INFLYATSIYA VA AKSILINFLYATSIYA SIYOSATI

Yuklangan vaqt

2024-06-15

Yuklab olishlar soni

5

Sahifalar soni

12

Faytl hajmi

99,5 KB


 
 
 
 
 
INFLYATSIYA VA AKSILINFLYATSIYA SIYOSATI 
 
Reja: 
1. Inflyatsiyaning mohiyati va hisoblanish usullari 
2. Inflyatsiyaning turlari. Talab va taklif inflyatsiyasi. 
3. Inflyatsiya va ishsizlik oʻrtasidagi bogʻliqlik. Fillips egri chizigʻi. 
4. Aksilinflyatsiya siyosati  
 
Inflyatsiya – bu yalpi tovar va xizmatlarning narxini koʻpayishidir. 
Inflyatsiya makroiqtisodiy beqarorlikni eng murakkab aspekti boʻlib uni tartibga 
solish iqtisodiy muammo hisoblanadi. 
Inflyatsiya (lotincha inflatio - shishish, boʻrtish, taranglashish) – ma’lum davr 
mobaynida mamlakatda baholar oʻrtacha (umumiy) darajasining barqaror oʻsishi, 
pulning 
xarid 
qobiliyatini 
uzoq 
muddatli 
pasayishi. 
Inflyatsiya 
bozor 
iqtisodiyotining asosiy izdan chiqaruvchi omillari jumlasiga kiradi, uning sur’ati 
qanchalik yuqori boʻlsa, iqtisodiyotga xavfli ta’siri shunchalik katta boʻladi. 
Ayniqsa bir iqtisodiy tizimdan ikkinchi bir iqtisodiy tizimga oʻtayotgan 
mamlakatlarda inflyatsiyaning iqtisodiyotga ta’siri ancha xavfli. Chunki, bu davr 
narxlarning erkinlashuvi va shunga muvofiq ularning umumiy darajasi keskin 
oshib ketishi bilan bogʻliq. 
Ammo inflyatsiya davrida barcha tovarlarning baholari ham oshavermaydi: 
ayrimlariniki barqaror boʻlib tursa, ba’zilariniki esa tushishi mumkin.  
 “Inflyatsiya” atamasi ilk bor Shimoliy Amerikada 1861–1865- yillardagi 
Fuqarolar urushi davrida qoʻllanildi. Inflyatsiyaning atamasi muomaladagi qogʻoz 
pul massasining tovarlarning real taklifiga nisbatan haddan ziyod koʻpayib ketishi 
holatini izohlagan. Ammo inflyatsiyaning bunday tavsifi mukammal emas va 
uning sabablarini ochib bermaydi. Umuman olganda inflyatsiya pul muomalasi 
INFLYATSIYA VA AKSILINFLYATSIYA SIYOSATI Reja: 1. Inflyatsiyaning mohiyati va hisoblanish usullari 2. Inflyatsiyaning turlari. Talab va taklif inflyatsiyasi. 3. Inflyatsiya va ishsizlik oʻrtasidagi bogʻliqlik. Fillips egri chizigʻi. 4. Aksilinflyatsiya siyosati Inflyatsiya – bu yalpi tovar va xizmatlarning narxini koʻpayishidir. Inflyatsiya makroiqtisodiy beqarorlikni eng murakkab aspekti boʻlib uni tartibga solish iqtisodiy muammo hisoblanadi. Inflyatsiya (lotincha inflatio - shishish, boʻrtish, taranglashish) – ma’lum davr mobaynida mamlakatda baholar oʻrtacha (umumiy) darajasining barqaror oʻsishi, pulning xarid qobiliyatini uzoq muddatli pasayishi. Inflyatsiya bozor iqtisodiyotining asosiy izdan chiqaruvchi omillari jumlasiga kiradi, uning sur’ati qanchalik yuqori boʻlsa, iqtisodiyotga xavfli ta’siri shunchalik katta boʻladi. Ayniqsa bir iqtisodiy tizimdan ikkinchi bir iqtisodiy tizimga oʻtayotgan mamlakatlarda inflyatsiyaning iqtisodiyotga ta’siri ancha xavfli. Chunki, bu davr narxlarning erkinlashuvi va shunga muvofiq ularning umumiy darajasi keskin oshib ketishi bilan bogʻliq. Ammo inflyatsiya davrida barcha tovarlarning baholari ham oshavermaydi: ayrimlariniki barqaror boʻlib tursa, ba’zilariniki esa tushishi mumkin. “Inflyatsiya” atamasi ilk bor Shimoliy Amerikada 1861–1865- yillardagi Fuqarolar urushi davrida qoʻllanildi. Inflyatsiyaning atamasi muomaladagi qogʻoz pul massasining tovarlarning real taklifiga nisbatan haddan ziyod koʻpayib ketishi holatini izohlagan. Ammo inflyatsiyaning bunday tavsifi mukammal emas va uning sabablarini ochib bermaydi. Umuman olganda inflyatsiya pul muomalasi  
 
qonunlarining buzilishi shakli sifatida makroiqtisodiy muvozanatning buzilishini, 
talab va taklif nomutanosibligini anglatadi. 
Keynschiar maktabi namoyandalari bunday nomutanosiblikning sababi toʻliq 
bandlik sharoitida talabning haddan ziyod boʻlishida deb bilishadi. Shu sababli ular 
ishlab chiqarish quvvatlaridan foydalanish darajasi past boʻlsa byudjet taqchilligi 
va qoʻshimcha pul chiqarish yoʻli bilan xarid qobiliyatini, boshqacha aytganda 
yalpi talabni koʻpaytirish inflyatsiyaga olib kelmaydi deb hisoblashishadi. 
Neoklassik 
yondashuv 
tarafdorlari 
inflyatsiyaning 
manbai 
ishlab 
chiqarishning haddan ziyod oʻsishida, ishlab chiqarish xarajatlarining koʻpayishida 
deb bilishadi. Demak keynschilar inflyatsiyaga talab tomonidan, neoklassiklar esa 
taklif tomonidan yondashishadi.  
Agar iqtisodiyotda tovarlar va xizmatlar massasi yalpi talabga nisbatan 
sekinroq oʻssa, yoki yalpi talab koʻpaygani holda oʻzgarmasdan tursa, bu 
nomutanosiblik baholar darajasining koʻtarilishi orqali bartaraf etiladi. Oqibatda 
pul birligining xarid qobiliyati pasayadi va milliy iqtisodiyotning qoʻshimcha pul 
massasiga ehtiyoji paydo boʻladi.  
Inflyatsiya nafaqat pul muomalasining izdan chiqishi, balki butun takror 
ishlab chiqarish mexanizmining kasali, makroiqtisodiy buzilishlar natijasidir. 
Baholarning oʻsishi, pul birligi xarid qobiliyatining pasayishidan tashqari 
inflyatsiya namoyon boʻlishining quyidagi uch belgisi ham bor. Bular: 
1) valyuta kurslarining oʻzgarishi; 
2)  kredit berish shartlarining qimmatlashuv va muddatlarining qisqarishi 
tomon oʻzgarishi; 
3) kundalik ehtiyoj mollaridan iborat iste’mol savati bahosining oʻsishi.  
 Inflyatsiya baho indekslari – deflyator va iste’mol narxlar indeksi yordamida 
aniqlanadi.  
Baholar oʻrtacha (umumiy) darajasining nisbiy oʻzgarishi inflyatsiya 
darajasi (baholarning oʻsish sur’ati) deb ataladi. Makroiqtisodiy modellarda 
inflyatsiya darajasi quyidagicha ifodalanishi mumkin: 
P- P-1 
qonunlarining buzilishi shakli sifatida makroiqtisodiy muvozanatning buzilishini, talab va taklif nomutanosibligini anglatadi. Keynschiar maktabi namoyandalari bunday nomutanosiblikning sababi toʻliq bandlik sharoitida talabning haddan ziyod boʻlishida deb bilishadi. Shu sababli ular ishlab chiqarish quvvatlaridan foydalanish darajasi past boʻlsa byudjet taqchilligi va qoʻshimcha pul chiqarish yoʻli bilan xarid qobiliyatini, boshqacha aytganda yalpi talabni koʻpaytirish inflyatsiyaga olib kelmaydi deb hisoblashishadi. Neoklassik yondashuv tarafdorlari inflyatsiyaning manbai ishlab chiqarishning haddan ziyod oʻsishida, ishlab chiqarish xarajatlarining koʻpayishida deb bilishadi. Demak keynschilar inflyatsiyaga talab tomonidan, neoklassiklar esa taklif tomonidan yondashishadi. Agar iqtisodiyotda tovarlar va xizmatlar massasi yalpi talabga nisbatan sekinroq oʻssa, yoki yalpi talab koʻpaygani holda oʻzgarmasdan tursa, bu nomutanosiblik baholar darajasining koʻtarilishi orqali bartaraf etiladi. Oqibatda pul birligining xarid qobiliyati pasayadi va milliy iqtisodiyotning qoʻshimcha pul massasiga ehtiyoji paydo boʻladi. Inflyatsiya nafaqat pul muomalasining izdan chiqishi, balki butun takror ishlab chiqarish mexanizmining kasali, makroiqtisodiy buzilishlar natijasidir. Baholarning oʻsishi, pul birligi xarid qobiliyatining pasayishidan tashqari inflyatsiya namoyon boʻlishining quyidagi uch belgisi ham bor. Bular: 1) valyuta kurslarining oʻzgarishi; 2) kredit berish shartlarining qimmatlashuv va muddatlarining qisqarishi tomon oʻzgarishi; 3) kundalik ehtiyoj mollaridan iborat iste’mol savati bahosining oʻsishi. Inflyatsiya baho indekslari – deflyator va iste’mol narxlar indeksi yordamida aniqlanadi. Baholar oʻrtacha (umumiy) darajasining nisbiy oʻzgarishi inflyatsiya darajasi (baholarning oʻsish sur’ati) deb ataladi. Makroiqtisodiy modellarda inflyatsiya darajasi quyidagicha ifodalanishi mumkin: P- P-1  
 
    = ---------- X 100 % 
P-1 
bunda:  – yillik inflyatsiya sur’ati;        
P – joriy yilning narxlar indeksi;  
P-1 – oʻtgan yilning narxlar indeksi. 
Inflyatsiyani miqdoran oʻlchash uchun makroiqtisodiyotda “70-miqdor 
qoidasi” deb atalgan usuldan ham foydalaniladi. Bu usul narxlarning barqaror 
oʻsishi sharoitida inflyatsiya darajasi necha yilda ikki baravarga oshishini aniqlash 
imkonini beradi. Buning uchun 70 ni yillik inflyatsiya darajasiga boʻlish kifoya: 
 
  Baholar ikki martaga      70 
     oshishi uchun zarur  =   ---------------------- 
   yillar soni           
 
Misol uchun, yillik inflyatsiya darajasi 7 % ga teng boʻlsa, taxminan 10 yilda 
baholar ikki martaga oshadi, ya’ni, (70:7 = 10). 
Real YaIM va jamgʻarmaning necha yildan soʻng ikki marta oshishini 
hisoblash zarur boʻlgan hollarda ham “70-miqdor qoidasidan” foydalaniladi. 
Inflyatsiyaning Oʻzbekistonda 1990–1993-yillardagi holatini tahlil qilib 
koʻradigan boʻlsak, u ichki va tashqi omillar natijasida yuzaga kelganligi va 
chuqur ildiz otganligini bilishimiz mumkin. Misol uchun, xalq iste’moli 
mahsulotlaridan sovutkichning narxi 520 martadan ham oshib ketdi, xatto 
chegaralangan narxlarda sotiladigan mahsulotlarning narxi ham keskin koʻpaydi. 
Misol uchun gʻushtning chegaralangan narxi 75 martadan ham oshib ketdi va 
hokazo. Ba’zi bir tovarlarni narxi esa 1000 marta va undan koʻp oshib ketdi. 
Inflyatsiyani toʻxtatish esa ichki va ayniqsa, tashqi omillarni tartibga solish qiyin 
boʻlganligi uchun yanada mushkullashadi va uzoq davom etadi. 
 
21.2. Inflyatsiyaning turlari. Talab va taklif inflyatsiyasi. 
 
 = ---------- X 100 % P-1 bunda:  – yillik inflyatsiya sur’ati; P – joriy yilning narxlar indeksi; P-1 – oʻtgan yilning narxlar indeksi. Inflyatsiyani miqdoran oʻlchash uchun makroiqtisodiyotda “70-miqdor qoidasi” deb atalgan usuldan ham foydalaniladi. Bu usul narxlarning barqaror oʻsishi sharoitida inflyatsiya darajasi necha yilda ikki baravarga oshishini aniqlash imkonini beradi. Buning uchun 70 ni yillik inflyatsiya darajasiga boʻlish kifoya: Baholar ikki martaga 70 oshishi uchun zarur = ---------------------- yillar soni  Misol uchun, yillik inflyatsiya darajasi 7 % ga teng boʻlsa, taxminan 10 yilda baholar ikki martaga oshadi, ya’ni, (70:7 = 10). Real YaIM va jamgʻarmaning necha yildan soʻng ikki marta oshishini hisoblash zarur boʻlgan hollarda ham “70-miqdor qoidasidan” foydalaniladi. Inflyatsiyaning Oʻzbekistonda 1990–1993-yillardagi holatini tahlil qilib koʻradigan boʻlsak, u ichki va tashqi omillar natijasida yuzaga kelganligi va chuqur ildiz otganligini bilishimiz mumkin. Misol uchun, xalq iste’moli mahsulotlaridan sovutkichning narxi 520 martadan ham oshib ketdi, xatto chegaralangan narxlarda sotiladigan mahsulotlarning narxi ham keskin koʻpaydi. Misol uchun gʻushtning chegaralangan narxi 75 martadan ham oshib ketdi va hokazo. Ba’zi bir tovarlarni narxi esa 1000 marta va undan koʻp oshib ketdi. Inflyatsiyani toʻxtatish esa ichki va ayniqsa, tashqi omillarni tartibga solish qiyin boʻlganligi uchun yanada mushkullashadi va uzoq davom etadi. 21.2. Inflyatsiyaning turlari. Talab va taklif inflyatsiyasi.  
 
Talab inflyatsiyasi iqtisodiyotda talab keskin oshib ketishi va uni ishlab 
chiqarishning real hajmi bilan qondirish mumkin boʻlmay qolgan sharoitlarda kelib 
chiqadi. Ya’ni, toʻliq bandlilikka yaqin sharoitda iqtisodiyotning ishlab chiqarish 
imkoniyatlari oʻsib borayotgan yalpi talabni qondirolmaydi. Ortiqcha talab esa real 
tovarlar bahosining koʻpayishiga iqtisodiy bosim beradi va talab inflyatsiyasi kelib 
chiqadi. Yoki, oddiy soʻzlar bilan aytganda, “haddan ziyod pullar haddan kam 
tovarlarni ovlaydi”. Talab inflyatsiyasini keltirib chiqaruvchi asosiy sabablar 
aholining ish bilan toʻliq bandligi va ish haqining oshib borishi hisoblanadi. 
Demak, inflyatsiya talab, taklif, ish bilan bandlik, baho, ishlab chiqarish sur’atlari 
kabi koʻpgina omillarga bogʻliq.  
Iqtisod pasayish holatida boʻlganda mamlakatda jami talab oshsa, ishlab 
chiqarish hajmi koʻpayadi, ishsizlik kamayadi, baho darajasi esa deyarli 
oʻzgarmaydi yoki kam miqdorda oʻzgaradi. Baho oʻzgarmasligining sababi 
shundaki, katta hajmdagi boʻsh turgan mehnat va xomashyo resurlarini shu 
oʻzgarmas bahoda ishga tushirish mumkin boʻladi. Chunki, ishsiz yurgan kishi ish 
haqini oshirishni talab qilmaydi, uning uchun ishga yollanishning oʻzi kifoya 
hamda qoʻshimcha stanok sotib olishga hojat yoʻq. 
Bundan tashqari, baho ishchi kuchini toʻla ish bilan bandligiga erishishdan 
oldin ham oshishi mumkin. Ya’ni, ba’zi sanoat korxonalarida boʻsh turgan resurs 
va zaxiralarni ishlab chiqarishga ertaroq toʻliq jalb qilinadi, natijada ular talabning 
oʻsishiga mos ishlab chiqarishga, taklifga erisha olmaydi. Talab, taklifdan koʻpayib 
ketadi, natijada baho yana osha boshlaydi. 
Taklif inflyatsiyasi bu, mamlakat iqtisodiyotida tovar va xizmatlar taklifining 
kamayishi natijasida tovar va xizmatlar baholarining oshishidan paydo boʻladi. 
Bunday hollarda ortiqcha talab boʻlmasa ham tovarlarning baholari oshib boradi. 
Hatto ish bilan bandlik va YaIM ishlab chiqarish kamaygan yillari tovarlarning 
bahosi oshadi. Jami taklif qisqarishining asosiy sababi mahsulot birligiga 
sarflangan xarajatlarning oʻsishi hisoblanadi. Bunda nominal ish haqi, xomashyo 
va yoqilgʻi narxlarining oshishi natijasida ishlab chiqarish tannarxi ham oshadi.  
Talab inflyatsiyasi iqtisodiyotda talab keskin oshib ketishi va uni ishlab chiqarishning real hajmi bilan qondirish mumkin boʻlmay qolgan sharoitlarda kelib chiqadi. Ya’ni, toʻliq bandlilikka yaqin sharoitda iqtisodiyotning ishlab chiqarish imkoniyatlari oʻsib borayotgan yalpi talabni qondirolmaydi. Ortiqcha talab esa real tovarlar bahosining koʻpayishiga iqtisodiy bosim beradi va talab inflyatsiyasi kelib chiqadi. Yoki, oddiy soʻzlar bilan aytganda, “haddan ziyod pullar haddan kam tovarlarni ovlaydi”. Talab inflyatsiyasini keltirib chiqaruvchi asosiy sabablar aholining ish bilan toʻliq bandligi va ish haqining oshib borishi hisoblanadi. Demak, inflyatsiya talab, taklif, ish bilan bandlik, baho, ishlab chiqarish sur’atlari kabi koʻpgina omillarga bogʻliq. Iqtisod pasayish holatida boʻlganda mamlakatda jami talab oshsa, ishlab chiqarish hajmi koʻpayadi, ishsizlik kamayadi, baho darajasi esa deyarli oʻzgarmaydi yoki kam miqdorda oʻzgaradi. Baho oʻzgarmasligining sababi shundaki, katta hajmdagi boʻsh turgan mehnat va xomashyo resurlarini shu oʻzgarmas bahoda ishga tushirish mumkin boʻladi. Chunki, ishsiz yurgan kishi ish haqini oshirishni talab qilmaydi, uning uchun ishga yollanishning oʻzi kifoya hamda qoʻshimcha stanok sotib olishga hojat yoʻq. Bundan tashqari, baho ishchi kuchini toʻla ish bilan bandligiga erishishdan oldin ham oshishi mumkin. Ya’ni, ba’zi sanoat korxonalarida boʻsh turgan resurs va zaxiralarni ishlab chiqarishga ertaroq toʻliq jalb qilinadi, natijada ular talabning oʻsishiga mos ishlab chiqarishga, taklifga erisha olmaydi. Talab, taklifdan koʻpayib ketadi, natijada baho yana osha boshlaydi. Taklif inflyatsiyasi bu, mamlakat iqtisodiyotida tovar va xizmatlar taklifining kamayishi natijasida tovar va xizmatlar baholarining oshishidan paydo boʻladi. Bunday hollarda ortiqcha talab boʻlmasa ham tovarlarning baholari oshib boradi. Hatto ish bilan bandlik va YaIM ishlab chiqarish kamaygan yillari tovarlarning bahosi oshadi. Jami taklif qisqarishining asosiy sababi mahsulot birligiga sarflangan xarajatlarning oʻsishi hisoblanadi. Bunda nominal ish haqi, xomashyo va yoqilgʻi narxlarining oshishi natijasida ishlab chiqarish tannarxi ham oshadi.  
 
Taklif inflyatsiyasining kelib chiqishiga, shuningdek, taklif mexanizmining 
buzilishi ham ta’sir qiladi. Taklif mexanizmi esa tasodifiy holda asosiy ishlab 
chiqarish omillari bahosining keskin koʻpayishidan kelib chiqadi. Iqtisodchi 
olimlarning fikriga koʻra, taklif inflyatsiyasi oʻz-oʻzini cheklaydi. Ishlab 
chiqarishning pasayishi xarajatlarning qoʻshimcha oʻsishini cheklaydi, chunki 
ishsizlikning oʻsishi nominal ish haqining asta-sekin pasayishiga olib keladi. Talab 
inflyatsiyasini cheklash uchun esa maxsus chora-tadbirlar koʻrish zarur boʻladi. 
Inflyatsiya darajasi yuqori boʻlgan mamlakatlarda ishlab chiqarishning haqiqiy 
hajmi qisqarishi bilan bir vaqtda nominal hajmining ortib borishi kabi vaziyat sodir 
boʻladi. Daromadlarni ishlab chiqarish tomonidan ta’minlanmagan oʻsishi aholi 
qoʻlidagi pulning taklif qilinayotgan tovar va xizmatlardan oshiqchaligiga olib 
keladi. Bunday hol pul birligining xarid quvvatini pasaytiradi, bir miqdordagi 
pulga joriy yilda oʻtgan yildagiga nisbatan aholi kamroq mahsulot sotib oladi, 
ya’ni, uning real daromadi kamayadi. Misol uchun, joriy yilda aholining nominal 
daromadlari 30% ga koʻpaygan, narxlar darajasi 50% ga oshgan boʻlsa, unda 
aholining real daromadlari 20% ga kamaygan boʻladi. Chunki, narxlarning oʻsishi 
aholi pul daromadlarining oʻsishidan yuqori boʻlgan (30% - 50%q- 20%).  
Inflyatsiyani real daromadlar darajasiga ta’siri u kutilayotgan yoki 
kutilmayotganiga ham bogʻliq. Kutilayotgan inflyatsiya sharoitida daromad 
oluvchi inflyatsiyaning u olayotgan daromadga ta’sirini kamaytirish, ya’ni real 
daromadi darajasini saqlab qolish chorasini koʻradi.  
Bu uchun Fisher tenglamasidan foydalanish mumkin: 
i = r + kut., 
bu yerda i-nominal foiz stavkasi;  
r- real foiz stavkasi;  
kut - kutilayotgan inflyatsiya darajasi. 
Inflyatsiya sur’ati 10 foizdan oshganda Fisher tenglamasi quyidagi koʻrinishni 
oladi:  
  i - kut. 
r = ----------- 
Taklif inflyatsiyasining kelib chiqishiga, shuningdek, taklif mexanizmining buzilishi ham ta’sir qiladi. Taklif mexanizmi esa tasodifiy holda asosiy ishlab chiqarish omillari bahosining keskin koʻpayishidan kelib chiqadi. Iqtisodchi olimlarning fikriga koʻra, taklif inflyatsiyasi oʻz-oʻzini cheklaydi. Ishlab chiqarishning pasayishi xarajatlarning qoʻshimcha oʻsishini cheklaydi, chunki ishsizlikning oʻsishi nominal ish haqining asta-sekin pasayishiga olib keladi. Talab inflyatsiyasini cheklash uchun esa maxsus chora-tadbirlar koʻrish zarur boʻladi. Inflyatsiya darajasi yuqori boʻlgan mamlakatlarda ishlab chiqarishning haqiqiy hajmi qisqarishi bilan bir vaqtda nominal hajmining ortib borishi kabi vaziyat sodir boʻladi. Daromadlarni ishlab chiqarish tomonidan ta’minlanmagan oʻsishi aholi qoʻlidagi pulning taklif qilinayotgan tovar va xizmatlardan oshiqchaligiga olib keladi. Bunday hol pul birligining xarid quvvatini pasaytiradi, bir miqdordagi pulga joriy yilda oʻtgan yildagiga nisbatan aholi kamroq mahsulot sotib oladi, ya’ni, uning real daromadi kamayadi. Misol uchun, joriy yilda aholining nominal daromadlari 30% ga koʻpaygan, narxlar darajasi 50% ga oshgan boʻlsa, unda aholining real daromadlari 20% ga kamaygan boʻladi. Chunki, narxlarning oʻsishi aholi pul daromadlarining oʻsishidan yuqori boʻlgan (30% - 50%q- 20%). Inflyatsiyani real daromadlar darajasiga ta’siri u kutilayotgan yoki kutilmayotganiga ham bogʻliq. Kutilayotgan inflyatsiya sharoitida daromad oluvchi inflyatsiyaning u olayotgan daromadga ta’sirini kamaytirish, ya’ni real daromadi darajasini saqlab qolish chorasini koʻradi. Bu uchun Fisher tenglamasidan foydalanish mumkin: i = r + kut., bu yerda i-nominal foiz stavkasi; r- real foiz stavkasi; kut - kutilayotgan inflyatsiya darajasi. Inflyatsiya sur’ati 10 foizdan oshganda Fisher tenglamasi quyidagi koʻrinishni oladi: i - kut. r = -----------  
 
  1+ kut. 
Kutilmagan inflyatsiya daromadlarni debitorlar va kreditorlar oʻrtasida 
kreditorlar foydasiga qayta taqsimlaydi. Shuningdek, kutilmagan inflyatsiya 
daromadlarni qayd qilingan daromad oluvchilar va qayd qilinmagan daromad 
oluvchilar oʻrtasida keyingilari foydasiga qayta taqsimlaydi. Talab va taklif 
inflyatsiyasini qat’iy chegaralash qiyin. Ba’zida bu ikki turdagi inflyatsiya bir-biri 
bilan qoʻshilib ketadi. Masalan, talab inflyatsiyasi sharoitida yollanma ishchilar 
kutilayotgan inflyatsiya darajasini e’tiborga olib ish haqlari oshirilishini mehnat 
shartnomalariga kiritadilar. Bu esa mahsulot tannarxini oshirib taklif inflyatsiyasini 
keltirib chiqaradi. Tovarlar taklifning kamayishini kuzatayotgan iqtisodiy agentlar 
pul mablagʻlarini tovarlarga aylantirishga shoshadilar. Bu holat talab inflyatsiyasi 
koʻrinishini keltirib chiqaradi. Bunday ketma-ketlik oxir-oqibat giperinflyatsiyani 
keltirib chiqarishi mumkin. Giperinflyatsiya boshqarib boʻlmaydigan inflyatsiya 
jarayoni boʻlib, ishlab chiqarish va bandlik darajalariga halokatli ta’sir koʻrsatadi. 
Yillik sur’ati bir necha oʻn yoki yuz foizni tashkil etgan inflyatsiya pul tizimining 
boshlanayotgan yoki kuchayayotgan inqirozi belgisidir. Giperinflyatsiya uning 
halokatini, butun bozor mexanizmi falajlanishini anglatadi. Giperinflyatsiyaning 
rasmiy mezoni amerikalik iqtisodchi Fillipp Kegan tomonidan kiritilgan. F.Kegan 
giperinflyatsiyaning boshlanishi deb baholarning birinchi bor 50% dan oshgan 
oyni, tugallanishi deb esa, baholarning oʻsishi bu sur’atdan pasaygan va shundan 
soʻng kamida bir yil davomida undan oshmagan oydan oldingisini hisoblash kerak 
deb taklif qilgan. Giperinflyatsiya sharoitida pul oʻzining qiymat oʻlchovi va 
almashinuv vositasi singari funksiyalarini bajara olmay qoladi. Normal iqtisodiy 
munosabatlar buziladi. Mablagʻlar ishlab chiqarishga emas, balki tovar-moddiy 
boyliklari jamgʻarishga yoʻnaltiriladi. 
21.3. Inflyatsiya va ishsizlik oʻrtasidagi bogʻliqlik.  
Fillips egri chizigʻi. 
 
  Iqtisodiyot oʻz rivojlanishida potensial darajaga yaqinlashgan sharoitda yoki 
bandlilik darajasini oshirish yoxud inflyatsiya darajasini pasaytirish kabi muqobil 
1+ kut. Kutilmagan inflyatsiya daromadlarni debitorlar va kreditorlar oʻrtasida kreditorlar foydasiga qayta taqsimlaydi. Shuningdek, kutilmagan inflyatsiya daromadlarni qayd qilingan daromad oluvchilar va qayd qilinmagan daromad oluvchilar oʻrtasida keyingilari foydasiga qayta taqsimlaydi. Talab va taklif inflyatsiyasini qat’iy chegaralash qiyin. Ba’zida bu ikki turdagi inflyatsiya bir-biri bilan qoʻshilib ketadi. Masalan, talab inflyatsiyasi sharoitida yollanma ishchilar kutilayotgan inflyatsiya darajasini e’tiborga olib ish haqlari oshirilishini mehnat shartnomalariga kiritadilar. Bu esa mahsulot tannarxini oshirib taklif inflyatsiyasini keltirib chiqaradi. Tovarlar taklifning kamayishini kuzatayotgan iqtisodiy agentlar pul mablagʻlarini tovarlarga aylantirishga shoshadilar. Bu holat talab inflyatsiyasi koʻrinishini keltirib chiqaradi. Bunday ketma-ketlik oxir-oqibat giperinflyatsiyani keltirib chiqarishi mumkin. Giperinflyatsiya boshqarib boʻlmaydigan inflyatsiya jarayoni boʻlib, ishlab chiqarish va bandlik darajalariga halokatli ta’sir koʻrsatadi. Yillik sur’ati bir necha oʻn yoki yuz foizni tashkil etgan inflyatsiya pul tizimining boshlanayotgan yoki kuchayayotgan inqirozi belgisidir. Giperinflyatsiya uning halokatini, butun bozor mexanizmi falajlanishini anglatadi. Giperinflyatsiyaning rasmiy mezoni amerikalik iqtisodchi Fillipp Kegan tomonidan kiritilgan. F.Kegan giperinflyatsiyaning boshlanishi deb baholarning birinchi bor 50% dan oshgan oyni, tugallanishi deb esa, baholarning oʻsishi bu sur’atdan pasaygan va shundan soʻng kamida bir yil davomida undan oshmagan oydan oldingisini hisoblash kerak deb taklif qilgan. Giperinflyatsiya sharoitida pul oʻzining qiymat oʻlchovi va almashinuv vositasi singari funksiyalarini bajara olmay qoladi. Normal iqtisodiy munosabatlar buziladi. Mablagʻlar ishlab chiqarishga emas, balki tovar-moddiy boyliklari jamgʻarishga yoʻnaltiriladi. 21.3. Inflyatsiya va ishsizlik oʻrtasidagi bogʻliqlik. Fillips egri chizigʻi. Iqtisodiyot oʻz rivojlanishida potensial darajaga yaqinlashgan sharoitda yoki bandlilik darajasini oshirish yoxud inflyatsiya darajasini pasaytirish kabi muqobil  
 
variantlardan birini tanlashga majbur boʻlinadi. Chunki qisqa muddatli davrda 
ishsizlik va inflyatsiya darajalari oʻrtasida teskari bogʻliqlik mavjud. Ishsizlikni 
pasaytirish ish joylarini yaratish uchun qoʻshimcha mablagʻlar ajratilishini 
anglatadi. Ayni paytda bu ish haqi miqdorining oshishiga ham olib keladi. Har 
ikkala holat ham baholar darajasining koʻtarilishiga olib keladi, ya’ni talab 
inflyatsiyasi roʻy beradi. 
Ish haqi mehnat bozorida muvozanatni oʻrnatuvchi vosita hisoblanadi va 
uning darajasini oʻzgarishi ishsizlikka bevosita ta’sir koʻrsatadi. Bu ikki 
koʻrsatkich oʻrtasidagi oʻzaro bogʻliklik ingliz iqtisodchisi A.V.Fillips 
tomonidan, Buyuk Britaniyaning 1862–1957- yillar ma’lumotlari asosida tadqiqot 
qilingan hamda grafikda Fillips egri chizigʻi deb aks ettirilgan. Modomiki, ish 
haqi va narxlar oʻzgarishining sur’atlari oʻrtasida bir xil nisbat mavjud ekan, u 
holda Fillips egri chizigʻi oʻz mohiyatiga koʻra inflyatsiya va ishsizlik oʻrtasidagi 
bogʻliqlikni aks ettiradi, ya’ni inflyatsiyaning oʻsishi sur’atida ishsizlikning past 
darajasi kuzatiladi va aksincha. Muhim makroiqtisodiy koʻrsatkichlar oʻrtasida 
barqaror va oldindan koʻrish mumkin boʻlgan bogʻliqlikni oʻrnatish Gʻarb 
mamlakatlarining milliy iqtisodiyotini tartibga solish va istiqbolini belgilash 
imkonini berdi. 
Fillips egri chizigʻi ishsizlik va inflyatsiya darajalari oʻrtasidagi teskari 
bogʻliqlikni xarakterlaydi. Yuqori darajadagi kutilayotgan Inflyatsiya 
      
 
 
 
 
 
       
          
              
                   
 
Inflyatsiya 
 
|Ishsizlik      
Yuqori darajadagi kutilayotgan 
Inflyatsiya 
 
Past darajadagi kutilayotgan 
Inflyatsiya 
 
variantlardan birini tanlashga majbur boʻlinadi. Chunki qisqa muddatli davrda ishsizlik va inflyatsiya darajalari oʻrtasida teskari bogʻliqlik mavjud. Ishsizlikni pasaytirish ish joylarini yaratish uchun qoʻshimcha mablagʻlar ajratilishini anglatadi. Ayni paytda bu ish haqi miqdorining oshishiga ham olib keladi. Har ikkala holat ham baholar darajasining koʻtarilishiga olib keladi, ya’ni talab inflyatsiyasi roʻy beradi. Ish haqi mehnat bozorida muvozanatni oʻrnatuvchi vosita hisoblanadi va uning darajasini oʻzgarishi ishsizlikka bevosita ta’sir koʻrsatadi. Bu ikki koʻrsatkich oʻrtasidagi oʻzaro bogʻliklik ingliz iqtisodchisi A.V.Fillips tomonidan, Buyuk Britaniyaning 1862–1957- yillar ma’lumotlari asosida tadqiqot qilingan hamda grafikda Fillips egri chizigʻi deb aks ettirilgan. Modomiki, ish haqi va narxlar oʻzgarishining sur’atlari oʻrtasida bir xil nisbat mavjud ekan, u holda Fillips egri chizigʻi oʻz mohiyatiga koʻra inflyatsiya va ishsizlik oʻrtasidagi bogʻliqlikni aks ettiradi, ya’ni inflyatsiyaning oʻsishi sur’atida ishsizlikning past darajasi kuzatiladi va aksincha. Muhim makroiqtisodiy koʻrsatkichlar oʻrtasida barqaror va oldindan koʻrish mumkin boʻlgan bogʻliqlikni oʻrnatish Gʻarb mamlakatlarining milliy iqtisodiyotini tartibga solish va istiqbolini belgilash imkonini berdi. Fillips egri chizigʻi ishsizlik va inflyatsiya darajalari oʻrtasidagi teskari bogʻliqlikni xarakterlaydi. Yuqori darajadagi kutilayotgan Inflyatsiya  Inflyatsiya |Ishsizlik Yuqori darajadagi kutilayotgan Inflyatsiya Past darajadagi kutilayotgan Inflyatsiya  
 
  
21.5-Chizma. Fillips egri chizigʻi 
 
Mamlakat iqtisodiyotining xususiyatiga koʻra, shuningdek, inflyatsiyaning 
qaysi turi mavjudligiga qarab Fillips egri chizigʻidagi inflyatsiya va ishsizlik 
darajalarining kombinatsiyasi farq qilishi mumkin. Bunday tanlov kutilayotgan 
inflyatsiyaning sur’atiga bogʻliq. Kutilayotgan inflyatsiya darajasi qanchalik 
yuqori boʻlsa ishsizlikning har qanday darajasida (sur’ati past boʻlgan inflyatsiya 
darajasiga nisbatan) haqiqiy inflyatsiya darajasi yuqori boʻladi. Ishsizlik darajasi 
va inflyatsiya sur’atining maqbul miqdorlari quyidagi formula koʻrinishida 
tasvirlanishi mumkin: 
        
     Yh – Yp 
 = kut + f ( ------------- ) + ε 
     Yp 
Bu yerda  – inflyatsiyaning haqiqiy darajasi;  
kut – inflyatsiyaning kutilayotgan darajasi;  
 
         Yh – Yp 
f ( ------------- ) + ε - talab inflyatsiyasi; 
           Yp 
 
f – Fillips egri chizigʻining ogʻish burchagini belgilovchi empirik 
koeffitsiyent; 
ε – tashqi baho shoki (taklif inflyatsiyasi). 
 Ouken qonuniga koʻra YaIMning uzilishi, ya’ni (Yh – Yp) / Yp miqdor 
davriy ishsizlikning oʻzgarishiga bogʻliqligi sababli qisqa muddatli Fillips egri 
chizigʻini tenglamasini quyidagicha tasvirlash mumkin: 
 
= kut - β [ u -u] + ε 
21.5-Chizma. Fillips egri chizigʻi Mamlakat iqtisodiyotining xususiyatiga koʻra, shuningdek, inflyatsiyaning qaysi turi mavjudligiga qarab Fillips egri chizigʻidagi inflyatsiya va ishsizlik darajalarining kombinatsiyasi farq qilishi mumkin. Bunday tanlov kutilayotgan inflyatsiyaning sur’atiga bogʻliq. Kutilayotgan inflyatsiya darajasi qanchalik yuqori boʻlsa ishsizlikning har qanday darajasida (sur’ati past boʻlgan inflyatsiya darajasiga nisbatan) haqiqiy inflyatsiya darajasi yuqori boʻladi. Ishsizlik darajasi va inflyatsiya sur’atining maqbul miqdorlari quyidagi formula koʻrinishida tasvirlanishi mumkin: Yh – Yp  = kut + f ( ------------- ) + ε Yp Bu yerda  – inflyatsiyaning haqiqiy darajasi; kut – inflyatsiyaning kutilayotgan darajasi; Yh – Yp f ( ------------- ) + ε - talab inflyatsiyasi; Yp f – Fillips egri chizigʻining ogʻish burchagini belgilovchi empirik koeffitsiyent; ε – tashqi baho shoki (taklif inflyatsiyasi). Ouken qonuniga koʻra YaIMning uzilishi, ya’ni (Yh – Yp) / Yp miqdor davriy ishsizlikning oʻzgarishiga bogʻliqligi sababli qisqa muddatli Fillips egri chizigʻini tenglamasini quyidagicha tasvirlash mumkin:  = kut - β [ u -u] + ε  
 
 Keltirilgan tenglamadan koʻrinib turibdiki, haqiqiy inflyatsiya darajasi 
miqdori kutilayotgan inflyatsiya darajasiga hamda tashqi baho shoklari darajasi 
bilan toʻgʻri bogʻliqlikka, davriy ishsizlik darajasi bilan esa teskari bogʻliqlikka ega 
ekan.  
 Hukumat Fillips egri chizigʻiga asoslanib, qisqa davr uchun, iqtisodiy 
siyosat maqsadlaridan kelib chiqib ishsizlik va inflyatsiya darajalarining istalgan 
kombinatsiyasini tanlashi mumkin. 
 
 
21.4. Aksilinflyatsiya siyosati  
 
Makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash borasidagi chora tadbirlarning muhim 
qismi aksilinflyatsiya siyosatidir. 
Aksilinflyatsiya siyosati – baholar umumiy darajasini barqarorlashtirish, 
inflyatsion keskinlikni yumshatishga yoʻnaltirilgan makroiqtisodiy siyosat. 
Aksilinflyatsiya siyosati inflyatsiyani yuzaga keltirgan sabablarni tugatishga 
qaratilgan faol va inflyatsiya sharoitlariga moslashishga qaratilgan passiv 
koʻrinishda boʻlishi mumkin.  
Aksilinflyatsiya siyosati oʻz ichiga quyidagilarni oladi: 
- yalpi talabni tartibga solish; 
- yalpi taklifni tartibga solish. 
Keynschi iqtisodchilar birinchi yoʻnalish tarafdorlari boʻlib, ular davlat 
buyurtmasi va arzon kredit hisobiga samarali talabni shakllantirish asosida yalpi 
taklif darajasini koʻtarish mumkin deb hisoblashadi. Hukumatning bu tadbirlar 
iqtisodiy pasayishni qisqartiradi va ishsizlikni kamaytiradi. 
Ammo bunday aksilinflyatsiya siyosati davlat byudjeti taqchilligini yuzaga 
keltiradi va qoʻshimcha pul emissiyasiga ehtiyoj tugʻdiradi. Keyns davlat byudjeti 
taqchilligini davlat tomonidan olinadigan uzoq muddatli qarzlar hisobiga qoplashni 
taklif etgan. 
Keltirilgan tenglamadan koʻrinib turibdiki, haqiqiy inflyatsiya darajasi miqdori kutilayotgan inflyatsiya darajasiga hamda tashqi baho shoklari darajasi bilan toʻgʻri bogʻliqlikka, davriy ishsizlik darajasi bilan esa teskari bogʻliqlikka ega ekan. Hukumat Fillips egri chizigʻiga asoslanib, qisqa davr uchun, iqtisodiy siyosat maqsadlaridan kelib chiqib ishsizlik va inflyatsiya darajalarining istalgan kombinatsiyasini tanlashi mumkin. 21.4. Aksilinflyatsiya siyosati Makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash borasidagi chora tadbirlarning muhim qismi aksilinflyatsiya siyosatidir. Aksilinflyatsiya siyosati – baholar umumiy darajasini barqarorlashtirish, inflyatsion keskinlikni yumshatishga yoʻnaltirilgan makroiqtisodiy siyosat. Aksilinflyatsiya siyosati inflyatsiyani yuzaga keltirgan sabablarni tugatishga qaratilgan faol va inflyatsiya sharoitlariga moslashishga qaratilgan passiv koʻrinishda boʻlishi mumkin. Aksilinflyatsiya siyosati oʻz ichiga quyidagilarni oladi: - yalpi talabni tartibga solish; - yalpi taklifni tartibga solish. Keynschi iqtisodchilar birinchi yoʻnalish tarafdorlari boʻlib, ular davlat buyurtmasi va arzon kredit hisobiga samarali talabni shakllantirish asosida yalpi taklif darajasini koʻtarish mumkin deb hisoblashadi. Hukumatning bu tadbirlar iqtisodiy pasayishni qisqartiradi va ishsizlikni kamaytiradi. Ammo bunday aksilinflyatsiya siyosati davlat byudjeti taqchilligini yuzaga keltiradi va qoʻshimcha pul emissiyasiga ehtiyoj tugʻdiradi. Keyns davlat byudjeti taqchilligini davlat tomonidan olinadigan uzoq muddatli qarzlar hisobiga qoplashni taklif etgan.  
 
“Aksilinflyatsiya siyosatining monetaristik yoʻnalishi tarafdorlari keyinchalik, 
keynschilarning inflyatsiyaga qarshi kurash boʻyicha takliflari doimo samara 
beravermagach va kamchiliklari yuzaga chiqib qolgach yuzaga keldi. Jumladan, bir 
qator mamlakatlarda davlat qarzi haddan oshib ketdi. Bunday sharoitda 
monetaristlar radikal aksilinflyatsiya usullarini taklif etishdi. Ular yalpi talabni 
konfiskatsiya tipidagi pul islohoti oʻtkazish hisobiga cheklash va byudjet 
taqchilligini ijtimoiy dasturlarni qisqartirishni kamaytirishni taklif etishdi”*.  
Monetaristlar inflyatsiya aynan pul bilan bogʻliq hodisa boʻlganligi sababli 
shok terapiyasi pul massasining oʻsish sur’atlarini keskin qisqartiradi va inflyatsiya 
sur’atlarini tushiradi deb hisoblashadi. Ammo bunda ishlab chiqarish keskin 
pasayishi va bandlilik qisqarishi mumkin. 
Konfiskatsiya 
tipidagi 
shok 
terapiyasi 
koʻrinishlaridan 
biri 
boʻlib 
daromadlarning va baholarning nominal darajalarini oʻzgartirmagan holda eski 
pullarni belgilangan nisbatda yangisiga almashtirishtirish hisoblanadi.  
Bunday tadbirlar aholi tomonidan ogʻir qabul qilinishi sababli,u qisqa 
muddatda samara berishi zarur. 
 Monetaristlar tomonidan taklif qilinayotgan aksilinflyatsiya siyosatining yana 
bir koʻrinishi – inflyatsiya sur’atlarini asta-sekinlik bilan pasaytirib borish 
(graduallash) usulidir. Bu usulda inflyatsiya sur’atlari pul massasini koʻp marotaba, 
lekin oz-ozdan kamaytirish orqali pul massasining oʻsish sur’atini pasaytirishni 
koʻzda tutadi. Graduallash usuli inflyatsiyani asta-sekinlik bilan pasaytira borib 
iqtisodiyotda chuqur pasayishni oldini olish imkonini beradi.  
 Graduallash usulini qoʻllash pul massasi va baholar darajasining yillik oʻsish 
sur’ati 20-30 foizdan oshmaganda muvaffaqiyatli boʻladi, deb hisoblanadi. 
Aksilinflyatsiya siyosatining monetar usullarga muqobil boʻlgan variantlaridan 
biri baholar va daromadlarni tartibga solish siyosatidir. Bu usul daromadlarning 
oʻsishi va baholarning oʻsishini muvofiqlashtirishni ( adaptiv siyosat) koʻzda tutadi.  
                                                           
* Агапова Т.А.Серегина С.Ф. Макроэкономика:Учебник.-7-е изд.перераб.   и доп.-М.:Издательство 
“Дело и сервис”, 2005. с. 214. 
“Aksilinflyatsiya siyosatining monetaristik yoʻnalishi tarafdorlari keyinchalik, keynschilarning inflyatsiyaga qarshi kurash boʻyicha takliflari doimo samara beravermagach va kamchiliklari yuzaga chiqib qolgach yuzaga keldi. Jumladan, bir qator mamlakatlarda davlat qarzi haddan oshib ketdi. Bunday sharoitda monetaristlar radikal aksilinflyatsiya usullarini taklif etishdi. Ular yalpi talabni konfiskatsiya tipidagi pul islohoti oʻtkazish hisobiga cheklash va byudjet taqchilligini ijtimoiy dasturlarni qisqartirishni kamaytirishni taklif etishdi”*. Monetaristlar inflyatsiya aynan pul bilan bogʻliq hodisa boʻlganligi sababli shok terapiyasi pul massasining oʻsish sur’atlarini keskin qisqartiradi va inflyatsiya sur’atlarini tushiradi deb hisoblashadi. Ammo bunda ishlab chiqarish keskin pasayishi va bandlilik qisqarishi mumkin. Konfiskatsiya tipidagi shok terapiyasi koʻrinishlaridan biri boʻlib daromadlarning va baholarning nominal darajalarini oʻzgartirmagan holda eski pullarni belgilangan nisbatda yangisiga almashtirishtirish hisoblanadi. Bunday tadbirlar aholi tomonidan ogʻir qabul qilinishi sababli,u qisqa muddatda samara berishi zarur. Monetaristlar tomonidan taklif qilinayotgan aksilinflyatsiya siyosatining yana bir koʻrinishi – inflyatsiya sur’atlarini asta-sekinlik bilan pasaytirib borish (graduallash) usulidir. Bu usulda inflyatsiya sur’atlari pul massasini koʻp marotaba, lekin oz-ozdan kamaytirish orqali pul massasining oʻsish sur’atini pasaytirishni koʻzda tutadi. Graduallash usuli inflyatsiyani asta-sekinlik bilan pasaytira borib iqtisodiyotda chuqur pasayishni oldini olish imkonini beradi. Graduallash usulini qoʻllash pul massasi va baholar darajasining yillik oʻsish sur’ati 20-30 foizdan oshmaganda muvaffaqiyatli boʻladi, deb hisoblanadi. Aksilinflyatsiya siyosatining monetar usullarga muqobil boʻlgan variantlaridan biri baholar va daromadlarni tartibga solish siyosatidir. Bu usul daromadlarning oʻsishi va baholarning oʻsishini muvofiqlashtirishni ( adaptiv siyosat) koʻzda tutadi. * Агапова Т.А.Серегина С.Ф. Макроэкономика:Учебник.-7-е изд.перераб. и доп.-М.:Издательство “Дело и сервис”, 2005. с. 214.  
 
Daromadlar va baholarni tartibga solish siyosatini amalga oshirish hukumat 
tomonidan baholar (narxlar) va daromadlar darajalarini muzlatib qoʻyish, pul 
koʻrinishidagi ish haqining oʻsishini oʻrtacha mehnat unumdorligining oʻsishiga 
bogʻlab qoʻyish orqali amalga oshiriladi. 
“Soliqlar tarkibini oʻzgartirish, yalpi soliq tushumlaridagi toʻgʻridan-toʻgʻri 
soliqlarning ulushini kamaytirish, bilvosita soliqlar ulushini koʻpaytirish, soliq 
stavkalarini pasaytirish, ularning ragʻbatlantirish funksiyalarini kuchaytirish, davlat 
byudjeti xarajatlarini pasaytirish kabilar ham inflyatsiyaga qarshi kurash tadbirlari 
hisoblanadi”*. 
Aksilinflyatsiya siyosatining u yoki bu turini tanlash inflyatsiya jarayonlarining 
xususiyatiga bogʻliq. 
 Inflyatsiyaning yuqori sur’atlarini oldini olish uchun hukumat quyidagilarni 
ta’minlashi kerak: 
- 
samarali soliq tizimini va davlat xarajatlarining baqarorligini; 
- 
pul massasi va milliy daromadning bir maromdagi oʻsish sur’atlarini; 
- 
inflyatsiyani import qilishga yoʻl qoʻymaslik.  
Har qanday inflyatsiyaning negizida asosiy iqtisodiy muvozanatlarning 
buzilishi yotadi. Shu sababli inflyatsiyaga qarshi kurash — uni shunchaki bostirish 
emas, balki iqtisodiyotda vujudga kelgan nomutanosiblikni bartaraf etishga 
qaratilgan baquvvat tarkibiy siyosatini amalga oshirishdir. Bir qator chet 
mamlakatlarning inflyatsiyaga qarshi kurash tajribasi shuni koʻrsatdiki, ular 
inflyatsiya bilan iqtisodiyot tarkibiy tuzilishining buzilishi bir-biriga chambarchas 
bogʻliq ekanligini anglagan holda, muomala sohasini qat’iy boshqarish va toʻlovga 
qobiliyatli ortiqcha umumiy talabni bartaraf etish bilangina cheklanmadilar. 
Muayyan maqsadlarga qaratilgan yirik investitsiya dasturlarini ishlab chiqdilar va 
amalga oshirdilar. Bu dasturlar ana shu nomutanosiblikni tugatish va, binobarin, 
inflyatsiyani keltirib chiqaruvchi sabablarni bartaraf etish imkonini berdi. 
                                                           
* Киселёва Е.А. Макроэкономика. /Экспресс курс:учебное пособие- М.:КНОРУС,2007,  с.62. 
Daromadlar va baholarni tartibga solish siyosatini amalga oshirish hukumat tomonidan baholar (narxlar) va daromadlar darajalarini muzlatib qoʻyish, pul koʻrinishidagi ish haqining oʻsishini oʻrtacha mehnat unumdorligining oʻsishiga bogʻlab qoʻyish orqali amalga oshiriladi. “Soliqlar tarkibini oʻzgartirish, yalpi soliq tushumlaridagi toʻgʻridan-toʻgʻri soliqlarning ulushini kamaytirish, bilvosita soliqlar ulushini koʻpaytirish, soliq stavkalarini pasaytirish, ularning ragʻbatlantirish funksiyalarini kuchaytirish, davlat byudjeti xarajatlarini pasaytirish kabilar ham inflyatsiyaga qarshi kurash tadbirlari hisoblanadi”*. Aksilinflyatsiya siyosatining u yoki bu turini tanlash inflyatsiya jarayonlarining xususiyatiga bogʻliq. Inflyatsiyaning yuqori sur’atlarini oldini olish uchun hukumat quyidagilarni ta’minlashi kerak: - samarali soliq tizimini va davlat xarajatlarining baqarorligini; - pul massasi va milliy daromadning bir maromdagi oʻsish sur’atlarini; - inflyatsiyani import qilishga yoʻl qoʻymaslik. Har qanday inflyatsiyaning negizida asosiy iqtisodiy muvozanatlarning buzilishi yotadi. Shu sababli inflyatsiyaga qarshi kurash — uni shunchaki bostirish emas, balki iqtisodiyotda vujudga kelgan nomutanosiblikni bartaraf etishga qaratilgan baquvvat tarkibiy siyosatini amalga oshirishdir. Bir qator chet mamlakatlarning inflyatsiyaga qarshi kurash tajribasi shuni koʻrsatdiki, ular inflyatsiya bilan iqtisodiyot tarkibiy tuzilishining buzilishi bir-biriga chambarchas bogʻliq ekanligini anglagan holda, muomala sohasini qat’iy boshqarish va toʻlovga qobiliyatli ortiqcha umumiy talabni bartaraf etish bilangina cheklanmadilar. Muayyan maqsadlarga qaratilgan yirik investitsiya dasturlarini ishlab chiqdilar va amalga oshirdilar. Bu dasturlar ana shu nomutanosiblikni tugatish va, binobarin, inflyatsiyani keltirib chiqaruvchi sabablarni bartaraf etish imkonini berdi. * Киселёва Е.А. Макроэкономика. /Экспресс курс:учебное пособие- М.:КНОРУС,2007, с.62.  
 
 Keyingi yillarda jahon bozorida narxlar darajasining keskin oshib 
borayotganligi aksilinflyatsiya siyosatini yanada takomillashtirish zaruratini 
yuzaga keltirdi. 
Oʻzbekiston Respublikasida qabul qilingan Inqirozga qarshi chora-tadbirlar 
dasturida koʻzda tutilgan vazifalarni amalga oshirish, jumladan ishlab chiqarishni 
modernizatsiya va texnik qayta qurollantirishni izchil davom ettirish, energetika 
tizimini modernizatsiya qilish, asosiy sanoat tarmoqlarida mahsulot tannarxini 20 
foizga qisqartirish, kommunal xizmatlar baholari oʻsishini cheklash mexanizmini 
shakllantirish, bank tizimini yanada takomillashtirish, ishlab chiqarishni 
mahalliylashtirish va h.k.lar inflyatsiya sur’atlarini cheklash imkonini beradi.  
 
Nazorat savollari 
1. Inflyatsiyaning mohiyati faqatgina muomaladagi pul massasining 
ortiqchaligi bilan izohlanishi toʻgʻrimi?  
2. Inflyatsiyani tushuntirib berishda keynchilarning va neoklassiklarning 
yondashuvlari qanday farq qiladi? 
3. Inflyatsiyaning ijtimoiy-iqtisodiy oqibatlari qanday? 
4. Talab inflyatsiyasi qanday sodir boʻladi? 
5. Taklif inflyatsiyasiga izoh bering? 
6. Fillips egri chizigʻi qaysi koʻrsatkichlar oʻrtasidagi bogʻliqlikni koʻrsatadi? 
Bu bogʻliqlik qanday tavsiflanadi? 
7. Aksilinflyatsiya siyosatining mohiyatini tushuntirib bering. 
 
8. Inflyatsiya soʻzining ma’nosi nima?  
9.Inflyatsiyaning haqiqiy darajasi qanday aniqlanadi? 
10.Oʻzbekistonda soʻnggi yillarda nima sababdan inflyatsiyaning yuqori 
darajasi kuzatilmoqda. 
 
Keyingi yillarda jahon bozorida narxlar darajasining keskin oshib borayotganligi aksilinflyatsiya siyosatini yanada takomillashtirish zaruratini yuzaga keltirdi. Oʻzbekiston Respublikasida qabul qilingan Inqirozga qarshi chora-tadbirlar dasturida koʻzda tutilgan vazifalarni amalga oshirish, jumladan ishlab chiqarishni modernizatsiya va texnik qayta qurollantirishni izchil davom ettirish, energetika tizimini modernizatsiya qilish, asosiy sanoat tarmoqlarida mahsulot tannarxini 20 foizga qisqartirish, kommunal xizmatlar baholari oʻsishini cheklash mexanizmini shakllantirish, bank tizimini yanada takomillashtirish, ishlab chiqarishni mahalliylashtirish va h.k.lar inflyatsiya sur’atlarini cheklash imkonini beradi. Nazorat savollari 1. Inflyatsiyaning mohiyati faqatgina muomaladagi pul massasining ortiqchaligi bilan izohlanishi toʻgʻrimi? 2. Inflyatsiyani tushuntirib berishda keynchilarning va neoklassiklarning yondashuvlari qanday farq qiladi? 3. Inflyatsiyaning ijtimoiy-iqtisodiy oqibatlari qanday? 4. Talab inflyatsiyasi qanday sodir boʻladi? 5. Taklif inflyatsiyasiga izoh bering? 6. Fillips egri chizigʻi qaysi koʻrsatkichlar oʻrtasidagi bogʻliqlikni koʻrsatadi? Bu bogʻliqlik qanday tavsiflanadi? 7. Aksilinflyatsiya siyosatining mohiyatini tushuntirib bering. 8. Inflyatsiya soʻzining ma’nosi nima? 9.Inflyatsiyaning haqiqiy darajasi qanday aniqlanadi? 10.Oʻzbekistonda soʻnggi yillarda nima sababdan inflyatsiyaning yuqori darajasi kuzatilmoqda.