INSON RESURSLARINI BOSHQARISHDA INNOVATSIYA (Malakali kadrlar tayyorlash tizimining tarkibi va maqsadi, Kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish,
Yuklangan vaqt
2024-05-13
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
13
Faytl hajmi
107,5 KB
Ilmiybaza.uz
INSON RESURSLARINI BOSHQARISHDA INNOVATSIYA
Reja:
1. Malakali kadrlar tayyorlash tizimining tarkibi va maqsadi
2. Malakali kadrlar tayyorlash bosqichlari
3. Kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish
4. Malakali kadrlar tayyorlash bosqichlari
5. Kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish
Ilmiybaza.uz
1. Malakali kadrlar tayyorlash tizimining tarkibi va maqsadi
Tashkilotlarda
yuqori
unumli
mehnat
talab
etiladi.
Mehnatning
samaradorligi pasaymasligi, aksincha, doimiy o‘sib borishi karak. Tashkilotda
bunday holatga asosan uchta yo‘l bilan erishiladi: a) kadrlarni tanlash; b) kadrlarni
almashtirish; v) kadrlarning malakasini oshirish.
Kadrlarni o‘qitish va malakasini oshirish tashkilot manfaatlariga mos
keladigan vazifalarni hal etishga imkon beradi. Bunda mehnat sifati hamda mehnat
samaradorligi oshadi, inson manfaatlari bo‘yicha esa o‘z imkoniyatlarini namoyon
etish va yashash sifatini oshirish imkoni tug‘iladi. Xodim mehnat bozorida yanada
raqobatbardoshroq bo‘ladi.
Kadrlarni o‘qitish, odatda, quyidagi hollarda qo‘llaniladi:
shaxs tashkilotga qabul qilinayotganda;
yangi mansabga, ishga tayilanayotganda, vakolat hajmi o‘zgarayotganda;
xodimning
o‘ziga
yuklatilgan
qator
majburiyatlarni
sifatsiz
bajarayotganligi aniqlanganda;
texnologiya va asbob-uskunalar o‘zgarganda;
faoliyat o‘zgarganda.
Ta’lim olish, yuqorida ta’kidlanganidek, mehnat unumdorligi oshishiga
yordam beradi. Bu esa, albatta, tadbirkorlar uchun manfaatli holat. AQShda,
masalan, ishchi kuchi sifatining oshirilishi real milliy daromad 14% ga o‘sishiga
olib kelganligi aniqlangan.
Ishchi kuchi sifatining yaqqol ko‘rsatkichi ma’lumot darajasi va ishlab
chiqarish tajribasi hisoblanadi. Taqqoslash uchun AQShda ishchi kuchining
ma’lumot darajasini keltirish mumkin. Bunda ishchilarning qismi beshdan to‘rt
qismi minimum o‘rta ma’lumotga ega. Ulardan 22%i tugallanmagan oliy va oliy
ma’lumotli, 6%i boshlang‘ich ma’lumotli. Ta’lim olish AQSH aholisining keng
Ilmiybaza.uz
qatlamlari uchun imkoniyat darajasida bo‘lib bormoqda.1 Kadrlarga ta’lim berish
mamlakatda iqtisodiyot o‘sishining muhim omilidir.
Inson kapitaliga investitsiya qilish deganda, odatda, malakaviy qobiliyat,
demakki, mehnat unumdorligining ham oshishiga yo‘naltirilgan har qanday harakat
tushuniladi. Inson kapitaliga investitsiya uch shaklga ega. Birinchi shakl - bu,
ta’lim olishga harajatlar. Ikkinchi shakl – ish qobiliyati va mehnat unumdorligini
ta’minlaydigan sog‘liqni saqlashga qilinadigan harajatlar. Uchinchi shakl – ishchi
kuchini unumi past yerlardan unumi yuqori yerlarga ko‘chirishga, ya’ni
harakatchanlikka qilinadigan harajatlar.
O‘qitish – ta’lim berishning bir turidir. Ta’lim berish esa, shunday bir
jarayonni, unda insonga qadriyat, mahorat va bilim beriladi. Ta’lim berish – bu,
insonlarni hayotda qobiliyatlariga mos holda taqsimlash usullaridan biridir.
Ma’lumot darajasi inson rivojlanishi indeksini tashkil etadigan uch ko‘rsatkichning
biridir, qolganlarini esa o‘rtacha umr ko‘rish va aholi jon boshiga tushadigan
daromad tashkil etadi.
Kadrlarni o‘qitishni tashkil etish – personal bo‘limining muhim vazifasidir.
Ishga qabul qilish vaqtida o‘qitishdan maqsad – qabul qilinuvchi hodimni
tashkilotda tezroq ish sharoitlariga ko‘niktirish, qisqa vaqt ichida xodimdan
maksimal qaytim olish uchun sharoit yaratishdir. Odatda, o‘qitish kadrlar xizmati
yoki uning buyurtmasi bo‘yicha maslahatchi firmalar, maslahatchilar tomonidan
ishlab chiqiladigan ma’lum bir dastur bo‘yicha amalga oshiriladi.
Korxonada o‘qitish borasidagi faoliyati o‘qitish turlari bo‘yicha olib
boriladi.
Ta’kidlash kerakki, o‘qitish bevosita korxonaning o‘zida, uning o‘z kuchi
bilan tashkil etilishi mumkin (korxona ichida o‘qitish). Korxona tashqarisida
o‘qitishda korxonaning roli nafaqat sifat ko‘rsatkichlarida, balki kadrlar tayyorlash
bo‘yicha shartnoma (buyurtma)da o‘qitish yo‘nalishiga talablarni aniqlashtirishda
ham namoyon bo‘ladi. Bunda o‘qitish maxsus markazlarda hamda oliy va o‘rta
maxsus ta’lim tizimida amalga oshiriladi. Korxona, shuningdek, o‘z xodimlariga
1 Makkonnell K.R., Bryus L. Ekonomika: prinsipi, problemi i politika. T.1. M., 1992. 386.
Ilmiybaza.uz
o‘zlari ta’lim olishlari, kasb-malaka darajalarini oshirishlari uchun turli xil
rag‘batlantirish vositalari orqali ta’sir o‘tkazadi.
Ishlab chiqarish-texnik maqsadga ko‘ra, ishchilarni o‘qitish quyidagi
yo‘nalishlarda olib boriladi:
- yangi ishchilarni tayyorlash;
- ishchilarni qayta tayyorlash va ikkinchi (o‘zaro bog‘langan) kasbga
o‘qitish;
- malakasini oshirish.
Ishlovchilarni bevosita ish joyida o‘qitish operativ harakterga ega bo‘lib,
aniq ish jarayonini o‘zlashtirishga, aniq ishni bajarishga yo‘naltirilgan. O‘qitishga
katta harajat talab etilmaydi, ishlovchining ko‘nikish davri qisqaradi.
Ish joyida o‘qitish, avvolo, ishchi va oddiy lavozimdagi xizmatchilar uchun
mos keladi.
Ish joyidan tashqarida o‘qitish yanada samaraliroq. U nazariy jihatdan ustun
har tomonlama puxta tayyorlanishga imkoni beradi, ammo anchagina harajatni
talab etadi. Bundan xodim ishdan ajralgan holda o‘qiydi.
Ish joyidan tashqarida o‘qitish barcha toifalardagi xodimlarga, ammo
ko‘proq rahbarlar, mutaxassislar va xizmatchilarga mos keladi.
Korxona (firma)ning o‘qitish sohasidagi faoliyati:
ishlovchilarni talabga javob beradigan darajada, ish joyi (lavozimi)
talablariga mos holda tayyorlashga;
ishlovchilardan
bandlik
va
samaradorlikning
dastlabki
sharti
harakatchanligini shakllantirish uchun sharoit yaratishga;
rag‘batlantirishni shakllantirish va mehnatdan qoniqishni hosil qilish
shartlaridan hisoblangan xizmatda (mansabga) ko‘tarilish uchun imkon
yaratishga qaratilgan.
Mahorat – vazifani bajarishga qobiliyat, xohish esa, vazifani bajarishga
tayyorlikning dastlabki bosqichidir.
Ta’lim, avvalo, moddiy harajatlar bilan bog‘liq. Shuning uchun personalni
o‘qitishni mukammal rejalashtirish maqsadga muvofiqdir.
Ilmiybaza.uz
Shogirdlar va mutaxassislarni o‘qitish uchun turli xil dasturlar ishlab
chiqilgan. Masalan, Germaniyada o‘smirlar maktabda to‘qqiz yillik o‘qishni
tugatgandan keyin savdo korxonasiga uch yil muddatga shogirdlikka qabul
qilinadi. Ular barcha bo‘limlar ishini o‘rganadilar, kasb-hunar maktabida amaliy
o‘quv kurslarini o‘taydilar. Mashg‘ulotlar haftada ikki marta yoki oylar bo‘yicha
bloklarda o‘tkazilib, master yordamchisi lavozimi uchun imtihon topshirish bilan
yakunlanadi. Bu kabi bosqichlardan o‘tganlar «Ulgurji savdo sohasida mutaxassis»
bo‘lib ishlashlari mumkin.
Ishga yangi qabul qilinganlar turli shakllarida o‘qib-o‘rganadilar, dastlabki
ikki kunda firma bilan tanishadilar. So‘ngra barcha ishlovchilar individual
dasturlar bo‘yicha, masalan, yosh muhandislar – bir yillik, tijorat xizmati xodimlari
– ikki yillik dastur bo‘yicha o‘qib-o‘rganishlari va h.k.lar.
9.2. Malakali kadrlar tayyorlash bosqichlari
Malakali kadrlarni tayyorlash oliy va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi
tizimida hamda o‘quv kombinatlarida va bevosita ishlab chiqarishda amalga
oshiriladi.
«Ta’lim to‘g‘risida»gi va boshqa qonunlar qabul qilingach, mamlakatimizda
ta’lim tizimi isloh qilinmoqda va dunyo standartlariga yaqinlashtirilmoqda.
«Ta’lim to‘g‘risida»gi qonun va Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi asosida ta’lim
tizimining rivojlanishi ta’minlanadi, kadrlar tayyorlash uzluksiz tizimining
mustahkamlanishiga imkon yaratiladi.
Ta’lim sohasida davlatimizning o‘ziga xos siyosati mavjud bo‘lib, u asosan
o‘quv yurtlarini hamda ularda kadrlarni tayyorlashni rivojlantirishga qaratilgan
kompleks chora-tadbirlardan iborat. Ta’lim siyosatining amalga oshirilish
tamoyillari 9.3-chizmada keltirilgan. Unga ko‘ra, ta’lim siyosati umumta’lim va
kasbiy tayyorgarlik olishga yordam beradigan o‘quv yurtlari kompleksi orqali
amalga oshiriladi.
Ilmiybaza.uz
Mamlakat iqtisodiyotida bozor munosabatlarining chuqurlashuvi qator muhim
vazifalarni kompleks hal etishni talab etadi: ishbilarmonlik bilimlariga, mehnatning
ilg‘or usullari va ko‘nikmalariga, yangi texnologiyalarni va ishlab chiqarishning
zamonaviy texnik vositalarini ishlatish uchun ta’lim va intellektual salohiyatga ega
bo‘lgan malakali kadrlar tayyorlash va qayta tayyorlashni kuchaytirish bilan bir
vaqtda ishlab chiqarishning ilmiy-texnik bazasini takomillashtirish zaruriyatini
kuchaytiradi.
Uzluksiz ta’lim – kadrlar tayyorlash milliy modelining bazaviy qismidir,
O‘zbekiston Respublikasining ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotini ta’minlovchi, shaxs,
jamiyat va davlatning iqtisodiy, ijtimoiy, ilmiy-texnikaviy va madaniy ehtiyojlarini
qondiruvchi ustuvor sohadir.
Uzluksiz ta’lim ijodkor, ijtimoiy faol, ma’naviy boy shaxs shakllanishi va
yuqori malakali raqobatbardosh kadrlarning ildam tayyorlanishi uchun zarur shart-
sharoitlar yaratadi. Kadrlar tayyorlash Milliy dasturiga ko‘ra, uzluksiz ta’lim
maktabgacha muassasalardan boshlanadi, to‘qqiz yillik maktabda, keyin esa uch
yillik: akademik litsey yoki kasb-hunar kollejlarida davom ettiriladi. Ulardan
keyingisi oliy ta’lim va oliy ta’limdan keyingi ta’lim hisoblanadi.
Bozor
munosabatlari
tamoyiliga
asoslangan
iqtisodiy
ta’lim
tizimi
xo‘jaliklarning kadrlarga bo‘lgan ehtiyojini ta’minlashida yuqori talab qo‘yadi.
Uzluksiz kadrlar tayyorlash bo‘g‘inining roli va o‘rni quyidagilarda ko‘rinadi:
Xo‘jalik yuritishning bozor usullari sharoitida malakali kadrlarni uzluksiz
tayyorlash bo‘g‘inining roli va o‘rni
1. Maktab:
a) kasbga yo‘naltirish;
b) mehnatga tayyorgarlik;
v) birlamchi kasbga tayyorlash.
2. Korxona:
a) ish taklif etadi;
b) birlamchi kasbga tayyorlashni amalga oshiradi;
Ilmiybaza.uz
v) xodimning o‘zi mehnat faoliyati oxirigacha kasbiy ta’limni davom
ettirishi uchun sharoit yaratadi.
3. Mehnat bo‘limlari (ishga joylashtirish bo‘limlari):
a) bo‘sh ish joylari miqdori monitoringini amalga oshiradi;
b) mos keladigan ish taklif etadi;
v) tayyorlash, qayta o‘qitish va malakasini oshirish faoliyatini amalga
oshiradi.
4. Turli xil korxona, kollej, biznes maktablaridagi o‘qitish kurslari:
a) birlamchi kasbga tayyorlash ishlarini amalga oshiradi;
b) kadrlarni qayta tayyorlash ishlarini amalga oshiradi;
v) tadbirkor kadrlarni tayyorlaydi.
5. O‘rta maxsus, kasb-hunar o‘quv yurtlarida (kollejlarda) tashkil
etiladigan tarmoqlararo (hududlararo) o‘quv markazlari:
a) qayta tayyorlovni amalga oshiradi;
b) ishlovchilar malakasi oliy razryadga qadar oshiradi;
v) kichik mutaxassislarni o‘qitish uchun ustalar tayyorlaydi va ularning
malakasini oshiradi.
6. Oliy o‘quv yurtlari:
a) ishlovchilarni o‘qitish uchun o‘qituvchi kadrlarni tayyorlaydi;
b) o‘qituvchi kadrlarni qayta tayyorlash va malakasini oshirish ishlarini
amalga oshiradi;
v) oliy malakadagi mutaxassislarni tayyorlaydi.
7. Hokimiyatlar:
a) mahalliy byudjetdan turli xil o‘quv yurtlarini moliyalashtiradi;
b)o‘quv yurtlarining faoliyatini nazorat qiladi va muvofiqlashtiradi.
Uzluksiz ta’lim tizimida malakali kadrlarni tayyorlash quyidagi
bosqichlarni o‘z ichiga oladi:
1. Umumiy o‘rta, umumta’lim maktablarida kadrlarni tayyorlash –yuqori
sinf o‘quvchilarini o‘qitish jarayonidir. Ushbu tizim yuqori sinf o‘quvchilarini
kasbga tayyorlashni, biznes asoslari va iqtisodiyotning turli tarmoqlaridagi kasb va
Ilmiybaza.uz
ish sharoitlari bilan tanishishni ko‘zda tutmaydi. O‘qitish o‘rta maxsus, kasb-hunar
o‘quv yurtlarida yoki firma ichida tugallanishi lozim.
2. O‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limida (asosiy tizim) kadrlar tayyorlash.
Ushbu tizimda kasb-hunar kollejlari va maxsus o‘quv markazlari muhim rol
o‘ynaydi. Bunday markazlar birinchi navbatda ilg‘or korxonalar bazasida yangi
texnikalarga xizmat ko‘rsatish, ularni ishlab chiqarish va bunday yangi texnikalarni
tayyorlaydigan kichik mutaxassislarni tayyorlash bo‘yicha tashkil etiladi.
3. Firma ichida ishlovchilarni kasbga o‘qitish tizimi. Bunda kadrlar
tayyorlash jarayoni boshqaruvning quyidagi usul va mexanizmlari bilan amalga
oshiriladi:
Kadrlar tayyorlash jarayonini boshqarishning ma’muriy usuli. Ushbu usul
bevosita kadrlarni tayyorlash jarayonini boshqarishning sub’ekti bo‘lgan quyidagi
tashkiliy-tarkibiy tizimlar yordamida amalga oshiriladi: Xalq ta’lim vazirligi; Oliy
va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi; O‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi markazi; Mehnat
va aholini ijtimoiy muhofaza qilish vazirligi va uning joylardagi idoralari;
korxonalar (tashkilotlar, firmalar, muassasalar). Sanab o‘tilgan boshqaruv
sub’ektlari O‘zbekiston tovar ishlab chiqaruchilar va tadbirkorlar palatasi bilan
birgalikda iqtisodiyotning mos holdagi bilim va ixtisoslikka (kadrlarni tayyorlash,
qayta tayyorlash va malakasini oshirish profiliga) ega bo‘lgan kadrlarga talabni
aniqlaydi va ushbu ehtiyoj ijodiy amalga oshirilishini taminlaydi.
Kadrlar tayyorlash jarayonini boshqarishning bozor usuli shartnoma tizimi
asosida firmalar (tashkilotlar)ning maqsadli buyurtmalari asosida amalga
oshiriladi.
Malakali mutaxassislar tayyorlash jarayonini boshqarish mexanizmi –
tayyorlanadigan kadrlarning sifatiga va ulardan samarali foydalanish darajasiga
ta’sir etadigan tashkiliy, iqtisodiy, huquqiy, uslubiy munosabatlar, normalar, shakl
va usullar yig‘indisidir.
Ushbu mexanizmning asosiy elementlari sifatida quyidagilarni keltirish
mumkin:
kadrlar tayyorlashning yanada oqilona shakl va muddatlarini tanlash;
Ilmiybaza.uz
kadrlar tayyorlash buyurtmasi – maqsadli dasturining mavjudligi;
kasbiy-malakaviy siljish (mansab pog‘onasi bo‘ylab siljishni boshqarish)
tizimi;
kadrlar tayyorlash jarayoni iqtisodiy (shartnomali) asosda boshqarilishini
tashkiliy jihatdan yo‘lga qo‘yish; mos keladigan kasb (ixtisoslik)dagi
kadrlarni tayyorlash xususida korxonalar bilan o‘quv yurtlari o‘rtasidagi
to‘g‘ridan-to‘g‘ri shartnomali aloqalarni rivojlantirish;
avval band bo‘lgan mehnat faoliyati sohasidan ozod etilishi natijasida
ishsizga aylangan shaxslarni kasbga yo‘naltarish va qayta tayyorlashda
rasmiy tartib-qoidalarga mos keladigan holda faoliyat yuritish.
Shunday qilib, iqtisodiyotda bozor munosabatlarining rivojlanishi kadrlar
tayyorlash tizimini va ularning bilim olish darajasini takomillashtirish zaruriyatini
yuzaga keltiradi.
9.3. Kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish
Kadrlarni qayta tayyorlash deganda, kasbga ega bo‘lmagan kishilarni
o‘qitish, ya’ni yangi kadrlarni tayyorlash va malakasini oshirish emas, balki
korxona xodimlari tomonidan yangi kasbni o‘zlashtirish tushuniladi.
O‘qitish sharoitini tashkil etish nuqtai nazaridan birlamchi o‘qitish va qayta
tayyorlash orasida farq yo‘q. Ishlovchilarni qayta tayyorlash bevosita korxonaning
o‘zida (agar ishlab chiqarishning boshqa uchastkalarida band qilib turish imkoni
bo‘lsa) hamda bandlik xizmatining (agar haqiqatda korxonadan ishdan ozod etilish
ro‘y bersa) hududiy kuchlari orqali amalga oshiriladi.
Kadrlarni bevosita korxonada qayta tayyorlash jarayonini tashkil etishning
o‘ziga xos xususiyatlarini ko‘rib chiqamiz. U, odatda, o‘zining kadrlar siyosatiga
ega bo‘lgan va o‘z ishchi kuchiga suyangan korxonalarda keng qo‘llaniladi.
Kadrlarni qayta tayyorlashga bo‘lgan zaruriyat ishlovchilarni ishdan ozod etish va
ularni yuqori lavozimlarga rejali ko‘tarish, ishchilarning korxona ichidagi
qo‘nimsizligi jarayonlarida paydo bo‘ladi.
Ilmiybaza.uz
Shuni nazarda tutish lozimki, qayta tayyorlash nafaqat ishdan ozod etilgan
ishchilarga, balki keng profildagi (masalan, avtomatlashtirilgan stanok va liniyalar
sozlovchilari) bir qator ishchi kuchlarini shakllantirishda ham qo‘llaniladi. Bunday
hollarda qayta tayyorlash ishchilarni kasbiy-malakaviy ko‘tarilishi bilan uzviy
bog‘lanishi lozim. Uning asosiy shakli – bu, o‘xshash va ikkinchi kasblarga
o‘qitish bo‘lishi kerak.
Kadrlarni qayta tayyorlashning o‘ziga xosligi u qamrab oladigan ishchilar
kontingentida – asosan, muayyan muddat ma’lum kasb bo‘yicha ishlagan o‘rta va
katta yoshdagi ishchilar ekanligida. Bunday kontingentdagi ishchilar bilim darajasi
pastligi bilan ham ajralib turadi.
Kadrlarni qayta tayyorlash jarayonini boshqarish quyidagilarni ko‘zda
tutadi:
qayta tayyorlash ko‘lamini va unga ta’sir etuvchi omillarni aniqlash;
qayta tayyorlash shaklini eng oz harajat bilan kerakli natijaga erishishni
hisobga olgan holda tanlash:
xodimlar kontingentining ishdan ozod etilgan qismi orasida sotsiologik
tadqiqot o‘tkazish, o‘qitish dasturi va usulini ishlab chiqish sharti
sifatida avvalgi va yangi kasblarning oqilona uyg‘unligiga erishish.
Qayta tayyorlashga muhtoj bo‘lgan ishlovchilar soni quyidagilarga bog‘liq:
ozod etilayotgan ishlovchilar soni;
ozod etilayotgan ishlovchilar kontingenti;
ularni korxonada ishga joylashtirish imkoniyati (ishlab chiqarishning
boshqa uchastkalarida yangi yoki vakant ish o‘rinlarining paydo
bo‘lishi);
qayta tayyorlashga rozi bo‘ladigan ishlovchilar (ishdan ozod etilganlar
tarkibidan) ulushi.
Alohida kasbdagi ishchilar tanqisligi kelib chiqishi mumkin bo‘lgan
hollarning oldini olish maqsadida kadrlarni qayta tayyorlashni ta’minlash uchun
tegishli omillarning o‘zgarish tendepsiyasini bilish va uning istiqbolini belgilay
olish lozim.
Ilmiybaza.uz
Kadrlarni qayta tayyorlashni rejalashtirish ishchilarni qanday kasblarga
o‘qitish talab qilinishi haqidagi ma’lumotlar mavjudligini ko‘zda tutadi. Odatda,
korxonada ozod etiladiganlar to‘g‘risidagi ma’lumot ularni ozod etishdan ikki oy
oldin ma’lum bo‘ladi.
Kadrlarni qayta tayyorlash maqsadli harakterga, ya’ni aniq ish joyiga va
ishlovchiga, uning bandligini ta’minlashga yo‘naltirilgan bo‘lishi lozim.
O‘quv guruhlarini to‘ldirish, ularni birlamchi tayyorgarlikdan o‘tayotgan
ishchi guruhlari bilan birlashtirish imkoniyati ishlovchilarning kasbiy tayyorgarlik
darajasiga bog‘liq.
Kadrlarni qayta tayyorlash hajmi va ularning shaklini aniqlashtirish
korxonada mos keladigan o‘quv bazasi, yetarli moddiy-texnika bazasi bo‘lishini
hamda korxona bunday ishlarni maxsus o‘quv yurtlari, biznes maktablari bilan
shartnoma asosida olib borishini taqazo etadi.
Kadrlarni qayta tayyorlash mahsulot tannarxiga tegishli mablag‘ hisobidan
amalga oshiriladi. Bundan tashqari, bu maqsadni moliyalashtirish manbai sifatida
bandlik xizmatida maxsus tashkil etiladigan fondlar ham ishtirok etishi, bunday
fondlar mablag‘larining bir qismi ushbu hududdagi aholi bandligi dasturi doirasida
kadrlarni qayta tayyorlash uchun korxonaga ham berilishi mumkin.
Malaka oshirish bilim, ko‘nikma va mahorat olish sifatida ishlab chiqarish
faoliyatining natijasi hisoblanadi. Maxsus tashkillashtirilgan o‘qitish qisqa muddat
ichida belgilangan maqsadga erishish imkonini beradi.
Malaka oshirish izchillik bilan kasbiy bilim, mahorat va ko‘nikmalar
olishga, ishlovchining kasbi bo‘yicha mahoratini oshirishga yo‘naltirilgan.
Malaka oshirishning o‘ziga xos xususiyati shundan iboratki, tinglovchilar
muayyan yo‘nalishda ma’lum darajada bilimga va ishlarni bajarish bo‘yicha
amaliy ko‘nikmalarga ega bo‘lgan holda o‘zlari uchun ishlab chiqarish faoliyatida
nima zarur bo‘lsa, o‘rganilayotgan o‘quv materiallaridan shuni olishga harakat
qiladilar.
Xodimlarning malakasini oshirishga zaruriyat tug‘ilganligi to‘g‘risida
ma’lumot beruvchi indikator sifatida ishchilar o‘rtacha razryadi pasayishining
Ilmiybaza.uz
sezilishi, ishchilar razryadining ish razryadidan orqada qolishini ko‘rsatish
mumkin. Shuning uchun ishchi kadrlarning mavjud bo‘lgan va talab etiladigan
malakaviy tarkibi tizimli ravishda doimo tahlil etib turilishi lozim. Avvalo, yuzaga
kelgan holat – ishlarni bajarish texnika va texnologiyasining o‘zgarishi, ularni
o‘zlashtirish bo‘yicha ishchilar oldida turgan vazifa tahlil etilishi lozim. Boshqa
indikator sifatida ishchining aybi bilan sifatsiz mahsulotlar miqdori ko‘payishini
keltirish mumkin.
Modomiki, malaka oshirish shakllaridan biri o‘xshash kasbni o‘zlashtirish
hisoblanar ekan, tahlil jarayoniga malaka bo‘yicha ishchi kuchidan oqilona
foydalanish, ish vaqti fondidan foydalanish, uni yo‘qotishning oldini olish
imkoniyatlari kabi ko‘rsatkichlar tortilishi lozim.
Ishlab chiqarishda yuzaga kelgan malaka oshirish tizimi ishlab chiqarish-
texnika kurslarini, ikkinchi va o‘rindoshlik kasblariga o‘qitish kurslarini, yangi
mahsulotlar, asbob-uskunalar, texnologiyalarni o‘rganish bo‘yicha belgilangan
maqsadli kurslarni, mehnatning ilg‘or usullarini o‘rganish bo‘yicha maktablarni,
master va brigadirlar maktablarini o‘z ichiga oladi.
Zamonaviy ishlab chiqarish nafaqat ishchilarni, balki sanoat-ishlab chiqarish
personali boshqa kategoriyalarining ham bilim va ko‘nikmalarini yangilashga
yuqori talablar qo‘yadi. Rahbar va mutaxassislar malakasini oshirishning bosh
maqsadi – korxona faoliyati amaliyotida yangi ilmiy, texnikaviy, tashkiliy va
iqtisodiy g‘oyalar tezda amalga oshishini ta’minlashdan iborat. Ushbu
kategoriyadagi xodimlar malakasini oshirish tizimini takomillashtirish yo‘llaridan
biri – amaliyotda yuzaga kelgan davriy o‘qitishdan uzluksiz bilim olish va
yangilanish tizimiga o‘tishdir. Shuning uchun Kadrlar tayyorlash Milliy dasturida
uzluksiz ta’lim olish tizimiga alohida e’tibor berilgan. Unga ko‘ra, rahbarlar,
mutaxassislar va xizmatchilarning malaka oshirishi uzluksiz ta’lim bo‘yicha davlat
tizimining tarkibiy qismi bo‘lishi lozim.
Malakani oshirish bo‘yicha ishlar kadrlar zahirasini tayyorlashning tarkibiy
qismi hisoblanadi va shuning uchun korxona ma’muriyatining ishlovchilar bilan
Ilmiybaza.uz
jamoaviy shartnomasida ko‘zda tutiladi, malakani oshirish bo‘yicha chora-tadbirlar
esa korxonani rejalashtirish tizimida o‘z aksini topadi.