INNOVATSION MUHIT, INNOVATSION TA`LIM.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

22

File size

Fayl hajmi

102,7 KB


INNOVATSION MUHIT, INNOVATSION TA`LIM.
Reja:
1.  Innovatsion  muhit  Innovatsiya  va  innovatsion  jarayon  haqida  tushuncha.
Innovatsion jarayon bosqichlari.
2. Ta’limda innovatsiyalar
3. Innovatsion pedagogika
4. Pedagogik o'yinlar
Logotip
INNOVATSION MUHIT, INNOVATSION TA`LIM. Reja: 1. Innovatsion muhit Innovatsiya va innovatsion jarayon haqida tushuncha. Innovatsion jarayon bosqichlari. 2. Ta’limda innovatsiyalar 3. Innovatsion pedagogika 4. Pedagogik o'yinlar
 Innovatsion muhit, innovatsion ta`lim  ozirgi  vaqtda  rivojlangan
mamlakatlarning yalpi ichki mahsulotida (YaIM) innovatsion texnologiyalarning
ulushi 60 foizni tashkil etmoqda. Jahondagi kuchli raqobat muhitida innovatsion
faoliyat intensivlik holati iqtisodiy rivojlanish darajasiga ta’sir ko‘rsatadi. Raqobat
muhitida innovatsion faoliyat uchun qulay shart-sharoit yaratgan mamlakat yoki
hudud bugungi kunda iqtisodiy o‘sishga erishmoqda.
Prezident  Sh.Mirziyoyev  ta’kidlaganidek,  "Innovatsiya  –  bu  kelajak
degani". Innovatsiya kelajakda jamiyat talab qilgan iqtisodiy, ijtimoiy, ekologik,
ilmiy-texnik yoki boshqa turdagi samaraga erishish maqsadida yangilikni joriy
etishning yakuniy natijasi bo‘lib hisoblanadi.
Rivojlangan  xorijiy  mamlakatlarning  ilmiy  va  innovatsion  siyosatining
asosiy maqsadlari quyidagilardan iborat: mamlakat iqtisodiyoti rivojida fan va
texnika  ulushini  oshirish;  moddiy  ishlab  chiqarish  sohasining  progressiv
rivojlanishini ta’minlash; jahon bozorida milliy mahsulotlar raqobatbardoshligini
oshirish;  mamlakat  mudofaa  qobiliyatini  mustahkamlash;  ekologik  muhitni
yaxshilash;  mavjud  ilmiy  maktablarni  saqlab  qolish  va  rivojlantirish.
Taraqqiy  etgan  davlatlarning  ana  shu  ilg‘or  tajribalaridan  kelib  chiqib,
mamlakatimizda "Innovatsion faoliyat to‘g‘risida"gi qonun loyihasi ishlab chiqildi.
Hozirda ushbu qonun loyihasi mutaxassislar hamda keng jamoatchilik ishtirokida
muhokama qilinmoqda. Shu o‘rinda aytish lozimki, O‘zbekistonda innovatsion
faoliyatning  turli  jihatlariga  tegishli  bo‘lgan  huquqiy-me’yoriy  baza  yaxlit
xarakterga ega emas va takomillashtirishni talab etadi. Shu bilan birga, uning
tuzilishini yakunlangan deb hisoblab bo‘lmaydi. Chunki u doimo joriy bosqich
vazifalariga moslashib boradi.
Shu jihatdan innovatsion faoliyatni davlat tomonidan tartibga solishning
tashkiliy  omillari  barcha  manfaatdor  tuzilmalarning  fikrlarini  hisobga  olishni
ta’minlashi va shu vaqtning o‘zida innovatsiyani rag‘batlantirish bo‘yicha choralar
qabul qilish uchun sharoit yaratishi zarur.
 Xullas, O‘zbekiston Respublikasida tarkibiy o‘zgarishlarni va iqtisodiyotni
diversifikatsiya qilish jarayonlarini davom ettirish, xizmat ko‘rsatish va kichik
biznes  sohasini  yanada  rivojlantirish  vazifalaridan  kelib  chiqqan  holda
Logotip
Innovatsion muhit, innovatsion ta`lim ozirgi vaqtda rivojlangan mamlakatlarning yalpi ichki mahsulotida (YaIM) innovatsion texnologiyalarning ulushi 60 foizni tashkil etmoqda. Jahondagi kuchli raqobat muhitida innovatsion faoliyat intensivlik holati iqtisodiy rivojlanish darajasiga ta’sir ko‘rsatadi. Raqobat muhitida innovatsion faoliyat uchun qulay shart-sharoit yaratgan mamlakat yoki hudud bugungi kunda iqtisodiy o‘sishga erishmoqda. Prezident Sh.Mirziyoyev ta’kidlaganidek, "Innovatsiya – bu kelajak degani". Innovatsiya kelajakda jamiyat talab qilgan iqtisodiy, ijtimoiy, ekologik, ilmiy-texnik yoki boshqa turdagi samaraga erishish maqsadida yangilikni joriy etishning yakuniy natijasi bo‘lib hisoblanadi. Rivojlangan xorijiy mamlakatlarning ilmiy va innovatsion siyosatining asosiy maqsadlari quyidagilardan iborat: mamlakat iqtisodiyoti rivojida fan va texnika ulushini oshirish; moddiy ishlab chiqarish sohasining progressiv rivojlanishini ta’minlash; jahon bozorida milliy mahsulotlar raqobatbardoshligini oshirish; mamlakat mudofaa qobiliyatini mustahkamlash; ekologik muhitni yaxshilash; mavjud ilmiy maktablarni saqlab qolish va rivojlantirish. Taraqqiy etgan davlatlarning ana shu ilg‘or tajribalaridan kelib chiqib, mamlakatimizda "Innovatsion faoliyat to‘g‘risida"gi qonun loyihasi ishlab chiqildi. Hozirda ushbu qonun loyihasi mutaxassislar hamda keng jamoatchilik ishtirokida muhokama qilinmoqda. Shu o‘rinda aytish lozimki, O‘zbekistonda innovatsion faoliyatning turli jihatlariga tegishli bo‘lgan huquqiy-me’yoriy baza yaxlit xarakterga ega emas va takomillashtirishni talab etadi. Shu bilan birga, uning tuzilishini yakunlangan deb hisoblab bo‘lmaydi. Chunki u doimo joriy bosqich vazifalariga moslashib boradi. Shu jihatdan innovatsion faoliyatni davlat tomonidan tartibga solishning tashkiliy omillari barcha manfaatdor tuzilmalarning fikrlarini hisobga olishni ta’minlashi va shu vaqtning o‘zida innovatsiyani rag‘batlantirish bo‘yicha choralar qabul qilish uchun sharoit yaratishi zarur. Xullas, O‘zbekiston Respublikasida tarkibiy o‘zgarishlarni va iqtisodiyotni diversifikatsiya qilish jarayonlarini davom ettirish, xizmat ko‘rsatish va kichik biznes sohasini yanada rivojlantirish vazifalaridan kelib chiqqan holda
"Innovatsion faoliyat to‘g‘risida"gi qonunda quyidagi yo‘nalishlarni hisobga olish
maqsadga muvofiq deb hisoblaymiz. 
Birinchidan, mamlakat eksport nufuzini keskin oshirishga yo‘naltirilgan
yangi texnologiyalarni  an’anaviy innovatsion hayot  sikli asosida  rivojlantirish,
yangi  g‘oyalarni  saralab  olishdan  tortib,  ulardan  foydalanishgacha,  sotilishi
(tijoratlashuvi) va amaliyotga joriy qilinishigacha bo‘lgan davrdagi faoliyatning
barcha  bosqichlarini  hisobga  oluvchi  "innovatsion  hayot  sikli"  tushunchasini
kiritish lozim.
Ikkinchidan, fundamental va amaliy fan natijalarini amaliyotga joriy qilish
faoliyatini o‘z ichiga olgan milliy innovatsiya tizimini (MIT) yaratish. Bunday
tizimning samarali faoliyat ko‘rsatishi uchun bugun nafaqat salohiyatli ilm-fan,
ta’lim  tizimi  va  ishlab  chiqarish,  balki  institutsional  sharoitlarning  butun  bir
majmuasi talab etiladi.
Uchinchidan,  innovatsion  faoliyatning  huquqiy-me’yoriy  ta’minoti,  uni
venchurli moliyalash va rag‘batlantirish mexanizmlarini ishlab chiqish, intellektual
mulkni himoya qilish va uni xo‘jalik amaliyotiga joriy etish, (Intellektual mulk
tarkibiga kiruvchi patent, litsenziya, nau-xau va boshqa nomoddiy aktivlardan
foydalanish natijasida olingan foydani imtiyozli soliqqa tortish).
To‘rtinchidan, innovatsion faoliyatni kompleks qo‘llab-quvvatlash, ishlab
chiqarishni rivojlantirish, raqobatbardoshlikni va ilm hajmli mahsulotlar eksportini
oshirishda innovatsion infratuzilmaning tajriba-sinov laboratoriyalarini, texnopark,
texnopolislarni, ilmiy parklar va biznes inkubatorlarini yaratish.
Beshinchidan, axborot ta’minoti, ekspertiza, sertifikatlash va ishlanmalar
harakati tizimi, kadrlarni tayyorlash va qayta tayyorlash tizimidan tashkil topgan
innovatsion jarayon infratuzilmasini rivojlantirish.
Oltinchidan, kichik innovatsion tadbirkorlikni rivojlantirish uchun qulay
sharoitni shakllantirish hamda ularni boshlang‘ich bosqichda davlat tomonidan
qo‘llab-quvvatlashni amalga oshirish.
Yettinchidan, innovatsion loyiha va dasturlarni tanlov asosida tanlashni
joriy etish. Davlat tomonidan xususiy investorlarning uncha katta bo‘lmagan va tez
qoplanadigan innovatsion loyihalarni joriy etishda qatnashishini va istiqbolli ishlab
Logotip
"Innovatsion faoliyat to‘g‘risida"gi qonunda quyidagi yo‘nalishlarni hisobga olish maqsadga muvofiq deb hisoblaymiz.  Birinchidan, mamlakat eksport nufuzini keskin oshirishga yo‘naltirilgan yangi texnologiyalarni an’anaviy innovatsion hayot sikli asosida rivojlantirish, yangi g‘oyalarni saralab olishdan tortib, ulardan foydalanishgacha, sotilishi (tijoratlashuvi) va amaliyotga joriy qilinishigacha bo‘lgan davrdagi faoliyatning barcha bosqichlarini hisobga oluvchi "innovatsion hayot sikli" tushunchasini kiritish lozim. Ikkinchidan, fundamental va amaliy fan natijalarini amaliyotga joriy qilish faoliyatini o‘z ichiga olgan milliy innovatsiya tizimini (MIT) yaratish. Bunday tizimning samarali faoliyat ko‘rsatishi uchun bugun nafaqat salohiyatli ilm-fan, ta’lim tizimi va ishlab chiqarish, balki institutsional sharoitlarning butun bir majmuasi talab etiladi. Uchinchidan, innovatsion faoliyatning huquqiy-me’yoriy ta’minoti, uni venchurli moliyalash va rag‘batlantirish mexanizmlarini ishlab chiqish, intellektual mulkni himoya qilish va uni xo‘jalik amaliyotiga joriy etish, (Intellektual mulk tarkibiga kiruvchi patent, litsenziya, nau-xau va boshqa nomoddiy aktivlardan foydalanish natijasida olingan foydani imtiyozli soliqqa tortish). To‘rtinchidan, innovatsion faoliyatni kompleks qo‘llab-quvvatlash, ishlab chiqarishni rivojlantirish, raqobatbardoshlikni va ilm hajmli mahsulotlar eksportini oshirishda innovatsion infratuzilmaning tajriba-sinov laboratoriyalarini, texnopark, texnopolislarni, ilmiy parklar va biznes inkubatorlarini yaratish. Beshinchidan, axborot ta’minoti, ekspertiza, sertifikatlash va ishlanmalar harakati tizimi, kadrlarni tayyorlash va qayta tayyorlash tizimidan tashkil topgan innovatsion jarayon infratuzilmasini rivojlantirish. Oltinchidan, kichik innovatsion tadbirkorlikni rivojlantirish uchun qulay sharoitni shakllantirish hamda ularni boshlang‘ich bosqichda davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlashni amalga oshirish. Yettinchidan, innovatsion loyiha va dasturlarni tanlov asosida tanlashni joriy etish. Davlat tomonidan xususiy investorlarning uncha katta bo‘lmagan va tez qoplanadigan innovatsion loyihalarni joriy etishda qatnashishini va istiqbolli ishlab
chiqarishni qo‘llab-quvvatlash hamda xususiy investitsiyalar oqimining ortishiga
zamin yaratish.
Sakkizinchidan,  ishlab  chiqarish  samaradorligiga  va  mahsulot
raqobatbardoshligining  ortishiga  ta’sir  ko‘rsatuvchi  kichik  miqdordagi  bazaviy
texnologiyalarni tanlash orqali innovatsion siyosatning istiqbolli yo‘nalishlarini
amalga oshirish.
Fikrimizcha, qabul qilinajak qonunda ushbu yo‘nalishlarning aks etishi
kelgusida yurtimizda innovatsion muhit yaratilishida muhim rol o‘ynaydi.
1.     Innovatsiya va innovatsion jarayon haqida tushuncha. Innovatsion
jarayon bosqichlari. 
Pedagogik  innovatsiyada  «yangi»  tushunchasi  markaziy  o'rin  tutadi.
Shuningdek, pedagogik fanda xususiy, shartli, mahalliy va sub'ektiv yangilikka
qiziqish uyg’otadi.
Xususiy
 
yangilik  
V.A.Slasteninning
 
aniqlashicha,
 
joriy
zamonaviylashtirishda muayyan tizim mahsuloti unsurlaridan birini yangilashni
ko'zda tutadi.
Murakkab va progressiv yangilanishga olib keluvchi ma'lum unsurlarning
yig’indisi shartli yangilik hisoblanadi.
Mahalliy  yangilik konkret  ob’ektda  yangilikning  foydalanishi  bilan
belgilanadi.
Sub’ektiv yangilik ma'lum ob’ekt uchun ob’ektning o'zi yangi bo'lishi bilan
belgilanadi.
Ilmiy yo'nalishlarda yangilik va innovatsiya tushunchalari farqlanadi.
Yangilik - bu vositadir: yangi metod, metodika, texnologiya va boshqalar.
V.I.Zagvyazinskiy  yangi  tushunchasiga  ta'rif  berib,  pedagogikadagi  yangi  bu
faqatgina  g’oya  emas,  balki  hali  foydalanilmagan  yondashuvlar,  metodlar,
texnologiyalardir. Lekin bu pedagogik jarayonning unsurlari majmua yoki alohida
olingan unsurlari bo'lib, o'zgarib turuvchi sharoitda va vaziyatda ta'lim va tarbiya
vazifalarini samarali hal etishning ilg’or boshlanmalarini o'zida aks ettiradi.
R.N.Yusufbekova pedagogik yangjlikka, o’qitish va tarbiya berishda avval
ma'lum bo'lmagan va avval qayd qilinmagan holat, natija, rivojlanib boruvchi
Logotip
chiqarishni qo‘llab-quvvatlash hamda xususiy investitsiyalar oqimining ortishiga zamin yaratish. Sakkizinchidan, ishlab chiqarish samaradorligiga va mahsulot raqobatbardoshligining ortishiga ta’sir ko‘rsatuvchi kichik miqdordagi bazaviy texnologiyalarni tanlash orqali innovatsion siyosatning istiqbolli yo‘nalishlarini amalga oshirish. Fikrimizcha, qabul qilinajak qonunda ushbu yo‘nalishlarning aks etishi kelgusida yurtimizda innovatsion muhit yaratilishida muhim rol o‘ynaydi. 1.     Innovatsiya va innovatsion jarayon haqida tushuncha. Innovatsion jarayon bosqichlari.  Pedagogik innovatsiyada «yangi» tushunchasi markaziy o'rin tutadi. Shuningdek, pedagogik fanda xususiy, shartli, mahalliy va sub'ektiv yangilikka qiziqish uyg’otadi. Xususiy yangilik  V.A.Slasteninning aniqlashicha, joriy zamonaviylashtirishda muayyan tizim mahsuloti unsurlaridan birini yangilashni ko'zda tutadi. Murakkab va progressiv yangilanishga olib keluvchi ma'lum unsurlarning yig’indisi shartli yangilik hisoblanadi. Mahalliy yangilik konkret ob’ektda yangilikning foydalanishi bilan belgilanadi. Sub’ektiv yangilik ma'lum ob’ekt uchun ob’ektning o'zi yangi bo'lishi bilan belgilanadi. Ilmiy yo'nalishlarda yangilik va innovatsiya tushunchalari farqlanadi. Yangilik - bu vositadir: yangi metod, metodika, texnologiya va boshqalar. V.I.Zagvyazinskiy yangi tushunchasiga ta'rif berib, pedagogikadagi yangi bu faqatgina g’oya emas, balki hali foydalanilmagan yondashuvlar, metodlar, texnologiyalardir. Lekin bu pedagogik jarayonning unsurlari majmua yoki alohida olingan unsurlari bo'lib, o'zgarib turuvchi sharoitda va vaziyatda ta'lim va tarbiya vazifalarini samarali hal etishning ilg’or boshlanmalarini o'zida aks ettiradi. R.N.Yusufbekova pedagogik yangjlikka, o’qitish va tarbiya berishda avval ma'lum bo'lmagan va avval qayd qilinmagan holat, natija, rivojlanib boruvchi
nazariya va amaliyotga eltuvchi pedagogik voqelikning o'zgarib turishi mumkin
bo'lgan mazmuni sifatida qaraydi.
Pedagogik  innovatsiyada  R.N.Yusufbekova innovatsion  jarayon
tuzulmasining uch blokini farqlaydi:
Birinchi  blok -  pedagogikadagi  yangini  ajratish  bloki.  Bunga
pedagogikadagi  yangi,  pedagogik  yangilikning  tasnifi,  yangini  yaratish  shart-
sharoiti,  yangilikning  me'yorlari,  yangining  uni  o'zlashtirish  va  foydalanishga
tayyorligi, an'ana va novatorlik, pedagogikadagi yangini yaratish bosqichlari kiradi.
Ikkinchi  blok -  yangini  idrok  qilish,  o'zlashtirish  va  baholash  bloki:
pedagogik hamjamiyatlar, yangini  baholash va uni o'zlashtirish jarayonlarining
rang-barangligi, pedagogikadagi konservatorlik va novatorlik, innovatsiya muhiti,
pedagogik jamiyatlarning yangini idrok etish va  baholashga tayyorligi.
Uchinchi blok - yangidan foydalanish va uni joriy etish bloki, ya'ni yangini
tadbiq  etish,  foydalanish  va  keng  joriy  etish  qonuniyatlari  va  turlaridir.
M.M.Potashnikning  innovatsiya  jarayonlari  talqinlari  kishi  e'tiborini  o'ziga
tortadi. U innovatsiya jarayonining quyidagi tuzilmasini beradi:
-
   faoliyat tuzilmasi - motiv - maqsad - vazifa - mazmun - shakl -metodlar
- metodika komponentlari yig’indisi;
-
   sub’ektiv  tuzilma-innovatsion  faoliyat  sub’ektlarining  xalqaro,
mintaqaviy, tuman, shahar va boshqa sathjari;
-
sathiy tuzilma-innovatsion faoliyat sub’ektlarining xalqaro, mintaqaviy,
tuman, shahar va boshqa sathlari;
-
   mazmun  tuzilmasi  -  o’quv-tarbiyaviy  ishlar,  boshqaruv  (va  b.)da
yangilikning paydo bo'lishi, ishlab chiqilishi va o'zlashtirilishi;
-
   bosqichlilikka  asoslangan  hayot  davriylik  tuzilmasi  -  yangilikning
paydo bo'lishi - ildam o'sish - etuklik - o'zlashtirish - diffuziya (singib ketish,
tarqalish)  -  boyish  (to'yinish)  -  qoloqlik  -  inqiroz  — irradiasiya(aldanish)  —
zamonaviylashtirish;
-
   boshqaruv tuzilmasi - boshqaruv harakatlarining 4 ta turining o'zaro
aloqasi: rejalantirish - tashkil etish - rahbarlik qilish - nazorat qilish;
-
   tashkiliy tuzilma - diagnostik, oldindan ega bilish, sof tashkiliy, amaliy,
umumlashtiruvchi, tatbiq etuvchi.
Logotip
nazariya va amaliyotga eltuvchi pedagogik voqelikning o'zgarib turishi mumkin bo'lgan mazmuni sifatida qaraydi. Pedagogik innovatsiyada R.N.Yusufbekova innovatsion jarayon tuzulmasining uch blokini farqlaydi: Birinchi blok - pedagogikadagi yangini ajratish bloki. Bunga pedagogikadagi yangi, pedagogik yangilikning tasnifi, yangini yaratish shart- sharoiti, yangilikning me'yorlari, yangining uni o'zlashtirish va foydalanishga tayyorligi, an'ana va novatorlik, pedagogikadagi yangini yaratish bosqichlari kiradi. Ikkinchi blok - yangini idrok qilish, o'zlashtirish va  baholash bloki: pedagogik hamjamiyatlar, yangini  baholash va uni o'zlashtirish jarayonlarining rang-barangligi, pedagogikadagi konservatorlik va novatorlik, innovatsiya muhiti, pedagogik jamiyatlarning yangini idrok etish va  baholashga tayyorligi. Uchinchi blok - yangidan foydalanish va uni joriy etish bloki, ya'ni yangini tadbiq etish, foydalanish va keng joriy etish qonuniyatlari va turlaridir. M.M.Potashnikning innovatsiya jarayonlari talqinlari kishi e'tiborini o'ziga tortadi. U innovatsiya jarayonining quyidagi tuzilmasini beradi: -    faoliyat tuzilmasi - motiv - maqsad - vazifa - mazmun - shakl -metodlar - metodika komponentlari yig’indisi; -    sub’ektiv tuzilma-innovatsion faoliyat sub’ektlarining xalqaro, mintaqaviy, tuman, shahar va boshqa sathjari; - sathiy tuzilma-innovatsion faoliyat sub’ektlarining xalqaro, mintaqaviy, tuman, shahar va boshqa sathlari; -    mazmun tuzilmasi - o’quv-tarbiyaviy ishlar, boshqaruv (va b.)da yangilikning paydo bo'lishi, ishlab chiqilishi va o'zlashtirilishi; -    bosqichlilikka asoslangan hayot davriylik tuzilmasi - yangilikning paydo bo'lishi - ildam o'sish - etuklik - o'zlashtirish - diffuziya (singib ketish, tarqalish) - boyish (to'yinish) - qoloqlik - inqiroz — irradiasiya(aldanish) — zamonaviylashtirish; -    boshqaruv tuzilmasi - boshqaruv harakatlarining 4 ta turining o'zaro aloqasi: rejalantirish - tashkil etish - rahbarlik qilish - nazorat qilish; -    tashkiliy tuzilma - diagnostik, oldindan ega bilish, sof tashkiliy, amaliy, umumlashtiruvchi, tatbiq etuvchi.
Pedagogik  innovatsiyaning  davriy  takrorlanishi  va  qaytishi  qonunining
mohiyati shundaki, unda yangilik yangi sharoitlarda qayta tiklanadi.
Pedagogik innovatsiya tadqiqotchilari innovatsiya jarayonining ikki tipini
farqilaydilar:
-   Innovatsiyaning birinchi tipi stixiyali o'tadi, ya'ni innovatsion jarayonda
unga bo'lgan ehtiyoj hisobga olinmaydi, uni amalga oshirishning barcha shart-
sharoitlari tizimi, usullari va yo'llariga ongli munosabat bo'lmaydi.
-   Innovatsiyaning ikkinchi tipi ongli, maqsadga muvofiq, ilmiy asoslangan
faoliyat mahsulidir.
Oliy  maktabdagi  innovatsion  jarayonlar  V.A.Slastenin,  M.M.Levina,
M.Ya.Vilenskiy va boshqalar tomonidan tadqiq qilingan.
Oliy  maktab  innovatsion  jarayonlari  negizida  quyidagi  yondashuvlarni
belgilash mumkin:
-
   madaniyatshunoslik jihatidan (insonni bilishning ustuvor rivojlanishi)
yondashuv;
-
   shaxsiy faoliyat jihatidan (ta 'limdagi yangi texnologiyalar) yondashuv;
-
   ko'psub’ektli  (dialogik)  yondashuv,  ya'ni  kasbiy  tayyorgarlikni
insonparvarlashtirish;
-
   individual - ijodiy (o’qituvchi va talabalarning o'zaro munosabatlari
asosida) yondashuv.
Oliy maktabda innovatsion faoliyatning sub’ekti o’qituvchi va uning  shaxsiy
imkoniyati hisoblanadi. Bunda o’qituvchi shaxsining ijtimoiy-madaniy, intellektual
va axloqiy imkoniyatlari yuksak ahamiyatga molik bo'ladi.
S.M.Godninning  ishlarida  talabaning  shaxsiy  xislatlari  pedagogik
jarayonning sub’ekti sifatida yoritiladi. Unga quyidagilarni kiritadi: o’qitishning
hozirgi va kelgusi bosqichlari uchun qabul qilingan o’quv - taibiya jarayonining
maqsadi, vazifasi va ko'rsatmalarini anglay bilish; intellektual mehnatning vangi
tadbirlarini egallash; maqsadga muvofiq kasbiy o'z-o'zini tarbiyalash va mustaqil
tahsil olish, qiyinichiliklarni a'lo darajada enga bilish, o'sish va mustahkam o'rin
egallashning kengayayotgan intellektual va kasbiy imkoniyatlari, istiqbollari bilan
qoniqish, o'zining sotsial roli funksiyasini bajarishida faol munosabatda bo'lish va
hokazo.
Logotip
Pedagogik innovatsiyaning davriy takrorlanishi va qaytishi qonunining mohiyati shundaki, unda yangilik yangi sharoitlarda qayta tiklanadi. Pedagogik innovatsiya tadqiqotchilari innovatsiya jarayonining ikki tipini farqilaydilar: -   Innovatsiyaning birinchi tipi stixiyali o'tadi, ya'ni innovatsion jarayonda unga bo'lgan ehtiyoj hisobga olinmaydi, uni amalga oshirishning barcha shart- sharoitlari tizimi, usullari va yo'llariga ongli munosabat bo'lmaydi. -   Innovatsiyaning ikkinchi tipi ongli, maqsadga muvofiq, ilmiy asoslangan faoliyat mahsulidir. Oliy maktabdagi innovatsion jarayonlar V.A.Slastenin, M.M.Levina, M.Ya.Vilenskiy va boshqalar tomonidan tadqiq qilingan. Oliy maktab innovatsion jarayonlari negizida quyidagi yondashuvlarni belgilash mumkin: -    madaniyatshunoslik jihatidan (insonni bilishning ustuvor rivojlanishi) yondashuv; -    shaxsiy faoliyat jihatidan (ta 'limdagi yangi texnologiyalar) yondashuv; -    ko'psub’ektli (dialogik) yondashuv, ya'ni kasbiy tayyorgarlikni insonparvarlashtirish; -    individual - ijodiy (o’qituvchi va talabalarning o'zaro munosabatlari asosida) yondashuv. Oliy maktabda innovatsion faoliyatning sub’ekti o’qituvchi va uning  shaxsiy imkoniyati hisoblanadi. Bunda o’qituvchi shaxsining ijtimoiy-madaniy, intellektual va axloqiy imkoniyatlari yuksak ahamiyatga molik bo'ladi. S.M.Godninning ishlarida talabaning shaxsiy xislatlari pedagogik jarayonning sub’ekti sifatida yoritiladi. Unga quyidagilarni kiritadi: o’qitishning hozirgi va kelgusi bosqichlari uchun qabul qilingan o’quv - taibiya jarayonining maqsadi, vazifasi va ko'rsatmalarini anglay bilish; intellektual mehnatning vangi tadbirlarini egallash; maqsadga muvofiq kasbiy o'z-o'zini tarbiyalash va mustaqil tahsil olish, qiyinichiliklarni a'lo darajada enga bilish, o'sish va mustahkam o'rin egallashning kengayayotgan intellektual va kasbiy imkoniyatlari, istiqbollari bilan qoniqish, o'zining sotsial roli funksiyasini bajarishida faol munosabatda bo'lish va hokazo.
Innovation  pedagogik  jarayonning  muhim  unsurlari  shaxsning  o'z-o'zini
boshqarishi  va o'zini-  o'zi  safarbar  qila olishi  hisoblanadi. Uning eng muhim
yo'nalishlaridan bilan talabalarning bilish faoliyatini rivojlantirish.
Bunday yo'nalish talabalarning o’quv ishlarini faollashtirish, ularning kasbiy
ixtisoslashishini aniqlab olish faolligini o'z ichiga oladi.
Tayanch yo'nalishlar - ta'lim, fan va ishlab chiqarishning integratsiyalashuvi,
ularning o'zaro aloqalarida yangi tamoyillarga o'tish.
Shunday qilib, innovatsion  faoliyat  omillari  nazariyasi  tahlili  uning eng
muhim yo'nalishi gumanistik aktsiologiya ekan, degan xulosaga olib keladi.
Innovatsion  faoliyatga  aksiologik  yondashuv  insonning  o'zini  yangilik
yaratish  jarayoniga  baxshida  qilishi,  uning  tomonidan  yaratilgan  pedagogik
qadriyatlar jamul-jamini anglatadi.
Aksiologiya  insonga  oliy  qadriyat  va  ijtimoiy  taraqqiyotning  birdan-bir
maqsadi sifatida qaraydi.
O’qituvchining  innovatsion  faoliyatiga  yaratuvchilik  jarayoni  va  ijodiy
faoliyat natijasi sifatida qaraladi.
V.A.Slastenin  o’qituvchining  innovatsion  faoliyatini  tuzishda  unga
akmeologik jihatdan yondashadi.
Akmeologiya (akte) - yunoncha oliy nuqta, o'tkir, gullagan, etuk, eng yaxshi
davr degan ma'nolarni bildiradi.
B.G. Ananev, N.V.Kuzmina, A.A.Derkach va boshqalar kasbiy faoliyatning
samarasini oshirish bilan inson hayotining eng ijodiy davrlari, etuklik bosqichlari
to’g’risida  fikr  yuritadilar.  Ular  etuk  insonlarning  professionalizmi,  shaxs
rivojlanishining  gullagan  davridagi  psixik  qonuniyatlari,  professionalizmga
etishdagi balandliklardan ota olish masalalari bilan shug’ullanganlar.
V.A.Slastenin akmeologiyaning yuksak professionalizmga, mutaxassis-ning
uzoh ijodiy umr ko'rishiga olib keladigan sub’ektiv va ob’ektiv omillarini asoslab
berdi.  Ob’ektiv  omillarga  olingan  ta'limning  sifatini,  sub’ektiv  omillarga  esa
insonning iste'dodi va qobiliyatini, ishlab chiqarish vazifalarini samarali hal qila
olishidagi ma'suliyatini, mutaxassislarga yondashuvini kiritadi.
Yuksak  professionalizmga  erishishning  omillari  sifatida  quyidagilar
ko'rsatiladi:
Logotip
Innovation pedagogik jarayonning muhim unsurlari shaxsning o'z-o'zini boshqarishi va o'zini- o'zi safarbar qila olishi hisoblanadi. Uning eng muhim yo'nalishlaridan bilan talabalarning bilish faoliyatini rivojlantirish. Bunday yo'nalish talabalarning o’quv ishlarini faollashtirish, ularning kasbiy ixtisoslashishini aniqlab olish faolligini o'z ichiga oladi. Tayanch yo'nalishlar - ta'lim, fan va ishlab chiqarishning integratsiyalashuvi, ularning o'zaro aloqalarida yangi tamoyillarga o'tish. Shunday qilib, innovatsion faoliyat omillari nazariyasi tahlili uning eng muhim yo'nalishi gumanistik aktsiologiya ekan, degan xulosaga olib keladi. Innovatsion faoliyatga aksiologik yondashuv insonning o'zini yangilik yaratish jarayoniga baxshida qilishi, uning tomonidan yaratilgan pedagogik qadriyatlar jamul-jamini anglatadi. Aksiologiya insonga oliy qadriyat va ijtimoiy taraqqiyotning birdan-bir maqsadi sifatida qaraydi. O’qituvchining innovatsion faoliyatiga yaratuvchilik jarayoni va ijodiy faoliyat natijasi sifatida qaraladi. V.A.Slastenin o’qituvchining innovatsion faoliyatini tuzishda unga akmeologik jihatdan yondashadi. Akmeologiya (akte) - yunoncha oliy nuqta, o'tkir, gullagan, etuk, eng yaxshi davr degan ma'nolarni bildiradi. B.G. Ananev, N.V.Kuzmina, A.A.Derkach va boshqalar kasbiy faoliyatning samarasini oshirish bilan inson hayotining eng ijodiy davrlari, etuklik bosqichlari to’g’risida fikr yuritadilar. Ular etuk insonlarning professionalizmi, shaxs rivojlanishining gullagan davridagi psixik qonuniyatlari, professionalizmga etishdagi balandliklardan ota olish masalalari bilan shug’ullanganlar. V.A.Slastenin akmeologiyaning yuksak professionalizmga, mutaxassis-ning uzoh ijodiy umr ko'rishiga olib keladigan sub’ektiv va ob’ektiv omillarini asoslab berdi. Ob’ektiv omillarga olingan ta'limning sifatini, sub’ektiv omillarga esa insonning iste'dodi va qobiliyatini, ishlab chiqarish vazifalarini samarali hal qila olishidagi ma'suliyatini, mutaxassislarga yondashuvini kiritadi. Yuksak professionalizmga erishishning omillari sifatida quyidagilar ko'rsatiladi:
   iste 'dod nishonalari;
   uquvlilik;
   qobiliyat;
   iste'dod;
   oila tarbiyasi sharoiti;
   o’quv yurti;
   o'z hatti-harakati.
Akmeologiya ilmiy nuqtai nazardan professionalizm va ijod munosabatida olib
qaraladi. Bunda quyidagi kategoriyalar farqlanadi:
   ijodiy individuallik;
   o'zining o'sish va takomillashish jarayoni;
   o'z imkoniyatlarini amalga oshirish sifatidagi kreativ tajribasi.
O’qituvchining ijodiy individualligi quyidagilardan iborat:
   intellektual - ijodiy tashabbus;
   bilimlar kengligi va chuqurligi intellektual qobiliyati;
   ziddiyatlarga  nisbatan  xushyorlik,  ijodga  tanqidiy  yondashuv,  vujudan
yaratuvchilikka kurashchanlik qobiliyati;
   axborotlarga tashnalik, muammolardagi g’ayri odatiylikka va yangilikka
bo'lgan  his-tuyg’u,  professionalizm,  bilishga  bo'lgan  chanqoqlik  (N.  V.
Vishnekova).
V.A.Slastenin ijodiy individualizmni ro'yobga chiqarishning asosiy vazifalarini
quyidagicha belgilaydi:
   ijtimoiy mohiyat kasb etgan madaniyatni boyitish;
   pedagogik jarayon va shaxs bilimlarini yangilab turish;
   samarali  va  ahamiyatli  meyorlarni  belgilaydigan yangi  texnologiyalarni
topish;
   shaxsning o'z taqdirini o'zi belgilash va o'zini o'zi namoyon qila olishi
asosida o'z rivojlanishini ta 'minlash.
Shu tariqa o’qituvchining ijodiy individualligini shakllantirish shaxs rivoj-
lanishi va yangilanishining dinamik innovatsion jarayoni sifatida tushuniladi.
Ijodiy  individuallikni  xarakterlaydigan  samarali  o'z-o'zini  anglash
quyidagilarni qamrab oladi: o'zini boshqalarga qiyos qilish asosida o'z shaxsining
Logotip
   iste 'dod nishonalari;    uquvlilik;    qobiliyat;    iste'dod;    oila tarbiyasi sharoiti;    o’quv yurti;    o'z hatti-harakati. Akmeologiya ilmiy nuqtai nazardan professionalizm va ijod munosabatida olib qaraladi. Bunda quyidagi kategoriyalar farqlanadi:    ijodiy individuallik;    o'zining o'sish va takomillashish jarayoni;    o'z imkoniyatlarini amalga oshirish sifatidagi kreativ tajribasi. O’qituvchining ijodiy individualligi quyidagilardan iborat:    intellektual - ijodiy tashabbus;    bilimlar kengligi va chuqurligi intellektual qobiliyati;    ziddiyatlarga nisbatan xushyorlik, ijodga tanqidiy yondashuv, vujudan yaratuvchilikka kurashchanlik qobiliyati;    axborotlarga tashnalik, muammolardagi g’ayri odatiylikka va yangilikka bo'lgan his-tuyg’u, professionalizm, bilishga bo'lgan chanqoqlik (N. V. Vishnekova). V.A.Slastenin ijodiy individualizmni ro'yobga chiqarishning asosiy vazifalarini quyidagicha belgilaydi:    ijtimoiy mohiyat kasb etgan madaniyatni boyitish;    pedagogik jarayon va shaxs bilimlarini yangilab turish;    samarali va ahamiyatli meyorlarni belgilaydigan yangi texnologiyalarni topish;    shaxsning o'z taqdirini o'zi belgilash va o'zini o'zi namoyon qila olishi asosida o'z rivojlanishini ta 'minlash. Shu tariqa o’qituvchining ijodiy individualligini shakllantirish shaxs rivoj- lanishi va yangilanishining dinamik innovatsion jarayoni sifatida tushuniladi. Ijodiy individuallikni xarakterlaydigan samarali o'z-o'zini anglash quyidagilarni qamrab oladi: o'zini boshqalarga qiyos qilish asosida o'z shaxsining
betakror  ekanligini  anglay  olishi;  o'zi  to’g’risidagi  kreativ  ko'rinishlar  va
tasavvurlari  to'plami;  individual  kreativ  o'ziga  xosliklaming  bir  butunligi  va
uyg’unligi , ichki birligi; shaxsning o'z rivojlanishidagi dinamiklik va doimiylik
jarayoni va uning ijodkor sifatida shakllanishi; shaxs o'zini namoyon qila olishi va
o'zining muayyan ishlarni amalga oshirishga hozir turganligi; ijodkor sifatida o'zini
baxshida qila olishi va shaxsiy hamda ijtimoiy vaziyatlarda o'zining o'rnini anglay
olishi (V.A.Slastenin).
Innovatsion  faoliyat  tuzilmasi  tahlilida  akmeologik  yondashuv
o’qituvchining kasbiy mahorati cho'qqilariga erishuvida uning shaxsi rivojlanish
qonuniyatlarini ochish imkonini beradi.
O’qituvchi innovatsion faoliyatining eng muhim tavsifi kreativlikdir.
Kreativlik termini angliya-amerika psixologiyasida 60-yillarda paydo bo'ldi.
U  individning  yangi  tushuncha  yaratishi  va  yangi  ko'nikmalar  hosil  qilish
qobiliyati, xislatini bildiradi.
J.Gilford kreativlikni tavsifiaydigan qator individual qobiliyatlarni ko'rsatadi:
   fikrning ravonligi;
   fikrni maqsadga muvofiq yo'llay olishi;
   o'ziga xoslik (originallik);
   qiziquvchanlik;
   farazlar yaratish qobiliyati;
   xayol qila olish, fantastlik (fantaziya.)
M.N.Gnatko  kreativlikni  kishining  ijodiy  imkoniyati,  sotsial  —  ijodiy
faollikni  namoyon  qila  olish  qobiliyati  bilan  shartlangan  kishi  individlarining
qandaydir maxsus xislati deb qaraydi.
Ijod tushunchasini belgilashda u jarayon — natija tavsifidan, kreativlikni
belgilashda esa sub’ekt — shartlilik tavsifidan foydalanadi.
Ijod  mezonlari,  uning  psixologik  mexanizmlari,  ijodiy  tafakkurning
rivojlanish texnikasi V.A.Kan-Kalik, Ya.A.Ponomarev, S.Yu.Stepanov, T.V.Frolov
va boshqalarning ishlarida tadqiq etilgan.
D.B.  Bogoyavlenskaya  ishlarida  ijod  tahlili  birliklari  belgilab  berilgan.
Bunday birlik sifatida muallif intellektual faollikni ko'rsatadi hamda uning uchta
bosqichini ajratadi:
Logotip
betakror ekanligini anglay olishi; o'zi to’g’risidagi kreativ ko'rinishlar va tasavvurlari to'plami; individual kreativ o'ziga xosliklaming bir butunligi va uyg’unligi , ichki birligi; shaxsning o'z rivojlanishidagi dinamiklik va doimiylik jarayoni va uning ijodkor sifatida shakllanishi; shaxs o'zini namoyon qila olishi va o'zining muayyan ishlarni amalga oshirishga hozir turganligi; ijodkor sifatida o'zini baxshida qila olishi va shaxsiy hamda ijtimoiy vaziyatlarda o'zining o'rnini anglay olishi (V.A.Slastenin). Innovatsion faoliyat tuzilmasi tahlilida akmeologik yondashuv o’qituvchining kasbiy mahorati cho'qqilariga erishuvida uning shaxsi rivojlanish qonuniyatlarini ochish imkonini beradi. O’qituvchi innovatsion faoliyatining eng muhim tavsifi kreativlikdir. Kreativlik termini angliya-amerika psixologiyasida 60-yillarda paydo bo'ldi. U individning yangi tushuncha yaratishi va yangi ko'nikmalar hosil qilish qobiliyati, xislatini bildiradi. J.Gilford kreativlikni tavsifiaydigan qator individual qobiliyatlarni ko'rsatadi:    fikrning ravonligi;    fikrni maqsadga muvofiq yo'llay olishi;    o'ziga xoslik (originallik);    qiziquvchanlik;    farazlar yaratish qobiliyati;    xayol qila olish, fantastlik (fantaziya.) M.N.Gnatko kreativlikni kishining ijodiy imkoniyati, sotsial — ijodiy faollikni namoyon qila olish qobiliyati bilan shartlangan kishi individlarining qandaydir maxsus xislati deb qaraydi. Ijod tushunchasini belgilashda u jarayon — natija tavsifidan, kreativlikni belgilashda esa sub’ekt — shartlilik tavsifidan foydalanadi. Ijod mezonlari, uning psixologik mexanizmlari, ijodiy tafakkurning rivojlanish texnikasi V.A.Kan-Kalik, Ya.A.Ponomarev, S.Yu.Stepanov, T.V.Frolov va boshqalarning ishlarida tadqiq etilgan. D.B. Bogoyavlenskaya ishlarida ijod tahlili birliklari belgilab berilgan. Bunday birlik sifatida muallif intellektual faollikni ko'rsatadi hamda uning uchta bosqichini ajratadi:
   shaxsning  bu  bosqichiga,  unga  tashqaridan  berilgan  vazifalarni
tashabbussiz qabul qilish xarakterlidir;
   intellektual faollikning evristik bosqichi. Bu bosqichda o'z faoliyati tarkibi
va  tuzilmasini  tahlil  qilish  davom  etadi,  yangilik  ochish  oqilona  hal
qilishga  imkoniyat  beradigan  ayrim  vazifalar  qiyoslanadi;
   intellektual  faollikning  kreativ bosqichi.  Bu  bosqichda  qo'lga kiritilgan
empirik qonunlar kelgusi tadqiqotlar uchun maqsad bo'lib qoladi.
   rag’batlantiruvchi, samarali va evristik bosqichga qoloq (ekstensiv) aqliy
faoliyat, kreativ bosqichga intellektual faoliyat xosdir.
N.M.  Gnatko  kreativlik  mexanizmlarini  quyidagi  bo'limlarga  bo'lib
o'rganishni taklif etadi:
   potensial kreativlik;
   faoliyatdagi kreativlik.
Potentsial kreativlik N.M Gnatkoning fikricha, muayyan tashqi sharoitlarda f
aol kreativlikka aylanishga nazariy tayyor shaklda namoyon bo'ladigan individium
ning potentsial joylashishini anglatuvchi kreativ faoliyatdir.  Potentsial  kreativlik
ijodning zaruriy sub’ektiv shartidir.
Faoliyatdagi kreativlik - faoliyatning biror turida ijodiy faollik ko'rsatuvchini
ng bevosita tayyorgarligini ta'minlaydigan faoliyatning u yoki bu turi tavsifli potent
sial kreativ individiumning individual tavsiflari aloqalarini yuzaga keltiradi. Faol
kreativlik ijodning eng muhim sub/ektiv shartidir (N.M.Gnatko).
Tadqiqotlar  ko'rsatadiki,  potensial  kreativlik,  amalga  oshirish  mumkin
bo'lgan  kreativlikdir.  Uni  faoliyatdagi  kreativlikka  o'tkazish  muayyan  faoliyat
turini  tashuvchi  (sub’ekt)  tomonidan  uning  o'zlashtirilishida  tub  o'zgartirishlar
qilish orqali amalga oshadi.
V.A.  Slastenin,  N.M.Gnatkoning  potensial  kreativlikni  muntazam
faoliyatdagi  kreativlikka  tahlid  qilish  asosida  o'zgartirib  borish  haqidagi
qarashlariga qo'shilgan holda uni to'ldirib, kreativlik tahlid qilish, nusxa olish yo'li
bilan rivojlanadi hamda tahlid qilish asosidagi ijod, haqiqiy ijodga olib keladi, deb
hisoblaydilar.
O’qituvchi  faoliyatidagi  kreativlikning  bir  necha  bosqichlarini
belgilash  mumkin: birinchi bosqichda tayyor metodik tavsiyanomalar tuzukkina
Logotip
   shaxsning bu bosqichiga, unga tashqaridan berilgan vazifalarni tashabbussiz qabul qilish xarakterlidir;    intellektual faollikning evristik bosqichi. Bu bosqichda o'z faoliyati tarkibi va tuzilmasini tahlil qilish davom etadi, yangilik ochish oqilona hal qilishga  imkoniyat  beradigan  ayrim  vazifalar  qiyoslanadi;    intellektual faollikning kreativ bosqichi. Bu bosqichda qo'lga kiritilgan empirik qonunlar kelgusi tadqiqotlar uchun maqsad bo'lib qoladi.    rag’batlantiruvchi, samarali va evristik bosqichga qoloq (ekstensiv) aqliy faoliyat, kreativ bosqichga intellektual faoliyat xosdir. N.M. Gnatko kreativlik mexanizmlarini quyidagi bo'limlarga bo'lib o'rganishni taklif etadi:    potensial kreativlik;    faoliyatdagi kreativlik. Potentsial kreativlik N.M Gnatkoning fikricha, muayyan tashqi sharoitlarda f aol kreativlikka aylanishga nazariy tayyor shaklda namoyon bo'ladigan individium ning potentsial joylashishini anglatuvchi kreativ faoliyatdir. Potentsial kreativlik ijodning zaruriy sub’ektiv shartidir. Faoliyatdagi kreativlik - faoliyatning biror turida ijodiy faollik ko'rsatuvchini ng bevosita tayyorgarligini ta'minlaydigan faoliyatning u yoki bu turi tavsifli potent sial kreativ individiumning individual tavsiflari aloqalarini yuzaga keltiradi. Faol kreativlik ijodning eng muhim sub/ektiv shartidir (N.M.Gnatko). Tadqiqotlar ko'rsatadiki, potensial kreativlik, amalga oshirish mumkin bo'lgan kreativlikdir. Uni faoliyatdagi kreativlikka o'tkazish muayyan faoliyat turini tashuvchi (sub’ekt) tomonidan uning o'zlashtirilishida tub o'zgartirishlar qilish orqali amalga oshadi. V.A. Slastenin, N.M.Gnatkoning potensial kreativlikni muntazam faoliyatdagi kreativlikka tahlid qilish asosida o'zgartirib borish haqidagi qarashlariga qo'shilgan holda uni to'ldirib, kreativlik tahlid qilish, nusxa olish yo'li bilan rivojlanadi hamda tahlid qilish asosidagi ijod, haqiqiy ijodga olib keladi, deb hisoblaydilar. O’qituvchi faoliyatidagi kreativlikning bir necha bosqichlarini belgilash  mumkin: birinchi bosqichda tayyor metodik tavsiyanomalar tuzukkina
ko'chiriladi;  ikkinchi  bosqichda  mavjud  tizimga  ayrim  moslamalar
(modifikatsiyalar), metodik usullar kiritiladi; uchinchi bosqichda g’oyani amalga
oshirish mazmuni, metodlari, shakli to'la ishlab chiqiladi; to'rtinchi bosqichda esa
o’qitish va tarbiyalashning o'z betakror konseptsiyasi va metodikasi yaratiladi.
O’qituvchining innovatsiya faoliyati tuzilmasidagi eng muhim komponent bu
reflektsiyadir.
Refleksiya o’qituvchining o'z ongi va faoliyatini belgilash va tahlil qila olish
deb qaraladi.
Pedagogikaga  oid  adabiyotlarda  reflektiv  jarayonlarni  izohlashning  ikki
an'anasi mavjudligi aytiladi:
-
   ob’ektlar  mohiyatini  izohlashga  va  ularni  konstruktsiyalashga  olib
keladigan ongning reflektiv tahlili;
-
   shaxslararo muloqot ma'nosini tushunish reflektsiyasi. 
Bu bilan bog’liq ravishda pedagog olimlar quyidagi reflektiv jarayonlarni
farqilaydilar:
-
   o'z-o'zini va boshqalarni tushunish;
-
   o'z-o'ziga va boshqalarga  baho berish;
-
   o'z-o'zini va boshqalarni izohli tahlil qilish.
Refleksiya (lotincha Reflxio- ortga qaytish ) subektning o'z (ichki) psixik
tuyg’u va holatlarini bilish jarayoni sifatida qaraladi.
Falsafa va pedagogikaga oid adabiyotlarda refleksiya shaxsning o'z ongidagi
o'zgarishlarni fikrlash jarayoni, deb yoziladi.
Psixologik lug’atda shunday izoh beriladi: «Refleksiya - faqat sub'ektning
o'z-o'zini bilishi va tushunishi emas, balki boshqalar uning shaxsiy xislatlari, his
qilish tuyg’usi va bilish tasavvurlarini bilish hamda tushunishini aniqlab olishini
ham anglatadi.
V.A.Lefevr ta'kidlagan ediki, inson o'zining hatti-harakatlariga, fikrlariga
nisbatan kuzatuvchi, tadqiq qiluvchi bo'lib qolmasligi, balki boshqa personajlar,
ularning hatti-harakatlarini o'rganuvchi mavqeini egallashi ham kerak.
M.V.Klarin ijodiy tafakkur xususiyatlarini refleksiya bilan boqlaydi. Bunday
o'zaro aloqalarda refleksiya o'zida xulosa chiqarish, umumlashtirish, analogiya,
Logotip
ko'chiriladi; ikkinchi bosqichda mavjud tizimga ayrim moslamalar (modifikatsiyalar), metodik usullar kiritiladi; uchinchi bosqichda g’oyani amalga oshirish mazmuni, metodlari, shakli to'la ishlab chiqiladi; to'rtinchi bosqichda esa o’qitish va tarbiyalashning o'z betakror konseptsiyasi va metodikasi yaratiladi. O’qituvchining innovatsiya faoliyati tuzilmasidagi eng muhim komponent bu reflektsiyadir. Refleksiya o’qituvchining o'z ongi va faoliyatini belgilash va tahlil qila olish deb qaraladi. Pedagogikaga oid adabiyotlarda reflektiv jarayonlarni izohlashning ikki an'anasi mavjudligi aytiladi: -    ob’ektlar mohiyatini izohlashga va ularni konstruktsiyalashga olib keladigan ongning reflektiv tahlili; -    shaxslararo muloqot ma'nosini tushunish reflektsiyasi.  Bu bilan bog’liq ravishda pedagog olimlar quyidagi reflektiv jarayonlarni farqilaydilar: -    o'z-o'zini va boshqalarni tushunish; -    o'z-o'ziga va boshqalarga  baho berish; -    o'z-o'zini va boshqalarni izohli tahlil qilish. Refleksiya (lotincha Reflxio- ortga qaytish ) subektning o'z (ichki) psixik tuyg’u va holatlarini bilish jarayoni sifatida qaraladi. Falsafa va pedagogikaga oid adabiyotlarda refleksiya shaxsning o'z ongidagi o'zgarishlarni fikrlash jarayoni, deb yoziladi. Psixologik lug’atda shunday izoh beriladi: «Refleksiya - faqat sub'ektning o'z-o'zini bilishi va tushunishi emas, balki boshqalar uning shaxsiy xislatlari, his qilish tuyg’usi va bilish tasavvurlarini bilish hamda tushunishini aniqlab olishini ham anglatadi. V.A.Lefevr ta'kidlagan ediki, inson o'zining hatti-harakatlariga, fikrlariga nisbatan kuzatuvchi, tadqiq qiluvchi bo'lib qolmasligi, balki boshqa personajlar, ularning hatti-harakatlarini o'rganuvchi mavqeini egallashi ham kerak. M.V.Klarin ijodiy tafakkur xususiyatlarini refleksiya bilan boqlaydi. Bunday o'zaro aloqalarda refleksiya o'zida xulosa chiqarish, umumlashtirish, analogiya,
qiyoslash va  baholash hamda muammolarni eslash, enga olish va hal qilishlarni
birlashtiradi.
V.A.Petrovskiy refleksiya faoliyati tahlilida uning ikki turini farqlaydi:
   retrospektiv;
   prospektiv.
V.A.Petrovskiyning aniqlashicha, retrospektiv refleksiya bu «sodir etilgan fa
oliyat tarixining retrospektiv tiklanish shaklidagi refleksiyasidir».
Prospektiv refleksiya - bu faoliyatning amalga oshishiga bo'lgan talabning
hukm surish dinamikasi.
S.Yu. Stepanov, I.N. Semenov ishlarida intellektual va shaxsiy refleksiyalar
farqlanadi.  V.V.Davidov  o'z  tadqiqotlarida  formal  va  mazmun  refleksiyasini
asoslab berdi. I.S.Ladenko analitik va sintetik refleksiyani farqlaydi.
Demak, o’qituvchining innovatsion faoliyati tuzilmasi motivasion, kreativ,
texnologik va reflektiv komponentlardan iboratdir.
Innovatsion faoliyat tuzilmasi haqidagi muhim tizimli tasavvurlar, ularning
vazifalarini  asoslash,  ularning shakllanganlik me'yorlari va sathlari  ularni  oliy
maktab amaliyotiga tatbiq etishning zarur omili hisoblanadi.
 2.      Innovatsion pedagogika.
 Hozirgi davr ta'lim taraqqiyoti yangi yo'nalish - innovatsion pedagogikani
maydonga olib chiqdi. «Innovatsion pedagogika» termini va unga xos bo'lgan
tadqiqotlar  g’arbiy  evropa  va  AQSHda  60-yillarda  paydo  bo'ldi.  Innovatsion
faoliyat  F.N.  Gonobolin,  S.M.  Godnin,  V.I.Zagvyazinskiy,  V.A.Kan-Kalik,  N
V.Kuzmina,  V.A.  Slastenin,  A.I.Shcherbakov  ishlarida  tadqiq  etilgan.  Bu
tadqiqotlarda innovatsion faoliyat amaliyoti va ilg’or pedagogik tajribalarni keng
yoyish nuqtai nazardan yoritilgan, X.Bamet, Dj. Basset, D. Gamilton, N.Gross, R.
Karlson,  M.  Maylz,  A.Xeyvlok,  D.Chen,  R.Edem  ishlarida  innovatsion
jarayonlarni  boshqarish,  ta'limdagi  o'zgarishlarni  tashkil  etish,  innovatsiyaning
«hayoti va faoliyati» uchun zarur bo'lgan shart-sharoitlar masalalari tahlil qilingan.
Keng  ma'noda qaraganda  ta'lim  tizimidagi har  qanday  o'zgarish  -  bu
pedagogik innovatsiyadir. Pedagogik innovatika pedagogik yangiliklarni  baholash,
uni  pedagogik  jamoa  tomonidan  o'zlashtirilishiga  erishish,  nig’oyat  pedagogik
yangiliklarni amaliyotda qo’llash haqidagi ta'limot sifatida qaraladi.   
Logotip
qiyoslash va  baholash hamda muammolarni eslash, enga olish va hal qilishlarni birlashtiradi. V.A.Petrovskiy refleksiya faoliyati tahlilida uning ikki turini farqlaydi:    retrospektiv;    prospektiv. V.A.Petrovskiyning aniqlashicha, retrospektiv refleksiya bu «sodir etilgan fa oliyat tarixining retrospektiv tiklanish shaklidagi refleksiyasidir». Prospektiv refleksiya - bu faoliyatning amalga oshishiga bo'lgan talabning hukm surish dinamikasi. S.Yu. Stepanov, I.N. Semenov ishlarida intellektual va shaxsiy refleksiyalar farqlanadi. V.V.Davidov o'z tadqiqotlarida formal va mazmun refleksiyasini asoslab berdi. I.S.Ladenko analitik va sintetik refleksiyani farqlaydi. Demak, o’qituvchining innovatsion faoliyati tuzilmasi motivasion, kreativ, texnologik va reflektiv komponentlardan iboratdir. Innovatsion faoliyat tuzilmasi haqidagi muhim tizimli tasavvurlar, ularning vazifalarini asoslash, ularning shakllanganlik me'yorlari va sathlari ularni oliy maktab amaliyotiga tatbiq etishning zarur omili hisoblanadi.  2.      Innovatsion pedagogika.  Hozirgi davr ta'lim taraqqiyoti yangi yo'nalish - innovatsion pedagogikani maydonga olib chiqdi. «Innovatsion pedagogika» termini va unga xos bo'lgan tadqiqotlar g’arbiy evropa va AQSHda 60-yillarda paydo bo'ldi. Innovatsion faoliyat F.N. Gonobolin, S.M. Godnin, V.I.Zagvyazinskiy, V.A.Kan-Kalik, N V.Kuzmina, V.A. Slastenin, A.I.Shcherbakov ishlarida tadqiq etilgan. Bu tadqiqotlarda innovatsion faoliyat amaliyoti va ilg’or pedagogik tajribalarni keng yoyish nuqtai nazardan yoritilgan, X.Bamet, Dj. Basset, D. Gamilton, N.Gross, R. Karlson, M. Maylz, A.Xeyvlok, D.Chen, R.Edem ishlarida innovatsion jarayonlarni boshqarish, ta'limdagi o'zgarishlarni tashkil etish, innovatsiyaning «hayoti va faoliyati» uchun zarur bo'lgan shart-sharoitlar masalalari tahlil qilingan. Keng ma'noda qaraganda ta'lim tizimidagi har qanday o'zgarish - bu pedagogik innovatsiyadir. Pedagogik innovatika pedagogik yangiliklarni  baholash, uni pedagogik jamoa tomonidan o'zlashtirilishiga erishish, nig’oyat pedagogik yangiliklarni amaliyotda qo’llash haqidagi ta'limot sifatida qaraladi.   
Pedagogik neologiya - yangilik haqidagi ta'limot bo'lib, bunda pedagogika
sohasidagi har qanday yangiliklar o'rganiladi va umumlashtiriladi.
Pedagogik aksiologiya - isbot talab qilmaydigan ta'limot manosini ifodalab,
bunda pedagogik yangiliklar ichidan eng samaralilari tanlab olinadi.
Pedagogik praksologiya - amaliyotda qo’llash haqidagi ta'limot bo'lib, bunda
tanlab olingan pedagogik yangiliklar amaliyotda qo’llaniladi.
Yangilik  kiritishning  sotsial-psixologik  aspekti  amerikalik  innovatik
E.Rodjers  tomonidan  ishlab  chiqilgan.  U  yangilik  kiritish  jarayoni
qatnashchilarining toifa(tip)lari tasnifini, uning yangilikka bo'lgan munosabatini,
uni idrok qilishga shayligini tadqiq etadi.
Oliy  maktab  o’qituvchisining  innovatsion  faoliyati,  oliy  maktab
pedagogikasining bosh muammolaridan biridir.
Shu  jihatdan  ushbu  mavzyda  oliy  maktab  o’qituvchisi  innovatsion
faoliyatining shakllanish konsepsiyasi, innovatsiyaning ijtimoiy-madaniy va hayot-
faoliyati aspektlari haqida bahs yuritiladi.
Innovatsionlik  pedagogik  jarayonni  ifodalab,  nafaqat  uning  didaktik
qurilmasiga, balki o’qituvchining ijtimoiy mohiyatli natijalari va ruhiy qiyofasiga
ham taalluqlidir.
Innovatsionlik ochiqlikni, boshqalar fikrining tan olinishini bildiradi.
O’qituvchining innovatsion faoliyati turli xildagi qarashlarning to'qnashuvi
va o'zaro boyitilishi dinamikasida amalga oshishini ko'zda tutadi.
O’qituvchining innovatsion faoliyatini samarali amalga oshirish bir qator
shart-sharoitlarga  bog’liq.  Unga  o’qituvchining  tayinli  muloqoti,  aks  fikrlarga
nisbatan beg’araz munosabat, turli holatlarda ratsional vaziyatning tan olinishini
uqtirishga  tayyorligi  kiradi.  Buning  natijasida  o’qituvchi  o'z  bilim  va  ilmiy
faoliyatini ta'minlaydigan keng hamrovli mavzu (motiv)ga ega bo'ladi.
O’qituvchi  faoliyatida  o'z-o'zini  faollashtirish,  o'z  ijodkorligi,  o'z-o'zini
bilishi va yaratuvchiligi kabi mavzu (motiv)lar muhim ahamiyat kasb etadi. Bu esa
o’qituvchi shaxsining kreativligini shakllantirish imkoniyatini beradi.
Yangilik  kiritishning  muhim  sharti  muloqotning  yangi  vaziyatini
tug’dirishdir.
Logotip
Pedagogik neologiya - yangilik haqidagi ta'limot bo'lib, bunda pedagogika sohasidagi har qanday yangiliklar o'rganiladi va umumlashtiriladi. Pedagogik aksiologiya - isbot talab qilmaydigan ta'limot manosini ifodalab, bunda pedagogik yangiliklar ichidan eng samaralilari tanlab olinadi. Pedagogik praksologiya - amaliyotda qo’llash haqidagi ta'limot bo'lib, bunda tanlab olingan pedagogik yangiliklar amaliyotda qo’llaniladi. Yangilik kiritishning sotsial-psixologik aspekti amerikalik innovatik E.Rodjers tomonidan ishlab chiqilgan. U yangilik kiritish jarayoni qatnashchilarining toifa(tip)lari tasnifini, uning yangilikka bo'lgan munosabatini, uni idrok qilishga shayligini tadqiq etadi. Oliy maktab o’qituvchisining innovatsion faoliyati, oliy maktab pedagogikasining bosh muammolaridan biridir. Shu jihatdan ushbu mavzyda oliy maktab o’qituvchisi innovatsion faoliyatining shakllanish konsepsiyasi, innovatsiyaning ijtimoiy-madaniy va hayot- faoliyati aspektlari haqida bahs yuritiladi. Innovatsionlik pedagogik jarayonni ifodalab, nafaqat uning didaktik qurilmasiga, balki o’qituvchining ijtimoiy mohiyatli natijalari va ruhiy qiyofasiga ham taalluqlidir. Innovatsionlik ochiqlikni, boshqalar fikrining tan olinishini bildiradi. O’qituvchining innovatsion faoliyati turli xildagi qarashlarning to'qnashuvi va o'zaro boyitilishi dinamikasida amalga oshishini ko'zda tutadi. O’qituvchining innovatsion faoliyatini samarali amalga oshirish bir qator shart-sharoitlarga bog’liq. Unga o’qituvchining tayinli muloqoti, aks fikrlarga nisbatan beg’araz munosabat, turli holatlarda ratsional vaziyatning tan olinishini uqtirishga tayyorligi kiradi. Buning natijasida o’qituvchi o'z bilim va ilmiy faoliyatini ta'minlaydigan keng hamrovli mavzu (motiv)ga ega bo'ladi. O’qituvchi faoliyatida o'z-o'zini faollashtirish, o'z ijodkorligi, o'z-o'zini bilishi va yaratuvchiligi kabi mavzu (motiv)lar muhim ahamiyat kasb etadi. Bu esa o’qituvchi shaxsining kreativligini shakllantirish imkoniyatini beradi. Yangilik kiritishning muhim sharti muloqotning yangi vaziyatini tug’dirishdir.
Muloqotning yangi vaziyati - bu o’qituvchining o'z mustaqillik mavqeini,
dunyoga,  pedagogik  fanga,  o'ziga  bo'lgan  yangi  munosabatni  yarata  olish
qobiliyatidir. O’qituvchi o'z nuqtai nazarlariga o'ralashib qolmaydi, u pedagogik
tajribalarning  boy  shakllari  orqali  ochilib,  mukammallashib  boradi.  Bunday
vaziyatlarda  o’qituvchining  fikrlash  usullari,  aqliy  madaniyati  o'zgarib  boradi,
hissiy tuyg’ulari rivojlanadi.
Keyingi sharti - bu o’qituvchining madaniyat va muloqotga shayligi.
O’qituvchining  innovatsion  faoliyati  voqelikni  o'zgartirishga,  uning
muammolari va usularini echishni aniqlashga qaratilgandir.
O’qituvchi  va  talaba  o'rtasidagi  muloqot  namunasining  o'zgarishi,
innovatsion faoliyat shartlaridan biridir.
Yangi munosabatlar, an'analarda bo'lganidek, qistovlar, hukmga bo'ysunish
kabi  unsurlardan  holi  bo'lishi  lozim.  Ular  tenglarning  hamkorligi,  o'zaro
boshqarilishi,  o'zaro  yordam  shaklida  qurilgan  bo'lishi  darkor.  Ular
munosabatlaridagi  eng  muhim  xususiyat  bu  o’qituvchi  va  talabaning  ijoddagi
hamkorligidir.
Innovatsion faoliyat quyidagi asosiy funksiyalar bilan izohlanadi:
   kasbiy faoliyatning ongli tahlili;
   me yorlarga nisbatan tanqidiy yondashuv;
   kasbiy yangiliklarga nisbatan shaylik;
   dunyoga ijodiy yaratuvchilik munosabatida bo'lish;
   (o'z imkoniyatlarini ro'yobga chiqarish, o'z turmush tarzi va intilishlarini
kasbiy faoliyatda mujassam qilish).
Demak,  o’qituvchi  yangi  pedagogik  texnologiyalar,  nazariyalar,
konseptsiyalarning muallifi, ishlab chiqaruvchisi, tadqiqotchisi, foydalanuvchisi va
targ’ibotchisi sifatida namoyon bo'ladi.
Hozirgi  jamiyat,  madaniyat  va  ta'lim  taraqqiyoti  sharoitida  o’qituvchi
innovatsiya faoliyatiga bo'lgan zaruriyat quyidagilar bilan o'lchanadi:
   ijtimoiy-iqtisodiy yangilanish ta'lim tizimi, metodologiya va o’quv jarayoni
texnologiyasining tubdan yangilashni talab qiladi.
   bunday  sharoitda  o’qituvchining  innovatsiya  faoliyati  pedagogik
yangiliklarni yaratish, o'zlashtirish va foydalanishdan iborat bo'ladi;
Logotip
Muloqotning yangi vaziyati - bu o’qituvchining o'z mustaqillik mavqeini, dunyoga, pedagogik fanga, o'ziga bo'lgan yangi munosabatni yarata olish qobiliyatidir. O’qituvchi o'z nuqtai nazarlariga o'ralashib qolmaydi, u pedagogik tajribalarning boy shakllari orqali ochilib, mukammallashib boradi. Bunday vaziyatlarda o’qituvchining fikrlash usullari, aqliy madaniyati o'zgarib boradi, hissiy tuyg’ulari rivojlanadi. Keyingi sharti - bu o’qituvchining madaniyat va muloqotga shayligi. O’qituvchining innovatsion faoliyati voqelikni o'zgartirishga, uning muammolari va usularini echishni aniqlashga qaratilgandir. O’qituvchi va talaba o'rtasidagi muloqot namunasining o'zgarishi, innovatsion faoliyat shartlaridan biridir. Yangi munosabatlar, an'analarda bo'lganidek, qistovlar, hukmga bo'ysunish kabi unsurlardan holi bo'lishi lozim. Ular tenglarning hamkorligi, o'zaro boshqarilishi, o'zaro yordam shaklida qurilgan bo'lishi darkor. Ular munosabatlaridagi eng muhim xususiyat bu o’qituvchi va talabaning ijoddagi hamkorligidir. Innovatsion faoliyat quyidagi asosiy funksiyalar bilan izohlanadi:    kasbiy faoliyatning ongli tahlili;    me yorlarga nisbatan tanqidiy yondashuv;    kasbiy yangiliklarga nisbatan shaylik;    dunyoga ijodiy yaratuvchilik munosabatida bo'lish;    (o'z imkoniyatlarini ro'yobga chiqarish, o'z turmush tarzi va intilishlarini kasbiy faoliyatda mujassam qilish). Demak, o’qituvchi yangi pedagogik texnologiyalar, nazariyalar, konseptsiyalarning muallifi, ishlab chiqaruvchisi, tadqiqotchisi, foydalanuvchisi va targ’ibotchisi sifatida namoyon bo'ladi. Hozirgi jamiyat, madaniyat va ta'lim taraqqiyoti sharoitida o’qituvchi innovatsiya faoliyatiga bo'lgan zaruriyat quyidagilar bilan o'lchanadi:    ijtimoiy-iqtisodiy yangilanish ta'lim tizimi, metodologiya va o’quv jarayoni texnologiyasining tubdan yangilashni talab qiladi.    bunday sharoitda o’qituvchining innovatsiya faoliyati pedagogik yangiliklarni yaratish, o'zlashtirish va foydalanishdan iborat bo'ladi;
   mazmunini  insonparvarlashtirish,  doimo  o’qitishning  yangi  tashkiliy
shakllarini, texnologiyalarini qidirishni taqozo qiladi;
   pedagogik  yangilikni  o'zlashtirish  va  uni  tatbiq  etishga  nisbatan
o’qituvchining munosabati xarakteri o'zgarishi.
O’qituvchining  innovatsion  faoliyati  tahlili  yangilik  kiritishning
samaradorligini  belgilovchi  muayyan  me'yorlardan  foydalanishni  talab  qiladi.
Bunday  me'yorlarga  -  yangilik,  maqbullik  (optimalnost),  yuqori  natijalilik,
ommaviy tajribalarda innovatsiyani ijodiy qo’llash imkoniyatlari kiradi
Yangilik  pedagogik  yangilik  me'yori  sifatida  o'zida  taklif  qilinadigan
yangini, yangilik darajasi mohiyatini aks ettiradi. Pedagog olimlar yangilikning
qo'llanish  mashqurligi  darajasi  va  sohasiga  ko'ra  farqlanadigan  mutlaq,
chegaralangan mutlaq, shartli, subektiv darajalarini farqlaydilar.
Maqbullik  me'yori  o’qituvchi  va  talabaning  natijaga  erishish  uchun
sarflangan kuch va vositalarini bildiradi.
Natijalilik  o’qituvchi  faoliyatidagi  muayyan  muhim  ijobiy  natijalarni
bildiradi.
Pedagogik yangilik o'z mohiyatiga ko'ra ommaviy tajribalar mulki bo'lib
qolishi lozim. Pedagogika yangilikni dastlab ayrim o’qituvchilarning faoliyatiga
olib kiradi. Keyingi bosqichda - sinalgandan va ob’ektiv  baho olgandan so'ng
pedagogik yangilik ommaviy tatbiq etishga tavsiya etiladi.
V.A.Slastenin o'tkazgan tadqiqotlar o’qituvchining innovatsion faoliyatga
kasbiy tayyorgarligini aniqlash imkoniyatlarini beradi. Ular quyidagi tavsiflardan
iborat:
   mo'ljallangan yangilikni yalpi va uning alohida bosqichlari muvaffaqiyatini
bashorat qilish;
   kelgusida  qayta  ishlash  maqsadida  yangilikning  o'zidagi  va  uni  tatbiq
qilishdagi kamchiliklami aniqlash;
   yangilikni boshqa innovatsiyalar bilan qiyoslash, ulardan samaradorlarini
tanlab olish, ularning eng ahamiyatli va pishiqlik darajasini aniqlash;
   yangilikni tatbiq etishning muvaffaqiyatlilik darajasini tekshirish;
   yangilikni  tatbiq  etadigan  tashkilotning  innovatsiya  qobiliyatiga  baho
berish.
Logotip
   mazmunini insonparvarlashtirish, doimo o’qitishning yangi tashkiliy shakllarini, texnologiyalarini qidirishni taqozo qiladi;    pedagogik yangilikni o'zlashtirish va uni tatbiq etishga nisbatan o’qituvchining munosabati xarakteri o'zgarishi. O’qituvchining innovatsion faoliyati tahlili yangilik kiritishning samaradorligini belgilovchi muayyan me'yorlardan foydalanishni talab qiladi. Bunday me'yorlarga - yangilik, maqbullik (optimalnost), yuqori natijalilik, ommaviy tajribalarda innovatsiyani ijodiy qo’llash imkoniyatlari kiradi Yangilik pedagogik yangilik me'yori sifatida o'zida taklif qilinadigan yangini, yangilik darajasi mohiyatini aks ettiradi. Pedagog olimlar yangilikning qo'llanish mashqurligi darajasi va sohasiga ko'ra farqlanadigan mutlaq, chegaralangan mutlaq, shartli, subektiv darajalarini farqlaydilar. Maqbullik me'yori o’qituvchi va talabaning natijaga erishish uchun sarflangan kuch va vositalarini bildiradi. Natijalilik o’qituvchi faoliyatidagi muayyan muhim ijobiy natijalarni bildiradi. Pedagogik yangilik o'z mohiyatiga ko'ra ommaviy tajribalar mulki bo'lib qolishi lozim. Pedagogika yangilikni dastlab ayrim o’qituvchilarning faoliyatiga olib kiradi. Keyingi bosqichda - sinalgandan va ob’ektiv  baho olgandan so'ng pedagogik yangilik ommaviy tatbiq etishga tavsiya etiladi. V.A.Slastenin o'tkazgan tadqiqotlar o’qituvchining innovatsion faoliyatga kasbiy tayyorgarligini aniqlash imkoniyatlarini beradi. Ular quyidagi tavsiflardan iborat:    mo'ljallangan yangilikni yalpi va uning alohida bosqichlari muvaffaqiyatini bashorat qilish;    kelgusida qayta ishlash maqsadida yangilikning o'zidagi va uni tatbiq qilishdagi kamchiliklami aniqlash;    yangilikni boshqa innovatsiyalar bilan qiyoslash, ulardan samaradorlarini tanlab olish, ularning eng ahamiyatli va pishiqlik darajasini aniqlash;    yangilikni tatbiq etishning muvaffaqiyatlilik darajasini tekshirish;    yangilikni tatbiq etadigan tashkilotning innovatsiya qobiliyatiga  baho berish.