INSON HUQUQLARI BO‘YICHA MINTAQAVIY MEXANIZMLAR
1.
Inson huquqlarining yevropa tizimi – eng samarali mintaqaviy tizim
sifatida.
2.
Inson huquqlari afrika tizimi va uning xususiyatlari.
3.
Inson huquqlari amerikalararo tizimi va uning xususiyatlari.
4.
Inson huquqlari islom tizimi va uchun hozirgi zamondagi roli.
5.
Inson huquqlari osiyo tizimining rivojlanish istiqbollari.
6.
Inson huquqlari bo‘yicha mintaqaviy sud organlari amaliyoti tahlili.
1. Inson huquqlarining yevropa tizimi – eng samarali mintaqaviy tizim
sifatida.
Yevropada inson huquqlari va erkinliklarini himoya etish bilan shug‘ullanuvchi
eng mo‘tabar va nufuzli tashkilot Yevropa Kengashi hisoblanadi. 1949 yilning 5
may kuni London shahrida qabul qilingan Statut (Nizomning)ning 1-moddasiga
binoan, mazkur Kengashning maqsadi o‘z a’zolarining «mushtarak merosi bo‘lgan
hamda ularning iqtisodiy va ijtimoiy ravnaq topishini kuchaytirishga yordam
beradigan» g‘oyalari bilan tamoyillarini saqlab qolish hamda bunday g‘oya va
tamoyillarni ro‘yobga chiqarish muddaosini ko‘zlab, a’zolar birligiga erishishdan
iborat.
Kengash ikki asosiy organdan iborat: Vazirlar Qo‘mitasi va Parlament
Assambleyasi. Vazirlar Qo‘mitasi qarorlar qabul qiladigan organ bo‘lib, a’zo-
davlatlarning tashqi ishlar vazirlaridan iborat. Yilda ikki marotaba yig‘iladi va
maxsus sessiyalar ham o‘tkazilishi mumkin. Rais har olti oyda almashadi. Parlament
Assambleyasi a’zo-davlatlarning milliy parlamentlari tomonidan tayinlangan
vakillaridan iborat.
Bugungi kunda Yevropa Kengashi jahondagi yirik tashkilotlardan biri bo‘lishi
bilan bir qatorda, inson huquqlarini himoya etish borasida nufuzli tuzilma ham
hisoblanadi. Shunisi e’tiborga loyiqki, inson huquqlariga rioya etish tamoyili
Yevropa Kengashi Nizomi (Statuti)da mustahkamlab berilgan.
Yevropa Kengashining faoliyati mobaynida 200 ga yaqin konvensiya, shu
jumladan, Inson huquqlari va asosiy erkinliklarini himoya etish to‘g‘risidagi
Yevropa konvensiyasi qabul qilingan1. Yevropa miqyosida qabul qilingan 10ta
konvensiya va bitim, shu jumladan, Inson huquqlari va asosiy erkinliklarini himoya
etish to‘g‘risidagi Yevropa konvensiyasi va Ijtimoiy xartiya yopiq hujjatlar
hisoblanadi. Boshqa hujjatlar esa ochiq yoki qisman ochiq xususiyatga ega.
Yevropa Kengashining nazoratni amalga oshirish mexanizmi tarkibiga Inson
huquqlari bo‘yicha Yevropa sudi va Yevropa Vazirlar qo‘mitasi kiradi. Yevropa
konvensiyasiga muvofiq tashkil topgan inson huquqlarini himoya etish mexanizmi
Yevropa Kengashiga a’zo-davlatlarning davlat suverenitetini mutlaqlashtirishda
qaror topgan andozalardan voz kechishni taqozo etadi.
1961 yilda qabul qilingan Yevropa ijtimoiy xartiyasi ham Yevropa
konvensiyasi singari Yevropa Kengashi rahnamoligi ostida ishlab chiqilgan. Mazkur
Xartiya fuqarolik va siyosiy huquqlarni kafolatlovchi konvensiyani iqtisodiy va
ijtimoiy huquqlarni himoya etish uchun mintaqaviy yevropacha tizim yaratish yo‘li
bilan to‘ldiradi. Shu Xartiyaga muvofiq, davlatlarning ular o‘z majburiyatlariga
qanday rioya etayotganligini nazorat etib borishni ta’minlaydigan ma’ruzalarni
taqdim etish tizimi ishlab chiqilgan.
Inson huquqlari va asosiy erkinliklari bo‘yicha Yevropa konvensiyasi nafaqat
inson huquqlari doirasidagi asosiy huquqlarni e’lon qildi, balki ularni himoya
qilishning o‘ziga xos mexanizmini ham tashkil etdi. Dastlab, ushbu mexanizm uchta
organdan iborat edi: Inson huquqlari bo‘yicha Yevropa komissiyasi, Inson huquqlari
bo‘yicha Yevropa sudi va Yevropa kengashining Vazirlar qo‘mitasi. 1998 yilning 1
1 Право Совета Европы и Россия (сборник документов, материалов). -Краснодар, 1996.
noyabridan Yevropa konvensiyasining 11-sonli protokoli kuchga kirishi bilan Inson
huquqlari bo‘yicha Yevropa komissiyasi, Inson huquqlari bo‘yicha Yevropa sudi
bitta, doimiy faoliyat yurituvchi organ - Inson huquqlari bo‘yicha Yevropa sudiga
birlashtirildi. Uning joylashgan joyi sifatida Strasburgdagi Inson huquqlari saroyi
(Fransiya) tanlandi, Yevropa Kengashi ham shu yerda joylashgan.
Yevropa konvensiyasiga binoan, Sud dastlab faqat taraflar o‘rtasidagi nizolar
bo‘yicha yurisdiksiyaga ega edi, xolos. 1970 yilda Konvensiyaga doir Protokol
kuchga kirganligi natijasida mazkur Sud maslahat yurisdiksiyasiga ham ega bo‘lgan.
Konvensiyaga muvofiq, bu Sudga individlar, ya’ni ayrim shaxslar murojaat qilish
huquqiga ega. Umuman, bu sud insonni xalqaro huquqning cheklangan sub’ekti
sifatida e’tirof etishga asos bo‘ladigan yurisdiksiyaga ega. Ya’ni, bilamizki, xalqaro
huquqqa muvofiq, individlar o‘z davlati ustidan BMTning Xalqaro sudiga murojaat
qilish huquqiga ega emaslar, chunki ushbu Xalqaro sudning Statuti individlarni
Sudning tomonlari sifatida e’tirof etmaydi. Ammo Yevropa sudi, birinchi o‘rinda,
individlarning murojaatlarini ko‘rib chiqish uchun tashkil etilgan bo‘lib, bu sohada
samarali sudlov tizimi hisoblanadi. Sudga, shuningdek, boshqa davlatlarning
fuqarolari ham murojaat etishi mumkin, agar ularning huquqlari Sudning
yurisdiksiyasini tan olgan davlatlar hududida buzilgan bo‘lsa.
2. Inson huquqlari afrika tizimi va uning xususiyatlari
1963 yilda qabul qilingan Afrika birligi tashkiloti (ABT) xartiyasi dastlabki
mintaqaviy shartnomalardan hisoblanadi. Afrika birligi tashkiloti xartiyasining
inson huquqlariga taalluqli boshqa qoidalarida Afrika davlatlari barcha shakl va
ko‘rinishdagi mustamlakachilikni tag-tomiri bilan tugatishga tarafdor hamda Afrika
xalqlarini rivojlantirish uchun iqtisodiy sharoitlar yaratish ishiga sodiq ekanligi
ta’kidlanadi.
1981 yilda qabul qilingan va 1986 yilda kuchga kirgan Inson va xalqlar
huquqlari bo‘yicha Afrika xartiyasi Muqaddimadan va 68 moddani o‘z ichiga olgan
uchta qismdan iborat. Uning huquqlar va majburiyatlarga bag‘ishlangan I qismi
ikkita bobga bo‘lingan bo‘lib, ularda inson va xalqlarning huquqlari (1-26-
moddalar) va majburiyatlari (27-29-moddalar) bayon etilgan. Kafolatlarga
bag‘ishlangan II qism to‘rtta bobdan iborat bo‘lib, ularda Afrika inson va xalqlar
huquqlari
komissiyasini
tuzish
(30-44-moddalar), mazkur
Komissiyaning
vakolatlari, faoliyat ko‘rsatish taomillari va tamoyillari (45-63-moddalar) ta’riflab
o‘tiladi2. Afrika mintaqasida inson huquqlari bo‘yicha huquqiy hujjatlarga, yana
shuningdek, Bola huquqlari va farovonligi bo‘yicha Afrika xartiyasi (1990 yilda
qabul qilingan) ham kiradi.
Afrika Ittifoqi (sobiq Afrika birligi tashkiloti) doirasida qabul qilingan inson
huquqlari bo‘yicha xalqaro shartnomalar ro‘yxati:
Inson va xalqlar huquqlari bo‘yicha Afrika xartiyasi (1982-1986);
Afrikada
qochoqlar
muammosining
ayrim
jihatlarini
boshqarish
to‘g‘risidagi konvensiya (1969-1974);
Afrika bolalarining huquqlari va farovonligi to‘g‘risidagi konvensiya (1990-
1999).
Afrika inson va xalqlar huquqlari komissiyasi. 1987 yilda tashkil etilgan
hamda a’zo-davlatlar tomonidan tayinlanib, ABT davlatlari va hukumatlari
boshliqlari tomonidan saylanadigan 11 a’zodan iborat mazkur Komissiyaning asosiy
vazifasi inson va xalqlar huquqlarini rag‘batlantirish hamda shu yo‘nalishda tegishli
normalar ishlab chiqishga qaratilgan. Komissiya davlatlardan axborotlar va boshqa
xabarlar olishi hamda ko‘rib chiqishi mumkin. Boshqa xabarlar jumlasiga ayrim
shaxslar yoki bir guruh shaxslardan, shuningdek, inson huquqlari masalalari bilan
shug‘ullanuvchi tashkilotlar yoki muassasalardan olinadigan xabarlar ham kiradi.
Afrika komissiyasi, yana shuningdek, “asosida Afrika mamlakatlari hukumatlari o‘z
qonunchiligini ishlab chiqishi mumkin bo‘lgan inson va xalqlar huquqlari va asosiy
erkinliklari bilan bog‘liq bo‘lgan huquq muammolarini hal qilishga qaratilgan
tamoyillar va normalarni shakllantirish va belgilash” vakolatiga ham ega (Afrika
xartiyasi, 45 modda, 1 (b) qismi). 1992 yili Komissiya Afrika xartiyasida ko‘zda
tutilgan odil sudlovni kengaytirish va mustahkamlashni ko‘zda tutuvchi “Regress va
2 Қаранг: Африканская хартия прав человека и народов // Международное сотрудничество в области прав
человека. –М., 1993. Вып. 2. -С. 225–240.
odil sud protsedurasiga bo‘lgan huquq to‘g‘risida”gi rezolyusiyani (Afrika
komissiyasi Rezolyusiyasi) qabul qildi.
Inson va xalqlar huquqlari bo‘yicha Afrika sudi. 1998 yilning fevralidagi
ABDning Vazirlar kengashi majlisida Afrika xartiyasiga Inson va xalqlar huquqlari
bo‘yicha Afrika sudini tashkil etish bo‘yicha Protokol qabul qilindi. Afrika sudi
Afrika komissiyasining huquqni himoya qilish mandatini to‘ldiradi. Sud Afrika
xartiyasi a’zo-davlatlari, Afrika komissiyasi va ABD organlarining so‘rovlari
bo‘yicha maslahatlar berishi mumkin. Sud 2004 yilda, Protokolni 15 davlat
ratifikatsiya qilganidan so‘ng ta’sis etildi.
3. Inson huquqlari amerikalararo tizimi va uning xususiyatlari.
Inson huquqlarining Amerika mamlakatlararo tizimi quyidagi huquqiy
manbalarga tayanadi: Amerika davlatlari tashkiloti (ADT) xartiyasi (ba’zi
adabiyotlarda Ustav deyiladi, 1948 yil qabul qilingan va 1951 yil kuchga kirgan),
Inson huquqlari va majburiyatlari to‘g‘risidagi Amerika deklaratsiyasi (1948 y.),
Inson huquqlari bo‘yicha Amerika konvensiyasi (“San-Xose pakti”, 1969 yil
qabul qilingan va 1978 yil kuchga kirgan.), Iqtisodiy, ijtimoiy va madaniy
huquqlar bo‘yicha Amerika konvensiyasiga Protokol (1988 y.), O‘lim jazosini
bekor qilish bo‘yicha Amerika konvensiyasiga Protokol (1990 y.), Qiynoqlarga
barham berish va ularni qo‘llaganlik uchun jazolash to‘g‘risidagi Amerikalararo
konvensiya (1985 yil qabul qilingan va 1987 yil kuchga kirgan.), Ayollar ustidan
zo‘ravonliklarning oldini olish, jazolash va tugatish to‘g‘risidagi Amerikalararo
konvensiya (“Belem do Para konvensiyasi”, 1994 yil qabul qilingan va 1995 yil
kuchga kirgan.), Majburan yo‘qolayotgan inson to‘g‘risidagi Amerikalararo
konvensiya (1994 qabul qilingan va 1996 yil kuchga kirgan).
Amerika davlatlari tashkilotining 1951 yilda kuchga kirgan Xartiyasida inson
huquqlariga bag‘ishlangan qoidalar ko‘p emas. Shulardan biri 3 j-modda (endilikda
5 j-modda) bo‘lib, unga muvofiq, Ustavni imzolagan davlatlar individlarning asosiy
huquqlariga, irqi, millati, dini yoki jinsiga ko‘ra biron-bir tarzda farqlamagan holda
rioya etish majburiyatini zimmalariga oladilar. Inson huquqlariga tayanadigan yana
bir muhim norma 13-moddada (hozirgi 16-modda) mujassam bo‘lgan.
Amerika davlatlari tashkiloti xartiyasi tasdiqlangan konferensiyaning o‘zida
Amerika inson huquqlari va majburiyatlari deklaratsiyasi ham qabul etilib, unda
insonning 27 ta huquqi va 10 ta majburiyati e’lon qilingan.
1969 yilda qabul qilingan Inson huquqlari to‘g‘risidagi Amerika konvensiyasi
fuqarolik va siyosiy huquqlarning o‘n ikkita umumiy toifasini, masalan, huquq
sub’ekti ekanlikni e’tirof etish huquqi, yashash huquqi, insoniy muomalada
bo‘lishning ta’minlanishi huquqi, ishni sudda adolatli tarzda muhokama etish
huquqi, mulk huquqi, uyushmalar tuzish va ularga kirish erkinligi huquqini
kafolatlaydi3.
Umuman olganda, Amerika davlatlari tashkiloti doirasida qabul qilingan
xalqaro shartnomalar ro‘yxatini quyidagicha keltirish mumkin:
Inson huquqlari bo‘yicha Amerika konvensiyasi (1969-1978) va unga
qo‘shimcha Fakultativ protokollar;
Qiynoqning oldini olish va uning uchun jazolash to‘g‘risidagi Amerika
davlatlararo konvensiyasi (1985-1987);
Ayollarga nisbatan zo‘ravonlikning oldini olish, uning uchun jazolash va
bunday holatlarga barham berish bo‘yicha Amerika davlatlararo konvensiyasi
(1994-1995);
Shaxslarning zo‘rlik ostida g‘oyib bo‘lishi to‘g‘risidagi Amerika
davlatlararo konvensiyasi (1994-1996);
Balog‘atga yetmagan bolalar xalqaro traffiki bo‘yicha Amerika davlatlararo
konvensiyasi (1994-1997);
Nogironlarga
qarshi
kamsitishlarning
barcha
shakllarini
tugatish
to‘g‘risidagi Amerika davlatlararo konvensiyasi (1999-2001).
Inson huquqlari bo‘yicha Amerika mamlakatlariaro komissiya. Mazkur
Komissiyaning
asosiy
vazifalari
Inson
huquqlari
to‘g‘risidagi
Amerika
konvensiyasining 41-moddasida mujassamdir. Bu moddada Komissiyaning
3 Қаранг: Международное сотрудничество в области прав человека. -М., 1993. Вып. 2. -С.157–180.
Amerika davlatlari tashkilotining organi sifatidagi vazifalari belgilangan hamda
uning Konvensiyaning 44–51-moddalarida ta’riflangan «vakolat doirasiga muvofiq
petitsiyalar va boshqa xabarlar yuzasidan choralar ko‘rish»ga vakil qilinganligi
aytilgan. Komissiya ADTning maslahat organi sifatida ham faoliyat ko‘rsatadi.
Komissiya a’zo-davlatlarning so‘roviga ko‘ra yoki uning roziligi bilan joylarga
tashriflarni amalga oshirishi, maxsus tadqiqotlarni tayyorlashi, hukumatlarga inson
huquqlari himoyasi bo‘yicha chora-tadbirlar ko‘rish bo‘yicha tavsiyalar berishi va
ko‘rilgan chora-tadbirlar to‘g‘risida hisobotlarni taqdim etishini so‘rab davlatlarga
murojaat qilishi mumkin.
Komissiya Amerika deklaratsiyasida va a’zo-davlatlarga nisbatan Amerika
konvensiyasida mustahkamlab qo‘yilgan huquqlarning buzilishi bilan bog‘liq
hollarda xususiy shaxslardan, bir guruh shaxslardan va nohukumat tashkilotlaridan
shikoyatlarni qabul qilishi mumkin. Favqulodda holatlarda esa, Komissiya
insonlarni himoya qilish bilan bog‘liq ehtiyot choralarini ko‘rishni talab qilishi
mumkin.
Inson huquqlari bo‘yicha Amerika mamlakatlararo sud, ADT a’zo-davlatlari
tomonidan saylanadigan yetti sudyadan iborat xalqaro tribunal hisoblanib, Kosta-
Rikaning San-Xose shahrida joylashgan va taraflar o‘rtasidagi nizolar bo‘yicha
yurisdiksiyaga ega. Boshqacha qilib aytganda, bu Sud qatnashchi davlatlardan birini
Inson huquqlari to‘g‘risidagi Amerika konvensiyasini buzganlikda ayblash bilan
bog‘liq ishlarni hal etish vakolatiga ega. Mazkur Sud Konvensiya normalarini
qo‘llash bilan bir qatorda, Konvensiya va inson huquqlari bo‘yicha muayyan
shartnomalar yuzasidan maslahat tarzida xulosalar berishi ham mumkin. Sud, agar
a’zo-davlatlar tomonidan taqdim etilgan yoki davlatlar sudning yurisdiksiyasini
e’tirof etgan bo‘lsa, Amerika mamlakatlariaro komissiyasi tomonidan taqdim etilgan
ishlarni ko‘rib chiqishi mumkin. Sudning qarori davlatlar uchun majburiydir. Sud,
buzilgan huquqlarni hamda qonunbuzarlik munosabati bilan davlatlar tomonidan
belgilanishi lozim bo‘lgan choralarni ko‘rsatgan holda, zararni pul bilan qoplash
uchun kompensatsiya qilish (tovon to‘lash) to‘g‘risida, shuningdek, aniqlangan
da’vo bo‘yicha qarorlar chiqarish vakolatiga ega. Favqulodda holatlarda va yanada
ko‘proq zarar yetkazib qo‘ymaslik uchun Sud vaqtinchalik chora-tadbirlar
to‘g‘risida ham qaror chiqarishi mumkin. Yuqorida qayd etilganidek, Sud muhim
maslahatchi rolini bajaradi va a’zo-mamlakatlarning so‘rovi bilan Konvensiya
moddalarini sharhlash bo‘yicha o‘z fikrlarini bildirishi mumkin. 1998 yilning
iyulida Sud tomonidan chop etilgan 15 ta sharh amerikalararo yurisprudensiya
tizimining tarkibiy qismiga aylandi.
4. Inson huquqlari islom tizimi va uchun hozirgi zamondagi roli.
Arab davlatlari ligasini (ADL) ta’sis etgan pakt 1952 yilda kuchga kirdi
hamda mintaqaviy shartnomani BMT Nizomining VIII bobida nazarda tutilgan
ma’noda rasman mustahkamlab berdi. Boshqacha qilib aytganda, mazkur shartnoma
BMT Nizomi tamoyillariga muvofiq, davlatlarning mintaqada tinchlik va
xavfsizlikni saqlab turishni o‘z oldiga maqsad qilib qo‘ygan mintaqaviy hamkorligi
maqomini olishini ta’minladi. Liga o‘z oldiga anchagina ko‘lamdor maqsadlar
qo‘ygan. Asosiy maqsad, esa qatnashchi davlatlarning siyosiy yo‘lini «ular o‘rtasida
chinakam hamkorlikni ta’minlagan, ularning mustaqilligi va suverenitetini saqlab
qolgan tarzda» muvofiqlashtirib borishdan iboratdir.
Shuning oqibatida hamkorlik shakllari asosan iqtisodiy xususiyat kasb etdi
yoki moliya sohasi, bojxona va valyutani tartibga solish, qishloq xo‘jaligi, aloqa,
sanoat, ijtimoiy soha va sog‘liqni saqlash kabi sohalar bunday hamkorlik shakllari
bilan qamrab olindi. Ligada Kengash bor, unga barcha a’zo-davlatlarning vakillari
kiritilgan. Bosh kotib tomonidan boshqariladigan Kengash, odatda, qarorlar qabul
qilishda murosasozlik taomiliga amal qilish payida bo‘ladi. Agar qaror shunday
asosda qabul qilingan bo‘lsa, qatnashchi davlatlar bu qarorning o‘z konstitutsiyalari
doirasida milliy qonun hujjatlariga singdirilishini ta’minlashlari shart. Ular
tinchlikka va Ligaga a’zo-davlatlarning xavfsizligiga tahdid bilan bog‘liq
masalalarni hal etishda murosasozlikka majburiy shart deb qaraydilar. Boshqa
masalalar, aytaylik, byudjet, muayyan mansabdorni lavozimga tayinlash va shu kabi
masalalar ko‘pchilik ovoz bilan hal etilishi mumkin4.
1994 yil 15 sentyabrda ADL a’zo-davlatlari tomonidan Inson huquqlari
bo‘yicha Arab xartiyasi qabul qilingan bo‘lsa-da, Ligaga a’zo bo‘lgan 22 davlatdan
birortasi ham bu hujjatni imzolamagan. 2003 yil martda ADL Kengashi ushbu
Xartiyani inson huquqlari bo‘yicha xalqaro huquq va standartlarga muvofiq ravishda
qayta ishlab chiqishga qaror qilgan edi. Mutaxassislar tomonidan taklif etilgan
loyiha ADLning Inson huquqlari bo‘yicha doimiy qo‘mitasi tomonidan xartiyani
qayta ko‘rib chiqish davomida maqbul deb topildi. Shundan so‘ng loyiha 2004 yil
may oyida bo‘lib o‘tgan ADL sammitiga yakunlovchi bahs-munozaralar o‘tkazish
va qabul qilish uchun taqdim etilib, sammit davomida ma’qullandi. 2008 yil 15
martda yetarli arab davlatlari Xartiyani ratifikatsiya qilgandan so‘ng ushbu Xartiya
yuridik kuchga kirdi. Inson huquqlari bo‘yicha Arab xartiyasida aks ettirilgan yangi
qoidalar favqulodda holatlar, odil sudlov kafolatlari, qullik, jismoniy zo‘ravonlik,
nogironlik va traffik kabi masalalarda eski variantdagidan ko‘ra anchayin ilg‘or
g‘oyalarni o‘zida ifoda etganini ta’kidlash o‘rinlidir.
Inson huquqlari masalasi bir davlatning chegarasidan tashqariga chiqib
ulgurgan XXI asrda bu sohadagi muammolar davlatlarni birlashishga majbur
qilmoqda. Bu esa, o‘z navbatida, yuqorida ko‘rib chiqqanimizdek, davlatlarning turli
shakllardagi hamkorlik aloqalarini o‘rnatishiga olib kelmoqda. Shu tariqa, universal
darajadagi hamkorlik, mintaqaviy darajadagi hamkorlik va ikki tomonlama
hamkorlik aloqalarining rivojlanishiga olib kelmoqda.
Inson huquqlari sohasidagi mintaqaviy hamkorlik masalalari yuzasidan
shunday xulosa qilish mumkinki, tarixiy kelib chiqishi, madaniyati va boshqa
masalalarda bir-biriga yaqin bo‘lgan davlatlarning bu sohadagi hamkorligi nisbatan
ko‘proq samara bermoqda. Bu esa, turli mintaqalarda hamkorlikning samaradorligi
ham turlicha ekanligini ko‘rsatmoqda. Yevropaning bugungi kundagi integratsiyasi
bu mintaqadagi inson huquqlari sohasidagi muammolarni birgalikda samarali
4 Саидов А.Х. Инсон ҳуқуқлари бўйича халқаро ҳуқуқ. Дарслик. - Т.: Konsauditinform-Nashr, 2006. –Б.177-
178
yechishga imkon bermoqda. Bunga sabab esa, barcha Yevropa davlatlarining
iqtisodiy, ijtimoiy, madaniy, siyosiy, geografik va boshqa omillar bo‘yicha ancha
yaqinligidir. Ammo Osiyodagi turli iqtisodiy-ijtimoiy omillar, turli madaniy va diniy
omillar bu mintaqada samarali mexanizm yaratishga to‘sqinlik qilmoqda. Amerika
va Afrika mintaqasining tajribasi esa bu boradagi ahvolning nisbatan mo‘tadil
ekanligini ko‘rsatmoqda. Bu mintaqalarda zaruriy huquqiy va institutsional asos
yaratilgan va davlatlar o‘zaro kelishuvga kelishgan. Ammo ularda ham bu
mexanizm Yevropa mexanizmi kabi samarali ishlamoqda, deyishga yetarli asos
yo‘q.
5. Inson huquqlari osiyo tizimining rivojlanish istiqbollari.
Osiyo - Tinch okeani mintaqasi inson huquqlari masalalari bo‘yicha eng
murakkab mintaqalardan biri hisoblanib, ushbu mintaqaga BMT tomonidan, inson
huquqlarini himoya etishning o‘z tizimiga ega bo‘lmagan yagona geografik mintaqa,
deya ta’rif berilgan. Ana shunday tizim yo‘qligining aniq-ravshan ko‘rinib turgan
sabablaridan biri shuki, Osiyo-Tinch okeani mintaqasi Amerika qit’asidagi Amerika
davlatlari tashkiloti, Yevropa qit’asidagi Yevropa Kengashi va Afrika qit’asidagi
Afrika birligi tashkiloti singari mintaqaviy miqyosda siyosiy guruhga ega emas.
Holbuki, har uchala qit’a (Amerika, Afrika, Yevropa qit’asi)da inson huquqlari
tizimi yaratilishiga hamda bu huquqlarga rioya etilishi ustidan nazoratni yo‘lga
qo‘yishga aynan siyosiy guruhlar turtki bergan.
Osiyo-Tinch okeani mintaqasida inson huquqlari tizimi yo‘qligi boshqa
omillar, xususan, mintaqaning kengligi va rang-barangligi bilan ham izohlanadi. Bu
mintaqa mamlakatlari yagona din, madaniyat yoki tarix bilan bog‘lanmagan,
ulardagi siyosiy va ijtimoiy sharoitlar ham turlicha. Osiyo manfaatlarini bir butun,
yaxlit holda ifodalashi mumkin bo‘lgan asos, ya’ni mushtaraklikning real negizlari
yo‘q. BMT ro‘yi zaminning bu qismida mintaqaviy bitim tuzilishiga madadkor
bo‘lish borasida ulkan sa’y-harakatlarni amalga oshirmoqda. Biroq, bunday sa’y-
harakatlar biron sezilarli samara beradi, xususan, yaqin kelajakda muayyan bir
natijaga erishiladi, deb aytish qiyin. Ba’zi mutaxassislar torroq mintaqaviy
tuzilmalar, aytaylik, Janubi-Sharqiy Osiyo tuzilmasining shu yo‘nalishdagi
harakatlari samaraliroq bo‘ladi, deb hisoblaydilar va ayni shu doirada tizim tuzish
zarur, degan fikr bildiradilar. Boshqa mutaxassislar esa, jahonning bu qismida inson
huquqlariga rioya etish tizimini tashkil toptirishga qaratilgan harakatlardan foyda
yo‘q, degan xulosaga kelganlar. Ularning aytishicha, hatto bu borada yutuqqa
erishilgan taqdirda ham, vujudga kelgan tuzilma juda zaif va kam samarali bo‘ladi5.
Tavsiya etiladigan adabiyotlar:
1. Saidov A.X. Inson huquqlari bo‘yicha xalqaro huquq. Darslik. - T.:
Konsauditinform-Nashr, 2006.
2. Mo‘minov A.R., Tillaboev M.A. Inson huquqlari: darslik. – T.: Adolat,
2013. – B. 233-246.
3. Yuldasheva G., Borsieva Z., Gafurova N. Prava cheloveka. Uchebnik.
TGYuU. 2014
4. Daniel Moeckli et al. International Human Rights Law. Oxford Univ.
Press 2018.
5. A guide to African Human Rights System. 2016. [El. resurs]:
https://www.corteidh.or.cr/tablas/31712.pdf
6. Inter-American
court
on
human
rights,
2019.
[El.
resurs]:
https://www.corteidh.or.cr/sitios/libros/todos/docs/ABCCorteIDH_2019_eng.pdf
7. https://echr.coe.int/Pages/home.aspx?p=home – sayt Yevropeyskogo
suda po pravam cheloveka
5 Саидов А.Х. Инсон ҳуқуқлари бўйича халқаро ҳуқуқ. Дарслик. - Т.: Konsauditinform-Nashr, 2006. –Б.177