Interfaol usullarni texnologiya darslarida foydalanish usullari

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

10

File size

Fayl hajmi

22,4 KB


Interfaol usullarni texnologiya darslarida foydalanish usullari
Reja:
1.Interfaol ta’lim texnologiyalarining didaktik mohiyati
2.Interfaol ta’lim metodlari
3.Texnologiya darslarida interfaol ta’lim metodlaridan foydalanish tartibi 
  Mavzuga oid tayanch tushunchalar: interfaol metodlar, SWOT tahlil metodi,
grafik organayzer turlari. 
  Ta’lim  to’g’risidagi  qonuni,  Kadrlar  tayyorlash  milliy  dasturini  ta’lim
jarayoniga tatbiq etish bilan ta’limda sifat va samaradorlikka erishish va shu orqali
modernizatsiya  qilinga  ta’lim  standartlari  to’lioq  bajarilishini  ta’minlash  davri
boshlandi. Ta’limda takomillashtirilgan dasturlar, modernizatsiya qilingan, tajriba
–  sinovdan  o’tgan  standartlar,  darsliklarning  yangi  avlodi  bilan  ta’minlash,
kompyuterlashtirish  Davlat  umummilliy  dasturi  asosida  izchil  amalga
oshirilmoqda. Boshqacha qilib aytganda, zerikarli darslar o’rniga darslarni tashkil
etishga mas’uliyat bilan yondashadigan, kasbiy bilimdon, metodik mahoratga ega,
mas’uliyatli, zamonaviy pedagogik texnologiyani mukammal o’zlashtirib olgan,
innovatsiyalar  asosida  ta’limni  tashkil  etadigan  o’qituvchilarga  talab  ortib
bormoqda.  Hozirda  ta’lim  metodlarini  takomillashtirish  sohasidagi  asosiy
yo‘nalishlardan biri interfaol ta’lim va tarbiya usullarini joriy qilishdan iborat.
Interfaol  usullarni  qo‘llash  natijasida  o‘quvchilarning  mustaqil  fikrlash,  tahlil
qilish, xulosalar chiqarish, o‘z fikrini bayon qilish, uni asoslagan holda himoya qila
bilish,  sog‘lom  muloqot,  munozara,  bahs  olib  borish  ko‘nikmalari  shakllanib,
rivojlanib boradi.
Logotip
Interfaol usullarni texnologiya darslarida foydalanish usullari Reja: 1.Interfaol ta’lim texnologiyalarining didaktik mohiyati 2.Interfaol ta’lim metodlari 3.Texnologiya darslarida interfaol ta’lim metodlaridan foydalanish tartibi Mavzuga oid tayanch tushunchalar: interfaol metodlar, SWOT tahlil metodi, grafik organayzer turlari. Ta’lim to’g’risidagi qonuni, Kadrlar tayyorlash milliy dasturini ta’lim jarayoniga tatbiq etish bilan ta’limda sifat va samaradorlikka erishish va shu orqali modernizatsiya qilinga ta’lim standartlari to’lioq bajarilishini ta’minlash davri boshlandi. Ta’limda takomillashtirilgan dasturlar, modernizatsiya qilingan, tajriba – sinovdan o’tgan standartlar, darsliklarning yangi avlodi bilan ta’minlash, kompyuterlashtirish Davlat umummilliy dasturi asosida izchil amalga oshirilmoqda. Boshqacha qilib aytganda, zerikarli darslar o’rniga darslarni tashkil etishga mas’uliyat bilan yondashadigan, kasbiy bilimdon, metodik mahoratga ega, mas’uliyatli, zamonaviy pedagogik texnologiyani mukammal o’zlashtirib olgan, innovatsiyalar asosida ta’limni tashkil etadigan o’qituvchilarga talab ortib bormoqda. Hozirda ta’lim metodlarini takomillashtirish sohasidagi asosiy yo‘nalishlardan biri interfaol ta’lim va tarbiya usullarini joriy qilishdan iborat. Interfaol usullarni qo‘llash natijasida o‘quvchilarning mustaqil fikrlash, tahlil qilish, xulosalar chiqarish, o‘z fikrini bayon qilish, uni asoslagan holda himoya qila bilish, sog‘lom muloqot, munozara, bahs olib borish ko‘nikmalari shakllanib, rivojlanib boradi.
  Interfaol metod – ta’lim jarayonida o‘quvchilar hamda o‘qituvchi o‘rtasidagi
faollikni oshirish orqali o‘quvchilarning bilimlarni o‘zlashtirishini faollashtirish,
shaxsiy sifatlarini rivojlantirishga xizmat qiladi. 
  “Interaktiv” (interfaol)-inglizcha so‘z bo‘lib,
   “interact”- “inter”-bu o‘zaro,
   “act”-bu “harakat qilmoq” ma’nosini anglatadi. 
  Umumlashtirganda  esa  “Interaktiv”  (interfaol)  –“o‘zaro harakat  qilmoq”
ma’nosini anglatadi. 
 
 Interfaol  ta’limning  asosiy  mezonlari:  norasmiy  bahs-munozaralar
o‘tkazish, o‘quv materialini erkin bayon etish va ifodalash imkoniyati, ma’ruzalar
soni kamligi, lekin seminarlar soni ko‘pligi, o‘quvchilar tashabbus ko‘rsatishlariga
imkoniyatlar yaratilishi, kichiq guruh, katta guruh, sinf jamoasi bo‘lib ishlash
uchun topshiriqlar berish, yozma ishlar bajarish va boshqa metodlardan iborat
bo‘lib,  ular  ta’limtarbiyaviy  ishlar  samaradorligini  oshirishda  o‘ziga  xos
ahamiyatga ega. Demak, ta’lim – tarbiya sifati va samaradorligini o’quvchining
o’quv mazmunini o’zlashtirishga yo’naltirilgan mustaqil mutolaa bilan samarali
shug’ullanishi, mustaqil fikr yuritishi va tafakkur faoliyati bilan bog’liq. 
  Interfaol metodlarda dars jarayonini olib borishda o’quvchilarda quyidagi
xususiyatlarning rivojlanishini ko’rsatish mumkin: 
-O’quvchi o’qitilmaydi, uni mustaqil o’qish, o’rganish, ishlashga o’rgatiladi.
Bunda  mustaqil  ravishda  tahlil  qilish  orqali  o’zlashtirishga,  ijodiy  mulohaza
yuritishga,  shaxsiy  xulosalar  asosida  erkin  fikr  yuritishga  o’rgatiladi.
O’quvchilarda yod fikrlarga qarshi fikr yurita olish, o’z pozitsiyasini himoya qila
olish ko’nikmalari shakllantiriladi. 
- O’quvchiga bilimlar tayyor holda berilmasdan, bilimlarni darsliklardan, turli
manbalardan  izlash,  topish,  qayta  ishlash  orqali  uning  bilim  olish  malakasi
shakllantiriladi.  Olgan  bilimlari  orqali  ijodiy  mushohada  yuritish  imkoniyati
yaratiladi.  O’quvchini  darsliklar  bilan  ishlash,  o’qish,  o’rganish,  qo’shimcha
adabiyotlardan  foydalanib  mustaqil  o’zlashtirish  ko’nikmalarini  egallashga
o’rgatiladi. 
-  Maktabda  barcha  o’quvchilarning  o’z  qobiliyatlari  darajasida  albatta
o’zlashtirishlari  kafolatlanadi.  Bunda  o’quvchining  o’zlashtirilgan  bilimlarini
Logotip
Interfaol metod – ta’lim jarayonida o‘quvchilar hamda o‘qituvchi o‘rtasidagi faollikni oshirish orqali o‘quvchilarning bilimlarni o‘zlashtirishini faollashtirish, shaxsiy sifatlarini rivojlantirishga xizmat qiladi. “Interaktiv” (interfaol)-inglizcha so‘z bo‘lib, “interact”- “inter”-bu o‘zaro, “act”-bu “harakat qilmoq” ma’nosini anglatadi. Umumlashtirganda esa “Interaktiv” (interfaol) –“o‘zaro harakat qilmoq” ma’nosini anglatadi. Interfaol ta’limning asosiy mezonlari: norasmiy bahs-munozaralar o‘tkazish, o‘quv materialini erkin bayon etish va ifodalash imkoniyati, ma’ruzalar soni kamligi, lekin seminarlar soni ko‘pligi, o‘quvchilar tashabbus ko‘rsatishlariga imkoniyatlar yaratilishi, kichiq guruh, katta guruh, sinf jamoasi bo‘lib ishlash uchun topshiriqlar berish, yozma ishlar bajarish va boshqa metodlardan iborat bo‘lib, ular ta’limtarbiyaviy ishlar samaradorligini oshirishda o‘ziga xos ahamiyatga ega. Demak, ta’lim – tarbiya sifati va samaradorligini o’quvchining o’quv mazmunini o’zlashtirishga yo’naltirilgan mustaqil mutolaa bilan samarali shug’ullanishi, mustaqil fikr yuritishi va tafakkur faoliyati bilan bog’liq. Interfaol metodlarda dars jarayonini olib borishda o’quvchilarda quyidagi xususiyatlarning rivojlanishini ko’rsatish mumkin: -O’quvchi o’qitilmaydi, uni mustaqil o’qish, o’rganish, ishlashga o’rgatiladi. Bunda mustaqil ravishda tahlil qilish orqali o’zlashtirishga, ijodiy mulohaza yuritishga, shaxsiy xulosalar asosida erkin fikr yuritishga o’rgatiladi. O’quvchilarda yod fikrlarga qarshi fikr yurita olish, o’z pozitsiyasini himoya qila olish ko’nikmalari shakllantiriladi. - O’quvchiga bilimlar tayyor holda berilmasdan, bilimlarni darsliklardan, turli manbalardan izlash, topish, qayta ishlash orqali uning bilim olish malakasi shakllantiriladi. Olgan bilimlari orqali ijodiy mushohada yuritish imkoniyati yaratiladi. O’quvchini darsliklar bilan ishlash, o’qish, o’rganish, qo’shimcha adabiyotlardan foydalanib mustaqil o’zlashtirish ko’nikmalarini egallashga o’rgatiladi. - Maktabda barcha o’quvchilarning o’z qobiliyatlari darajasida albatta o’zlashtirishlari kafolatlanadi. Bunda o’quvchining o’zlashtirilgan bilimlarini
hayotda,  amaliy  faoliyatda  foydalana  olish  ko’nikma  va  malakalari  bilan
belgilanadi. 
- Barcha o’qituvchi – o’quvchilar interfaol metodlar asosida ishlashni o’rganib,
uni o’z o’quv – biluv faoliyatlariga olib kira olsalar barcha o’quvchilar bir xil
natijalarga erisha oladilar. 
  Bu masalada amerikalik psixolog va pedagog B.Blum bilish va emotsional
sohalardagi  pedagogik  maqsadlarning  taksonomiyasini  yaratgan.  Uni  Blum
taksonomiyasi  deb  nomlanadi.  (Taksonomiyaborliqning  murakkab  tuzilgan
sohalarini  tasniflash  va  sistemalashtirish  nazariyasi).  Unga  ko‘ra  tafakkurning
rivojlanishi bilish, tushunish, qo‘llash, tahlil, umumlashtirish, baholash darajalarida
bo‘ladi. Bular quyidagi belgilar hamda har bir darajaga muvofiq fe’llar namunalari
bilan ham ifodalanadi, jumladan: 
  Bilish-dastlabki tafakkur darajasi bo‘lib, bunda o‘quvchi atamalarni ayta
oladi, aniq qoidalar, tushunchalar, faktlar va shu kabilarni biladi. Bu tafakkur
darajasiga  muvofiq  fe’llar  namunalari:  qaytara  bilish,  mustahkamlay  olish,
axborotni etkaza olish, aytib bera olish, yozish, ifodalay olish, farqlash, taniy olish,
gapirib berish, takrorlash. 
  Tushunish darajasidagi  tafakkurga ega  bo‘lganda  esa,  o‘quvchi  faktlar,
qoidalar,  sxema,  jadvallarni  tushunadi.  Mavjud  ma’lumotlar  asosida  kelgusi
oqibatlarni  taxminiy  tafsiflay  oladi.  Bu  tafakkur  darajasiga  muvofiq  fe’llar
namunalari: asoslash, almashtirish, yaqqollashtirish, belgilash, tushuntirish, tarjima
qilish, qayta tuzish, yoritib berish, sharhlash, oydinlashtirish. 
  Qo‘llash darajasidagi tafakkurda o‘quvchi olgan bilimlaridan faqat an’anaviy
emas, noa’nanaviy holatlarda ham foydalana oladi va ularni to‘g‘ri qo‘llaydi. Bu
tafakkur  darajasiga  muvofiq  fe’llar  namunalari:  joriy  qilish,  hisoblab  chiqish,
namoyish  qilish,  foydalanish,  o‘rgatish,  aniqlash,  amalga  oshirish,  hisob-kitob
qilish, tatbiq qilish, hal etish. 
  Tahlil darajasidagi  tafakkurda  o‘quvchi  yaxlitning  qismlarini  va  ular
o‘rtasidagi  o‘zaro  bog‘liqliklarni  ajrata  oladi,  fikrlash  mantiqidagi  xatolarni
ko‘radi,  faktlar  va  oqibatlar  orasidagi  farqlarni  ajratadi,  ma’lumotlarning
ahamiyatini baholaydi. Bu tafakkur darajasiga muvofiq fe’llar namunalari: keltirib
Logotip
hayotda, amaliy faoliyatda foydalana olish ko’nikma va malakalari bilan belgilanadi. - Barcha o’qituvchi – o’quvchilar interfaol metodlar asosida ishlashni o’rganib, uni o’z o’quv – biluv faoliyatlariga olib kira olsalar barcha o’quvchilar bir xil natijalarga erisha oladilar. Bu masalada amerikalik psixolog va pedagog B.Blum bilish va emotsional sohalardagi pedagogik maqsadlarning taksonomiyasini yaratgan. Uni Blum taksonomiyasi deb nomlanadi. (Taksonomiyaborliqning murakkab tuzilgan sohalarini tasniflash va sistemalashtirish nazariyasi). Unga ko‘ra tafakkurning rivojlanishi bilish, tushunish, qo‘llash, tahlil, umumlashtirish, baholash darajalarida bo‘ladi. Bular quyidagi belgilar hamda har bir darajaga muvofiq fe’llar namunalari bilan ham ifodalanadi, jumladan: Bilish-dastlabki tafakkur darajasi bo‘lib, bunda o‘quvchi atamalarni ayta oladi, aniq qoidalar, tushunchalar, faktlar va shu kabilarni biladi. Bu tafakkur darajasiga muvofiq fe’llar namunalari: qaytara bilish, mustahkamlay olish, axborotni etkaza olish, aytib bera olish, yozish, ifodalay olish, farqlash, taniy olish, gapirib berish, takrorlash. Tushunish darajasidagi tafakkurga ega bo‘lganda esa, o‘quvchi faktlar, qoidalar, sxema, jadvallarni tushunadi. Mavjud ma’lumotlar asosida kelgusi oqibatlarni taxminiy tafsiflay oladi. Bu tafakkur darajasiga muvofiq fe’llar namunalari: asoslash, almashtirish, yaqqollashtirish, belgilash, tushuntirish, tarjima qilish, qayta tuzish, yoritib berish, sharhlash, oydinlashtirish. Qo‘llash darajasidagi tafakkurda o‘quvchi olgan bilimlaridan faqat an’anaviy emas, noa’nanaviy holatlarda ham foydalana oladi va ularni to‘g‘ri qo‘llaydi. Bu tafakkur darajasiga muvofiq fe’llar namunalari: joriy qilish, hisoblab chiqish, namoyish qilish, foydalanish, o‘rgatish, aniqlash, amalga oshirish, hisob-kitob qilish, tatbiq qilish, hal etish. Tahlil darajasidagi tafakkurda o‘quvchi yaxlitning qismlarini va ular o‘rtasidagi o‘zaro bog‘liqliklarni ajrata oladi, fikrlash mantiqidagi xatolarni ko‘radi, faktlar va oqibatlar orasidagi farqlarni ajratadi, ma’lumotlarning ahamiyatini baholaydi. Bu tafakkur darajasiga muvofiq fe’llar namunalari: keltirib
chiqarish,  ajratish,  tabaqalashtirish,  tasniflash,  taxmin  qilish,  bashorat  qilish,
yoyish, taqsimlash, tekshirish, guruhlash. 
  Umumlashtirish darajasidagi tafakkurda o‘quvchi ijodiy ish bajaradi, biror
tajriba o‘tkazish rejasini  tuzadi, birnechta sohalardagi bilimlardan foydalanadi.
Ma’lumotni yangilik yaratish uchun ijodiy qayta ishlaydi. Bu tafakkur darajasiga
muvofiq  fe’llar  namunalari:  yangilik  yaratish,  umumlashtirish,  birlashtirish,
rejalashtirish,  ishlab  chiqish,  tizimlashtirish,  kombinastiyalashtirish,  yaratish,
tuzish, loyihalash. 
  Baholash darajasidagi tafakkurda o‘quvchi mezonlarni ajrata oladi, ularga
rioya  qila  oladi,  mezonlarning  xilma-xilligini  ko‘radi,  xulosalarning  mavjud
ma’lumotlarga mosligini baholaydi, faktlar va baholovchi fikrlar orasidagi farqlarni
ajratadi. Bu tafakkur darajasiga muvofiq fe’llar namunalari: tashxislash, isbotlash,
o‘lchash, nazorat qilish, asoslash, ma’qullash, baholash, tekshirish, solishtirish,
qiyoslash. Interfaol ta`lim o`z xususiyatiga ko`ra didaktik o`yinlar orqali, evristik
(fikrlash,  izlash,  topish)  suhbat-dars  jarayonini  loyihalash  orqali,  muamoli
vaziyatni  hosil  qilish  va  yechish  orqali,  kreativ-ijodkorlik  asosida,  axborot
kommunikatsion texnologiyalar yordamida amalga oshirish metodlarini o`z ichiga
oladi. 
 
 Axborot  kommunikatsion  texnologiyalar  asosida  ta`lim  o`z  navbatida
kompyuter dasturlari yordamida o`qitish, masofadan o`qitish, internet tarmoqlari
asosida o`qitish, media-ta`lim metodlaridan iborat. 
  Boshlang`ich  ta`limda  o`quvchilarning  yosh  xususiyatlari,  savodxonlik
darajalari, shaxsiy tabiatlariga ko`ra didaktik o`yinlar orqali, evristik suhbatlar
loyihalashtirish asosidagi metodlar keng qo`llanilmoqda. Agar o`qitish jarayonida
har  bir  o`quvchi  o`zining  o`zlashtirish  imkoniyati  darajasida  topshiriqlar  olib
ishlaganida u yuqori sifat va samaradorlikni ta`minlagan bo`lar edi. Bunday holatni
faqat tabaqalashtirilgan ta`lim orqaligina amalga oshirish mumkin. 
 
 Didaktik  o`yinli  metodlar  o`quvchi  faoliyatini  faollashtirish  va
jadallashtirishga  asoslangan.  Ular  o`quvchi  shaxsidagi  ijodiy  imkoniyatlarni
ro`yobga chiqarish va rivojlantirishning amaliy yechimlarini aniqlash va amalga
oshirishda katta ahamiyatga ega. Bu metod o`quvchini ichki imkoniyatlarini ishga
tushishiga, o`ylashga, erkin fikr yuritishga, muloqotga, ijodkorlikka yetaklaydi.
Logotip
chiqarish, ajratish, tabaqalashtirish, tasniflash, taxmin qilish, bashorat qilish, yoyish, taqsimlash, tekshirish, guruhlash. Umumlashtirish darajasidagi tafakkurda o‘quvchi ijodiy ish bajaradi, biror tajriba o‘tkazish rejasini tuzadi, birnechta sohalardagi bilimlardan foydalanadi. Ma’lumotni yangilik yaratish uchun ijodiy qayta ishlaydi. Bu tafakkur darajasiga muvofiq fe’llar namunalari: yangilik yaratish, umumlashtirish, birlashtirish, rejalashtirish, ishlab chiqish, tizimlashtirish, kombinastiyalashtirish, yaratish, tuzish, loyihalash. Baholash darajasidagi tafakkurda o‘quvchi mezonlarni ajrata oladi, ularga rioya qila oladi, mezonlarning xilma-xilligini ko‘radi, xulosalarning mavjud ma’lumotlarga mosligini baholaydi, faktlar va baholovchi fikrlar orasidagi farqlarni ajratadi. Bu tafakkur darajasiga muvofiq fe’llar namunalari: tashxislash, isbotlash, o‘lchash, nazorat qilish, asoslash, ma’qullash, baholash, tekshirish, solishtirish, qiyoslash. Interfaol ta`lim o`z xususiyatiga ko`ra didaktik o`yinlar orqali, evristik (fikrlash, izlash, topish) suhbat-dars jarayonini loyihalash orqali, muamoli vaziyatni hosil qilish va yechish orqali, kreativ-ijodkorlik asosida, axborot kommunikatsion texnologiyalar yordamida amalga oshirish metodlarini o`z ichiga oladi. Axborot kommunikatsion texnologiyalar asosida ta`lim o`z navbatida kompyuter dasturlari yordamida o`qitish, masofadan o`qitish, internet tarmoqlari asosida o`qitish, media-ta`lim metodlaridan iborat. Boshlang`ich ta`limda o`quvchilarning yosh xususiyatlari, savodxonlik darajalari, shaxsiy tabiatlariga ko`ra didaktik o`yinlar orqali, evristik suhbatlar loyihalashtirish asosidagi metodlar keng qo`llanilmoqda. Agar o`qitish jarayonida har bir o`quvchi o`zining o`zlashtirish imkoniyati darajasida topshiriqlar olib ishlaganida u yuqori sifat va samaradorlikni ta`minlagan bo`lar edi. Bunday holatni faqat tabaqalashtirilgan ta`lim orqaligina amalga oshirish mumkin. Didaktik o`yinli metodlar o`quvchi faoliyatini faollashtirish va jadallashtirishga asoslangan. Ular o`quvchi shaxsidagi ijodiy imkoniyatlarni ro`yobga chiqarish va rivojlantirishning amaliy yechimlarini aniqlash va amalga oshirishda katta ahamiyatga ega. Bu metod o`quvchini ichki imkoniyatlarini ishga tushishiga, o`ylashga, erkin fikr yuritishga, muloqotga, ijodkorlikka yetaklaydi.
Ayniqsa, unda atrof-muhit, hayotni bilishga qiziqish ortadi, uchragan qiyinchilik,
to`siqlarni, qanday yengish va tanqidiy fikrlash ko`nikmalarini shakllantiradi. 
  Ta`lim-tarbiya jarayonida asosan o`quvchilarda ta`lim olish motivlarini, ularni
turli  yo`nalishlardagi  qobiliyat  qiziqishlarini  oshiradigan,  biror  kasbga
moyilliklarini  ko`rsatadigan,  didaktik  o`yinlardan  foydalanish  maqsadga
muvofiqdir. 
  Didaktik o`yinlar  nazariy, amaliy,  jismoniy,  rolli,  ishchaniik  va boshqa
yo`nalishdagi turlarga ajratiladi. Ular o`quvchilarda tahlil qilish, mantiqiy fikrlash,
tadqiq qilish, hisoblash,  o`lchash, yasash,  sinash,  kuzatish, solishtirish, xulosa
chiqarish, mustaqil qaror qabul qilish, guruh yoki jamoa tarkibida ishlash, nutq
o`stirish, til o`rgatish, yangi bilimlar olish faoliyatlarini rivojlantiradi. 
  Umumiy  o`yinlar  nazariyasiga  ko`ra,  mavjud  barcha  o`yin  turlarini
tasniflashda  ularni  funksional,  mavzuli,  konstruktiv,  didaktik,  sport  va  harbiy
o`yinlarga ajratiladi. 
  Didaktik o`yin turlarini tanlashda, quydagi mezonlarga rioya qilish yaxshi
natijalar beradi: 
— ishtirokchilarning tarkibi bo`yicha, ya`ni o`g`il bolalar, qiz bolalar yoki
aralash  guruhlar  uchun  o`yinlar;  —  ishtirokchilarning  soni  bo`yicha:  yakka,
juftlikda, kichik guruh, katta guruh, sinf jamoasi, sinflararo va ommaviy tarzdagi
o`yinlar; 
— o`yin jarayoni bo`yicha fikrlash, o`ylash, topag`onlik, harakatlar asoslangan,
musobaqa va boshqalarga yo`naltirilgan; 
— vaqt me`yori bo`yicha dars, mashg`ulot vaqtining reja bo`yicha ajratilgan
qismi,  o`yin  maqsadiga  erishguncha,  g`oliblar  aniqlanguncha  davom  etadigan
o`yinlar. 
  Shu  vaqtgacha  an`anaviy  ta`limda  o`quvchilarni  faqat  tayyor  bilimlarni
egallashga o`rgatib kelingan edi. Bunday usul o`quvchilarda mustaqil fikrlash,
ijodiy izlanish tashabbuskorlikni so`ndirar edi. 
  Hozirgi kunda ta`lim jarayonida interfaol uslublar (innovasion pedagogik va
axborot  texnologiyalari)dan  foydalanib,  ta`limning  samaradorligini  ko`tarishga
bo`lgan  qiziqish,  e`tibor  kundan-kunga  kuchayib  bormoqda.Zamonaviy
texnologiyalar  qo`llanilgan  mashg`ulotlar  o`quvchilar  egallayotgan  bilimlarni
Logotip
Ayniqsa, unda atrof-muhit, hayotni bilishga qiziqish ortadi, uchragan qiyinchilik, to`siqlarni, qanday yengish va tanqidiy fikrlash ko`nikmalarini shakllantiradi. Ta`lim-tarbiya jarayonida asosan o`quvchilarda ta`lim olish motivlarini, ularni turli yo`nalishlardagi qobiliyat qiziqishlarini oshiradigan, biror kasbga moyilliklarini ko`rsatadigan, didaktik o`yinlardan foydalanish maqsadga muvofiqdir. Didaktik o`yinlar nazariy, amaliy, jismoniy, rolli, ishchaniik va boshqa yo`nalishdagi turlarga ajratiladi. Ular o`quvchilarda tahlil qilish, mantiqiy fikrlash, tadqiq qilish, hisoblash, o`lchash, yasash, sinash, kuzatish, solishtirish, xulosa chiqarish, mustaqil qaror qabul qilish, guruh yoki jamoa tarkibida ishlash, nutq o`stirish, til o`rgatish, yangi bilimlar olish faoliyatlarini rivojlantiradi. Umumiy o`yinlar nazariyasiga ko`ra, mavjud barcha o`yin turlarini tasniflashda ularni funksional, mavzuli, konstruktiv, didaktik, sport va harbiy o`yinlarga ajratiladi. Didaktik o`yin turlarini tanlashda, quydagi mezonlarga rioya qilish yaxshi natijalar beradi: — ishtirokchilarning tarkibi bo`yicha, ya`ni o`g`il bolalar, qiz bolalar yoki aralash guruhlar uchun o`yinlar; — ishtirokchilarning soni bo`yicha: yakka, juftlikda, kichik guruh, katta guruh, sinf jamoasi, sinflararo va ommaviy tarzdagi o`yinlar; — o`yin jarayoni bo`yicha fikrlash, o`ylash, topag`onlik, harakatlar asoslangan, musobaqa va boshqalarga yo`naltirilgan; — vaqt me`yori bo`yicha dars, mashg`ulot vaqtining reja bo`yicha ajratilgan qismi, o`yin maqsadiga erishguncha, g`oliblar aniqlanguncha davom etadigan o`yinlar. Shu vaqtgacha an`anaviy ta`limda o`quvchilarni faqat tayyor bilimlarni egallashga o`rgatib kelingan edi. Bunday usul o`quvchilarda mustaqil fikrlash, ijodiy izlanish tashabbuskorlikni so`ndirar edi. Hozirgi kunda ta`lim jarayonida interfaol uslublar (innovasion pedagogik va axborot texnologiyalari)dan foydalanib, ta`limning samaradorligini ko`tarishga bo`lgan qiziqish, e`tibor kundan-kunga kuchayib bormoqda.Zamonaviy texnologiyalar qo`llanilgan mashg`ulotlar o`quvchilar egallayotgan bilimlarni
o`zlari qidirib topishlariga, mustaqil o`rganib, tahlil qilishlariga, xatto xulosalarni
ham o`zlari keltirib chiqarishlariga qaratilgan. O`qituvchi bu jarayonda shaxs va
jamoaning rivojlanishi, shakllanishi, bilim olishi va tarbiyanishiga sharoit yaratadi,
shu  bilan  bir  qatorda,  boshqaruvchilik,  yo`naltiruvchilik  vazifasini  bajaradi.
Bunday o`quv jarayonida o`quvchi asosiy figuraga aylanadi. Ko’pchilik pedagoglar
interfaol metodlarni ta’lim metodlari bilan bir xil deb hisoblashadi, lekin bunday
emas.  Ta’lim  metodlari  asosan  an’anaviy  darsda  foydalaniladi.  Ular  yangi
bilimlarni  o’quvchilarga  yetkazishga  asoslangan  bo’lsa,  interfaol  metodlar
o’quvchilarni  mustaqil  shug’ullanish,  yanada  faollik  bilan  birgalikda,  o’zaro
hamkorlikda  faoliyat  olib  borishlariga  asoslanadi.  Quyidagi  jadvolda  interfaol
metodlar turlarini ko’rishimiz mumkin: 
  “Muammoli vaziyat” metodi (o‘qituvchining kichiq ma’ruzasi) “Muammoli
vaziyat”  metodi  ta’lim  oluvchilarda  muammoli  vaziyatlarning  sababini  va
oqibatlarini tahlil qilish hamda ularning yechimlarini topish bo‘yicha ko‘nikma va
malakalarni shakllantirishga qaratilgan metod. 
  “Muammoli vaziyat” metodining tarkibiy tuzilishi quyidagicha: 
 Muammoli vaziyat tavsifini keltirish
 O‘quvchilarni guruhlarga bo‘lish 
 Guruhlar muammoli vaziyatning kelib chiqish sabablarini aniqlashi 
 Guruhlarning muammoli  vaziyatni  oqibatlari  to‘g‘risidagi  fikrlarini
jamlanish bosqichi 
 Guruhlarni muammoli vaziyatni yechimini ishlab chiqish bosqichi 
 To‘g‘ri yechimlarni tanlash bosqichi 
  “Muammoli vaziyat” metodi uchun tanlangan muammoning murakkabligi
o‘quvchilarning  bilim  darajalariga  mos  kelishi  kerak.  O‘quvchilar  qo‘yilgan
muammoning  yechimini  topishga  qodir  bo‘lishi  kerak,  chunki  muammoni
yechimini  topa  olmasa  o‘quvchilarning  qiziqishlari  so‘nishi  va  bolalar  o‘ziga
bo‘lgan  ishonchini  yo‘qotishi  mumkin.  Dars  jarayonida  ushbu  metoddan
foydalanganda  o‘quchilar  mustaqil  fikr  yurtishga,  muammoning  sabab  va
oqibatlarini tahlil qilishga, uning yechimini topishga o‘rganadilar. 
  “Muammoli vaziyat” metodini qo‘llash bosqichlari quyidagilardan iborat: 
Logotip
o`zlari qidirib topishlariga, mustaqil o`rganib, tahlil qilishlariga, xatto xulosalarni ham o`zlari keltirib chiqarishlariga qaratilgan. O`qituvchi bu jarayonda shaxs va jamoaning rivojlanishi, shakllanishi, bilim olishi va tarbiyanishiga sharoit yaratadi, shu bilan bir qatorda, boshqaruvchilik, yo`naltiruvchilik vazifasini bajaradi. Bunday o`quv jarayonida o`quvchi asosiy figuraga aylanadi. Ko’pchilik pedagoglar interfaol metodlarni ta’lim metodlari bilan bir xil deb hisoblashadi, lekin bunday emas. Ta’lim metodlari asosan an’anaviy darsda foydalaniladi. Ular yangi bilimlarni o’quvchilarga yetkazishga asoslangan bo’lsa, interfaol metodlar o’quvchilarni mustaqil shug’ullanish, yanada faollik bilan birgalikda, o’zaro hamkorlikda faoliyat olib borishlariga asoslanadi. Quyidagi jadvolda interfaol metodlar turlarini ko’rishimiz mumkin: “Muammoli vaziyat” metodi (o‘qituvchining kichiq ma’ruzasi) “Muammoli vaziyat” metodi ta’lim oluvchilarda muammoli vaziyatlarning sababini va oqibatlarini tahlil qilish hamda ularning yechimlarini topish bo‘yicha ko‘nikma va malakalarni shakllantirishga qaratilgan metod. “Muammoli vaziyat” metodining tarkibiy tuzilishi quyidagicha:  Muammoli vaziyat tavsifini keltirish  O‘quvchilarni guruhlarga bo‘lish  Guruhlar muammoli vaziyatning kelib chiqish sabablarini aniqlashi  Guruhlarning muammoli vaziyatni oqibatlari to‘g‘risidagi fikrlarini jamlanish bosqichi  Guruhlarni muammoli vaziyatni yechimini ishlab chiqish bosqichi  To‘g‘ri yechimlarni tanlash bosqichi “Muammoli vaziyat” metodi uchun tanlangan muammoning murakkabligi o‘quvchilarning bilim darajalariga mos kelishi kerak. O‘quvchilar qo‘yilgan muammoning yechimini topishga qodir bo‘lishi kerak, chunki muammoni yechimini topa olmasa o‘quvchilarning qiziqishlari so‘nishi va bolalar o‘ziga bo‘lgan ishonchini yo‘qotishi mumkin. Dars jarayonida ushbu metoddan foydalanganda o‘quchilar mustaqil fikr yurtishga, muammoning sabab va oqibatlarini tahlil qilishga, uning yechimini topishga o‘rganadilar. “Muammoli vaziyat” metodini qo‘llash bosqichlari quyidagilardan iborat:
1.  O‘qituvchi  mavzu  bo‘yicha  muammoli  vaziyatni  tanlaydi,  maqsad  va
vazifalarni aniqlaydi, muammmoni bayon qiladi. 
2.  O‘qituvchi  o‘quvchilarni  topshiriqning  vazifalari  va  shartlari  bilan
tanishtiradi. 
3. O‘quvchilarni kichiq guruhlarga ajratadi. 
4. Kichiq guruhlar berilgan muammoli vaziyatni o‘rganadilar va muammoning
kelib  chiqish  sabablarini  aniqlaydilar.  Barcha  guruhlar  muammoni  sabablarini
o‘rganib  chiqqach,  taqdimot  o‘tkazadilar.  Barcha  guruhlardagi  muammoning
sabablari to‘g‘risidagi bir xil fiklar jamlanadi. 
5. Bu bosqichda berilgan vaqt mobaynida guruhlar muammoning kelib chiqish
mumkin bo‘lgan oqibatlari to‘g‘risida fikr yuritadilar va vaqt tugagach, har bir
guruh o‘z taqdimotini o‘tkazadi. Taqdimotdan keyin bir xil fikrlar yana jamlanadi. 
6.  Endi  guruhlar  muammoni  yechishning  turli  yo‘llari  va  imkoniyatlarini
muhokama qiladilar, tahlillar o‘tkazadilar. Muammoli vaziyatni yechish yo‘llarini
ishlab chiqadilar. 
7. Kichiq guruhlar muammoni yechish bo‘yicha o‘z variantlari taklif etilgan
taqdimot o‘tkazadilar. 
8. Barcha guruhlarning taqdimotidan keyin bir xil yechimlar yoki original
yechimlar jamlanadi. O‘qituvchi o‘quvchilar bilan birgalikda muammoli vaziyatni
yechishning eng maqbul variantini tanlab oladi. 
  Texnologiya  darslari  da  BBB  jadvalidan  ham  foydalanishimiz  mumkin.
Bunda avval o’quvchilarning mavzuga oid shaxsiy fikrlarini so’raymiz. Keyingi
bosqichda  yangi  nazariy  amaliy  ma’lumotlar  beriladi.  So’ng  dars  so’ngida
o’quvchilarning savollarini joylashtiriladi. Dars so’ngida jadval ustida muhokama
olib  boriladi.  Mustaqil  o’rganish  uchun  topshiriqlar  beriladi.  Quyidagi  BBB
jadvalini ko’rishimiz mumkin: 
  “Bilaman. Bilishni xohlayman. Bilib oldim” metodi qo’llaniladi. 
 Bilaman 
 Bilishni xoxlayman 
 Bilib oldim 
   O’zbekiston Respublikasining «Ta'lim to’g’risida» gi qonun va «Kadrlar
tayyorlash milliy dasturi» asosida umumta'lim maktablarida o’qitiladigan barcha
Logotip
1. O‘qituvchi mavzu bo‘yicha muammoli vaziyatni tanlaydi, maqsad va vazifalarni aniqlaydi, muammmoni bayon qiladi. 2. O‘qituvchi o‘quvchilarni topshiriqning vazifalari va shartlari bilan tanishtiradi. 3. O‘quvchilarni kichiq guruhlarga ajratadi. 4. Kichiq guruhlar berilgan muammoli vaziyatni o‘rganadilar va muammoning kelib chiqish sabablarini aniqlaydilar. Barcha guruhlar muammoni sabablarini o‘rganib chiqqach, taqdimot o‘tkazadilar. Barcha guruhlardagi muammoning sabablari to‘g‘risidagi bir xil fiklar jamlanadi. 5. Bu bosqichda berilgan vaqt mobaynida guruhlar muammoning kelib chiqish mumkin bo‘lgan oqibatlari to‘g‘risida fikr yuritadilar va vaqt tugagach, har bir guruh o‘z taqdimotini o‘tkazadi. Taqdimotdan keyin bir xil fikrlar yana jamlanadi. 6. Endi guruhlar muammoni yechishning turli yo‘llari va imkoniyatlarini muhokama qiladilar, tahlillar o‘tkazadilar. Muammoli vaziyatni yechish yo‘llarini ishlab chiqadilar. 7. Kichiq guruhlar muammoni yechish bo‘yicha o‘z variantlari taklif etilgan taqdimot o‘tkazadilar. 8. Barcha guruhlarning taqdimotidan keyin bir xil yechimlar yoki original yechimlar jamlanadi. O‘qituvchi o‘quvchilar bilan birgalikda muammoli vaziyatni yechishning eng maqbul variantini tanlab oladi. Texnologiya darslari da BBB jadvalidan ham foydalanishimiz mumkin. Bunda avval o’quvchilarning mavzuga oid shaxsiy fikrlarini so’raymiz. Keyingi bosqichda yangi nazariy amaliy ma’lumotlar beriladi. So’ng dars so’ngida o’quvchilarning savollarini joylashtiriladi. Dars so’ngida jadval ustida muhokama olib boriladi. Mustaqil o’rganish uchun topshiriqlar beriladi. Quyidagi BBB jadvalini ko’rishimiz mumkin: “Bilaman. Bilishni xohlayman. Bilib oldim” metodi qo’llaniladi.  Bilaman  Bilishni xoxlayman  Bilib oldim O’zbekiston Respublikasining «Ta'lim to’g’risida» gi qonun va «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi» asosida umumta'lim maktablarida o’qitiladigan barcha