INVESTITSION QUYILMALARNI IQTISODIY BAHOLASHNING METODLARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

15

File size

Fayl hajmi

135,8 KB


INVESTITSION QUYILMALARNI IQTISODIY BAHOLASHNING
METODLARI
Reja:
1.
Investitsion  quyilmalarni  iqtisodiy  baholashning  metodlari.
Investitsion quyilmalarni iqtisodiy baholashning ko‘rsatkichlar tizimi.
2.
Zararsizlik nuqtasi. Mahsulot tannarxini pasaytirish bo‘yicha loyihalar
tahlili.
3.
Davomliligi  har  xil  bo‘lgan  loyihalar.  Bir-birini  inkor  etuvchi
loyihalarni taqqoslash.
Investitsion  loyiha  samaradorligini  asoslash  mezonlari  bo‘lib,  maksimum
foyda yoki daromadlilik, maqsadga erishish vaqtidagi minimum mehnat sarflari,
bozor  ulushi,  mahsulot  sifati  va  bahosi,  zararsizlik  nuqtasi  va  boshqalar
hisoblanadi. Umuman olganda, samaradorlikni tahlil etishning asosiy maqsadi:
aniqlash,  tahlil  qilib  chiqish  va  maqbul  qarorlar  qabul  qilish  hisoblanadi.
Investitsion qarorlarni qabul qilish esa, qisman, kredit olish yoki mablag‘larni
joylashtirishdagi foiz stavkasiga bog‘liq bo‘ladi.
Iqtisodiy  baholash  esa,  investitsiya  loyihasining  potensial  qobiliyati,  shu
loyihaga qo‘yilgan mablag‘larning qiymatini saqlab qolishda va ularning o‘sishi
sur’atini  yetarli  darajasini  yaratib  berishda  foydalaniladi.  Odatda,  investitsiya
loyihalari iqtisodiy samaradorligini baholash oltita usulni o‘z ichiga qamrab oladi.
O‘z  navbatida,  ularni  ikki  asosiy  guruhga  ajratish  mumkin:  diskontlash
konsepsiyasidan  foydalanishni  nazarda  tutmaydigan  usullar  va  pul  oqimini
diskontlashtirish asosida baholash usullari(1-rasm).
Logotip
INVESTITSION QUYILMALARNI IQTISODIY BAHOLASHNING METODLARI Reja: 1. Investitsion quyilmalarni iqtisodiy baholashning metodlari. Investitsion quyilmalarni iqtisodiy baholashning ko‘rsatkichlar tizimi. 2. Zararsizlik nuqtasi. Mahsulot tannarxini pasaytirish bo‘yicha loyihalar tahlili. 3. Davomliligi har xil bo‘lgan loyihalar. Bir-birini inkor etuvchi loyihalarni taqqoslash. Investitsion loyiha samaradorligini asoslash mezonlari bo‘lib, maksimum foyda yoki daromadlilik, maqsadga erishish vaqtidagi minimum mehnat sarflari, bozor ulushi, mahsulot sifati va bahosi, zararsizlik nuqtasi va boshqalar hisoblanadi. Umuman olganda, samaradorlikni tahlil etishning asosiy maqsadi: aniqlash, tahlil qilib chiqish va maqbul qarorlar qabul qilish hisoblanadi. Investitsion qarorlarni qabul qilish esa, qisman, kredit olish yoki mablag‘larni joylashtirishdagi foiz stavkasiga bog‘liq bo‘ladi. Iqtisodiy baholash esa, investitsiya loyihasining potensial qobiliyati, shu loyihaga qo‘yilgan mablag‘larning qiymatini saqlab qolishda va ularning o‘sishi sur’atini yetarli darajasini yaratib berishda foydalaniladi. Odatda, investitsiya loyihalari iqtisodiy samaradorligini baholash oltita usulni o‘z ichiga qamrab oladi. O‘z navbatida, ularni ikki asosiy guruhga ajratish mumkin: diskontlash konsepsiyasidan foydalanishni nazarda tutmaydigan usullar va pul oqimini diskontlashtirish asosida baholash usullari(1-rasm).
Loyihalarni  iqtisodiy  samaradorligini  baholash  usullarini  “Nasiba–Nodira
textile” loyihasi ko‘rsatkichlari orqali tahlil qilamiz. 
1-jadval
“Nasiba – Nodira textile” investitsiya loyihasi amalga oshirish jarayonida
yo‘naltiriladigan pul mablag‘lari va pul tushumlari ko‘rsatkichi
Investitsiyalarni  rejalashtirishda  ularning  samaradorligini  baholash  pul
oqimlari  prognozidan  foydalanilgan  holda  hisoblanadigan  sof  joriy  qiymat,
investitsiyalar rentabelligi (profitability investment – PI), daromadlilikning ichki
me’yori,  investitsiyalarni  qoplash  muddati  (payback  period  –  PP),  yillik  foiz
stavkasi  (annualized  percentage  rate  –  ARR)  ko‘rsatkichlari  asosida  amalga
oshiriladi.
Uzoq  muddatli  kapital  qo‘yilmalar  to‘g‘risida  qaror  qabul  qilish  uchun
quyidagi ikkita eng muhim (asos bo‘ladigan) asosni tasdiqlovchi axborotga ega
bo‘lish zarur:
- qo‘yiladigan kapital to‘la qoplanishi lozim;
-  mazkur  operatsiya  natijasida  olinadigan  foyda  miqdori  yetarli  darajada
yuqori bo‘lishi va yakuniy natijaning noaniqligi sharoitida yuzaga kelishi mumkin
bo‘lgan moliyaviy risklarni qoplay olishi lozim. 
Investitsion  loyihalar  iqtisodiy  samaradorligini  baholash  uchun
qo‘llaniladigan metodlar tizimini uchta guruhga bo‘lish mumkin: dinamik (vaqt
omilini hisobga oluvchi), statistik (hisob) va muqobil metodlar. Bu jarayonda
qo‘llaniladigan  metodlar  va  ularga  mos  keluvchi  mezonlar  quyidagi  rasmda
keltirilgan 
Logotip
Loyihalarni iqtisodiy samaradorligini baholash usullarini “Nasiba–Nodira textile” loyihasi ko‘rsatkichlari orqali tahlil qilamiz. 1-jadval “Nasiba – Nodira textile” investitsiya loyihasi amalga oshirish jarayonida yo‘naltiriladigan pul mablag‘lari va pul tushumlari ko‘rsatkichi Investitsiyalarni rejalashtirishda ularning samaradorligini baholash pul oqimlari prognozidan foydalanilgan holda hisoblanadigan sof joriy qiymat, investitsiyalar rentabelligi (profitability investment – PI), daromadlilikning ichki me’yori, investitsiyalarni qoplash muddati (payback period – PP), yillik foiz stavkasi (annualized percentage rate – ARR) ko‘rsatkichlari asosida amalga oshiriladi. Uzoq muddatli kapital qo‘yilmalar to‘g‘risida qaror qabul qilish uchun quyidagi ikkita eng muhim (asos bo‘ladigan) asosni tasdiqlovchi axborotga ega bo‘lish zarur: - qo‘yiladigan kapital to‘la qoplanishi lozim; - mazkur operatsiya natijasida olinadigan foyda miqdori yetarli darajada yuqori bo‘lishi va yakuniy natijaning noaniqligi sharoitida yuzaga kelishi mumkin bo‘lgan moliyaviy risklarni qoplay olishi lozim. Investitsion loyihalar iqtisodiy samaradorligini baholash uchun qo‘llaniladigan metodlar tizimini uchta guruhga bo‘lish mumkin: dinamik (vaqt omilini hisobga oluvchi), statistik (hisob) va muqobil metodlar. Bu jarayonda qo‘llaniladigan metodlar va ularga mos keluvchi mezonlar quyidagi rasmda keltirilgan
INVESTITSION LOYIHALAR IQTISODIY 
SAMARADORLIGINI BAHOLASH METODLARI
Statistik (hisob)
Dinamik (diskont)
Muqobil
Daromadlilikning 
hisob me’yori 
(ARR)
Qoplash davri (PP)
Sof joriy qiymat 
(NPV)
Daromadlilik ichki 
me’yori (IRR)
Diskontlangan 
qoplash davri (DPP)
Rentabellik indeksi 
(PI)
Korrektirovkalanga
n joriy qiymat 
(APV)
Iqtisodiy qoʻshilgan 
qiymat (EVA)
Real opsionlar 
(ROV)
1-rasm.  Investitsiyalar  iqtisodiy  samaradorligini  baholash  metodlari
tasniflanishi
Bugungi  kunda  korporativ  moliyani  boshqarish  amaliyotida  ko‘pincha
investitsiyalar samaradorligini baholashdagi zamonaviy yondashuvlarni o‘zida aks
ettiruvchi dinamik mezonlardan foydalaniladi. Ularning qo‘llanilishi qarorlar qabul
qilish  jarayonida  talab  qilinadigan  daromadlilik  me’yori,  vaqt  bo‘yicha  pul
mablag‘lari qiymati, loyiha risklilik darajasi, kapital bahosi kabi muhim omillarni
hisobga olish va muvofiqlashtirish imkonini beradi.
Dinamik metodlar ba’zida diskontli metodlar deb ataladi va ular investitsion
loyihani amalga oshirish bilan bog‘liq pul oqimlarining joriy miqdorini aniqlashga
xizmat qiladi. Bu jarayon quyidagilarga imkon beradi:
- loyihani amalga oshirishning har bir davri oxiridagi pul oqimini aniqlash;
-  mos  davrlar  bo‘yicha  olingan  barcha  ijobiy  pul  oqimlarini  qayta
investitsiyalash imkoniyatlari;
- loyiha bo‘yicha qo‘yilmaga mos foiz stavkasi ko‘rinishida aks etgan loyiha
samaradorligini baholash.
Logotip
INVESTITSION LOYIHALAR IQTISODIY SAMARADORLIGINI BAHOLASH METODLARI Statistik (hisob) Dinamik (diskont) Muqobil Daromadlilikning hisob me’yori (ARR) Qoplash davri (PP) Sof joriy qiymat (NPV) Daromadlilik ichki me’yori (IRR) Diskontlangan qoplash davri (DPP) Rentabellik indeksi (PI) Korrektirovkalanga n joriy qiymat (APV) Iqtisodiy qoʻshilgan qiymat (EVA) Real opsionlar (ROV) 1-rasm. Investitsiyalar iqtisodiy samaradorligini baholash metodlari tasniflanishi Bugungi kunda korporativ moliyani boshqarish amaliyotida ko‘pincha investitsiyalar samaradorligini baholashdagi zamonaviy yondashuvlarni o‘zida aks ettiruvchi dinamik mezonlardan foydalaniladi. Ularning qo‘llanilishi qarorlar qabul qilish jarayonida talab qilinadigan daromadlilik me’yori, vaqt bo‘yicha pul mablag‘lari qiymati, loyiha risklilik darajasi, kapital bahosi kabi muhim omillarni hisobga olish va muvofiqlashtirish imkonini beradi. Dinamik metodlar ba’zida diskontli metodlar deb ataladi va ular investitsion loyihani amalga oshirish bilan bog‘liq pul oqimlarining joriy miqdorini aniqlashga xizmat qiladi. Bu jarayon quyidagilarga imkon beradi: - loyihani amalga oshirishning har bir davri oxiridagi pul oqimini aniqlash; - mos davrlar bo‘yicha olingan barcha ijobiy pul oqimlarini qayta investitsiyalash imkoniyatlari; - loyiha bo‘yicha qo‘yilmaga mos foiz stavkasi ko‘rinishida aks etgan loyiha samaradorligini baholash.
Bunday baholash sifatida, odatda, quyidagilardan foydalaniladi:
- korxona uchun kapitalning o‘rtacha yoki chegaraviy qiymati;
- uzoq muddatli kreditlar va moliyaviy instrumentlar bo‘yicha foiz stavkalari;
- bir xil risk darajalariga ega muqobil qo‘yilmalar daromadliligi;
- investor talab qiladigan qo‘yilmalar daromadliligi me’yori va boshqalar.
Amalda bunday baholash natijasiga ta’sir ko‘rsatuvchi omillar inflyatsiya va
risk  hisoblanadi.  Quyida  baholash  haqida  so‘z  yuritganda  “diskont  me’yori”
atamasidan foydalangan holda uning iqtisodiy tarkibini ko‘rib chiqamiz.
Sof joriy qiymat (NPV)
Loyihaning sof joriy qiymati (Net Present Value  – NPV) quyidagi formula
bo‘yicha aniqlanadi:
NPV =∑
t=0
n
CF t
(1+r)
t=∑
t=0
n
CIFt
(1+r)
t −∑
t=0
n
COFt
(1+r)
t
bu yerda, r – diskont me’yori; 
n – loyihani amalga oshirish davrlari soni; 
CFt – t davrdagi loyiha operatsiyalaridan pul oqimlari; 
CIFt – t davrdagi loyihadan jami tushumlar; 
COFt – t davrdagi loyiha bo‘yicha jami to‘lovlar.
Sof joriy qiymat (NPV)ni aniqlash natijasidagi umumiy yagona qoida shuki,
NPV ˃0 holatda loyiha amalga oshirish uchun qabul qilinadi. Qolgan holatlarda
esa o‘z-o‘zidan inkor qilish lozim bo‘ladi.
Agar hisob-kitob qilinganda pul oqimlarining sof joriy qiymati ijobiy (NPV
˃0) bo‘lsa, bu loyihani amalga oshirish vaqti davomida dastlabki harajatlar (IK0)
qoplangani va daromadlilik me’yori r talabiga mos foyda olinishi ta’minlanganini
anglatadi.  Boshqacha  aytganda,  NPV  loyihani  muvaffaqiyatli  amalga  oshirish
natijasida erishilgan, yangitdan yaratilgan qo‘shimcha qiymat hisoblanadi.
Salbiy  miqdordagi NPV  berilgan  daromadlilik  me’yori  loyihaning  zarar
keltirishini va hech qanday qo‘shimcha qiymat yaratilmasligini anglatadi. NPV = 0
da esa loyiha hech qanday daromad ham, zarar ham keltirmasligini anglatadi.
Logotip
Bunday baholash sifatida, odatda, quyidagilardan foydalaniladi: - korxona uchun kapitalning o‘rtacha yoki chegaraviy qiymati; - uzoq muddatli kreditlar va moliyaviy instrumentlar bo‘yicha foiz stavkalari; - bir xil risk darajalariga ega muqobil qo‘yilmalar daromadliligi; - investor talab qiladigan qo‘yilmalar daromadliligi me’yori va boshqalar. Amalda bunday baholash natijasiga ta’sir ko‘rsatuvchi omillar inflyatsiya va risk hisoblanadi. Quyida baholash haqida so‘z yuritganda “diskont me’yori” atamasidan foydalangan holda uning iqtisodiy tarkibini ko‘rib chiqamiz. Sof joriy qiymat (NPV) Loyihaning sof joriy qiymati (Net Present Value – NPV) quyidagi formula bo‘yicha aniqlanadi: NPV =∑ t=0 n CF t (1+r) t=∑ t=0 n CIFt (1+r) t −∑ t=0 n COFt (1+r) t bu yerda, r – diskont me’yori; n – loyihani amalga oshirish davrlari soni; CFt – t davrdagi loyiha operatsiyalaridan pul oqimlari; CIFt – t davrdagi loyihadan jami tushumlar; COFt – t davrdagi loyiha bo‘yicha jami to‘lovlar. Sof joriy qiymat (NPV)ni aniqlash natijasidagi umumiy yagona qoida shuki, NPV ˃0 holatda loyiha amalga oshirish uchun qabul qilinadi. Qolgan holatlarda esa o‘z-o‘zidan inkor qilish lozim bo‘ladi. Agar hisob-kitob qilinganda pul oqimlarining sof joriy qiymati ijobiy (NPV ˃0) bo‘lsa, bu loyihani amalga oshirish vaqti davomida dastlabki harajatlar (IK0) qoplangani va daromadlilik me’yori r talabiga mos foyda olinishi ta’minlanganini anglatadi. Boshqacha aytganda, NPV loyihani muvaffaqiyatli amalga oshirish natijasida erishilgan, yangitdan yaratilgan qo‘shimcha qiymat hisoblanadi. Salbiy miqdordagi NPV berilgan daromadlilik me’yori loyihaning zarar keltirishini va hech qanday qo‘shimcha qiymat yaratilmasligini anglatadi. NPV = 0 da esa loyiha hech qanday daromad ham, zarar ham keltirmasligini anglatadi.
Misol ko‘rib chiqamiz. 
Kompaniya  yangi  uskuna  sotib  olishga  mablag‘  yo‘naltirmoqchi.  Yangi
uskunaning bahosi yetkazib berish va o‘rnatish bilan 100000 birlikni tashkil etadi.
Uskunani joriy etish natijasida 6 yil mobaynida mos ravishda 25000, 30000,
35000, 40000, 45000 va 50000 birlikdagi sof daromad olinishi kutilmoqda. Qabul
qilingan diskont me’yori 10 foiz. Loyihaning iqtisodiy samaradorligini aniqlaymiz.
Quyidagi  jadvalda  mazkur  misol  uchun  NPV  ning  to‘liq  hisob-kitobi
keltirilgan (jadval).
jadval
Loyiha bo‘yicha NPV hisob-kitobi, birlikda
t
IC0
CFt
(
1+r)t
PVt
NPV
0
-
100000,00
1,
00
-
100000,00
-
100000,00
1
2500
0,00
1,
10
22727
,27
-
77272,73
2
3000
0,00
1,
21
24793
,39
-
52479,34
3
3500
0,00
1,
33
26296
,02
-
26183,32
4
4000
0,00
1,
46
27320
,54
1137,2
2
5
4500
0,00
1,
61
27941
,46
29078,
68
6
5000
0,00
1,
77
28223
,70
57302,
37
J
ami
-
100000,00
2250
00,00
15730
2,37
57302,
37
  
Logotip
Misol ko‘rib chiqamiz. Kompaniya yangi uskuna sotib olishga mablag‘ yo‘naltirmoqchi. Yangi uskunaning bahosi yetkazib berish va o‘rnatish bilan 100000 birlikni tashkil etadi. Uskunani joriy etish natijasida 6 yil mobaynida mos ravishda 25000, 30000, 35000, 40000, 45000 va 50000 birlikdagi sof daromad olinishi kutilmoqda. Qabul qilingan diskont me’yori 10 foiz. Loyihaning iqtisodiy samaradorligini aniqlaymiz. Quyidagi jadvalda mazkur misol uchun NPV ning to‘liq hisob-kitobi keltirilgan (jadval). jadval Loyiha bo‘yicha NPV hisob-kitobi, birlikda t IC0 CFt ( 1+r)t PVt NPV 0 - 100000,00 1, 00 - 100000,00 - 100000,00 1 2500 0,00 1, 10 22727 ,27 - 77272,73 2 3000 0,00 1, 21 24793 ,39 - 52479,34 3 3500 0,00 1, 33 26296 ,02 - 26183,32 4 4000 0,00 1, 46 27320 ,54 1137,2 2 5 4500 0,00 1, 61 27941 ,46 29078, 68 6 5000 0,00 1, 77 28223 ,70 57302, 37 J ami - 100000,00 2250 00,00 15730 2,37 57302, 37
Jadval ma’lumotlaridan ko‘rinib turibdiki, pul oqimlari to‘g‘ri baholangan
holatda  loyiha  amalga  oshirilgan  harajatlarni  to‘liq  qoplash  (taxminan  4-yil
oxirida) imkonini beradi. Shuningdek, NPV (57302,37)ga teng birlikda qo‘shimcha
foyda olish imkonini beradi.
2-savol bayoni. Zararsizlik miqdori – firma foyda olishni boshlashidan oldin
sotishi lozim bo‘lgan mahsulot miqdori.
Kichik  korxonalar  ham,  yirik  korxonalar  ham  zararsizlik  tahlilidan  ikki
sababga ko‘ra foydalanishadi: u sodda tasavvurlarga asoslanadi  va korxonalar
zararsizlik  modelidan  olingan  ma’lumot  qaror  qabul  qilish  shart  bo‘lgan
vaziyatlarda  qo‘l  keladi  deb  hisoblaydilar.  Zararsizlik  tahlili  firma  ishlab
chiqaradigan  mahsulotning  zararsizlik  miqdorini  aniqlashda  ishlatiladi.  Xo‘sh,
mahsulotning  zararsizlik  miqdori  nimani  anglatadi?  U  mahsulotning  absolyut
(mutlaq)  miqdori  bo‘lib,  u  firma  daromadlarining  (yoki  soliqlar  va  foizlar
to‘langungacha  daromad)  nolga  teng  bo‘lishini  ta’minlaydi.  Boshqacha  qilib
aytganda, zararsizlik tahlili tahlilchiga barcha harajatlarni qoplash uchun qancha
miqdorda mahsulot ishlab chiqarish kerakligini aniqlashda va turli ishlab chiqarish
hajmlari orqali ishlab topiladigan soliqlar va foizlar to‘langungacha daromadni
hisoblashda yordam beradi.  
Zararsizlik modelining asosiy elementlari 
Zararsizlik  modelini  qo‘llash  uchun  biz  kompaniya  ishlab  chiqarish
harajatlarini  ikki  o‘zaro  bog‘liq  bo‘lmagan  kategoriyalarga  ajratishimiz  kerak
bo‘ladi: o‘zgarmas harajatlar va o‘zgaruvchan harajatlar. Siz bunda iqtisodiyot
nazariyasida o‘rganganingiz – uzoq muddatli davrda barcha harajatar o‘zgaruvchan
bo‘lishini xotirlaysiz. Shuning uchun ham zararsizlik tahlili qisqa muddatli davr
uchun mo‘ljallangan.  
Logotip
Jadval ma’lumotlaridan ko‘rinib turibdiki, pul oqimlari to‘g‘ri baholangan holatda loyiha amalga oshirilgan harajatlarni to‘liq qoplash (taxminan 4-yil oxirida) imkonini beradi. Shuningdek, NPV (57302,37)ga teng birlikda qo‘shimcha foyda olish imkonini beradi. 2-savol bayoni. Zararsizlik miqdori – firma foyda olishni boshlashidan oldin sotishi lozim bo‘lgan mahsulot miqdori. Kichik korxonalar ham, yirik korxonalar ham zararsizlik tahlilidan ikki sababga ko‘ra foydalanishadi: u sodda tasavvurlarga asoslanadi va korxonalar zararsizlik modelidan olingan ma’lumot qaror qabul qilish shart bo‘lgan vaziyatlarda qo‘l keladi deb hisoblaydilar. Zararsizlik tahlili firma ishlab chiqaradigan mahsulotning zararsizlik miqdorini aniqlashda ishlatiladi. Xo‘sh, mahsulotning zararsizlik miqdori nimani anglatadi? U mahsulotning absolyut (mutlaq) miqdori bo‘lib, u firma daromadlarining (yoki soliqlar va foizlar to‘langungacha daromad) nolga teng bo‘lishini ta’minlaydi. Boshqacha qilib aytganda, zararsizlik tahlili tahlilchiga barcha harajatlarni qoplash uchun qancha miqdorda mahsulot ishlab chiqarish kerakligini aniqlashda va turli ishlab chiqarish hajmlari orqali ishlab topiladigan soliqlar va foizlar to‘langungacha daromadni hisoblashda yordam beradi. Zararsizlik modelining asosiy elementlari Zararsizlik modelini qo‘llash uchun biz kompaniya ishlab chiqarish harajatlarini ikki o‘zaro bog‘liq bo‘lmagan kategoriyalarga ajratishimiz kerak bo‘ladi: o‘zgarmas harajatlar va o‘zgaruvchan harajatlar. Siz bunda iqtisodiyot nazariyasida o‘rganganingiz – uzoq muddatli davrda barcha harajatar o‘zgaruvchan bo‘lishini xotirlaysiz. Shuning uchun ham zararsizlik tahlili qisqa muddatli davr uchun mo‘ljallangan.
1-chizma. Umumiy, o‘zgarmas va o‘zgaruvchan harajatlarning mos mahsulot
hajmiga nisbatan o‘zgarishi
O‘zgarmas harajatlar – savdo hajmi yoki ishlab chiqarilgan mahsulot miqdori
o‘zgarishi  bilan  puldagi  umumiy  qiymati  o‘zgarmaydigan  harajatlar.  Ular
shuningdek, bilvosita harajatlar deb ham ataladi. 
O‘zgarmas  harajatlar.  Bilvosita  harajatlar  deb  ham  ataluvchi  o‘zgarmas
harajatlar firmaning savdo hajmi va ishlab chiqarish hajmiga qarab o‘zgarmaydi.
Ishlab  chiqarish  hami  o‘sib  borishi  bilan  mahsulot  birligiga  to‘g‘ri  keluvchi
o‘zgarmas harajat kamayib boradi, chunki firmaning umumiy o‘zgarmas harajatlari
ko‘paygandan ko‘payib borayotgan mahsulot miqdoriga taqsimlanaveradi. 3.1-
chizma jami o‘zgarmas harajatlarini kompaniyaning mos ishlab chiqarish va sotuv
hajmi  nisbatan  o‘zgarishini  tasvirlaydi.  Unda  o‘zgarmas  harajatlar  miqdoriga
ishlab chiqarilgan va sotilgan mahsulot miqdori ta’sir etmasligi ko‘rsatib berilgan.
Ayni  kompaniya  uchun  ba’zi  ishlab  chiqarish  hajmlarida  jami  o‘zgarmas
harajatlarning miqdori oshishi yoki kamayishi mumkin.  
Ishlab chiqarish jarayonidagi ayrim o‘ziga xos o‘zgarmas harajat namunalari
quyidagilar: 
1. Boshqaruv xodimlari ish haqi;
2. Amortizatsiya;
3. Sug‘urta;
4. Vaqtli reklama dasturlariga sarflanadigan ulgurji harajatlar;
5. Mol-mulk soliqlari;
Logotip
1-chizma. Umumiy, o‘zgarmas va o‘zgaruvchan harajatlarning mos mahsulot hajmiga nisbatan o‘zgarishi O‘zgarmas harajatlar – savdo hajmi yoki ishlab chiqarilgan mahsulot miqdori o‘zgarishi bilan puldagi umumiy qiymati o‘zgarmaydigan harajatlar. Ular shuningdek, bilvosita harajatlar deb ham ataladi. O‘zgarmas harajatlar. Bilvosita harajatlar deb ham ataluvchi o‘zgarmas harajatlar firmaning savdo hajmi va ishlab chiqarish hajmiga qarab o‘zgarmaydi. Ishlab chiqarish hami o‘sib borishi bilan mahsulot birligiga to‘g‘ri keluvchi o‘zgarmas harajat kamayib boradi, chunki firmaning umumiy o‘zgarmas harajatlari ko‘paygandan ko‘payib borayotgan mahsulot miqdoriga taqsimlanaveradi. 3.1- chizma jami o‘zgarmas harajatlarini kompaniyaning mos ishlab chiqarish va sotuv hajmi nisbatan o‘zgarishini tasvirlaydi. Unda o‘zgarmas harajatlar miqdoriga ishlab chiqarilgan va sotilgan mahsulot miqdori ta’sir etmasligi ko‘rsatib berilgan. Ayni kompaniya uchun ba’zi ishlab chiqarish hajmlarida jami o‘zgarmas harajatlarning miqdori oshishi yoki kamayishi mumkin. Ishlab chiqarish jarayonidagi ayrim o‘ziga xos o‘zgarmas harajat namunalari quyidagilar: 1. Boshqaruv xodimlari ish haqi; 2. Amortizatsiya; 3. Sug‘urta; 4. Vaqtli reklama dasturlariga sarflanadigan ulgurji harajatlar; 5. Mol-mulk soliqlari;
6. Ijara;
O‘zgaruvchan  harajatlar  –  ishlab  chiqarish  hajmi  o‘zgarishiga  qarab
o‘zgaradigan harajatlar. Ular bevosita harajatlar ham deb ataladi.
O‘zgaruvchan harajatlar. O‘zgaruvchan harajatlar ba’zan bevosita harajatlar
deb ham ataladi. Mahsulot birligiga to‘g‘ri keluvchi o‘zgaruvchan harajat ishlab
chiqarish hajmiga qarab o‘zgaradi. Jami o‘zgaruvchan harajatlar mahsulot birligiga
to‘g‘ri keluvchi o‘zgaruvchan harajatni ishlab chiqarilgan va sotilgan mahsulot
miqdoriga ko‘paytirish orqali aniqlanadi. Zararsizlik modeli jami o‘zgaruvchan
harajatlar va sotuv hajmi o‘rtasida mutanosiblik bor, deb ta’kidlaydi. Shunday
ekan,  sotuv  hajmi  10  foizga  ortadigan  bo‘lsa,  shunga  monand  ravishda
o‘zgaruvchan harajatlar ham 10 foizga ko‘payadi. Shuni yodda tutish kerakki, agar
nol birlik mahsulot  ishlab chiqarilsa, o‘zgaruvchan harajatlar ham nolga teng
bo‘ladi, lekin o‘zgarmas harajatlar noldan kattaroq bo‘ladi. 
Mahsulot  birligining  sotuv  narxi  mahsulot  birligiga  to‘g‘ri  keluvchi
o‘zgaruvchan harajatdan oshguniga qadar o‘zgarmas harajatlarni moliyalashtirish
uchun  ajratma  ajratib  qo‘yish  kerakligini  anglatadi.  Bu  nima  sababdan  ba’zi
firmalar  savdo  hajmi  tushib  ketgan  hollarda  ham  ishlab  chiqarishni  davom
ettirishlarini tushuntirishga yordam beradi: bu orqali ular o‘zgarmas harajatlarni
qoplashga harakat qiladilar.  
O‘zgaruvchan harajatlarning ba’zi ko‘rinishlari quyidagilar: 
1. Ish haqi;
2. Xom-ashyo va materiallar; 
3. Ishlab chiqarish bilan bog‘liq energiya harajatlari (yoqilg‘i, elektr, tabiiy
gaz); 
4. Zavoddan chiqib ketuvchi mahsulotlar uchun tashish harajatari;
5. Qadoqlash;
6. Sotish uchun komission to‘lovlar.
1-rasmda jami harajatlarning kompaniyaning mos ishlab chiqarish hajmiga
nisbatan  o‘zgarishi  tasvirlangan.  Jami  harajatlar  firmaning  o‘zgarmas  va
o‘zgaruvchan harajatlari yig‘indisidir. 
Logotip
6. Ijara; O‘zgaruvchan harajatlar – ishlab chiqarish hajmi o‘zgarishiga qarab o‘zgaradigan harajatlar. Ular bevosita harajatlar ham deb ataladi. O‘zgaruvchan harajatlar. O‘zgaruvchan harajatlar ba’zan bevosita harajatlar deb ham ataladi. Mahsulot birligiga to‘g‘ri keluvchi o‘zgaruvchan harajat ishlab chiqarish hajmiga qarab o‘zgaradi. Jami o‘zgaruvchan harajatlar mahsulot birligiga to‘g‘ri keluvchi o‘zgaruvchan harajatni ishlab chiqarilgan va sotilgan mahsulot miqdoriga ko‘paytirish orqali aniqlanadi. Zararsizlik modeli jami o‘zgaruvchan harajatlar va sotuv hajmi o‘rtasida mutanosiblik bor, deb ta’kidlaydi. Shunday ekan, sotuv hajmi 10 foizga ortadigan bo‘lsa, shunga monand ravishda o‘zgaruvchan harajatlar ham 10 foizga ko‘payadi. Shuni yodda tutish kerakki, agar nol birlik mahsulot ishlab chiqarilsa, o‘zgaruvchan harajatlar ham nolga teng bo‘ladi, lekin o‘zgarmas harajatlar noldan kattaroq bo‘ladi. Mahsulot birligining sotuv narxi mahsulot birligiga to‘g‘ri keluvchi o‘zgaruvchan harajatdan oshguniga qadar o‘zgarmas harajatlarni moliyalashtirish uchun ajratma ajratib qo‘yish kerakligini anglatadi. Bu nima sababdan ba’zi firmalar savdo hajmi tushib ketgan hollarda ham ishlab chiqarishni davom ettirishlarini tushuntirishga yordam beradi: bu orqali ular o‘zgarmas harajatlarni qoplashga harakat qiladilar. O‘zgaruvchan harajatlarning ba’zi ko‘rinishlari quyidagilar: 1. Ish haqi; 2. Xom-ashyo va materiallar; 3. Ishlab chiqarish bilan bog‘liq energiya harajatlari (yoqilg‘i, elektr, tabiiy gaz); 4. Zavoddan chiqib ketuvchi mahsulotlar uchun tashish harajatari; 5. Qadoqlash; 6. Sotish uchun komission to‘lovlar. 1-rasmda jami harajatlarning kompaniyaning mos ishlab chiqarish hajmiga nisbatan o‘zgarishi tasvirlangan. Jami harajatlar firmaning o‘zgarmas va o‘zgaruvchan harajatlari yig‘indisidir.
Harajatlarning  tabiati  haqida.  Hech  kim  hamma  harajatlar  o‘zgarmas  va
o‘zgaruvchan harajatlarning biz xuddi 1-rasmda tasvirlaganimizdek amal qilishiga
ishonmaydi. Shuningdek biror bir qonun yoki buxgalteriya tamoyilida firma jami
harajatlarinining aniq bir turi doimo o‘zgarmas yoki o‘zgaruvchan harajat sifatida
tasniflanishi kerak, deyilmagan. Bir firmada energiya harajatlari asosan o‘zgarmas
bo‘lsa, yana boshqa firmada ular mahsulot hajmiga qarab o‘zgarishi mumkin1. 
Shuningdek, ayrim harajatlar ba’zan o‘zgarmas bo‘lishi mumkin, keyinchalik
esa  ishlab  chiqarish  hajmi  yuqori  pog‘onaga  ko‘tarilgach  ular  ham  keskin
ko‘tariladi va o‘zgarmay turaveradi; ishlab chiqarish hajmi yana o‘ssa, ular ham
ko‘payadi. Bunday harajatlar yarim-o‘zgaruvchan yoki yarim-o‘zgarmas harajatlar
deb nomlanishi mumkin. Tanlash sizning ixtiyoringizda, chunki har ikki termin
ham amaliyotda qo‘llaniladi. Ishlab chiqarishni nazorat qiluvchilarga to‘lanadigan
ish haqi bunga misol bo‘lishi mumkin. Qisqa muddat ishlab chiqarish hajmini 15
foizga qisqartirib turishga to‘g‘ri kelsa, korxona nazoratchilar ish haqini ham 15
foizga qisqartirishi haqiqatdan yiroq. Shunga o‘xshash, sotuvchilarga to‘lanadigan
komission haq ular ko‘proq sotganlari sayin ortib boradi. Harajatlarning bu turdagi
xususiyati 2-chizmada tasvirlangan. 
2-chizma. Yarim-o‘zgaruvchan harajatlarning mahsulotning mos
hajmiga nisbatan o‘zgarishi
1Havo harorati qattiq nazorat qilinuvchi issiqxonalarda isitish harajatlari ko‘pincha issiqxona
binosi o‘simliklar bilan to‘la yoki to‘la emasligidan qat’iy nazar o‘zgarmas bo‘ladi. Tutqichlarni
ishlab chiqarishga qaratilgan metalga shakl berish jarayonida mashinalar to‘xtab turgan yoki
ishchilar ishda bo‘lmagan vaqtda korxonani yuqori darajada isitish shart emas. Bu holatda, isitish
harajatlari ko‘proq o‘zgaruvchan deb hisoblanadi.
Logotip
Harajatlarning tabiati haqida. Hech kim hamma harajatlar o‘zgarmas va o‘zgaruvchan harajatlarning biz xuddi 1-rasmda tasvirlaganimizdek amal qilishiga ishonmaydi. Shuningdek biror bir qonun yoki buxgalteriya tamoyilida firma jami harajatlarinining aniq bir turi doimo o‘zgarmas yoki o‘zgaruvchan harajat sifatida tasniflanishi kerak, deyilmagan. Bir firmada energiya harajatlari asosan o‘zgarmas bo‘lsa, yana boshqa firmada ular mahsulot hajmiga qarab o‘zgarishi mumkin1. Shuningdek, ayrim harajatlar ba’zan o‘zgarmas bo‘lishi mumkin, keyinchalik esa ishlab chiqarish hajmi yuqori pog‘onaga ko‘tarilgach ular ham keskin ko‘tariladi va o‘zgarmay turaveradi; ishlab chiqarish hajmi yana o‘ssa, ular ham ko‘payadi. Bunday harajatlar yarim-o‘zgaruvchan yoki yarim-o‘zgarmas harajatlar deb nomlanishi mumkin. Tanlash sizning ixtiyoringizda, chunki har ikki termin ham amaliyotda qo‘llaniladi. Ishlab chiqarishni nazorat qiluvchilarga to‘lanadigan ish haqi bunga misol bo‘lishi mumkin. Qisqa muddat ishlab chiqarish hajmini 15 foizga qisqartirib turishga to‘g‘ri kelsa, korxona nazoratchilar ish haqini ham 15 foizga qisqartirishi haqiqatdan yiroq. Shunga o‘xshash, sotuvchilarga to‘lanadigan komission haq ular ko‘proq sotganlari sayin ortib boradi. Harajatlarning bu turdagi xususiyati 2-chizmada tasvirlangan. 2-chizma. Yarim-o‘zgaruvchan harajatlarning mahsulotning mos hajmiga nisbatan o‘zgarishi 1Havo harorati qattiq nazorat qilinuvchi issiqxonalarda isitish harajatlari ko‘pincha issiqxona binosi o‘simliklar bilan to‘la yoki to‘la emasligidan qat’iy nazar o‘zgarmas bo‘ladi. Tutqichlarni ishlab chiqarishga qaratilgan metalga shakl berish jarayonida mashinalar to‘xtab turgan yoki ishchilar ishda bo‘lmagan vaqtda korxonani yuqori darajada isitish shart emas. Bu holatda, isitish harajatlari ko‘proq o‘zgaruvchan deb hisoblanadi.
Zararsizlik modelini qo‘llash va murakkab harajatlar strukturasi masalasini
hal  qilish  uchun  moliyaviy  menejer  rejalashtirilayotgan  maqsadlar  uchun  eng
munosib ishlab chiqarish hajmini aniqlash (1) va ushbu ishlab chiqarish hajmiga
muvofiq  ravishda  yarim-o‘zgaruvchan  harajat  moddalarining  bir  qismini
o‘zgarmas,  qolganini  esa  o‘zgaruvchan  harajatlarga  ajratish  orqali  ularning
qiymatli samaradorligini aniqlashi shart. Haqiqiy biznes jarayonida bu jarayon
hazil emas. U haqiqiy zararsizlik hisob-kitoblarini qilishga nisbatan harajatlarni
o‘zgarmas va o‘zgaruvchan kategoriyalarga ajratishda raqamlar bilan ishlashga
ko‘proq vaqt sarflaydigan tahlilichi uchun noodatiy emas.  
Jami  daromad  va  ishlab  chiqarish  hajmi.  O‘zgarmas  va  o‘zgaruvchan
harajatlardan tashqari, zararsizlik modeli savdodan olingan jami daromad va ishlab
chiqarish hajmi kabi muhim elementlarni ham o‘z ichiga oladi. Jami daromad jami
savdo  hajmining  puldagi  qiymatini  anglatadi  va  u  mahsulot  birligi  narxining
sotilgan mahsulot miqdoriga ko‘paytirish orqali aniqlanadi. Ishlab chiqarish hajmi
esa  firmaning  faollik  darajasini  bildiradi  va  uni  birlik  miqdorda  yoki  pulda
ifodalash mumkin. 
Jami daromad – pulda ifodalangan jami savdo hajmi. Ishlab chiqarish hajmi –
ma’lum muddat davomida ishlab chiqarilgan va sotilgan mahsulot miqdori.
Zararsizlik nuqtasini topish.
Ishlab chiqarilgan mahsulot birligi nuqtayi nazaridan zararsizlik nuqtasini
topishning bir necha usullari bor. Bu usullarning barchasi  hozirgina ta’kidlab
o‘tilgan zararsizlik modelining muhim elementlariga asoslanadi. Zararsizlik modeli
firmaning daromadlar to‘g‘risidagi hisobotini quyida berilgan formula ko‘rinishida
ifodalashni talab etadi: 
Savdohajmi−( jami o
' zgaruvchan xarajatlar+ jami o
' zgarmas xarajatlar )=foyda(1)
Ishlab chiqarilgan mahsulot birligi asoslanadigan bo‘lsak, barcha mahsulot
sotilishi mumkin bo‘lgan narx va mahsulot birligiga to‘g‘ri keluvchi o‘zgaruvchan
harajatni ko‘rsatib o‘tish zarur. Chunki zararsizlik modelida o‘rganiladigan foyda
tushunchasi FSTD ni bildiradi, biz esa foyda so‘zi o‘rniga ushbu qisqartmani
Logotip
Zararsizlik modelini qo‘llash va murakkab harajatlar strukturasi masalasini hal qilish uchun moliyaviy menejer rejalashtirilayotgan maqsadlar uchun eng munosib ishlab chiqarish hajmini aniqlash (1) va ushbu ishlab chiqarish hajmiga muvofiq ravishda yarim-o‘zgaruvchan harajat moddalarining bir qismini o‘zgarmas, qolganini esa o‘zgaruvchan harajatlarga ajratish orqali ularning qiymatli samaradorligini aniqlashi shart. Haqiqiy biznes jarayonida bu jarayon hazil emas. U haqiqiy zararsizlik hisob-kitoblarini qilishga nisbatan harajatlarni o‘zgarmas va o‘zgaruvchan kategoriyalarga ajratishda raqamlar bilan ishlashga ko‘proq vaqt sarflaydigan tahlilichi uchun noodatiy emas. Jami daromad va ishlab chiqarish hajmi. O‘zgarmas va o‘zgaruvchan harajatlardan tashqari, zararsizlik modeli savdodan olingan jami daromad va ishlab chiqarish hajmi kabi muhim elementlarni ham o‘z ichiga oladi. Jami daromad jami savdo hajmining puldagi qiymatini anglatadi va u mahsulot birligi narxining sotilgan mahsulot miqdoriga ko‘paytirish orqali aniqlanadi. Ishlab chiqarish hajmi esa firmaning faollik darajasini bildiradi va uni birlik miqdorda yoki pulda ifodalash mumkin. Jami daromad – pulda ifodalangan jami savdo hajmi. Ishlab chiqarish hajmi – ma’lum muddat davomida ishlab chiqarilgan va sotilgan mahsulot miqdori. Zararsizlik nuqtasini topish. Ishlab chiqarilgan mahsulot birligi nuqtayi nazaridan zararsizlik nuqtasini topishning bir necha usullari bor. Bu usullarning barchasi hozirgina ta’kidlab o‘tilgan zararsizlik modelining muhim elementlariga asoslanadi. Zararsizlik modeli firmaning daromadlar to‘g‘risidagi hisobotini quyida berilgan formula ko‘rinishida ifodalashni talab etadi: Savdohajmi−( jami o ' zgaruvchan xarajatlar+ jami o ' zgarmas xarajatlar )=foyda(1) Ishlab chiqarilgan mahsulot birligi asoslanadigan bo‘lsak, barcha mahsulot sotilishi mumkin bo‘lgan narx va mahsulot birligiga to‘g‘ri keluvchi o‘zgaruvchan harajatni ko‘rsatib o‘tish zarur. Chunki zararsizlik modelida o‘rganiladigan foyda tushunchasi FSTD ni bildiradi, biz esa foyda so‘zi o‘rniga ushbu qisqartmani