g‘oyalarni rivojlantirishda novatorlikning o‘rni katta. Chunki aynan novatorlik asosida ilmiy-ijodiy faoliyat olib borishning yangi tipik ko‘rinishini shakllantirish mumkin. Bu holat yangi g‘oya, nazariya yoki 3 Крючкова С.Е. Инновации и их роль в современном мире (Глава в коллективной монографии: “Синергетика - нелинейность - глобализм”. - –М.: Изд-во МГТУ “Станкин”, 2007.
 
 
paradigmada biror xil yangilik ustuvor bo‘lganda sodir bo‘ladi. O‘z ilmiy 
yangiliklari asosida novator shu paytgacha mavjud bo‘lgan nazariyalarni tubdan 
o‘zgartirib yuboradi va asosiy vazifasi esa bunday yangi g‘oyalarni amaliy hayotga 
tatbiq etishdan iborat bo‘ladi. Bunda,  u eng avvalo, o‘z ixtirolari yoki yangi 
g‘oyalarini amalga oshirish uchun barcha to‘siqlarni yengib o‘tishga harakat qiladi. 
Ikkinchidan, o‘zi fanga olib kirgan yangiliklardan boshqa olimlar ham 
foydalanishlari uchun imkon yaratadi. Uchinchidan, samarasiz ilmiy g‘oyalardan 
voz kechishga undaydi. To‘rtinchidan, innovatsion g‘oyalar va shu kungacha 
mavjud bo‘lgan konstruktiv g‘oyalar bilan mutanosib rivojlanishi mumkinligiga 
undaydi.  
        Dastlab, 
adabiyotlarda 
innovatsiya 
iqtisodiy 
tadqiqotlar 
tizimida 
o‘rganilgan. Vaqt o‘tishi bilan innovatsion o‘zgarishlar jamiyat hayoti faoliyatining 
hamma sohalarida sifat ko‘rsatkichlarini baholashda qo‘llaniladi. Shu bois bu 
innovatsiyalar faqatgina iqtisodiyotda qo‘llanilishi haqidagi fikr noto‘g‘ri ekanligi 
asoslandi. Ilmiy-tadqiqot faoliyatida innovatsiyalarning joriy qilinishi zamonaviy 
yutuqlardan foydalanishga keng imkoniyat yaratadi. Ilmiy-tadqiqot faoliyatiga 
innovatsion yondashuv yangi kashfiyotlar mazmuni, tarkibi va tasnifini tekshirish, 
natijalarini tahlil qilish  imkonini beradi.  
Innovatsion asosga ega bo‘lgan ilmiy-tadqiqot faoliyatda olim o‘zi tadqiq 
etayotgan ob’ektning mikrostrukturasini o‘rganib olish bilan bir qatorda unga 
yangilik kiritish bilan mashg‘ul bo‘ladi. Bu holatda yangilik yaratilishi uning ijro 
etilishi bilan uzviy bog‘liq bo‘ladi. Mazkur jarayon fanda ilmiy-ijodiy faoliyatdagi 
“Yangilik bosqichi” deb ataladi. Evristik asosga ega bo‘lgan ilmiy-tadqiqot 
faoliyatida biron-bir yangi g‘oyaning kashf etilishi vaqti alohida ahamiyat kasb 
etadi. Bu jarayonda g‘oyalar mustahkamlanib boradi. Natijada esa, bu yangi 
g‘oyalarning tarqalishi tezlashib, ularning yangi sohalarga diffuziyalanib 
(qo‘shilib) ketish hodisasi yuz beradi. “Bunday faoliyatning eng e’tiborli jihati 
paradigmada biror xil yangilik ustuvor bo‘lganda sodir bo‘ladi. O‘z ilmiy yangiliklari asosida novator shu paytgacha mavjud bo‘lgan nazariyalarni tubdan o‘zgartirib yuboradi va asosiy vazifasi esa bunday yangi g‘oyalarni amaliy hayotga tatbiq etishdan iborat bo‘ladi. Bunda, u eng avvalo, o‘z ixtirolari yoki yangi g‘oyalarini amalga oshirish uchun barcha to‘siqlarni yengib o‘tishga harakat qiladi. Ikkinchidan, o‘zi fanga olib kirgan yangiliklardan boshqa olimlar ham foydalanishlari uchun imkon yaratadi. Uchinchidan, samarasiz ilmiy g‘oyalardan voz kechishga undaydi. To‘rtinchidan, innovatsion g‘oyalar va shu kungacha mavjud bo‘lgan konstruktiv g‘oyalar bilan mutanosib rivojlanishi mumkinligiga undaydi. Dastlab, adabiyotlarda innovatsiya iqtisodiy tadqiqotlar tizimida o‘rganilgan. Vaqt o‘tishi bilan innovatsion o‘zgarishlar jamiyat hayoti faoliyatining hamma sohalarida sifat ko‘rsatkichlarini baholashda qo‘llaniladi. Shu bois bu innovatsiyalar faqatgina iqtisodiyotda qo‘llanilishi haqidagi fikr noto‘g‘ri ekanligi asoslandi. Ilmiy-tadqiqot faoliyatida innovatsiyalarning joriy qilinishi zamonaviy yutuqlardan foydalanishga keng imkoniyat yaratadi. Ilmiy-tadqiqot faoliyatiga innovatsion yondashuv yangi kashfiyotlar mazmuni, tarkibi va tasnifini tekshirish, natijalarini tahlil qilish imkonini beradi. Innovatsion asosga ega bo‘lgan ilmiy-tadqiqot faoliyatda olim o‘zi tadqiq etayotgan ob’ektning mikrostrukturasini o‘rganib olish bilan bir qatorda unga yangilik kiritish bilan mashg‘ul bo‘ladi. Bu holatda yangilik yaratilishi uning ijro etilishi bilan uzviy bog‘liq bo‘ladi. Mazkur jarayon fanda ilmiy-ijodiy faoliyatdagi “Yangilik bosqichi” deb ataladi. Evristik asosga ega bo‘lgan ilmiy-tadqiqot faoliyatida biron-bir yangi g‘oyaning kashf etilishi vaqti alohida ahamiyat kasb etadi. Bu jarayonda g‘oyalar mustahkamlanib boradi. Natijada esa, bu yangi g‘oyalarning tarqalishi tezlashib, ularning yangi sohalarga diffuziyalanib (qo‘shilib) ketish hodisasi yuz beradi. “Bunday faoliyatning eng e’tiborli jihati
 
 
shundan iboratki, unda yangi samarali g‘oya yoki paradigmalarning paydo bo‘lishi 
yoki uning yanada yangi samarasiga o‘rin  almashishi bilan yakunlanadi”4. 
 
5.2.Novatsiyalarning o‘ziga xos xususiyatlari.  
 
Ilmiy-ijodiy faoliyatga xos bo‘lgan novatsiyalar nazariy va empirik jihatdan 
yangicha sifatli holatga o‘tish, eskirib qolgan qoida, vaziyat va ahamiyatlarni 
qayta ko‘rib chiqish bilan bog‘liq. Novatsiya ilmiy-tadqiqot faoliyati  asosida 
to‘plangan tajriba va yangiliklarning dinamik birligini saqlagan holda, insoniyat 
hayotining turli sohalariga oid yangiliklarni maqsadli yo‘naltirishga xizmat qiladi. 
Shuningdek, u vorisiylik tamoyiliga rioya qilgan holda erkin tarzda yangi 
nazariyalarni yaratishda ham metodologik ahamiyat kasb etadi5. 
 Demak, nazariy va empirik yangiliklar yig‘indisi ilmiy-ijodiy faoliyatdagi 
innovatsiya va novatsiyalarning yaxlitligini tashkil etadi. Yangilik kiritish ichki 
mantiq va yo‘nalishlarga ega bo‘lib, u yangi g‘oya (fikrni) paydo bo‘lishidan 
undan foydalana boshlanishigacha bo‘lgan jarayon ham ilmiy-ijodiy faoliyat 
mantig‘ini belgilab beradi. Shu tariqa ilmiy-ijodiy faoliyatning dinamikasi yangilik 
kiritishda takomillashib 
boradi. 
Chunki novatsiya 
jarayonining tuzilishi 
yangilikning bir bosqichidan ikkinchi bosqichiga o‘tishida o‘zgarib boradi. 
Binobarin, ilmiy-ijodiy faoliyatdagi yangiliklar dinamikasida uning samarasi 
namoyon bo‘ladi. 
      Novatsiya yangi ilmiy g‘oyada «eskilik» elementi,  ilgari mavjud bo‘lgan 
biror narsa borligini ifodalaydi. Shu tariqa yangilik vorisiylikka tayanadi. Bu 
yangilik ixtiroga teng, ya’ni yana o‘rnatilgan yangi haqiqat demakdir. Novatsiyada, 
shuningdek, 
avvalgi 
mavjud 
bo‘lgan 
g‘oya 
yoki 
paradigmani 
yanada 
takomillashtirib, zamonaga moslashtiriladi. Shunday qilib, novatsiya jamiyat va 
tabiat rivojlanishi qonuniyatlarini yaxlit holda, tizimlar rang-barangligida anglash 
oldindan ko‘ra bilish uchun zarur asos va zamin hisoblanadi.  
                                                 
4 Теркина А.В. Инновация как социокультурный феномен. Автореф. дис. на соискание уч. ст. канд. фил. 
наук. — М., 2006. - 22 с.  
5 Черепанова Н. В. Традиции и новации: социально-философский анализ: Автореф. .. . канд. филол. наук. –
М., 2007. - С. 13 - 14. 
shundan iboratki, unda yangi samarali g‘oya yoki paradigmalarning paydo bo‘lishi yoki uning yanada yangi samarasiga o‘rin almashishi bilan yakunlanadi”4. 5.2.Novatsiyalarning o‘ziga xos xususiyatlari. Ilmiy-ijodiy faoliyatga xos bo‘lgan novatsiyalar nazariy va empirik jihatdan yangicha sifatli holatga o‘tish, eskirib qolgan qoida, vaziyat va ahamiyatlarni qayta ko‘rib chiqish bilan bog‘liq. Novatsiya ilmiy-tadqiqot faoliyati asosida to‘plangan tajriba va yangiliklarning dinamik birligini saqlagan holda, insoniyat hayotining turli sohalariga oid yangiliklarni maqsadli yo‘naltirishga xizmat qiladi. Shuningdek, u vorisiylik tamoyiliga rioya qilgan holda erkin tarzda yangi nazariyalarni yaratishda ham metodologik ahamiyat kasb etadi5. Demak, nazariy va empirik yangiliklar yig‘indisi ilmiy-ijodiy faoliyatdagi innovatsiya va novatsiyalarning yaxlitligini tashkil etadi. Yangilik kiritish ichki mantiq va yo‘nalishlarga ega bo‘lib, u yangi g‘oya (fikrni) paydo bo‘lishidan undan foydalana boshlanishigacha bo‘lgan jarayon ham ilmiy-ijodiy faoliyat mantig‘ini belgilab beradi. Shu tariqa ilmiy-ijodiy faoliyatning dinamikasi yangilik kiritishda takomillashib boradi. Chunki novatsiya jarayonining tuzilishi yangilikning bir bosqichidan ikkinchi bosqichiga o‘tishida o‘zgarib boradi. Binobarin, ilmiy-ijodiy faoliyatdagi yangiliklar dinamikasida uning samarasi namoyon bo‘ladi. Novatsiya yangi ilmiy g‘oyada «eskilik» elementi, ilgari mavjud bo‘lgan biror narsa borligini ifodalaydi. Shu tariqa yangilik vorisiylikka tayanadi. Bu yangilik ixtiroga teng, ya’ni yana o‘rnatilgan yangi haqiqat demakdir. Novatsiyada, shuningdek, avvalgi mavjud bo‘lgan g‘oya yoki paradigmani yanada takomillashtirib, zamonaga moslashtiriladi. Shunday qilib, novatsiya jamiyat va tabiat rivojlanishi qonuniyatlarini yaxlit holda, tizimlar rang-barangligida anglash oldindan ko‘ra bilish uchun zarur asos va zamin hisoblanadi. 4 Теркина А.В. Инновация как социокультурный феномен. Автореф. дис. на соискание уч. ст. канд. фил. наук. — М., 2006. - 22 с. 5 Черепанова Н. В. Традиции и новации: социально-философский анализ: Автореф. .. . канд. филол. наук. – М., 2007. - С. 13 - 14.
 
 
Ilmiy ijodning asosiy maqsadi ham olamdagi narsa va hodisalarning rivojlanish 
qonunlarini aniqlash, ulardan qaysilarini bilish insonlarga tabiat va ijtimoiy 
jarayonlarni boshqarishda zaruriy bilimlarni egallash, ularni shaxsiy ehtiyojlarga 
mos 
ravishda 
o‘zgartirishga 
qaratilgan. 
Binobarin, 
ilmiy-ijodiy 
faoliyat 
odamlarning tabiat va ijtimoiy munosabatlar ustidan hukmronlik qilish, noma’lum 
narsalarni kashf etish, ishlab chiqaruvchi kuchlarni ko‘paytirish, moddiy va 
ma’naviy boyliklarni yaratishda, eski nazariya va amaliy tajribaga tayanishda 
namoyon bo‘ladi. Shu nuqtai nazardan, fan rivojidagi ilmiy-ijodiy faoliyat,  
innovatsion va novatsion yondashuvlar katta rol o‘ynaydi. Zero, bugungi kunda fan 
rivojiga, ilmiy mantiqiy operatsiyalarga g‘oyalar, nazariyalar, qat’iy mulohazalar 
natijasi sifatida qarash lozim.  
        Tomas Kun fikricha, “Fan rivoji davriy transformatsiya va ilg‘or tasavvurlar 
almashinishi orqali ro‘y beradi, ya’ni muvozanatli  ravishda ro‘y beruvchi ilmiy 
inqiloblar orqali, eski paradigmalarni yangilarga almashish kabilar o‘zida nafaqat 
nazariyalar, 
 
balki 
fanda 
harakatlanishi 
usullarini 
mujassamlashtiradi”. 
V.N.Kudryavsev uning fikrini davom ettirib, ilmiy kashfiyot jarayoni dalil, nazariy 
mulohaza va taxmin darajasini o‘z ichiga qamrab oladi, keyin esa eksperiment yoki 
uning muhokamasiga e’tibor qaratiladi6, deb ta’kidlaydi.  
Bizningcha, T.Kun va V.N.Kudryavsev ilmiy-tadqiqot faoliyat natijasi sifatida 
namoyon bo‘ladigan tasodifiy yangiliklarga yetarli darajada ob’ektiv baho 
bermaganlar, ya’ni ular ilmiy inqiloblarni chiziqli tafakkur asosida tahlil qilgan, 
xolos. Vaholanki, bugungi ilmiy inqilob asosida katta sakrash – chiziqli 
tafakkurdan nochiziqli tafakkurga, klassik fandan noklassik va postnoklassik fanga 
o‘tish sodir bo‘ldi. Bunday o‘zgarishlar natijasida nazariy mulohaza va ilmiy 
taxminlarga bo‘lgan munosabat ham o‘zgardi. Chunki shu kungacha nazariy 
mulohaza va taxmin yagona ilmiy talablarga bo‘ysunardi va o‘ziga xos ilmiy 
mezonlarga amal qilardi. Postnoklassik fan mahsuli bo‘lgan sinergetikada esa 
nazariy mulohaza va ilmiy taxminlar bir necha variantlarda namoyon bo‘lishi 
e’tirof etiladi. 
                                                 
6 Кудрявцев В.Н. Свобода научного творчества // Государство и право. -Москва, 2005. -№5. –С.22-28. 
Ilmiy ijodning asosiy maqsadi ham olamdagi narsa va hodisalarning rivojlanish qonunlarini aniqlash, ulardan qaysilarini bilish insonlarga tabiat va ijtimoiy jarayonlarni boshqarishda zaruriy bilimlarni egallash, ularni shaxsiy ehtiyojlarga mos ravishda o‘zgartirishga qaratilgan. Binobarin, ilmiy-ijodiy faoliyat odamlarning tabiat va ijtimoiy munosabatlar ustidan hukmronlik qilish, noma’lum narsalarni kashf etish, ishlab chiqaruvchi kuchlarni ko‘paytirish, moddiy va ma’naviy boyliklarni yaratishda, eski nazariya va amaliy tajribaga tayanishda namoyon bo‘ladi. Shu nuqtai nazardan, fan rivojidagi ilmiy-ijodiy faoliyat, innovatsion va novatsion yondashuvlar katta rol o‘ynaydi. Zero, bugungi kunda fan rivojiga, ilmiy mantiqiy operatsiyalarga g‘oyalar, nazariyalar, qat’iy mulohazalar natijasi sifatida qarash lozim. Tomas Kun fikricha, “Fan rivoji davriy transformatsiya va ilg‘or tasavvurlar almashinishi orqali ro‘y beradi, ya’ni muvozanatli ravishda ro‘y beruvchi ilmiy inqiloblar orqali, eski paradigmalarni yangilarga almashish kabilar o‘zida nafaqat nazariyalar, balki fanda harakatlanishi usullarini mujassamlashtiradi”. V.N.Kudryavsev uning fikrini davom ettirib, ilmiy kashfiyot jarayoni dalil, nazariy mulohaza va taxmin darajasini o‘z ichiga qamrab oladi, keyin esa eksperiment yoki uning muhokamasiga e’tibor qaratiladi6, deb ta’kidlaydi. Bizningcha, T.Kun va V.N.Kudryavsev ilmiy-tadqiqot faoliyat natijasi sifatida namoyon bo‘ladigan tasodifiy yangiliklarga yetarli darajada ob’ektiv baho bermaganlar, ya’ni ular ilmiy inqiloblarni chiziqli tafakkur asosida tahlil qilgan, xolos. Vaholanki, bugungi ilmiy inqilob asosida katta sakrash – chiziqli tafakkurdan nochiziqli tafakkurga, klassik fandan noklassik va postnoklassik fanga o‘tish sodir bo‘ldi. Bunday o‘zgarishlar natijasida nazariy mulohaza va ilmiy taxminlarga bo‘lgan munosabat ham o‘zgardi. Chunki shu kungacha nazariy mulohaza va taxmin yagona ilmiy talablarga bo‘ysunardi va o‘ziga xos ilmiy mezonlarga amal qilardi. Postnoklassik fan mahsuli bo‘lgan sinergetikada esa nazariy mulohaza va ilmiy taxminlar bir necha variantlarda namoyon bo‘lishi e’tirof etiladi. 6 Кудрявцев В.Н. Свобода научного творчества // Государство и право. -Москва, 2005. -№5. –С.22-28.
 
 
To‘g‘ri innovatsiya yoki novatsiya “biror qiziq voqeaga duch kelsang, uni tadqiq 
qil, qolganiga qo‘l silta” degan aqidaga suyanib qolmay, an’anaviy qarashlarning 
turli variantlariga e’tibor qaratadi. Zero, insoniyatning ilmiy-ijodiy faoliyati o‘z 
mohiyati va metodi bo‘yicha ratsional, shuningdek, o‘zining eng g‘aroyib 
yutuqlarini faqat miyaning xavfli kutilmagan faoliyati orqali ifodalaydi, ya’ni olim 
innovatsiya yoki novatsiyalar asosida bilimni evristik seleksiya qiladi va saralaydi. 
Bu muayyan maqsadga yo‘nalgan bo‘ladi. Keyin bu jarayon qayta takrorlanadi va 
olimga yangi gorizontlarni (ufqlarni) ko‘rishga imkon beradi. Buning natijasida, 
olim miyasida ilg‘or innovatsion g‘oyalar shakllana boshlaydi va kutilmaganda 
kristallashuvga o‘xshash evristik jarayon ro‘y beradi. Demak, innovatsion ta’sir 
vositasida olim miyasi muayyan vaqtda o‘zining yangi konsepsiyasining asosiy 
belgilarini aniqlaydi, matematikada bo‘lgani kabi bu kutilmagan fikr ham maqsadli 
faoliyat jarayonida emas, balki faoliyatga bog‘liq bo‘lmagan vaqtda ham ro‘y 
beradi, ya’ni olim miyasi kashfiyot bilan band bo‘lmagan paytda sodir bo‘ladi. Bu 
davrda ijodiy jarayonga his-tuyg‘ular aralashadi. Biroq kutilmagan omadli 
g‘oyaning kashf qilinishi ifodalanishi ijodiy jarayonning oxiri emas, balki boshi 
hisoblanadi. Chunki olim o‘z g‘oyalarining to‘g‘riligini asoslashi, oqibatlarini 
aniqlashi, ularni eksperiment natijalari bilan solishtirishi, barcha ehtimoliy 
imkonlarga javob topishi va nihoyat o‘z kashfiyoti chegaralarini aniqlashi lozim 
bo‘ladi.  
     Albatta, ilmiy kashfiyotlarda intuitsiyaning rolini inkor qilib bo‘lmaydi. 
Shuning uchun ham fransuz olimi M.Zaar o‘zining “Ijod yo‘llari” nomli kitobida, 
intuitsiya his-tuyg‘ular ham qodir bo‘lmagan narsaga qodirligini asoslash 
maqsadida “U narsalar borlig‘ini va ularning yashirin qiymatini (qadrini) 
qamraydi, zabt etadi”7 – deb ta’kidlaydi. Intuitsiya dunyoqarash, ilmiy gipotezaga 
yo‘l ochadi. Ilmiy ijodda tasavvur, fantaziya ma’lum rol o‘ynaydi, borliqdagi 
mavhumlik qismini darrov ko‘rish mumkin bo‘lgan tarzda tasvirlaydi. Ammo 
tasavvur va intuitsiya aqliy chegarada qo‘llaniluvchi, olimlarning ilmiy 
kashfiyotlar qilishida yordamchi vositalargina bo‘lib qoladi. 
                                                 
7 Егоров А.В. Теория познания и проблема интуиция. Автореф. дис….канд филос. наук. –М.: 1973. – 18 с. 
To‘g‘ri innovatsiya yoki novatsiya “biror qiziq voqeaga duch kelsang, uni tadqiq qil, qolganiga qo‘l silta” degan aqidaga suyanib qolmay, an’anaviy qarashlarning turli variantlariga e’tibor qaratadi. Zero, insoniyatning ilmiy-ijodiy faoliyati o‘z mohiyati va metodi bo‘yicha ratsional, shuningdek, o‘zining eng g‘aroyib yutuqlarini faqat miyaning xavfli kutilmagan faoliyati orqali ifodalaydi, ya’ni olim innovatsiya yoki novatsiyalar asosida bilimni evristik seleksiya qiladi va saralaydi. Bu muayyan maqsadga yo‘nalgan bo‘ladi. Keyin bu jarayon qayta takrorlanadi va olimga yangi gorizontlarni (ufqlarni) ko‘rishga imkon beradi. Buning natijasida, olim miyasida ilg‘or innovatsion g‘oyalar shakllana boshlaydi va kutilmaganda kristallashuvga o‘xshash evristik jarayon ro‘y beradi. Demak, innovatsion ta’sir vositasida olim miyasi muayyan vaqtda o‘zining yangi konsepsiyasining asosiy belgilarini aniqlaydi, matematikada bo‘lgani kabi bu kutilmagan fikr ham maqsadli faoliyat jarayonida emas, balki faoliyatga bog‘liq bo‘lmagan vaqtda ham ro‘y beradi, ya’ni olim miyasi kashfiyot bilan band bo‘lmagan paytda sodir bo‘ladi. Bu davrda ijodiy jarayonga his-tuyg‘ular aralashadi. Biroq kutilmagan omadli g‘oyaning kashf qilinishi ifodalanishi ijodiy jarayonning oxiri emas, balki boshi hisoblanadi. Chunki olim o‘z g‘oyalarining to‘g‘riligini asoslashi, oqibatlarini aniqlashi, ularni eksperiment natijalari bilan solishtirishi, barcha ehtimoliy imkonlarga javob topishi va nihoyat o‘z kashfiyoti chegaralarini aniqlashi lozim bo‘ladi. Albatta, ilmiy kashfiyotlarda intuitsiyaning rolini inkor qilib bo‘lmaydi. Shuning uchun ham fransuz olimi M.Zaar o‘zining “Ijod yo‘llari” nomli kitobida, intuitsiya his-tuyg‘ular ham qodir bo‘lmagan narsaga qodirligini asoslash maqsadida “U narsalar borlig‘ini va ularning yashirin qiymatini (qadrini) qamraydi, zabt etadi”7 – deb ta’kidlaydi. Intuitsiya dunyoqarash, ilmiy gipotezaga yo‘l ochadi. Ilmiy ijodda tasavvur, fantaziya ma’lum rol o‘ynaydi, borliqdagi mavhumlik qismini darrov ko‘rish mumkin bo‘lgan tarzda tasvirlaydi. Ammo tasavvur va intuitsiya aqliy chegarada qo‘llaniluvchi, olimlarning ilmiy kashfiyotlar qilishida yordamchi vositalargina bo‘lib qoladi. 7 Егоров А.В. Теория познания и проблема интуиция. Автореф. дис….канд филос. наук. –М.: 1973. – 18 с.
 
 
             Ilmiy tadqiqotning takomillashuviga ta’sir ko‘rsatuvchi nochiziqli 
tafakkur, ijodning attraktor holati, ijodiy faoliyatdagi bifurkatsion o‘zgarish 
hamda fluktuatsion ta’sirlar masalasi ham e’tibordan chetda qolgan. Shu nuqtai 
nazardan, ilmiy tadqiqotning mazkur jihatlariga e’tibor berish uning haligacha 
ochilmagan qirralarini izlab topishga yordam beradi. Buning uchun avvalo ilmiy 
tadqiqotga daxldor har bir tadqiqotlardagi qo‘llanilgan usul, vosita, texnika va 
texnologiyalarni o‘rinli birlashtirish, fanlararo uzviy uyg‘un tadqiqotlarni to‘g‘ri 
yo‘lga qo‘yish lozim. 
         Ilmiy tadqiqotning manbai bo‘lgan yangi nazariy bilimlar va texnologiyalar 
o‘zaro muvofiqlashgan holda ilmiy-metodologik tizimni yuzaga keltiradi. Shu 
ma’noda, har qanday ijodiy muhitda yangi bilimga ega bo‘lish darajasi cheklangan 
bo‘lsa, uning faolligi past darajaga tushib qolishini ta’kidlab o‘tishni lozim deb 
topdik. Bunday ilmiy sayozlashish ilmiy faoliyatdagi dogmalashuvni yoki 
bo‘rttirilgan ilmiy fundamentalizmni shakllantirish mumkin, ya’ni eski ilmiy 
andazalarga, me’yorlarga moslashib undan chiqib ketolmaslik haqiqatni bilishdagi 
konkret dalil va voqelikni aniqlashga to‘sqinlik qiladi. Ilmiy ijodda ushbu yo‘l 
bilan nafaqat aniq bir ilmiy maqsad to‘g‘ri tanlab olinadi, balki unga yetishish 
uchun bir-biriga adekvat bilimlar ham inkor qilinadi. Oqibatda esa, yangi 
bilimlarga emas, balki eskilik sarqitlariga suyanib qolish holatlari ko‘p 
uchraydigan bo‘lib qoladi. Shuning uchun ham bunday muammoli holatlarning 
oldini olishda noan’anaviy yondashuvlardan samarali foydalanish dolzarb 
hisoblanadi. 
      V.A.Lektorskiy ilmiy-tadqiqot faoliyati masalasining klassik va noklassik 
epistemologiya doirasida tahlil qilib, inson bilimining o‘sib borishi ko‘proq uning 
ijodiy faoliyatda qo‘lga kiritgan yangiliklarga bog‘liq ekanligini asoslab beradi8. 
Biroq bu faoliyatda faqat yangi g‘oyalar emas, balki ularning vorisiylik tamoyiliga 
mos keladiganlari ham e’tiborga olinishi kerak. Bu esa ijodiy izlanishlardagi 
pragmatik kamchiliklarni bartaraf etishda muhim ahamiyat kasb etadi. 
A.N.Kiryushin ham ijodiy faoliyat  masalasining kognitiv-evolyusion tahliliga 
                                                 
8 Лекторский Д.А. Субъект. Объект. Познание. – М.: Наука, 1980. -280 с. 
Ilmiy tadqiqotning takomillashuviga ta’sir ko‘rsatuvchi nochiziqli tafakkur, ijodning attraktor holati, ijodiy faoliyatdagi bifurkatsion o‘zgarish hamda fluktuatsion ta’sirlar masalasi ham e’tibordan chetda qolgan. Shu nuqtai nazardan, ilmiy tadqiqotning mazkur jihatlariga e’tibor berish uning haligacha ochilmagan qirralarini izlab topishga yordam beradi. Buning uchun avvalo ilmiy tadqiqotga daxldor har bir tadqiqotlardagi qo‘llanilgan usul, vosita, texnika va texnologiyalarni o‘rinli birlashtirish, fanlararo uzviy uyg‘un tadqiqotlarni to‘g‘ri yo‘lga qo‘yish lozim. Ilmiy tadqiqotning manbai bo‘lgan yangi nazariy bilimlar va texnologiyalar o‘zaro muvofiqlashgan holda ilmiy-metodologik tizimni yuzaga keltiradi. Shu ma’noda, har qanday ijodiy muhitda yangi bilimga ega bo‘lish darajasi cheklangan bo‘lsa, uning faolligi past darajaga tushib qolishini ta’kidlab o‘tishni lozim deb topdik. Bunday ilmiy sayozlashish ilmiy faoliyatdagi dogmalashuvni yoki bo‘rttirilgan ilmiy fundamentalizmni shakllantirish mumkin, ya’ni eski ilmiy andazalarga, me’yorlarga moslashib undan chiqib ketolmaslik haqiqatni bilishdagi konkret dalil va voqelikni aniqlashga to‘sqinlik qiladi. Ilmiy ijodda ushbu yo‘l bilan nafaqat aniq bir ilmiy maqsad to‘g‘ri tanlab olinadi, balki unga yetishish uchun bir-biriga adekvat bilimlar ham inkor qilinadi. Oqibatda esa, yangi bilimlarga emas, balki eskilik sarqitlariga suyanib qolish holatlari ko‘p uchraydigan bo‘lib qoladi. Shuning uchun ham bunday muammoli holatlarning oldini olishda noan’anaviy yondashuvlardan samarali foydalanish dolzarb hisoblanadi. V.A.Lektorskiy ilmiy-tadqiqot faoliyati masalasining klassik va noklassik epistemologiya doirasida tahlil qilib, inson bilimining o‘sib borishi ko‘proq uning ijodiy faoliyatda qo‘lga kiritgan yangiliklarga bog‘liq ekanligini asoslab beradi8. Biroq bu faoliyatda faqat yangi g‘oyalar emas, balki ularning vorisiylik tamoyiliga mos keladiganlari ham e’tiborga olinishi kerak. Bu esa ijodiy izlanishlardagi pragmatik kamchiliklarni bartaraf etishda muhim ahamiyat kasb etadi. A.N.Kiryushin ham ijodiy faoliyat masalasining kognitiv-evolyusion tahliliga 8 Лекторский Д.А. Субъект. Объект. Познание. – М.: Наука, 1980. -280 с.
 
 
e’tibor qaratib, u ko‘proq amaliy xarakter kasb etadigan ijodiy omillarning 
bosqichma-bosqich o‘zgarishiga bog‘liq ekanligini ta’kidlaydi9. 
   Ilmiy-tadqiqot  faoliyatini to‘g‘ri va samarali yo‘lga qo‘yishda insonning 
yuqori saviyasi  tadqiqot jarayonida tez qaror chiqara olishi, bir vaziyatdan 
ikkinchisiga tez ko‘nika olishida namoyon bo‘ladi. Shuning uchun ilm-fan, siyosat, 
iqtisodiyot, ijtimoiy-madaniy hayotda ilmiy-ijodiy faoliyat ahamiyatining oshib 
borishi insonning ilmiy salohiyat darajasini yorqinroq aks ettiradi. Bu esa 
insonning ijodiy fikrlash darajasi, ruhiy zo‘riqishlardan ozod bo‘lishiga olib keladi. 
Ma’lumki, XX asrda ilmiy-ijodiy faoliyatning yangi yo‘nalishlari vujudga keldi. 
Ularning umumiyligi bir tomondan,  antropologik xususiyatida; ikkinchi tomondan 
– ba’zi hollarda ilmiy bo‘lmagan qarashlar namoyon bo‘ladi.  
      Ilmiy tadqiqotda qarama-qarshi bo‘lmagan me’yoriy tizimlar yoki ularning 
qismlari doirasida farqlanadigan intellektual faoliyatning shakllari muhim rol 
o‘ynaydi va tizimning ijodiy rivojida turli ahamiyat kasb etadi, bundan tashqi 
me’yoriy faoliyatning ijodiy xarakteri umuman muammoli bo‘lib qoladi. Ilmiy 
tadqiqotga xos me’yoriy faoliyatning ijodiy xarakteri ko‘rilayotgan holatda shubha 
uyg‘otmaydi, chunki bunda moddiylikning me’yoriy innovatsiyalari hosil bo‘ladi, 
ya’ni me’yor tadqiqot jarayonida,  ilmiy-tadqiqot jarayonida yangi konseptual 
elementlar yoki yangi ijodiy tizimlarni ishlab chiqishiga turtki bo‘ladi. Shakllangan 
yangi ilmiy g‘oya yoki nazariya doirasida umumiy holda faqat me’yoriy faoliyat 
har doim ijodiy xarakter kasb etadi. Darhaqiqat, reallikda istalgan me’yoriy 
faoliyat bir vaqtda ham konstruktiv, ham destruktiv bo‘lishi ham mumkin. 
Destruktivlik ilmiy-ijodiy faoliyat universallik va yaxlitlikni ta’minlaydi, 
shuningdek, ijobiy faoliyatning muqobillariga nisbatan negativ tanqidiy 
yondashuvni shakllantiradi. Ilmiy-ijodiy faoliyatning me’yori nostandart ijodiy 
xatti-harakat bilan shakllanadi.  
 
Ilmiy-tadqiqotning o‘z-o‘zini tashkillashtiruvchi intellektual tizim sifatida 
namoyon bo‘lishida insonning bilim darajalari va ijodiy tafakkuri ham 
                                                 
9 Кирюшин А.Н. Феномен свободы и проблема его концептуализации // Вестник ТГУ. Тамбов: Изд-во ТГУ им 
Г.Р. Державина, 2004, Выпуск 2 – с. 74-76. 
e’tibor qaratib, u ko‘proq amaliy xarakter kasb etadigan ijodiy omillarning bosqichma-bosqich o‘zgarishiga bog‘liq ekanligini ta’kidlaydi9. Ilmiy-tadqiqot faoliyatini to‘g‘ri va samarali yo‘lga qo‘yishda insonning yuqori saviyasi tadqiqot jarayonida tez qaror chiqara olishi, bir vaziyatdan ikkinchisiga tez ko‘nika olishida namoyon bo‘ladi. Shuning uchun ilm-fan, siyosat, iqtisodiyot, ijtimoiy-madaniy hayotda ilmiy-ijodiy faoliyat ahamiyatining oshib borishi insonning ilmiy salohiyat darajasini yorqinroq aks ettiradi. Bu esa insonning ijodiy fikrlash darajasi, ruhiy zo‘riqishlardan ozod bo‘lishiga olib keladi. Ma’lumki, XX asrda ilmiy-ijodiy faoliyatning yangi yo‘nalishlari vujudga keldi. Ularning umumiyligi bir tomondan, antropologik xususiyatida; ikkinchi tomondan – ba’zi hollarda ilmiy bo‘lmagan qarashlar namoyon bo‘ladi. Ilmiy tadqiqotda qarama-qarshi bo‘lmagan me’yoriy tizimlar yoki ularning qismlari doirasida farqlanadigan intellektual faoliyatning shakllari muhim rol o‘ynaydi va tizimning ijodiy rivojida turli ahamiyat kasb etadi, bundan tashqi me’yoriy faoliyatning ijodiy xarakteri umuman muammoli bo‘lib qoladi. Ilmiy tadqiqotga xos me’yoriy faoliyatning ijodiy xarakteri ko‘rilayotgan holatda shubha uyg‘otmaydi, chunki bunda moddiylikning me’yoriy innovatsiyalari hosil bo‘ladi, ya’ni me’yor tadqiqot jarayonida, ilmiy-tadqiqot jarayonida yangi konseptual elementlar yoki yangi ijodiy tizimlarni ishlab chiqishiga turtki bo‘ladi. Shakllangan yangi ilmiy g‘oya yoki nazariya doirasida umumiy holda faqat me’yoriy faoliyat har doim ijodiy xarakter kasb etadi. Darhaqiqat, reallikda istalgan me’yoriy faoliyat bir vaqtda ham konstruktiv, ham destruktiv bo‘lishi ham mumkin. Destruktivlik ilmiy-ijodiy faoliyat universallik va yaxlitlikni ta’minlaydi, shuningdek, ijobiy faoliyatning muqobillariga nisbatan negativ tanqidiy yondashuvni shakllantiradi. Ilmiy-ijodiy faoliyatning me’yori nostandart ijodiy xatti-harakat bilan shakllanadi. Ilmiy-tadqiqotning o‘z-o‘zini tashkillashtiruvchi intellektual tizim sifatida namoyon bo‘lishida insonning bilim darajalari va ijodiy tafakkuri ham 9 Кирюшин А.Н. Феномен свободы и проблема его концептуализации // Вестник ТГУ. Тамбов: Изд-во ТГУ им Г.Р. Державина, 2004, Выпуск 2 – с. 74-76.
 
 
metodologik ahamiyat kasb etadi. Darhaqiqat, intellektning ma’naviy va moddiy 
bo‘linishi natijasida ilmiy va kundalik sivilizatsiya ufqida bilim shakllandi. Tan 
olish kerakki, zamonaviy dunyodagi ijodiy yangiliklar ijodkorlarning og‘ir 
mehnatlari tufayli amalga oshirilmoqda. Lekin ijtimoiy qatlamlarning bo‘linishida 
ilmiy tafakkur shakli unga mos ilmiy bo‘lmagan bilim darajasi va tajribalarga ham 
tayaniladi. Shu ma’noda, ilmiy va kundalik bilim orasiga «xitoy devori»ni 
qo‘ymaslik kerak. Binobarin, mubolag‘a qilib aytadigan bo‘lsak, xatto fil 
suyagidan qilingan minorada yashiringan olim ham vaqti-vaqti bilan kundalik 
bilim hukmron bo‘lgan yerga tushib turishi kerak. Bundan ko‘rinadiki, olimning 
ongida bilimning ikki darajasi mavjud bo‘ladi. Bu bilimlar o‘z navbatida ilmiy-
ijodiy faoliyatga u yoki bu darajada o‘z ta’sirini ko‘rsatadi.  
 
Olim ongida kundalik va ilmiy bilim o‘rtasidagi aloqalar faqat salbiy ta’sir 
emas, balki ijobiy ta’sir ham ko‘rsatadi. Ijodiy faoliyat olib boruvchi sub’ekt 
ma’lum bosqichda bu muammoni hal etishga muhtoj deyish mumkin, faqat 
psixologik mezonda bu jarayon boshqacharoq namoyon bo‘ladi. Ijodiy jarayonning 
lahzasi har bir ijodkor insoniyatning kosmosga, noosferaga aloqadorligini ham his 
etadi. 
Bilimning 
quyi 
darajasi 
uchun 
tizimlashmaganlik, 
xaotiklik, 
refleksiyalanmaslik, qandaydir bolalarcha o‘ynoqilik va jasorat, xos bo‘lsa-da, ular 
ba’zan tizimlashgan, mantiqiy asoslangan bilim shakllanishiga muayyan darajada 
ta’sir qiladi.  
 
 
5.3.Kashfiyot, ixtiro tushunchalarining innovatsion xarakteri.  
 
“Kashfiyot”, “ixtiro” tushunchalari innovatsiya bilan chambarchas bog‘liqdir. 
Bunday bog‘liqlikning asosi sifatida ushbu tushunchalar qatori uchun muhim 
bo‘lgan “yangi” va “ijod” tushunchalari chiqadi. Ushbu tushunchalar bilan birga 
qayd etiladigan barcha hodisalar u yoki bu darajada ijod mahsuli hisoblanadi. Zero, 
ular kreativ jarayonda yaratiladi, shakllanadi hamda ularning ajralmas tavsifi 
yangilik sanaladi. 
metodologik ahamiyat kasb etadi. Darhaqiqat, intellektning ma’naviy va moddiy bo‘linishi natijasida ilmiy va kundalik sivilizatsiya ufqida bilim shakllandi. Tan olish kerakki, zamonaviy dunyodagi ijodiy yangiliklar ijodkorlarning og‘ir mehnatlari tufayli amalga oshirilmoqda. Lekin ijtimoiy qatlamlarning bo‘linishida ilmiy tafakkur shakli unga mos ilmiy bo‘lmagan bilim darajasi va tajribalarga ham tayaniladi. Shu ma’noda, ilmiy va kundalik bilim orasiga «xitoy devori»ni qo‘ymaslik kerak. Binobarin, mubolag‘a qilib aytadigan bo‘lsak, xatto fil suyagidan qilingan minorada yashiringan olim ham vaqti-vaqti bilan kundalik bilim hukmron bo‘lgan yerga tushib turishi kerak. Bundan ko‘rinadiki, olimning ongida bilimning ikki darajasi mavjud bo‘ladi. Bu bilimlar o‘z navbatida ilmiy- ijodiy faoliyatga u yoki bu darajada o‘z ta’sirini ko‘rsatadi. Olim ongida kundalik va ilmiy bilim o‘rtasidagi aloqalar faqat salbiy ta’sir emas, balki ijobiy ta’sir ham ko‘rsatadi. Ijodiy faoliyat olib boruvchi sub’ekt ma’lum bosqichda bu muammoni hal etishga muhtoj deyish mumkin, faqat psixologik mezonda bu jarayon boshqacharoq namoyon bo‘ladi. Ijodiy jarayonning lahzasi har bir ijodkor insoniyatning kosmosga, noosferaga aloqadorligini ham his etadi. Bilimning quyi darajasi uchun tizimlashmaganlik, xaotiklik, refleksiyalanmaslik, qandaydir bolalarcha o‘ynoqilik va jasorat, xos bo‘lsa-da, ular ba’zan tizimlashgan, mantiqiy asoslangan bilim shakllanishiga muayyan darajada ta’sir qiladi. 5.3.Kashfiyot, ixtiro tushunchalarining innovatsion xarakteri. “Kashfiyot”, “ixtiro” tushunchalari innovatsiya bilan chambarchas bog‘liqdir. Bunday bog‘liqlikning asosi sifatida ushbu tushunchalar qatori uchun muhim bo‘lgan “yangi” va “ijod” tushunchalari chiqadi. Ushbu tushunchalar bilan birga qayd etiladigan barcha hodisalar u yoki bu darajada ijod mahsuli hisoblanadi. Zero, ular kreativ jarayonda yaratiladi, shakllanadi hamda ularning ajralmas tavsifi yangilik sanaladi.
 
 
 
Tabiiy ravishda, kashfiyot, ixtiro, innovatsiya bir turdagi hodisalardir. Biroq 
ularning birinchisida individual-shaxsiy jihat, oxirgisida esa ijtimoiy-madaniy 
jihat hal qiluvchi ahamiyat kasb etadi. K.Fayndley va Ch.Lamsdenlar kashfiyot va 
innovatsiyaning tabiati haqida so‘z yuritib, shunday yozadilar: “Biz avval boshdan 
kashfiyot mezonlariga cheklovlar qo‘ymaymiz. Biroq u yangilik talablariga javob 
berishi va tanlovning sotsiomadaniy o‘lchoviga muvofiq bo‘lishi zarur”10. 
 
Bundan tashqari, ushbu mutaxassislar fikrlarida davom etgan holda: 
“Innovatsiya – jamiyat tomonidan muayyan darajada tan olingan har qanday 
kashfiyotdir. Kashfiyotni innovatsiya sifatida baholash uchun, uni translyatsiya 
qilish imkoni mavjud bo‘lishi zarur”11, - deb yozadilar. Shunday qilib, kashfiyot-
innovatsiya juftligida kashfiyot individual-shaxsiy darajada mutloqlikka yaqin 
bo‘lgan yuqori yangilik bosqichida amalga oshadigan kreativ jarayon mahsuli 
sifatida, innovatsiya esa, sotsiomadaniy darajada mutlaqlikka yaqin bo‘lmasa-da, 
muayyan yangilik bilan amalga oshadigan kreativ jarayon mahsuli tarzida 
namoyon bo‘ladi. 
 
Ushbu hodisalar o‘zaro aloqador va o‘zaro ta’sirda bo‘lsa-da, har qanday 
kashfiyot ham innovatsiya bo‘la olmaydi. Ye.N.Knyazevaning ta’kidlashicha, ko‘p 
hollarda kashfiyot o‘zi uchun yangilik sifatida qoladi yoki cheklangan translyatsiya 
doirasiga ega bo‘ladi va kelgusi izlanishlar uchun zarur bo‘lgan lokal muhitnigina 
o‘zgartiradi12. Biroq har qanday innovatsiya ham yangi kashfiyot bo‘lavermaydi. 
Masalan, avval mavjud narsa, hodisalarning takomillashgan modifikatsiyasini 
yaratish bunga misoldir. I.T.Balabanov kashfiyot va innovatsiyani qiyosiy tahlil 
qilgan holda, ularning o‘zaro farqlarini quyidagicha tavsiflaydi: 
– “Kashfiyot, shuningdek, ixtiro ham qoida tariqasida fundamental darajada 
amalga oshiriladi. Innovatsiya esa, texnologik (amaliy) tartibda yaratiladi. 
                                                 
10 Findlay C.S., Lumsden Ch.J. The Creative Mind. Towards an Evolutionary Theory of Discovery and Innovation // 
J. of Social and Biological Structures. 1988.Vol. 11. P. 10. 
11 Findlay C.S., Lumsden Ch.J. The Creative Mind. Towards an Evolutionary Theory of Discovery and Innovation // 
J. of Social and Biological Structures. 1988.Vol. 11. P. 10. 
12 Князева Е. Н. От открытия к инновации: синергетический взгляд на судьбы научных открытий// 
Эволюция, культура, познание. М., 1996. С. 77. 
Tabiiy ravishda, kashfiyot, ixtiro, innovatsiya bir turdagi hodisalardir. Biroq ularning birinchisida individual-shaxsiy jihat, oxirgisida esa ijtimoiy-madaniy jihat hal qiluvchi ahamiyat kasb etadi. K.Fayndley va Ch.Lamsdenlar kashfiyot va innovatsiyaning tabiati haqida so‘z yuritib, shunday yozadilar: “Biz avval boshdan kashfiyot mezonlariga cheklovlar qo‘ymaymiz. Biroq u yangilik talablariga javob berishi va tanlovning sotsiomadaniy o‘lchoviga muvofiq bo‘lishi zarur”10. Bundan tashqari, ushbu mutaxassislar fikrlarida davom etgan holda: “Innovatsiya – jamiyat tomonidan muayyan darajada tan olingan har qanday kashfiyotdir. Kashfiyotni innovatsiya sifatida baholash uchun, uni translyatsiya qilish imkoni mavjud bo‘lishi zarur”11, - deb yozadilar. Shunday qilib, kashfiyot- innovatsiya juftligida kashfiyot individual-shaxsiy darajada mutloqlikka yaqin bo‘lgan yuqori yangilik bosqichida amalga oshadigan kreativ jarayon mahsuli sifatida, innovatsiya esa, sotsiomadaniy darajada mutlaqlikka yaqin bo‘lmasa-da, muayyan yangilik bilan amalga oshadigan kreativ jarayon mahsuli tarzida namoyon bo‘ladi. Ushbu hodisalar o‘zaro aloqador va o‘zaro ta’sirda bo‘lsa-da, har qanday kashfiyot ham innovatsiya bo‘la olmaydi. Ye.N.Knyazevaning ta’kidlashicha, ko‘p hollarda kashfiyot o‘zi uchun yangilik sifatida qoladi yoki cheklangan translyatsiya doirasiga ega bo‘ladi va kelgusi izlanishlar uchun zarur bo‘lgan lokal muhitnigina o‘zgartiradi12. Biroq har qanday innovatsiya ham yangi kashfiyot bo‘lavermaydi. Masalan, avval mavjud narsa, hodisalarning takomillashgan modifikatsiyasini yaratish bunga misoldir. I.T.Balabanov kashfiyot va innovatsiyani qiyosiy tahlil qilgan holda, ularning o‘zaro farqlarini quyidagicha tavsiflaydi: – “Kashfiyot, shuningdek, ixtiro ham qoida tariqasida fundamental darajada amalga oshiriladi. Innovatsiya esa, texnologik (amaliy) tartibda yaratiladi. 10 Findlay C.S., Lumsden Ch.J. The Creative Mind. Towards an Evolutionary Theory of Discovery and Innovation // J. of Social and Biological Structures. 1988.Vol. 11. P. 10. 11 Findlay C.S., Lumsden Ch.J. The Creative Mind. Towards an Evolutionary Theory of Discovery and Innovation // J. of Social and Biological Structures. 1988.Vol. 11. P. 10. 12 Князева Е. Н. От открытия к инновации: синергетический взгляд на судьбы научных открытий// Эволюция, культура, познание. М., 1996. С. 77.
 
 
– Kashfiyot yakka ixtirochi tomonidan qilinishi mumkin. Innovatsiya esa, jamoa 
(laboratoriyalar, institut bo‘limlari) tomonidan ishlab chiqiladi va innovatsion 
loyiha sifatida amaliyotga joriy etiladi. 
– Kashfiyotdan foyda olish maqsadi ko‘zlanmaydi. Innovatsiya esa, doimo 
sezilarli darajadagi foyda olish, xususan, katta pul mablag‘lariga ega bo‘lish, 
texnika va texnologiyaga qandaydir yangilikni joriy etgan holda mehnat 
samaradorligini oshirish, ishlab chiqarish tan narxini pasaytirishga yo‘nalgan 
bo‘ladi. 
– Kashfiyot tasodifan sodir bo‘lishi mumkin, innovatsiya esa, doimo izlanish 
natijasi bo‘lib, uni qo‘qqisdan ishlab chiqib bo‘lmaydi. Innovatsiya aniq maqsad 
va texnik-iqtisodiy asoslarni taqozo etadi”13. 
Ixtiro, kashfiyot va innovatsiya o‘rtasidagi o‘ziga xos “oraliq” holatidir. Agarda, 
kashfiyot tabiatdagi avval ma’lum bo‘lmagan hodisalarni aniqlash, innovatsiya 
bozor talablariga muvofiq bo‘lgan ijodiy faoliyat mahsuli bo‘lsa, ixtiro esa, inson 
yaratuvchanlik faoliyatining turli texnik-texnologik mahsulotlarini ifoda etadi. 
 
Mazkur tushuncha “kashfiyot” tushunchasi bilan o‘zaro munosabatda amaliy 
xarakter, “innovatsiya” tushunchasi bilan esa, aksincha, ilmiy-tadqiqot xarakteriga 
ega bo‘ladi. G. A. Krayuxin va L. F. Shaybakovalar bu borada shunday yozadilar: 
“ kashfiyot tushunchasi ilmiy-tadqiqot faoliyati bilan uzviy bog‘liq, innovatsiya 
tushunchasi esa ilmiy tadqiqotlar natijalarini amalda qo‘llash bosqichida paydo 
bo‘ladi. Bu esa maxsulotlar va ishlab chiqarish jarayonlarining o‘zidagi 
o‘zgarishlar bilan belgilanadi”14. 
Ilmiy-ijodiy faoliyatning samarali mahsuli kashfiyotdir. Ilmiy izlanish jarayonida 
moddiy dunyoning ilgari noma’lum bo‘lgan ob’ektiv qonuniyat, xossa va 
hodisalarni ochishga kashfiyot deyiladi. Shuning uchun ham A.T.Shumilin “Ilmiy 
ijod bu kashfiyot va ixtiro qilishdan iborat murakkab jarayondir”15,-deb yozadi. 
Darhaqiqat, kashfiyot deganda borliqdagi haligacha noma’lum bo‘lgan narsani 
                                                 
13 Балабанов И. Т. Инновационный менеджмент. – СПб.: Питер, 2000 – С.12. 
14 Краюхин Г.А., Шайбакова Л.Ф. Инновации, инновационные процессы и методы их стимулирования: 
сущность и содержание. - СПб., 1995 - С. 12. 
15 Қаранг: Шумилин А.Т. Проблемы теории творчества: Моногр. – М.: Высш. шк., 1989. – 143 с. 
– Kashfiyot yakka ixtirochi tomonidan qilinishi mumkin. Innovatsiya esa, jamoa (laboratoriyalar, institut bo‘limlari) tomonidan ishlab chiqiladi va innovatsion loyiha sifatida amaliyotga joriy etiladi. – Kashfiyotdan foyda olish maqsadi ko‘zlanmaydi. Innovatsiya esa, doimo sezilarli darajadagi foyda olish, xususan, katta pul mablag‘lariga ega bo‘lish, texnika va texnologiyaga qandaydir yangilikni joriy etgan holda mehnat samaradorligini oshirish, ishlab chiqarish tan narxini pasaytirishga yo‘nalgan bo‘ladi. – Kashfiyot tasodifan sodir bo‘lishi mumkin, innovatsiya esa, doimo izlanish natijasi bo‘lib, uni qo‘qqisdan ishlab chiqib bo‘lmaydi. Innovatsiya aniq maqsad va texnik-iqtisodiy asoslarni taqozo etadi”13. Ixtiro, kashfiyot va innovatsiya o‘rtasidagi o‘ziga xos “oraliq” holatidir. Agarda, kashfiyot tabiatdagi avval ma’lum bo‘lmagan hodisalarni aniqlash, innovatsiya bozor talablariga muvofiq bo‘lgan ijodiy faoliyat mahsuli bo‘lsa, ixtiro esa, inson yaratuvchanlik faoliyatining turli texnik-texnologik mahsulotlarini ifoda etadi. Mazkur tushuncha “kashfiyot” tushunchasi bilan o‘zaro munosabatda amaliy xarakter, “innovatsiya” tushunchasi bilan esa, aksincha, ilmiy-tadqiqot xarakteriga ega bo‘ladi. G. A. Krayuxin va L. F. Shaybakovalar bu borada shunday yozadilar: “ kashfiyot tushunchasi ilmiy-tadqiqot faoliyati bilan uzviy bog‘liq, innovatsiya tushunchasi esa ilmiy tadqiqotlar natijalarini amalda qo‘llash bosqichida paydo bo‘ladi. Bu esa maxsulotlar va ishlab chiqarish jarayonlarining o‘zidagi o‘zgarishlar bilan belgilanadi”14. Ilmiy-ijodiy faoliyatning samarali mahsuli kashfiyotdir. Ilmiy izlanish jarayonida moddiy dunyoning ilgari noma’lum bo‘lgan ob’ektiv qonuniyat, xossa va hodisalarni ochishga kashfiyot deyiladi. Shuning uchun ham A.T.Shumilin “Ilmiy ijod bu kashfiyot va ixtiro qilishdan iborat murakkab jarayondir”15,-deb yozadi. Darhaqiqat, kashfiyot deganda borliqdagi haligacha noma’lum bo‘lgan narsani 13 Балабанов И. Т. Инновационный менеджмент. – СПб.: Питер, 2000 – С.12. 14 Краюхин Г.А., Шайбакова Л.Ф. Инновации, инновационные процессы и методы их стимулирования: сущность и содержание. - СПб., 1995 - С. 12. 15 Қаранг: Шумилин А.Т. Проблемы теории творчества: Моногр. – М.: Высш. шк., 1989. – 143 с.
 
 
sub’ekt tomonidan bilishga aytiladi. Ayni shu ma’noda, ijodiy izlanish jarayonida 
muayyan kashfiyotlar yuz beradi. Ularning orasida eng muhimi ilmiy kashfiyotdir. 
Mazkur ilmiy-ijodiy faoliyatning namoyon bo‘lishini o‘rganuvchi soha evristika 
deb ataladi. Darhaqiqat, ilmiy-ijodiy faoliyat asosida tadqiqotchi muayyan 
kashfiyot ochishi mumkin. Agar topilgan yangi g‘oya muallif tomonidan ilmiy 
asoslab berilsa, u kashfiyotga aylanadi.  
Kashfiyot ilmiy faoliyatning eng yuqori darajadagi namoyon bo‘lish shaklidir.  
Shu nuqtai nazardan qaraganda, kashfiyot o‘z ob’ektlari uch xil shaklda namoyon 
bo‘ladi. Bularning birinchisi qurilma bo‘yicha kashfiyotlar bo‘lib, unga ma’lum 
konstruksiya vositalari, qurilmalarning uzel va detallari, ularning joylashishi va 
o‘lchamlariga tegishli yangiliklar kiradi. Ikkinchisi esa usul bo‘yicha kashfiyotlar 
bo‘lib, unga texnologik jarayonlar, vositalar, yechimlar va parametrlar taalluqlidir. 
Uchinchisi esa ishlab chiqarishga qo‘llash bo‘yicha kashfiyotlar bo‘lib, unga 
ma’lum bir predmetni boshqa joyda boshqa maqsadda ishlatish bo‘yicha takliflar 
kiradi.  
Ilmiy tadqiqot faoliyatida “yaratish”, “kashfiyot” va “ixtiro” kabilar muhim 
metodologik ahamiyat kasb etadi. Bunda yaratish ijodiy sub’ekt tomonidan ijod 
natijasini vujudga keltirishni anglatadi. Ixtiro – sub’ekt tomonidan narsa, hodisa, 
jarayonlarning ob’ektiv holatiga o‘ziga xos tarzda sezilarli o‘zgartirishlar 
kiritishdir. Nazariya yaratish uchun tajriba asosida qo‘lga kiritilgan dalilarni 
shunchaki jamlashning o‘zi kamlik qiladi. Buning uchun har doim muammoning 
mohiyatiga qaratilgan ixtirochilik layoqati zarur bo‘ladi. Aksariyat ixtirolar sanoat 
ishlab chiqarishi yoki kundalik maishiy turmush talablaridan kelib chiqqan holda 
yaratiladi. Ayni shu ma’noda odamlar ehtiyojini qanoatlantirishning imkon qadar 
tejamkor yo‘llarini topgan insonni ixtirochi deb atash mumkin. Kashfiyot esa-
kashfiyotchidan mustaqil ravishda mavjud bo‘lgan narsa, hodisaning sub’ekt 
tomonidan anglab yetilishidir.  
       Ilmiy- tadqiqot jarayonida kashfiyotni ochish bu bajarilgan ilmiy ishning 
ichida eng taraqqiy etgan, o‘zida yangilikni saqlagan, ijobiy tomonlarga ega 
bo‘lgan va boshqalardan jiddiy farq qilgan unsurni ajratish demakdir. Ilmiy 
sub’ekt tomonidan bilishga aytiladi. Ayni shu ma’noda, ijodiy izlanish jarayonida muayyan kashfiyotlar yuz beradi. Ularning orasida eng muhimi ilmiy kashfiyotdir. Mazkur ilmiy-ijodiy faoliyatning namoyon bo‘lishini o‘rganuvchi soha evristika deb ataladi. Darhaqiqat, ilmiy-ijodiy faoliyat asosida tadqiqotchi muayyan kashfiyot ochishi mumkin. Agar topilgan yangi g‘oya muallif tomonidan ilmiy asoslab berilsa, u kashfiyotga aylanadi. Kashfiyot ilmiy faoliyatning eng yuqori darajadagi namoyon bo‘lish shaklidir. Shu nuqtai nazardan qaraganda, kashfiyot o‘z ob’ektlari uch xil shaklda namoyon bo‘ladi. Bularning birinchisi qurilma bo‘yicha kashfiyotlar bo‘lib, unga ma’lum konstruksiya vositalari, qurilmalarning uzel va detallari, ularning joylashishi va o‘lchamlariga tegishli yangiliklar kiradi. Ikkinchisi esa usul bo‘yicha kashfiyotlar bo‘lib, unga texnologik jarayonlar, vositalar, yechimlar va parametrlar taalluqlidir. Uchinchisi esa ishlab chiqarishga qo‘llash bo‘yicha kashfiyotlar bo‘lib, unga ma’lum bir predmetni boshqa joyda boshqa maqsadda ishlatish bo‘yicha takliflar kiradi. Ilmiy tadqiqot faoliyatida “yaratish”, “kashfiyot” va “ixtiro” kabilar muhim metodologik ahamiyat kasb etadi. Bunda yaratish ijodiy sub’ekt tomonidan ijod natijasini vujudga keltirishni anglatadi. Ixtiro – sub’ekt tomonidan narsa, hodisa, jarayonlarning ob’ektiv holatiga o‘ziga xos tarzda sezilarli o‘zgartirishlar kiritishdir. Nazariya yaratish uchun tajriba asosida qo‘lga kiritilgan dalilarni shunchaki jamlashning o‘zi kamlik qiladi. Buning uchun har doim muammoning mohiyatiga qaratilgan ixtirochilik layoqati zarur bo‘ladi. Aksariyat ixtirolar sanoat ishlab chiqarishi yoki kundalik maishiy turmush talablaridan kelib chiqqan holda yaratiladi. Ayni shu ma’noda odamlar ehtiyojini qanoatlantirishning imkon qadar tejamkor yo‘llarini topgan insonni ixtirochi deb atash mumkin. Kashfiyot esa- kashfiyotchidan mustaqil ravishda mavjud bo‘lgan narsa, hodisaning sub’ekt tomonidan anglab yetilishidir. Ilmiy- tadqiqot jarayonida kashfiyotni ochish bu bajarilgan ilmiy ishning ichida eng taraqqiy etgan, o‘zida yangilikni saqlagan, ijobiy tomonlarga ega bo‘lgan va boshqalardan jiddiy farq qilgan unsurni ajratish demakdir. Ilmiy
 
 
tadqiqot jarayonida odatda kashfiyot ilmiy ishning ichida berkinib yotadi, muallif 
uni ocha bilishi kerak bo‘ladi. Kashfiyotni ochish berilgan ob’ektlar guruhidagi 
umumiy, foydali va yangi tomonlarni topish va uning boshqa kashfiyotlardan 
farqini aniqlab, ijobiy tomonlarini ko‘rsatib berish ilmiy-ijodiy faoliyatning 
negizini tashkil qiladi.  
I.Saifnazarov, G.V.Nikitchenko va B.U.Qosimovlarning  fikricha, “Ilmiy 
kashfiyot ilmiy ijodning muhim jihati bo‘lib, u ilmiy tadqiqot ob’ekti haqida yangi 
sifatli axborot olish, yangi qonunlar, gipotezalar va nazariyalarni aniqlash, fanning 
yangi sohalari haqida ma’lumotlar olishda namoyon bo‘ladi”16. O‘zlarining mazkur 
yondashuvlari orqali mualliflar ilmiy kashfiyotni ijodning fandagi oliy ifodasi 
ekanligiga alohida e’tibor qaratadilar. Shu nuqtai nazardan, har qanday ilmiy yutuq 
yoki kashfiyot nafaqat muayyan predmet mazmuniga, balki metodologik jihatga 
ham egadir. Ilmiy-ijodiy faoliyatda qiziqarli va muhim dalillarning yangi 
manbalarini topish, kashf etish – olim ijodiy tafakkurining yorqin ko‘rinishi bo‘lib, 
ilmiy kashfiyot uning cho‘qqisini tashkil etadi.  
   Fanning ko‘p asrlik tarixi kashfiyotlar bilan uzviylikka ega. Ilmiy kashfiyotlar 
olimlarning dalillarni tizimga solish va tasniflash borasidagi fidokorona mehnati 
natijasida yuzaga keladi. Darhaqiqat, “Olimlik og‘ir mehnat natijasidir. ...olloh 
bergan ijodkorlik... bir foiz bo‘lsa, qolgan to‘qson to‘qqiz  foizi ijod va mashaqqatli 
mehnat natijasida amalga oshadi. Olimlik xislati kechayu-kunduz o‘ylovlar natijasi. 
Olimlik bu sinchkovliklar oqibati”17.  Ilmiy kashfiyot sari yo‘l muammoli vaziyatni 
aniqlashdan boshlanadi, uni ta’riflashdan o‘tadi va bu vaziyatning yechimini topish 
bilan yakunlanadi. Ilmiy-ijodiy faoliyat, biron-bir kashfiyot amalda qo‘llanilishi 
natijasida, ilmiy bilishning tegishli sohasi jadal sur’atlarda rivojlana boshlashini, 
texnikaning rivojlanishi fanda inqilob yasashini ko‘rsatadi. Bunday inqiloblarning 
eng kattasi XIX asrga to‘g‘ri keladi. Shuning uchun ham P.Sorokin “Faqat birgina 
XIX asrdagi kashfiyot va yangiliklarning o‘zi oldingi asrlardagi kashfiyotlarning 
                                                 
16 Қаранг: Саифназаров И., Никитченко Г.В., Қосимов Б.У. Илмий ижод методологияси. Ўқув қўлланмаси – 
Тошкент: Янги аср авлоди, 2004. 
17 Давронов З. Баркамолликка даъват мактублари. – Тошкент: Iqtisod-moliya, 2011 – Б.116. 
tadqiqot jarayonida odatda kashfiyot ilmiy ishning ichida berkinib yotadi, muallif uni ocha bilishi kerak bo‘ladi. Kashfiyotni ochish berilgan ob’ektlar guruhidagi umumiy, foydali va yangi tomonlarni topish va uning boshqa kashfiyotlardan farqini aniqlab, ijobiy tomonlarini ko‘rsatib berish ilmiy-ijodiy faoliyatning negizini tashkil qiladi. I.Saifnazarov, G.V.Nikitchenko va B.U.Qosimovlarning fikricha, “Ilmiy kashfiyot ilmiy ijodning muhim jihati bo‘lib, u ilmiy tadqiqot ob’ekti haqida yangi sifatli axborot olish, yangi qonunlar, gipotezalar va nazariyalarni aniqlash, fanning yangi sohalari haqida ma’lumotlar olishda namoyon bo‘ladi”16. O‘zlarining mazkur yondashuvlari orqali mualliflar ilmiy kashfiyotni ijodning fandagi oliy ifodasi ekanligiga alohida e’tibor qaratadilar. Shu nuqtai nazardan, har qanday ilmiy yutuq yoki kashfiyot nafaqat muayyan predmet mazmuniga, balki metodologik jihatga ham egadir. Ilmiy-ijodiy faoliyatda qiziqarli va muhim dalillarning yangi manbalarini topish, kashf etish – olim ijodiy tafakkurining yorqin ko‘rinishi bo‘lib, ilmiy kashfiyot uning cho‘qqisini tashkil etadi. Fanning ko‘p asrlik tarixi kashfiyotlar bilan uzviylikka ega. Ilmiy kashfiyotlar olimlarning dalillarni tizimga solish va tasniflash borasidagi fidokorona mehnati natijasida yuzaga keladi. Darhaqiqat, “Olimlik og‘ir mehnat natijasidir. ...olloh bergan ijodkorlik... bir foiz bo‘lsa, qolgan to‘qson to‘qqiz foizi ijod va mashaqqatli mehnat natijasida amalga oshadi. Olimlik xislati kechayu-kunduz o‘ylovlar natijasi. Olimlik bu sinchkovliklar oqibati”17. Ilmiy kashfiyot sari yo‘l muammoli vaziyatni aniqlashdan boshlanadi, uni ta’riflashdan o‘tadi va bu vaziyatning yechimini topish bilan yakunlanadi. Ilmiy-ijodiy faoliyat, biron-bir kashfiyot amalda qo‘llanilishi natijasida, ilmiy bilishning tegishli sohasi jadal sur’atlarda rivojlana boshlashini, texnikaning rivojlanishi fanda inqilob yasashini ko‘rsatadi. Bunday inqiloblarning eng kattasi XIX asrga to‘g‘ri keladi. Shuning uchun ham P.Sorokin “Faqat birgina XIX asrdagi kashfiyot va yangiliklarning o‘zi oldingi asrlardagi kashfiyotlarning 16 Қаранг: Саифназаров И., Никитченко Г.В., Қосимов Б.У. Илмий ижод методологияси. Ўқув қўлланмаси – Тошкент: Янги аср авлоди, 2004. 17 Давронов З. Баркамолликка даъват мактублари. – Тошкент: Iqtisod-moliya, 2011 – Б.116.
 
 
hammasini jamlagandan ham ko‘pdir”18, - deb yozadi. Xususan, bu asrda 8527 ta 
kashfiyot amalga oshirilgan19.  Shu o‘rinda internet so‘rovnoma natijasini taqdim 
etish mumkin.  
Dunyoning eng mashhur kashfiyotlari quyidagilar:  
1. 1869 yilda Dmitriy Ivanovich  Mendeleev tomonidan kashf qilingan 
“Kimyoviy elementlarning davriy sistemasi” ( bu g‘oya uning tushiga kirgan). 
2. Eramizdan avvalgi 1550 yilda temirni eritish texnologiyasi; 
3. Tranzistor (1948 yilda amerikalik olimlar Uilyam Shokli, Dj.Bardin va 
Uolter Brattey tomonidan  kashf qilingan); 
4. Shisha (eramizdan avvalgi 2200 yilda markaziy O‘rta yer dengizi 
bo‘ylarida  kashf qilingan); 
5. Mikroskop (XYII asr gollandiyalik tabiatshunos olim Antoni van 
Levenguk tomonilan kashf qilingan; lupa bilan kifoyalanmasdan u bitni o‘rganish 
uchun uskuna yaratadi va so‘ng suvni o‘rganib dahshatga tushadi, va bir umr   
choy va vino ichgan); 
6.  Sementning kashf qilinishi va undan XVIII asrda qurilish ishlarida 
foydalanish boshlanishi inqilobiy hodisa bo‘lgan. 
7.  Po‘lat eramizdan avvalgi 300 yil ilgari Hindistonda kashf 
qilingan(po‘lat pushkalar, o‘q  yoy). 
8. Mis ishlab chiqarish -  eramizdan avvalgi 3 ming yil ilgari kashf 
qilingan. (Dastlab u mis konlarini topish orqali, so‘ngra 5 ming yil ilgari Kichik 
Osiyoda uni minerallardan olishni o‘rgangan.  
9.  Rentgen nurlarining kristallar bilan difraksiyasi (1912 yilda Maks fon 
Laue tomonidan kashf qilingan va bu yadro fizikasining rivojlanishidagi muhim 
qadam bo‘ldi); 
10.  Po‘lat va cho‘yan eritish uchun mo‘ljallangan  konventor  XIX asrda 
ingliz muxandisi Genri Bessemer (1813-1898) tomonidan kashf qilingan.  
                                                 
18 Сорокин П. А. Человек. Цивилизация. Общество. Мыслители XX века. Общ. ред. Согомонова А. Ю. Пер. с 
англ. – М.: Политиздат, 1992. - 542с.. 
19 Сорокин П. А. Человек. Цивилизация. Общество. Мыслители XX века. Общ. ред. Согомонова А. Ю. Пер. с 
англ. – М.: Политиздат, 1992. – 542 с. 
hammasini jamlagandan ham ko‘pdir”18, - deb yozadi. Xususan, bu asrda 8527 ta kashfiyot amalga oshirilgan19. Shu o‘rinda internet so‘rovnoma natijasini taqdim etish mumkin. Dunyoning eng mashhur kashfiyotlari quyidagilar: 1. 1869 yilda Dmitriy Ivanovich Mendeleev tomonidan kashf qilingan “Kimyoviy elementlarning davriy sistemasi” ( bu g‘oya uning tushiga kirgan). 2. Eramizdan avvalgi 1550 yilda temirni eritish texnologiyasi; 3. Tranzistor (1948 yilda amerikalik olimlar Uilyam Shokli, Dj.Bardin va Uolter Brattey tomonidan kashf qilingan); 4. Shisha (eramizdan avvalgi 2200 yilda markaziy O‘rta yer dengizi bo‘ylarida kashf qilingan); 5. Mikroskop (XYII asr gollandiyalik tabiatshunos olim Antoni van Levenguk tomonilan kashf qilingan; lupa bilan kifoyalanmasdan u bitni o‘rganish uchun uskuna yaratadi va so‘ng suvni o‘rganib dahshatga tushadi, va bir umr choy va vino ichgan); 6. Sementning kashf qilinishi va undan XVIII asrda qurilish ishlarida foydalanish boshlanishi inqilobiy hodisa bo‘lgan. 7. Po‘lat eramizdan avvalgi 300 yil ilgari Hindistonda kashf qilingan(po‘lat pushkalar, o‘q yoy). 8. Mis ishlab chiqarish - eramizdan avvalgi 3 ming yil ilgari kashf qilingan. (Dastlab u mis konlarini topish orqali, so‘ngra 5 ming yil ilgari Kichik Osiyoda uni minerallardan olishni o‘rgangan. 9. Rentgen nurlarining kristallar bilan difraksiyasi (1912 yilda Maks fon Laue tomonidan kashf qilingan va bu yadro fizikasining rivojlanishidagi muhim qadam bo‘ldi); 10. Po‘lat va cho‘yan eritish uchun mo‘ljallangan konventor XIX asrda ingliz muxandisi Genri Bessemer (1813-1898) tomonidan kashf qilingan. 18 Сорокин П. А. Человек. Цивилизация. Общество. Мыслители XX века. Общ. ред. Согомонова А. Ю. Пер. с англ. – М.: Политиздат, 1992. - 542с.. 19 Сорокин П. А. Человек. Цивилизация. Общество. Мыслители XX века. Общ. ред. Согомонова А. Ю. Пер. с англ. – М.: Политиздат, 1992. – 542 с.
 
 
Shuni alohida ta’kidlash lozimki, ilmiy kashfiyot paytida va yangi bilimlar 
olishda emotsiyalarning roli kattadir. Chunki olimlar o‘z ilmiy-ijodiy izlanishlari 
haqida bahs yuritgan paytda yangi topgan dalillari haqida hayajon bilan mulohaza 
qiladi, suyunadi, hayratlanadi, qo‘rqadi, eziladi, iztirob chekadi  va mungli holatga 
tushadi ,  boshqalarga himmat ko‘rsatadi yoki xunob bo‘ladi, loqayd bo‘ladi20. 
Yaxshi yoki yomon kayfiyatda bo‘ladi, ijod «to‘lg‘oqlari» bilan qiynaladi. Bu va 
bunga o‘xshagan boshqa baholash, qadrlash holatlari ilmiy faoliyatning konkret 
tarkibini aks ettiradi. Bulardan ma’lum bo‘ladiki, ilmiy-ijodiy faoliyatning 
namoyon bo‘lish shakllari o‘z mazmun-mohiyati, maqsadi va vazifasiga ko‘ra 
farqlanadi.  
Ixtiro muayyan kashfiyot doirasida sodir bo‘lib innovatsiya darajasigacha o‘sib 
chiqishi mumkin. “Innovatsiya” tushunchasining mazmunini yanada teranroq 
anglash uchun uni “o‘zgarish” tushunchasi bilan ham qiyosiy tahlil qilish 
maqsadga muvofiq. Shu o‘rinda, Y.Shumpeter tomonidan innovatsiyaning 
mazmunini o‘zgarishlar orqali aniqlash an’anasi joriy etilgani va zamonaviy ilmiy 
adabiyotlarda bunday talqin tez-tez uchrab turishini ta’kidlash joiz. 
Xususan, 
innovatsion 
muammoning 
mashhur 
tadqiqotchisi 
La 
Perre 
innovatsiyani dastlabki holatning yangi holatga o‘tishi vositasida xo‘jalik 
organizmi ichki strukturasidagi har qanday o‘zgarish sifatida talqin etgan21. 
        Innovatsiyaning turli ta’riflarining tahliliga tayangan holda S.D.Ilenkova 
“innovatsiyaning o‘ziga xos mazmunini hamda innovatsion faoliyatning asosiy 
funksiyasini o‘zgarishlar tashkil etadi”22, - deb yozadi. 
Bu yerda biz innovatsiyaning o‘zgarishlar bilan bog‘liqligi to‘g‘risidagi ta’rifning 
unchalik to‘g‘ri emasligi pozitsiyasini qo‘llab-quvvatlaymiz. Zero, agarda 
innovatsiya faqat sifat jihatdan ijobiy, boshqariladigan, ongli, mahsulli o‘zgarishlar 
ma’nosida talqin etilsa, u holda “o‘zgarish” tushunchasi shu turda bo‘lgan yanada 
kengroq spektrdagi hodisalarni anglatishi mumkin. Ularni ham biz o‘zgarishlar deb 
                                                 
20 Кудрявцева В.Т. Формирование творческих способностей человека: проблемы методологии // 
Современные проблемы теории творчества. - М., 1992. - С. 41-55. 
21 Қаранг: La Pierre R. T. Social Change – New York, 1965. 
22 Инновационный менеджмент/ С. Д. Ильенкова, Л. М. Голхберг, С. Ю. Ягудин и др.; Под ред. С. Д. 
Ильенковой – М.: Банки и биржи, Юнити, 1997 – С. 7. 
Shuni alohida ta’kidlash lozimki, ilmiy kashfiyot paytida va yangi bilimlar olishda emotsiyalarning roli kattadir. Chunki olimlar o‘z ilmiy-ijodiy izlanishlari haqida bahs yuritgan paytda yangi topgan dalillari haqida hayajon bilan mulohaza qiladi, suyunadi, hayratlanadi, qo‘rqadi, eziladi, iztirob chekadi va mungli holatga tushadi , boshqalarga himmat ko‘rsatadi yoki xunob bo‘ladi, loqayd bo‘ladi20. Yaxshi yoki yomon kayfiyatda bo‘ladi, ijod «to‘lg‘oqlari» bilan qiynaladi. Bu va bunga o‘xshagan boshqa baholash, qadrlash holatlari ilmiy faoliyatning konkret tarkibini aks ettiradi. Bulardan ma’lum bo‘ladiki, ilmiy-ijodiy faoliyatning namoyon bo‘lish shakllari o‘z mazmun-mohiyati, maqsadi va vazifasiga ko‘ra farqlanadi. Ixtiro muayyan kashfiyot doirasida sodir bo‘lib innovatsiya darajasigacha o‘sib chiqishi mumkin. “Innovatsiya” tushunchasining mazmunini yanada teranroq anglash uchun uni “o‘zgarish” tushunchasi bilan ham qiyosiy tahlil qilish maqsadga muvofiq. Shu o‘rinda, Y.Shumpeter tomonidan innovatsiyaning mazmunini o‘zgarishlar orqali aniqlash an’anasi joriy etilgani va zamonaviy ilmiy adabiyotlarda bunday talqin tez-tez uchrab turishini ta’kidlash joiz. Xususan, innovatsion muammoning mashhur tadqiqotchisi La Perre innovatsiyani dastlabki holatning yangi holatga o‘tishi vositasida xo‘jalik organizmi ichki strukturasidagi har qanday o‘zgarish sifatida talqin etgan21. Innovatsiyaning turli ta’riflarining tahliliga tayangan holda S.D.Ilenkova “innovatsiyaning o‘ziga xos mazmunini hamda innovatsion faoliyatning asosiy funksiyasini o‘zgarishlar tashkil etadi”22, - deb yozadi. Bu yerda biz innovatsiyaning o‘zgarishlar bilan bog‘liqligi to‘g‘risidagi ta’rifning unchalik to‘g‘ri emasligi pozitsiyasini qo‘llab-quvvatlaymiz. Zero, agarda innovatsiya faqat sifat jihatdan ijobiy, boshqariladigan, ongli, mahsulli o‘zgarishlar ma’nosida talqin etilsa, u holda “o‘zgarish” tushunchasi shu turda bo‘lgan yanada kengroq spektrdagi hodisalarni anglatishi mumkin. Ularni ham biz o‘zgarishlar deb 20 Кудрявцева В.Т. Формирование творческих способностей человека: проблемы методологии // Современные проблемы теории творчества. - М., 1992. - С. 41-55. 21 Қаранг: La Pierre R. T. Social Change – New York, 1965. 22 Инновационный менеджмент/ С. Д. Ильенкова, Л. М. Голхберг, С. Ю. Ягудин и др.; Под ред. С. Д. Ильенковой – М.: Банки и биржи, Юнити, 1997 – С. 7.