INSON RESURSLARINI BOSHQARISHNING JAMIYAT IJTIMOIY STRUKTURASIDA TUTGAN O`RNI (Inson resurslarini boshqarishning iqtisodiy tahlili, Xodimlarni boshqarish va inson resurslarini boshqarish o`rtasidagi farqi)

Yuklangan vaqt

2024-05-13

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

10

Faytl hajmi

21,2 KB


 
 
 
 
 
 
 
 
INSON RESURSLARINI BOSHQARISHNING JAMIYAT IJTIMOIY 
STRUKTURASIDA TUTGAN O`RNI 
 
 
 
Reja 
1. Inson resurslarini boshqarishning iqtisodiy tahlili 
2. Xodimlarni boshqarish va inson resurslarini boshqarish o`rtasidagi farqi 
3. Inson resurslarini boshqarishning ijtimoiy munosabatlari 
4. Inson resurslarini boshqarish va kelajak muammolari 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
INSON RESURSLARINI BOSHQARISHNING JAMIYAT IJTIMOIY STRUKTURASIDA TUTGAN O`RNI Reja 1. Inson resurslarini boshqarishning iqtisodiy tahlili 2. Xodimlarni boshqarish va inson resurslarini boshqarish o`rtasidagi farqi 3. Inson resurslarini boshqarishning ijtimoiy munosabatlari 4. Inson resurslarini boshqarish va kelajak muammolari  
 
 
 
Inson resurslarini boshqarishning iqtisodiy tahlili 
Bugungi 
kunda 
iqtisodiyotini 
modernizatsiyalash 
sharoitida 
qator 
ijtimoiyiqtisodiy masalalarni hal etish inson resurslaridan samarali foydalanishni 
talab qiladi. ―Inson resurslarini boshqarish‖ fani oldida turgan muammolar bugungi 
kunda iqtisodiy, ijtimoiy fanlar va ta‘limda eng dolzarb hamda yyechimini 
kutayotgan 
masalalardan 
biri 
hisoblanadi. 
Respublikamizda 
bozor 
munosabatlarining samarali joriy etilishi birinchi navbatda inson resurslaridan 
samarali foydalanishga bog`liq. Biz uchun faqat bitta ustuvorlik – inson manfaatlari 
ustuvorligi muhim ahamiyatga ega, mehnatga haq to`lash darajasi va aholi 
daromadlarini keskin oshirish, mamlakatda iste‘mol bozorini rag`batlantirish 
siyosatini davom yettirish uchun ishonchli baza yaratilmoqda. Bu borada inson 
resurslaridan oqilona foydalanish, insonlarni kasb mahoratini va sog`lig`ini 
mustahkamlash ushbu fanning asosini tashkil etadi. Shuning uchun zamonoviy usul 
va tamoyillardan korxona va tashkilotlarda inson resurslarini boshqarishda bilim va 
ko`nikmalarga ega bo`lish dolzarb hisoblanadi. Shunday ekan, iqtisodiyotni yanada 
modernizatsiya va diversifikatsiya qilishning lokomotiviga aylanishi mumkin 
bo`lgan tarmoq va korxonalar, hududlar darajasida inson resurslarini boshqarish 
hozirgi kunnning eng dolzarb muammolari yechimini topish yo`llarini ―Inson 
resurslarini boshqarish‖ fanini mukammal egallash orqali erishish mumkin. 
Hayotimizning barcha sohalarida inson resurslarini boshqarishda, yangicha 
fikrlaydigan, qiyin damlarda mas‘uliyatni o`z zimmasiga ola biladigan, hayot bilan 
hamqadam yurishga qodir, imoni pok, bilimdon, ishbilarmon odamlarni topish, 
ularga ishonch bildirish hamda ular tomonidan xodimlarni boshqarishda zamonaviy 
usullardan foydalanish eng dolzarb masalalaridan biridir. O`zbekiston Respublikasi 
Prezidenti Sh.M.Mirziyoevning 2018-yil Oliy Majlis Senati va Qonunchilik 
palatasiga Murojaatnomasida: ―Davlat boshqaruvida samaradorlikni oshirish 13 
maqsadida davlat xizmatiga malakali mutaxassislarni jalb etishga qaratilgan yagona 
kadrlar siyosatini shakllantirish zarur‖1 ligini alohida ta‘kidladilar. Ayni paytda 
Inson resurslarini boshqarishning iqtisodiy tahlili Bugungi kunda iqtisodiyotini modernizatsiyalash sharoitida qator ijtimoiyiqtisodiy masalalarni hal etish inson resurslaridan samarali foydalanishni talab qiladi. ―Inson resurslarini boshqarish‖ fani oldida turgan muammolar bugungi kunda iqtisodiy, ijtimoiy fanlar va ta‘limda eng dolzarb hamda yyechimini kutayotgan masalalardan biri hisoblanadi. Respublikamizda bozor munosabatlarining samarali joriy etilishi birinchi navbatda inson resurslaridan samarali foydalanishga bog`liq. Biz uchun faqat bitta ustuvorlik – inson manfaatlari ustuvorligi muhim ahamiyatga ega, mehnatga haq to`lash darajasi va aholi daromadlarini keskin oshirish, mamlakatda iste‘mol bozorini rag`batlantirish siyosatini davom yettirish uchun ishonchli baza yaratilmoqda. Bu borada inson resurslaridan oqilona foydalanish, insonlarni kasb mahoratini va sog`lig`ini mustahkamlash ushbu fanning asosini tashkil etadi. Shuning uchun zamonoviy usul va tamoyillardan korxona va tashkilotlarda inson resurslarini boshqarishda bilim va ko`nikmalarga ega bo`lish dolzarb hisoblanadi. Shunday ekan, iqtisodiyotni yanada modernizatsiya va diversifikatsiya qilishning lokomotiviga aylanishi mumkin bo`lgan tarmoq va korxonalar, hududlar darajasida inson resurslarini boshqarish hozirgi kunnning eng dolzarb muammolari yechimini topish yo`llarini ―Inson resurslarini boshqarish‖ fanini mukammal egallash orqali erishish mumkin. Hayotimizning barcha sohalarida inson resurslarini boshqarishda, yangicha fikrlaydigan, qiyin damlarda mas‘uliyatni o`z zimmasiga ola biladigan, hayot bilan hamqadam yurishga qodir, imoni pok, bilimdon, ishbilarmon odamlarni topish, ularga ishonch bildirish hamda ular tomonidan xodimlarni boshqarishda zamonaviy usullardan foydalanish eng dolzarb masalalaridan biridir. O`zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M.Mirziyoevning 2018-yil Oliy Majlis Senati va Qonunchilik palatasiga Murojaatnomasida: ―Davlat boshqaruvida samaradorlikni oshirish 13 maqsadida davlat xizmatiga malakali mutaxassislarni jalb etishga qaratilgan yagona kadrlar siyosatini shakllantirish zarur‖1 ligini alohida ta‘kidladilar. Ayni paytda  
 
mamlakatimizda olib borilayotgan ijtimoiy muammolarni echa oladigan, avvalo, uni 
teran anglaydigan, islohotlar jarayonida jonkuyarlik qila oladigan, ma‘naviy-ahloqiy 
barkamol, qodir shaxslarni boshqaruv bo`g`inlariga ko`proq jalb etish asosiy va bosh 
masala hisoblanadi. Ko`rsatilgan muammolarni hal etish uchun ―Inson resurslarini 
boshqarish‖ fanini o`qish va o`rganish maqsadga muvofiqdir. 
O`zbekiston Respublikasining ijtimoiy yo`naltirilgan bozor iqtisodiyotiga o`tishni 
ta‘minlashda va uning ―Kadrlar tayyorlash milliy dasturi‖ 2 ni amalga oshirishda 
bilimdon va ishbilarmon xodimlarni shakllantirishga erishish muhim ijtimoiy–
iqtisodiy ahamiyatga ega. Hozirgi kunda mamlakatimizda kadrlarni boshqarish 
dolzarb muammolardan biri hisoblanadi. Bu borada hukumatimiz tomonidan bir 
qator normativ qonun hujjatlari qabul qilingan. Shulardan «Ta‘lim to`g`risida»3 gi, 
«Aholini ish bilan ta‘minlash to`g`risida»4 gi Qonunlari, «Istiqbolli yosh pedagog 
va ilmiy kadr malakasini oshirish va tajriba almashuv tizimini takomillashtirish 
to`g`risida»gi Prezident Farmoni kabilarni misol qilib keltirish mumkin. Rejali 
boshqaruv amaliyotida ―personalni boshqarish‖ tushunchasi yo`q edi. Lekin har bir 
korxona va tashkilotning boshqaruv tizimi kadrlarni va jamoani ijtimoiy 
rivojlantirishni boshqarishning funksional kichik tizimiga ega edi. Asosiy tarkibiy 
bo`linma kadrlar bo`limi bo`lib, unga kadrlarni ishga qabul qilish va bo`shatish, 
shuningdek kadrlarni o`qitish, malakasini oshirish va qayta tayyorlash sohasidagi 
vazifalar yuklanar edi. Bugungi kunda mamlakatimizda bozor iqtisodiyoti chuqur 
ildiz otib borayotgan davrda «Kadrlar tayyorlash bo`yicha milliy dasturi»ga muvofiq 
bir qator yangi talablar yuzaga keldi. Ular ichida eng muhimlari: ijtimoiy–psihologik 
diagnostika; guruhlarda o`zaro shaxsiy munosabatlarni, rahbarlik munosabatlarini 
tahlil qilish va tartibga solish, ishlab chiqarish va ijtimoiy ixtiloflarni hamda 
O`zbekiston Respublikasining ijtimoiy yo`naltirilgan bozor iqtisodiyotiga o`tishni 
ta‘minlashda va uning ―Kadrlar tayyorlash milliy dasturi‖ 2 ni amalga oshirishda 
bilimdon va ishbilarmon xodimlarni shakllantirishga erishish muhim ijtimoiy–
iqtisodiy ahamiyatga ega. Hozirgi kunda mamlakatimizda kadrlarni boshqarish 
dolzarb muammolardan biri hisoblanadi. Bu borada hukumatimiz tomonidan bir 
qator normativ qonun hujjatlari qabul qilingan. Shulardan «Ta‘lim to`g`risida»3 gi, 
mamlakatimizda olib borilayotgan ijtimoiy muammolarni echa oladigan, avvalo, uni teran anglaydigan, islohotlar jarayonida jonkuyarlik qila oladigan, ma‘naviy-ahloqiy barkamol, qodir shaxslarni boshqaruv bo`g`inlariga ko`proq jalb etish asosiy va bosh masala hisoblanadi. Ko`rsatilgan muammolarni hal etish uchun ―Inson resurslarini boshqarish‖ fanini o`qish va o`rganish maqsadga muvofiqdir. O`zbekiston Respublikasining ijtimoiy yo`naltirilgan bozor iqtisodiyotiga o`tishni ta‘minlashda va uning ―Kadrlar tayyorlash milliy dasturi‖ 2 ni amalga oshirishda bilimdon va ishbilarmon xodimlarni shakllantirishga erishish muhim ijtimoiy– iqtisodiy ahamiyatga ega. Hozirgi kunda mamlakatimizda kadrlarni boshqarish dolzarb muammolardan biri hisoblanadi. Bu borada hukumatimiz tomonidan bir qator normativ qonun hujjatlari qabul qilingan. Shulardan «Ta‘lim to`g`risida»3 gi, «Aholini ish bilan ta‘minlash to`g`risida»4 gi Qonunlari, «Istiqbolli yosh pedagog va ilmiy kadr malakasini oshirish va tajriba almashuv tizimini takomillashtirish to`g`risida»gi Prezident Farmoni kabilarni misol qilib keltirish mumkin. Rejali boshqaruv amaliyotida ―personalni boshqarish‖ tushunchasi yo`q edi. Lekin har bir korxona va tashkilotning boshqaruv tizimi kadrlarni va jamoani ijtimoiy rivojlantirishni boshqarishning funksional kichik tizimiga ega edi. Asosiy tarkibiy bo`linma kadrlar bo`limi bo`lib, unga kadrlarni ishga qabul qilish va bo`shatish, shuningdek kadrlarni o`qitish, malakasini oshirish va qayta tayyorlash sohasidagi vazifalar yuklanar edi. Bugungi kunda mamlakatimizda bozor iqtisodiyoti chuqur ildiz otib borayotgan davrda «Kadrlar tayyorlash bo`yicha milliy dasturi»ga muvofiq bir qator yangi talablar yuzaga keldi. Ular ichida eng muhimlari: ijtimoiy–psihologik diagnostika; guruhlarda o`zaro shaxsiy munosabatlarni, rahbarlik munosabatlarini tahlil qilish va tartibga solish, ishlab chiqarish va ijtimoiy ixtiloflarni hamda O`zbekiston Respublikasining ijtimoiy yo`naltirilgan bozor iqtisodiyotiga o`tishni ta‘minlashda va uning ―Kadrlar tayyorlash milliy dasturi‖ 2 ni amalga oshirishda bilimdon va ishbilarmon xodimlarni shakllantirishga erishish muhim ijtimoiy– iqtisodiy ahamiyatga ega. Hozirgi kunda mamlakatimizda kadrlarni boshqarish dolzarb muammolardan biri hisoblanadi. Bu borada hukumatimiz tomonidan bir qator normativ qonun hujjatlari qabul qilingan. Shulardan «Ta‘lim to`g`risida»3 gi,  
 
«Aholini ish bilan ta‘minlash to`g`risida»4 gi Qonunlari, «Istiqbolli yosh pedagog 
va ilmiy kadr malakasini oshirish va tajriba almashuv tizimini takomillashtirish 
to`g`risida»gi Prezident Farmoni kabilarni misol qilib keltirish mumkin. Rejali 
boshqaruv amaliyotida ―personalni boshqarish‖ tushunchasi yo`q edi. Lekin har bir 
korxona va tashkilotning boshqaruv tizimi kadrlarni va jamoani ijtimoiy 
rivojlantirishni boshqarishning funksional kichik tizimiga ega edi. Asosiy tarkibiy 
bo`linma kadrlar bo`limi bo`lib, unga kadrlarni ishga qabul qilish va bo`shatish, 
shuningdek kadrlarni o`qitish, malakasini oshirish va qayta tayyorlash sohasidagi 
vazifalar yuklanar edi. Bugungi kunda mamlakatimizda bozor iqtisodiyoti chuqur 
ildiz otib borayotgan davrda «Kadrlar tayyorlash bo`yicha milliy dasturi»ga muvofiq 
bir qator yangi talablar yuzaga keldi. Ular ichida eng muhimlari: ijtimoiy–psihologik 
diagnostika; guruhlarda o`zaro shaxsiy munosabatlarni, rahbarlik munosabatlarini 
tahlil qilish va tartibga solish, ishlab chiqarish va ijtimoiy ixtiloflarni hamda 
Xodimlarni boshqarish va inson resurslarini boshqarish o`rtasidagi farqi 
Moddiy va tabiiy resurslarni boshqarish bilan bir qatorda insonlarni boshqarish har 
qanday korxona va tashkilotni boshqarishning tarkibiy qismidir. Biroq o‗zining 
ta‘riflariga ko`ra odamlar tashkilotlar foydalanadigan har qanday resurslardan jiddiy 
ravishda farq qiladi, binobarin, boshqarishning alohida usullarini talab etadi. 
Birinchidan, odamlar 
aql–idrokka ega 
bo`lib, ularning tashqi muhitga 
(boshqarishga) reaksiyasi mexanik tarzda emas, balki hissiy – o‗ylangan, anglab 
etilgan reaksiyadir. Demakki, tashkilot bilan xodim o‗rtasidagi o‗zaro ta‘sir 
ko‗rsatish jarayoni ikki tomonlamadir. Ikkinchidan, odamlar doimiy ravishda 
takomillashib va rivojlanib borishga qodirdirlar. Hozirgi fan va texnika taraqqiyoti 
davrida texnologiya, shu bilan birga kasbiy ko‗nikmalar bir necha yil mobaynida 
eskirib qoladi. Shuning uchun ham xodimlarning doimiy ravishda takomillashib va 
rivojlanib borishga qodirligi korxona va tashkilotning faoliyati samaradorligini 
oshirishning eng muhim va uzoq davom etadigan manbaidir. Uchinchidan, 
insonning mehnat hayoti hozirgi jamiyatda 30 – 50 yil davom etadi, shunga ko`ra 
inson bilan tashkilotlarning o`zaro munosabatlari ham uzoq davom etish 
xususiyatiga egadir. Masalan, Fransiyada inson o‗rta hisobda bir korxona yoki 
«Aholini ish bilan ta‘minlash to`g`risida»4 gi Qonunlari, «Istiqbolli yosh pedagog va ilmiy kadr malakasini oshirish va tajriba almashuv tizimini takomillashtirish to`g`risida»gi Prezident Farmoni kabilarni misol qilib keltirish mumkin. Rejali boshqaruv amaliyotida ―personalni boshqarish‖ tushunchasi yo`q edi. Lekin har bir korxona va tashkilotning boshqaruv tizimi kadrlarni va jamoani ijtimoiy rivojlantirishni boshqarishning funksional kichik tizimiga ega edi. Asosiy tarkibiy bo`linma kadrlar bo`limi bo`lib, unga kadrlarni ishga qabul qilish va bo`shatish, shuningdek kadrlarni o`qitish, malakasini oshirish va qayta tayyorlash sohasidagi vazifalar yuklanar edi. Bugungi kunda mamlakatimizda bozor iqtisodiyoti chuqur ildiz otib borayotgan davrda «Kadrlar tayyorlash bo`yicha milliy dasturi»ga muvofiq bir qator yangi talablar yuzaga keldi. Ular ichida eng muhimlari: ijtimoiy–psihologik diagnostika; guruhlarda o`zaro shaxsiy munosabatlarni, rahbarlik munosabatlarini tahlil qilish va tartibga solish, ishlab chiqarish va ijtimoiy ixtiloflarni hamda Xodimlarni boshqarish va inson resurslarini boshqarish o`rtasidagi farqi Moddiy va tabiiy resurslarni boshqarish bilan bir qatorda insonlarni boshqarish har qanday korxona va tashkilotni boshqarishning tarkibiy qismidir. Biroq o‗zining ta‘riflariga ko`ra odamlar tashkilotlar foydalanadigan har qanday resurslardan jiddiy ravishda farq qiladi, binobarin, boshqarishning alohida usullarini talab etadi. Birinchidan, odamlar aql–idrokka ega bo`lib, ularning tashqi muhitga (boshqarishga) reaksiyasi mexanik tarzda emas, balki hissiy – o‗ylangan, anglab etilgan reaksiyadir. Demakki, tashkilot bilan xodim o‗rtasidagi o‗zaro ta‘sir ko‗rsatish jarayoni ikki tomonlamadir. Ikkinchidan, odamlar doimiy ravishda takomillashib va rivojlanib borishga qodirdirlar. Hozirgi fan va texnika taraqqiyoti davrida texnologiya, shu bilan birga kasbiy ko‗nikmalar bir necha yil mobaynida eskirib qoladi. Shuning uchun ham xodimlarning doimiy ravishda takomillashib va rivojlanib borishga qodirligi korxona va tashkilotning faoliyati samaradorligini oshirishning eng muhim va uzoq davom etadigan manbaidir. Uchinchidan, insonning mehnat hayoti hozirgi jamiyatda 30 – 50 yil davom etadi, shunga ko`ra inson bilan tashkilotlarning o`zaro munosabatlari ham uzoq davom etish xususiyatiga egadir. Masalan, Fransiyada inson o‗rta hisobda bir korxona yoki  
 
tashkilotda 16 yil mehnat qiladi. To„rtinchidan, odamlar ko`p hollarda korxona va 
tashkilotga ongli ravishda, o`z oldilariga muayyan maqsadlarni qo`ygan holda 
keladilar va tashkilotdan ana shu 19 maqsadlarni amalga oshirishga yordam berishni 
kutadilar. Xodimning korxona va tashkilot bilan o`zaro hamkorlikda ishlashdan 
qanoat hosil qilishi, bu hamkorlikni davom etirishning muhim sharti hisoblanadi, 
xuddi shuningdek, korxona ham bu hamkorlikdan qanoat hosil qiladi. Yuqorida 
sanab o`tilgan o`ziga xos xususiyatlarga ko‗ra inson resurslarini boshqarish 
faoliyatning alohida bir turidir, u maxsus vazifalarni bajarishni va mazkur faoliyat 
bilan shug`ullanadigan kishilarda alohida sifatlarning bo`lishini talab qiladi. Butun 
tashkilot kabi tashkilot personali ham, shuningdek, uning har qanday qismi ham 
to`xtovsiz harakatda bo`ladi. Bu harakat quyidagilarni o`z ichiga oladi: 
Inson resurslarni boshqarish quyidagi maqsadlarga ega bo`lishi mumkin:  inson 
resurslaridan samarali foydalanish;  tashkilot xizmatchilari o‗rtasida yaxshi mehnat 
munosabatlarini shakllantirish;  jamoada yaxshi ijtimoiy-ruhiy muhitni saqlab 
turish;  har bir shaxsning mukammal ravishda rivojlanishini ta‘minlash. Ushbu 
maqsadlarga erishish uchun quyidagi talablar bajarilishi lozim:  
birinchidan funksional vazifalari aniq belgilangan, qobiliyatli insonlarni ishga olish 
lozim, buning uchun malakaviy xarakteristikalar ishlab chiqilishi kerak;  
ikkinchidan insonlarning imkoniyatlarini samarali tadqiq etish; uchinchidan 
maqsadlarni bajarish uchun mehnat qilishga tayyorlikni qo`llab-quvvatlash. 
Inson resurslarini boshqarishning ijtimoiy munosabatlari 
Yapon menejerlari boshqaruv siyosatning yo`nalishlari        Inson resurslari (IR) 
potensialining rivojlanishi 86,6% IR potensialidan puxta foydalanish 78,9 % Guruh 
tarzidagi faoliyatning rivojlanishi 47,1 % Katta yoshdagi ish bilan bandlarning 
rivojlanishiga e‘tibor berish 42,4 % Malaka darajasidagi xilma-xillikni kengaytirish 
38,3 % Mehnat munosabatlarining barqarorlashuvi 35,3 % Mehnatning boyitilishi 
va rotatsiya 33,9 % Motivatsiya fondlarining to‗ldirilishi 29,6 % Mehnat 
sharoitlarining yaxshilanishi 9,4 % 
 AQSH kompaniyalarining 1500 ta menejerlari XXI asrdagi inson resurslarini 
boshqarish (IRB) ning roli haqida quyidagilarni aytadilar:  ertangi ehtiyoj uchun 
tashkilotda 16 yil mehnat qiladi. To„rtinchidan, odamlar ko`p hollarda korxona va tashkilotga ongli ravishda, o`z oldilariga muayyan maqsadlarni qo`ygan holda keladilar va tashkilotdan ana shu 19 maqsadlarni amalga oshirishga yordam berishni kutadilar. Xodimning korxona va tashkilot bilan o`zaro hamkorlikda ishlashdan qanoat hosil qilishi, bu hamkorlikni davom etirishning muhim sharti hisoblanadi, xuddi shuningdek, korxona ham bu hamkorlikdan qanoat hosil qiladi. Yuqorida sanab o`tilgan o`ziga xos xususiyatlarga ko‗ra inson resurslarini boshqarish faoliyatning alohida bir turidir, u maxsus vazifalarni bajarishni va mazkur faoliyat bilan shug`ullanadigan kishilarda alohida sifatlarning bo`lishini talab qiladi. Butun tashkilot kabi tashkilot personali ham, shuningdek, uning har qanday qismi ham to`xtovsiz harakatda bo`ladi. Bu harakat quyidagilarni o`z ichiga oladi: Inson resurslarni boshqarish quyidagi maqsadlarga ega bo`lishi mumkin:  inson resurslaridan samarali foydalanish;  tashkilot xizmatchilari o‗rtasida yaxshi mehnat munosabatlarini shakllantirish;  jamoada yaxshi ijtimoiy-ruhiy muhitni saqlab turish;  har bir shaxsning mukammal ravishda rivojlanishini ta‘minlash. Ushbu maqsadlarga erishish uchun quyidagi talablar bajarilishi lozim: birinchidan funksional vazifalari aniq belgilangan, qobiliyatli insonlarni ishga olish lozim, buning uchun malakaviy xarakteristikalar ishlab chiqilishi kerak; ikkinchidan insonlarning imkoniyatlarini samarali tadqiq etish; uchinchidan maqsadlarni bajarish uchun mehnat qilishga tayyorlikni qo`llab-quvvatlash. Inson resurslarini boshqarishning ijtimoiy munosabatlari Yapon menejerlari boshqaruv siyosatning yo`nalishlari Inson resurslari (IR) potensialining rivojlanishi 86,6% IR potensialidan puxta foydalanish 78,9 % Guruh tarzidagi faoliyatning rivojlanishi 47,1 % Katta yoshdagi ish bilan bandlarning rivojlanishiga e‘tibor berish 42,4 % Malaka darajasidagi xilma-xillikni kengaytirish 38,3 % Mehnat munosabatlarining barqarorlashuvi 35,3 % Mehnatning boyitilishi va rotatsiya 33,9 % Motivatsiya fondlarining to‗ldirilishi 29,6 % Mehnat sharoitlarining yaxshilanishi 9,4 %  AQSH kompaniyalarining 1500 ta menejerlari XXI asrdagi inson resurslarini boshqarish (IRB) ning roli haqida quyidagilarni aytadilar:  ertangi ehtiyoj uchun  
 
inson resurslarini rejalashtirish korporatsiya strategiyasini shakllantirishning bir 
qismi hisoblanadi;  inson resurslarini boshqarishning rahbari hamma joyda 
boshqaruvining yuqori a‘zosi bo`ladi va biznes strategiyasi rejalari, texnologiyasi, 
bozor mahsulotlari va vositalari haqida to`liq xabardor bo`ladi;  IRB ning vazifalari 
roli protsessual aktivatordan (ma‘lumotlar to‗plash va ishlov berish) inson 
resurslarini tanlash va foydalanishdagi muhim aktivatorga aylanadi;  malaka 
oshirishdagi asosiy mezonlar uning xilma-xilligi va kengligi, aniq natijalarga erisha 
olishi, dinamizm, komandada ishlay bilishi, mo`ljal olishi va ishchanlik ahloqidir;  
IRB ning eng muhim vazifalaridan biri korporatsiya madaniyati, qadriyatlari va 
maqsadlari birikmasidan iborat bo`lib qoladi. 
Inson resurslarini boshqarish va kelajak muammolari 
Hozirgi vaqtga qadar adabiyotlarda IRMga aniq ta‘rif berilmagan, umumiy 
kelishilgan fikr ham mavjud emas. Buning o‗rniga IRM bayrog`i ostiga turli fikrlash 
usullari va amaliyotning turli tiplari birlashgan. Buyuk Britaniyalik professor Sten 
Liz Olmaotada bo‗lib o`tgan Xalqaro konferensiyada qilgan dokladida G`arbda 
qabul qilingan IRMning yettita turli usullarini tushuntirib berdi. Ularni 
birlashtiruvchi narsa ishga yollangan kishilarni boshqarish stiliga u yoki bu tarzda 
qaratilganligidir. 1. Xodimlar va ish haqini pasaytirish haqida. Birinchi va eng 
muhimi, bu Shimoliy Amerika va G`arbiy Yevropa industrial dunyoda mehnatga 
eng ko`p haq to`lanadigan mamlakatlarga juda tez aylanganligi. 80-yillar boshidan 
Tinch Okean mintaqasi mamlakatlarida mahsulotning past bahosi va yuqori sifati 
g`arbiy kompaniyalar egallab olgan bozorni barbod qildi. Bu xonavayronlik ko`p 
kompaniyalarni o`z mahsulotlarini dengiz ortida joylashtirishga majbur qildi. 
An‘anaviy sanoatdagi (ko`mir, po`lat) yuqori mehnat haqi past baholi import oldida 
qiyinchilikka uchradi. Mehnat haqiga xarajatlarni kamaytirish katta boshqarish 
qiziqishini uyg‗otdi. Bu IRMda ―og`ir‖ masalaning vujudga kelishiga turtki bo‗ldi. 
Insonlarni boshqarishda ish haqidan boshqa yanada samarali usullar mavjudmi? 
Shuni ta‘kidlash zarurki, G`arbda tor huquqiy va tashkiliy doiralar sababli ish 
beruvchilarning manyovr imkoniyatlari cheklangan. Xodimlarni ishdan bo`shatish 
yuqori huquqiy va moliyaviy xarajatlarga olib kelishi mumkin. Xodimlarni 
inson resurslarini rejalashtirish korporatsiya strategiyasini shakllantirishning bir qismi hisoblanadi;  inson resurslarini boshqarishning rahbari hamma joyda boshqaruvining yuqori a‘zosi bo`ladi va biznes strategiyasi rejalari, texnologiyasi, bozor mahsulotlari va vositalari haqida to`liq xabardor bo`ladi;  IRB ning vazifalari roli protsessual aktivatordan (ma‘lumotlar to‗plash va ishlov berish) inson resurslarini tanlash va foydalanishdagi muhim aktivatorga aylanadi;  malaka oshirishdagi asosiy mezonlar uning xilma-xilligi va kengligi, aniq natijalarga erisha olishi, dinamizm, komandada ishlay bilishi, mo`ljal olishi va ishchanlik ahloqidir;  IRB ning eng muhim vazifalaridan biri korporatsiya madaniyati, qadriyatlari va maqsadlari birikmasidan iborat bo`lib qoladi. Inson resurslarini boshqarish va kelajak muammolari Hozirgi vaqtga qadar adabiyotlarda IRMga aniq ta‘rif berilmagan, umumiy kelishilgan fikr ham mavjud emas. Buning o‗rniga IRM bayrog`i ostiga turli fikrlash usullari va amaliyotning turli tiplari birlashgan. Buyuk Britaniyalik professor Sten Liz Olmaotada bo‗lib o`tgan Xalqaro konferensiyada qilgan dokladida G`arbda qabul qilingan IRMning yettita turli usullarini tushuntirib berdi. Ularni birlashtiruvchi narsa ishga yollangan kishilarni boshqarish stiliga u yoki bu tarzda qaratilganligidir. 1. Xodimlar va ish haqini pasaytirish haqida. Birinchi va eng muhimi, bu Shimoliy Amerika va G`arbiy Yevropa industrial dunyoda mehnatga eng ko`p haq to`lanadigan mamlakatlarga juda tez aylanganligi. 80-yillar boshidan Tinch Okean mintaqasi mamlakatlarida mahsulotning past bahosi va yuqori sifati g`arbiy kompaniyalar egallab olgan bozorni barbod qildi. Bu xonavayronlik ko`p kompaniyalarni o`z mahsulotlarini dengiz ortida joylashtirishga majbur qildi. An‘anaviy sanoatdagi (ko`mir, po`lat) yuqori mehnat haqi past baholi import oldida qiyinchilikka uchradi. Mehnat haqiga xarajatlarni kamaytirish katta boshqarish qiziqishini uyg‗otdi. Bu IRMda ―og`ir‖ masalaning vujudga kelishiga turtki bo‗ldi. Insonlarni boshqarishda ish haqidan boshqa yanada samarali usullar mavjudmi? Shuni ta‘kidlash zarurki, G`arbda tor huquqiy va tashkiliy doiralar sababli ish beruvchilarning manyovr imkoniyatlari cheklangan. Xodimlarni ishdan bo`shatish yuqori huquqiy va moliyaviy xarajatlarga olib kelishi mumkin. Xodimlarni  
 
yo`qotish mehnat intensifikatsiyasidan texnologiya identifikatsiyasiga o‗tishining 
natijasiga aylandi. Parallel ravishda Angliya hukumati qonunchilikka o`zgartirish 
kiritib, kasaba uyushmalarning ish beruvchilarga qarshilik korsatish imkoniyatlarini 
cheklab qo`ydi. Hukumat shuningdek bozorni yagona tartiblashtiruvchi sifatida 
qabul qildi, hayotning ko`p sohalariga davlatning aralashuvini minimumgacha 
qisqartirdi. Hozirgi davr adabiyotida xarajatlarni kamaytirish bo‗yicha IRMga mos 
keluvchi eng qiziqarli model mavjud. Bu Atkinson ishlab chiqqan (1984) 
―egiluvchan firma Model-1‖dir. Unga ko`ra har bir korxonada xodimlarni ikki 
guruhga: ―yadro‖ va ―periferiya‖ga bo`lish orqali egiluvchanlikning uchta shakli 
(funksional, miqdoriy va 25 moliyaviy) kuchaytiriladi. Yadro kompaniyaga xos 
professional xususiyatlarga ega yoki ishchi kuchi bozoridan topish qiyin bo`lgan 
xodimlardan tarkib topadi. Bularga uzoq muddatli ish taklif qilinadi, biroq bozor 
sharoitlari o‗zgargan holda ular qayta o`qib chiqishlari zarur. Periferiya xodimlariga 
taklif qilinadigan ish uning saqlanishi uchun maxsus kafolatlarga ega emas. Ularga 
qisqa muddatli yoki kontrakt asosidagi qisman bandlik taklif qilinib, bu bozor 
sharoiti yomonlashganda xodimlar sonini qiyinchiliksiz kamaytirishga imkon 
beradi. Bunday kishilar odatda past darajadagi professional sifatlarga ega va ularni 
tashqi ishchi kuchi bozoridan topish oson. Bu model chuqur tanqid qilinganligiga 
qaramay, faqat ish haqini o`zgartirish masalasiga qiziquvchi tashkilotlar uchun katta 
qiziqish uyg`otmoqda. 2. Xodimlar - maksimallashtirish zarur bo`lgan resurs. Ko`p 
firmalarda, ayniqsa, bozorda yetakchilik uchun kurashishga majbur bo`lgan 
firmalarda xodimlar va bozorni anglash o`zgardi. Ular raqobat sharoitida bozorda 
ustunlik qilish kam darajada ishlab chiqarish xarajatlariga, ko`p darajada mahsulotni 
differensiatsiyalashga, yangilik kiritish va bozordagi o`zgarishlarga reaksiya 
tezligiga bog`liqligini tushundilar. Mahsulot tannarxi hisobiga asoslangan raqobat 
bozor o`zgarishlariga tez moslashish qobiliyatiga asoslangan raqobatga yon bosa 
boshladi. Shunday fikrga kelindiki, agar kompaniya kimningdir boshqarish 
tizimidan nusxa ko`chirib ustunliklarga erishgan bo`lsa, demak, boshqa firmalar 
ham undan nusxa olishlari mumkin va ustunlik bunda yo`qoladi. Shuningdek, 
beqaror iqtisodiy sharoitlarda bozorda uzoq muddatli ustunlikning yagona manbai 
yo`qotish mehnat intensifikatsiyasidan texnologiya identifikatsiyasiga o‗tishining natijasiga aylandi. Parallel ravishda Angliya hukumati qonunchilikka o`zgartirish kiritib, kasaba uyushmalarning ish beruvchilarga qarshilik korsatish imkoniyatlarini cheklab qo`ydi. Hukumat shuningdek bozorni yagona tartiblashtiruvchi sifatida qabul qildi, hayotning ko`p sohalariga davlatning aralashuvini minimumgacha qisqartirdi. Hozirgi davr adabiyotida xarajatlarni kamaytirish bo‗yicha IRMga mos keluvchi eng qiziqarli model mavjud. Bu Atkinson ishlab chiqqan (1984) ―egiluvchan firma Model-1‖dir. Unga ko`ra har bir korxonada xodimlarni ikki guruhga: ―yadro‖ va ―periferiya‖ga bo`lish orqali egiluvchanlikning uchta shakli (funksional, miqdoriy va 25 moliyaviy) kuchaytiriladi. Yadro kompaniyaga xos professional xususiyatlarga ega yoki ishchi kuchi bozoridan topish qiyin bo`lgan xodimlardan tarkib topadi. Bularga uzoq muddatli ish taklif qilinadi, biroq bozor sharoitlari o‗zgargan holda ular qayta o`qib chiqishlari zarur. Periferiya xodimlariga taklif qilinadigan ish uning saqlanishi uchun maxsus kafolatlarga ega emas. Ularga qisqa muddatli yoki kontrakt asosidagi qisman bandlik taklif qilinib, bu bozor sharoiti yomonlashganda xodimlar sonini qiyinchiliksiz kamaytirishga imkon beradi. Bunday kishilar odatda past darajadagi professional sifatlarga ega va ularni tashqi ishchi kuchi bozoridan topish oson. Bu model chuqur tanqid qilinganligiga qaramay, faqat ish haqini o`zgartirish masalasiga qiziquvchi tashkilotlar uchun katta qiziqish uyg`otmoqda. 2. Xodimlar - maksimallashtirish zarur bo`lgan resurs. Ko`p firmalarda, ayniqsa, bozorda yetakchilik uchun kurashishga majbur bo`lgan firmalarda xodimlar va bozorni anglash o`zgardi. Ular raqobat sharoitida bozorda ustunlik qilish kam darajada ishlab chiqarish xarajatlariga, ko`p darajada mahsulotni differensiatsiyalashga, yangilik kiritish va bozordagi o`zgarishlarga reaksiya tezligiga bog`liqligini tushundilar. Mahsulot tannarxi hisobiga asoslangan raqobat bozor o`zgarishlariga tez moslashish qobiliyatiga asoslangan raqobatga yon bosa boshladi. Shunday fikrga kelindiki, agar kompaniya kimningdir boshqarish tizimidan nusxa ko`chirib ustunliklarga erishgan bo`lsa, demak, boshqa firmalar ham undan nusxa olishlari mumkin va ustunlik bunda yo`qoladi. Shuningdek, beqaror iqtisodiy sharoitlarda bozorda uzoq muddatli ustunlikning yagona manbai  
 
o`z xodimlarining qobiliyatlarini bilish hisoblanadi. Amerikada ayrim elektronikaga 
ixtisoslashgan (Hewlett Packart, IBM) yetakchi kompaniyalarda inson resurslarini 
boshqarish amaliyotiga katta e‘tibor qaratildi. Bu yerda ishchilar mehnat birligi 
sifatida emas, balki kompaniya salohiyati va innovatsiyalar manbai sifatida qaraladi. 
Bunday kompaniyalarda boshqarish uslubi va personalga munosabat sinchiklab 
o`rganildi. Ular ommaviy bozor va ommaviy ishlab chiqarish bilan bog`langan 
xodimlarning yuqori ―chetlatilganlik‖ darajasidan birmuncha farq qiladi. Bu 
ommaviy ishlab chiqarish o`rnini tez o‗zgarayotgan 26 bozorda raqobat qilishga 
imkon beruvchi egiluvchan shakllar bosishi kerakligi haqidagi xulosani chiqarishga 
asos bo`ldi. Personalga aktivlarga kabi bo`lgan munosabat, ya‘ni ularni iloji boricha 
o‗stirishni ko`zlaydigan munosabat IRM bilan bog`liq bo`lgan ―yumshoq‖ 
masalani keltirib chiqardi. Korxonalarda 50 yillik ijtimoiy va ilmiy izlanishlar 
xodimlarning ixtirochilik qobiliyatlari va sodiqligini maksimallashtirishga qanday 
ko`mak beradi? Motivlashtirish nazariyalari, liderlik uslublari, ish joyini jihozlash, 
guruhning ishi, sanoat korxonalarida mehnat munosabatlariga bag‗ishlangan 
adabiyotlar asosan amerikada chiqarilgan. Mehnat munosabatlarini o‗rganuvchi 
maktab ishini qayta o`rganish IRMda ikkinchi yo‗nalish bo`lib qoldi. 3. Strategik 
integratsiya. Inson resurslarini boshqarish muammolari bo`yicha eng muhimi-
personalni boshqarish strategiyasining korxona strategiyasi bilan chambarchas 
bog`liqligidir. Bu yondashuvda 2000-yillarda strategik fikrlashda sodir bo‗lgan 
chuqur o‗zgarishlar aks etgan. Bu davrgacha strategiyani markazlashtirish 
muvaffaqiyat garovi degan dunyoqarash ko`pchilikka xos edi va bunday yondashuv 
ikkita g`oyaga asoslanar edi. Birinchisi, korxonalarda yagona markaz bo‗lishi va u 
butun korxona strategiyasini qadamba-qadam ishlab chiqishga mas‘ul bo`lishi zarur. 
Ikkinchisi: risk (tavakkalchilik xavfi) manbalarini firmaga birlashgan holda engish 
mumkin, va bu xavf qanchalik katta bo`lsa, uning boshqarilishi shunchalik 
markazlashgan bo`lishi kerak. Bunday markaz sharoitida markaz va periferiya 
o`rtasida nazorat qiluvchi xarakterdagi uzviy aloqalar, strategik rejalashtirish va 
ishlab chiqarish ustidan nazorat o`rtasida uzviy aloqalar talab qilinar edi. Bu ko‗p 
darajada funksional prinsip bo`yicha tashkil qilingan ko`p sonli ierarxik tuzilmalarga 
o`z xodimlarining qobiliyatlarini bilish hisoblanadi. Amerikada ayrim elektronikaga ixtisoslashgan (Hewlett Packart, IBM) yetakchi kompaniyalarda inson resurslarini boshqarish amaliyotiga katta e‘tibor qaratildi. Bu yerda ishchilar mehnat birligi sifatida emas, balki kompaniya salohiyati va innovatsiyalar manbai sifatida qaraladi. Bunday kompaniyalarda boshqarish uslubi va personalga munosabat sinchiklab o`rganildi. Ular ommaviy bozor va ommaviy ishlab chiqarish bilan bog`langan xodimlarning yuqori ―chetlatilganlik‖ darajasidan birmuncha farq qiladi. Bu ommaviy ishlab chiqarish o`rnini tez o‗zgarayotgan 26 bozorda raqobat qilishga imkon beruvchi egiluvchan shakllar bosishi kerakligi haqidagi xulosani chiqarishga asos bo`ldi. Personalga aktivlarga kabi bo`lgan munosabat, ya‘ni ularni iloji boricha o‗stirishni ko`zlaydigan munosabat IRM bilan bog`liq bo`lgan ―yumshoq‖ masalani keltirib chiqardi. Korxonalarda 50 yillik ijtimoiy va ilmiy izlanishlar xodimlarning ixtirochilik qobiliyatlari va sodiqligini maksimallashtirishga qanday ko`mak beradi? Motivlashtirish nazariyalari, liderlik uslublari, ish joyini jihozlash, guruhning ishi, sanoat korxonalarida mehnat munosabatlariga bag‗ishlangan adabiyotlar asosan amerikada chiqarilgan. Mehnat munosabatlarini o‗rganuvchi maktab ishini qayta o`rganish IRMda ikkinchi yo‗nalish bo`lib qoldi. 3. Strategik integratsiya. Inson resurslarini boshqarish muammolari bo`yicha eng muhimi- personalni boshqarish strategiyasining korxona strategiyasi bilan chambarchas bog`liqligidir. Bu yondashuvda 2000-yillarda strategik fikrlashda sodir bo‗lgan chuqur o‗zgarishlar aks etgan. Bu davrgacha strategiyani markazlashtirish muvaffaqiyat garovi degan dunyoqarash ko`pchilikka xos edi va bunday yondashuv ikkita g`oyaga asoslanar edi. Birinchisi, korxonalarda yagona markaz bo‗lishi va u butun korxona strategiyasini qadamba-qadam ishlab chiqishga mas‘ul bo`lishi zarur. Ikkinchisi: risk (tavakkalchilik xavfi) manbalarini firmaga birlashgan holda engish mumkin, va bu xavf qanchalik katta bo`lsa, uning boshqarilishi shunchalik markazlashgan bo`lishi kerak. Bunday markaz sharoitida markaz va periferiya o`rtasida nazorat qiluvchi xarakterdagi uzviy aloqalar, strategik rejalashtirish va ishlab chiqarish ustidan nazorat o`rtasida uzviy aloqalar talab qilinar edi. Bu ko‗p darajada funksional prinsip bo`yicha tashkil qilingan ko`p sonli ierarxik tuzilmalarga  
 
ega yirik korxonalarning ko`payishiga olib keldi. 2000-yillarning boshida bu 
yondashuvdan voz kechildi. Porter (1985) yangi nazariyani ilgari suruvchilardan biri 
bo‗ldi. Bu nazariya korxonaning muvaffaqiyati bozor o`zgarishlariga qanchalik tez 
reaksiya ko`rsatishiga bog`liq degan fikrlarga asoslangan edi. Biroq beqarorlik 
sharoitida bozor o‗zgarishlariga javob harakatlarni 27 rejalashtirish juda qiyin. 
Markazlashgan holda ishlab chiqilgan strategiyalar egiluvchanmasligi sababli 
detsentralizatsiya, dekonglomeratsiya zaruriyati haqidagi dunyoqarashlar vujudga 
keldi. Dekonglomeratsiya - bu yirik korxonalarning ―strategik birliklar‖ga 
bo‗linishidir. ―Strategik birliklar‖ o`zlarining maxsus strategiyalarini va ularga 
mos personalni boshqarish strategiyalarini ishlab chiqa boshladilar. ―Strategik 
birliklar‖ va markaz o`rtasidagi bog‗lanish zaiflashdi, biroq markaz o`zi 
mo`ljallagan ishlab chiqarish rejalari bajarilishini nazorat qilish huquqini saqlab 
qoldi. Fombraun modeli (1984) strategiya, struktura va kadrlarni boshqarish 
o`rtasidagi bog`lanishlarni yaxshi tasvirlab beradi. Bu modeldan kelib chiqadigan 
asosiy masala - personalni boshqarish strategiyasini korxonaning umumiy 
strategiyasiga qanday ulab yuborish ma‘qul? Tashqi muhitga eng qulay kirishib 
ketishni (iqtisodiy holatga tez reaksiya ko‗rsatish va h.k.) va shu bilan birga 
korxonaning barcha darajalarida kadrlar salohiyatini maksimallashtirishni 
ta‘minlovchi sharoitlarni yaratishga qaratilganlikdir. 4. Tashkiliy madaniyat. Peters 
va Uoterman (1982) birinchi bo`lib ichki madaniyat ayrim eng ―omadli‖ Amerika 
kompaniyalariga 
raqobatli 
kurashda 
muhim 
ustunlikka 
ega 
bo`lishini 
ta‘minlaganligini isbotladilar. Bu kompaniyalarni ―omadli‖ qilgan narsalar faqat 
kishilar haqida g‗amxo‗rlik va IRM boyicha metodlarning rivojlanish darajasi 
emas, balki ular kuchli ichki madaniyatni - umumiy qadriyatlar, jamoaviy anglangan 
maqsadlar, xarizmatik liderlar, ularning sadoqatlikni, bozorga yuzlanganlikni 
ulug‗lashi bo‗ldi. Bundan tashqari ular eng kam rasmiy nazoratdan foydalanib ham 
yaxshi natijalarga erishishga qodir edilar. Nazorat asosan ijtimoiy vositalar 
(ko‗pchilik qabul qilgan normalar, munosabatlar) yordamida amalga oshirilar edi. 
Ko`p tashkilotlar Poters va Folebruk g`oyalaridan nusxa ko`chirdilar. Tez orada 
kompaniyalarda yagona qiyinish uslubi va maxsus qabullarga katta ahamiyat berila 
ega yirik korxonalarning ko`payishiga olib keldi. 2000-yillarning boshida bu yondashuvdan voz kechildi. Porter (1985) yangi nazariyani ilgari suruvchilardan biri bo‗ldi. Bu nazariya korxonaning muvaffaqiyati bozor o`zgarishlariga qanchalik tez reaksiya ko`rsatishiga bog`liq degan fikrlarga asoslangan edi. Biroq beqarorlik sharoitida bozor o‗zgarishlariga javob harakatlarni 27 rejalashtirish juda qiyin. Markazlashgan holda ishlab chiqilgan strategiyalar egiluvchanmasligi sababli detsentralizatsiya, dekonglomeratsiya zaruriyati haqidagi dunyoqarashlar vujudga keldi. Dekonglomeratsiya - bu yirik korxonalarning ―strategik birliklar‖ga bo‗linishidir. ―Strategik birliklar‖ o`zlarining maxsus strategiyalarini va ularga mos personalni boshqarish strategiyalarini ishlab chiqa boshladilar. ―Strategik birliklar‖ va markaz o`rtasidagi bog‗lanish zaiflashdi, biroq markaz o`zi mo`ljallagan ishlab chiqarish rejalari bajarilishini nazorat qilish huquqini saqlab qoldi. Fombraun modeli (1984) strategiya, struktura va kadrlarni boshqarish o`rtasidagi bog`lanishlarni yaxshi tasvirlab beradi. Bu modeldan kelib chiqadigan asosiy masala - personalni boshqarish strategiyasini korxonaning umumiy strategiyasiga qanday ulab yuborish ma‘qul? Tashqi muhitga eng qulay kirishib ketishni (iqtisodiy holatga tez reaksiya ko‗rsatish va h.k.) va shu bilan birga korxonaning barcha darajalarida kadrlar salohiyatini maksimallashtirishni ta‘minlovchi sharoitlarni yaratishga qaratilganlikdir. 4. Tashkiliy madaniyat. Peters va Uoterman (1982) birinchi bo`lib ichki madaniyat ayrim eng ―omadli‖ Amerika kompaniyalariga raqobatli kurashda muhim ustunlikka ega bo`lishini ta‘minlaganligini isbotladilar. Bu kompaniyalarni ―omadli‖ qilgan narsalar faqat kishilar haqida g‗amxo‗rlik va IRM boyicha metodlarning rivojlanish darajasi emas, balki ular kuchli ichki madaniyatni - umumiy qadriyatlar, jamoaviy anglangan maqsadlar, xarizmatik liderlar, ularning sadoqatlikni, bozorga yuzlanganlikni ulug‗lashi bo‗ldi. Bundan tashqari ular eng kam rasmiy nazoratdan foydalanib ham yaxshi natijalarga erishishga qodir edilar. Nazorat asosan ijtimoiy vositalar (ko‗pchilik qabul qilgan normalar, munosabatlar) yordamida amalga oshirilar edi. Ko`p tashkilotlar Poters va Folebruk g`oyalaridan nusxa ko`chirdilar. Tez orada kompaniyalarda yagona qiyinish uslubi va maxsus qabullarga katta ahamiyat berila  
 
boshlandi. Ammo o`tkazilgan empirik tadqiqotlar bunday nusxa ko`chirishlar 
samarali natijalarga olib kelmasligini ko`rsatgan. 
 
 
boshlandi. Ammo o`tkazilgan empirik tadqiqotlar bunday nusxa ko`chirishlar samarali natijalarga olib kelmasligini ko`rsatgan.