Interfaol metodlar (Interfaol ta’lim strategiyalari, Interfaol grafik organayzerlar)

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

6

File size

Fayl hajmi

37,4 KB


Interfaol metodlar
Reja: 
1. Interfaol metodlar
Interfaol metodlar. 1. Interfaol metodlar - ta’lim oluvchilarni faollashtiruvchi va
mustaqil fikrlashga undovchi, ta’lim jarayonining markazida ta’lim oluvchi bo‘lgan
metodlar. 
2. Interfaol ta’lim strategiyalari - guruh ishini tashkil qilishga yondashuv
ma’lum ma’noda strategik yondashuvga qiyoslanadi. 
3. Interfaol grafik organayzerlar- bunday mashg‘ulotlarda asosiy fikrlar
turli grafik shakllarda yozma ko‘rinishda ifodalanishiga asoslaniladi. 
Hozirgi  vaqtda  ta’lim  jarayonida  o‘qitishning  zamonaviy  metodlari  keng
qo‘llanilmoqda. O‘qitishning zamonaviy metodlarini qo‘llash o‘qitish jarayonida
yuqori  samaradorlikka  erishishga  olib  keladi.  Bu  metodlarni  har  bir  darsning
didaktik  vazifasidan  kelib  chiqib  tanlash  maqsadga  muvofiq.  An’anaviy  dars
shaklini saqlab qolgan holda uni ta’lim oluvchilar faoliyatini faollashtiradigan turli-
tuman metodlar bilan boyitish ta’lim oluvchilarning o‘zlashtirish darajasi o‘sishiga
olib keladi. Bugungi kunda bir qator rivojlangan mamlakatlarda ta’lim-tarbiya
jarayonining samaradorligini kafolatlovchi zamonaviy pedagogik texnologiyalarni
qo‘llash borasida katta tajriba asoslarini tashkil etuvchi metodlar interfaol metodlar
nomi bilan yuritilmoqda. Interfaol ta’lim metodlari hozirda eng ko‘p tarqalgan va
barcha turdagi ta’lim muassasalarida keng qo‘llanayotgan metodlardan hisoblanadi.
Shu bilan birga, interfaol ta’lim metodlarining turlari ko‘p bo‘lib, ta’lim-tarbiya
jarayonining deyarli hamma vazifalarini amalga oshirish maqsadlari uchun moslari
hozirda mavjud. Amaliyotda ulardan muayyan maqsadlar uchun moslarini ajratib
tegishlicha qo‘llash mumkin. Bu holat hozirda interfaol ta’lim metodlarini ma’lum
maqsadlarni amalga oshirish uchun to‘g‘ri tanlash muammosini keltirib chiqargan.
Buning uchun dars jarayoni oqilona tashkil qilinishi, ta’lim beruvchi tomonidan
Logotip
Interfaol metodlar Reja: 1. Interfaol metodlar Interfaol metodlar. 1. Interfaol metodlar - ta’lim oluvchilarni faollashtiruvchi va mustaqil fikrlashga undovchi, ta’lim jarayonining markazida ta’lim oluvchi bo‘lgan metodlar. 2. Interfaol ta’lim strategiyalari - guruh ishini tashkil qilishga yondashuv ma’lum ma’noda strategik yondashuvga qiyoslanadi. 3. Interfaol grafik organayzerlar- bunday mashg‘ulotlarda asosiy fikrlar turli grafik shakllarda yozma ko‘rinishda ifodalanishiga asoslaniladi. Hozirgi vaqtda ta’lim jarayonida o‘qitishning zamonaviy metodlari keng qo‘llanilmoqda. O‘qitishning zamonaviy metodlarini qo‘llash o‘qitish jarayonida yuqori samaradorlikka erishishga olib keladi. Bu metodlarni har bir darsning didaktik vazifasidan kelib chiqib tanlash maqsadga muvofiq. An’anaviy dars shaklini saqlab qolgan holda uni ta’lim oluvchilar faoliyatini faollashtiradigan turli- tuman metodlar bilan boyitish ta’lim oluvchilarning o‘zlashtirish darajasi o‘sishiga olib keladi. Bugungi kunda bir qator rivojlangan mamlakatlarda ta’lim-tarbiya jarayonining samaradorligini kafolatlovchi zamonaviy pedagogik texnologiyalarni qo‘llash borasida katta tajriba asoslarini tashkil etuvchi metodlar interfaol metodlar nomi bilan yuritilmoqda. Interfaol ta’lim metodlari hozirda eng ko‘p tarqalgan va barcha turdagi ta’lim muassasalarida keng qo‘llanayotgan metodlardan hisoblanadi. Shu bilan birga, interfaol ta’lim metodlarining turlari ko‘p bo‘lib, ta’lim-tarbiya jarayonining deyarli hamma vazifalarini amalga oshirish maqsadlari uchun moslari hozirda mavjud. Amaliyotda ulardan muayyan maqsadlar uchun moslarini ajratib tegishlicha qo‘llash mumkin. Bu holat hozirda interfaol ta’lim metodlarini ma’lum maqsadlarni amalga oshirish uchun to‘g‘ri tanlash muammosini keltirib chiqargan. Buning uchun dars jarayoni oqilona tashkil qilinishi, ta’lim beruvchi tomonidan
ta’lim  oluvchilarning  qiziqishini  orttirib,  ularning  ta’lim  jarayonida  faolligi
muttasil rag‘batlantirib turilishi, o‘quv materialini kichik-kichik bo‘laklarga bo‘lib,
ularning  mazmunini  ochishda  aqliy  hujum,  kichik  guruhlarda  ishlash,  bahs-
munozara,  muammoli  vaziyat,  yo‘naltiruvchi  matn,  loyiha,  rolli  o‘yinlar  kabi
metodlarni qo‘llash va ta’lim oluvchilarni amaliy mashqlarni mustaqil bajarishga
undash  talab  etiladi.  Hozirgi  kunda  eng  ommaviy  interfaol  ta’lim  metodlari
quyidagilar sanaladi: 1. Interfaol metodlar: “Keys-stadi” (yoki “O‘quv keyslari”),
“Blist-so‘rov”,  “Modellashtirish”,  “Ijodiy  ish”,  “Muammoli  ta’lim”  va  b.  2.
Interfaol ta’lim strategiyalari.“Aqliy hujum”, “Bumerang”, “Galereya”, “Zig-zag”,
“Zinama-zina”, “Muzyorar”, “Rotastiya”, “Yumaloqlangan qor” va k. Interfaol
ta’lim metodlari tarkibidan interfaol ta’lim strategiyalarini ajratishda guruh ishini
tashkil qilishga yondashuv ma’lum ma’noda strategic yondashuvga qiyoslanishiga
asoslaniladi.  Aslida  bu  strategiyalar  ham  ko‘proq  jihatdan  interfaol  ta’lim
metodlariga tegishli bo‘lib, ularning orasida boshqa farqlar yo‘q. 3. Interfaol grafik
organayzerlar: “Baliq skeleti”, “BBB”, “Konsteptual jadval”, “Venn diagrammasi”,
“T-jadval”, “Insert”, “Klaster”, “Nima uchun?”, “Qanday?” va b. Interfaol grafik
organayzerlarni  ajratishda  bunday  mashg‘ulotlarda  asosiy  fikrlar  turli  grafik
shakllarda  yozma  ko‘rinishda  ifodalanishiga  asoslaniladi.  Aslida  bu  grafik
organayzerlar  bilan  ishlash  ham  ko‘proq  jihatdan  interfaol  ta’lim  metodlariga
tegishli bo‘lib, ularning orasida boshqa farqlar yo‘q. Interfaol ta’lim metodlarini
ko‘pincha turli shakllardagi o‘quv mashg‘ulotlari texnologiyalari bilan bir vaqtda
qo‘llanmokda. Bu metodlarni qo‘llash mashg‘ulot ishtirokchilarining faolliklarini
oshirib,  ta’lim  samaradorligini  yaxshilashga  xizmat  qiladi.  Ta’lim  jarayonida
interfaol metodlardan foydalanish ta’lim samaradorligini oshirishga xizmat qiladi.
Interfaol ta’lim jarayonida dars o‘quvchilarning o‘zaro muloqotlari asosida amalga
oshiriladi. Interfaol metod ta’lim jarayonida o‘qituvchilar va o‘quvchilar orasidagi
faollikni  oshirish  orqali  ularning  o‘zaro  harakati,  ta’siri  ostida  bilimlarni
o‘zlashtirishni  kafolatlash,  shaxsiy  sifatlarni  rivojlantirishga  xizmat  qiladi.
Boshlang‘ich  sinflarda  ”aqliy  hujum”,  ”6*6*6”,  ”klaster”,  “zakovatli  zukko”,
“qarama-qarshi munosabat”, ”ven diagrammasi”, ”insert”, ”topqirlik o‘yini” kabi
interfaol  metodlar  muhim  o‘rin  tutishi  amaliyotda  o‘z  tasdig‘ini  topmoqda.
Boshlang‘ich  ta’limda  matematika  darslarini  tashkil  etish  va  uni  o‘tkazishda
Logotip
ta’lim oluvchilarning qiziqishini orttirib, ularning ta’lim jarayonida faolligi muttasil rag‘batlantirib turilishi, o‘quv materialini kichik-kichik bo‘laklarga bo‘lib, ularning mazmunini ochishda aqliy hujum, kichik guruhlarda ishlash, bahs- munozara, muammoli vaziyat, yo‘naltiruvchi matn, loyiha, rolli o‘yinlar kabi metodlarni qo‘llash va ta’lim oluvchilarni amaliy mashqlarni mustaqil bajarishga undash talab etiladi. Hozirgi kunda eng ommaviy interfaol ta’lim metodlari quyidagilar sanaladi: 1. Interfaol metodlar: “Keys-stadi” (yoki “O‘quv keyslari”), “Blist-so‘rov”, “Modellashtirish”, “Ijodiy ish”, “Muammoli ta’lim” va b. 2. Interfaol ta’lim strategiyalari.“Aqliy hujum”, “Bumerang”, “Galereya”, “Zig-zag”, “Zinama-zina”, “Muzyorar”, “Rotastiya”, “Yumaloqlangan qor” va k. Interfaol ta’lim metodlari tarkibidan interfaol ta’lim strategiyalarini ajratishda guruh ishini tashkil qilishga yondashuv ma’lum ma’noda strategic yondashuvga qiyoslanishiga asoslaniladi. Aslida bu strategiyalar ham ko‘proq jihatdan interfaol ta’lim metodlariga tegishli bo‘lib, ularning orasida boshqa farqlar yo‘q. 3. Interfaol grafik organayzerlar: “Baliq skeleti”, “BBB”, “Konsteptual jadval”, “Venn diagrammasi”, “T-jadval”, “Insert”, “Klaster”, “Nima uchun?”, “Qanday?” va b. Interfaol grafik organayzerlarni ajratishda bunday mashg‘ulotlarda asosiy fikrlar turli grafik shakllarda yozma ko‘rinishda ifodalanishiga asoslaniladi. Aslida bu grafik organayzerlar bilan ishlash ham ko‘proq jihatdan interfaol ta’lim metodlariga tegishli bo‘lib, ularning orasida boshqa farqlar yo‘q. Interfaol ta’lim metodlarini ko‘pincha turli shakllardagi o‘quv mashg‘ulotlari texnologiyalari bilan bir vaqtda qo‘llanmokda. Bu metodlarni qo‘llash mashg‘ulot ishtirokchilarining faolliklarini oshirib, ta’lim samaradorligini yaxshilashga xizmat qiladi. Ta’lim jarayonida interfaol metodlardan foydalanish ta’lim samaradorligini oshirishga xizmat qiladi. Interfaol ta’lim jarayonida dars o‘quvchilarning o‘zaro muloqotlari asosida amalga oshiriladi. Interfaol metod ta’lim jarayonida o‘qituvchilar va o‘quvchilar orasidagi faollikni oshirish orqali ularning o‘zaro harakati, ta’siri ostida bilimlarni o‘zlashtirishni kafolatlash, shaxsiy sifatlarni rivojlantirishga xizmat qiladi. Boshlang‘ich sinflarda ”aqliy hujum”, ”6*6*6”, ”klaster”, “zakovatli zukko”, “qarama-qarshi munosabat”, ”ven diagrammasi”, ”insert”, ”topqirlik o‘yini” kabi interfaol metodlar muhim o‘rin tutishi amaliyotda o‘z tasdig‘ini topmoqda. Boshlang‘ich ta’limda matematika darslarini tashkil etish va uni o‘tkazishda
interfaol metodlardan foydalanishning o‘ziga xos jihatlari mavjud. Boshlang‘ich
maktabda  matematika  ta’limi  o‘quvchilarning  mantiqiy  fikrlash  qobiliyatini
shakllantirish va rivojlantirishga, o‘z fikrlarini mustaqil bayon qila olish, egallagan
bilimlarini ijtimoiy faoliyatlarida qo‘llash hamda ta’limning ikkinchi bosqichida
o‘qishni  davom  ettirish  uchun  matematik  tayyorgarlikni  ta’minlashga  xizmat
qiladi.  Matematika  darslarida  natural  sonlar  va  nol  to‘g‘risida  tasavvurni
shakllantirish,  puxta  hisoblash  ko‘nikmalarini  hosil  qilish,  amaliy  masalalarni
yechishda natural sonlar va arifmetik amallarni qo‘llay olishga o‘rgatish, eng sodda
geometrik shakllar, ularni tekislikda tasvirlash xususiyatlari haqida tasavvurga ega
bo‘lish hamda og‘zaki va yozma hisoblash va matematik munosabat belgilaridan
foydalana olish malakasini hosil qilishga alohida e’tibor beriladi.
«Aqliy xujum». Mazkur metod muayyan mavzu yuzasidan berilgan muammolarni
hal  etishda  keng qo’llaniladigan metod  sanalib,  u  mashg`ulot  ishtirokchilarini
muammo  xususida  keng  va  har  tomonlama  fikr  yuritish,  shuningdek,  o’z
tasavvurlari va g`oyalaridan ijobiy foydalanish borasida ma’lum ko’nikma hamda
malakalarni xosil qilishga rag`batlantiradi. Ushbu metod yordamida tashkil etilgan
mashg`ulot  jarayonida  ixtiyoriy  muammolar  yuzasidan  bir  necha  original
yechimlarni topish imkoniyati tug`iladi. «Aqliy xujum» metodi tanlab olingan
mavzular doirasida ma’lum qadriyatlarni aniqlash, ayni vaqtda ularga muqobil
bo’lgan g`oyalarni tanlash uchun sharoit yaratadi.
Mashg`ulotlar  jarayonida  «Aqliy  xujum»  metodidan  foydalanishda  bir  necha
qoidalarga amal qilish talab etiladi. Ushbu qoidalar quyidagilar:
1. Mashg`ulot ishtirokchilarini muammo doirasida keng fikr yuritishga undash, ular
tomonidan kutilmagan mantiqiy fikrlarning bildirilishiga erishish.
2. Har bir ta’lim oluvchi tomonidan bildirilayotgan fikr yoki g`oyalar miqdori
rag`batlantirilib boriladi. Bu esa bildirilgan fikrlar orasidan eng maqbullarini tanlab
olishga imkon beradi. Bundan tashqari fikrlarning rag`batlantirilishi navbatdagi
yangi fikr yoki g`oyalarning tug`ilishiga olib keladi.
3. Har bir ta’lim oluvchi o’zining shaxsiy fikri yoki g`oyalariga asoslanishi hamda
ularni o’zgartirishi mumkin. Avval bildirilgan fikr (g`oya)larni umumlashtirish,
turkumlashtirish  yoki  ularni  o’zgartirish  ilmiy  asoslangan  fikr  (g`oya)larning
shakllanishiga zamin hozirlaydi.
Logotip
interfaol metodlardan foydalanishning o‘ziga xos jihatlari mavjud. Boshlang‘ich maktabda matematika ta’limi o‘quvchilarning mantiqiy fikrlash qobiliyatini shakllantirish va rivojlantirishga, o‘z fikrlarini mustaqil bayon qila olish, egallagan bilimlarini ijtimoiy faoliyatlarida qo‘llash hamda ta’limning ikkinchi bosqichida o‘qishni davom ettirish uchun matematik tayyorgarlikni ta’minlashga xizmat qiladi. Matematika darslarida natural sonlar va nol to‘g‘risida tasavvurni shakllantirish, puxta hisoblash ko‘nikmalarini hosil qilish, amaliy masalalarni yechishda natural sonlar va arifmetik amallarni qo‘llay olishga o‘rgatish, eng sodda geometrik shakllar, ularni tekislikda tasvirlash xususiyatlari haqida tasavvurga ega bo‘lish hamda og‘zaki va yozma hisoblash va matematik munosabat belgilaridan foydalana olish malakasini hosil qilishga alohida e’tibor beriladi. «Aqliy xujum». Mazkur metod muayyan mavzu yuzasidan berilgan muammolarni hal etishda keng qo’llaniladigan metod sanalib, u mashg`ulot ishtirokchilarini muammo xususida keng va har tomonlama fikr yuritish, shuningdek, o’z tasavvurlari va g`oyalaridan ijobiy foydalanish borasida ma’lum ko’nikma hamda malakalarni xosil qilishga rag`batlantiradi. Ushbu metod yordamida tashkil etilgan mashg`ulot jarayonida ixtiyoriy muammolar yuzasidan bir necha original yechimlarni topish imkoniyati tug`iladi. «Aqliy xujum» metodi tanlab olingan mavzular doirasida ma’lum qadriyatlarni aniqlash, ayni vaqtda ularga muqobil bo’lgan g`oyalarni tanlash uchun sharoit yaratadi. Mashg`ulotlar jarayonida «Aqliy xujum» metodidan foydalanishda bir necha qoidalarga amal qilish talab etiladi. Ushbu qoidalar quyidagilar: 1. Mashg`ulot ishtirokchilarini muammo doirasida keng fikr yuritishga undash, ular tomonidan kutilmagan mantiqiy fikrlarning bildirilishiga erishish. 2. Har bir ta’lim oluvchi tomonidan bildirilayotgan fikr yoki g`oyalar miqdori rag`batlantirilib boriladi. Bu esa bildirilgan fikrlar orasidan eng maqbullarini tanlab olishga imkon beradi. Bundan tashqari fikrlarning rag`batlantirilishi navbatdagi yangi fikr yoki g`oyalarning tug`ilishiga olib keladi. 3. Har bir ta’lim oluvchi o’zining shaxsiy fikri yoki g`oyalariga asoslanishi hamda ularni o’zgartirishi mumkin. Avval bildirilgan fikr (g`oya)larni umumlashtirish, turkumlashtirish yoki ularni o’zgartirish ilmiy asoslangan fikr (g`oya)larning shakllanishiga zamin hozirlaydi.
4. Mashg`ulotlar jarayonida ta’lim oluvchilarning har qanday faoliyatlarini standart
talablar asosida nazorat qilish, ular tomonidan bildirilayotgan fikrlarni baholashga
yo’l qo’ymaydi. Agarda ularning fikr (g`oya)lari baholanib, boriladigan bo’lsa,
ta’lim oluvchilar o’z diqqatlarini, shaxsiy fikrlarini himoya qilishga qaratadilar,
oqibatda ular yangi fikrlarni ilgari surmaydilar. Mazkur metodni qo’llashdan asosiy
maqsad ta’lim oluvchilarni muammo xususida  keng va chuqur fikr yuritishga
rag`batlantirish  ekanligini  etibordan  chetda  qoldirmagan  holda  ularning
faoliyatlarini  baholab  borishning  har  qanday  usulidan  voz  kechish  maqsadga
muvofiqdir.
Mashg`ulot  jarayonida  ushbu  metoddan  samarali  foydalanish  maqsadida
quyidagilarga amal qilish lozim:
1.Mashg`ulot  ishtirokchilarining  o’zlarini  erkin  his  etishlariga  sharoit  yaratib
berish.
2.G`oyalarni yozib berish uchun yozuv taxtasi yoki varaqalarni tayyorlab qo’yish.
3.Muammo (yoki mavzu)ni aniqlash.
4.Mashg`ulot jarayonida amal qilinishi lozim bo’lgan shartlarni belgilash. Shartlar
quyidagilardan iborat bo’lishi mumkin:
a) ta’lim oluvchilar tomonidan bildirilayotgan xar qanday g`oya baholanmaydi;
b) ta’lim oluvchilarning mustaqil fikr yuritishlari, shaxsiy fikrlarini ilgari surishlari
uchun qulay muxit yaratiladi;
v) g`oyalarning turlicha va ko’p miqdorda bo’lishiga ahamiyat qaratiladi;
g) boshqalar tomonidan bildirilayotgan fikrlarni yodda saqlash, ularning fikrlariga
tayangan  holda  yangi  fikrlarni  bildirish,  bildirilgan  fikrlar  asosida  muayyan
xulosalarga kelish kabi harakatlarning ta’lim oluvchilar tomonidan sodir etilishiga
erishiladi.
5. Bildirilayotgan g`oyalarni ularning mualliflari tomonidan asoslanishiga erishish
va ularni yozib olish.
6. Muayyan qog`oz varaqlari g`oya (yoki fikr)lar bilan to’lgandan so’ng ularni
yozuv taxtasiga osib qo’yish.
7. Bildirilgan fikrlarni yangi g`oyalar bilan boyitish asosida ularni quvvatlash.
8. Boshqalar tomonidan bildirilgan fikr (g`oya) lar ustida kulish, ularga nisbatan
kinoyali sharhlarning bildirilishiga yo’l qo’ymaslik kerak.
Logotip
4. Mashg`ulotlar jarayonida ta’lim oluvchilarning har qanday faoliyatlarini standart talablar asosida nazorat qilish, ular tomonidan bildirilayotgan fikrlarni baholashga yo’l qo’ymaydi. Agarda ularning fikr (g`oya)lari baholanib, boriladigan bo’lsa, ta’lim oluvchilar o’z diqqatlarini, shaxsiy fikrlarini himoya qilishga qaratadilar, oqibatda ular yangi fikrlarni ilgari surmaydilar. Mazkur metodni qo’llashdan asosiy maqsad ta’lim oluvchilarni muammo xususida keng va chuqur fikr yuritishga rag`batlantirish ekanligini etibordan chetda qoldirmagan holda ularning faoliyatlarini baholab borishning har qanday usulidan voz kechish maqsadga muvofiqdir. Mashg`ulot jarayonida ushbu metoddan samarali foydalanish maqsadida quyidagilarga amal qilish lozim: 1.Mashg`ulot ishtirokchilarining o’zlarini erkin his etishlariga sharoit yaratib berish. 2.G`oyalarni yozib berish uchun yozuv taxtasi yoki varaqalarni tayyorlab qo’yish. 3.Muammo (yoki mavzu)ni aniqlash. 4.Mashg`ulot jarayonida amal qilinishi lozim bo’lgan shartlarni belgilash. Shartlar quyidagilardan iborat bo’lishi mumkin: a) ta’lim oluvchilar tomonidan bildirilayotgan xar qanday g`oya baholanmaydi; b) ta’lim oluvchilarning mustaqil fikr yuritishlari, shaxsiy fikrlarini ilgari surishlari uchun qulay muxit yaratiladi; v) g`oyalarning turlicha va ko’p miqdorda bo’lishiga ahamiyat qaratiladi; g) boshqalar tomonidan bildirilayotgan fikrlarni yodda saqlash, ularning fikrlariga tayangan holda yangi fikrlarni bildirish, bildirilgan fikrlar asosida muayyan xulosalarga kelish kabi harakatlarning ta’lim oluvchilar tomonidan sodir etilishiga erishiladi. 5. Bildirilayotgan g`oyalarni ularning mualliflari tomonidan asoslanishiga erishish va ularni yozib olish. 6. Muayyan qog`oz varaqlari g`oya (yoki fikr)lar bilan to’lgandan so’ng ularni yozuv taxtasiga osib qo’yish. 7. Bildirilgan fikrlarni yangi g`oyalar bilan boyitish asosida ularni quvvatlash. 8. Boshqalar tomonidan bildirilgan fikr (g`oya) lar ustida kulish, ularga nisbatan kinoyali sharhlarning bildirilishiga yo’l qo’ymaslik kerak.