INSONNING MA’NAVIY KAMOLOTIGA FALSAFIY DUNYOQARASHNING ROLI

Yuklangan vaqt

2024-03-31

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

6

Faytl hajmi

46,5 KB


 
 
 
 
 
 
 
 
 
INSONNING MA’NAVIY KAMOLOTIGA FALSAFIY 
DUNYOQARASHNING ROLI. 
 
REJA 
1. 
Komil  va barkamol  inson  tushunchalari.  
INSONNING MA’NAVIY KAMOLOTIGA FALSAFIY DUNYOQARASHNING ROLI. REJA 1. Komil va barkamol inson tushunchalari. 9.1.  Ma’naviy barkamol, komil inson tushunchalarini bilib olishdan avval inson, 
shaxs, fuqaro tushunchalarining mazmun-mohiyatini bilib olish lozim bо‘ladi. 
Inson nihoyatda murakkab, kо‘p qirrali va kо‘p о‘lchamli mavjudot bо‘lib, 
uning mohiyatini anglash yuzasidan turli qarashlar ilgari surib kelinmoqda. Sharq 
falsafasi tarixida ham inson bosh mavzulardan biri bо‘lib kelgan. 
Masalan, Forobiy falsafasida inson butun borliq taraqqiyotining mahsuli 
sifatida izohlanadi. Mutafakkir insoning barcha olijanob fazilatlari ilm tufayli 
ekanligini, inson hayotining mazmuni-baxtli bо‘lish va baxtli qilishga intilish, 
bunga esa faqat ilm va ma’rifat orqali erishish mumkinligini kо‘rsatdi. Beruniy va 
Ibn Sino insonning boshqa mavjudotlardan ustunligi aql va tafakkur tufayli 
ekanligini isbotlashga harakat qildilar. Abu Homid G‘azzoliy insonning boshqa 
mavjudotlardan 
ustunligi 
aqlda 
emas, 
balki 
inson 
qalbida 
ekanligini 
kо‘rsatdi.Ulug‘ mutasavvuf Abduholiq G‘ijduvoniy insonni “kichik olam” deb 
hisoblagan. 
Hayot gо‘zaldir, - deydilar shoir va mutafakkirlar, lekin hayot inson bilan 
gо‘zaldir. Inson gо‘zalligini belgilovchi asosiy mezon uning ma’naviyligi, ya’ni 
ahloq va odobi hisoblanadi. О‘zbek xalqining “Inson odobi bilan gо‘zal” degan 
maqolining mohiyatida chuqur falsafiy ma’no yotadi. 
Konfusiy insonni о‘z mohiyatini ma’naviy-ahloqiy fazilatlari va kamoloti 
orqali namoyon etadigan jonzot sifatida talqin etadi. U insonning insonligi о‘zidagi 
har qanday tabiiy ehtiyoj, his va tuyg‘uni ma’naviylikka bо‘ysundira olishidir. 
Faqat insondagi ma’naviy mas’ullik ularga nima qilish keragu, nima qilish 
kerakmasligini о‘rgatadi. Shu jihatdan qaraganda insondagi ma’naviylik inson va 
insonlar faoliyatiga maqsad, yо‘nalish va mazmun beradigan omildir. 
G‘arb ilmida esa insonga, asosan biologik mavjudot, tabiatdagi evolyusion 
о‘zgarishlarning mahsuli deb qaraldi. 
Inson tushunchasiga aniq ta’rif berish uchun uni boshqa biologik 
mavjudotlardan ajratib turuvchi eng muhim xususiyatlarini aniqlash zarur. Bular 
9.1. Ma’naviy barkamol, komil inson tushunchalarini bilib olishdan avval inson, shaxs, fuqaro tushunchalarining mazmun-mohiyatini bilib olish lozim bо‘ladi. Inson nihoyatda murakkab, kо‘p qirrali va kо‘p о‘lchamli mavjudot bо‘lib, uning mohiyatini anglash yuzasidan turli qarashlar ilgari surib kelinmoqda. Sharq falsafasi tarixida ham inson bosh mavzulardan biri bо‘lib kelgan. Masalan, Forobiy falsafasida inson butun borliq taraqqiyotining mahsuli sifatida izohlanadi. Mutafakkir insoning barcha olijanob fazilatlari ilm tufayli ekanligini, inson hayotining mazmuni-baxtli bо‘lish va baxtli qilishga intilish, bunga esa faqat ilm va ma’rifat orqali erishish mumkinligini kо‘rsatdi. Beruniy va Ibn Sino insonning boshqa mavjudotlardan ustunligi aql va tafakkur tufayli ekanligini isbotlashga harakat qildilar. Abu Homid G‘azzoliy insonning boshqa mavjudotlardan ustunligi aqlda emas, balki inson qalbida ekanligini kо‘rsatdi.Ulug‘ mutasavvuf Abduholiq G‘ijduvoniy insonni “kichik olam” deb hisoblagan. Hayot gо‘zaldir, - deydilar shoir va mutafakkirlar, lekin hayot inson bilan gо‘zaldir. Inson gо‘zalligini belgilovchi asosiy mezon uning ma’naviyligi, ya’ni ahloq va odobi hisoblanadi. О‘zbek xalqining “Inson odobi bilan gо‘zal” degan maqolining mohiyatida chuqur falsafiy ma’no yotadi. Konfusiy insonni о‘z mohiyatini ma’naviy-ahloqiy fazilatlari va kamoloti orqali namoyon etadigan jonzot sifatida talqin etadi. U insonning insonligi о‘zidagi har qanday tabiiy ehtiyoj, his va tuyg‘uni ma’naviylikka bо‘ysundira olishidir. Faqat insondagi ma’naviy mas’ullik ularga nima qilish keragu, nima qilish kerakmasligini о‘rgatadi. Shu jihatdan qaraganda insondagi ma’naviylik inson va insonlar faoliyatiga maqsad, yо‘nalish va mazmun beradigan omildir. G‘arb ilmida esa insonga, asosan biologik mavjudot, tabiatdagi evolyusion о‘zgarishlarning mahsuli deb qaraldi. Inson tushunchasiga aniq ta’rif berish uchun uni boshqa biologik mavjudotlardan ajratib turuvchi eng muhim xususiyatlarini aniqlash zarur. Bular qatoriga quyidagilar kiradi. Inson eng avvalo boshqa mavjudotlardan о‘zining 
xotirasi, tafakkuri, tili borligi bilan ajralib turadi. Boshqa mavjudotlardan 
insonning tub sifatiy farqini ifodalovchi xususiyatlardan yana biri uning о‘z amaliy 
faoliyatini tartibga sola bilishidir. Shuningdek, inson о‘z turmushi uchun zarur 
bо‘lgan moddiy va ma’naviy boyliklarni ishlab chiqarish, yaratish malakasiga ega 
ekanligi ham ana shunday xususiyatlardan biri hisoblanadi. Inson hayotida mehnat 
asosiy rol о‘ynaydi. Mehnat tufayli inson о‘zi yashayotgan tabiatga ta’sir etadi, uni 
о‘zgartiradi, moddiy va ma’naviy boyliklarni yaratadi. Amerikalik olim B.Franklin 
“Inson mehnat qurollarini yaratuvchi jonzotdir”, deb ta’riflagan. 
Oilaviy munosabatlar va ma’naviy-ahloqiy meyorlar insonni hayvondan farq 
qiluvchi eng muhim xususiyati sanaladi. 
Inson о‘z aqli tufayli butun koinot, tabiat taraqqiyotida buyuk yaratuvchi 
kuch sifatida namoyon bо‘ladi, о‘z tarixini yaratadi, uni avaylab-asraydi. Inson 
faoliyati va tajribalari jamiyatning takomillashuvi va kishilarning har tomonlama 
kamol topishi uchun manba bо‘lib xizmat qiladi. 
Bugungi kunda faylasuflar inson uchta buyuk qudrat – tana, ruhiyat va 
ma’naviyatning yig‘indisi ekanligini ta’kidlamoqdalar. Insonning biologik 
xususiyatlariga ovqatlanish, himoyalanish, zurriyot qoldirish, sharoitga moslashish 
kabilar kirsa, uning ijtimoiy xususiyatlariga til, muomala, bilim, ong, mahsulot 
ishlab chiqarish, taqsimlash, iste’mol qilish, boshqarish, о‘zini-о‘zi idora etish, 
ahloq, nutq, tafakkur, qadriyatlar bilan ish kо‘rish va boshqalar kiradi. Psixik 
xususiyatlarini ruhiy kechinmalar, hayratlanish, g‘am-tashvish, iztirob chekish, 
zavqlanish, kayfiyat kabilar tashkil etadi. 
Inson о‘z hayoti davomida tana va ruh ehtiyojlarini qondirishga intiladi. 
Tana ehtiyojlarini qondirish inson yashashining birlamchi, asosiy sharti 
hisoblanadi. Biroq hayotning ma’nosi faqat moddiy ne’matlardan bahramand 
bо‘lish, qorin tо‘yg‘azish, lazzatlanish, boylikka ruju qо‘yishdangina iborat emas. 
Inson ruhi ham о‘ziga xos oziqqa ehtiyoj sezadi. Bu ehtiyoj insonda 
qatoriga quyidagilar kiradi. Inson eng avvalo boshqa mavjudotlardan о‘zining xotirasi, tafakkuri, tili borligi bilan ajralib turadi. Boshqa mavjudotlardan insonning tub sifatiy farqini ifodalovchi xususiyatlardan yana biri uning о‘z amaliy faoliyatini tartibga sola bilishidir. Shuningdek, inson о‘z turmushi uchun zarur bо‘lgan moddiy va ma’naviy boyliklarni ishlab chiqarish, yaratish malakasiga ega ekanligi ham ana shunday xususiyatlardan biri hisoblanadi. Inson hayotida mehnat asosiy rol о‘ynaydi. Mehnat tufayli inson о‘zi yashayotgan tabiatga ta’sir etadi, uni о‘zgartiradi, moddiy va ma’naviy boyliklarni yaratadi. Amerikalik olim B.Franklin “Inson mehnat qurollarini yaratuvchi jonzotdir”, deb ta’riflagan. Oilaviy munosabatlar va ma’naviy-ahloqiy meyorlar insonni hayvondan farq qiluvchi eng muhim xususiyati sanaladi. Inson о‘z aqli tufayli butun koinot, tabiat taraqqiyotida buyuk yaratuvchi kuch sifatida namoyon bо‘ladi, о‘z tarixini yaratadi, uni avaylab-asraydi. Inson faoliyati va tajribalari jamiyatning takomillashuvi va kishilarning har tomonlama kamol topishi uchun manba bо‘lib xizmat qiladi. Bugungi kunda faylasuflar inson uchta buyuk qudrat – tana, ruhiyat va ma’naviyatning yig‘indisi ekanligini ta’kidlamoqdalar. Insonning biologik xususiyatlariga ovqatlanish, himoyalanish, zurriyot qoldirish, sharoitga moslashish kabilar kirsa, uning ijtimoiy xususiyatlariga til, muomala, bilim, ong, mahsulot ishlab chiqarish, taqsimlash, iste’mol qilish, boshqarish, о‘zini-о‘zi idora etish, ahloq, nutq, tafakkur, qadriyatlar bilan ish kо‘rish va boshqalar kiradi. Psixik xususiyatlarini ruhiy kechinmalar, hayratlanish, g‘am-tashvish, iztirob chekish, zavqlanish, kayfiyat kabilar tashkil etadi. Inson о‘z hayoti davomida tana va ruh ehtiyojlarini qondirishga intiladi. Tana ehtiyojlarini qondirish inson yashashining birlamchi, asosiy sharti hisoblanadi. Biroq hayotning ma’nosi faqat moddiy ne’matlardan bahramand bо‘lish, qorin tо‘yg‘azish, lazzatlanish, boylikka ruju qо‘yishdangina iborat emas. Inson ruhi ham о‘ziga xos oziqqa ehtiyoj sezadi. Bu ehtiyoj insonda ma’rifatparvarlik, odamiylik, adolatlilik, rahm-shafqat, diyonat, vijdon, oliy 
himmatlilik, vatanparvarlik kabi ma’naviy fazilatlarni shakllanishiga olib keladi. 
Yuksak 
ma’naviyat 
insonni 
ruhan 
poklaydi, 
iymon-e’tiqodini 
mustahkamlaydi. Yuksak ma’naviyatgina inson ehtiyojlarini oqilona qondirishga, 
ijtimoiy adolatni о‘rnatib, sahiy va oliyhimmat bо‘lishga undaydi. Yuksak 
ma’naviyatda haqiqiy insoniy mohiyat mujassamdir. 
Shaxs - alohida kishi, ijtimoiy-ahloqiy, ma’naviy mohiyatni о‘zida 
mujassamlashtirgan individ. Kishilar shaxs bо‘lib tug‘ilmaydi, balki jamiyatdagina 
shaxs bо‘lib shakllanadi va rivojlanadi. 
Inson ta’lim-tarbiya, mehnat, о‘zaro muloqot jarayonida ijtimoiy tajriba, 
bilim, turli munosabatlar, ahloqiy-ma’naviy meyorlar, siyosiy qarashlar ta’siri 
ostida faoliyat yuritadi, ularni о‘zlashtiradi va shu jarayonda asta-sekin 
ijtimoiylashib boradi, ya’ni shaxs bо‘lib shakllanadi. Natijada insonda irsiy 
bо‘lmagan yangicha fazilatlar paydo bо‘ladi. U yaratuvchan mavjudot sifatida 
faoliyat kо‘rsata boshlaydi. 
Shaxs tushunchasi inson tushunchasining yuksak kо‘rinishi, oliy maqomidir. 
U о‘zida inson mohiyatini, uning mavjudot sifatidagi qadriyatini mujassam etadi. 
Insonning olijanob fazilatlari yetuk shaxslar timsolida о‘z aksini topadi. 
Insonga xos bо‘lgan barcha xususiyatlar shaxs faoliyatida, uning jamiyatda tutgan 
о‘rnida, uning о‘z moddiy va ma’naviy ehtiyojlarini qondirishda, muayyan 
g‘oyalarni amalga oshirishda yaqqol kо‘rinadi. 
О‘zbekistonda bozor munosabatlariga о‘tish sharoitida fozil va barkamol 
inson 
shaxsini 
shakllantirish 
dolzarb 
vazifalardan 
biri 
bо‘lib 
qoldi. 
Mamlakatimizda ta’lim-tarbiya sohasida keng kо‘lamda amalga oshirilayotgan 
islohotlar о‘z oldiga ana shunday shaxsni tarbiyalab voyaga yetkazish va 
shakllantirishni maqsad qilib qо‘ygan. 
ma’rifatparvarlik, odamiylik, adolatlilik, rahm-shafqat, diyonat, vijdon, oliy himmatlilik, vatanparvarlik kabi ma’naviy fazilatlarni shakllanishiga olib keladi. Yuksak ma’naviyat insonni ruhan poklaydi, iymon-e’tiqodini mustahkamlaydi. Yuksak ma’naviyatgina inson ehtiyojlarini oqilona qondirishga, ijtimoiy adolatni о‘rnatib, sahiy va oliyhimmat bо‘lishga undaydi. Yuksak ma’naviyatda haqiqiy insoniy mohiyat mujassamdir. Shaxs - alohida kishi, ijtimoiy-ahloqiy, ma’naviy mohiyatni о‘zida mujassamlashtirgan individ. Kishilar shaxs bо‘lib tug‘ilmaydi, balki jamiyatdagina shaxs bо‘lib shakllanadi va rivojlanadi. Inson ta’lim-tarbiya, mehnat, о‘zaro muloqot jarayonida ijtimoiy tajriba, bilim, turli munosabatlar, ahloqiy-ma’naviy meyorlar, siyosiy qarashlar ta’siri ostida faoliyat yuritadi, ularni о‘zlashtiradi va shu jarayonda asta-sekin ijtimoiylashib boradi, ya’ni shaxs bо‘lib shakllanadi. Natijada insonda irsiy bо‘lmagan yangicha fazilatlar paydo bо‘ladi. U yaratuvchan mavjudot sifatida faoliyat kо‘rsata boshlaydi. Shaxs tushunchasi inson tushunchasining yuksak kо‘rinishi, oliy maqomidir. U о‘zida inson mohiyatini, uning mavjudot sifatidagi qadriyatini mujassam etadi. Insonning olijanob fazilatlari yetuk shaxslar timsolida о‘z aksini topadi. Insonga xos bо‘lgan barcha xususiyatlar shaxs faoliyatida, uning jamiyatda tutgan о‘rnida, uning о‘z moddiy va ma’naviy ehtiyojlarini qondirishda, muayyan g‘oyalarni amalga oshirishda yaqqol kо‘rinadi. О‘zbekistonda bozor munosabatlariga о‘tish sharoitida fozil va barkamol inson shaxsini shakllantirish dolzarb vazifalardan biri bо‘lib qoldi. Mamlakatimizda ta’lim-tarbiya sohasida keng kо‘lamda amalga oshirilayotgan islohotlar о‘z oldiga ana shunday shaxsni tarbiyalab voyaga yetkazish va shakllantirishni maqsad qilib qо‘ygan. Demokratik qadriyatlar tizimida shaxs erkinligi alohida о‘rin tutadi. Erkinlik 
– insonning intellektual-ma’naviy kamolotga erishuvining zarur sharti. Erkinlik 
tufayli inson yaratuvchilik qobiliyatini namoyon etadi, shaxsiy mas’uliyat va 
insoniy burchni tо‘la his etadi. Shaxs erkinligi, avvalo ahloqiy, sо‘z, vijdon, 
matbuot erkinligida rо‘yobga chiqadi. 
Inson, shaxs tushunchalari bilan birga fuqaro, fuqarolik tushunchalari ham 
yonma-yon ishlatib kelinadi. “Fuqaro” sо‘zi “faqir” sо‘zidan olingan bо‘lib, 
hozirgi davrda uning ma’nosi о‘zgarib ketgan. 
Fuqarolik tushunchasi antik Yunoniston va Rimda mavjud bо‘lsa-da, asosan 
о‘rta asrlar oxirida feodalizm inqirozga uchrab, jamiyatdagi siyosiy, iqtisodiy va 
ijtimoiy hayot demokratiya va bozor munosabatlari zaminiga о‘ta boshlaganida, 
hozirgi shakl va mazmunda paydo bо‘la boshlagan. Ilk bor fransuzchada 
“situayyan”, inglizchada “sitizen” – “shaharli”, ruscha “gorojanin - grajdanin”, 
ya’ni qoloq qishloqdan, mustabid feodal munosabatlardan ozod inson, jamiyatning 
teng huquqli a’zosi, degan ma’noni bildirgan. Mustaqillik e’lon qilingandan sо‘ng, 
о‘zbek tilida о‘tmishdagi “grajdanlik” sо‘zi о‘rniga “fuqarolik” degan atama qabul 
qilindi. 
Fuqarolik – jamiyatning demokratik rivojlanishida insoniyat qо‘lga kiritgan 
ulkan yutuqlardan biri. U – shaxsning muayyan davlat qaramog‘ida bо‘lishi, shu 
davlatga, mamlakat ichida ham, uning tashqarisida ham mansub ekanligi, shu 
mansublikning huquqiy hujjatlar yordamida tasdiqlanganligini bildiradi. Shaxs 
fuqarolikka ega bо‘lgach, davlat uning hamma huquq va erkinliklarini e’tirof etadi, 
ularni amalga oshishini ta’minlash choralarini kо‘radi.О‘z navbatida fuqarolar 
davlat qonunlari va qoidalariga sо‘zsiz amal qiladilar, о‘zlari uchun belgilangan 
majburiyatlarni bajaradilar. 
Mustaqillik yillarida Prezidentimiz tomonidan “Kuchli davlatdan kuchli 
fuqarolik jamiyati sari” g‘oyasi ilgari surildi. Demakki, bizning bosh maqsadimiz 
demokratik, fuqarolik jamiyatini qurish va barpo etishdir. Fuqarolik jamiyati-
Demokratik qadriyatlar tizimida shaxs erkinligi alohida о‘rin tutadi. Erkinlik – insonning intellektual-ma’naviy kamolotga erishuvining zarur sharti. Erkinlik tufayli inson yaratuvchilik qobiliyatini namoyon etadi, shaxsiy mas’uliyat va insoniy burchni tо‘la his etadi. Shaxs erkinligi, avvalo ahloqiy, sо‘z, vijdon, matbuot erkinligida rо‘yobga chiqadi. Inson, shaxs tushunchalari bilan birga fuqaro, fuqarolik tushunchalari ham yonma-yon ishlatib kelinadi. “Fuqaro” sо‘zi “faqir” sо‘zidan olingan bо‘lib, hozirgi davrda uning ma’nosi о‘zgarib ketgan. Fuqarolik tushunchasi antik Yunoniston va Rimda mavjud bо‘lsa-da, asosan о‘rta asrlar oxirida feodalizm inqirozga uchrab, jamiyatdagi siyosiy, iqtisodiy va ijtimoiy hayot demokratiya va bozor munosabatlari zaminiga о‘ta boshlaganida, hozirgi shakl va mazmunda paydo bо‘la boshlagan. Ilk bor fransuzchada “situayyan”, inglizchada “sitizen” – “shaharli”, ruscha “gorojanin - grajdanin”, ya’ni qoloq qishloqdan, mustabid feodal munosabatlardan ozod inson, jamiyatning teng huquqli a’zosi, degan ma’noni bildirgan. Mustaqillik e’lon qilingandan sо‘ng, о‘zbek tilida о‘tmishdagi “grajdanlik” sо‘zi о‘rniga “fuqarolik” degan atama qabul qilindi. Fuqarolik – jamiyatning demokratik rivojlanishida insoniyat qо‘lga kiritgan ulkan yutuqlardan biri. U – shaxsning muayyan davlat qaramog‘ida bо‘lishi, shu davlatga, mamlakat ichida ham, uning tashqarisida ham mansub ekanligi, shu mansublikning huquqiy hujjatlar yordamida tasdiqlanganligini bildiradi. Shaxs fuqarolikka ega bо‘lgach, davlat uning hamma huquq va erkinliklarini e’tirof etadi, ularni amalga oshishini ta’minlash choralarini kо‘radi.О‘z navbatida fuqarolar davlat qonunlari va qoidalariga sо‘zsiz amal qiladilar, о‘zlari uchun belgilangan majburiyatlarni bajaradilar. Mustaqillik yillarida Prezidentimiz tomonidan “Kuchli davlatdan kuchli fuqarolik jamiyati sari” g‘oyasi ilgari surildi. Demakki, bizning bosh maqsadimiz demokratik, fuqarolik jamiyatini qurish va barpo etishdir. Fuqarolik jamiyati- insonga uni iqtisodiy, siyosiy va madaniy hayoti shakllarini erkin tanlashi 
kafolatlanadigan, qonun ustivorligi va inson huquqlari hamda erkinliklari qaror 
topadigan, kо‘p partiyaviylik, siyosiy institutlar, mafkura va fikrlarning xilma-
xilligi ta’minlanadigan hamda о‘zini-о‘zi boshqarish organlarining mavqei baland 
bо‘lgan ijtimoiy tuzum.  
Mamlakatimizda bunday jamiyatni barpo etish barkamol inson shaxsini 
shakllantirishni talab etadi, chunki fuqarolik jamiyati asoslarini barpo etishni inson 
omilisiz tasavvur etib bо‘lmaydi. Prezidentimiz I.A.Karimov ta’kidlaganidek, 
hozirgi sharoitda inson omili va mezoni barcha islohotlarimizning bosh yо‘nalishi 
va samaradorligining pirovard natijasini belgilab beradi. “Fuqarolik jamiyati 
asoslarini barpo etishning eng muhim tarkibiy qismi ma’naviyat va ma’rifat 
sohasida, shaxsni muntazam kamol toptirish borasida uzluksiz ish olib borishdan 
iborat”. 
 
insonga uni iqtisodiy, siyosiy va madaniy hayoti shakllarini erkin tanlashi kafolatlanadigan, qonun ustivorligi va inson huquqlari hamda erkinliklari qaror topadigan, kо‘p partiyaviylik, siyosiy institutlar, mafkura va fikrlarning xilma- xilligi ta’minlanadigan hamda о‘zini-о‘zi boshqarish organlarining mavqei baland bо‘lgan ijtimoiy tuzum. Mamlakatimizda bunday jamiyatni barpo etish barkamol inson shaxsini shakllantirishni talab etadi, chunki fuqarolik jamiyati asoslarini barpo etishni inson omilisiz tasavvur etib bо‘lmaydi. Prezidentimiz I.A.Karimov ta’kidlaganidek, hozirgi sharoitda inson omili va mezoni barcha islohotlarimizning bosh yо‘nalishi va samaradorligining pirovard natijasini belgilab beradi. “Fuqarolik jamiyati asoslarini barpo etishning eng muhim tarkibiy qismi ma’naviyat va ma’rifat sohasida, shaxsni muntazam kamol toptirish borasida uzluksiz ish olib borishdan iborat”.