IOGANN SEBASTYAN BAX.( 1685-1750)

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

9

File size

Fayl hajmi

21,9 KB


IOGANN SEBASTYAN BAX.( 1685-1750)
Reja:
1. XVIII asr musiqa madaniyati tarixida I.S.Bax musiqasining ahamiyati.
2. Bax ijodida dinning ahamiyati. 
3. Kompozitorning tarjimai holi. Bolaligi, yoshlik yillari.
4. Veymar, Kyoten davri. Leyptsig davri.
Logotip
IOGANN SEBASTYAN BAX.( 1685-1750) Reja: 1. XVIII asr musiqa madaniyati tarixida I.S.Bax musiqasining ahamiyati. 2. Bax ijodida dinning ahamiyati. 3. Kompozitorning tarjimai holi. Bolaligi, yoshlik yillari. 4. Veymar, Kyoten davri. Leyptsig davri.
 XVIII asr musiqa madaniyati tarixida I.S.Bax musiqasining ahamiyati.
Iogann Sebastyan Bax –XVIII asrning buyuk nemis kompozitoridir. Vafotidan so’ng
260 yil o’tgan bo’lsada uning musiqasiga bo’lgan qiziqish o’sib bormoqda. I.S.
Baxning ijodi kompozitor vafotidan so’ng bir necha yil davomida unut bo’lib ketdi.
Mendelson, Shuman va Listning targ’ibot faoliyatlari tufayli XIX asrdan boshlab,
buyuk kompozitorning musiqasi hayot yuzini ko’rdi. 
 Kompozitorga bag’ishlangan birinchi tadqiqot 1802-yilda nemis tarixchisi I.N.
Forkel tomonidan yozilgan. 1829-yilda nemis kompozitori Mendelson rahbarligida
Baxning buyuk asari “ Matfey bo’yicha ehtiroslar” omma oldida ijro etildi. Bugungi
kunda butun jahon san’atkorlari Bax musiqasining go’zalligi va ilhomlantiruvchi
kuchi,  mahorat  darajasi  xamda  mukammalligiga  tan  bergan  holda  ijro  etib
kelishmoqda.
 Bax ijodining asl mohiyatini birinchi bo’lib Motsart va Betxoven ochib bera
olishdi.  Bax  asarlari  bilan  tanishgan  Motsart  shunday  xitob  qilgan:”  Bu  erda
o’rganish muhim bo’ladigan narsalar bor!”. Betxoven esa zavq va hayajon bilan Bax
to’g’risida shunday degan edi: “ U jilg’a emas, okean”.
 1850 yilda Bax jamiyati tuzildi. Jamiyatning maqsadi kompozitor qalamiga
mansub barcha qo’lyozmalarni jamlab, ularni to’la asarlar to’plami sifatida nashr
qilish edi.
 2--:
 Bax ijodida dinning ahamiyati. Bax ijodini sharhlash va unga baho berishga
ko’plab qarama-qarshi fikrlar mavjud bo’lgan. Aksariyat tarixchilar Baxni betayin
musiqiy- matematik formulalarni ishlatuvchi kompozitor deyishsa, boshqalar uning
timsolida  tarki  dunyo  qilgan  darveshni  ko’rishar,  boshqalar  e’tiqodli  cherkov
musiqachisi sifatida qabul qilishardi.
 Bax turli janr va shakllar ustida ishladi. Bular -- yirik kantatalar, “Yaxshi
temperatsiyalangan klavir”ning kamer prelyudi va fugalari, sodda va kichik hajmli
erkin prelyudiya va inventsiyalar, Branderburg kontsertlari edi.
 Bax o’zining musiqasida insonda bo’lgan barcha ezgulik va go’zallikni ko’rsatib
bera olgan dahodir. Uning ijodi asosida yuksak ahloqiy g’oya yotadi. Baxning diniy
va dunyoviy musiqasi o’rtasida katta tavofut sezilmaydi. Musiqiy timsollar tavsifi,
Logotip
XVIII asr musiqa madaniyati tarixida I.S.Bax musiqasining ahamiyati. Iogann Sebastyan Bax –XVIII asrning buyuk nemis kompozitoridir. Vafotidan so’ng 260 yil o’tgan bo’lsada uning musiqasiga bo’lgan qiziqish o’sib bormoqda. I.S. Baxning ijodi kompozitor vafotidan so’ng bir necha yil davomida unut bo’lib ketdi. Mendelson, Shuman va Listning targ’ibot faoliyatlari tufayli XIX asrdan boshlab, buyuk kompozitorning musiqasi hayot yuzini ko’rdi. Kompozitorga bag’ishlangan birinchi tadqiqot 1802-yilda nemis tarixchisi I.N. Forkel tomonidan yozilgan. 1829-yilda nemis kompozitori Mendelson rahbarligida Baxning buyuk asari “ Matfey bo’yicha ehtiroslar” omma oldida ijro etildi. Bugungi kunda butun jahon san’atkorlari Bax musiqasining go’zalligi va ilhomlantiruvchi kuchi, mahorat darajasi xamda mukammalligiga tan bergan holda ijro etib kelishmoqda. Bax ijodining asl mohiyatini birinchi bo’lib Motsart va Betxoven ochib bera olishdi. Bax asarlari bilan tanishgan Motsart shunday xitob qilgan:” Bu erda o’rganish muhim bo’ladigan narsalar bor!”. Betxoven esa zavq va hayajon bilan Bax to’g’risida shunday degan edi: “ U jilg’a emas, okean”. 1850 yilda Bax jamiyati tuzildi. Jamiyatning maqsadi kompozitor qalamiga mansub barcha qo’lyozmalarni jamlab, ularni to’la asarlar to’plami sifatida nashr qilish edi. 2--: Bax ijodida dinning ahamiyati. Bax ijodini sharhlash va unga baho berishga ko’plab qarama-qarshi fikrlar mavjud bo’lgan. Aksariyat tarixchilar Baxni betayin musiqiy- matematik formulalarni ishlatuvchi kompozitor deyishsa, boshqalar uning timsolida tarki dunyo qilgan darveshni ko’rishar, boshqalar e’tiqodli cherkov musiqachisi sifatida qabul qilishardi. Bax turli janr va shakllar ustida ishladi. Bular -- yirik kantatalar, “Yaxshi temperatsiyalangan klavir”ning kamer prelyudi va fugalari, sodda va kichik hajmli erkin prelyudiya va inventsiyalar, Branderburg kontsertlari edi. Bax o’zining musiqasida insonda bo’lgan barcha ezgulik va go’zallikni ko’rsatib bera olgan dahodir. Uning ijodi asosida yuksak ahloqiy g’oya yotadi. Baxning diniy va dunyoviy musiqasi o’rtasida katta tavofut sezilmaydi. Musiqiy timsollar tavsifi,
ifodaviy  vositalar,  rivojlov  usullari  umumiydir.  Kantatalar,  oratoriyalar,  organ
fantaziyalar va fugalar, klavir va skripka uchun sonatalarda turli-tuman mavzular
qamrab olingan: qayg’u va iztirob, quvonch va shodlik, falsafiy fikrlar va hokazo.
 Bax xalq musiqa san’atini o’rganib, ommabop qo’shiqlarning xazinasi bo’lgan
protestant xorallari to’plamlariga alohida e’tiborni qaratdi. 
 Kompozitor ijodiyotida maishiy musiqa katta ta’sir o’tkazdi. Bax dunyoviy va
diniy  asarlarida  xalq  musiqasidagi  qo’shiq-raqs  kuylari  ohanglaridan  keng
foydalandi.
 Kompozitor merosida turli-tuman janrdagi asarlar bor. Bular organ va klavesin
uchun cholg’u asarlar (uvertyuralar, kontsertlar), torli, puflama cholg’ular uchun
kamer asarlar va ansambllar (sonatalar, triolar, syuitalar), dunyoviy vokal-cholg’u
janrlar, diniy asarlar (messalar, oratoriyalar, motetlar, kantatalar). Baxning ko’pgina
asarlari yo’qolib ketganligi ma’lum. Chunonchi, uch yuzta kantatadan yuzdan ortig’i
yo’qolgan. Beshta passionlardan “Matfey bo’yicha ehtiroslar” va “Ioann bo’yicha
ehtiroslar” saqlanib qoldi.
 Bax buyuk polifoniyachi sifatida o’zidan keyin polifonik musiqaning ajoyib
namunalarini  qoldirdi.  Bax  uchun  polifoniya  musiqiy  fikr  ifodasining  muhim
vositasiga aylandi. U o’z ijodida polifonik musiqaning eng muhim xususiyati -- kuy
yo’nalishi  jarayonining  rivojlanish  dinamikasi  va  mantiqini  kashf  qildi.  Bax
polifoniyaning asl shoiri edi.
 3--:
  Kompozitorning tarjimai  holi. Bolaligi. Iogann  Sebastyan  Bax  1685-yil
Eyzenaxdagi  nemis  shaharchasi  Tyuringiyada  tug’ildi.  Baxlar  avlodi  azaldan
o’zining musiqiy iqtidori bilan shuhrat qozonishgan edi. Ma’lumki, kompozitorning
katta bobosi Feyt Bax novvoylik hunari bilan bir qatorda, tsitra cholg’usini chalardi.
Ikki yuz yil mobaynida Tyuring bo’ylab Bax ajdodlari ichidan naychilar, trubachilar,
organchilar,  skripkachilar  chiqishgan.  Pirovardida,  Germaniyadagi  har  bir
musiqachini Bax deb, har bir Baxni esa musiqachi deb atay boshlashgandi. Nemis
musiqasi  rivojlanishiga  o’z  hissalarini  qo’shgan,  Baxlar  qavmidan  chiqqan
musiqachilarning soni 50 qiyofani gavdalantirsada, hech qaysi biri shon-sharaf va
mashhurlikka  erishmagan.  Avloddan  avlodga  o’tgan  mahorat  va  ijodiy  kuch
mashhurligi va nihoyat Iogann Sebastyan Baxda o’z aksini topdi.
Logotip
ifodaviy vositalar, rivojlov usullari umumiydir. Kantatalar, oratoriyalar, organ fantaziyalar va fugalar, klavir va skripka uchun sonatalarda turli-tuman mavzular qamrab olingan: qayg’u va iztirob, quvonch va shodlik, falsafiy fikrlar va hokazo. Bax xalq musiqa san’atini o’rganib, ommabop qo’shiqlarning xazinasi bo’lgan protestant xorallari to’plamlariga alohida e’tiborni qaratdi. Kompozitor ijodiyotida maishiy musiqa katta ta’sir o’tkazdi. Bax dunyoviy va diniy asarlarida xalq musiqasidagi qo’shiq-raqs kuylari ohanglaridan keng foydalandi. Kompozitor merosida turli-tuman janrdagi asarlar bor. Bular organ va klavesin uchun cholg’u asarlar (uvertyuralar, kontsertlar), torli, puflama cholg’ular uchun kamer asarlar va ansambllar (sonatalar, triolar, syuitalar), dunyoviy vokal-cholg’u janrlar, diniy asarlar (messalar, oratoriyalar, motetlar, kantatalar). Baxning ko’pgina asarlari yo’qolib ketganligi ma’lum. Chunonchi, uch yuzta kantatadan yuzdan ortig’i yo’qolgan. Beshta passionlardan “Matfey bo’yicha ehtiroslar” va “Ioann bo’yicha ehtiroslar” saqlanib qoldi. Bax buyuk polifoniyachi sifatida o’zidan keyin polifonik musiqaning ajoyib namunalarini qoldirdi. Bax uchun polifoniya musiqiy fikr ifodasining muhim vositasiga aylandi. U o’z ijodida polifonik musiqaning eng muhim xususiyati -- kuy yo’nalishi jarayonining rivojlanish dinamikasi va mantiqini kashf qildi. Bax polifoniyaning asl shoiri edi. 3--: Kompozitorning tarjimai holi. Bolaligi. Iogann Sebastyan Bax 1685-yil Eyzenaxdagi nemis shaharchasi Tyuringiyada tug’ildi. Baxlar avlodi azaldan o’zining musiqiy iqtidori bilan shuhrat qozonishgan edi. Ma’lumki, kompozitorning katta bobosi Feyt Bax novvoylik hunari bilan bir qatorda, tsitra cholg’usini chalardi. Ikki yuz yil mobaynida Tyuring bo’ylab Bax ajdodlari ichidan naychilar, trubachilar, organchilar, skripkachilar chiqishgan. Pirovardida, Germaniyadagi har bir musiqachini Bax deb, har bir Baxni esa musiqachi deb atay boshlashgandi. Nemis musiqasi rivojlanishiga o’z hissalarini qo’shgan, Baxlar qavmidan chiqqan musiqachilarning soni 50 qiyofani gavdalantirsada, hech qaysi biri shon-sharaf va mashhurlikka erishmagan. Avloddan avlodga o’tgan mahorat va ijodiy kuch mashhurligi va nihoyat Iogann Sebastyan Baxda o’z aksini topdi.
 Skripkada ilk ijro ko’nikmalarini  u skripka va shahar  musiqachisi  sifatida
tanilgan otasidan o’rgandi. Bola ajoyib ovoz sohibi bo’lib, shahar maktabi xorida
kuylardi. Bu xor jamoasi kambag’al bolalardan tashkil topgan bo’lib, ular turli
bayramlarda,  dafn  etish  marosimlarida,  va  to’ylarda  chiqish  qilar  edilar.Uning
kelajakdagi kasbiga hech qanday shubha yo’q edi: kichkina Baxning musiqachi
bo’lishi tayin. To’qqiz yoshida u etim qoldi. Ordruf shahri cherkovining organchisi
bo’lib ishlaydigan katta akasi uni o’z tarbiyasiga oldi. Akasi bolani gimnaziyaga
joylashtirdi va musiqadan ta’lim berishni davom ettirdi.
 O’n  yoshli  tirishqoq  bola  uchun  bu  bir  xildagi  zerikarli  mashg’ulotlar
hisoblanardi. Shu sababli ham o’zi ham bilim olishga intilar edi. Akasining javonida
mashhur kompozitorlarning asarlari yozilgan daftar borligidan xabar topgach, bola
ularni tunlari xufiya ravishda olib, oyning shu’lasida notalarni ko’chirib yozar edi.
Odamni toliqtiruvchi bu mashg’ulot olti oy davom etdi, u bo’lajak kompozitorning
ko’rish qobiliyatiga beqiyos zarar ko’rsatdi. Akasi bir kuni uni bu ish ustida tutib,
ko’chirilgan hamma notalarni olib qo’yganida, u juda qattiq xafa bo’lgan edi. 
 Yoshlik  yillari.  Iogann  Sebastyan  Bax  o’n  besh  yoshidan  mustaqil  hayot
boshlashga qaror qiladi va 1700-yilda Lyuneburg shahriga ko’chib o’tadi. 1702-yilda
gimnaziyani  tugatib,  universitetga  kirish  xuquqiga  ega  bo’ldi,  lekin  Bax  bu
xuquqdan foydalana olmadi, chunki u tirikchilik uchun mablag’ topishi zarur edi.
O’z hayoti davomida, Bax ish joyini o’zgartirgan holda bir necha marta shahardan
shaharga ko’chib yurdi. Buning sababi deyarli har safar bir xil qoniqarsiz mehnat
sharoiti, kamsitishlar, uning tobelik holati edi.
 Biroq vaziyat qanchalik yomon bo’lmasin uning yangi bilimlar, kamolot sari
intilishi so’nmadi. U g’ayrat bilan nafaqat nemis, shuningdek italyan va frantsuz
kompozitorlarining  asarlarini  muntazam  o’rgandi.  Bax  atoqli  san’atkorlar  bilan
shaxsan  tanishib,  ularning  ijrochilik  uslublarini  o’rganish  imkoniyatidan  ham
umumli foydalanar edi. Bir kuni, yo’l kiraga mablag’i bo’lmagan yosh Bax, mashhur
organchi, nemis kompozitori Ditrix Bukstexude ijrosini tinglash uchun Lyubeke
shahariga piyoda boradi. 
 Kompozitor o’zining ijodga bo’lgan munosabatini, musiqa san’atiga nisbatan
qarashlarini  ham  shunda  qat’iylik  bilan  himoya  qilardi.  Saroy  a’yonlari  xorij
musiqasiga mukkasidan ketgan bir vaqtda, Bax alohida muxabbat bilan nemis xalq
Logotip
Skripkada ilk ijro ko’nikmalarini u skripka va shahar musiqachisi sifatida tanilgan otasidan o’rgandi. Bola ajoyib ovoz sohibi bo’lib, shahar maktabi xorida kuylardi. Bu xor jamoasi kambag’al bolalardan tashkil topgan bo’lib, ular turli bayramlarda, dafn etish marosimlarida, va to’ylarda chiqish qilar edilar.Uning kelajakdagi kasbiga hech qanday shubha yo’q edi: kichkina Baxning musiqachi bo’lishi tayin. To’qqiz yoshida u etim qoldi. Ordruf shahri cherkovining organchisi bo’lib ishlaydigan katta akasi uni o’z tarbiyasiga oldi. Akasi bolani gimnaziyaga joylashtirdi va musiqadan ta’lim berishni davom ettirdi. O’n yoshli tirishqoq bola uchun bu bir xildagi zerikarli mashg’ulotlar hisoblanardi. Shu sababli ham o’zi ham bilim olishga intilar edi. Akasining javonida mashhur kompozitorlarning asarlari yozilgan daftar borligidan xabar topgach, bola ularni tunlari xufiya ravishda olib, oyning shu’lasida notalarni ko’chirib yozar edi. Odamni toliqtiruvchi bu mashg’ulot olti oy davom etdi, u bo’lajak kompozitorning ko’rish qobiliyatiga beqiyos zarar ko’rsatdi. Akasi bir kuni uni bu ish ustida tutib, ko’chirilgan hamma notalarni olib qo’yganida, u juda qattiq xafa bo’lgan edi. Yoshlik yillari. Iogann Sebastyan Bax o’n besh yoshidan mustaqil hayot boshlashga qaror qiladi va 1700-yilda Lyuneburg shahriga ko’chib o’tadi. 1702-yilda gimnaziyani tugatib, universitetga kirish xuquqiga ega bo’ldi, lekin Bax bu xuquqdan foydalana olmadi, chunki u tirikchilik uchun mablag’ topishi zarur edi. O’z hayoti davomida, Bax ish joyini o’zgartirgan holda bir necha marta shahardan shaharga ko’chib yurdi. Buning sababi deyarli har safar bir xil qoniqarsiz mehnat sharoiti, kamsitishlar, uning tobelik holati edi. Biroq vaziyat qanchalik yomon bo’lmasin uning yangi bilimlar, kamolot sari intilishi so’nmadi. U g’ayrat bilan nafaqat nemis, shuningdek italyan va frantsuz kompozitorlarining asarlarini muntazam o’rgandi. Bax atoqli san’atkorlar bilan shaxsan tanishib, ularning ijrochilik uslublarini o’rganish imkoniyatidan ham umumli foydalanar edi. Bir kuni, yo’l kiraga mablag’i bo’lmagan yosh Bax, mashhur organchi, nemis kompozitori Ditrix Bukstexude ijrosini tinglash uchun Lyubeke shahariga piyoda boradi. Kompozitor o’zining ijodga bo’lgan munosabatini, musiqa san’atiga nisbatan qarashlarini ham shunda qat’iylik bilan himoya qilardi. Saroy a’yonlari xorij musiqasiga mukkasidan ketgan bir vaqtda, Bax alohida muxabbat bilan nemis xalq
qo’shiqlari va kuylarini o’rganib, ulardan o’z asarlarida foydalanar edi. Boshqa
mamlakatlar  kompozitorlari  musiqasini  to’la  egallagan  Bax  ularga  ko’r-ko’rona
taqlid qilmadi. Egallagan keng va chuqur bilim uning kompozitorlik mahoratini
takomillashtirish va sayqallantirishga yordam berdi..
 Sebatyan  Baxning  qobiliyati  shu  soha  bilan  chegaralanib  qolmadi.  U
zamondoshlari  ichida  eng  yaxshi  organ va klavesin  ijrochisi  edi. Bax  hayotlik
davrida kompozitor sifatida e’tirof etilmagan bo’lsa ham, organ cholg’uchisi sifatida
uning oldiga tushadigan yo’q edi. Buni xatto uning raqiblari ham tan olishga majbur
bo’lishgan .
 Bax o’sha davrning mashhur frantsuz organchisi va klavesinchisi Lyui Marshan
bilan  musobaqalashish  uchun  Drezden  shahriga  taklif  qilinadi.  Oldinroq
musiqachilarning o’zaro tanishuvi bo’lib, ularning har ikkisi ham klavesinda ijro
mahoratlarini namoyish etishdi. Marshan o’sha kechaning o’zida Baxning so’zsiz
ustunligini tan olgan holda, shoshilinch ravishda shahardan jo’nab ketadi. Boshqa
safar, Kassel shahrida Bax organ pedaliga solo chalib, o’zining tinglovchilarini lol
qoldirdi. Bunday muvaffaqiyatlardan uning boshi aylanib qolmadi, u doimo juda
kamtarin va mehnatsevar inson bo’lib qoldi. 
 
 4--:
 Veymar davri. 1703-yildan boshlab, Bax Veymar shahrida yashay boshladi.
U  knyaz  kapellasiga  skripkachi  sifatida  ishga  kirdi.  O’zining  qaram  holatidan
qoniqmasdan Bax, Arnshtadt shahridagi yangi cherkov organchisi lavozimiga ishga
qabul  qilinib,  1704-yildan  o’sha  erga  ko’chib  o’tdi.  Arnshtadtda,  Bax  o’zining
kompozitorlik faoliyatini xor, yakkaxon va cholg’u uchun “ Sen mening qalbimni
do’zaxda  qoldirmassan”  pasxal  kantatasidan  boshladi.  Shu  erning  o’zida
birinchilardan  bo’lib  bizgacha  etib  kelgan  “  Sevimli  og’aning  jo’nab  ketishiga
kaprichchio”  klavir  asari  yaratildi.  Bu  asar  klavir  syuitasining  bir  turi  bo’lib,
tugallangan miniatyuralardan tuzilgan. Butun asarni umumiy nomlanish birlashtirib,
uning ma’nosini har bir p’esaning alohida mazmunini batafsil tushuntirib beruvchi
dasturli kichik sarlavhalar aniqlab beradi.
 Myulgauzen shahrida Bax “Tanlangan kantatani” yozdi. Ushbu kantata, Bax
hayotligi davrida nashr etilgan yagona asardir.
Logotip
qo’shiqlari va kuylarini o’rganib, ulardan o’z asarlarida foydalanar edi. Boshqa mamlakatlar kompozitorlari musiqasini to’la egallagan Bax ularga ko’r-ko’rona taqlid qilmadi. Egallagan keng va chuqur bilim uning kompozitorlik mahoratini takomillashtirish va sayqallantirishga yordam berdi.. Sebatyan Baxning qobiliyati shu soha bilan chegaralanib qolmadi. U zamondoshlari ichida eng yaxshi organ va klavesin ijrochisi edi. Bax hayotlik davrida kompozitor sifatida e’tirof etilmagan bo’lsa ham, organ cholg’uchisi sifatida uning oldiga tushadigan yo’q edi. Buni xatto uning raqiblari ham tan olishga majbur bo’lishgan . Bax o’sha davrning mashhur frantsuz organchisi va klavesinchisi Lyui Marshan bilan musobaqalashish uchun Drezden shahriga taklif qilinadi. Oldinroq musiqachilarning o’zaro tanishuvi bo’lib, ularning har ikkisi ham klavesinda ijro mahoratlarini namoyish etishdi. Marshan o’sha kechaning o’zida Baxning so’zsiz ustunligini tan olgan holda, shoshilinch ravishda shahardan jo’nab ketadi. Boshqa safar, Kassel shahrida Bax organ pedaliga solo chalib, o’zining tinglovchilarini lol qoldirdi. Bunday muvaffaqiyatlardan uning boshi aylanib qolmadi, u doimo juda kamtarin va mehnatsevar inson bo’lib qoldi. 4--: Veymar davri. 1703-yildan boshlab, Bax Veymar shahrida yashay boshladi. U knyaz kapellasiga skripkachi sifatida ishga kirdi. O’zining qaram holatidan qoniqmasdan Bax, Arnshtadt shahridagi yangi cherkov organchisi lavozimiga ishga qabul qilinib, 1704-yildan o’sha erga ko’chib o’tdi. Arnshtadtda, Bax o’zining kompozitorlik faoliyatini xor, yakkaxon va cholg’u uchun “ Sen mening qalbimni do’zaxda qoldirmassan” pasxal kantatasidan boshladi. Shu erning o’zida birinchilardan bo’lib bizgacha etib kelgan “ Sevimli og’aning jo’nab ketishiga kaprichchio” klavir asari yaratildi. Bu asar klavir syuitasining bir turi bo’lib, tugallangan miniatyuralardan tuzilgan. Butun asarni umumiy nomlanish birlashtirib, uning ma’nosini har bir p’esaning alohida mazmunini batafsil tushuntirib beruvchi dasturli kichik sarlavhalar aniqlab beradi. Myulgauzen shahrida Bax “Tanlangan kantatani” yozdi. Ushbu kantata, Bax hayotligi davrida nashr etilgan yagona asardir.
 1708-yilda  Bax, Veymar  gertsogi  huzurida  organchi  va  saroy  musiqachisi
xizmatini o’tay boshladi. Bax organ uchun juda ko’p asarlar yozar, klavesin va
skripka uchun p’esalar bastalar edi.
 Veymar  davrida,  kompozitor  o’zining  organ  cholg’usi  uchun  eng  yaxshi
asarlarni yaratadi: re minor tokkata va fugasi, lya minor prelyudiya va fugasi, do
minor prelyudiya va fugasi, ommalashib ketgan do minor passakalyasi va boshqalar.
Bu asarlar mazmuni jihatidan ahamiyatli va chuqur ko’lami jihatidan beqiyosdir.
 Veymarda  frantsuz  klavesinchilari,  xususan  Fransua  Kuperen  musiqasini
o’rganish jarayoni kechadi. Uning ijodi timsolida Bax klavir yozuvining uslublarini
o’rganadi.  Shu  davrda  Bax  “  Meni  faqat  quvnoq  ov  ovutar”  deb  nomlangan
dunyoviy kantatasini yozadi, bu asar 1716 yilda ijro etilgan.
  Kyoten davri. 1717-yilda Bax oilasi bilan Kyotenga ko’chib o’tdi. Kyoten
shahzodasi saroyida Bax “ kamer musiqasi direktori” lavozimiga tayinlandi. Bax
asosan klavir va orkestr musiqasini yozardi. Kompozitorning zimmasiga uncha katta
bo’lmagan orkestrga rahbarlik qilish, shahzoda kuylaganda unga jo’r bo’lish va
klavesinda chalish orqali ko’nglini olish vazifalari yuklatilgandi. O’z vazifalarini
osonlikcha bajarib, Bax o’zining bo’sh vaqtini butunlay ijod qilish uchun sarflardi.
Bu vaqtda klavir uchun yaratilgan asarlar uning ijodida organ asarlaridan so’ng
ikkinchi cho’qqini tashkil qiladi.
 Kyotenda  ikki  ovozli  va  uch  ovozli  inventsiyalar  yaratildi  (  uch  ovozli
inventsiyalarni Bax “simfoniyalar” deb atardi”). Bu p’esalarni kompozitor o’zining
katta o’g’li Vilgelm Frideman bilan mashg’ulot o’tkazishga mo’ljallagan edi. Bax
frantsuzcha  va  inglizcha  syuitalarni  yaratishda  ham  o’z  oldiga  pedagogik
maqsadlarni qo’ygan. Kyotenda 1722-yilda Bax “ Yaxshi temperatsiyalangan klavir”
deb  nomlangan  katta  ishning  birinchi  jildini  tashkil  qiluvchi  24  prelyudiya  va
fugalarni yozib tugatdi. Shu davrda mashhur re minor “ Xromatik fantaziya va fuga”
ham yozildi.
 Bizning davrga kelib, Baxning inventsiya va syuitalari musiqa maktablarining, “
Yaxshi temperatsiyalangan klavir”ning prelyudiya va fugalari esa, kollej xamda
konservatoriyada  majburiy  dasturga  aylandi.  Baxning  nisbatan  oddiy
inventsiyalaridan, to o’ta murakkab “ Xromatik fantaziya va fuga”gacha bo’lgan
klavir p’salarini jahonning mohir pianinochilari kontsertlarida tinglash mumkin.
Logotip
1708-yilda Bax, Veymar gertsogi huzurida organchi va saroy musiqachisi xizmatini o’tay boshladi. Bax organ uchun juda ko’p asarlar yozar, klavesin va skripka uchun p’esalar bastalar edi. Veymar davrida, kompozitor o’zining organ cholg’usi uchun eng yaxshi asarlarni yaratadi: re minor tokkata va fugasi, lya minor prelyudiya va fugasi, do minor prelyudiya va fugasi, ommalashib ketgan do minor passakalyasi va boshqalar. Bu asarlar mazmuni jihatidan ahamiyatli va chuqur ko’lami jihatidan beqiyosdir. Veymarda frantsuz klavesinchilari, xususan Fransua Kuperen musiqasini o’rganish jarayoni kechadi. Uning ijodi timsolida Bax klavir yozuvining uslublarini o’rganadi. Shu davrda Bax “ Meni faqat quvnoq ov ovutar” deb nomlangan dunyoviy kantatasini yozadi, bu asar 1716 yilda ijro etilgan. Kyoten davri. 1717-yilda Bax oilasi bilan Kyotenga ko’chib o’tdi. Kyoten shahzodasi saroyida Bax “ kamer musiqasi direktori” lavozimiga tayinlandi. Bax asosan klavir va orkestr musiqasini yozardi. Kompozitorning zimmasiga uncha katta bo’lmagan orkestrga rahbarlik qilish, shahzoda kuylaganda unga jo’r bo’lish va klavesinda chalish orqali ko’nglini olish vazifalari yuklatilgandi. O’z vazifalarini osonlikcha bajarib, Bax o’zining bo’sh vaqtini butunlay ijod qilish uchun sarflardi. Bu vaqtda klavir uchun yaratilgan asarlar uning ijodida organ asarlaridan so’ng ikkinchi cho’qqini tashkil qiladi. Kyotenda ikki ovozli va uch ovozli inventsiyalar yaratildi ( uch ovozli inventsiyalarni Bax “simfoniyalar” deb atardi”). Bu p’esalarni kompozitor o’zining katta o’g’li Vilgelm Frideman bilan mashg’ulot o’tkazishga mo’ljallagan edi. Bax frantsuzcha va inglizcha syuitalarni yaratishda ham o’z oldiga pedagogik maqsadlarni qo’ygan. Kyotenda 1722-yilda Bax “ Yaxshi temperatsiyalangan klavir” deb nomlangan katta ishning birinchi jildini tashkil qiluvchi 24 prelyudiya va fugalarni yozib tugatdi. Shu davrda mashhur re minor “ Xromatik fantaziya va fuga” ham yozildi. Bizning davrga kelib, Baxning inventsiya va syuitalari musiqa maktablarining, “ Yaxshi temperatsiyalangan klavir”ning prelyudiya va fugalari esa, kollej xamda konservatoriyada majburiy dasturga aylandi. Baxning nisbatan oddiy inventsiyalaridan, to o’ta murakkab “ Xromatik fantaziya va fuga”gacha bo’lgan klavir p’salarini jahonning mohir pianinochilari kontsertlarida tinglash mumkin.