INNOVATSION JARAYONLAR (FAOLIYAT) SUBYEKTLARI VA TASHKILIY TUZILMALARI

Yuklangan vaqt

2024-05-13

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

17

Faytl hajmi

32,3 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
 
INNOVATSION JARAYONLAR (FAOLIYAT) SUBYEKTLARI VA 
TASHKILIY TUZILMALARI 
 
 
1.Davlat innovatsion siyosati (innovatsion jarayonlarni davlat tomonidan 
tartibga solish). Kadrlar ishida innovatsiyalarni boshqarish sohasidagi davlatning 
ustuvor yo‘nalishlari. 
2. Korxonalar va tashkilotlarda innovatsion loyihalarni ishlab chiqish va 
amalga oshirish bo‘yicha tashkiliy tuzilmalarning turlari va shakllari. 
3. Innovatsion faoliyat subyektlari. Kadrlar elitasi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz INNOVATSION JARAYONLAR (FAOLIYAT) SUBYEKTLARI VA TASHKILIY TUZILMALARI 1.Davlat innovatsion siyosati (innovatsion jarayonlarni davlat tomonidan tartibga solish). Kadrlar ishida innovatsiyalarni boshqarish sohasidagi davlatning ustuvor yo‘nalishlari. 2. Korxonalar va tashkilotlarda innovatsion loyihalarni ishlab chiqish va amalga oshirish bo‘yicha tashkiliy tuzilmalarning turlari va shakllari. 3. Innovatsion faoliyat subyektlari. Kadrlar elitasi.
Ilmiybaza.uz 
 
 
3.1. Davlat innovatsion siyosati (innovatsion jarayonlarni davlat tomonidan 
tartibga solish). Kadrlar ishida innovatsiyalarni boshqarish sohasidagi 
davlatning ustuvor yo‘nalishlari 
 
Innovatsion jarayonlarni davlat tomonidan tartibga solishning quyidagi turlari 
mavjud1: 
 tashkiliy tartibga solish: milliy va hududiy innovatsion dasturlarga 
kiritilgan innovatsion loyihalarni qo‘llab-quvvatlash; davlatning innovatsion 
infratuzilmani rivojlantirishga ko‘magi; innovatsion faoliyatni kadrlar bilan 
ta'minlash; innovatsiyani rag‘batlantirish; Axborot ta’minoti; ushbu sohadagi 
xalqaro hamkorlikni rivojlantirishga ko‘maklashish; xalqaro tashkilotlarda milliy 
innovatsion faoliyat subyektlarining manfaatlarini himoya qilish; 
 iqtisodiy 
tartibga 
solish: 
bozor 
munosabatlarini 
rivojlantirish; 
tadbirkorlikni rivojlantirish; g‘irrom raqobatni oldini olish; innovatsion bozorda 
taklifni o‘sishiga hissa qo‘shadigan soliq siyosati va narx siyosatini amalga oshirish; 
innovatsion faoliyatni o‘tkazish uchun qulay sharoitlar yaratish; mahalliy 
innovatsion mahsulotlarni xalqaro bozorda qo‘llab-quvvatlash; 
 moliyaviy 
tartibga 
solish: 
innovatsiyalarni 
moliyalashtirishni 
ta’minlaydigan budjet siyosatini yuritish, davlat resurslarini innovatsion sohaga 
yo‘naltirish, ijtimoiy rivojlanish uchun muhim, ammo xususiy investorlar uchun 
jozibador bo‘lmagan innovatsion dasturlar va loyihalarni amalga oshirish uchun 
to‘g‘ridan-to‘g‘ri davlat investitsiyalarini ajratish; innovatsion sohada qulay 
investitsiya muhitini yaratish; 
 huquqiy tartibga solish – innovatsiya subyektlari munosabatlarining 
huquqiy asoslarini yaratish; ularning huquqlari va manfaatlari, shu jumladan 
intellektual mulk huquqlarini himoya qilish kafolati. 
Bugungi 
kunda 
O‘zbekiston 
Respublikasida 
2020-yil 
24-iyuldagi 
“Innovatsion faoliyat to‘g‘risida”gi O‘RQ-630-sonli Qonuni amalda. Ushbu 
                                                           
1 Кузнецова А.Г. Инновационный менеджмент. Учебно-методический комплект. – Хабаровск, 2003. 
Ilmiybaza.uz 3.1. Davlat innovatsion siyosati (innovatsion jarayonlarni davlat tomonidan tartibga solish). Kadrlar ishida innovatsiyalarni boshqarish sohasidagi davlatning ustuvor yo‘nalishlari Innovatsion jarayonlarni davlat tomonidan tartibga solishning quyidagi turlari mavjud1:  tashkiliy tartibga solish: milliy va hududiy innovatsion dasturlarga kiritilgan innovatsion loyihalarni qo‘llab-quvvatlash; davlatning innovatsion infratuzilmani rivojlantirishga ko‘magi; innovatsion faoliyatni kadrlar bilan ta'minlash; innovatsiyani rag‘batlantirish; Axborot ta’minoti; ushbu sohadagi xalqaro hamkorlikni rivojlantirishga ko‘maklashish; xalqaro tashkilotlarda milliy innovatsion faoliyat subyektlarining manfaatlarini himoya qilish;  iqtisodiy tartibga solish: bozor munosabatlarini rivojlantirish; tadbirkorlikni rivojlantirish; g‘irrom raqobatni oldini olish; innovatsion bozorda taklifni o‘sishiga hissa qo‘shadigan soliq siyosati va narx siyosatini amalga oshirish; innovatsion faoliyatni o‘tkazish uchun qulay sharoitlar yaratish; mahalliy innovatsion mahsulotlarni xalqaro bozorda qo‘llab-quvvatlash;  moliyaviy tartibga solish: innovatsiyalarni moliyalashtirishni ta’minlaydigan budjet siyosatini yuritish, davlat resurslarini innovatsion sohaga yo‘naltirish, ijtimoiy rivojlanish uchun muhim, ammo xususiy investorlar uchun jozibador bo‘lmagan innovatsion dasturlar va loyihalarni amalga oshirish uchun to‘g‘ridan-to‘g‘ri davlat investitsiyalarini ajratish; innovatsion sohada qulay investitsiya muhitini yaratish;  huquqiy tartibga solish – innovatsiya subyektlari munosabatlarining huquqiy asoslarini yaratish; ularning huquqlari va manfaatlari, shu jumladan intellektual mulk huquqlarini himoya qilish kafolati. Bugungi kunda O‘zbekiston Respublikasida 2020-yil 24-iyuldagi “Innovatsion faoliyat to‘g‘risida”gi O‘RQ-630-sonli Qonuni amalda. Ushbu 1 Кузнецова А.Г. Инновационный менеджмент. Учебно-методический комплект. – Хабаровск, 2003.
Ilmiybaza.uz 
 
Qonunning maqsadi innovatsion faoliyat sohasidagi munosabatlarni tartibga 
solishdan iboratdir. Ushbu qonunda "innovatsion faoliyat", "innovatsion loyiha", 
“texnologiyalar transferi” kabi muhim tushunchalarni amaliyotga kiritildi. 
Innovatsion faoliyat sohasidagi siyosat davlat tomonidan tartibga solish 
tizimining elementi sifatida aniq belgilangan maqsadlarni o‘z ichiga oladi; 
belgilangan 
maqsadlarga 
erishishni 
ta'minlaydigan 
funksiyalarni 
amalga 
oshiradigan boshqaruv organlari; boshqariladigan funksiyani amalga oshirish uchun 
yetarli bo‘lgan, tartibga solinadigan obyektning axborot qiyofasini shakllantiradigan 
axborot tizimi; tartibga solish va qo‘llab-quvvatlash vositalari, ularning yordamida 
davlat organlari o‘z funksiyalarini bajarish jarayonida korxonalar va atrof-muhitga 
ta'sir ko‘rsatadilar. 
 
Innovatsion faoliyatning asosiy prinsiplari quyidagilardan iborat: 
 innovatsion faoliyatning erkinligi; 
 innovatsion faoliyatni davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlashdan teng 
foydalanilishini ta’minlash; 
 innovatsion 
faoliyatni 
davlat 
tomonidan 
qo‘llab-quvvatlashning 
oshkoraligi va aniq yo‘naltirilganligi; 
 raqobatni rivojlantirishga ko‘maklashish; 
 axborotni erkin almashish; 
 innovatsion faoliyat natijasida yaratilgan intellektual mulk obyektlarini 
huquqiy muhofaza qilish; 
 fuqarolarning hayoti va sog‘lig‘iga, atrof-muhitga zarar yetkazmaslik. 
Innovatsion faoliyat sohasidagi davlat siyosatining asosiy yo‘nalishlari: 
 innovatsion rivojlantirishning huquqiy jihatdan tartibga solinishini 
ta’minlash; 
 innovatsion faoliyat sohasidagi ustuvor yo‘nalishlarni belgilash, shu 
jumladan texnologik taraqqiyotni prognozlashtirish asosida belgilash; 
 innovatsion faoliyatni amalga oshirish uchun zarur shart-sharoitlar va 
infratuzilmani yaratish; 
Ilmiybaza.uz Qonunning maqsadi innovatsion faoliyat sohasidagi munosabatlarni tartibga solishdan iboratdir. Ushbu qonunda "innovatsion faoliyat", "innovatsion loyiha", “texnologiyalar transferi” kabi muhim tushunchalarni amaliyotga kiritildi. Innovatsion faoliyat sohasidagi siyosat davlat tomonidan tartibga solish tizimining elementi sifatida aniq belgilangan maqsadlarni o‘z ichiga oladi; belgilangan maqsadlarga erishishni ta'minlaydigan funksiyalarni amalga oshiradigan boshqaruv organlari; boshqariladigan funksiyani amalga oshirish uchun yetarli bo‘lgan, tartibga solinadigan obyektning axborot qiyofasini shakllantiradigan axborot tizimi; tartibga solish va qo‘llab-quvvatlash vositalari, ularning yordamida davlat organlari o‘z funksiyalarini bajarish jarayonida korxonalar va atrof-muhitga ta'sir ko‘rsatadilar. Innovatsion faoliyatning asosiy prinsiplari quyidagilardan iborat:  innovatsion faoliyatning erkinligi;  innovatsion faoliyatni davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlashdan teng foydalanilishini ta’minlash;  innovatsion faoliyatni davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlashning oshkoraligi va aniq yo‘naltirilganligi;  raqobatni rivojlantirishga ko‘maklashish;  axborotni erkin almashish;  innovatsion faoliyat natijasida yaratilgan intellektual mulk obyektlarini huquqiy muhofaza qilish;  fuqarolarning hayoti va sog‘lig‘iga, atrof-muhitga zarar yetkazmaslik. Innovatsion faoliyat sohasidagi davlat siyosatining asosiy yo‘nalishlari:  innovatsion rivojlantirishning huquqiy jihatdan tartibga solinishini ta’minlash;  innovatsion faoliyat sohasidagi ustuvor yo‘nalishlarni belgilash, shu jumladan texnologik taraqqiyotni prognozlashtirish asosida belgilash;  innovatsion faoliyatni amalga oshirish uchun zarur shart-sharoitlar va infratuzilmani yaratish;
Ilmiybaza.uz 
 
 innovatsion faoliyat subyektlarini davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlash va 
rag‘batlantirish; 
 innovatsion faoliyat sohasidagi respublika, tarmoq va hududiy davlat 
dasturlarini ishlab chiqish hamda amalga oshirish; 
 innovatsion faoliyatga investitsiyalarni jalb etishga ko‘maklashish; 
 innovatsion faoliyat sohasida davlat-xususiy sheriklikni rivojlantirish; 
 innovatsion faoliyat sohasida kadrlarni tayyorlashni, qayta tayyorlashni va 
ularning malakasini oshirishni tashkil etish; 
 innovatsion faoliyat sohasida xalqaro hamkorlikni rivojlantirish. 
O‘zbekiston Respublikasi Innovatsion rivojlanish vazirligi innovatsion 
faoliyat sohasidagi vakolatli davlat organidir. Vakolatli davlat organi: 
 innovatsion faoliyat sohasida yagona davlat siyosatini amalga oshiradi; 
 davlat va xo‘jalik boshqaruvi organlari, mahalliy davlat hokimiyati 
organlarining innovatsion faoliyat sohasidagi faoliyatini muvofiqlashtiradi; 
 innovatsion rivojlantirish strategiyalarini ishlab chiqadi va amalga oshiradi; 
 innovatsion faoliyat sohasidagi normativ-huquqiy hujjatlarni ishlab 
chiqadi; 
 innovatsion faoliyat xavflarini baholash bo‘yicha tavsiyalar ishlab chiqadi; 
 mamlakatning innovatsion rivojlanish holati tahlilini amalga oshiradi; 
 innovatsion faoliyat subyektlari o‘rtasidagi hamkorlikni ta’minlashga doir 
chora-tadbirlarni amalga oshiradi; 
 innovatsion loyihalarning davlat ekspertizasi tashkil etilishini ta’minlaydi; 
 yagona davlat buyurtmachisi sifatida innovatsion loyihalarni shakllantiradi, 
tasdiqlaydi va moliyalashtiradi; 
 innovatsiyalar yaratish uchun davlat buyurtmasi doirasida innovatsion 
loyihalarning bajarilishini monitoring qiladi va bajarilish samaradorligini 
baholashni amalga oshiradi; 
 O‘zbekiston Respublikasining Davlat budjeti mablag‘lari hisobidan xarid 
qilinadigan texnologiyalar transferiga oid shartnomalarni ro‘yxatdan o‘tkazadi; 
Ilmiybaza.uz  innovatsion faoliyat subyektlarini davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlash va rag‘batlantirish;  innovatsion faoliyat sohasidagi respublika, tarmoq va hududiy davlat dasturlarini ishlab chiqish hamda amalga oshirish;  innovatsion faoliyatga investitsiyalarni jalb etishga ko‘maklashish;  innovatsion faoliyat sohasida davlat-xususiy sheriklikni rivojlantirish;  innovatsion faoliyat sohasida kadrlarni tayyorlashni, qayta tayyorlashni va ularning malakasini oshirishni tashkil etish;  innovatsion faoliyat sohasida xalqaro hamkorlikni rivojlantirish. O‘zbekiston Respublikasi Innovatsion rivojlanish vazirligi innovatsion faoliyat sohasidagi vakolatli davlat organidir. Vakolatli davlat organi:  innovatsion faoliyat sohasida yagona davlat siyosatini amalga oshiradi;  davlat va xo‘jalik boshqaruvi organlari, mahalliy davlat hokimiyati organlarining innovatsion faoliyat sohasidagi faoliyatini muvofiqlashtiradi;  innovatsion rivojlantirish strategiyalarini ishlab chiqadi va amalga oshiradi;  innovatsion faoliyat sohasidagi normativ-huquqiy hujjatlarni ishlab chiqadi;  innovatsion faoliyat xavflarini baholash bo‘yicha tavsiyalar ishlab chiqadi;  mamlakatning innovatsion rivojlanish holati tahlilini amalga oshiradi;  innovatsion faoliyat subyektlari o‘rtasidagi hamkorlikni ta’minlashga doir chora-tadbirlarni amalga oshiradi;  innovatsion loyihalarning davlat ekspertizasi tashkil etilishini ta’minlaydi;  yagona davlat buyurtmachisi sifatida innovatsion loyihalarni shakllantiradi, tasdiqlaydi va moliyalashtiradi;  innovatsiyalar yaratish uchun davlat buyurtmasi doirasida innovatsion loyihalarning bajarilishini monitoring qiladi va bajarilish samaradorligini baholashni amalga oshiradi;  O‘zbekiston Respublikasining Davlat budjeti mablag‘lari hisobidan xarid qilinadigan texnologiyalar transferiga oid shartnomalarni ro‘yxatdan o‘tkazadi;
Ilmiybaza.uz 
 
 davlat va xo‘jalik boshqaruvi organlariga, mahalliy davlat hokimiyati 
organlariga va boshqa tashkilotlarga moliyalashtirish uchun yangi ishlanmalarni 
tavsiya qiladi; 
 yangi ishlanmalarni tijoratlashtirishni moliyalashtiradi va texnologiyalar 
transferiga ko‘maklashadi; 
 innovatsion faoliyat subyektlarini tashkil etish va rivojlantirishga 
ko‘maklashadi, innovatsion faoliyat natijalarini joriy etishga doir samarali 
mexanizmlarni shakllantiradi; 
 innovatsion faoliyat subyektlari uchun kadrlarni tayyorlash, qayta 
tayyorlash va ularning malakasini oshirish tizimini tashkil qilishda ishtirok etadi; 
 innovatsion faoliyat sohasida xalqaro hamkorlikni amalga oshiradi. 
 vakolatli davlat organi qonun hujjatlariga muvofiq boshqa vakolatlarni ham 
amalga oshirishi mumkin. 
Innovatsion 
faoliyatni 
davlat 
tomonidan 
qo‘llab-quvvatlash 
va 
rag‘batlantirish innovatsion faoliyatni amalga oshiruvchi subyektlar uchun zarur 
huquqiy, iqtisodiy va tashkiliy shart-sharoitlar yaratish, innovatsion loyihalar hamda 
yangi ishlanmalarni moliyalashtirish maqsadida amalga oshiriladi. 
Davlat innovatsion faoliyatni qo‘llab-quvvatlashni quyidagi yo‘llar bilan 
amalga oshiradi: 
 innovatsion rivojlantirish strategiyalarini qabul qilish va amalga oshirish; 
 innovatsion faoliyat sohasidagi normativ-huquqiy bazani takomillashtirish; 
 innovatsion faoliyat subyektlariga soliq, bojxona imtiyozlari va 
preferensiyalar berish; 
 O‘zbekiston Respublikasining Davlat budjeti mablag‘lari va qonun 
hujjatlarida taqiqlanmagan boshqa manbalar hisobidan innovatsiyalarni yaratishga 
oid davlat buyurtmasini bajarish; 
 innovatsion faoliyatni moliyalashtirishga xo‘jalik yurituvchi subyektlar 
mablag‘larini jalb qilish uchun shart-sharoit yaratish; 
Ilmiybaza.uz  davlat va xo‘jalik boshqaruvi organlariga, mahalliy davlat hokimiyati organlariga va boshqa tashkilotlarga moliyalashtirish uchun yangi ishlanmalarni tavsiya qiladi;  yangi ishlanmalarni tijoratlashtirishni moliyalashtiradi va texnologiyalar transferiga ko‘maklashadi;  innovatsion faoliyat subyektlarini tashkil etish va rivojlantirishga ko‘maklashadi, innovatsion faoliyat natijalarini joriy etishga doir samarali mexanizmlarni shakllantiradi;  innovatsion faoliyat subyektlari uchun kadrlarni tayyorlash, qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish tizimini tashkil qilishda ishtirok etadi;  innovatsion faoliyat sohasida xalqaro hamkorlikni amalga oshiradi.  vakolatli davlat organi qonun hujjatlariga muvofiq boshqa vakolatlarni ham amalga oshirishi mumkin. Innovatsion faoliyatni davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlash va rag‘batlantirish innovatsion faoliyatni amalga oshiruvchi subyektlar uchun zarur huquqiy, iqtisodiy va tashkiliy shart-sharoitlar yaratish, innovatsion loyihalar hamda yangi ishlanmalarni moliyalashtirish maqsadida amalga oshiriladi. Davlat innovatsion faoliyatni qo‘llab-quvvatlashni quyidagi yo‘llar bilan amalga oshiradi:  innovatsion rivojlantirish strategiyalarini qabul qilish va amalga oshirish;  innovatsion faoliyat sohasidagi normativ-huquqiy bazani takomillashtirish;  innovatsion faoliyat subyektlariga soliq, bojxona imtiyozlari va preferensiyalar berish;  O‘zbekiston Respublikasining Davlat budjeti mablag‘lari va qonun hujjatlarida taqiqlanmagan boshqa manbalar hisobidan innovatsiyalarni yaratishga oid davlat buyurtmasini bajarish;  innovatsion faoliyatni moliyalashtirishga xo‘jalik yurituvchi subyektlar mablag‘larini jalb qilish uchun shart-sharoit yaratish;
Ilmiybaza.uz 
 
 ilm-fan yutuqlariga asoslangan mahsulotning va ilg‘or texnologiyalarning 
kafolatlangan tarzda tatbiq etilishini ta’minlash maqsadida ularning davlat 
xaridlarini tashkil etish; 
 innovatsion faoliyat sohasida kadrlarni tayyorlashga, qayta tayyorlashga va 
ularning malakasini oshirishga ko‘maklashish. 
Davlat innovatsion faoliyat sohasida kadrlarni tayyorlash, qayta tayyorlash va 
ularning malakasini oshirish bo‘yicha chora-tadbirlarni ishlab chiqishga hamda 
amalga oshirishga: 
 innovatsion faoliyat sohasida kadrlarni tayyorlashga doir davlat 
buyurtmalarini shakllantirish; 
 innovatsion faoliyat sohasida kadrlarni tayyorlashga, qayta tayyorlashga 
hamda ularning malakasini oshirishga doir davlat talablari va standartlarini ishlab 
chiqish; 
 innovatsion faoliyat sohasida kadrlarni tayyorlashni, qayta tayyorlashni va 
ularning malakasini oshirishni amalga oshiruvchi nodavlat ta’lim tashkilotlari, kasb-
hunar ta’limi markazlari faoliyatini qo‘llab-quvvatlash; 
 ilm-fan va texnika yutuqlarini targ‘ib qilish; 
 yoshlarning texnik ijodkorligini qo‘llab-quvvatlash va ularni kasb-hunarga 
yo‘naltirish orqali ko‘maklashadi. 
Davlat 
innovatsion 
tadbirkorlik 
sohasida 
kadrlarni 
tayyorlashga 
ixtisoslashgan davlat ta’lim tashkilotlari faoliyatiga moliyaviy yordam ko‘rsatadi. 
Bugungi kunda kadrlar sohasidagi innovatsion siyosat umumiy kadrlar 
siyosatining kam rivojlangan jihatlaridan biridir. Kadrlar sohasidagi innovatsion 
siyosat - siyosiy faoliyat shakllaridan biri bo‘lib, shu bilan kadrlar menejmenti va 
kadrlar rivojlanishidan farq qiladi. Har qanday darajada va har qanday ijtimoiy-
iqtisodiy tizimda ushbu siyosat har doim boshqaruv tizimi amalga oshirishga 
mo‘ljallangan asosiy me'yoriy belgilar yig‘indisida ifodalanadi. 
Kadrlar sohasida innovatsion siyosatni ishlab chiqish maxsus va murakkab 
yo‘nalish bo‘lib, uning vazifalari kadrlar sohasidagi hisobga olinishi kerak bo‘lgan 
kadrlar sohasidagi boshqaruv faoliyatidan farq qiladi. Kadrlar rivojlanishini 
Ilmiybaza.uz  ilm-fan yutuqlariga asoslangan mahsulotning va ilg‘or texnologiyalarning kafolatlangan tarzda tatbiq etilishini ta’minlash maqsadida ularning davlat xaridlarini tashkil etish;  innovatsion faoliyat sohasida kadrlarni tayyorlashga, qayta tayyorlashga va ularning malakasini oshirishga ko‘maklashish. Davlat innovatsion faoliyat sohasida kadrlarni tayyorlash, qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish bo‘yicha chora-tadbirlarni ishlab chiqishga hamda amalga oshirishga:  innovatsion faoliyat sohasida kadrlarni tayyorlashga doir davlat buyurtmalarini shakllantirish;  innovatsion faoliyat sohasida kadrlarni tayyorlashga, qayta tayyorlashga hamda ularning malakasini oshirishga doir davlat talablari va standartlarini ishlab chiqish;  innovatsion faoliyat sohasida kadrlarni tayyorlashni, qayta tayyorlashni va ularning malakasini oshirishni amalga oshiruvchi nodavlat ta’lim tashkilotlari, kasb- hunar ta’limi markazlari faoliyatini qo‘llab-quvvatlash;  ilm-fan va texnika yutuqlarini targ‘ib qilish;  yoshlarning texnik ijodkorligini qo‘llab-quvvatlash va ularni kasb-hunarga yo‘naltirish orqali ko‘maklashadi. Davlat innovatsion tadbirkorlik sohasida kadrlarni tayyorlashga ixtisoslashgan davlat ta’lim tashkilotlari faoliyatiga moliyaviy yordam ko‘rsatadi. Bugungi kunda kadrlar sohasidagi innovatsion siyosat umumiy kadrlar siyosatining kam rivojlangan jihatlaridan biridir. Kadrlar sohasidagi innovatsion siyosat - siyosiy faoliyat shakllaridan biri bo‘lib, shu bilan kadrlar menejmenti va kadrlar rivojlanishidan farq qiladi. Har qanday darajada va har qanday ijtimoiy- iqtisodiy tizimda ushbu siyosat har doim boshqaruv tizimi amalga oshirishga mo‘ljallangan asosiy me'yoriy belgilar yig‘indisida ifodalanadi. Kadrlar sohasida innovatsion siyosatni ishlab chiqish maxsus va murakkab yo‘nalish bo‘lib, uning vazifalari kadrlar sohasidagi hisobga olinishi kerak bo‘lgan kadrlar sohasidagi boshqaruv faoliyatidan farq qiladi. Kadrlar rivojlanishini
Ilmiybaza.uz 
 
boshqarishdan oldin, kadrlar menejmentidan oldinroq bo‘lgan, shunga qaramay, u 
bilan chambarchas bog‘liq bo‘lgan tegishli innovatsion kadrlar siyosati bo‘lishi 
kerak. 
Kadrlar ishidagi innovatsion siyosat kadrlarni rivojlantirishning strategik va 
taktik maqsadlarini, ushbu rivojlanish tamoyillari va ustuvor yo‘nalishlarini, inson 
resurslarini yangilashning asosiy muammolari, yo‘nalishlari, shakllari va usullari 
bo‘yicha o‘ziga xos tartibga solish va siyosiy munosabatlar tizimini o‘z ichiga oladi. 
 
3.2 Korxonalar va tashkilotlarda innovatsion loyihalarni ishlab chiqish 
va amalga oshirish bo‘yicha tashkiliy tuzilmalarning turlari va shakllari 
 
Innovatsion siyosat – bu mavjud resurslar va qo‘yilgan vazifalarga qarab 
yangiliklarni joriy etishni ustuvor yo‘naltiradigan dastur. Innovatsion siyosatning 
maqsadi innovatsion faoliyatning barcha elementlarining sifat va miqdoriy 
aloqalarining uyg‘unligini ta’minlashdan iboratdir. 
Korxona doirasida innovatsion jarayonlarni boshqarishning bir qator tashkiliy 
shakllarini uchratish mumkin: 
1. Innovatsion siyosatni ishlab chiqish bo‘yicha ixtisoslashgan bo‘linmalar 
(kengashlar, qo‘mitalar, ishchi guruhlar) — vazifasi bo‘lib, innovatsion jarayonning 
muhim yo‘nalishlarini aniqlash va innovatsion jarayonning strategik yo‘nalishlari 
bo‘yicha boshqaruv qarorlarini qabul qilish bo‘yicha aniq takliflarni tayyorlashdan 
iborat bo‘lgan yirik tashkilotlar jamoasi (doimiy yoki vaqtinchalik); 
2. Innovatsion faoliyatni muvofiqlashtiradigan yangiliklarni rivojlantirish 
bo‘yicha markaziy xizmatlar va bo‘linmalar texnik rivojlanishning maqsadlari va 
yo‘nalishlarini kelishadi, ishlab chiqarish va amalga oshirish jarayonini nazorat 
qiladi. Quyidagilarni ajratib ko‘rsatish mumkin: 
a) innovatsiyalar menejmenti bo‘limi – tashkilotning innovatsiyalar bo‘yicha 
maqsadlari va texnik-iqtisodiy resurslar holati asosida barcha ijrochilarning mehnat 
vazifalarini o‘z vaqtida optimallashtiradi va innovatsiyalarni ishlab chiqish va joriy 
Ilmiybaza.uz boshqarishdan oldin, kadrlar menejmentidan oldinroq bo‘lgan, shunga qaramay, u bilan chambarchas bog‘liq bo‘lgan tegishli innovatsion kadrlar siyosati bo‘lishi kerak. Kadrlar ishidagi innovatsion siyosat kadrlarni rivojlantirishning strategik va taktik maqsadlarini, ushbu rivojlanish tamoyillari va ustuvor yo‘nalishlarini, inson resurslarini yangilashning asosiy muammolari, yo‘nalishlari, shakllari va usullari bo‘yicha o‘ziga xos tartibga solish va siyosiy munosabatlar tizimini o‘z ichiga oladi. 3.2 Korxonalar va tashkilotlarda innovatsion loyihalarni ishlab chiqish va amalga oshirish bo‘yicha tashkiliy tuzilmalarning turlari va shakllari Innovatsion siyosat – bu mavjud resurslar va qo‘yilgan vazifalarga qarab yangiliklarni joriy etishni ustuvor yo‘naltiradigan dastur. Innovatsion siyosatning maqsadi innovatsion faoliyatning barcha elementlarining sifat va miqdoriy aloqalarining uyg‘unligini ta’minlashdan iboratdir. Korxona doirasida innovatsion jarayonlarni boshqarishning bir qator tashkiliy shakllarini uchratish mumkin: 1. Innovatsion siyosatni ishlab chiqish bo‘yicha ixtisoslashgan bo‘linmalar (kengashlar, qo‘mitalar, ishchi guruhlar) — vazifasi bo‘lib, innovatsion jarayonning muhim yo‘nalishlarini aniqlash va innovatsion jarayonning strategik yo‘nalishlari bo‘yicha boshqaruv qarorlarini qabul qilish bo‘yicha aniq takliflarni tayyorlashdan iborat bo‘lgan yirik tashkilotlar jamoasi (doimiy yoki vaqtinchalik); 2. Innovatsion faoliyatni muvofiqlashtiradigan yangiliklarni rivojlantirish bo‘yicha markaziy xizmatlar va bo‘linmalar texnik rivojlanishning maqsadlari va yo‘nalishlarini kelishadi, ishlab chiqarish va amalga oshirish jarayonini nazorat qiladi. Quyidagilarni ajratib ko‘rsatish mumkin: a) innovatsiyalar menejmenti bo‘limi – tashkilotning innovatsiyalar bo‘yicha maqsadlari va texnik-iqtisodiy resurslar holati asosida barcha ijrochilarning mehnat vazifalarini o‘z vaqtida optimallashtiradi va innovatsiyalarni ishlab chiqish va joriy
Ilmiybaza.uz 
 
etish bo‘yicha ish rejasi (dasturi) loyihasini yuqori turuvchi boshqarmaga 
yo‘naltiradi. 
b) innovatsiyalarni muvofiqlashtirish xizmatlari - bu tashkilot ichidagi 
yangiliklarni boshqaradigan va muvofiqlashtiradigan, tashkiliy-texnik rivojlanish 
maqsadlari va yo‘nalishlari bo‘yicha kelishadigan, innovatsiyalar bo‘yicha rejalar 
va dasturlarni ishlab chiqadigan, yangiliklarning rivojlanishi va ularning amalga 
oshirilishini nazorat qiladigan, innovatsiyalarni yaratish dasturlarini ko‘rib 
chiqadigan mustaqil bo‘linmalardir. 
3. Ilmiy tadqiqotlarni amalga oshiradigan maqsadli guruhlar. Ular mustaqil 
bo‘linmalar sifatida tuziladi va korxona yuqori boshqaruviga bo‘ysunadi. Odatda, 
bunday guruhlar vaqtincha faoliyat yuritadi, ammo doimiy guruhlar ham mavjud. 
Chet el tajribasiga ko‘ra, aynan maqsadli guruhlar innovatsion jarayonni tashkil 
etishning asosiy shakli hisoblanadi; 
Innovatsion loyihalarni amalga oshirish bo‘yicha mas’ul ishchi guruhlar 
mavjud funksional bo‘linmalar tomonidan hal qilinadigan muammolardan farq 
qiladigan yangi vazifalarni hal qiladi. Ishchi guruh va butun tashkilot o‘rtasida 
mustahkam aloqa mavjud bo‘ladi, chunki loyihani amalga oshirish mavjud bo‘limlar 
bilan 
hamkorlikda 
amalga 
oshirilishi 
va 
natijada 
mavjud 
tuzilmaga 
integratsiyalashuvi lozim. 
Ishchi guruhning har bir a'zosi ikkita yetakchiga ega bo‘ladi (guruh rahbari va 
funktsional bo‘lim rahbari). Ta’kidlash lozimki, loyihani boshqaruvchi ishni tashkil 
etishda hal qiluvchi ahamiyatga ega, shuning uchun uning shaxsiy fazilatlari, 
qobiliyatlari va kuchlariga ko‘ra, u funksional bo‘limlar rahbarlari oldida 
vakolatlarga ega bo‘lishi kerak. 
Loyiha guruhining tuzilishi hozirgi holatga bog‘liq. Agarda keskin yangiliklar 
nazarda tutilsa, guruh tarkibida quyidagilarni ajratib ko‘rsatish mumkin: texnik 
rahbar, xodimlar qachon va nima qilishlari kerakligini hal qiladi; ish sifati uchun 
javob beradigan ilmiy (“professional”) menejer; xodimlarning shaxsiy manfaatlarini 
ta'minlaydigan menejer-tashkilotchi (ish haqi va boshqalar). 
Ilmiybaza.uz etish bo‘yicha ish rejasi (dasturi) loyihasini yuqori turuvchi boshqarmaga yo‘naltiradi. b) innovatsiyalarni muvofiqlashtirish xizmatlari - bu tashkilot ichidagi yangiliklarni boshqaradigan va muvofiqlashtiradigan, tashkiliy-texnik rivojlanish maqsadlari va yo‘nalishlari bo‘yicha kelishadigan, innovatsiyalar bo‘yicha rejalar va dasturlarni ishlab chiqadigan, yangiliklarning rivojlanishi va ularning amalga oshirilishini nazorat qiladigan, innovatsiyalarni yaratish dasturlarini ko‘rib chiqadigan mustaqil bo‘linmalardir. 3. Ilmiy tadqiqotlarni amalga oshiradigan maqsadli guruhlar. Ular mustaqil bo‘linmalar sifatida tuziladi va korxona yuqori boshqaruviga bo‘ysunadi. Odatda, bunday guruhlar vaqtincha faoliyat yuritadi, ammo doimiy guruhlar ham mavjud. Chet el tajribasiga ko‘ra, aynan maqsadli guruhlar innovatsion jarayonni tashkil etishning asosiy shakli hisoblanadi; Innovatsion loyihalarni amalga oshirish bo‘yicha mas’ul ishchi guruhlar mavjud funksional bo‘linmalar tomonidan hal qilinadigan muammolardan farq qiladigan yangi vazifalarni hal qiladi. Ishchi guruh va butun tashkilot o‘rtasida mustahkam aloqa mavjud bo‘ladi, chunki loyihani amalga oshirish mavjud bo‘limlar bilan hamkorlikda amalga oshirilishi va natijada mavjud tuzilmaga integratsiyalashuvi lozim. Ishchi guruhning har bir a'zosi ikkita yetakchiga ega bo‘ladi (guruh rahbari va funktsional bo‘lim rahbari). Ta’kidlash lozimki, loyihani boshqaruvchi ishni tashkil etishda hal qiluvchi ahamiyatga ega, shuning uchun uning shaxsiy fazilatlari, qobiliyatlari va kuchlariga ko‘ra, u funksional bo‘limlar rahbarlari oldida vakolatlarga ega bo‘lishi kerak. Loyiha guruhining tuzilishi hozirgi holatga bog‘liq. Agarda keskin yangiliklar nazarda tutilsa, guruh tarkibida quyidagilarni ajratib ko‘rsatish mumkin: texnik rahbar, xodimlar qachon va nima qilishlari kerakligini hal qiladi; ish sifati uchun javob beradigan ilmiy (“professional”) menejer; xodimlarning shaxsiy manfaatlarini ta'minlaydigan menejer-tashkilotchi (ish haqi va boshqalar).
Ilmiybaza.uz 
 
Ishchi guruhlar loyihaning taqsimlangan qismini amalga oshirish uchun 
javobgardir; rejalashtirish va nazorat qilish, muvofiqlashtiruvchi guruhga va 
rahbariyatga hisobot berish. Ishchi guruhga nomzodlarni tanlashda ular quyidagi 
mezonlarga asoslanadi: kompetensiya va tajriba; muammoli sohada maxsus 
bilimlarning mavjudligi; ishga jalb qilish imkoniyati; tashkilotdagi obro‘y va 
vakolat; ziddiyatli vaziyatlarni hal qilish qobiliyati; biznesga munosabat; shaxsiy 
qiziqish va motivatsiya. 
4. Ilmiy tadqiqot va rivojlantirish bo‘limlari - yangi mahsulotlarni yaratadigan 
an'anaviy bo‘limlar. So‘nggi paytlarda yangi istiqbolli g‘oyalarni ishlab chiqish va 
rivojlanish bosqichiga olib chiqish tufayli ularning o‘rni oshdi. 
5. Rivojlanish markazlari ularning vazifasi bozor mavqeiga ega bo‘lishdan 
iborat. Korporativ tuzilmalarni innovatsion rivojlantirish markazlari faoliyati 
innovatsion jarayonlarni boshqarishni tashkil etish, korporativ tuzilmani 
rivojlantirish asosida innovatsion rivojlanish yo‘liga samarali o‘tkazishni ta'minlash 
masalalarini hal qilishga yo‘naltirilgan mustaqil tashkilotlar sifatida namoyish 
etiladi. yangi texnologiyalar va yangiliklarni joriy etish. 
6. Venchur 
tuzilmalari 
ko‘pincha 
yirik 
korporatsiyalarning 
sho‘ba 
korxonalari yoki mustaqil korxonalar sifatida faoliyat yuritadi. Ular tijorat xavfining 
ortishi bilan bog‘liq bo‘lgan ilmiy va texnik g‘oyalarni ishlab chiqadilar va amalga 
oshiradilar, agarda muvaffaqiyatli bo‘lsa, katta foyda bilan qoplanadi. 
 
7. Innovatsiyalarni rag‘batlantirish uchun foyda hisobidan yaratilgan maxsus 
innovatsion fondlar. Ko‘pincha bunday mablag‘lar venchur fondlari sifatida 
ishlaydi, 
ularning 
mablag‘lari 
kompaniya 
manfaatdor 
bo‘lgan 
venchur 
kompaniyalariga (o‘zlari yoki mustaqil ravishda) sarmoya kiritiladi. 
8. Menejerlar, tadqiqotchilar va funksional bo‘lim xodimlarini o‘z ichiga 
olgan tahliliy guruhlar. Ular texnologiyaning rivojlanishini istiqbollashtiradi, 
tadqiqot mavzularini, istiqbolli g‘oyalarni va boshqalarni tahlil qiladilar. 
9. Innovatsion loyihalarni baholash bo‘yicha ekspert guruhlari loyihaning 
ilmiy-texnik darajasini, uni amalga oshirish imkoniyatlarini va samaradorligini 
Ilmiybaza.uz Ishchi guruhlar loyihaning taqsimlangan qismini amalga oshirish uchun javobgardir; rejalashtirish va nazorat qilish, muvofiqlashtiruvchi guruhga va rahbariyatga hisobot berish. Ishchi guruhga nomzodlarni tanlashda ular quyidagi mezonlarga asoslanadi: kompetensiya va tajriba; muammoli sohada maxsus bilimlarning mavjudligi; ishga jalb qilish imkoniyati; tashkilotdagi obro‘y va vakolat; ziddiyatli vaziyatlarni hal qilish qobiliyati; biznesga munosabat; shaxsiy qiziqish va motivatsiya. 4. Ilmiy tadqiqot va rivojlantirish bo‘limlari - yangi mahsulotlarni yaratadigan an'anaviy bo‘limlar. So‘nggi paytlarda yangi istiqbolli g‘oyalarni ishlab chiqish va rivojlanish bosqichiga olib chiqish tufayli ularning o‘rni oshdi. 5. Rivojlanish markazlari ularning vazifasi bozor mavqeiga ega bo‘lishdan iborat. Korporativ tuzilmalarni innovatsion rivojlantirish markazlari faoliyati innovatsion jarayonlarni boshqarishni tashkil etish, korporativ tuzilmani rivojlantirish asosida innovatsion rivojlanish yo‘liga samarali o‘tkazishni ta'minlash masalalarini hal qilishga yo‘naltirilgan mustaqil tashkilotlar sifatida namoyish etiladi. yangi texnologiyalar va yangiliklarni joriy etish. 6. Venchur tuzilmalari ko‘pincha yirik korporatsiyalarning sho‘ba korxonalari yoki mustaqil korxonalar sifatida faoliyat yuritadi. Ular tijorat xavfining ortishi bilan bog‘liq bo‘lgan ilmiy va texnik g‘oyalarni ishlab chiqadilar va amalga oshiradilar, agarda muvaffaqiyatli bo‘lsa, katta foyda bilan qoplanadi. 7. Innovatsiyalarni rag‘batlantirish uchun foyda hisobidan yaratilgan maxsus innovatsion fondlar. Ko‘pincha bunday mablag‘lar venchur fondlari sifatida ishlaydi, ularning mablag‘lari kompaniya manfaatdor bo‘lgan venchur kompaniyalariga (o‘zlari yoki mustaqil ravishda) sarmoya kiritiladi. 8. Menejerlar, tadqiqotchilar va funksional bo‘lim xodimlarini o‘z ichiga olgan tahliliy guruhlar. Ular texnologiyaning rivojlanishini istiqbollashtiradi, tadqiqot mavzularini, istiqbolli g‘oyalarni va boshqalarni tahlil qiladilar. 9. Innovatsion loyihalarni baholash bo‘yicha ekspert guruhlari loyihaning ilmiy-texnik darajasini, uni amalga oshirish imkoniyatlarini va samaradorligini
Ilmiybaza.uz 
 
baholaydilar. Ekspertiza asosida moliyalashtirishning maqsadga muvofiqligi va 
miqdori to‘g‘risida qarorlar qabul qilinadi. 
Loyihalar ekspertizasida tadqiqot yoki ishlanmalar natijalarining ijtimoiy, 
iqtisodiy va ekologik muhitga ta'sirini hisobga olish kerak. Ekspertiza nafaqat 
loyihalarni miqdoriy, balki sifat jihatidan baholashni ham o‘z ichiga oladi. 
Loyihaning ilmiy mazmuni va muallifning (yoki mualliflar jamoasining) ilmiy 
salohiyatini tahlil qilish asosida ekspert bahosi beriladi. 
Innovatsion faoliyatni rivojlantirishning o‘ziga xos tendentsiyasi bu 
korxonalar tomonidan bir-biri bilan integratsion aloqalarni mustahkamlashdir. 
Buning sababi moliyaviy resurslarning yetishmasligi, kreditlarning yuqori narxi, 
ilmiy 
tadqiqotlarning 
murakkablashishi 
va 
narxining 
ko‘tarilishi, 
turli 
texnologiyalardan kompleks foydalanishga bo‘lgan ehtiyojdir. Shu sababli, 
innovatsion faoliyatni amalga oshirish bo‘yicha korxonalar o‘rtasidagi hamkorlik 
ko‘pincha uning ichki tuzilmasidan ko‘ra samaraliroq bo‘ladi. Bunday hamkorlik 
quyidagi doirada bo‘lishi mumkin: 
 ulush asosida kompaniyalar tomonidan tashkil etiladigan tarmoq 
institutlari; 
 universitetlar va kompaniyalar birlashmasidan paydo bo‘lgan innovatsion 
markazlar va o‘z navbatida kichik ixtisoslashgan firma bosh tashkilot vazifasini 
bajaradi; 
 moliyaviy-sanoat guruhlari (MSG), xoldinglar va boshqa yirik uyushmalar. 
Zamonaviy sharoitda muvaffaqiyatli ilmiy va texnologik taraqqiyotga 
gorizontal (sektoral), vertikal (tarmoqlararo), aralash (gorizontal va vertikal) va 
diversifikatsiya (qo‘shilish asosida) asosida quriladigan aloqalarga ega bo‘lgan 
korxonalarni moliyaviy-sanoat guruhlariga, xolding tuzilmalariga integratsiyasi 
xizmat qiladi. 
Ma’lumki, jadal rivojlanayotgan MSGlarga tadqiqot va rivojlantirish 
texnologiyalari markazlari va laboratoriyalari kabi ixtisoslashgan innovatsion 
tuzilmalar kiradi. Yetakchi strategiyani amalga oshiradigan MSGlarga venchur 
tuzilmalari kiradi. Ushbu tuzilmalar tufayli ular an'anaviy faoliyat bilan 
Ilmiybaza.uz baholaydilar. Ekspertiza asosida moliyalashtirishning maqsadga muvofiqligi va miqdori to‘g‘risida qarorlar qabul qilinadi. Loyihalar ekspertizasida tadqiqot yoki ishlanmalar natijalarining ijtimoiy, iqtisodiy va ekologik muhitga ta'sirini hisobga olish kerak. Ekspertiza nafaqat loyihalarni miqdoriy, balki sifat jihatidan baholashni ham o‘z ichiga oladi. Loyihaning ilmiy mazmuni va muallifning (yoki mualliflar jamoasining) ilmiy salohiyatini tahlil qilish asosida ekspert bahosi beriladi. Innovatsion faoliyatni rivojlantirishning o‘ziga xos tendentsiyasi bu korxonalar tomonidan bir-biri bilan integratsion aloqalarni mustahkamlashdir. Buning sababi moliyaviy resurslarning yetishmasligi, kreditlarning yuqori narxi, ilmiy tadqiqotlarning murakkablashishi va narxining ko‘tarilishi, turli texnologiyalardan kompleks foydalanishga bo‘lgan ehtiyojdir. Shu sababli, innovatsion faoliyatni amalga oshirish bo‘yicha korxonalar o‘rtasidagi hamkorlik ko‘pincha uning ichki tuzilmasidan ko‘ra samaraliroq bo‘ladi. Bunday hamkorlik quyidagi doirada bo‘lishi mumkin:  ulush asosida kompaniyalar tomonidan tashkil etiladigan tarmoq institutlari;  universitetlar va kompaniyalar birlashmasidan paydo bo‘lgan innovatsion markazlar va o‘z navbatida kichik ixtisoslashgan firma bosh tashkilot vazifasini bajaradi;  moliyaviy-sanoat guruhlari (MSG), xoldinglar va boshqa yirik uyushmalar. Zamonaviy sharoitda muvaffaqiyatli ilmiy va texnologik taraqqiyotga gorizontal (sektoral), vertikal (tarmoqlararo), aralash (gorizontal va vertikal) va diversifikatsiya (qo‘shilish asosida) asosida quriladigan aloqalarga ega bo‘lgan korxonalarni moliyaviy-sanoat guruhlariga, xolding tuzilmalariga integratsiyasi xizmat qiladi. Ma’lumki, jadal rivojlanayotgan MSGlarga tadqiqot va rivojlantirish texnologiyalari markazlari va laboratoriyalari kabi ixtisoslashgan innovatsion tuzilmalar kiradi. Yetakchi strategiyani amalga oshiradigan MSGlarga venchur tuzilmalari kiradi. Ushbu tuzilmalar tufayli ular an'anaviy faoliyat bilan
Ilmiybaza.uz 
 
shug‘ullanadigan ishtirok etuvchi korxonalarning barqaror ishlashi bilan butun 
MSGning dinamik rivojlanishini ta'minlaydi. 
Kadrlar innovatsiyalarini tashkil etish – kadrlarni boshqarish tizimiga doimiy 
yoki vaqtincha kiritilgan tarkibiy tuzilmalar, guruhlar va shaxslar to‘plami, 
shuningdek, kadrlar yangiliklarini ishlab chiqish va amalga oshirishda ularning 
o‘zaro ta'siri usullari va me'yorlari. 
Kadrlar innovatsiyasi loyihalarini ishlab chiqish va amalga oshirishni tashkil 
etish shakllari to‘g‘risida savolni ko‘rib chiqayotganda, “kadrlar innovatsiyalarini 
rivojlantirish – kadrlar yangiliklarini joriy etish” tizimida aloqa muammosini hal 
qiladigan aniq tashkiliy shakllarni ajratib ko‘rsatish kerak: 
1) aloqa guruhi – bu jarayonda va kadrlar tadqiqotlari tugagach, kadrlar 
innovatsiyasining ma’lum bir loyihasini ishlab chiqishning ijobiy natijalarini 
aniqlash (baholash) uchun mo‘ljallangan; 
2) kelajakdagi kadrlar innovatsiyalari loyihalari bilan bevosita tanishish va 
ularni keyinchalik muvaffaqiyatli amalga oshirish uchun kadrlar bo‘limidan kadrlar 
innovatsiyasini rivojlantiruvchi bo‘limga o‘tkazish; 
3) muammo guruhi - kadrlar innovatsiyasini ishlab chiqish va amalga oshirish 
o‘rtasidagi farqni bartaraf etish uchun yaratilgan turli bo‘limlarning vaqtinchalik 
ko‘p funksiyali mutaxassislari guruhi.  
Maqsadli mutaxassislar guruhlari (vaqtinchalik ijodiy jamoalar) sifat 
doiralaridan farq qiladiki, ular oldindan tuzilgan topshiriq asosida ish olib boradilar 
va doimo vaqtinchalik bo‘lishadi. Ular turli davrlar uchun yaratilishi mumkin: 2-3 
yoshdan yoki undan ko‘proq vaqtgacha. Maqsadli guruhlar oldida yanada qiyin 
maqsadlar mavjud2. 
4) sifat birlashmasi – bitta ishlab chiqarish maydonchasida birgalikda 
ishlaydigan yoki bitta vazifani bajaradigan ishchilar yoki mutaxassislarning kichik 
guruhi (taxminan 10 kishi). Birlashma ixtiyoriy asosda tuziladi va oyiga 2-4 marta 
                                                           
2 Инновационный менеджмент. Организационно-экономические аспекты инновационной деятельности // 
www.mibif.ru 
Ilmiybaza.uz shug‘ullanadigan ishtirok etuvchi korxonalarning barqaror ishlashi bilan butun MSGning dinamik rivojlanishini ta'minlaydi. Kadrlar innovatsiyalarini tashkil etish – kadrlarni boshqarish tizimiga doimiy yoki vaqtincha kiritilgan tarkibiy tuzilmalar, guruhlar va shaxslar to‘plami, shuningdek, kadrlar yangiliklarini ishlab chiqish va amalga oshirishda ularning o‘zaro ta'siri usullari va me'yorlari. Kadrlar innovatsiyasi loyihalarini ishlab chiqish va amalga oshirishni tashkil etish shakllari to‘g‘risida savolni ko‘rib chiqayotganda, “kadrlar innovatsiyalarini rivojlantirish – kadrlar yangiliklarini joriy etish” tizimida aloqa muammosini hal qiladigan aniq tashkiliy shakllarni ajratib ko‘rsatish kerak: 1) aloqa guruhi – bu jarayonda va kadrlar tadqiqotlari tugagach, kadrlar innovatsiyasining ma’lum bir loyihasini ishlab chiqishning ijobiy natijalarini aniqlash (baholash) uchun mo‘ljallangan; 2) kelajakdagi kadrlar innovatsiyalari loyihalari bilan bevosita tanishish va ularni keyinchalik muvaffaqiyatli amalga oshirish uchun kadrlar bo‘limidan kadrlar innovatsiyasini rivojlantiruvchi bo‘limga o‘tkazish; 3) muammo guruhi - kadrlar innovatsiyasini ishlab chiqish va amalga oshirish o‘rtasidagi farqni bartaraf etish uchun yaratilgan turli bo‘limlarning vaqtinchalik ko‘p funksiyali mutaxassislari guruhi. Maqsadli mutaxassislar guruhlari (vaqtinchalik ijodiy jamoalar) sifat doiralaridan farq qiladiki, ular oldindan tuzilgan topshiriq asosida ish olib boradilar va doimo vaqtinchalik bo‘lishadi. Ular turli davrlar uchun yaratilishi mumkin: 2-3 yoshdan yoki undan ko‘proq vaqtgacha. Maqsadli guruhlar oldida yanada qiyin maqsadlar mavjud2. 4) sifat birlashmasi – bitta ishlab chiqarish maydonchasida birgalikda ishlaydigan yoki bitta vazifani bajaradigan ishchilar yoki mutaxassislarning kichik guruhi (taxminan 10 kishi). Birlashma ixtiyoriy asosda tuziladi va oyiga 2-4 marta 2 Инновационный менеджмент. Организационно-экономические аспекты инновационной деятельности // www.mibif.ru