INSON RESURSLARINI BOSHQARISH JARAYONIDA ISH FAOLIYATINING SIFATI VA MIQDORINI BAHOLASH MUAMMOLARI

Yuklangan vaqt

2024-06-21

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

17

Faytl hajmi

27,6 KB


 
 
 
 
 
 
INSON RESURSLARINI BOSHQARISH JARAYONIDA ISH 
FAOLIYATINING SIFATI VA MIQDORINI BAHOLASH MUAMMOLARI 
 
 
 
Reja: 
1. Sifatni nazorat qilish tizimi 
2. Sifatni nazorat qilishga personalni jalb qilish. Sifatni har tomonlama boshqarish 
(TQM) kontseptsiyasi 
3. Yakka tartibdagi faoliyatga haq to‘lash va mukofatlash o‘rtasidagi o‘zaro 
bog‘lanish  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
INSON RESURSLARINI BOSHQARISH JARAYONIDA ISH FAOLIYATINING SIFATI VA MIQDORINI BAHOLASH MUAMMOLARI Reja: 1. Sifatni nazorat qilish tizimi 2. Sifatni nazorat qilishga personalni jalb qilish. Sifatni har tomonlama boshqarish (TQM) kontseptsiyasi 3. Yakka tartibdagi faoliyatga haq to‘lash va mukofatlash o‘rtasidagi o‘zaro bog‘lanish
 
 
 
Sifatni boshqarish. Sifatni boshqarish juda jiddiy va murakkab muammo 
hisoblanadi. Shuning uchun eng yaxshi sifatni kafolatlash uchun ishlatiladigan 
usullarni keng o‘rganish zarur. 
Avvalo, sifatni aniq ifodalab berish zarur. Texnik shartlar tomonidan 
qo‘yilgan talablarga javob berganda mahsulot sifatli hisoblanadi. Biroq haqiqiy sifat 
faqat texnik shartlarga mos mahsulot ishlab chiqarishni emas, balki bu texnik 
shartlar bozor talabiga javob berishini ham taqozo etadi. Shuning uchun sifat 
mahsulotni ishlab chiqargandan so‘ng uni taqsimlash va xaridorga xizmat 
ko‘rsatishni ham o‘z ichiga oladi. Ishlab chiqarish maqsadi xaridorga zarur bo‘lgan 
va uning tannarxi, hamda ishlab chiqaruvchining foydasiga haq to‘lashga tayyor 
bo‘lgan mahsulotni ishlab chiqarishdir. Buning uchun har bir ishlab chiqarish va 
sotish bosqichi mahsulot sifatini ta’minlash uchun xizmat qilishi kerak. 
Boshqaruv amaliyotida zaruriy sifatni ta’minlash muammosi menejer uchun 
eng murakkab muammolardan biridir. U barcha ishlab chiqarish jarayonlarining 
sifatni kafolatlash mezonlari bo‘yicha nazorat qilishi kerak. Mahsulot sifati 
zamonaviy bozor uchun muhimdir. Kishilar bozorda kam sifatli tovarga kam haq 
to‘lashdan ko‘ra, yuqori sifatli tovar uchun ko‘p haq to‘lashga tayyor. 
Yomon sifatli tovar ishlab chiqarishdan ko‘ra uni umuman ishlab chiqa-
rmagan afzal. Buning sabablari: 
1. Har bir tovarning tannarxi bor. Agar Sizda sotish orqali xarajatlarni qop-
lashga umid yo‘q bo‘lib, biroq yomon sifatli mahsulotni sotish imkoniyatlari mavjud 
bo‘lsa ham, mahsulotni ishlab chiqarishga ketgan deyarli barcha resurslar 
yo‘qotilgan hisoblanadi. Agar bu kichik hajm va arzon mahsulot bo‘lsa, sizning 
zararingiz katta bo‘lmas. Biroq Siz uzoq vaqt davomida va ko‘p mahsulot yoki 
avtomobil singari katta xarajatli mahsulot ishlab chiqarsangiz, u texnik shartlarga 
javob bermasa, muammolarga duch kelasiz. Hozir albatta sifatli mahsulot ishlab 
chiqarish zarur. 
2. Ikkinchi sababi bu mahsulot uchun javobgarlik. AQSh va boshqa g‘arb 
mamlakatlarida mahsulot yomon sifatli va qo‘yilgan talablarga javob bermasa, 
Sifatni boshqarish. Sifatni boshqarish juda jiddiy va murakkab muammo hisoblanadi. Shuning uchun eng yaxshi sifatni kafolatlash uchun ishlatiladigan usullarni keng o‘rganish zarur. Avvalo, sifatni aniq ifodalab berish zarur. Texnik shartlar tomonidan qo‘yilgan talablarga javob berganda mahsulot sifatli hisoblanadi. Biroq haqiqiy sifat faqat texnik shartlarga mos mahsulot ishlab chiqarishni emas, balki bu texnik shartlar bozor talabiga javob berishini ham taqozo etadi. Shuning uchun sifat mahsulotni ishlab chiqargandan so‘ng uni taqsimlash va xaridorga xizmat ko‘rsatishni ham o‘z ichiga oladi. Ishlab chiqarish maqsadi xaridorga zarur bo‘lgan va uning tannarxi, hamda ishlab chiqaruvchining foydasiga haq to‘lashga tayyor bo‘lgan mahsulotni ishlab chiqarishdir. Buning uchun har bir ishlab chiqarish va sotish bosqichi mahsulot sifatini ta’minlash uchun xizmat qilishi kerak. Boshqaruv amaliyotida zaruriy sifatni ta’minlash muammosi menejer uchun eng murakkab muammolardan biridir. U barcha ishlab chiqarish jarayonlarining sifatni kafolatlash mezonlari bo‘yicha nazorat qilishi kerak. Mahsulot sifati zamonaviy bozor uchun muhimdir. Kishilar bozorda kam sifatli tovarga kam haq to‘lashdan ko‘ra, yuqori sifatli tovar uchun ko‘p haq to‘lashga tayyor. Yomon sifatli tovar ishlab chiqarishdan ko‘ra uni umuman ishlab chiqa- rmagan afzal. Buning sabablari: 1. Har bir tovarning tannarxi bor. Agar Sizda sotish orqali xarajatlarni qop- lashga umid yo‘q bo‘lib, biroq yomon sifatli mahsulotni sotish imkoniyatlari mavjud bo‘lsa ham, mahsulotni ishlab chiqarishga ketgan deyarli barcha resurslar yo‘qotilgan hisoblanadi. Agar bu kichik hajm va arzon mahsulot bo‘lsa, sizning zararingiz katta bo‘lmas. Biroq Siz uzoq vaqt davomida va ko‘p mahsulot yoki avtomobil singari katta xarajatli mahsulot ishlab chiqarsangiz, u texnik shartlarga javob bermasa, muammolarga duch kelasiz. Hozir albatta sifatli mahsulot ishlab chiqarish zarur. 2. Ikkinchi sababi bu mahsulot uchun javobgarlik. AQSh va boshqa g‘arb mamlakatlarida mahsulot yomon sifatli va qo‘yilgan talablarga javob bermasa,
 
 
mijozga etkazilgan zarar uchun kompaniya javobgar bo‘ladi. AQShda kishilarga 
yomon konstruktsiyalangan engil va hatto yuk avtomashinalari jiddiy zarar keltir-
gani haqida misollar ko‘p. Buning natijasida javobgar fIRBalar sud da’volariga 
ko‘ra ko‘p million dollarli to‘lovlarni to‘lashga majbur bo‘ldi. Bu muammo 
shunchalik jiddiyki, ayrim fIRBalar yomon sifatli mahsulot ishlab chiqarishga 
bo‘lgan javobgarlikni sug‘urtalash orqali yuqoridagi holatlardan himoyalanmoqda. 
Mahsulot uchun mas’uliyatning boshqa tomoni ommaviy axborot vositalarining 
yuqoridagi kabi hollarni keng yoritishi natijasida fIRBa imidji (obro‘si) va bozorda 
tovar obro‘siga etkaziladigan qo‘shimcha zarar. 
3. Ishni yo‘qotish mumkin. Agar mijozingiz qoniqmasa, uning ehtiyojlarini 
yanada samarali qondiruvchi boshqa manbalarni izlaydi. Mahsulotning yomon sifati 
va yomon xizmat ko‘rsatish xaridorlar sovib ketishining eng asosiy sabablardandir. 
Bu elementlar, ya’ni xarajatlar, javobgarlik va mijozni yo‘qotish bir-biriga katta 
ta’sir ko‘rsatadi. 
4. Ishlab chiqarishning qisqartirilishi. Bu nuqsonli (brak) yoki yomon 
konstruktsiyalangan mahsulot bilan shug‘ullanish uchun ishlab chiqarish liniyasini 
to‘xtatish zarur bo‘lganda sodir bo‘lishi mumkin. Bu esa xarajatlarni oshiradi. 
Sifatni boshqarish tarixi ikki yuz yil avval, ya’ni 1810 yilda bug‘ dvigateli 
ishlab chiqarilishi bilan boshlangan sanoat inqilobi davriga borib taqaladi deb 
o‘ylash mumkin. Biroq sifatni zamonaviy boshqarish 70 yildan beri mavjud. Shunga 
ilk bor e’tibor bergan mashhur kishilardan biri janob Shuart “Bell telefon 
laboratoriz”ning ilmiy xodimi bo‘lib, 1930 yillarda mahsulot sifati muammolari 
bilan shug‘ullangan. Bu sohadagi misolga Yaponiyada V. Edvards Deming fao-
liyatini keltirish mumkin. Deming amerikalik bo‘lib, sifat nazorati kontseptsiyasi 
bo‘yicha uzoq vaqt va samarali mehnat qildi. Uning faoliyati Ikkinchi jahon urushi 
tugagandan so‘ng o‘z e’tiborini Yaponiyaga qaratishi bilan boshlanadi. Urushgacha 
Yaponiya boshqa asosiy G‘arb mamlakatlari singari yuqori samarali sanoatga ega 
emas edi va urush natijasida ishlab chiqarish imkoniyatlariga ancha putur etdi. 
Mahsulot sifati juda past edi, jahon bozorida raqobatli mahsulot ishlab chiqarish 
haqida bilimlar kam edi. Deming hayotining asosiy qismini Yaponiyada sifat 
mijozga etkazilgan zarar uchun kompaniya javobgar bo‘ladi. AQShda kishilarga yomon konstruktsiyalangan engil va hatto yuk avtomashinalari jiddiy zarar keltir- gani haqida misollar ko‘p. Buning natijasida javobgar fIRBalar sud da’volariga ko‘ra ko‘p million dollarli to‘lovlarni to‘lashga majbur bo‘ldi. Bu muammo shunchalik jiddiyki, ayrim fIRBalar yomon sifatli mahsulot ishlab chiqarishga bo‘lgan javobgarlikni sug‘urtalash orqali yuqoridagi holatlardan himoyalanmoqda. Mahsulot uchun mas’uliyatning boshqa tomoni ommaviy axborot vositalarining yuqoridagi kabi hollarni keng yoritishi natijasida fIRBa imidji (obro‘si) va bozorda tovar obro‘siga etkaziladigan qo‘shimcha zarar. 3. Ishni yo‘qotish mumkin. Agar mijozingiz qoniqmasa, uning ehtiyojlarini yanada samarali qondiruvchi boshqa manbalarni izlaydi. Mahsulotning yomon sifati va yomon xizmat ko‘rsatish xaridorlar sovib ketishining eng asosiy sabablardandir. Bu elementlar, ya’ni xarajatlar, javobgarlik va mijozni yo‘qotish bir-biriga katta ta’sir ko‘rsatadi. 4. Ishlab chiqarishning qisqartirilishi. Bu nuqsonli (brak) yoki yomon konstruktsiyalangan mahsulot bilan shug‘ullanish uchun ishlab chiqarish liniyasini to‘xtatish zarur bo‘lganda sodir bo‘lishi mumkin. Bu esa xarajatlarni oshiradi. Sifatni boshqarish tarixi ikki yuz yil avval, ya’ni 1810 yilda bug‘ dvigateli ishlab chiqarilishi bilan boshlangan sanoat inqilobi davriga borib taqaladi deb o‘ylash mumkin. Biroq sifatni zamonaviy boshqarish 70 yildan beri mavjud. Shunga ilk bor e’tibor bergan mashhur kishilardan biri janob Shuart “Bell telefon laboratoriz”ning ilmiy xodimi bo‘lib, 1930 yillarda mahsulot sifati muammolari bilan shug‘ullangan. Bu sohadagi misolga Yaponiyada V. Edvards Deming fao- liyatini keltirish mumkin. Deming amerikalik bo‘lib, sifat nazorati kontseptsiyasi bo‘yicha uzoq vaqt va samarali mehnat qildi. Uning faoliyati Ikkinchi jahon urushi tugagandan so‘ng o‘z e’tiborini Yaponiyaga qaratishi bilan boshlanadi. Urushgacha Yaponiya boshqa asosiy G‘arb mamlakatlari singari yuqori samarali sanoatga ega emas edi va urush natijasida ishlab chiqarish imkoniyatlariga ancha putur etdi. Mahsulot sifati juda past edi, jahon bozorida raqobatli mahsulot ishlab chiqarish haqida bilimlar kam edi. Deming hayotining asosiy qismini Yaponiyada sifat
 
 
nazorati ustida ishlash bilan o‘tkazdi. Taxminan, 20 yil mobaynida Yaponiya 
mahsulotlarining sifati o‘sib, hozirgi darajagacha etib keldi. Sifatni boshqarish 
sohasidagi muammolarni hal qilish natijasidagina eng raqobatli mamlakatga 
aylandi. 
Ular qo‘llagan jarayon o‘ziga xos, ularning madaniyatini aks ettiruvchi bo‘lib, 
asosiy belgilarini saqlagan holda boshqa mamlakatlarda qo‘llash mumkin. Yaponlar 
har bir kishini yuqori sifatli mahsulot ishlab chiqarish zaruriyatini tushundilar va 
shunga intilishiga erishdilar va sifatga olib keluvchi natijalarni doim nazorat qilib 
bordilar. 
 
1. Tovar birinchi navbatda bozor ehtiyojlariga javob berishi uchun 
loyihalashtiriladi. Bu ehtiyojni sotish bo‘limi aniqlashi kerak va bunda u bozordagi 
o‘zgarishlar bo‘yicha olib borayotgan uzluksiz tadqiqotlarga asoslanadi. 
2. Tovar shunday loyihalashtirilgan bo‘lishi kerakki, uni nuqsonsiz ishlab 
chiqarish mumkin bo‘lsin. Ayrim hollarda sifat nazorati muammolari konstruktsiya-
lash kamchiliklari natijasida kelib chiqadi. Demak, tovar funktsional texnik 
xarakteristikalarga javob beradigan qilib konstruktsiya qilinishi kerak. 
3. Konstruktsiyaniig uchinchi sharti tovarni ishlab chiqarish xizmati va u 
xaridor qo‘liga tekkandan so‘ng texnik xizmat ko‘rsatish engil bo‘lishi kerak. 
Nazorat sifat darajasini o‘lchash orqali aniqlash deyarli har doim miqdoriy 
jarayon hisoblanadi. Ayrim hollarda, masalan, tovar qanday bo‘yalgani tekshiril-
ganda, u o‘lchanmaydi. Bu kuzatish jarayoni. Biroq, sifatning ilmiy nazorati asosan 
tovarni unga belgilangan xarakteristikalarga mos kelishini ta’minlash bilan 
shug‘ullanadi. Bu jarayon o‘lchash mumkin bo‘lgan tizim ko‘rinishida namoyon 
bo‘lishi kerak. U dastgohda tayyorlangan detal uchun farqlanish mm.da yoki 
flakondagi suyuqlik uchun ml.da o‘lchanadigan xarakteristikalarga ega bo‘lishi 
kerak. Ko‘pincha bu bilan ishlab chiqarish jarayonida sifat kafolati markazi 
shug‘ullanadi. Zaruriy ravishda konstruktsiyalangan tovar uni ishlab chiqarish 
jarayonida mumkin bo‘lgan farqlanishlarga ega bo‘ladi. 
nazorati ustida ishlash bilan o‘tkazdi. Taxminan, 20 yil mobaynida Yaponiya mahsulotlarining sifati o‘sib, hozirgi darajagacha etib keldi. Sifatni boshqarish sohasidagi muammolarni hal qilish natijasidagina eng raqobatli mamlakatga aylandi. Ular qo‘llagan jarayon o‘ziga xos, ularning madaniyatini aks ettiruvchi bo‘lib, asosiy belgilarini saqlagan holda boshqa mamlakatlarda qo‘llash mumkin. Yaponlar har bir kishini yuqori sifatli mahsulot ishlab chiqarish zaruriyatini tushundilar va shunga intilishiga erishdilar va sifatga olib keluvchi natijalarni doim nazorat qilib bordilar. 1. Tovar birinchi navbatda bozor ehtiyojlariga javob berishi uchun loyihalashtiriladi. Bu ehtiyojni sotish bo‘limi aniqlashi kerak va bunda u bozordagi o‘zgarishlar bo‘yicha olib borayotgan uzluksiz tadqiqotlarga asoslanadi. 2. Tovar shunday loyihalashtirilgan bo‘lishi kerakki, uni nuqsonsiz ishlab chiqarish mumkin bo‘lsin. Ayrim hollarda sifat nazorati muammolari konstruktsiya- lash kamchiliklari natijasida kelib chiqadi. Demak, tovar funktsional texnik xarakteristikalarga javob beradigan qilib konstruktsiya qilinishi kerak. 3. Konstruktsiyaniig uchinchi sharti tovarni ishlab chiqarish xizmati va u xaridor qo‘liga tekkandan so‘ng texnik xizmat ko‘rsatish engil bo‘lishi kerak. Nazorat sifat darajasini o‘lchash orqali aniqlash deyarli har doim miqdoriy jarayon hisoblanadi. Ayrim hollarda, masalan, tovar qanday bo‘yalgani tekshiril- ganda, u o‘lchanmaydi. Bu kuzatish jarayoni. Biroq, sifatning ilmiy nazorati asosan tovarni unga belgilangan xarakteristikalarga mos kelishini ta’minlash bilan shug‘ullanadi. Bu jarayon o‘lchash mumkin bo‘lgan tizim ko‘rinishida namoyon bo‘lishi kerak. U dastgohda tayyorlangan detal uchun farqlanish mm.da yoki flakondagi suyuqlik uchun ml.da o‘lchanadigan xarakteristikalarga ega bo‘lishi kerak. Ko‘pincha bu bilan ishlab chiqarish jarayonida sifat kafolati markazi shug‘ullanadi. Zaruriy ravishda konstruktsiyalangan tovar uni ishlab chiqarish jarayonida mumkin bo‘lgan farqlanishlarga ega bo‘ladi.
 
 
Nazorat qilish jarayonida shu o‘zgarishlar qabul qilingan diapazonga qan-
chalik to‘g‘ri kelishi aniqlanishi zarur. Mutlaqo benuqson tovar ishlab chiqarish 
mumkin emas. Boshqacha aytganda, ikkita detal o‘rtasida, albatta, kichik farq 
bo‘ladi. XIX asr boshlarida o‘zaro almashtiriluvchi detallar ishlab chiqarish jarayo-
nining muhim qismiga aylandi. Bungacha barcha detallar qo‘lda ishlanardi. Miltiq 
ishlab chiqarish bunday detallarni qo‘llashning birinchi misoli hisoblanadi. Ameri-
kalik Eln Uitni ishlab chiqarish jarayonini bunday takomillashtirishga ulkan hissa 
qo‘shdi. 
Menejerning keyingi muammosi - nazoratdan chetda qolgan yoki sifatsiz 
tovarlar bilan ishlash rejasi. Mahsulot sifatida salbiy o‘zgarishlar sodir bo‘lganda 
tug‘iladigan muammoni hal qilish uchun ishlab chiqarish tajribasiga ega bo‘lish 
kerak. Sifat buzilishining sabablari - kishilar, dastgohlar yoki materiallar bilan 
bog‘liqliklar bo‘lishi mumkin. 
Endi "tizim nazorat ostidaligini qanday bilish mumkin?" degan masalani 
ko‘rib chiqamiz. Ko‘pincha tovarni bir qarashdayoq uning sifatini bilib olamiz. Bu 
vizual tekshirish. Ammo ba’zi hollarda, masalan, zich biriktirilgan qismlar 
diametrini millimetrlarda aniqlash zarur bo‘ladi. 
Bu bosqichda o‘lchash tizimi va miqdor ko‘rsatkichlarini shunday tashkil 
qilish kerakki, bunda ularni statistik nazorat ostidaligini aniqlash mumkin bo‘lsin. 
Biz hamma detallarni yoki ulardan birortasini sifatini aniqlashimiz mumkin. Liniya 
inspektori yig‘uv liniyasida eng muhim kishilardan biri sanaladi, chunki u mah-
sulotni bevosita ishlab chiqarish jarayonida kuzatadi va uning sifat standartiga mos 
kelishini aniqlab boradi. Agar o‘zgarishlar sodir bo‘lsa, darhol uning oldini olish 
choralari ko‘rilishi zarur. 
Sifat tavsifini o‘lchash tizimi o‘rnatilgandan so‘ng, zarur talablarga rioya 
etilayotganligini aniqlash uchun statistik usullardan foydalanishimiz mumkin. 
Statistik ko‘rsatkichlar ko‘rsatiladigan xizmatlarga qaraganda, moddiy mahsulotlar 
ishlab chiqarishda oson qo‘llaniladi. Xizmatlar sohasida bu borada bir qator muam-
molarga duch kelish mumkin. 
Masalan, bizda shisha idishlarni suyuqlik bilan to‘ldiruvchi dastgoh bor. Bu 
Nazorat qilish jarayonida shu o‘zgarishlar qabul qilingan diapazonga qan- chalik to‘g‘ri kelishi aniqlanishi zarur. Mutlaqo benuqson tovar ishlab chiqarish mumkin emas. Boshqacha aytganda, ikkita detal o‘rtasida, albatta, kichik farq bo‘ladi. XIX asr boshlarida o‘zaro almashtiriluvchi detallar ishlab chiqarish jarayo- nining muhim qismiga aylandi. Bungacha barcha detallar qo‘lda ishlanardi. Miltiq ishlab chiqarish bunday detallarni qo‘llashning birinchi misoli hisoblanadi. Ameri- kalik Eln Uitni ishlab chiqarish jarayonini bunday takomillashtirishga ulkan hissa qo‘shdi. Menejerning keyingi muammosi - nazoratdan chetda qolgan yoki sifatsiz tovarlar bilan ishlash rejasi. Mahsulot sifatida salbiy o‘zgarishlar sodir bo‘lganda tug‘iladigan muammoni hal qilish uchun ishlab chiqarish tajribasiga ega bo‘lish kerak. Sifat buzilishining sabablari - kishilar, dastgohlar yoki materiallar bilan bog‘liqliklar bo‘lishi mumkin. Endi "tizim nazorat ostidaligini qanday bilish mumkin?" degan masalani ko‘rib chiqamiz. Ko‘pincha tovarni bir qarashdayoq uning sifatini bilib olamiz. Bu vizual tekshirish. Ammo ba’zi hollarda, masalan, zich biriktirilgan qismlar diametrini millimetrlarda aniqlash zarur bo‘ladi. Bu bosqichda o‘lchash tizimi va miqdor ko‘rsatkichlarini shunday tashkil qilish kerakki, bunda ularni statistik nazorat ostidaligini aniqlash mumkin bo‘lsin. Biz hamma detallarni yoki ulardan birortasini sifatini aniqlashimiz mumkin. Liniya inspektori yig‘uv liniyasida eng muhim kishilardan biri sanaladi, chunki u mah- sulotni bevosita ishlab chiqarish jarayonida kuzatadi va uning sifat standartiga mos kelishini aniqlab boradi. Agar o‘zgarishlar sodir bo‘lsa, darhol uning oldini olish choralari ko‘rilishi zarur. Sifat tavsifini o‘lchash tizimi o‘rnatilgandan so‘ng, zarur talablarga rioya etilayotganligini aniqlash uchun statistik usullardan foydalanishimiz mumkin. Statistik ko‘rsatkichlar ko‘rsatiladigan xizmatlarga qaraganda, moddiy mahsulotlar ishlab chiqarishda oson qo‘llaniladi. Xizmatlar sohasida bu borada bir qator muam- molarga duch kelish mumkin. Masalan, bizda shisha idishlarni suyuqlik bilan to‘ldiruvchi dastgoh bor. Bu
 
 
dastgoh 1 minutda ko‘p idishni to‘ldiradi. Bu tez jarayon bo‘lib, vujudga keladigan 
muammolarni o‘z vaqtida hal qilish kerak. Deylik, dastgoh 0,5 idishlarni to‘ldiradi. 
Hech bir idishga aynan yarim litr suyuqlik to‘ldirish mumkin emas. Shuning uchun 
me’yordan chetlashishning mumkin bo‘lgan darajasini o‘rnatish zarur. Bu 0,5 yoki 
1 litr bo‘lishi mumkinligini aniqlaymiz. Xuddi shunday nazorat suyuqliklarni 
aralashtirishda, idishni berkitishda, yashikka joylashtirish va tashishda amalga 
oshiriladi. 
Ishlab chiqarishda farqlanishlarni o‘lchash usullarining eng yaxshilaridan biri 
ustunli diagrammalar usulidir. Bu tizim tanlash printsipi bo‘yicha ishlaydi. Siz kamida 
to‘rtta mahsulot namunasini olib tekshirishingiz kerak. Deylik, biz liniyadan 10 ta idishni 
olib, unga qancha suyuqlik solinganligini aniqlamoqchimiz. Bunda idishdagi 
suyuqlikning aniq miqdorini o‘lchash tizimiga ega bo‘lishimiz zarur. Buning uchun 
vizual yoki suyuqlikni konteynerga qo‘yib tortish mumkin. Shunday qilib, ishlab 
chiqarish liniyasidan o‘nta namuna olinib, har bir idishdagi suyuqlik aniqlanadi. Umumiy 
miqdorni 10 ga bo‘lish orqali o‘rtacha bir idishga solingan suyuqlik hajmi aniqlanadi. 
Biz o‘rtacha ortiqlik yoki etishmovchilikka ega bo‘lamiz.  
Sifatni nazorat qilishning boshqa uslublari ham bor. Ayrim hollarda murakkab 
uslublardan foydalanish zarur bo‘ladi. Sifatni nazorat qilishning eng yaxshi tizimini 
ishlatish maqsadida maxsus ishlab chiqilgan tizimlardan foydalaniladi. 
Etakchi ishlab chiqarishlarda ko‘p tovarlar mashinalar tomonidan tekshiriladi. 
Masalan, kompyuter mikrosxemalari doim mashinalar tomonidan tekshiriladi.  
 
Sifatni nazorat qilishga personalni jalb qilish. Sifatni har tomonlama 
boshqarish (TQM) kontseptsiyasi 
 
Sifatni nazorat qilish dasturi samaradorligini oshirish uchun personalni har bir 
bosqichda sifatni tekshirish, tuzatish va saqlashga jalb qilish muhim ahamiyatga ega. 
Buning uchun uchta usul qo‘llaniladi. Sifatning samarali dasturi ularning bitta, ikkita 
yoki hammasini o‘z ichiga olishi mumkin. 
1. Nazorat guruhlari. Bu guruh bo‘linma yoki ma’lum bir ishlab chiqarish 
dastgoh 1 minutda ko‘p idishni to‘ldiradi. Bu tez jarayon bo‘lib, vujudga keladigan muammolarni o‘z vaqtida hal qilish kerak. Deylik, dastgoh 0,5 idishlarni to‘ldiradi. Hech bir idishga aynan yarim litr suyuqlik to‘ldirish mumkin emas. Shuning uchun me’yordan chetlashishning mumkin bo‘lgan darajasini o‘rnatish zarur. Bu 0,5 yoki 1 litr bo‘lishi mumkinligini aniqlaymiz. Xuddi shunday nazorat suyuqliklarni aralashtirishda, idishni berkitishda, yashikka joylashtirish va tashishda amalga oshiriladi. Ishlab chiqarishda farqlanishlarni o‘lchash usullarining eng yaxshilaridan biri ustunli diagrammalar usulidir. Bu tizim tanlash printsipi bo‘yicha ishlaydi. Siz kamida to‘rtta mahsulot namunasini olib tekshirishingiz kerak. Deylik, biz liniyadan 10 ta idishni olib, unga qancha suyuqlik solinganligini aniqlamoqchimiz. Bunda idishdagi suyuqlikning aniq miqdorini o‘lchash tizimiga ega bo‘lishimiz zarur. Buning uchun vizual yoki suyuqlikni konteynerga qo‘yib tortish mumkin. Shunday qilib, ishlab chiqarish liniyasidan o‘nta namuna olinib, har bir idishdagi suyuqlik aniqlanadi. Umumiy miqdorni 10 ga bo‘lish orqali o‘rtacha bir idishga solingan suyuqlik hajmi aniqlanadi. Biz o‘rtacha ortiqlik yoki etishmovchilikka ega bo‘lamiz. Sifatni nazorat qilishning boshqa uslublari ham bor. Ayrim hollarda murakkab uslublardan foydalanish zarur bo‘ladi. Sifatni nazorat qilishning eng yaxshi tizimini ishlatish maqsadida maxsus ishlab chiqilgan tizimlardan foydalaniladi. Etakchi ishlab chiqarishlarda ko‘p tovarlar mashinalar tomonidan tekshiriladi. Masalan, kompyuter mikrosxemalari doim mashinalar tomonidan tekshiriladi. Sifatni nazorat qilishga personalni jalb qilish. Sifatni har tomonlama boshqarish (TQM) kontseptsiyasi Sifatni nazorat qilish dasturi samaradorligini oshirish uchun personalni har bir bosqichda sifatni tekshirish, tuzatish va saqlashga jalb qilish muhim ahamiyatga ega. Buning uchun uchta usul qo‘llaniladi. Sifatning samarali dasturi ularning bitta, ikkita yoki hammasini o‘z ichiga olishi mumkin. 1. Nazorat guruhlari. Bu guruh bo‘linma yoki ma’lum bir ishlab chiqarish
 
 
jarayonida sifat nazorati borishini kuzatish va uni muntazam baholash maqsadida 
tuzilgan bo‘lib, u odatda nazoratchilar va liniyadagi ishchilardan tarkib topadi. Agar siz 
kishilarni bunday faoliyatga yaxshi jalb qila olsangiz, muammolar ertaroq aniqlanadi va 
tezroq hal qilinadi. Nazorat guruhi davriy majlislarda ishlab chiqarish faoliyatini 
yaxshilash va shu orqali sifatni oshirish bo‘yicha takliflar kiritishi mumkin. 
2. Shaxsni tovar bilan bog‘lash. Yig‘uv liniyasidagi ayrim operatsiyalarni 
bajaruvchi operator tayyor mahsulot bilan konkret bajarilgan ishni solishtira olmaydi, 
o‘zi qilgan ishning natijasini baholay olmaydi. Shuning uchun ularda tayyor mahsulot 
uchun javobgarlik va o‘z ishidan gururlanish hissiyoti yo‘qoladi. Ular o‘z ishlarini 
ko‘ngildagidek bajarmasa va yuqori sifatli mahsulotni ta’minlamasa, ularning yomon 
yoki yaxshi ishlaganini hech kim aniqlay olmaydi. AQSh kasaba uyushmalari ishchilarni 
ish beruvchilar va o‘z ishidan uzoqlashtirish tendentsiyasiga ega. Buning oqibati sifatida 
yirik fabrikaning ayrim ishchisi ish haqi olishdan tashqari nimaga erishganini his qilishi 
qiyin. Kichikroq korxonalarda bu muammo kamroq darajada namoyon bo‘ladi.  
Bu muammoni echishda mahsulot sifati muammosini hisobga olgan holda 
xodim ish faoliyatini boshidan oxirigacha kuzatish imkonini beruvchi tizim eng 
muvafaqqiyatli usul bo‘lar edi. AQShning bosma (pechat) presslar kompaniyasi bu 
muammoga boshqacha yondashdi. Yig‘uv liniyasida mashina yig‘ish o‘rniga barcha 
qismlar ish joyiga etkazilar va bir kishi tomonidan yig‘ib chiqilar edi. Ish yakunida 
u shaxsiy yorlig‘ini mashinaga o‘rnatadi. 
Qanday usul qo‘llanishidan qat’iy nazar, u ishchining pirovard mahsulot bilan 
bog‘lanishi hissiyotini vujudga keltirsa, mahsulot sifati oshadi. 
3. Xodimlarni yuqori sifat uchun mukofotlash usuli. Kompaniya ishlab chiqarish 
liniyasida yuqori sifat uchun xodimlarni rag‘batlantirish orqali qo‘shimcha foyda ko‘rishi 
mumkin. 
Sifatni har tomonlama boshqarish (TQM) kontseptsiyasi. Oxirgi yillarda 
G‘arb mamlakatlari kompaniyalarida sifatni har tomonlama boshqarish (TQM) 
kontseptsiyasi rivojlantirildi. Bu kontseptsiya tashkilotning barcha darajalarida eng 
yuqori sifatli mahsulot ishlab chiqarish yoki xizmat ko‘rsatishga qaratilgan chora-
tadbirlar majmuasini ifodalaydi. Bu kontseptsiyaga muvofiq sifatni boshqarish 
jarayonida sifat nazorati borishini kuzatish va uni muntazam baholash maqsadida tuzilgan bo‘lib, u odatda nazoratchilar va liniyadagi ishchilardan tarkib topadi. Agar siz kishilarni bunday faoliyatga yaxshi jalb qila olsangiz, muammolar ertaroq aniqlanadi va tezroq hal qilinadi. Nazorat guruhi davriy majlislarda ishlab chiqarish faoliyatini yaxshilash va shu orqali sifatni oshirish bo‘yicha takliflar kiritishi mumkin. 2. Shaxsni tovar bilan bog‘lash. Yig‘uv liniyasidagi ayrim operatsiyalarni bajaruvchi operator tayyor mahsulot bilan konkret bajarilgan ishni solishtira olmaydi, o‘zi qilgan ishning natijasini baholay olmaydi. Shuning uchun ularda tayyor mahsulot uchun javobgarlik va o‘z ishidan gururlanish hissiyoti yo‘qoladi. Ular o‘z ishlarini ko‘ngildagidek bajarmasa va yuqori sifatli mahsulotni ta’minlamasa, ularning yomon yoki yaxshi ishlaganini hech kim aniqlay olmaydi. AQSh kasaba uyushmalari ishchilarni ish beruvchilar va o‘z ishidan uzoqlashtirish tendentsiyasiga ega. Buning oqibati sifatida yirik fabrikaning ayrim ishchisi ish haqi olishdan tashqari nimaga erishganini his qilishi qiyin. Kichikroq korxonalarda bu muammo kamroq darajada namoyon bo‘ladi. Bu muammoni echishda mahsulot sifati muammosini hisobga olgan holda xodim ish faoliyatini boshidan oxirigacha kuzatish imkonini beruvchi tizim eng muvafaqqiyatli usul bo‘lar edi. AQShning bosma (pechat) presslar kompaniyasi bu muammoga boshqacha yondashdi. Yig‘uv liniyasida mashina yig‘ish o‘rniga barcha qismlar ish joyiga etkazilar va bir kishi tomonidan yig‘ib chiqilar edi. Ish yakunida u shaxsiy yorlig‘ini mashinaga o‘rnatadi. Qanday usul qo‘llanishidan qat’iy nazar, u ishchining pirovard mahsulot bilan bog‘lanishi hissiyotini vujudga keltirsa, mahsulot sifati oshadi. 3. Xodimlarni yuqori sifat uchun mukofotlash usuli. Kompaniya ishlab chiqarish liniyasida yuqori sifat uchun xodimlarni rag‘batlantirish orqali qo‘shimcha foyda ko‘rishi mumkin. Sifatni har tomonlama boshqarish (TQM) kontseptsiyasi. Oxirgi yillarda G‘arb mamlakatlari kompaniyalarida sifatni har tomonlama boshqarish (TQM) kontseptsiyasi rivojlantirildi. Bu kontseptsiya tashkilotning barcha darajalarida eng yuqori sifatli mahsulot ishlab chiqarish yoki xizmat ko‘rsatishga qaratilgan chora- tadbirlar majmuasini ifodalaydi. Bu kontseptsiyaga muvofiq sifatni boshqarish
 
 
tizimi, hatto, korxonadan tashqarida - mol xaridorga etkazilgandan so‘ng unga 
xizmat ko‘rsatishni ham o‘z ichiga oladi. 
Sifat hozirgi kunda shunday muhimki, G‘arb mamlakatlarida TQM dasturiga 
ega bo‘lmagan kompaniyalar raqobat qila olmaydilar, chunki potentsial xaridorlar 
sotuvchini tanlashda bu omilga ham e’tibor beradilar. 
TQM tizimining asosiy elementlari: 
1. Muayyan sifatli tovarni ishlab chiqish va ishlab chiqarish uchun bozor 
ehtiyojlarini aniqlash. Bu sohada marketing bo‘limi etakchi bo‘lishi zarur. 
Imkoniyatga qarab, mijozni tovarni ishlab chiqish, ayniqsa vaqt o‘tishi bilan uni 
takomillashtirish jarayoniga jalb qilish kerak. Bozor bilan teskari aloqa tizimini 
yo‘lga qo‘yish zarur. Tovar qanday qabul qilinayotganligi, xaridorlarning fikrini 
o‘rganmay turib muvaffaqiyatga erisha olmaysiz. 
2. TQM jarayonidagi ikkinchi qadam tovarni ishlab chiqish va tekshirish 
hisoblanadi. Bu erda sifat darajasi variantlarini tanlash hal qiluvchi masala bo‘lishi 
va tovarni ishlab chiqish (loyihalash) yakunida u yaxshilab tekshirilishi kerak, va 
bunda ham imkoniyatga qarab xaridorni jalb qilish ma’qul. 
3. Ishlab chiqarish jarayonini shunday ishlab chiqingki, uning yo‘lga 
tushirilishi bilan nuqsonsiz mahsulot ishlab chiqarilsin. Aks holda ularni ta’mir yoki 
qayta ishlash uchun zarar ko‘rasiz. 
4. Nazorat natajalarini hujjatlashtirish va tovarni baholash jarayonini davom 
ettirish kerak. Tovar doimiy nazorat qilinayotganligiga ishonch hosil qiling. Tovarni 
baholash ustidan nazorat jarayonini ham boshqarishni  unutmang.  Tovar  
korxonadan  tashqarida baholanayotganligi va uning natijalari sifatni oshirishda 
yordam berayotganligiga ham ishonch hosil qiling. 
5. Mol etkazib beruvchilarga sifat yuzasidan qo‘yiladigan talablar, ya’ni ular 
etkazib berayotgan resurslar texnik tavsiflar va standartga mos kelishini doim 
tekshirib borish zarur. Bu taqsimot tizimiga,  tovarni  zavoddan  iste’molchigacha  
etkazib  beruvchi vositachilarga ham taalluqli. 
6. Ishchi guruhlari, mukofotlash, motivlashtirish, sifatni saqlash va nazorat 
qilishga zaruriy vakolatlarni xodimlarga topshirish orqali sifat haqidagi axborotni 
tizimi, hatto, korxonadan tashqarida - mol xaridorga etkazilgandan so‘ng unga xizmat ko‘rsatishni ham o‘z ichiga oladi. Sifat hozirgi kunda shunday muhimki, G‘arb mamlakatlarida TQM dasturiga ega bo‘lmagan kompaniyalar raqobat qila olmaydilar, chunki potentsial xaridorlar sotuvchini tanlashda bu omilga ham e’tibor beradilar. TQM tizimining asosiy elementlari: 1. Muayyan sifatli tovarni ishlab chiqish va ishlab chiqarish uchun bozor ehtiyojlarini aniqlash. Bu sohada marketing bo‘limi etakchi bo‘lishi zarur. Imkoniyatga qarab, mijozni tovarni ishlab chiqish, ayniqsa vaqt o‘tishi bilan uni takomillashtirish jarayoniga jalb qilish kerak. Bozor bilan teskari aloqa tizimini yo‘lga qo‘yish zarur. Tovar qanday qabul qilinayotganligi, xaridorlarning fikrini o‘rganmay turib muvaffaqiyatga erisha olmaysiz. 2. TQM jarayonidagi ikkinchi qadam tovarni ishlab chiqish va tekshirish hisoblanadi. Bu erda sifat darajasi variantlarini tanlash hal qiluvchi masala bo‘lishi va tovarni ishlab chiqish (loyihalash) yakunida u yaxshilab tekshirilishi kerak, va bunda ham imkoniyatga qarab xaridorni jalb qilish ma’qul. 3. Ishlab chiqarish jarayonini shunday ishlab chiqingki, uning yo‘lga tushirilishi bilan nuqsonsiz mahsulot ishlab chiqarilsin. Aks holda ularni ta’mir yoki qayta ishlash uchun zarar ko‘rasiz. 4. Nazorat natajalarini hujjatlashtirish va tovarni baholash jarayonini davom ettirish kerak. Tovar doimiy nazorat qilinayotganligiga ishonch hosil qiling. Tovarni baholash ustidan nazorat jarayonini ham boshqarishni unutmang. Tovar korxonadan tashqarida baholanayotganligi va uning natijalari sifatni oshirishda yordam berayotganligiga ham ishonch hosil qiling. 5. Mol etkazib beruvchilarga sifat yuzasidan qo‘yiladigan talablar, ya’ni ular etkazib berayotgan resurslar texnik tavsiflar va standartga mos kelishini doim tekshirib borish zarur. Bu taqsimot tizimiga, tovarni zavoddan iste’molchigacha etkazib beruvchi vositachilarga ham taalluqli. 6. Ishchi guruhlari, mukofotlash, motivlashtirish, sifatni saqlash va nazorat qilishga zaruriy vakolatlarni xodimlarga topshirish orqali sifat haqidagi axborotni
 
 
ta’minlash. Bu muammo vujudga kelishi bilan unga darhol javob berishga olib 
keladi. Xodimlarga muvofiqlashtirish vakolati berilishi nazoratchilar ish hajmini 
kamaytirish va yaxshi natijalarga olib keladi. 
7. Butun jarayonni kuzatuvchi va muammolarni darhol hal qiluvchi 
guruhlarni tashkil qiling. Bu guruhlar lavozimlar tuzilmasini ishlab chiqishlari, 
majlis uchun vaqt o‘rnatishlari va o‘z vazifalarini bajarish uchun barcha 
sharoitlarga ega bo‘lishi kerak. 
 
Yakka tartibdagi faoliyatga haq to‘lash va mukofatlash o‘rtasidagi o‘zaro 
bog‘lanish  
 
Mukofotlash. Rag‘batlantirish - mahsulotni kerakli hajmda ishlab 
chiqarayotgan yoki istalgan ishlab chiqarish darajasini ta’minlaydigan ishchilarga 
naqd to‘lovlar.  
Mukofotlar va komission to‘lovlar. Bular oylik oluvchi ishchiga ham, ish 
haqi oluvchi ishchiga ham mukofotning bir turi bo‘lib, har doimgi ish haqi yoki 
belgilangan oylik ustiga to‘lov hisoblanadi. Ba’zi fIRBalar yillik mukofotlarni yil 
davomida tovar zaxiralari aylanmasini tezlashtirganligi uchun rag‘batlantirish 
sifatida Rojdestvo bayramiga to‘laydilar. Boshqa mukofotlar kompaniyaning 
ma’lum maqsadga erishishi bilan bog‘liq. Ular ilgari yuqori boshliqlar va o‘rta 
menejerlar uchun mo‘ljallangan bo‘lsa, endi ularni past mansablarni egallagan 
xizmatchilarga ham to‘lashni boshlashdi.  
Komission to‘lovlar - fIRBaning sotuv hajmida shakllanadigan to‘lovlar. 
Ular personalga to‘lash uchun ishlatiladi va mukofotning yagona shakli bo‘lib yoki 
har doimgi oyligi ustiga rag‘batlantirish bo‘lib xizmat qiladi.  
Mukofot odatda, ish haqi va oylik ustidan, erishilgan yutuqlarga haqni ifoda 
etuvchi naqd to‘lovlardir.  
Tartibga solish dasturlari. “Johnson & Johnson” - ishlab chiqarish muam-
molaridan xavotirda bo‘lgan yagona kompaniya emas. Bajaruvchi direktorlar, 
menejerlar va boshqa toifa ishchilar mehnat unumdorligini oshirishni tartibga solish 
ta’minlash. Bu muammo vujudga kelishi bilan unga darhol javob berishga olib keladi. Xodimlarga muvofiqlashtirish vakolati berilishi nazoratchilar ish hajmini kamaytirish va yaxshi natijalarga olib keladi. 7. Butun jarayonni kuzatuvchi va muammolarni darhol hal qiluvchi guruhlarni tashkil qiling. Bu guruhlar lavozimlar tuzilmasini ishlab chiqishlari, majlis uchun vaqt o‘rnatishlari va o‘z vazifalarini bajarish uchun barcha sharoitlarga ega bo‘lishi kerak. Yakka tartibdagi faoliyatga haq to‘lash va mukofatlash o‘rtasidagi o‘zaro bog‘lanish Mukofotlash. Rag‘batlantirish - mahsulotni kerakli hajmda ishlab chiqarayotgan yoki istalgan ishlab chiqarish darajasini ta’minlaydigan ishchilarga naqd to‘lovlar. Mukofotlar va komission to‘lovlar. Bular oylik oluvchi ishchiga ham, ish haqi oluvchi ishchiga ham mukofotning bir turi bo‘lib, har doimgi ish haqi yoki belgilangan oylik ustiga to‘lov hisoblanadi. Ba’zi fIRBalar yillik mukofotlarni yil davomida tovar zaxiralari aylanmasini tezlashtirganligi uchun rag‘batlantirish sifatida Rojdestvo bayramiga to‘laydilar. Boshqa mukofotlar kompaniyaning ma’lum maqsadga erishishi bilan bog‘liq. Ular ilgari yuqori boshliqlar va o‘rta menejerlar uchun mo‘ljallangan bo‘lsa, endi ularni past mansablarni egallagan xizmatchilarga ham to‘lashni boshlashdi. Komission to‘lovlar - fIRBaning sotuv hajmida shakllanadigan to‘lovlar. Ular personalga to‘lash uchun ishlatiladi va mukofotning yagona shakli bo‘lib yoki har doimgi oyligi ustiga rag‘batlantirish bo‘lib xizmat qiladi. Mukofot odatda, ish haqi va oylik ustidan, erishilgan yutuqlarga haqni ifoda etuvchi naqd to‘lovlardir. Tartibga solish dasturlari. “Johnson & Johnson” - ishlab chiqarish muam- molaridan xavotirda bo‘lgan yagona kompaniya emas. Bajaruvchi direktorlar, menejerlar va boshqa toifa ishchilar mehnat unumdorligini oshirishni tartibga solish
 
 
uchun kompaniya unumdorlikning ma’lum darajasiga erishish yoki daromadlikka 
erishish bilan bog‘liq ular uchun pullik rag‘batlantirishlar kiritadi. Boshqacha qilib 
aytganda, mehnatga haq to‘lash uchun asos oddiy faoliyat bilan emas, balki bu 
faoliyatning natijalari bilan aniqlanadi.  
 
7-jadval 
Personalni baholash uslublari 
Uslublar nomi 
Uslublarning qisqacha izohi  
Natija 
Manbashunoslik(bi
ografiya 
asosida 
ishlash) 
Kadrlar bo‘yicha ma’lumot-
lar, kadrlarni hisobga olish 
varog‘i, shaxsiy ariza, tarjimai 
hol, ma’lumot haqida hujjatlar, 
tavsifnomani tahlil qilish 
Oilasi, 
ma’lumoti, 
mansabsi, 
xarakteri 
haqida xulosalar 
Suhbat (intervyu) 
Xizmatchi bilan u haqida qo‘-
shimcha ma’lumot olish uchun 
oldindan 
tayyorlangan 
yoki 
ehtiyoriy sxema asosida “savol-
javob” shaklidagi suhbat 
Savollari ko‘rsatilgan 
savolnoma 
Anketa 
so‘rovnomasani 
o‘tkazash (o‘z-o‘zini 
baholash)  
Shaxsiy sifatlarni baholash 
uchun mahsus anketa yordami-
da so‘rovnoma o‘tkazish va 
ularni tahlil qilish 
“Vakansiya” anketasi  
Ijtimoiy 
so‘rovnoma  
Baholanayotgan 
shaxsni 
yahshi biladigan turli toifadagi 
xizmatchilar (rahbarlar, qo‘l 
ostidagilar, hamkasabalar) so‘-
rovnomasini o‘tkazish va shu 
orqali shaxsiy sifatlar diagram-
masini chizish  
Ijtimoiy 
baholash 
anketasi, 
sifatlar 
diagrammasi 
uchun kompaniya unumdorlikning ma’lum darajasiga erishish yoki daromadlikka erishish bilan bog‘liq ular uchun pullik rag‘batlantirishlar kiritadi. Boshqacha qilib aytganda, mehnatga haq to‘lash uchun asos oddiy faoliyat bilan emas, balki bu faoliyatning natijalari bilan aniqlanadi. 7-jadval Personalni baholash uslublari Uslublar nomi Uslublarning qisqacha izohi Natija Manbashunoslik(bi ografiya asosida ishlash) Kadrlar bo‘yicha ma’lumot- lar, kadrlarni hisobga olish varog‘i, shaxsiy ariza, tarjimai hol, ma’lumot haqida hujjatlar, tavsifnomani tahlil qilish Oilasi, ma’lumoti, mansabsi, xarakteri haqida xulosalar Suhbat (intervyu) Xizmatchi bilan u haqida qo‘- shimcha ma’lumot olish uchun oldindan tayyorlangan yoki ehtiyoriy sxema asosida “savol- javob” shaklidagi suhbat Savollari ko‘rsatilgan savolnoma Anketa so‘rovnomasani o‘tkazash (o‘z-o‘zini baholash) Shaxsiy sifatlarni baholash uchun mahsus anketa yordami- da so‘rovnoma o‘tkazish va ularni tahlil qilish “Vakansiya” anketasi Ijtimoiy so‘rovnoma Baholanayotgan shaxsni yahshi biladigan turli toifadagi xizmatchilar (rahbarlar, qo‘l ostidagilar, hamkasabalar) so‘- rovnomasini o‘tkazish va shu orqali shaxsiy sifatlar diagram- masini chizish Ijtimoiy baholash anketasi, sifatlar diagrammasi
 
 
Kuzatish  
Baholanayotgan xizmatchi-
ning ish kunini bir martalik 
kuzatishlar va suratga olish 
usullari bilan norasmiy holatda 
(dam olishda, oilada ) va ishda 
kuzatish  
Kuzatish 
haqida 
hisobot 
Test sinovlari  
Maxsus test yordamida pro-
fessional bilimlar va ko‘nik-
malar, imkoniyatlar, motivlar, 
psixologiyalarni aniqlash  
Psixologik portret  
Ekspertlar 
tomonidan baholash 
Ekspertlar guruhini shakl-
lantirish, ideal yoki real xiz-
matchilarning umumiy sifatla-
rini belgilash va ularni ekspert-
lar tomonidan baholash  
Ish o‘rni modeli  
 
Xavfli holatlar  
Xavfli holat tashkil qilish va 
ularni hal qilish jarayonida (ke-
lishmovchilik, murakkab qaror 
qabul qilish, suhbatda o‘zini tu-
tish, spirtli ichimliklar va ayol-
larga munosabati va h.k.) 
shaxsni kuzatish 
Holat va shaxsning 
o‘zini tutishi haqidagi 
hisobot 
Ish o‘yinlari 
Tashkiliy o‘yinlarini o‘tka-
zish, bilim va ko‘nikmalarini 
tahlil qilish, o‘yinchilarni rollar 
bo‘yicha ajratish (“g‘oyalar 
generatori”, 
“tashkilotchi”, 
“tanqidchi”, “ekspert”, “ish 
yurituvchi”, “kuzatuvchi” va 
boshqalar) va kichik guruhda 
O‘yin haqida hisobot. 
O‘yinchilar va rollarni 
baholash 
Kuzatish Baholanayotgan xizmatchi- ning ish kunini bir martalik kuzatishlar va suratga olish usullari bilan norasmiy holatda (dam olishda, oilada ) va ishda kuzatish Kuzatish haqida hisobot Test sinovlari Maxsus test yordamida pro- fessional bilimlar va ko‘nik- malar, imkoniyatlar, motivlar, psixologiyalarni aniqlash Psixologik portret Ekspertlar tomonidan baholash Ekspertlar guruhini shakl- lantirish, ideal yoki real xiz- matchilarning umumiy sifatla- rini belgilash va ularni ekspert- lar tomonidan baholash Ish o‘rni modeli Xavfli holatlar Xavfli holat tashkil qilish va ularni hal qilish jarayonida (ke- lishmovchilik, murakkab qaror qabul qilish, suhbatda o‘zini tu- tish, spirtli ichimliklar va ayol- larga munosabati va h.k.) shaxsni kuzatish Holat va shaxsning o‘zini tutishi haqidagi hisobot Ish o‘yinlari Tashkiliy o‘yinlarini o‘tka- zish, bilim va ko‘nikmalarini tahlil qilish, o‘yinchilarni rollar bo‘yicha ajratish (“g‘oyalar generatori”, “tashkilotchi”, “tanqidchi”, “ekspert”, “ish yurituvchi”, “kuzatuvchi” va boshqalar) va kichik guruhda O‘yin haqida hisobot. O‘yinchilar va rollarni baholash