1
Inson huquqlari bo‘yicha xalqaro standartlar
Reja:
1. Inson huquqlari bo‘yicha xalqaro bill – inson huquqlariga oid muhim
hujjat sifatida.
2. Inson huquqlari bo‘yicha universal hujjatlar va ularning tasniflanishi.
3. Inson huquqlari bo‘yicha mintaqaviy kelishuvlar va ularning inson
huquqlarini ta’minlash va himoya qilishdagi roli.
4. Madaniy relyativizm konsepsiyasi. Inson huquqlari universalligi va
madaniy relyativizm.
5. Inson huquqlari bo‘yicha xalqaro shartnomalarga ogovorkalar.
1. Inson huquqlari bo‘yicha xalqaro bill – inson huquqlariga oid muhim
hujjat sifatida.
Birlashgan Millatlar Tashkiloti o‘zining Ustavida belgilangan prinsiplarga
muvofiq Inson huquqlari to‘g‘risida xalqaro billni qabul qilgan hamda insonning
ajralmas huquqlari doirasini belgilab olgan.
Inson huquqlari to‘g‘risidagi xalqaro bill beshta qismdan iborat bo‘lib, ular
quyidagilardan iborat:
birinchisi - 1948 yilda qabul qilingan Inson huquqlari umumjahon
deklaratsiyasi;
ikkinchisi - 1966 yilda qabul qilingan Iqtisodiy, ijtimoiy va madaniy
huquqlar to‘g‘risidagi xalqaro pakt;
uchinchisi - 1966 yilda qabul qilingan Fuqarolik va siyosiy huquqlar
to‘g‘risidagi xalqaro pakt;
2
to‘rtinchisi - so‘nggi paktga doir 1966 yilda qabul qilingan, shikoyat qilish
huquqini e’lon qilgan birinchi Fakultativ protokol;
beshinchisi - 1989 yilda qabul qilingan, o‘lim jazosini bekor qilishga
qaratilgan ikkinchi Fakultativ protokol.
Inson huquqlari to‘g‘risidagi xalqaro billning qabul qilinishi inson
huquqlariga oid zamonaviy konsepsiyani va inson huquqlari bo‘yicha xalqaro
huquqni rivojlantirish yo‘lida tarixiy bosqich sifatida qayd etiladi.
2. Inson huquqlari bo‘yicha universal hujjatlar va ularning
tasniflanishi.
Inson huquqlari to‘g‘risidagi xalqaro hujjat - davlatlar va xalqaro huquqning
boshqa sub’ektlari o‘rtasida inson huquqlari borasidagi munosabatlarni tartibga
solishga qaratilgan va bir, ikki yoki bir-biri bilan bog‘liq bo‘lgan bir necha
hujjatlarda ifodalanganidan hamda uning aniq nomidan qat’i nazar, yozma shaklda
tuziladigan xalqaro huquq bilan tartibga solinadigan bitim hisoblanadi.
Inson huquqlari sohasidagi xalqaro standartlar deganda, inson huquq va
erkinliklari tamoyilini mustahkamlovchi va rivojlantiruvchi xalqaro-huquqiy
normalar yig‘indisi tushuniladi. Birinchi navbatda, mazkur standartlar davlatlarga
o‘z fuqarolarning asosiy huquq va erkinliklarini ta’minlash, ularning huquq va
erkinlariga zarar yetkazuvchi har qanday xatti-harakatdan tiyilish, kamsitishlarning
har qanday shakllariga yo‘l qo‘ymaslik, shuningdek inson huquqlari va erkinliklarga
putur yetkazuvchi har qanday noqonuniy harakatlarni oldini olish majburiyatini
yuklaydi. Bundan tashqari, ushbu standartlar orqali davlatlar o‘z majburiyatlarini
yetarli darajada ado etmagan hollarda ularga nisbatan javobgarlik nazarda tutilgan,
qolaversa inson huquqlarini himoya qilishning xalqaro-huquqiy mexanizmlari
belgilab berilgan.
Standartlar universal, ya’ni butun dune tomonidan tan olingan (BMT
tomonidan qabul qilingan normativ aktlar), hamda mintaqaviy, ma’lum bir mintaqa
hududida kuchga ega (Evropa Ittifoqi, Yevropa Kengashi, MDX va xokazo).
3
Mintaqaviy standartlar asosan o‘z aniqligi va ma’lum hudud doirasida
huquqbuzar davlatlar uchun jiddiy javobgarlikka tortilishini nazarda tutadi.
Xalqaro standartlar xalqaro darajada e’tirof etilgan universal (qoida
tariqasida, BMT tomonidan qabul qilingan normativ aktlar) va muayyan mintaqada,
odatda muayyan davlatlararo birlashmalar (Evropa Kengashi, Yevropa Ittifoqi,
MDH va boshqalar) hududida amal qiladigan mintaqaviy standartlarga bo‘linadi.
Mintaqaviy standartlar odatda aniqroq bo‘lib, ular davlatlararo birlashmalar
doirasida huquqbuzar davlatlarga nisbatan qat’iy javobgarlikni nazarda tutuvchi
standartlar hisoblanadi.
Xalqaro standartlar deklaratsiya, xalqaro shartnomalar (paktlar va
konvensiyalar), xalqaro tashkilotlarning rezolyusiyalari, rahbariy tamoyillar
ko‘rinishida bo‘ladi.
Deklaratsiyalar odatda davlatlararo organlar yig‘ilishlarning yakuniy
hujjatlari (masalan, BMT bosh Assambleyasi rezolyusiyasi) tariqasida qabul qilinadi
va majburlov harakterida bo‘lmaydi. Deklaratsiya bu – muayyan sohadagi xalqaro
munosabatlarni yanada rivojlantirish yo‘nalishlarini belgilab beruvchi tamoyillar
yig‘indisidir. Davlat o‘z qonun hujjatlarini deklaritsiya normalariga yaqinlashtirishi
mumkin, biroq majburiy hisoblanmaydi.
Inson huquqlarini himoya qilish xalqaro tizimining asosini xalqaro
shartnomalar (bitimlar) – paktlar va konvensiyalar tashkil etadi. Mazkur turdagi
xalqaro-huquqiy hujjatlar ratifikatsiya qilgan va qo‘shilgan barcha davlatlar uchun
umummajburiy ahamiyat kasb etadi. Shartnomalar asosida bitimlar shartlarga amal
qilinishi ustidan nazoratni amalga oshiruvchi ixtisoslashtirilgan xalqaro tashkilotlar
yoki ularni alohida organlari ta’sis etiladi.
Inson huquqlarining umumiy himoyasini ta’minlovchi xalqaro shartnomalar
jumlasiga quyidagilar kiradi:
1. Inson huquqlari umumjahon deklaratsiyasi (1948 yil);
2. Inson huquqlari bo‘yicha xalqaro paktlar (1966 yil);
3. Iqtisodiy, ijtiomiy va madaniy huquqlar bo‘yicha xalqaro pakt
(1966 yil);
4
4. Genotsid jinoyatining oldini olish hamda bunday jinoyat uchun
jazo to‘g‘risidagi konvensiya (1948 yil);
5. Qochoqlar maqomi to‘g‘risidagi konvensiya (1951 yil);
6. Irqiy kamsitishning barcha shakllarini tugatish to‘g‘risidagi
xalqaro konvensiya (1965 yil);
7. Xotin-qizlarni kamsitishning barcha shakllariga barham berish
to‘g‘risidagi konvensiya (1979 yil);
8. Qiynoqqa solishga hamda muomalada bo‘lish va jazolashning
boshqa shafqatsiz, g‘ayriinsoniy yoki odamlarning qadr-qimmatini
tahqirlovchi turlariga qarshi konvensiya (1984 yil);
9. Bola huquqlari to‘g‘risidagi konvensiya (1989 yil) va boshqalar.
3. Inson huquqlari bo‘yicha mintaqaviy kelishuvlar va ularning inson
huquqlarini ta’minlash va himoya qilishdagi roli.
Mintaqaviy hujjatlarga misol sifatida 1950 yil 4 noyabrda qabul qilinib, 1953
yilda kuchga kirgan «Inson huquqlari va asosiy erkinliklari to‘g‘risidagi Yevropa
konvensiyasi» va unga qo‘shimcha 14 ta Bayonnomalarni, 1961 yil 18 oktyabrda
qabul qilinib, 1965 yilda kuchga kirgan va 1991 yilda yangi tahrirda qabul qilingan
Yevropa ijtimoiy xartiyasini, 1969 yil 22 noyabrda qabul qilinib, 1978 yilda kuchga
kirgan Inson huquqlari to‘g‘risida Amerika konvensiyasini, 1981 yil iyul oyida
qabul qilinib, 1988 yilda yanvarda kuchga kirgan Xalqlar va inson huquqlari
to‘g‘risida Afrika xartiyasini, 1990 yil 5 avgustda qabul qilingan Islomda inson
huquqlari Qohira deklaratsiyasini, 1995 yilda qabul qilingan Inson huquqlari va
asosiy erkinliklari bo‘yicha MDH konvensiyasini, 2004 yil 22 may oyida qabul
qilinib, 2008 yilda 15 martda kuchga kirgan Inson huquqlari to‘g‘risida Arab
xartiyasini misol qilib keltirishimiz mumkin.
Mintaqalararo hujjatlarga esa, 1975 yil 1 avgustda Xelsinkida qabul qilingan
Yevropa xavfsizlik va hamkorlik kengashining Yakuniy aktini, 1989 yil 15 yanvarda
qabul qilingan Yevropa xavfsizlik va hamkorlik kengashining Vena uchrashuvi
5
Yakuniy hujjatini, 1990 yilda qabul qilingan Yangi Yevropa uchun Parij xartiyasini
misol qilib keltirishimiz mumkin.
Shuningdek, 1990 yilgi Kopengagen hujjati (EXHT insoniylik mezonlari
bo‘yicha konferensiya Kopengagen kengashining hujjati) insoniylik mezonlari
bo‘yicha birinchi to‘liq hujjat bo‘lib, u YeXHT doirasida insoniylik mezonlari
bo‘yicha qabul qilingan siyosiy majburiyatlarning muhim to‘plami hisoblanadi.
Unda ta’kidlab ko‘rsatilishicha, inson huquqlarini himoya qilish va ta’minlash
ishtirok etuvchi davlatlarning asosiy maqsadlaridan biri bo‘lishi bilan bir paytda,
ularni e’tirof etish erkinlik, adolat va tinchlikning asosi bo‘lib hisoblanadi. Hujjatda
ilgari YeXHT doirasida rasmiy tasdiqlanmagan bir qancha inson huquqlari va asosiy
erkinliklari (masalan, tinchlik yo‘li bilan majlislar va namoyishlar o‘tkazishga oid
huquq, o‘z mulkidan tinchlik yo‘li bilan foydalanish huquqi, bola huquqlari,
ozchilikni tashkil qilgan millatlar huquqlari) qayd etiladi. Kopengagen hujjati
insoniylik mezonlari qamrovini ularga saylovga oid majburiyatlar kiritish orqali
kengaytirdi.
4. Madaniy relyativizm konsepsiyasi. Inson huquqlari universalligi va
madaniy relyativizm.
Madaniy relyativizm – bu shunday metodologik ko‘rsatmaki, u ayrim
mahalliy (lokal) madaniyatlarga xos, ko‘zga yaqqol tashlanib turadigan tafovutlarga
asoslangan holda, universal, umumbashariy qadriyatlar va tamoyillarni rad etadi.
Madaniy relyativizm inson huquqlariga tatbiqan bu huquqlar G‘arb madaniyati
mahsuli va shu sababli ularni universal deb hisoblab bo‘lmaydi, degan tasdiqda
namoyon bo‘ladi1.
Inson huquqlari talqinidagi madaniy relyativizm tarafdorlari orasida Osiyo
mamlakatlari, xususan, Xitoy hamda Eron huquqshunoslari va siyosatshunoslari
ko‘pchilikni tashkil etadilar. Ular mazkur metodologik ko‘rsatmadan mamlakatlarda
inson huquqlari buzilayotganligi borasida, odatda, xalqaro tashkilotlar tomonidan
qabul qilinayotgan tanqidga qarshi dalil sifatida foydalanadilar.
1 Саидов А. Инсон ҳуқуқлари бўйича халқаро ҳуқуқ. –Тошкент, Konsauditinform-Nashr, 2006. –Б. 179
6
Inson huquqlarini milliy psixologiya va mahalliy xususiyatlarga qarab talqin
qilishning har xil usullarini rad etadiganlarning fikriga qo‘shilish mumkin. Bunday
talqinlar inson huquqlarini buzish hollarini oqlashga xizmat qila boshlagunga qadar
ularga yo‘l qo‘ysa bo‘ladi. Binobarin, bunday talqinlar kerak, aks holda, madaniy
relyativizmdan boshqa tarafga - huquqiy idealizm tarafiga butunlay og‘ib ketish
mumkin, deydi A.Saidov2.
XXI asrdagi inson huquqlarining o‘ziga xos xususiyatlaridan yana biri, bu
uning universalligidir. Turli-tuman madaniyat va an’analar inkishof etilgan bu azaliy
dunyoda inson huquqlarining universalligi quyidagilarda namoyon bo‘ladi:
Birinchidan, inson huquqlari sohasida norma ijodkorligi izchil davom
etayotgan va hali poyoniga yetmagan jarayondir. Inson huquqlari va bu sohadagi
xalqaro normalar kelajakda qanday rivojlanishi, avvalambor, davlatlarning o‘ziga
bog‘liq. Shu sababli, inson huquqlarining universalligiga oldindan belgilab
qo‘yilgan qandaydir mezon, deb qaramaslik kerak. Ya’ni, inson huquqlari tabiatan
barcha insonlarga va xalqlarga tegishli bo‘lsa-da, ular xalqaro norma ijodkorligiga
asoslangan, shu bilan bir qatorda, milliy va mintaqaviy xususiyatlarning ahamiyatini
hamda turli tarixiy , madaniy va diniy kontekstlarning mohiyatini inobatga olgan
holda ko‘rib chiqilmog‘i kerak.
Ikkinchidan, inson huquqlari siyosiy taraqqiyotning muayyan bir davri yoki
bosqichiga taalluqli bo‘lmaydi. Ya’ni, bu faqat sof G‘arbning mahsuli bo‘lib
qolmasdan, boshqa madaniyatlar, an’analar va dinlarda ham inson huquqlari
to‘g‘risidagi qoidalarni o‘zida aks ettirgan g‘oyalar ishlab chiqilgan bo‘lib, bu
g‘oyalar zamonaviy inson huquqlarining, ya’ni, bu sohadagi xalqaro hujjatlarning
ishlab chiqilishi, qabul qilinishi va takomillashtirilishida katta va asosiy rol
o‘ynamoqda3.
Demak, yuqoridagilardan kelib chiqib, xulosa qilish mumkinki, XXI asrda,
ya’ni globallashuv yanada jadal rivojlanib borayotgan bir jarayonda, davlatlarning
inson huquqlari bo‘yicha hamkorligi masalasi ularning ham ichki siyosati, ham
2 Саидов А. Инсон ҳуқуқлари бўйича халқаро ҳуқуқ. –Тошкент, Konsauditinform-Nashr, 2006. –Б. 180
3 Қаранг: Саидов А. Инсон ҳуқуқлари бўйича халқаро ҳуқуқ. –Тошкент, Konsauditinform-Nasr, 2006. –Б. 180-
181
7
tashqi siyosatining asosiy yo‘nalishlaridan biriga aylantirmoqda. Shu bilan bir
qatorda, mazkur holat bu masalada ham nazariy va, shu bilan bog‘liq holda amaliy
muammolarni ham keltirib chiqarmoqda-ki, bu muammolarni hal etish inson
huquqlari fanining va, shu bilan bir qatorda, mazkur fanning alohida sohasi sifatida
ajralib chiqayotgan inson huquqlari bo‘yicha xalqaro huquqning asosiy vazifasi
bo‘lib qolmoqda.
5. Inson huquqlari bo‘yicha xalqaro shartnomalarga ogovorkalar.
Ko‘ptomonlama
shartnomalarning
rivojlanishi,
ularning
xalqaro
munosabatlar va milliy qonunchilikka ta’siri ortib borishi natijasida ogovorka
instituti muhim ahamiyat kasb eta boshlaydi. Izoh instituti shartnomaning
majburiyligiga rozilik berish bilan bog‘liq. 1969-yilgi Vena Konvensiyasida: “…
davlatning shartnomani majburiyligiga rozilik berishi va ogovorka bilan bog‘liq akt:
” (20-modda 4-band) deyiladi.
Ogovorka – xalqaro ko‘p tomonlama shartnoma qatnashchilaridan birining,
shartnomaning biror qoidasini o‘zi uchun majburiy emasligi haqida yoki shunday
qoidani o‘zgartirib qo‘llash niyatida bir tomonlama rasmiy bayonoti.
Bundan kelib chiqadiki, hujjatni ogovorka deb qabul qilish uchun uning nomi
(murojaat, tushunish yoki boshqalar) emas, balki uning maqsadi – muallifiga
nisbatan shartnomaning muayyan normalarini yuridik harakatini bekor qilish yoki
to‘xtatib turishi ahamiyat kasb etadi. Shuning uchun, biz ogovorka yoki boshqa
hujjat bilan ishlayotganimizni aniqlashda uning nomlanishi emas, maqsadiga e’tibor
berishimiz lozim.
Umumiy qoida bo‘yicha xalqaro huquq subektlari shartnomalarning
majburiyligiga rozilik berayotgan vaqtda ogovorka kiritishi mumkin. Izoh
shartnoma tuzishning har qanday bosqichida kiritilishi mumkin, lekin
shartnomaning majburiyligiga rozilik beruvchi so‘nggi hujjatda mavjud
bo‘lgandagina huquqiy ahamiyatga ega bo‘ladi.
Shartnomada ogovorka kiritilishi mumkin bo‘lgan moddalar belgilanadi. Bu
holatda kiritilgan ogovorka boshqa a’zolar tomonidan tan olinishi shart emas. Lekin
8
shartnomada boshqacha tartib belgilangan bo‘lishi ham mumkin. Bunday holatlarda
a’zolar orasida ogovorka ruxsat berilgan ogovorka turiga kiridimi degan nizo kelib
chiqishi mumkin.
Ogovorka shartnomaning obekti va maqsadiga mos bo‘lish talabi hal qiluvchi
ahamiyat kasb etadi – ogovorka shartnomadan ko‘zlangan maqsadga erishishga
to‘sqinlik qilmasligi lozim. Bu norma umumiy xarakterga ega. Shu sababli davlatlar
zarur holatlarda ogovorka masalasi aniq hal qilishni afzal ko‘radi.
Vena Konvensiyalarida alohida holat sifatida tashkilotning ta’sis hujjati
bo‘lgan shartnomalarga ogovorka kiritishni ajratib ko‘rsatgan. Bunday holatda
shartnomada boshqacha tartib nazarda tutilmagan bo‘lsa, ogovorka tashkilotning
vakolatli organi tomonidan qabul qilinadi. Tomonlarning huquq va majburiyatlarida
bir tomonga ustunlik berilishiga yo‘l qo‘yilmaydi. Shu sababli, barcha holatlarda
tashkilotning vakolatli organi tomonidan ogovorka qabul qilish talab qilinadi.
Vena Konvensiyalariga ko‘ra, agar gap yuqorida aytilgan masalalar, ya’ni
ogovorka ta’qiqlangan, tashkilotning ta’sis hujjati yoki shartnomada boshqacha
holat keltirilmagan bo‘lsa, 12 oylik muddat ichida hech kim unga nisbatan e’tiroz
bildirmasa ogovorka davlatlar va tashkilotlar tomonidan qabul qilingan hisoblanadi.
Ushbu muddat qaysi kechroq amalga oshirilganligiga qarab, tegishli subekt
ogovorka kiritilganligi to‘g‘risida ogohlantirilganidan boshlab u shartnomaning
majburiyligiga nisbatan rozilik bildirgunicha hisoblanadi (20-modda, 5-bandi).
Shartnomaviy munosabatlar kelishuv xarakteriga ega. Shuning uchun
ogovorka natijalari o‘zarolik xususiyatiga ega. Vena Konvensiyalarning 21-
moddasiga binoan, boshqa davlatga nisbatan qo‘llanilgan ogovorka u belgilagan
darajada ogovorka kiritilgan normaning xususiyatlarini o‘zgartiradi. Aynan shunday
holatda shartnoma har ikki tomon uchun majburiy ahamiyat kasb etadi. Boshqa
a’zolarga e’tibor bersak, ogovorka ularning o‘zaro munosabatlariga ta’sir
o‘tkazmaydi.
Konvensiyalarga muvofiq, “agar ogovorkaga nisbatan e’tiroz bildirayotgan
davlat shartnomani o‘zi va ogovorka kiritgan davlat o‘rtasida kuchga kirishiga
9
rozilik bildirgan bo‘lsa, bunday ogovorkani amal qilish doirasida ogovorka ning
normalari ushbu davlatlarga nisbatan qo‘llanilmaydi” (21-modda 3-bandi).
Shunday qilib, ko‘p tomonlama shartnomaning obekti va maqsadiga zid
bo‘lmagan ogovorka larni kiritish kabi davlatlarning suveren huquqi xalqaro
huquqda mustahkamlangan. Izoh turli huquqiy tizimga ega bo‘lgan davlatlarni
shartnomalarda ishtirok etishini ta’minlaydi. Xalqaro huquq Komissiyasi uning
keyingi harakatlari “Xalqaro shartnomalar to‘g‘risida”gi Vena Konvensiyalarida
belgilangan rejimdan kelib chiqishi tasdiqlagan. Shu bilan birga boshqa huquqlardan
foydalanish
kabi
ogovorka
kiritish
huquqidan
foydalanishda
ham
suiis’temolchiliklarga yo‘l qo‘yilmasligi kerak. Shuning uchun, ogovorkalar
to‘g‘risida aniq qoidalarni ishlab chiqish maqsadga muvofiq.
Qo‘llash mumkin bo‘lmagan ogovorkalar ko‘p hollarda inson huquqlari
to‘g‘risidagi shartnomalarga nisbatan yuzaga keladi.
1994 yil 2 noyabrda BMtning Inson huquqlari bo‘yicha qo‘mitasi 24 (52)
sonli umumiy tartibdagi mulohazani qabul qildi. Mazkur mulohaza Fuqaroviy va
siyosiy huquqlar to‘g‘risidagi paktga nisbatan keltirilgan ogovorkalarga taalluqli
bo‘lib, unda ogovorkalar qanday tartibga ko‘rib chiqilishi tushuntirilgan. Qo‘mita
tomonidan ogovorkalarga oid umumiy tartibdagi mulohazaning e’lon qilinishining
o‘zi keltirilayotgan ogovorkalarning qamrovi sohasi va sonidan xavotirda
ekanligining yaqqol ifodasidir. Qo‘mitaning fikriga ko‘ra, ogovorkalar paktning
samarali amalga oshirilishiga xavf soladi, shuningdek qo‘mita faoliyatini ogovorka
qo‘llanilayotgan masalaga nisbatan susaytiradi.
Shartnomada ogovorkaga nisbatan ta’qiqning mavjud emasligi, har qanday
ogovorkani keltirish mumkinligini anglatmaydi. 1966 yilgi Paktga va uning Birinchi
fakultativ protokoliga ogovorkalar keltirish xalqaro huquq bilan tartibga solinadi.
Ogovorkaga oid umumiy qoida Xalqaro shartnomalar to‘g‘risidagi Vena
konvensiyasi 19-moddasi 3-bandida o‘z aksini topgan. Unga ko‘ra, agarda ogovorka
xalqaro shartnoma maqsad va ob’ektiga zid bo‘lsa u qabul qilinmaydi.
Asosiy adabiyotlar:
10
1. Saidov A.X. Inson huquqlari bo‘yicha xalqaro huquq. Darslik, 2004.
2. Mo‘minov A.R., Tillaboev M.A. Inson huquqlari: darslik. – T.: Adolat,
2013.
3. Yuldasheva G., Borsieva Z., Gafurova N. Prava cheloveka. Uchebnik.
TGYuU. 2014.
4. Daniel Moeckli et al. International Human Rights Law. Oxford Univ.
Press 2018.
5.
Osnovnыe dogovorы po pravam cheloveka. OHRCR, 2006. [El.
resurs]: https://www.ohchr.org/Documents/Publications/CoreTreatiesru.pdf
6.
Sore international human rights treaties. OHRCR, 2012 [El. resurs]:
https://www.ohchr.org/Documents/Publications/CoreTreatiesen.pdf
7.
UN
human
rights
system.
[El.
resurs]https://www.ohchr.org/Documents/Publications/FactSheet30Rev1.pdf
8.
www.ohchr.org – cayt Verxovnogo Komissara OON po pravam
cheloveka, soderjit informatsiyu o klyuchevыx dogovorax po pravam cheloveka,
mexanizmax kontrolya, dokladы gosudarstv, zaklyuchitelnыe zamechaniya po
itogam rassmotreniya dokladov i dr.