INNOVATSION TA’LIMIY SIYOSATNI AMALGA OSHIRISHGA ASOSLANGAN TA’LIMIY MUHITNI LOYIHALASH

Yuklangan vaqt

2024-08-26

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

5

Faytl hajmi

27,3 KB


 
 
 
 
 
 
INNOVATSION TA’LIMIY SIYOSATNI AMALGA OSHIRISHGA 
ASOSLANGAN TA’LIMIY MUHITNI LOYIHALASH 
 
 
Reja: 
1. O‘qituvchining uzluksiz innovatsion faoliyati; 
2. Integrativ mahorat; 
3. Umumiy o‘rta ta’limga yangicha yondashuvlar; 
4. Innovatsion faoliyat: 
5. Ta’lim muassasasining innovatsion faoliyatini shakllantirish; 
 
Zamonaviy maktablarda o‘qitvuchi uzluksiz innovatsion izlanishda bo‘lishi, 
fikrlashi, psixologik munosabatlarini o‘zgartirishi, shuningdek, boshqalarda ham 
innovatik g‘oyalarni shakllantirishi asosida faoliyat ko‘rsatishi zarur. 
 
O‘qituvchi bunday faoliyatga alohida tayyorgarlik ko‘rishi kerak bo‘lib, bu 
o‘z navbatida ta’lim muassasasi rahbarlarining asosiy funksiyalaridan biri bo‘lgan 
ta’limni rivojlantirishning uzoq muddatli strategik rejalarini tuzishda asosiy 
e’tiborni o‘qituvchilarning u yoki bu asosda faoliyat yuritishlari uchun tushuntirish 
ishlariga qaratishi lozim. Bu o‘z navbatida o‘qituvchining kasbiy qiziqishlari 
ko‘lamini kengaytirishga, ya’ni ularning metodik adabiyotlarni o‘qib o‘rganishdan 
to nazariy psixologik-pedagogik va fundamental tadqiqotlar olib borishiga ham 
imkoniyatlar yaratadi. Yaxshi ilmiy pedagogik tayyorgarlik innovatsion faoliyatning 
samaradorligini ta’minlaydi. 
 
Bunday pedagoglar bilan ishlash, ya’ni jamoani o‘ziga ergashtira oladigan 
xodimlarni boshqarish va ularning faoliyatini tashkil etish o‘ziga xos xususiyatlarga 
ega. Shuning uchun ta’lim muassasasi rahbarlari yangilik yaratish va ularni tadbiq 
INNOVATSION TA’LIMIY SIYOSATNI AMALGA OSHIRISHGA ASOSLANGAN TA’LIMIY MUHITNI LOYIHALASH Reja: 1. O‘qituvchining uzluksiz innovatsion faoliyati; 2. Integrativ mahorat; 3. Umumiy o‘rta ta’limga yangicha yondashuvlar; 4. Innovatsion faoliyat: 5. Ta’lim muassasasining innovatsion faoliyatini shakllantirish; Zamonaviy maktablarda o‘qitvuchi uzluksiz innovatsion izlanishda bo‘lishi, fikrlashi, psixologik munosabatlarini o‘zgartirishi, shuningdek, boshqalarda ham innovatik g‘oyalarni shakllantirishi asosida faoliyat ko‘rsatishi zarur. O‘qituvchi bunday faoliyatga alohida tayyorgarlik ko‘rishi kerak bo‘lib, bu o‘z navbatida ta’lim muassasasi rahbarlarining asosiy funksiyalaridan biri bo‘lgan ta’limni rivojlantirishning uzoq muddatli strategik rejalarini tuzishda asosiy e’tiborni o‘qituvchilarning u yoki bu asosda faoliyat yuritishlari uchun tushuntirish ishlariga qaratishi lozim. Bu o‘z navbatida o‘qituvchining kasbiy qiziqishlari ko‘lamini kengaytirishga, ya’ni ularning metodik adabiyotlarni o‘qib o‘rganishdan to nazariy psixologik-pedagogik va fundamental tadqiqotlar olib borishiga ham imkoniyatlar yaratadi. Yaxshi ilmiy pedagogik tayyorgarlik innovatsion faoliyatning samaradorligini ta’minlaydi. Bunday pedagoglar bilan ishlash, ya’ni jamoani o‘ziga ergashtira oladigan xodimlarni boshqarish va ularning faoliyatini tashkil etish o‘ziga xos xususiyatlarga ega. Shuning uchun ta’lim muassasasi rahbarlari yangilik yaratish va ularni tadbiq
 
 
etish, ixtirochilar salohiyatidan samarali foydalanish, ular tajribasini targ‘ibot qilish, 
ommalashtirish, innovatsion faoliyatlari natijalarini baholash bo‘yicha zaruriy bilim, 
ko‘nikma va malakalarga ega bo‘lishi zarur bo‘lib, bu ularning integrativ 
mahoratlarini belgilaydi. 
 
Integrativ mahorat – bu umumlashtirilgan mahorat bo‘lib, ta’lim muassasalari 
boshqaruv faoliyatida ijobiy natijalarga erishish, ta’lim-tarbiya jarayonini 
rivojlantirishga yo‘naltirilgan maktab ichki boshqaruvining maqsadini tizimli 
rejalashtirish va amalga oshirishda zarur hisoblanadi. Mazkur ko‘nikmaga ega 
bo‘lmasdan maqsadga erishishning yo‘llari, vositalari va erishish muddatini aniq 
belgilash mumkul. 
 
Umumiy o‘rta ta’limga yangicha yondashuvlarni joriy etish, birinchi 
navbatda, ta’lim mazmunini yangilash, ilg‘or pedagogik texnologiyalar va 
o‘qitishning zamonaviy metodlarini tadbiq etish, ta’lim jarayonini ilmiy asosda 
tashkil etish va uni boshqarishning zamonaviy ijtimoiy-iqtisodiy shart-
sharoitlarining talablariga mos o‘zgarishi ta’lim muassasalarining barcha turlariga 
xos innovatsion faoliyatning strukturaviy komponentlariga asoslanishiga bog‘liq. 
 
Ta’lim muassasasining innovatsion faoliyati jarayonini tashkil etishning 
pedagogik shart-sharoitlari sifatida quyidagilar belgilanadi: 
1. Innovatsion faoliyatning o‘ziga xos xususiyatlarini aks ettiruvchi nazariy-
pedagogik qoidalar majmuasini ishlab chiqish.Bu o‘z navbatida innovatsion 
faoliyatning asoslari bilan belgilanib, innovatsion faoliyatning maqsadi, 
vazifasi, mazmuni hamda uni tashkil etish tamoyillarini o‘z ichiga oladi. 
O‘quv muassasasini innovatsion faoliyatga jalb etuvchi omillar innovatsion 
faoliyatni motivlashtirishga sabab bo‘ladi. Mazkur maqsadlarga erishishda 
qator vazifalarni bajarish zarur: 
- Ta’lim mazmunini yangilash; 
- Yuqori sinf o‘quvchilarini kasbga yo‘naltirish jarayoniga innovatsion 
yondashuvlarni joriy etish (ta’lim dasturlarini yangilash), bunda innovatsion 
yondashuvlar quyidagilarni nazarda tutadi: 
etish, ixtirochilar salohiyatidan samarali foydalanish, ular tajribasini targ‘ibot qilish, ommalashtirish, innovatsion faoliyatlari natijalarini baholash bo‘yicha zaruriy bilim, ko‘nikma va malakalarga ega bo‘lishi zarur bo‘lib, bu ularning integrativ mahoratlarini belgilaydi. Integrativ mahorat – bu umumlashtirilgan mahorat bo‘lib, ta’lim muassasalari boshqaruv faoliyatida ijobiy natijalarga erishish, ta’lim-tarbiya jarayonini rivojlantirishga yo‘naltirilgan maktab ichki boshqaruvining maqsadini tizimli rejalashtirish va amalga oshirishda zarur hisoblanadi. Mazkur ko‘nikmaga ega bo‘lmasdan maqsadga erishishning yo‘llari, vositalari va erishish muddatini aniq belgilash mumkul. Umumiy o‘rta ta’limga yangicha yondashuvlarni joriy etish, birinchi navbatda, ta’lim mazmunini yangilash, ilg‘or pedagogik texnologiyalar va o‘qitishning zamonaviy metodlarini tadbiq etish, ta’lim jarayonini ilmiy asosda tashkil etish va uni boshqarishning zamonaviy ijtimoiy-iqtisodiy shart- sharoitlarining talablariga mos o‘zgarishi ta’lim muassasalarining barcha turlariga xos innovatsion faoliyatning strukturaviy komponentlariga asoslanishiga bog‘liq. Ta’lim muassasasining innovatsion faoliyati jarayonini tashkil etishning pedagogik shart-sharoitlari sifatida quyidagilar belgilanadi: 1. Innovatsion faoliyatning o‘ziga xos xususiyatlarini aks ettiruvchi nazariy- pedagogik qoidalar majmuasini ishlab chiqish.Bu o‘z navbatida innovatsion faoliyatning asoslari bilan belgilanib, innovatsion faoliyatning maqsadi, vazifasi, mazmuni hamda uni tashkil etish tamoyillarini o‘z ichiga oladi. O‘quv muassasasini innovatsion faoliyatga jalb etuvchi omillar innovatsion faoliyatni motivlashtirishga sabab bo‘ladi. Mazkur maqsadlarga erishishda qator vazifalarni bajarish zarur: - Ta’lim mazmunini yangilash; - Yuqori sinf o‘quvchilarini kasbga yo‘naltirish jarayoniga innovatsion yondashuvlarni joriy etish (ta’lim dasturlarini yangilash), bunda innovatsion yondashuvlar quyidagilarni nazarda tutadi:
 
 
 Birinchidan, o‘quv darsliklarining mazmunini turli mafkuralardan 
tozalash, raqobatni vujudga keltiruvchi fikrlar bilan to‘ldirish; 
 Ikkinchidan, DTSlariga mos ravishda, harakatdagi dasturlarga yangi 
rivojlantiriuvchi ayrim o‘zgartirishlarni kiritish; 
 Uchinchidan, o‘quv rejasining fakultativ va maktab ixtiyoridagi soatlar 
bloklariga yangi fanlarni kiritish 
- Yangilangan texnologik va dasturiy metodik mahsulotlarni yaratish nazariy 
ishlab chiqilgan  uzluksiz ta’lim g‘oyalarini amalga oshirishning dolzarb 
vazifalarini ifodalaydi. 
Mazkur 
g‘oya 
ta’lim-tarbiyaning 
zamonaviy 
texnologiyalarini 
izlash 
muammalarini vujudga keltiradi va bular sub’ekt-sub’ekt, o‘quvchi va o‘qituvchi 
munosabatlariga 
asoslanadi. 
Bu 
munosabatlar 
shaxsning 
qiziqishlari, 
qobiliyatlari va sifatlarini anglashga yo‘naltirilgan umumiy rivojlanish shartlarini 
belgilovchi asos hisoblanadi; 
- Ko‘proq samarali hisoblangan o‘qitish vositalarini tanlash; 
2. Ta’lim muassasasining ilmiy-tadqiqot salohiyatini shakllantirish. Bunda u 
o‘qituvchi va o‘quvchining hamkorligiga asosida rivojlanadi. 
3. Innovatsion faoliyatni tashkil etishni ta’minlashning asosiy shartlari 
boshqaruv jihatlari, ya’ni mazkur sohani tashkil etishga yo‘naltirilgan, 
yangilangan boshqaruv strukturasini shakllantirish hisoblanadi. Innovatsion 
faoliyatni ilmiy asosda tashkil etish munosabati bilan ta’lim jarayoniga 
innovatsiyalarni kiritishda barqarorlik vujudga keladi. Bunda eng muhimi, 
ped. jamoaning inovatsion faoliyatga tayyorgarligi va ehtiyojlarini inobatga 
olib yangiliklarni tanlash hisoblanadi. 
Shuningdek, 
maktab 
rivojlanishini 
boshqarishning 
yangilangan 
strukturasini amaliyotga tadbiq etish jarayoni quyidagilarni nazarda 
tutadi: 
1. Sub’ekt – direktor, turli masalar bo‘yicha o‘rinbosarlari, o‘qituvchi va 
o‘quvchilarning o‘z-o‘zini boshqarish tashkilotlari faoliyatini tatbiq etish. 
 Birinchidan, o‘quv darsliklarining mazmunini turli mafkuralardan tozalash, raqobatni vujudga keltiruvchi fikrlar bilan to‘ldirish;  Ikkinchidan, DTSlariga mos ravishda, harakatdagi dasturlarga yangi rivojlantiriuvchi ayrim o‘zgartirishlarni kiritish;  Uchinchidan, o‘quv rejasining fakultativ va maktab ixtiyoridagi soatlar bloklariga yangi fanlarni kiritish - Yangilangan texnologik va dasturiy metodik mahsulotlarni yaratish nazariy ishlab chiqilgan uzluksiz ta’lim g‘oyalarini amalga oshirishning dolzarb vazifalarini ifodalaydi. Mazkur g‘oya ta’lim-tarbiyaning zamonaviy texnologiyalarini izlash muammalarini vujudga keltiradi va bular sub’ekt-sub’ekt, o‘quvchi va o‘qituvchi munosabatlariga asoslanadi. Bu munosabatlar shaxsning qiziqishlari, qobiliyatlari va sifatlarini anglashga yo‘naltirilgan umumiy rivojlanish shartlarini belgilovchi asos hisoblanadi; - Ko‘proq samarali hisoblangan o‘qitish vositalarini tanlash; 2. Ta’lim muassasasining ilmiy-tadqiqot salohiyatini shakllantirish. Bunda u o‘qituvchi va o‘quvchining hamkorligiga asosida rivojlanadi. 3. Innovatsion faoliyatni tashkil etishni ta’minlashning asosiy shartlari boshqaruv jihatlari, ya’ni mazkur sohani tashkil etishga yo‘naltirilgan, yangilangan boshqaruv strukturasini shakllantirish hisoblanadi. Innovatsion faoliyatni ilmiy asosda tashkil etish munosabati bilan ta’lim jarayoniga innovatsiyalarni kiritishda barqarorlik vujudga keladi. Bunda eng muhimi, ped. jamoaning inovatsion faoliyatga tayyorgarligi va ehtiyojlarini inobatga olib yangiliklarni tanlash hisoblanadi. Shuningdek, maktab rivojlanishini boshqarishning yangilangan strukturasini amaliyotga tadbiq etish jarayoni quyidagilarni nazarda tutadi: 1. Sub’ekt – direktor, turli masalar bo‘yicha o‘rinbosarlari, o‘qituvchi va o‘quvchilarning o‘z-o‘zini boshqarish tashkilotlari faoliyatini tatbiq etish.