INFLYATSIYANING MAZMUNI VA TURLARI
Inflyatsiya bozor iqtisodiyoti sharoitida makroiqtisodiy beqarorlikning
ko‘rinishlaridan biri bo‘lib, hozirgi davrda barcha mamlakatlar uchun umumiy
bo‘lgan holat hisoblanadi.
«Inflyatsiya» atamasi (lotincha inflation – shishmoq, kengaymoq) ilk bora
Shimoliy Amerikada 1861-1865 yillardagi fuqarolar urushi davrida qo‘llanilib,
muomalada qog‘oz pullarning haddan ortiq ko‘payib ketishini ifodalagan edi.
Iqtisodiy adabiyotlarda esa bu atama XX asrda, birinchi jahon urushidan keyin
keng tarqaldi. Inflyatsiya tushunchasi juda serqirra bo‘lib, iqtisodiy adabiyotlarda
uning ko‘plab izohlari mavjud. Jumladan:
Inflyatsiya – bu pul massasining tovar aylanmasi ehtiyojlariga nisbatan ortib
ketishi natijasida pul birligining qadrsizlanishi va shunga mos ravishda tovar
narxlarining o‘sishidir1.
Inflyatsiya – bu muomala sohasining pul belgilari bilan milliy xo‘jalik haqiqiy
ehtiyojlaridan ortiqcha miqdorda to‘lib ketishi2.
Inflyatsiya – bu iqtisodiy tizimda narx o‘sishining barqaror tendensiyasi orqali
ifodalanuvchi makroiqtisodiy hodisa3.
1 Курс экономической теории. Учебное пособие под ред. Чепурина М.Н., Киселевой Е.А. Киров, изд. «АСА»,
1995. – 423-б.
2 Борисов Е.Ф. Экономическая теория: Учебник. – 2-е изд., перераб. и доп. М.: ТК Велби, Изд-во Проспект,
2005, 170-б.
3 Экономическая теория: Учеб. для студ. высш. учеб. заведений / Под ред. В.Д.Камаева. – 10-е изд., перераб.
и доп. - М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2004, 416-б.
Inflyatsiya – bu:
- muomalada mavjud bo‘lgan naqd qog‘oz pullar yoki naqd bo‘lmagan
qog‘oz pul hajmining tovarlarning real taklifiga nisbatan haddan tashqari
ko‘payib ketishi;
- pullarning xarid qobiliyatining pasayishi;
- uzoq davr mobaynida narxlarning umumiy o‘sishi4.
Bu ta’riflardan ko‘rinib turibdiki, inflyatsiya tushunchasini yoritishda bir
tomonlama yondashishga yo‘l qo‘yilib, uning mazmunini to‘la va yetarli darajada
ochib
bera
olinmagan.
Inflyatsiyani
to‘g‘ri
tushunish
uchun
pulning
qadrsizlanishini va uning sabablarini bilish muhim ahamiyatga egadir.
Pulning qadrsizlanishi faqatgina qog‘oz pullargagina xos bo‘lgan hodisa
emas, u hamma pullarga, jumladan metall (oltin) pullarga ham xosdir. Oltin pul
quyidagi ikki holatda qadrsizlanadi:
1)
oltin qazib olish texnologiyasi takomillashib, yangi texnikalarni
qo‘llagan holda mehnat unumdorligining oshishi va, binobarin, oltin qiymatining
pasayishi natijasida. Agar boshqa tovarlar qiymati o‘zgarmagan holda oltin qiymati
ikki barobar pasaygan, deb faraz qilsak, u holda tovarlar odatdagi hajmlarining
muomalasi uchun ikki barobar ko‘proq oltin pul kerak bo‘ladi. Demak, bu holatda
tovarlar narxi oshib, oltin pulning qadrsizlanishi ro‘y beradi;
2)
ba’zi iqtisodchilar metall pullarning qadrsizlanishini qadimdan
ma’lum bo‘lgan metall pullarni soxtalashtirish jarayoni bilan ham bog‘laydilar.
Qadimgi Gretsiya, Rim imperiyasida eramizga qadar va keyinchalik boshqa
davlatlarda ham oltin va kumush tangalar tarkibini nisbatan arzon metallar
4 Экономическая теория: Учебник. - Изд., испр. и доп. / Под общ. ред. акад. В.И.Видяпина, А.И.Добрынина,
Г.П.Журавлевой, Л.С.Тарасевича. – М.: ИНФРА-М, 2005, 538-б.
aralashtirish yoki ularning og‘irligini o‘zgartirish orqali soxtalashtirish holatlari
uchrab turgan. Bu esa metall pullarning o‘z qadrini yo‘qotishini keltirib chiqargan.
Boshqa holatlarda oltin yoki kumush pullar muomalada bo‘lgan chog‘da
ularning qadrsizlanishi, ya’ni inflyatsiya jarayoni ro‘y bermaydi. Iqtisodiyotdagi
tovar va xizmatlar hajmidan ortiqcha bo‘lgan pul massasi – oltin va kumush
tangalar xazinaga aylanadi. Aksincha, iqtisodiyotda tovarlar ko‘payib, muomala
vositasini bajarish uchun pul etishmagan taqdirda ularni osonlik bilan jamg‘arma
tarkibidan chiqarib, muomalaga kiritilgan. Bu esa boshqa sharoitlar o‘zgarmagan
holda oltin va kumush pullar inflyatsiyaga uchramasligini anglatadi.
Real qiymatga ega bo‘lmagan qog‘oz pullarning muomalaga kirib kelishi esa
inflyatsiyaning kelib chiqishi uchun asosiy manba hisoblanadi. Chunki qog‘oz
pullarni jamg‘arma sifatida muomaladan chiqarish kam samarali va ishonchsiz
vosita bo‘lib, ular pullarning ortiqchaligi sharoitida ham muomalada qoladilar.
Natijada muomalada ortiqcha qog‘oz pullarning ko‘payishi mavjud yalpi talabni
yanada kuchaytirib, narxlarning o‘sishini tezlashtiradi.
Inflyatsiya bozor xo‘jaligining har xil sohalarida takror ishlab chiqarish
nomutanosibliklari tug‘diradigan murakkab ijtimoiy-iqtisodiy hodisadir. Biroq,
shuni ham nazarda tutish kerakki, alohida tovar bozorlaridagi talab va taklif
nisbatining har qanday buzilishi ham inflyatsiyani keltirib chiqaravermaydi.
Shuningdek, iqtisodiyotdagi davriy o‘zgarishlar, masalan, talabning mavsum bilan
bog‘liq holda oshishi yoki tabiiy ofatlar natijasida tovarlarga talabning kuchayishi
keltirib chiqargan narxlarning o‘sishi inflyatsiyani anglatmaydi. Bu narxlar ma’lum
muddat o‘tgach, bozordagi talab va taklif nisbati muvozanatga kelgach, yana
pasayishi mumkin. Yuqoridagilardan xulosa qilib inflyatsiyaga quyidagicha ta’rif
berishimiz mumkin: inflyatsiya deb pul muomalasi qonunlari buzilishi bilan
bog‘liq holda qog‘oz pullarning qadrsizlanishiga aytiladi. Bu yerda qog‘oz pul
miqdorining nisbatan ortib ketib, uning qadrsizlanishiga pulning ortiqcha emissiya
qilinishi, pul emissiyasi o‘zgarmasdan, uning aylanish tezligining oshishi,
muomaladagi pul miqdori o‘zgarmasa ham tovar ishlab chiqarish va xizmat
ko‘rsatish hajmining kamayib ketishi, tovarlar va xizmatlar ijtimoiy qiymatining
va, binobarin, narxining pasayishi va nihoyat, pul qiymatining pasayishi kabi
omillar ta’sir qiladi. Mana shu omillar yana bir bor inflyatsiya – tovarlar narxining
o‘sishidir, degan ta’rifning to‘liq va yetarli emasligini ko‘rsatadi. Qog‘oz pullar
inflyatsiyaga uchraganda uch xil narsaga nisbatan qadrsizlanadi:
1)
oltinga nisbatan – bu oltinning qog‘oz pullarda bozor narxining
oshishida o‘z ifodasini topadi;
2)
tovarlarga nisbatan – bu tovarlar narxining oshishida o‘z ifodasini
topadi;
3)
bardoshli chet el valyutalariga nisbatan – bu chet el valyutalariga
nisbatan milliy pul kursining tushib ketishida o‘z ifodasini topadi.
Real iqtisodiy hayotda barcha kishilar tomonidan har kuni tovar va xizmatlar
sotib olinayotganligi uchun qog‘oz pullarning tovar va xizmatlarga nisbatan
inflyatsiyasiga alohida e’tibor qaratiladi va adabiyotlarda inflyatsiya darajasi
narxlarning o‘zgarishiga qarab o‘lchanadi.
Inflyatsiya narx indeksi yordamida bazis davrga nisbatan o‘lchanadi. Narxlar
indeksi joriy davrdagi iste’mol narxlarini bazis davrdagi iste’mol narxlariga
nisbati orqali aniqlanadi:
ТN j
NI
100% ,
ТNb
bu yerda:
NI – narxlar indeksi;
TNj – joriy davrdagi iste’mol tovarlari narxi;
TNb – bazis davrdagi iste’mol tovarlari narxi.
Narxlar o‘zgarishini hisobga olish qamroviga ko‘ra narxlar indeksining
quyidagi turlarini hisoblash mumkin:
- iste’mol narxlari indeksi;
- ulgurji narxlar indeksi;
- narxlar indeksi – YaIM deflyatori; - eksport va import narxlar indeksi.
Narxlar indeksidan foydalangan holda inflyatsiya sur’atini (IS) quyidagi
formula orqali aniqlash mumkin:
IS
ТN j ТNb 100%.
ТNb
Masalan, iste’mol tovarlarining narx indeksi 2008 yilda 112,6% ga, 2007 yilda
116,8% ga teng bo‘lsa, inflyatsiya sur’ati quyidagicha bo‘ladi:
Inflyatsiya sur’ati =
100 3,7%foiz.
Ba’zi bir mamlakatlarda inflyatsiya sur’ati juda yuqori bo‘lganligi sababli,
narxlarning qancha vaqt mobaynida 2 baravar o‘sishi mumkinligi «70 miqdori
qoidasi» yordamida aniqlanadi. Buning uchun 70 sonini inflyatsiyaning o‘rtacha
yillik darajasiga bo‘linadi. Bizning misolimida bu ko‘rsatkich deyarli 19 yilni
(70/3,7 =18,9) tashkil etadi, ya’ni inflyatsiyaning yillik 3,7% darajasida 19 yildan
so‘ng iqtisodiyotdagi narxlar 2 baravarga o‘sadi.
Mamlakatimizda inflyatsiyaning asosiy ko‘rsatkichlarini quyidagi jadval
orqali ifodalash mumkin (22.2-jadval).
22.2-jadval
O‘zbekiston Respublikasida inflyatsiyaning asosiy ko‘rsatkichlari (o‘tgan yilning
mos davriga nisbatan narxlarning o‘sishi, foizda)1
Yillar
Oziq-ovqat tovarlari
Nooziq-ovqat
tovarlari
Xizmatlar
2011
6,6
4,8
14,2
2012
5,1
4,3
16,5
2013
3,9
7,4
13,8
2014
2,2
7,3
11,3
2015
1,3
8,8
10,7
2016
2,5
7,2
9,6
2017
9,4
10,3
7,2
2018
14,1
10,4
14,8
2019
16,7
10,8
15,0
Inflyatsiyaning maxsulotlar guruxlari bo‘yicha tarkibida oziq-ovqat va
nooziq-ovqat mahsulotlari narxlari xizmatlarga nisbatan yuqoriroq sur’tlarda o‘sdi.
Xususan, 2019 yilda oziq-ovqat maxsulotlari guruhi bo‘yicha narxlar o‘rtacha 16,7
foiz (2011 yilda o‘sish 6,6 foiz)ga o‘sdi. Nooziq-ovqat maxsulotlari guruxi
1 2017 yilda Pul-krеdit sohasidagi vaziyat va monеtar siyosatning 2018 yilga mo‘ljallangan asosiy yo‘nalishlari //
O‘zbеkiston Rеspublikasi Markaziy banki xisoboti. http://www.cbu.uz/uzc/node/47130; 2018 yilda Pul-krеdit
sohasidagi vaziyat va monеtar siyosatning 2019 yilga mo‘ljallangan asosiy yo‘nalishlari // O‘zbеkiston Rеspublikasi
Markaziy banki xisoboti. http://www.cbu.uz/uzc/node/47130
bo‘yicha narxlar 10,8 foiz (2011 yilda o‘sish 4,8 foiz)ga oshdi. Xizmatlar
tariflarining 15,0 foizga oshishi (2011 yilda o‘sish 14,2 foiz) kuzatildi.
Kelib chiqish sabablari va o‘sish sur’atlariga qarab, inflyatsiyaning bir qancha
turlarini farqlash mumkin.
1. Talab inflyatsiyasi. Narx darajasining an’anaviy o‘zgarishi jami talab
ortiqchaligi bilan tushuntiriladi. Iqtisodiyotning ishlab chiqarish sohasi
mahsulotning real hajmini ko‘paytirib, ortiqcha talabni qondira olmaydi. Chunki
barcha mavjud resurslar to‘liq foydalanilgan bo‘ladi. Shu sababli bu ortiqcha talab
narxning oshishiga olib keladi va talab inflyatsiyasini keltirib chiqaradi. Talab
inflyatsiyasini quyidagi rasm orqali izohlash mumkin (22.1-rasm).
Rasmdan ko‘rinadiki, iqtisodiyotdagi pul hajmining ko‘payishi qisqa muddat
ichida yalpi talabni AD1 dan AD2 ga siljishiga olib keladi. Agar bu vaqtda
iqtisodiyotning holati yalpi taklif egri chizig‘ining oraliq (2) yoki tik (klassik) (3)
kesmasiga mos kelsa, bu narx darajasining o‘sishiga, ya’ni talab inflyatsiyasining
ro‘y berishiga olib keladi.
22.1-rasm. Talab inflyatsiyasi
2. Taklif inflyatsiyasi. Inflyatsiya ishlab chiqarish xarajatlari va bozordagi
taklifning o‘zgarishi natijasida ham kelib chiqishi mumkin. Ishlab chiqarish
xarajatlarining o‘sishi natijasida kelib chiqadigan inflyatsiya mahsulot birligiga
qilinadigan xarajatlarning ko‘payishi hisobiga narxlarning oshishini bildiradi. Bu
holatni ham rasm orqali ko‘rib chiqamiz (22.2-rasm).
Narx lar
darajasi
AS
3
P 2
AD 2
2
P
1
1
AD 1
0
Q 1
Q 2
Real Ya MM
22.2-rasm. Taklif inflyatsiyasi
Rasmdan ko‘rinadiki, xarajatlarning o‘sishi natijasida yalpi taklif egri
chizig‘ining AS1 dan AS2 ga qisqarishi mahsulot birligiga to‘g‘ri keluvchi xarajat
miqdorini oshirib, narxlarning R1 dan R2 darajaga qadar ko‘tarilishiga, real ishlab
chiqarish hajmining esa Q1 dan Q2 ga qadar qisqarishiga olib keladi.
Shuningdek, inflyatsiyaning quyidagi sabablarini ham ko‘rsatish mumkin:
- monopolistik faoliyatlarning paydo bo‘lishi va amal qilishi;
- noto‘g‘ri soliq siyosati yuritish;
- jahon bozorlaridagi narxlarning o‘sishi;
- harbiy sohadagi xarajatlarning o‘sishi va hokazo.
Mahsulot birligiga ishlab chiqarish xarajatlarining ortishi iqtisodiyotda foydani
va mahsulot hajmini qisqartiradi. Natijada tovarlar taklifi ham qisqaradi.
Bu o‘z navbatida narx darajasini oshiradi. Ishlab chiqarish xarajatlari nominal ish
haqi, xomashyo va energiya narxlarining o‘sishi hisobiga ortib boradi.
Inflyatsiyaning o‘rmalab boruvchi, jadal va giperinflyatsiya kabi turlari ham
mavjud. O‘rmalab boruvchi inflyatsiya holatida narxlar yiliga 10 foizgacha,
Narx lar
darajasi
AS 2
AS 1
3
P 2
AD
2
P 1
1
0
Q 2
Q 1
Real Ya MM
jadal inflyatsiyada 20 dan 200 foizgacha, giperinflyatsiyada 200 foizdan yuqori
darajada o‘sishi kuzatiladi.
Bashorat qilish mumkinligiga qarab kutilayotgan va kutilmagan inflyatsiya
farqlanadi. Kutilayotgan inflyatsiya va uning oqibatlarini oldindan bashorat qilish
mumkin, kutilmagan inflyatsiyani oldindan aytib bo‘lmaydi. Birinchi holda
inflyatsiyaning kutilayotgan salbiy oqibatlariga tayyorlanib, uni sezilarli darajada
yumshatish mumkin. Ikkinchi holda narxlarning kutilmagan o‘sishi natijasida
mamlakat iqtisodiy ahvolining sezilarli yomonlashuvi ro‘y berishi mumkin.